Täysistunnon pöytäkirja 133/2014 vp

PTK 133/2014 vp

133. TORSTAINA 18. JOULUKUUTA 2014 kello 10.04

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta ja viestintämarkkinalain 2 §:n muuttamisesta

 

Markus Lohi /kesk:

Arvoisa puhemies! Ehdotetulla lailla säädettäisiin julkisen hallinnon turvallisuusverkosta, sen palveluista ja palvelujen käytöstä sekä muusta turvallisuusverkkotoiminnasta. Lain tarkoituksena olisi normaalioloissa ja niiden häiriötilanteissa sekä poikkeusoloissa varmistaa valtion ylimmän johdon ja yhteiskunnan turvallisuuden kannalta tärkeiden viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistoiminnan edellyttämän viestinnän häiriöttömyys ja jatkuvuus sekä turvata päätöksenteossa ja johtamisessa tarvittavan tiedon käytettävyys, eheys ja luottamuksellisuus.

Kysymys on käytännössä kansalaistenkin kannalta tärkeästä turvallisuusverkosta ja verkkotoiminnoista, muun muassa poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Hätäkeskuksen toiminnoista. Siksi olin erityisen, voisi sanoa, ihmeissäni siitä, että muun muassa valiokunnan asiantuntijakuulemisissa valtiovarainministeriönkin edustaja, joka esitteli tätä hanketta, vertasi turvallisuusverkkotoimintoja osittain Itellan toimintoihin ja siihen, että onhan meillä yksityistetty Postinkin toiminta, miksemme voi turvallisuusverkkotoiminnankin tiettyjä palveluita yksityistää.

Hallituksen esityksen tavoitteet ovat sinänsä kannatettavia ja tarkoituksenmukaisia. Sen sijaan esityksessä valitut ratkaisut tavoitteiden saavuttamiseksi ovat väärät eivätkä edistä haluttujen tavoitteiden saavuttamista. Hallituksen esitys ja hallintovaliokunnan mietintö sisältävät kaksi periaatteellista ja suurta ongelmaa: ne ovat samoja intressejä, korkeaa varautumista ja korkeaa tietoturvaa, sisältävien toimintojen hajauttaminen eri organisaatioihin ja julkisten hallintotehtävien siirtäminen osakeyhtiömuodossa toimivalle yksityiselle palveluntuottajalle, Suomen Turvallisuusverkko Oy:lle.

Turvallisuusverkon palveluiden tuottamiseen hallituksen esitys määrittää kolme toimijaa. Verkko- ja infrastruktuuripalvelujen tuottajana tulisi olemaan Suomen Turvallisuusverkko Oy, kun taas tieto- ja viestintäteknisten palveluiden ja integraatiopalveluiden tuotanto siirrettäisiin Tori-palvelukeskukseen. Tällä ratkaisulla toiminnat, joita ohjaavat samat intressit ja jotka tulisi siitä syystä sijoittaa samaan organisaatioon, hajautetaan nyt kahteen eri organisaatioon. Turvallisuusverkon palvelutuotannossa keskeinen tehtävä on varmistaa ja turvata toimialan keskinäistä viestintää sekä tarjota toimialaan optimoituja operatiivisen johtamisen välineitä. Synergiaedut syntyvät toimialan sisäisen konsolidaation kautta, eli sitä kautta, että samantyyppiset toimialat sijoitetaan samaan organisaatioon ja yhdistetään samaan yksikköön. Synergiaetuja ei synny muiden toimialojen kanssa vaatimusten erilaisuuden takia.

Kuten asiantuntijakuulemisessa on tullut ilmi, turvallisuusverkon palvelutuotannossa tilannekuvalla on keskeinen rooli. Palvelutuotannon hajautus lisää organisatorisia raja-aitoja, ja raja-aidat hidastavat reagointia ja vääristävät tätä tilannekuvaa. Hajautunut palvelutuotanto lisää riskejä ja heikentää varautumista. Esitetty ratkaisu ei palvele siksi lain tavoitteita saavuttaa mahdollisimman korkea varautuminen ja tietoturva.

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan verkko- ja infrastruktuuripalvelujen tuottajana tulisi olemaan Suomen Turvallisuusverkko Oy, kuten edellä totesin. Verkko- ja infrastruktuuripalvelujen tuottamisessa on kysymys julkisesta hallintotehtävästä. Hallituksen esityksessä julkisen hallintotehtävän siirtämistä valtion kokonaan omistamalle osakeyhtiölle on perusteltu sillä, että valtion virastoon verrattuna osakeyhtiöllä on paremmat mahdollisuudet pitkäjänteiseen strategiseen kehittämiseen ja investointien hallintaan, jossa voidaan joustavasti huomioida myös valtionhallinnon ict-palvelutuotannon kokonaisvaltainen kehittäminen.

Perustuslakivaliokunnan lausunnossa on käsitelty julkisen hallintotehtävän siirtämistä yksityiselle palvelutuottajalle erittäin perusteellisesti todeten muun muassa seuraavaa: "Tarkoituksenmukaisuutta ei ole perusteltu esimerkiksi toimintavarmuuden, luotettavuuden, tietoturvallisuuden tai riskienhallinnan takaamiseen tähtäävillä perusteilla, vaikka sääntelyn nimenomaisena tarkoituksena on luoda edellytykset valtion ja yhteiskunnan turvallisuuden kannalta keskeiselle viranomaistoiminnalle. Toiminnan pitkäjänteinen strateginen kehittäminen ja erityisasiantuntemuksen takaaminenkaan eivät ole valiokunnan mielestä mitenkään itsestäänselvästi osakeyhtiömuotoisessa palvelutuotannossa turvattavissa paremmin kuin viranomaistoiminnassa. Lisäksi toiminnan ohjaus ja valvonta olisi todennäköisesti hoidettavissa yksinkertaisemmin ja välittömämmin, jos tehtävistä huolehtisi viranomainen. Järjestelyn tarkoituksenmukaisuudesta voidaan siis esittää perusteltuja epäilyjä." (Puhemies koputtaa)

Arvoisa puhemies! Koko turvallisuusverkkoa koskevan lainsäädännön lähtökohtana tulisikin olla turvallisuuslähtöinen ajattelutapa, jossa Suomen Turvallisuusverkko Oy, Suomen Erillisverkot Oy ja Haltik sulautetaan yhdeksi organisaatioksi, joka organisoidaan virastomuotoon, tuve-virastoksi, ja jonka tehtävänä on huolehtia kaikista turvallisuusverkkopalveluista turvallisuusviranomaisille. Tämän vaihtoehdon toteuttaminen vaatisi merkittävää lain uudelleenvalmistelua.

Siksi, arvoisa puhemies, ehdotan, että lakiehdotus hylätään.

Eeva-Maria Maijala /kesk:

Arvoisa puhemies! Edustaja Lohi esitteli tämän asian oikein hyvin. Siihen on turha kovin paljon enää lisäyksiä tehdä.

Minuun on viime päivinä ottanut useampi lappilainen nykyinen alan työntekijä yhteyttä, ja he ovat olleet todella huolissaan tästä kehityksestä, siitä, mihin tämä tilanne on menossa. Näin ollen kannatan edustaja Lohen tekemää esitystä ja toivon, että asiaa voitaisiin vielä miettiä uudelleen sen suhteen, onko todellakin järkevää, että kaikkia asioita ollaan yksityistämässä. Joitakin asioita on järkevää, niin kuin tämä kyseinen asia, jatkossakin hoitaa virkamiestoimintana.

Keskustelu päättyi.