Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehdotetulla lailla säädettäisiin
julkisen hallinnon turvallisuusverkosta, sen palveluista ja palvelujen
käytöstä sekä muusta turvallisuusverkkotoiminnasta.
Lain tarkoituksena olisi normaalioloissa ja niiden häiriötilanteissa
sekä poikkeusoloissa varmistaa valtion ylimmän
johdon ja yhteiskunnan turvallisuuden kannalta tärkeiden
viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistoiminnan edellyttämän
viestinnän häiriöttömyys ja
jatkuvuus sekä turvata päätöksenteossa
ja johtamisessa tarvittavan tiedon käytettävyys,
eheys ja luottamuksellisuus.
Kysymys on käytännössä kansalaistenkin
kannalta tärkeästä turvallisuusverkosta
ja verkkotoiminnoista, muun muassa poliisin, Rajavartiolaitoksen
ja Hätäkeskuksen toiminnoista. Siksi olin erityisen,
voisi sanoa, ihmeissäni siitä, että muun muassa
valiokunnan asiantuntijakuulemisissa valtiovarainministeriönkin
edustaja, joka esitteli tätä hanketta, vertasi
turvallisuusverkkotoimintoja osittain Itellan toimintoihin ja siihen,
että onhan meillä yksityistetty Postinkin toiminta,
miksemme voi turvallisuusverkkotoiminnankin tiettyjä palveluita
yksityistää.
Hallituksen esityksen tavoitteet ovat sinänsä kannatettavia
ja tarkoituksenmukaisia. Sen sijaan esityksessä valitut
ratkaisut tavoitteiden saavuttamiseksi ovat väärät
eivätkä edistä haluttujen tavoitteiden
saavuttamista. Hallituksen esitys ja hallintovaliokunnan mietintö sisältävät kaksi
periaatteellista ja suurta ongelmaa: ne ovat samoja intressejä,
korkeaa varautumista ja korkeaa tietoturvaa, sisältävien
toimintojen hajauttaminen eri organisaatioihin ja julkisten hallintotehtävien
siirtäminen osakeyhtiömuodossa toimivalle yksityiselle
palveluntuottajalle, Suomen Turvallisuusverkko Oy:lle.
Turvallisuusverkon palveluiden tuottamiseen hallituksen esitys
määrittää kolme toimijaa. Verkko-
ja infrastruktuuripalvelujen tuottajana tulisi olemaan Suomen Turvallisuusverkko
Oy, kun taas tieto- ja viestintäteknisten palveluiden ja integraatiopalveluiden
tuotanto siirrettäisiin Tori-palvelukeskukseen. Tällä ratkaisulla
toiminnat, joita ohjaavat samat intressit ja jotka tulisi siitä syystä sijoittaa
samaan organisaatioon, hajautetaan nyt kahteen eri organisaatioon.
Turvallisuusverkon palvelutuotannossa keskeinen tehtävä on
varmistaa ja turvata toimialan keskinäistä viestintää sekä tarjota
toimialaan optimoituja operatiivisen johtamisen välineitä.
Synergiaedut syntyvät toimialan sisäisen konsolidaation kautta,
eli sitä kautta, että samantyyppiset toimialat
sijoitetaan samaan organisaatioon ja yhdistetään
samaan yksikköön. Synergiaetuja ei synny muiden
toimialojen kanssa vaatimusten erilaisuuden takia.
Kuten asiantuntijakuulemisessa on tullut ilmi, turvallisuusverkon
palvelutuotannossa tilannekuvalla on keskeinen rooli. Palvelutuotannon
hajautus lisää organisatorisia raja-aitoja, ja
raja-aidat hidastavat reagointia ja vääristävät
tätä tilannekuvaa. Hajautunut palvelutuotanto
lisää riskejä ja heikentää varautumista.
Esitetty ratkaisu ei palvele siksi lain tavoitteita saavuttaa mahdollisimman
korkea varautuminen ja tietoturva.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan verkko- ja infrastruktuuripalvelujen
tuottajana tulisi olemaan Suomen Turvallisuusverkko Oy, kuten edellä totesin.
Verkko- ja infrastruktuuripalvelujen tuottamisessa on kysymys julkisesta
hallintotehtävästä. Hallituksen esityksessä julkisen
hallintotehtävän siirtämistä valtion
kokonaan omistamalle osakeyhtiölle on perusteltu sillä,
että valtion virastoon verrattuna osakeyhtiöllä on
paremmat mahdollisuudet pitkäjänteiseen strategiseen
kehittämiseen ja investointien hallintaan, jossa voidaan
joustavasti huomioida myös valtionhallinnon ict-palvelutuotannon
kokonaisvaltainen kehittäminen.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa on käsitelty julkisen
hallintotehtävän siirtämistä yksityiselle
palvelutuottajalle erittäin perusteellisesti todeten muun
muassa seuraavaa: "Tarkoituksenmukaisuutta ei ole perusteltu esimerkiksi
toimintavarmuuden, luotettavuuden, tietoturvallisuuden tai riskienhallinnan
takaamiseen tähtäävillä perusteilla,
vaikka sääntelyn nimenomaisena tarkoituksena on
luoda edellytykset valtion ja yhteiskunnan turvallisuuden kannalta
keskeiselle viranomaistoiminnalle. Toiminnan pitkäjänteinen
strateginen kehittäminen ja erityisasiantuntemuksen takaaminenkaan
eivät ole valiokunnan mielestä mitenkään
itsestäänselvästi osakeyhtiömuotoisessa
palvelutuotannossa turvattavissa paremmin kuin viranomaistoiminnassa.
Lisäksi toiminnan ohjaus ja valvonta olisi todennäköisesti
hoidettavissa yksinkertaisemmin ja välittömämmin,
jos tehtävistä huolehtisi viranomainen. Järjestelyn
tarkoituksenmukaisuudesta voidaan siis esittää perusteltuja
epäilyjä." (Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Koko turvallisuusverkkoa koskevan lainsäädännön
lähtökohtana tulisikin olla turvallisuuslähtöinen
ajattelutapa, jossa Suomen Turvallisuusverkko Oy, Suomen Erillisverkot
Oy ja Haltik sulautetaan yhdeksi organisaatioksi, joka organisoidaan
virastomuotoon, tuve-virastoksi, ja jonka tehtävänä on
huolehtia kaikista turvallisuusverkkopalveluista turvallisuusviranomaisille.
Tämän vaihtoehdon toteuttaminen vaatisi merkittävää lain
uudelleenvalmistelua.
Siksi, arvoisa puhemies, ehdotan, että lakiehdotus
hylätään.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohi esitteli tämän
asian oikein hyvin. Siihen on turha kovin paljon enää lisäyksiä tehdä.
Minuun on viime päivinä ottanut useampi lappilainen
nykyinen alan työntekijä yhteyttä, ja
he ovat olleet todella huolissaan tästä kehityksestä, siitä,
mihin tämä tilanne on menossa. Näin ollen kannatan
edustaja Lohen tekemää esitystä ja toivon,
että asiaa voitaisiin vielä miettiä uudelleen sen
suhteen, onko todellakin järkevää, että kaikkia
asioita ollaan yksityistämässä. Joitakin
asioita on järkevää, niin kuin tämä kyseinen
asia, jatkossakin hoitaa virkamiestoimintana.
Keskustelu päättyi.