Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 33
jatkui
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! On todettava, että maailma ei tule
kerralla valmiiksi eikä tule Suomikaan eikä myöskään
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala, valitettavasti.
On todettava, että ensi vuoden budjetissa on monia positiivisia
asioita, ja valtiovarainvaliokunta on tehnyt joitakin erittäin
tärkeitä korjauksia myös siihen budjettiesitykseen,
jonka hallitus antoi eduskunnalle.
Erityisesti näistä nostan esille sen, että päihdeäidit
ovat saamassa rahaa. Mutta, kuten valtiovarainvaliokunnan jaoston
puheenjohtaja edustaja Sarkomaa toi täällä esille,
on erittäin valitettavaa, että tästä asiasta
on tullut lähes ikiliikkuja. Vuosi toisensa jälkeen
eduskunta joutuu lisäämään tähän
kohtaan rahaa, koska sitä ei valmiiksi budjettiesityksessä ole.
Pelkään, että turvakodeista on tulossa
samanlainen keissi. Olemme käsitelleet sekä sosiaali-
ja terveys- että työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnassa tätä turvakotien asiaa,
ja on erinomaisen tärkeää ja hyvä,
että turvakotien rahoitus siirretään valtion
vastuulle. Mutta toteutus ontuu pahasti siltä osin, että rahaa
tähän ei ole varattu. Rahaa on varattu tuleville,
seuraaville vuosille 8 miljoonaa per vuosi, ja kuten me olemme täällä salissa useamman
kerran kuulleet, nykytason säilyttämiseen vaadittaisiin
11,5 miljoonaa euroa. Suomi on sitoutunut Istanbulin sopimukseen,
ja sen mukaan tarve olisi 40 miljoonaa. Olemme siis kovin kaukana
sopimuksen tasosta. On todella odotettava, että hallitus
toimii pikaisesti sen mukaisesti, mitä valiokunta on lausumaehdotuksessaan
esittänyt, jotta tämä asia laitetaan
kuntoon ja ensimmäisessä lisätalousarviossa
saadaan se rahoitus, joka nykytilan säilyttää.
Arvoisa puhemies! Keskusta on tehnyt perusteltua työtä omassa
vastalauseessaan. Olemme nostaneet niitä kipukohtia, joita
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan budjettiesitykseen
sisältyy. Lapsilisäleikkauksesta olen puhunut
tässä salissa jo useampaan kertaan. En tässä puheenvuorossa
enempää siihen puutu, mutta totean, että tämä on
häpeäpilkku tässä budjetissa. Tämä on
vasta toinen kerta, kun lapsilisiin mennään kajoamaan
sillä tavalla, että niitä euromääräisesti
leikataan. Mutta on todettava, että 20 vuoden aikana lapsilisien
taso on pudonnut jo yli 20 prosenttia sen takia, että niissä ei
ole ollut indeksitarkistuksia, ja nyt indeksikorotukset on myös
leikattu.
Seuraavana negatiivisena asiana joudun nostamaan esille kotihoidon
tuen pakkokiintiöinnin. Keskustan eduskuntaryhmä pitää tätä ajatusta erittäin
huonona. Itse olen vahvasti sitoutunut siihen tavoitteeseen, jota
tämän asian taustalla pidetään.
Eli siihen, että molemmat vanhemmat ottaisivat tasaisesti
hoivavastuuta kodeissa. On varsin hyvä asia, että tavoitellaan
sitä, että isät osallistuisivat aktiivisemmin
ja olisivat myös arjessa lasten kanssa. Mutta se ei toteudu
tällä tavalla, mitä hallitus esittää.
On todettava, että tämä on leikkausesitys,
joka kalahtaa kuntien nilkkaan ja aiheuttaa varsin suuret kustannukset
kunnissa.
Arvoisa puhemies! Nostan vielä esiin yhden positiivisen
asian valiokunnan mietinnöstä. Hoitotyön
tutkimukseen ollaan varaamassa lisää rahaa. Näyttöön
perustuva käytäntö on tätä päivää. Perusteluna
ei voi olla mutu-tuntuma, kun tehdään asioita,
varsinkaan, kun niitä ruvetaan tekemään
toisin. Siksi on erittäin hyvä, että Hoitotyön
Tutkimussäätiölle on varattu lisää rahaa.
Tässä yhteydessä en voi kuitenkaan
olla nostamatta esille sitä — vaikka se ei sosiaali-
ja terveysministeriön budjettialaan kuulukaan — että olisi
tärkeää, että hoitotyön
terveystieteen maisterikoulutus saataisiin Helsinkiin. Erityisesti
tällä alueella on jatkossa huutava pula ammattilaisista,
ja koulutus olisi pikaisesti käynnistettävä myös
pääkaupungissa. Sairaanhoitopiirimme alueella
ei ole yhtään koulutuspaikkaa. Ne ovat muiden
sairaanhoitopiirien alueilla, missä terveystieteen yliopistotutkintoa
voidaan tällä hetkellä suorittaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lapsiperheiden köyhyys on koko
ajan kasvussa. Tänä vuonna esimerkiksi Hyvä Joulumieli -keräyksen
tuotto — Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Punaisen Ristin
yhteistyössä tekemä joulukeräys — annetaan
vaikeassa elämäntilanteessa oleville lapsiperheille.
Tämä priorisointi on aivan oikea mutta herättää kysymyksiä siitä,
millaisessa köyhyydessä lapsiperheissä tällä hetkellä eletään.
Ostovoima on heikentynyt monien verojen, taksojen ja maksujen myötä. Esimerkiksi
energiaverotus ja asumisen kustannukset ovat nousseet tämän
hallituksen tekemien päätösten myötä.
On laskettu, että kahden aikuisen, kahden lapsen perheissä ostovoima
on heikentynyt lähes 1 000 euroa vuodessa. Tämä on häkellyttävä suuntaus.
On kaksi päätöstä, joista
olen hallituksen kanssa täysin eri linjoilla, joita toivoisin,
että tässä salissa ei tehtäisi.
Lapsilisäleikkaus, tuo 113 miljoonan euron leikkaus, on
todellakin historiallinen. Lipposen hallituksen aikana 1990-luvulla
tehtiin lähes vastaava leikkaus, ja nyt olemme toisen kerran
tällä samalla asialla. Lapsilisäleikkaus
ei ole hyvä asia, ja sille keskusta on esittänyt
vaihtoehdon. Tupakkaveron nostaminen olisi kompensoinut tämän
leikkauksen. Esimerkiksi tämä monimutkainen lapsivähennysmalli,
jolla hallitus sitten perustelee tätä kompensaatiomahdollisuutta
lapsiperheille, jää nähtäväksi,
miten se toteutetaan. Verohallinnon tietojärjestel-miin
toimeenpano vaatii 2,5 miljoonan euron lisämäärärahan,
siis tämän monimutkaisen lapsivähennysmallin
toteuttamiseen. Tämä on erittäin huono
asia.
Toinen asia, josta olen hyvin, hyvin pettynyt hallituksen toiminnassa,
on kotihoidon tuen pakkokiintiöittäminen. On äärimmäisen
tärkeää, että lapsiperheet itse
katsovat omien tarpeittensa ja tilanteensa mukaan, miten lastenhoito
järjestetään. Tässä ei
ole kyse tasa-arvosta tai naisten työllistämismahdollisuudesta.
Kyllä jokaisessa perheessä pystytään
näkemään ja katsomaan, miten lapsia,
alle kolmevuotiaita, pystyttäisiin hoitamaan kodeissa ja
kodinomaisissa hoitomahdollisuuksissa mahdollisimman paljon. Tämä suuntaus
on tärkeä. Siksi herää paljon
kysymyksiä siitä, miten kotihoidon tuen pakkokiintiöittäminen oikeasti
sitten toteutetaan. Miten reagoidaan yksinhuoltajaperheiden tilanteeseen?
Miten sitten siihen, että vanhemmat voisivat myöskin
olla hoitamassa lapsenlapsiaan? Pitääkö yrittäjien keskeyttää yritystoimintansa,
että pystyvät omia lapsiaan hoitamaan, siis alle
kolmevuotiaitaan, kotona? Kaikilla isillä ja myöskään äideillä ei
ole mahdollisuutta yrittäjinä jäädä kotihoidon
tuelle. Tämä on äärimmäisen
huono esimerkki siitä, miten rajoitetaan näitä hoitomahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Kyselytunnilla keskusteltiin erittäin
paljon vapaaehtoistyöstä ja sen tarpeellisuudesta.
On kuitenkin tärkeää huomioida, että kolmannelle
sektorille ja vapaaehtoistyöhön ei saa sysätä sellaisia
lakisääteisiä tehtäviä tai
julkisen palvelun vastuullisia tehtäviä, joilla
pyritään vain säästöihin
ja siirtämään tehtäviä toisaalle.
Kaikki vapaaehtoistyö on tärkeää,
ja kannustan meitä kaikkia siihen, mutta silti rajapinnan
lakisääteisten palveluiden ja vapaaehtoistyön
määrässä ja tehtävissä täytyy
olla selvä. Jokainen meistä voi vanhusten ystäväpalveluun, joulukeräykseen
tai ruoka-avun jakamiseen osallistua, mutta yhteiskunnalla on oma
vastuunsa huolehtia lakisääteisistä palveluista
ja niiden järjestämisestä.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä aikaisemmin
muun muassa ministereiden puheenvuoroissa tuli esille, tämä STM:n
talousarvio on pyritty tekemään hyvin vastuullisesti
huomioiden talouden haasteet, mutta samalla kuitenkin on pyritty
turvaamaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien toimeentulo ja
palvelut. Tämä taloudellinen vastuullisuus näkyy
tässä talousarviossa ennen kaikkea siinä,
että tässä talousarviossa määrärahat ovat
kuluvan vuoden talousarviota pienemmät, vaikka palvelutarpeet
eivät ole kyllä varmastikaan minnekään
vähentyneet, päinvastoin: tällainen taloudellinen
tilanne väistämättä ja myöskin väestön
ikääntyminen väistämättä uhkaavat
lisätä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarvetta.
Paineet kohdistuvat nyt erityisesti kuntiin. Kunnilla on jo
tälläkin hetkellä vaikeuksia selvitä tehtävistään,
ja nyt tälläkin talousarviolla kuntien ahdinkoa
lisätään muun muassa tuolla työmarkkinatuen
kuntaosuuksien kasvattamisella, vanhuspalvelulain tarkistamisella
ja erityisesti uudella sosiaalihuoltolailla. Samaan aikaan kuitenkin
joudutaan tiukan talouden keskellä leikkaamaan myöskin
kunnille maksettuja valtionosuuksia. Kunnat ovat nyt todella kovien
haasteiden edessä.
Kuntien mahdollisuus selvitä näistä sosiaali- ja
terveyspalveluihin liittyvistä velvoitteistaan riippuu
paljon siitä, miten me nyt onnistumme toteuttamaan rakennepoliittista
ohjelmaa, miten me onnistumme karsimaan kuntien tehtäviä.
Minusta on hyvä, että hallitus on käynnistänyt
kokeilut tällaisen normiohjauksen korvaamiseksi indikaatioperusteisella
valvonnalla. Siirtyminen tällaiseen indikaatioperusteiseen
valvontaan tarjoaa kunnille ja muille palveluntuottajille mahdollisuuksia
löytää entistä parempia, laadukkaampia
ja tehokkaampia tapoja tuottaa palveluita.
Mutta vaikka kuntien tehtäviä onnistuttaisiinkin
karsimaan ennen kaikkea hallintoa ja byrokratiaa keventämällä,
niin kyllä kuntien tehtävien karsiminen tarkoittaa
käytännössä myös palveluiden
heikentämistä, ja se ei ole päättäjille
ollenkaan helppoa. Mitä lähempänä asiakaskuntaa,
niitä palvelujen käyttäjiä,
ollaan, sitä vaikeampi näitä päätöksiä on
tehdä. Sen takia olisi hyvä, että niitä onnistuttaisiin
tekemään täällä valtakunnan
tasolla.
Vaikka tässä talousarviossa onkin panostettu heikommassa
asemassa olevien aseman vahvistamiseen ja leikkauksia ja veronkorotuksia
on kohdennettu hyväosaisille — muun muassa työttömyyspäivärahojen
leikkaus on tästä hyvä esimerkki — se
ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että tämäkään
talousarvioesitys ei korjaa sitä kansalaisten eriarvoistumiskehitystä,
joka meillä on vallalla. Kylmä tosiasia on se,
että hyväosaiset voivat sote-palveluita saada
jonottamatta ja voivat valita, mistä palvelut kulloinkin
hakevat. Samaan aikaan suuri osa suomalaisista ensinnäkin
joutuu jonottamaan — taistelemaan, että pääsee
jonoon, ja jonoissa ollaan pahimmillaan viikkoja — ja sen
jälkeen mennään niihin palveluihin, jotka
viranomainen, virkamies, on osoittanut. Tätä taustaa
vasten minusta tuntuu kyllä ihan käsittämättömältä ja
minun on vaikea ymmärtää, miksi kansalaisten
valinnanvapauden ulottaminen kaikille suomalaisille ei meillä etene.
Hallitus on pyrkinyt myöskin purkamaan kannustinloukkuja.
Meillä on otettu erilaisia suojaosia käyttöön,
ja tähänkin talousarvioon sisältyy toimenpiteitä työn
tarjonnan lisäämiseksi ja työelämävalmiuksien
tukemiseksi, mutta kannustinloukkujen purkaminen on osoittautunut
hyvin työlääksi. Voisi todeta, että hyvinvointiyhteiskunnan
turvaverkkoja on rakennettu hartaudella, ja nämä alkavat
nyt muistuttaa jo katiskoja: sinne kerran uituaan on hirveän
vaikea päästä vapaaksi, ainakaan omin
avuin. Tämä talousarviokin osoittaa, että tämä meidän
suomalainen hyvinvointiyhteiskuntamallimme ei enää vastaa
tämän päivän tarpeisiin, ja
tämä vaatisi ihan perusteellisen versiopäivityksen.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi on pitkään lykännyt
lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyyn
ja uhrien auttamiseen tarkoitettujen palveluiden kuntoon laittamista.
Suomi on toistuvasti saanut kansainvälisiltä tahoilta
huomautuksia uhrien palveluiden riittämättömyydestä.
Hyvästä tahdosta ja asian tärkeyden tunnustamisesta
huolimatta asiaa ei ole saatu korjattua.
Turvakotijärjestelmä siirtyy osana hallituksen rakennepoliittista
ohjelmaa kunnilta valtion vastuulle. Se on todella hyvä asia.
Valtion talousarvioon esitetään varattavaksi ensi
vuodelle turvakodeille 8 miljoonaa euroa. Tällä summalla
katetaan kuitenkin vain olemassa olevat 123 turvakotipaikkaa, josko
aivan niitäkään. Euroopan neuvoston suositusten
mukaan 10 000:tta henkilöä kohden tulisi
olla yksi turvakotipaikka. Suomessa tämä tarkoittaa
500:aa paikkaa. Tulevaisuudessa onkin oleellista varmistaa se, että Suomeen
saadaan tarvittavat palvelut väkivallan uhreille ja turvakotipaikkojen
määrä saadaan nostettua Euroopan neuvoston
suositusten tasolle. Ennaltaehkäisyyn ja erilaisiin matalan
kynnyksen palveluihin panostaminen kannattaa, ja se myös
vähentää näiden järeämpien
palveluiden tarvetta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysala on valtavan iso kokonaisuus,
josta voisi tietenkin puhua vaikka monta vuorokautta, mutta otan
siitä vain muutaman asian, joihin haluan kiinnittää huomiota.
Nimittäin ensinnäkin lapsilisä. Siitä olen
kyllä monta puheenvuoroa pitänyt ja on tänään
puhunut moni muukin, mutta varmastikaan tätä asiaa
ei liikaa tuoda tässä esille. Tämä taitaa
olla yksi niistä asioista, mitkä jäävät
seuraavalle hallitukselle sitten korjattaviin toimenpiteisiin. Tällä hallituskaudella
näyttää tapahtuneen tällä sektorilla
useampikin semmoinen asia, mitä seuraavan hallituksen pitää todennäköisesti
alkaa korjaamaan.
Toinen asia on sitten kotihoidon tuki. Jos se todellakin menee
sillä tavalla kuin nyt näyttää menevän,
niin ei siinä auta varmaan muu kuin seuraavan hallituksen
ottaa tämä asia uudestaan esille ja miettiä,
pystyisikö sitä sen jälkeen korjaamaan.
Sitten kolmas asia, mihin odotan ja olisin toivonut vielä enemmänkin,
on kuntien tehtävien karsiminen. Meitä keskustalaisia
on syytetty siitä, että me olisimme sairaanhoitajia,
hoitajia ja kaikkia tämmöisiä poistamassa
töistä. Ei todellakaan, vaan keskustassa me olemme
kiinnittäneet huomiota siihen, että hallinnosta
ja hoitajien tehtävistä pitää purkaa
turhaa tekemistä elikkä sitä byrokratiaa,
sitä tietokoneen kanssa jokaisen asian raportointia, tilastointia
ja taulukointia. Siellä on paljon asioita, mitä voisi
todellakin korjata ja muokata siihen, että ihmiset voisivat
keskittyä oikean työn tekemiseen.
Sitten vielä yksi asia on tämä omaishoidon tuen
siirto Kelalle. Tätä toivottavasti saadaan vietyä lähiaikoina
eteenpäin.
Viimeisenä asiana on yksi, mikä on minun läheisimpiä asioitani
tässä ja mitä minä haluan aina tuoda
esille, se, miten me voisimme vanhukset ja lapset tuoda lähemmäs
toisiaan kaikissa näissä asioissa. Tänä päivänä heidät
on erotettu kaikissa hoitoasioissa täysin erilleen. Tuodaan
heidät lähelle toisiaan, ja opetetaan ihmiset,
eri ikäluokat, näkemään toisiansa.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Maijala nosti äsköisessä puheenvuorossaan
erityisen tärkeitä asioita esille.
Keskustan vastalauseessa tuodaan esille omaishoidon kehittäminen.
Olemme myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa useammassakin asiakohdassa
nostaneet esille omaishoidon tärkeyttä. Jos me
mietimme sitä, että miten me jatkossa voimme sosiaali-
ja terveydenhuollon puolella säästää kustannuksia,
niin vanhusten hoidossa, ikääntyneiden ihmisten
hoidossa on useammankin lakiesityksen kohdalla todettu, että on edullisempaa,
jos ihmiset pystyvät olemaan kotona hoidossa mahdollisimman
pitkään sen sijaan, että heitä hoidetaan
laitoshoidossa. Omais-hoito on tähän monella tapaa
yksi hyvä vaihtoehto niin kauan, kuin on olemassa omainen,
läheinen, joka on siinä kunnossa, että hän
pystyy hoitamaan hoidettavaa.
Mutta tällä hetkellä tilanne on se,
että eri puolilla Suomea omaishoitajat ovat erittäin
epätasa-arvoisessa asemassa, ja voi olla, että mikäli omaishoitaja
loppuvuodesta olisi omaishoitajaksi ryhtymässä,
niin kunnasta todetaan, että rahat ovat tältä vuodelta
loppu. Keskusta on esittänyt useampaan kertaan, että omaishoidon
tuki pitäisi siirtää Kelan rahoittamaksi,
ja tämä tasaisi eri puolilla Suomea asuvien omaishoitajien
tilannetta. Ja esitämme tähän omassa
vastalauseessamme lisämäärärahaa,
jotta omaishoidon tuki siirtyisi Kelalle.
On kieltämättä mielenkiintoista,
että ikääntyneiden kohdalla puhutaan
nimenomaan siitä, että kotihoito on edullista.
Sitten, kun me menemme lasten puolelle, niin siellä meillä on
nostettu koko ajan tavoitteita siitä, kuinka yhä suurempi osa
lapsista olisi nimenomaan julkisessa päivähoidossa,
eikä näitä muita vaihtoehtoisia päivähoitomuotoja
tuettaisi ja niitä suosittaisi yhtä lailla kuin
aiemmin.
Edustaja Vehkaperä omassa puheenvuorossaan erinomaisesti
kuvasi sitä, että miten ristiriitainen ja hankala
hallituksen tavoite siitä, että kotihoidon tuki
kiintiöitäisiin, on. Olisin itse tuonut muutaman
lisänäkökohdan tähän
esille.
Todellakin voi olla perhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät
töissä, eri aikaan päivästä vain,
ja he itse hoitavat lapsensa kotihoidon tuella. Jossakin perheessä voi
olla täysi-ikäinen isosisarus, joka esimerkiksi
opiskelujen välivuotta viettää ja hoitaa
kotihoidon tuen avulla siellä pienempiä sisaruksia.
Jossakin perheessä se voi olla isovanhempi, se voi olla
joku muu läheinen ihminen. Jostain syystä on valittu
se vaihtoehto, että haetaan kotihoidon tuki eikä ole
haettu yksityisen hoidon tukea, ja näin kunnalle, yhteiskunnalle,
erittäin edullisella tavalla hoidetaan lapsia.
Hallituspuolueiden ministerit ovat puolustaneet kotihoidon tuen
kiintiöittämistä nimenomaan tasa-arvonäkökohdilla
ja sillä, että naiset pitää saada
nopeasti työelämään. Jos me
mietimme, että suomalainen nainen synnyttää keskimäärin
1,8 lasta, siitä ei kovin monta kotivuotta ylipäätään
tule, ja me tiedämme vielä sen, että valtaosa
naisista myös palaa töihin aiemmin kuin vasta
siinä vaiheessa, kun lapsi olisi 3-vuotias. On mietittävä myös
sitä, että ketkä kotihoidon tukea käyttävät,
se on ihan selvä. Ja siellä on niitä ryhmiä paljon,
naisia, joilla ei ole vakituista työpaikkaa. On kysyttävä,
mihin he palaavat. Heistä suuri osa palaa käytännössä työttömäksi.
Tämä ei ole yksinkertainen kysymys, ja meidän
pitää löytää vastauksia
moneen muuhunkin kysymykseen, jos me lähdemme toteuttamaan
tällaista lainsäädäntöä.
Arvoisa puhemies! Minuun on ollut varsin moni äiti
yhteydessä viimeisten viikkojen aikana. Viime viikonloppuna
yksi äiti kertoi, että hän oli perjantaina
soittanut työpaikalleen, ilmoittanut, että hän
on siihen asti poissa töistä, kun nuorempi lapsi
täyttää kolme vuotta, ja hän
oli hakenut Kelalta kotihoidon tukea nyt siinä pelossa, että tämä laki
toteutuu ja jotta hän varmasti voisi olla kotona siihen
asti. On kysymysmerkki siinäkin, että mistä tämä laki
mahdollisesti astuisi voimaan. Ei se ainakaan voi astua takautuvasti,
jolloin nämä sitoumukset, joita vanhemmat ovat
jo tehneet, ovat he sitten äitejä tai isiä,
työnantajiensa kanssa, purkautuisivat. Ei tällaista
lainsäädäntöä voi lähteä toteuttamaan.
Olemme erittäin huolissamme hallituksen aikomuksista
kaventaa perheiden valinnanvapautta, ja erityisesti ihmettelen sitä,
että kokoomus puhuu monessa asiassa valinnanvapauden puolesta.
Eikö tässä sitä haluta kunnioittaa?
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä lyhyesti siitä,
mihin äsken jäin, eli kun vanhat keinot ja tapa
tehdä ja ajatella eivät toimi, niin pitäisi
löytää sitten uudenlaisia.
Uskon, että teknologiaa hyödyntämällä meillä olisi
mahdollisuus löytää uudenlaisia mahdollisuuksia
sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaamiseen ja tarjoamiseen kansalaisille
pankkien ja verottajan hyvien esimerkkien pohjalta. Me voisimme
teknologiaa hyödyntämällä sähköistää palveluita
ja siirtää tällä hetkellä viranomaisille, virkamiehille
ja palveluntuottajille kuuluvia tehtäviä asiakkaille
ja kansalaisille hoidettavaksi esimerkiksi tiedon keräämiseen
ja tallentamiseen liittyvissä asioissa sekä palvelutarpeen
ja hoidon tarpeen arvioinnissa. Mitä pitemmälle teknologia
kehittyy ja sitä voidaan viedä, me voimme tarjota
myöskin ammattilaisten vastaanottopalveluita, lääkärin,
psykologin, sosiaalityöntekijän, Kelan, työkkärin
ja niin edelleen palveluita, ihmisille suoraan kotia ilman, että tarvitsee
tulla terveyskeskukseen tai virastoihin.
Tällaiset uudistukset vain kaipaavat valtakunnallista
koordinointia ja panostuksia, ja tämäntyyppisiä panostuksia
tähän talousarvioon ei vielä sisälly.
Mutta toivon, että jatkossa niitäkin tänne
sitten voidaan sisällyttää.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Uudistuksia kohti kannustavampaa sosiaaliturvaa on
jatkettava. Kyse on siitä, jatkammeko nykyistä linjaa,
jossa järjestelmä mahdollistaa passivoitumisen
ja syrjäytymisen, vai muutammeko järjestelmää siten,
että kaikki ovat osallisia toimintakykynsä mukaan
ja että kaikki työ kannattaa aina.
Perustili on vahva ja konkreettinen ehdotus kannustinloukkujen
purkamiseksi. Toimettomuus on erityisen kohtalokasta nuorella iällä. Nuorisotakuun
tärkeä idea voi toteutua kunnolla vasta, kun työ tai
kouluttautuminen on nuorelle aina myös taloudellisesti
sosiaalituilla elämistä kannattavampi vaihtoehto.
Ei aina riitä, että nuorisotakuu turvaa työtä tai
koulutuspaikan, jos nuori laskee, että kotisohvalle tukien
varaan jääminen on taloudellisesti kannattavampaa.
Nuorisotakuuseen, työ- tai opiskelupaikan tarjoamiseen,
on siis lisättävä kannustavia elementtejä sosiaaliturvankin
puolelta niin, että työnteko tai opiskelu on aina
joutenoloa kannattavampaa. Nuoret on saatava koulutukseen ja työelämään.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kahteen edelliseen puheenvuoroon haluaisin kommentoida.
Edustaja Palola toi esille erittäin tärkeän
asian: sähköisten palvelujen kehittämisen.
On todettava kuitenkin, että keskustan vastalauseessa on
nostettu tähän yksi tärkeä näkökulma:
kaikki suomalaiset kansalaiset eivät valitettavasti tällä hetkellä saa
esimerkiksi pankkitunnuksia. Jos luottotiedot ovat menneet, niin
voi olla hankaluuksia saada pankkitunnukset. Tämä on
yksi semmoinen kohta, missä olisi todellakin edettävä.
Meidän olisi sähköistä tunnistautumista
saatava sellaiselle tolalle, että jokaisella on oikeus siihen
ja sitä kautta mahdollisuus myös hoitaa asioita.
Toisaalta on muistettava, että meillä on edelleen
ja varmasti pitkään niitä ihmisiä,
jotka eivät eri syistä joko halua tai kykene käyttämään sähköisiä palveluita,
jolloin ne eivät voi olla ainut vaihtoehto.
Sitten edustaja Vikmanin puheenvuoroon haluaisin todeta sen,
että meillä olisi kyllä syytä ja kiireesti
kehittää sitä, että sosiaaliturvan,
erilaisten palkka- ja palkkiotulojen ja niin edelleen yhteensovittamista
ja yhdistämistä olisi helpotettava. Ihmisillä jatkossa
tulee olemaan yhä enemmän erilaisia tilanteita.
Ehkä voi olla niin, että elämäntilanteessa
vaihtelevat palkkatyö, jonkin sortin yrittäjyys
tai freelancerius, saattaa olla, että välissä on
työttömyyspätkiä, ja silloin
jos tuet tai tulot ovat hyvin epäsäännöllisiä ja
niitä joutuu odottamaan pitkään, se on
erittäin hankalaa ja voi ajaa jopa toimeentulotukiluukulle
ihmisiä. Sen takia tämmöisten eri elämäntilanteiden kohdatessa
sosiaaliturvan yhteensovittamisen tärkeys korostuu.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Minä päätän
osaltani tämän talousarviokeskustelun toteamalla,
että meillä on edelleen yya-ongelma. Meillä on
yksinäisyys, ylipaino ja alkoholi, jotka aiheuttavat merkittävän
osan sosiaali- ja terveyspalveluitten palvelutarpeista ja kustannuksista.
Tässäkin talousarviossa todetaan, että jokaisella
on oikeus perustoimeentuloon ja -turvaan ja riittäviin
sosiaali- ja terveyspalveluihin mutta kuitenkin vastuu omista valinnoista.
Minä toivoisin, että jatkossa me pystyisimme löytämään
kannustavia elementtejä, kannustavia keinoja, joilla ohjattaisiin
ihmisiä tekemään parempia valintoja niin,
että me voisimme pikkuhiljaa tästä yya-ongelmasta
päästä, ei varmaan eroon, mutta saataisiin
työnnettyä sitä vähän
syrjemmälle.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Peltokorvelle haluan todeta, että mainitsemani
perustili olisi juuri yksi mahdollinen vastaus siihen, että työ olisi
aina joka tilanteessa kannattavaa ja samalla perusturva voisi toteutua. Työ on
parasta sosiaaliturvaa. Työ on enemmän kuin vain
toimeentuloa. Se kohottaa yksilön omanarvontuntoa ja liittää työkavereiden
muodostamaan yhteisöön ja osaksi yhteiskuntaa.
Osallistavalla toiminnalla on merkittävä toimintakykyä ja
mielenvirkeyttä yllä pitävä vaikutus.
Työttömien osallisuuden ja mahdollisimman varhaisen
aktivoinnin sekä tuen vastikkeellisuuden astetta on lisättävä.
Perimmäisenä tavoitteena on tietenkin oltava palkkatyö ja
aitojen työpaikkojen luominen. On varmasti tarpeen pohtia,
pitääkö työkykyiselle ihmiselle
ylipäänsä maksaa vastikkeetonta sosiaaliturvaa.
On oikein, että osallistuminen ja osallistumattomuus näkyvät
sosiaaliturvan määrässä työkykyisellä ihmisellä.
Hallitus päätti rakennepoliittisessa ohjelmassaan
syksyllä 2013 kehittää työikäisten
osallistavaa sosiaaliturvaa. Tällä hetkellä osallistavasta sosiaaliturvasta
on kunnissa ja järjestöissä kokeiluja
käynnissä. Pidän tärkeänä,
että jatkossa osallistavan sosiaaliturvan pilotointi ja
kehittäminen edistyvät.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Osittain kyllä yhdyn edustaja Vikmanin
puheenvuoroon ja haluaisin siihen lisätä sen,
että työssäkäynnillä on
myös se tärkeä rooli, että arjessa
pysyy rytmi. Arjen rytmi auttaa myös selviytymään
arjesta. Kun on syy lähteä neljän seinän
sisältä ulkopuolelle, silloin monesti moni muukin asia
elämässä sujuu paremmin.
Edustaja Palola nosti viimeisessä puheenvuorossaan
erittäin tärkeät asiat esille. Meillä kaikessa
sosiaali- ja terveyspolitiikassa, mutta myös koulutuksessa,
nuorisotyössä ja niin edelleen, on otettava ennaltaehkäisyn
näkökulma huomattavasti paremmin esille. Erityisesti
sillä, miten me terveyskasvatusta, -valistusta — tai
millä nimellä sitä haluammekaan kutsua — lapsille
ja nuorille tuomme positiivisessa mielessä, on pitkä vaikutus.
Sanotaanhan myös niin, että minkä nuori koira
oppii, sen se vanhana taitaa. Sama se on monesti ihmisten kohdalla.
Alkoholi on valtavan iso kansanterveydellinen ongelma Suomessa.
On todettava, että jos me puuttuisimme siihen ja etsisimme
keinoja sen ongelmakäyttöön yhtä lailla
kuin me olemme viime vuosina puuttuneet tupakointiin ja muuttaneet
esimerkiksi tupakkalainsäädäntöä,
meillä olisi varmasti paljon parempi tilanne. On kysyttävä,
puuttuuko tässä asiassa meiltä halua
ja motivaatiota toimia.
Yleiskeskustelu pääluokasta 33 päättyi.