Ympäristöministeriön hallinnonala 35
jatkui
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Jo aikaisemmin debatissa keskusteltiin vilkkaasti
asuntopolitiikasta, mutta totean edelleen saman ongelman: kohtuuhintaisia
asuntoja pääkaupunkiseudulla on vähän.
Ne teot puhukoot puolestaan sitten. Vaikka asuntoministeri Pia Viitanen
on terhakka ministeri, niin odotan edelleenkin sitä, että pääkaupunkiseudulla
kohtuuhintaisia asuntoja, sekä asuntotuotantoa että asumista,
näkyisi paremmin tulevina vuosina. Erityistä tukea
tarvitsevien ryhmien asunto-oloihin on kiinnitettävä myöskin
huomiota, asunnottomien ohjelmaa edistettävä — ikääntyneiden, kehitysvammaisten
ja erityisryhmien asuminen on yhtä tärkeää kuin
kaikkien muidenkin, ja sitä pitää valtion
tukea.
Arvoisa puhemies! Debatissa keskusteltiin myöskin haja-asutusalueiden
jätevesiasioista. Keskusta on toistuvasti esittänyt
omassa budjetissaan, että siirtoviemäreille lisää määrärahaa. Niiden
merkitys on yksi ympäristönsuojeluteko. Siksi
olemme esittäneet useampina vuosina aina vain lisää määrärahaa
tälle momentille, ja nytkin esitämme 4,2 miljoonan
euron lisäyksen siirtoviemärihankkeisiin. Näitä hankkeita
on ympäri Suomen, ja ne ovat äärimmäisen
tärkeitä.
Mitä tulee sitten jätevesiasetukseen, josta
ministeri Grahn-Laasonen on tänään pitänyt
tiedotustilaisuuden ja esittänyt sinne erilaisia tulevaisuuden
visioita: On äärimmäisen tärkeää,
että me pidämme vesistöistä ja
meidän järvistä, joista ja merialueista
huolta, mutta on tärkeää myöskin, että näiden
haja-asutusalueitten jätevesiasetuksen ongelmat tunnustetaan.
Nyt tällä hetkellä meillä on
120 000 kiinteistöä, jotka eivät
ole vielä tehneet mitään asetuksen edessä,
ja tämä epätietoisuus onkin ollut ehkä kaikkein
vaikein asia tässä koko hommassa. Mitä jokaisen
kiinteistön pitää tai pitäisi
tehdä, jotta lait ja normit täyttyvät näiden
kiinteistöjen osalta? On tärkeää,
että neuvontaa lisätään, ja
se, että lykätään tätä asetusta
ja sen voimaantuloa eteenpäin, ei vain riitä.
On tärkeää, että todellakin
pidämme vesistöistä huolta, mutta voimme
käyttää maalaisjärkeä,
miten kuivanmaan alueella jätevedet hoidetaan, kun taas ranta-
ja vesialueilla on aivan toiset normit käytössä.
Odotamme siis ministeriltä, että hän
tuo lakiesityksen tai asetuksen muuttamisen sitten eduskuntaan,
jos ja kun hän todellista muutosta tähän
asiaan haluaa. Pelkkä vuoteen 2018 ajallisesti siirtäminen
ei sinänsä tässä auta.
Ympäristöministeriön hallinnonalalla
ovat myös kansallispuistot ja luonnonsuojelualueet. On
hienoa, että eduskunta on tehnyt useita kansallispuistojen
perustamispäätöksiä, mutta minun
huoleni koskee olemassa olevia luonnonsuojelualueita ja retkeilyalueita.
Meillä on Perämeren alueellakin monta saarta ja
kohdetta odottamassa lisämäärärahoja,
että laiturit, satamat, nämä retkeilyalueet
saataisiin peruskorjattua. Siksi ei ole hyvä suuntaus se,
että me vain ja ainoastaan mietimme, miten näitä uusia
puistoja perustetaan. Olemassa olevia retkeilykohteita, luontopalveluita
ja virkistysalueita on pidettävä yllä ja
niiden kuntoa on parannettava entistä paremmin.
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
keskusteluissa on viitattu myöskin ympäristölupajärjestelmän
ongelmiin. On todellakin kohtuutonta pitää pitkiä jonoja
maatalousyrittäjien ja muiden yrittäjien kohdalla,
että nämä lupajonot pidentyvät
entistä enemmän. Me olemme antaneet lisämäärärahoja
ympäristölupien käsittelyyn, mutta tuntuu,
että mikään ei riitä. Siksi
on syytä miettiä tätä sähköistä asiointia
ja myöskin lisämäärärahoja
ympäristölupajärjestelmien ja -järjestelmän nopeuttamiseksi.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksi muutama sana ympäristöministeriöstä hallinnonalana
ja sen toiminnoista. Ympäristöministeriöhän
on meidän ministeriöistä uusin, ja se
hakee yhä paikkaansa ja toimintaansa. Ympäristöministeriölle
osoitetut rahat ovat pienet, mutta sen valta on todella suuri. Tämän vuoksi
meidän olisikin nytten ajankohtaista miettiä ja
tarkastella sitä, mitä tämän
asian kanssa tulisi tehdä. Ovatko nämä kaikki
asiat ihan siinä hoidossa ja sillä mallilla, kuin
niiden olisi oikeasti tänä päivänä järkevä olla?
Ministeriö on nyt ottanut hyvin monessa asiassa ympäristöpoliisin
roolin. Tarvitsemmeko me poliisia, vai tarvitsemmeko me yleistä kehittäjää?
Tarvitsemmeko me semmoista toimijaa, joka on osa kokonaisvaltaista
toimintaa? Eikö tämmöinen olisikin paljon
järkevämpi toimintakuvio? Todellakin tämä ympäristöministeriö on tänä päivänä osoittautunut
monelle Suomen alueelle ja alalle todella kalliiksi ja jopa hankalaksi ministeriöksi
ja toimijaksi.
Minä puhun monesta ympäristöhallinnon
asiasta erittäin kriittisesti, mutta en missään
nimessä ole kyllä mikään ympäristön
hävittäjä, ympäristön
pilaaja, vaan minä pidän itseäni viimeisen päälle
ympäristöihmisenä, koska minun mielestäni
ympäristöstä pitää meidän
elää tänä päivänä ja
pitää meidän lastemmekin ja heidänkin
lastensa vielä pystyä elämään
ja olemaan näissä kuvioissa matkassa. Mutta me
emme saa suojella omaa elämäämme pilalle,
sillä Suomen monet säädökset
ja päätökset ja kuviot ovat ajamassa meidän
yhteiskuntaa siihen, että me tuotamme maailmalta toimintoja
Suomeen, ja maailmalla nämä asiat tuottavat paljon
enemmän ympäristöongelmia. Meidän
pitäisi pystyä katsomaan Suomessa peiliin. Millä tavalla
asioita kehitetään, viedään
eteenpäin, niin että vastaamme itse omista ympäristöasioistamme
emmekä vie niitä ongelmia muualle hoidettavaksi?
Ympäristö on asia, joka vaikuttaa olennaisesti jokaisen
ihmisen jokapäiväiseen elämään.
Kaikki ne päätökset, joita tässä tehdään
ympäristösektorilla, vaikka pienillä määrärahoilla,
vaikuttavat suurina asioina eteenpäin. Ympäristöasiat
eivät saa todellakaan olla erillinen asia päätöksissä, vaan
niiden tulee olla aina osa kokonaisluparatkaisua, ja näin
ollen esimerkiksi elyjen ja avien osalta ympäristöhallinnolla
ei saa olla erillistä valitusoikeutta toisten hallinnonalojen
tekemiin päätöksiin. Päätökset
pitää pystyä tekemään
kokonaisuutena, ympäristöasioiden pitää olla
aina osana sitä kokonaisratkaisua.
Elikkä tässä ensiksikin tämmöisiä yleisempiä asioita,
ja sitten muutamia semmoisia yksittäisiä asioita,
joita nyt sitten halusin ottaa tarkemmin esille:
Ensinnäkin ihan tämmöinen asia kuin
merimetsot, liito-oravat, hanhet, kurjet — meillä on paljon
erinäköisiä esimerkiksi eläimiä,
jotka on suojeltu hyvin kriittisellä tasolla, että niiden
osalta ei saa mitään tehdä, ja varsinkin
jos liito-oravakin on tietyssä paikassa olemassa, sen jälkeen se
on suojeltava. Mutta onko meidän yhteiskunnalla ihan oikeasti
varaa suojella kaikki liito-oravien paikat, kun nytten tilanne näyttää siltä,
että meillä on oikeasti liito-oravia paljon enemmän, ja
nythän näyttää siltä,
että liito-oravat jopa tykkäävät
olla rakennetussa ympäristössä? Eli meidän
pitäisi pystyä katsomaan näitä eläinsuojelunormeja,
niin kuin monia muitakin asioita, kokonaan rohkeasti uudella silmällä.
Esimerkiksi merimetso on meillä ympäristöpuolella
vahvasti suojeltu eläinlaji, mutta niiden määrä on
kasvanut aivan älyttömästi, todella valtavasti,
ja meidän pitäisi rohkeasti ottaa esille se, että se
on suojeltu nyt jo riittävän pitkälle
ja pitää alkaa katsomaan, mitä asioita
sen osalta on tehtävissä.
Todellakin toin nämä eläimet esimerkkinä siitä,
mitä meidän suojeluasiamme ovat olleet. Niitä tulee
kehittää edelleen, miettiä ja katsoa
muitakin näitä suojelusäädöksiä,
päivittää niitä, miettiä,
miksi jotkut asiat on päätetty suojella, olisivatko
ne nyt jo avattavissa ja katsottavissa uudelleen, miten näitten
suojeluasioitten kanssa on tehtävissä. Sama on
meidän monien suojelualueitten päätösten
osalta. Tulisiko niitä osittain jo katsoa uudelleen, elikkä mitä niissä olisi
järkevää tehdä toisella tavalla?
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että edustaja
Maijalan puhe kuulosti juuri siltä, että ympäristö on
siinä lähellä, missä asutaan,
ja jos Lapin edustajia ajatellaan, niin edustaja Auton lauseeseen,
että on ympäristöteko tehdä työ täällä Suomessa,
suomalainen työ on ympäristöteko, ei
voi muuta oikeastaan sanoa. Tämä on järkevää tämmöinen
ajattelu.
Mutta, arvoisa herra puhemies, tähän puheeseen.
Ympäristöministeri Grahn-Laasonen on ministeriaikana
ottanut oivallisella tavalla huomioon kokonaisuuden ja siltä pohjalta
etsinyt parempia käytännön ratkaisuja
ja näin helpottanut kansalaisten ja viranomaisten elämää.
Lupaprosessien sujuvoittamisen ja soidensuojeluohjelman järkiperäistämisen
jatkoksi on nyt vuorossa kiistellyn jätevesiasetuksen valuvirheisiin
puuttuminen, johon on nyt ympäristöministerin
toimesta löydetty ratkaisuja, jotka tukevat myös kansalaisten
oikeudentajua sekä kohtuullisuuden periaatetta.
Pidän asetukseen esitettyjä lievennyksiä erittäin
perusteltuina. On kohtuullista, että asetuksen siirtymäaikaa
esitetään pidennettäväksi vuoteen
2018. On myös kannatettavaa, että ympäristönsuojelun
kannalta tärkeät kohteet ja kuivanmaan kiinteistöt
erotetaan toisistaan. Pidän hyvänä, että asetuksen
toimeenpanon vaikutuksia on seurattu ja kansalaisilta saatu palaute
on otettu vastaan sille kuuluvalla vakavuudella. Jo alun perin liian
tiukaksi tehdyn asetuksen siirtymäajan vuoksi on edelleen
yli 120 000 kiinteistön osalta toimet tekemättä.
Asetuksen alkuperäisenä jäljellä olevana
siirtymäaikana ei olisi ollut mahdollista kaikkien uusimiseen,
eikä markkinoilla oleva laitetarjontakaan olisi ollut riittävää. Siirtymäajan
pidentäminen antaa nyt sekä laitevalmistajille
että kotitalouksille mahdollisuuden tehdä asianmukaisia
investointisuunnitelmia, ovathan kyseessä jopa tuhansia
euroja maksavat muutostyöt.
Arvoisa puhemies! Pidän myös hyvänä lähtökohtana
sitä, että niitä satojatuhansia kotitalouksia,
jotka ovat kuivanmaan alueella, velvoitettaisiin samaan tapaan tekemään
kalliita muutostöitä jätevesien käsittelyssä kuin
velvoitetaan pohjavesialueella ja vesistöjen lähellä olevia
kiinteistöjä tekemään välttämättömiä muutostöitä ympäristön
ja pohjavesien suojelemiseksi. Laajempien ympäristövaikutusten
vuoksi on loogista, että pohjavesialueella ja vesistöjen ääressä asuvien
pitää laittaa jätevesiasiansa kuntoon
asetuksen mukaisesti. — Kiitos.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääkaupunkiseudulla
on huutava pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista. Hallitus on
luvannut vauhdittaa vuokra-asuntojen rakentamista uusimalla korkotukea
koskevan lainsäädännön. On todella
harmillista, että hallitus ei tuo tätä kaksi
kertaa lausuntokierroksella ollutta ja jo pari vuotta valmisteltua
asiaa eduskunnan käsittelyyn.
Yleishyödyllistä asumista koskeva lainsäädäntö on
kääntynyt sitä itseään
vastaan. Tiukat säädökset estävät
pääomien vapauttamisen uudistuotantoon, kun kohteissa
on rajoitukset 40 vuodeksi. Vanhaan vuokra-asuntokantaan sidottu
pääoma on hitaasti liikkuvaa ja huonosti tuottavaa.
Siksi omistajilla ei ole intressiä nykymääräysten
ja rajoitusten oloissa tehdä juuri mitään.
Keskustan ratkaisuehdotus on joustavoittaa mallia. Rajoitusten
tulisi olla kohdekohtaisia ja määräaikaisia.
Uusia vuokra-asuntoja saataisiin, jos yleishyödylliset
rakennuttajat voisivat myydä tiettyjä kohteita
ja tietyn osuuden tuotannostaan sillä edellytyksellä,
että rahat sijoitettaisiin uuteen vuokra-asuntotuotantoon.
Kyllä nyt tulee hakea myös toimenpiteitä,
joilla voidaan pienentää rakentamisen kustannuksia.
Esimerkiksi turha byrokratia, liialliset normit sekä erilaiset
kaava- ja rakentamismääräykset, kuten
energia-, autopaikka- ja väestönsuojamääräykset,
nostavat rakentamiskustannuksia. Asuntotuotantoa tulee saada vauhditettua
kaikin mahdollisin keinoin. Näin saadaan myös
suomalaisille töitä.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan liialliset normit ja byrokratia
rajoittavat myös pienempimuotoista rakentamista. Tällaisia
rajoituksia on karsittava. Niinpä esimerkiksi keskusta
on tehnyt lakialoitteen, jonka mukaan kaikissa kunnissa pitäisi
voida tehdä vähäisiä toimenpiteitä ilmoitusmenettelyllä.
Vähäisinä toimenpiteinä voidaan
pitää esimerkiksi maalämpöputkien
tai aurinkopaneeleiden rakentamista. Keskusta on tehnyt myös
aloitteen, että rakennetulle asunto- ja mökkitontille
voidaan rakentaa korkeintaan yksi 25 neliömetrin lisärakennus
ilmoitusmenettelyä käyttäen.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti näin joulun alla voi
toivoa, että nämä aloitteet viedään
maaliin asti. Siinä olisi monelle suomalaiselle omakotiasujalle
hyvä lahja.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Otan vielä ympäristökohdalla
kaksi asiaa esille, nimittäin jätevesiasiat ja
sitten energia-asiat.
Jätevesiasiasta. Olen kiitollinen ympäristöministerille
siitä, että hän tänään
toi esille sitä, että siirretään
kahdella vuodella — ainakin tämä siirtymäaika
nytten aluksi. Koko tämä laki on yleensä ottaenkin
hyvä esimerkki siitä, että meillä on lupa
miettiä asioita uudelleen. Jos me toteamme, että kaikki
asiat eivät ole ympäristöpuolella lähteneet
menemään sillä tavalla kuin pitää mennä, niin
reilusti katsomaan peiliin ja sanomaan, että otamme asian
täällä eduskunnassa uuteen käsittelyyn
ja yritämme hoitaa sen jatkossa toisella tavalla, vähän
paremmin.
Lähtöajatushan tähän jätevesiasiaan
oli muuten hyvä, sillä selvää on
se, että sakokaivoista tulevaa vettä ei saa ohjata
suoraan vesistöön ja ojiin. Näinhän
se asia on. Mutta kun meillä jo aikaisemmin lainsäädäntö kyllä sanoi,
että vesistöä ei saa pilata. Olen perehtynyt
aika tarkasti niihin mietintöihin, mitä esimerkiksi
ympäristövaliokunta on vuonna 2010 antanut, ja
kyllä niissä on lähdetty ihan siitä,
että järjenkäyttö olisi sallittua,
ja ne mietinnöt kyllä antavat mahdollisuudet vaikka
minkälaisiin eri toimintoihin. Mutta jostakin ihmeen syystä ympäristöministeriössä,
kun on annettu tarkemmat ohjeet ja ohjeistukset, tilanne on karannut
käsistä — karannut tilanne käsistä siinä,
että nytten ollaan tilanteessa, että puhutaan,
että vielä 120 000 kiinteistön
pitäisi jotakin tehdä. Minun käsitykseni
mukaan suurin osa niistä kiinteistöistä on
sellaisia, että niiden ei tarvitse tehdä tänä päivänä yhtikäs
mitään, mutta ilmeisesti ministeriötä tulee
tämän talon osalta ohjeistaa uudelleen, uudella
tavalla, niin että he käsittäisivät
sen, mitä suurin osa kansanedustajista on tässä kuitenkin
ilmeisesti tarkoittanut.
Nyt sitten tämä siirtymäaika pannaan
liikkeelle. En usko, että tämän nykyisen
ympäristöministerin aikana keretään
tekemään enää mitään
järkeviä muutoksia tämän osalta,
joten en pane ollenkaan sitä pahakseni, vaikka nyt tämä asia
seuraavalle hallituskaudelle siirtyy ja otetaan käyttöön
esimerkiksi se, mitä keskusta on viime syksynä esittänyt
ja tuonut esille, että nytten lähtökohtaisesti
vain ranta- ja pohjavesialueilla tulisi tehdä korjauksia
näihin kiinteistöihin ja toimintoihin, missä tässä jätevesiasioissa
tarvitaan muutoksia, ja muilla alueilla vasta sen jälkeen, kun
on olemassa joitain rakennuslupia vaativa toimenpide — rakennuslupia,
jotka vaikuttavat ennen kaikkea näihin jätevesiin,
silloin tarvittaisiin siinä sitten lupa-asioita.
Meidänhän tulee muistaa, että kaikki
rakennukset ja jätevesijärjestelmät on
jo nyt tehty sillä mielellä, että ne
täyttävät asianmukaiset ympäristösäännökset.
Eli tähän mennessäkään
eivät ole kyllä pahemmin suomalaiset rakennukset voineet
päästää enää pitkään,
pitkään aikaan jätevesiään
vesistöön.
Sitten toinen asia on nämä energia-asiat.
Ympäristöministeriö ei yksinään
pysty päättämään energia-asioista.
Yksinään se pystyy kyllä estämään
kaiken, ja sen takia minä toivonkin, että ympäristöministeriö tekisi
yhä läheisemmin yhteistyötä muitten
ministeriöitten kanssa, jotta me saisimme Suomessa aikaiseksi
uusiutuvaa, monimuotoista energiatoimintaa elikkä ennen
kaikkea saataisiin tämä hajautettu energiantuotanto liikkeelle.
Me saisimme puu-, jäte- ja mitä kaikkia muitakin
näitä asioita on, mitä voidaan pienissä yksiköissä tuottaa
eri puolilla Suomea järkevästi, kannattavasti
toimimaan. Turve yhdessä puun kanssa ja puu monessa eri
muodossa. Tietenkin puustahan pitää ensiksi tehdä järkevämpiä ratkaisuja,
mitkä ovat pitemmälle vietyjä kehityksiä,
mutta osa siitä materiaalista on järkevää myös
käyttää energiaksi. Meillä ovat
maalämpöasiat, ja minkä verran voidaan
meillä käyttää veden nousua,
laskua, meillä on aurinkoasiat, ja sitten meillä on
nämä tutkimus- ja tuotekehityskuviot, mitä pitäisi
kehittää todella paljon, tehdä yhteistyötä.
Ja sen jälkeen me saisimme erilaiset syöttötariffi-
ja muut systeemit pelaamaan niin, että energiantuotanto
pienissäkin yksiköissä on oikeasti kannattavaa.
Mutta todellakin nämä energia-asiat saadaan järkevästi
toimimaan Suomessa vasta, kun ympäristöministeriö ei
ole jarruna näille asioille vaan yhteistyökumppanina
yhdessä muitten ministeriöitten kanssa viemässä asioita
eteenpäin.
Kiitoksia näistä ympäristöpuolen
asioista omalta osaltani.
Yleiskeskustelu pääluokasta 35 päättyi.