Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Viime päivien Venäjän
kaoottinen tilanne on varmasti meidän kaikkien mielestä erittäin
huolestuttava. Valtiovarainministeriön ennusteet Suomen
talouden tilasta ovat olleet tähänkin asti ylioptimistisia,
ja edelleen ne näyttävät luovan liian
hyvää kuvaa. Ruplan arvon romahdus ei voi olla
vaikuttamatta Suomen vientinäkymiin. Jos Venäjän
tilanne ei parane muutaman kuukauden sisällä,
se syö Suomen nämä vähäisetkin
kasvun eväät. Mutta tätä Suomen
heikkoa talouskehitystä ei voi selittää pelkästään
globaaleilla vaikutuksilla.
Arvoisa hallitus, te olette kyllä yrittäneet
mutta ette ole onnistuneet tekemään tarvittavia
uudistuksia ja muutoksia, joilla Suomi saadaan selvälle
kasvu-uralle. Kysyn valtiovarainministeri Rinteeltä: aiotteko
te ryhtyä konkreettisiin nopeisiin ja tehokkaisiin toimiin
suunnan muuttamiseksi, ja mitä keinoja teillä on?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä salissa
usein olen todennut, meidän ulkopuoliset tekijät
ovat merkittävä syy siihen, minkä takia
Suomi on tässä tilanteessa kuin on talouden suhteen.
Meillä on ollut seitsemän vuotta erittäin
heikkoa talouskehitystä, josta vuoden 2009 bruttokansantuotteen romahduksen
jälkeen ei olla oikein kunnolla selvitty, niin että meillä on
noin 30 miljardin aukko bkt-kehityksessä verrattuna aikaisempaan
taloustrendiin. Tällä hetkellä on valmistelussa
eri ministeriöissä ja myöskin valtiovarainministeriössä asioita,
joilla toivotaan vielä tämän hallituskauden
aikana kyettävän vaikuttamaan tämän
talouden kehitykseen, sen suunnan kääntämiseen, ja
toivon, että niitä voidaan ensi vuoden puolella tuoda
tänne esille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Tällä Venäjän
talouskaaoksella on meihin suoria ja epäsuoria vaikutuksia.
Esimerkiksi länsieurooppalaisilla pankeilla on erityyppisiä lainasaatavia Venäjältä
yli
100 miljardia euroa. Eniten niitä on ranskalaisilla ja
italialaisilla. Nyt tässä tilanteessa näiden
sijoitusten ja sitä myöten näiden pankkien
kohtalo myöskin on kyseenalainen. Tämä yhteisvastuullinen
EU:n pankkiunioni, jota perussuomalaiset vastustivat, varmistaa,
että suomalaiset veronmaksajat pääsevät
jatkossakin maksamaan muiden maiden pankkien pelastamista. Nämä kauniit
periaatteet siitä, että pankkien tappioita ei
laiteta veronmaksajien harteille vaan sijoittajien kannettavaksi,
unohtuivat esimerkiksi Kreikan, Irlannin, Portugalin ja Espanjan
kohdalla, ja näin voi käydä tässäkin.
Valtiovarainministeri Rinne, onko se teidän mielestänne
oikein? Miten suureksi tämä summa voi pahimmassa
tapauksessa nyt kasvaa, kun ottaa huomioon, millaisista summista
Venäjän kohdalla on kysymys?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! On totta, että tämä Venäjän
tilanne on 2012 lähtien ollut laskeva talouskehitys ja
sen vaikutukset ovat eri puolille Eurooppaa mutta erityisesti Suomeen
olleet merkityksellisiä. Tällä hetkellä noissa
valtiovarainministeriön kansantalousosaston talousennusteissa
sen vaikutus talouskehitykseen on otettu huomioon, 0,5—1 prosentin
välillä suurin piirtein, ja sillä tulee
olemaan vaikutuksia. Meillä on tarkka tieto siitä, millä tavalla
eri eurooppalaisilla pankeilla on riskejä suhteessa Venäjän
tilanteeseen. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että ne ovat kuitenkin kokonaisuuteen nähden sellaiset,
jotka ovat hallittavissa näitten pankkien omilla toimilla.
Timo Soini /ps:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri Rinne, te ette oikeastaan
vastannut edustaja Lohelan kysymykseen.
Siteeraan palkittua taloustoimittaja Jan Hurria. Hän
totesi Ilta-Sanomissa eilen näin Kreikan, Irlannin ja Portugalin
paketeista: "Europäättäjät naamioivat
nämä yhteensä satojen miljardien eurojen
tukiluotot vaikeuksiin joutuneiden euromaiden pelastustalkoiksi,
mutta Venäjällä tätä temppua
ei voine sellaisenaan toistaa. Venäjä ei ole euromaa
eikä edes EU:n jäsenmaa vaan päinvastoin
EU:n epäsuosioon joutuma ja talouspakottein painostama
ulkovalta."
Arvoisa ministeri, voitteko te nyt taata suomalaiselle veronmaksajalle,
että me emme lähde toiselle pankkitukikierrokselle
pelastamaan ranskalaisia ja italialaisia pankkeja? Voitteko te kertoa, millainen
riski pankkiunioni on sellaisille EU-maille, jotka eivät
ole eurossa, kuten Tanska, Ruotsi ja Iso-Britannia? Mihin järjestelmään
ja mihin vastuisiin meidät on uitettu tämän
pankkiunionin perusteella?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Tämä pankkiunioni ja siihen
liittyvät kriisinhallintamekanismit tarkoittavat sitä, että tavalliset
suomalaiset eivät joudu maksamaan vaan sijoittajat maksavat
ja sen lisäksi pankit kantavat itse vastuuta.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohela tuossa puhui Euroopan pankkien
tukemisesta. Kuten muistatte, 2010 EU:n maat ja IMF luotottivat
Kreikkaa 110 miljardia euroa, 140 miljardia euroa 2011, eli 240
miljardia. Miten on käynyt? Kreikalle myönnettiin 2030:een
aikaa suorittaa ensimmäiset lyhennykset, 10 vuotta annettiin
lisäaikaa ensimmäiseen korkohommaan. Kuinka tämä on
mahdollista, kun olen ymmärtänyt, että parhaillaan
Suomi on jälleen EU:n kautta tukemassa Kreikkaa, taikka paremminkin
Kreikkaa rahoittaneita pankkeja?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Juuri tällaisia tilanteita varten
on luotu tämä pankkiunioni ja se kriisinratkaisumekanismi,
ja tavoitteena sen luonnilla on ollut se, että tavalliset
suomalaiset tai eurooppalaiset eivät joudu vastaamaan näistä.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! On selvä, että Euroopassa
on talouskriisiä ja pankeissakin on ollut ongelmia, mutta
akuuteimman kriisin tällä hetkellä muodostaa
nyt kuitenkin Venäjän epävarma talouskehitys.
Arvoisa puhemies! Ministeri Rinne: onko Suomi saamassa EU:lta
lisää tukea nyt tässä mahdollisesti
pahentumassa olevassa tilanteessa, niin ettei pakotepolitiikka,
jossa Suomi tietysti johdonmukaisesti on mukana yhdessä muiden EU-maiden
kanssa, muodostu meille taloudellisesti kohtuuttomaksi tilanteeksi,
koska Suomihan kantaa tästä nyt kuitenkin kokoonsa
nähden luonnostaan suuremman osan?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! On syytä tarkastella tarkemmin sitä,
mistä tämä Venäjän
tilanne johtuu. Se johtuu siitä, että Venäjällä ei
olla kyetty taloudellisiin uudistuksiin ja sen takia Venäjän
talous on hyvin riippuvainen öljyn hinnasta ja öljyn
hintakehityksestä. Siis kysymys ei ole pakotepolitiikasta vaan
siitä, että Venäjän talous on
kerta kaikkiaan 2012 lähtien sukeltanut alaspäin,
ja tästä näkökulmasta tätä tilannetta
pitää arvioida.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rinne, sanotte, että veronmaksajat
Suomessa eivät joudu osallistumaan pankkien ongelmiin.
Kysyn teiltä: Jos nyt vaikka portugalilainen pankki menee
nurin ja omistajien rahat eivät riitä, onko niin,
että suomalaisenkin pankin asiakkaat Pihtiputaalla ja Hollolassa
ja kaikkialla muuallakin osallistuvat sen portugalilaisen pankin
ongelmien hoitoon ennemmin kuin Portugalin valtion veronmaksajat
siihen osallistuvat? Onko niin, että nyt siis kriisien
ratkaisusta aiheutuvat kustannukset todellakin sillä asetuksella,
jonka te hyväksytte, jaetaan kaikkien Euroopan pankkien
asiakkaiden maksettavaksi?
Toinen kysymys liittyy siihen, että nyt kun te annatte
tekohengitystä Suomen taloudelle, potilaan kunto heikkenee
kaiken aikaa. Tuleeko uusia ratkaisuja vielä teiltä ennen
vaaleja?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Kuten totesin näistä tällä hetkellä valmisteilla
olevista asioista, joilla pyritään vaikuttamaan
Suomen talouskehitykseen ja työllisyystilanteeseen: ne
ovat valmistelussa, ja toivon, että ne voidaan vielä tällä hallituskaudella, ensi
vuoden alkupuolella, tuoda eduskuntaan käsiteltäväksi.
Pankkiunioniin liittyen totean sen, että tämä pankkiunioni
rakennettiin sitä varten, että se tavallinen suomalainen
ei joudu maksamaan vaan tämä kriisinhallintamekanismi
huolehtii tästä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Onko suomalainen tallettaja veronmaksaja?
Suomalainen tallettaja on veronmaksaja Pihtiputaalla, Hollolassa,
Espoossa, joka paikassa. Arvoisa valtiovarainministeri, selvä kysymys
teille. Osallistuvatko myös euron ulkopuoliset maat tähän pelastustalkooseen,
kun meille sanottiin, että nyt pankkiunioni mukamas on
se, joka estää nämä kriisit?
Pankkiunioni ei estä näitä kriisejä,
vaan se hommaa näille kriiseille maksajat. Ja aivan niin
kuin edustaja Pekkarinen sanoi, etulinjassa ovat myös suomalaiset
veronmaksajat, paljon enemmän etulinjassa kuin mahdollisesti
kaatuvan ranskalaisen ja portugalilaisen valtion omat kansalaiset.
Onko tämä teidän oikeudenmukaisuuskäsityksenne
mukaista, että me maksamme muiden velkoja töräyksistä,
(Puhemies: Aika on täynnä!) joita emme ole itse
tehneet?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Totean uudelleen sen, että pankkiunioni
ja kriisinhallintamekanismit on rakennettu sitä varten,
että tavalliset suomalaiset eivät joudu vastuuseen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä ensinnäkin tulee
Venäjän talouteen, niin toivokaamme, että nämä talouden
ongelmat saavat Venäjän muuttamaan politiikkaansa
Ukrainassa niin, että se kunnioittaisi Ukrainan suvereniteettia
ja alueellista koskemattomuutta. Toisaalta on huoli siitä,
että tulemme näkemään entistä aggressiivisemman
Venäjän.
Mutta mitä tulee tähän pankkiunioniin,
niin pitää nyt hyvin selvästi todeta,
että meillä Suomessa ja Euroopassa on jouduttu
tilanteisiin, joissa veronmaksajien on pitänyt pelastaa
pankit, koska ne ovat olleet liian suuria kaatumaan, siitä kaatumisesta
olisi seurannut liian suuria ongelmia. Pankkiunionissa on sovittu,
että pankkien ongelmista ovat ensisijaisesti vastuussa
pankkien omistajat, pankkien velkojat ja pankkien suurtallettajat.
Eli koko pankkiunionin tarkoitus on se, että tämä sietämätön
tilanne, jossa veronmaksajat ovat vastuussa, pystyttäisiin
välttämään.
Kolmanneksi Kreikasta: jos Kreikka ei ole valmis tekemään
niitä ratkaisuja, joita tarvitaan, olettehan valmiita siihen,
että Kreikalle avataan ovi ulos eurosta?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz hyvin kuvasi tämän
tilanteen, jota tässä olen yrittänyt
todeta useampaan otteeseen. Totean sen, että jos Kreikka
ei täytä näitä viidennen väliarvion
tavoitteita ja sitä kautta pysty jatkamaan, jos tulee likainen eksitti
tai sitten puhdas eksitti, se on selvä, että Suomi
ei ole valmis laittamaan sinne lisää rahaa.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Alkuperäinen kysymys käsitteli
myös talouden laajempaa kuvaa ja Venäjän
kehitystä. Haluaisin kysyä pääministerin
sijaiselta, miten te näette Suomen vientimarkkinoiden kehittymisen
ja näkymät siellä. Monet Euroopan maat
ovat panostaneet siihen, että ne kotimarkkinoillaan ottavat aktiivisesti
esimerkiksi ympäristöteknologiaa, uusiutuvaa energiaa,
energiatehokkuutta käyttöön, ja Kiina
on panostamassa seuraavan viiden vuoden aikana jäteongelmansa,
ilmansaasteongelmansa ratkaisemiseen yhteensä valtavia
rahamääriä, puhutaan yli 1 000
miljardista dollarista yhteensä. Miten te näette,
että Suomi voisi valtion toimin, esimerkiksi Tekesin hankkeilla, edistää sitä,
että meidän yrityksemme voivat muodostaa laajempia
kokonaisuuksia ja päästä isompiin hankkeisiin
myös viennissä kiinni, saada teollisuuteen kasvua
ja talouteen kasvunäkymiä?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Team Finland on organisoitunut uudelleen,
ja siellä on sekä tätä vientiä että myöskin
investointeja Suomeen sisältäviä elementtejä.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
että sen ja sen osana Finpron toiminta kykenee vaikuttamaan
sillä tavalla, että avataan uusia markkinoita.
Tarvitaan pk-sektorin yritysten yhteenliittymiä, verkostoitumista
ja sitä kautta vahvuutta kansainvälisillä markkinoilla.
Me tarvitsemme myös kotimarkkinoita näille osa-alueille,
jotta voidaan sitä vientiä edistää tätä kautta.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Lohela aloitti vähän
laajemmin talouden näköaloista tämän
kysymyksen, joka on siis vakava. Jo nyt tämä tilanne
on erittäin vakava, ja kun lukee Suomen Pankin taannoista
raporttia kymmenen vuotta eteenpäin, niin kyllä se
on kitukasvua ynnä siitä seuraavia erittäin
vakavia seurauksia koko yhteiskuntaan. Nyt ei ole aika etsiä syyllisiä,
nyt pitää koettaa katsoa tulevaisuuteen. Yksi
on ihan varma, oli vallassa kuka tahansa ensi keväänä:
tarvitaan poikkeuksellisen laajaa yhteisrintamaa, yhteistoimintaa
näitten suurten talousvaikeuksien voittamiseen, poikkeuksellisen
laajaa rintamaa.
Herra valtiovarainministeri, oletteko te pohtinut jo valmiiksi,
mikä tällainen niin sanottu yhteiskuntasopimus
voisi olla, joka parantaisi voimakkaasti työllisyyttä,
loisi uusia työpaikkoja, mikä ratkaisee suuren
osan yhteiskuntamme ongelmista? Nyt näyttää jo
siltä, että työmarkkinajärjestöissä on
hiukan elpyvää näkemystä siitä, että tähän
suuntaan on pakko mennä. Mikä on teidän
vastauksenne, herra valtiovarainministeri?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Edustaja Kääriäinen
tarttui tärkeään asiaan, että me
tarvitsemme tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa
hyvää yhteistyötä eri tahojen
kanssa ja sen kautta ratkaisuja tähän meidän tilanteeseen.
10 vuotta, 15 vuotta 1 prosentin kasvua, niin kuin Suomen Pankki
ennustaa, tarkoittaa sitä, että meillä on
tehtävä rakenteellisia uudistuksia, meidän
täytyy kyetä pitämään
tarkasti huolta taloudesta, mutta erityisen tärkeätä on
se, että me pääsemme viennissä uudenlaiseen
alkuun. Me tarvitsemme monenlaisia erilaisia ratkaisuja myös
kotimarkkinoitten elvyttämiseen, ostovoiman lisäämiseen
täällä.
Näistä elementeistä uskon, että yhdessä tekemällä,
yhteistoiminnalla, voidaan löytää semmoisia
elementtejä, joissa ehkä voidaan päästä hieman
parempaan lopputulokseen kuin mitä nämä ennusteet
edellyttävät. Rakennemuutoksia, rakenteellisia
muutoksia, viennin hintakilpailukykyä, johon kuuluu myöskin
palkkaratkaisu osana, ja näitten kautta pitää hakea
sitten sellaista tulevaisuutta, jossa päästään
Suomen kansantaloutta kasvattamaan, uutta työllisyyttä luomaan.
Kaj Turunen /ps:
Kunnianarvoisa puhemies! Alkusyksystä vielä Venäjä-pakotteiden
ja Venäjän vastapakotteiden vaikutuksia Suomen talouteen
vähäteltiin. Nyt on kuitenkin selvillä, että nämä vaikutukset
Suomen talouteen eivät ole vähäisiä.
Esimerkiksi Lappeenrannan, Imatran, Savonlinnan seudulla venäläiset
peruvat joulun ja uudenvuoden varauksiaan. Siellä on monessa
yrityksessä aloitettu yt-neuvottelut. 27.8. ministeri Stubb
sanoi tiedotustilaisuudessa: "Etsimme tarpeen mukaan helpottavia
toimia sektoreille, joita pakotteet koskevat, eli maataloussektori
ja vientialat." Lisäisin siihen kyllä matkailualan.
Kun, ministeri Rinne, olette tässä sanonut,
että hallituksella on jotain toimia tekeillä,
niin voitteko kertoa ihan, mitä konkreettisia toimia esimerkiksi
matkailualalle on nyt suunnitteilla, jotka helpottavat tätä nykyistä tilannetta?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! On nyt syytä todeta selkeästi
se, että näitten vastapakotteitten ja pakotteitten
vaikutus on suhteessa siihen kokonaisuuteen, mitä Venäjällä nyt
tapahtuu 2012 lähtien hidastuvan talouskasvun seurauksena.
Nämä pakotteet ja vastapakotteet ovat pieni osa
siitä. Lähtökohta on se, että öljyn
hinta vaikuttaa erityisen paljon kehittymättömän
talouden tilanteeseen, ja sitä kautta on syntynyt näitä vaikeuksia.
Tällä hetkellä valmistellaan useita erilaisia
eri kokonaisuuksiin vaikuttavia toimenpiteitä, ja minä toivon,
että niitä voidaan tuoda eduskuntaan vuodenvaihteen jälkeen.