15) Hallituksen esitys laeiksi sähkömarkkinalain
ja markkinaoikeuslain muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan unionissa sisämarkkinoilla
on annettu tänäkin vuonna ja sitä ennen
kymmeniä direktiivejä, jotka ovat merkinneet sitä,
että elinkeinoelämässä on ainakin
pitänyt sekä yritysten kannalta että kuluttajien
kannalta tehdä merkittäviä lainsäädännöllisiä muutoksia
kussakin jäsenmaassa. Näissä sisämarkkinoiden
asioissa Suomi on osoittanut kiitettävää aktiivisuutta
ja ryhtynyt tänäkin vuonna tekemään
lakeja: kilpailulainsäädäntö tuli
vappuna voimaan ja näkyi heti suomalaisessa elinkeinoelämässä;
samaten päästökaupan osalta Suomi on
ollut aktiivinen; samaten pankkien ja vakuutuslaitosten osalta;
ja nyt tässä tapauksessa energian osalta — on
kysymys sähköstä tai maakaasusta — Suomi
on laittamassa täytäntöön Euroopan
unionin hyväksymiä säännöksiä.
Tämä on kysynyt kauppa- ja teollisuusministeriöltä ja
asianomaisilta ministeriöiltä ja organisaatioilta
hyvin paljon viimeisten vuosien aikana, mutta se on myös
kysynyt eduskunnalta ja sen talousvaliokunnalta erittäin
paljon. Tässä yhteydessä jo haluan kiittää valiokunnan
jäseniä, että he tässäkin
asiassa, voi sanoa, itseään ja voimiaan säästämättä ovat
antaneet panoksensa suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.
Tämä asiakokonaisuushan on erittäin
tärkeä. Se on jokaista kotitaloutta koskettava.
Se on huomattavasti enemmän koskettava kuin ensimmäinen
asia, joka täällä herätti niin
toimittajien kuin eduskunnankin kiinnostusta, koska jokainen tarvitsee
Suomessa sähköä, on sitten kotitalous,
pieni yritys tai suurempi yritys, ja kaikki ovat kiinnostuneita
siitä, mitä se maksaa. Näihin kaikkiin kysymyksiin
tämä lakiesitys pyrkii antamaan vastauksen.
Täytyy myös tässä yhteydessä kiittää asianomaisia
virkamiehiä, paikalla olevia ja niitäkin, jotka
eivät ole paikalla, jotka ovat tässä tehneet ison
työn.
Nyt tietysti kysytään sitä, onko
tämä lopputulos onnistunut. Ensi vuosi ja tulevat
vuodet tulevat näyttämään, miten
tässä on ensinnäkin käynyt Suomelle
ja miten on käynyt sitten suomalaisille kotitalouksille
ja miten Euroopan unionin muissa maissa vastaavat säännökset
pannaan käytännössä voimaan.
Esitys annettiin eduskunnalle viime kesänä ja tämän
syksyn aikana tätä asiaa on myös valiokunnassa
viety eteenpäin ja kuultu kymmenittäin asiantuntijoita
ja käyty hallituksen kanssa neuvotteluja ja myös
eduskuntaryhmien edustajien kesken. Eräitä poikkeuksia
lukuun ottamatta, jotka näkyvät mietintöön
liitetyssä vastalauseessa, tässä on löydetty
yksimielisyys, mitä pidän tärkeänä saavutuksena.
Jos lähtökohtaisesti ensinnäkin katsotaan, mistä sähkön
hinta muodostuu, niin kotitalousasiakkaitten osalta sähkön
hinnasta suurin osa muodostuu sähkön hankinnasta,
sitten on jakeluverkkosiirto, sähkön myynti ja
kantaverkkosiirto ja alueverkkosiirto ja sitten verot, jotka ovat
arvonlisävero ja sähköverot. Tämä hinnanmuodostus
on pienteollisuusyritysten osalta jonkin verran erilainen kuin kotitalouksien
osalta, jolloin pienyrityksissä sähkön
hinnasta hankintahinta on keskimäärin — nyt
on kysymys keskimääristä — noin
42 prosenttia, verot noin 24 prosentin luokkaa, jakeluverkkosiirto
noin keskimäärin 26 prosenttia ja sähkön
myynti, kantaverkko- ja alueverkkosiirto 2—3 prosentin
luokkaa kukin. Kotitalouksien osalta sähkön keskimääräinen
hinta 1.9. oli 9,85 senttiä kilowattitunnilta ja pienteollisuusyritysten
osalta 7,91 senttiä kilowattitunnilta.
Tässä asiassa, voin sanoa, markkinavoimat
ja kuluttajansuoja jälleen kerran löysivät
sen eturistiriidan, joka käytännössä on
olemassa. Se myös toisaalta osoitti sen — tämäkin
asia, niin kuin monet muut näistä esimerkeistä,
joita mainitsin — että Suomessa kuluttajansuojelu
ja yleensä kilpailusäännöstö ja
kilpailupolitiikka ovat vielä jonkin verran ja monissa
asioissa paljonkin vielä Neuvostoliiton jälkeisen
ajan tilanteessa, jossa kuluttajat eivät joko osaa tai
eivät pysty katsomaan oikeuksiaan ja vaikka haluaisivatkin,
eivät sitten käytännössä kykene.
Sähköenergiankin osalta ja sen käytännön
toteutuksen osalta yhtiöillä on erilaiset intressit
saada voittoja suhteessa isoihin asiakkaisiin, pieniin asiakkaisiin
ja kotitalouksiin, ja tässä oli yllättävää huomata,
että elinkeinoelämänkin osalta todettiin,
että on hyvä, että joku vahtii sitä,
että sähkön hinta on kohtuullinen.
Tässä lainsäädännössä sanaa
kohtuullinen toistetaan moneen kertaan. Tämähän
tuli esille pienessä yksityiskohdassa siitä, minkä verran pankkipalveluissa
asiakas joutuu maksamaan pankkipalvelumaksua. Siinäkin
tavoiteltiin tätä sanaa kohtuullinen, mutta siinä yksityiskohdassa se
olikin paljon vaikeampi asia kuin se on ollut nyt sitten tässä asiassa,
joka luonnollisestikin koskettaa kaikkia suomalaisia, eli energian
hinnassa.
Tämän asian yhteydessä käytiin
hyvin paljon keskustelua siitä, oliko hallitus valinnut
oikean linjan, kun oikeudellisen eriyttämisen raja direktiivissä oli
100 000 asiakasta ja hallitus oli jo ottanut sitten kannaksi,
vedoten suomalaisten energiayritysten rakenteeseen — verrattuna
esimerkiksi Ruotsiin meillä on puolet vähemmän,
Ruotsissa noin 200 ja Suomessa noin 100 toimijaa — että 200
gigawattitunnin vuosittainen raja sähkön siirtomäärästä merkitsisi
käytännössä runsasta 18 000:ta
asiakasta. Näitä vajaata 100:aa yritystä käytiin
läpi ja tietysti mietittiin maakunta maakunnalta ja monessa
tapauksessa kunta kunnaltakin, miten tämä esimerkiksi
valiokunnan jäsenten vaalipiirien tai kotikuntien osalta mihinkin
ja kuhunkin kohdistuu. Kaiken tämän keskustelun
lopputuloksena oli sitten kuitenkin oikeudellisen eriyttämisen
osalta, että pitäydyttiin tässä hallituksen
esityksessä, joka oli varmasti sekin kompromissien kompromissi.
Samanlainen tilanne oli myös toiminnallisen eriyttämisen
osalta, jossa tämä koskee verkonhaltijaa, jolla
on vähintään 50 000 asiakasta.
Valiokunta teki ainakin minun eduskuntakauteni aikana, joka
ei ole vähäinen, ensimmäisen kerran sellaisen
merkittävän teon, että valiokunnan mietintöön
on painettu kaaviokuvat siitä, mitä sähköliiketoimintojen
eriyttäminen tarkoittaa, valiokunnan mietinnön
sivulle 6. Vaikka tämä ei nyt kaikilta osin välttämättä kovin
paljon vaikeata asiaa pysty tekemään havainnollisemmaksi
ja yksinkertaisemmaksi, niin se ainakin antaa kuvan siitä,
miten hienovarainen ja monimutkainen tämä järjestelmä käytännössä on
ja toisaalta taas ei ole.
Mutta, tulemme täällä, kun olen katsonut
puhujalistaa, kuulemaan myös toisenlaisia puheenvuoroja
siitä, millä tavoin tämän eriyttämisen kunkin
mielestä pitäisi tapahtua. Tässähän
taustalla koko eriyttämisen osalta on kysymys myös siitä,
millä tavoin Suomessa joudutaan maksamaan veroja. Tämä kiinnostaa
tietysti kaikkia energiayhtiöitä ja kuntia, koska
monille kunnille energiayhtiöstä on tuloja. Tällä hetkellä kuntataloudet
ovat niin huonossa tilanteessa, että kaikki tulo, joka
on saatavissa, kyllä otetaan, ja muun muassa energiasta.
Tämän valvonnan osalta, sivulla 8, on myös paitsi
tuotu täällä äsken jo mainitut
sähkön hinnan osatekijät ja niiden valvonta — tämä myyntiosuus
vielä kerran yhteenlaskettuna on keskimäärin
noin 40 prosenttia, verkkotoiminnan osuus hinnasta noin 35 prosenttia
ja verot noin 25 prosenttia — nyt pyritty tekemään
Energiamarkkinaviraston valvonnassa pääasiassa
olevaa toimintaa, ja samassa yhteydessä valiokunta on nähnyt
tärkeäksi sen, että Energiamarkkinavirastolla
ja samaten markkinaoikeudella olisi riittävät
resurssit hoitaa näitä asioita. Tässä hallituksen
esityksessähän pyritään siihen,
että nämä oikeustapaukset, joita Suomessakin
on ollut sen takia, että sähkön hinta
saataisiin kotitalouksien tai yritysten osalta kohtuulliseksi, vähenisivät,
mieluummin loppuisivat kokonaan. Aika näyttää, kuinka
hyvin tässä hallituksen esityksessä on käytännössä onnistuttu
ja mitkä tulevat olemaan esimerkiksi markkinaoikeuden ja
muitten viranomaisten päätökset, niin
että tämä tulee käytännössä toimimaan.
Valiokunnassa, kun tehtiin näitä joitakin
tarkennuksia tähän hallituksen esitykseen, jäi
kuitenkin vaivaamaan kysymys siitä, mitenkä tämä tulee
käytännössä onnistumaan, ja
siinä mielessä valiokunta hyväksyi mietintöön
lausuman, jossa edellytetään, että tämä lainsäädäntö ja
sen käytännön toteutus selvitetään.
Täällä on sanatarkasti tuotu eduskunnan
täysistunnon hyväksyttäväksi
lausumaehdotus: "Eduskunta edellyttää, että hallituksen
tulee antaa talousvaliokunnalle selvitys syyskuun 2006 loppuun mennessä sähkömarkkinalakiin
tehtyjen muutosten vaikutuksista sähkömarkkinoihin
sekä kuluttajien ja yrittäjien asemaan sähkömarkkinoilla."
Tämä on tärkeä asia, ja tämä nyt
perustuu siihen kokemukseen, mikä oli esimerkiksi päästökaupan
käytännön toteutuksesta. Talousvaliokunta
siinäkin edellytti, että tämä selvitys
annetaan valiokunnalle, ei koko eduskunnan täysistunnolle.
Kun nyt katson tätä koostumusta täällä ja
ihmismäärää, niin valiokunnan
kokouksessa on kyllä enemmän henkilöitä kuin
täällä täysistunnossa, joten
tämä valiokunnan arvio mielenkiinnon osalta on
oikea, ja toivottavasti nyt käytäntö on
sellainen, että tämä selvitys tulee antamaan
sen kuvan, että tämä on onnistunutta
lainsäädäntöä ja päästään
tavoitteeseen eli kohtuulliseen sähkön hintaan.
Arvoisa puhemies! Suomi on jälleen eturivissä,
ja toivottavasti tässä asiassa yhteistyössä hallituksen
kanssa, niin kuin tämä esitys on valmisteltu,
päästään siihen lopputulokseen,
että tämä hoituu onneksi Suomen kansalle
ja suomalaiselle elinkeinoelämälle.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa valiokunnan puheenjohtaja esitteli
tämän, niin että en tähän
isoon kokonaisuuteen oikeastaan puutu, vaan lyhyesti haluaisin ensin
kommentoida minusta oikeastaan tämän asiankin
yhteydessä tullutta huolestuttavaa piirrettä,
kun se tavoite, mikä on, minkä puheenjohtaja sanoi,
se tavoite on kohtuullinen sähkön hinta. Se on
hieno tavoite ja siihen pitäisi pyrkiä, mutta
se, päästäänkö tällä siihen,
siinähän se ongelma itse asiassa alkaa kiteytyä.
Oikeastaan periaatteellinen ongelma näyttää nyt
liittyvän näiden EU-asioitten käsittelyn
yhteyteen, minkä myös puheenjohtaja
tuossa totesi, että taas kerran Suomi on eturivissä.
Eihän sinänsä siinä eturivissä olemisessa
ole mitään pahaa, eikä se sinänsä mikään
vika ole kaiken kaikkiaan, mutta jos tavoite on kohtuullinen sähkön hinta
ja asiakkaiden etu, silloin sopii kyseenalaistaa, onko se aina oikea
paikka se eturivissä oleminen ja oleminen kulunutta sanontaa
lainatakseni paavillisempi kuin paavi itse.
Tässä väistämättä,
näissä EU-asioitten yhteyksissä,
on tullut vähän skeptinen näkökulma. Nyt
voisi montakin asiaa ottaa, mutta otetaan nyt täältä isommasta
päästä elikkä tämä sähkömarkkinalaki,
joka meillä nyt on käsittelyssä, palveludirektiivi
jne., joissa kyllä nyt tuntuu, että me olemme
jotenkin hakemassa sellaisia tulkintoja koko ajan, joita ei kyllä ole
edes kohtuullisestikaan katsottava kaikilta osin tämän
kansakunnan eduksi.
Kyllä tässä väistämättä,
kun tuota veneilyä joskus on tullut harrasteltua jonkun
verran, tulee mieleen näitä tavoitteita, siihen
tavoitteeseen pääsemisen osalta, että siellä veneessähän
kryssitään silloin, kun luovilla haetaan vastatuuleen jonkun
näköistä reittiä ja pyritään
sinne menemään — niin kuin täällä osa
edustajista ainakin hyvin tietää, eli tuonne vastatuuleen
kun ollaan menossa, haetaan optimaalista reittiä ja käytetään
sitten luoviominaisuuksia ja kryssejä siinä avuksi — mutta
nyt tässä kyllä on sellainen tunne, että tässä tätä bryssimistä harrastetaan,
ja se bryssiminen ei kyllä kovin hirveän ainakaan
tehokkaan näköinen ole kansalaisen näkökulmasta.
Minusta alkaa tuntua, että kyllä Suomi nyt ajelehtii
enempi myötävirtaan ja myötäsukaisesti
ja Suomea viedään, ei niin, että me olisimme eturivissä,
vaan me olemme niin kuin pässi narun nokassa ja meitä viedään
nyt joka asiassa niin kuin halutaan ja meidän oma tahtotilamme
on äärimmäisen heikko ja huono. Se on
kyllä todella huolestuttava piirre. Ja niin kuin sanoin,
niin ei pelkästään tämän
lain kohdalla se mielikuva ole vahvistunut, vaan yleensäkin
tätä poliittista ilmastoa tarkkailtaessa ja sitten
näitä asioita täällä käsiteltäessä tämä tulee
väistämättä kyllä mieleen.
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä valiokunnan
mietinnössä ehdotetaan oikeudellista ja toiminnallista
eriyttämistä sähkömarkkinadirektiivistä poiketen
myös sähköyhtiöille, joilla
on vähemmän kuin se 100 000 verkkoasiakasta,
ja hallitus on tähän hakenut tämän
18 000 asiakkaan rajan, niin tältä osin
minun mielestäni tämän direktiivin vähimmäissäännöksestä poikkeamiselle
ei kyllä ole esitetty riittävästi sellaisia
perusteluja, jotka olisi nimenomaan sen kohtuullisen sähkön
hinnan näkökulmasta sellaisia, jotka voisivat
edistää sitä, kun tässä päinvastoin
nyt rasitetaan nimenomaan niitä pieniä yhtiöitä semmoisilla
toimilla ja maksuilla, jotka eivät ole suinkaan välttämättömiä,
joita meiltä ei edellytetä. Mutta kun me taas
kerran haluamme olla sinne Brysseliin päin niin kovin nöyriä,
niin me itse panemme rajat alemmas kuin mitä se direktiivi
itse asiassa pitää sisällään.
Ja kun täällä muutoin ollaan niin hirveän
pienyrittäjäystävällisiä ainakin puheissa — teoista
voi olla aina joskus eri mieltä — niin sopii tässäkin
kysyä, mikä viisaus ja logiikka tähän
sitten niin kuin liittyy. Mielestäni tämän
oikeudellisen ja toiminnallisen eriyttämisen raja olisi
tullut määrätä direktiivin vähimmäisehdon
mukaan 100 000 asiakkaan ylittäviin yrityksiin.
Tässä valiokunnan mietinnössä lisäksi
hyväksytään hallituksen esitys siltä osin
myös, että kuntien omistamien sähköyhtiöiden
tulee eriyttää sähkönjakelutoiminta
osakeyhtiömuotoon, elikkä pakkoyhtiöitetään
tällä lainsäädännöllä. Kauppa-
ja teollisuusministeriön tulkinta lain perusteluissa sähkömarkkinadirektiivistä on
sellainen, että sen mukaan kunnallisen liikelaitoksen jakaminen
kahdeksi erilliseksi liikelaitokseksi ei täyttäisi
ministeriön mielestä direktiivin oikeudellisen
eriyttämisen vaatimusta. Tästä tulkinnasta
ensinnäkin on tietenkin kahdenlaisia näkemyksiä,
myös poikkeavia, että se täyttää sen.
Kun katsoo tätä direktiivin 15 artiklaa, ei
oikeudellisia toiminnallisen eriyttämisen vaatimuksia voida
lukea, pakkoyhtiöittämisvaatimusta, kyllä sitä kautta.
Direktiivin 15 artiklan tekstissä luetelluissa oikeudellisen
eriyttämisen vähimmäisvaatimuksissa ei
mainita pakkoyhtiöittämistä mitenkään.
Kun ministeri täällä on paikalla, niin
ministeri varmaan on lukenut nyt — edellisellä kerralla
hän ei tätä artiklaa ollut ehtinyt katsoa,
mutta nyt varmaan on ehtinyt katsoa — ja tietenkin hän
voi kommentoida sitä, onko se siellä vai eikö se
ole siellä. Minä tuossa äskenkin sitä lueskelin,
ja kyllä sieltä kovin vaikea on siitä direktiivistä sitä löytää.
Sitten jos jostakin soveltamisohjeesta taas tällainen pakkoyhtiöittäminen
löydetään, niin varmaankin ehkä se
voidaan sieltä jostakin kaukaa hakea.
Mutta kyllä tässä mennään
matalan reitin kautta nyt kohti tällaisia ei-pakollisia
pakkoyhtiöittämistoimia. Näistä syistä ja
näillä perusteilla olen esittänyt, että sähkömarkkinalain
34 § saisi uuden 2 momentin: "Jos verkonhaltija, jolla
on vähintään 100 000 asiakasta,
toimii osana sähköntuotantoa tai myyntiä harjoittavaa
kunnallista laitosta taikka kuntayhtymää, tulee
verkonhaltijan olla oman, erillisen lautakuntansa päätösvallassa
oleva laitos taikka erillinen kuntayhtymä." Tällä ehdotuksella
mahdollistetaan se, että kunnallisessa omistuksessa olevat
100 000 asiakasta suuremmat sähkölaitokset
voivat oikeudellisesti hyväksyttävällä tavalla
eriyttää sähkönjakelutoiminnan
omaan liikelaitokseensa, joka toimii toisen kunnallisen lautakunnan
alaisena kuin sähköntuotantoa harjoittava kunnallinen
liikelaitos.
Osakeyhtiömuodon vaatiminen taas valiokunnan mietinnön
mukaisesti on myös demokratianäkökulmasta
kovin ongelmallinen. Siihen liittyy kunnallinen itsehallinto, siihen
liittyvät myös hyvin monesti liikesalaisuuden
piiriin kuuluvat asiat, ja kyllä sillä oma kytkentänsä,
minkä tuo valiokunnan puheenjohtaja tuossa totesikin, on
varmaan myös tähän rahalliseen puoleen,
ainakin jossakin vaiheessa. Tämä ei minun mielestäni
myöskään ole mitenkään
sähkömarkkinadirektiivistä johtuva muutos,
vaan tähän on poliittinen halu ja poliittinen
tahto. Voihan sen sitten sanoa, jos näin kerta on, että halutaan
poliittisesti, mutta miksi yrittää joka kerta
piiloutua jonnekin hämärän direktiivin
soveltamisohjeen taakse, jos ei sellaista ole?
Arvoisa herra puhemies! Lopetan siihen, että myös
muilta osin olen tehnyt sitten noita edellä mainittuja
koskevat muutosesitykset lain pykäliin.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo vähän
käsitelty laajemmin tätä lakiesitystä. Käsittelen
oikeastaan vain paria kohtaa, joita jo tuossa ed. Korhonenkin tulkitsi.
Ensimmäinen koskee juuri tätä niin sanottua
pakkoeriyttämistä, ei nyt ihan pakkoyhtiöittämistä,
mutta pakkoeriyttämistä. Kyllä minä siinä itsekin
olen vähän sillä kannalla, että tämä on
semmoista vaikeaa tulkintaa siitä, mitä direktiivi
todella vaatii eriyttämiseltä. Kun tiedän
käytännössä erään
ison kunnallisessa omistuksessa olevan liikelaitoksen toiminnasta,
millä tavalla siellä ristiinsubventointi on voimakkaasti
estetty, ja millä tavalla yleensäkin toimitaan
eri lautakuntien alla, niin ei se eroa kahdesta oikeudellisesta,
sanotaan, yhtiömallista millään tavoin.
Oikeastaan siihen tulevat vaan nämä veroseuraamukset,
jotka tietysti isossa liikelaitoksessa ovat hyvin merkittävät.
Minusta tuntuu, että tässä nyt ei
ole aivan valmistelijoilla ollut hanskassa se, millä tavalla
Suomessa jotkut liikelaitokset tässä suhteessa
toimivat. Myönnän toki sen, että tämä ei
ole helppo asia. Ei ole aivan helppo arvioida sitä ja ottaa
tavallaan sitä riskiä, miten tässä kävi,
mutta parempi olisi se, että kunnat itsenäisesti
pystyvät tämän arvioimaan ja sitten katsotaan,
onko siellä selkeätä ristiinsubventointia.
Siihenhän on puututtu, ja jos siihen on puututtu, niin
on toimittu sitten sen mukaan. Minä olen aistivinani tässä sellaista
vahvaa lobbausta joidenkin yrittäjien toimesta yhtä isoa
suomalaista Helsingissä toimivaa energialaitosta kohtaan,
ja se vähän tässä nostaa niin
sanotusti karvoja pystyyn.
Kyllähän tässä on vastaantuloa,
siis on tehty rakennemalleja, joissa pakkoyhtiöittämistä ei vaadita,
voi sen muulla oikeudellisella termillä, esimerkiksi kuntayhtymän
rakentamisella, estää ja niin, että verkkotoimintaa
ei tarvitse välttämättä yhtiöittää vaan
voi tehdä sähkön tuotannon ja myynnin
kautta tämän eriyttämisen. Silti näen, että jos
tässä nyt joutuu tekemään näitä vippaskonsteja,
se ei ole varmasti tämän lakiesityksen ajatus
vaan aidosti hakea, varmistaa se, että ristiinsubventointia
ei tapahdu ja että verkkohinnoittelu olisi läpinäkyvämpää,
koska siinä on ilmeisesti ollut hankaluuksia.
Mitä tulee sitten tähän niin sanottuun
18 000 asiakkaan rajaan, oliko se nyt kolmen vuoden aikana
200 gigawattituntia oleva määrä laskettuna, joka
on noin 18 000, se varmasti juontaa juurensa tähän
meidän rakenteeseemme, josta syystä myös
tämä valiokunnan toinenkin esitys, joka on poikkeus
hallituksen esityksestä, on tehty. Minäkin näen
tässä ongelmia mutta vähän eri
suuntaan kuin ed. Korhonen. Minä näen tässä taas semmoisia
selkeästi kilpailuproblemaattisia termejä nyt
näiden pienempien yhtiöiden kohdalla, ja voisi
pohtia hyvinkin, että koska meillä on tämä toiminnallinen
eriyttäminen noin 50 000 asiakkaan kokoisten yhtiöiden
kohdalla, niin se olisi viety nollaan 100 000:sta. Kaikki
olisivat olleet läpinäkyvämpiä,
ja olisi voitu katsoa, millä tavalla pienissä yrityksissä tämä toiminta
on. Myönnän, että tässä on
kustannustekijöitä, jotka voivat puoltaa sitä,
että tämä 18 000 on se raja, mutta
sekin on kilpailullisesti sellainen seikka, joka varmasti ei sitten
oikein ole, miten sanoisin, puhtaasti kuluttajaystävällinen,
tässä tapauksessa myös sellainen, että se
sähkön hinnan kannalta olisi selkeä.
Muuten tämä esitys on ollut, kun sitä valiokunnassa
kuunteli, melkoista ja ajoittain monimutkaistakin puuhaa, ja varmasti
täällä, kun tulee keskustelua liitosjohtojen
yhdistämisestä verkkoon, sitten saamme vielä vähän
lisää säpinää. Kyllä minun
täytyy sanoa, että tämä pakkoeriyttäminen
voi myös johtaa siihen, mistä yksi asiantuntija
sanoi, että tämä ei saisi johtaa missään
nimessä tekijöihin, joissa verkkotoiminta ja tuotanto
eivät keskustele selkeästi keskenään niissä tapauksissa,
joissa tämmöistä on, koska esimerkiksi
nyt Pääkaupunkiseutu kuuluu kuitenkin semmoiseen
alueeseen, jolla turvallisuus on a ja o myös sähköverkon
suhteen eikä saa syntyä tilannetta, jossa eriyttäminen
vie tätä turvallisuutta pois ja aiheuttaa tiettyjä riskejä tämän asian
kohdalta, joten on erinomaista, että tässä valiokunta
teki selkeän kannanoton siitä, että tätä asiaa
nyt tarkkaillaan ja katsotaan, mihin tämä johtaa.
Voihan olla niin, että esimerkiksi Helsingin Energiassa
sitten eri syistä olisi päädytty muutenkin
yhtiömalliin, mutta nyt tässä mennään
vähän väärällä tavalla
eteenpäin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Skinnari toi jo esille nämä perusasiat,
joten minäkin paneudun vain muutamaan kohtaan.
Ensinnäkin tämä asiantuntijakuuleminen,
joka on ollut varsin laaja ja todella aikaa vievä, mielestäni
toi esille monessa kohtaa suurta eripuraa näitten asiantuntijoiden
ja ministeriön valmistelijan välillä.
Tuntui vähän kuin olisi rivien välistä lukenut,
että tässä nyt yritetään
tehdä jotain muuta, vähän sellaista lobbausta,
johonka ed. Bryggare tässä viittasi. Joitakin
asioita tuli esille lähes kaikkien taholta. Ensimmäinen
oli tämä kilpailun avaaminen. Se tulisi ehdottomasti
avata, ei rajata eikä säännöstellä.
Olen käyttänyt sanontaa, että ei tulisi
palata neuvostoajan säännöstelyaikakauteen.
Joskus kyllä tuli mieleen keskustelun aikana, että tätä halutaan
tehdä.
Sitten seikka, johon jo on täällä paneuduttu, on
tämä ehdotus, joka menee paljon direktiiviä pidemmälle,
ja tässä jälleen tulee eteen tämä halu olla
paavillisempi kuin paavi itse. En itse ymmärrä,
että voi olla suomalaisen talouden ja teollisuuden etu
aina pyrkiä tähän, ja tässä suhteessa monessa
kohtaa olisi ollut parempi pidättäytyä direktiivin
muodossa eikä mennä näin pitkälle. Tämä koskee
mielestäni juuri tätä eriyttämistä, josta
on ollut täällä puhe. Kun siitä on
hirveän suuri eripura, kenen kohdalla liikutaan, olisi
sitten ollut parempi pidättäytyä direktiivin
puitteissa ja vaikkapa sitten tämän tarkasteluvaiheen
jälkeen, jonka valiokunta tähän toi mukaan,
että ensi syyskuun loppuun mennessä hallitus antaa selvityksen,
miten tässä on menty eteenpäin, siinä yhteydessä ehkä olisi
ollut parempi mennä johonkin toiseen rajaan. Ehkä nyt
joudutaan palaamaan, en tiedä.
Eräs seikka, joka myös tuli esille, on, että meillä on
Pohjoismaissa erittäin hyvin kehittynyt yhteistyö sähkömarkkinoilla.
Tämä on esimerkkinä koko Euroopalle ja
sen kehittämiselle laajemmin. Tässä suhteessa
nyt tätä direktiiviä tullaan toteuttamaan
aika lailla eri tavoin Suomessa ja etenkin Ruotsissa, johon meillä on
suora yhteys. Tässä toivomuksena olisi kyllä voinut pitää,
että pyritään samantapaiseen ratkaisuun
eri Pohjoismaissa, kuten ed. Bryggare totesi täällä, että kun
töpseli pannaan seinään eri maissa, se tulkitaan
se sähkön saanti ja maksattaminen ja laskutus
samalla tavalla.
Kuten valiokunnassa yleensä on ollut, niin tämä valmistelutyö on
ollut mielestäni hyvässä hengessä tapahtuvaa,
vaikka erimielisyyttä on ollut. Se kuuluu varmaan asiaan,
että ollaan eri mieltä. Tämä toteamamme,
että hallitus tuo selonteon syyskuussa, oli myös
yksimielinen.
Eräässä kohdassa kuitenkin jäimme
erimielisiksi, ja siitä on kokoomus jättänyt
vastalauseen n:o 1, jossa ehdotamme, että lakiehdotus hyväksytään
muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 17 §,
jossa säilytetään hallituksen alkuperäinen
teksti.
Tässä, arvoisa puhemies, kommenttini.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan totean vain, että tätä ed. Saarikankaan
esitystä, joka on sama kuin hallituksen esitys, valiokunnassa
kyllä kovasti käsiteltiin mutta tultiin siihen
tulokseen, että olisi epäoikeudenmukaista, että tällainen
mahdollisuus jätettäisiin. Se olisi epäoikeudenmukaista niille,
jotka jäävät sitten vähempinä osakkaina
tähän jäljelle jäävään
verkkoon, ja siinä on uhrattu rahaa. Toisaalta kapasiteettia
jäisi ja sitten pistehinnoittelu ja tasahinnoittelu johtaisivat
käytännössä siihen, että tämä ei
toimisi. Pitkän harkinnan jälkeen valiokunta tähän
asiaan tällä tavoin päätyi ja
uskoo, että tämä oli oikeudenmukainen ratkaisu.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä kohtaa lähtökohtamme
on, että varsinkin yrittäjien kannalta tämä hallituksen
alkuperäinen esitys oli parempi. Koska haluamme tukea yrittäjyyttä ja
sitä, että heidän kohdallaan saadaan
aikaan parempia olosuhteita, päädyimme siihen,
että tämä hallituksen esitys on parempi.
Arto Bryggare /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta juuri, että tässä on kysymys
siis siitä, kumpaa kuluttajaryhmää tässä suositaan:
pieniä kuluttajia vai suuria yrityksiä. Tässä nyt
valiokunta sitten päätti, että katsotaan,
mitä tällä tavoin tapahtuu. Kyllähän
tässä on kilpailuteknisiä pieniä haasteita.
Toivon, että tässä nimenomaan katsotaan,
mihin tämä johtaa, koska meillä on sähköverkon
toimijoissa ja sen rakenteessa pieniä ongelmia jatkon kannalta. Toivon
myös, että tämä nyt johtaa siihen,
että yksittäisten kuluttajien sähkörasite
ei kasva vaan pääsemme tätä kautta
vähän rakenteellisesti herkässä asiassa
sopivasti eheyttämään verkkoamme. Nyt
olisi voinut käydä niin, että sähköyhtiöitä olisi
mennyt tämänkin asian kautta nurin.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sähkön
kilpailutilanne yleensä on tietysti ongelmallinen sen takia,
että sähkön siirto on selvää monopolitoimintaa,
kun sitä vastoin tuotanto ja myynti eivät ole
sitä. Näiden yhteensovittaminen ja nivominen niin,
että olisi vapaa ja selkeä kilpailutilanne, on
tietysti äärimmäisen vaikeaa. Valitettavasti
käsitykseni on se, että tämäkään
lakimuutos, mikä nyt tehdään, ei näiden
asioiden kohdalta tule olemaan viimeinen, koska tässä tietysti
on kysymys, joka liittyy tämän siirtotoiminnan
valvontaan, mahdollisiin sanktioihin ja sen lisäksi tietysti
hinnoitteluun ennen kaikkea. Sitten samassa yhteydessä tietysti
pitäisi pitää tämä sähköverkko
myös sellaisessa kunnossa, että se pystyisi hoitamaan
tämän sähkönsiirron. Kyllä näiden
asioiden yhteensovittaminen varmaan myös jatkossakin tulee
olemaan erittäin vaikeaa.
On aivan selvä asia, että kun on EU:n direktiivi
säädelty, tietysti tässä tapauksessa
on lähdetty suhteellisen väljästä toiminnasta,
eli kun se koskee näiden toimintojen eriyttämistä,
niin on 100 000 asiakasta ollut tämä raja.
Se tietysti Suomen olosuhteissa koskee jo aika suuria yrityksiä. Sen
piirissä olisi ollut ainoastaan kuusi yritystä. Se
tietysti merkitsisi meidän kohdallamme sitä, että hyvin
pieni osa näistä toimijoista olisi tämän toiminnallisen
eriyttämisen piirissä ja ylivoimaisesti suurin
osa sitten olisi sen ulkopuolella. Kyllä se näissä meidän
tilanteissamme tietysti vähän ongelmallinen on.
Ovatko sitten nämä rajat, mitkä nyt on
hallituksen esityksessä ja mietinnössä hyväksytty,
oikeat, sitä on mahdotonta sanoa. Aina tällaiset
rajat ovat jollekin vääriä ja joillekin
oikeita. Tämä 100 000 asiakastakin on
yksi raja, joka on jostain löydetty. Minusta tässä on nyt
syytä mennä näin eteenpäin,
katsoa, miten tämä laki tulee toimimaan, ja niin
kuin on todettu, valiokunta edellytti, että syyskuussa
2006 saataisiin selvitys siitä, miten tämä lakiesitys
on toiminut.
Se iso kysymys, missä nyt sitten valiokunta otti eri
näkemyksen kuin hallitus esityksessään, on
se kysymys, joka liittyy sähkön jakeluverkon vetämiseen
toisen jakeluverkkoyhtiön verkkoon. Tämä on
tietysti myös tällainen vaikea kysymys, josta
on vaikea sanoa, onko valiokunnan näkemys nyt tässä tilanteessa
oikea. Itse kuitenkin katson, että sen kuulemisen perusteella,
mitä valiokunnassa asian ympäriltä saatiin
tietoa, tämä valiokunnan tekemä ratkaisu
on oikea. Mutta tässä edelleen tulee tietysti
tämä monopolikysymys vastaan, joka sitten tietysti
aiheuttaa sen, että on vaikea sanoa, mikä ratkaisu
ehdottomasti on oikea. Minusta on sen takia tärkeätä, että valiokunnassa
nyt lähdettiin siitä, että saadaan tämän
lain toimivuudesta selvitys aikanaan ja sitten voidaan katsoa, mikä tilanne
on.
Me olemme Suomessa kuitenkin mielestäni pyrkineet aika
hyvin edesauttamaan kilpailua sähkömarkkinoilla,
jos nyt vertaa esimerkiksi johonkin Ranskan tilanteeseen. Ranska
on tehnyt kaikkensa, vuosikausia vetkutellut, jotta ei kilpailla
tarvitsisi, ja pikkuhiljaa nyt sitten vasta tullut mukaan tähän
kilpailun sallimiseen, toisin kuin me Pohjoismaat, vaikka tässä nyt
on hieman eri tilanne Suomen ja Ruotsin kesken, ja ilmeisesti sekin,
että Ruotsissa on lähes kaksinkertainen asukas-
ja asiakasmäärä sähkömarkkinoilla,
liittyy siihen, että me nyt sitten tämän
lain puitteissa olemme päätyneet toisenlaisiin
lukuihin kuin Ruotsi tässä eriyttämisen
kohdalla. Kyllä minä uskon, että siinä mielessä tämän
uudistuksen kanssa voidaan elää.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin toteaisin sen, että Suomihan
on pyrkinyt näitten sisämarkkinoitten direktiivien
täytäntöön-, voimaanpanossa
lakeja tekemällä saattamaan Suomen ja sen elinkeinoelämän
ulospäin läpinäkyväksi ja sellaiseksi,
että meillä tiedetään, mitkä ovat
pelisäännöt. Tämä energia
on nyt sitten yksi tällainen osa. Direktiivi on lainsäädäntöohje,
ja tässä lainsäädäntöohjeessa
on sitten tietysti otettu huomioon se, mitkä on Suomen
omat erityispiirteet. Tämä on sitten käytännössä tietysti
johtanut siihen, että me poikkeamme esimerkiksi naapurimaasta
Ruotsista, jossa luvut, kuten täällä ed.
Hellberg äsken totesi, ovat väestömäärällisesti
ja yritysmäärällisesti toista luokkaa,
mutta tavoitteena on kilpailun aikaansaaminen. Kilpailun aikaansaaminen
on tässä se asian ydin, ja sitä taustaa
vasten on katsottava kaikkia eriyttämisiä ja myös
valvontaa, niin että kilpailu tapahtuisi sääntöjen
puitteissa ihan niin kuin urheilussa.
Minulle on jäänyt positiivinen kuva Energiamarkkinaviraston
johtajan Asta Sihvonen-Punkan käsityksistä siitä,
millä tavoin virasto pystyy käytännössä tätä lainsäädäntöä toteuttamaan. Tässä vaiheessa
ei voi muuta kuin uskoa ja luottaa siihen, että näin
tulee tapahtumaan ja myös sitten kauppa- ja teollisuusministeriön
virkamiesten osalta ja puhumattakaan nyt sitten vielä siitä,
että kun ministeri varmaan tulee käyttämään
täällä puheenvuoron, niin varmaan hänkin lupaa
omalta osaltaan, että tämä toteutuisi
eli saataisiin kilpailua aikaan.
Loppujen lopuksi kysymyshän on siitä, että tämä on
jatkuvaa lainsäädäntöprosessia.
Varmasti ei välttämättä ole
kaikilta osin kovin kaukana se aika, kun tätäkin
lainsäädäntöä pitää jo
lähteä muuttamaan.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Haluan ensiksi kiittää hyvin
lämpimästi talousvaliokuntaa, sen johtoa ja jäseniä,
hyvästä ja vastuullisesta, perusteellisesta käsittelystä,
minkä ovat antaneet tälle hallituksen esitykselle.
Tiedän tarkkaan, että esitys on käyty
seikkaperäisesti pykälä pykälältä läpi
ja kuultu laajalti asiantuntijoita ja analyyttisen keskustelun jälkeen
päädytty mietintöön, joka on
ihan kunnioitettava asiakirja monella tavalla, ei vähiten
siksi, että se aivan uudella tavalla pyrkii myös
havainnollistamaan vaikeita asioita. Tässä voi
antaa tunnustuksen myöskin eduskunnan niin sanotulle toiselle
kerrokselle, että se on sallinut tällaisen menettelyn,
minkä valiokunta on oivaltanut ottaa tässä käyttöön.
(Ed. Skinnari: Ensi kerralla on värikuvat!) — Anteeksi, korjaan,
siis värikuva ensi kerralla.
Arvoisa puhemies! Pari kolme yksityiskohtaa. Minäkin
vain ne muutamat yksityiskohdat haluan tästä nostaa
esille, jotka tässä nousivat jo aiemmin edustajien puheenvuoroissa pintaan.
Ensinnäkin voisi lähteä tuosta, mihin
valiokunnan puheenjohtaja äsken palasi, siitä,
että tietyllä tavalla, vaikka kysymys on direktiivistä,
sen Suomessa toimeenpanemisesta tai voimaansaattamisesta omalla
suomalaisella sovelluksellaan, tämä esitys liittyy
kyllä monessa siihen jatkumoon, mitä sähkömarkkinoiden
liberalisoinnissa Suomessa on tapahtunut viimeisen noin 13—14
vuoden aikana. Suomi lähti ensimmäisenä eurooppalaisena,
tai sanotaan nyt vähintäänkin, että ensimmäisten
eurooppalaisten maiden joukossa, liberalisoinnin tielle, kilpailuttamisen
tielle, järjestelmän läpinäkyväksi
saattamisen tielle, ja tulokset tästä tiestä ovat
olleet aivan myönteisiä. Kun kaikki tämä lisäksi
on tapahtunut hyvässä yhteistyössä muiden
Pohjoismaiden kanssa ja kesken, on päästy lopputulokseen
tai tilanteeseen tänään, jossa meillä on
yhteiset pohjoismaiset sähkömarkkinat, toimitaan
yhteisillä markkinoilla, mitä EU:ssa vasta yritetään
saada aikaan jossakin hamassa tulevaisuudessa.
Täällä ed. Korhonen omassa puheenvuorossaan
sanoi, että me tässä kuljemme jotenkin
niin kuin jäljessä ja roikumme siinä,
mitä EU:ssa keksitään sanoa. Kyllä kai
sähkömarkkinaratkaisuissa asiat ovat olleet tasan
tarkkaan toisin päin. Suomi on ollut tässä johtotähti,
ja muut EU-maat pyrkivät tulemaan vähitellen askel
askelelta perässä. Tässäkin
esityksessä ja siinä Suomen perusesityksessä,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja sanoi, direktiivi on tietynlaisten
suuntamerkkien, aika tarkkojenkin tosin, antaja sille kansalliselle
sovellukselle, mitä eri jäsenmaat sitten käytännössä toteuttavat.
Näin tässä Suomenkin esityksessä nyt
on tehty.
Arvoisa puhemies! Aloitan ihan tästä 17 §:stä. Tässä valiokunta
on palauttanut 17 §:n siihen alkuperäiseen nykyiseen
muotoonsa. Haluan ihan lyhyesti vaan kuitata tämän.
Hallituspuolueiden edustajat ovat valiokunnassa kyenneet tästä yhteisesti
sopimaan, ja tämä muutos, minkä valiokunta
on tehnyt — vaikkakin se poikkeaa hallituksen alkuperäisestä esityksestä — on
hyväksyttävissä. Ehkä en ala
enempää sitä pohtimaan puolin ja toisin,
perustelut löytyvät molemmille näkökulmille
tai lopputuloksille. Tässä valiokunta on perusteellisen
pohdinnan jälkeen päätynyt tähän,
ja minulla ei ole siihen sen enempää kommentoimista.
Mitä tulee taas tähän oikeudellisen
ja toiminnallisen eriyttämisen ratkaisuihin, annan suuren arvon
sille, että valiokunta tiukan pohdinnan jälkeen
on päätynyt tukemaan alkuperäisiä esityksiä.
Mutta tässäkin voi sanoa tästä 100 000:sta poikkeamisesta,
että se on oma suomalainen arvio siitä, mikä suomalaiset
markkinat huomioon ottaen meille on se paras ratkaisu, mikä soveltuu meille
parhaiten. Pitkien neuvonpitojen jälkeen tässä oikeudellisessa
eriyttämisessä päädyttiin tähän
malliin, mihin päädyttiin. Voi tietysti kysyä,
mitä pahaa siinä on asiakkaiden kannalta, että tätä kauttakin
läpinäkyvyyttä parannetaan. Kuvittelisin,
että ei kovin paljon ainakaan se pieleen vie, ehkä pikemminkin
päinvastoin.
Myönnän, että tämä 34 §:ssä oleva
kahden liikelaitoksen malli oli asia, jota myöskin itse
pohdin sen jälkeen, kun Kuntaliitto kävi kimppuun asiassa,
oli semmoinen perusasento, valmius käydä läpi,
voisiko sittenkin olla niin, että tämä kahden
kunnallisen liikelaitoksen malli voisi olla mahdollista eikä tällaiseen
eriyttämiseen tarvitse mennä. Kävin monia
keskusteluja virkamiesten kanssa, jotka ovat asiassa vastuullisia,
ja lopputulos oli kerta kaikkiaan se, että kyllä tässä olisi voitu
olla, tässä kysymyksessä, aika pian sitten EY-tuomioistuimen
kanssa tekemisissä.
Lopputulos oli se, mikä tässä valiokunnan mietinnössäkin
on, että eriyttäminen on näissä tapauksissa
toteutettava. Mutta niin kuin täällä joku
edustajista taisi todetakin, onhan tässä tätä vastaantulon
vaihtoehtokategoriagalleriaa nyt sitten olemassa, ja jos eriyttäminen
toteutetaan tavalla, jossa on kunnan, kuntayhtymän omistama
liikelaitos, niin jopa sellainenkin riittää tämän
eriyttämisen malliksi. Tämä, vaikka saattaa tuntua
vähän keinotekoiseltakin, on kuitenkin malli,
johon tarvittaessa voidaan tukeutua ja sitä kautta hoitaa
tämä asia toivottavalla ja tarpeellisella tavalla.
Arvoisa puhemies! Näillä muutamilla kommenteilla
... Nyt taisin unohtaa jonkin asian vielä. Aivan lyhyesti
haluan vielä kertaalleen kiittää valiokuntaa,
ja valiokunnan mietintö ja toiveet ensi syksyn osalta ovat
varmasti perustellut, ja hallitus ottaa ne vakavasti ja toimii valiokunnan toivomalla
tavalla.
Yleiskeskustelu päättyy.