17) Hallituksen esitys laiksi työterveyslaitoksen toiminnasta
ja rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä laiksi
Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun
lain muuttamisesta ehdotetaan muutettavaksi Työterveyslaitoksen
toiminnasta ja rahoituksesta annettua lakia siten, että lakiin
lisättäisiin työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
rahoitusta koskevat säännökset. Uudistuksen
tarkoituksena on turvata työterveyshuollon erikoislääkärien
koulutuksen taso ja koulutuksen määrällinen
riittävyys.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
onkin lukuisissa yhteyksissä korostanut työterveyshuollon keskeistä merkitystä ja
vastuuta pyrittäessä huolehtimaan työikäisen
väestön terveyden ja työkunnon säilymisestä.
Työelämän koventuminen, joustovaatimusten,
kiireen ja stressin lisääntyminen sekä johtamiseen
liittyvät ongelmat näkyvät monilla työpaikoilla
työilmapiirin heikkenemisenä sekä mielenterveysongelmien
ja niiden johdosta tapahtuvien eläköitymisten
lisääntymisenä. Työterveyshuollolta
odotetaan yhä merkittävämpää panosta
työelämän laadun parantamiseen liittyvässä työssä.
Samaten voidaan sanoa, että tämä hallituksen
lakiesitys osuu myöskin sillä tavalla tärkeään
yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tavoitteisiin, joilla pyritään
kansalaisten työurien pidentämiseen. Eli työterveyshuoltoon kohdistuvat
odotukset ja haasteet ovat erittäin suuret, ja käytännössä työikäisen
väestön terveydenhuollon taso riippuu pitkälti
työterveyshuollon toimivuudesta. Jotta tämä terveyshuolto
pystyisi vastaamaan kaikkiin sille asetettuihin haasteisiin, on
tärkeää, että työterveyshuollossa
toimivilla on korkeatasoinen, laaja-alainen koulutus ja monipuolista
kokemusta. Tästä syystä valiokunta pitää tarpeellisena
työterveyslääkärien erikoistumiskoulutuksen
laadullista ja määrällistä kehittämistä.
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen lakiehdotuksen
suhteen valiokuntamme mietintö ja kannanottomme on päätynyt
samoihin johtopäätöksiin kuin hallituskin.
Työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
pullonkaulaksi on muodostunut ja muodostumassa pakollinen puolen vuoden
Työterveyslaitos-jakso. Työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksessa
olevista lähes 550 henkilöstä noin 120
on sellaisia, joilta puuttuu käytännöllisesti
katsoen vain kyseinen Työterveyslaitos-osuus. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että työterveyslaitososuudelle pääsyä helpotetaan
ja ehdottaa jo vuoden 2005 valtion talousarvioon Työterveyslaitokselle
osoitettavaa määrärahaa.
Arvoisa puhemies! Valiokuntamme sai sivistysvaliokunnalta lausunnon,
jossa painotettiin sitä, että pääsääntöisesti
työterveyshuollon erikoistumiskoulutus on tarkoituksenmukaista
hoitaa yliopistojen ja Työterveyslaitoksen voimin. Samaten
sivistysvaliokunta kiinnitti huomiota siihen, mihin myöskin
työelämävaliokunta yhtyi, että ei
ole tarkoituksenmukaista rahoittaa tätä erikoislääkärikoulutusta
evo-määrärahoista. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaakin, että lakiehdotus tulee voimaan
porrastettuna siten, että vuonna 2005 ohjataan 1,2 miljoonaa
euroa lakiehdotuksen mukaisesti yliopistoille ja Työterveyslaitokselle
käytettäväksi työterveyshuollon erikoislääkärikoulutukseen.
Koko laajuudessaan lakiehdotus ehdotetaan tulevaksi voimaan vasta vuoden
2006 alusta. Tältä osin siis valiokunta muutti
merkittävästi hallituksen esitystä, ja
valiokuntamme vielä korosti, että "tämä tulee
tehdä siten, ettei tutkimus-evo enää vähene
vuonna 2006".
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että laki säädetään
määräaikaiseksi siten, että se
on voimassa 31.12.2009 asti. Valiokunta myöskin edellyttää, että järjestelmän
toimivuutta valvotaan seurantatutkimuksella, josta ilmenevät
"muun muassa lain vaikutukset työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
laatuun, valmistuvien työterveyshuollon erikoislääkärien
määrään sekä lääkäreiden
saatavuuteen - - terveyskeskuksiin". Tutkimuksen tuloksista tulee
antaa selvitys työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle
31. päivään joulukuuta 2007 mennessä.
Viimeksi esille nostamastani asiasta valiokunta teki yksimielisen
lausumaehdotuksen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä 156/2004
ehdotetaan muutettavaksi Työterveyslaitoksen toiminnasta
ja rahoituksesta annettua lakia siten, että lakiin lisättäisiin
työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
rahoitusta koskevat säännökset. Esityksessä ehdotetaan
työterveyshuollon erikoislääkärikoulutukseen
osoitettavien määrärahojen lisäämistä vuoden
2005 talousarviossa 2,7 miljoonalla eurolla siten, että lisäys
rahoitettaisiin tutkimustoimintaan osoitettuja evo-määrärahoja vähentämällä.
Hallituksen esitykseen 177/2004 sisältyy tutkimus-evo-rahoituksesta
tehtävä 8 miljoonan euron määrärahojen
siirto. Näin ollen hallitusten esitysten 156 ja 177 yhteenlasketut
tutkimus-evo-määrärahojen leikkaukset
vuodelle 2005 ovat yhteensä 10,7 miljoonaa euroa, mikä on
tutkimustoiminnan edellytysten turvaamisen kannalta huono asia.
Valiokunta ehdottaa mietinnössään,
että hallituksen esityksen 156/2004 lakiehdotus
tulee voimaan porrastettuna siten, että vuonna 2005 ohjataan
1,2 miljoonaa euroa lakiehdotuksen mukaisesti yliopistoille ja Työterveyslaitokselle
käytettäväksi työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutukseen. Tämä oli
tietysti erinomaisen hyvä asia, että hallituspuolueet
lähtivät tekemään kompromissiesitystä tilanteessa,
jossa oltiin aika pitkälle yksimielisiä siitä,
että tutkimus-evo-rahoja ei pitäisi enää vähentää.
Vastoin valiokunnan mietinnössään
toteamaa kantaa katsomme kuitenkin, me oppositiopuolueitten edustajat,
että työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
määrärahoja ei tulisi vuoden 2005 talousarviossa
lisätä vähentämällä tutkimus-evo-rahoitusta
1,2 miljoonalla eurolla, vaan rahoitukselle tulisi ensi vuoden budjetissa
löytää jokin toinen lähde. Edellytämme,
että eduskunta budjettimietintöä käsitellessään
kiinnittää tähän epäkohtaan
huomiota ja tekee tarvittavat toimenpiteet tutkimus-evo-määrärahojen
säilyttämiseksi vähintään
nykyisen suuruisina. Tutkimus-evoa käytetään
lääketieteelliseen ja terveystieteelliseen tutkimustoimintaan,
jota tehdään yliopistollisissa keskussairaaloissa,
keskussairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Me tässä vastalauseessa, minkä jätimme
mietintöön, olemme myöskin sitä mieltä,
että lakiehdotuksen mukaisen työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutuksen määrärahoja ei
myöskään vuosina 2006—2009 tule
ottaa tutkimus-evo-rahoituksesta.
Arvoisa herra puhemies! Valtion korvaus erikoissairaanhoitolain
mukaiseen tutkimustoimintaan eli niin sanottu tutkimus-evo on pienentynyt noin
30 prosenttia vajaassa kymmenessä vuodessa. Opetusmäärärahojen
kasvattaminen ja työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
rahoituksen lisääminen on sinänsä myönteistä.
Sen sijaan tutkimus-evon pienentäminen vaikeuttaa merkittävästi
tutkimusedellytyksiä yliopistollisissa sairaanhoitopiireissä,
muissa sairaanhoitopiireissä ja terveyskeskuksissa.
Arvoisa herra puhemies! Tässä on ehkä hyvä hieman
perustella sitä, miksi näitä evo-tutkimusrahoja
ei saisi vähentää. Aikoinaan näitä tutkimus-evo-rahoja
saivat käyttöönsä ainoastaan
yliopistolliset keskussairaalat. Nykyisin myös muut sairaanhoitopiirit
ja terveyskeskukset saavat niitä käyttöönsä.
Niiden avulla tuetaan tutkimustyötä, ja näitä rahoja
ei koskaan saa käyttöönsä ilman
tehtyä työtä. Elikkä tutkimustyö,
joka tehdään näissä edellä mainitsemissani
terveydenhuollon organisaatioissa, raportoidaan artikkeleina tai
esimerkiksi väitöskirjana tai muuna tutkimusraporttina,
ja sen mukaisesti, missä tämä artikkeli
julkaistaan tai onko se mahdollisesti väitöskirja,
näistä kertyy niin kutsuttuja impact factor -pisteitä.
Joka vuosi määritellään,
kuinka paljon yksi impact factor -piste tuottaa. Esimerkiksi erilaiset tutkimusjulkaisut,
missä näitä artikkeleja voidaan julkaista,
on rankkeerattu eriarvoisiksi, eli määrätystä julkaisusta
saa määrätyn määrän
impact factor -pisteitä ja sitten taas toisesta vähän enemmän
jne. Vuosittain myöskin arvioidaan se, kuinka paljon impact
factor -pisteitä saadaan mistäkin julkaisusta.
Elikkä evo-rahojen saanti siis perustuu tehtyyn työhön.
Sitten kun niitä rahoja palautetaan näille sairaanhoitopiireille,
terveyskeskuksille ja keskussairaaloille, niin ne taas jaetaan sieltä eteenpäin
tutkimustyön tekemiseen.
Täällä salissa on lakiesityksen 177
kohdalla keskusteltu tästä samasta asiasta. Myöskin
siinä kohtaa käytiin keskustelua siitä,
että näitä tutkimus-evo-rahoja ei saisi
vähentää. Siinä tuli esille sellainen
virheellinen käsitys, mikä näyttää monellakin
edustajalla olevan, että näitä tutkimus-evo-rahoja
jaetaan ainoastaan lääkäreille. Otin ihan
esimerkinomaisesti Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä otteen,
miten näitä evo-tutkimusrahoja on eri tutkijoille
jaettu ja mihin tieteenalaan tai terveydenhuollon erikoisalaan. Täällä on
psykologia, naistentaudit ja synnytys, sisätaudit, kirurgia,
lastentaudit, kliininen kemia, ihotaudit, keuhkosairaudet, henkilökunnan terveydenhuolto,
psykiatria, ravitsemusterapia, fysiatria ja kuntoutus, leikkausanestesia,
patologia, kliininen fysiologia, radiologia. Siinä vain esimerkki
siitä, miten esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä näitä jo
aikaisemmin kerättyjä rahoja on sitten jaettu
eteenpäin. Tämä tarkoittaa sitä,
että kaikkien työntekijöiden sairaanhoitopiireissä,
terveyskeskuksissa ja yliopistollisissa keskussairaaloissa on mahdollista
hakea näitä tutkimusrahoja.
Se aikaansaa sen, että työntekijät
näissä terveydenhuollon organisaatioissa
voivat tehdä tutkimusta työpaikkansa tukemina.
Se on erittäin motivoivaa sille työntekijälle.
Tällä asialla on suuri merkitys tilanteissa, joissa
terveydenhuollossa on paljon työssäjaksamiseen
liittyviä ongelmia ja jossa meillä on edessä myöskin
työvoimapulaa. Jos ajattelee esimerkiksi, että kun
meillä on lääkäripula monessakin
terveyskeskuksessa, niin se, että meiltä koko
ajan tutkimusrahat vähenevät, aikaansaa sen, että meillä myös
entistä vähemmän motivoidutaan terveyskeskuksiin töihin,
koska ei pystytä siellä tukemaan enää tutkimustyötä.
Tästä evo-tutkimusrahoituksesta on käyty
keskustelua viime vuosina myös sellaisessa yhteydessä,
kun puhuttiin sosiaalialan osaamiskeskuksista. Sosiaalialan osaamiskeskuksia
ja niiden valtion rahoitusta perusteltiin nimenomaan sillä, että sosiaalipuolelta
puuttuu tällainen evo-rahoitus. Ymmärrän
oikein hyvin, että koska sosiaalipuolelta puuttui tämä,
lisättiin osaamiskeskuksia ja niitä subventoidaan
valtion taholta, mikä on erinomaisen hyvä asia.
Niin sosiaali- ja terveydenhuolto ovat enemmän tasa-arvoisessa
asemassa.
Arvoisa herra puhemies! Terveydenhuolto on hyvin monitieteistä toimintaa.
Jotta me voimme kehittää terveydenhuoltoa, tarvitaan
monien eri tieteiden tutkimusta. Tämä kehittäminen
on entistä tärkeämpää nyt,
kun me valmistaudumme muun muassa hoidon saatavuuteen liittyvän
lainsäädännön toteuttamiseen
ensi maaliskuussa. Jos evo-rahoja, joko tutkimus- tai koulutus-evo-rahoja,
koko ajan vähennetään, näkyy
se palvelujen laadussa ja vaikuttavuudessa ja myöskin henkilökunnan
motivaatiossa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta
annettua lakia siten, että lakiin lisättäisiin työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutuksen rahoitusta
koskevat säännökset. Uudistuksen tarkoituksena
on turvata työterveyshuollon erikoislääkärien
koulutuksen taso sekä koulutuksen määrällinen
riittävyys. Sekä työterveyshuoltolaki
että työturvallisuuslaki lähtevät
siitä, että työterveyshuolto on työpaikoilla
keskeisessä roolissa, kun kartoitetaan työpaikan
fyysisiä ja psyykkisiä olosuhteita ja mietitään
niitä toimia, joilla työntekijöiden fyysinen
ja psyykkinen kunto pystytään pitämään
mahdollisimman hyvällä tasolla.
Myös kuntoutusta koskevaa lainsäädäntöä on viime
vuosina kehitetty siten, että työkunnon alkaviin
muutoksiin puuttuminen ja kuntoutukseen lähettäminen
olisi mahdollista aikaisessa vaiheessa. Työterveyshuollolla
on hyvin keskeinen tehtävä kuntoutustarpeen varhaisessa
toteamisessa ja kuntoutukseen ohjaamisessa. Työterveyshuoltoon
kohdistuvat odotukset ovat erittäin suuret, ja siksi järjestelmän
toimivuudesta huolehtiminen on erityisen tärkeää.
Tästä näkökulmasta katsoen on
tärkeää, että työterveyshuollossa
toimivilla on korkeatasoinen, laaja-alainen koulutus sekä monipuolinen
kokemus.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää mietinnössään
tarpeellisena työterveyslääkärien
erikoistumiskoulutuksen laadullista ja määrällistä kehittämistä.
Tämä on perusteltu vaatimus, mikäli aiomme
tulevaisuudessa panostaa siihen, että työssä voitaisiin
jatkaa mahdollisimman pitkään ja siten myöhentää eläkkeelle
jäämistä. Tämä vaatii
panostusta työntekijöiden fyysisen ja psyykkisen
työkunnon ja valmiuksien turvaamiseen.
Valiokunta on mietinnössään suhtautunut
osittain kriittisesti työterveyshuollon järjestämiseen ostopalveluina.
On varmasti aivan totta, että työterveyshuollon
linkki työpaikan toimintaan ja työolosuhteiden
seurantaan on kiinteämpi silloin, kun yrityksellä on
oma työterveysasema. On kuitenkin syytä muistaa,
että vastuu työterveyshuoltopalvelujen järjestämisestä on
kaikilla työnantajilla myös silloin, kun työntekijöitä on vain
yksi. On tärkeää, että toimiva
työterveyshuolto voidaan järjestää niistä lähtökohdista,
jotka ovat sekä yrityksen että työntekijöiden
näkökulmasta parhaiten toimiva järjestely.
Toisaalta on huolestuttavaa, että edelleen on valitettavasti niitäkin
työpaikkoja, jotka eivät käytännössä ole hoitaneet
työterveyshuoltopalvelujen järjestämistehtäväänsä ollenkaan.
En täysin varauksetta yhdy valiokunnan kantaan yksityistämisen
ja ulkoistamisen ongelmallisuudesta. Tärkeintä on
huolehtia siitä, että työterveyshuollon
henkilöt ovat oman alansa vastuullisia asiantuntijoita
ja tehtävät tulevat hoidetuiksi. Paremmuutta ei
voi eikä tule määritellä omistuspohjalta.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että työterveyshuollon ulkoistamiskehitystä seurataan
ja selvitetään, miten työterveyshuollon
sisältöä ja menetelmiä voidaan
kehittää siten, että ne vastaavat paremmin
työhyvinvoinnin edistämiseksi asetettuja laajoja
tavoitteita. Seuraaminen on tässä kohtaa varmasti
aivan paikallaan.
Arvoisa puhemies! Työterveyshuoltolain mukaan työterveyshuollossa
toimivalla lääkärillä tulee
olla työterveyshuollon erikoislääkärin
pätevyys tai muun laillistetun lääkärin
pätevyys ja työterveyshuollon toteuttamiseen tarvittava
koulutus. Lakia säädettäessä ei
otettu kantaa siihen, tuleeko kaikkien päätoimisten
työterveyslääkäreiden olla työterveyshuollon
erikoislääkäreitä, vaan asiaa
koskeva päätös on tehty asetusta annettaessa.
Asetuksen mukaan työterveyshuollossa päätoimisesti
toimivan lääkärin tulee olla työterveyshuollon
erikoislääkäri ja osa-aikaisesti toimivalla
lääkärillä tulee olla vähintään
7 opintoviikon laajuinen työterveyshuollon koulutus. Sen
seurauksena työterveyshuollossa pitkään
toimineet lääkärit eivät ole
päteviä hakemaan nykyistä tehtäväänsä vaativampaa
tehtävää, elleivät he suorita
työterveyshuollon erikoislääkärin tutkintoa.
Valiokunta onkin ohjeistanut hallitusta selvittämään,
voisivatko pitkään alalla toimineet työterveyslääkärit
osoittaa pätevyytensä ilman erikoistumiskoulutusta.
Tämä lyhentäisi erikoistumispaikkojen
jonoa ja kohdistaisi erikoistumiskoulutuksen resurssit järkevämmällä tavalla. Merkittävää
on
myös valiokunnan huoli siitä, että erikoistumispaikat
eivät saa syventää terveyskeskusten
lääkäripulaa.
Koulutuksen pullonkaulaksi on muodostunut pakollinen Työterveyslaitos-jakso.
Erikoistumispaikkoja on nykyisin 12, ja käytännössä hallituksen
esitys lisäisi paikkoja 5:llä, jolloin puolivuotisen
koulutuksen voisi läpäistä 34 koulutettavaa vuodessa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Työterveyslaitos-osuudelle pääsyä helpotetaan,
ja ehdottaa, että vuoden 2005 valtion talousarviossa Työterveyslaitokselle
osoitettava määräraha mitoitetaan siten,
että sillä pystytään rahoittamaan yhteensä yhden
opettajan ja kahdeksan erikoistujan virkojen perustaminen.
Hallituksen esityksen mukaan valtion varoista maksettaisiin
korvaus työterveyshuoltoon erikoistuvien lääkärien
koulutuksesta aiheutuneisiin kustannuksiin Työterveyslaitokselle,
joka vastaisi työterveyshuollon erikoislääkärikoulutukseen
liittyvän korvauksen maksamisesta edelleen yliopistojen
hyväksymille erikoislääkärikoulutusta
antaville yksityisille terveyspalvelujen tuottajille ja työnantajan
ylläpitämille työterveysasemille. Lisäksi
Työterveyslaitos rahoittaisi Työterveyslaitoksella
tapahtuvaa ja muuta yliopistojen hyväksymää työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutuksen lisäämistä ja
kehittämistä.
Valiokunta ei ole hyväksynyt hallituksen esitystä alkuperäisessä muodossaan,
vaan on tehnyt siihen tarpeellisiksi katsomiaan muutoksia. Laki ehdotetaan
säädettäväksi määräaikaisena
viideksi vuodeksi siten, että se on voimassa vuoden 2009
loppuun. Lisäksi valiokunta edellyttää,
että järjestelmän toimivuutta valvotaan
seurantatutkimuksella, jonka tuloksista tulee antaa selvitys työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalle vuoden 2007 loppuun mennessä.
Valiokunta ehdottaakin, että lakiehdotus tulee voimaan
porrastettuna siten, että vuonna 2005 ohjataan 1,2 miljoonaa euroa
lakiehdotuksen mukaisesti yliopistoille ja Työterveyslaitokselle
käytettäväksi työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutukseen. Koko laajuudessaan
lakiehdotus ehdotetaan tulevaksi voimaan vasta vuoden 2006 alusta.
Valiokunta ehdottaa myös, että lain säännöksiä korvausten maksamisesta
yksityisille terveyspalvelujen tuottajille ja työnantajan
ylläpitämille työterveysasemille
sovelletaan vasta vuoden 2006 alusta lähtien.
Myös määrärahan perusteet
poikkeavat vuoden 2005 rahoituksen osalta. Vuoden 2005 määrärahan
suuruudeksi esitetään 1,2 miljoonaa euroa, josta
osoitetaan 450 000 euroa yliopistoille viiden opettajan
viran perustamisesta ja virtuaaliyliopistosta aiheutuviin kustannuksiin
sekä Työterveyslaitoksen oman toiminnan tehostamiseen
750 000 euroa, joka on tarkoitettu yhden kouluttajan viran
ja kahdeksan erikoistumisviran perustamiseen sekä atk-ohjelmista
ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin. Vuonna 2006 määrärahan
suuruus määräytyisi asetuksella määrättävän
tutkintokohtaisen korvauksen ja 42 tutkinnon mukaisesti.
Lakiesitys on sinänsä erittäin perusteltu
ja huoli työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
paikoista aiheellinen. Suurin huoli ja vääryys
on kuitenkin koulutuksen rahoitukseen liittyvät järjestelyt.
Sivistysvaliokunta on omassa lausunnossaan esittänyt huolensa
siitä, että hallituksen esitykseen sisältyvät
muutokset rahoitetaan siirtämällä määrärahat
erikoissairaanhoitolain mukaisesta tutkimustoiminnasta. Kliinisen tutkimuksen
tukemiseen tarkoitettu evo-rahoitus on supistunut vuoden 1999 noin
60 miljoonasta eurosta nyt esitettyyn hieman yli 38 miljoonaan euroon.
Sivistysvaliokunnan mielestä tilanne on kestämätön.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on yhtynyt
sivistysvaliokunnan huoleen tutkimus-evoon osoitetun rahoituksen
supistumisesta ja sen vaikutuksista kliinisen lääketieteellisen tutkimuksen
edellytyksiin. Huoli on myös työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan mietinnössä nostettu esille,
mutta asiaan ei ole riittävän ponnekkaasti tartuttu.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön jätetyssä vastalauseessa
on selkeämmin tuotu esille tutkimus-evo-rahoitukseen liittyvä huoli. Vastoin
valiokunnan kantaa vastalauseessa katsotaan, että työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutukselle määrärahoja
ei tulisi vuoden 2005 talousarviossa lisätä vähentämällä tutkimus-evo-rahoitusta,
vaan rahoitukselle tulee budjetissa löytyä jokin
toinen lähde. Koska ensi vuoden talousarvioesitys on parhaillaan
eduskunnan käsiteltävänä, emme
katsoneet voivamme esittää lausumaa vuoden 2005
osalta. Perusteluissa kuitenkin edellytämme, että eduskunta
budjettimietintöä käsitellessään
kiinnittää tähän epäkohtaan huomiota
ja tekee tarvittavat toimenpiteet tutkimus-evo-määrärahojen
säilyttämiseksi vähintään
nykyisen suuruisina. Tältä osin asia on siis eduskunnan
päätettävissä.
Tutkimus-evoa käytetään lääketieteelliseen
ja terveystieteelliseen tutkimustoimintaan, jota tehdään
yliopistollisissa keskussairaaloissa, keskussairaaloissa ja terveyskeskuksissa.
Mielestämme tätä rahoitusta ei ole mahdollista
vähentää nykyisestä. Siitä rahoitetaan
muun muassa tutkimuspotilaiden laboratorio- ja röntgentutkimuksia, poliklinikkakäyntejä
ja
hoitopäiviä. Yliopistosairaaloilla on merkittävä rooli
uuden lääketieteellisen tiedon luomisessa ja soveltamisessa
sekä sen välittämisessä tuleville
lääkäreille. Tutkimus ja koulutus ovat
vahvasti sidoksissa toisiinsa. Kliinisen tutkimuksen aseman heikentyminen
voi johtaa paitsi koulutuksen, myös hoidon laadun heikentymiseen.
Yliopistollisen keskussairaalan tehtävänä on koordinoida
lääketieteellistä ja terveystieteellistä tutkimusta
ja kehittää terveydenhuoltoa yhteistyössä alueen
terveydenhuollon toimintayksikköjen kanssa. Jos määräraha
pienenee, on vaarana, että tutkimustoiminta keskittyy vain
yliopistollisiin- ja keskussairaaloihin ja tutkimustoiminta terveyskeskuksissa
vähenee. Terveyskeskuksissa tehdyn tutkimustoiminnan tukeminen
on antanut lääkäreille ja muille ammattihenkilöille mahdollisuuden
syventää ja ylläpitää tietojaan sekä tehdä tutkimusta
ammatillista erikoistumista varten. Lääkärien
ei siis tarvitse hakeutua pois terveyskeskustyöstä jatko-opintojen
tai tutkimustyön vuoksi. Näin voidaan paremmin
turvata lääkärien pysyvyys terveyskeskuksissa.
Arvoisa puhemies! Vastalauseessa ehdotetaan eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jonka mukaan lakiehdotuksen mukaisen työterveyshuollon
erikoislääkärikoulutuksen määrärahoja ei
vuosina 2006—2009 otettaisi tutkimus-evo-rahoituksesta.
Tähän asiaan myös työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on mietintönsä perusteluissa
kiinnittänyt huomiota. On kuitenkin täysin perusteetonta,
että valiokunta ei ole hyväksynyt mietintöön
tämän sisältöistä lausumaa,
vaikka asiasta on vallinnut selkeä yksimielisyys hallituksen
esitystä käsiteltäessä. Lausumalla
haluamme turvata sen, että tutkimus-evoa ei tältä osin enää leikattaisi.
Arvoisa puhemies! Tulemme esittämään
lausuman hyväksymistä lain toisessa käsittelyssä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä hallituksen
hyvää ja varsin tarpeellista esitystä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa valiokunnan puheenjohtajan Gustafssonin kuvaamalla
tavalla muutettiin. Ehkä merkittävin kohta tässä on
määräaikaisuus, koska emme tulleet asiantuntijoiden
lausunnoista emmekä keskusteluista siinä määrin
vakuuttuneiksi, että tämä työterveyslääkäreiden
koulutus olisi nyt parhaalla mahdollisella tavalla tämän
lain nojalla järjestetty.
Tulee kiinnittää huomiota siihen, että yleensä erikoislääkärikoulutus
on vahvasti yliopistovetoista. Tässä mallissa
tulee tällainen sekapuolimuotoinen yliopistomalli, jossa
Työterveyslaitos on vetovastuussa ja myöskin rahojenjakokanavana.
Siinä mielessä pidän erittäin
viisaana, että viimeistään 2009 tarkastellaan,
miten tätä asiaa jatketaan. Toivon, että yliopistojen
rooli tässä asiassa muotoutuu samanlaiseksi kuin
kaikkien muidenkin erikoisalojen kohdalla. Pullonkaula on 120—140
muutoin valmista erikoislääkäriä,
heiltä puuttuu vaan tämä puolen vuoden Työterveyslaitos-jakso.
Tämän lain porrastaminen myöskin
taloudellisessa mielessä on ollut erittäin järkevää.
Sieltä pitää saada nyt ulos nämä muuten
valmiit 120 työterveyshuollon erikoislääkäriä tukkimasta
uusilta opiskelijoilta, uusilta erikoistujilta, paikkaa, ja siihen
menee kaiken kaikkiaan jopa kolme vuotta aikaa, että ne
kuuden kuukauden jonottajat saadaan valmiiksi. Tässä olisi
voitu porrastaa tätä lakia vielä paljon
voimakkaamminkin, jos olisi haluttu.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulin nyt vielä uudelleen
tänne puhujakorokkeelle kiittämään
siitä, mitä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta monessa eri yhteydessä puhuu työterveyshuollon
merkityksestä. Sehän on työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan vastuullista toimintaa tietysti tai se asia
sinänsä kuuluu työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalle, mutta se, miten pontevasti siitä yleensäkin
puhutaan ja kantaa otetaan ja huolta kannetaan, on ollut kyllä esimerkillistä.
Valiokunta on lukuisissa yhteyksissä korostanut työterveyshuollon
keskeistä merkitystä ja vastuuta pyrittäessä huolehtimaan
työikäisen väestön terveyden
ja työkunnon säilymisestä. Työterveyshuollolla
on suuri merkitys muun muassa monien kansansairauksien ennaltaehkäisyssä ja
varhaisessa puuttumisessa niihin. Otetaan esimerkiksi sydän-
ja verisuonisairaudet, syöpäsairaudet ja tuki-
ja liikuntaelinten sairaudet, myöskin mielenterveysongelmat
on yksi kansaamme vaivaava kansansairaus. Yksi sellainen asia, josta
nyt on tutkijoiden mukaan tullut uusi kansansairautemme, on lihavuus
ja sen aikaansaamat ongelmat. Siihenkin on työterveyshuollolla
valtavat mahdollisuudet vaikuttaa.
Kaiken kaikkiaan pitkäaikaissairauksien ja hyvän
työkunnon säilyttäminen on tänä päivänä erityisen
tärkeää, koska meidän eläkejärjestelmämme
on muuttumassa siten, että pitäisi kauemman aikaa
olla työssä, jotta tämä Suomi
selviää tulevaisuudesta. Työelämän
vaatimusten lisääntyminen ja kiire ja stressin
lisääntyminen sekä johtamiseen liittyvät
ongelmat näkyvät monilla työpaikoilla
työilmapiirin heikkenemisenä sekä mielenterveysongelmien
ja niiden johdosta tapahtuvien eläköitymisten
lisääntymisenä. Työterveyshuollolta
odotetaan yhä merkittävämpää panosta
työelämän laadun parantamiseen, ja kaiken
kaikkiaan työterveyshuollon tulisi olla niin työntekijöiden
kuin työnantajienkin apuna havaitsemassa epäkohtia
paitsi fyysisissä työoloissa, myös muilla
työhyvinvointiin vaikuttavilla osa-alueilla.
Siksikin on tärkeää, että työterveyshuollossa toimivien
ammattihenkilöiden määrästä ja
osaamisesta kannetaan vastuuta. Tämä lakiesitys
on yksi osoitus siitä. En voi kuitenkaan olla mainitsematta
kahta ryhmää, joiden kohdalla työterveyshuollolla
olisi kehittämisen varaa: yrittäjät ja heistä erityisesti
maatalousyrittäjät. Laadimme tässä hiljattain
mietintöä tilakäyntirekisteristä,
ja mielestäni se ei ainoastaan riitä, koska se
ei vielä tarkoita sitä, että maatalousyrittäjillä pelaisi
työterveyshuolto. Siinä on vasta laki tilakäyntirekisterien
tekemisestä. Kävimme valiokunnassa aikoinaan keskustelun
siitä, mitä se edistää ja otetaanko
näitä tilakäyntejä maatalousyrittäjillä riittävästi
vastaan, ja päädyimme siihen, että pitäisi kannustaa
näihin tilakäynteihin ja siihen, että tämä rekisteri
saataisiin ja sitä kautta myöskin työterveyshuollon
mahdollisuuksien käyttö lisääntyisi
maatalousyrittäjillä.
Toinen sellainen ryhmä, jolla tätä työterveyshuoltoa
tai työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen problematiikkaa
ei välttämättä oteta huomioon, on
työttömät. Kun he eivät ole
työssä, niin ymmärtää,
että heillä ei ole työterveyshuoltoa,
mutta nimenomaan työttömien terveydenhuolto, jonka
nyt sitten pitäisi vastata työssä olevien
terveydenhuoltoa, tulisi pistää Suomessa parempaan kuntoon.
Kun on tutkittu pitkäaikaistyöttömiä, niin
ymmärtää, että heillä on
hyvin paljon sairauksia, ja jos me haluamme, että he
ovat työvoimahallinnon käytössä,
niin olisi tärkeää, että meidän
työttömiemme terveydenhuolto saataisiin Suomessa
tasalaatuiseksi ja se olisi kaikille työttömille,
riippumatta siitä, missä he asuvat, käytettävissä.
Yksi asia, mikä tässä mietinnössä kiinnitti huomiota,
oli tämä ulkoistaminen. Siinä vaiheessa,
kun hyväksyimme mietintöä, tuli mieleen, että toivottavasti
tästä mietinnöstä ei tule sellaista
kuvaa, että ulkoistaminen on paha asia työterveyshuollossa,
koska onhan se totta, että vain harva organisaatio kykenee
järjestämään tai sen on järkevääkään
järjestää omana toimintana työterveyshuoltoa.
Meillä on hyvin paljon pk-yrittäjyyttä,
meillä on hyvin paljon sellaisia organisaatioita, joiden
perustehtävä ei ole terveydenhuolto, ja silloin
aina kannattaa miettiä, kannattaisiko se kuitenkin sitten
ostaa sellaiselta organisaatiolta, jolle se on nimenomaan se oma
alue ja oma erikoisala. Kyllä minä olisin samaa
mieltä kuin ed. Holmlundkin, että asiantunteva
työterveyshuollon henkilökunta osaa kyllä erottaa
sen, että pitää pitää huolta
siitä työyhteisöstä, mikä maksaa
heille palkan, oli se sitten ostopalveluna tai oli se sitten omana
toimintana järjestetty.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Vastauksena ed. Risikon arveluun tästä ulkoistamisesta:
Me käsittelemme nyt kuitenkin lakia Työterveyslaitoksen
toiminnasta, sen rahoittamisesta ja koulutuksesta emmekä filosofoi
siitä, miten työterveyshuolto yleensäkin
olisi parasta järjestää. Kaikki tavat
ovat sallittuja, kaikki tavat ovat hyviä, ja tiedämme,
että suurin osa työterveyshuollosta on yksityisen
sektorin hallussa tänä päivänä,
ja samoilla periaatteilla rahoitus sekä terveyskeskuksissa
että yksityisillä yrityksillä tapahtuu,
puolet työnantajan maksuilla ja puolet Kansaneläkelaitoksen
rahoittamana. Sama pätee siis myöskin terveyskeskuksen
toteuttamassa työterveyshuollossa.
Nyt on kysymys koulutuksesta. Kun täällä on ministeri
Pekkarinenkin paikalla ja on koko ajan nyt vahva keskustelunalku
siitä, että Suomen tulevaisuudessa selviytyminen
perustuu osaamiseen, innovaatioihin, tutkimukseen ja sinne tosissaan
panostetaan, ja me tiedämme, että myöskin täällä hyvinvoinnin
puolella on sellaisia kohtia, joissa saattaa uusi kännykkä syntyä,
jos hyvin osataan pelata, niin siinä mielessä on
tärkeätä vaalia koulutusta ja pitää se
myös jotenkin hyppysissään.
Tässä alkuperäisessä hallituksen
esityksessä koulutus oltiin melko keveällä perusteella
antamassa täysin yksityisen sektorin hallintaan ilman kunnollista
kontrollia. Siitähän oli kysymys. Vaikka insinöörit
ovat varmasti ja diplomi-insinöörit tässä maassa
käytännössä yksityisen sektorin
palveluksessa suurelta osin, ainakin tulevina aikoina, ei heitä yksityinen
sektori kouluta. Kyllä tämä yhteiskunnallinen
näkemys ja tällainen laaja osaaminen ja yhteiskunnan
ymmärtäminen pitää myöskin
koulutuksessa huomioida, ja silloin siinä on julkisen vallan
oltava myöskin riittävän vahvasti mukana.
Täällä ministeri Pekkarinenkin nyökkää tällä kohdalla
myöntyvästi.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Perustelen vain sitä, miksi
kiinnitin huomiota tuohon ulkoistamiseen: ainoastaan siksi, että mietinnössähän
me otimme kantaa tällä tavalla ulkoistamiseen,
ja siitä syystä oli mielestäni perusteltua
puhua siitä myös tässä istunnossa huolimatta
siitä, että itse lakiesitys koski nimenomaan koulutusta.
Yleiskeskustelu päättyy.