Valtiovarainministeriön hallinnonala 28
Jari Koskinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin huomaatte puheenvuoropyynnöistä,
tämä ei ole se pääluokka, joka
eniten herättäisi keskustelua. Sen voi myös
huomata valiokunnan mietinnöstä. Siellä ei ole
sanaakaan, ei riviäkään tekstiä valtiovarainministeriön
pääluokasta. Voi sanoa, että asiat ovat
siltä osin kai aika lailla hyvin.
Haluaisin kuitenkin muutamaan asiaan sanoa ja kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin tietysti valtiovarainministeriön pääluokan
kautta maksetaan myös ne valtion eläkkeet, ja
siinä kasvua ensi vuodelle on arvioitu noin 136 miljoonaa
euroa eli noin 4 prosenttia kuluvasta vuodesta. Tässä osittain
jo näkyvät ne väestön ikääntymisestä aiheutuvat
paineet, joita me kaikki tulemme kohtaamaan tulevina vuosina. Valtion
osalta siis 136 miljoonaa kuluu enemmän eläkkeisiin
ensi vuonna kuin tänä vuonna.
Herra puhemies! Ehkä vähän tärkeämpi
asia kuitenkin on se, että myös Suomen maksama osuus
EU:n yhteisiin menoihin kulkee valtiovarainministeriön
pääluokan kautta. Kaikki varmaan muistavat, että kun
tulevan vuoden ja tulevien vuosien rahoituskehyksistä EU:ssa
neuvoteltiin, siis rahoituskehyksistä vuosille 2007—2013,
niin neuvottelut eivät olleet missään
mielessä helpot. Voisi sanoa, että on rakennettu
erittäin vaikea yhtälö. Kun esimerkiksi
aikanaan Yhdistynyt kuningaskunta liittyi EU:hun, se sai oman erityisjärjestelynsä,
sai jäsenmaksualennusta, ja vaikka se nyt tulevalla rahoituskaudella vähän
aleneekin, niin kuitenkin siitä huolimatta Yhdistynyt kuningaskunta
ei osallistu EU:n yhteisten menojen rahoittamiseen sillä tavalla
kuin monet muut jäsenvaltiot. On aivan selvää,
että monet köyhemmät maat kyselevät
tämän tyyppisten erityisjärjestelyjen
perään, voiko tämmöinen kestää kovinkaan
kauaa.
Samaan aikaan tiedän, että myös EU:n
parlamentti miettii, millä tavalla voitaisiin tulevaisuudessa
rahoittaa EU:n menoja, voitaisiinko keksiä parempia, läpinäkyvämpiä,
selkeämpiä, ehkä yksinkertaisempiakin
keinoja kerätä EU:lle rahaa niihin yhteisiin politiikkaohjelmiin,
mitä EU sitten tekee?
Minulla oli kunnia tavata tuossa viime keväänä ranskalainen
europarlamentaarikko Alain Lamassoure, joka on myös ollut
Ranskassa aikanaan ministerinä. Hän on tekemässä EU:n
parlamentissa ilmeisesti budjettivaliokunnalle tämän tyyppistä mietintöä,
missä hahmoteltaisiin vaihtoehtoja, millä tavalla
EU:n rahoitusta tulevaisuudessa kerättäisiin.
Hän esitti siinä keskustelussa erilaisia malleja,
muun muassa sitä, voitaisiinko rahoitusta kerätä vaikka
sillä tavalla, että osan arvonlisäverotuotoista
jäsenvaltiot tilittäisivät suoraan EU:lle
eli sitä kautta tavallaan kun kansantaloudessa arvonlisäveromenoja
kertyy valtiolle, se olisi se tietynlainen osuus, millä he osallistuisivat
EU-rahoitukseen, tai voitaisiinko yritysten maksamista veroista
tietty siivu pistää sitten suoraan EU:n menoihin,
tai olisiko joku tämmöinen energian kulutukseen
tai joihinkin ympäristöveroihin liittyvä rahoitusinstrumentti mahdollisesti
käytössä.
Totesin hänelle, että tietysti oppositiopuolueen
edustajana voin puhua pelkästään omiani, mutta
olen kyllä samaa mieltä siitä kuin hallituskin
on ollut, että ensinnäkään Suomi
ei kannata erillistä EU-veroa. Suomen kansalaiset eivät
tällä hetkellä ole kovin innostuneita
EU:sta ylipäätään, puhumattakaan
jos keksittäisiin vielä yksi ylimääräinen
vero, EU-vero. Se ei varmastikaan menisi läpi eikä ole
syytä mennäkään. Toisaalta Suomi
on koko ajan korostanut johdonmukaisesti sitä, että ehkä oikeudenmukaisempi
pohja kerätä varoja EU:lle on sellainen pohja,
joka perustuu valtioiden bruttokansantuotteeseen, eli ne maat, joilla
menee paremmin, jotka ovat vähän vauraampia ja
rikkaampia, osallistuvat vähän enemmän
maksujen maksamiseen. Nykyisin kun osittain on mukana myös
arvonlisäveroihin pohjautuva keruujärjestelmä,
niin se ei ole ihan niin reilu, koska arvonlisäverokannat
eri EU-maissa ovat erilaisia ja sen lisäksi arvonlisäverokannoissa
on monenlaisia erityisjärjestelyjä ja poikkeuksia olemassa, niin että sekään
ei kovin hyvä asia ole.
Lisäksi kerroin hänelle, että kyllä Suomi
jatkossakin on edelleen sitä mieltä, että EU:ssakin — kun
monet muutkin jäsenvaltiot joutuvat tekemään
tiukkoja toimenpiteitä, jotta hallinto olisi mahdollisimman
tehokasta ja järkevää — pitää samalla tavalla näihin talkoisiin osallistua, katsoa,
miten hallinto EU:ssa toimisi parhaalla mahdollisella tavalla.
Mutta selvää on, että keskustelu
tästä EU-rahoituksesta tulee jatkumaan. Toivon,
että Suomikin olisi aktiivinen tässä keskustelussa.
Me voisimme, vaikka puheenjohtajuuskausi kohta loppuukin, yrittää keksiä jonkun
oman mallimme, millä tulevaisuudessa EU:n rahat kerättäisiin.
Herra puhemies! Sitten toiseen asiaan. Valtiovarainministeriön
pääluokan kohdalla ovat myös verohallinnon
menot. Viimeisten vuosien ja, voi sanoa, viimeisen vuosikymmenen
aikana verohallinto on Suomessa kehittynyt hyvään
suuntaan. On pyritty käyttämään
modernia tietotekniikkaa hyväksi. Verotuksen yhtenäistämisen ohjeet
ovat ohjanneet verotusta oikeaan suuntaan, ja kansalaisilta saatu
palaute on hyvää. Verohallinto toimii tänä päivänä paljon
paremmin kuin se toimi vaikkapa esimerkiksi 20 vuotta sitten. Vuosi
sitten käyttöön otettu esitäytetty
veroilmoitus ensimmäisellä käyttökerralla
toimi minun mielestäni erittäin hyvin, ja kun
sen itselleen myös sai, se oli erittäin selkeä paperi.
Siinä mielessä on hyvä, että tämän
tyyppistä uudistustyötä tehdään.
Mutta viime aikoina on tullut myös vähän huolestuttavaa
palautetta. Kaikilta osin eivät ihan ehkä asiat
vieläkään ole kunnossa. Kaikilta osin yhtenäistäminen
ei toimi. Kaikki ovat varmaan saaneet palautetta muun muassa komennusmiesten
asioista. Vaikka täällä noin vuosi sitten
säädettiin uusi laki, joka kosketteli komennusmiesten
verotuksia niin telakoilla kuin muillakin työpaikoilla,
niin siitä huolimatta eivät taida vielä asiat
olla ihan kaikilta osin kunnossa. Sen tyyppistä palautetta
tulee, että edelleenkin taitaa olla aika montakin kiveä siellä kengässä hiertämässä.
Toivottavasti
tähän saadaan pikaisesti sen tyyppisiä ratkaisuja,
että tiedetään, miten töitä milläkin
työpaikalla tehdään ja millä tavalla
verotus niiltä osin toteutetaan.
Toinen asia liittyy meidän suomalaiseen laajaan järjestökenttäämme.
Verohallinto säikäytti monet sosiaalista työtä tekevät
järjestöt noin vuosi sitten antamalla tietynlaisen
yhtenäistämisohjeen, joka olisi johtanut aika
lailla hankalaan tilanteeseen. Palaute oli sen verran rajua, että verohallinto
joutui sitten ottamaan askeleita taaksepäin ja perumaan
tämän yhtenäistämisohjeen, ja paraikaa
varmaan valmistellaan sitten uusia ohjeita, millä tavalla
otetaan huomioon tämä suomalainen järjestökenttä ja
se työ, mitä järjestöt tekevät
monella saralla, on sitten kysymys vaikka vammaisjärjestöistä tai
vanhusjärjestöistä tai urheilujärjestöistä tai
muista vastaavista.
Mutta viime viikolla tuli myös sähköpostia, joka
kertoo aika tylyä kieltä siitä, että Tampereella
päin on verohallinto alkanut syynätä urheiluseuroja
eri tavalla ja todennut muun muassa, että jos urheiluseurat
järjestävät talkoita ja käy niin,
että kaikki vanhemmat eivät voikaan osallistua
talkoisiin, on kysymys sitten vaikka joululahjojen paketoinnista
tai jonkin muun tyyppisestä toiminnasta, niin silloin ei
näitä rahoja voitaisikaan käyttää urheiluseuratoimintaan
sillä tavalla, että se hyödyntäisi
juuri nimenomaan niitten vanhempien maksuja seuran toiminnassa,
vaan että kaikkien tavallaan pitäisi hyötyä näistä talkoista.
Jokainen, joka nyt on ollut mukana urheiluseuratoiminnassa tai talkoissa
mukana, tietää, ettei tämä käytännössä tällä tavalla
toimi, ja kysymys ei ole mistään isoista fiskaalisista
tulosummista eikä rahavirroista vaan ihan pienistä rahoista.
(Puhemies: 7 minuuttia!)
Arvoisa puhemies! Niin on, ja kohta on 7,5 minuuttia. Lopetankin
sanomalla, että nyt on kyllä syytä verohallinnon
tarkkaan miettiä, minkä tyyppiset ohjeet annetaan
muun muassa koskien urheiluseuroja.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainministeri on usein perustellut
kielteistä kantaansa eläkeläisten verotuksen
oikeudenmukaisuuteen ja perintöveron poistamiseen valtiontaloudellisin
perustein. Eläkeläisten ostovoiman pienenemiseen
on vihdoinkin kiinnitetty huomiota muualla talossa. Nostin eläkkeiden
palkkatuloja korkeamman verotuksen tietyillä tulotasoilla
esille jo kesällä. Hyvä, että siitä puhutaan
nyt jo myös täällä. Kokoomus
totesi elokuussa, että eläkeläisten verotus
ei millään tulotasolla saa olla korkeampi kuin palkansaajien
verotus. Tämä epäkohta on saatava korjattua.
Lisäksi on myös pikaisesti selvitettävä,
miten epäoikeudenmukainen leikattu indeksi voitaisiin korjata
ja mistä siihen saataisiin rahat. Myös eläkeindeksi
on korjattava siten, että se huomioisi paremmin lääkekulut.
Osalla eläkeläisistä toimeentulo-ongelmat
aiheutuvat korkeista terveydenhuolto- ja lääkemenoista.
Lääkkeiden hintojen noustessa monet eläkeläiset
ajautuvat ongelmalliseen tilanteeseen. Ikäihmisten muusta
väestöstä eroava kulutusrakenne on täten huomioitava.
Perintö- ja lahjaverotus on Suomessa reilusti progressiivinen.
Vero on sitä suurempi, mitä enemmän varallisuutta
perintönä tai lahjana siirtyy. Testamentin kautta
saatavaa perintöä verotetaan kaikkein kalleimman
mukaisesti. Sotien jälkeen ihan tavallisen palkansaajankin
on ollut mahdollista kerryttää omaisuuttaan jälkipolville siirrettäväksi.
Yhteiskunnalle tämä tarkoittaa lisää vaurautta
ja hyvinvointia. Tämän vuoksi perintö-
ja lahjavero näyttääkin muodostuneen
valtion tuloautomaatiksi, joka kerryttää valtion
kassaan vuosittain runsaat 500 miljoonaa euroa. Veron tuotto nousee
vuosi vuodelta. Perintövero on nykyisessä muodossaan
johtanut usein kohtuuttomiin tilanteisiin. Vero on maksettava täysin elämäntilanteesta
riippumatta pian läheisen kuoleman jälkeen. Tavallisesti
perintönä siirtyvä varallisuus on kiinteää omaisuutta,
kuten asunto tai kesämökki. Monessa tapauksessa
edessä on omaisuuden myynti, jotta perintövero
saadaan maksettua. Pahimmassa tapauksessa tämäkään
ei ole mahdollista ja perillisten ainoa vaihtoehto on pankkilaina.
Kansainvälinen kehityskin tukee perintö- ja lahjaverotuksen
poistamista. Muualla Euroo-passa perintöverotus on lievempää kuin
Suo-messa tai sitä ei ole lainkaan. Ruotsissa perintöverotuksen
poisto on jo tehty. Isossa-Britanniassa ja Tanskassa puoliso on
vapautettu kokonaan perintöverosta. Perintöveron
poistamisen laajasta kannatuksesta huolimatta ja kaikista sitä puoltavista
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Matikainen-Kallström, nyt käsitellään
menoja. Tulopuoli käsitellään ensi viikolla.
Kyllä. — Ongelmia on ollut, ja toivon, että tähän
saadaan verotuksen kohdalla myöskin kommentteja, koska
nämä tuovat tuloja, kun työllisyys ja
myöskin kulutus paranevat.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön pääluokan
kohdalla on mielestäni ehdottomasti otettava puheeksi vero-ohjauskeinot,
ja toivon, että tämä on sallittua tässä keskustelussa.
Nimittäin sekä menojen että tulojen kannalta
on aivan olennaista, että yhteiskuntapoliittisten tavoitteiden
saavuttamista mietitään siltä kannalta,
minkälaisia keinoja otetaan käyttöön.
Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan valtiovarainministeri
Heinäluoman näkemyksiä siitä, milloin
aiotaan kansainvälisen virtauksen mukaisesti siirtyä Suomessakin
vihdoin siihen, että verotuksen painopistettä siirretään
työn ja tulojen verotuksesta ympäristöhaittojen
ja luonnonvarojen kulutuksen veroon. Suomessa luonnonvarojen kulutus
on erittäin korkealla tasolla, se on maailman huippuluokkaa.
On aivan selvää, että tällainen
ekotehokkuus, johon meidän pitäisi pyrkiä nimenomaan
vero-ohjauskeinoilla, on myöskin taloudellisesti edullista
sekä kansantaloudelle ja yrityksille että myöskin
yksittäisille kuluttajille, koska silloin saadaan enemmän
irti vähemmästä. Yksi hyvä askel,
joka on nyt lähdössä liikkeelle, on materiaalitehokkuuden
keskus, jolla voidaan todella yrittää saavuttaa
hyvin kunnianhimoisia tavoitteita pyrittäessä vähentämään
luonnonvarojen ja energian kulutusta ja silti pyrkiä turvaamaan
tarpeellisten ja hyödyllisten palvelujen ja hyödykkeiden
tuotanto.
Tietääkseni hallitus on iltakoulussaan tänä kuluvana
vuonna päättänyt, että olisi
laadittava pitkän aikavälin verolinjaukset. Näihin
ilman muuta pitäisi kuulua se, että mietitään,
miten tätä ekologista verouudistusta voitaisiin
toteuttaa. Vihreän eduskuntaryhmän näkökulmasta
on ollut suuri pettymys ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Hautala, ollaan taas samassa ongelmassa eli nyt käsitellään menoja.
(Min. Heinäluoma: Ensi viikolla!) — Ensi viikolla
voidaan käyttää näitä puheenvuoroja,
taikka sitten ne olisi pitänyt käyttää jo
yleiskeskustelussa.
Niin, käytin valtioneuvoston kanslian kohdalla sellaisen
puheenvuoron, jossa otin puheeksi sen, että tarvitaan uusia
ohjauskeinoja, mutta kun se kuuluu tähän valtiovarainministerin
keinovalikoimaan, niin ehkä nyt sitten teen niin, että palaan
asiaan ensi viikolla, mutta totean kuitenkin, että tässä on
erittäin paljon mahdollisuuksia ja myöskin, jos
verotuksen painopistettä siirretään,
niin varmasti voidaan säästää valtion
menoja. Toivon, että tähän keskusteluun
sitten voidaan palata.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota sellaiseen menokohtaan, mikä tästä valtiovarainministeriön
pääluokasta kokonaan puuttuu. Otan tässä kansainvälisen
esimerkin siitä, mihinkä voidaan ajautua, ja olisi syytä toimia
niin, ettei tarvitsisi ajautua. Otan esimerkin Italian asianomaisesta
valtion budjetista, jossa ajauduttiin sellaiseen tilanteeseen, että pääomat
olivat karanneet jo valtiosta pois. Nyt piti keksiä jokin
menetelmä, järjestelmä, että saadaan
pääomat palautumaan maahan takaisin.
Näin siirryttiin eräänlaiseen sakkojärjestelmään,
jolla pestiin valtion toimesta laittomat omaisuudet laillisiksi
omaisuuksiksi. Ensimmäiseksi otettiin käyttöön
2 prosentin sakkomaksujärjestelmä, jolla saatiin
yhtäkkiä viikon aikana palautumaan 50 miljardia
euroja rahoja takaisin. Siis valtio sijoitti operaatioon rahaa tällä tavalla. Ja
kun ensin oli 2 prosentin sakkomaksujärjestelmä,
johonka siis operaationa sijoitettiin kansainvälisessä toimeliaisuudessa,
niin sen jälkeen sitten tämä sakkomaksujärjestelmä nostettiin
4 prosenttiin.
Minä olen sitä mieltä, arvoisa puhemies,
että meillä on kehitys menossa tähän
samaan suuntaan. Kun Saksa on joutunut tälle tielle, Itävalta on
joutunut tälle tielle, Kreikka on joutunut tälle tielle,
Espanja on joutunut tälle tielle, niin ei ole olemassa
mitään muuta mahdollisuutta kuin että Suomi
lähtee aivan samalle tielle.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Pertti Hemmilä /kok:
Puhemies! On tietysti harvinaista herkkua, että valtiovarainministeri itse
on paikalla täällä ja salissa kuitenkin
näin vähälukuinen joukko kansanedustajia,
kun voidaan keskustella valtion menoista. Olisinkin nyt herisyttänyt
herra valtiovarainministerin korvia, kun otan esille kaksi asiaa
tässä lyhyessä puheenvuorossani.
Nimittäin toinen on se, että valtionvelka
on kuitenkin joskus maksettava, korot on ainakin maksettava, nyt
yleinen korkotaso on noussut jopa 1,5 prosenttia reilun vuoden aikana
ja valtionvelan korot ovat jo reippaasti yli 2 miljardia tällä hetkellä elikkä se
on lähes nelinkertaisesti esimerkiksi se rahasumma, mikä käytetään
perustienpitoon vuosittain jo nyt. Jos korot jatkavat nousuaan edelleen
ja jos suhdanteet kääntyvät sitten vähän
alavireisempään suuntaan, niin millä tavalla
valtiovarainministeriö on tähän varautunut?
Toinen asia on hyvin aktuelli. Se koskee autoverotusta. Korkein
hallinto-oikeus on ottanut kantaa, ja nyt kysynkin valtiovarainministeriltä, onko
valtiovarainministeriössä jo valmisteilla autoverotuksen
osalta uudistus, jotta Tulli saisi uudet palikat toimia, kun autoverotus
sitä kautta kaikkien osalta kuitenkin käy ja kun
tällä hetkellä Tullin päätöksistä on
yli kolmentuhannen valituksen jono hallinto-oikeudessa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kaksi lyhyttä kysymystä valtiovarainministerille.
Minä verohallinnosta yritin metsästää tilastoja
näistä matalapalkkatukimääristä ja
käytetyistä rahoista. En onnistunut mutta Suomen Yrittäjiltä sain
tilaston. Tässähän matalapalkkatuissa
oli tarkoituksena, että tällä tuella
luodaan uusia työpaikkoja. Siinä oli laskentapohja,
että 60 000 euroa maksaa yksi työpaikka,
ja tämän tilaston mukaan nyt on rahaa käytetty
41 miljoonaa euroa tänä vuonna ja ensi vuodelle
on varattu sitten 100 miljoonaa kokonaissumma. Se on arviomääräraha.
Mitä ministeri ajattelee tästä panos—tuotos-suhteesta
tällä hetkellä ja ensi vuotta ajatellen?
Toinen asia on sitten tämä valtion tuottavuusohjelma.
Valtion kohdallahan työbarometrin tulokset näyttivät
aika lailla huolestuttavilta. Siihen liittyvät henkilöstön
jaksaminen ja tietenkin ne eri organisaatioitten henkilöstövähennykset, joita
tuottavuusohjelman kautta toteutetaan näissä organisaatioissa,
ja tänne on valtiovarainministeriön pääluokkaan
varattu rahat, 15 miljoonaa, esimerkiksi tuottavuuden edistämiseen
ja henkilöstön sopeuttamisen tukemiseen. Mikä on valtiovarainministerin
arvio siitä, tulevatko nämä rahat riittämään,
kun kuitenkin tuottavuusohjelman kokonaistavoite on liki 10 000
työpaikkaa vähemmän?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valtionhallinnossa on sellainen kuin Valtiokonttori,
jonka pitäisi huolehtia nimenomaan sotainvalidien haitta-asteen
korvaamisesta, ja myös se päättää siitä,
voidaanko haitta-astetta nostaa. Tämä on varsinainen
taistelukenttä edelleen, ja vielä vuonna 2006
sotainvalidit taikka sodassa vammautuneet eivät saa lisää haitta-astetta
oikeudenmukaisesti eivätkä pääse
edes 10 prosentin haitta-asteen tasoon. Tämä on
Valtiokonttorin asia, ja Valtiokonttori on tässä vahva
vastustaja.
Mutta vielä, puhemies, hallitusohjelmassa, joka nyt
alkaa olla tiensä päässä, todella
todetaan ekologinen verouudistus. Sitä ei ole tapahtunut, ja
se on varmasti verotuksellisesti suurin miinus, mitä nyt
on tässä tapahtunut noin rakenteellisessa mielessä.
Vielä autojen verotukseen: siinä ehkä ollaan etenemässä nyt
jo oikeaan suuntaan.
Vielä mitä tulee liikenteen biopolttoaineisiin, niin
haluan lopuksi todeta, että vasta toisen sukupolven biopolttoaineet
ovat vastaus tähän kysymykseen, miten voimme vähentää aidosti
hiilidioksidipäästöjä kestävällä tavalla.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti. Ensinnäkin haluan
kiittää valtiovarainvaliokuntaa ja sen jaostoa
erinomaisen hyvästä yhteistyöstä myös tämän mietinnön
valmistamisen yhteydessä.
Ed. Jari Koskisen puheenvuoron johdosta: Komennusmiesten verotuksessa
on ollut kiistattomia epäkohtia. On myös ilmeistä,
että viime vuonna säädetty laki tältä osin
ei ole riittävän toimiva vaan tarvitaan muutakin.
Tätä varten olen asettanut työryhmän,
joka saa työnsä valmiiksi, ja tarkoituksena on,
että ensi viikolla arvioidaan, mitä on tehtävissä näiden
jo syntyneiden epäkohtien osalta verotuksessa tehtyjen
aika kovien päätösten jälkeen,
jotta yksilöille, jotka ovat toimineet hyvässä uskossa,
ei tulisi kohtuuttomia seurauksia. Siis tämän
vuoden puolella on tarkoitus tässä ohjeistaa Verohallitusta.
Urheiluseurojen niin kuin eräiden muidenkin kansalaisjärjestöjen
osalta on syntynyt kohtuuttomia tilanteita sen jälkeen,
kun osin verotuksen tulkinnat ovat kehittyneet ja osin on tullut
uutta lainsäädäntöä,
joka liittyy erityisesti kilpailulainsäädäntöön
ja sen tulkintoihin ja vaatimuksiin. Kaikilta osin tässä omaksutut
tulkinnat eivät ole kestäviä eivätkä huomioi
suomalaisen kansalaistoiminnan merkitystä eivätkä myöskään
riittävästi toimintamahdollisuuksia. Näitä ongelmia on
paitsi urheiluseurojen osalta myös sosiaalialan järjestöissä,
ja nämä ovat parhaillaan selvittelyn kohteena
hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman puolella.
Ministeri Luhtanen on tähän liittyen valmistelemassa
ministerityöryhmän kautta ehdotuksia. Lisäksi aluetta
selvittää myös selvitysmiehenä tohtori Pentti
Arajärvi.
Ed. Matikainen-Kallström puhui lähinnä verotukseen
liittyvistä asioista, ja niiden keskustelun aika taitaa
tulla varsinaisesti ensi viikolla. Samaten ed. Heidi Hautala puuttui
erittäin tärkeään asiaan vero-ohjauksesta,
ympäristökysymyksistä. Siihenkin voinemme
palata ensi viikolla.
Ed. Pulliaisen osalta totean, että harmaan talouden
ja siihen liittyvän rikollisuuden torjunta on erittäin
tärkeä asia ei vain meillä vaan muuallakin.
Olemme oman EU-puheenjohtajuutemme aikana tehneet kovasti töitä sen
puolesta, että EU:ssa löydetään
nykyistä paremmat eurooppalaiset ratkaisut harmaan talouden
torjuntaan. Komissio on pyynnöstämme valmistellut
oman toimintaohjelmansa, ja sen käsittely jatkuu Saksan puheenjohtajakaudella.
Lisäksi käymme lävitse tähän
liittyen arvonlisäverotuksen kehittämismahdollisuuksia.
Molemmat ovat ensi kevään asioita.
Ed. Hemmilä puuttui autoverotukseen. Siihenkin lienee
sopivaa palata ensi viikolla. Muutoin voi todeta vain sen, että ajankohtaisen
tilanteen osalta, nykyisen verotusjärjestelmän
osalta, meillä on tuore korkeimman hallinto-oikeuden päätös.
Tämä päätös vahvistaa
sen, että käytettyjen autojen verotuksen tulee
määräytyä Suomessa myynnissä olevien
vanhojen autojen mukaisesti, ja tähän liittyvät
korjaukset ovat Tullin puolella käynnissä. Ne
tarkoittavat sitä, että Tulli siirtyy käyttämään
avoimia tietoja, jotka Tulli itse on koonnut käytettyjen
autojen hintatasosta Suomessa. Näin ollen tämä korkeimman
hallinto-oikeuden linjaus tulee näkymään
myös sitten kansalaisten kannalta niin, että jatkossa
näihin verotuksen pohjana oleviin tietoihin on pääsy
eli voidaan tarkistaa, mikä on tämä käytettyjen
autojen hintataso.
Ed. Mustajärvi puuttui nykyiseen matalapalkkatukeen,
ja siihen liittyvät numerot olivat todellakin oikeat, eli
tällä hetkellä tiedossa on runsaan 40
miljoonan euron käyttö tähän
tukeen. Sehän on suunnattu nimenomaan ikääntyneille
työntekijöille, eli lähtökohtana
oli, että sitä ryhmää, joka
herkemmin joutuu saneerauksen kohteeksi, pyritään
tukemaan niin, että heillä on mahdollisuudet jatkaa
työelämässä, ja tähän
tällä tuella tähdätään.
Sen käyttö jäänee tämän
vuoden osalta alhaisemmaksi kuin alun perin on arvioitu. Uudistushan
tuli voimaan tämän vuoden alusta. On liian aikaista
arvioida, mikä tulee olemaan tämän merkitys
työllisyyden kannalta. Kaikki nämä tukimuodot
ovat taloudellisesti kalliita, se on totta, eli tässäkin
tulee aika huomattavia summia, kun lasketaan per työpaikka,
mutta lopullinen arvio tästä voitaneen tehdä ei
tänä vuonna, tuskin edes ensi
vuonnakaan vaan ensi vaalikauden aikana, miten tämä tuki
on toiminut ja onko se johtanut tavoitteeseensa eli siihen, että 50
vuoden rajapyykin ylittäneitä pidettäisiin
työelämässä nykyistä pidempään.
Alkutiedot keväältä näyttivät
siltä, että tällä on kyllä merkitystä eli
se johtaa siihen, että osa työnantajia kokee sen
hyvinkin tärkeänä varsinkin kaupan alalla,
ja sillä voi olla myönteinen vaikutus tässä yli
54-vuotiaiden ryhmässä.
Tuottavuusohjelman toimeenpano on käynnissä.
Valtiovarainministeriön puolella tähän
varatut rahat on tarkoitettu edesauttamaan sitä, että voidaan
tehdä uusia hankkeita niin, että pidemmällä juoksulla
niistä saadaan huomattavia säästöjä.
Tähän liittyy muun muassa sähköisen
asioinnin lisääminen ja tavallaan atk-järjestelmien parempi
hyväksikäyttö. Täällä on
paljon sellaista, mikä voidaan tehdä ilman, että se
on kenenkään selkänahasta pois.
Otan esimerkin vaan korkeakoulupuolelta: Meillä on
tällä hetkellä yliopistoissa ja korkeakouluissa
2 000 ihmistä pelkästään
talous- ja kirjanpitotehtävissä, ja kohtuullisen
pätevä arvio on, että nämä palkkahallinnon,
taloushallinnon kirjanpitotehtävät voitaisiin
tehdä 400 henkilöllä. Tästä vapautuvat
1 600 henkilöä ovat käytettävissä yliopistojen
opetustoimintaan, tutkimustoimintaan ja muualle, kun katsotaan asiaa
pidemmällä aikavälillä, eli
täällä tehtävät uudistukset
toimivat sen hyväksi, että voidaan siirtää voimavaroja
sinne, missä on palvelun ja kehittämisen etulinja.
Samaten ne antavat myös mahdollisuuden kannustavaan palkkauspolitiikkaan.
Olen erikseen korostanut myös tämän syksyn
aikana ja ohjeistanut, että on tärkeätä,
että tätä ohjelmaa viedään
lävitse hyvässä yhteistyössä henkilöstöjärjestöjen
kanssa ja niin, että henkilöstöjärjestöjä ohjelman
toimeenpanossa huolellisesti kuullaan.
Jaa, anteeksi, sitten vielä ed. Tiusanen puuttui hallitusohjelman
verouudistukseen, siihenkin voitaneen palata ensi viikolla. (Ed.
Tiusanen: Valtiokonttori!) — Ja sitten Valtiokonttorin
toimintaan, ja se Valtiokonttorin toiminta koski? (Ed. Tiusanen:
Nimenomaan haitta-asteita!) — Tätä asiaa
en riittävästi tunne, että voisin siitä sanoa
oikeastaan yhtään mitään. Pyydän
palata siihen sitten myöhemmässä vaiheessa,
kun olen asiaan paneutunut.
Toinen varapuhemies:
Ennen kuin ed. Jari Koskinen käyttää puheenvuoron,
totean, että noudatamme edelleen sitä käytäntöä,
että puheenvuorot jaetaan puhemieskorokkeelta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos ministeri Heinäluomalle
vastauksista. Kiitos, että te olette myös perjantaina
täällä paikalla. On hyvä, että komennusmiesten
asia katsotaan kunnolla läpi, ja jos siinä tarvitaan
joitain lainsäädäntötoimenpiteitä,
niin voin vakuuttaa ministerille, että verojaostossa näitten
asioitten käsittely ei kauaa sitten kestä heti,
kun tänne esitys saadaan. Se varmaan pystytään
hoitamaan alkuvuoden aikana vielä ennen vaaleja ja ennen vaalitaukoa.
Tämä toinen asia sitten liittyy tähän
kansalaisjärjestötoimintaan ja siinä mahdollisesti
oleviin epäkohtiin verotuksessa ja verotuksen käytännössä ja
sen toteuttamisessa. Se on isompi ja laajempi asia eikä ollenkaan
niin helppo. Toivottavasti siihen nyt riittävästi
uhrataan aikaa ja pannaan parhaat henkilöt tekemään
sitä, että saataisiin sen tyyppinen ratkaisu,
joka kestää sitten myös pitkälle
tulevaisuuteen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriltä ehkä epähuomiossa äsken
jäi kiinnittämättä huomiota
puheenvuoroni siihen osaan, kun totesin tulevaisuuden haasteista,
miten valtiovarainministeriö itsekin ja -ministeri on moneen
kertaan myöskin vakavasti kiinnittänyt huomiota
näihin tulevaisuuden haasteisiin väestön
ikääntymisestä alkaen. Luen täältä valtiovarainministeriön
budjettiesityksen selvitysosasta:
"Valtiovarainministeriö pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan
tulevien sukupolvien talouden perustan ja valinnan mahdollisuuksien
turvaamiseen. Valtiovarainministeriö vastaa valtioneuvoston
esikuntana tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta,
valtiontalouden hyvästä hoidosta ja tuloksellisesta
julkisesta hallinnosta." Ja sitten: "Valtiovarainministeriön
strategisena tavoitteena on - - valmistella talouden vakaata kehitystä,
kasvuedellytyksiä sekä julkisen talouden kestävyyttä tukevaa
talouspolitiikkaa, ennakoida tulevia haasteita ja varautua niihin mahdollisuuksien
mukaan - -."
Nyt, arvoisa puhemies, valtiovarainministeri on varmasti selvillä siitä,
niin kuin me kaikki, että maailmantalouden kasvu ei voi
jatkua ihan maailman tappiin asti, niin kuin sanotaan, vaan nyt
tämä suhdannehuippu on todennäköisesti
tai hyvin mahdollisesti kääntymässä alavireiseen suuntaan.
Tästä esimerkiksi OKO:n pääjohtaja Tanskanen
on viime aikoina yhä tihenevään tahtiin
varoitellut. Miten nyt sitten tämä valtiovarainministeriön
strateginen tavoite numero 1 on tällä hetkellä,
minkälaisessa hanskassa siellä ministeriössä?
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä myös osaltani
kiitän siitä, että valtiovarainministeri
on läsnä täällä tähän
aikaan, kun monet kansanedustajatkaan eivät enää täällä ole.
Ministeri otti puheenvuorossaan esiin tärkeitä asioita, joista
puutun kahteen, ensinnäkin tähän tuottavuusohjelmaan,
josta on käyty täällä keskustelua muun
muassa eilen, kun käsiteltiin oikeusministeriön
hallinnonalaa, ja aivan erityisesti nousi esiin vankeinhoidon vaikea
henkilöstötilanne.
Vankilavirkailijoiden liittohan on vaatinut, vedonnut, tällä viikolla,
että vankeinhoito jätettäisiin kokonaan
tuon tuottavuusohjelman työpaikkojen vähentämisen
ulkopuolelle. Sinänsä pidän positiivisena
sitä, että myös julkishallinnossa tuottavuutta
pyritään lisäämään
esimerkiksi tietotekniikan paremman hyödyntämisen
kautta, mutta vaikkapa vankeinhoidossa ihmistyö, ihmisen
kohtaaminen, on aivan oleellisen tärkeää eikä sitä voida
välttämättä korvata. Ja kun
on jo tällä hetkellä puutetta, henkilöstövajausta,
niin nuo vaatimukset tuntuvat henkilöstön näkökulmasta
pelottavilta.
Sitten vielä nostan esiin näistä työllistämistoimenpiteistä sen
ehdotuksen, että ensimmäisen työntekijän
palkkauksen sosiaaliturvamaksuja tilapäisesti kevennettäisiin.
Se on esitys, joka on ollut monessa eri yhteydessä esillä,
muun muassa työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
sitä eräässä mietinnössään
ehdotti. Miksi hallitus ei ole tähän tarttunut?
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen puhui aikaisemmin tästä vapaaehtoistyöstä ja
siihen liittyvistä verotusratkaisuista. Minullekin
on tullut useampia viestejä siitä, että kolmannen sektorin järjestössä tai yhdistyksessä
työskentelevät
henkilöt ovat huolestuneita niistä huhuista, jotka
liittyisivät siihen, tuleeko joku maksukatto yhdistyksen
tai järjestön luottamustehtävissä hallinnossa
työskentelevälle henkilölle matkakorvausten
ja kilometrikorvausten suhteeseen. Varmaan tämä liittyy siihen
tulkintaan, että on katsottu, että joissakin seuroissa
tehdään semmoista työtä, josta
pitäisi maksaa palkkaa mutta josta on maksettu tämmöisten
korvausten muodossa. Olen erityisen huolestunut siitä,
että jos tämmöiseen maksukattomenettelyyn
matkakulujen osalta mennään, niin se kohtelee
ihmisiä ja näitä kansalaisjärjestöjen
aktiiveja, joita kai pitäisi tämän kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelman suosia, äärimmäisen
epätasa-arvoisesti eri puolilla maata. Ne huhut, mitä on
kuultu näistä mahdollisista maksukatoista, tarkoittaisivat
sitä, että esimerkiksi Lapissa, jos henkilö läänin
reuna-alueilta kulkee läänin pääkaupunkiin
pari kertaa vuodessa omalla autolla, niin se maksukatto täyttyisi
jo siinä.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin hyvin tiedetään,
niin tämä talouden kasvu, josta tämän
hallituksen aikana nyt on saatu nauttia ja paljolti sen hallituksen
toimenpiteistä johtuen, tulee olemaan erittäin
hyvä pohja seuraavalle hallitukselle ja varmasti uudistuksille,
joita seuraavan hallituksen pitää tehdä monellakin
rintamalla. Mutta tässä ed. Räsänen
puhui tuottavuusohjelmasta. Kannustaisin kyllä erittäin
vahvasti valtiovarainministeriä tämän
tuottavuusohjelman kehittämiseen, koska jos meillä on ongelmana
ikäluokkien vanheneminen ja sieltä tulevat ongelmat,
niin kyllä meillä ainakin saman suuruisena ongelmana
tulee olemaan myös tuottavuuden kasvu ja yleensä tuottavuuden
lisääminen niin yksityissektorilla kuin julkisellakin
sektorilla. Tähän meidän tulee panostaa
kyllä erittäin määrätietoisesti.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, että saan puheenvuoron.
Olin vähän tarkkaamaton tässä.
Nopeat vastaukset:
Ikääntymisen osalta ongelma on aito, ja se
on kaikkea meidän politiikkaamme ohjaava tekijä ja myös
valtiovarainministerin kannalta keskeinen asia, jotta pystytään
välittämään, mitä kaikkea tämä tarkoittaa.
Sehän liittyy eläkepolitiikkaan, se liittyy julkiseen
talouteen ja liittyy myös siihen, että on tähdellistä,
että olemme valmiit työeläkemaksujen
nostamiseen, jotta meillä on eläkkeet turvattu.
Ed. Räsänen puuttui tuottavuusohjelmaan niin kuin
myös ed. Lintilä, ja täytyy sanoa, että tämän tuottavuusohjelman
läpivienti on aivan välttämätöntä,
jotta meillä on moderni, toimiva, julkinen sektori myös
tulevaisuudessa ja meillä on resursseja niihin tarpeellisiin
tehtäviin. Siellä on paljon semmoista, mitä voidaan
tehdä, ilman että se on pois selkänahasta
työntekijöiden osalta, ilman että sen
olennainen asia on henkilöstön vähentäminen.
Vankeinhoidon osalta otan esille kaksi ajatusta. Toinen koskee
sitä, että meidän pitää pystyä palauttamaan
ulkolaiset vangit kotimaihinsa, ja se tarkoittaa sitä,
että vähennämme sitä vankien lukumäärää,
joka on sisällä, ja lisäksi toimimme niin,
että emme salli tällaista rajat ylittävän
rikollisammattitaidon lisääntymistä,
jossa rikolliset pääsevät Suomen vankiloissa
tutustumaan toisiinsa ja verkottumaan.
Toinen asia on, että toimimme niin, että sakkorangaistuksia
ei enää nykyisellä tavalla muuteta vankeusrangaistuksiksi,
jotka nekin johtavat vankeinhoidossa kohtuuttomaan työmäärään
ja rasittavat vankilavirkailijoita. Ja niin kuin ehkä tiedätte,
oikeusministeri Luhtanen on tällä alueella liikkeellä.
Hän on asettanut erillisen vankeinhoidon selvityshenkilön
tekemään esityksiä uudistuksiksi. Ne
liittyvät muun muassa hallinnon selkiinnyttämiseen,
voimavarojen vapauttamiseen turhasta byrokratiasta sinne vankilavirkailijoiden
arkityöhön.
Ensimmäisen työntekijän osalta meillä on
hallitus tehnyt päätöksen siitä,
että väestöä menettäville
alueille tulee tukimuotona yrityksille suunnattu tuki, johon liittyy
tuki ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen,
joten tässä on ensimmäiset päätökset
tehty.
Ed. Mustajärvi kysyi tätä Verohallituksen
tulkintaa. Muistelen niin, että Verohallituksella on jo
tällä hetkellä olemassa sellainen ohje,
jonka mukaisesti yhdistysten luottamustehtävissä oleville
on määrätty enimmäisrajoja päivärahoihin ja
kilometrikorvauksiin. Sen perusteita en tarkemmin tunne, ne on syytä selvittää,
ja toimitan tätä koskevan tiedon ed. Mustajärvelle.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On pakko kysyä, kun valtiovarainministeri
on paikalla. Tässä ministeriön esityksessä alaotsikon
"Veroeurojen käytön tehostaminen" alla sanotaan
peruspalvelujen osalta: "- - edessä oleva nopea eläkkeelle
siirtyminen mahdollistaa toimintojen rationalisoinnin ja pakottaa
voimavarojen kohdentamiseen ydintoimintoihin."
Kun puhutaan peruspalveluista tässä, niin
mitä se oikeastaan tarkoittaa muuta, kuin että tietysti tällä kunta-
ja palvelurakenneuudistuksella haetaan tai tavoitellaan tätä?
Mutta mitkä ovat peruspalvelujen osalta ne ydintoiminnot,
tämä jäi askarruttamaan aika kovin.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Jokainen hallinto tulkitsee sen omalla kohdallaan.
Vankeinhoidossa se tarkoittaa vaikkapa sitä, että keskitymme
suomalaisten vankien hoitamiseen.
Yleiskeskustelu pääluokasta 28 päättyy.