Opetusministeriön hallinnonala 29
jatkuu:
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä aikaisemmin
iltapäivällä oppositio muistutti monta
kertaa niistä hallitusohjelmaan kirjatuista tavoitteista
tai ei tavoitteista vaan lupauksista, että perusopetuksen
ikäluokkien pienenemisestä johtuvat säästöt
säilytetään kuitenkin opetustoimella.
Näinhän ei ole tapahtunut tänäkään
vuonna. Tänä vuonna 21 miljoonaa poistuu opetustoimelta,
mikä on kohtuutonta, kun tietää, mihin
se johtaa.
Olen iloinen erityisesti siitä, että ed. Lintilä on täällä salissa.
Nimittäin opetushenkilöstöä lomauttavista
kunnista vuosina 2006—2007 löytyy muun muassa
Toholampi. Toivon, että hallituspuolueiden korvat ovat
auki siitä huolimatta, että täällä ei
urheaa ed. Lintilää lukuun ottamatta juuri muita
edustajia näy. Muista kunnista viime vuonna opetushenkilöstöä lomauttivat
Alahärmä, Evijärvi, Kerimäki,
Kristiinankaupunki, Lappajärvi, Lohtaja, Puumala, Ylistaro,
Parkano. Vuonna 2007 siis Himanka, Eno, Lumijoki, Keminmaa, Sulkava,
taas Parkano ja Toholampi.
Miten tähän tilanteeseen tullaan? Tähän
tullaan, niin kuin hallituspuolueet erittäin
hyvin tietävät, siten, että vaikka meiltä jokaisesta
koulusta, jokaiselta luokalta, tiputetaan yksi oppilas pois, niin
säästöä ei synny. Se opettaja
on yhä edelleen siellä opettamassa. Vasta siinä tilanteessa,
kun me saamme kokonaisia luokkia hävitettyä kunnista,
voidaan laskea, että jonkinlaista säästöä syntyy.
On kornia, että samaan aikaan, kun 21 miljoonaa euroa
poistetaan opetusbudjetista, vedotaan Pisa-tutkimukseen ja retostellaan,
kuinka hyvin Suomi on pärjännyt ja kuinka tasa-arvoista
opetus on, koska nyt jatkossa 8 miljoonaa euroa lisätään
erityisopetukseen ja oppilaiden tukitoimiin. Tämä 8
miljoonaa tulee toki tarpeeseen, emme kiistä kukaan varmastikaan
sitä, mutta se ei tarkoita tasa-arvoa, sillä tasa-arvoisesti
nämä lahjakkaat oppilaamme tarvitsisivat näitä erityismahdollisuuksia
vähintään yhtä paljon kuin nämä nyt
huonommassa opetuksellisessa tilanteessa olevat ja ehkä valmiuksiltaan
vähäisemmät tai hitaammat oppilaat.
Ketkä, ed. Lintilä, tulevaisuudessa vetävät Suomea
veturina eteenpäin, elleivät ne lahjakkaat oppilaat,
joista tällä hetkellä Pisa-tutkimuksessa
huomio kiinnittyy Suomen alisuoriutumiseen? Pärjäämme
loistavasti, niin kuin hallituspuolueet tietävät,
Pisa-tutkimuksessa nimenomaan heikkojen oppilaiden kouluttamisessa, mutta
lahjakkaisiin ei ole panostettu eikä tämän hallituskauden
aikana ole annettu yhtään ropoa.
Ainoa keino, millä koulut ja kunnat toteuttavat tätä tasa-arvoisesti
myös lahjakkaille oppilaille annettavaa opetusta, on ottaa
opetushenkilöstön rahoista, säästää,
ja sitten mennään laittomaan tilanteeseen eli
lomauttamiseen, joka tarkoittaa käytännössä sitä,
että opettajat eivät saa palkkaa 12 kuukaudelta,
mikä on Suomessa laki, tai 13 kuukaudelta, vaan paljon
vähemmältä ajalta. Kysynkin, onko tämä hallituspuolueiden
mielestä oikeudenmukainen tilanne.
Kokoomukselta on vaadittu kantaa eheytettyyn koulupäivään.
Kokoomus vastustaa eheytettyä koulupäivää sellaisena
kuin sitä nyt hallituspuolueet ovat esittäneet.
Syynä ovat ihan selvästi rahanpuute, ei ole mitään
keinoa puhua, että partio mahdollisesti jatkossa kasvattaa
koululaisten koulupäivän pituutta, musiikkiopistot
ja urheiluseurat, niin kauan kuin ei ole sitä rahaa, millä tämä työ näille
musiikkiopistoille, urheiluseuroille ja partioille ja muille kerhoille
korvataan. Muistutan myös, että se tarkoittaa
yhä enenevästi osapäivätyötä.
Se tarkoittaa pätkätyötä, koska en
usko, että Suomesta löytyy kuntaa, joka pystyy
partion vetäjille maksamaan kesäkuukausilta palkkaa,
kun meillä tällä hetkellä on
jo opetusavustajien palkkauksessa selviä epäkohtia.
On vaadittu kokoomukselta vastausta opintoseteliin. Kokoomus
kannattaa, kuten aikaisemmin täällä sanoin,
tasa-arvoista ja ilmaista korkeakouluopetusta myös jatkossa
kaikille suomalaisille, mutta kysyn, onko se suomalaisten tasa-arvoista
kohtelua, että tänne saa tulla jokainen, joka
maailmasta kynnelle kykenee tänne matkustamaan, eikä ainoastaan
kynnelle kykene vaan jopa suurella rahalla pystyy tulemaan tänne
Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi meidän verorahoillamme.
Annamme vielä erityisesti englannin kielellä tämän
opetuksen, koska emme vaadi suomen kielen oppimista, ja sen jälkeen
vilkutamme iloisesti, että tervemenoa suurempien palkkapussien
perään joko omaan maahan takaisin tai sitten Yhdysvaltoihin,
Keski-Euroopan maihin, joissa palkkataso on aivan toista luokkaa.
Tämä meidän ilmainen korkeakouluopetuksemme,
jota tällä hetkellä kovasti ruokimme — emme
halua siitä edes keskustella, siitä syntyy välitön
sota täällä — tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi
Erasmus Mundus -ohjelmasta me saisimme EU-rahaa, saisimme korvaukset
ulkomaisista opiskelijoista EU:lta, mutta nythän ei näin
käy. Koska me emme pyydä lukukausimaksuja, niin
ei jää mitään korvattavaakaan.
Tämä asettaa kyllä suomalaisen koulutusjärjestelmän hyvin
epätasa-arvoiseen asemaan.
Kaiken kaikkiaan opetussektorilla löytyisi paljon kritisoitavaa,
mutta jätän kritiikkini nyt näihin muutamiin
kohtiin.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemming useamman kerran nimeltä mainitsi
minut ja kyseli, miksi keskustalaisissa kunnissa tapahtuu lomauttamisia.
Pitää muistaa nyt, mistä kuntien taloudellinen
tilanne lähinnä tällä hetkellä johtuu.
Kyllä taustalla ovat pitkälti Lipposen ykkös-
ja kakkoshallituksen tekemät ratkaisut, tulleet lisävelvoitteet
kunnille, veronkevennykset, jotka maksatettiin kunnilla. Oikeastaan
näistä syitä nyt tämä hallitus
on laittanut tämän Paras-hankkeen liikkeelle,
josta haetaan sellaista mallia, että kunnat jatkossa tulevat
taloudellisesti toimeen. En usko, että yksikään
kunta ihan vain huvikseen lähtee lomautuksia tekemään.
Ja käsitykseni mukaan oma kotikuntani ei ainakaan vielä ole
tehnyt lomautuksia, ihan tällainen pieni tarkennus.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kehuin ed. Lintilää urheudesta
ja yhä edelleen sanon, että erittäin
urheaa on lähteä puolustamaan hallitusta näin
epätoivoisessa tapauksessa, jossa nykyhallituksella on
ollut jo nyt neljättä vuotta aikaa korjata kaikki
ne suuret vääryydet, joista kokoomusta edellisellä hallituskaudella
on syytetty. Näihin kuuluu ehdottomasti kuntien rahatilanne
ja sitä kautta myöskin se hätätila,
johon kunnissa, erityisesti kepulaisissa Keski-Suomen kunnissa, koulutoimi
on joutunut. On aika huvittavaa kuunnella, että se on kokoomuksen
syytä, että niin monessa kepulaisessa kunnassa
vuonna 2007 lomautetaan, että se olikin kokoomuksen syytä,
kun teillä on ollut aikaa asia korjata eikä olisi
mitään syytä ollut tehdä mitään
kuntien pakkolainaa. Olisitte voineet korvata täysimääräisesti
esimerkiksi ensi vuodeksi sen, niin ettei täältä listalta
löytyisi nyt kyseenalaisesti Toholampea esimerkiksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta vielä tähän
keskusteluun. Tähän pääluokkaan
on tehty 132 muutosesitystä, ja minä olen hyvin
vakuuttunut siitä, että ne ovat hyvin perusteltuja
kaikki. On niissä tietysti näin vaalien alla pikkusen
populismiakin, mutta pääosin ne ovat erittäin
perusteltuja. Ja mistä tämä sitten johtuu?
Tässä tilanteessa, niin kuin täällä lähes
jokainen on siteerannut, me olemme kaiken maailman tilastoissa maapallolla
ykkösiä. Meksikossakin oltiin tässä valiokuntamatkalla, ja
siellä ei mistään asiasta oikeastaan
pystytty keskustelemaan, kun isännät kehuivat
meitä Pisa-tutkimuksen tuloksista, osasivat ne paremmin
kuin me suomalaiset vieraat.
Miksi näin on? Miksi tämä puhuttaa
näin paljon? Se puhuttaa sen takia, että muutos,
jota elämme, on äärimmäisen
raju. Sillä tietomäärällä,
mikä esimerkiksi meikäläisillä on
sieltä 1940- ja 1950-luvuilta kouluajalta, niillä tiedoilla,
tänä päivänä lukiossa
tenttiin meno ja yliopistossa tenttiin meno antaisi diplomi-improbatur-arvolauseen.
Toisin sanoen kaikki se, mikä on oikein nykyisen katsannon
mukaan, se on suurin piirtein niillä tiedoilla menettänyt
merkityksensä. Siis toisin sanoen meikäläisen,
jotta pärjäisi tässä kilpailuyhteiskunnassa,
täytyy pystyä tekemään jotakin
erityistä pärjätäkseen, ja se
erityinen on se, että pystyy tekemään
oikeita kysymyksiä saadakseen oikeita vastauksia. Tällaisen valmiuden
antaminen nuorille kansalaisillemme on kova juttu. Se on äärimmäisen
kova juttu.
Ja jos ajattelemme sitten, että niistä opinnoista
on kohtuudella selvinnyt, ammattitutkinnon suorittanut, tiedetutkinnon
suorittanut, niin mikä onkaan se ympäristö,
jossa pitäisi sitten näitä hyviä aikaansaannoksiaan
hyödyntää, kaupallistaa, niistä liksaa
saada niin, että pesueensa elättää?
Se ympäristö on aivan totaalisesti toisenlainen
kuin oli se ympäristö, johonka meikäläiset
valmistuivat silloin 60-luvulla, sen alkupuolella, 45 vuotta sitten.
Meikäläinen oli aivan varma, että kun
2,5 vuodessa oli saanut nämä maisterin puolen
opinnot tehtyä ja 7 vuodessa tohtorin, niin hommat järjestyvät
maailmalla. Tulen ansaitsemaan suhteellisen hyvin koko elinaikani,
eikä minulla ole mitään työttömyyspelkoa.
Nyt on toisin, täydellisesti toisin. Nyt jos ajatellaan,
että tämä hallitus on ollut edesauttamassa
80 000 uuden työpaikan syntymistä, niin
niistä syntyy tuoreimman selvityksen mukaan vain 50 000
kokopäiväistä työtehtävää.
Siis toisin sanoen pätkätyöläisyys
on näin yleistä. On sitten ihan selvä asia,
että jos kaikki tähtää pätkätyöläisyyteen,
niin millä ihmeellä maksat velaksi opiskelun,
ne opintovelat? Et kerta kaikkiaan nykyisellä kustannustasolla
millään. Ja tällä tavalla kun
meikäläiset saattoivat opiskella velaksi, niin kuin
itsekin tein, kaikki hommat velaksi, niin ne velat pystyi maksamaan.
Lisäksi inflaatio mukavasti tuli jelppaamaan aina välillä niin,
että nyt ei ihan niin rankalta tuntunut. Mutta nyt ainut
tapa, millä yhteiskunta voi järkevällä tavalla
tulla peliin mukaan, on opintorahajärjestelmä.
Siis toisin sanoen toimintaympäristö on tässäkin
suhteessa radikaalisti muuttunut, ja se tekee ymmärrettäväksi
sen erittäin kiihkeän keskustelun, joka tässä salissa
käytiin myöhäisiltapäivällä.
Siis se on järkevää tässä suhteessa,
mutta yhteiskunnalliset näkemyserot ovat erittäin
suuria, sen olemme havainneet. Filosofioissa on erittäin suuria
rakenteellisia eroja, ja poliittiset tavoitteet ovat erittäin
merkittävästi toisistaan poikkeavia.
Muistan vielä yhden asian: Olin Suomen keskustan järjestämässä seminaarissa
kuuntelemassa asiantuntijoita. Siellä sanottiin selvästi,
että yliopistoihin lukukausimaksut, ja sillä sipuli.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän pääluokan
kohdalla mielestäni kaikkein tärkeimmät,
poliittisesti ajankohtaisimmat kysymykset ovat toisaalta opiskelijoiden
opintososiaalisiin etuuksiin ja nimenomaan opintorahan alhaiseen,
jälkeenjääneeseen tasoon liittyvät
kysymykset ja sitten toisaalta perusopetuksen rahoitusongelmat ja
puutteet, ennen muuta tarve saada nykyistä pienempiä opetusryhmäkokoja.
Mutta tässä puheenvuorossani en puutu nyt näihin
mielestäni tärkeimpiin asioihin. Sen sijaan haluan
ottaa esiin kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin
sisältyvän lisäysehdotuksen, joka valtiontalouden
kannalta on melko pieni, vain 500 000 euron lisäys, mutta periaatteellisesti mielestäni
kuitenkin tärkeä.
Tästä käsiteltävästä budjetista
puuttuu jo aiemmin luvattu avustus rekisteröidyille uskonnollisille
yhdyskunnille. Vuonna 2005 helmikuussa järjestettiin kuulemistilaisuus,
jossa näiden rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
annettiin ymmärtää, että niille
alettaisiin myöntää avustusta vuonna
2007. Tämä liittyi siihen, että opetusministeriölle
esitystä valmistellut työryhmä jätti
mietintönsä ja tuolloin valmisteli avustuksia
ja jätti sitten hiukan myöhemmin mietinnön
ehdotuksineen.
Taustallahan on kysymys yhteisöveron siirtymisestä vuonna
1993. Verontilityslain mukaan yhteisöveron tuotto jaetaan
valtion, kuntien ja seurakuntien kesken, ja tässä seurakunnat
tarkoittavat luterilaista ja ortodoksista kirkkoa. Vuonna 1998 valtiovarainvaliokunnan
verojaosto on kirjannut seuraavaa mietintöönsä:
"Valiokunta toteaa, että uskonnolliset yhteisöt
ovat verotulojen saamisen suhteen keskenään eriarvoisessa
asemassa, mikä seikka on koettu ongelmalliseksi." Myös
uskonnonvapauslakia valmistellut komitea on sisällyttänyt
omaan lakiehdotukseensa pykälän, jossa oli säädetty
valtionavustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille, mutta
kuitenkin laista sitten poistettiin tuo edellä mainittu
28 §.
Siitä alkuperäisestä budjettiesitysluonnoksesta
poistettu 250 000 euron avustus on pienempi kuin se, mitä tuossa
opetusministeriön työryhmän selvityksessä ehdotettiin,
eli 300 000 euron avustusta, mikä olisi merkinnyt
noin 4:ää euroa jäsentä kohden.
Ihan vertailun vuoksi haluan todeta, että esimerkiksi Suomen
vapaa-ajattelijat saavat tukea valtion budjetin kautta noin
21 euroa jäsentä kohden, joten rekisteröidyille
uskonnollisille yhdyskunnille ehdottamamme 500 000 euron
tuki on mielestäni aivan kohtuullinen. Rahalla korvattaisiin
muun muassa kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten, omien
hautausmaiden ylläpitoa sekä tuettaisiin laajaa
lapsi- ja nuorisotyötä sekä musiikkitoimintaa.
Todellakin valtiontaloutta ajatellen summa on mitätön,
mutta se toteuttaisi jossain määrin oikeudenmukaisuutta
ja tasapuolisuutta ja myös uskonnonvapauslain tärkeitä periaatteita.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tässä puheenvuorossani
ottaa esille kohtia muutamasta talousarvioaloitteesta, jotka olen
jättänyt ja aktivoinut. Kaiken kaikkiaan tähän
opetusministeriön hallinnonalaan olen jättänyt
useampia talousarvioaloitteita, mutta kaikkia en ole aktivoinut
ajatellen, että sitten en ainakaan itse kovin pitkittäisi äänestyksiä.
Mutta näen kuitenkin, että tällä opetusministeriön
hallinnonalalla on monta, monta sellaista kohtaa, jotka vaatisivat
todella resursointia, jotta siihen, mitä me tarkoitamme
laadukkaalla opetuksella, hyvällä opetuksella
ja koulutuksella, päästäisiin, ja sen vuoksi
olen näihin eri kohtiin tehnyt aloitteita.
Yksi kohta on oppisopimuskoulutus, ja siinä näen
nimenomaan, että oppisopimuskoulutus on sekä nuorille
että aikuisille soveltuva joustava ja käytännönläheinen
tapa hankkia ammattitaito ja suorittaa perusammatti- tai erikoisammattitutkinto
työn ohessa. Oppisopimuskoulutuksen lisäksi pidän
erittäin tärkeänä, että ammatillista koulutusta
ja aikuiskoulutusta vahvistetaan sillä tavalla, että nimenomaan
se, mitä peruskoulutuksen jälkeen tapahtuu, ei
tuottaisi koulupudokkaita tai syrjäytymistä, vaan
peruskoulutuksen jälkeen jatkumo olisi hyvin selvä ja
turvallinen. Opiskelija voisi jo peruskoulutuksen aikana suuntautua
tai saada kuvaa siitä, minkälaista ammatillista
uraa hän on itselleen hakemassa, ja nämä väylät
avautuisivat. Kaikille ei toisen asteen tämmöinen
päivittäinen koulumainen opetus ole ehkä paras
mahdollinen, vaan enemmän sellainen, jossa on samalla toimintaa,
työtä, käytäntöä sen
teoriaopetuksen ohella, ja sillä tavalla sitten kädentaitojen
oppiminen tapahtuu yksilölle parhaiten.
Oppisopimuskoulutus tarjoaa parhaimmillaan myös pitkäjänteisen
ja erityisryhmien erityistarpeet huomioivan mahdollisuuden erityisryhmien ja
vaikeimmassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymiseen
ja riittävän ammattitaidon hankkimiseen omalla
tavallaan. Me tiedämme, että erittäin
suuri kysymys on se, millä tavalla vaikeavammaiset ja vajaakuntoiset
saataisiin työllistettyä, millä tavalla
he pääsisivät hyvin koulutukseen. Tietysti
on kysymys sosiaalituesta ja vaikeavammaisten henkilökohtaisista
avustajista, mutta myös siitä koulutus- ja oppimismuodosta,
jolla me voimme tarjota sellaista oppimismuotoa, koulutusmuotoa,
joka tukee vaikeavammaisten koulutuksessa oloa ja sitä kautta
työllistymistä.
Tulevaisuudessa monia aloja uhkaa todellinen työvoiman
niukkuus, ja silloin näen, että erityisesti vammaisille
ja vajaakuntoisille tulee mahdollistaa, ja myös tietysti
etnisille vähemmistöille ja ulkomaalaisille henkilöille,
nykyistä paremmat työnsaantimahdollisuudet. Heille
tulee taata mahdollisuus ammattitaidon hankkimiseen ja hyvään
koulutukseen.
Pirkanmaalla olemme lähestyneet opetusministeri Kalliomäkeä oppisopimuskoulutusasioissa
ja pidämme erittäin tärkeänä,
että Pirkanmaa saa riittävät aloituspaikat,
koulutuspaikat nimenomaan oppisopimuskoulutukseen, koska Pirkanmaalla
koulutuksen järjestäjät ja elinkeinoelämä ovat
hyvin voimakkaasti sitoutuneet oppisopimuskoulutukseen. Yritysten
mahdollisuus luoda ja ylläpitää työpaikkoja
Pirkanmaalla riippuu merkittävästi työntekijöiden
osaamisesta. Siellä koulutustarpeet kohdistuvat erityisesti
kone- ja metallialaan, matalan koulutustason ammatteihin, kaupan
alan rekrytointikoulutukseen, auto- ja kuljetusalalle, rakennus-
ja turvallisuusaloille, sosiaali- ja terveysalalle, koulunkäyntiavustajien
koulutukseen sekä mikroyrittäjien koulutukseen.
Tätä kohdentamista nimenomaan oppisopimuskoulutuksen
myötä pystytään tekemään
hyvin, ja näin Pirkanmaalla olemme todella kaikki kansanedustajat
odottamassa sitä, että näitä paikkoja
saadaan Pirkanmaalle riittävästi. Tietenkin tässä budjetissa
on nostettu oppisopimuskoulutusta, mutta nimenomaan olemme huolissamme siitä,
onko rahoitusta riittävästi siihen, että riittävät
koulutuspaikat saadaan.
Arvoisa puhemies! Toinen kohta talousar-viossa, josta haluan muutaman sanan
sanoa, on
talousarvioaloitteeni geronomien koulutuspaikkojen
lisäämiseksi. Laajemminkin haluaisin nähdä,
että koulutuksessa huomioitaisiin se, että väestö vanhenee
ja sitä kautta palvelutarpeet lisääntyvät.
Ikääntyvän väestön
terveyden ja toimintakykyisyyden edistäminen on yksi ajankohtaisimmista
kehittämistarpeista, ja kaiken sen osaamisen, mitä siihen
tarvitaan, tulee näkyä koulutuksen sisällöissä.
Perusteeksi voi ottaa professori Sirkka-Liisa Kivelän vanhushoitoa koskevan
selvityksen, jossa hän hyvin vahvasti nosti esiin vanhustyön
koulutuksen tai sen, että tarvitaan lisää erityisosaajia,
kuten geronomeja. Tämä auttaisi sairaanhoitajien
rinnalla tarjoamaan lisää hoitotyöntekijöitä,
joilla on vanhustyön osaamista. Sirkka-Liisa Kivelä nosti
esiin myös sen, että tarvitaan lisää geriatreja
ja vanhuspsykiatreja, jotka ovat erikoistuneet vanhuuden eri kysymyksiin.
Koska meillä toisaalta on psykiatrejakin liian vähän,
tulee tätä erityisaluetta myös vahvasti
nyt nostaa.
Luvut siitä, kuinka paljon meillä ikäihmisten lukumäärä lisääntyy,
ovat melkoiset. Ne osoittavat sen todellisen tarpeen, siis geriatrian,
vanhuspsykiatrian, gerontologisen hoitotyön sekä gerontologisen
sosiaalityön erityisosaamisen tarpeen. Tarvetta on jo tänä päivänä,
mutta ennen kaikkea lähitulevaisuudessa, ja tämän
johdosta alan koulutukseen olisi voinut panostaa tietysti jo aikaisemminkin,
koska nyt jo on tarvetta.
Otin esille geronomien koulutuspaikat, koska meillä on
ammattikorkeakoulutasoista geronomien koulutusta. Koulutuspaikkoja
on esimerkiksi Seinäjoella, ja koulutusta on siellä erittäin vahvasti
sisällöllisesti kehitetty, ja nimenomaan toivoisin,
että paitsi siellä, niin ehkä laajemminkin
arvioitaisiin, miten näitä koulutuspaikkoja voidaan
lisätä väestön ikääntymisen
edellyttämällä määrällä.
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lopuksi. Jo tässä aikaisemmassa
puheenvuorossani nostin esille tämän yleissivistävän
koulutuksen, koska näen, että se on oikeastaan
se peruskivijalka, tietenkään korkea-asteen koulutusta
unohtamatta. Millä tavalla yliopistojen perusrahoitus turvataan, turvataan
riittävät resurssit, niin että siellä on
riittävä määrä opettajia
opiskelijoita kohden? Oppimisprosessi ei ole vain sitä,
että ollaan verkossa, ei siis yleissivistävänkään
kohdalla. Myöskään yliopisto- tai korkea-asteen
koulutuksen kohdalla ei voida ajatella niin, että opetus
toteutuu vain internetissä ja etäopetuksena. Oppimisprosessi edellyttää vuorovaikutusta,
opettajien kanssa keskustelua, jotta sitä syvällistä oppimista
tapahtuisi ja sitä kautta oppiminen olisi sillä lailla
vahvaa ja antaisi myös vahvan otteen työelämään
ja selviytymiseen työelämässä eikä pelkästään semmoista
pintaosaamista. Todella toivoisin parannusta niihin tilanteisiin,
joissa opettajia joudutaan lomauttamaan tässä hyvinvointiyhteiskunnassa.
Toivoisin, ettei enää niitä lukuja tai paikkakuntien
nimiä tässä salissa tarvitsisi luetella,
vaan saataisiin hyvä resursointi niin yleissivistävään
koulutukseen kuin korkea-asteen koulutukseen.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Ymmärrän hyvin, että tähän
aikaan perjantai-iltana edustajia ei salissa juuri montaa näy,
mutta onneksi te, arvoisat kollegat, olette niitä sitkeitä sissejä,
jotka jaksatte kuunnella puheeni loppuun, toivottavasti.
Puhemies! Otan esille pari asiaa.
Ensimmäinen koskettelee budjetissa varattuja määrärahoja
julkisten rakennusten korjaamiseen, tässä tapauksessa
Opetushallituksen kiinteistön remonttiin. Opetushallituksen
tilojahan on useampi tuhat nyt menossa remonttiin, ja kun rakennusmarkkinat
ovat tällä hetkellä, voi sanoa, erittäin
ylikuumentuneet ja sen vuoksi urakoiden hinnat ovat korkealla ja
ammattitaitoisesta työvoimasta on jopa pulaa, niin tässä tilanteessa
tällaiset julkiset rakennusinvestoinnit pitäisi lykätä tulevaisuuteen
sellaiseen ajankohtaan, jolloin talouden kasvu taas on hiipumassa
ja työpaikoista tulee pulaa. Periaatteelliset ratkaisut
toki voitaisiin tehdä nyt, mutta toteuttaminen tulisi lykätä,
kunnes todellakin suhdanteet heikkenevät. Tätä mieltä olen
hyvin vakavasti.
Sitten näistä koulujen laajennusinvestoinneista,
jotka tällä hetkellä koskettavat monia
kuntia. Nimittäin valtionosuutta oppilaitosten perustamiskustannuksiin
on pienennetty vuodesta 2005 jopa 23 miljoonalla eurolla vuoteen
2007. Kun kouluikään tulevat ikäluokat
nyt pienentyvät, meillä olisi kuitenkin hyvät
mahdollisuudet vastaavasti pienentää luokka- ja
ryhmäkokoa säilyttämällä mahdollisuuksien
mukaan pieniä kylä- ja lähiökouluja.
Jo toteutettujen määrärahaleikkausten
lisäksi nyt hallituksessa kuitenkin suunnitellaan vielä lisää muutoksia
opetustoimen valtionosuuksiin. Aiemmin niille kunnille, joissa oli pieniä eli
alle 80 oppilaan kouluja, maksettiin erityistä pienten
koulujen lisäosaa, ja tämä lisäosahan
tämän vuoden alusta poistettiin. Nimittäin kun
tämän vuoden alusta toteutettu valtionosuusuudistus
on nyt näyttäytynyt kunnissa, joissa kouluverkon
supistuksitta ei selvitä, niin, että lapset kuljetetaan
muihin kouluihin, näissä monissa kunnissa yhdenkin
koulun ovien sulkeminen edellyttää lisätilojen
rakentamista jäljelle jääviin kouluihin.
Nyt kun hallitus on toteuttanut leikkaukset opetustoimen valtionosuuksiin,
sen tulisi osoittaa määrärahat niissä erityistilanteissa,
joissa koulun sulkemisesta aiheutuu lisärakennustarvetta.
Valtion tulee varata määrärahoja näihin laajennusinvestointeihin.
Muussa tapauksessa kunnassa joudutaan kaapimaan uudistuksen toteuttamiseen
tarvittavat rahat joko muusta opetuksesta, muilta sektoreilta, mikä on
toki harvinaista, tai sitten tinkimällä opetuksen
laadusta. Opetustoimen valtionosuusjärjestelmän
uudistus on ollut erityisen kohtuuton taloudellisesti sellaisissa
kunnissa, joissa kouluverkon supistuksesta ei selvitä sillä,
että lapset kuljetettaisiin muihin kouluihin. Monissa kunnissa
on nimittäin tilanne se, että jäljelle
jääviin kouluihin on pakko rakentaa lisätiloja.
Opetustoimen määrärahaa tulisi voida
käyttää myös koulun lakkauttamisen
vuoksi tarpeellisten lisätilojen rakentamiseen. Täällä viime
vuonna käytiin opetusministerin kanssa keskusteluja asiasta,
ja opetusministeri vastasi kysymykseeni seuraavasti: "Esitettyä lisäystä momentin
perusteluihin ei tarvita, koska valtionosuuksien myöntäminen
koulujen lakkauttamisesta johtuvien lisätilojen rakentamiseen
on jo nyt talousarvioesityksen perusteella mahdollista."
Herra puhemies! Valtionosuuksia voidaan myöntää uudisrakentamiseen
ja vanhojen tilojen laajentamiseen, muutos- ja peruskorjaustöihin sekä toimitilojen
ostamiseen ja näiden tilojen varustamiseen sillä edellytyksellä,
että hankkeen kustannusarvio ilman arvonlisäveroa
on yhteensä vähintään 320 000
euroa. Elikkä selvitysosa talousarviotekstissä momentilla
29.40.34 tulisi selventää, jotta kunnat osaisivat
käyttää kyseessä olevan momentin
valtionosuuksia myös koulujen laajennusinvestointeihin.
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että edustajat, se harvalukuinen joukko, eivät
jaksaneetkaan kuunnella puhettani loppuun asti. Mutta toivotan kuitenkin
hyvää pyhää arvoisalle puhemiehelle
niin kuin myöskin virkamiehille.
Yleiskeskustelu pääluokasta 29 päättyy.