Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan komission vuotuista kasvuselvitystä käsittelevässä
E-kirjeessä 149
annetaan Suomelle viisi suositusta vuodelle 2013. Eräässä suosituksessa
todetaan, että Suomen on "nostettava tosiasiallista eläkeikää kasvaneen
elinajanodotteen mukaisesti". Kirjeen liitteenä olevassa
pitkän aikavälin kehitystä käsittelevässä Euroopan komission
makrotaloudellisessa kertomuksessa puolestaan sanotaan seuraavaa:
"Eläkeiän yhdistäminen elinajanodotteeseen
auttaisi tasapainottamaan työ- ja eläkevuosien
suhdetta. Jotta voidaan välttää toistuvat
vaikeat neuvottelut, yhdistäminen olisi mieluiten toteutettava
automaattisesti sovellettavien sääntöjen
perusteella."
Tämän munkkilatinan jälkeen kysyn
asianomaiselta ministeriltä: eikö tällaisen
automatiikan esittäminen ole täysin ristiriidassa
sen sopimuskulttuurin kanssa, jota Suomessa on jo vuosikymmenien
ajan noudatettu, ja miten hallitus aikoo moiseen suositukseen suhtautua?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Komission maakohtaiset suositukset on tehty
sitä varten, että ne ohjeistavat parempaan taloudenpitoon.
Suomikin on ajanut tätä mallia Euroopassa, että me
pystyisimme ennalta välttämään
talouden rakenteiden heikentymisen. Suomessahan on tiedostettu,
että meillä on paljon heikkouksia meidän
talouden rakenteessa, ja yksi heikkous on väestön
ikääntyminen. Sen takia meidän pitää tehdä työtä pidempään.
Pitää olla tietysti työpaikka kaikille,
mutta sitten pitää myös tehdä työtä pidempään,
jotta tämä hyvinvointiyhteiskunta pysyy pystyssä.
Eli tässä ei ole sinänsä mitään
uutta. Se on sitten jäsenmaista itsestään
kiinni, millä tavalla esimerkiksi työuria tässä tapauksessa
pidennetään. Eli meidän nyt vain täytyy
etsiä meille parhaiten sopivat keinot työurien
pidentämiseksi, koska se on meidän oma etumme.
Emme me tee mitään muutoksia komissiolle vaan
suomalaisille.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Työurakeskustelu on paljon
enemmän kuin kiistelyä siitä, pitääkö eläkeikää nostaa
vai ei. Meillä on kuitenkin kaksi haasteellista asiaa,
ainakin kaksi haasteellista asiaa, hoidettavana: nuorten saaminen
työelämään ja ikääntyvien
työntekijöiden työuran pidentäminen.
Viime aikoina on yhä enemmän kiinnitetty huomiota työterveyteen ja
työkyvyn tukemiseen. Tutkimuksen mukaan 100 000
eli yli kolmannes työkyvyttömyyseläkkeellä olevista
olisi halukkaita ja kykeneväisiä työskentelemään
ainakin jossain määrin.
Eläkejärjestelmän uudistamista on
katsottava järjestelmän toimivuuden ja kestävyyden,
julkisen talouden ja sukupolvien välisen oikeuden-mukaisuuden
näkökulmista. Osa-aikaeläkeläisen
työssäkäynti aiheuttaa paljon byrokratiaa työnantajalle
ja työntekijälle. Kysyn arvoisalta ministeriltä:
mitkä ovat hallituksen keinot helpottaa osatyökykyisten
ja työkyvyttömyyseläkeläisten
työssäkäyntiä?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Erittäin tärkeä kysymys
näinä aikoina, kun puhutaan työurien
pidentämisestä. Nimittäin tällä hetkellä 25 000
uutta työkyvyttömyyseläkeläistä tulee
joka vuosi. Meillä on kuitenkin sellainen toivomus, että me
pystyisimme esimerkiksi osatyökykyisen ihmisen työuraa jatkamaan
ja että myöskin sitten, jos on ulkopuolella työelämän,
saisi sitä työtä. Tähän
kuuluvat esimerkiksi vammaiset.
Tähän asiaan liittyen meillä on toimenpideohjelma,
jota sosiaali- ja terveysministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö yhdessä tekevät.
Sen väliraportti tulee tammikuussa. Meillä luodaan
myös osatyökykyisille tällaista uudenlaista
konseptia, jota me yritämme saada työyhteisöihin
käyttöön, ja sitten tietysti meillä myös
liittyen tähän työeläkejärjestelmään
tulee kansainvälinen arviointi, joka julkaistaan tuossa
muistaakseni 7. päivä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Nuorten saaminen koulutukseen ja sen myötä työelämään
on yksi suurimmista haasteista, johon meidän on yhteiskuntamme
tulevaisuuden vuoksi pakko löytää ratkaisuja.
Eri arvioiden mukaan niin sanottuja syrjäytyneitä tai
sen uhan alla eläviä nuoria ja nuoria aikuisia
on jo noin 50 000. Syrjäytyneitä on 5
prosenttia ikäluokasta. Syrjäytynyt nuori maksaa
yhteiskunnalle yli miljoona euroa. Kokonaisvaltaiset kansantaloudelliset kustannukset
ovat järkyttävät jo nyt. Tulevaisuudessa
tarvitsemme nuoremme työelämään,
emme syrjäytymistilastoihin. Ongelma ei ole pelkästään
taloudellisten resurssien kohdentaminen, vaan tilanne vaatii myös
muunlaisten ratkaisujen ja uusien toimintamallien käyttöönottoa.
Nykyinen järjestelmämme ei selvästikään
toimi, vaan putkesta putoaa osa nuorista pois. Syrjäytymisellä on
kauaskantoisia vaikutuksia myös työvoiman saatavuuteen
erityisesti ammattitaitoisen työvoiman kohdalla. Kysyisinkin:
millaisia vaihtoehtoisia oppimispolkuja nuorille voitaisiin tarjota,
ja mitä konkreettisia toimenpiteitä nyt on odotettavissa,
jotta tähän todella massiiviseen ongelmaan puututaan?
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Ensi vuonna astuu voimaan nuorisotakuu, ja
yhtenä osana sitä panostetaan entistä enemmän
etsivään nuorisotyöhön, josta
tehdään valtakunnallista, ja nuorten työpajatoimintaan.
Etsivän nuorisotyön tehtävä on
nimenomaan löytää ne nuoret, jotka ovat syrjäytyneet
työelämästä, opiskelusta, työharjoittelusta,
saattavat olla neljän seinän sisällä,
ei sosiaalisia suhteita, eivät tapaa ihmisiä,
ei päivärytmiä. Sen jälkeen
heidät ohjataan nuorten työpajatoimintaan, jossa
lähdetään ihan rakentamaan ensin sitä peruspäivärytmiä,
sosiaalisia suhteita, itsetuntoa vahvistamaan, ja sen jälkeen pikkuhiljaa
käydään läpi sitä,
mikä voisi olla se työ, opiskelusuuntaus, johon
mennään. Tämä on erittäin
iso ja tärkeä panostus. Niistä, jotka
suorittavat työpajajakson, jatkotien löytää tällä hetkellä 75
prosenttia, joka on erittäin hyvä ja korkea luku
siihen nähden, kuinka vaikeasta tilanteesta lähdetään.
Tämä on minusta semmoinen hyvin tärkeä asia,
ja on äärimmäisen tärkeää,
että kaikkialla Suomessa on kaikilla nuorilla tähän mahdollisuus.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kolme sellaista rakenteellista kehittämisasiaa,
jotka ovat menossa:
Itse asiassa tänään valtioneuvosto
hyväksyi asetuksen muutoksen, joka koski ammatillisen ja lukiokoulutuksen
valintaperusteita ja joka vahvistaa peruskoulun päättävän
nuoren pääsyä välittömästi
toisen asteen koulutukseen.
Toinen rakenteellinen kehittämiskohde liittyy laajasti
ammatillisen koulutuksen kehittämiseen siten, että painotamme
ja otamme mukaan työvaltaista opiskelua, tekemällä oppimista.
Kolmas liittyy oppisopimuskoulutuksen laajentamiseen nimenomaan
nuorten ikäluokan osalta, ja siihen osana yhteiskuntatakuuta
on erikseen varattu myöskin määräraha,
ja siihen liittyy myöskin tämä työnantajien
korvaustason nostaminen, jolla houkutellaan myöskin työantajia
sitten palkkaamaan nuoria.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa eläkeläisiä on
1,4 miljoonaa. Keskieläkkeen suuruus oli vuosi sitten 1 100
euroa kuukaudessa. Kaikissa muissa Euroopan maissa paitsi Suomessa,
Portugalissa ja Tšekissä on niin sanottu eläkekatto:
Sveitsissä 4 500 euroa kuukaudessa, Saksassa vanhoissa
valtioissa 5 400 kuukaudessa, Saksan uusissa valtioissa
4 550 euroa, Norjassa 7 800 ja naapurissamme Ruotsissa 3 000
euroa kuukaudessa. Kysymys kuuluu, arvoisa pääministeri:
onko hallitus miettinyt, ja jos ei, niin koska Suomeen tulee niin
sanottu eläkekatto?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ollaan ehkä alkuperäisestä kysymyksestä vähän
sivussa, mutta jos pääministeri haluaa vastata.
Ei olla! Liittyy eläkkeisiin.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä eläkekatto on
tietysti keskustelussa ollut myöskin. Meillähän
on sellainen kuin eläkeneuvottelukunta, jota vetää Jukka
Rantala, ja heidän tehtävänään
on miettiä kaiken kaikkiaan tätä meidän
eläkejärjestelmää, ja heidän
käsittelyssään ovat myöskin
nyt sitten nämä kaikki tämäntyyppiset.
Tähän asti, kun on arvioitu tätä eläkekaton
tarvetta, on tultu siihen tulokseen, että sitä ei
ole tässä meidän järjestelmässä järkevää enempää tehdä kuin
mitä se nyt on. Mutta koko ajan arvioidaan tätä asiaa,
ja myöskin siinä, kun tämä eläkeneuvottelukunta jättää sitä omaa
raporttiansa, tullaan arvioimaan. Siellä on myöskin
leskeneläkkeet, jotka on jo aikoja sitten rakennettu, ja
nyt niihin pitää tehdä muutoksia ja kaikkea
tämäntyyppistä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean ikääntyneiden
työntekijöiden osalta, että heidän
osaltaan työurien jatkamisessa on ensisijaisesti oltava
kysymys kyllä myös siitä, että asenteet
heitä kohtaan muuttuvat erityisesti työnantajien
puolelta mutta koko yhteiskunnassakin.
Mitä tulee sitten tähän työurakysymykseen, johonka
tämä ensimmäisen kysymys liittyi, niin haluaisin
kysyä pääministeriltä — kun
maaliskuussa oli tämä teidän kehysriihenne
ja siinä yhteydessä tehtiin tämä työurasopimus,
jonka tekivät työmarkkinajärjestöt,
ja te silloin olitte vähän sitä mieltä,
että ei tullut riittävästi toimia, ja myös nyt
viime aikoina olette puhunut siitä, että niitä toimia
ei ole tullut riittävästi, ja olette pyytänyt
järjestöiltä helmikuun 13. päivään
mennessä esityksiä — mikä teidän
mielestänne on työnjako hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen
välillä tässä työurakysymyksessä.
Kummalle se ensisijaisesti kuuluu?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Viime keväänä työmarkkinajärjestöt
tekivät päätöksiä,
ja ne olivat ihan hyviä konkreettisia päätöksiä työurien
pidentämiseksi, mutta kyllä meillä edelleenkin
on paljon tarvetta pidentää työuria ihan
yksinkertaisesti kahdesta syystä johtuen.
Meillä on joka vuosi tästä eteenpäin
vähemmän työikäisiä ihmisiä,
ja vaikka jokaiselle olisi työpaikka, niin Suomessa tehdään
työtä vähemmän. Ja kun me kaikki
varmaan täällä olemme sitä mieltä,
että hyvinvointiyhteiskunta on mahdollista toteuttaa vain,
jos tehdään riittävästi työtä,
niin sen takia meidän pitää pystyä tekemään vähän
enemmän elämän mittakaavassa työtä kuin
tähän saakka.
Toinen on sitten tietysti ylipäänsä se,
että me tarvitsemme lisää verotuloja
ja ne tulevat työnteon kautta. Vastuu on sekä hallituksella
että työmarkkinajärjestöillä.
Osa päätöksistä, jotka vaikuttavat
työuraan, on ihan puhtaasti lainsäädäntökysymyksiä,
mutta osa on taas semmoisia asioita, joissa meillä perinteisesti
työmarkkinaosapuolet ovat osallistuneet, erityisesti nyt
sosiaalivakuutuksista päättämiseen. Sen
takia me tarvitsemme tätä hyvää yhteistyötä sekä hallituksen
että työmarkkinajärjestöjen
kesken, jotta saamme riittävän vaikuttavia konkreettisia
toimia työurien pidentämiseksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kymmenen vuoden päästä työikäistä väkeä on
140 000—150 000 ihmistä vähemmän kuin
tällä hetkellä. Työuria varmaan
pitää jatkaa sekä alusta että lopusta
ja vähän keskeltäkin, mutta se iso juttu
on kuitenkin työllisyysaste: kuinka suuri osa siitä väestä,
ken on 16—65-vuotiaita tällä hetkellä,
on työmarkkinoitten käytettävissä tällä hetkellä.
Meillä viimeinen lukema on pikkasen alle 70 prosenttia,
ja monissa Pohjoismaissa se on 75 prosenttia. Tämä on
iso asia: miten voidaan työllisyysastetta nostaa. En ole
havainnut hallituksella sellaista selvää ohjelmaa, policya,
jolla nämä askelmat kohti 75:tä prosenttia
otetaan. Tämä asia on — totta kai myöskin tämä on
osin työmarkkina-asia — mutta aivan erityisesti
hallituksen käsissä. Mitä hallitus tekee,
jotta työllisyysaste nostetaan vähintään
75 prosenttiin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Vähintäänkin kaksi
näkökulmaa.
Ensinnäkin me tarvitsemme lisää yksityisen sektorin
pysyviä työpaikkoja, että niitä työpaikkoja
olisi kaikille niitä haluaville. Nythän me menetämme
tämän rakennemuutoksen seurauksena paljon pysyviä yksityisen
sektorin työpaikkoja, koska kaikkia niitä tuotteita
ja palveluita, joita aiemmin on myyty, ei enää maailmalla
osteta. Sen takia tarvitsemme kasvupolitiikkaa, että tulee
työpaikkoja.
Toinen on sitten erityinen satsaus nuoriin, ja tämä yhteiskuntatakuu
on yksi esimerkki siitä, jolla pyritään
estämään nuorten pysyvää syrjäytymistä tai
pysyvää poisjääntiä työelämästä.
Siinä on sitten lukuisia toimenpiteitä sekä opetussektorin
puolella että työministerin toimialalla.
Tässä nyt vain kaksi esimerkkiä,
joita on tarkoitus käyttää nimenomaan
edustaja Pekkarisen mainitseman työllisyysasteen kasvattamisen vuoksi.
Totta on myös se, että noin 250 000
työttömästä noin 150 000
henkilöä on semmoisia, joitten työllistyminen
on erittäin haastavaa ja vaikeaa. Noin 100 000
voisi aloittaa työt seuraavana päivänä,
jos vain työpaikka sattuisi oikealle paikkakunnalle ja
työtä olisi tarjolla. Mutta edustaja Pekkarinen
(Puhemies koputtaa) on erittäin hyvä esimerkki
pitkästä työurasta. Kaikkien ei tarvitse välttämättä edes
noin pitkään tehdä työtä,
mutta kunnioitettava suoritus. (Naurua)
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän jälkeen
ei tietysti voi muuta kuin kiittää. — Ehkä sen
verran kuitenkin, että totta kai tarvitaan kasvua ja tarvitaan
niitä työpaikkoja, mutta tarvitaan myöskin
sekä sosiaalisektorin että työvoimapolitiikan
että koulutuksen puolella niitä toimia, joilla
parannetaan työiässä olevien ihmisten,
nyt työmarkkinoilta pois olevien ihmisten valmiuksia, jotta
he paremmin soveltuisivat sitten niihin uusiin työpaikkoihin,
mitä yhteiskunnassa pystytään luomaan.
Tässä mielessä tarvitaan varmaan monia
toimia.
Arvoisa pääministeri! Arvoisa puhemies! En välttämättä,
kun sain noin hyvän vastauksen äsken, kysy näin
ollen yhtään mitään. (Naurua)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavaksi tiukan kysymyksen esittää edustaja
Kataja.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen demografia on tosiasia, josta tuskin EU:n
komissiota voi syyttää, kuten edustaja Lindström
teki, mutta fakta on, että työssäkäyntisuhteemme
muuttuu dramaattisesti lähivuosina, ja tähän
myös Suomessa tulee varautua. Itse asiassa tänään
aamupäivän vietin tuolla Kevassa, joka vastaa
suomalaisen julkisen sektorin eläketurvasta, ja sielläkin
olemme linjanneet omissa strategioissamme, että puolet
kasvavasta eliniästä tulisi käyttää työelämässä.
Meillä on paljon historiallisia jäänteitä eläketurvassa,
kuten vaikkapa leskeneläke tai ammatilliset työkyvyttömyyseläkkeet.
Keskeinen huomio tulisi jatkossa kiinnittää työkyvyttömyyseläkkeisiin,
osatyökyvyttömyyseläkkeen suhteeseen
muihin, työkyvyttömyyseläkkeeltä paluuseen.
Kysynkin: mitä hallitus aikoo tehdä nimenomaan
työkyvyttömyyseläkkeiden vähentämiseksi,
ja onko hallitus valmis harkitsemaan kaikkien työkyvyttömyyseläkkeiden
(Puhemies koputtaa) määräaikaista uudelleenarviointia?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Meillähän on, niin kuin äsken
totesin edellisessä vastauksessani, meneillänsä monenlaisia
arviointeja meidän koko eläkejärjestelmästä.
On kansainvälinen arviointi ja sitten myös meidän
kansallinen arviointi siitä, mitä pitäisi
tehdä eläkejärjestelmälle.
Työkyvyttömyyseläkkeitä pohditaan
ja yleensä työkyvyttömyyteen liittyviä tukimuotoja, myöskin
ihan konkreettisia tukimuotoja mietitään tässä meidän
osatyökykyisten toimenpideohjelmassa ja siinä konseptissa,
mitä me nyt rakennamme työpaikoille. Työkyvyttömyyseläkkeet
kaiken kaikkiaan, aivan niin kuin kysyjä tietää,
ovat erittäin tärkeät siinä tilanteessa,
kun me pohdimme tätä kokonaisjärjestelmää,
tätä koko eläkejärjestelmää.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Katajan puheenvuoro oli tosi hämmentävä.
Olemme Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa kantaneet huolta
ja olemme käyneet läpi viime aikoina muun muassa
sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkehylkyjen
rajun kasvun. Pariin vuoteen 30—40 prosenttia on noussut
maallikonkin sairaaksi näkemien ihmisten, erikoislääkäreiden
useilla lausunnoilla olevien ihmisten hylyt. Kysyisin ministeri
Risikolta: kun on tarkoitus myös Kelan valtuutettujen ja
ministerin yhdessä arvioida tätä tilannetta,
miten te näette tämän asian? Nimittäin
valitettavasti kansa alkaa olla sitä mieltä, että valelääkäri
sentään näkee ihmisen, Kelan lääkäri
ei.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Tästä kysyjän mainitsemasta asiasta
meille tulee varmasti enemmän palautetta kuin mistään
muusta asiasta. Siitä syystä tämän
syksyn aikana — meillä on ollut ihan tällainen
asiantuntijaporukka, joka on pohtinut sitä, mitä tälle
asialle voidaan tehdä, koska kyllä täytyy
sanoa, että kansalaisten oikeustaju on koetuksella, ja
nimenomaan sitä läpinäkyvyyttä halutaan
lisää — meillä on tehty ihan
tällainen toimenpideohjelma, mitä me nyt alamme
yhdessä tehdä. Meillä on myös
asiakkaitten eli potilaitten edustajat siinä mukana, meillä on
vakuutuslääkärien edustajat, meillä on
hoitavien lääkärien edustajat ja vakuutusyhtiöiden
edustajat. Tästä löytyy lisätietoa
sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta. Se koko toimenpideohjelma
on kerrottuna siellä ihan julkisesti, ja työ alkaa.