Ulkoasiainministeriön hallinnonala 24
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä iltapäivällä käytiinkin
jo jonkin verran keskustelua kehitysyhteistyömäärärahoista,
ja tuntui siltä, että aikamoinen konsensus vallitsi
sen suhteen, että tämän kehityspoliittisen määrärahan
määrän ohella on tärkeää kiinnittää huomiota
laatuun, ja valiokunta on mietinnössään
myös korostanut vaikuttavuutta, tulosperusteista lähestymistapaa
ja muutenkin sitä, että kun kehitysyhteistyöhankkeita
toteutetaan, niin niitä pitäisi toteuttaa niin,
että paikalliset ihmiset osallistetaan mukaan näihin
hankkeisiin ja sillä tavalla autetaan heitä auttamaan
itseään.
Kaiken kaikkiaan kehitysyhteistyöllä on saatu aikaan
mittavaa maailmanlaajuista edistystä, ja haluankin tässä kohtaa
nostaa esiin, miten valiokunta on mietinnössään
pitänyt erittäin tärkeänä avun
antamista suoraan sitä tarvitseviin kohdemaihin. Sosiaalisen
kehityksen, taloudellisen kehityksen ja demokratiakehityksen tukeminen
nimittäin ennalta ehkäisee maailman pakolaisvirtoja,
ihmiskauppaa ja laitonta maahanmuuttoa ja on näin ollen
myös aiempien Suomen EU:n linjausten mukainen. Tässä kohdassa
haluan myös muistuttaa Finnfundin merkittävästä roolista
yksityisen sektorin toimintaympäristön kehittämisessä ja
erilaisten hankkeiden rahoittajana kaikkein köyhimmissä maissa.
Mielestäni on sitä parempi, mitä enemmän
suomalaista osaamista pystytään yhdistämään
erilaisiin kehityspolitiikan hankkeisiin, jotta mahdollistetaan
näissä maissa talouskasvu ja naisten aseman parantaminen.
Sain osallistua ulkoministeriön kehityspolitiikan koulutusohjelmaan,
jossa kuulimme erästä YK:n naisjohtajaa, jonka
vastuulla on perhesuunnittelu ja lisääntymisterveys.
Hän kertoi meille, että joka toinen minuutti nainen
kuolee synnytykseen, koska hänellä ei ole mahdollisuutta
terveyspalveluihin, joka toinen sekunti alle 18-vuotias tyttö menee
naimisiin vastoin tahtoaan, joka neljäs sekunti alle 18-vuotias
tyttö synnyttää, ja useissa tapauksissa
on myös komplikaatioita. Eli me pystymme meidän
kehityspolitiikallamme vaikuttamaan ihmisoikeuskysymyksiin, että nämä nuoret
naiset, tytöt ymmärtävät, että heillä on
oikeus heidän omaan ruumiiseensa. Me voimme näillä hankkeilla
myös voimaannuttaa naisia ja tyttöjä kouluttamalla
heitä, jakamalla informaatiota perhesuunnittelusta ja ennen
kaikkea korostamalla sitä, että lapsen saaminen
on aina heidän oma valintansa.
Nyt kun aiemmin puhuttiin tuossa elinkeinopolitiikkaa, niin
meidän kehityspolitiikallamme voimme myös vaikuttaa
näiden kohdemaiden taloudelliseen kehitykseen. Nimittäin
tämän YK:n selvityksen mukaan esimerkiksi Ugandassa
voitaisiin saada 30 prosentin talouskasvu aikaiseksi bruttokansantuotteeseen,
jos alaikäiset tytöt saisivat ehkäisyn,
eli he saisivat koulutuksen, olisivat työmarkkinoilla sen
sijaan, että he tänä päivänä ovat
hoitamassa lapsia.
Edustaja Niikko täällä iltapäivällä loi
sellaisia uhkakuvia, että kehityspolitiikan rahat menevät vääriin
kohteisiin. Kun hän puhui YK:n 300 miljoonan rahoista ja
Suomen miljardeista, minusta tuntui, että hänellä meni
mittakaava vähän pieleen ja välillä vähän
kohteetkin menivät pieleen, mutta olen erittäin
iloinen siitä, että myös hän osallistui
tälle samaiselle ulkoministeriön kehityspolitiikan
ohjelmalle. Varmaan saamme sitä tietoa sitä kautta
vietyä eteenpäin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Otan lyhyesti kantaa Suomen lähetystöjen edustustoverkostoon
ja myös kehitysyhteistyöpolitiikan periaatteisiin.
Suomen lähetystö- ja edustustoverkostohan
on supistumassa. Niitä resursseja on vähennetty
viime vuosina, ja se sama kehitys on edelleen nähtävissä.
Se on huolestuttava kehitys siinä mielessä, että itse
näen niin, että lähetystö- ja
edustustustoverkosto pitäisi täysipainoisesti
valjastaa viennin edistämiseen, ja varsinkin nyt, kun Team Finland -toiminta
on lähtenyt hyvin käyntiin, tarvitaan edustustojen
toimintaa ja lähetystöjen toimintaa siellä paikallisesti
edistämään Suomen vientiä.
Esimerkkinä käytän Turkkia, joka
on avannut muutaman viime vuoden aikana Afrikkaan 26 uutta edustustoa
ja lähetystöä, se on valtava määrä.
Eli avataan uusia lähetystöjä, ja siitä lähdetään
sitten tekemään sitä kehitysyhteistyöpolitiikkaa
ensin näiden uusien toimipaikkojen kautta. Turkki tekee
sitä täysin eri periaatteella kuin Suomi. Meillähän
kehitysyhteistyöpolitiikka on ollut varsin tämmöistä humanitääristä ja
aatteellisesti painottunutta hyväntekeväisyyttä,
mutta muut maat tekevät kehitysyhteistyöpolitiikaa — samalla
lailla perustavat kouluja ja parantavat väestön
terveydenhuoltoa ja -tilaa — siten että kytkevät
siihen aivan oleellisesti myös oman vientipolitiikan. Näin
meillä Suomessakin tulisi menetellä eli kytkeä kehitysyhteistyöpolitiikka viennin
edistämisen välineeksi ja kehittää ja
nostaa sen yhteisön tasoa ja hyvinvointia ja kehittää elinkeinoja
siellä ja sitä kautta edistää myös
Suomen vientiä maailmalle.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä todella
päivällä käytiin jo kehityspoliittistakin keskustelua
jonkin verran. Edustaja Virolainen tuossa viittasi kurssiin, jolla
yhdessä hänen ja edustaja Niikon kanssa olimme.
Täytyy nyt sanoa, että tietoa kyllä on,
mutta eri asia on se, ymmärretäänkö se.
Osittain näissä keskusteluissa, mitä päivällä jo
käytiin, tuli minusta ilmi tämmöisiä tosi
vanhakantaisia ajatuksia siitä, mitä kehityspolitiikka
voisi olla. Että ei nyt sentään enää sukkia
Afrikkaan.
Mutta edustaja Virolainen viittasi myös siihen, että tästä rahoituksesta
ollaan oltu tosi huolestuneita. Nyt tänä vuonna
Suomi käyttää sen 0,6 prosenttia bruttokansantuotteestaan
kehitysyhteistyöhön. Taloudellisen tilanteen vuoksi näyttää nyt
siltä, että tämä summa laskee,
vaikka meillä tavoitteena on se 0,7 prosenttia. Tämän 0,7
prosenttia Suomi on saavuttanut yhden ainoan kerran eli vuonna 91.
Sen sijaan meidän pohjoismaiset naapurimaamme Norja, Ruotsi
ja Tanska ovat ylittäneet tämän määrän
jo vuosikymmeniä.
Valtiontalouden kehyspäätös ei ylläpidä kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvua kohti YK:ssa ja EU:ssa sovittuja velvoitteita. Hallitus on
päättänyt ohjata kaikki päästöhuutokauppatulot
kehitysyhteistyöhön, ja se on ollut erinomaisen
hyvä ratkaisu. Mutta nyt ikävä kyllä näyttää siltä,
että päästökauppatulojen kehitys
on lähitulevaisuudessa epävarmaa ja näistä tavoitteista
jäädään. Ja jos näistä jäädään,
niin mielestäni hallituksen tulee sopia lisätoimenpiteistä,
että me voisimme pitää kiinni näistä yhteisesti
sovituista periaatteista.
Edustaja Virolainen tuossa kertoi tästä vaikuttavasta
puheenvuorosta, minkä kuulimme tuolla kurssilla ja mikä perustui
perhepolitiikkaan ja sen hyvään hoitamiseen ja
siihen, miten hyvällä perhepolitiikalla voidaan
saada syntyvyyttä alemmaksi ja tämmöisen
yhteisön hyvinvointia paremmaksi. Suomen kehityspolitiikassa
onkin syvennetty ihmisoikeusperustaista lähestymistapaa
ja on pyritty edistämään vähemmistöjen,
erityisesti esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen
ja vammaisten, oikeuksia.
Myös ympäristöoikeudet liittyvät
tiiviisti ihmisoikeuksiin. Ympäristön vahingoittumisesta kärsivät
eniten heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Pitkiin kehityshankkeisiin
ja teemakohtaisiin hankkeisiin on ollut haastavaa tuoda ihmisoikeustavoitteita,
mutta tähänkin voidaan etsiä uusia ratkaisuja
vielä tällä hallituskaudella.
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeusperustaisen kehitysyhteistyön
vahvistamiseksi olisi myös lisättävä demokratiatuen
ja kansainvälisen demokratiayhteistyön painoarvoa
Suomen kehityspolitiikassa. Kyse on eurooppalaisen esimerkin mukaisesta
monipuoluedemokratiasta ja aktiivisten kansalaisjärjestöjen
yhteiskuntaa edistävästä kehityspolitiikasta,
jossa Suomi on vahvuuksistaan huolimatta edelleen aloittelija. Tällä hetkellä kehityspoliittisen
toimenpideohjelman demokratiatuen vahvistamisen tavoitteet eivät
ikävä kyllä juuri näyttäydy
harjoitetussa politiikassa. Myöskään
ulkoministeriön tänä syksynä laatima
demokratiatukilinjaus ei tue niitä. Vähintäänkin
demokratiatuen nykyiset resurssit tulisi saattaa hallinnonalalla
pysyvämpään muotoon, jotta Suomen demokratiapolitiikkaa
voitaisiin kehittää pitkäjänteisemmin.
Tässä salissa on vuonna 2006 perustettu eduskuntapuolueitten
yhteinen demokratiajärjestö Demo, jonka tehtävänä on
nimenomaan harjoittaa demokraattisen hallintotavan ja demokratiatuen
antamista kehitysmaihin. Tämä on hyvä muistaa
tässä, kun keskustellaan demokratiasta ja kehitysavusta.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! On vaikea mahduttaa yhteen puheeseen sitä monipuolista
ja vaikuttavaa ja vakuuttavaakin toimintaa, mitä ulkoasiainministeriön
piirissä tehdään. Tänään
meillä oli kolme ministeriä ministeriaitiossa
kertomassa ensi vuoden talousarviosta.
Mutta aloitetaan vaikka lähialueilta. Venäläisten
halukkuus matkustaa Suomeen näkyy myönnettyjen
viisumien kasvavana määränä ja
viisumeista saatavien käsittelymaksujen kasvavista tuotoista,
ja onkin hyvä, että viisumitoimintoja kehitetään
edelleen kattavammiksi ja sähköistyksen avulla
joustavammiksi ja viisumipalvelut ulotetaan 15 viisumikeskukseen
ympäri Venäjää. Venäläisten
halukkuus matkailla naapurissa on tullut selkeästi ilmi
monissa yhteyksissä ja silloinkin, kun olen itsekin tavannut
venäläisiä kollegoja esimerkiksi Murmanskista,
Arkangelista ja Pietarista.
Mutta tämä Suomen etusija tässä matkailussa ei
ole itsestäänselvyys, sillä matkailevista
venäläisistä kilpailevat Suomen kanssa
myös Norja ja Ruotsi, ja suorat lentoyhteydet esimerkiksi
Murmanskista Tromssaan ovat varsin varteenotettava vaihtoehto kymmeniä tunteja
kestävälle Suomeen suuntautuvalle automatkalle.
Onkin pidettävä huoli siitä, että Suomen
vetovoima venäläisten silmissä pysyy
korkeana, ja tähän vaikuttavat tietysti toimivat
liikenneyhteydet myös pohjoisen Suomen alueille, kielitaito,
palvelualttius ja varsinkin Suomen tekemä markkinointi.
Näinä taloudellisina aikoina matkailu, myös
luontomatkailu, on kasvava toimiala ja sieltä saatavat
tulot merkittävä tulonlähde.
Viisumitoimintojen kehittämistä tarvitaan myös
muualla maailmassa. Jos mielimme saada ulkomaisia työntekijöitä ja
korkeakouluopiskelijoita, on meidän pakko joustavoittaa
viisumikäytäntöjä. Esimerkiksi
Brittiläisen Kolumbian yliopistossa vieraillessamme kuulimme,
että opiskelija Vancouverissa joutuu matkustamaan Tyynenmeren
rannalta toiselle puolelle maata Ottawaan asti saadakseen viisumin
Suomeen, kun taas Ruotsiin haluava opiskelija voi saada sen melkein
paikan päältä Vancouverista.
Lähetystöjen määrän
vähentämistä ehkä ollaan hieman
liikaakin tänään korostettu, niitähän on
noin kymmenen vähennetty kahden kolmen viime vuoden aikana.
Se on kuitenkin herättänyt pohtimaan Suomen ulkomaanedustuksen
riittävyyttä, ja erityisesti tänään
on viennin resursointi ollut huolenaiheena. Toki lähetystöt
voivat tehdä myös muuta merkittävää tehtävää esimerkiksi ihmisoikeuksien
alueella.
Mutta jos tästä viennistä puhuisin
vielä, niin näiden 92 toimipisteen lisäksi
Suomella on vielä 70 Team Finland -tiimiä, jotka
tuntevat paikalliset olosuhteet ja luovat kontakteja toimijoihin. Tästä olisi
hyvä jatkaa vieläkin tiiviimpään
muidenkin ulkosuomalaisten tiedon, kokemuksen ja kielitaidon hyödyntämiseen
Suomi-tuntemuksen ja vienninkin lisäämisessä ja
edistämisessä, ulkosuomalaisia kun elää maailman
eri puolilla ainakin 800 000, siis 800 000. Tässä valossa myös
ulkomailla toimivien Suomi-koulujen saama tuki, vaikka se tuleekin
opetusministeriöltä mutta liittyy tähän
asiaan, on erittäin tärkeä näiden
kansainvälisten suomalaisten kasvattamiseksi.
Pääministeri lanseerasi syksyllä Pohjoismaiden
neuvostossa ajatuksen Team Nordenista, ja se on myös hyvin
varteenotettava, sillä pieninä pohjoisina maina
on meidän hyvä yhdistää voimat
pohjoismaisen brändin rakentamiseksi. Onkin aina ilahduttavaa
kuulla Pohjoismaiden edustustojen yhteistyöstä.
Arvoisa puhemies! Kuulumme maailman vauraimpaan viidennekseen,
mutta Suomessakin tietysti tuloerot ovat kasvaneet ja Suomessakin
rikkain viidennes ansaitsee neljä kertaa enemmän kuin
köyhin viidennes, mutta oma köyhyytemme on kuitenkin
suhteellista, kun sitä verrataan monen muun maan köyhyyteen.
Arvoisa puhemies! Aika alkaa loppua, joten varaan vielä toisen
puheenvuoron.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Pari myönteistä huomiota
ulkoasiainministeriön hallinnonalalta.
Aivan erityisenä valopilkkuna näyttäytyy vientiä edistävä Team
Finland. Se edustaa uudenlaista ajattelua, ja siitä saadaan
aivan konkreettisia tuloksia. Toivotankin erityistä menestystä tälle
hyvälle työlle, ja ehkä saamme siihen tulevaisuudessa
myös entistä tiiviimmin kansanedustajia mukaan
maamme vientiä edistämään.
Toinen asia: ministeri Stubbin lanseeraamat läppärilähettiläät.
Paitsi niukkenevien resurssien kanssa, diplomatian on elettävä myös
ajassa ja muuttuvassa maailmassa. Uskon, että tämänkaltaisella
ajattelulla päästään keventämään
ehkä joskus perinteisesti aika jäykkänäkin
näyttäytyviä ja byrokraattisia diplomatian
käytäntöjä.
Erityisesti näille toivotan menestystä, ja
toki sieltä muitakin hyviä asioita löytyy,
mutta niihin en tässä nyt tarkemmin mene.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Puutun vähän samaan asiaan
kuin edustaja Jokinen juuri äsken eli näihin lähetystötilanteisiin.
Meidän pitäisi ehkä ottaa esimerkkiä eri
maista, ja hyvä esimerkki oli tämä edustaja
Jokisen mainitsema Turkki, eli siinä tilanteessa, kun Suomessa
menee heikommin esimerkiksi taloudellisesti ja vienti hyytyy, niin
jotkut maat tekevät aivan erilaista strategiaa, ne ottavat
käyttöön selkeästi myöskin
ulkoministeriön arsenaalin, ja tässä oli
hyvä esimerkki tämä, että Turkki
on tämän vuoden aikana laajentanut jo 26 lähetystöä tai edustustoa
Afrikkaan. Ja ne ovat myöskin sellaisina sillanpääasemina
sekä diplomaattisuhteille että myöskin
kaupallisille suhteille.
Mikä on ollut hyvä piirre Suomessa, niin tässä Team
Finlandin ajattelussa on ollut vähän samalla tavalla
näitä piirteitä, että siinä on
laitettu yhteen näitä asioita, mutta samanaikaisesti,
jos verkosto harvenee, niin näyttää vähän
siltä, että etupyörät pyörivät
eri suuntiin kuin takapyörät. Ja tämä pitäisi
saada strategisesti vietyä eteenpäin.
Toinen hyvä piirre tässä Team Finlandissa juuri
on se, että toivottavasti otetaan ja on nyt otettu esimerkiksi
meitä kansanedustajia laajemmin tähän
toimintaan mukaan. Siinä meidän pitäisi
ottaa oppia Ruotsilta. Näyttää olevan,
että Ruotsissa on noin 60 kansanedustajaa, jotka ovat yhtenä keihäänkärkenä myöskin
näissä kansainvälisissä suhteissa
ja ennen kaikkea kaupallisissa suhteissa. Siinä länsinaapurin
oppi olisi hyvä. Ruotsihan on ilmoittanut, että he
haluavat laittaa monilla kymmenillä prosenteilla vientiä muutaman
vuoden sisällä lisää, kun Suomi
tällä hetkellä surkuttelee, että kun
vienti vähenee.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Kehitysyhteistyövarat: On sinänsä tärkeätä toimintaa,
että tehdään kehitysyhteistyöhön
liittyviä asioita. Siellä paikan päällä saadaan
autettua paikallisia ihmisiä. Mutta tietysti nyt kun tuota
budjettia katsoo, niin nämä varat on meillä jäädytetty
tuonne 2012 vuoden tasolle.
Minä en kritisoi sitä, että ne on
jäädytetty, varmasti hyvä niin, joka
paikasta pitää karsia, ja varmasti on aivan oikeutettua,
että sitten myös osaltaan näihin on puututtu.
Mutta tämä, mihinkä tässä on
jo aiemmissakin puheenvuoroissa tänään
viitattu, kehitysyhteistyövarojen käyttö,
niin kyllä mielestäni suurempi osa näistä pitäisi
käyttää myös yritysten viennin
tukemiseen. Suomalaisia tuotteita, jot- ka hyödyntävät
saajaansa: maatalousteknologiaa, se, että ruoantuotantoa
pystytään edistämään siellä paikan
päällä, koneita siihen, traktoreita, viljelytekniikan
kehittämistä, samoiten vedenpuhdistustekniikkaa
ja muun muassa ruoppaajia — mitä on vietykin,
tiedän. Tämän puolen kehittämistä me
voisimme tehdä vielä mielestäni paljon
enemmän, käyttää suuremman osan
näistä varoista siihen, että se myös
hyödyttäisi täällä meillä omalta
osaltamme kotimaista työllisyyttä, kotimaisen
teknologian kehittämistä myös. Nämähän
nyt silti samalla tuovat erittäin suurta hyötyä sinne
kohdemaahan, kun tätä sekä vientiä että sitten
siihen ottaen kehitysyhteistyötä tehdään.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Haapanen otti hyvin puheeksi tuon
viisumiasian Venäjälle. Siinähän
on kyseessä isoa toimintaa ja iso bisnes ulkoministeriön
näkökulmasta. Kävin muutama viikko sitten
Pietarissa konsulaatissa ja keskustelin henkilökunnan kanssa,
ja senhetkisen tilanteen mukaan viisumihakemuksia tulee päivässä 7 000
kappaletta konsulaattiin, mitä määrää ei
ole pidettävä vähäisenä. Olisi
suotavaa, että viisumin myöntöprosessia
tehostettaisiin mahdollisimman paljon, jotta kaikki, jotka haluavat
matkustaa, sen viisumin ripeästi saisivat, ja tietenkin
vaikuttaisihan se myönteisellä tavalla myös
ulkoministeriön viisumimyynnistä saataviin tuloihin.
Toinen asia, mikä konsulaatissa käydyssä keskustelussa
lievänä huolena nousi esiin, liittyi tässäkin
talossa nyt käsittelyssä olevaan tai tänne piakkoin
yleiseen käsittelyyn tulevaan niin sanottuun EU:n älykkäät
rajat -järjestelmään. Kyseessähän
on järjestelmä, joka otetaan lähivuosina
käyttöön kaikilla Schengen-rajoilla.
Siihen liittyy Schengen-alueen ulkopuolisten matkustajien sormenjälkien
talteenotto, biometristen passien käyttö, asiaankuuluvan
tietojärjestelmän käyttöönotto,
jonka avulla voidaan seurata Schengen-alueen ulkopuolisten matkaajien
liikkeitä rajojen yli ja niin edelleen. Kaikin puolin kannatettava
ja hyvä systeemi, joka varmasti parantaa maamme asukkaiden
turvallisuutta ja pienentää rikollisuuden riskiä rajalla.
Nyt kuitenkin viisumin myöntöprosessissa tulisi
sitten ottaa viisumia myönnettäessä tämän
EU-alueelle matkaavan henkilön sormenjäljet, ja
kun tämä viisumin myöntötapahtuma
on ulkoistettu sitten kaupallisille toimijoille, niin syntyykin
erikoinen tilanne. Kaupallisen toimijan olisi nyt sitten tallennettava
sormenjäljet ihmisiltä, jotka viisumia hakevat.
Se on minusta erikoista, ja hankalaksi asian tekee se, jos näin
ei voida toimia. Silloin nämä suuret viisuminhakijaporukat
tulevat sitten konsulaattiin näyttämään
niitä sormiaan. Se aiheuttaa varmasti jonoa, ja tämä viisumin
myöntöprosessin ulkoistaminen tavallaan romuttuu.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ulkoministeriön kehityspolitiikka
on jollakin tavalla hämmentänyt minua. Olen sitä mieltä,
että meidän on kannettava oma vastuumme maailman
hädästä ja autettava köyhiä maita
kehittymään ja myöhemmin pärjäämään
ehkä myös omillaan. Mutta on myös huolehdittava
siitä, että kehitysyhteistyöhön
käytetyillä rahoilla saadaan aikaan todellista
kehittymistä. Mielestäni meidän olisi
kehitettävä kehitysyhteistyörahoitukseen
sopiva, luotettava mittaristo, joka luotettavasti kuvaisi niitä tuloksia,
mitä sieltä saadaan aikaiseksi kehittymisestä,
ja olisi vertailukelpoinen eri alueisiin.
Itse tutustuin noin vuosi sitten Sambiaan kehityspolitiikan
tutustumisohjelmassa. Siellä oli kahdenlaisia suomalaisia
asiantuntijoita. Toiset olivat olleet nelisenkymmentä vuotta
kehittämässä kaivosteollisuutta ja toiset
40 vuotta kehittämässä siellä puunkorjuuta
ja sahateollisuutta. Täytyy sanoa, että kaivosteollisuus
siellä kyllä kukoisti, mutta en olisi uskonut,
miten 40 vuodessa ei saada mitään aikaan siellä metsänhoito-, korjuu-
ja sahateollisuudessa.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään tuossa
iltapäivällä oli Itä-Suomen
ja Pohjois-Suomen maakuntien neuvottelukunnan kokous, johon myös
meitä eteläkarjalaisia edustajia osallistui, ja
siellä puhuttiin myös tästä viisumivapauden
tulevaisuudesta.
Iso huoli varsinkin Pohjois- ja Itä-Suomessa on se,
että matkailulle, joka on kasvava ala Suomessa, on tullut
uhkakuvia tietenkin sen edestä, että kuinka meillä liikkuvuus
toimii ja kuinka meidän yhteytemme toimivat varsinkin pohjoiseen.
Neuvottelukunta tulee esittämään oman
ehdotuksensa siitä, millä tavalla voitaisiin mennä tässä kokeilun
kautta eteenpäin. Olisi hyvä, jos koko Pohjois-Suomi,
Lappi, olisi tällainen kokeilualue, jossa voitaisiin lähteä kokeilemaan
viisumivapautta, kun varsinkin Venäjän ja Norjan
välillä tällainen viisumivapaus on jo
olemassa ja sinällään viisumin olemassaolo
synnyttää liikkuvuusesteitä.
Toivon, että Suomi suhtautuu näihin ehdotuksiin
vakavasti ja voisimme tällaisessa kokeiluyhteiskunnassa
viedä asioita eteenpäin kokeilun kautta ja saada
sitten kokemuksia siitä, kuinka homma toimii, jotta tulevaisuudessa
pääsemme Euroopan unionin ja Venäjänkin
välillä eteenpäin.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vierastan todella kovasti tällaista
ajattelua, että kehitysyhteistyöhön käytettyjä varoja
alettaisiinkin käyttää viennin edistämiseen.
Molemmat ovat tärkeitä, mutta molemmat ovat hyvin,
hyvin erillisiä. Team Finlandin toiminta, edustustojen toiminta
viennin edistämisessä on arvostettavaa, ja sitä täytyy
tukea, totta kai. Mutta kehitysyhteistyövarat kohdentuvat
niihin, joilla menee kaikista huonoiten tässä maailmassa
ilman omaa syytään, ihmisiin, jotka kärsivät
luonnonkatastrofeista, sodista, nälänhädästä ja,
kuten edustaja Virolainen täällä hyvin
kuvaili, lasten ja naisten kuolleisuudesta, ynnä muuta,
ynnä muuta, tiedätte kyllä.
Kehotan kyllä niitä kansanedustajia, jotka ovat
tänään miettineet, menevätkö varat
oikeaan tai seurataanko näitä millään
kriteerillä, lukemaan ihan talousarvioesityksen. Siellä on
kerrottu, millä mittareilla tuloksellisuutta katsotaan. Kun
kysymys on kuitenkin kehityksestä, sitä ei voi
aina ihan tarkasti mitata, verrannollisesti, koska kysymys on erilaisista
maista, erilaisista olosuhteista, missä eletään.
Joka tapauksessa ensi vuonna ulkoasiainministeriö on myös
luvannut toimittaa selonteon kehitysyhteistyön vaikuttavuudesta.
Kyllä tätä seurataan aivan varmasti hyvin
tarkkaan. Siinä mielessä — aika harvoin käytän
sanaa populismi nyt tässä tilanteessa olevista
edustajista — on populismia kertoa virheellistä tietoa,
etteikö kehitysyhteistyöllä olisi vaikuttavuutta.
Takaisin tähän köyhyyteen. Maailman
rikkain viidennes jakaa 86 prosenttia maailman bruttokansantuotteesta
ja köyhin viidennes vain prosentin. Maailman kolme rikkainta
ihmistä on tuloiltaan yhtä suuria kuin, oliko
se nyt 600 miljoonaa ihmistä bruttokansantuotteiltaan,
eli nämä erot ovat aivan huikeat köyhien
ja rikkaitten välillä.
Suomella on pieneksi maaksi hyvin paljon annettavaa paitsi kehitysyhteistyön
niin myös rauhanturvaamisen ja konfliktinratkaisun alalla. Suomalainen
rauhanturvatoiminta esimerkiksi Kyproksella alkoi jo 50 vuotta sitten.
Omien ministereittemme tietämyksellä ja heidän
kokemuksellaan on paljon tarvetta, ja siitä on hyötyä maailman
konfliktien ratkaisemisessa. Tänään kuulimme
muun muassa hauraan Etelä-Sudanin itsenäistymisen
kriisistä, vasta itsenäistynyt Etelä-Sudan
ei ole vielä vakaa alue. Kehitysyhteistyö, rauhanturvaaminen
ja hauraiden yhteiskuntien demokratiakehityksen tukeminen ovat vahva
osa suomalaista ulkopolitiikkaa. Kaikilla näillä,
eli kehitysyhteistyöllä, rauhanturvaamisella ja demokratiakehityksen
vahvistamisella, voidaan ehkäistä pakolaisvirtoja,
vähentää ihmiskauppaa ja laitonta maahanmuuttoa.
Sanoisin, että kehityspolitiikka, rauhanturvatoiminta ja
demokratian tukeminen hauraissa maissa on myös parasta puolustuspolitiikkaa,
minkä vuoksi näen erittäin ristiriitaisena
etenkin perussuomalaisten halun vähentää Suomen
apua maailman köyhimmille ihmisille ja alueille.
Suomen vahvuuksia ovat muun muassa rauhanvälitys, oikeusvaltiokehitys,
laadukas koulutus, hyvä hallintokulttuuri, ekologinen kestävyys,
tasa-arvo ja pohjoismainen malli. Näitä voimme
jakaa myös maailmalle. Suomea arvostetaan senkin vuoksi,
että meillä ei ole kannettavana siirtomaavallan
taakkaa. Olemme aika neutraaleja ja hyvä esimerkki monelle
maalle demokratiakehityksessä.
Aivan lopuksi haluaisin rohkaista poliitikkoja sekä valtakunnan
että kunnallispolitiikan alueella osallistumaan demokratian
tukemiseen omalla panoksellaan. Ulkoasiainministeriöltä rahoituksensa
saava Puolueiden kansainvälinen demokratiayhteistyö Demo,
siis meidän poliittisten toimijoiden yhteinen, tekee vaikuttavaa
työtä muun muassa Nepalissa ja muissa maissa.
Esimerkiksi viime viikolla Suomessa vieraili tunisialaisia politiikkakoululaisia.
Tunisia on aika lähellä Suomea, ja on aika hieno
asia, jos suomalaiset poliitikot voivat olla heitä tukemassa
demokratian tiellä. Näen, että se on
valtavan hieno asia.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti. Ensinnäkin
tuen lämpimästi sitä ajatusta, että viisumivapaus
tulee ensinnäkin hallitusti toteutettua ja että siinä toteutetaan
erilaisia kokeiluja, jotka antavat meille sitten tietoa, että me
onnistumme tässä, koska se herättää paljon
epäluuloa ja epävarmuutta kansalaisissa ja tämmöisten
hallittujen kokeilujen kautta varmasti tämä sitten
tulee toteutumaan oikealla tavalla.
Mutta sitten toinen asia, josta ihan pari sanaa, on kehitysyhteistyön
vaikuttavuus. Totesin tyytyväisenä sen, että valiokunnan
mietinnössä on otettu kantaa kehitysyhteistyön
vaikuttavuuteen ja kiinnitetään erityistä huomiota
siihen, miten kehitysyhteistyön määrärahat
jalkautuvat sinne tarkoitettuihin paikkoihin. Tällä hetkellä kansalaiset
kokevat epäluuloa siitä, että meneekö se
raha, joka kehitysyhteistyöhön menee, oikeaan paikkaan
ja miten se tulee hyödynnetyksi, ja tästä syystä on
ehdottoman tärkeää myös se,
että kehitysyhteistyön määrärahan
ja niitten toimintojen seurantaa toteutetaan, jotta se aidosti menee siihen
toimintaan, mihin se on oikeasti tarkoitettu.
Yleiskeskustelu pääluokasta 24 päättyi.