Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Koskisen johdolla on laadittu
lähi- ja luomuruokastrategia, jonka tavoitteena on tukea
lähiruoan tuotantoa ja saada peltojen pinta-alasta viidennes
luomutuotantoon. Tätä taustaa vasten onkin hyvä todeta,
että kansallisen ruokaketjun kehittämiseen on
määräraha tässä budjetissa.
Team Finlandia on kehuttu täällä jo ulkoministeriön
ja TEMin hallinnonalan käsittelyn yhteydessä,
ja sitä on hyvä jatkaa myös tässäkin.
Nimittäin Team Finland on ministeri Stubbin johdolla tehnyt
suomalaista villiruokaa tunnetuksi maailmalla. Kotimainen villiruoka,
esimerkiksi koivumahla, puolukat ja lakat, saavat maailmalla ansaitusti
innostuneen vastaanoton. Mainittujen tuotteiden ongelma on kuitenkin
saatavuus. Monikansalliset ruokajätit nimittäin edellyttävät
hyllyilleen päästettävien raaka-aineiden
ja elintarvikkeiden tuottajilta tehokkaita tuotantoketjuja, jäljitettävyyttä ja
lukuisten erilaisten laatustandardien täyttymistä.
Hallituksen linjaukset avaavat kuitenkin upeita mahdollisuuksia
yrittäjille, jotka osaavat hyödyntää ohjelmien
tarjoamaa apua.
Kotimainen ruoka täyttää parhaimmillaan kaikki
hyvän ruoan edellytykset. Se on lähellä tuotettua,
tuoretta, puhdasta ja terveellistä, juuri sellaista ruokaa,
jota jokainen vanhempi haluaa tarjota lapsilleen. Myös
julkisen sektorin toimijoiden on muistettava kotimaisuuden ja korkealaatuisuuden
merkitys ruokahankintoja tehdessä, ja juuri tähän
seikkaan valiokuntakin on kiinnittänyt omassa mietinnössään
huomiota. On nimittäin jokaisen suomalaisen etu, että maallamme
on myös omaa ruokatuotantoa. Näin emme ole riippuvaisia
ulkomaisen ruoan tuonnista. Samasta syystä on tärkeää,
että kotimaiset vaihtoehdot säilyttävät
kilpailukykynsä ulkomaisen tehotuotannon rinnalla.
Arvoisa puhemies! Sitten toinen lempiaiheeni, nimittäin
metsät. Sienistä voisi siinäkin osassa
puhua, mutta menen kuitenkin tähän metsänkäsittelyyn
ja puunkorjuuseen, jota on ohjannut pitkään tavoite
puuntuotannon kestävyyden turvaamisesta. Meidän
suomalainen metsänhoitomme on ollut menestystarina, jos
sitä mitataan metsien vuosittaisella kasvulla. Tälläkin
hetkellä metsämme kasvavat huomattavasti enemmän kuin
mitä puunkäyttömme on. Toisaalta myös metsiemme
ekologinen tila on kohentunut viimeisten 20 vuoden aikana. Talousmetsissä on
toteutettu luonnonhoitotoimia, ja suojelupinta-ala on kolminkertaistunut
viimeisten 30 vuoden aikana.
Maailma kuitenkin muuttuu. Viime vuosina monissa tutkimuksissa
on tullut esille, että metsänomistajien tavoitteet
metsien käytölle ovat monipuolistuneet. Myös
metsien käsittelymenetelmien monipuolistamisen tarve on
kasvanut, ja osa metsänomistajistakin korostaa yhä voimakkaammin
taloudellista näkökulmaa, kun osa taas esimerkiksi
maisemallisia ja virkistyksellisiä arvoja. Onkin syytä kiittää ministeri
Koskista ja valiokuntaa ja koko eduskuntaa tämän
metsälakipaketin läpiviemisestä. Varmasti
tulemme näkemään, että se tavoite
toteutuu, jotta saamme teollisuutemme tarpeisiin jatkuvasti tuotettua
puuta tasaisella tarjonnalla eikä epämääräisinä sykleinä.
Ja aivan varmasti uuden metsälain ansiosta saamme myös
parempia ympäristövaikutuksia ja tehtyä parempaa
metsätuhojen torjuntaa.
Ministeri Koskiselta tuli taannoin erittäin hyvät
avaukset, miten hän ehdottaa uusia veroporkkanoita metsänomistajille,
jotta metsälöiden pirstaloituminen ei jatkuisi,
ja toisaalta käänteisesti niin, että jos
metsänomistaja myy toiselle metsänomistajalle,
joka kerää suurempia tilakokoja, niin saisi vastaavia
huojennuksia. Jäämme odottamaan, mitä näistä tuleman
pitää.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Virolainen tuossa puheenvuorossaan
päätyi syvälle metsään
sienimaiden uumeniin, ja jatkan sieltä samasta mielenkiintoisesta suomalaisesta
maisemasta.
Muutama kommentti tuosta uudesta metsänhoitoyhdistyslaista,
joka vastikään saatiin valmiiksi. On hyvä asia,
että tuon lainmuutoksen myötä metsänomistajien
pakkojäsenyys metsänhoitoyhdistyksissä lakkaa.
Mutta hyvää on myös se, että metsänhoitoyhdistysten
toiminta voi jatkua ja metsänhoitoyhdistykset edelleen
voivat tarjota ammattitaitoisia metsänhoitopalveluitaan metsänomistajille.
Se toiminta on myös lainmuutoksen myötä turvattu,
vaikka oli myös toisenlaisia näkökulmia
ja ajatuksia, kun tuota lakia valmisteltiin. Lain valmistelussa
maa- ja metsätalousvaliokunnassa pidettiin kokoomuksen
voimin huolta siitä, että alun perin määräaikaiseksi suunniteltu
muutos on nyt pysyvä, ja tämä on sekä metsänomistajien
että metsänhoitoyhdistyksen kannalta hyvä asia.
Se antaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen metsänhoidon
suunnitteluun ja tavoitteelliseen toimintaan, ja siitä esimerkiksi edustaja
Sankelolle kiitos, että hän oli aktiivinen tämän
asian valmistelussa.
Helmikuussa tullaan antamaan eduskunnalle metsäpoliittinen
selonteko, joka on varsin mielenkiintoinen asiakirja ja selonteko,
ja varmasti tämä keskustelu metsäpolitiikasta
silloin jatkuu. Tuossa on tulossa esimerkiksi selvitystä mahdollisesti
osakeyhtiömuotoisesta metsänomistuksesta, joka
voi olla uusi tapa metsänomistuksessa, ja siinä mielessä mielenkiintoinen
näkökulma.
Parhaillaan toimii työryhmä, joka valmistelee myös
kestävän metsätalouden rahoituslakia,
ja raportti on luvassa maaliskuun loppuun mennessä. Työryhmä pohtii
ratkaisua muun muassa Kemera-tuen epäkohtaan taimikoiden
varhaishoidon laiminlyönneistä. Onhan esillä se,
että taimikoiden varhaishoitoa laiminlyödään
sen takia, että odotetaan, että päästään
tuon Kemera-tuen piiriin. Se ei ole hyvä, että lykätään
näitä taimikoiden hoitoja. Taimikoiden hoitoa
tulisikin aikaistaa pienempiin taimikoihin metsän kasvun maksimoimiseksi.
Ja mikäli tuo rahoituslakia pohtiva työryhmä tällaisen
mallin löytää, niin se on erittäin
hyvä kehitys.
Vielä, arvoisa puhemies, aivan muutama sana tähän
loppuun valmisteilla olevasta kalastuslain muutoksesta ja lähinnä siitä osiosta,
jossa on esitetty sitä, että saaliin myyminen
olisi mahdollista vain ammattikalastajiksi ilmoittautuneille toimijoille.
Itse näen tuon kohdan erittäin kyseenalaisena,
ja haluankin evästää siihen suuntaan, että tässä kohtaa
tehtäisiin muutos suunnitelmiin. On varsin perusteltua
se, että harrastajakalastajat voivat myydä saalistaan.
Sillä turvataan paikallisen kalan ja esimerkiksi ravustuksen suhteen
rapujen ja kalojen paikallinen saanti silloin, kun on sesonki kyseessä.
Ammattikalastajille nämä eivät ole niin
mielenkiintoisia ja tuottavia saaliita, että pystyttäisiin
turvaamaan tämmöinen monipuolinen lähiruokamahdollisuus
ja -tuotanto myös kaupallisessa mielessä sitä haluaville.
Itse kannan erityisesti huolta tuosta ravustuksesta, koska ravustus
ja rapujen myynti on viime vuosina saatu elpymään,
varsinkin Hämeessä. Kanta-Häme on julistautunut
rapumaakunnaksi, ja ravustamista halutaan siellä edistää ja
myös ravun käyttöä ruokana,
ja se on nyt hyvässä vauhdissa. Mutta jos tämä kalastuslain
ajateltu muutos, että saalista saa myydä vain
ammattikalastajiksi ilmoittautuneet, tulee voimaan, niin se tulee varmasti
heikentämään myös tätä hyvää kehitystä rapujen
hyödyntämisessä. Pidän tätä itse
huolestuttavana.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Sitten siirrytään metsästä pellolle,
viitaten edustaja Jokisen ja edustaja Virolaisen hyviin puheenvuoroihin.
Suomen maatalouspolitiikan lähtökohtana tulee
olla tukea aktiivitilojen toimintaa, kannattavuutta, viljelijöiden
tulokehitystä ja kotimaista elintarviketuotantoa. Suomessahan
maatilojen määrä on vähentynyt
EU-jäsenyyden aikana 105 000:sta nykyiseen reiluun
60 000:een. Tilat ovat suurempia ja tehokkaampia, mutta
toisaalta maamme maataloustuotanto on pysynyt hyvällä tasolla.
Maatilojen rakennetta voidaan kehittää monin tavoin.
Esimerkiksi tilusjärjestelyt ovat hyvä keino tehostaa
toimintaa tilatasolla ja alentaa tuotantokustannuksia. Tilusjärjestelyjen
toteuttamiseen onkin osoitettava tulevaisuudessa lisää resursseja.
Itse asiassa maa- ja metsätalousvaliokunnalla oli ajatuksena
tänä vuonna, että niitä resursseja
voitaisiin kohdentaa jo vuonna 2014, mutta valtiovarainvaliokunta
ei vielä tässä vaiheessa yhtynyt tähän
näkemykseen.
Uusien, nuorten viljelijöiden saaminen jatkamaan tilojen
toimintaa on yhteiskunnalle iso haaste. Miten pidämme maanviljelijän
työn kilpailukykyisenä muihin ammatteihin verrattuna tulevaisuudessa?
Myös yhteiskunnan tehtävänä on
olla mukana kehittämässä työolosuhteita.
Uupunut viljelijä ei saa nousta suomalaisen maatalouden
tunnusmerkiksi.
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan
ratkaisut tänä vuonna antavat mahdollisuuden kehittää elinkeinoa
kutakuinkin ennustettavalla tavalla aina vuoteen 2020 asti. EU-tuet
tulevat kuitenkin kokonaisuudessaan laskemaan. Maatalouden kannattavuuden
parantamisen tuleekin jatkossa tulla markkinoiden kautta tuotteista
saatavana parempana hintana. Mielestäni tähän
asiaan on kohdistettava valtiovallan erityistä mielenkiintoa
ensi vuonna. Kun nämä vuoden 2013 merkittävät
tukiratkaisut on nyt saatu pakettiin, niin mielestäni tämä voisi
olla oikeastaan se vuoden 2014 maatalouden iso teema.
Suomalaisessa maataloudessa on tällä hetkellä merkittäviä investointitarpeita
ja investointihalukkuutta. Tähän asti onkin ollut
kummallista omaan jalkaan ampumista lupamenettelyn hitaus ja kalleus.
Ympäristöluvan saaminen normaaliin tuotantorakennuksen
laajennukseen on ollut käsittämättömän
hidasta ja käsittämättömän
kallista. Nyt toivo on kuitenkin heräämässä — voin sen
tässä, kun kohta puolillaöin ollaan,
todeta. Nimittäin hallituksen rakennepaketti pitää sisällään
kehotuksen ottaa käyttöön välittömästi
toimintamalli, joka parantaa toiminnan harjoittajan ja lupaviranomaisen
välistä tiedonkulkua jo ennen lupahakemuksen jättämistä sekä nopeuttaa lupaprosessia.
Kyllä, rakennepaketissa on tällainen teksti, joka
on maatalouden kannalta erittäin tärkeä asia.
Rakennepaketin tämän osan edistymistä aionkin
seurata ensi vuonna erityisellä tarkkuudella.
Aikaisemmin tuossa TEMin keskustelussa pohdittiin robottien
käyttöä. Maataloudessahan ne ovat jo
tuttuja. Olisiko niillä käyttöä korvaamaan
myös lupaviranomaisia?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Keskityn nyt tässä yhteydessä vain
pariin asiaan elikkä 4H-toimintaan ja luomu- ja lähiruokaan.
4H-nuorisojärjestö on Suomen suurin nuorisojärjestö:
jäseninä toiminnassa on mukana noin 60 000
lasta ja nuorta, toiminta kattaa koko maan, paikallisjärjestöjä on
noin 250 ja kerhoja on noin 2 400 eri puolilla Suomea.
Arvoisa puhemies! Hallituksen ja eduskunnan yksi tärkeimmistä painopistealueista
on nuoriso- ja yhteiskuntatakuu. 4H-järjestötoiminta
tukee vahvasti hallituksen monipuolisia tavoitteita nuorisotakuun
toteuttamisessa. 4H-järjestö toteuttaa juuri niitä toimintoja,
jotka ehkäisevät lasten ja nuorten syrjäytymistä,
tukevat nuorten kasvua ja kehitystä sekä antavat
heille valmiuksia itsensä kehittämiseen. Kerho-
ja järjestötoiminnan perusajatus on tukea nuorta
yksilöllisesti, vahvistaa häntä ihmisenä,
tukea hänen taitojaan niissä asioissa, jotka ovat
hänelle tärkeitä. Ihminen on kokonaisuus.
Tähän perustuu 4H:n perusajatus: harkinta, harjaannus,
hyvyys ja hyvinvointi.
Hallitusohjelman mukaisesti nuorten yhteiskuntatakuu toteutuu
niin, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle ja alle 30-vuotiaalle
vastavalmistuneelle voidaan tarjota työ-, harjoittelu-,
työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi
joutumisesta. 4H-järjestö toteuttaa monipuolista
nuorten työelämävalmennusta ja yrittäjyyskasvatusta,
järjestö työllistää vuosittain
tuhansia nuoria elikkä toteuttaa siltä osin myös
hallituksen asettamaa yhteiskuntanuorisotakuuta.
4H-yhdistykset työllistävät nuoria
väliaikaisesti. Esimerkiksi Allianssin koordinoima Työtä nuorille
2010 -hankkeessa 4H työllisti 35 prosenttia hankkeeseen
osallistuneista nuorista ja oli siten suurin työllistäjä.
Nuorten työllistäminen palvelee nuoria kahdella
eri tavalla. Samalla kun nuoret saavat työtä, heidän
työpanoksensa hyödyttää muita
nuoria, jotka ovat mukana tässä toiminnassa. He
ovat myös esikuva ja kannustus muille nuorille ja voivat
siten auttaa ja tukea muiden nuorten työllistymistä työmarkkinoille.
4H järjestää myös yläkouluissa,
lähinnä 9.-luokkalaisille, Ajokortti työelämään -kursseja, joiden
tavoitteena on antaa perustietoa työelämästä.
Koululta saadun hyvän palautteen takia tarkoituksena on
nyt laajentaa toimintaa myös lukioihin.
Tässä vain muutamia asioita, joita 4H-järjestötoiminta
toteuttaa.
Järjestö elää myös
ajassa. Se on yksinkertaistanut organisaatiotaan, hallintoa tehostetaan,
ja tavoitteena on, että paikallisnuorisotoimintaa pystytään
parantamaan nykyisestään. Tavoitteena on, että niukkenevat
toiminta- ja taloudelliset resurssit kohdennetaan nuoriin ja heidän
tukemiseen ja hallintoa karsitaan minimiin. Tätä työtä on
tehty yhdessä 250 yhdistyksen kanssa, ja uusi hallintomalli
käynnistyy ensi vuoden alusta.
Olen Kaakkois-Suomen 4H-piirin puheenjohtajana todella ylpeä siitä vahvasta
ja hyvästä yhteistyöstä ja sitoutumisesta
ja tekemisestä, jota 4H-toiminnan piirissä olevat
toimijat toteuttavat. On ehdottoman tärkeää,
että eduskunta tukee 4H:n vahvaa ja laadukasta nuorisotyötä eikä lähde
ajamaan sitä alas juuri näinä vaikeina
aikoina, kun sen toimintaa nuorten keskuudessa tarvitaan ehkä eniten.
Toivon myös, ettei hallitus tule enää leikkaamaan
4H-toiminnan määrärahoja, joita vuodesta
toiseen eduskunta palauttaa aina takaisin.
Arvoisa puhemies! Muutama sana luomusta ja lähiruuasta:
Ihmiset ovat kiinnittäneet entistä enemmän huomiota
siihen, mitä he syövät. Ihmiset haluaisivat
syödä myös paikallista, lähiruokaa.
Suomalaisen ruokajärjestelmän pääongelma
on se, että se ei ole luomua eikä lähiruokaa
suosivaa. Luomun osuus Suomen viljellystä peltoalasta on
9 prosenttia, ja meillä on 4 300 luomutilaa, joista 760
kotieläintiloja. Suomen luomumarkkinoiden arvioidaan tällä hetkellä olevan
215 miljoonaa euroa, mutta luomun markkinaosuus on vain 1,6 prosenttia.
Vuonna 2012 (Puhemies koputtaa) luomun markkinaosuus kuitenkin kasvoi
24 prosenttia, ja luomun kulutuskysyntä on kasvussa. Kotimaan
tuotanto ei pysty tyydyttämään kysyntää,
ja tuontiluomun osuuden kaikesta myydystä luomusta arvioidaan
olevan noin 40 prosenttia.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi täytyy sanoa
tuohon edustaja Kiljusen puheenvuoroon, että 4H-toiminta
on erittäin tärkeää toimintaa,
olen aivan samaa mieltä siinä. Se pystyy tarjoamaan
tärkeätä tekemistä tuolla maaseudulla
myös sinne keskustaajamien ulkopuolelle, ja sen takia onkin
hyvä, että eduskunta on nyt lisännyt
sinne hieman määrärahoja ja toivottavasti
pystyy turvaamaan ne myös jatkossa.
Mutta, herra puhemies, maatalouteen liittyen: Kyllähän
tämä vaalikausi on ollut maatalousyrittäjien
kannalta erittäin vaikea. On ollut paljon leikkauksia,
joita on kohdistettu viljelijöille ja jotka ovat sitten
sieltä tilipussista pois, mitä tässä vaalikauden
aikana on tullut aiemmin kansallisiin tukiin kohdistuvia leikkauksia.
Valtiovarainministeri Urpilainen muun muassa alkuvaalikaudesta sanoi,
että kenenkään sosiaaliturvaan ei kajota,
mutta niin vain viljelijöiltä siitä leikattiin, otettiin
pois lomituksesta, joka on taas jaksamisen kannalta erittäin
välttämätön asia.
Kuuntelin tuossa hyvin mielenkiinnolla edustaja Sankelon puheenvuoroa,
ja minun mielestäni se oli rehellisen miehen puhetta. Tällä kertaa siinä ei
hehkutettu aikaansaannoksilla erityisesti EU-ratkaisujen puolesta.
Se on hyvä, että niistä on pitkäkestoiset
saatu, se on hyvä asia siinä, mutta se realismi
täytyy siinä tunnustaa, että se on rajusti
aleneva myös se tukitaso, mikä EU:n kautta tulee,
vuoteen 2020 kun mennään. Se toki pystytään
ennakoimaan, mutta se on aleneva, ja olen aivan samaa mieltä,
että nyt pitää niitä keinoja
löytää sitten siihen, että kotimaisin
keinoin, kotimaisin toimin, saadaan viljelyn kannattavuutta paremmaksi.
Aivan varmasti se tulee myös sieltä markkinoilta.
Meillä on hyvin paljon mahdollisuuksia suomalaisessa
ruuassa. Meillä on täällä puhdas
maaperä, me pystymme tuottamaan puhdasta ruokaa, ja minä olenkin
miettinyt monta kertaa sitä, miksi meidän ruokatuotteemme
eivät ole enemmän vietyjä maailmalle
vielä tällä hetkellä kuin mitä ne
nyt ovat. Meille tuodaan lähes nelinkertainen määrä ruokaa
tähän maahan verrattuna siihen, mitä meiltä viedään
ruokaa ulospäin, ja tähän meidän
täytyisi kyllä löytää entistä parempia keinoja.
Kun katsotaan maailmalle, niin ruokakriisejä on hyvin paljon,
kun ilmasto-olosuhteet vaihtelevat tuolla, tulee satovahinkoja ja
niin edelleen. Meillä ovat kuitenkin suhteellisen vakaat
olot olleet siinä mielessä, ja meillä olisi
hyvä mahdollisuus viedä sitä puhdasta
ruokaa vähän ympäri maailmaa, joten tähän
täytyy kyllä jatkossa kiinnittää huomattavasti
enemmän huomiota.
Miten me sitten pystymme tätä kotimaista ruuantuotantoa
turvaamaan, niin tietysti se kannattavuus on se ykkösasia.
Tietysti sen takia tässä vaiheessa, kun tupo saatiin
aikaan niin, että lähes kaikki väestöryhmät
saavat sen palkankorotuksensa, niin olisihan sen toivonut, että se
olisi myös viljelijöille tullut. Me tässä keskustan omassa
vaihtoehdossa olemme esittäneet, että se 20 euron
korotus pitäisi myös viljelijöille tulla. Se
olisi noin 7,5 miljoonaa euroa, mitä se tarkoittaa, mutta
valitettavasti se ei nyt näytä läpi menevän.
Toki huomenna nähdään, mitä äänestetään, mutta
näin ennusmerkit ovat.
Investointeihin liittyen: Nyt vielä on Makerassa rahaa,
mutta sitä täytyisi aivan ehdottomasti pääomittaa
jo silmällä pitäen 2015 jälkeistä aikaa,
jolloin on suuri uhka, että rahasto on tyhjä. Meidän
täytyy pystyä turvaamaan investoinnit, jotta meillä on
kannattavaa, tulevaisuuteen suuntaavaa maataloutta myös
jatkossa.
Herra puhemies! Vielä viimeiseksi asiaksi hyvin tärkeä asia
erityisesti siellä kotikulmilla, siellä, mistä tullaan
tuon edustaja Pirttilahden kanssa: siellä petopolitiikka
puhututtaa erittäin erittäin paljon. Petovahingot
ovat yleistyneet, vahingonkorvauksia on jouduttu sinne anomaan,
mutta sitä tärkeintä eli niitä kaatolupia
näitten häirikköyksilöitten
kaatamiseksi ei ole tullut, ja tähän täytyisi
kiinnittää paljon enemmän huomiota. Järki
käteen siinä, että nämä yksilöt
saadaan pois. Sitä kautta pystyttäisiin myös
petovahinkoihin kohdistuvia määrärahoja
pienentämään. Ähtärin ja
sen lähiseudun osalta kolme lupaa anottiin, yhtään
lupaa ei saatu. Ei järjen häivää.
Tässä perusteet olivat käsittämättömät,
muun muassa se, että korvausten määrät
ovat pienempiä kuin pedon arvo, suden arvo. Ei tämä tällainen
politiikka ole kestävää, joten kyllä tähänkin
se puhdas maalaisjärki täytyisi ottaa mukaan.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Minulle sydämenasia on vahvasti
lähi- ja luomuruoka, suomalainen ruoka. Parempi mieli ja
terve keho kantavat eteenpäin. Sen puoleen on äärimmäisen
hyvä, että kun hallitusohjelmaa tehtiin, niin
lähi- ja luomuruuan osuuden kääntäminen
merkittävään nousuun nostettiin Suomen maatalouspolitiikan
strategiseksi tavoitteeksi. Ohjelmamerkintään
pohjaten hallitus on siis sitoutunut toteuttamaan luomualan kehittämisohjelman,
jossa luonnonmukaista tuotantoa monipuolistetaan ja lisätään
kysyntää vastaavaksi.
Suomella on loistavat edellytykset kehittää maataloustuotantoaan
puhtaampaan muotoon ja tavoitella sellaisia puhtaan ruuan tuotantotapoja, jotka
menestyvät maailmantaloudenkin ailahteluista huolimatta.
Omavaraisuudella ja paikallistalouden vahvistamisella on tässä iso
merkitys, ja samalla se tukee maamme huoltovarmuutta. On tärkeää,
että suomalainen luomutuotannon tieteellinen tutkimus ja
luomukulutus ovat laadukasta, jotta voimme nostaa suomalaisen luomuosaamisen
ympäristöosaamisen huipputasolle, ja tätä työtähän
tekee Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen ja Helsingin
yliopiston muodostama tutkijaverkosto, jota koordinoidaan Mikkelistä.
Sen takia on tosi hyvä juttu, että vuoden 2014
talousarviossa on tehty osuva ja tarpeellinen 80 000 euron
lisäys, joka kohdistunee Mikkeliin, josta todellakin koordinoidaan
ja vahvistetaan koko elintarvikeketjun monitieteellistä tutkimusta,
koulutusta, kehityshankkeita ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen
verkostoa.
Viime toukokuussa valtioneuvosto hyväksyi periaatepäätöksen
luomualan kehittämisohjelmaksi ja hallituksen lähiruokaohjelmaksi.
Tavoitteenahan on luomu- ja lähiruuan aseman parantamisen
lisäksi nostaa tuotannon määrä vastaamaan
kysyntää. On selvää, että lähi-
ja luomuruoka eivät ole enää hetken trendiä tai
muodikkaiden ruokablogien tuulahduksia vaan ne ovat vakiinnuttaneet
asemansa suomalaisissa ruokapöydissä. Haluamme
syödä tuoretta, puhdasta ja korkealaatuista ruokaa,
jonka alkuperän tiedämme ja tuottajan tunnemme,
ja olemme myös valmiita maksamaan siitä.
Tulevaisuudessa suomalaisen luomu- ja lähiruuan vienti
ulkomaille voi myös avata kokonaan uusia markkinoita ja
mahdollisuuksia maatilayrittäjillemme. Pro Luomun laskelmien
mukaan naapurimaassamme Venäjällä ostettiin
luomua viime vuonna 115 miljoonan euron edestä ja markkinat
ovat siellä kasvaneet jopa 15 prosentin vuosivauhdilla.
Tuotannon kasvu jo pelkästään Suomessa
edellyttää, että tuottajat tekevät nyt
lähinnä sivutuotteena olevasta harrastelusta todellista
yritystoimintaa markkinasuunnitelmineen ja liiketoimintaosaamisineen.
Menestyvän lähiruokatoimijan on ymmärrettävä myös
toimitusketjun vaatimukset.
On myös hyvä, että hallitus toukokuussa
teki periaatepäätöksen velvoittaa valtion
hankintayksiköitä käyttämään
keittiöissä ja ruokapalveluissa luonnonmukaisesti
tuotettuja ja sesongin mukaisia elintarvikkeita. Pidän
velvoitetta erittäin positiivisena ja merkittävänä,
sillä julkisten ammattikeittiöiden kautta tarjoillaan
lähes 800 miljoonaa ateriaa, joten julkisten ammattikeittiöiden
tarjoama merkitys lähi- ja luomuruuan markkinoiden kehitykselle
on merkittävä, samoin puhtaan ruuan vaikutukset.
Suomessa maatalouden tuotantopanosten hinnat pysyvät
korkeina ja maataloudelle on asetettu vaativia ympäristötavoitteita,
mistä syystä maatalouden tulotason ylläpitäminen
on vaikeaa. Parantamalla pienyritysten ja lähiruuan tuottajien
osallistumista julkisten hankintojen kilpailutuksiin kasvatamme
luomuruuan osuutta julkisissa hankinnoissa ja tuemme kasvupotentiaalia omaavien
lähi- ja luomuruokamarkkinoiden kasvua kokonaisuudessaan.
Pitämällä myös poliittisessa
ilmapiirissä yllä positiivista suhtautumista luomu-
ja lähiruoka-ajattelun edistämiseen tuemme kestävää kehitystä,
maaseudun mahdollisuuksia sekä paikallisen tuotannon kehittämistä. — Kiitos.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nostan aluksi esille ja kiitän
ministeri Koskista hyvin ja nopeasti eduskunnassa läpiviedystä metsäpaketista.
Paketin perimmäinen tarkoitus on puun tarjonnan lisääminen
ja metsiin perustuvien elinkeinojen edistäminen. Se on
mielestäni tärkeää kasvun metsäpolitiikkaamme. Ensi
vuoden metsäbudjetin painopistettä on siirretty
hivenen pienpuun energiakäytön edistämisen
suuntaan. Ehdotetaankin 20 miljoonaa euroa tähän
käyttöön, missä on lisäystä 2
miljoonaa aiemmasta. Jo tämän vuoden kolmannessa
lisätalousarviossa lisättiin Kemeran
rahoihin 3 miljoonaa euroa. Valtiovarainvaliokunta lisääkin
Kemeran myöntövaltuutta vuodelle 2014 yhteensä 10
miljoonaa euroa.
Vesihuoltohankkeet ovat haja-asutusalueilla monessa mielessä tarpeellisia
ja perusteltuja. Budjetissa lisätäänkin
tähän 800 000 euroa. Tässä on
huomioitu myös ympäristöministeriön
siirtoviemärirahoitukset. Lisäksi valtiovarainvaliokunta
esittää ensi vuodellekin luontopalveluille 800 000
euroa erityisesti Venäjältä tulevien
matkailijoiden houkutteluun.
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen
päätösesitykseen, jossa Arktiset Aromit
saa 100 000 euroa tutkimusrahoitukseensa. Ehdin tätä myös
kysyä kirjallisella kysymyksellä. — Kiitos.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus,
Metsäntutkimuslaitos, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
sekä Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen
tilastotuotanto yhdistyvät 1.1.2015 Luonnonvarakeskukseksi.
Luonnonvarakeskuksen varsinaiset ydintoiminnat, tutkimus- ja kehitystoiminta
sekä tiedon ja teknologian vaihto, sijoitetaan eri puolille
Suomea. Toimintaa on tarkoitus kehittää erityisesti
paikkakunnilla, joilla on merkittävää luonnonvara-alaan
liittyvää tutkimusta, koulutusta, hallintoa ja yritystoimintaa.
Tämä saattaa olla yksi hanke, jossa tulevaisuudessa
saavutetaan synergiaetuja ja tehokkuuden lisäystä suurella
yksikkökoolla, yhteistyöllä ja laaja-alaisemmalla
toiminnalla. Tiiviimpi laitosrakenne saattaa helpottaa myös tutkimusinfrastruktuurien
ylläpitoa ja kehittämistä sekä tehostaa
tietovarantojen ja tilastojen hyödyntämistä.
Valtionapua maaseudun elinkeinojen kehittämiseen on
vähennetty 200 000 euroa. Tällä valtionavulla
on tarkoitus turvata tasokas sekä alueellisesti ja sisällöllisesti
kattava neuvonta, mikä omalta osaltaan luo edellytyksiä maataloustuotannon
harjoittamiseen koko maassa. Esitetyllä määrärahalla
rahoitus alenee 14 prosenttia vuoteen 2013 ja 42 prosenttia vuoteen
2011 verrattuna. Valtionosuus pienenee noin 10 prosenttiin maaseutuneuvonnan
kokonaisrahoituksesta. Esitetty vähennys johtaa palveluiden
hintojen korotuksiin ja mahdollisesti myös henkilöstön
irtisanomisiin. Resurssien vähentäminen vaikeuttaa koko
maan kattavan neuvonnan suorittamisvelvoitetta, ja lisäksi
palveluhintojen nousu johtaa todennäköisesti siihen,
että erityisesti nuoret, vasta tilanpidon aloittaneet,
taloudellisesti heikossa tilanteessa olevat maatilat eivät
käytä neuvontapalveluita, mikä johtaa
todennäköisesti huonompaan tulokseen. EU:n uuteen
ohjelmakauteen valmistautuminen vuonna 2014 edellyttäisi
tavanomaista suurempaa panostusta uusien toimintamenettelyjen ja
tukimuutosten perehdyttämiseen sekä neuvontaan
tilatasolla. Siten esitetty määräraha
on vuoden 2014 tarpeisiin nähden melko pieni tai riittämätön.
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on onneksi lisännyt
400 000 euroa 4H-toimintaan. Muutoin tähän
maaseudun nuoria kasvattavaan toimintaan suunnatut varat olisivat
joutuneet aivan kohtuuttoman leikkauksen kohteeksi. Olen itsekin
joskus nuorempana, koululaisena, osallistunut 4H-toimintaan ja koen
sen mielekkäänä nuorisotyönä,
ja se tuo vaihtelua etenkin maaseudun lasten arkeen.
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaiset ja kansalliset tukijärjestelmät
uudistuvat asteittain lähivuosien aikana. Vuonna 2014 on
pääosin käytössä samat
tukijärjestelmät kuin vuonna 2013. Vuodesta 2015
lähtien otetaan käyttöön uudistetut
EU:n tuet, joiden määrä tulee reaalisesti
vähenemään vuosina 2015—2020.
Hallitus väittää kuitenkin, että eri
alueiden ja tuotantosuuntien kannalla valmistellaan mahdollisimman
tasapainoinen tukikokonaisuus, josta aiheutuva hallinnollinen taakka
on nykyistä kevyempi.
Nykyinen maatalouspolitiikka on kuitenkin hyvin eriarvoistavaa,
koska pienet ja keskikokoiset tilat ovat heikommassa asemassa investointi- ja
sukupolvenvaihdostukien kohdalla. Jostain syystä Suomen
maatalouspolitiikassa vain suuri on kaunista ja ajatellaan, että suuri
tila tarvitsee pärjätäkseen myös
valtiolta enemmän tukea siinä, missä pienemmän
talon isäntä tai emäntä saa mennä tienaamaan
lisärahat tilan ulkopuolelta. Tätäkin
perinteistä suomalaista maalla elävien selviytymismallia
ollaan hiljalleen poistamassa. Tukia myönnettäessä aletaan
kaavailla malleja, joissa tilan ulkopuolelta hankitut tulot katsotaan kelvottomiksi,
kun arvioidaan tilan elinkelpoisuutta.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta
toteaa lausunnossaan, että maa- ja elintarviketalouden
kansallinen tuki vähenee hallituksen esityksen mukaan
12,2 miljoonaa euroa vuodesta 2013. Samoin EU-tulotuen
ja EU-markkinatuen arvioidaan vähenevän
15,2 miljoonaa euroa. Luopumistuet ja -eläkkeet vähenevät
vajaa 13 miljoonaa euroa vuodesta 2013. Maatalouden kohdalla tilanne
on jo pitkään ollut se, että tukia on
leikattu vuosi vuodelta. Samassa suhteessa ovat vähenneet
myös maatalousyrittäjät. Kansakunta tarvitsee
yhä jokapäiväisen leipänsä,
mutta se ei tunnut arvostavan näitä leivän
ja elintarvikkeiden tuottajia. Jos kansakuntamme arvostaisi elintarvikkeiden
tuottajia, meidän ei tarvitsisi jatkuvasti lukea elinkeinoon
kohdentuvista leikkauksista.
Viljelijäväestömme ikääntyy,
ja tämän vuoksi sukupolvenvaihdokset ovat välttämättömiä.
Yhä useammalla tilalla on nuoren isännän
taikka emännän tartuttava ohjaksiin, mikäli
mielitään jatkaa vuosisataisia viljelyperinteitä ja
tuottaa puhdasta ruokaa suomalaisille kuluttajille. Kun nuori pohtii
ammatinvalintaa, käy mielessä ammatin arvostus
ja sitoutuminen työhön. Nykyisessä maatalouspolitiikassamme
näyttää ennustettavaa olevan vain vuosi
vuodelta vähenevät tuet ja sitä mukaa
pienenevä ansio. Tämän tiedostaen moni
nuori lähtee kotitilaltaan ja tekee elämäntyönsä muissa
ammateissa.
Yhä pienempi osa viljelijäväestöstä joutuu tuottamaan
ruokaa yhä suuremmalle syöjäkunnalle.
Tämä yhtälö ei voi pitemmän
päälle olla toimiva myöskään
maamme huoltovarmuuden kannalta. Maataloutemme ja maamme huoltovarmuus
tarvitsee nyt jatkuvien leikkausten sijaan selkeän signaalin
siitä, että myös valtiovalta arvostaa
talonpoikaa ja tämän tuottamia elintarvikkeita.
Arvostuksen tulee näkyä politiikassa, jotta sukupolvenvaihdoksia
suunnittelevat viljelijät uskaltavat ottaa tilan haltuunsa
ja investoida kone- ja laitehankintoihin ja sitä kautta
pitävät elintärkeän elintarviketeollisuutemme
kannattavana ja turvaavat maamme huoltovarmuuden kaikissa olosuhteissa.
Hallituksen on kaikin keinoin varmistettava oman elintarviketuotantomme
jatkuminen. EU-säädökset asettavat vielä toistaiseksi
rajoitteita tuille, mutta luottakaamme siihen, että vielä tulee
päivä, jolloin emme ole EU:n määräyksien
alla. Kiitoksia.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! On aika mielenkiintoista ajatella, minkälaisissa olosuhteissa
kehitämme maatalouttamme, ja voi sanoa, että on
pieni ihme, että näillä leveyspiireillä kasvatetaan
niin hyvää ja puhdasta ruokaa. Suomalainen ruoka
on antibioottivapaata, siitä puuttuvat kasvi- ja eläintautien
aiheuttamat vauriot. Voimme siis luottavaisin mielin syödä suomalaista
ruokaa.
Omalta osaltamme on tärkeää, että vastaamme
maailman ruokaturvaan. On hyvä, jos lisäämme
omavaraisuusastettamme, ja vielä parempi on, jos pystymme
lisäämään ruuan vientiä.
Kysyntää sillä varmasti on maailmalla.
Cap-neuvottelut eli EU-tasolla käydyt neuvottelut menivät
Suomen kannalta oikein hyvin seuraavalle ohjelmakaudelle. Eli siinä mielessä ministerimme
ja virkakuntamme, erittäin taitava virkakuntamme, onnistui
hyvin tässä asiassa.
Yksi asia, mihin maa- ja metsätalousvaliokuntakin,
jonka kanssa on mielenkiintoista ja antoisaa työskennellä,
tulee varmasti kiinnittämään huomiota
ensi vuonna, on edelleen vaelluskalojen vahvistamiseen ja kalateihin.
Yleensäkin meille ovat tärkeitä olleet
kala-asiat ja suomalaisen kalan lisääntyvä kulutus.
Yritämme sitä työssämme edistää.
On hyvä, että talousarviossa varmistetaan 4H:n
arvokkaan työn jatkuminen. Ja sitten vielä puheenvuoroni
lopuksi painottaisin, että ympäristö ja
tuottavuus kulkevat aina käsi kädessä,
oli kyse maataloudesta tai metsätaloudesta. Tämä hallitus
on tehnyt erittäin paljon luomu- ja lähiruuan
tuotannon eteen, ja ensi vuonna julkisiin hankintoihin kiinnitetään
huomiota. On tärkeää, että luomu-
ja lähiruoka ja sen edistäminen otetaan mukaan
myös, kun hankintalakia uudistetaan. Ammattikeittiöt
ovat olennaisessa osassa lähi- ja luomuruuan kuluttamisen
edistämisessä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Joudun jälleen kerran pitämään
puheeni petoasioista, vaikka mieluiten tässä vaiheessa
alkaisin puhumaan jo kaikesta muusta maaseudun kehittämisestä,
sillä olen koko työurani tehnyt hyvin paljon töitä muitten
maaseutuelinkeinojen kehittämisen eteen. Puhuisin mielelläni
luonnontuotealasta, puhuisin uusista yritystoiminnoista maaseudulla,
maatalousasioista ja muista, mutta toivottavasti nyt tämä petoasiakeskustelu
saadaan edes vähän rauhoittumaan. Maanantaina
todellakin saimme Ruralia-instituutin tekemän arvion petotilanteesta
ja ahmakannan hoitosunnitelmasta luonnoksen.
Mutta ensiksi tästä ahmakannan hoitosuunnitelman
luonnoksesta. Siihen minä kirjoitin heti ensimmäisenä oman
kommenttini, että ehdoton ei ahman reviiriperusteiselle
korvaukselle, porotalous ei kestä ahman reviiriperusteista
korvausta. Ahman todellinen määrä, reviireistä puhumattakaan,
on erittäin vaikea selvittää. Ahma voi juosta
päivässä satoja kilometrejä ja
aiheuttaa vahinkoja eri puolilla. Tällä reviiriperusteisella korvauksella
pyritään saamaan poromiehiltä tiedot
ahmojen määrästä. Mutta on erittäin
vaikea määritellä paljonko niitä ahmoja
on, eiväthän ne nuo tutkijatkaan ole saaneet millään
tavalla selville, paljonko niitä on. Ennen kaikkea tässä tulisi
antaa kunnolla määrärahoja, toimintaresursseja
siihen, että yhdessä viranomaisten kanssa selvitettäisiin,
paljonko niitä on, ja lähdettäisiin sen perusteella
vähentämään niiden petojen määrää, ja
sitten myöskin korvaukset saataisiin vähenemään
siinä.
Maakotkan osalta maksetaan reviiriperusteinen korvaus pesintöjen
perusteella. Tämä sama tilanne pyritään
saamaan myöskin nytten ahmojen osalle. Mutta ahmaa ei voi
verrata maakotkaan. Ahma kulkee pitkät alueet, on hirveän
vaikea löytää, missä pesinnät
ovat, ja muutenkaan en usko, että se tulee onnistumaan.
Esimerkiksi viime talvena yhden paliskunnan alueelta löydettiin
useampi sata ahmojen tappamaa poroa. Mutta kun kyseisen paliskunnan
alueella ei pitäisi olla yhdenkään ahman
reviirialuetta. Elikkä kyseisen paliskunnan poromiehet
eivät olisi saaneet yhtään reviiriperusteista
korvausta. Ahmat saattavat aiheuttaa suuriakin vahinkoja paikallisesti
yksittäisille poromiehille. Yksi ahma voi tapaa kymmeniä poroja
yhteen paikkaan. Ja jos porot ovat tokassa, ne voivat olla yhden
perheen tokkaa ja vahinkojen korvaaminen ko. perheelle on silloin
täysin mahdotonta.
Minä en usko, että tämä reviiriperusteinen korvausasia
rauhoittaa tätä tilannetta ollenkaan. Tosin tarkempia
tietoja reviiriperusteisen korvauksen osalta on vielä kai
lupeissa, ja toivottavasti nykyinen vahinkoperusteinen korvaus saadaan
yhä pidettyä ainakin jossakin muodossa.
Hyviä puolia tässä luonnoksessa myöskin
oli. Hyviä puolia oli se, että vahinkoja aiheuttavien ahmojen
osalta voisi olla, että saatettaisiin niitä poistaa,
ja sitten se, että niitä voidaan myös
siirtää pois poronhoitoalueelta. Huonoja puolia
oli muun poronhoitoalueen osalta, että sinne pyritään
lisäämään ahmojen määrää.
Ahmoja ei saisi kyllä millekään poronhoitoalueen
alueelle lisätä missään tapauksessa.
Sitten vielä lyhyesti tästä Ruralia-instituutin laatimasta
petoarviosta. Me täällä eduskunnassa laadimme
toimenpidealoitteen suurpetostrategian laatimisesta puolitoista
vuotta sitten. Sen allekirjoitti 105 kansanedustajaa. Minä odotin
kyllä aika paljon sitten, että tässä arviossa
olisi näitä toimenpiteitä, että millä tavalla
näitä vahinkoja saa alkaa vähentämään.
Minä olen yrittänyt nytten kahlata läpi
tätä arviota, minkä Ruralia-instituutti
teki, ja ainakaan siitä minä en saanut riittävästi
semmoisia konkreettisia työkaluja käsiini, että me
saisimme tuloksia aikaiseksi. Mutta toivottavasti niitä löytyy.
Nyt kun puhutaan talousarvioasioista, niin toivon, että hyvin
pikaisesti löytyisi myöskin määrärahoja
siihen, että me saamme tämän petotilanteen
rauhoitettua, niin että minäkin voisin vuoden
päästä tässä salissa
puhua jo ihan muista maaseudun kehittämisasioista kuin
petotilanteesta. Ihan turhaan me käytämme hirveän
määrän aikaa ja näitä meidän
resurssejamme tähän, jos me emme todellakaan saa
rahoja ja toimenpiteitä, että me saamme tämän
petotilanteen rauhoitettua.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuolla eteläisellä Saimaalla
on puhjennut kiista ammattikalastajien ja mökkiläisten
välillä. Eteläisellä Saimalla
muutama ammattikalastaja harjoittaa aika voimakasta troolauskalastusta,
ja osakaskuntien kanssa on kyllä sopu ollut koetuksella
pitkän aikaa. Kansalaiset siellä kokevat epäoikeudenmukaisena
sen, että tällaista massiivista kalastusta harjoitetaan.
Ely-keskuksen mukaan troolauskalastus on hyvä asia, sillä se
auttaa kalakannan kasvamista, mutta vapaa-ajankalastajien havaintojen
mukaan kalat ovat hävinneet tykkänään
alueelta eikä saalista tule.
Ely-keskuksen virkamiehet ovat olleet mukana näiden
troolauskalastajien ja osakaskuntien välisissä neuvotteluissa,
mutta yhteistä säveltä ja sopua ei nyt
ole syntynyt, ja riidat ovat kärjistyneet sellaiseen pisteeseen,
että oikeusjuttuja on vireillä puolin ja toisin.
Minusta tämä olisi sellainen asia, että tähän olisi
ehkä ministeriön syytä puuttua pikkusen korkeammalta
tasolta ja käydä katsomassa paikan päällä,
että miten ne asiat oikein makaavat. On kuitenkin yrittäjien
toimeentulosta kysymys, mutta on myöskin mökkiläisten
rauhasta kysymys ja ennen kaikkea kansalaisten oikeustajusta. Se
on nyt koetuksella.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tänään debatissa
käytiin voimakkaasti lävitse maatalouden kannattavuutta
ja sen pohdintaa. Meillä on todellakin useampikin maatalouden tuotantomuoto
tällä hetkellä, kuten sianlihantuotanto
ja muut, hyvinkin huonossa kannattavuustilanteessa. Tästä pääluokasta,
maaseudun pääluokasta, tuleva leikkaus on noin
10 prosenttia, ja maaseutuväestöön ja
maaseutuyrittäjiin lisäksi kohdistuvat vielä muut
toimet eli polttoaineverojen korotukset, alvin korotukset.
Sitten en ymmärrä kyllä tätä enkä oikeastaan sulata
tätä ympäristölle haitallisten
tukien listausta, sitä, miten valtiovarainministeriön
virkamiehetkin ovat tästä hirveästi innostuneet.
Minä heittäisin tämä listan
roskakoriin, niin kuin on Saksanmaalla ja muissakin maissa jo tehty,
missä katsotaan alueen kilpailukykyä, yritystoiminnan
kilpailukykyä eikä katsota niinkään
tämmöistä määrätynlaista
listausta. Eli tällä listalla on juuri tämä maatalouden
polttoaineveron palautuksen poistaminen ja niin edelleen olevat
asiat, ja yhtä lailla sieltä tulee niitä toimia
lisää tähän.
Maatalouden byrokratian rattaat ovat ratisseet aika lailla.
Siihen on yritetty kevennystä saada, byrokratiaan, ja toivon
sitä jälleen taas, kun uusi ohjelmakausi alkaa.
Joka ainoa vuosi, kun näitä kaavakkeita tehdään,
tulisi keventää sitä maatalouden byrokratiaa.
Siellä yhä useampi viljelijä tuskastelee
erilaisia tarkastuksia ja useampia tarkastuksia vuosittain. On siinä varmaan
meillä aika lailla omaa kotikutoisuuttakin. Lisäksi
maaseudun osalta tämä lupapolitiikka muun muassa navetan
rakentamisen ja maaseudulla kaikkinensa rakentamisen osalta kanssa
tuskastuttavan pitkään viepi, ja samaten siinä ovat
kustannukset aikamoiset.
Ministeriötä voi kiittää ja
olen kiittänytkin tämän metsäpuolen
lainsäädännön ripeästä valmistelusta,
metsälain ja metsänhoitoyhdistyslain valmistelusta.
Tänään saimmekin pikkuisen viitteitä myös
tämän metsäverotuksen osalta siitä, että siinä on
suunnitelmia, että se tulisi yritysmäisemmäksi.
Metsän osalta verotus onkin juuri pääomaverotuksen
osalta kiristynyt, se on 30—32 prosenttia, ja nyt vielä alarajaa
32 prosentin osalta on pudotettu 40 000:een. Siitä metsäkaupasta
ei kovin paljon jää: kun siitä on alvit
pois ja uudistamiskustannukset ja tämä pääomavero, niin
ei kovin isoja euromääriä siitä enää jää.
Petoasioista: On hienoa, että ministeri antoi lisää näitä haitallisten
susien poistamisen lupia, mutta ihmettelen kyllä sitä,
mikseivät virkamiehet saa niitä käyttöön.
Kuten edustaja Savolan pitäjässä juuri
on vasikoita syöty, yhtä lailla Mänttä-Vilppulassa
meni itseuudistuvaa karjaa, kaksi kappaletta nautoja pellolta — mutta
ei saada lisää näitä lupia sille
alueelle. Ihmettelen tätä, siellä on
kolmekin eri metsästysseuraa niitä pyytänyt.
Eli tässä tarvitsisi nyt saada virkamiehille järki
päähän, että myönnettäisiin
niitä, kun on valtuutus niitä myöntääkin.
Maaseudun kehittämisrahaston ohjeistukseen, kuten näissä muissakin
alueohjelmahankkeissa ja uusissa rakennerahastokausissa, kun ne alkavat
nyt, näen, että otettaisiin mallia niistä vanhoista
hyvistä tavoista ja käytännöistä,
mitä ovat nämä edelliset rahoituskaudet
ja se käytännön kokemus sieltä kenttätyöstä antaneet.
Hyvin helposti vain virkamiehet kopioivat sen vanhan paperin sieltä hyllystä ja
lähdetään siitä eteenpäin,
eikä huomioida näitä nyt koettuja kokemuksia.
Näkisin tässäkin pitkäjänteisyyttä yhtä lailla
tämän hanketoiminnan osalta.
4H-rahoitus: On erinomainen asia, että sitä saatiin
nostettua edes jonkun verran takaisin. 4H-järjestö jos
mikä on yrittäjyyskasvatusjärjestö. Se
kasvattaa nuorista yrittäjiä yritysmäisillä toimenpiteillä.
Lisäksi kun nuorisotakuu on tällä hetkellä menossa,
niin ihmettelen sitä, minkä takia sitten tämmöistä aktiivista
järjestöä tullaan sitten näin
kolhimaan.
Sukupolvenvaihdokset ovat maaseudulla harvakseltaan menossa,
mutta yhtä lailla näihin metsäpuolen
sukupolvenvaihdoksiin olisi suuri tarve. Mielestäni meidän
Suomessa pitäisi luopua lahja- ja perintöverosta
kokonaan, yhtä lailla pienyritystoiminnan osalta kuin maaseudun
osaltakin. Saataisiin siten isompia metsälöitä ja
ne kehittämisen varat jäämään
siihen maatalouden ja metsätalouden ympäristöön.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Metsäasioista hieman myös
jatkaisin. Mehän teimme mittavan kokoelman metsiin liittyviä lakeja
täällä eduskunnassa, ja ne kontrolloivat
nimenomaan metsien talouskäyttöä.
Mutta niin kuin tuossa edellisessäkin puheenvuorossa
edustaja Pirttilahti puhui, metsänomistushan on muuttumassa.
Maaseudulta ihmisiä muuttaa kaupunkeihin. Sitä kautta
tulee kaupunkilaisia metsänomistajia, mikä on
sinänsä ihan ok. Meillä ovat lähtökohdat
vähän toisenlaiset. Mutta mielenkiinto oikeastaan
vähän niin kuin kansantalouden kannalta kohdistuu
siihen, pysyvätkö ne metsät tulevaisuudessa
talouskäytössä. Nimittäin ongelma
on se, että moni metsänomistaja ei tänä päivänä enää tiedä,
missä hänen metsänsä sijaitsee,
saatikka että hän hoitaisi sitä metsäänsä.
Tämä on semmoisia isoja kysymyksiä.
Kun tuossa maatalouspuheenvuorossa toin esille sen, että meidän
täytyy ensi vuonna keskittyä erityisesti siihen
tuotteesta saatavaan hintaan, niin kyllä metsänomistus
ja sen pirstaloituminen ovat merkittäviä asioita.
Me tarvitsemme metsiä tulevaisuudessa. Meidän
top 10 -vientilistoilla on erittäin paljon metsäteollisuuden
tuotteita.
Tästä lähtökohdasta yhteismetsäratkaisuja,
sukupolvenvaihdosten huojentamisia, erilaisia veroratkaisuja, niin
kuin täällä tuli esille, on kyllä nyt
aktiivisesti selvitettävä, ja näin varmasti
tapahtuu. Suomi elää metsästä myös
tulevaisuudessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomioiden keskustelun myöhäisen ajankohdan
ja sen, että on vielä käsittelemättömiä pääluokkia,
siirrytään käytäntöön,
jossa puheenvuorot pyydetään kirjallisesti notaarilta.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Maataloustukiehtoja laatiessaan hallitus
kaavailee malleja, joissa tilan ulkopuolelta hankitut tulot katsotaan
kelvottomiksi, kun arvioidaan esim. tilan elinkelpoisuutta investointien
tekemisen ja tukien kannalta. Tämä poistaa tehokkaasti
maanviljelyn tyhjästä aloittavien pääsyn
alalle. Miksiköhän vapaata kilpailulainsäädäntöä ei
sovelleta tällaiseen elinkeinon alaan?
Myönteisen rakennekehityksen jatkamiseksi ja tulotason
turvaamiseksi maatalouden tukiin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja
vakautta. Maatalouden kannattavuus on turvattava, mikä kannustaa osaltaan
myös nuoria viljelijöitä alalle. Näin
varmistetaan elintarviketeollisuuden kotimaisen raaka-aineen saanti
sekä lähi- ja luomuruuan tuotannon edellytykset.
Arvoisa puhemies! Kotimaisen luomu- ja lähiruuan asemaa
ja markkinointia pitäisi parantaa, jotta maassamme käytettyjen
elintarvikkeiden kotimaisuusaste nousisi. Tällä parannettaisiin työllisyyttä ja
valtiontaloutta, kun elintarvikkeisiin käytetyt rahat eivät
valuisi ulkomaille. Kauppaketjut eivät saisi johtaa kuluttajia
harhaan sekavilla ja harhauttavilla käsitteillä.
Markkinoilla on nykyisin lähiluomua, lähiruokaa,
joka ei ole luomua, sekä kotimaista ja tuontiluomua. Käsitteiden
sekoittuminen ei saa vaikeuttaa kotimaisen, reilusti kasvatetun
tuotteen menekkiä.
Tämä maatalousala on yhtä monimutkainen kuin
hallituksen alaa koskevat päätöksetkin.
Tällä alalla tukien ja elinkelpoisuuden säilyttäminenkin
on EU-aikana tarkoittanut kuitenkin vähintään
10 prosentin vuotuisia kannattavuusleikkauksia. Maatalouden hallinnonalalla
pidempään toimiminen on ilmeisesti omiaan hämärryttämään
virkamiesten suomen kielen ymmärryksen. Ainakin monien
sanojen ja käsitteiden tavanomainen merkitys on alalla
laajalti hämärtynyt, sillä eihän
muutoin kannattavuuden ennallaan pitäminen voisi tarkoittaa
tukien supistamisia ja tuotteista saatavien hintojen huomattavaa laskua.
Petopolitiikka on surkealla tolalla, kuten edustaja Maijalan
ja monien muidenkin edustajien puheista on käynyt selville.
Ihmisillä on maaseudulla kovin erilainen käsitys
siitä, miten petopolitiikkaa ja petoja pitäisi
kohdella ja miten turvata kotieläinten terveys ja hyvät
elinolot.
Vahinkojen korvaaminen ei yksin riitä petojen aiheuttamien
vahinkojen subventoimiseen. Moni viljelijä, joka jalostaa
ja kasvattaa karjaa, kokee menetykset hyvin henkilökohtaisesti,
kun pitkä jalostustyön tulos on yön aikana
syöty laitumella. Vahinkojen ennaltaehkäisyyn
riittäisi paljon pienemmät summat valtion budjetista,
jos petomääriä ryhdyttäisiin
vähentämään, kun ne aiheuttavat
vahinkoja.
Myöskin tulvasuojeluun, maaseudun vesihuoltoon pitäisi
kiinnittää enemmän huomiota eikä vain
leikata tukia pois, kuten nyt on tehty.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana suurpetopolitiikasta.
Maa- ja metsätalousministeriössä ollaan
valmistelemassa susienhoitosuunnitelmaa. On hyvä, että susille
kuten muillekin maasuurpedoille tehdään hoitosuunnitelma,
jotta niiden kanssa osataan elää. Julkisuuteen
on tihkunut tietoja, joiden mukaan porovahinkojen vähentämiseksi susien
ja ahmojen pitäisi saada levitä pois poronhoitoalueilta.
Erityisesti ahmat ovat aiheuttaneet merkittävät
vahingot porotaloudelle.
Itse asun Suomenselän alueella ja viimeksi sunnuntaina
ihailin monikymmenpäistä metsäpeuratokkaa.
Peurat olivat syönnöksellä pellolla, ja
siinä sain niitä kiikaroida. Yleisesti on tiedossa,
että metsäpeuramme on jo maailman mittakaavassakin
erittäin uhanalainen eläin. Sitä esiintyy
enää Suomessa ja Venäjällä.
Venäjän peurapopulaatiosta ei liene varmoja havaintoja,
mutta Suomen populaatiot Kuhmon ja Suomenselän alueilla
tiedetään melko tarkasti. Tiedossa on, että molemmilla
alueilla peurat ovat vähentyneet. Suomenselällä tiedetään
peurakannan kasvun pysähtyneen vuoden 2004 tasolle. Mielestäni
viimeistään nyt on syytä pohtia, kumpi
eläin on suojelumme arvoinen, metsäpeura vai susi.
Susia on maailman 58 valtiossa arviolta noin 150 000—200 000,
mutta peuratokka lasketaan vajaaksi 2 000:ksi. Kuulemani
mukaan peurojen vähenemistä on tutkittu pitkään
valtion varoin. Maalaismiesten elämänkokemukset
ja havainnot luonnosta kertovat, että peuran vasoja ja
vaatimia katoaa suurpetojemme suuhun yhä enemmän
ja enemmän. Mitä enemmän on suurpetoja, sitä uhanalaisempi
on metsäpeura. On aihetta pohtia myös sitä,
erottaako poronhoitoalueelta etelämmäksi siirtoistutettu
ahma poron ja peuran. Ymmärtääkö nälkäinen
ahma, että Ylä-Lapissa ei saanut syödä poroa
mutta Suomenselällä saa kaataa kenttään
peuran? Uskon, että ei ymmärrä. Pohjoisesta
etelään ahmoja siirtoistuttamalla siirretään
vain ongelmaa eri paikkaan. Sudenhoitosuunnitelman yhteydessä on
myös väläytelty mahdollisuutta maksaa
eräänlaista siedätyskorvausta sen alueen
asukkaille, joidenka naapurustoon susilauma siirretään
taikka siirtyy.
Nykyisen erittäin tiukan talouden aikana on vähintäänkin
erikoinen esitys, mikäli veronmaksajien kukkarosta alettaisiin
maksaa siedätyslisää suurpedoista. Tässä vaiheessa
on myös hyvä muistaa, että petovahingot
ovat jo nyt noin 8 miljoonaa euroa, ja mikäli siedätysmaksu
otettaisiin käyttöön, nousisivat maasuurpedoista
yhteiskunnalle aiheutuneet kustannukset entisestään.
On syytä kysyä: eikö tätä voi
halvemmalla hoitaa? Vastaan omaan kysymykseeni, että kyllä voi.
Petovahingot vähenevät sitä mukaa, kun
vähennetään vahinkojen aiheuttajiakin. — Kiitoksia.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama sana lähiruoka-
ja luomuruokatuotannon edistämisestä.
Tällä hallituskaudellahan hallitus on ottanut erääksi
päätavoitteekseen edistää lähiruuan
ja luomuruuan tuotantoa, ja ministeri Koskinen on ponnekkaasti ja
määrätietoisesti vienyt eteenpäin
tätä tavoitetta. Lähi- ja luomuruokatuotantoa
edistetään, markkinointia kehitetään
ja myös käyttöä edistetään
esimerkiksi julkisissa laitoksissa, kouluissa, päiväkodeissa
ja vanhainkodeissa. Mutta nyt hallitus on tehnyt tämän
asian eteen paljon ja vahvasti pureutunut tämän
lähi- ja luomuruokatuotannon edistämiseksi.
Mutta nyt on meidän kuluttajien vuoro reagoida tähän
kehitykseen. Kuluttajat tekevät joka päivä kauppojen
hyllyillä niitä valintoja. Lähiruuan ostaminen
on valinta lähellä tapahtuvan ruuantuotannon,
lähellä työllistävän
ruuantuotannon puolesta. Silloin on syytä tehdä se
valinta kotimaisen puhtaan elintarvikkeen puolesta, ja silloin ei
ehkä aina ole syytä katsoa sitä viimeistä hintaa,
vaan on tehtävä se valinta sen takia, että luomu-
ja lähiruokatuotanto Suomessa jatkuu.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuohi on seurannut ihmistä jo lähes
7 000 vuotta, mahdollisesti jopa lähes 9 000
vuotta. Se on tiettävästi vanhin lypsettävä kotieläin.
Pohjoismaihinkin vuohet ovat saapuneet jo 4 000 vuotta ennen
ajanlaskun alkua, mistä kertoo esimerkiksi se, että vasarakirveskulttuurin
peruna Suomeen ovat tulleet lainasanat vuohi ja paimen.
Jos ovat vuohet olleet osa elämäämme
pitkään, niin tuntuu olevan myös huoli
suomalaisesta maataloudesta ja maaseudusta. Vuodesta toiseen joudumme
taistelemaan sen arvostuksen puolesta. 30 vuotta sitten eduskuntaan
noussut SDP:n kansanedustaja Timo Roos käytti vuonna 1985
talousarvion käsittelyn yhteydessä puheenvuoron
unohdetun kansan puolesta ja aloitti kuttupuheperinteen. Tätä perinnettä ovat
ansiokkaasti jatkaneet useat edustajat, Vuorensola, Ylä-Mononen,
Kalli, Alatalo, ja tämä on ollut pirkanmaalaisten
kansanedustajien perinnepuheen paikka.
Edustaja Ylä-Mononen kiteytti hyvin vuonna 1999 kuttupuheen
yhteen teemaan: "Pääluokassa 30 maa- ja
metsätalousministeriön linjaukset ovat vähintäänkin
yhtä tiukat kuin kaikkina aikaisempina kuttupuhekertoina.
Antaako budjetti 2000 elämisen mahdollisuuden maatalousyrittäjille?"
Samaa voin peräänkuuluttaa myös tänä vuonna.
Puhemies! Puhtaan ruuan puolesta on puhuttu tänäänkin
paljon. Suomalaista lähi- ja luomuruokaa halutaan
tarjoilla ja runsaasti vuodatetaan kauniita sanoja suomalaisten
elintarvikkeiden puolesta, mutta missä ovat teot? Eivät
nämä lähituotteet, puhdas ruoka, taikurin
hatusta pulpahda. Ne pitää tuottaa suomalaisella
maaseudulla, maaseudun haja-asutusalueella. Sen tekevät
asukkaat, korvaamatonta työtä tuotannon parissa.
Puhemies! Vuohen sanotaan olevan köyhän miehen
lehmä, sillä se pystyy käyttämään
ravinnokseen puiden, pensaiden lehtiä, oksia, silmuja paremmin
kuin muut kotieläimet. Tärkein kutusta saatava
tuote on maito. Se onkin erinomaista. Sitä voivat käyttää myös
ne, jotka ovat allergisia lehmänmaidolle. Kutunmaidosta
valmistetaan juustoja, joista tutuin on niin sanottu kuttujuusto, mutta
nykyisin kulinaristeja hellitään erilaisilla kypsytetyillä juustoilla.
Kutut ovat hyviä siivoamaan toisten sotkuja. Ne ovat
tehokkaimpia siivoajia syöden kaiken eteen tulevan. Niiden
lannasta taasen saataisiin moneen biokaasuttamoon potkua. Vuohet
ovat olleet kautta aikain edelläkävijöitä jätteen
muuntamisessa hyötykäyttöön.
Meillä olisi paljon opittavaa esimerkiksi kierrätyksestä luonnon
tehokkaassa käytössä, sivuainevirtojen
muuttamisesta hyötykäyttöön.
Kutut viitoittavat meille tietä kohti bioenergian laajamittaista
hyödyntämistä. Erään
tarinan mukaan kuttu oli voinut huonosti monta päivää.
Emäntä kurkisti sen suuhun ja näki siellä kuminauhan
pätkän. Aikansa kun emäntä sitä kuminauhaa
veti, niin vatsalaukusta tuli esille emännän alusvaatteen
alakerran alaosa. Eli kutut ovat hyvinkin sitkeitä bioaineiden käyttäjiä.
Puhemies! Uudella EU:n ohjelmakaudella 2014—2020 maatalouspolitiikan
tavoitteena on luoda älykästä, osallistavaa
ja kestävää maaseutua ja kasvua maaseudulle.
Onko tämä huomioitu ensi vuoden budjetissa ja
toimissa? Onko maaseudun potentiaali huomioitu vai yritetäänkö hallituspolitiikalla
jyrätä maaseutu, siirtää kaikki eläimet
kaupunkeihin ja kasvukeskuksiin? Miten kuttujen käy? Jäävätkö kutut
viherryttämisen jalkoihin vai saavatko ne siellä oman,
monimuotoisuutta lisäävän paikkansa?
Vuohi on muuten erinomainen kiipeilijä. Se katselee
mielellään vähän korkeammalta
kuin muut. Mitähän se vuohi sanoisi, kun se olisi
siellä komission katolla ja katselisi niitä neuvotteluita,
mitä siellä on pidetty? Olisiko se ministeri Koskisen
kaveri? Taitaisi kuttu kuitenkin pudistella päätään.
Aasian kertomuksissa esiintyy oikeamielinen yksisarvinen vuohi,
tuomari Gao Yaon, joka toteutti tuomarin tuomiot iskemällä syyllistä sarvellaan.
Taitaisi olla suomalaisella kutullakin aihetta antaa tuomionsa suojellakseen kotimaista
maataloutta.
Miten vuohen ja kutun on käynyt kuntaliitosten myllerryksessä?
Tyrvää oli pitkien perinteiden kuttupitäjä.
Tyrvää liitettiin keväällä 73 Vammalaan
ja Vammalasta 2009 Sastamalan kaupunkiin. Kultainen vaakunapukki
korvautui Vammalan vaakunalla, joka nyt on sitten taas vaihtunut
Sastamalan, joka oli siis alun perin Karkun vaakuna. Kuttu on alueella
edelleenkin tärkeä. Esimerkiksi KuttuJuttu-hankkeella
on edistetty Vammalassa matkailua 2000-luvulla. Sastamalan kuuluisin
pukki on Herra Hakkarainen, joka kävelee tiedottomassa
tilassa, unissaan, ympäri kuntaa. Tämä Mauri
Kunnaksen piirroshahmo viilettää monessakin kirjassa.
Kutulla ei ole niin hyvät villat kuin lampailla. Kutunvillan
lämpöarvo on huono. Kuttua ei tule pitää viimassa,
vaan kuttulan tulee olla hyvin lämpöeristetty.
Lämpöinen paikka onkin paras paikka kutulle, vaikka
kaverina olisi minkälainen pukki. Kutunvilla on kuitenkin
pitkäkuituista, ja siitä saadaan erittäin
hyvää, kestävää lankaa,
kun se lisätään lampaanvillaan. Tiettävästi pukin
parrasta on tehty aikanaan kestäviä köysiä.
Puhemies! Kaikilta osin ei kutuilla kuitenkaan nykyään
mene hyvin kuntakentällä. Kuttujen lukumäärä väheni
Suomessa 70-luvulle asti. Vähimmillään
niitä oli pari tuhatta. 70-luvun lopulla vuohikanta Suomessa
alkoi elpyä. Maatalouspolitiikan seurauksena
kuttutilojen määrä nousi yli sadan kutun
tiloihinkin. Elpyminen jatkui hienosti, ja kymmenen vuotta sitten
kuttuja oli melkein 6 000, mutta nyt suunta näyttää Tiken
tilastojen perusteella olevan alaspäin. Vuohitiloja on
450, usein tiloilla on vain muutama kuttu. Eniten kuttuja on Satakunnassa,
Pirkanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla. Onneksi Suomen Vuohiyhdistys
toimii aktiivisesti.
Arvoisa puhemies! Kuttu on utelias. Niin pitää meidänkin
olla. Meidän tulee uteliaasti katsoa suomalaisen maaseudun
tarjoamia mahdollisuuksia. Uusien, vihreiden talouden elinkeinojen vahva
ja vankka pohja löytyy maaseudultamme. Ennakkoluulottomasti
meidän tulee hakea uusia ratkaisuja. Rakennemuutoksen rytinässä ei
auta järjestellä vanhoja palikoita uudelleen,
vaan pitää keksiä uudet palikat. Kutut
ovat myös selviytyjiä. Heidän esimerkkiään
seuraamalla eli kaikki voimavarat ja mahdollisuudet hyödyntämällä Suomikin
selviää. Tästä kutut kiittävät.
Edustaja Timo Roos päätti kuttupuheensa vuonna
85 seuraavasti: "Kutusta on sanottu, että jos ei se pahaa
tee, niin ainakin se sitä suunnittelee. Vielä pahemmilta
näyttävät kuttujen heimoa kohti käyvät
suunnitelmat." Toivottavasti nykyhallitukseen ei päde sama
kuin kuttuihin: jos se ei tee pahaa, niin se ainakin suunnittelee.
Ja toisekseen: vaikka suomalaista maaseutua kohti käyvät
suunnitelmat näyttävät ajoittain huolestuttavilta
ja sitä halutaan kurmuuttaa keskittämisen vimmalla,
toivottavasti suunta muuttuu ja osaamme käyttää hyödyksi
koko Suomen tarjoamat voimavarat. Eläköön
kuttuperinne, eläköön elävä maaseutu!
Toivon hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta teille,
arvoisa puhemies, hyvät kollegat sekä eduskunnan
henkilöstö.
Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.