3) Hallituksen esitys  laiksi työttömyysturvalain
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Voisin aloittaa puheenvuoron suurin piirtein
            samoilla sanoilla, joilla edellinen puhuja päätti
            puheenvuoronsa, elikkä tämä esitys on
            oikean suuntainen mutta riittämätön.
            Esitys on todella tärkeä. Tässä on
            työttömyysturvalain muutoksesta kysymys. Lopultakin,
            kun koko syksyn olemme esitystä odottaneet, on se tänne
            saatu. Tämä pitää sisällään
            kolme parannusta työttömien asemaan eikä yhtään
            heikennystä.
         
         
         
         Peruspäivärahaa esitetään
            korotettavaksi 135,27 markkaan päivältä elikkä 22,75
            euroon. Tässä on mukana indeksikorotus, joka tulee
            tietysti vuoden alussa, ja sen lisäksi 5 markan tasokorotus
            peruspäivärahaan. Vaikka voin todeta, että se
            on oikean suuntainen, se on riittämätön, mutta
            hyvä näinkin, parempi tämäkin
            kuin ei mitään, elikkä yhteensä 8
            markkaa. Se on noin 160 markkaa kuukaudessa brutto. Veroa
            menee siitä lähemmäs parisenkymmentä prosenttia.
            Ei siitä suurta summaa työttömälle
            työmarkkinatuen ja peruspäivärahan saajalle
            käteen kuukaudessa jää mutta jääpä nyt
            nykyistä vähän enemmän.
         
         
         
         Kuten kaikki hyvin tietävät, peruspäivärahan ja
            työmarkkinatuen tasokorotus on ollut nimenomaan vasemmistoliiton
            ajama asia. Tuntuu, että se on täytynyt tehdä sen
            takia tällä lailla, että ei voitu reilusti
            budjettiriihessä sitä hyväksyä vaan piti
            vielä odotuttaa muutaman kuukauden, että esitys
            saatiin valmiiksi. Mutta budjettiriihessä sovittiin selkeästi,
            että korotus tulee, vaikka joillekin se tuntui jääneen
            vielä epäselväksi.
         
         
         
         Työmarkkinatuen saajien osalta on todettava, että ikävä kyllä hyvin
            moni heistä joutuu työmarkkinatuen alhaisuuden
            vuoksi turvautumaan kuitenkin toimeentulotukeen. Siis normaalitilannehan
            on se, että työmarkkinatuen lisäksi saa asumistukea.
            Tätä voi pitää normaalitilanteena, että on
            kahta eri tukea. Totta kai parempi olisi, ettei tarvitsisi asumistukeakaan
            hakea, mutta moni työssä käyväkin
            joutuu asumistukea hakemaan pienten tulojen vuoksi. Mutta voi sanoa,
            että on epänormaali tila, että joutuu
            hakemaan kolmea eri etuutta elikkä hakemaan ensisijaisen
            etuuden pienuuden vuoksi täydennystä toimeentulotukena.
         
         
         
         Niitä henkilöitä, jotka ovat pysyvästi
            toimeentulotuen varassa, käytännössä työmarkkinatuen tasokorotus
            ei lainkaan auta päivittäisessä toimeentulossa.
            Heille on ensi vuonna luvassa ainoastaan toimeentulotuen
            perusosaan 2,4 prosentin korotus, joka on noin 40 markkaa kuukaudessa.
            Se on se, mikä heille jää, hyvä jos
            sitäkään. Riippuu vielä vähän
            laskennasta, mutta tämä on se taso. Sen vuoksi
            olisi erittäin tärkeää, että saataisiin
            edellisessä keskustelussa esillä ollut asumiskustannusten
            omavastuuosuus toimeentulotuessa poistetuksi tai ainakin pienennetyksi.
            Se olisi yksinkertaisin ja perustelluin tapa hoitaa heidän
            toimeentulonsa ongelmia.
         
         
         Pääministeri Lipponen on viitannut siihen, että tarvittaisiin
            verovähennyksiä myöskin työttömien
            kohdalla. Kokonaan pienen päivärahan varassa olevat
            työttömät, siis ne, jotka eivät
            enää maksa valtionveroa eli ansaitsevat alle 5 500 markkaa
            tänä vuonna, eivät ensi vuonna tule saamaan
            minkäänlaista verohelpotusta, koska he eivät
            saa ansiotulovähennystä kunnallisverotuksessa.
         
         
         Muutos mielestäni olisi perusteltua, koska meillä katsotaan,
            että kansaneläkkeestä ei voi periä veroa
            lainkaan, ja eläketulovähennyksen avulla tämä on
            hoidettu. Opiskelijat eivät myöskään
            joudu maksamaan veroa pelkästä opintorahasta.
            Se on opintorahavähennyksellä omana pykälänään
            verolaissa hoidettu. Työttömillä ja muilla
            päivärahansaajilla pitäisi olla samantapainen
            oma toimeentuloturvavähennyspykälä vai miksi
            sitä nimitetään, sillähän
            ei ole merkitystä, niin että pelkkä päiväraha
            olisi kokonaan veroton. Kun alkaa tulla muuta tuloa lisäksi,
            silloin verotus alkaa vähitellen tulla siihen mukaan. Tämä olisi
            oikeus ja kohtuus, että tällainen järjestelmä saataisiin
            myös päivärahansaajia koskemaan. Toivon,
            että pääministerin ajatukset pitävät
            sisällään jotain tämän
            suuntaista. Siitä minulla ei tietysti ole mitään
            varmuutta. Mutta ainakin on jo hyvä, että hän
            on ottanut esille tämän asian viime viikkoina
            työttömyystilanteeseen liittyen.
         
         
         Esitys pitää sisällään
            myöskin viime vuoden tupossa sovitun ansiosidonnaisen päivärahan
            ansio-osan nostamisen 42:sta 45 prosenttiin. Tämähän
            on tärkeä, hyvä asia. Tässäkin
            osalla ongelmaksi muodostuu se, että kun on 90 prosentin sääntö eli
            enimmillään päiväraha voi olla
            sen suuruinen lapsikorotusten kanssa, myöskään
            tässä kaikille ei tule mitään
            lisää.
         
         
         Kolmantena asiana esityksessä on työssäoloehtoa
            koskevien säännösten tarkistaminen niin,
            että yhdistelmätuella olevat saisivat nykyistä pidemmän
            ajan luetuksi hyväksi, mutta nyt vain puolet yhdistelmätukiajasta
            otettaisiin huomioon. Sehän ei nyt vieläkään
            vastaa tietysti sitä, mikä olisi oikeus ja kohtuus,
            elikkä että yhdistelmätuella työssä oleva
            saisi koko työajan, koska hän tekee työtä työsuhteessa,
            hyväksytyksi yhdistelmätukeen. Mutta tässä mennään
            pieni askel eteenpäin.
         
         
         Olisin todella toivonut, että ministeri Perho olisi
            jäänyt kanssamme keskustelemaan työttömien
            asemasta tänään. Lisäbudjettikeskustelussa
            on jo pitkään puhuttu työttömyydestä,
            työttömien asemasta. Ensisijaista on ilman muuta
            se, että pystyttäisiin järjestämään
            töitä mahdollisimman monelle, niille, jotka kykenevät
            työtä tekemään, ja myöskin
            niille, jotka ovat vajaakuntoisia eivätkä siksi
            pysty tekemään täysipainoista työtä.
         
         
         Olemme tänään tehneet sosiaali- ja
            terveysvaliokunnassa tärkeän lainmuutoksen työasiainvaliokunnan
            lausunnon pohjalta, kun käsittelimme vajaakuntoisten ja
            vammaisten työllistämistä koskevaa lakia.
            Päätimme tehdä myöskin työllisyyslain
            16 §:ään muutoksen, niin että vajaakuntoiset
            rinnastettaisiin nuorten ja pitkäaikaistyöttömien
            tavoin niihin, joilla on ensisijainen oikeus saada tukityötä tukitoimenpiteillä taikka
            työvoimapoliittista
            koulutusta jne.
         
         
         Tämä on erittäin tärkeää tilanteessa,
            jossa nimenomaan vajaakuntoisten työttömien määrä on viime
            vuosina noussut koko ajan, vaikka kokonaistyöttömyys
            on alentunut. Arvio on se, että noin 90 000 työtöntä näistä 200 000—300 000:sta —
            riippuu
            tilastosta, työministeriönkö tilastoa
            tässä seurataan — joka tapauksessa yli 90 000
            työttömistä on vajaakuntoisia. Meistä jokainen
            tietää, että heidän mahdollisuutensa
            saada työtä avoimilla työmarkkinoilla
            ovat todella huonot. Siksi he tarvitsevat erityistä tukea.
            Tämä esitys auttaa vähän heidän
            toimeentulonsa osalta, mutta työllistämistoimien
            osalta meillä on tulossa vielä onneksi jo täällä käsiteltyjä uusia
            lakeja.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
            hallituksen esitys työttömyysturvalain muuttamisesta
            on meille ay-taustaisille kansanedustajille erittäin tärkeä.
            Erityisesti koko vasemmistoliiton eduskuntaryhmä voi olla
            kohtuullisen tyytyväinen, että asia on edennyt,
            mutta niin kuin ed. Stenius-Kaukonen totesi, tämä on
            oikean suuntainen mutta riittämätön. Tämä on
            ollut alusta asti meille vasemmistoliitossa yksi keskeisimpiä kysymyksiä.
         
         
         Peruspäivärahan lisäksi nyt ollaan
            nostamassa työmarkkinatukea ja ansioon suhteutetun päivärahan
            perusosaa. Näitten perusteella määräytyvät
            muut etuudet nousevat vastaavasti samassa suhteessa, mikä on
            aivan oikein. Alun perin tilanne oli se, että hallitus
            esitti 4 markan korotusta. Vasemmistoliitto irtautui tästä paketista
            ja vaati tuntuvampia korotuksia ministeri Siimeksen suulla. Meidän
            vaatimuksemme oli 10 markkaa. Se, mitä pyydettiin, ei olisi
            ollut liikaa, mutta voimme olla suhteellisen tyytyväisiä tämän
            hetken esitykseen. En sano tätä sen takia, että työttömyyspäiväraha
            on nousemassa vasemmistoliiton vetämänä,
            vaan siksi, että nyt tehdään sitä politiikkaa,
            jota työttömät tarvitsevat: selvää rahaa ja
            elintason nostamista.
         
         
         
         Peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella
            elävien ongelmia tuntevana edustajana sanon,
            että nyt on viimeinen hetki parantaa heidän toimeentuloaan.
            Ministeri Niinistö on kävellyt aikaisemmin näitten
            vaatimusten yli, mutta nyt pitää olla rohkeutta
            ottaa vastuu työttömien toimeentulon parantamisesta
            ja viedä hallituksessa esitys läpi.
         
         
         
         Olemme tekemisissä tärkeän asian
            kanssa. Näitä parannuksia meiltä on odotettu
            pitkään. Nyt meillä on mahdollisuus vastata
            näihin odotuksiin. Työttömyysturvan parantaminen
            on konkreettinen osoitus siitä, että työttömistä pidetään
            oikeasti huolta ja kannetaan vastuuta eikä vain jaeta sympatiaa.
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Työmarkkinatuesta annetun lain mukaan
            täysimääräinen työmarkkinatuki
            on työttömyysturvalain peruspäivärahan
            suuruinen. Tämä tarkoittaa sitä, että peruspäivärahaan
            tehtävä korotus koskisi myös työmarkkinatukea.
            Työttömyysturvalain mukaan ansioon suhteutettu
            päiväraha muodostuu täyden päivärahan
            suuruisesta perusosasta ja ansio-osasta. Peruspäivärahan
            korotuksella vastaavasti myös ansioon suhteutetun päivärahan
            perusosa nousee. Tämä on aivan oikein. Peruspäivärahan
            ja työmarkkinatuen korotukset kohdistuvat noin 260 000:een
            työmarkkinatuen saajaan ja peruspäivärahan
            korotus noin 42 000 henkilöön. Hallituksen
            esitykseen sisältyy lisäksi ajatus työssäoloehdon
            tarkistamisesta.
         
         
         
         Työttömiä ja muita vähäosaisia
            ihmisiä on liian pitkään hyppyytetty
            luukulta toiselle. Työttömiä ei pidä asettaa
            vastakkain ja sillä tavalla jakaa köyhyyttä vähäosaisten
            kesken. Työttömyyden aiheuttamat isot ongelmat,
            kuten köyhyys ja syrjäytyminen, pitää hallitusohjelman
            vaatimusten mukaan poistaa. Köyhyyden ja syrjäytymisen
            poistaminen ovat poliittisia tavoitteita, jotka ovat meille vasemmistoliittolaisille
            tärkeitä asioita. Näihin tavoitteisiin
            olemme hallitusohjelmassa sitoutuneet, ja niistä on pidettävä kiinni
            ja näitä ihmisiä puolustettava. Tältä osin
            nyt käsiteltävänä oleva hallituksen
            esitys on oikean suuntainen.
         
         
         Aivan lopuksi haluan muistuttaa työmarkkinajärjestöjen
            tärkeästä roolista näitten asioitten
            sopimisessa. Ilman sieltäpäin tulevaa tahdonilmaisua
            nämä asiat eivät etene käytännön
            tasolla.
         
         
       
      
         
         Markku  Laukkanen  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Onhan vähän kohtuutonta,
            ed. Kangas, jos te todellakin sanotte täällä, että tämä on
            riittävä, ja olette tyytyväinen. Tosiasiahan
            on se, että näiden ihmisten ja työssä olevien
            ihmisten välinen sosiaalinen toimeentulokuiluhan kasvaa.
            Se on räjähdysmäisesti kasvanut näinä vuosina,
            kun meillä on talous vetänyt hyvin. (Ed. Uotilan
            välihuuto) — Tämä on tosiasia,
            ed. Uotila, ei tästä päästä yli
            eikä ympäri. — Tähän
            viimeaikaiset tutkimukset, joita on Suomessakin julkaistu, ovat
            kaikki päätyneet.
         
         
         Olennaistahan on se, millä vaikutetaan siihen ydinkysymykseen,
            millä saadaan työpaikkoja lisää tähän
            maahan. Missä ovat vasemmistoliiton toimet siinä?
            Missä te olette olleet ajamassa rakenteellisia uudistuksia,
            jotta saadaan luotua työpaikkoja tänne, ja tukemassa
            yrittäjyyden edellytysten parantamista?
         
         
         Totean vielä, ed. Stenius-Kaukonen, teille, että on
            todellakin hyvä pitää mielessä laajan
            työttömyyden käsite. Tilastokeskus puhuu 200 000:sta,
            laaja työttömyys on aivan muuta. Työministeriön
            luvut ovat yli 300 000, siihen päälle
            työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevat ihmiset ja työeläkeputkessa
            olevat ihmiset. Me olemme puolen miljoonan ihmisen kanssa tekemisissä,
            joiden asioista me nyt tällä hetkellä tässä esityksessä puhumme.
         
         
       
      
         
         Mikko  Kuoppa   /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle haluan huomauttaa, että uskon,
            että vasemmistoliiton puhujat, minä muiden mukana,
            tulemme sanomaan, että tämä on oikean
            suuntainen, mutta tämä ei varmasti riittävä ole.
            Ed. Laukkaselle minä haluan muistuttaa, että ed.
            Laukkasen puolue oli se, joka ajoi läpi tämän
            työmarkkinatuen, joka ei kyllä ole kovin häävi.
            Se on ollut se varmin tae, millä ihmiset on saatu köyhyysloukkuun.
            Tämän korjaaminen on ollut vähintäänkin
            tuskallista eduskunnassa, niin tässä kuin edellisessäkin.
            Tämän pahan epäkohdan korjaamista me
            olemme yrittäneet ja yritämme edelleenkin ja myöskin niin,
            että työllisyysrahat lisääntyisivät,
            jotta voitaisiin ihmisille tarjota työtä.
         
         
       
      
         
         Inkeri  Kerola   /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Yhtyisin ed. Laukkasen puheenvuoroon
            tässä työllistävässä mielessä.
            Nimenomaan tällä hetkellä on arvioitu,
            että työttömyydestä johtuvat
            menot ovat 23 miljardin markan luokkaa. Jos näitä rahoja
            sijoitettaisiin esimerkiksi nuorisotyöttömyyden
            hoitoon, uskoisin, että työllistäminen
            osuisi aivan nappiin. Erikoisesti, kun mietimme tilastoja Euroopan
            laajuisesti, olemme saaneet palautetta siitä, kuinka Suomi
            ei ole hoitanut työllisyysvelvoitteitaan niin kuin ne kuuluisi
            hoitaa.
         
         
       
      
         
         Kari  Uotila  /vas (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laukkanen vähän
            aikaa sitten tässä samassa salissa sanoi ministeri Niinistölle,
            että nämäkin rahat olisi pitänyt
            laittaa muualle elikkä tärkeämpi kohde
            olisi ollut. Nyt hän väittää,
            että nämä eivät ole riittäviä. Nämä eivät
            ole riittäviä, me olisimme halunneet korottaa
            nyt jo enemmän peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea,
            mutta se, että viitataan, että pitäisi
            tehdä jotakin muuta — pitäisi alentaa
            työnantajamaksuja ja muita — ei lohduta niitä työttömiä,
            jotka tällä hetkellä joutuvat tulemaan
            toimeen tällä liian pienellä perusturvalla.
         
         
         Kaikki köyhyystutkijat, Kirkon nälkäryhmän edustajat,
            kaikki, ovat olleet sitä mieltä, että paras
            tapa auttaa näitä kaikista köyhimpiä ihmisiä on
            lisätä heidän tulonsiirtojaan elikkä nostaa
            heidän perusturvaansa. Sitä tässä pienellä askeleella ollaan
            tekemässä. On niin helppo muuta sanoa, mutta sellaista
            tilannetta ei tule, etteikö täällä tuhansia
            ja kymmeniätuhansia pitkäaikaistyöttömiä edelleen
            olisi, vaikka kuinka kauniisti puhutaan työnantajien maksujen
            alentamisesta.
         
         
         
       
      
         
         Viron tasavallan presidentin vierailu
         
         Ensimmäinen   varapuhemies:
         
          Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Viron tasavallan
            presidentti Arnold Rüütel ja rouva Ingrid Rüütel seurueineen
            ovat saapuneet seuraamaan täysistuntoa. Eduskunnan puolesta
            lausun arvoisat vieraat tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
         
         
      
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen  /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen syytti vasemmistoliittoa siitä,
            että me muka sanomme, että tämä on
            riittävä, ja olemme tyytyväisiä.
            Ed. Laukkaselta jäi kyllä kuulematta meidän
            sanojemme loppu. Emme me nielaisseet sitä loppua vaan sanoimme,
            että tämä on riittämätön ja
            me olemme tyytymättömiä, mutta on tämäkin parempi
            kuin ei mitään. Toivoisin, että ed. Laukkanen
            ja keskustalaiset suuntaisivat katseensa joskus tuonne oikealle
            päin eivätkä meitä moittisi,
            ainoita, jotka ovat yrittäneet yhdessä sosialidemokraattien
            kanssa — kiitos siitä — viedä näitä eteenpäin.
            Vasemmisto on se, joka kantaa köyhimmistä huolta,
            mutta te ette koskaan suuntaa katsettanne oikeistoon, joka on se,
            joka vastustaa kaikkia muutoksia, mitä yritämme
            täällä eduskunnassakin saada aikaiseksi.
         
         
       
      
         
         Matti   Kangas   /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen ei kuullut, kun minä sanoin,
            että se on oikean suuntainen, mutta riittämätön.
            Näinhän se on. Täällä kerrottiin,
            että 16 000 on julkisella puolella työpaikkoja
            avoinna ja 300 000 työtöntä on.
            Tiedetään, että varsinkaan pitkäaikaistyöttömiä,
            vaikka heille laitetaan rahaa evääksi, kukaan
            ei tahdo ottaa töihin, yksityinen sektori varsinkaan. Se
            on sellainen yhtälö, että monta vuotta
            vielä on työttömiä Suomessa,
            vaikka me täällä puhumme mitä tahansa.
            Kyllä me siltä osin olemme tyytyväisiä, että 4:ää markkaa
            tarjottiin ja me saimme 8 markkaa. Kyllä se on tuplanousu,
            ja se 150 markkaa on iso raha monelle työttömälle,
            joka 2 000 markkaakin saa kuukaudessa. Meille se voi, jotka
            nostimme palkkoja roimasti, olla pieni raha, mutta työttömille
            iso raha.
         
         
       
      
         
         Mikko  Immonen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niinhän se on, että tässä ed.
            Laukkasen edustaman puolueen aikana tehtyä tilannetta nyt
            korjataan (Ed. Ojala: Edelleen!) — edelleen, ja se on tietysti
            tuskainen ja pitkä työ.
         
         
         Olen tässä iloinen siitä, että nyt
            ensimmäisen kerran vuoden 95 jälkeen voidaan sanoa,
            että kolme plussaa tässä työttömien
            asialle ollaan saamassa. Voisi puhua tästä vaikka
            kolmoisvoittonakin siihen nähden, että on itse
            asiassa koko 90-luvun kolhittu suomalaisia ihmisiä ja varsinkin
            työttömiä ihmisiä. Ymmärrän
            hyvin ed. Laukkasen tuskan, koska tässä on myös
            piikki epärehellisille yrittäjille, koska tässä on
            kytkentä ansiosidonnaiseen päivärahaan
            säilynyt. Se on todella yksi suuri voitto, se on voitto
            järjestelmälliselle työllisyydelle, järjestelmälliselle
            yhteisölle siksi, että siinä vähän
            tönäistään niitä pk-yrityksiä,
            jotka takataskussaan kantavat Loimaan kassan lappuja ja joissa halutaan,
            että tämä kytkös ehdottomasti
            katkaistaan.
         
         
         Ennen kaikkea tämä juttu on tärkeä siltäkin osin,
            että saadaan kuuden kuukauden yhdistelmätuen työssäoloehto
            ja nämä korotukset. Tässä on
            lukuisa joukko ihmisiä, jotka eivät vapaille markkinoille
            enää työllisty, ja tätä kautta,
            kun he saavat pienen työpätkän, he saavat
            otteen johonkin kolmannen sektorin työpaikkaan, missä elämänturva
            ja sosiaalinen yhteisyys säilyy, ja potkua myöskin
            mahdollisille vapaille työmarkkinoille.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen syytti vasemmistoa siitä,
            että se ei ole vaatinut työllistämistä ja
            keskeinen työttömyyden torjunta on jäänyt
            pois. Viime aikoina on valmistunut hyvinkin kattavia tutkimuksia,
            joissa on selvitetty Ahon hallituksen työllisyyspolitiikkaa.
            Yksi keskeinen sanoma on se, että silloin annettiin työttömyyden
            vapaasti kasvaa eikä edes pyrittykään
            ihmisiä työllistämään,
            annettiin nimenomaan työttömyyden kasvaa. (Ed.
            Laukkanen: Ennätysmäinen talouskasvu!) Nyt, ikävä kyllä,
            näitä samoja ongelmia ja vaikeuksia, mitkä silloin
            syntyivät, on edelleenkin olemassa, niitä ei ole
            korjattu. Vasemmisto on yrittänyt saada parannuksia näiden
            ihmisten asemaan. Näin ollen syytös ei kyllä mielestäni
            tällä kertaa osu oikeaan kohtaan.
         
         
         Vasemmistoliiton tavoitteenahan oli 10 markan tasokorotus. Täytyy
            sanoa, että 10 markkaakin työttömien
            peruspäivärahaan ja työmarkkinatukeen
            on todella vaatimaton korotus. Sitä ei ihan saatu, mutta
            saatiin kuitenkin selvästi enemmän kuin hallitus
            tarjosi, ja jokainen markka työttömälle
            on tärkeä. Niille ihmisille, joilla markkaa ei
            ole, markka on tärkeä, silloin kun se tulee, nimenomaan
            kun se tulee lisää.
         
         
         Tässä on tietenkin sellaisia ongelmia, että meillä ensisijainen
            perusturva — eläkkeet, työttömyysturva,
            sairauspäivärahat ja sellaiset — on aivan
            liian alhainen, koska sillä ei tule toimeen. Näin
            ollen pitäisi tässä tapauksessa nimenomaan työttömyysturvan
            perustasoa nostaa, niin että ihmiset tulevat sillä toimeen,
            ettei heidän automaattisesti tarvitsisi turvautua kunnalliseen
            toimeentulotukeen tai ruokapankkiin. Kyllä ihmisarvoa loukataan
            pahasti, kun on muka olemassa perusturva ja kuitenkin me kaikki
            tiedämme, että pitkäaikaistyöttömät,
            jotka joutuvat olemaan työttöminä, eivät
            tällä rahalla tule toimeen. Perusturvan taso on
            kohtuuttoman alhainen. Siihen nähden tietenkään
            tämä korotus, mikä nyt tulee, 8 markkaa
            27 penniä, ei ole riittävä, mutta se
            on ehdottomasti oikean suuntainen ja parempi kuin mitä hallitus
            esitti alun perin.
         
         
         Näin ollen, kun syytetään siitä,
            että tämä on vaatimaton ja jää monelta
            osin puutteelliseksi, pitäisi syyttää niitä,
            jotka ovat estäneet saamasta edes sitä, mitä on
            vaadittu, koska siellä ongelma on. Näin ollen
            myöskin silloin, kun valtion budjetissa kuntien ja valtion
            työllisyysrahoja käsitellään,
            pitäisi muistaa, että vasemmistoliitto ei ole se,
            joka niiden korottamista on ollut estämässä. Ne
            ovat aivan muut voimat tässä maassa. Myöskin
            kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen poistaminen oli
            kova isku työttömille, koska se kiristi heidän
            verotustaan, ja kuten ed. Stenius-Kaukonen totesi, näin
            ollen työttömien verotusta tulisi muuttaa niin,
            että vähimmäisturva, työttömyysturva,
            olisi verovapaata. Se parantaisi heidän toimeentuloaan
            ja mahdollistaisi toimeentulon ilman kunnallista toimeentulotukea.
         
         
         Jos oikein muistan, lehtiuutisissa on ollut, että pääministeri
            Lipponen on todennut, että kyllä kai ilmaista
            ruokaa haetaan, jos sitä ruokapankeista jaetaan. Kumminkin
            on suoritettu tutkimuksia ja selvityksiä siitä,
            että ruokapankkeihin on todellinen tarve olemassa. Mielestäni
            on tavattoman suuri häpeä Suomelle, yhdelle maailman
            rikkaimmalle maalle, että vaikka se pystyy kyllä taloudellisesti
            järjestämään, mutta ei ole halunnut järjestää toimeentuloa
            ja sosiaaliturvaa sille tasolle, että ihmisten ei tarvitse
            ruokapankissa käydä. Ruokapankista ei ruoka-annoksia
            jaeta automaattisesti, vaan siellä suoritetaan hyvin tarkka selvitys
            henkilön varallisuudesta, tuloista, perhesuhteista ja kaikesta.
            Sen jälkeen vasta on mahdollisuus saada ruokaa, kun hätä on
            todellista. Mielestäni valtion pitäisi hoitaa
            niin, että ruokapankissa jaettaisiin myös muuta
            kuin EU-apua ja joidenkin vapaaehtoisten kauppaliikkeiden jakamaa
            ruokaa, kun ei kerran sosiaaliturvaa paranneta riittävästi,
            että ihmiset saisivat myöskin kohtuullisen toimeentulotason
            ainakin ruuan suhteen.
         
         
         Kaikista keskeisintä on tietenkin, että me
            lähtisimme siitä, että työllisyysrahoja
            nostettaisiin sille tasolle, että voitaisiin huomattavasti
            enemmän työllistää. Niiden ihmisten,
            joita ei pystytä työllistämään,
            perusturva, työttömyysturva, nostetaan sille tasolle,
            että automaattisesti toimeentulotukea ei tarvitse hakea,
            vaan he tulevat ensisijaisella sosiaaliturvalla toimeen.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa  Tykkyläinen  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ed.
            Kuoppa puhui aivan totta liittyen työttömyysturvan
            tasoon. Sen korottaminen olisi merkittävää ja
            tärkeää. Seuraavassa tilanteessa tähän on
            puututtava.
         
         
         Sen sijaan haluan puuttua kolmannen sektorin työosuuteen.
            On olemassa tilanteita, jolloin voidaan mennä ruokapankista
            hakemaan apua, ja on ihan tärkeä asia, että ihmiset,
            jotka eivät saa ruokaa, saavat sieltä avun. Mutta
            on myöskin toisenlaisia tilanteita, että ruoka-avustuksia
            jaetaan muuten. Nämä ilmeisesti ovat päättäjien
            silmissä menneet sekaisin. Joka tapauksessa toivoisin, että näissä asioissa
            edetään. Tällä hetkellä molempien
            sektoreiden työ on tärkeää ja
            merkittävää: sekä kolmannen
            sektorin työ, mutta myöskin työ eduskunnassa.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tämä on sillä tavalla
            historiallinen hetki, kun nimenomaan työttömyysturvan
            minimitasoon saadaan korotusta, että on pakko tulla vielä muutama
            sana tänne pöytäkirjoihin sanomaan.
         
         
         Todella viime vaalikaudella olin puolueeni edustajana piispa
            Eero Huovisen vetämässä Nälkätyöryhmässä,
            jossa käsiteltiin hyvin laajasti köyhyysongelmaa,
            syrjäytymisongelmaa ja suoranaista nälkäongelmaa.
            Työryhmä, joka koostui puolueiden edustajista,
            työmarkkinajärjestöjen edustajista ja
            monista muista edustajista yhteiskunnan eri sektoreilta — luonnollisesti
            myös kirkon edustajat olivat hyvin voimakkaasti mukana — selvitti
            köyhyysongelmaa ja tuli selkeästi siihen tulokseen,
            että kaikista heikoimmassa asemassa olevia ovat ne, jotka
            ovat pitkällisen työttömyyden seurauksena
            pudonneet ansiosidonnaiselta työttömyysturvalta
            työmarkkinatuelle, ovat työttömyysturvan
            peruspäivärahalla ja tietysti myöskin
            eläkeläisistä aivan pienimmän
            kansaneläkkeen varassa toimeen tulevat ihmiset.
         
         
         Parasta köyhyyden torjumista on tietysti yleinen talouspolitiikka
            ja työllisyystilanteen parantaminen, jossa tämä hallitus
            ja edellinen hallitus ovat ihan kiitettävästi
            onnistuneet. Mutta koska se ei kuitenkaan koskaan ole niin täydellistä,
            ettei olisi ihmisiä, jotka joutuvat turvautumaan perustoimeentuloon,
            silloin on huolehdittava sen tuen ja turvan tasosta. Voi sanoa,
            että ehkä myönteisimmät asiat
            tässä mielessä ovat olleet tämän vaalikauden
            aikana kansaneläkkeen tasokorotus ja nyt sitten työmarkkinatuen
            ja peruspäivärahan korotus.
         
         
         
         Kun vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tätä viime
            keväänä hyvin voimakkaasti korosti, meitä vähän
            peloteltiin, että älkää vain
            esittäkö peruspäivärahan ja
            työmarkkinatuen korotusta: Sitten katkaistaan kytkös
            ja tulee porrastukset työttömyysturvaan jne. Ainahan
            siellä on vaakakupissa se heikennys, jota yritetään
            siinä yhteydessä tuoda sisään,
            kun esitetään myös joitakin parannuksia.
         
         
         
         Kun tämä nyt liittyy työttömyysturvan
            uudistukseen, josta kolmikannassa syntyi sopimus ihan äskettäin,
            täytyy kuitenkin myöntää, että ne takapakit
            siinä uudistuksessa olivat ennakkokaavailuihin nähden
            hyvin pieniä. Itse asiassa tapahtui myönteistä sovitellun
            päivärahan osalta. Ei purettu kytköstä,
            ei tullut porrastusta ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan,
            joka oli hyvin vahvasti esillä aivan viime metreillä nimenomaan niin,
            että työhistorian pituuteen perustuva porrastus
            olisi tullut, joka olisi sortanut kylmästi työmarkkinoille äskettäin
            tulleita nuoria työntekijöitä. Niiden
            ehdotusten mukaan heidän ansiosidonnainen työttömyysturvansa
            olisi pudonnut kestoltaan lähes neljännekseen
            verrattuna pitkään työelämässä olleisiin
            työntekijöihin. Oli hyvä, että nämä heikennykset
            eivät konkretisoituneet.
         
         
         
         Sen sijaan saatiin parannusta peruspäivärahaan
            ja työmarkkinatukeen, ja myöskin siltä osin,
            kuin se kytkös vaikuttaa, myös ansiosidonnainen
            työttömyysturva nousee. Sekä kansaneläkkeen
            tasokorotus että työttömyysturvan perustason
            korotus ovat ratkaisuja, joita ei ole noin 15 vuoteen tässä maassa
            tapahtunut. Nyt ne ovat tapahtuneet aika lyhyellä aikavälillä,
            ja siitä täytyy olla todella tyytyväinen
            siitä huolimatta, että tiedämme, että taso
            ei vieläkään ole riittävä ja
            lisäponnisteluja jatkossa tarvitaan.
         
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
            lakiesitys on vain osa niistä uudistuksista, joita työttömyysturvaan
            on tulossa lähiaikoina. Oli erinomaisen hyvä,
            että työttömyysturvaan liittyvät
            ongelmakohdat hyvin kattavasti ja laajasti käytiin läpi
            kolmikantavalmistelussa.
         
         
         Mielestäni parasta tässä runsas viikko
            sitten aikaansaadussa sosiaalipaketissa työttömyysturvan
            osalta on se, että ansiosidonnaiselle päivärahalle
            takaisinpääsyä helpotetaan. Tällä asialla
            on suora yhteys köyhyysongelmaan johtuen siitä, että noin
            puolet köyhistä työttömistä on
            pudonnut työmarkkinatuelle.
         
         
         Tasokorotus päivärahaan, josta nyt keskustellaan,
            on hyvä ja perusteltu uudistus, tarpeellinen sellainen.
            Mutta ongelmaksi tässä korotuksessa saattaa muodostua
            yhteensovitus asumistuen ja muiden etuuksien kanssa. Jos ei nimittäin
            näiden etuuksien tulorajoja nosteta, saattaa käydä niin, että tästä korotuksesta
            ei jää juurikaan mitään käteen.
            Kun siis peruspäiväraha nousee, niin esimerkiksi
            asumistuki saattaa laskea. Pitäisin tärkeänä,
            että tässä yhteensovituksessa päästäisiin sellaiseen
            ratkaisuun, että peruspäivärahan korotus
            kutakuinkin kokonaan jäisi käteen.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Tässä laissa on kaksi
            asiaa sisällä: Ensinnäkin yhdistelmätuella
            olevien ihmisten työssäoloehto paranee nyt tässä sillä tavalla,
            jotta puolet tulee kertymään työssäoloehtoon.
            Se tarkoittaa sitä, kun yhdistelmätukeahan on
            tarkoitus jatkossa muuttaa siten, että sitä olisi
            mahdollista saada jopa kaksi vuotta, että sehän
            kerryttää vuoden eli pääsee
            reippaasti ansiosidonnaiselle, jos saa kahden vuoden työputken.
         
         
         Toinen on tietysti peruspäivärahan tasokorotus,
            joka on hyvä asia. Edellä ovat monet puhuneet
            siitä, mikä taistelu hallituksen sisällä on
            siitä käyty. Siitä pitää ministeri
            Siimekselle nostaa hattua, jotta hän nosti äläkän
            ja tässä tuli 8 markkaa kuitenkin. Alun perin
            ymmärsin, että indeksi olisi 3 markkaa, jotta
            kun vitonen tulee tässä lisää,
            niin sehän on ihan hyvä eteenpäinmeno. Aina
            voi sanoa, että se ei ole sinällään
            riittävä, kun katsoo, miten pienillä päivärahoilla
            nämä ihmiset elävät.
         
         
         Tässä on tietysti muistettava, että kaiken
            kaikkiaan työmarkkinatuella olevien asema paranee sillä tavalla
            huomattavasti, että lapsiperheiden osalta yksilapsisiin
            perheisiin tulee bruttotuloa yli 300 markkaa ja taitaa kolmilapsisiin
            perheisiin tulla noin 600 markkaa kuukaudessa lisää. Kun
            siihen laitetaan tämä lähes 200 markkaa, niin
            kyllä sen nyt jollakin tavalla uskoisi parantavan sitä tilannetta.
         
         
         Mutta se pulma, jonka ed. Kallio totesi, on yhteensovitukset.
            Toimeentulotukipuolella pitäisi valitettavasti saada muutosta
            aikaan. Monessa tapauksessa voi käydä niin, jotta
            ne ihmiset eivät hyödy yhtään,
            koska nämä korotukset otetaan siellä huomioon
            ja ne syövät kokonaan sen pois. Se on plus miinus
            nolla juuri niille, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa.
         
         
       
      
         
         Inkeri  Kerola  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin puuttua erääseen
            käytännön ongelmaan, joka ilmenee erityisesti
            alle 55-vuotiaiden ryhmässä, on yleinen siellä,
            ja koskee työmarkkinatukea saavia henkilöitä.
         
         
         Kun työmarkkinatukea myönnettäessä huomioidaan
            puolison tulot, tämä tilanne kärjistyy silloin,
            kun molemmat puolisot ovat työttömiä. Kun
            toinen työllistyy, työmarkkinatuki pienenee tai
            poistuu kokonaan toisen osalta. Kysyisin, kun täällä on
            niin ylistetty tätä uutta lakiesitystä: Onko
            tämä sitten jäänyt unholaan,
            vai onko tämä kenties kannustavaa työllistämispolitiikkaa
            hallituksen taholta?
         
         
       
      
         
         Pertti  Turtiainen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kerolan esiin ottama asia on hänen
            näkemyksensä mukaan ongelma, joka on edelleen olemassa,
            mutta tässähän tuli korjaus osaltaan tarveharkinnan
            osalta, jota lievennettiin ennen kaikkea vasemmistoliiton vaatimuksesta.
         
         
         Mutta itse asiaan. Ainakin henkilökohtaisesti hämmästytti
            se keskustelu, kun tähän asiaan liittyen käytiin
            neuvottelua työmarkkinatuen ja peruspäivärahan
            korottamisesta viime alkukesästä, jolloin reaktiot,
            vastaus ja kannanotot olivat sen suuntaisia lähes kaikkien
            puolueiden suunnalta, kun vasemmistoliitto esitti korjauksia kumpaankin
            päivärahaan, että ei ole mitään
            perustetta korjata niitä, ja suuri vastustus oli.
         
         
         Yhtenä perusteena käytettiin sitä,
            mihin ed. Kallio viittasi: Jos korotetaan työmarkkinatukea ja
            peruspäivärahaa, se vaikuttaa sitten taas kielteisesti
            tilanteissa, joissa asianomainen henkilö on toimeentulotuen
            varassa ja saa asumistukea, jolloin se yhteensovituksen kautta pienentää käteenjäävää
            osuutta,
            niin ettei siitä sitten jäisi juuri mitään.
         
         
         Hyvä asia on se, että tänäkin
            päivänä esiin nousseen asumistuen kohdalla
            on keskusteltu siitä, että omavastuuosuus pitäisi
            pienentää taikka poistaa kokonaan. Itse olen sitä mieltä,
            että se tulisi kokonaan poistaa, koska on ihan kohtuuton tämmöinen
            7 prosentin omavastuu tänä päivänä. Se
            tulee toista kautta takaisin sitten, jos se poistetaan kokonaan.
         
         
         Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
            korottaminen esitetyllä tavalla on tietysti oikean suuntaista,
            ja ihmettelen sitä, että täällä on
            kritisoitu sitä, kun tällainen korotus on tullut,
            että tässä ei ole kukaan mitään
            tehnyt. Olen sitä mieltä, että parempi
            tämä on kuin ei mitään, joskin
            se on selkeästi riittämätön,
            kun huomioidaan kustannustason nousu kaiken aikaa. Ainahan nämä tuet kulkevat
            sen jäljessä, mitkä tarpeet ovat.
         
         
         Mutta miten sitten tulevaisuudessa rahoitetaan niin työmarkkinatuki
            kuin peruspäiväraha ja ylipäätään
            työttömyysturva, kun suhdanteet ovat menossa siihen
            suuntaan, mihin ovat menossa, mistä tänään
            on keskustelua lisätalousarvion lisäyksen
            osalta käyty ja viitattu siihen, että tulevaisuus
            saattaa näyttää synkältä?
            Onko tähän varauduttu riittävällä tavalla,
            että pystytään rahoittamaan työttömyysturva?
         
         
         Mikä on sitten mahdollisuus vaikuttaa työllisyyden
            hoitoon ja työttömyyden poistamiseen? Täällä on
            siihenkin viitattu, että olisi parasta lääkettä se,
            että saadaan työpaikkoja lisää,
            ja olen samaa mieltä. Meitä on kritisoitu siitä,
            että vasemmistoliitto ei näe huolta työpaikkojen
            syntymisestä ja sitä kautta työttömyyden
            poistamisesta. Väitän, että asia on päinvastoin.
            Olemme kyllä niitä harvoja puolueita tänä päivänä tässä valtakunnassa,
            jotka tosiaan kantavat huolta työttömyyden poistamisesta
            ideoimalla ja keksimällä keinoja, miten voidaan
            tätä toteuttaa.
         
         
         Siinä mielessä hämmästyttää jokin
            aika taaksepäin yrittäjyydestä käyty
            ajankohtaiskeskustelu, jossa kovasti keskusteltiin, mutta mitään
            selkeitä konkreettisia esimerkkejä ei esimerkiksi keskustapuolueen
            suunnalta tullut millään tavalla, miten yritystoimintaa
            pystytään elvyttämään, jotta
            se tuo uusia työpaikkoja. Ainoa keino ei voi olla se, että työnantajamaksuja
            pienennetään, sillä siihenkin rahat täytyy
            jostakin löytää.
         
         
         Mutta hallituksen esitykseen. Tältä osin,
            mitä on esitetty, toteaisin, että tämä on
            hyvä suunta, mutta riittämätön,
            ja yritetään jatkossa korjata sitä vielä paremmalle
            tasolle.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Turtiainen lopetti, että oikean
            suuntainen mutta riittämätön. Niin ovat
            todenneet monet muutkin edustajat täällä aikaisemmin
            tämän keskustelun aikana. Olen täsmälleen
            samaa mieltä itse asiasta ja perustelen vähän
            lisäksi sitä, miksi asianlaita näin on
            ja miksi sen järkevästi otettuna pitäisi
            ollakin niin, että sekä työmarkkinatuen että peruspäivärahan
            tasoa nostetaan: sen takia, että juuri tässä joukossa,
            erikoisesti pitkäaikaistyöttömien joukossa,
            toimeentuloturvaluukkuun tukeudutaan yhä enemmän
            ja enemmän. Yhteiskunta, yhteinen kassa, sen maksaa. Silloin
            voisi tämä pohja-, perustulo olla merkittävästi
            korkeampi, kun yhä useamman kohdalla toimeentuloturvaluukkuun
            tukeutuminen on välttämättömyys
            ja sen yhteiskunta on hyväksynyt.
         
         
         Minä väitän, että ensi vuonna
            työllisyysasiat ja maan vähätuloisimman
            väestönosan asiat nousevat aivan keskustelun kärkeen
            ja silloin tullaan vaalien alla suorittamaan tasan vuoden kuluttua erittäin
            merkittävät ratkaisut. Suunta on sama kuin nyt,
            mutta tasomuutos on paljon merkittävämpi.
         
         
       
      
         
         Marja-Liisa Tykkyläinen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tulin puhujakorokkeelle, koska en ole varma,
            pystynkö puhumaan niin nopeassa ajassa.
         
         
         Täällä on käsitelty työttömyysturvalakia
            ja myöskin asumistukea ja toimeentuloturvatukea. Totean
            tässä, kun nyt sitten kuntasektorilla jo olen
            joutunut työskentelemään aika paljon
            ja puuttumaan toimeentuloturvalainsäädännön
            tulkintaan, että jos ei saa työttömyysturvalain
            piiristä rahoituksia ja työmarkkinatuen piiristä rahoituksia,
            silloin joutuu menemään toimeentuloturvalainsäädännön
            piiriin ja siellä on tulkinnanvaraisuutta.
         
         
         Olen joutunut kohtaamaan monia sellaisia henkilöitä,
            joiden kohdalla on tulkittu niin, että he eivät
            ole saaneet rahoituksia, vaikka viranomaisilla on tiettyyn rajaan
            tulkintaoikeus. Toivoisinkin, kun tätä lainsäädäntöä työttömyysturvaan
            liittyen käsitellään — nämä liittyvät
            aika keskeisesti kuitenkin toisiinsa — että olisi
            aina jokin turva olemassa, kiinnitettäisiin huomiota tähän
            sitten, kun asetukset tästä lainsäädännöstä astuvat
            voimaan. Eli myös viranomaisten tulisi tietää,
            kuinka täytyy toimia, ettei kansanedustajien tarvitse vahtia
            kuntatasolla, meneekö kaikki hyvin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tulin tänne oikeastaan vähän
            puuttuakseni tähän lainsäädäntöön
            toisesta näkökulmasta. Täällä on
            puhuttu osittain työttömyysturvalain kohdalla
            myöskin yrittäjien asemasta. Se on tällä hetkellä aika
            heikko sen jälkeen, kun on tapahtunut konkurssi ja yrittäjät joutuvat
            sitten taistelemaan toimeentuloturvastaan. Heidän kohdallaan
            on erittäin paljon ongelmia. Niitä on ollut jo
            aiemmin, mutta niitä on tänä päivänäkin
            aika paljon. Tämä ongelma on noin kymmenen vuoden
            ajalta eikä vieläkään ole selvinnyt.
            Sen johdosta itse näkisin, että on hyvä,
            että on työttömyysturvalaki. Tämä on
            riittämätön. Rahasummilla, jotka on saatu
            aikaan, ei tällä hetkellä pärjätä.
            Sehän on ihan selvä tosiasia. Sen sijaan olisi
            hyvä, että me voisimme saada lisää yrityksiä ja
            työpaikkoja.
         
         
         Täällä usein olen käynyt
            puhumassa myöskin nuorten yrittäjien puolesta,
            että heille taattaisiin sellaisia voimavaroja, että he
            pääsisivät kiinni yritystoimintaan, ja
            sitä kautta ehkä myöskin työttömyysturvalainsäädännön
            perusteella voidaan jakaa enemmän, kun on vähemmän
            työttömiä.
         
         
         Olen kohdannut eräitä yrittäjätapauksia
            ja haluan, arvoisa puhemies, yhden ottaa esille. Noin vuosi sitten
            ennen joulua kohtasin yrittäjähenkilön,
            joka oli joutunut konkurssin alle. Hän ei saanut mistään
            tukea, ei toimeentuloturvapuolelta eikä mistään.
            Joulu oli tulossa, ja perheessä oli lapsia. Perheessä ei
            ollut minkään näköistä ruokaa.
            Sillä hetkellä pystyin auttamaan, koska olen isompipalkkainen,
            kuten täällä on todettu. Mutta tietysti
            voi olla, että kaikki nämä tilanteet
            eivät aina satu kohdalle. Se oli vain väliaikainen
            auttaminen. Tällaisiin ongelmiin pitäisi löytyä myöskin
            yhteiskunnan taholta voimavaroja. Ei niin voi olla, että näiden
            konkurssiin menneiden henkilöiden perheet ja lapset joutuvat
            kärsimään. Siinä perheessä oli
            todellakin nälkiintyneitä lapsia. Sitten Kuopion
            puolella me saimme tätä asiaa hoidettua niin,
            että Kilta tuli auttajaksi, mutta se oli vain osa-auttamista,
            arvoisa puhemies, eli meillä on vielä paljon tekemistä.
         
         
         Kun on paljon arvosteltu, että edustajien omia asioita
            on hoidettu, haluan tässä korostaa, että ulkopuolinen
            työryhmä on kansanedustajien asioita hoitanut.
            Se pitää muistaa. Meidän tehtävämme
            on täällä talossa hoitaa sitä lainsäädäntöä, joka
            koituu heikommassa asemassa olevien ihmisten hyväksi ja
            iloksi.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Turtiainen totesi, että yrittämisen
            ja yrittäjyyden lisäämisen ainoa keino
            ei voi olla työnantajakulujen alentaminen. Rahat on siihenkin
            löydettävä jostain, hän totesi.
            Ed. Turtiainen, ne löytyvät nimenomaan yrittäjän
            ja yrityksen talouden vahvistumisesta, joka tulostuu sillä tavalla, että työntekijöille
            voidaan maksaa paremmin palkkaa ja/tai on varaa uusiin
            työpaikkoihin, on varaa riskeerata uusiin työpaikkoihin.
            Kummastakin ratkaisusta tulostuu kasvavia palkkaverotuloja ja kulutusverotuloja
            valtiolle, ja sillä tavalla ne maksetaan, ne maksetaan
            moninkertaisesti, ed. Turtiainen.
         
         
         Ed. Turtiainen, työtön kerää eräiden
            tietojen mukaan helpostikin 5 000—8 000
            markkaa kuukaudessa erilaisina apurahoina ja tukiaisina. Se on suoraa
            menoa valtion kassasta. Jos sitä vastoin työntekijä saa
            8 000 markkaa työpalkkaa, siitä koituu
            9 000 markan tulo valtiolle. Tämän voin
            piirtää paperille, millä tavalla se tapahtuu. Ero
            on erittäin suuri: 8 000 markan menot tai 9 000
            markan tulot. Uusi työpaikka on lottovoitto valtiolle,
            jokainen uusi työpaikka on lottovoitto valtiolle. Sanotaan,
            että elämä on parasta huumetta. Palkkatyö on
            parasta sosiaaliturvaa.
         
         
       
      
         
         Pertti  Turtiainen  /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremerin puheenvuoroon liittyen,
            yrittäjyyteen ja yrittäjien toimintaedellytysten
            parantamiseen liittyen sanon edelleen sen, että erilaisten
            työnantajamaksujen alentaminen ei ole ainoa lääke.
            Lääke on myös se, että on työtä,
            jota yrittäjä tekee, teettää. Siihen
            liittyy sitten tuotekehitys, tutkimus, kaikki muu tämän
            tyyppinen ideointi, toimintojen järkiperäistäminen.
            On monia asioita, millä tapaa yritystoimintaa voidaan elvyttää.
            Se ei ole ainoa keino, että maksuja alennetaan.
         
         
       
      
         
         Inkeri Kerola /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oli pakko pyytää vielä puheenvuoro,
            kun ed. Turtiainen haastoi keskustan esittämään
            muitakin työllistämisvaihtoehtoja kuin työnantajamaksuihin puuttumisen.
            Verotuksellisten keinojen lisäksi työllistämisen
            esteiden poistaminen yleisesti, byrokratian purkaminen yleisesti,
            esimerkiksi sukupolvenvaihdokseen liittyvän negatiivisen
            lainsäädännön korjaaminen ja
            yrittäjyyden aito tukeminen ovat niitä keinoja,
            joilla esimerkiksi voitaisiin yrittäjyyttä ja
            myös samalla työllisyyttä edistää.
            Ei riitä se, että hallituksella on esimerkiksi
            sata erilaista yrittäjyyteen liittyvää hanketta,
            joista on saatu toteutettua vain tällä hetkellä kaksi,
            jotka nekin liittyvät vain veronmaksun maksupäivien
            tiivistämiseen. Ne eivät taida paljon meidän
            työllisyyttämme ja yrittäjyyttämme edistää.
         
         
       
      
         
         Mikko  Immonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallitus on toimintakautensa aikana tukenut
            yrittäjiä lukuisilla eri tavoilla. Tässä nyt
            tulee mieleen, kun ed. Kerolasta on kysymys, naisyrittäjälaina,
            joka on todella tärkeä.
         
         
         Mutta vastauksena aiempaan ed. Kerolan kysymykseen, miten tässä tarveharkintaista
            asiaa on tuotu esille: Muun muassa sillä tavalla, että kun
            yhdistelmätuesta kertyy kuusi kuukautta, niin liittymällä työttömyyskassaan
            ja saamalla kahdeksan tai nyt kymmenen kuukautta täyteen ei
            tarveharkintaisuus enää pelaa. Se on käytettävissä molempina
            kesinä tai sanotaanko kahtena kesänä,
            jolloinka on helpompi työllisyysjuttu.
         
         
         Ed. Tykkyläisen puheenvuoroon: Kyllä, kyllä todella
            näin on, että harmittavaisia tapauksia köyhyyden
            osalta on eikä yksittäinen ihminen, onpa sitten
            vaikka kansanedustaja, pysty juuri auttamaan kuin yhtä tai
            kahta. Laajasti ottaen juuri työttömien yhdistykset
            taannoin perustettiin, ed. Tykkyläinen, sitä varten,
            että saatiin laajempaa tukea, niin sosiaalista kuin vähän
            taloudellistakin, nostamaan ihmisiä, ovatpa he yrittäjiä tai
            muutoin työttömiksi joutuneita, tasapainoon. Sitä kautta
            tuotiin voimaa uudelle työlle, on se sitten taas yrittäminen
            taikka palkkatyö.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Turtiainen sai aika monta puheenvuoropyyntöä.
            Ihmetyttää kyllä ed. Turtiaisen puheenvuoro monessakin
            suhteessa. Uskon tuntevani yrittäjän ongelmat
            aika tavalla, kun on itse joutunut jopa lööppiin
            sen takia, kun oli sormi Raamatun päällä vannomassa
            pesäluetteloa oikeaksi. Uskon tuntevani ne ongelmat, jotka
            liittyvät yrittämiseen, aika hyvin myöskin.
            Siltä osin toteaisin, että eräs todellinen
            keino mielestäni on se, että ihmisillä on
            rahaa ostaa tuotteita ja ne tuotteet ovat sellaisia, että ne
            menevät kaupaksi. Ei sellaista yrittäjää olekaan,
            vaikka valtiolta tulisi kuinka paljon rahaa, että jotain
            varastoon vaan tehtäisiin. Kyllä tuotteen pitää kiertää.
            Se on ainut keino, ja ihmisillä pitää olla
            rahaa. Sen johdosta mielestäni tämä lakiesitys
            on tietysti oikean suuntainen. Kun pidemmän aikaa on kuunnellut
            eri puheenvuoroja, näin vasemmistoliiton edustajat sanovat
            ja vähän sama suunta on toisella puolella.
         
         
         Mutta ongelmana mielestäni tällä hetkellä on ainakin
            kansalaiskirjeitten perusteella se, miten viranomaistahot tulkitsevat
            voimassa olevaa lainsäädäntöä työssäkäyntialueitten
            osalta, kuinka herkästi tulee karensseja. Hiljakkoin, viime viikolla,
            oli pöydälläni paperi, jota en ikinä olisi uskonut
            todeksi. Lääkäri oli kirjoittanut henkilölle
            sairaustodistuksen. Sitten määrättiin,
            että tämän henkilön pitää lähteä kursseille.
            Vaikka hän sanoi, että hänellä on
            lääkärintodistus, että hän
            ei voi, hän ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska
            hän on sairas ja sairauslomalla, siitä huolimatta
            lätkäistiin karenssi päälle.
            Mielestäni myöskin viranomaistoiminnassa on hyvin
            paljon pohtimista, tai sitten lainsäädäntö on
            liian tulkinnanvarainen, jollainen se ei minun mielestäni ole.
         
         
       
      
         
         Erkki Kanerva /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun todennäköisesti ensi
            viikolla ensimmäiseen käsittelyyn tulevassa budjettilaissa
            eduskunnan hallintovaliokunta on todella marginaalisessa asiassa
            vetänyt rajaa kuntien ja valtion kustannusten välillä,
            niin todettakoon tässä, että työttömyysturva
            ja sen taso vetää kovalla kädellä rajaa kunnan
            ja valtion kustannusten välillä. Alhainen työttömyysturvan
            taso vie vääjäämättä työttömän
            kunnan kukkarolle toimeentulotuen muodossa. Tämä esitys
            on oikean suuntainen, mutta riittämätön,
            ja aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi, puolentoista vuoden sisällä puhutaan
            aivan eri luvuista.
         
         
         Toimeentulotuesta vielä sen verran, että kun asumisen
            omavastuu aikanaan säädettiin, sen perusteet olivat
            jotenkin ymmärrettäviä. Pyrittiin siihen,
            että toimeentulotuella ei maksettaisi liian suuria asuntoja.
            Mutta vuokratalorakentamisemme kulttuuri on sellainen, että pienempiä asuntoja
            ei ole, ja 7 prosenttia on köyhän toimeentulosta
            joka penni, joka prosentin osakin, pois.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Vieläkin tartun ed. Turtiaisen
            käsitykseen yrittäjyyden ongelmista. Hän
            totesi, että on monia tapoja, joilla yritystoimintaa elvytetään,
            siis muitakin kuin työnantajamaksujen alentaminen. Sitten
            hän luetteli tuotekehitystoimintaa ja muitakin uusia toimintoja
            ja työpaikkoja. Tässä tärkeintä,
            ed. Turtiainen, joka nyt pakenee salista, on kuitenkin se, että kaiken
            pitää kannattaa, pitää olla
            rahaa maksaa kaikesta, ja sen rahan pitää tulla
            toiminnasta. Ei työpaikkoja voida perustaa, ennen kuin
            on rahaa maksaa sekä työnantajakuluja että palkkaa.
            Kyllä se näinpäin menee: Ensin pitää olla
            rahat, ja sitten vasta voidaan tehdä uusia työpaikkoja.
            Kyllä se näin on.
         
         
         Ed. Immonen totesi, että hallitus on tukenut yrittäjyyttä monella
            tavalla. Tähän on todettava, että Yrittäjyys-hanke,
            johon nämä kaikki kytkeytyvät, ei ole
            tuottanut Yhteisrekisteriä ihmeellisempää,
            ei mitään. Kaikki muu on ollut negatiivista ja
            entisestään vaikeuttanut ja raskauttanut pienen
            yrittäjän toimintaa.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Työ on paras lääke
            työttömyyteen, ja työn vastaanoton pitäisi
            olla myös ensisijainen vaihtoehto. Meillä on tänäkin
            päivänä paljon työpaikkoja yrityksissä,
            mutta ei ole tarjolla työvoimaa, joka sitoutuisi työtehtävään.
         
         
         Viime päivinä olen työvoimaviranomaisten kanssa
            käynyt edelleen keskustelua avoimien työpaikkojen
            täyttämisestä, ja heidän vastauksensa
            on se, että heidän tarjoamansa työ ei
            ole muodikasta. Tämä on vakava viesti siitä,
            missä tässä yhteiskunnassa kuljetaan.
            Samanaikaisesti kun ei haluta ottaa työtä vastaan,
            puhutaan, että pitää edelleen nostaa
            työttömyyspäivärahoja. Se on
            tietenkin perusteltua silloin, kun ei muuta vaihtoehtoa ole. Mutta
            korostan sitä, että työttömyyspäivärahat
            on otettava käyttöön vasta silloin, kun
            kaikki työpaikat on täytetty. Tänä päivänä tilanne
            on täysin toisenlainen.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.