4) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
         annetun lain 1 ja 4 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On todella koittanut aika esitellä,
            mitä me tässä hankalassa asiassa olemme
            liikennevaliokunnassa saaneet aikaiseksi. Tilannehan syntyi siitä,
            että ensin Saksa, sitten Tanska ja sitten Ruotsi päättivät
            ryhtyä maksamaan matkustajalautoille erityistukea, ja Saksa
            on pistänyt vielä aikaisempaa paremmaksikin tässä äskettäin.
            Elikkä tällainen dominoefekti on nyt kohdannut
            Suomea. Siihen tasavallan hyvä hallitus on pyrkinyt reagoimaan.
         
         
         Ruotsi meni näissä asioissa nettopalkkausjärjestelmään,
            siis sanotaanko näin, että aika totaaliseen tukemiseen,
            jolla on tarkoitus sikäläisten kansanedustajien
            aloitteesta syntyneellä lailla säilyttää ulkomaanliikenteen
            matkustaja-alukset Ruotsin lipun alla. Suomessa hallitus valitsi
            toisen tien. Täällä päädyttiin
            ulosliputustilanteessa verotulojen menetyksen kompensaatiojärjestelmään,
            jonka mukaan tuki mitoitettiin. Vielä viime kesänä arvioitiin,
            että tuki olisi noin 240 miljoonaa markkaa. Kun perusteet
            laskettiin uudestaan valtiovarainministeriössä,
            päädyttiin lukuun 166 miljoonaa markkaa.
         
         
         Tässä yhteydessä on syytä todeta,
            että kaksi kolmasosaa varustamoitten tuloista tulee tax-free-myynnistä elikkä siis
            ihan kokonaan muusta kuin perinteisistä liikennöintituloista.
            Tulo ei kuitenkaan koske Merenkurkun liikennettä. Niinpä liikennevaliokunta
            mietinnössään toteaa sanatarkasti, että "valiokunta
            pitää tärkeänä, että valtio
            jatkossakin tukee Merenkurkun matkustajaliikennettä valtion
            varoilla".
         
         
         Edelleen kiinnitetään huomiota siihen, että valmisteilla
            on tonnistoveroa koskeva lakiesitys, joka ei ole kuitenkaan edistynyt
            niin pitkälle, että se olisi ollut eduskunnan
            käsiteltävänä jopa ennen kuin
            nyt käsillä oleva lakiesitys, mikä olisi ollut
            luonnollinen marssijärjestys: ensin tonnistovero ja sitten
            tämä esitys. Mutta kun kehitys ulkoisista syistä johti
            tähän marssijärjestykseen, tämän
            mukaisesti on ollut elettävä, eikä tonnistoverolaki
            liene vieläkään tullut valtioneuvostoon ja
            hallitukseen, niin että se ei nyt tähän
            hätään ole rinnasteisena käsittelyssä.
         
         
         Silloin kun vastaavanlaista tukijärjestelmää käsiteltiin
            rahtialusten osalta, keskeisenä perusteena oli huoltovarmuusnäkökohta,
            siis kriisiolosuhteitten, poikkeusolosuhteitten, huoltovarmuustilanteen
            varmistaminen niin, että Suomen lipun alla liikennöi
            suomalaisten varustamoiden omistamia aluksia niin, että Suomen
            hallituksen ja eduskunnan päätöksillä voidaan
            nämä alukset ottaa hoitamaan huoltovarmuusliikennettä.
            Se systeemi perusteiltaan on kuulemma toiminut hyvin. Tosin siinä on
            viime aikoina ollut vähän joitakin ihmeellisyyksiä,
            joihin ei ole syytä tässä yhteydessä puuttua.
         
         
         Tässä yhteydessä on myöskin
            kiinnitetty huomiota huoltovarmuusnäkökohtaan.
            Valiokunnassa asia oli erittäin perusteellisesti arvioinnin
            kohteena, ja sitä on mietinnössä käsitelty.
            Kuulimme asiantuntijoina Huoltovarmuuskeskuksen asiantuntijaa ja
            pelastusylijohtajaa. Kumpikin totesi lausunnossaan, että "tässä nimenomaisessa tapauksessa
            huoltovarmuusnäkökohta ei ole ensisijainen". Tämä on
            tarkka sitaatti lausunnoista, jotka molemmat lausunnot olivat saman
            sisältöiset.
         
         
         Tässä on ollut semmoinen kinkkinen yksityiskohta
            se, että sekä varustamot että työntekijäjärjestöt
            ovat ilmoittaneet, että tämä hallituksen eduskuntaan
            saattama paketti ei ole riittävä elikkä tämä ei
            varmenna sitä, etteikö ulosliputusta kuitenkin
            tapahtuisi. Tämä on tietysti pitänyt
            ottaa vakavasti huomioon. Valiokunta on liittänyt mietintöönsä,
            joka on syntynyt äänestyksen jälkeen,
            ponnen, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            seuraa tilannetta ja ryhtyy tilanteen kulloinkin vaatimiin toimenpiteisiin."
            Mitä tällä tarkoitetaan? Tällä tarkoitetaan
            sitä, että se seurattava viiteympäristö on
            Itämeren läntisten valtioitten ja eteläisen
            ison valtion käyttäytyminen tässä asiassa,
            toisin sanoen, sanoisinko, skandinaavinen näkökohta.
            Sitä on seurattava ja ryhdyttävä tarpeen
            vaatiessa toimenpiteisiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tähän samaan pakettiin liittyy
            vielä toinen näkökohta. Viime kesänä liikenne-
            ja viestintäministerit Pohjoismaista sopivat, että asetetaan
            yhteinen toimikunta selvittämään sitä,
            voitaisiinko luopua kokonaan tukikilpajuoksusta, joka on noin liiketaloudellisesti
            varsin epäsopivaa käyttäytymistä.
            Asetettiin siis toimikunta, jota vetää Ruotsin
            valtakunnansovittelija, joka on siellä myöskin
            näitten asioitten erikoisekspertti, ollut näitä mietintöjä siellä tekemässä.
            Tällä tavalla voidaan myöskin, jos sieltä tämä pää aukeaisi,
            odottaa sellaista tilannetta, että näistä epäterveistä tuista
            kokonaan luovutaan, jolloin kilpailutilanne päätyisi
            normaaliin liiketaloudelliseen toimeliaisuuteen, normaaliin kilpailutilanteeseen.
         
         
         Jo heti alkuvaiheessa oli täysin selvää,
            että kun valtiovarainministeri ei suostu pussin nyörejä enemmälti
            höllentämään, tästä ei
            voi tulla yksimielistä mietintöä. Tämä valitettava
            odotus toteutui, ja niin mietintöön liittyy kaksi
            vastalausetta, toinen oppositiosta ja toinen aina pirteältä ed.
            Bremeriltä, joka intohimoisesti potkii hallituksen aisan
            yli toistuvasti.
         
         
       
      
         
         Marjukka  Karttunen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lähes 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta
            kulkee meriteitse, ja suomalaisen tonniston osuus tästä on
            enää vain noin 40 prosenttia. Matkustaja-aluksilla
            on tärkeä rooli rahti- ja matkustusliikenteessä,
            sillä sitä kautta kulkee yhä suurempi
            osa viennistämme ja ennen kaikkea tuonnista. LTT:n tutkimuksen
            mukaan viidesosa ulkomaankaupan kappaletavarakuljetuksista kulkee
            autolautoilla. Kumipyöräkuljetuksista osuus on
            vielä huomattavasti suurempi. Osuus Ruotsin kautta käytävän
            kaupan kuljetuksista on noin 90 prosenttia.
         
         
         Matkustaja-alusten säännöllisiä viikoittaisia lähtöjä Suomesta
            tai Suomeen on yli 150. Tällä on suuri merkitys
            herkkien tuotteiden kuljetuksissa, kuten vihannekset, hedelmät
            ja kaikenlainen korkeasti jalostettu lasti. Huoltovarmuus on meille
            merkittävä tekijä. Suurin osa ruokatehtaistahan
            on Euroopassa, emmekä suinkaan ole täysin omavaraisia.
            Viime aikojen tapahtumat ovat olleet merkittävä osoitus,
            miten tärkeää on pitää huolta
            huoltovarmuudestamme. Olemme periaatteessa saarivaltio ja kuljetuksista
            täysin riippuvaisia. Suomen omassa kontrollissa olevien matkustaja-
            ja rahtialusten roolia ei ole syytä vähätellä.
         
         
         Meillä on ollut nelisen vuotta aikaa tehdä ja muotoilla
            tukipäätöksemme. Tanska siirtyi Pohjoismaista
            ensimmäisenä nettopalkkajärjestelmään,
            ja Ruotsi antoi vuosi sitten merenkulun tuen täysimääräisenä.
            Saksan hallitus pohtii tällä hetkellä merenkulun
            tukemista lisää, ja tämä päätös
            on tulossa vielä tämän kuun aikana. Siellä ollaan
            sitä mieltä, että he ovat toipumassa
            aikaisempien vuosien lukuisista ulosliputuksista ja monet omistajat
            ovat peräti rohkaistuneet palauttamaan aluksensa Saksan
            lipun alle. Norjan hallitus on juuri päättänyt,
            että se siirtyy nettopalkkatukeen ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksilla
            ensi kesästä alkaen. Vertailun vuoksi: virolaisen
            aluksen henkilöstökustannukset ovat neljänneksen
            meidän tasostamme ja venäläisten alusten
            vain viidenneksen suomalaisten alusten kustannustasosta.
         
         
         Mielestäni meidänkin tulisi turvata suomalainen
            merenkulku ja alan työpaikat. Tukipaketteihin lähtemisessä EU:ssa
            on ollut tarkoitus suojata oman alueen merenkulkua ja vahvistaa
            sitä kolmansia maita vastaan. Nyt tämä asia
            on kääntynyt EU-maiden sisäiseksi tukikilpailuksi.
            Tästä pitäisikin EU:n sisällä sopia
            yhdessä pelisäännöt, jotta tämän
            kaltaisesta tukikilpailusta päästäisiin,
            mutta kun me nyt elämme tässä tilanteessa,
            niin näen, että meidän tulisi taata omalle
            merenkulullemme samanlaiset kilpailumahdollisuudet kuin muiden EU-maiden.
         
         
         Hallituksen esittämässä tukipaketissa
            matkustaja-alusten tueksi esitetään 166 miljoonaa
            markkaa, joka on pienempi kuin hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan
            keväällä esittämä arvio,
            240 miljoonaa markkaa. Tämä 166 miljoonan markan
            paketti laskisi varustamojen työvoimakustannuksia 20 prosenttia.
            Ruotsin tarjoaman tukipaketin vaikutus on vastaavasti 58 prosenttia.
            Kilpailu kahden suuren matkustajavarustamomme välillä on
            siis jo vääristynyt, kun toisella osa aluksista
            on jo Ruotsin lipun alla ja toisella Suomen lipun alla. On tietysti
            selvää, että kun Ruotsi maksaa viulut,
            se varmasti haluaa aikaa myöten, että työntekijätkin
            ovat ruotsalaisia.
         
         
         Nyt tarjoamamme tuen katsotaan vastaavan niitä verotuloja,
            jotka arvioidaan menetettäviksi ulosliputustilanteessa.
            Tarkkaa arviota ulosliputustilanteessa menetettävistä verotuloista
            ei ole mahdollista esittää, koska eihän
            meillä ole asiasta aikaisempaa kokemusta. Laskelmissa ei
            ole myöskään huomioitu pakollisten sosiaaliturvamaksujen
            eikä eläke- ja muiden vakuutusmaksujen summaa,
            noin 31,3:a miljoonaa euroa, jotka jäisivät saamatta
            ulosliputustilanteessa, vaikka koko laivahenkilökunta perheineen
            jäisikin asumaan Suomeen.
         
         
         Jos tässä tulee tapahtumaan ulosliputuksia, olemme
            menettämässä suoraan noin 5 000
            työpaikkaa laivoilta. Sen kerrannaisvaikutus maatyöpaikkoihin
            on kaksinkertainen ihan suoraan, jos ajattelee laivan käyttämiä palveluita:
            pesulat, huolintapalvelut, siivous, muonitus. Edelleen, tämä tulee
            vaikuttamaan rannikkokaupunkien muuhun elämään:
            kauppaan, opettajien töihin. Tämä kerrannaisvaikutus
            on merkittävä.
         
         
         Kyse ei ole pelkästään varustamojen
            toiminnan turvaamisesta, vaan siitä, onko Suomella omia
            kauppalaivoja. Meillä on erittäin hankalat jääolosuhteet.
            On otettava myöskin huomioon turvallisuus. Meillä on
            erittäin herkkä saaristomeri. Mitä tapahtuu,
            jos siellä ei olekaan enää asiansa osaavaa
            henkilökuntaa? Mitä tuleekaan meille maksamaan
            päivittäinen tuontitavaran maahantuonti, jos olemme
            täysin riippuvaisia toisten maitten kalustosta? Rannikkokaupungeille
            varustamoelinkeino on erittäin tärkeä esimerkiksi
            terminaalitoiminnan kautta. Esimerkiksi Kesko tuo kaiken tuoretavaransa
            suoraan Turun satamaan, josta se jaetaan kumipyöräliikenteellä eteenpäin.
            Meritie on nopea väylä tavaran toimitukseen.
         
         
         Tax-freellä on ollut suuri merkitys, ja reittiä kohden
            se on tuonut 60—70 prosenttia tuloista, mutta vuonna 2004
            on joka tapauksessa tulossa muutos. Meidän on pakko harmonisoida
            oma alkoholiverotuksemme — ja Ruotsi joutuu tekemään
            samoin — muiden EU-maiden suuntaan elikkä alentaa
            hintojamme maissa, eli tax-freestäkään
            ei ole tämän elinkeinon pelastajaksi. Me elämme
            tällä hetkellä ylimenokautta.
         
         
         Haluan kiinnittää huomion myös merenkulun osaamiseen.
            Jos emme tarvitse enää suomalaista työvoimaa,
            mitä sitten tehdään merenkulun koulutukselle?
            Miksi nuoret haluaisivat hakeutua alalle, jolla ei ole enää töitä näköpiirissä?
            Meriturvallisuuden alalla suomalaisen miehistön osaaminen
            on huippuluokkaa. Tämä on myös ollut
            Ruotsin ratkaisun yksi peruste: merenkulun osaamisen säilyttäminen,
            lisäksi tulevat turvallisuus ja ympäristönsuojelu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen erittäin huolissani siitä,
            että jos ja kun tässä esityksessä ehdotetun työvoimakustannuksen
            taso jää EU:ssa yleisesti noudatetusta ja varsinkin
            Ruotsissa toteutetusta tasosta, se merkitsee Suomen lipun kilpailukyvyn
            heikkenemistä. Jos varustamot joutuvat siirtämään
            aluksensa pois Suomen lipun alta, ovat tällaiset päätökset
            todennäköisesti peruuttamattomia ja pysyväisluonteisia.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomi on hyvin riippuvainen ulkomaankaupasta. Sen
            sujuvuus on eräs työllisyytemme ja sitä kautta
            hyvinvointimme perusta. Merenkulku näyttelee vientimme
            ja tuontimme osalta keskeistä roolia; kulkeehan noin 90
            prosenttia maamme ulkomaankaupasta meriteitse. Suomalaisen tonniston
            osuus näistä kuljetuksista on noin 40 prosenttia.
            Lastialusten lisäksi matkustaja-alukset palvelevat rahdin
            kulkua erityisesti Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.
         
         
         Pohjoismaista Tanska otti käyttöön
            ensimmäisenä nettopalkkausjärjestelmän.
            Ruotsi seurasi perässä ja alensi tukipaketilla
            työvoimakustannuksia lähes 60 prosentilla. Suomen
            hallitus vastasi kohtuullisen nopeasti, niin kuin puheenjohtaja
            Pulliainen totesi, mutta liian pienellä summalla eli vain
            166 miljoonalla, mikä alentaa kustannuksia vain 20 prosentilla.
            Ruotsin taso olisi edellyttänyt noin 330 miljoonan markan
            vuosittaista tukea. Suomalaiset varustamot joutuvat näin
            selvästi heikompaan kilpailuasemaan, mikä lisää ulosliputus-
            ja sitä kautta työttömyysuhkaa merkittävästi.
            Näin siitä huolimatta, että matkustaja-alusten
            työntekijät tulivat työnantajaa vastaan
            uudella työehtosopimuksella, mikä alensi palkkoja
            ja lisäsi työaikaa. Näin todellinen palkka
            putosi 10—15 prosenttia.
         
         
         Muistaa pitää myös merenkulkualan
            merkittävä välillinen työllisyysvaikutus:
            yksi työpaikka laivalla, kaksi maissa. Hallituksen tavoite
            päästä tuista sopimukseen pohjoismaisella
            ja sitä kautta koko Euroopan unionin tasolla on toki kannatettavaa,
            mutta se olisi edellyttänyt nyt Ruotsin mallin mukaista
            ratkaisua, mikä olisi antanut huomattavasti paremmat neuvotteluasemat
            tulevaisuuteen nähden.
         
         
         Lastialukset, joiden tukiasiat ovat huomattavasti paremmalla
            tolalla — mistä hallitukselle kiitos — muodostavat
            huoltovarmuuden perustan. Silti matkustaja-alusten mahdollinen ulosliputus
            heikentää huoltovarmuuttamme merkittävästi
            ja heijastuu myös Puolustusvoimien toimintamahdollisuuteen
            mahdollisen kriisin aikana.
         
         
         Työllisyyden, huoltovarmuuden ja merimiesammattitaitoon
            perustuvan ympäristöturvallisuuden lisäksi
            esityksellä on vaikutusta alan koulutukseen. Epävarmuus
            alan tulevaisuudesta Suomen lipun alla vaikuttaa varmasti alalle
            hakeutumiseen, kuten ed. Karttunen juuri äsken totesi.
            Epävarmuus alan tulevaisuudesta siis leijailee monen ihmisen
            mielissä tällä hetkellä. Tämän
            seikan tekee entistä vaikeammaksi se tosiseikka, että Euroopan
            unionissa rekisteröidyillä aluksilla työskentelevien
            unionin merenkulkijoiden määrä on 15
            viime vuoden aikana merkittävästi vähentynyt.
            Samalla unionin ulkopuolisista maista tuleva työvoima on
            kasvanut. Tarvitaan siis toimenpiteitä, joilla turvataan
            suomalaisen ammattihenkilökunnan sekä myös
            muiden Euroopan unionin merenkulkijoiden koulutus ja työllisyys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan oppositio, jonka kannan
            luonnollisesti tarkemmin esittelee keskustan valiokuntavastaava
            ed. Mölsä, varmaankin ed. Vistbackan säestämänä,
            lähti vastalauseessaan tukipaketista, jonka kustannusvaikutus
            olisi noin 240 miljoonaa. Sama luku oli myös toukokuussa
            hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan pöydällä ja
            tuli siellä hyväksyttyä. Ero esitettyyn
            166 miljoonaan olisi siis noin 74 miljoonaa markkaa. Tällä lisäyksellä laivat
            mitä todennäköisimmin säilyisivät
            jo Ruotsin lipun alle siirrettyjä lukuun ottamatta Suomen
            lipun alla. Työpaikat pysyisivät täällä, verotulot
            tulisivat kunnille ja valtiolle, sekä tonnistoveron myötä usko
            alan säilymiseen ja tulevaisuuteen pysyisi hengissä.
         
         
         Merenkulun turvaamisella on luonnollisesti koko valtakuntaa
            ajatellen suuri merkitys. Sillä on merkitystä toki
            myös alueellisesti erityisesti Turun seudulle, Pääkaupunkiseudulle,
            Ahvenanmaalle sekä Vaasan alueelle. Näillä alueilla
            asuu tuhansia merenkulun ammattilaisia sekä työskentelee
            taas tuhansia alan tukitoiminnoissa.
         
         
         Mietinnössä oleva ed. Bremerin allekirjoittama
            vastalause 2, joka sisältää vaatimuksen
            Ruotsin mallin mukaisesta tuesta, on hyvä ja todella tavoittelemisen
            arvoinen ja siten täysin kannatettava esitys, mutta valtion
            rahatilanteen ja niin sanotun vastuullisen oppositiopolitiikan nimissä tyydyin
            henkilökohtaisesti hallituksen alun perin esittämään
            240 miljoonaan. Henkilökohtaisesti uskon, että Suomen
            lippu kaikesta huolimatta on sellainen imagotekijä laivalle,
            että siitä voidaan hiukan maksaa, mutta tämä ero,
            mikä nyt on tullut valiokunnan enemmistön tahdosta — 166 miljoonaa
            verrattuna vastaavaan Ruotsin-malliin, joka olisi ollut 330 miljoonaa — on
            liian suuri. Siksi olen tilanteesta huolissani.
         
         
         Ed. Karttunen viittasi Euroopan unionin tukitoimenpiteisiin
            ja suosituksiin, ja siinä suhteessa on helppo yhtyä hänen
            kantaansa, että kun kerran olemme Euroopan unioniin päättäneet
            mennä, näissäkin asioissa meidän
            pitää pelata Euroopan unionin säännöillä eikä luoda
            sellaista tilannetta, joka jääkiekossa on joskus
            tuttu, että joukkue joutuu pelaamaan kolmella viittä vastaan. Suomen
            merenkulkijat ja laivanvarustajat eivät kovin pitkään
            pysty pelaamaan ja jaksa pelata kolmella kenttäpelaajalla
            kilpailijoiden viittä vastaan.
         
         
       
      
         
         Erkki   Pulliainen   /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vain yhteen asiaan: Kun kai
            vilpitön pyrkimys niin oppositiolla kuin hallituksellakin
            on hoitaa tämä asia kuntoon, toivoisin, että käytettäisiin
            näissä asioissa sellaisia perusteita, joihin ei
            sisälly ilmiselvää liioittelua.
         
         
         Ed. Seivästön sinänsä asiallisessa
            puheenvuorossa huoltovarmuusnäkökohta sai ylikorostuneen
            merkityksen. Kun sille ei löydy mistään
            tukea kuin mielipidetasolla, varustamoitten edustajien ja työntekijäjärjestöjen
            edustajien mielipidetasolla, olisi meidän kaikkien ja myöskin
            varustamoiden ja työntekijöiden yhteinen etu,
            että tällaisia argumentteja ei käytettäisi.
         
         
       
      
         
         Harry Wallin /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seivästö totesi
            aivan oikein, että merenkululla on suuri työllistävä merkitys.
            Kuitenkin hän rinnasti Merenkurkun liikenteen muuhun liikenteeseen,
            joka on aivan erilaista. Jos ratkaisu olisi ollut vastalauseen 1 mukainen,
            se ei olisi kuitenkaan turvannut Merenkurkun liikennettä sen
            takia, että varustaja saa siirtyessään
            Ruotsin lipun alle vastalauseeseen 1 verrattuna yli 100
            miljoonan markan lisätuen. Jokainen meistä tietää,
            että jos varustaja saa 100 miljoonaa rahaa tililleen,
            totta kai hän sen ottaa. Sen takia vielä, kun
            Merenkurkussa ei ole tax-free-oikeutta, tämä 100
            miljoonaa olisi ollut ilmeisesti aivan ratkaiseva, eli vastalause
            1 ei olisi ratkaissut Merenkurkun liikenteen säilymistä Suomen
            lipun alla.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer  /r (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Wallin on nyt liiketaloudellisissa
            perusteluissaan täysin pihalla. Teidän väitteenne
            pitäisi käydä ihan paperilla ja kynällä läpi.
         
         
         Mutta, ed. Pulliainen, ed. Seivästö ei suinkaan liioitellut
            puhuessaan huoltovarmuudesta. Puolustusvaliokunnan kokouksessa juuri
            ennen kuin liikennevaliokunta teki mietintönsä,
            liikenneministeriön kansliapäällikkö Korpela
            totesi, että tämä voi olla viimeinen
            pisara huoltovarmuudessa, koko huoltovarmuus on kerta kaikkiaan
            mennyt aivan kriittiseen tilanteeseen meillä Suomessa.
            Hänellä oli erittäin vakavaa sanottavaa
            tästä.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Bremer jo ehti mainita perusteen, miltä pohjalta
            toteamukseni tein. Totesin puheenvuorossani, että lastialukset
            muodostavat huoltovarmuuden perustan ja ulkomaankauppaliikenteestä 40
            prosenttia menee kotimaisella tonnistolla, johon lasketaan jo matkustaja-alukset
            mukaan. Jos ne ulosliputetaan, ollaan juuri sillä punaisella
            sektorilla, johon ed. Bremer viittasi.
         
         
         Mitä tulee Merenkurkun kuvioihin, ed. Wallin, uskon,
            että seuraava puhuja ed. Vistbacka tulee valottamaan sitä,
            miten vastalauseessa juuri huomioidaan merenkulun tukeminen ja liikenteen
            turvaaminen.
         
         
       
      
         
         Harry Wallin /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Täytyy hämmästellä hieman
            ed. Bremerin mielipiteitä. Hän on itse vastalauseessa
            2 todennut, että jos haluttaisiin turvata Merenkurkun liikenne
            Suomen lipun alla, täytyisi tehdä sama ratkaisu
            kuin Ruotsissa eli nettopalkkajärjestelmään
            siirtyminen. Tuki olisi silloin 355 miljoonaa markkaa eikä 240
            miljoonaa markkaa. Näin ollen ainut ratkaisu olisi 355
            miljoonan markan tuki Merenkurkkuun eikä 240 miljoonaa
            tai 166 miljoonaa. Sitä liiketaloudellista osaamista varmaan
            nämä varustamot noudattavat.
         
         
       
      
         
         Erkki   Pulliainen   /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Elokuun 24. päivänä maanpuolustuskurssin
            jatkokurssin jatkokurssilla, siellä missä näitä kursseja
            pidetään, tasavallan johtavat asiantuntijat Huoltovarmuuskeskuksen
            johtajan Mika Purhosen johdolla totesivat juuri sen, mikä varmistettiin
            tämän alan eksperttien toimesta liikennevaliokunnassa.
            Niihin asiantuntijoihin ei kuulu kansliapäällikkö Korpela.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Wallin puhui siitä, että Ruotsin
            tukeen siirtyessään varustamot panevat 100 miljoonaa
            markkaa taskuunsa. Eihän se tällä tavalla
            ole.
         
         
         Jo tällä hetkellä meidän
            matkustaja-aluksemme ovat yli-ikäisiä, eikä mikään
            osoita siinä ikääntyneisyydessä suurta
            kannattavuutta. Ei kannattavuus tule tax-free-kaupasta eikä siitä 100
            miljoonasta, vaan sillä pystytään pysymään mahdollisesti
            hengissä.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka   /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensiksi, kun seuraava puhuja ei saa vastauspuheenvuoroa,
            lyhyesti oma näkemykseni. En halua ottaa kantaa varsinaiseen
            sanaan "huoltovarmuus" mutta lähinnä siihen, miten
            itse ymmärsin liikennevaliokunnassa, että niin
            sanottua päivittäistavaraa kulkee aika paljon
            nykyisillä matkustaja-aluksilla useassakin vuorossa naapurista Suomeen.
         
         
         Vastauspuheenvuorona toteaisin hyvälle ystävälleni
            ed. Wallinille, että nyt olisi paikallaan lukea vastalauseen
            1 mukaisen 4 §:n loppu. Siinä sanotaan nimenomaan,
            että Merenkurkun osalta, jossa ei ole tax-free-myyntiä,
            lähdettäisiin samaan järjestelmään
            kuin kauppa-alusluettelossa olevien alusten kohdalla, jolloin kaikki
            ne samat palautukset tulisi sinne kuin niin sanotuille lastialuksille,
            mikä vastaisi Ruotsin järjestelmää.
            Sen kustannusvaikutus — tässähän
            ei puhuta varsinaisesti kustannusvaikutuksista vaan siitä,
            mikä jää tilittämättä valtiolle,
            mikä ikään kuin perittäisiin — on
            meille ilmoitetun mukaan noin 2 miljoonaa markkaa. Tämä opiksi
            ja ojennukseksi ed. Wallinille, että lukee vastalauseen
            loppuun. Pykälän lopussakin saattaa olla sangen
            merkittävää tietoutta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen monta kertaa puheenvuoroissani todennut,
            että suhtaudun kriittisesti hyvinkin moneen asiaan, mitä EU:sta
            tulee, ja nytkin voi sitaateissa sanoa "hyvä EU". Kun EU:n
            komissio vuonna 97 hyväksyi meriliikenteen valtion tukia
            koskevat suuntaviivat, ne tarkoitusperät olivat varmasti
            hyvät. Haluttiin tukea EU-maiden aluksien kilpailukykyä jne.
            nimenomaan kustannustason osalta ja pyrittiin siihen, että EU-maihin
            rekisteröidyt alukset eivät liputtaisi mukavuuslippumaihin
            vaan periaatteessa palaisivat sieltä takaisin, ja monia
            muita seikkoja, joita muun muassa edustajat Seivästö ja Karttunen
            toivat esiin, oli siinä perusteena.
         
         
         Tämän seurauksena lähti sitten liikkeelle
            sellainen kilpailu, josta täällä on jo
            ollut mainintoja. Saksassa, Tanskassa, nyt viimeksi Ruotsissa ja
            lisäksi monessa muussakin EU-maassa on lähdetty
            siihen, että varustamot on vapautettu suorittamasta työntekijöiden
            merityötuloveroja ja sosiaalimaksuja eli ne ikään
            kuin peritään, mutta niitä ei tilitetä mihinkään,
            vaan ne jäävät varustamon hyväksi.
         
         
         Nyt viimeksi Ruotsi lähti tässä liikkeelle,
            ja kun me saimme Suomessa ensiksi kauppa-alusluettelossa oleville
            aluksille tämän samanlaisen tuen kuin muissa maissa,
            niin on aivan totta se, mitä valiokunnan puheenjohtaja
            täällä totesi, että erilaisia
            neuvotteluja on ministeri käynyt muun muassa Ruotsin vastaavien
            viranomaisten kanssa, mutta Ruotsissa katsottiin parhaaksi siirtyä niin
            sanottuun nettopalkkausjärjestelmään
            tämän vuoden lokakuun alusta. Ongelmalliseksi mielestäni
            asian tekee se, että ensinnäkin hallituksen taholta
            luvattiin, että mikäli Ruotsi menee tähän
            järjestelmään, Suomi seuraa mukana. Muistelisin,
            että jopa pääministeri Paavo Lipponen
            antoi tämän suuntaisia lausuntoja eräällä suullisella
            kyselytunnilla.
         
         
         Kun toukokuussa talouspoliittinen ministerivaliokunta päätyi
            240 miljoonaan, niin budjettiriihessä tämä summa
            suuressa viisaudessa pudotettiin 166 miljoonaan. Erikoista minun
            mielestäni tässä oli se, ettei niin valtiovarainministeri
            Niinistö kuin liikenneministeri Heinonenkaan osannut minun
            mielestäni, ainakaan kunnolla, perustella, mitkä olivat
            ne todelliset syyt siihen, että tämä summa
            putosi 166 miljoonaan. Itse ymmärrän hyvin ne
            perusteet, joilla talouspoliittinen ministerivaliokunta ehdotti
            240:tä miljoonaa.
         
         
         Kaikkein omituisimmaksi minun mielestäni tämän
            tekee se, että merenkulkujärjestöt, työntekijäjärjestöt
            yhdessä työnantajapuolen kanssa, sopivat palkkojen
            alennuksista sitä ennen. Tätä asiaa ikään
            kuin käytettiin hyväksi, että valtion menetykset
            ovat mahdollisesti pienemmät nyt. Kun palkkoja alennettiin
            10—15 prosenttia, niin sen piti sitten pudottaa valtion
            tukea. Näin minä ainakin ymmärsin ne
            perusteet. Saattaa olla, että joku fiksumpi ymmärsi
            ne toisin, mutta näin minä ymmärsin,
            kun puhuttiin niistä markoista, joita valtio menettää joka
            tapauksessa, jos ulosliputus suoritetaan.
         
         
         Niin kuin ed. Seivästö totesi, me olemme vastalauseessamme
            lähteneet 240 miljoonasta markasta ja luottaneet myös
            siihen, että tonnistoverojärjestelmään
            siirtyminen, koska sellainen lakiesitys on luvattu, omalta osaltaan
            auttaisi myös varustamoja siinä, että nämä pysyisivät
            Suomen lipun alla. On esitetty väitteitä, että tonnistoverojärjestelmä ei
            tuo mitään parannuksia. Siihen en osaa ottaa kantaa,
            mutta uskoisin kuitenkin, että hyvää tarkoittava
            järjestelmä tämä olisi. Sitä en tiedä enkä osaa
            sanoa, mikä on käytännön vaikutus.
         
         
         Sitten myöskin eräs seikka, jota minä en
            ymmärrä lainkaan. (Ed. Immonen: Yksi vain?) — Ed.
            Immonen, näistä, mitä valiokunnan enemmistö perusteli — Tiedämme,
            että Silja Linella on kaksi alusta Ruotsin lipun alla ja
            tytäryhtiöllä kaksi. On aivan luonnollista,
            että kun yhden keskikokoisen matkustaja-aluksen osalta
            menetys on vuodessa noin 21 miljoonaa markkaa, niin tällainen
            yhtiö, jossa on Englannissa käsitykseni mukaan
            pääomistus ja joka yrittää tehdä bisnestä,
            ilman muuta siirtää välittömästi
            laivat Ruotsin lipun alle.
         
         
         Mitä tekee Viking Line sen jälkeen? Eihän
            se yhtiö voi kilpailla enää sen jälkeen
            Silja Linen kanssa. On ilman muuta liputettava ulos. Kaikkihan tämän
            tietävät. Mutta en ymmärrä sitä,
            minkä takia valiokunnan enemmistö ei halunnut
            todeta edes tätä tosiseikkaa mietinnössä,
            vaan viitataan siihen, että tulee seurata jne., niin kuin täällä talossa
            on tapana esittää. Kaikki tiedämme jo,
            mikä seurausvaikutus tällä on.
         
         
         Eli kun liputetaan ulos Suomesta, se tarkoittaa käytännössä asiantuntijoitten
            mukaan myös sitä, että jos silloin on
            Suomen kansalainen, asuu Suomessa ja on töissä Ruotsin
            lipun alla, tämä työvoima on varustamolle
            noin 10 prosenttia kalliimpaa. Se on näissä summissa
            jo merkittävä menoerä, ja se tarkoittaa
            käytännössä käsitykseni
            mukaan sitä, että sitä mukaa kun saadaan
            matkustaja-aluksille sellaista henkilöstöä,
            joka on Ruotsin kansalaisia mutta osaa riittävässä määrin
            suomen kieltä, niin henkilökunta vaihtuu Ruotsin
            kansalaisiksi.
         
         
         Uskoisin näin, että silloin kun puhutaan kokonaisvaikutuksiltaan,
            niin kuin äsken kerroin, keskisuuressa matkustajalaivassa
            vuodessa 21 miljoonasta markasta ja kun tiedämme, kuinka
            paljon näissä aluksissa tällä hetkellä on
            Suomen kansalaisia, pidemmän päälle se
            tulee väistämättä näkymään
            Suomessa kasvavana työttömyytenä. Uskon,
            että moni kuitenkin jää maihin perhe- ja
            muista syistä, kun tulee kenkää laivalta,
            kun on Suomen kansalainen ja varustamolle on edullisempaa, kun on
            Ruotsin kansalaisia työssä.
         
         
         Mitkä saattavat olla tästä myös
            seurausvaikutukset? On aivan luonnollista käsitykseni mukaan,
            että kun laiva on Ruotsin lipun alla ja myöskin
            henkilökunta pikkuhiljaa enenevässä määrin
            ruotsalaisia, seurauksena on myös se, että kaikki
            huoltovarmuustekijät ja muut vastaavat, joihin ed. Karttunen
            täällä viittasi, otetaan myöskin
            Ruotsista. Mielestäni tämä on väistämätön seuraus
            siitä. Minä en ymmärrä sitä,
            että näitä tosiasioita valiokunnan enemmistö ei
            kuitenkaan halunnut kirjauttaa mietintöön.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä Merenkurkun liikenteestä.
            Minä vaan ihmettelen sitä hurskasta toivomusta,
            jonka valiokunnan enemmistö esitti, että Suomen
            on hoidettava tämä asia niin, että huolehditaan
            siitä, että tuetaan riittävästi.
            Mistä ne markat löytyvät? Me tiedämme, kuinka
            vaikeata oli saada yhteispäätös Suomesta ja
            Ruotsista, että Merenkurkun liikenne toimii. Nyt kun Ruotsi
            on siirtynyt niin sanottuun nettopalkkausjärjestelmään,
            sillä ei ole enää mitään tarvetta
            lähteä tukemaan rahallisesti vielä ikään kuin
            lisää tätä liikennettä.
            Se jää käsittääkseni yksin
            Suomen harteille, ja veikkaan näin, että RG Line
            siirtyy hyvin nopeasti Ruotsin lipun alle. Viikko sitten lehtitietojen
            mukaan on ollut jo hallituksen kokous ja siellä on tehty
            määrätyt päätökset.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä oma näkemykseni
            vastalauseesta. Meillä oli eri vaihtoehtoja, koska halusimme
            pitäytyä hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan
            markkamäärissä eli 240 miljoonassa markassa.
            Jos olisimme lähteneet siihen, mikä ed. Bremerin
            vastalauseessa on, eli Ruotsin-malliin, niin eri tietolähteistä riippuen
            tuki on 330—350 miljoonaa markkaa. (Ed. Bremer: 420!) — Se
            riippuu siitä, kuka arvioita esittää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Me lähdimme tässä vastalauseessa
            siitä, että summa olisi, ainakin yksi joka liikennevaliokunnassa
            esiteltiin, 330 miljoonaa. Silloin suurin piirtein päästään
            lähelle 240:tä miljoonaa, kun tuki on 70 prosenttia
            siitä, mikä se on tällä hetkellä kauppa-alusrekisteriin merkityille
            lastialuksille. Se olisi samanlainen kuin lastialuksille mutta 70
            prosenttia siitä. Silloin päästäisiin
            suurin piirtein tähän 240 miljoonaan, ja niin
            kuin alussa totesin, Merenkurkun osalta tämä järjestelmä olisi
            sama kuin lastialuksilla eli niin sanottu nettopalkkausjärjestelmä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Immosella ja ed. Karttusella on mahdollisuus
            osallistua, kun äänestetään
            yksityiskohtaisessa käsittelyssä, vastalauseen
            1 mukaiseen äänestyskäyttäytymiseen.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Mikkola.
      
      
      
         
         Marjukka Karttunen  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tonnistoveroesitys, jota odotamme, on todella
            tärkeä, mutta olen ymmärtänyt,
            että sen hyöty varustamoille ei tule olemaan suoraan
            taloudellinen, vaan se tulee ohjaamaan investointipolitiikkaa parempaan
            suuntaan. Nimittäin nykyisellään nämä alukset
            ovat yli kymmenen vuotta vanhoja, ja kun tax free tulee vuonna 2004
            muuttumaan, näiden alusten rooli tulee muuttumaan olennaisesti
            uivista hotelleista todelliseen matkustamiseen ja tavaran kuljetukseen.
            Niissä tulee olemaan kaistatilaa nykyistä paljon
            enemmän. Uudenlaiset alukset tulevat olemaan ro-pax-tyyppejä,
            parin miljardin markan aluksia. Käytettyjä sellaisia
            ei ole edes olemassa, joten odotamme todella mielenkiinnolla tonnistoveroa,
            jotta se mahdollistaisi alan mahdollisen uusiutumisen.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ymmärrän tietysti ed. Karttusen
            mielenkiinnon asiaa kohtaan, ja varmasti suurin piirtein näin
            on.
         
         
         Mutta eräs asia tähän liittyen on
            se, että olisin toivonut, että ed. Karttunen olisi
            ollut mukana myös valiokunnassa meitä tukemassa,
            jolloin nykyiset varustamot olisivat voineet varata osan näistä rahoista
            tuleviin investointeihin. Silloin kun siirrytään
            pois tax-freestä, pitää uudistaa kuitenkin
            näitä laivoja vähemmän matkustajia
            kuljettaviksi.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan jäsenet ovat hyvin yksityiskohtaisesti käyneet
            läpi tätä tilannetta. En mene yksityiskohtiin
            vaan sanon muutaman sanan ihan periaatteesta.
         
         
         Minun täytyy tunnustaa, että olen erittäin
            pettynyt hallituksen linjaan suhteessa suomalaiseen merenkulkuun,
            sen tukemiseen ja tulevaisuuteen. Mutta samalla minä tiedän
            ja me kaikki tiedämme pelisäännöt
            tällaisten hallituksen esitysten käsittelystä.
            Mikäli valiokunnassa hallituspuolueiden kesken ei synny
            yksimielisyyttä muutoksista hallituksen esitykseen, mennään kirjan
            mukaan. Se on ikävä tosiasia. Voidaan vedota täällä salissa
            sitten yksittäisiin edustajiin, että voittehan
            te äänestää vastalause sen tai
            sen puolesta, mutta pelisäännöt ovat
            selvät. Mikäli valiokunnassa ei edes ryhmyrien
            välityksellä tai ilman heitä ole pystytty
            muutoksia saamaan, pelisäännöt lähtevät
            siitä, että kädet on käytännössä sidottu
            hallituspuolueiden kansanedustajilta tässä salissa.
         
         
         Tämä viesti oli erityisesti ed. Karttusen
            suuntaan, koska minä ymmärrän, että valiokunta
            varmasti teki parhaansa ja valiokunnassa oli voimia, jotka pyrkivät
            muuttamaan tätä hallituksen esitystä,
            mutta uskon, että ed. Karttusen puolueesta kuitenkin viime
            kädessä ja valtiovarainministeriöstä löytyy
            se voima, joka tällaiset muutosehdotukset torjui.
         
         
         Kysymys on todella isosta asiasta. Tämä laskelma
            menetyksistä ja sitä kautta tuen suuruudesta on
            hyvin kapea-alainen. Käsitykseni mukaan Ruotsissa, kun
            Ruotsi teki kansallisen ratkaisun ja päätyi siihen,
            että haluaa turvata kansallisen merenkulun nettopalkkajärjestelmään siirtymällä,
            tehtiin hyvin laajat selvitykset siitä, mitä ruotsalaiselle
            yhteiskunnalle, sen merenkululle, työllisyydelle, aluetaloudelle,
            merenkulun osaamiselle jne. tapahtuu, mikäli ei vastata
            tähän kilpajuoksuun, kun, niin kuin täällä on
            todettu, EU:n komissio on antanut kuitenkin eräällä tavalla
            luvat ja tehnyt periaatteet siitä, millä tavalla
            kansallista merenkulkua voidaan tukea.
         
         
         On se käsittämätöntä,
            kuten on sanottu, että Suomi nyt sitten Itävallan
            ohella on ainoa jääräpää tässä,
            joka lähtee puhtaan kurkun linjasta ja on sitä mieltä,
            että tasavertaista kilpailu- ja toimintaedellytystä turvaavaa
            ratkaisua ei täällä voida toteuttaa.
            Itävallan suhteen asia on maantieteellisistäkin
            syistä hieman ymmärrettävämpi, mutta
            Suomen osalta, kun ollaan käytännössä saari,
            tilanne on tietysti ihan toinen.
         
         
         Ponsi, jolla valiokunta nyt selvästi tuntuu tuskaansa
            pyrkivän helpottamaan, on tietysti ihan oikean suuntainen,
            mutta en tiedä, mikä sen voima viime kädessä on.
            Pelkäänpä pahoin, että se ei tule
            riittämään. Todella vielä totean,
            että pelisäännöt, ikävä kyllä,
            tässä parlamentarismissa ja hallitustyöskentelyssä ovat
            ne, että valiokunnassa pitäisi löytyä yksimielisyys
            hallituksen esityksen muuttamiseen, ja jollei sitä löydy,
            vastalauseet ja lähinnä henkilökohtainen
            profilointi tai muu on ainoa mahdollisuus täällä.
            Sillä ei sitten kuitenkaan lopputulosta muuteta.
         
         
       
      
         
         Tero Mölsä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tätä asiaa on hyvin yksityiskohtaisesti
            jo käsitelty, joten en kovin yksityiskohtaisesti käy
            tätä läpi. Minusta ed. Uotilan puheenvuoro äsken
            oli hyvin paljastava ja valitettavakin siinä, että voidaan
            todeta, että tietoisesti tehdään huonoa
            politiikkaa. Huono politiikka tulee koitumaan paitsi suomalaisen
            merenkulun myös suomalaisen merimiesammattihenkilöstön
            kohtaloksi.
         
         
         Kun valiokunnan puheenjohtaja totesi, että tähän
            vastalause on jätetty, täytyy sanoa, että vastaan
            on tullut harvoja hallituksen esityksiä, joihin vastalause
            on niin helppo ollut jättää kuin tähän
            asiaan. Oikeastaan kun ajattelee, että täällä ovat
            hallituspuolueiden edustajat käyttäneet puheenvuoroja,
            jotka ovat aivan saman sisältöisiä kuin
            jätetty vastalause, sekin todistaa puolestaan sen, mistä tässä asiassa
            on kysymys.
         
         
         Lyhyesti voisin todeta sen, että pääsyyhän
            tähän asiaan löytyy nimenomaan Euroopan
            unionista. Unionin komissio on nimenomaan kehottanut jäsenmaita
            tukemaan omaa merenkulkuaan, mutta kuten täällä todettiin,
            kysymyksessä on se, että pitäisi tukea
            merenkulkua nimenomaan kolmansia vastaan ja nimenomaan kauppamerenkulkua.
            Kuten jokainen tänä päivänä tietää,
            tästähän ei ole kysymys, vaan tuki on
            laajentunut koskemaan myös matkustaja-aluksia ja lauttaliikennettä.
            Kun muut Pohjoismaat ovat tähän lähteneet
            ja kun Saksa on entisestään lisäämässä tukea
            tähän tarkoitukseen, minusta ihan yksioikoisesti
            voi kysyä, minkä takia Suomi ei seuraa mukana.
         
         
         Kun näin ei ole, tämä hallituksen
            esitys, kuten todettiin, merkitsee tukitasoltaan noin 20:tä prosenttia,
            kun Ruotsin vastaava tuki on 58 prosenttia, ja kun laivat kohtaavat
            Ahvenanmerellä toisensa, niin minusta kyllä pitäisi
            ymmärtää se, että ei tällainen
            kilpailutilanne voi olla mahdollinen ainakaan pitkään.
            Kuten täällä todettiin, muun muassa Silja
            Linen pääomistaja on tällä kertaa englantilainen
            yhtiö, ja on selvää, että bisnes
            on bisnestä eikä Suomen lipulla ole mitään
            sellaista erityisarvoa, minkä takia tällainen
            yhtiö haluaisi nimenomaan korkeampia kustannuksia, jos
            samalla reitillä on halvempiakin kustannuksia mahdollisuus
            toteutaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun hallituksen esityksessä rahamäärä on
            166 miljoonaa markkaa, vastalausehan lähtee siitä,
            että hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta
            laski, että sekä henkilöstökustannusten
            säästösopimuksella, joka on tehty työntekijäjärjestöjen
            ja työnantajan kesken, että puheena olevalla tonnistoverojärjestelmällä,
            jolla hallitus on perustellut alempaa korvaustasoa, tämä 240
            miljoonaa markkaa on summa, joka riittäisi. Asiantuntijakuulemisessa
            on tullut ilmi se, että sekä varustamojärjestöt
            että työntekijäjärjestöt
            ovat ilmoittaneet, että tällä summalla
            ne voivat tulla toimeen ja että laivat voivat säilyä Suomen
            lipun alla. Eivät ne mitään vakuutta
            ole antaneet, mutta ovat suullisesti näin kertoneet. Sen
            takia minusta on hämmästyttävää,
            että budjettineuvotteluissa hyvin epämääräisin
            perusteluin on tämä summa pudotettu niinkin alas
            kuin 166 miljoonaan markkaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiesityshän on rakenteeltaan sellainen,
            että tämä tukitaso löytyy sen
            4 §:stä. Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
            tekemään siihen muutosesityksen, jonka sisältö on se,
            että varustamojen työnantajakustannuksista 70
            prosenttia korvataan varustamoille, mikä tarkoittaa laskennallisesti
            sitä, että 240 miljoonan markan tukitaso tulee
            täyttymään.
         
         
         Minusta oli kohtuutonta, että ed. Wallin aivan vääristeli
            vastalausetta siltä osin, mikä koskee Merenkurkun
            liikennettä. Ed. Vistbackan vastaus siihen ilmaisi sen,
            mitä vastalause pitää sisällään.
            Nimenomaan tax-freen puuttumisen takia vastalauseessa esitämme,
            että Merenkurkun liikenteessä varustamot saavat
            täyden tuen, kuten tänä päivänä kauppamerenkulussa.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen esitellessään
            liikennevaliokunnan mietintöä kiinnitti huomiota
            ja painotti nimenomaan sitä, että kaksi kolmasosaa
            matkustaja-alusten tuloista kertyy tax-free-myynnistä.
            En ollenkaan ymmärrä, mitä varten sitä painotetaan. On
            kai melko lailla samantekevää, mistä tulot
            tulevat, jos kuitenkin kuljetaan kannattavuuden alarajalla, niin
            kuin tässä tapauksessa kuljetaan. Tax-free-myynnin
            suuri merkitys on siinä, että henkilömatkustajien
            lippuhinnat voidaan pitää alhaalla. Jos tax-free-myynti
            poistuu, välitön seuraus on se, että lippuhintoja
            joudutaan nostamaan erittäin merkityksellisesti, raskaasti,
            ja sitä tuskin kukaan toivoo, kun liikennöiminen
            Suomesta Ruotsiin ja Ruotsista takaisin Suomeen on muodostunut elämänlangaksi
            suomalaisten matkustamiselle maitse ja meritse.
         
         
         Toinen asia, jota ed. Pulliainen, liikennevaliokunnan puheenjohtaja,
            painotti, oli huoltovarmuus, josta hän totesi, että se
            oli erittäin huolellisessa käsittelyssä.
            Totesin jo aiemmin, että liikenneministeriön kansliapäällikkö Korpela
            totesi samana päivänä puolustusvaliokunnassa
            ja myöskin kirjallisesti, että tällä hetkellä kansallinen
            kuljetuskapasiteettimme on kerta kaikkiaan alarajalla. Muistelen,
            että jo aikanaan, kun käsittelimme rahtialusten
            tukea, todettiin meille asiantuntijalausunnoissa, että Suomella
            ei ole enää varaa menettää yhtään
            ainutta tonnia ulkomaille, ei yhtään ainutta tonnia.
            Kuinka tämä raja voi olla niin venyvä?
            Aina vain kuljetusmahdollisuudet ja kuljetusyhteydet huononevat,
            maantiekalusto on liputettu ulos, lentorahdeissa Finnair on viidennellä sijalla,
            tärkeimmät lentorahtiyhtiöt Suomessa
            ovat Lufthansa, SAS, DHL ja TNT. Näitä kaikkia
            liputetaan ulos, ja aina vain huoltovarmuus kuulemma on hyväksyttävä. Mutta
            nyt Korpela sanoi, että nyt se on itse asiassa mennyt alarajan
            alapuolelle.
         
         
         Kun ed. Pulliainen korostaa sitä, että Huoltovarmuuskeskuksen
            asiantuntijat arvioivat, että huoltovarmuus ei ole uhattuna,
            niin totean, että Huoltovarmuuskeskuksen tehtäviin
            kuuluu hyvin paljon muuta kuin kuljetuskapasiteetin arvioiminen,
            erittäin paljon muuta. Kuljetuskapasiteetin arvioiminen
            on asia, jota keskus kysyy kansliapäällikkö Korpelalta.
            Näin on asia.
         
         
         Ed. Karttunen esitti jo kaikki tärkeät tilastotiedot,
            kovat tilastotiedot, Suomen matkustajalaivaston alakynnestä skandinaavisten
            ja EU:n mahtavien merenkulkumaiden kilpailussa. Siihen ei ole lisättävää,
            enkä lähde toistamaan niitä. Ed. Uotila
            muistutti pelisäännöistä. Näin
            on, me olemme pelisäännöissä liikennevaliokunnan
            puheenjohtajan ja vihreiden valinnasta johtuen. Heidän
            motiivinsa ehkä vielä paljastuvat muille, tähän
            asti eivät ole paljastuneet.
         
         
         Koko ajan tapahtuu ikäviä asioita, ikäviä asioita
            Suomen kannalta. Viimeksi Norja on ilmoittanut, sen jälkeen
            kun Norjan uusi hallitus ensin vastusti tukia ja tukien lisäämistä,
            että se on muuttanut mieltään ja sekin
            maa menee samaan nettopalkkajärjestelmään
            kuin Ruotsi, ja samalla, kuten täällä on
            todettu, Saksa on lisännyt tukeaan 40 miljoonan Saksan
            markan verran ja tuki kohoaa jo tiettävästi jopa
            yli Ruotsin tuen.
         
         
         Samanaikaisesti yhteispohjoismainen selvitysmies Anders Lindström
            toteaa, että kymmenen vuotta eteenpäin on elettävä tukien
            kanssa. Sinä aikana Viro tulee mitä suurimmalla
            todennäköisyydellä kilpailuun mukaan.
            Se vasta sitten on shokki Suomen merenkulun kilpailukyvylle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysymys on yksinkertaisesti siitä,
            haluammeko, että Suomi säilyttää oman
            matkustajalaivaston ja oman matkustajaliikenteen ja noin 5 000
            alan työpaikkaa näillä mamman pyykkivesillä eli
            pohjoisilla merillämme, vai annetaanko niidenkin ulosliputtaa,
            kuten liikenneministeriö, hallitus ja me eduskunnassa olemme
            jo antaneet maatieliikenteemme ja ilmaliikenteemme siirtyä ulkomaisten
            kilpailijoidemme haltuun.
         
         
         Liike-elämän kustannuslaskenta ja budjetointi
            eroavat valtion budjetointiperiaatteista kuin yö ja päivä.
            Liike-elämällä ei ole vararahastoa nimeltä veronmaksajat,
            josta voi aina ottaa lisää, jos omat kustannusarviot
            ja budjetoinnit pettävät. Jos joku tarjoaa 166
            miljoonaa markkaa tilanteessa, jossa kilpailija saa kaksinkertaisesti
            eli 300—350 miljoonaa markkaa, jää vain
            kaksi vaihtoehtoa: konkurssi tai siirtyminen apajille, joilla tuotto
            on samaa luokkaa kuin kilpailijallamme. Se on näin yksinkertaista.
            Siinä ei auta Maamme-laulukaan. Viking Mariella virolaisella
            miehistöllä säästäisi
            yhdessä vuodessa niin paljon, että säästöllä voisi
            ostaa kokonaisen uuden Mariellan. Näin vakavasta kilpailunäkymästä tässä nyt
            puhutaan.
         
         
         
         
         On erikoista, että kun liikenneministeriö asiantuntemuksensa
            pohjalta arvioi 244 miljoonaa markkaa välttämättömäksi
            tuen vähimmäismääräksi,
            sekin vain kaksi kolmasosaa Ruotsin myöntämästä,
            jolla voitaisiin pitää matkustaja-aluksemme ja
            tuhannet työpaikat Suomen lipun alla, niin valtiovarainministeriö lähtee
            ilman asiantuntemusta tinkimään tukea puoleen.
            Se todistaa järkyttävästä liike-elämän
            perusasioiden hallinnan puuttumisesta. Valtiovarainministeriö käsittelee
            matkustajalaivastomme kilpailutilannetta kuin pilakuvassa jerevanilainen
            mattokauppias: Tarjotaan puolet ja katsotaan, miten käy.
            Se on luvattoman halpahintaista seikkailupolitiikkaa koko maamme
            kilpailukyvyn ja tuhansien työpaikkojen kustannuksella.
         
         
         
         Yhtä hämmästyttävää on,
            että liikennevaliokunta ei kuullut ainuttakaan asiantuntijaa,
            joka olisi hyväksynyt hallituksen esittämän
            tuen määrän tai puoltanut sitä.
            Vastaavasti henki ja asenteet liikennevaliokunnassa osoittivat suunnilleen voimasuhdetta
            16—1 hallituksen esitystä vastaan aina hallituksen
            niin kutsuttujen pelisääntöjen edellyttämään
            ryhmyrikokoukseen saakka. Sieltä pantiin suut suppuun.
            Järjen valo sammutettiin ja sielut komennettiin haamuarmeijan
            rivistöihin.
         
         
         
         Ympäripyöreä ponsi on teatteria.
            Jokainen kansanedustaja tietää, että ponsilla,
            jotka eduskunta hyväksyy omikseen jopa yksimielisesti,
            ei käytännössä ole mitään
            merkitystä. Kun eduskunta ponnella edellyttää,
            että hallitus toteuttaa välittömästi,
            se on kuin eduskunta puhuisi seinälle. Viittaan vain esimerkiksi
            18.12.98 eduskunnan kahden ponnen muodossa esittämiin vaatimuksiin
            hallitukselle. Tätä taustaa vasten vähintä,
            mitä eduskunnalta on tässä asiassa edellytettävä,
            on mahdollisimman tiukkasanainen ponsi, joka viittaa Suomessa jo
            olevaan kilpailuun, kreikkalaisiin, virolaisiin ja tietenkin saksalaisiin
            ja Skandinavian maiden kilpailuun.
         
         
         Vielä, arvoisa puhemies, tonnistovero on avainasemassa
            tässä asiassa. Aivan niin kuin puheenjohtaja Pulliainen
            totesi, se olisi pitänyt tuoda eduskuntaan ennen kuin päätetään
            matkustaja-alusten tuesta, koska sillä on vaikutusta siihen.
            Tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva tonnistoverolakiehdotus
            on saanut musertavia lausuntoja. Katsotaan, että se entisestään
            raskauttaa verotusta. Sehän sen tarkoitus ei ole. Jos se korjataan,
            ja siinä on mahdollisuuksia korjata se sellaiseksi vaihtoehdoksi,
            jolla soudetaan kuivin jaloin maihin vielä tässä matkustaja-alusten
            tukiasiassa, silloin asia on kunnossa. Pelkäänpä vain, että sellaista
            vaihtoehtoa ei tonnistoveron kautta tulla tarjoamaan.
         
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Bremerille: Kun oikein
            tarkkaan yritin kuunnella äskeistä ed. Bremerin
            puheenvuoroa, ehkä meillä on yksi hyvin selvä määrittelyero
            huoltovarmuusasiassa. Ed. Bremer näyttää tarkoittavan huoltovarmuudella
            sitä, että Arla tuo maitopurkit Ruotsista Suomeen.
            Meikäläiset taas, ja moni tavallani ajatteleva,
            ajattelevat kriisitilanteisiin, poikkeusoloihin, varautumista ja
            huoltovarmuuden varmistamista silloin. Minä henkilökohtaisesti
            olen sitä mieltä, että joka tapauksessa
            matkustajalauttoja tulee olemaan Suomen ja Ruotsin välillä niin,
            että Arlan maitopurkit tulevat Suomeen ja Suomesta menevät
            voikilot sinne.
         
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kyllä ymmärrämme
            ed. Pulliaisen kanssa huoltovarmuuden aivan samalla tavalla, kriisitilanteen
            huoltovarmuutena. Tässä vain avainasemassa on
            kuljetuskapasiteetti, ja Suomen kuljetuskapasiteetti on jo alle
            alarajojen. Sen kuulimme, kun käsittelimme rahtilaivoille
            myönnettävää tukea. Kun tätä vielä entisestään
            vähennetään — tässä puhutaan
            kahdesta eri asiasta — huoltovarmuus painuu alle hyväksyttävän
            rajan, mutta samalla, kun se tavara, jota matkustaja-aluksissa kuljetetaan,
            on päivittäistavaraa, nopeasti pilaantuvaa tavaraa,
            se on frekvenssiliikennettä, jossa kulkee 150 vuoroa Suomen
            ja Ruotsin välillä viikossa. Jos se kapasiteetti
            vähenee, me joudumme maksamaan entistä paljon
            korkeamman hinnan myöskin päivittäistavaroista,
            vahinko sekin.
         
         
       
      
         
         Klaus  Hellberg  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! En pysty varmasti sanomaan, miten meidän
            huoltovarmuutemme käy, jos tämä esitys menee
            läpi tällaisenaan, mutta pahaa pelkään
            ainakin, että maamme työllisyyteen se vaikuttaa kielteisesti.
            Minusta hallituksen esitys ei riitä tässä kilpailutilanteessa
            takaamaan sitä, että matkustaja-aluksia ei liputettaisi
            pois Suomesta. Tässähän ei ole kysymys
            siitä, että matkustaja-aluksia liputettaisiin
            jonnekin veroparatiiseihin, vaan on hyvin yksinkertaista ja helppoa
            liputtaa ne Ruotsin lipun alle. Se ei ole varmaan mikään ongelma.
         
         
         Kun aluksia liputetaan Ruotsiin, kyllä siitä ilman
            muuta on varsin paljon seurannaisvaikutuksia. Uskon, että sen
            jälkeen otetaan henkilöstöä Ruotsin
            puolelta töihin. Ilman muuta monet muut asiat menevät
            Ruotsin kautta, jotka muussa tapauksessa voisivat hoitua Suomen
            kautta. Tässä on muitakin taloudellisia menetyksiä.
            Sehän tässä on se ongelma, kannattaako
            meidän sen jälkeen edes kouluttaa meriväkeä.
            Tällä hetkellä meillä on sekin
            ongelma, että kun sairaanhoitajia koulutetaan, suuri osa
            heistä menee Ruotsiin, Norjaan ja Englantiin. Jos meillä ei
            matkustaja-aluksia, oleellista kalustoa, ole, kyllä se
            merkitsee sitä, että sitten me koulutamme ilmeisesti
            muiden maiden varustamoille väkeä.
         
         
         On tietysti ihan selvää, etteivät
            laivat mihinkään Suomen ja Ruotsin väliltä katoa,
            mutta eivät ne tietenkään suomalaisen
            lipun alla purjehdi. Kyllä siitä monia kielteisiä seuraamuksia
            on. Minusta hallituksen esitys on tässä mielessä epäonnistunut.
            En pysty sanomaan siitä, kun en ole ollut valiokuntakäsittelyssä mukana
            enkä yksityiskohtaisesti tunne, olisiko pitänyt
            esimerkiksi tonnistoverokysymys tuoda ensin. Saattaa olla näin.
            Mutta kyllä tässä todella tukalat paikat
            tulee suomalaiselle varustamotoiminnalle ja tietysti sitä kautta
            myös suomalaisille merimiehille. Jos laki viedään
            tällaisenaan läpi, vaikka tässä kuinka
            todetaan, että edellytetään, että hallitus seuraa
            tilannetta ja ryhtyy tilanteen kulloinkin vaatimiin toimenpiteisiin,
            en usko, että virhettä enää silloin
            pystytään korjaamaan, kun ulosliputus on alkanut.
            Siinä mielessä minusta tähän
            esitykseen liittyvä liikennevaliokunnan mietintö on varsin
            valitettava asia eikä ainakaan lisää työllisyyttä Suomessa.
         
         
       
      
         
         Gunnar   Jansson   /r:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies, värderade talman! I en marknadsekonomi
            avgör konkurrensen vem som klarar sig på marknaden.
            EU har fullt ut anammat denna doktrin och framhäver den
            som själva basen för demokratin och välståndet
            i samhället. Marknadskrafterna fungerar enligt denna doktrin
            under två förutsättningar. För
            det första: Tillträdet till marknaden skall vara
            fritt och tillträdet skall vara lika för alla.
            För det andra: På marknaden skall alla aktörer
            kunna verka på enahanda konkurrensvillkor.
         
         
         EU har inte förmått göra någonting
            för att harmonisera konkurrensvillkoren inom sjöfarten. EU
            har gömt sig bakom riktlinjer för sjöfartspolitiken
            med påföljden att medlemsländerna i unionen
            gör vad de själva vill. De vet att kommissionen
            godkänner vilka stödåtgärder
            som helst när de sänker bemanningskonstnaderna.
            När EU inte klarar av att harmonisera konkurrensreglerna måste
            länderna anpassa sig till verkligheten, både i
            EU och utanför unionen.
         
         
         Alltså, när man inte kan harmonisera, då måste
            man anpassa. Man kan anpassa frivilligt eller så kan man
            tvingas till anpassning. Så här enkelt fungerar
            marknadskrafternas spelregler. Propositionen syftar till att skapa
            en sådan anpassning och frågan är förstås
            om denna anpassning räcker till för att våra
            passagerarfartyg skall klara sig i konkurrensen. Det vet vi inte.
            Det visste inte trafikutskottet och det kan knappast heller riksdagen
            veta i detta skede, eftersom marknadens aktörer själva
            bestämmer hemort för sin verksamhet.
         
         
         Det vi vet är att både arbetsgivarna, dvs.
            redarna, och arbetstagarorganisationerna är missnöjda
            med propositionen, därför att Sverige har infört
            en större regim som går mycket längre än detta
            förslag och därmed både inbjuder till
            flaggbyte och utgör ett hot mot sjöarbetsplatserna.
            Det har vi många gånger tidigare hört
            kollegerna vittna om. Samtidigt riktas också hotet enligt
            vad vi har hört mot andra aktiviteter som sammanhänger
            med sjöfarten och sjöfartsnäringen i
            vid bemärkelse, både till lands och till sjöss.
         
         
         Trafikutskottet är mycket medvetet om detta förhållande.
            Utskottet säger å ena sidan att ett fullt stöd
            till passagerarfartygssektorn blir för dyrt, å andra
            sidan anser utskottet det vara viktigt för vårt
            land att sjöfarten stannar i våra egna händer
            för att den kompetens och yrkesskicklighet som bygger på utbildning
            och erfarenhet inte skall gå förlorad. Utskottets
            iakttagelser är riktiga men motsägelsefulla. Man
            lyckas nog inte bibehålla flottan genom att hoppas att
            den inte skall försvinna. Det krävs kraftfullare
            insatser.
         
         
         Den insikt som jag nyss nämnde omfattar också de
            utmaningar som kan komma från Estland och andra länder
            som ännu inte är medlemmar i EU. Men
            senast när de kommer med måste unionen
            ha regler för Europas sjöfart som tillförsäkrar
            alla likadana konkurrensvillkor.
         
         
         Herr talman! Eftersom Sveriges stödsystem gäller
            från den 1 oktober i år kan vi inte vänta
            på europeiska lösningar ifall sådana överhuvudtaget
            kommer. Vi måste handla. Lagen hade kunnat skapa jämbördiga
            konkurrensvillkor så som bland annat riksdagsledamot Bremer
            konstaterar i sin reservation nummer 2, men det skedde tyvärr
            inte. En sådan situation har uppstått, där det är
            nödvändigt att riksdagen skapar beredskap för
            anpassning till konkurrensläget. När man inte kunde
            skapa enahanda konkurrensvillkor så är det nödvändigt
            att skapa beredskap för att anpassa sig till
            konkurrensläget. En sådan beredskap
            formuleras i ett uttalande i en kläm. Klämmen
            i betänkandet går i rätt riktning, men den
            borde ändå säga klart ut att hoten mot
            den inhemska flaggan kommer från våra skandinaviska
            grannar och på lite längre sikt också från andra länder
            och att de hoten måste avvärjas.
         
         
         Regeringsprogrammets skrivning om tryggande av sjöfartens
            konkurrenskraft måste självfallet också innefatta
            internationell konkurrens i denna internationaliserade verksamhet.
            Därför vill jag avslutningsvis bara konstatera
            att sista ordet i detta drama ännu inte är sagt.
            Jag är övertygad om att regeringen och
            riksdagen flera gånger får återkomma
            till saken. Därför bör också uttalandet
            eller egentligen klämmen skärpas.
         
         
         Arvoisa puhemies! Markkinataloudessa vallitsee kaksi päätekijää:
            Ensimmäiseksi, markkinoille pääsyn täytyy
            toimia vapaasti ja yhtäläisin ehdoin kaikille.
            Toiseksi, markkinoilla kaikilla toimijoilla pitää olla
            yhtäläiset kilpailuehdot. Merenkulun alalla EU
            ei ole pystynyt harmonisoitiin, vaan jäsenmaat tekevät,
            mitä haluavat, viimeksi Ruotsi — tämä ei
            ole moittimista vaan toteamus — joka matkustajaliikenteessä on
            kovin kilpailijamme.
         
         
         Liikennevaliokunta osaksi toteaa, ettei Suomi ota käyttöön
            täysimittaista tukea matkustaja-alussektorin osalta, koska
            sellainen tukiratkaisu kävisi varsin kalliiksi, ja osaksi
            pitää Suomelle tärkeänä,
            että merenkulku säilyy suomalaisissa käsissä,
            jotta koulutuksen ja kokemuksen kautta saavutettu osaaminen ja ammattitaito
            ei pääse katoamaan. Mutta viimeistään
            silloin, kun Viro, Latvia ja Liettua liittyvät EU:hun,
            unionissa täytyy olla yhtäläiset kilpailusäännöt
            myös merenkulun alalla. Muuten odottaa villi länsi.
            Lakiesitys ei takaa tällaisia sääntöjä.
         
         
         Sen takia eduskunnan täytyy muotoilla kilpailutilanteeseen
            sopeutumisvalmius, ja se tapahtuu lausuman tai, kuten sanotaan,
            ponnen muodossa. Mietintöön sisältyvä ponsi
            on oikean suuntainen, mutta sitä tulee jalostaa siten,
            että sanotaan suoraan, mistä uhka tässä vaiheessa
            tulee ja minkälaisiin toimenpiteisiin hallituksen täytyy
            ryhtyä. Valiokunnan puheenjohtaja toki selosti ponnen sisällön
            tavalla, joka oli rohkaiseva ja rakentava. Kun näin on,
            on harkitsemisen arvoista miettiä, pitäisikö toisessa
            käsittelyssä ihan suoraan kirjoittaa näkyviin,
            mistä on kyse, elikkä sellainen ponsi, jossa sanotaan,
            mistä on uhka odotettavissa ja mihin konkreettisiin toimenpiteisiin
            hallituksen tulee ryhtyä. Olen sillä kannalla, että näin
            pitää tehdä, ja kun vielä valiokunnan puheenjohtaja
            itse viittasi tämmöiseen ratkaisuun, lähden
            siitä, että hallitusryhmien keskuudesta löytyy
            yksimielisyys tämmöisestä menettelytavasta.
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tänä iltana tässä asiassa
            ovat olleet eniten äänessä rannikkoalueiden
            kansanedustajat, mikä on kai aika ymmärrettävää.
            Minäkin kuulun niihin, jotka kokevat pettymystä tämän
            ratkaisun edessä, enkä jaksa uskoa, niin kuin
            ymmärsin edustajatoveri Janssoninkin huomanneen, siihen,
            että pelkillä toiveilla, lausumalla toiveita, asiat
            olisivat kunnossa. Pelkään pahoin ja olen lähestulkoon
            varma siitä, että viimeinen sana ei ole sanottu,
            vaan jos tähän asentoon tämä kysymys
            jää, kuin näyttää tässä vaiheessa,
            hallitus joutuu varmasti hyvinkin nopeasti tulemaan eduskunnan puheille
            uudestaan, mikäli halutaan siinä päätavoitteessa
            pysyä, että meillä on myöskin
            kotimainen matkustajalaivasto olemassa.
         
         
         Tuossa jo supisimme ed. Janssonin puhuessa — anteeksi
            vain — omassakin keskuudessamme siitä, että tämmöinen
            ponsiajatus voisi nyt olla tässä kysymyksessä paikallaan,
            ponsi, jossa oikeastaan todellakin vähän selvemmin
            kuin mietinnön ponnessa kerrottaisiin ulos, mitä eduskunta haluaa.
            Täällähän se on puheenvuoroissa
            tullut jo aika hyvin esille.
         
         
         Suomi on saari. Se on lähtökohta, mikä tarkoittaa,
            että tässä kysymyksessä Suomen
            pitäisi olla oikeastaan vielä itsekkäämmin
            liikkeellä kuin ehkä Ruotsin konsanaan. Tietysti
            yhden elinkeinon tukeminen suhteessa toiseen elinkeinoon on aina
            kysymys, jonka taakse voi mennä varjoon, mutta tilanne,
            että Suomi on saari, erottaa mielestäni kuitenkin
            liikennekysymyksen monista muista elinkeinoaloista. Tietysti tuen ajankohtainen
            syy on kilpailutilanne, jossa meidän lähinaapurimme
            on lähtenyt toisenlaiseen ratkaisuun, enkä voi
            ymmärtää sitä ajatusta, että me
            lähdemme selvästi huonommin ehdoin liikkeelle
            kuin lähinaapurimme Ruotsi. Sen käsitän, että suomalaisilla
            toimenpiteillä on kiire, mutta epäilen kyllä,
            että tämmöinen puolitieratkaisu ei poista
            ongelmaa Ruotsiin liputtamisesta.
         
         
         Jos kysymys on nimenomaan Ruotsista, niin se on harvinaisen
            vähän mikään eettinen ongelma
            kenellekään meistä. Se ei ole samassa
            määrin mikään kysymys kuin Liberian
            lippu ja mitä nyt sitten onkin luetteloa olemassa. Me tiedämme, että esimerkiksi
            työolosuhteet ja niiden valvonta Ruotsissa ja samoin palkkatasokysymykset
            ovat kunnossa. Siinä mielessä se ei kostaudu näille merimiehille,
            jotka ovat palveluksessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Merenkurkun liikenteen osalta asia on jätetty
            minun mielestäni todella kellumaan. Niin kuin valiokunnan
            kannanotoista nähdään perustelujen osalta,
            ollaan kyllä suosiollisella mielellä sen suhteen,
            että valtion tulee jatkossakin tukea Merenkurkun matkustajaliikennettä,
            mutta kyllä minun mielestäni olisi ollut huomattavan
            paljon selvempää kertoa, miten tämä tapahtuu,
            suoraan lakipykälässä, ettei tästä tarvitsisi
            käräjiä perustaa aina, kun joku määräaika
            esimerkiksi menee umpeen. Meillä on nyt kokemusta Merenkurkussa
            siitä, miten vaikeata todellakin oli aikaansaada edes tämmöinen
            vaatimattoman luokan sopimus ja miten kauan se kesti. Siinä on
            niin paljon osapuolia, että se on turhaa energian käyttöä tavallaan
            selvässä asiassa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Harvoin ehkä tulee esiin salissa
            tällaista asiaa, jossa hallituspuolueidenkin edustajat
            ovat monissa yksityiskohdissa niin paljon samoilla linjoilla kuin
            myös opposition edustajat. En nyt koe sitä hirveän
            kiusallisena sinällänsä, mutta kyllä se
            kertoo, että tämä asia on jäänyt
            vähän pureksinnan suhteen puolitiehen. Toivon,
            että voisimme vielä jatkokäsittelyn yhteydessä hieman
            skarpata eduskunnan kannanottoa.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Jatketaan rannikkokaupunkien kavalkadia.
         
         Liikennevaliokunta pitää mietinnössään
            tärkeänä, että merenkulku säilyy
            suomalaisissa käsissä. Tämä on
            sinänsä mielestäni aivan oikea lähtökohta,
            mutta väkisinkin joutuu kysymään, onnistuuko
            se nyt tällä kaavaillulla tukipaketilla. Pelkäänpä,
            että ajateltu matkustaja-alusten tukitaso jää aivan
            liian alhaiseksi, varsinkin kun sitä vertaa muihin EU-maihin,
            muun muassa Ruotsiin, Saksaan ja Tanskaan.
         
         
         Mielestäni meidän on syytä olla huolissamme siitä,
            miten Suomen kauppalaivaston ja merenkulkualan työpaikkojen
            käy. Merenkulku on Suomelle välttämättömyys,
            niin kuin täällä tänään
            on moneen kertaan todettu, sillä viennistämme
            90 prosenttia hoidetaan merikuljetuksin. Oma itsenäinen
            kauppalaivasto on tarpeen myös mahdollisissa kriisitilanteissa.
            Tällöin Suomen lipun alla purjehtivat laivat saadaan
            välittömästi Suomen valtion määräysvaltaan.
         
         
         Toki kyllä myönnän sen, että matkustaja-alusten
            kohdalla huoltovarmuusnäkökohta ei nyt ole niitä kaikkein
            tärkeimpiä, toki sillä on merkitystä.
            Meidän on kuitenkin kannettava huolta suomalaisen merenkulun
            tietotaidosta. Suomalaisen merenkulun erityinen vahvuus onkin se,
            että laivoissamme työskentelevien ammattitaito
            on hyvä ja arvostettu kansainvälisestikin. Tämä on seurausta
            siitä, että merenkulkualan koulutus on maassamme
            korkeatasoista ja koulutuksessa turvallisuusnäkökohdat
            ovat vahvasti esillä. Koulutuksessa paneudutaan ilmasto-olosuhteidemme, kuten
            talvimerenkulun, asettamiin erityisvaatimuksiin. Myös ympäristökysymyksiin
            suhtaudutaan suomalaisissa laivoissa hyvin vakavasti.
         
         
         Mikäli me haluamme säilyttää kauppalaivaston
            oman siniristilippumme alla, me emme voi kovin oleellisesti poiketa
            muiden EU-maiden käytännöistä.
            Mielestäni merenkulun tuet pitääkin saattaa
            vastaamaan EU-komission suuntaviivoja. Vain näin me kykenemme
            takaamaan suomalaiselle merenkululle tasavertaiset kilpailuedellytykset.
            Vaikka en ole mikään erityinen tukipolitiikan
            kannattaja, niin minun mielestäni tässä asiassa
            meidän on kyllä syytä tunnustaa realiteetit.
         
         
         EU-komission vuonna 1997 uudistamat meriliikenteen valtionosuuksien
            suuntaviivat ovat purreet itse ongelmaan eli laivojen ulosliputukseen.
            Saksassa, missä ensimmäiseksi otettiin käyttöön
            näiden suuntaviivojen mukaiset tuet, laivojen ulosliputus
            on vähentynyt ja itse asiassa päinvastoin on ollut
            halukkuutta rekisteröidä aluksia takaisin Saksan
            lipun alle. Näin on kyetty turvaamaan myöskin
            saksalaisten merenkulkijoiden työpaikkoja. Muun muassa
            Saksa, Tanska ja nyttemmin myös Ruotsi ovatkin ottaneet
            käyttöön EU-komission mahdollistamat
            täysimääräiset tuet. Suomi on
            tässä asiassa jäänyt ikään
            kuin puun ja kuoren väliin.
         
         
         Matkustaja-alusten osalta Suomi aikoo selviytyä ulosliputuksista
            tukitasolla, joka vastaisi niitä verotuloja, jotka joka
            tapauksessa ulosliputuksessa menetettäisiin. Tukitaso on
            noin puolet Ruotsin vastaavasta tukitasosta. Tämän
            vuoksi suhtaudunkin hyvin epäillen siihen, pysyvätkö matkustaja-alukset
            Suomen lipun alla jatkossa, jos tämä ratkaisu
            meillä toteutetaan. Jos ulosliputuksia alkaa tapahtua,
            niillä on tietenkin hyvin monia negatiivisia heijastusvaikutuksia
            suomalaiseen merenkulkuun ja merimiesten työllisyyteen.
         
         
         Meillä on jo pitkään luvattu esitystä tonnistoverosta,
            ja olisikin ollut toivottavaa, että tämä esitys
            olisi ollut käsittelyssä samaan aikaan tämän
            tukiasian kanssa. Näin olisi ollut mahdollisuus arvioida
            kokonaisvaltaisesti merenkulkumme tulevaisuutta ja mahdollisuuksia
            pysyä oman lipun alla.
         
         
         Arvoisa puhemies! En ole tyytyväinen nyt syntymässä olevaan
            ratkaisuun. Kuten jo aiemmin totesin, pitäisi EU-maiden
            kyetä tämäntapaisissa asioissa olemaan
            samassa rintamassa. Tässä tapauksessa se merkitsisi
            yhtenäistä tukitasoa. Ainoastaan tämä takaisi
            yhdenvertaiset kilpailumahdollisuudet omalle merenkulullemme. Erityisen
            ihmeellisenä pidän sitä, että unionissa
            olevat Pohjoismaat eivät ole löytäneet
            tässä asiassa yhteistä säveltä.
            Valitettavasti näyttää siltä,
            että Suomi on se jääräpää,
            joka ei halua kulkea muiden kanssa samaa tahtia.
         
         
       
      
         
         Mikko  Immonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Useissa puheenvuoroissa on ilmaistu huoli
            siitä, että merenkulku Suomesta hiipuu tämän
            tukipaketin myötä. Itse asiassa kuulun itsekin
            siihen porukkaan, joka tätä huolta kantaa. Harmittaa
            se, että vaikka tilastot ovat selvästi olleet
            nähtävissä myös liikennevaliokunnassa,
            asiantuntemusta ei minun nähdäkseni ole sillä vakavuudella
            otettu, että se olisi käytäntöön
            tuotu.
         
         
         Yksi asia, mikä valiokunnan mietinnöstä näkyy,
            on verovapaa myynti. Verovapaa myynti ei ole aluksen kansallisuudesta
            eli sen käyttämästä lipusta
            riippuvainen. Minkä tahansa valtion lipun alla purjehtiva
            alus on oikeutettu verottomaan myyntiin. Verottomuus ei siten ole
            Suomen tai Ruotsin tai minkään muunkaan valtion myöntämää tukea,
            vaan kansainvälinen käytäntö,
            jota ilman nykymuotoista liikennettä ei lainkaan olisi.
            Veroton myynti on välttämätön
            edellytys nykytasoisen kuljetusjärjestelmän olemassaololle.
            Merenkurkun liikenne on selvä esimerkki siitä,
            mihin kehitys johtaa ilman verotonta myyntiä.
         
         
         Toinen asia, mihin liikennevaliokunnan puheenjohtaja puuttuikin,
            on Pohjoismaiden liikenneministereitten, sanotaan nyt, esitys. He
            neuvottelevat siitä, että saataisiin kahden kolmen
            vuoden aikana EU:sta kokonaan tuet pois. Mielestäni tässä olisi
            ollut yksi avain siihen, että olisi nyt maksettu, sanotaan,
            240:tä miljoonaa markkaa kaksi kolme vuotta ja sitten luovuttu
            kokonaan tuesta tulevan esityksen osoittamalla tavalla.
         
         
         Kaiken kaikkiaan EU:ssa meriliikenteen valtiontukea koskevat
            suuntaviivat ovat hyvät, kun luodaan EU:n jäsenmaiden
            aluksille edellytykset kilpailla halvemman kustannustason maiden alusten
            kanssa ja poistuu tarve liputtaa EU-maihin rekisteröidyt
            alukset niin sanottuihin mukavuuslippumaihin, turvataan eurooppalaisten
            merenkulkijoitten työpaikat ja edistetään
            heidän työllistymistään, pidetään
            yllä merenkulkualan osaamista EU:ssa ja parannetaan turvallisuutta EU:n
            aluevesillä liikennöivillä aluksilla — kunnianarvoinen
            lista.
         
         
         Suuntaviivoja on sovellettu melkein neljän vuoden ajan.
            Ensimmäiset seurantaraportit ovat osoittaneet, että toimenpiteistä on
            ollut hyötyä ja että ne ovat vähentäneet
            ulosliputusta sekä luoneet jonkin verran pyrkimystä rekisteröidä aluksia
            takaisin EU-valtioihin. Komissio onkin kehottanut kaikkia jäsenvaltioita
            pohtimaan, miten valtiontuen suuntaviivojen tarkoittamia mahdollisuuksia
            voidaan hyödyntää optimaalisesti kansallisella
            tasolla.
         
         
         Täällä onkin useissa puheenvuoroissa
            kerrottu siitä, millä tavalla tämä tukipolitiikka
            on sitten lähtenyt Saksan, Tanskan ja viimeksi Ruotsin toimin,
            ja nyt ollaan Ruotsin vanavedessä sitten ontuvin askelin.
            Sen jälkeen kun Ruotsissa toteutettavien tukitoimien laajuus
            ja yksityiskohdat olivat selvinneet, talouspoliittinen ministerivaliokunta
            päätti 22.5., että myös Suomen
            on ryhdyttävä tukemaan omaa matkustaja-alusliikennettään
            noin 240 miljoonan markan vuotuisella tukipaketilla. Lisäksi
            ministerivaliokunta uudisti jo kesällä 2000 tehdyn
            periaatepäätöksen, jonka mukaan Suomessa
            otetaan käyttöön niin sanottu tonnistoverojärjestelmä.
            Matkustaja-alusten tukea supistettiin kuitenkin budjettiriihessä elokuussa
            noin 168 miljoonaa markkaa. Lisäksi budjettiriihessä päätettiin,
            että eduskunnalle annetaan tonnistoverojärjestelmää koskeva
            esitys.
         
         
         Esitetyn tuen on laskettu alentavan varustamoiden työvoimakustannuksia
            noin 20 prosentilla. Ruotsissa toteutettuun tukipakettiin verrattuna
            erotus on Ruotsin hyväksi yli 30 prosenttia. Kustannusero
            Suomen lippua ja Ruotsin lippua käyttävillä vastaavilla
            matkustaja-aluksilla on näin ollen vuositasolla yli 21
            miljoonaa markkaa Ruotsin hyväksi. On selvää,
            että tällainen kilpailutilanne houkuttelee, ellei
            suorastaan pakota, varustamot harkitsemaan vakavasti alustensa siirtämistä Ruotsin
            lipun alle. Liputus Ruotsiin johtaisi välittömiin
            seurauksiin suomalaisten merenkulkijoiden työllisyydessä.
         
         
         Ensiksikin, Ruotsin uusi nettopalkkajärjestelmä suosii
            selvästi Ruotsissa asuvia merenkulkijoita. Ruotsissa asuvan
            merimiehen veroprosentti on keskimäärin 25—28
            prosenttia. Muualla kuin Ruotsissa asuva merimies taas maksaa Ruotsiin
            15 prosentin suuruisen lähdeveron ja esimerkiksi Suomeen
            lähdeveron ja Suomen verolainsäädännön
            mukaisen veron erotuksen, joka on käytännössä noin
            5 prosenttia. Kun muualla kuin Ruotsissa asuva merimies maksaa Ruotsiin vähemmän
            veroa kuin Ruotsissa asuva, hänen nettopalkkansa on saman
            verran suurempi. Tämä tarkoittaa sitä,
            että muualla kuin Ruotsissa asuva työntekijä on
            työnantajalle kalliimpi. Onkin selvää,
            että varustamot pyrkivät jatkossa työllistämään
            niin paljon kuin mahdollista Ruotsissa asuvia merimiehiä.
         
         
         Toiseksi, siirtyminen Ruotsin lipun alle töihin merkitsee
            suomalaisille merenkulkijoille menetyksiä niin ansiotasossa
            kuin eläke-eduissakin. Palkat Ruotsin lipun alla ovat alhaisempia
            kuin Suomen lipun alla varsinkin nyt, kun kruunun kurssi on huono.
            Eläkkeiden osalta muutokset tuntuisivat jo ansaitun eläkkeen
            määrän laskemisena sekä eläkeiän
            nousemisena. Eläkkeen määrä laskettaisiin
            uudestaan takautuvasti 31.12.90 jälkeiseltä ajalta
            siten, että eläkekertymä olisi 2 prosentin
            asemesta 1,5 prosenttia. Eläkeikä taas nousisi
            pääsääntöisesti 65
            vuoteen. Mitä todennäköisintä onkin,
            että suomalaiset merimiehet eivät tulisi siirtymään
            alusten mukana Ruotsin lipun alle, vaan hakeutuisivat töihin
            maihin ja muille sektoreille. Tämä taas tarkoittaisi
            suomalaisen merimieskunnan huomattavaa vähentymistä.
            Tilanne johtaisi varsin nopealla aikavälillä merimieskoulutuksen
            alasajoon ja tätä kautta pitkällä tähtäimellä suomalaisen
            merimieskunnan häviämiseen.
         
         
         Melkein 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta kulkee yhä edelleen
            meriteitse. Suomalaisen tonniston osuus näistä kuljetuksista
            on noin 40 prosenttia. Suomen huoltovarmuuden turvaamisen taas on
            katsottu edellyttävän sitä, että noin 60
            prosenttia kuljetuksista hoidetaan Suomen lipun alla, eli jo nyt
            ollaan tilanteessa, jossa olemme alittaneet huoltovarmuudelle asetetun
            tason. Suomella ei olekaan varaa menettää enää yhtään osaa
            tonnistostaan, oli sitten kyse matkustaja- tai lastialuksista.
         
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunta mietinnössään
            toteaa, että merenkulun tukipaketti on tarpeellinen, ja
            todella tarpeellinen se on, mutta valiokunnan valmistelema paketti
            ei kuitenkaan ole riittävä. Meidän on
            tarkasteltava tätä kansantaloudellisestakin näkökulmasta
            panos—tuotos-ajatuksella: mitä panostamme, jotta
            säilytämme työllisyyden ja toisaalta
            turvaamme huoltovarmuutemme. Suomalaisten työllisyys on
            tänä päivänä jo muutoinkin laskusuunnassa.
            On perusteltua edellyttää, että turvataan
            näiden ammattilaisten työpaikat merellä.
         
         
         Merimieskoulutus on ollut korkeatasoista ja tuottanut maailmalle
            hyviä merimiehiä. Jotta voimme merimieskoulutusta
            jatkaa, me tarvitsemme myös aluksia, joita varten näitä miehiä ja naisia
            koulutetaan. Samoin meidän autolauttamme ovat varsin suuria
            ravintola-alan työpaikkoja. Myös heidän
            työllisyydestään on pidettävä huolta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Elinkeinon tukeminen on perusteltua silloin,
            kun on kysymys työllisyydestä ja isoista yhteiskunnallisista
            intresseistä. Siksi keskustan vastalauseen mukainen muoto
            on se, joka pitää hyväksyä.
         
         
         
       
      
         
         Gunnar Jansson /r:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! 12—13 edustajaa on puhunut samaan
            suuntaan ryhmistä riippumatta. Ihmettelen vain tällaisessa
            hyvässä hengessä, voiko olla niin, että poissa
            olevat tietävät paremmin kuin me, jotka olemme läsnä puhumassa
            asiasta. Hämmästelen kauheasti, jos käy
            niin, että tämmöisen keskustelun jälkeen
            saliin tulee suuri määrä kollegoita,
            jotka ovat täysin toista mieltä. Jos näin
            on, miten ihmeessä tämä parlamentarismi
            sitten toimii? Me olemme täällä kuulleet
            kokoomuksesta, keskustasta, kristillisistä, mutta myöskin
            hallituskollegoilta, mitä mieltä ainakin he ovat
            henkilötasolla. Ihmettelen, kuten sanoin, kauheasti sitä,
            voiko suuri enemmistö olla täysin toista mieltä.
            Silloin järjestyksen ystävä kysyy, mitä me
            täällä teemme.
         
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tekee mieli vähän olla inhorealisti.
            Kai tässä niin kuin muissakin asioissa saattaa
            olla niin, että ne, jotka ovat poissa, eivät ole
            kiinnostuneet asioista tai heille on ihan yhdentekevää,
            kuinka tämmöisessä kysymyksessä lopulta
            käy. Jos ajatellaan niitä ponnisteluja, joita
            meidän on tässä tehtävä, että meidän
            keskustelumme johtaisivat jonkinlaiseen parempaan tulokseen, kyllähän
            se on iso urakka. Se on vähän kuin valtamerilaivan
            kääntämistä ottaen huomioon
            todellakin mittasuhteet, että suurin osa kollegoistamme
            on tänään poissa. Mutta älkäämme
            silti luovuttako asiassa, ennen kuin on pakko.
         
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Edustajien keskuudessa on jonkin verran turhautumista siitä,
            että vaikka valiokunnissa tehdään kuinka hyvää työtä ja
            saadaan valiokunnan hyvä lausuma mietintöön
            sisälle, se ei tehoa ministeriötasolla. Onkin
            syytä nyt tässä yhteydessä kokeilla
            sitä, että kun on olemassa ainekset hyvään
            ponteen, niin se saatetaan enemmistöllä voimaan
            ja katsotaan, kuinka ministeriössä asian suhteen toimitaan,
            koska mielestäni on eduskunnan halventamista, jos ei lueta
            ponsia, ja varsinkin, jos ne ovat sellaisia, että ne on
            syytä yhteisen edun mukaisesti ottaa käyttöön.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.