17) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on lainsäädäntö toimeentulotukilain väliaikaisesta
muuttamisesta, ja tosiaan olemme nyt kakkoskäsittelyssä.
Tämä laki varsinaisesti, mikä on pöydällä,
on niin sanottu Soininvaaran kokeilulaki, jossa esitettiin, että perhe
voi ansaita 100 euroa kuukaudessa ja korkeintaan 20 prosenttia tuloista
jätetään huomioimatta toimeentulotuen
normilaskelmassa, ja valiokunta muutti tämän 100
euroa 150 euroon. Mutta tässä kohtaa, kun on kyse
toimeentulotukilaista, niin tämän lain kohdalla
esimerkiksi 11 § on auki, samaten 15 §. Ja kun
ollaan tilanteessa, että tehdään vuoden
2005 budjettia ja me tiedämme tarkkaan, mitä näitten
toimeentulotukiperheitten kohdalla on viimeisen kymmenen vuoden
aikana tapahtunut, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin se, että tähän
asiaan pysähtyy vähäksi aikaa ja vähän
syvällisemmin katsoo, miten taloudellinen kehitys heidän
kohdallaan on käynyt.
Meillä on nyt tällä hetkellä 427 000
kansalaista, jotka ovat toimeentulotuen varassa, 260 300 perhettä.
Toimeentulotuki on kehittynyt sillä tapaa, että toimeentulotuen
normiin tulee vuosittain kansaneläkkeen indeksitarkistus,
ja jos katsotaan sitä, mitä tämä indeksitarkistus
on antanut, niin ykköskuntaluokassa yksinäisen
toimeentulotukinormi on 377 euroa ja indeksitarkistus on antanut
noin 3 euroa kuukaudessa. Eli indeksitarkistuksen kautta ei kauhean
suuria summia tähän toimeentulotuen normitarkistukseen
ole tullut. Kun kansaneläkkeen tasokorotusta perusteltiin,
7 euron tasokorotusta, niin se aikaistaminen perusteltiin sillä,
että kansaneläkkeen indeksitarkistus on niin pieni.
Toimeentulotuen kohdalla tätä samaa ongelmaa ei
ole nähty. Jos ajatellaan, että olisi tehty se
sama 7 euron indeksitarkistus toimeentulotukiasiakkaille, niin se olisi
maksanut noin 20 miljoonaa euroa.
Sitten meidän täytyy mennä pikkasen
historiassa taaksepäin, palata sinne Paavo Lipposen ykköshallituksen
aikaan. Silloin oltiin taloudellisesti hankalassa tilanteessa, tehtiin
säästölakeja, ja silloin tehtiin toimeentulotukeen
leikkauksia. Siellä tuli toimeentulotukeen asumiskulujen
7 prosentin omavastuu, samoin leikattiin lapsinormia. Tämä normin
7 prosentin asumiskulujen omavastuu on leikannut toimeentulotukiperheiden
kukkarosta 42 miljoonaa euroa vuodessa. Tämän
saman vastaavan summan kunnat ovat säästäneet,
ja tässä talossa on moneen otteeseen keskusteltu
nimenomaan tämän leikkauksen poistamisesta.
Nyt me olemme taas siinä tilanteessa, että tehdään
vuoden 2005 budjetti. Tiedän tarkkaan, että valtiovarainvaliokunta
on budjettilinjauksiaan tehnyt. Tänään
on Helsingin Sanomista saatu lukea, mitä kaikkea sinne
on tulossa. Mutta toimeentulotuen kohdalla siellä ei ole
mitään, ja siellä ei ole esimerkiksi
asumiskulujen 7 prosentin omavastuun poistamista, tätä 42
miljoonaa euroa. Viime viikolla nähtiin tulopoliittinen
ratkaisu. Siinä yhteydessä rikkaimmat suomalaiset saivat
varallisuusveron poistamisen vuoden 2006 aikana. Tämä summa
on noin 120 miljoonaa euroa. Tai vaikka kun on varallisuusverojärjestelmää muutettu,
arvioitiin, että se olisi 60—70 miljoonaa euroa
tämän uuden varallisuusverojärjestelmän
mukaisesti, niin kuitenkin tämä 42 miljoonaa euroa
on vielä vähemmän. Tämä kuitenkin
koskettaa ihmisiä, yli 400 000:ta suomalaista,
ja tämä leikkaus on usean vuoden aikana ollut voimassa.
Vuonna 94 Esko Ahon porvarihallituksen aikaan tuli käytännöksi
se, että lapsilisät laskettiin toimeentulotukinormiin.
Silloin leikattiin toimeentulotukiperheeltä 140 miljoonaa
euroa vuodessa, tuosta vaan tehtiin leikkaus, samaan aikaan kun
toimeentulotuen suppeasta perusosasta siirryttiin laajaan toimeentulotuen
perusosaan. Eli kaikkein köyhimmät kansalaiset
Suomessa, jotka joutuvat varautumaan toimeentulotukeen, ovat saaneet
aika monta leikkausta viimeisten kymmenen vuoden aikana, ja nyt
tänäkään vuonna, vuoden 2005
budjettiin, enemmistöä tästä salista
ei löydy. Täällä oli 29 kansanedustajaa,
jotka olivat sitä mieltä, että toimeentulotukiperheitten
lapsilisien ei tarvitsisi toimeentulotukiperheitten toimeentulotukea
syödä eli olisi tehty lakimuutos siihen kohtaan.
Sitten voidaan tietenkin sanoa, niin kuin valiokunnassa oleva
kansanedustaja, että eihän tämmöisillä asioilla
voi vaikuttaa eikä tällä tapaa näitä asioita
hoideta, mutta kysyisin vaan: missä vaiheessa näitä asioita
halutaan hoitaa? Hallitusohjelmassa on aika löysät
kirjaukset siitä, miten köyhyyttä Suomen
maassa hoidetaan tämän hallituskauden aikana.
Valiokunnassa kun tätä asiaa käsiteltiin,
niin tähän yhteyteen ei haluttu tehdä lausumaa
liittyen toimeentulotukeen. Tämä vastalause pitää sisällään
lausuman, joka kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää pikaisesti mahdollisuuden
toimeentulotuen tasokorotukseen ja että toimeentulotuen
asumiskulujen 7 prosentin omavastuusta luovutaan."
Valiokunnan enemmistön mielestä Skogin työryhmään
voidaan siirtää köyhyysasiat, mutta epäilen
sitä, että Skogin työryhmä tuo
ratkaisun siitä, että sieltä tulisi jonkin
näköinen köyhyyspaketti. Skogin työryhmä työskentelee,
että työmarkkinatuki muutetaan passiivisesta aktiivisemmaksi.
Se on se lähtökohta, mikä on annettu työmääräykseksi.
Sieltä ei ole tulossa näitä keinoja,
miten esimerkiksi toimeentulotukiperheiden taloudellista tilannetta
parannetaan tai miten ensisijaisia etuisuuksia, työmarkkinatukea
tai muuta korotetaan. Periaatteessa kaikki ne asiat me tiedämme
jo tällä hetkellä, mitä voidaan
tehdä, mutta se on siitä hyvästä tahdosta
kiinni, siitä, onko tässä eduskunnassa
olemassa hyvää tahtoa. Muistan, että viime
kaudella oli kansanedustajia kuitenkin yli 30, jotka yleensä olivat
näitten toimeentulotukiasioiden puolesta tekemässä töitä ja
myös äänestämässä.
Olen vähän huolestunut siitä, että tämä lukema
jää niin alhaiseksi, että nyt on enää 29,
jotka ovat sitä mieltä, että Suomessa
ovat köyhimmät ihmiset ehkä ne, joilla
on kaikkein heikoimmin asiat.
Kun näitten asioitten eteen tekee töitä,
niin silloin ei säästy siitä, että korvat
ovat aika kuumana myös aina välillä.
Se ei ole mitenkään valitettavaa, se on ihan hyvä;
luottamustehtäviin kun valitaan, niin se pitää kestää.
Mutta tässä kohtaa vetoan tähän
lausumaan, joka tänne on tehty, että jos on minkäännäköistä halua
tai mieltä tai tahtoa tässä joulun aikaan,
niin luulen, että nämä asiat ovat ehkä ne
kaikkein tärkeimmät, kun mennään
kaikkein köyhimpien ihmisten asioita hoitamaan. Valtiovarat
on tehnyt varmaan hyvää työtä,
mutta jos esimerkiksi toimeentulotuen asumiskulujen 7 prosentin
omavastuu poistetaan tai se, että toimeentulotukea tasokorotetaan,
niin siinä ollaan niitten ihmisten asialla, joilla menee kaikkein
heikoimmin tässä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ehdotan tosiaan tämän lausuman hyväksymistä tästä vastalauseesta,
niin että siitä sitten aikanaan äänestetään.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne kannattamaan ed. Marjaana
Koskisen äsken tekemää ehdotusta ja teen
sen.
Toimeentulotuki on se tuki, joka on tarkoitettu niille ihmisille,
joilla ei enää muuta tukea ole, niille ihmisille,
jotka eivät tule toimeen joko työllä ansaitsemillaan
tuloilla tai työttömyyskorvauksella tai jollain
muulla ensisijaisella etuudella. Toimeentulotuki on viimesijainen
etuus, ja sen tehtävä on turvata ihmisten toimeentulo.
Kai voisi sanoa, että pisimillään sen
tehtävä on turvata ihmisten hengissä säilyminen.
Tästä syystä, jos ja kun kerromme olevamme
köyhien asialla tai kantavamme huolta siitä, että köyhimmilläkin
ihmisillä on elämisen mahdollisuudet ja että heillä on
mahdollisuudet parantaakin omaa elämäänsä,
ei vain kitua sillä viimeisellä rajalla juuri
ja juuri, niin on välttämätöntä,
että toimeentulotukea ja sen tasoa myös tarkastellaan.
On välttämätöntä, että sitä tasoa
tarkastellaan niin, että myös konkreettisia parannuksia
tapahtuu.
Sen ajan, minkä itse olen sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
istunut, kun olen tarkastellut historiaa asiakirjoista taaksepäin,
olen voinut todeta, että valiokunta on ollut sinänsä sanoissaan varsin
yksimielinen siitä, että heikoimmistakin pitää pitää huolta
ja erityisesti heikoimmista pitää pitää huolta.
Tätä mieltähän me tietenkin olemme
aina ennen vaaleja. Valitettavasti ehkä tämä asia
selkeämmin kuin mikään muu kuitenkin
osoittaa sen, että sitten kun on päätösten
aika, niin ei tapahdu. Toimeentulotukea ja nimenomaan toimeentulotukea
ei ole parannettu. Päinvastoin on käynyt niin,
että sen kytkentä muihin etuuksiin, tässä tapauksessa
nyt lapsilisiin, on aiheuttanut sen, että kun ensisijaisia
etuuksia, tässä tapauksessa siis lapsilisiä,
on korotettu, niin kaikkein heikoimmassa asemassa olevat eli toimeentulotukea
saavat eivät ole saaneet niitä korotuksia, vaikka
nimenomaan he olisivat juuri ne ansainneet ja niitä kaikkein
eniten tarvinneet.
Aivan sama kuin lapsilisien osalta on tietenkin kysymys asumismenojen
omavastuun osalta. Olen täällä ennenkin
sanonut, että minun arvioni mukaan nimenomaan se pykälä toimeentulotukilaissa
aiheuttaa eniten syrjäytymistä ja köyhyyttä tässä maassa,
on aiheuttanut sitä viimeiset seitsemän vuotta,
kun se muistaakseni on ollut voimassa. Sen vuoksi nimenomaan siihen
pitäisi saada parannus, jos me omantuntomme tai jonkun
muun syyn vuoksi ylipäätään
köyhimpien asemaa haluamme parantaa.
Toimeentulotuen asumismenojen omavastuu aiheuttaa tällä hetkellä ja
on tietysti aiheuttanut koko voimassaoloaikanaan erittäin
monia häätöjä siitä syystä,
että ihmiset eivät ole pystyneet selviytymään,
kun tuloja on niin vähän, kun toimeentulotuki
on niin vähäinen, kun siinä on se 7 prosentin
omavastuu, kun vuokrat ovat korkeita ja kun halvempia asuntoja ei
käytännössä ole ollut tarjolla.
Se on johtanut siihen, että kaikkein köyhimmille
on syntynyt vuokrarästejä, joista he eivät
ole pystyneet selviytymään, kun vuokranantajien
kestokyky tässä suhteessa, vaikka sydän
olisi kuinka hellä ja hyvä, on lopulta pettänyt.
Kun rästejä ei ole voitu siirtää muitten
vuokralaisten maksettaviksi, niin seurauksena on ollut se, että nimenomaan
tästä syystä ihmisiä on joutunut
häädetyiksi, ja siitä on myöskin
aiheutunut se, että kun he ovat joutuneet häädetyiksi
tai vuokrarästejä on syntynyt, niin uuden asunnon saantikin
on tullut mahdottomaksi. Sattumalta, kun olen tämän
ongelman vuoksi jo ennen tänne tuloani työtäni
joutunut tekemään, tiedän, että esimerkiksi
Kuopiossa tällä hetkellä ensisuojassa
tai ensisuojaa vastaavissa asumisoloissa asuu runsaasti ihmisiä juuri
sen vuoksi, että toimeentulotuen asumismenojen omavastuu
on ollut voimassa.
Kun itse tiedän, miltä tuntuu häätää ihmisiä, jotka
ovat itse syyttömiä siihen häätöön,
niin en todellakaan voi muuta kuin vaatia sitä tässä ja
nyt ja myöskin jatkossa, niin kauan kuin toivon mukaan
tässä eduskunnassa se yhteinen tahto löytyy,
että ainakin tämä epäkohta voidaan
poistaa lainsäädännöstä.
Tulen sitä vaatimaan.
Tästä syystä, vaikka minun kai oppositiopuolueen
kansanedustajana pitäisi olla riemuissani siitä,
että hallituspuolueen kansanedustaja on tämän
vastalauseen ensimmäisenä allekirjoittanut, niin
en sinänsä halua sitä erityisesti esiin
nostaa. Haluan vaan osoittaa kiitokseni ed. Marjaana Koskiselle
siitä rohkeudesta, mitä tämän
esityksen tekeminen on vaatinut. Olen itse miettinyt sitä,
kun olen ollut täällä vain oppositiokansanedustajana
ja kun tiedän, että oma puolueeni aiemmassa hallituksessa
ja oman puolueeni kansanedustajat olivat samassa tilanteessa, kuinka vaikea
se tilanne on. Mutta kysymyshän on lopulta omastatunnosta
ja siitä, sanoisiko, moraalisesta selkärangasta,
joka joko taivuttaa sen omantunnon tai sitten pitää sen
niin ryhdikkäänä, että tämmöinenkin
vastalause voi syntyä. Siitä haluan tältä paikalta
ed. Marjaana Koskista vielä kerran kiittää.
Toistan vielä sen, että kannatan hänen
ehdotustaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen myös allekirjoittajana tässä vastalauseessa. Olen
samaa mieltä kuin ed. Virtanenkin, että voi kiitokset
antaa vastalauseen ensimmäiselle allekirjoittajalle ed.
Marjaana Koskiselle. Rohkeutta se vaatii, mutta kyllä asiakin
on sellainen, että tämän asian myötä on
noustava rohkeasti esille.
Meille kansanedustajille varmasti usealle tulee arjesta kysymyksiä:
mitä te teette köyhyyden poistamiseksi ja erityisesti
lapsiperheille, jotka ovat köyhyyden loukussa? Nyt näyttää siltä,
että semmoisia konkreettisia toimenpiteitä, jotka
todella muuttaisivat sitä tilannetta, ei helposti löydy.
Näin tuntuisi, että tämä olisi
ihan minimi, jos ajatellaan tätä vastalauseen
lausumaehdotusta — pykälämuutostahan
siihen ei saatu aikaiseksi jo aikaisemmin, kun tässä oli
ykköskäsittelyssä — että tämä asumistuen
7 prosentin omavastuu tosiaan selvitettäisiin, miten siitä voitaisiin
luopua.
Tietenkin voi sanoa, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
teki mietintöönsä näitä sanallisia muotoja,
joissa valiokunta pitää tarpeellisena selvittää myös
keinoja, joilla toimeentulotukea saavien lapsiperheiden tilannetta
helpotetaan, tai valiokunta tähdentää,
että ensisijaisten etuuksien tason turvaaminen on tehokkain
keino estää toimeentulotuen tarpeen kasvua ja
viimesijaiseksi ja tilapäiseksi tarkoitettu toimeentulotuki
paikkaa muiden järjestelmien vajetta tai heikkoa toimivuutta
ja liian alhaista tasoa, ja näin sitten, että ensisijaisten
etuuksien tasoa parannetaan ja uudistetaan. Kyllä sieltä löytyy
sitä, että jotain tulisi tehdä, mutta
koska siellä ei edes mietinnössä ole
lausumaehdotusta, näen, että ne kuitenkin jäävät
sanoiksi, ja näin kannatan tätä vastalauseen
lausumaehdotusta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Vain saha yksin puoltaa, sanoi Lapin jätkien
puhemies Nätti-Jussi 30-luvun savotalla, kun kaikki näytti
tosi synkältä. Köyhien tunnelmat ovat varmasti
nyt ihan samanlaisia. Varallisuusvero poistetaan, rikkaimmille suomalaisille
annetaan 70 miljoonan euron veroetu, mutta tätä toimeentulotuen
leikkausta ei vieläkään poisteta. Eikö tämä kolkuta
yhtään omaatuntoa niiltä, jotka näin kovalla
linjalla ovat? Eikö nyt viimeistään olisi ollut
aika tulla myöskin näitä toimeentulotuella olevia
vastaan ja poistaa se Lipposen hallituksen leikkaus? Miksi tämä jätettiin
tekemättä? Käsittämätöntä!
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa pitkäaikaisköyhyys
on syventynyt viime vuosina hälyttävällä tavalla,
vaikka hallitus on moneen otteeseen sekä täällä salissa
että varsinkin tämän salin ulkopuolella
julkisuudessa mainostanut, kuinka kovasti se tekee töitä sen
eteen, että pienituloisempi kansanosa Suomessa pärjäisi
paremmin. No, niin kuin ed. Tennilä edellä totesi,
kyse tässä kohdassa on ihan selvästi
arvovalinnasta. Jos meillä on samanaikaisesti tiedossa lupaukset
vuoden 2006 varallisuusveron poistamisesta ja toisessa kohdassa
käsittelemme täällä toisenlaista
arvovalintaa liittyen kaikista köyhimpien perheiden mahdollisuuksiin
elää ja olla, niin mistään muusta
tässä ei voi olla kysymys kuin arvovalinnasta,
koska rahaa näköjään hallitukselta
löytyy. Valitettavasti rahanjakokohde vaan ei ole Suomen
köyhät vaan Suomen rikkaimmat. Siksi myös
omalta osaltani kannatan ed. Marjaana Koskisen tekemää hyvää ehdotusta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! On kyllä yhdyttävä siihen
puoleen, mikä täällä on noussut
esille. Tämä tilanne kertoo siitä, että kun
meillä lähes 10 prosenttia kansasta saa toimeentulotukea,
jonka ehdot ovat kuitenkin tiukat, meillä on todella varsin
laaja, akuutti ja paha köyhyysongelma eli meidän
niin sanotusti normaalit tukijärjestelmämme sairaiden,
eläkeläisten ja muiden, lapsiperheiden osalta
eivät ole kunnossa. Siksi, kun näin asia on, että näin
pahoja puutteita on, että lähes 10 prosenttia
joutuu viimesijaisen toimeentulon turvaavan toimeentulotuen piiriin,
pitäisi nopeasti kyllä hallituksen herätä ja
tehdä toimenpiteitä näiden epäkohtien korjaamiseksi.
Mutta kun näin ei näytä tapahtuvan, hallitusohjelma
ei lupaa yhtään mitään, niin tilanne
on sellainen, että on syytä eduskunnan tällainen
lausuma antaa ja sillä yrittää vauhdittaa hallituksen
toimenpiteitä.
7 prosentin asumiskustannusten omavastuuosuus tuli viime kaudella.
Näyttää siltä, että se
ei ollut yksistään ministeri Niinistön
ajama ja sosialidemokraattien, vasemmistoliiton ja vihreitten hyväksymä vaan
se on nyt myös nykyisen hallituksen linjana ja jatkuu ja
jatkuu, ja se luo akuuttia, pahenevaa köyhyyttä.
Tästä on syytä päästä eroon.
Myös kuntatalouden kannalta ihmisten poistaminen toimeentulotuen
piiristä olisi yksi hyvä toimenpide, koska kunnat
maksavat huomattavan osan toimeentulotukimenoista.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Ed. Sirnölle toteaisin, että kaikki
arvovalinnat eivät kuitenkaan nyt tämän
lain kohdalla tässä juuri näy. Hallitus
muun muassa on tekemässä uudistuksia lääkekorvausjärjestelmän
kanssa ja palvelumaksujen kanssa. Niissä toivon, että linjaukset pysyvät
sen mukaisina, että myöskin pienituloinen tai
pienimmällä mahdollisella toimeentulolla eteenpäin
yrittävä henkilö saa lääkkeensä ja maksurasitukset
eivät tule kohtuuttomiksi. Kaikki ei ole aina tähän
toimeentulotukilakiin kirjoitettuna. Arvovalintoja tehdään
muuallakin.
Mielestäni — haluan toistaa vielä sen,
mitä sanoin ensimmäisessä käsittelyssä tästä asiasta — sosiaali-
ja terveysvaliokunta on mietinnössään ainakin
budjetin osalta ja lausunnossaan käsitellyt köyhyyttä ja
syrjäytymistä erittäin laajasti ja antanut
sinne valtiovarainvaliokuntaan eväitä jatkotyöskentelylle.
Uskon kyllä, että kun ensi vuosi koittaa, myöskin
hallituksen omia arvioita tullaan kuulemaan siitä, mitkä toimenpiteet
olisivat ensisijaisia ja tärkeimpiä, jotta todella
tähän köyhyysongelmaan pystyttäisiin
puuttumaan. Aina se, mitä me ensisijaisesti ajattelemme,
että tehtäisiin, auttaisi parhaiten, mutta kun
katsotaan, no, toimiko se meidän ratkaisumme vai ei, niin
voidaan sitten todeta, että ei niihin kaikkein heikoimmassa
asemassa oleviin henkilöihin tämäkään
toimenpide sitten taas kohdistunut. (Ed. Tennilä: Mikä siinä asumistuen
leikkauksen osalta ei toimi?) Tällä tavalla ajatellen
arvovalintoja varmasti pitää tehdä ensi
vuoden puolella. Kaikkia toimenpiteitä ainakaan kerralla
ei pystytä toteuttamaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Me vihreät olimme mukana hallituksessa,
kun tämä otettiin käytäntöön.
Kun varallisuusverolaista päätettiin nyt sitten
hallituksen toimesta luopua, ed. Ala-Nissilä totesi, että muinaisjäänteestä on
syytä päästä eroon. Siis varaa
löytyi siitä muinaisjäänteestä eroon
pääsemiseen. Olen nyt sitten sitä mieltä,
että tästä jäänteestä,
jossa me olemme olleet mukana, on syytä päästä eroon,
elikkä kannatan tätä pontta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ilman vasemmistoliittoa tämä kuuluisa
omavastuun osuus, joka on siis 7 prosenttia — ei ihan niin suuri
kuin toveri Kankaanniemi täällä kertoi — olisi
todennäköisesti ollut sitä luokkaa, mitä ed. Kankaanniemi
täällä ehdotti. Voin sanoa rehellisesti,
että itse pidän lyhyen puoluejohdossa olemisen
historian parhaana torjuntavoittona, että se jäi
vain 7 prosenttiin, ettei tämä omavastuu noussut
korkeammaksi. Mutta vasemmistoliitto on alusta lähtien
tunnustanut, että kyseessä oli virhe, josta pitää päästä eroon,
ja joka vuosi olemme pyrkineet tätä kohti ja joka
vuosi olemme myös tehneet esityksiä sen suuntaan.
Sitten toteaisin sen, että lääkkeisiin
ja näihin asiakaspalveluihin kohdistuvat parannukset tulevat
tarpeeseen, mutta valitettava tosiasia on, tai valitettava ja valitettava,
että onneksi kaikki köyhät eivät
tarvitse lääkkeitä. Suurella osalla köyhistä ei
myöskään ole varaa käyttää edes
niitä palveluita, joitten asiakaspalvelumaksuihin ollaan
tekemässä mahdollisia poikkeamia. Mutta Suomen
talvet takaavat kyllä sen, että joka helkutin
köyhällä on pakko olla katto päänsä päällä ja
seinät tuulen suojana.
Marjaana Koskinen /sd:
Herra puhemies! Jos oikein muistan hallitusyhteistyötä edelliskaudella
ja sitä edellisellä, vasemmistoliitolla taisi olla
kylläkin hallituskynnyskysymyksenä se, että tätä toimeentulotukea
ei olisi leikattu, mutta kuitenkin näin tapahtui. Niissä neuvotteluissa,
jotka olivat, varmasti kyllä aika moni muukin puolue neuvotteli,
ja tämä 7 prosenttia sitten jäi, olihan siellä semmoisia
lukuja kuin 5 prosenttia jne., mutta siihen on turha palata, koska
se huononnus on ollut useamman vuoden ja se on leikannut näitten
perheitten taloutta keskimäärin 15—20 euroa
kuukaudessa.
Kysyisin ed. Ylä-Monoselta, kun olette valtiovarainvaliokunnan
jäsen: Miten nyt käsiteltiin tätä toimeentulotuen
asumiskulujen 7 prosentin omavastuuta? Kun kerroitte, että yhdellä kertaa toimenpiteitä
ei
pystytä tekemään, ajateltiinko ensimmäistäkään
toimenpidettä toimeentulotukiasiakkaitten hyväksi
valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaoston käsittelyssä?
Sosiaali- ja terveysvaliokunta oli antanut lausuntonsa. Lausunnossahan
ei ollut lausumaa liittyen tähän kysymykseen ollenkaan,
oli vain tekstiä.
Jos vielä ajatellaan, niin toimeentulotuessa on kyse
kaikkein köyhimmistä kansalaisista, jotka saavat
viimesijaisen tuen sitä kautta, että he saavat
toimeentulotuen. Lääkekorvauksien muutos, joka
on tulossa, välttämättä ei ole
hyvä asia kaikkien asiakkaiden näkökulmasta.
3 euroa per resepti voi joittenkin henkilöitten kohdalla
olla korotus nykyjärjestelmään nähden.
Palvelumaksujen problematiikkaan voidaan varmaan myös vielä palata,
kun hallituksen esitys tulee. Odottaisi, että jonkun näköinen
moraali ja eettinen näkemys olisi siitä, että meillä on
köyhiä ihmisiä ja heidän eteensä myös
tehdään töitä. Olisin halunnut
kuulla, onko valtiovarainvaliokunta miettinyt ollenkaan tätä näkökulmaa,
että toimeentulotuen asumiskulujen 7 prosenttia olisi lähdetty hoitamaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Minua jäi kiinnostamaan ed. Ylä-Monosen
perustelu tälle, että asialle ei ole nyt tehty
mitään. Te sanoitte, että voi tulla ongelmia,
jos tehdään nopeita päätöksiä.
Mitä ongelmia voi tulla, jos Lipposen hallituksen leikkauspäätös
peruutetaan toimeentulotuen omavastuun osalta? Mitä ongelmia
siinä voi seurata? Pelkäättekö,
että köyhät saavat liikaa rahaa?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Sirnölle oikaisuna: En puhunut
mistään 10 prosentin tai muusta asumiskustannusten
omavastuuosuudesta vaan 7 prosentista, mikä se on teidän
hallituskautenne jäljiltä. Silloin edellisillä kausilla
vastustin tällaisen käyttöönottoa
hyvin ponnekkaasti ja teimme siitä muistaakseni jopa kirjelmän
presidentille, ettei tällaista köyhyyden köyhdyttämisohjelmaa
vahvistettaisi, mutta näin vain tapahtui, ja se ei teille
hallituskysymys ollut.
10 prosenttia oli puheessani siinä kohdassa, kun totesin,
että toimeentulotuen saajia tässä maassa
on lähes 10 prosenttia, ja se on valtavan paljon. Sanoisin,
että siedettävä voisi olla 2—3 prosenttia,
koska tilanteita tulee ja tällaisia tarpeita.
Mutta, herra puhemies, minäkin peräänkuulutan
ed. Ylä-Monoselta vähän perusteluita.
Erikoisesti jäi mieleen se, kun totesitte, että nyt
valtiovarainvaliokunta on tekemässä mietintöön köyhyyspaketin
ja hallitus siihen tarttuu ensi vuonna. Mitä köyhyyspakettia
hallitukselta nyt ensi vuonna sitten on tulossa? Sehän
on ilouutinen näin joulun alla, jos asia näin
on, vai kuulinko väärin?
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Herra puhemies! Ei kannattane mennä asioiden edelle.
Valtiovarainvaliokunnasta tulee sitten semmoinen paketti ulos kuin
sieltä tulee, hetken kuluttua.
Ainakin itse muistan viime kaudella vasemmistoliiton ed. Marjatta
Stenius-Kaukosen useampaan kertaan sanoneen ja todenneen sen, että kaikista
vaikeimmassa tilanteessa ovat henkilöt, jotka ovat pienituloisia
ja sattuvat sairastumaan. Minä luotan hänen näkemykseensä siitä.
Kun ed. Sirnö viittasi siihen, että ei ole kovin
oleellista esimerkiksi tämä, mitä lääkekorvausjärjestelmälle
tapahtuu, niin meillä oli isot selvitykset viime kaudella
täällä siitä, kuinka sairaus
köyhdyttää ja ollaan sellaisessa kierteessä,
jonka katkaiseminen ja muuttaminen ei ole kovin helppoa.
Minä en näistä paketeista tiedä,
mitä niillä tarkoitetaan, mutta oma ajatukseni
on, että nyt ainakin se asia, mistä tässä nyt
pitäisi puhua, olisi se, että tämä on
toimeentulotukilain osalta myönteistä, edistystä ja
kehitystä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen kuuli tahallaan
väärin, koska siis en todellakaan sanonut, etteivätkö mahdolliset parannukset
köyhien osalta myös heidän lääke- ja
asiakaspalvelumaksuihinsa, olisi tarpeen mahdollisesti. Siitä en
ole varma, onko se tapa, mitä hallitus on esittämässä,
se oikea, mutta joka tapauksessa.
Edelleenkin korostan sitä, että varmaan myös ed.
Ylä-Monosen kotikunnassa jokaisella köyhällä pitää olla
jonkinlainen suoja, siitä huolimatta, onko hän
sairas tai vähemmän sairas.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Monoselle pitää todeta,
että toki jokainen parannus, kuten täällä jo
aiemmin tänään keskusteltiin, on tietenkin
parannus, mutta kysymys on nyt vaan tässä siitä,
missä suhteessa esimerkiksi tämä 50 euron
nosto tähän suojaosuuteen on niihin ongelmiin,
jotka ovat olemassa sen vuoksi, että on olemassa toimeentulotuen
asumismenojen omavastuuosuus. Ne eivät ole minun arvioni mukaan
millään tavalla, jos rehellisiä ollaan,
vertailukelpoisia.
Toimeentulotuen asumismenojen omavastuu aiheuttaa paitsi köyhyyttä,
se aiheuttaa asunnottomuutta, ennen kaikkea se aiheuttaa ongelmia kaikkein
huonoimmassa asemassa oleville köyhille, yksinäisille
miehille, joilla on jo muutenkin vaikeuksia säilyttää asuntonsa.
Kun he tämän vuoksi sen kerran menettävät,
niin he ovat itse asiassa menettäneet otteen elämästään.
Ed. Ilkka Taipale voi kertoa tarvittaessa varmasti runsaasti esimerkkejä näistä miehistä.
Näitten miesten vuoksi täällä säädettiin
tämä eläketuki, joka sinänsä on
hyvä asia, mutta sekään ei heitä pelasta,
jos he tästä syystä tai mistä syystä tahansa
menettävät asuntonsa.
Sen vuoksi tämä on minun mielestäni
ensimmäinen asia, joka täällä pitäisi
panna kuntoon. Toivon, tulipa se nyt sitten valtiovarainvaliokunnan
mietinnön tai hallituksen mahdollisen köyhyyspaketin
tai minkä tahansa perusteella, että se joka tapauksessa
tulee. Lupaan taputtaa hallitukselle kaksi viikkoa käsiäni,
jos hoidatte tämän asian.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun tuli esille, että tässä on
parannus: Tämä parannuksen tekeminen 100 eurosta
150 euroon on perusteltu, koska on todettu, että lainsäädäntö,
joka nyt kokeilulakina on ollut voimassa, on useiden toimeentulotukiperheiden
tilannetta heikentänyt sen takia, että sosiaalitoimistossa
työntekijät ovat entistä tiukemmin tulkinneet
niitä pieniä tuloja, joita ihmisillä on.
Pykälässähän sanotaan, että pienet
tulot voidaan jättää huomioimatta.
Meillä oli vielä vuoteen 94 asti semmoinen
tilanne, että toimeentulotuessa oli niin sanottu työssäkäyvän
lisä, mikä huomioitiin normin lisänä.
Se oli yhden viikon ruokanormi, joka laitettiin laskelmaan ja nosti
normia, ja tämä mahdollisti tt-asiakkaille pienet
tulot. Koko ajan toimeentulotukea on heikennetty, vuonna 1994 otettiin
pois myös tämä työssäkäyvän
lisä, mikä oli pitkään voimassa
ennen sitä.
Kun nyt sitten keskustellaan köyhyyspaketista ja tavallaan
viitataan Harri Skogin työryhmään liittyen
köyhyyspakettiin, niin minä en niin kauheasti
odottaisi sieltä, koska sen toimeksiantona on nimenomaan
työmarkkinatuen muuttaminen passiivisesta aktiiviseksi.
Siellä on niitä samoja virkamiehiä, jotka
aikoinaan olivat tekemässä säästölakeja.
En usko, että sieltä tulee niin kauhean ihmeellistä köyhyyspakettia.
Sieltä voi tulla valtion ja kunnan välisiä rahaliikennemuutoksia,
mutta en oikeastaan odota sitä, että sieltä niin
kauheasti mitään tulee.
Sen takia ihmettelen, että kun meillä on kaikki toimenpiteet
valmiina, jos me haluamme tämän tehdä:
on asumiskulujen 7 prosentin omavastuu, tasokorotukset voidaan tehdä.
Toimenpiteet kaikki me tiedämme, mutta yhteinen hyvä tahto puuttuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tänään
on kokoomuksen suunnalta kyselty, missä on ministereitä,
ja nyt puhemiehen lisäksi kokoomus ei ole juurikaan paikalla.
Kuitenkin tämä asia oli silloin, kun tämä toimeentulotukea
saavien asumiskulujen omavastuu tuli käytäntöön,
niin silloin kokoomus oli aika keskeisessä asemassa. Täällä ed.
Sirnö muisteli tätä 20 prosenttia vastaan
7 prosenttia -ottelua ja niitä torjuntataisteluja, mutta
on ikävä asia edelleenkin, että siellä on
se 7 prosenttia, se on hyvin kyseenalaista. Moneen kertaan on todettu,
että ei ole mitään muita perusteita,
jos ei haluta lyödä lyötyä,
muuta perustetta ei tässä kyllä ole.
Tämä ei ole kyllä ohjannut pienempiin
asuntoihin eikä muuhunkaan, mistä silloin puhuttiin:
että toimeentulotukea saavat asuvat liian leveästi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan nyt vielä todeta ed. Kankaanniemelle,
kun hän arvioi vasemmistoliiton käyttäytymistä tässä,
että muistan, kun muistaakseni vuonna 96 tätä lakia
alettiin valmistella ja se tuli ensimmäisen kerran julkisuuteen.
Puhuin tästä vasemmistoliiton puoluevaltuustossa,
sielläkään kun ei asiaa tunnettu, ei
oltu hirveän huolissaan eikä oltu missään
muuallakaan. Itse kuitenkin jo silloin totesin, että tämä tulee
varmasti johtamaan siihen, että kaikkein köyhimpiä ryhdytään
häätämään tämän
seurauksena. Näin tapahtui, ja näin se ennusteeni
toteutui.
Voimme vain kuvitella, mitä olisi näinä vuosina
tapahtunut, jos se prosentti 7:n sijasta, johon vasemmistoliitto
ja muutkin asiasta huolestuneet hallituskumppanit sen nyt onneksi
saivat, olisi jäänyt 20 prosenttiin. Seuraukset
olisivat olleet varsin tuhoisia, koska ne ovat olleet tuhoisia jo tämän
7 prosentin voimassa ollessa.
Keskustelu päättyy.