22) Hallituksen esitys laeiksi Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta
sekä eräiden luonnonsuojelualueiden perustamisesta
valtionmaille annetun lain muuttamisesta
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ensimmäisessä käsittelyssä käyttänyt
tästä puheenvuoron, jossa olen todennut, että tämä Pallas—Yllästunturin
kansallispuiston lakiehdotus on merkittävä. Siinä on
tehty kaunis luontoteko. Siinä laajennetaan nykyistä Pallas—Ounas-kansallispuistoa
eteläosalta Tunturi-Lappiin, niin että se ulottuu
nyt Tunturi-Lapin seutukunnan kaikkien neljän pitäjän
alueelle: Enontekiön, Muonion, Kittilän ja Kolarin
alueelle alkaen Ylläkseltä, päättyen
Ounastunturiin Enontekiöllä. On merkittävä asia,
että se on saavuttanut laajan yksimielisyyden sillä alueella
sekä yksittäisten asukkaitten että myöskin
yrittäjien taholta. En voi muuta kuin toivoa, että tulisi
runsaasti vaeltajia nauttimaan Tunturi-Lapin luonnon ihmeistä.
Tässä laissa on valitettavasti yksi ongelmakohta,
joka on synnyttänyt oikeutetusti pahaa mieltä Kyrön
lapinkylän alueella, Raattaman ja Rauhalan kylissä.
Näiden kylien asukkaat ovat tottuneet perinteisesti metsästämään
paikkakuntalaisen niin sanotun vapaan metsästysoikeuden perusteella
sillä alueella, joka on siirtynyt vuonna 2003 Kittilän
kunnan alueelta Muonion kuntaan, jolloin nämä ovat
menettäneet paikkakuntalaisen vapaan metsästysoikeuden
juuri tuolle alueelle, joka nyt on Muonion kunnan aluetta ja kansallispuiston
alueella.
Tämä oikeuden menettäminen on tapahtunut ikään
kuin vahingossa, ja totta se on, että ei tässä ympäristövaliokuntakaan
pystynyt tätä asiaa hoitamaan, koska tämä kuuluu
metsästyslain piiriin. Perustuslakivaliokunta lausunnossaan
ja ympäristövaliokunta mietinnössään
ovat todenneet kuitenkin tästä asiasta, ja tältä pohjalta
teen lausumaehdotuksen. Kun tänä syksynä täällä salissa muutaman
kerran on noin äänin 170—0 muutamia asioita
korjattu, niin toivon ja uskon, että tämä asia
saataisiin näin oikeudenmukaiselle tolalle myöskin
näitten kahden erämaakylän osalta. Tämä on
siis meille pieni asia täällä, mutta
se on näille Lapin erämaakylien asukkaille suuri asia.
Tässä on asia, joka ei maksa valtiolle mitään. Tässä on
lausumaehdotus, jolla jaetaan oikeudenmukaisuutta näille
erämaakylien kansalaisille. Jokainen tiedämme,
että kovin moneen heille tärkeään
erityisasiaan emme voi tällä tasolla koskaan tuoda
vastausta, mutta tällä tavalla eduskunta voi osoittaa
kauniilla tavalla oikeudenmukaisuutta heille, jotka ikään
kuin vahingossa ovat joutuneet epäoikeudenmukaisuutta kokemaan. Todellakin
toivon, että tälle saadaan salissa yksimielinen
tuki, ja luen tässä vielä, arvoisa puhemies,
tämän lausumaehdotuksen sisällön:
"Perustuslakivaliokunnan lausuntoon (PeVL 29/2004)
viitaten eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee pikaisesti metsästyslakia koskevan muutosesityksen,
jolla Kyrön lapinkylän eli Raattaman ja Rauhalan
kylän asukkaille palautetaan oikeus harjoittaa metsästystä valtion
mailla."
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Minä kannatan ed. Rundgrenin ehdotusta
ja toivon hartaasti, että eduskunnassa nyt annetaan tälle
esitykselle laaja eli riittävä tuki, että se
sitten velvoittaa hallituksen toimenpiteisiin.
Lapissa asenteet luonnonsuojeluun ovat muuttuneet erittäin
nopeasti ja erittäin myönteisesti. Nyt on tilanne
hankala näitten parin kylän osalta. Nyt päättäjiltä vastaantulo
tässä asiassa edesauttaa tätä suotuisaa
asennemuutosta, joka meillä on hyvin ollut liikkeellä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Eteläsuomalaisena minun on helppo
kannattaa tätä ed. Rundgrenin ehdotusta, sen verran olen
joutunut näihin asioihin puuttumaan. Tässähän
on aika syvällisesti lappalaisten perusmaanomistusoikeudesta
ja muusta kysymys, joten kannatan tätä lausumaehdotusta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liityn tähän kannattajien
joukkoon. Näistä lähihistoriallisista
syistä, mistä tässä nyt on kysymys,
tämä ponsi on syytä hyväksyä.
Toivon vaan hartaasti, että äänestysistunnossa
on vähän enemmän väkeä elikkä täällä voisi
olla sellainen 195 äänen kannatus esimerkiksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä asiassa, jonka nyt toisessa
käsittelyssä ed. Simo Rundgren tuo esille, taustanahan
ja syynä on tietysti se, että ministeri Mannisen
aloitteesta valtioneuvoston istunnossa muutettiin kuntarajaa. Metsästyslain
8 §:ssä nimenomaan metsästysoikeus kansallispuistossa
määritellään kuntarajan mukaan,
eli kun kuntaraja siirtyy, niin Kittilän kunnan maata ei
enää ole Pallas—Yllästunturin
kansallispuiston alueella ja tämä on nyt se ongelma.
Ympäristövaliokunta kuuli tämän
ongelman ollessaan Länsi-Lapissa. Kävimme Kolarissa, Kittilässä,
Muoniossa ja Enontekiöllä, ja ed. Rundgrenkin
oli mukana. Mietinnössä on kyllä selkeästi
tämä asia todettu.
Perustuslakivaliokunta sanoo, että asiaa pitää selvittää,
ja tätä me selvitimme, ja sitä on kohtuullisen
pitkälti selvitetty myös paperilla otsikolla "Kuntajaon
muutoksesta johtuva oikeudellisen aseman muutos". Tässä käydään
tämä asia lävitse ja todetaan: "Perusta
metsästyksen sallittavuuden suhteen - - on selkeästi
metsästyslain 8 §:n säännöksessä,
jonka mukaan oikeus harjoittaa metsästystä valtion
mailla on kytketty kunnan jäsenyyteen." Koska tässä on
valtion maasta kysymys kansallispuistossa, siis spesiaalitapauksesta,
laki koskee tätä asiaa tietysti juuri siten kuin
sanoin.
Siitä, että meillä ei ole tämä pontena,
jälkeenpäin voisi tietysti ajatella, että se
olisi ollut hyvä, että ei olisi tarvinnut nyt
tätä uutta tehdä. Lapin miesten näkökulmasta
ehkä te nyt voitte vielä tätä asiaa
painottaa, ja se näkyy ja tuntuu Lapissa, mutta joka tapauksessa
tämä huoli on tässä todettu.
Siteeraan vielä meidän mietintöämme: "Koska
näin ei tehty," — siis asiaa ei ole selvitetty
ajoissa — "olisi jälkikäteen selvitettävä mahdollisuudet
metsästysoikeuden palauttamiseen kuntajaon muutosta edeltäneen
oikeustilan mukaiseksi." Siis tämä on huomioitu
juuri samalla tavalla kuin täällä on
aikaisemmin puhuttu.
Muuten täytyy tietysti sanoa vielä kertaalleen, että tässä on
Suomen pinta-alaltaan ehkä merkittävin kansallispuisto,
102 000 hehtaaria ja sillä tavalla vielä,
että se on suomalaisessa kansallismaisemassa todella komea,
mahtava kokonaisuus. Sinne Länsi-Lappiin kiitoksia vielä ympäristövaliokunnan
puolesta, oli erinomainen käynti.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Selvennykseksi täällä oleville
kansanedustajille vain se, että kun muutettiin kuntarajaa
niin, että Pallaksen alueen osalta kunta muuttui, niin siinähän
lähtökohtana on Pallaksen kehittäminen.
Sitäkin pitää kehittää.
Ei näitä kansallispuistoja tehdä museoiksi
vaan käytettäviksi. Tässä on nyt
löytymässä kehittämisen edellytykset
myös Pallaksen osalta kuntarajan muutoksen myötä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
lakiesityksessä Pallas—Yllästunturin
kansallispuiston laajentamisesta on mielestäni erittäin
tärkeä huomioida tässä vaiheessa
se, että kun näitä kansallispuistoja
ja yleensä luonnonsuojelualueita laajennetaan, meidän
tulisi huolehtia ei vain tässä yhteydessä vaan
yleensäkin jatkossa siitä, niin kuin ed. Tennilä ihan
hyvin sanoi, että emme pelkästään
rauhoita tai kiellä aina joidenkin alueiden käyttöä, koska
se on myös pois kansallisesta varallisuudestamme.
Tällainen ajattelu, että kun rauhoitamme jotain,
olemme sen suojelleet, ja kun käytämme tai hakkaamme
metsää, niin tuhoamme sen, mielestäni
joutaa nykyaikana romukoppaan, koska meillä esimerkiksi
metsän käsittelyssä on metsienkäsittelyohjeet
ja kaikki metsien käsittely tapahtuu hallitusti ja järkevästi.
Mutta on tärkeää joka tapauksessa, kun
näitä kansallispuistoja laajennetaan, että niitä käytetään
myös taloudellisesti, sinne voidaan rakentaa, niitä voidaan
hyödyntää matkailun yhteydessä ja
ennen kaikkea tuetaan paikallista aluetaloutta.
Mutta tässä samassa yhteydessä pitää pitää myös
huoli siitä, että metsätalouden toiminnan edellytykset
pidetään hyvinä ja niitä kehitetään. Toivon,
että eduskunta tämän huomioi samalla innolla,
jolla näitä luonnonsuojelualueita on tähän
maahan viime aikoina tehtailtu. Jos Suomi on suojelemassa itsensä hengiltä,
se varmaan meidän metsäteollisuutemme kilpailijamaissa pannaan
suurella tyydytyksellä merkille, mutta se ei palvele esimerkiksi
meidän työllisyyttä. Metsäteollisuus
sinänsä välillisesti ja suoraan työllistää noin
100 000 ihmistä. Siitä tässä on
kysymys.
Lopuksi vielä, arvoisa herra puhemies, kannatan lämpimästi
ed. Simo Rundgrenin tekemää ponsiesitystä.
On erittäin tärkeää, että paikallisten
ihmisten perusoikeuksista pidetään huoli ja nimenomaan
niin, että ikimuistoiset nautintaoikeudet säilyvät.
Niihin asioihin ei saa suhtautua kevytmielisesti. Se on vakava asia.
Ne ovat oikeuksia, joista ehdottomasti tulee huolehtia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon edelliseen ed. Hoskosen puheenvuoroon totean
vain, että valtioneuvoston yleisistunto suhtautui hivenen
kevytmielisesti, kun tehtiin tällainen päätös
vuonna 2003, joka ed. Hoskosen kertomalla tavalla ei ottanut huomioon
ikiaikaisia oikeuksia.
Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos on todennut selkeästi
sen, että vanhojen metsien suojelu esimerkiksi eteläisessä Suomessa
ei tule lainkaan heikentämään Suomen
metsäteollisuuden asemaa. Suomi esimerkiksi tuo Tanskasta kaksi
kertaa enemmän puuta kuin vie sinne, se vaan tuo sen jalostettuna.
Ed. Hoskonen, aivan liian halvalla viedään suomalaista
metsää ulkomaille, aivan liian halvalla. Mekaaninen
puoli nimenomaan on tässä ongelma.
Kun Lappiin perustetaan nyt tämä ja tuo toinen
eli Pyhä—Luosto, niin nämä ovat
nimenomaan sijoituksia tulevaisuuteen, joista ihmiset saavat leipää Lapissa.
Niin kuin nyt tänäkin jouluna: eivät
ne englantilaiset, britit, tule katsomaan tänne Suomen
Lappiin mitään hakattuja metsäaukeita,
vaan he tulevat katsomaan luontoa. He tulevat hakemaan hiljaisuutta
ja ihmettelemään ehkä revontulia ja sitä kaamosta,
mikä siellä on, meidän luonnossamme vahvuuksia,
joita meidän tulee käyttää Lapissa,
mutta myös muualla maassamme.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Selvennyksenä vain se, että Pallaksella
ei ole kysymys hakkuiden sallimisesta, vaan matkailullisten edellytysten
hyödyntämisen mahdollistamisesta näillä uusilla
investoinneilla, jotka sinne on tulossa. Mutta Lapissa pitää myös
hakata, se on päivänselvää,
ja on pyrittävä siihen, että niitä hakkuita
pystytään tekemään enemmänkin,
koska puu kasvaa enemmän kuin sitä hakataan Lapissa.
Mutta ennen muuta kysymys on jalostusasteen nostamisesta, se on
tärkeintä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla käyttämättä tätä oivallista tilaisuutta
hyväkseni ja haluan valaista paria seikkaa, jotka mielestäni
tässä talossa on melkeinpä kokonaan unohdettu,
mutta tuon ne nyt julki tässä puheenvuorossani.
Ensinnäkään suomalainen metsäteollisuus tänä päivänä ei
ole enää kansallista metsäteollisuutta.
Otin juuri selvää omistussuhteista suurimmissa
metsäyhtiöissä Suomessa. Näillä tarkoitan
Stora Ensoa, UPM-Kymmeneä ja M-realia, näitä pörssiyhtiöitä.
Näistä yhtiöistä Sora Enson
omistus on jo noin 70-prosenttisesti ulkomailla, UPM-Kymmenessä se
on noin 60 prosenttia ja M-realissa luokkaa 40 prosenttia. Ihan tarkkoja
prosenttilukuja en muista ulkoa, ne löytyvät työhuoneestani,
mutta nämä luvut kertovat sen karmean totuuden,
mikä suomalaisen metsäteollisuuden tilanne tällä hetkellä on.
Sehän on sitä, että olemme integroituneet
kansainväliseen suureen ja mahtavaan metsäteollisuusketjuun,
jonka pienenä osana täällä koillisessa
Euroopan nurkassa olemme. Jos emme huolehdi metsäteollisuuden
toimintaedellytyksistä tässä maassa,
kun isot ylikansalliset yhtiöt tekevät päätöksiä siitä,
missä päin maailmaa tuotetaan sellua, missä tuotetaan
sanomalehtipaperia, hienopaperia, painopaperia, lautaa, lankkua
ynnä muita metsäteollisuuden tuotteita, niin suurten, ylikansallisten
metsäyhtiöiden talousjohtajat katselevat näitä asioita,
ikävä kyllä, enää tietokoneen
kylmältä putkelta, joka kertoo heille eri tuotantoyksiköiden
kustannukset ja tuotot, joiden perusteella päätökset
tehdään. Jos emme pidä huolta siitä,
että tämä metsätalouden ketju
kannolta maailman markkinoille siitä hetkestä,
kun ensimmäinen männyn siemen tai puun siemen maahan
kylvetään, tai siitä hetkestä,
kun paperilaiva lähtee Helsingin tai Kotkan satamasta kohti maailmanmarkkinoita,
on kunnossa, se johtaa vääjäämättä siihen,
että isot yhtiöt tekevät omia päätöksiään
omista lähtökohdistaan, ja näissä lähtökohdissa
suomalaisen ääni kahden suurimman metsäteollisuusyhtiön
osalta on jo vähemmistö. M-realin osalta olemme
vielä enemmistössä, mutta Stora Enson
ja UPM:n osalta olemme jo selkeästi vähemmistössä elikkä päätösvalta
on meidän rajojemme ulkopuolella.
Jos ajamme omilla toiminnoillamme, esimerkiksi ylettömillä rauhoitushankkeilla,
tilanteen siihen, että isot yhtiöt tekevät
päätöksiä, tullaan mahdottomuuksiin.
Otetaan vaikka pari karmeaa esimerkkiä, joku Kemijärven
sellutehtaan lakkauttaminen, mitä se merkitsee aluetaloudellisesti?
Sehän olisi käytännöllisesti
katsoen katastrofi. Tai mitä se Pohjois-Karjalassa
merkitsisi, jos esimerkiksi Enocellin kokoinen sellutehdas pantaisiin
kiinni? Kolmen miljoonan kuution puumäärä vuodessa
jäisi jalostamatta, noin hieman yli 100 megawatin voimalaitos
lopettaisi pyörinnän ja monta monta muuta, tuhansia
työpaikkoja menisi. Kerrannaisvaikutukset olisivat aivan
hirvittävät. Siksi tässä yhteydessä pitää, kun
luonnonsuojelualueita laajennetaan, ehdottomasti nostaa esille järkevän,
kannattavan metsätalouden ylläpito ja sen toimintaedellytysten säilyttäminen.
Jos me puhumme vain ja ainoastaan suojelusta, niin kun jatkuvasti
meillä esimerkiksi Metsähallituksen mailla kettinkiporukat
riehuvat laillisilla metsänhakkuutyömailla, se
ei voi olla suomalaisen metsäteollisuuden kannalta se tilanne, jossa
tämän maan hyvinvointia luodaan. Sitä hyvinvointia
Suomeen ei varmasti luo mikään eurooppalainen
Greenpeace-järjestö, jonka periaatteet, kun erilaisia
hankkeita viedään eteenpäin, ovat aivan
järjettömiä. Ne lähtevät
heidän omista ahtaista näkökohdistaan,
joissa suomalaiskansallisen hyvinvoinnin osuus on nolla. Siinä ei suomalaisen
ihmisen työpaikkaa tai suomalaista hyvinvointia, suomalaisia
peruspalveluita ajatella, ei sitten pätkääkään.
Esimerkkinä mainitsen vaikka tämän sertifiointijupakan,
fsc:n, jota tässäkin talossa ymmärtääkseni
innokkaasti kannatetaan.
Suomessa on metsätalous ollut kestävällä pohjalla
aina. Nekin Osaran kuuluisat hakkuuaukeat Lapissa ovat noin 90-prosenttisesti
kunnolla taimettuneet ja voivat hyvin. Totta kai ne siinä ajassa,
kun ne aikanaan tehtiin, olivat isoja hankkeita. Mitä on
nyt tapahtunut? Ne ovat kasvavia nuoria hyviä metsiä,
joista lohkeaa myös työtä ja toimeentuloa
paikallisille ihmisille.
Tämän kohtalonyhtälön tajuaminen
myös luonnon- ja kansallispuistoja ja muita suojelualueita
laajennettaessa pitää muistaa. Jos me ummistamme
tältä silmämme, me keskustelemme tässä salissa
siitä, mistä saamme lisää työvoimahallinnolle
rahaa, että nämä työttömät
pystytään hoitamaan, mistä saamme rahaa,
että peruspalvelut pystytään näillä alueilla
hoitamaan, koska aluetalouden kannalta niillä on paljon
suurempi vaikutus kuin esimerkiksi sillä, missä se
pääkonttori on. Otetaan esimerkiksi vaikka Stora
Enso Pohjois-Karjalassa tai Lapissa, en mainosta yhtiötä sen
enempää, mutta totean vain, että aluetaloudelliset
vaikutukset ovat aivan kaameat, jos jotain ikävää tapahtuu.
Se vaikuttaa koko siihen paikalliseen aluetalouteen hyvin hyvin
vahingollisesti, jos lakkauttamispäätöksiä tehdään.
Toinen asia: Kun nämä suojelualueet auttamatta
tämän nykyajan järjettömyyden,
Natura 2000 -hankkeen tiimoilta ollaan liittämässä eurooppalaiseen
suojeluverkkoon, sen jälkeen sen päätöksenteon
lopullinen päätepiste ei ole Suomessa. Joka ainoa
hanke menee valitusteitse Euroopan unionin päätettäväksi.
Jos puhumme esimerkiksi näillä luonnonsuojelualueilla
vaikka kaivostoiminnan harjoittamisesta, se onnistuu sen jälkeen
vain valtavan pitkän valitusrumban jälkeen ja
vain valtioneuvoston päätöksellä niin, että sillä on
merkitystä. Jokainen pieni hanke, esimerkiksi oma koti,
yksityisen ihmisen ajama hanke, ei varmasti ikinä tule
onnistumaan niillä alueilla tai niiden läheisyydessä.
Tämäkin meidän pitäisi tietää tai
ainakin tässä talossa puhua siitä asiasta
selvästi ja rehellisesti. Mielestäni se asia on
unohdettu aivan kokonaan.
Niistä työpaikoista, mitä metsäteollisuus
suoraan ja välillisesti tähän maahan
tuo, yhtään ei voi enää menettää,
koska jos me työpaikkoja menetämme, me menetämme
samalla sen potentiaalin, jonka metsäteollisuus tarjoaa
koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Se tarjoaa osaamista ympäristöpuolelle,
se on muun muassa kehittänyt erilaisia jätevedenpuhdistusmenetelmiä,
viittaan esimerkiksi Enocellin systeemiin, se puhdistaa myös
koko Enon ja Uimaharjun taajaman jätevedet. Se on kehitetty
siellä, ja se on erittäin hieno keksintö ja
sitä pystytään maailmalla markkinoimaan.
Jos me tämän taloutemme moottorin ajamme pikkuhiljaa
alas, turha meidän on puhua tässä talossa
sen jälkeen työllisyydestä tai paikallisten ihmisten
hyvinvoinnista. Tämä on syytä muistaa.
En halua tästä asiasta tämän
isompaa numeroa tehdä. Kysymys on vain suomalaisesta elämäntavasta,
haluammeko me tässä maassa tehdä metsätöitä alueilla,
jalostaa puuta. Monessa puheenvuorossa ennen tätä on
jo käyty läpi se, että pitää jalostusastetta
nostaa, se on totta, niin kuin ed. Tennilä mainitsi. Totta
vieköön, yhtään mottia raakapuuta
ei maasta pitäisi viedä pois. (Puhemies koputtaa)
Tärkeää on kuitenkin, että edellytykset
säilyvät, sen lopun suomalaiset kyllä pystyvät
hoitamaan.
Toinen varapuhemies:
Huomautamme tässä itsellemme, että käsiteltävänä on
siis hallituksen esitys laiksi Pallas—Yllästunturin
kansallispuistosta.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Pallas—Yllästunturin kansallispuisto
läntisessä Lapissa ei todellakaan ole mikään
puuntuotantoalue, niin kuin jo puheenvuorossaan myös ed.
Tennilä lappilaisena totesi, mutta se on erittäin
merkittävä alue myös kansantalouden ja
Lapin talouden kannalta. Kaikkien kuntien edustajien, myös
liike-elämän ja erilaisten yrittäjäjärjestöjen
ja yksityisten yrittäjien lukuisan joukon puheenvuorot olivat
sen suuntaisia, että tällä kansallispuistolla on
merkitystä, paljon suurempi merkitys kuin sillä,
että sieltä hakattaisiin mahdollisesti metsää ja tehtäisiin
hakkuuaukeita. Tämä on aivan selkeä, vahva,
positiivinen asia, ja samalla tavalla tämä periaate
koskee koko Suomea.
Lopuksi totean puuhun nähden, että Suomen metsäteollisuus
tuo jo yli viidesosan puutarpeestaan muualta eli ulkomailta.
Simo Rundgren /kesk:
Puhemies! Haluan vain lyhyesti sanoa tässä,
että todellakin tämä lausumaehdotukseni
koski vain tätä metsästysasiaa. Mitään
semmoisia ongelmia, joista tässä on mainittu,
puutuotannon tai jonkun muun osalta ristiriitoja ei ole tuolla havaittu,
vaan on katsottu yksimielisesti, että tästä tulee
iloa suomalaisille, kun päästään
hyvään kansallispuistoon liikkumaan ja vaeltelemaan,
ja sitten myöskin todella matkailuun lisää ruisketta.
Toivon, että tiedostetaan, että tässä lausumaehdotuksessa
todellakin on kysymys vain tästä, ja että se
saa laajan, yksimielisen kannatuksen eduskunnassa.
Keskustelu päättyy.