5) Hallituksen esitys nuorisolaiksi sekä laiksi opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 1 §:n
muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sisältää ehdotuksen
uudeksi nuorisolaiksi, jolla kumotaan vuodelta 1995 peräisin
oleva nuorisotyölaki. Nuorisolaissa säädetään
muun muassa valtion hallinnosta nuorisotyössä ja
politiikassa, opetusministeriön ja lääninhallituksen
tehtävistä, nuorisopolitiikan kehittämisohjelmasta
sekä valtion nuorisoasiain neuvottelukunnasta ja arviointi-
ja avustustoimikunnasta. Lisäksi laissa säädetään
kuntien nuorisotyöstä ja -politiikasta sekä nuorten
osallistumisesta ja kuulemisesta. Niin ikään lakiin
sisältyvät säännökset
järjestömuotoisen nuorisotyön ja valtakunnallisten
nuorisokeskusten tukemisesta ja toimialan muusta valtion rahoituksesta.
Sivistysvaliokunnan mielestä nuorisolain uudistus vahvistaa
lapsi- ja nuorisopolitiikan ohjausta ja lisää toiminnan
suunnitelmallisuutta. Tältä osin valiokunta mainitsee
mietinnössään erityisen myönteisinä uuteen
lakiin sisältyvät säännökset
nuorisopolitiikan kehittämisohjelmasta, jonka valtioneuvosto
hyväksyy joka neljäs vuosi. Kehittämisohjelma
mahdollistaa sen, että kullekin nelivuotiskaudelle erikseen
linjataan nuorisopolitiikan painopisteet ja käydään
niistä laaja-alaisia periaatekeskusteluja. Valiokunta pitää tarpeellisena,
että kehittämisohjelmaa laadittaessa myös
lapsiin liittyvät näkökohdat ja lapsipolitiikka
otetaan huomioon riittävässä laajuudessa.
Kehittämisohjelman toteuttamista varten pitäisi
valiokunnan mielestä kuitenkin myös laatia rahoitussuunnitelma.
Lisäksi sivistysvaliokunta pitää aiheellisena,
että valtioneuvosto harkitsee sopivia tapoja, joilla kehittämisohjelmassa
esitetyt linjaukset voidaan saattaa eduskunnan keskusteltaviksi.
Uuden lain mukaan valtakunnalliset nuorisojärjestöt
voivat kohdentaa osan vuosiavustuksestaan paikallisyhdistyksille.
Päävastuu nuorisoyhdistyksien ja muiden
nuorisoryhmien tukemisesta säilyy jatkossakin kunnilla.
Tämän vuoksi sivistysvaliokunta korostaa, että kuntien tulee
ohjata riittävästi varoja kunnalliseen nuorisotyöhön
sekä tukea nuorten paikallista järjestötoimintaa
erilaisin nuorisoavustuksin.
Nuorten elinoloihin ja vapaa-ajan viettoon voidaan vaikuttaa
merkittävästi myös kulttuuritoimen palvelutarjonnalla,
jolla voidaan luoda terveitä elämäntapoja
edistäviä vapaa-ajanvieton vaihtoehtoja. Valiokunta
pitää tärkeänä, että nuorisopolitiikan
kehittämisohjelmassa paneuduttaisiin erityisesti siihen,
miten nuorten vapaa-ajan käyttöön voidaan
kehittää myönteisiä malleja.
Käytännön hyvinä esimerkkeinä tällaisista toimintatavoista
valiokunta mainitsee mietinnössään nuorten
kulttuuripassit sekä nuorten omat kahvilat ja toimintakeskukset,
joissa nuoret voivat viettää vapaa-aikaansa myös
viikonloppuiltaisin. Sivistysvaliokunnan mielestä kuntia
tulee rohkaista tämän tyyppisen lasten ja nuorten
vaihtoehtoisen vapaa-ajanviettotavan järjestämiseen.
Valiokunta pitää myös varsin tärkeänä,
että jo uuden lain tavoitesäännöksessä korostetaan
monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä.
Vähemmistöihin kuuluvien nuorten kynnys käyttää nuorisotyön
palveluita ja tukimuotoja voi kuitenkin olla korkeampi kuin pääväestöön
kuuluvien nuorten. Maahanmuuttajien ja vähemmistöjen
aseman vahvistaminen yhteiskunnassa vaatiikin määrätietoista
politiikkaa ja voimavarojen suuntaamista erityisesti heitä tukeviin
hankkeisiin. Valiokunnan mielestä näiden ryhmien
tukemisen tulee olla nuorisotyön keskeisiä tavoitteita.
Herra puhemies! Valiokuntakäsittelyn aikana eniten
keskusteluja herättivät uuden lain säännökset,
jotka koskevat valtionavustusten myöntämistä valtakunnallisille
järjestöille. Lain mukaan valtion talousarvioon
voidaan ottaa vuosittain määräraha myönnettäväksi
yleisavustuksena valtakunnallisille nuorisojärjestöille
ja valtakunnallisille nuorisotyön palvelujärjestöille. Valtakunnallisten
nuorisojärjestöjen ja niiden piirijärjestöjen
avustukset myönnetään tulosperusteisesti.
Laissa tarkoitettuja tulosperusteita ovat toiminnan laatu, laajuus
ja taloudellisuus. Avustusta myönnettäessä otetaan
lisäksi huomioon toiminnan ajankohtainen yhteiskunnallinen merkitys
sekä avustuksen tarve. Tarkempia säännöksiä avustusperusteista
annetaan valtioneuvoston asetuksella. Avustuspäätökset
tekee opetusministeriö, jota avustaa asiantuntijaelimenä arviointi-
ja avustustoimikunta.
Sivistysvaliokunta pitää mietinnössään
tärkeänä, että valtakunnallisille
nuorisojärjestöille ja valtakunnallisille nuorisotyön
palvelujärjestöille myönnettävät
avustukset ovat aidosti tulosperusteisia. Valiokunta viittaa myös
siihen, että Valtiontalouden tarkastusvirasto on äskettäin
tarkastuskertomuksessaan katsonut tulosperusteisuuden jääneen
vaille tavoiteltua sisältöä. Sivistysvaliokunta
yhtyykin Valtiontalouden tarkastusviraston näkemykseen
siitä, että eri järjestöryhmille
tulee kehittää niille soveltuvat toiminnalliset
arviointikriteerit. Niin ikään valiokunta painottaa,
että avustusten tavoitteena tulee olla nimenomaan nuorten
oman aktiivisuuden edistäminen. Tulosperusteisuus ei kuitenkaan
saa johtaa vapaan kansalaistoiminnan sisältöjen
yksityiskohtaiseen määrittelyyn. Järjestelmästä ei näin
ollen saa muodostua valtiovallan valvontaväline, vaan sen
tulee oikealla tavalla tukea kunkin järjestön
toiminnan perusajatuksen käytännön toteuttamista.
Uuden nuorisolain 10 §:ssä säädetään
valtakunnallisten nuorisojärjestöjen ja valtakunnallisten
nuorisotyön palvelujärjestöjen valtionavustuskelpoisuudesta.
Pykälässä rajataan avustuskelpoisuuden
ulkopuolelle järjestöt, joiden pääasiallisena
tehtävänä on edistää yhden
koulutus- tai opintoalan tai vastaavan alan opiskelua. Yleisavustuksen
ulkopuolelle jäävät myös ne
järjestöt, jotka edistävät pääasiallisesti
ammatillista järjestäytymistä. Valiokunnan
enemmistö piti ehdotettua rajausta kannatettavana, koska
sen mielestä käytettävissä olevat
rajalliset voimavarat tulee kohdentaa valtakunnallisesti riittävän laaja-alaisesti
nuoria tai opiskelijoita edustaville järjestöille.
Säädettävän rajauksen seurauksena
muutamat nykyisin valtion yleisavustusta saavat valtakunnalliset
järjestöt kuitenkin menettävät
avustuskelpoisuutensa. Valiokunnan enemmistö huomauttaa
tältä osin, että näille järjestöille
jää edelleen mahdollisuus hakea ja saada avustusta
lain 11 §:n perusteella. Tämän vuoksi
valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman
näiden järjestöjen rahoituksen turvaamisesta.
Lopuksi totean, että sivistysvaliokunnan mietintö ei
ole yksimielinen. Valiokunnan vähemmistö olisi
halunnut valtakunnallisten nuorisojärjestöjen
osalta säilyttää nykylain kaltaiset avustuskelpoisuusedellytykset
ja ehdottaa sen vuoksi vastalauseessaan edellä mainitsemieni
avustuskelpoisuutta rajoittavien säännösten
poistamista laista.
Lisäksi ensimmäiseen vastalauseeseen sisältyy
lausumaehdotus, jossa vaaditaan toimenpiteitä nuorisojärjestöjen
yleisavustusten jakoperusteiden oikeudenmukaistamiseksi, jolloin
nuorisojärjestöjen ja nuorisotyön palvelujärjestöjen valtionavustustarpeen
harkintaan liittyen tulee huomioida myös järjestön
toiminnan huomattava voitollisuus, rahastoidut varat tai järjestöä lähellä olevien
huomattavien taloudellisten tukijoiden toiminta. Lisäksi
jäsenmäärätietojen ilmoittamista
koskevaa ohjeistusta sekä jäsenryhmittelyä tulee
täsmentää. Lisäksi järjestöjen
kytkennät ammattiyhdistysliikkeisiin tulee poistaa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on suorastaan skandaali 10 §:n osalta. Tämä lakiesitys
osoittaa sen, ettei maailmassa aina oikeudenmukaisuus
toteudu. 10 §:n mukaan nuorisojärjestöjen
ja nuorisotyön palvelujärjestöjen yleisavustusta
ei myönnetä sellaiselle nuorisojärjestölle,
jonka pääasiallisena tehtävänä on
edistää yhden koulutus-, opinto- tai vastaavan
alan opiskelua. Myöskään yleisavustusta
ei myönnetä pääasiallisesti
ammatillista järjestäytymistä edistävälle
nuorisojärjestölle.
Nämä perustelut ovat ihan hyviä.
Ongelma ei ole näissä perusteluissa, vaan ongelma
on tämän lain tulkinnassa ja hallituksen esityksen
perusteluissa. Kun nykyisin avustusta saavat Suomen Opettajaksi
Opiskelevien Liitto eli Sool, Insinööriopiskelijaliitto
Iol sekä STTK-Opiskelijat, niin nämä kolme
heitetään ulos tuen piiristä. Mutta sen
sijaan Suomen Ammattiin Opiskelevien Keskusliitto eli Sakki jätetään
valtionapujen piiriin huolimatta yksiselitteisestä ammattiliittokytkennästään.
Sen sijaan tällaisia vastaavanlaisia ammattiliittokytkentöjä ei
puolestaan ole esimerkiksi Soolilla.
Ihmettelen suuresti, miksi ja miten ministeri Karpela on voinut
antaa näin epäoikeudenmukaisen esityksen. Hän
ei varmasti ole perehtynyt asiaan tarpeeksi eikä punninnut
kaikkien nykyisten yleisavustusta nauttivien järjestöjen
ammatillista järjestäytymistä. Olisi
riittänyt vain se, että hän olisi verrannut
näitten kyseisten järjestöjen sääntöjä toisiinsa.
Oikeudenmukaista olisi ollut ottaa joko kaikki, nämä neljä,
mukaan avustusten piiriin, niin kuin nytkin, tai sitten pudottaa
myös Sakki pois.
Sakilla on ilmiselvä kytkentä ammattiliittoon, mikä on
tämän 10 §:n vastaista, ja siihen
on paljon perusteluja. Sakin sääntöjen
2 § määrittelee yhdistyksen
tarkoitukseksi ammatillisen järjestäytymisen.
Sakkia ohjaa SAK ja sieltä muun muassa Metallityöväen
Liitto, Rakennusliitto ja Kunta-alan ammattiliitto KTV. Nämä liitot
ovat äänivaltaisia Sakin kokouksissa ja vaikuttavat vahvasti
Sakin henkilövalintoihin ja poliittiseen linjaan.
Yleensä opiskelijajärjestöjen luonteeseen kuuluu
se, että nämä järjestöt
perustetaan opiskelijoitten toimesta ja äänivaltaa
käyttävät vain ja ainoastaan opiskelijat.
Sakki markkinoi omana jäsenetunaan ilmaista ammattiliiton
opiskelijajäsenyyttä. Sakin kautta voi liittyä vain
SAK:laisiin ammattiliittoihin, ei muihin, ja nämä ammattiliitot
rahoittavat Sakin toiminnan ja käyttävät äänivaltaansa
näissä liittokokouksissa. Sakin jäsenet
saavat ilmaisena jäsenetuna SAK:n nuorten Arvo-lehden.
Sakki myös laskee jäsenikseen koko oppilaitoksen
opiskelijamäärän, ja laskuissa ovat mukana
myös SAK:n opiskelijajäsenet. Sakki ilmoittaa,
että heidän jäsenmääränsä on
noin 80 000, mutta tosiasiallisesti heitä on noin
10 000. Sakille myönnettiin tänä vuonna
valtionosuutta 340 000 euroa. Sen sijaan STTK-Opiskelijat
ja Iol eli Insinööriopiskelijat saivat 1 000
euroa.
Sakilla on ollut viime vuonna 4 rahastoa, joiden yhteisarvo
on ollut noin 700 000 euroa. Sääntöjen
mukaan rahastoja ei saisi olla eikä myöskään
miltään messuilta saa ottaa voittoa. Esimerkiksi
Next Step -messut tuottivat voittoa 2 000 euroa. Lisäksi
kirjanpidon mukaan sijoituksia on ollut vajaa miljoona euroa. Sakin
toiminta näitten avustusten suhteen on ollut siis varsin
härskiä. Kuten puheenjohtaja Dromberg selostikin,
niin Valtiontalouden tarkastusvirasto on ottanut yleensä kantaa
tällaiseen toimintaan.
Lisäksi mielenkiintoisena yksityiskohtana voidaan todeta,
että tästä Sakin toiminnasta on vuonna
2002 tehty kirjallinen kysymys. Kirjallinen kysymys kuuluu näin:
"Mitä valtioneuvosto aikoo tehdä oikaistakseen
vallitsevan epäkohdan ja varmistaakseen opiskelijajärjestöjen
valtionavun suuntautumisen oikeudenmukaisesti opiskelijajärjestötyöhön,
lisätäkseen nuorisojärjestöjen
jäsenyyksien vertailtavuutta ja avustuksia koskevien päätösten
läpinäkyvyyttä sekä saattaakseen
opiskelijajärjestöjen tukipäätökset
lainmukaisiin ja läpinäkyviin kriteereihin perustuviksi?"
Tämän kirjallisen kysymyksen ovat allekirjoittaneet
muun muassa ministeri Tanja Karpela ja pääministeri
Matti Vanhanen.
Ihmettelen suuresti myös sitä, miten keskustapuolue
ja Rkp:n jäsenet ovat toimineet tämän
asian suhteen. Tiedän, että te olette todella
toista mieltä tämän 10 §:n tulkinnasta
kuin hallituksen esitys toteaa, mutta miksi te annoitte neuvotteluissa
kaikessa periksi? Miksi esitystä ei muutettu siihen suuntaan,
mikä olisi ollut oikeudenmukaista? Sen sijaan päätettiin
hyväksyä hallituksen esitys piiruakaan muuttamatta
ja tehtiin lausumaehdotus, joka on mitäänsanomaton,
se ei ollenkaan takaa minkään valtakunnan avustuksen määrää.
Siinä viitataan 11 §:ään, että sen
mukaan pitäisi saada avustusta, mutta 11 § on
erittäin harkinnanvarainen ja pykälän
mukaan avustusta saa sen mukaan, mistä tuulee milläkin
hetkellä ministeriössä.
Kysyn teiltä suoraan, arvoisat keskustapuolueen jäsenet,
yhtään Rkp:läistä täällä ei
näykään: miksi te annoitte neuvotteluissa
periksi, mikä oli se syy? Olette selityksen velkaa meille
kaikille ja varsinkin opiskelijajärjestöille.
Oliko niin, että Heinäluoman henki oli teidän
takananne, sillä Heinäluoma on ollut tätä Sakkia
perustamassa?
Arvoisa puhemies! Katsomme, että päätöksenteon
olisi pitänyt perustua tosiasioihin eikä tällaiseen
politikoimiseen. Tämä esitys pitäisi tehdä uudelleen,
ja se pitäisi tehdä tasapuolisesti. Siksi ehdotan
vastalauseen mukaista ehdotusta käsittelyn pohjaksi siten
täydennettynä, että 2. lakiehdotus hyväksytään
sivistysvaliokunnan mietinnön mukaisena.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Käsitteillä oleva laki
nuorisojärjestöistä on ehdottomasti häpeällisin,
mitä tällä eduskuntakaudella on tehty.
Lakia ei olisi pitänyt tuoda käsiteltäväksi
tässä muodossa ollenkaan. Ihmettelen kulttuuriministeri
Karpelaa, ihmettelen pääministeri Vanhasta ja
ihmettelen, miten valtioneuvosto kokonaisuudessaan päätyi
viemään lain eteenpäin valiokunnan käsittelyyn.
Viimeistään valtioneuvoston olisi pitänyt
estää tämän lain menemisen eteenpäin.
Lain ehdoton heikkous on 10 §, jossa määritellään,
mitkä nuorisojärjestöt jatkossa saavat
valtionavustusta. Lain mukaan jatkossa evätään
valtionavustus niiltä opiskelijajärjestöiltä,
jotka ovat vain yhteen opiskelualaan sidottuja tai joiden pääasiallinen
tehtävä on ammatillisen järjestäytymisen
edistäminen. Tällä perusteella rajattiin joukko
nykyisiä avustuksensaajia pois tuen piiristä.
Kuitenkin Sakki ry:n sääntöjen 2 § määrittelee
yhdistyksen tarkoitukseksi ammatillisen järjestäytymisen
edistämisen, edelleen sääntöjen 2 § määrittelee
yhdistyksen tarkoitukseksi toimimisen ammattiliittoihin kuuluvien
jäsenten yhdyssiteenä.
Sivistysvaliokunnan asiantuntijakuulemisissa osoitettiin täysin
aukottomasti, että SAK:n jäsenhankintakoneistona
toimiva Sakki ry on siis lain mukaan jätettävä avustusten
ulkopuolelle. Siitä huolimatta Sakki saa jatkossakin lain
mukaan valtionapuja. Lain periaatteellinen muotoilu, tämä 10 §:n
muotoilu on hyvä, mutta hallituksen esityksen yksityiskohtainen
perustelu osoittaa, että kyseessä on täysi
mielivalta. Nykyisistä avustuskelpoisista järjestöistä tiputetaan
pois muun muassa Sool ja Iol sekä STTK-Opiskelijoiden liitto.
Räikeimmin ammatillista järjestäytymistä edistävä opiskelijajärjestö Sakki
saa tämän pykälän mukaan kuitenkin
jatkossakin valtion yleisavustusta.
Muistutan, että Valtiontalouden tarkastusvirasto puuttui
aivan hiljattain epäkohtiin nuorisojärjestöjen
avustusperusteissa. Yksi kohta, mihin puututtiin, olivat nämä jäsenmäärät,
joissa on suuria epätarkkuuksia nuorisojärjestöillä.
Kaikki tietävät, minkälainen peruste
Sakin jäsenmäärissä on, ketkä ovat
ne oppilaitosjäsenet, joitten varaan perustuu järjestön
suuri rahansaanti. Tätä järjestelmää SDP:n
sivistysvaliokunnan jäsenet puolustivat, samoin he puolustivat,
että tätä järjestelmää ei
voi muuttaa, koska se tulee tyrehdyttämään
myös poliittisten nuorisojärjestöjen
avustuksen jatkossa. Tämä peruste on täysin
kestämätön.
Valtiontalouden tarkastusvirasto puuttui myös rahoituksen
tarpeeseen. Sakilla on mittava omaisuus, kuten täällä ed.
Vahasalo äsken osoitti. Se saa huomattavia taloudellisia
tukia ay-liikkeeltä. Lisäksi pahimpana epäkohtana
on tämä nuorten aidon vaikuttamisen puute Sakki
ry:ssä. Sakin päättävissä elimissä vain
puolet jäsenistä on nuorisojäseniä,
loput ovat ammattitasoisia ay-jyriä. Sakin saamat oikeudettomat
ja täysin kohtuuttomat valtionavut perustuvat järjestön
jäsenmäärään. Järjestö myöntää itse,
että sen 80 000:sta vain murto-osa on oikeita
jäseniä. Valiokunnan demari- ja kepujäsenille
kaikuivat kuuroille korville ne tilinpäätöstiedot,
joiden mukaan Sakki ry:llä on omaisuutta liki miljoona
ja jäsenmäärä perustuu näihin
valtaosin keinotekoisiin oppilaitosjäseniin ja järjestön
toimintaa ohjaavat ammattiyhdistysjuntat opiskelijoiden sijaan.
Koko Sakki ry on ammattilobbari, ministeri Heinäluoman
synnyttämä järjestö. Muilla
nuorisojärjestöillä, jotka nyt poistettiin
valtionavun piiristä 10 §:ssä, nämä asiat
oli huomattavasti läpinäkyvämmin hoidettu
eikä juurikaan huomauttamisen varaa löytynyt.
Kokoomus yritti monin toimin saada valiokuntaa myöntämään
edes sen, että Sakki ry on ammattiyhdistystaustainen. Nykyinen
pääministeri ja nykyinen kulttuuriministeri ovat
itse olleet allekirjoittamassa vuonna 2002 kirjallista kysymystä,
johon ed. Vahasalokin äsken viittasi. Siellä sanotaan:
"Onko mahdollista, että Sakki ry:n saamat julkiset tuet
perustuvat erilaisiin jäsenperusteisiin kuin muilla opiskelijajärjestöillä?"
Miten on mahdollista, että niin ministeri Vanhanen kuin
ministeri Karpela oppositiokaudellaan voivat kysyä tällaista,
mutta hallituskaudella heillä ei ole minkäänlaista
kykyä ratkaista tätä asiaa, vaan vetäydytään
täysin pois salista eikä uskalleta edes valtioneuvoston
käsittelyssä avata suuta tämän
epäkohdan huomioimisesta?
Valiokunnan kepujäsenet myös piiloutuivat nuorisojärjestöjen
rahanjaosta päättävän nuorisoryhmän
avustustoimikunnan selän taakse kysyen, miksi näiden
lausunnossa ei ollut eriävää mielipidettä Sakin
rahoituksesta. Minä kysyn, miten siellä olisi
voinut olla. Eiväthän aikuisetkaan kansanedustajat
uskalla sanoa mitään, puhumattakaan nimellistä valtaa
pitävästä pääministeristä ja
kulttuuriministeristä. Älkää pakoilko
enää vastuutanne, sivistysvaliokunnan kepulaiset
jäsenet!
SDP ja SAK ovat kantaneet puheissaan huolta tasa-arvosta ja
oikeudenmukaisuudesta. Tämä osoittaa, että nämä ovat
juhlapuheita ja taustalla on häikäilemätöntä oman
edun tavoittelua muiden kustannuksella. Nuorisolaki on jyrkästi
oikeustajun vastainen. Miten SDP voi perustella, että se
nyt täysin kritiikittä katsoo Sakin olevan oikeutettu
valtionapuun, jonka jakokriteeristöön ei saatu
valiokuntakäsittelyssä edes velvoittavia muutoksia
Valtiontalouden tarkastusviraston huomautuksista huolimatta? Miten
yksi ammattiyhdistysliike voi saada sellaisen vallan suomalaisessa
yhteiskunnassa, että eduskunta on hiljaa, vaikka oikeudenmukaisuutta
pilkataan ääneen ja tasa-arvolle nauretaan?
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva nuorisolaki
on erittäin tarpeellinen ja sisältää hyvin
paljon hyviä muutoksia nykytilanteeseen. Erityisen hyvänä olemme
pitäneet sitä, että uutena asiana tulee
nuorisopolitiikan kehittämisohjelma, joka on poikkihallinnollinen,
ottaa huomioon riittävän monet hallinnonalat sekä mahdollistaa
sen, että nuoria on kuultava kunnissa heitä koskevissa
asioissa. Nuorisotyötä koskevien lakien muutossykli
on näyttänyt olevan viime vuosina kymmenen vuotta,
ja opetusministeriöstä on todettu, että tämä muutosaika
on hyvä. Sen vuoksi näin 2005 olemme käsittelemässä uutta
lakia.
Erittäin valitettavaa, että tämä hyvä laki,
joka sisältää paljon hyviä muutoksia,
on hautautunut yhden ja kahden pykälän kinasteluksi.
Ymmärrän sen kiukutuksen, mikä varsinkin
oppositiopuolueen edustajilla tätä asiaa kohtaan
on. Itse olen aikaisemmassa elämässäni
työskennellyt ja hoitanut nuorten asioita sellaisessa järjestössä, joka
on saanut avustusta valtion varoista. Tunnen aika hyvin sen, millä tavalla
tämä järjestelmä toimii nuorisojärjestöjen
näkökulmasta.
Tällä hetkellähän tämän
kymppipykälän mukaan nuorisojärjestöt
saavat valtionapuja, jotka jaetaan neljään alaryhmään.
Lakihan ehdottaa, että näitä ryhmittelyjä ei
vakinaisteta vaan ne ovat ajanmukaisesti siellä avustustoimikunnan
ja ministerin päätöksellä. Siellä ovat
poliittiset nuorisojärjestöt ja poliittiset opiskelijajärjestöt
yhtenä, johon kuuluvat kaikkien meidän sidosryhmiemme
nuoret ja opiskelijat. Sitten siellä on nuorison etujärjestöt,
joihin kuuluu muun muassa tämä paljon puhuttu
Sakki. Lisäksi siellä on nuorison kulttuuri- ja
harrastusjärjestöjä sekä uskonnollisia
nuorisojärjestöjä. Tämän
lain muutoksessa nämä muutamat järjestöt,
jotka ovat olleet ennen nuorison etujärjestöjen
nimikkeen alla, valiokunnan esityksen ja hallituksen esityksen mukaan
siirtyisivät nuorisotyötä tekevien järjestöjen
11 §:n valtionavun piiriin.
Se, mitä valiokunta on tehnyt ja mitä me keskustalaiset
olemme tehneet, on se, että tämä oikeudenmukaisuus
kääntyy parempaan suuntaan, niin kuin se aikaisemmin
ei ole ollut. Erityisen huolestunut ja, voi sanoa, jollakin tavalla
pettynytkin olen siihen, millä tavalla kokoomuslaiset ovat
tämän asian ottaneet esille. Te olette kolmessa
puheenvuorossa kertoneet kirjallisesta kysymyksestä vuodelta
2002 ja olette maininneet, ketkä sen ovat allekirjoittaneet
muun muassa, mutta te olette jälleen kerran jättäneet
mainitsematta asian toisen puolen. Se on ollut erittäin
valitettavaa, että teidän oppositiopolitiikkaanne kuuluu
aina vain se, että asiasta kerrotaan vain toinen puoli.
(Ed. Tiura: Kertokaa se toinen puoli!) — Mikä se
toinen puoli on? Teidän pitäisi se tietää.
Kirjallinen kysymys on annettu, pyydetty, ja kuka on antanut vastauksen?
Kuka? Minä kysyn teiltä, kokoomusedustajat, kuka
antoi vastauksen? Ed. Dromberg, minkä takia silloin tähän epäoikeudenmukaiseen
tilanteeseen ei puututtu? (Ed. Vahasalo: Miksei nyt?) Minkä takia
silloin ei puututtu? Minkä takia te hurskastelette? Tämä on
aivan käsittämätöntä populismia
siinä sanan varsinaisessa merkityksessä. Teillä ei
ole ollut haluja puuttua siihen asiaan muuten kuin tällä hetkellä tehdä siitä asiasta
vain ja ainoastaan politiikkaa.
Se, mitä valiokunta halusi ja mitä me keskustalaiset
halusimme tähän mietintöön ja
minkä me saimme, mistä kaikki eivät olleet
yksimielisiä, niin kuin täällä on
todettu, oli se, että avustukset vuosi vuodelta ovat kasvaneet
eri järjestöille, mutta niitten suuruuteen vaikuttavana
tekijänä on ollut vain se, mitä aikaisemmin
on saatu. Valiokunta ei pitänyt tätä tilannetta
hyvänä. Se oli enemmistön mielipide mutta
ei koko valiokunnan mielipide.
Olette omassa vastalauseessanne esittäneet lausuman,
jossa pyydätte tätä oikeudenmukaisuutta.
Te olette kaikki kokoomusedustajat, jotka olette täällä puheenvuoron
käyttäneet, kokeneempia edustajia kuin allekirjoittanut,
ja teidän pitäisi myös tietää se,
missä menee tämän talon toimivalta ja
missä vaiheessa tulee toimeenpanovalta. Olemme ottaneet
mietintöön mukaan sen, että nuorisolain
avustuksia myönnettäessä on otettava
huomioon myös avustuksen tarve. Ahkerilla ja aktiivisilla
edustajilla on mahdollisuus myös pyytää asetusluonnokset,
millä tavalla näitä asioita aiotaan sitten
lain säätämisen jälkeen toimeenpanna
asetuksen mukaisesti. Siellä on hyvin selvästi
kerrottu se, että tämä avustuksen tarve
tulee olemaan yksi kriteeri ja myös järjestöjen
kokonaistaloudellinen tilanne.
Se, että tämä tilanne on tällaisena
jatkunut, että eri järjestöt ovat olleet
eriarvoisessa asemassa, on johtunut kaikista meistä. Mikään
tässä salissa istuvista eduskuntapuolueista ei
ole syytön tilanteeseen, eikä kukaan voi tästä kerätä minkäänlaisia
populistisia irtopisteitä, että nyt joku ministeri
tai jotkut ministerit ovat asiansa hoitaneet huonosti tai ovat esittäneet
jollakin tavalla pöyristyttävää käytöstä.
Se on minun mielestäni pelkkää hurskastelua
ja pelkkää populismia. Tämä on
erittäin valitettavaa.
Mutta erityisen iloinen olen siitä, että kun
seuraavat avustukset jaetaan, niin itse saan olla supattamassa korvaan
lopullisen päätöksen tekijälle
ja pitämässä huolen siitä, että nämä kolme
järjestöä, jotka nyt menevät
kymppipykälän alle, tulevat säilyttämään
sen rahasumman vähintään, mitä he
ovat tälläkin hetkellä saaneet. Lisäksi täällä salissa
olevat edustajat tietävät, että arviointi-
ja avustustoimikunta on myöskin poliittinen. Siellä on
poliittisia edustajia. Toivoisin, että tämä ahkeruus,
joka tässä salissa on ollut kokoomusedustajilla,
kulminoituu siihen ahkeruuteen, että arviointi- ja avustustoimikuntaan
ollaan heti pikimmiten yhteydessä ja kerrotaan sitten,
millä tavalla nämä kyseiset eurot käytetään,
kun uusia 2007 jaettavia avustuksia annetaan.
Toki ymmärrän sen, että kokoomuksella
on hieman painetta tehdä politiikkaa, hieman painetta tehdä erittäin ärhäkkääkin
oppositiopolitiikkaa, mutta olisi suotavaa poliittisen rehellisyyden
nimissä, että kun esitetään
asia, kerrotaan sen molemmat puolet elikkä kirjallinen
kysymys, jonka ovat allekirjoittaneet tietyt henkilöt,
ja myös tietyn silloisen ministerin vastaus. Te ette ole
yhtään syyttömiä tässä asiassa,
vaikka te sitä yritätte, luikerrella vastuusta
pois. Teillä on ollut vastuuta, ja te ette ole silloin
siitä asiasta huolehtineet. Tämän jälkeen
tämä asia huolehditaan siten, että ne
järjestöt, jotka tarvitsevat apua, tulevat sitä saamaan
ja niille järjestöille, joilla on taloudellista
varakkuutta, avustuksen summa ei tule olemaan yhtä suuri
kuin se nyt viime vuosina on ollut.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Karvonen viittasi tähän
kirjalliseen kysymykseen, niin todellakin sen ovat allekirjoittaneet
Tanja Karpela ja pääministeri Vanhanen. Nythän
olisi todella ollut mahdollisuus tehdä ne tavoitteet ja
tehdä se laki sen muotoiseksi kuin he kysymyksessään ovat
esittäneet. Mutta miksi se vastaus oli silloin tällainen
kuin se oli? Silloin oli annettu tehtäväksi Aleksi
Tiiralle opetusministeriön nuorisoyksikössä nuorisojärjestöjen
vuosiavustusjärjestelmäehdotus. Hän teki
todellakin siitä avustusehdotuksesta hyvinkin perusteellisen
esityksen arviointi- ja avustustoimikunnalle, mutta siinä kävi niin,
että tämän toimikunnan puheenjohtaja
oli demari ja hän ei halunnut ottaa edes sitä käsittelyyn.
Tämä muistio on päivätty 16.1.2003,
jolloin olin vielä ministerinä. Todella tässä on
tapahtunut minun mielestäni sellainen virhe, että avustustoimikunta
ei ole edes ottanut käsittelyyn tätä,
jossa ovat pohjana juuri ne tavoitteet, mitä tällä hetkellä tältä lailta
edellytettäisiin.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On turha, ed. Karvonen, katsoa taaksepäin.
Nyt on h-hetki korjata asia. Nyt on, ed. Karvonen, etsikkoaika.
Me olemme perustelleet pelkillä faktoilla, pelkillä tosiasioilla,
ei yhtään mitään muuta. Kun
rahaa jaetaan, siinä täytyy olla tasapuolinen.
Siinä täytyy olla samat säännöt
kaikille. Ei voi olla niin, että toisilla on eri säännöt
kuin toisilla. Tämmöistä asiaa ei voi
laittaa politiikan alttarille, rahan jakoa. (Ed. Bryggare: Ei varsinkaan
tässä maassa!)
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Miten voi olla mahdollista, että ed.
Karvonen vetää yhteen kirjallisen kysymyksen ja
nuorisolain? Nehän ovat aivan eritasoisia elementtejä meidän
kansanedustuslaitoksessamme. Kirjallinen kysymys on kirjallinen
kysymys. Nyt olisi ollut lailla mahdollisuus puuttua niihin epäkohtiin,
joita silloin todettiin ja joista ed. Karvosen puoluekollegat ja nykyiset
ministerit ovat täysin tietoisia. Miten voi olla mahdollista,
että te jätätte tämän
toisen puolen huomioimatta, että nämä kaksi
asiaa eivät ole saman vertaisia? Miten ed. Karvonen luulee
voivansa supattaa kulttuuriministerin korvaan yhtään
mitään, kun nytkin kulttuuriministeri jättää valtansa
käyttämättä ja todellista valtaa käyttää valtiovarainministeri,
Sakin perustanut Heinäluoma? (Ed. Bryggare: Näin
on!) Mitä merkitystä millään
supatuksella on, kun kukaan ei uskalla nytkään
tehdä yhtään mitään?
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karvoselle sen verran, että huomaa,
että ette ole eduskunnassa ollut kovin pitkään,
koska kyllähän tämä lainsäädäntöprosessi,
kaiken kaikkiaan lainvalmisteluprosessi on hyvin pitkä,
aivan kuten ed. Dromberg omassa puheenvuorossaan kertoi.
Mutta toinen asia on se, että ihmettelen sitä, missä hallituspuolueiden
kansanedustajat ovat täältä salista.
Sen ymmärrän, että keskustalaisia edustajia
täällä on ainoastaan yksi paikalla, ja ymmärrän
todella sen, että teitä hävettää.
Ihmettelen sitä, että tehän olette, ed.
Karvonen, Soolin entinen puheenjohtaja. Tämähän
tarkoittaa sitä, että Soolilta ollaan myöskin
viemässä rahat tällä esityksellä.
Kyllä todella ihmettelen tätä moraalisuutta
ja tätä käyttäytymistä täällä tämän
hallituksen osalta. Tosiasia, ed. Karvonen, kyllä on se,
että tähän astikin tässä lainsäädäntötyössä,
jos ajatellaan esimerkiksi sivistysvaliokunnan työskentelyä,
kyllä ne kulttuuriministerin korvaan supattajat ovat olleet
aivan muita kuin teidän puolueenne omat jäsenet.
Se on ollut nimenomaan Heinäluoma, joka tämänkin
lainsäädännön osalta on käynyt
viimeisenä supattamassa.
Tatja Karvonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On kyllä pöyristyttävää, että te
ette ymmärrä, mistä on kysymys. Jos kysymys
on kirjallisesta kysymyksestä (Ed. Zyskowicz: Siinä se
juuri onkin, kun me ymmärrämme!) ja sen jälkeen
ministeri vastaa siihen ja ministeri on omalla toimikaudellaan,
teidän ministerinne, jakanut näitä samoja
rahoja, joita jakaa tällä hetkellä kulttuuriministeri
Karpela, niin kysymys on siitä, minkä vuoksi te
ette silloin puuttuneet, miksi te olette nyt heränneet,
että tällainen suuri epäkohta on. Toisaalta
voin onnitella ed. Tiuraa siitä, että hän
on tehnyt pohjatyönsä hyvin, että tietää jotakin
edustajakollegoiden taustoista. Sen verran voisin sanoa, että tämä Soolin
kohtalo ei tule olemaan mikään dramaattinen, kun
se siirtyy 11 §:ään. Ne 20 000
euroa, joita Sool on saanut viime vuosina, se vähimmäissumma
tulee säilymään sellaisena, ja on oletettavaa,
että summa tulee olemaan 2007 jopa suurempi kuin se nyt
on ollut.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Asia ei todellakaan ole tällä tavalla.
Sen ed. Karvonen itsekin vallan mainiosti tietää.
Kyllähän tämä hallituksen esitys
on suurin puhallus sitten kautta aikojen, mitä tähän
saliin on tuotu. (Ed. Zyskowicz: Ei se suurin ole!)
Mitä sivistysvaliokunta on keskustellut ... — ei
tämä nyt tietysti suurin ole. — Mutta
sanotaan, että nuorisorahojen osalta tässähän
suoraan sanottuna todetaan niin, että Sakki siivoaa kaikki kilpailijansa
pois samalta viivalta. Eikö niin, ed. Karvonen? (Ed. Bryggare:
Kilpailu helpottuu!) Tässä teillä on
kyllä selittelemistä Soolin entisenä puheenjohtajana.
Siitä tulen pitämään huolen.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen tätä ed. Karvosen
nykyhallitukselle tyypillistä keskustelutyyliä,
että kaikkea, mitä on ennen ollut — ja
miksei kokoomus niitä silloin hallituskaudellaan muuttanut — ei
nyt suinkaan muuteta nytkään, vaikka kepulla on
valta, vaan syytetään vaan: mitäs silloin
ette tehneet. Teillä on nyt mahdollisuus nuorisolain kohdalla
puuttua juuri niihin (Ed. Tiura: Ei ole valtaa!) asioihin, joista nyt
syytätte, että me emme ole tehneet. Teillä olisi
valta. Teillä olisi mahdollisuus. Miksi te ette nyt käytä tätä vaan
odotatte, että joku tuleva hallitus korjaa, ja syyttelette
vanhaa hallitusta, että silloin ei korjattu asioita?
Tatja Karvonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiuralle pitää todeta, että Sool
ja Sakki eivät ole kilpailijoita keskenään,
koska ne ovat eri koulutusasteella. (Ed. Tiura: Sakin kilpailija!) — Sakin
kilpailija on Osku, ja Osku on myöskin saanut rahoitusta
tältä samalta pykälältä,
ja se myös tulee säilymään tässä,
ja se on myös ammatillista koulutusta vastaava. — Toki
ehkä tämän keskustelun jälkeen kenties
lehterillä olevat nuoret ja tätä keskustelua
netistä lukevat sakkilaiset miettivät omia toimintatapojaan
hiukan tarkemmin, että heidän rahoituksensa tulee
säilymään edes jollakin tasolla, koska
jos ja kun tässä asetuksen perusteella pitää olla
taloudellinen tarve, niin mikäli heillä on liikaa
varoja käytettävissä, varmaankaan taloudellista
tarvetta ei ole valtiolta odotettavissa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tänään meillä täällä täysistunnossa
on käsittelyssä hallituksen esitys 28/2005,
hallituksen esitys eduskunnalle nuorisolaiksi. Olen henkilökohtaisesti
erittäin iloinen siitä, että olemme saaneet
tämän lakiesityksen käsittelyyn sivistysvaliokuntaan,
ja sivistysvaliokunta hyvin ansiokkaasti on tehnyt työtä,
ja nyt meillä on tämä mietintö täällä täysistunnossa
käsittelyssä.
Mielestäni tämä hallituksen esitys
vahvistaa lapsi- ja nuorisopolitiikan ohjausta ja ennen kaikkea
lisää toiminnan suunnitelmallisuutta. Tästä hyvänä esimerkkinä on
nuorisopolitiikan kehittämisohjelma, joka on nyt sisällytetty
tähän lakiesitykseen. Kehittämisohjelmahan
tullaan hyväksymään valtioneuvostossa
joka neljäs vuosi eli neljän vuoden välein.
Mitä tuo kehittämisohjelma sitten mahdollisesti
tuo uutta nuorisopolitiikkaan? Itse näen, että tuossa
kehittämisohjelmassa on nyt mahdollisuus linjata niitä painopisteitä,
joita nuorisopolitiikalle halutaan aina neljäksi vuodeksi
asettaa, ja toisaalta käydään laaja-alaista
periaatekeskustelua nuorisopolitiikasta, koska valitettavasti suomalaisessa
yhteiskunnassa nuorista keskustellaan sekä kuntatasolla
että valtion tasolla liian vähän tänä päivänä.
Sivistysvaliokunta omassa mietinnössään
korostaa mielestäni ansiokkaasti nuorten perehdyttämistä kansanvallan
periaatteisiin ja toisaalta myös demokratiakasvatusta.
Olen itse opettajana yrittänyt opettajantyössä edistää demokratiakasvatusta.
Omassa koulussani järjestettiin luokka-asiamiesvaalit,
jotka toimivat erinomaisena mallikasvatuksena äänestämisen
saloihin. Pidän tärkeänä sitä,
että tulevaisuudessa tämmöistä demokratiakasvatusta
kouluissa tehdään entistä enemmän
ja ennen kaikkea myös koulut avaavat oviaan myös
nuorisojärjestöille, jotta tämä nuorisojärjestöjen
ja koulujen välinen vuorovaikutus lisääntyisi.
Valiokunta ottaa myös kantaa kunnallisen nuorisotyön
tarpeeseen ja tärkeyteen. Tietenkin toivoisi, että kunnalliseen
nuorisotyöhön olisi osoittaa lisää varoja,
koska se, jos mikä, on kaikista parasta ennalta ehkäisevää työtä nuorten keskuudessa.
Olisin ehkä itse toivonut, että tuossa laissa
olisi voimakkaamminkin otettu kantaa nuorisolautakuntiin, että jokaisessa
kunnassa on nuorisolautakunta, mutta tällä kertaa
riittävää poliittista tahtoa ei tuon
asian kirjaamiseksi löytynyt.
Se, mistä olen aivan erityisen iloinen, on se, että valiokunta
teki muutoksen 8 §:ään, jossa käsitellään
nuorten osallisuutta. Valiokunta teki muutoksen, että nuorille
on järjestettävä mahdollisuus osallistua
nuorisopoliittisten asioiden käsittelyyn, ja tämä on
mielestäni tärkeää, että nuoret
pääsevät sanomaan mielipiteensä heitä koskeviin
asioihin.
Arvoisa puhemies! Sitten ehkä se kuuma peruna, josta
täälläkin tänään
on jo keskusteltu. Olen kyllä ed. Karvosen kanssa hieman
samaa mieltä siitä, että pidän
valitettavana, että tämä yksi pykälä on
ikään kuin peittänyt alleen koko muun nuorisolain.
Keskustelu on pyörinyt pelkästään tämän
yhden pykälän ympärillä ja peittänyt
ikään kuin alleen kaikki ne muut hyvät
asiat, mitä tämä lakiesitys pitää sisällään,
eli tuo 10 §, joka käsittelee valtionavustuksia.
Itse asiassa tätä pykälämuutostahan
on valmisteltu, niin kuin täällä entinen
kulttuuriministeri totesi, pitkään ja siinä on ollut
työryhmä, joka asiaa on pohtinut ja joka on ollut
myös tästä muutoksesta yksimielinen.
Nythän, niin kuin täällä aikaisemmin
on todettu, täällä 10 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todetaan, että tätä 10 §:n
nuorisojärjestöjen ja nuorisotyön palvelujärjestöjen
valtionavustusta ei tultaisi enää tulevaisuudessa
myöntämään järjestölle,
jonka pääasiallisena tehtävänä on
edistää yhden koulutus-, opinto- tai
vastaavan alan opiskelua, eikä myöskään
pääasiallisesti ammatillista järjestäytymistä edistävälle
nuorisojärjestölle.
En ole juristi — täällä salissa
on sellaisiakin — mutta mielestäni tässä äsken
luetussa virkkeessä kiteytyy se asian ydin, jota mielestäni muutamat
kollegat eivät ole täällä salissa
ymmärtäneet, eli "pääasiallisesti
ammatillista järjestäytymistä edistävälle
nuorisojärjestölle". Jos nyt sitten katsotaan
Sakki ry:tä, niin Sakki ry:n pääasiallinen
tehtävähän ei ole edistää ammatillista järjestäytymistä,
vaan Sakki ry:n pääasiallinen tehtävä on
toimia toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden edunvalvontajärjestönä.
Sen säännöissä toki on, että Sakki
ry edistää ammatillista järjestäytymistä.
Sen säännöissä on maininta siitä,
mutta se ei ole sen pääasiallinen tehtävä,
ja tässä tullaan nyt siihen ydinasiaan, minkä takia Sakki
ry edelleen säilyy tämän 10 §:n
mukaan avustusta saavana järjestönä ja
sitä ei ole sieltä poistettu.
Ed. Hemming omassa puheenvuorossaan totesi, että asiantuntijakuuleminen
ikään kuin antoi kaikki perusteet ja asiantuntijat
valiokunnassa olivat yksimielisiä siitä, että Sakki
ry:n pääasiallinen tehtävä olisi
ammatillisen järjestäytymisen edistäminen.
Olen tästä täysin eri mieltä.
Näin ei todellakaan ole, että kaikki asiantuntijat
olisivat tätä korostaneet. Esimerkiksi lain valmistellut virkamies
Olli Saarela on aivan yksikantaan sitä mieltä,
että Sakki ry:n ensisijainen tehtävä on
toimia toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden edunvalvontajärjestönä.
Yksi esimerkki, jos nyt halutaan esimerkkejä nostaa.
Ed. Vahasalo mainitsi täällä liudan
erilaisia asioita. Voisin lähteä yksitellen argumentoimaan
hänen kanssaan näistä asioista. En siihen viitsi
lähteä. (Ed. Vahasalo: Lähtekää nyt
vain!) Totean vain, että esimerkiksi — en muista,
oliko se nyt ed. Vahasalon vai ed. Hemmingin puheenvuorossa — kun
viitattiin Valtiontalouden tarkastusvirastoon ja sen raporttiin,
niin mielestäni, kun olen nyt tuon raportin selaillut,
siellä ei kyllä käsittääkseni
yksittäisiä järjestöjä nimeltä mainita,
eli silloin ei voida kyllä vetää suoraviivaisia tulkintoja,
(Ed. Vahasalo: Ei niin ole väitettykään!)
että se nimenomaan puhuisi, Valtiontalouden tarkastusvirasto
yksin, ainoastaan Sakki ry:stä, vaan ne asiat, joita siellä raportissa
mainitaan, koskevat varmasti monia nuorisojärjestöjä. Kun
viitattiin, että sosialidemokraattinen sivistysvaliokuntaryhmä olisi
nyt jollain lailla ollut vastustamassa Valtiontalouden tarkastusviraston
kantoja, niin tämähän ei kyllä pidä paikkaansa.
Sivistysvaliokunta on ihan yksimielisesti ottanut mietinnössään
kantaa siihen, että eri järjestöryhmille
tulee kehittää niille soveltuvat toiminnalliset
arviointikriteerit. Kyse oli siitä, otetaanko millään
lailla huomioon edellisvuonna jaetut valtionavustukset. Sosialidemokraattinen
valiokuntaryhmä oli sitä mieltä, että on
järjestöjen edun mukaista, että valtionavustuksilla
on jonkinlainen jatkuvuus, että järjestö ei
edellisenä vuonna saa 50 000 ja seuraavana vuonna
5 000, jolloin se käytännössä romahduttaisi
sen järjestön toimivuuden, vaan että tässä olisi
joku selkeä jatkuvuus ja linja, että niillä avustuksilla
olisi jokin looginen yhteys toisiinsa. Mutta olemme ehdottomasti
kannattaneet sitä, että tällaiset toiminnalliset
arviointikriteerit luodaan.
Sitten pidän erittäin tärkeänä sitä,
että nämä kolme järjestöä — Insinööriopiskelijaliitto, STTK-Opiskelijat
ja Sool — jotka nyt rajataan tämän 10 §:n
avustusten ulkopuolelle tulevat tulevaisuudessakin saamaan valtionapua.
Tästä on valiokunnan yksimielinen lausuma, jolla
valiokunta haluaa turvata näiden kolmen järjestön avustukset,
niin että ne tulevat saamaan 11 §:n mukaan tulevaisuudessakin
vähintään saman suuruista valtionapua
kuin tähän asti. Tämä oli hallituspuolueiden
yksimielinen tahto, ja pidän tärkeänä sitä,
että näiden kolmen järjestön
avustukset tullaan turvaamaan, toisin kuin täällä ed. Tiura äsken
aikaisemmin väitti.
Sitten tästä politikoinnista ehkä haluaisin
sanoa sen verran, että kyllä minun täytyy
sanoa, että kun olen täällä eduskunnassa
lähes kolme vuotta ollut, niin en ole kyllä yhtä härskiä toimintaa
nähnyt kuin tämän lain käsittelyn
osalta. Täytyy kyllä sanoa, että jos
täällä joku politikoi, niin se on kyllä joku
ihan muu kuin hallituspuolueet tai Heinäluoma. Täällä politikoi
tasan tarkkaan kokoomus. Kokoomus vuotaa lehtiin tietoa käsittelyssä keskeneräisistä
asioista.
Kokoomuslaiset edustajat kopioivat SDP:n puoluekokouspöytäkirjoja
jakoon valiokunnan kokouksiin ja yrittävät sitä kautta
mustamaalata tätä lakiesitystä. Kyllä minun
täytyy kysyä, kun kokoomus, te hyökkäätte
tällä toiminnalla ammattiin opiskelevia nuoria
kohtaan, tämäkö on todella arvostus ammattiin
opiskelevia nuoria kohtaan kokoomuksen piirissä. Ihmettelen
suuresti, jos teidän puolueenne haluaa tällä hetkellä profiloitua
työväenpuolueeksi ja samaan aikaan te tällä lailla toimitte
ja haukutte ja syyttelette ammattiin, duunariammattiin, valmistuvia
nuoria ja heidän edunvalvontajärjestöään.
Jos me mietimme, kuka täällä on aktiivisimmin
järjestönä toiminut esimerkiksi sen puolesta,
että toisen asteen opiskelijoiden opintotuki nousisi, kuka
on valvonut näiden nuorten etuja, se on ollut Sakki ry
ja Suomen Lukiolaisten Liitto. Nämä kaksi järjestöä ovat
toimineet tässä asiassa aktiivisesti. Mutta ilmeisesti
kokoomus nyt haluaa, että näillä nuorilla
ei ole enää edunvalvontajärjestöä ollenkaan,
koska heidän etujaan ei ilmeisesti tarvitse kenenkään
valvoa. Kysyn vain: tätäkö se kokoomuksen
vastakkainasettelun aika on ohi -toimintanne on? Hieman ihmettelen.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minkä eron ed. Urpilainen tekee STTK-Opiskelijoiden
ja Sakin välillä? Miksi toinen saa jatkossakin
valtionapua, miksi toinen tiputetaan? Ed. Urpilainen perustaa koko
argumentointinsa yhteen sanaan eli "pääasiallisesti"
sitä oikein painottaen. Kuitenkin Sakki ry:n säännöissä sanotaan,
että yhdistyksen tarkoitus on ammatillisen järjestäytymisen
edistäminen. Voimmeko me sille mitään,
että tästä pykälästä puuttuu
sana "pääasiallisesti"? Tämä kuulostaa
siltä, että se on totaalisesti ammatillista järjestäytymistä edistävää toimintaa.
Eli
voimme sanoa, että sen perusteella erityisesti Sakki pitäisi
poistaa tästä 10 §:stä.
Lisäksi ed. Urpilaiselle: SDP:n sivistysvaliokuntaryhmä vastusti
jäsenmäärien määrittelyä uudestaan.
Erityisesti te itse käytitte puheenvuoroja siinä ja
olitte huolissanne poliittisten nuorisojärjestöjen
jatkossa saamista tuista.
Kommentti kohtaan jatkuvuus, siihen, että pitäisi
jatkuvuutta olla tässä valtionavuissa: entä jos
ei ole tarvetta, jos joka vuosi ei yhdistys tarvitsekaan 300 000:ta
euroa ja ylikin, jos ei ole pystynyt käyttämään
vaan on joutunut sijoittamaan jo entisetkin, onko silloin perusteltua
veronmaksajien rahoista joka vuosi antaa sama summa edelleenkin?
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Miten te, ed. Urpilainen, selitätte
sen, että Sakki on teidän mielestänne
hyväksytty valtionavustusten piiriin, mutta esimerkiksi
Sool, Iol ja STTK-Opiskelijat eivät? Millä perusteella
te tykkäätte, että Sool esimerkiksi ei kuulu
valtionavustusten piiriin, kun selvästi on osoitettu faktojen
perusteella kytkentä Sakin ja SAK:n välillä?
(Ed. Urpilaisen välihuuto) Se on ilmiselvä, siinä on
monta, monta kohtaa, kun taas Soolin ja OAJ:n välillä ei
ole mitään juridista osallisuus- tai äänivaltasuhdettakaan,
joka taas sitten Sakin ja SAK:n välillä on. Ihmettelen
tätä logiikkaa täysin. Te, ed. Urpilainen,
olette opettaja ammatiltanne niin kuin minäkin, ja me tiedämme
molemmat sen, miten tärkeää on olla tasapuolinen
näissä asioissa. Siitä nyt on tässä kysymys,
tasapuolisuudesta. (Ed. Urpilainen: Ei ole kysymys siitä,
vaan politikoinnista!) — Ei ole.
Jutta Urpilainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voisin nyt ensinnäkin sanoa ed. Vahasalolle,
että kukaan ei ole kiistänyt sitä, etteikö Sakilla
ja SAK:lla ole kytköstä. Siitä ei ole
kysymys, vaan kysymys on siitä, mikä on Sakki
ry:n pääasiallinen tehtävä.
Sen pääasiallinen tehtävä on
toimia toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden edunvalvontajärjestönä.
Se on se asia, jonka takia se edelleen tulee saamaan valtionapua
10 §:n mukaan.
Sitten mitä tulee Sooliin, minä olen itse
entinen jäsen ja kannatan ehdottomasti sitä, että Sool tulee
jatkossakin saamaan valtionapua, mutta minun mielestäni,
sillä ymmärryksellä, joka minulle on
annettu, Soolilla ja Sakki ry:llä on suuri ero. Sakki ry
kokoaa yhteen toisen asteen opiskelijoita parturista, kampaajasta
kirvesmieheen, kaikki alat siltä väliltä.
Sool kokoaa yhteen opettajaksi opiskelevat. (Ed. Vahasalo: Eipä!) — Kyllä.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran ed. Urpilaiselle, että Sakki
ry:n sääntöjen 2 § määrittelee
yhdistyksen tarkoitukseksi nimenomaan ammatillisen järjestäytymisen
edistämisen. Tämä on säännöissä sanottu,
Sakin säännöissä. Ei tässä minun
mielestäni ole mitään epäselvää tältä osin.
Kyllä minä ymmärrän, että ed.
Urpilainen täällä SDP:n jäsenenä puolustaa
tätä Sakin näkemystä. Se on
aivan täysin ymmärrettävää.
Mutta jos ajatellaan esimerkiksi Oskun tilannetta tällä hetkellä — Oskuhan
on kilpailutilanteessa täysin riippumaton toisen asteen
opiskelijajärjestö — se saa puolet siitä avustusta,
mitä Sakki ry tällä hetkellä saa.
Ymmärrän tietysti sen, että SDP:n kansanedustajat
aktiivisesti tätä Sakin tilannetta puolustavat,
mutta ihmettelen sitä, että tässä vaiheessa
iltapäivää viimeinenkin kepulainen livahti
salista pihalle. Se mielestäni osoittaa jotakin siitä,
minkälaista vastuunkantoa keskustalla nimenomaan on tässä kysymyksessä.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sool ei edusta vain yhtä ammattijärjestöä.
Siihen kuuluvat muun muassa lastentarhanopettajat. He ovat kasvattajia.
He eivät ole sellaisia opettajia kuin ovat monet muut.
Paljon muitakin kuuluu ammattijärjestöön.
Ottakaa selvää, ed. Urpilainen.
Jutta Urpilainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En voi olla kommentoimatta, kun satun olemaan
tosiaan Soolin entinen jäsen ja tunnen aika hyvin järjestön.
Voin nyt todeta ed. Vahasalolle, että Sool kokoaa yhteen
opettajaksi opiskelevia nuoria. Totta kai siellä on lastentarhanopettajia,
siellä on aineenopettajaksi opiskelevia, siellä on
luokanopettajaksi opiskelevia. Minun ei ehkä tarvitse näiden
ammattiryhmien eroja ruveta esittelemään ed. Vahasalolle, hän
varmaan rehtorina sen ymmärtää, mutta
he kaikki opiskelevat opettajaksi, ja se on heitä yhdistävä tekijä.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen, miksi ed. Urpilainen
jättää jatkuvasti käsittelemättä tämän
STTK-Opiskelijat, kun kysyin erityisesti, mikä ero on STTK-Opiskelijoiden
ja Sakin välillä, mikä ero on Oskun ja
Sakin välillä, (Ed. Urpilainen: Ei mikään,
sen takia Osku säilyy siellä!) miksi toinen, Sakki,
tulee saamaan jatkossakin? Te esititte aikaisemmin, kuinka hienoa
työtä Sakki tekee. Kyllä niillä rahoilla,
mitä Sakki saa, on syytä tehdäkin hienoa
työtä. (Ed. Urpilainen: Se on hyvää työtä!)
Kun toiset saavat niin paljon vähemmän rahaa,
on aivan selvää, että tulosta ei voi
syntyä samalla lailla. Mutta kysyn: mikä ero on
STTK-Opiskelijoilla ja Sakilla?
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan nyt ensin ed. Vahasalon tekemää ehdotusta.
Ed. Urpilainen, kyllä minä käsitin,
että oli vahva tahto tuolla valiokunnassa, että Sakki
saa avustuksen ja että myöskin nämä muut
järjestöt olisivat samalla viivalla eli toisin
sanoen ei jollakin olisi erityisasemaa. Siitähän
pitkälti oli tässä kysymys kuitenkin
pohjimmiltaan, koska ne aikaisemmin olivat olleet samassa ryhmässä ja
nyt erotetaan kolme erilleen. Jos te sanotte, että vastakkainasettelun
aika on, niin ei ole. Vastakkainasettelun ajan pitäisi
olla ohi myöskin näissä asioissa, jos
ollaan ihan rehellisiä.
Sitten minusta kävi hyvin vahvasti selville, kuka tässä on
ollut myöskin taustalla vahvasti tätä Sakin
asemaa tukemassa: keskustalainen virkamies Olli Saarela. Toisin
sanoen hän keskustalaisena onkin asettamassa Sakin eri
asemaan kuin nämä muut järjestöt.
Siinä mielessä keskustalaisilla olisi nyt kyllä vahvan
selityksen aika.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen kuunnellut kokoomuksen sivistysvaliokuntaedustajien
hyviä ja asiantuntevia puheenvuoroja. Kuuntelin myös
edustajien Karvonen ja Urpilainen puheenvuorot, ja siitä kiihkeydestä,
jolla he puheenvuoronsa esittivät, saattoi päätellä,
että heillä on tässä asiassa
paljon selitettävää. Nyt viimeksi ed.
Dromberg peräsi keskustan edustajien vastauksia eräisiin
esitettyihin kysymyksiin.
Herra puhemies! Tämä asia haisee. Tämä asia haisee
aina Hakaniemeen saakka, ja tähän asiaan on meidän
perehdyttävä päivänvalossa.
Pyydänkin, että asia pannaan pöydälle
ensi maanantain täysistuntoon.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan tehtyä ehdotusta.