Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 31
jatkuu:
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallitus on toteuttanut erittäin
positiivista liikennepolitiikkaa Pääkaupunkiseudun kannalta.
Hallitus ei ole jättänyt liikennepolitiikkaansa
vain tiehankkeiden toteuttamiseen. Lisäksi on tuotu esitykset
työsuhdematkalipusta, joka on lisäämässä ja
lisännyt jo nyt joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Olen
erittäin iloinen, että nyt Helsingin kaupunkikin
teki päätöksen, että ensi vuoden
alusta otamme käyttöön työsuhdematkalipun
ja tarjoamme sitä työntekijöille. Tämä ei olisi
ollut meilläkään mahdollista, ellei hallitus olisi
tehnyt tätä päätöstä ja
edelleen eduskunta. Tällä tavoin sekä yksityiset
että julkiset työnantajat voivat tulla mukaan
kannustamaan työntekijöitä käyttämään
ympäristöystävällisempää joukkoliikennettä.
Keskustelussa on kiinnitetty aiemmin tänään useassa
puheenvuorossa huomiota suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukemiseen.
Valtiovarainvaliokunta vaati jo vuosi sitten tätä vuotta koskevassa
talousarviomietinnössään hallitusta osoittamaan
tähän rahaa. Ei ole oikein, että suuret
kaupungit joutuvat rahoittamaan täysin itse joukkoliikenteensä.
Kuten valtiovarainvaliokuntakin toteaa, tämä ei
ole kuntien ja kansalaisten tasa-arvoisen kohtelun kannalta perusteltua.
Pääkaupunkiseudun kunnat eli Ytv-alue rahoittaa
joka vuosi 145 miljoonaa euroa omaa joukkoliikennettään.
Helsingissäkin joudumme käymään
joka vuosi valtuustossa keskustelua siitä, kuinka paljon
lippujen hintoja uskalletaan korottaa, ettei ylitetä joukkoliikenteen
käyttäjien kipukynnystä, ja kuinka paljon
kaupunki tukee liikennettä. Näemme erittäin
tärkeäksi kuitenkin sen, että joukkoliikenne
säilyy houkuttelevana Helsingissä. Suurten kaupunkien
joukkoliikenteen tukeminen edellyttäisi kuitenkin huomattavaa
korotusta joukkoliikennemäärärahoihin,
koska sitä rahaa ei todellakaan voida ottaa haja-asutusalueiden
liikenteen tuesta. Tätä mieltä olen helsinkiläisenäkin
edustajana. Tukisumman korotuksesta olisikin hyvä sopia
tulevissa hallitusohjelmaneuvotteluissa ja kirjata ihan hallitusohjelmaan
se, että suurten kaupunkien jouk-koliikennettä myös
tuetaan.
Pääkaupunkiseudun liikenneongelmia ei kuitenkaan
valitettavasti ratkaista vain joukkoliikenteen houkuttelevuutta
lisäämällä, vaikka joukkoliikenteen
käyttöasteen nosto helpottaa myös muuta
liikennettä. Tällä hallituskaudella on
saatu Pääkaupunkiseudulle hyvin rahoitusta: Hakamäentien
hankkeeseen, Kehä I:n rakentamiseen välillä Turunväylä—Vallikallio
ja Keski-Pasilan ratapihatöihin. On muistettava, että Pääkaupunkiseudulla
liikennemäärät ovat huomattavia verrattuna
muuhun maahan ja se, missä kunnossa Pääkaupunkiseudun
väylät ovat ja miten ne pystyvät välittämään
liikennettä, vaikuttaa välillisesti tai suoraan
koko maahan. Erityisesti hanke Pasilan ratapihan saattamisessa tämän
päivän rautatieliikenteen vaatimuksia vastaavaksi vaikuttaa
koko maan rautatieliikenteen toimivuuteen.
Kehä III:sta osa on parannettu jo aiemmin, ja tämä hanke
on jo valmis, mutta muilta osin Kehä III on vielä päätöksiä odottamassa.
Kehä III:han on kaksi plus kaksi -kaistainen väylä,
jolla on vielä nytkin useita valo-ohjattuja tasoliittymiä. Teistäkin
moni varmasti on siellä ruuhka-aikoina, erityisesti aamuisin
ja iltaisin työmatka-aikoina, seissyt jonoissa. Arkisin
Kehä III:lla kulkee noin 55 400 ajoneuvoa vuorokauden
aikana. Liikenteen ennustetaan kasvavan puolitoista- tai jopa kaksinkertaiseksi
reilussa kymmenessä vuodessa. Kehä III on osa
Etelä-Suomen tärkeintä itä—länsi-suuntaista
kuljetusväylää sekä Pääkaupunkiseudulla
erittäin tärkeä sisäinen runkoyhteys.
Tie ei vastaa nykyisellä tasollaan valtakunnallisesti ja
kansainvälisesti tärkeälle E18-tielle
asetettuja vaatimuksia. Tiejakso kuuluu pääteiden
vaarallisimpaan viidennekseen sekä kuolemantapaus- että henkilövahinkotiheyden osalta,
ja matka-ajan ennustettavuus heikkenee, kun ruuhkaisuus lisääntyy.
Kehä III:n parantamisesta järjestettiin suunnittelukilpailu,
joka ratkesi puolisen vuotta sitten. Odotankin nyt, että jatkosuunnittelu
etenee nopeasti ja päätöksiä tien
parantamisesta tehdään mahdollisimman pian. Suuremmat
parannushankkeet varmasti toteutuvat vasta pidemmän aikavälin
kuluessa, mutta pieniä, liikennettä joustavoittavia
hankkeita ja parannuksia on tehtävä pikaisesti.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nostan tässä muutaman
asian esiin liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalalta.
On erittäin epäoikeudenmukaista ja hallitusohjelman
vastaista, että suuret kaupungit jäävät edelleen
ilman joukkoliikennetukea, kun kaupunkilaiset valitsevat kulkuneuvokseen
yhä mieluummin auton. Esimerkiksi Turku on joutunut nostamaan
taas kerran kertalippujen hintaa, ja kun hinnat tästä taas
nousevat, niin käyttö vähenee entisestään.
Tässäkään ei auta se, että ministeri
sysää asian seuraavalle hallitukselle. Toimiva
joukkoliikenne on sivistysvaltion yksi peruspilari, mutta tällä kehityksellä ympäristö-
ja turvallisuusongelmat lisääntyvät.
Arvoisa rouva puhemies! Meiltä poistuu tuhansia työpaikkoja
perinteisestä kokoomateollisuudesta Kiinaan ja Intiaan,
mutta ala, jota ei voi viedä muualle, on merenkulku. Vaikka
päätöksenteko tästä suurelta
osalta kuuluu valtiovarainministeriöön, mainitsen
silti tämän alan. Koko klusteri työllistää pelkästään
Varsinais-Suomessa vähintään 27 000
henkilöä eli 8,5 prosenttia alueen työllisistä.
Suomen lipun alla on tällä hetkellä historian
pienin tonnisto, runsas sata alusta. Odotamme tällä hetkellä Ruotsin
tonnistoveropäätöstä, joka tullee
keväällä. Toivon myös, että hallitus
päättäisi alushankintavarauksesta, sillä suomalaisen
lipun alla purjehtii tällä hetkellä Itämeren
vanhimmat neidot.
Arvoisa rouva puhemies! Merenkulkulaitosta vaivaa väylien
kunnossapitorahojen niukkuus. Merenkulkulaitoksella on tarve kehittää ja
pitää väyliä kunnossa. Jo ainakin
edellisvuoden elokuussa Merenkulkulaitoksen pääjohtaja
Markku Mylly arvioi julkisuudessa, että kyseinen tarve on
olemassa ja että resursseja ei ole riittävästi. Uudistankin
siten viime vuonna tekemäni talousarvioaloitteen asian
korjaamiseksi. Mikäli tämä toteutuu,
huonokuntoisten väylien määrä vähenee
ja taataan se, että Merenkulkulaitos voi reagoida puutteisiin
nopeasti ja laittaa väylät kuntoon. Kuluvan vuoden
elokuussa Merenkulkulaitokselta saatujen tietojen mukaan laitos
tarvitsisi 4 miljoonaa euroa väylien kehittämiseen
ja kunnossapitoon.
Arvoisa rouva puhemies! Myöskään
tiestön kuntoon ei ole osoitettu riittävästi
määrärahoja. Suomessa on noin 120 kilometriä teitä,
joille tarvittaisiin erityisen kiireesti pohjavesien suojaus. Näillä tieosuuksilla
pohjaveden suolapitoisuus on noussut tai nousussa ja suolan on voitu
osoittaa olevan peräisin tieltä. Pohjavesien suojaus pelkästään
Tiehallinnon mukaan vuoteen 2010 mennessä tarvitsisi vuosittain
noin 20 miljoonaa euroa, jotta ympäristöohjelman tärkeimmät tavoitteet
saavutettaisiin. Tiehallinnon mukaan vuosien 2007—2011
tavoitteiden mukaan kaikkein kiireellisimpiä kohteita on
kaksitoista kappaletta, joiden kilometrimäärä on
noin 30. Näiden osuuksien pohjavesisuojauskustannus olisi noin
18 miljoonaa euroa, joten esitän 3 500 000 euroa
pohjavesisuojaukseen.
Arvoisa rouva puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
työryhmä vaatii lisää liikennekampanjointia,
jotta kansalaisten asenteisiin ja käyttäytymiseen
liikenteessä voitaisiin vaikuttaa. Vaikka liikenneturvallisuuden
parantamiseksi on tehty töitä, on valitettavaa,
että esimerkiksi koululaisille sattuu huomattavasti keskimääräistä enemmän
liikenneonnettomuuksia juuri elokuun alussa ja varsinkin pyörän
selässä. Näin kerrottiin Helsingin Sanomissa
viime elokuussa.
Liikenteessä paras valtti on asenteissa. Ongelma asenteissa
on, että ne muuttuvat hitaasti. Jos lapsuudessa omaksutaan
leväperäinen suhtautuminen liikennesääntöihin,
on tätä suhtautumista myöhemmin vaikea
muuttaa. Liikenneasenteiden lisäksi on tärkeää panostaa
esimerkiksi teiden kuntoon, autokoulun kuljettajaopetukseen ja rikkomusten
seuraamusjärjestelmään. Lisäpanostusta
tarvitaan erityisesti varhaisiän valistukseen ja koko koulujärjestelmän
liikenneturvallisuusopetukseen selkeästi nykyistä enemmän. Liikenneturvallisuustyölle
on todellista lisätarvetta, joten olenkin tehnyt talousarvioaloitteen tämän
liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän
esityksen mukaisesti.
Vielä viimeisenä asiana Turku—Toijala-radan
akselipainon nosto 25 tonniin. On hölmöläisen
hommaa, että nyt korjaillaan pintaa muttei tätä kantavuutta
korjata. Turun satamassa toimii tällä hetkellä Suomen
ainoa junalauttasatama. Tämä on todella hölmöläisen
hommaa, ettei tätä akselipainoa ole korjattu.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Talousarviossa perustienpidon rahoitus on
vuosia ollut riittämätön. Se on tänäkin
iltana ties monestiko todettu. Nykyisellä rahoitustasolla
ei pystytä ylläpitämään
edes nykyistä tiestön tasoa, puhumattakaan elinkeinoelämän
tarvitsemista investoinneista sekä välttämättömistä alempiasteisen
tieverkon peruskorjauksista.
Tästä hyvä esimerkki oli, kun viikonloppuna vierailin
eräässä oman kotikuntani taajamassa, kylässä.
Sen tiet olivat tosiaan kaiken arvostelun alapuolella. On todettava,
että tässä kylässä on yritystoimintaa,
niin maatalousyrityksiä kuin muutakin elinkeinotoimintaa.
Yksinkertaisesti tiepiirillä ei kuulemma ole määrärahoja
edes kunnon lanaukseen. (Ed. Hemmilä: No, niitä voidaan
lisätä!) — Tätä on
jatkunut jo vuosia. Kokoomuskin oli hallituksessa, kun nämä perustienpidon
määrärahat olivat riittämättömät.
(Ed. Valpas: Menivätkö ne silloin rempalleen?) — Niin,
ja vasemmistoliitto oli myös hallituksessa.
Arvoisa puhemies! Radanpidon korvausinvestointeihin ensi vuodelle
esitetty määräraha on myös erittäin
alhainen. Vaikka sitä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä hiukan
esitetään korotettavaksi, joka tapauksessa tätä joudutaan
taas seuraavana vuonna lisätalousarvioitten kautta paikkaamaan,
ja pitkäjänteisyys on puuttunut myös
radanpidon korvausinvestointirahoissa. Tällä menolla
myös niin sanotut vähäliikenteiset radat
varsin lyhyellä aikavälillä ovat siinä kunnossa,
että liikenne niillä on lopetettava.
Tästä uutisoitiin tiedotusvälineissä muutama päivä sitten,
mutta ei tässä mitään uutta
ole. Muun muassa Pohjois-Karjalassa Joensuusta pohjoiseen johtava
rata on jo tällä hetkellä siinä kunnossa,
jotta nopeuksia ja akselipainoja on pitänyt pudottaa huomattavasti,
joten kuljetusten kannattavuus on kyseenalaista. Radan varrella
sijaitsevat muun muassa Vapon Lieksan ja Nurmeksen sahat sekä Pankakoski
Board -kartonkitehdas. Myös Stora Enso on lisännyt
puunkuljetuksia rajusti pohjoisen satamiin. Eli tämänkin
ja muitten vähäliikenteisten ratojen osalta päätökset
peruskorjauksesta on tehtävä hyvin pikaisesti,
jos halutaan yleensäkin, että hillitään
muuttoliikettä ja annetaan toimintaedellytyksiä teollisuudelle
ja sillä tavalla taattaisiin alueen kilpailukyky. Näitä ratoja
tosiaan löytyy muualtakin.
Tietysti on hyvä, että tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä on todettu kehysbudjetoinnin korjauksen
tarpeellisuus. Nyt on uskottava siihen, että seuraavalle
hallituskaudelle määrärahakehys asetetaan
jo alun perin sellaiseksi, että välttämättömät
investoinnit ja peruskorjaukset voidaan tehdä.
Joukkoliikenteeseen esitetään lisää 500 000 euroa,
ja tämä on tietysti hyvä. Tietysti viime
aikoina joukkoliikennettäkin on jouduttu valitettavasti
supistamaan ja on esimerkkejä, että kylätaajamat
ovat yksinomaan kimppakyydin varassa. Sinänsä kimppakyyti
on erittäin käyttökelpoinen, mutta joukkoliikenne
kaipaa myös lisää määrärahoja.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi liittyen tähän,
että alempiasteiselle tieverkolle ei näitä riittäviä määrärahoja
ollut. Isoja tiehankkeita on viety kiitettävästi
kyllä eteenpäin. On monia ikuisuushankkeita, jotka
aluetaloudelle ovat erittäin tärkeitä.
Niistä myös huomenna äänestetään.
Tässä ei ole aikaa minun niitä käydä läpi.
Edelleen maakunnastamme löytyy Valtatie 6, Puhoksen
risteyksen turvallisuuden parantaminen, joka pitäisi kiireesti
hoitaa, Joensuun kehätie, edelleen rataosuuksien Säkäniemi—Niirala ja
Joensuu—Uimaharju—Nurmes sekä Joensuu—Pieksämäki
sähköistämiset. Ja totta kai monia muitakin
hankkeita on, mutta toivottavasti määrärahat
tuntuvasti lisääntyvät seuraavan vaalikauden
alussa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjetin liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan budjetti on pääosin onnistunut,
mutta Etelä-Karjalan infrahankkeiden huomiointi jättää vielä paljon
toivomisen varaa. Kaikki tiedämme, miten suuri vaikutus
tieverkon kunnolla on niin kansalaisten ja elinkeinoelämän
tarpeisiin kuin myös liikenneturvallisuuteen, joten on
selvää, että teiden rakentamisesta, ylläpidosta
ja kunnostamisesta on pidettävä asianmukaista
huolta. On tärkeää, että liikenneinfrastruktuurin
rahoittamiseen löydetään keinot, joilla
hankkeita voidaan toteuttaa pitkäjänteisesti ja
suunnitelmallisesti.
On erittäin tervetullutta, että liikenne-
ja viestintäministeriö on asettanut infrahanketyöryhmän,
jonka mukaan infrahankkeiden rahoitusta pitäisi pitkäjänteistää 10—15
vuoden aikajänteelle. Infrahankkeista päättämisessä siirryttäisiin
selontekomenettelyyn, jonka yhteydessä eduskunta ottaisi
kantaa hankkeisiin ja niiden rahoitustasoon. Luonnollisesti tarkasteltaisiin
aina uudelleen myös hankkeiden kiireellisyys.
Viime torstain kyselytunnilla nostin esiin hankkeen Lahti—Luumäki-radan
ulottamisesta Imatralle asti, minkä edelleen toivon toteutuvan mahdollisimman
nopealla aikataululla. Siitä ei tällä erää enempää.
Joukkoliikenteen ja erityisesti bussiliikenteen kehittämisestä ei
täällä ole vähään
aikaan paljoakaan puhuttu. Bussiliikenteen sujuvuus ratkaisee monta
ongelmaa kasvavilla kaupunkiseuduilla, joille joukkoliikenteen toimintaedellytysten
parantaminen toimii myös elinvoiman turvaajana. Joukkoliikenteen
on kyettävä toimimaan hyvällä palvelutasolla
ajoneuvoliikenteen ruuhkautumisesta huolimatta, mikä varmistetaan
luomalla riittävästi niin kutsuttuja joukkoliikenteen
laatuväyliä kuntiin. Tämä edellyttää sekä paikallisia joukkoliikenteen
etuisuusjärjestelyjä ja kunnollisia vaihtoterminaalijärjestelyjä että myös
liikenteen älykästä ohjausta. Bussiliikenteen
kehittäminen on otettava huomioon kaavoituksesta lähtien,
jotta joukkoliikenteen palvelut voitaisiin suunnitella tehokkaiksi
ja toteuttaa mahdollisimman hyvin asiakkaita palveleviksi.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tieasiat ovat menneinä vuosikymmeninä olleet
hyvin keskeisiä politikoinnin kohteita. Ministerin kotikunnassa
yllättävän pienetkin tiekohteet päällystettiin
taannoin hänen valtakautenaan. Tilanne ei poliittisen pelin
osalta ole täysin korjaantunut vieläkään.
Räikeimmät tapaukset ovat onneksi tehokkaamman
tiedonvälityksen ansiosta jääneet toteutumatta.
Tuosta tiepolitikoinnista meillä on useita tuoreita
esimerkkejä. Hämmästyttävin
niistä oli edellisen valtiovarainministerin Antti Kalliomäen
suorittama pakan sekoittaminen tämän vuoden suurten
tiehankkeiden osalta. Nuo kohteet oli edellinen liikenneministeri
Leena Luhtanen saanut siedettävään järjestykseen,
mutta pakka sekoitettiin ja ministerikin vaihdettiin. Vuoden 2007
budjetissa on tältä osin palattu ruotuun ainakin
osittain, ja liikenneministeri Susanna Huovinen voi olla tyytyväinen,
kuten me muut keskisuomalaiset kansanedustajat, siitä,
että Nelostie välillä Lusi—Vaajakoski
on mukana budjetissa.
Itse olen eniten hämmästellyt sitä,
että koko sekoilun keskeiset henkilöt ovat olleet
sosialidemokraatteja. Mutta kun ruotuun palattiin juuri vaalien
alla, en ole enää ihmetellyt. Sosialidemokraatit
hallitsevat edelleenkin pelin politiikan. Sen me olemme tänä iltana
nähneet muun muassa keskustelusta globalisaatioselvityksen
osalta.
Arvoisa puhemies! Pidän ehdottoman tarpeellisena ja
välttämättömänä sitä,
että Nelostien rakentaminen etenee Jyväskylästä pohjoiseen läpi
Keski-Suomen. Suunnittelua tulisi jatkaa keskeytymättä,
ja toteuttaminen olisi ajoitettava suoranaiseksi jatkoksi jo rahoitetulle
Nelostien osalle. Nelostie on paitsi koko maan selkäranka myös
aivan oleellinen väylä koko Keski-Suomen teollisuuden,
työpaikkaliikenteen, puunkuljetuksen, matkailun jne. kannalta.
Sen liikenneturvallisuus vaatii pikaisia toimenpiteitä.
Konginkankaan onnettomuudessa on mielestäni aivan tarpeettoman
kovan taakan alle asetettu kuorma-autonkuljettaja, kun aivan oleellinen
syy onnettomuuksiin Nelostiellä on sen huono kunto tämän
päivän liikenteeseen nähden.
Arvoisa puhemies! Punamultahallitus on tehnyt erittäin
suuria virheitä säästämällä väärissä paikoissa
ja väärien asioiden ja hankkeiden osalta. Tämä virhelinja
käy ilmi läpi koko budjetin. Teiden ja ratojen
kunnossapito on laiminlyöty, ja tästä on
seurannut paitsi vakavia onnettomuuksia myös suuria vaikeuksia
teollisuuden ja kaupan kuljetuksille, matkailulle, työmatkaliikenteelle
jne.
Aivan erityisesti nostan esille rautateiden huonon kunnon. Esimerkiksi
Keski-Suomessa on tapahtunut erittäin pahoja henkilövahinkoja
aiheuttaneita tasoristeysonnettomuuksia sekä ratapenkan
ja kiskotuksen sortumia. Vain hyvällä onnella
on vältytty vieläkin pahemmilta onnettomuuksilta.
Pitääkö rataverkolla tapahtua vastaavia
onnettomuuksia kuin Konginkankaalla Nelostiellä, ennen
kuin hallitus herää havaitsemaan, että ratojen
kunnossapitoon pitää saada lisää määrärahoja?
Punamultahallituksen linja johtaa rataverkon rapistumiseen,
matkustajien vähenemiseen junissa niiden hidastelun vuoksi,
junaliikenteen huonoon taloudelliseen tulokseen matkustajien vähetessä ja
siten liikenteen karsimiseen, ja näin kielteinen oravanpyörä pyörii
ja aiheuttaa maallemme ja sen teollisuudelle ja ihmisille suuria menetyksiä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi huomioita maaseudun elämisen
sekä maa- ja metsätalouden kannalta erittäin
tärkeästä asiasta eli yksityistieverkoston
tilasta. Ilman kunnollista yksityistieverkostoa teollisuuden tarvitsema
puuhuolto on mahdotonta hoitaa niin, että tuotantotavoitteet toteutuvat,
ja elleivät nuo toteudu, seuraukset ovat tuhoisia. Jopa
kokonaisten tehtaitten toiminta saattaa vaarantua.
Metsäteiden ja muiden yksityisteiden hoito-töiden arvonlisäverovelvollisuus
on eräs merkit-tävä syy yksityistieverkoston rapistumiseen. Tarkoittaahan
se sitä, että ostettuun palveluun lisätään
22 prosenttia, jolloin moni hoitokunta joutuu harkitsemaan, korjaako
se tietä vai ei. Yksityisteiden kunnosta huolehtiminen
on kuitenkin entistäkin tärkeämpää,
koska metsäteollisuudesta on kuulunut viestejä,
että puuta pyritään entistäkin
enemmän hankkimaan kotimaasta.
Arvoisa puhemies! Kaksi lausetta enää: Tämän
vuoksi hallituksen tulisi pikaisesti selvittää, miten
tuo arvonlisävero voidaan korvata metsänomistajille,
jotta yksityisteiden peruskorjaus ei vaikeutuisi, jopa jäisi
toteutumatta tuon arvonlisäveron vuoksi.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yleisten teiden, katujen ja kaavateiden
rahalliseksi arvoksi on laskettu noin 26 miljardia euroa. Kyseessä on
siis mittava kansallisomaisuus. Sen lisäksi liikkuminen
ja kuljetukset ovat keskeinen osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja yhteiskunnan
toimintaa. Tiehallinnon mukaan tienpidon punaisena lankana ovat
ihmisten jokapäiväiset liikkumistarpeet, elinkeinoelämän
kilpailukyky, alueiden elinvoima ja kehittyminen sekä yhteiskunnan
yleiset odotukset muun muassa liikenneturvallisuuteen, ympäristöön
ja toiminnan taloudellisuuteen.
Perustienpidossa etusijalle asetetaan tiestön jokapäiväinen
liikennöitävyys, tieverkon kunnosta huolehtiminen
ja liikenneturvallisuuden parantaminen. Lähivuosina väylänpidolle
asettavat muutoksia muun muassa muuttoliike, väestön
ikääntyminen sekä muutokset elinkeinoelämän
rakenteissa. Väestön keskittyminen lisää investointitarpeita
kasvualueille. On kuitenkin tärkeää huolehtia
koko Suomen kulkuyhteyksistä, ei ainoastaan Ruuhka-Suomen.
Arvoisa puhemies! Tieasiat ovat kansalaisille erittäin
tärkeitä. Erityisesti yhteydenottoja tulee niiltä alueilta,
joilla asukkaita ja liikennettä on sen verran vähän,
että esimerkiksi tien päällystämistä ei
Tiehallinnon osalta katsota perustelluksi eikä siihen ole
varojakaan. Perustienpidon resurssit saattavat olla niin vähäiset,
että juuri ja juuri pahimmat pinta- ja runkokelirikkoalueet jollain
lailla saadaan pahimpaan kelirikkoaikaan hoidettua, mutta muuten
pienten teiden rappeutuminen käy yhä pahemmaksi.
Silti ihmisten täytyy päästä liikkumaan
joka päivä.
Mielestäni perustienpidon arvo ja merkitys olisikin
huomioitava tämänpäiväistä paremmin. Pidänkin
erittäin tärkeänä sitä,
että valtiovarainvaliokunta esittää budjettimietinnössään
perustienpidon momentille lisättäväksi
8 800 000 euroa. Tämä lisäys
tulee todella tarpeeseen. Toivottavasti nämä lisämäärärahat
tulevat näkymään myös Vaasan
tiepiirin alueella ja esimerkiksi Kälviän kunnassa,
josta olen saanut runsaasti yhteydenottoja viime aikoina.
Arvoisa puhemies! Marraskuussa pidettiin kotikaupungissani Kokkolassa
juhlalliset Satamatien avajaiset. Kyseisen tiehankkeen saattaminen
alkuun ja myönteiseen päätökseen
oli erittäin pitkä prosessi. Satamatie on nimensä mukaan
tie Kokkolan satamaan ja Ykspihlajan teollisuusalueelle. Kyseisen
tien merkitys on keskeinen koko kaupungille ja myös tavarantoimittajille.
Tähän saakka raskas rekkaliikenne on kulkenut
kaupungin katuverkon kautta. Pahoilta onnettomuuksilta on onneksi
vältytty, vaikka läheltä piti -tilanteita
on ollut.
Satamatie risteää Kokkolan kaupungin eteläpuolella
Valtatien 8 kanssa. Kyseinen liittymä oli jo ennestään
erittäin ruuhkainen, ja nyt, kun sen kautta kulkee myös
satamaan johtava liikenne, tilanne todennäköisesti
tulee vain entisestään pahentumaan. Jotta Satamatiehen
kohdistetut investoinnit saadaan täysimääräisesti
hyödynnettyä ja Kokkolan satamaan ja teollisuusalueelle suuntautuvat
raskaat kuljetukset siirtymään uudelle väylälle,
on kiertoliittymän rakentaminen Valtatien 8 ja Satamatien
liittymään välttämätöntä.
Hankkeen kokonaisarvio on noin 2,8 miljoonaa euroa. Kokkolan kaupungin
vuoden 2007 talousarvioon on varattu 600 000 ja vuoden
2008 taloussuunnitelmaan 200 000 euroa hankkeen toteuttamiseen.
Kyseessä on siis kaupungin osalta varsin mittava investointi.
Jotta kiertoliittymän rakentaminen saataisiin mahdollisimman
pian käyntiin ja Satamatie täydellisesti siihen
käyttöön, mihin se on tarkoitettu, edellyttää tämä Kokkolan
Satamatien kiertoliittymän huomioimista valtion ensi vuoden
talousarviossa. Koska tässä käsittelyssä olevassa talousarviossa
sitä ei valitettavasti ole, toivon, että noin
2 miljoonan euron määrärahat voitaisiin
osoittaa valtion ensi vuoden ensimmäiseen lisätalousarvioon.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi: Pidän erittäin
tärkeänä, että Pohjanmaan radan,
siis Seinäjoki—Oulu-radan, peruskorjaushanke käynnistyy
ensi vuonna, ja korostan myös kaksoisraiteen merkitystä välillä Pietarsaari—Ylivieska.
Tämä kaksoisraide
on aivan välttämätön, jotta esimerkiksi
Kokkolan ja Pietarsaaren satamakapasiteetti pystytään
täysimittaisesti hyödyntämään
ja palvelemaan alueen teollisuutta. Sen lisäksi pidän
tärkeänä Seinäjoki—Vaasa-radan sähköistämistä.
Toivottavasti hanke lähtee käyntiin mahdollisimman
nopeasti.
Aivan lopuksi: Pietarsaaren satamatien suunnitteluraha tarvitaan.
Se on erittäin tärkeä myös elinkeinopoliittisesti,
koska kyse on suurteollisuuden mittavista kuljetusvirroista. Toki
se helpottaisi myös alueen asiointiliikennettä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten hyvin tiedämme, ei vaalikauden alussa
hyväksytty menokehys huomioinut riittävästi
liikenneväylien kehittämistarpeita. Siksi olemme
joutuneet jokaisen budjetin yhteydessä käymään
liikenneinvestoinneista runsasta keskustelua ja kädenvääntöä.
Kuten mietinnössä todetaan, kehykseen sisältyivät
alun perin vain keskeneräisten hankkeiden vaatimat kustannukset
ja kunkin uuden hankkeen rahoituksesta on päätetty
erikseen.
Arvoisa puhemies! Suomi on pitkien etäisyyksien maa.
Meillä on sekä asutusta ja matkailua että käytettäviä luonnonvaroja
koko maassa. Suomessa ei ole laajoja erämaa-alueita, jotka
olisivat tiettömien taipaleiden takana. Olemme pitäneet
maata asuttuna, ja asumattomissakin kolkissa käydään
metsätöissä tai matkailun vuoksi. Valitsemamme
linja on osoittautunut hyväksi, ja olemme myös
aluepolitiikan ja elinkeinopolitiikan keinoin pitäneet
yllä alueiden elinvoimaisuutta. Myös kuntapolitiikan
linjaukset ovat tukeneet alueita monin eri tavoin, ja niissä on
tavoiteltu tasa-arvoa maan eri osien välille.
Mutta ilman toimivaa infrastruktuuria alueille ei anneta aitoa
kehittymisen mahdollisuutta. Tiedämme, miten olennainen
on kunnollinen tie tai toimiva raideyhteys kaupunkien ja kuntien
välillä. Mietinnön mukaan on tärkeää,
että maaseudun kuntakeskusten välisestä liikenteestä huolehditaan.
Valitettavasti monilla paikkakunnilla ainoastaan koululaisvuorot
kulkevat, muut asukkaat saavat sovittaa työ- ja asiointimatkansa
näihin aikatauluihin, jos haluavat joukkoliikenteen kyytiin.
Niin sanottua kutsutaksijärjestelmää tulisi
kehittää koskemaan myös tavallisia kuntalaisia.
Monissa kunnissa sinänsä hyväksi osoittautunut
kutsutaksijärjestelmä saattaa olla tarkoitettu
vain eläkeläisten ja erityisryhmien käyttöön
tai se toimii vain parina päivänä viikossa.
Meillä on valitettavasti alueita, joille ei julkinen liikenne kulje.
Käytännössä silloin ainoaksi
vaihtoehdoksi jää oman auton käyttö.
Maaseudulla on myös teitä, joilla liikennemäärä moninkertaistuu
kesäaikaan mökkiläisten myötä.
Suosituimmissa mökkikunnissa väkiluku saattaa
jopa kymmenkertaistua kesäisin. On selvää,
että tällaisiin kohteisiin pitäisi satsata
tarpeen mukaan: ei seuraamalla vuosikeskiarvoja vaan näkemällä myös
kesäinen runsas liikennemäärä.
Suomessa maaseudun kesäinen liikenne on kaiken kaikkiaan
kovin erilaista kuin arkinen talviliikenne. Kesäisin ollaan
liikenteessä matkailun ja vapaa-ajan merkeissä.
Tienoot ovat tuntemattomia ja osittain myös turvattomia.
Liikenteessä on myös hyvin erilaisia kulkuvälineitä:
autoja, matkailuautoja, moottoripyöriä, traktoreita, polkupyöriä.
Nämä tuovat oman riskinsä ja turvattomuuden
liikenteeseen. Tästä syystä näiden teiden
kunnossapito on myös erittäin tärkeää.
Perustienpidon ja yksityisteiden kunnossapidon määrärahoja
sekä liikenneturvallisuutta parantavien hankkeiden rahoitusta
esitetään lisättäväksi,
ja tähän esitykseen on helppo yhtyä.
Arvoisa puhemies! Liikenneväyläpolitiikan suunnitteluun
ja rahoitukseen tarvitaan pitkäjänteisyyttä.
Niin sanotun Vuorian työryhmän ehdotuksen mukaiset
liikennepoliittiset selonteot voivat olla yksi ratkaisu pitkäjänteisempään
rahoitukseen. Kuten ministeri Huovinen ja monet muutkin ovat täällä todenneet,
pitkäjänteisyyden paras puoli on epävarmuuden
poistaminen liikennehankkeiden etenemisessä. Pitkäjänteinen päätöksenteko
mahdollistaa kaavoituksen tehostamisen sekä yritysten logistisen
kehitystyön ja investointipäätökset.
Juuri niin kuin mietinnössä todetaan, näin
varmistetaan ennen muuta resurssien mahdollisimman tehokas käyttö.
Hyötyjen ja kustannusten laskemisella saadaan kuva investoinnin
kannattavuudesta, ja se todella helpottaa hankkeiden vertailua.
Kuitenkaan kaikkea hyötyä ei voi mitata rahassa.
Meidän on aina kiinnitettävä huomiota
myös kokonaisuuteen, turvallisuuteen ja alueiden kehittämiseen.
Liikenneväyläpolitiikkaan tarvitaan ehdottomasti
poliittista ohjausta. Se ei ole pelkkää numeroilla
määriteltävää hyöty—kustannus-arviointia.
Kyse on huomattavasti laajemmasta kokonaisuudesta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Toimivat liikenneyhteydet ovat entistä tärkeämpiä koko maan kehitykselle.
On kiinnitettävä huomiota
sekä liikenneväylien kuntoon, liikenneturvallisuuteen
tasoylikäytävät mukaan luettuna että liikenteen
sujuvuuteen. Lisää rahaa tarvitaan perustienpitoon
ja perusradanpitoon (Ed. Kallis: Annetaan!) sekä väyläinvestointeihin
vesiteitä, lentoliikenteen edellytyksiä ja tietoliikenneyhteyksiä unohtamatta.
Liikennepolitiikka on keskeisellä sijalla myös
maaseudun ja aluekehityksen näkökulmasta, samoin
joukkoliikenteen kehittäminen. Jatkuvasti on tärkeää korostaa
pientiestön ja yksityistieverkon merkitystä ja
valtion rahoituksen riittävyyttä.
Arvoisa puhemies! Vaikka Pohjois-Karjalassa onkin saatu useita
liikennehankkeita etenemään, niiden joukossa vihdoin
myös juuri valmistunut Mönnin silta, on niin Joensuun
seudulla kuin koko maakunnassa edelleen kiireellisiä hankkeita
odottamassa. Rautatieinvestoinneista etusijalla ovat rataosuudet
Joensuu—Ilomantsi ja Joensuu—Nurmes ja edelleen
Nurmeksesta Vuokattiin. Ne ovat tärkeitä tavarankuljetuksen osalta.
Ennen muuta sähköistyshankkeina olemme kiirehtimässä välejä Niirala—Honkamo
ja Joensuu—Uimaharju ja edelleen Uimaharjusta Lieksaan.
Nämä hankkeet ovat kiireellisiä myös tavarankuljetuksen
ja puutavarankuljetuksen näkökulmasta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä aikaisemmin,
aivan niin kuin budjettikirjassakin, on mainittu, että tieverkon
pääoma-arvo on noin 26 miljardia euroa. Kun ottaa
huomioon, miten tiestö kuluu, niin jos kysyttäisiin
edustajilta, monellako prosentilla arvo alenee kulutuksen johdosta,
niin minä luulen, että vastaus pyörisi siinä 10
prosentin luokassa. Kovassa liikenteessä tiestö kuluu
kyllä niin, että sen arvo alenee 10 prosentilla.
Perustienpitoon annetaan kuitenkin vain 3 prosenttia sen pääoma-arvosta
määrärahaa, ja tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että tiestön
kunto ja taso laskee.
Tällä en halua sanoa, että päätiet
Suomessa olisivat huonossa kunnossa. Päätiet ovat
verraten hyvässä kunnossa, mutta on paljon, paljon teitä,
joiden taso vuodesta toiseen laskee. Kun keskustelee tiepiirien
johtajien kanssa, niin poikkeuksetta he sanovat, että se,
mihin tarvittaisiin lisää rahaa, on juuri perustienpito
ja se koskee, riippuen nyt tietenkin vaalipiiristä ja tiepiiristä, monesti
siltojen korjaamista.
Toinen asia, mihin haluaisin kiinnittää huomiota,
on joukkoliikenne. Ei joukkoliikennettä kannata ylläpitää,
jos ei ole matkustajia. Kun olemme keskustelleet linja-autoliikenteen
edustajien kanssa, niin he ovat todenneet, että mitä järkeä on
ajaa, kun matkustajia on yksi, korkeintaan kaksi. Kun tilanne on
tämä, niin ei sitä millään
lailla voi saada kannattavaksi, ei edes rahalla. Mutta Helsingissä,
missä minun mielestäni joukkoliikenne toimii erittäin
hyvin, sitä tulisi kyllä laajentaa. Ennen kaikkea
Pääkaupunkiseudun ja suurien kaupunkien joukkoliikennettä tulisi
tukea. Molemmista asioista, mistä minä puhuin,
kristillisdemokraatit ovat tehneet myöskin talousarvioaloitteita,
ja ne sisältyvät meidän vaihtoehtobudjettiimme.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta pääongelma on haja-asutusalueiden
tieverkossa. Se on kyllä retuperällä.
Suurille liikenneväylille eri puolille maata on merkitty
määrärahoja. Tämä ei
sinänsä ole moitittavaa, nekin tarvitsevat.
Ed. Väistö lupasi kaikkiin tiehankkeisiin
kaikkea hyvää, ja tämänpäiväistä äänestystä ajatellen tämähän
on ihan loistava lupaus. Uskon, että tukea sieltä sitten
tulee, kun näistä äänestetään.
Nämä haja-asutusalueiden tiet eivät
vaadi kovin suuria määrärahoja. Ne ovat
huomattavasti pienempiä kuin nämä suuret
väylät. Sen takia minusta tuntuu oudolta, että hallitus
lykkää taas jollekin tulevalle hallitukselle nämä,
kun ne voitaisiin aivan hyvin nyt jo tässä talousarvioesityksessä hyväksyä,
ja ainakin siinä toivossa nyt elän, että näin
voidaan tehdä.
Semmoinen kuittaaminen aina tulevalle hallitukselle, josta me
emme vielä tiedä mitään, on ihan
pohjatonta touhua. (Ed. Väistön välihuuto) — Niin,
kai tämän neljän vuoden aikana tämänkin
hallituksen olisi pitänyt jotakin tehdä. Turha aina
syyttää edellistä hallitusta ja siirtää kaikki asiat
tulevalle hallitukselle. Mitä varten tämä hallitus
on sitten ollut neljä vuotta, kun se ei halua tehdä yhtään
mitään?
Arvoisa puhemies! Kun valtiontalous on hyvä, kaikki
toitottavat sitä, niin nyt jos koskaan ainakin tämä haja-asutusalueitten
tieverkko pitäisi saada hoidettua. En ymmärrä kyllä,
miksi juuri keskusta, joka nyt on vallassa, unohtaa tämän maaseudun.
Siellä tiet rapautuvat ja maaseutu autioituu, kyläkouluja
lopetetaan. Miksi te ette nyt kohdista sinne tätä rahoitusta,
kun olette vallassa? Toivon nyt kyllä, että viimeistään
tänä päivänä herättäisiin
tämän asian suhteen. Kun näitä päätöksiä tehdään äänestämällä, niin
tarkasti seuraan kyllä myös ed. Väistön äänestyskäyttäytymistä.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Valiokunnan lausumaehdotus n:o 10: "Eduskunta edellyttää,
että keväällä 2007 alkavalla
hallituskaudella määrärahakehys sisältää jo
alusta lähtien riittävät määrärahat
liikenneväylien pitkäjänteiseen kehittämiseen
ja kunnossapitoon sekä joukkoliikenteen parantamiseen."
Arvoisa puhemies! Hallituksesta on monta kertaa puhuttu, että se
jää historiaan hallituksena, joka sysää seuraajalleen
kaikki ongelmat, ja niin edellinen puhujakin, ed. Valpas, tuossa
totesi. Mutta nyt taitaa jäädä eduskuntakin
historiaan, jos hyväksyy tämän ponnen.
Nimittäin en itse ainakaan muista, että aiemmin
eduskunta olisi edellyttänyt jotakin seuraavalta eduskunnalta. Kun
sentään vaalit käydään
välillä, niin tämä edellyttämisponsi
ei nyt merkitse kyllä yhtään mitään.
Kai tämä kuvastaa sitä neuvottomuutta, joka
tällä hallituksella ja hallituspuolueilla on, kun
puhutaan tieliikenteen määrärahoista
ja ylipäätään liikenneministeriön
käytettävissä olevista määrärahoista.
Niitä nimittäin on vuosi vuodelta aina leikattu.
Esimerkiksi Turun tiepiirissä arvioidaan olevan useitten
miljoonien määrärahavaje pelkästään
perustienpidossa, ja varmasti sama pätee ihan kautta maan
kaikissa tiepiireissä. Perustienpitoon on käytetty
paljon vähemmän kuin teiden nykykunnon säilyttäminen
ja ylläpitäminen olisi edellyttänyt.
Arvoisa puhemies! Vielä pari sanaa tuosta yksityisteitten
tilanteesta. Nimittäin kun yksityisteitä joka
tapauksessa kymmenillä miljoonilla (Puhemies koputtaa)
euroilla korjataan vuosittain, niin arvonlisäveroina kerätään
todellisuudessa enemmän yksityisteiltä kuin valtion
apuna niille myönnetään.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Päijäthämäläisenä kansanedustajana
voin tyydytyksellä todeta, että pitkään
toivomamme tiehanke Lusi—Vaajakoski on lähtemässä liikkeelle.
Toivottavasti se etenee suunniteltua nopeammin. Se on erittäin
kapea ja vaarallinen tie, jolla on paljon raskasta liikennettä.
Samoin Lusi—Mikkeli-tie on vuodelle 2008 aloituksessa.
Sen lisäksi Lahti—Luumäki-ratahanke on
erittäin tärkeä rautateiden palvelukyvyn
kannalta.
Mutta mitä haluaisin kiirehtiä, on näitten
tasoristeysten tilanne. On todella hirvittävää,
miten paljon onnettomuuksia meillä näinä päivinä on tapahtunut
ja on vaarassa tapahtua. Sen tähden sekä alikulkuja
että valvottuja risteyksiä on saatava enemmän
eli tähän turvallisuuteen pitää kiinnittää huomiota
myös rautatieliikenteessä. Ratahallintokeskuksen
tulee tehdä tästä nopea aikatauluohjelma.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kaakkois-Suomen liikennehankkeet ja kasvava
Venäjän liikenne on täällä ollut
paljon esillä paitsi tänään,
myös tämän syksyn aikana. Tunnemme hyvin
nämä ongelmat. Liikenne jumiutuu, liikenneturvallisuus
kärsii, alueen yleinen turvallisuus heikkenee, kuljettajien
hygieniaolot ovat kehnot ja se heijastuu myös ympäristöön.
Tiedämme myös, mistä nämä ongelmat johtuvat.
Jotkut ongelmat ovat Suomen ratkaistavissa ja toimiin on jo tietysti
ryhdytty. Liikenteen sujuvuuden parantamiseksi ensi vuonna aloitetaan
muun muassa Vaalimaan rajanylityspaikan liikennejärjestelyjen
rakentaminen sekä pientareen leventäminen Haminan
ja Virojoen välillä. Myös etäjonotusjärjestelmä kuuluu
näihin parannuskeinoihin.
Olemme arvelleet, että perimmäinen syy jonojen
muodostumiseen on Venäjän tullin hitaus, ja se
ei ole vain meidän toimillamme ratkaistavissa. Tuen ja
ymmärrän ministeri Huovisen ja muun hallituksen
kärsivällistä otetta asiassa. Jokaisessa
ministeritasoisessa neuvottelu- ja keskustelutilanteessa Venäjän
suuntaan on tuotava esiin rekkajonojen tuottamat ongelmat ja esitettävä niihin
yhteistyössä ratkaisuja.
Ymmärrän kuitenkin hyvin myös alueen
asukkaiden pinnanpalamisen. He elävät arkipäivänsä jatkuvassa
rekkamelussa ja saasteessa. Sinänsä se, että tavara
kulkee Suomen kautta, on positiivinen asia ja transitoliikenne tuottaa
Suomeen paljon uusia työpaikkoja. Siksi ei mikään
kova kovaa vastaan -tyyli ja siirretään jonot
Venäjän puolelle -tyylinen argumentointi
ole rakentavaa. Se ei ratkaise tätä ongelmaa.
Kaakkois-Suomen työllisyydelle olisi suuri takaisku,
jos transitoliikenne siirtyisi pois Suomesta. Yksi ratkaisu ongelmiin
on tiemaksujen käyttöönotto, mutta toisaalta,
kuten ministerikin aiemmin linjasi, suomalaisen liikenteen maksuja
ei saisi lisätä. Suomalaiset kuljetusalan yrittäjät ovat
jo tällä hetkellä hyvin
heikoissa kilpailuasetelmissa verrattuna venäläisiin
yrittäjiin. Siksi maksut pitäisi kompensoida suomalaisille
liikennöijille esimerkiksi verotuksen keinoin. Verotuksessakin
liikkumavara lienee vähäinen, joten innovatiivisuutta
kyllä liikenneministeriön suunnittelijoilta vaaditaan.
Jotta maksut voitaisiin kustannustehokkaasti kohdentaa vain
raskaaseen liikenteeseen, tarvitaan uuden teknologian keinojen kehittämistä ja käyttöönottoa.
Muussa tapauksessa järjestelmää on vaikea
saada kannattavaksi Keski-Euroopan tapaan, missä transitoliikenteen
volyymi on Suomeen verrattuna moninkertainen. Toinen erittäin toivottava
kehityssuunta olisi kuljetusten siirtyminen yhä enenevässä määrin
raiteille.
Arvoisa herra puhemies! Saimaan kanavalla ja Saimaan vesistöalueella
peritään alennettua luotsausmaksua, joka on noin
26 prosenttia rannikolla perittävästä luotsausmaksusta.
Saimaan alemmasta maksutasosta johtuvat tulonmenetykset korvataan
liikennelaitokselle valtion talousarviossa tähän
tarkoitukseen varatusta määrärahasta. Ensi
vuodelle summa on 4,2 miljoonaa euroa, ja budjettikirjan mukaan
Saimaan luotsauspalvelut ja niiden hinnoittelu on järjestettävä siten,
että hintatuen tarve ei ylitä tätä määrää.
Saimaan liikenteen odotetaan uusimpien ennusteiden mukaan kasvavan
aiemmin ennakoitua enemmän. Syksyllä on jo väläytetty
luotsaustaksan 5 prosentin korotusta, jotta lisäbudjetin
lisärahoitusneuvotteluilta vältyttäisiin.
Tällaisia maksujen korotuksia tai edes niiden uhkaa ei
Saimaan luotsaustoiminta kestä. Hintatuki on ollut jatkuvasti alimitoitettu toiminnan
kuluihin nähden.
Valiokunta toteaakin mietinnössään — ja
tähän näkemykseen on taas helppo minun
yhtyä — että jatkossa alikatteelliseen
toimintaan osoitettu määräraha mitoitetaan
todellisten kulujen mukaan. Määrärahan
tarpeen oikean arvion helpottamiseksi Saimaan luotsauksen hintatuen
määräraha tulisi muuttaa arviomäärärahaksi.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Liikennepolitiikan ja väylähankkeiden
toteutus edellyttää suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä.
Näin pääministeri Matti Vanhasen hallitus
on toiminut. Hallituksen aloittaessa talouden liikkumavara oli kuitenkin
paljolti sidottu jo päätettyihin hankkeisiin.
Tulevan hallituksen lähtötilanne on tässä suhteessa
parempi, ja se evästys ja keskustelu, jota täällä on
käyty, ja myös se evästys, mitä valtiovarainvaliokunnan
mietintöön sisältyy, tähtää juuri
siihen, että tuleva, vaalien jälkeen muodostettava
hallitus mitoittaisi vaalikauden rahoituksen riittävälle
tasolle tulevia investointihankkeita ja liikennepolitiikan hoitoa
varten.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun on kuunnellut tämän
liikenneministeriön pääluokan keskustelua,
ei voi välttyä siltä ajatukselta, että tämä alemmanasteinen
tieverkko ja tien ylläpidon määrärahat
tulevat tulevaisuudessa vahvistumaan, sen verran yksimielisiä tässä asiassa
on oltu. Tämä ongelma onkin todellinen. Itsekin olen
saanut runsaasti yhteydenottoja monista kunnista näiden
alemmanasteisten teiden huonosta kunnosta, ja tämä kunnostamattomuus
aiheuttaa tällä hetkellä monissa paikoissa
suurempia kustannuksia kuin sen tien kuntoon paneminen. Tämä on
varmasti sellainen asia, oli sitten tuleva hallitus millä kokoonpanolla
tahansa, että uskon, että tähän
asiaan tullaan nyt paneutumaan merkittävästi.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, josta haluan todeta, joka tässä äskenkin
oli esillä, on Nelostien hanke Lusi—Vaajakoski.
Monet keskisuomalaiset ovat todenneet, miten merkittävä se
on. Voin myös pohjoispohjalaisena todeta, että on myös
Pohjois-Suomen kannalta hyvin merkittävää,
että tämä valtakunnan päähuoltoväylä toimii
kokonaisuudessaan.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Runkotieverkkosuunnitelmaan olisi syytä sitoutua
vahvasti, ja runkotieverkkosuunnitelmaan ei voi sitoutua kyllin
vahvasti, ellemme tee niin kuin Ruotsissa on tehty: Irrotettu tavallaan budjettikehyksistä
nämä suuret
tiehankkeet, jotka ovat kustannusvaikutuksiltaan erittäin
kalliita. Silloin kun näin tehdään, silloin
voidaan saavuttaa pitkäjänteisyys ja ennustettavuus
suuressa väyläpolitiikassa.
Liikenne- ja viestintäministerimme totesi täällä eduskunnan
kyselytunnilla muutama viikko taaksepäin, kun oli puhe
liikenneturvallisuudesta, että nopeus tappaa. Sen takia
nopeuksia täytyy alentaa. Jos tämä ministerin
logiikka pitäisi paikkansa, niin siinä tapauksessahan
moottoriteillä eli juuri sillä korkeammalla laatuluokituksella
olevilla teillä sattuisi kaikkein eniten kuolemaan johtaneita
liikenneonnettomuuksia. Mutta kun tämä sattuu
olemaan Suomen turvallisin tietyyppi, niin tämä logiikkahan
ei tietenkään pidä paikkaansa. Liikenneturvallisuudella
on aina suora yhteys liikenneympäristöön,
ja moottoriteillä liikenneympäristö on
balanssissa nopeusrajoitusten kanssa.
Tästä on nimenomaan kysymys tässä runkotieverkkosuunnitelmassa.
Tien liikenneympäristö tulee saattaa sellaiseksi,
että se mahdollistaa korkeamman käytettävissä olevan
nopeuden. Se on elinkeinoelämän kannalta hyvä asia,
ja se on myöskin liikenneturvallisuuden kannalta, niin uskomattomalta
kuin se kuulostaakin, hyvä asia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Väistö puhui kauniisti,
mutta voisitteko te, ed. Väistö, kertoa, mikä on
riittävä taso esimerkiksi haja-asutusteiden ylläpidossa
vaikkapa nyt seuraavalle hallitukselle, kun te olette kaiken kaataneet
sen syliin. Siellä on jo kaikki mahdollinen. Mutta toisaalta
kertokaa myös, mikä on tämän hallituksen
tavoite tai saavutus nimenomaan näitten haja-asutusalueitten
teiden kohdalla. Arvoisa edustaja, te tiedätte aivan hyvin,
että nämä tiet ovat menneet rapakuntoon
ja huonompaan suuntaan tämän hallituksen aikana.
Mitä te olette tehneet, kun olette olleet neljä vuotta
vallassa? Kertokaa nyt vähän.
Yleiskeskustelu pääluokasta 31 päättyy.