Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Sananvapaus on yksi demokraattisen yhteiskunnan
keskeisimmistä periaatteista. Samanaikaisesti kansainvälisessä yhteisössä on
laaja ymmärrys siitä, että luonteeltaan
rasistiset teot loukkaavat ihmisoikeuksia ja uhkaavat
oikeusvaltion periaatteita ja demokratian vakautta. Tämän
vuoksi on ryhdytty myös oikeudellisiin toimenpiteisiin
erityisesti tietoverkossa lisääntyvää rasistista
propagandaa vastaan.
Vuonna 2003 tehtiin Euroopan neuvoston tietoverkkorikoksia koskevaan
yleissopimukseen rasistisia rikoksia koskeva lisäpöytäkirja,
jonka myös Suomi tuolloin allekirjoitti, ja vuonna 2008 puolestaan
laadittiin Euroopan unionin neuvoston puitepäätös
rasismin torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin. Molemmat instrumentit
sisältävät velvoitteita kriminalisoida
tietyin edellytyksin rasistisesta vaikuttimesta tehtyjä rikoksia. Näiden
keskeinen merkitys on julkisesti internetissä esitettävän
rasistisen propagandan kriminalisoinnissa.
Molempien instrumenttien tavoitteena on lisätä eurooppalaista
ja kansainvälistä yhteistyötä rasististen
lausumien leviämisen torjumiseksi puuttumatta kuitenkaan
kansallisissa oikeusjärjestelmissä ja tietysti
myös kansainvälisissä oikeusjärjestelmissä oleviin
periaatteisiin ilmaisunvapaudesta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
hyväksyisi edellä mainitun lisäpöytäkirjan sekä rikoslakiin
ehdotetut muutokset, joiden tarkoituksena on saattaa rikoslain säännökset
vastaamaan niitä vaatimuksia, joita lisäpöytäkirja
ja puitepäätös asettavat. Samalla ehdotetaan
rikoslakiin myös muutoksia, joilla varmistettaisiin rikoslain
säännösten soveltaminen rasististen rikosten
ohella laajemminkin myös muihin niin sanottuihin viharikoksiin.
Arvoisa rouva puhemies! Rasistisia rikoksia ei ole määritelty
rikoslaissa, eikä rikoslakiin sisälly rikosnimikkeenä rasistista
rikosta. Rikoslaissa rasistisia vaikuttimia kuitenkin sisältyy
toisaalta eräiden rikosten tunnusmerkistöihin
ja toisaalta rangaistusten koventamista koskeviin säännöksiin.
Keskeinen rasistisia vaikuttimia koskeva rangaistussäännös
on kiihottaminen kansanryhmää vastaan.
Tätä säännöstä ehdotetaan
nyt muutettavaksi ensinnäkin siten, että se nykyistä selkeämmin
soveltuisi rasististen tekojen ohella myös muihin viharikoksiin.
Rikoksen vaikuttimina mainittaisiin rasististen perusteiden, kuten
etnisen alkuperän, lisäksi myös uskonto
ja vakaumus, seksuaalinen suuntautuminen sekä — ja
tämän puuttumista pidän erittäin
tärkeänä ja merkittävänä puutteena
nykylainsäädännössä — vammaisuus. Myös
näihin perusteisiin rinnastettavat perusteet rikoksen vaikuttimina
voivat tulla katetuiksi tämän säännöksen
piiriin.
Lisäksi kiihottamista kansanryhmää vastaan koskevaa
säännöstä ehdotetaan selvennettäväksi siten,
että sen soveltaminen levittämisen eri tekotapoihin
voidaan varmistaa. Teknologian kehitys on viime vuosina johtanut
siihen, että tietoverkot tarjoavat ennennäkemättömiä mahdollisuuksia
esimerkiksi vähemmistöryhmiin kohdistuvalle vihapuheelle.
Tästä syystä myös rikoslain
säännöksiä uudistettaessa on
otettava huomioon rikoksentekijöiden muuttuva toimintaympä-ristö.
Erityisen vakavia tekoja varten rikoslakiin ehdotetaan lisättäväksi
uusi törkeää kiihottamista kansanryhmää vastaan
koskeva tunnusmerkistö, jonka rangaistusasteikko olisi
vankeutta vähintään neljä kuukautta
ja enintään neljä vuotta. Perusmuotoisen
rikoksen asteikko on sakkoa tai enintään kaksi
vuotta vankeutta. Törkeä tekomuoto voisi tulla
sovellettavaksi tapauksissa, joissa kehotetaan tai houkutellaan
joukkotuhontaan tai muihin vakaviin ihmisoikeusrikoksiin, murhaan
tai terroristisessa tarkoituksessa tehtyyn tappoon. Törkeä tekomuoto
voisi soveltua myös muuhun vakavaan väkivaltaan
kehottamiseen, jos sillä selvästi vaarannetaan
yleistä järjestystä ja turvallisuutta.
Kiihottamista kansanryhmää vastaan koskevan
säännöksen lisäksi rikoslakiin
sisältyy rangaistuksen koventamista koskeva säännös.
Yksi rangaistusta koventava seikka on rikoksen kohdistuminen tiettyyn
kansalliseen, rodulliseen, etniseen tai muuhun sellaiseen kansanryhmään kuuluvaan
henkilöön tähän ryhmään
kuulumisen perusteella. Koventamissäännöstä ehdotetaan muutettavaksi
siten, että se, niin kuin edellä kuvatusti kiihottamisrikoskin,
soveltuisi rasistisista vaikuttimista tehtyjen rikosten lisäksi
myös laajemmin erilaisiin viharikoksiin.
Lisäpöytäkirjasta ja puitepäätöksestä tulee velvoitteita
laajentaa oikeushenkilörangaistusvastuuta rasistisissa
rikoksissa. Esityksessä ehdotetaankin, että oikeushenkilön
rangaistusvastuu ulotettaisiin eräisiin rikostyyppeihin
silloin, kun rikoksen taustalla on rasistinen tai vihamotiivi. Jotta
oikeushenkilö voitaisiin saattaa vastuuseen rasistisesta
tai vihamotiivista tehdystä rikoksesta, vaaditaan yhteisöltä,
jonka piirissä rikos tehdään, järjestäytynyttä ja
systemaattista toimintaa. Rasismi- ja viharikokset ovat kuitenkin
yleensä sellaisia yksilön tai järjestäytymättömän
joukon tekemiä rikoksia, joissa oikeushenkilörangaistusvastuu
ei ole ajateltavissa. Oikeushenkilörangaistusvastuu voineekin
siten tulla Suomen oloissa kysymykseen varsin harvoissa poikkeustapauksissa.
Arvoisa rouva puhemies! On tärkeää korostaa,
ettei ehdotetuilla uudistuksilla ole tarkoitus rajoittaa vapautta
keskustella yhteiskunnallisesti merkityksellisistä asioista.
Esimerkiksi maahanmuutto- ja ulkomaalaispolitiikan tai siitä vastuussa
olevien ankarakaan arvostelu ei sellaisena täytä tietenkään
rikoksen tunnusmerkistöä. Rangaistavaa on ihmisryhmien
uhkaaminen, solvaaminen tai panettelu. Vihapuhe on usein erittäin väkivaltainen
tai väkivaltaan johtava teko. Poliittinen puhe taas nauttii
mitä syvintä perusoikeussuojaa.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä vihapuhelaiksi ristitty
esitys on jo ehtinyt nostattaa tunteita ja keskustelua, ja hyvä niin.
Aina, kun lainsäädännöllä vedetään
sananvapauden rajoja, sen on perustuttava laajaan yhteiskunnalliseen
arvokeskusteluun. Sääli, että vaalit
alkavat jo painaa päälle eikä julkiseen
keskusteluun jää kuin pari kuukautta aikaa. Joka
tapauksessa kritiikkiin on hyvä varautua ja se kritiikki
on merkki terveestä yhteiskunnasta. Olisin paljon huolestuneempi
suomalaisen yhteiskunnan tilasta, jos sitä kritiikkiä ei
tulisi, sillä sananvapaus on demokratian kovaa ydintä.
Vaikka sananvapaus ei olekaan absoluuttinen kansalaisoikeus vaan
sen on oltava tasapainossa muiden perusoikeuksien kanssa, silti
kiivainkaan sananvapauden puolustaja ei saa unohtaa, että vapauteen
liittyy aina vastuu, sananvapauteen vastuu sanoistaan.
Tämän lakiesityksen ja taustalla olevan Euroopan
neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirjan
taustalla on perusteltu huoli siitä, miten sosiaalisen
median voimaa voidaan käyttää ja käytetään
paitsi ihmisten voimaannuttamiseen myös vihan lietsomiseen,
pelon kylvämiseen ja väkivaltaan yllyttämiseen.
Tietysti voidaan kysyä, eikö rikokseen yllyttäminen
ole jo nyt rikos, eikö nykyinen lainsäädäntö mahdollista
viharikoksista kovennetut rangaistukset. Varsinainen viharikoslainsäädäntö meiltä
kuitenkin
puuttuu, eikä viranomaisilla ole välineitä yhteiskuntamme
perusarvojen, kuten kansalaisten yhdenvertaisuuden, kimppuun käyvän
vihankylvön hillitsemiseen.
Lainsäädännön ja viranomaisten
haasteena on, missä menee kriittisen julkisen keskustelun
ja vihan lietsomisen raja. Esimerkiksi kirjoitus, joka yllyttää pahoinpitelemään
punatukkaiset ihmiset tai karkottamaan heidät maasta on
selvä tapaus. Mutta miten pitäisi suhtautua kirjoitukseen,
jossa vaaditaan lainmuutosta, jolla punatukkaisilta ihmisiltä kielletään
oikeus mennä naimisiin? Kaukaa haettua. Korvatkaa punatukkainen
jollain muulla yhtä triviaalilla, kuten ihonvärillä,
etnisellä alkuperällä, uskonnolla, vakaumuksella tai
seksuaalisella orientaatiolla tai vammaisuudella, ja googlatkaa.
Ette tule pitämään kaikesta, mitä löydätte.
Arvoisa puhemies! Ehkä eniten keskustelua tässä esityksessä on
herättänyt termin "asettaminen yleisön
saataville" -määritelmä. Perustelujen
mukaan sillä tarkoitetaan paitsi aineiston saattamista
esimerkiksi internetin keskustelupalstalle tai muulle sivustolle
myös linkkien perustamista ja kokoamista, jotta kyseinen
aineisto olisi helpommin toisten saatavilla. Ihmisiä pelottaa,
että tekijän vastuuseen voi joutua tekstin kirjoittajan
ja hänen kirjoituksensa yleisön saataville asettaneen
lisäksi myös henkilö, joka viittaa kyseiseen
tekstiin. Perusteluissa todetaan kuitenkin lisäksi, että linkittämisen
tulee täyttää kiihottamissäännöksen
edellyttämät elementit. Mitä tämä sitten
suomeksi tarkoittaa? Kiihottamissäännös
tarkoittaa pykäliä 10 ja 10 a, joissa
määritellään, mitä kiihottaminen
ja törkeä kiihottaminen kansanryhmää vastaan
tarkoittaa: "Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin
yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön
saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan
tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin,
syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän,
uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden
perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella - -."
Eli linkin tarkoituksena tulee olla nimenomaan uhkaaminen, panetteleminen
tai solvaaminen.
Tämä rajaus on hyvin tärkeä,
ja on sääli, ettei lakikieli taivu sanomaan sitä tämän
suoremmin, ilman että esitystä joutuu lukemaan
parista eri kohtaa. Moni on nimittäin pelännyt,
ettei tämän lain voimaantulon jälkeen
voi edes kritisoida vihapuhetta sisältäviä nettikeskusteluja
linkin tai lainauksen kera. Linkittäminen on kuitenkin
keskeinen osa sosiaalisen median keskustelukulttuuria, netissä monet
kun ovat sattuneesta syystä varsin skeptistä ja
epäluuloista porukkaa eivätkä usko mitään
ilman viittausta alkuperäiseen tekstiin. Eli vihapuhetta
saa tämän lain voimaantulonkin jälkeen
kritisoida, sitä saa lainata ja siihen saa linkittää,
kunhan sen lainaamisen ja linkittämisen tarkoituksena ei
ole kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Joka tapauksessa
linkittäminen on otettava tässä laissa
jotenkin huomioon. Sitä ei voi jättää käsittelemättä,
sillä yleissopimuksen lisäpöytäkirjan
perustelujen mukaan sopimus nimenomaan kattaa myös linkkien
perustamisen.
Arvoisa puhemies! Täältä syrjäisestä Suomesta
katsottuna Euroopan neuvoston tietoverkkorikollisuutta koskevan
yleissopimuksen lisäpöytäkirja voi vaikuttaa
ylireagoinnilta, mutta valitettavasti tilanne muualla Euroopassa
on paljon pahempi kuin Suomessa. Häiriintyneet ihmiset
ovat saaneet netin yhtä häiriintyneiltä vihasivustoilta kimmokkeita
väkivallantekoihinsa. Internetin globaalin luonteen vuoksi
kansallisella lainsäädännöllä ei
ole vihapuheen hillinnässä merkitystä.
Euroopan unioni on sekin vain pieni osa maailmasta ja netistä,
mutta sen laajempaa lainsäädäntöfoorumia
meillä ei ole käytettävissä.
Keskustelu päättyi.