Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 33
jatkui
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituskausi
on ollut sosiaali- ja terveydenhuollossa vaiherikasta aikaa. Olemme
saaneet odottaa talouden elpymistä pitkään,
ja valtion ja kuntien velanotto on lisääntynyt
samalla, kun arviot kestävyysvajeen laajuudesta ovat vain kasvaneet.
Näissä olosuhteissa hallitus on vienyt eteenpäin
uudistuksia, jotka tulevat määrittämään
kuntien toimintamahdollisuuksia vuosiksi eteenpäin.
On erinomaista, että myös sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalla budjetissa painotetaan niin vahvasti työllisyyttä.
Ensinnäkin koulutuksen ja muiden työllistymistä edistävien
aktiivitoimien ajalta tullaan maksamaan aikaisempaa korkeampaa etuutta.
Todella merkittävä uudistus on 300 euron suojaosa,
jonka työtön voi tienata kuukaudessa ilman etuuksien
leikkautumista. Työttömyyspäivärahan
työssäoloehtoa ja omavastuuaikaa puolestaan lyhennetään,
jolloin perus- tai ansiopäivärahan piiriin pääsee
aikaisempaa helpommin. Kun täällä on
parinkymmenen vuoden ajan puhuttu kannustinloukuista ja työttömyysturvan
passivoivasta vaikutuksesta, niin tässä on nyt
sellaisia muutoksia, joilla työtön todella palkitaan
yritteliäisyydestä ja aktiivisuudesta työnhaussa.
Lisäksi hallitus panostaa monilla tavoin osatyökykyisten
ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
työllistymiseen pidentäen näin työuria
keskeltä. Työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista taas parannetaan joustavalla hoitorahalla, joka
kannustaa pienten lasten vanhempia osa-aikatyöhön ja
siten lyhentää katkoja työelämästä.
Kaikissa näissä toimenpiteissä on kyse
siitä, että saamme tärkeät työvoimareservit
parempaan käyttöön. Kuten tiedämme,
työllisyyden parantaminen on avaintekijä kestävyysvajeen
kuromisessa umpeen.
Terveydenhuollon puolella vuosi 2014 tulee merkitsemään
huomattavaa laajennusta potilaiden valinnanvapauteen. Silloin astuu
voimaan terveydenhuoltolain toinen vaihe, jossa henkilön vapaus
valita hoitopaikkansa tulee koskemaan koko maata. Samalla astuu
voimaan laki rajat ylittävästä terveydenhuollosta,
jolla pannaan toimeen EU:n potilasdirektiivi. Sen mukaan potilas voi
hakea vapaasti hoitopaikkansa koko Euroopan unionin alueelta siten,
että hänelle tulee korvata hoito samalla tavalla
kuin se kotimaassakin korvattaisiin. Valittu korvausmalli, jossa
ulkomailta hankittu hoito korvataan kuten se korvattaisiin täällä kotimaassa
yksityiseltä lääkäriltä hankittaessa,
ei ole täysin ongelmaton, mutta tämänhetkisistä vaihtoehdoista
se on paras. Kolmas potilaan valinnanvapautta lisäävä tekijä on eurooppalainen
lääkemääräys, eli Suomesta
saadulla reseptillä voi jatkossa hakea lääkkeitä muiden
maiden, vaikkapa Viron, apteekeista.
Kokemukset muun muassa Ruotsista ovat osoittaneet, että valinnanvapauden
lisääntyminen terveydenhuollossa voi kohdistua
kansalaisille epätasa-arvoisesti. Esimerkiksi vähemmän koulutetuilla,
vammaisilla ja vanhuksilla ei välttämättä ole
todellista mahdollisuutta käyttää tätä vapautta.
Tämä riski on meilläkin olemassa, sillä terveysmatkailu
tulee edellyttämään riittävää varallisuutta.
Meidän tuleekin tarkoin seurata uuden lainsäädännön
vaikutuksia hoitoon hakeutumiseen ja terveydenhuollon eriarvoistumiseen.
Nyt kun osana rakennepakettia kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja
velvoitteita muutenkin vähennetään, pidän
todella tärkeänä, että toimien vaikutukset
kansalaisten terveyteen ja hyvinvointiin arvioidaan kunnolla. Meillä tehdään
tätä vaikutusten arviointia niin valtion kuin
kuntienkin tasolla tällä hetkellä aivan
liian vähän. Vain riittävällä ennakkoarvioinnilla
voidaan välttyä siltä, että lyhyen
aikavälin säästöillä aiheutetaan tahattomasti
pitkällä aikavälillä suurempia
menoja.
Lisäksi tarvitsemme ennen kaikkea lisää sosiaalisia
investointeja sellaisiin toimiin, joiden vaikuttavuudesta on näyttöä.
Hyvä esimerkki tästä on Ensi- ja turvakotien
liiton päihdeongelmaisille odottaville äideille
ja heidän perheilleen kehittämä Pidä kiinni
-hoitojärjestelmä, jonka rahoitusta nyt lisätään
1,5 miljoonalla eurolla. Päihdeongelmista kärsivien
perheiden varhaisella, intensiivisellä tuella voidaan saada
aikaan mittaamattomia inhimillisiä ja taloudellisiakin
vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattien kädenjälki
näkyy vuoden 2014 talousarviossa varsinkin sosiaali- ja
terveysministeriön hallinnonalalla vahvasti. Siinä painottuu
työllisyys ja työn kannustimet, eikä se
vaikeasta taloustilanteesta huolimatta sisällä merkittäviä heikennyksiä heikompiosaisten
asemaan. Näissä olosuhteissa pidän budjettia
varsin onnistuneena.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Alueellisesti ja sosiaalisesti tasa-arvoiset
sekä laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut ovat hyvinvointiyhteiskunnan
kannalta ehdottoman tärkeitä. Sosiaali- ja terveysministeriön
hallinnonalalla haasteita riittää. Keskittämisen
ja palveluiden riittävän saavutettavuuden välinen
tasapainoilu ei ole helppoa. Ei etenkään tällä hetkellä,
kun vallitseva taloudellinen tilanne ei ole paras mahdollinen. Sote-palveluiden
osalta tulee kuitenkin pitää mielessä se,
että niiden tulee olla kaikkien oikeus riippumatta asuinpaikasta
tai sosiaalisesta asemasta. Varakkailla kansalaisilla on varaa hoidattaa
itsensä yksityisillä klinikoilla eikä sossun
luukuille ole tarvetta mennä jonottamaan. Eli käytännössä sote-palvelut
koskettavat eniten heikommassa asemassa olevia kansalaisia. On ymmärrettävää,
ettei joka kylässä voida ylläpitää massiivista
sairaalaa. Keskittämistä luonnollisesti tarvitaan.
Toisaalta mihin rajaa vedetään? Kuka päättää, mikä sairaala
tai sosiaalitoimisto lakkautetaan? Näissä kysymyksissä pitää ajatella
inhimillisesti ja ottaa huomioon pieni ihminen. Tällä hetkellä hallituksen
keskittämislinja uhkaa maamme kattavaa sosiaali- ja terveyspalveluiden
verkostoa, ja tästä näkökulmasta
epätasa-arvo kasvaa entisestään. Eri
tapoja toimintojen tehostamiseksi tulee analysoida huolella ennen
kuin lähdetään edes miettimään
esimerkiksi sairaalan lakkauttamista.
On väärin, että Suomi on toisaalla
sote-palveluiden osalta hyvinvointiyhteiskunta ja toisaalla taas
ei. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa sijaitseva Askaisten terveysasema
on hyvä esimerkki terveysasemasta, jonka paikallinen merkitys
on mittaamattoman arvokas osa terveydenhuollon kokonaisuutta. Käytännössä aseman
lakkauttaminen kasvattaisi tuhansien ihmisten etäisyyttä terveyspalveluihin.
Siellä kerättiin adressi, johon tuli valtavasti
nimiä, ja toistaiseksi terveysasema saa olla ja toimia.
Vastaava tilanne on ajankohtainen valitettavan monin paikoin maassamme.
Lastensuojelun palvelut ovat keskeinen osa sosiaalitoiminnoissa.
Mielestäni lastensuojeluun tulisi panostaa nykyistä enemmän,
koska sen toimivuudella on kauaskantoiset seuraamukset. Lastensuojelusta
säästetyt eurot voivat koitua todella kalliiksi
tulevaisuudessa. Talousarvioaloitteessani esitän 750 000:ta
euroa lisäystä lastensuojelun palveluiden laadun
parantamiseksi myös Varsinais-Suomessa.
Sotiemme veteraanien asiat on hoidettava kuntoon pikimmiten,
koska siihen ei enää kauan ole mahdollisuutta.
Hallitus ei ole mielestäni talousarviossa varannut riittävästi
varoja veteraanien kuntoutukseen, vaikka hieman lisää on
tulossa, mikä on hyvä asia. Myös sotavammalaki vaatisi
uudistusta. Ministeriön tulisi kiinnittää huomiota
lainsäädännön uudistamiseen
muun muassa siten, että myös lievästi
vammautuneet veteraanit saisivat korvauksen ja riittävän
kuntoutuksen. Todellisuudessa sotaan osallistuneet ovat jo niin
iäkkäitä, ettei vammaisuusprosentteja
pitäisi laskea ollenkaan vaan antaa kaikki tarpeellinen
hoiva kaikille sotiemme veteraaneille. Tämä edellyttää riittäviä resursseja
sekä toimivaa hakujärjestelmää.
Paikkakuntien väliset erot saattavat olla suuria tässäkin
asiassa.
Veteraanien kuntoutus on muiden pääluokan 33
asioiden tapaan asia, jossa tasa-arvon tulisi toteutua nykyistä paremmin.
Viime vuosina kuntien ja veteraanijärjestöjen
yhteistyön parantuminen on ollut veteraaneille suunnattujen
palveluiden kehittämisen osalta positiivinen asia. Toki parantamisen
varaa tässäkin vielä on. Veteraanien
tilanteen parantamiseksi tein talousarvioaloitteen, jossa ehdotan
runsasta lisäystä rintamaveteraanien kuntoutukseen
ja kotihoitoon. Fyysisen hoidon ja kuntoutuksen lisäksi
annan paljon painoarvoa henkisen hyvinvoinnin edistämiselle. Näin
ollen päätin talousarvioaloitteessani ehdottaa
lisää rahoitusta myös veteraanien ystävätoiminnan
edistämiseen. Verrattain pienellä rahallisella
panostuksella voitaisiin saada tässä asiassa paljon
hyvää aikaan. Tällaisesta ystävätoiminnasta
on jo alustavia suunnitelmia tehty.
Lopuksi, arvoisa puhemies, lähettäisin terveisiä sotiemme
veteraani Kalervo Savolaiselle sinne Kuopion suuntaan ja kiitän
kolmen ritarin taisteluasemissa olevasta kirjasta. Hän
oli yhtä aikaa tuolla Tampere-talossa itsenäisyyspäivänä,
mutta meidän tiemme eivät valitettavasti kohdanneet,
ja sain presidentin kansliasta tällaisen kirjatervehdyksen,
jonka hän oli toimittanut sinne. Tämä Kalervo
Savolainen oli isäni joukoissa siellä Soutjärven
mottitaisteluissa. Hän on tehnyt monta hienoa kirjaa sota-ajasta
ja niistä taisteluista. Myös aika monet maakunnan
vapaaehtoiset ovat tehneet matrikkeleita eri paikkakunnilta, ja
se on todella arvokasta historiaa. Kiitos myös niille vapaaehtoisille.
Ja koska tämä taitaa olla viimeinen puhe meikäläiseltä tässä salissa
tänä vuonna, niin toivotan kaikille erittäin
hyvää joulua.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutama asia, jotka haluan nostaa esille
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta.
Yksi hyvin tärkeä asia itselleni on tänä eduskuntakautena
ollut saattohoito ja sen kehittäminen. Saattohoito on kuolemaa
lähestyvän potilaan hoitoa, jolla turvataan potilaan
arvokas, oireeton ja lempeä elämän päätösvaihe.
Saattohoidossa huomioidaan potilaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen
ja hengellinen tilanne siten, että potilas saisi hyvää,
ammattitaitoista hoitoa, apua ja tukea.
Saattohoitoa on kehitetty Suomessa jo vuosia, ja sen laatu on
parantunut huomattavasti. Sairaanhoitopiirit, kunnat ja kaupungit
ovat laatineet sosiaali- ja terveysministeriön hyvien ohjeistusten
mukaan piiri-, kunta- ja aluekohtaisia saattohoitosuunnitelmia ja
-ohjeistuksia. Lisäksi saattohoitoon erikoistuneiden lääkäreiden
koulutusta on lisätty.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta
Etene on selvittänyt suomalaisen saattohoidon tilaa vuonna
2012 ilmestyneessä julkaisussa "Saattohoito Suomessa vuosina
2001, 2009 ja 2012". Julkaisussa todetaan, että saattohoidon
suunnitelmallisuus on kehittynyt vuosien 2001 ja 2012 välisenä aikana.
Julkaisussa nostetaan esiin kuitenkin myös edelleen saattohoitoon
liittyviä epäkohtia, joihin olisi tarpeellista
saada korjauksia.
Etenen selvitysten mukaan saattohoitoon tarkoitettujen potilaspaikkojen
tarve on Suomessa 500 kappaletta. Paikkoja tarvitaan sairaaloissa, muissa
hoivayksiköissä ja myös kotihoidossa. Saattohoitopaikkojen
nykymäärä on kuitenkin vain 300, joten
paikkoja puuttuu 200. Euroopan palliatiivisen yhdistyksen mukaan
saattohoitovuodepaikkojen minimitarve on 10 paikkaa 100 000:ta
asukasta kohden. On hyvin tärkeää, että tulevan
sote-uudistuksen ja myös tietoomme saamamme rakennepaketin
ja niiden uudistusten, muun muassa laitospaikkojen vähentämisen,
myötä pidämme yllä keskustelua
saattohoitopaikkojen riittämisestä ja nämä rakennepaketissa
tapahtuvat säästökohteet eivät
kohdistu saattohoitopaikkoihin.
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana vanhuslaista.
Laki ikääntyneen väestön
toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali-
ja terveyspalveluista astui voimaan heinäkuussa 2013. Tavoitteesta huolimatta
lakiin ei kirjattu vähimmäismääriä hoidon
henkilöstömitoituksille. Muutamat lausunnonantajat
vastustivat myös henkilöstömitoitusta
koskevan asetuksenantovaltuuden kirjaamista lakitekstiin, eikä sitä sinne
kirjattukaan. Lakiesityksen perustelutekstissä kuitenkin
todetaan, että mikäli vuoden 2014 loppuun mennessä suoritetun
vaikuttavuusarvioinnin yhteydessä ilmenee, että laatusuosituksen
mukainen vähimmäismitoitus alittuu yhdessäkin
toimintayksikössä, valtioneuvosto antaa vuoden
2015 alussa voimaan tulevan asetuksen, jossa säädetään
vähintään laatusuosituksen mukaista vähimmäistasoa
vastaava minimimitoitus hoitajien määrälle.
Lakiesityksessä tarkoitettuja laatusuosituksia uudistettiin
kesällä laajapohjaisessa työryhmässä.
Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan suositus konkretisoi
lain tavoitteita ja on tarkoitettu lain toimeenpanon tueksi. Luonnos
laatusuositukseksi hyvän ikääntymisen
turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi on ollut myös
luettavissa verkossa ja kommentoitavana otakantaa.fi-sivustolla.
Luonnoksessa on kirjaus henkilöstön vähimmäismäärästä ja
rakenteesta koti- ja ympärivuorokautisissa hoitoa ja huolenpitoa
tarjoavissa palveluissa.
Hoitajamitoituksen osalta uusi laatusuositus heikentää ikääntyvien
palveluja. Ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa sosiaalihuollon
toimintayksiköissä, tehostetussa palveluasumisessa
ja vanhainkodeissa hoitohenkilöstön vähimmäistaso
on 0,5 hoitotyöntekijää asiakasta kohden.
Terveyskeskusten vuodeosastojen pitkäaikaisessa hoidossa
vähimmäismitoitukseksi on kirjattu 0,6—0,7.
Entinen, vuodelta 2008 oleva laatusuositus mitoitti hyvän
henkilöstön vähimmäismääräksi 0,6
silloin, kun asiakkaalla on vaikeita somaattisia tai käytösoireita
tai kun hoitoympäristön koko tai rakenteelliset
puitteet aiheuttavat hen- kilökunnan lisätarpeita.
Ympärivuorokautisessa hoidossa olevien kohdalla hyvä mitoitus
oli 0,7—0,8.
Ympärivuorokautisessa hoidossa olevien ja somaattisista
käytösoireista kärsivien ikääntyneiden
osalta laatusuositukset ovat siis heikentymässä.
Onkin syytä kysyä, millä ihmeen perusteella
näitä laatusuosituksia vanhuspalvelulain toimeenpanossa
heikennettiin näin huomattavasti.
Muutama talousarvioaloite, jonka tein: toinen koskettaa ikäihmisten
asumista kotona ja toinen laitospaikoilla — toivoisin niihin
kohdistettavan hieman enemmän rahaa — ja sitten
on myös tämä lastensairaala.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda esiin huoleni lapsiperheiden
varhaisesta tuesta kunnan lastensuojelussa. Lastensuojelu on Suomessa
nurinkurisessa tilanteessa. Viimesijaisista toimenpiteistä,
huostaanotoista ja kodin ulkopuolisista sijoituksista, on tullut
ensisijaista toimintaa. Varhainen ja ennakoiva työote — siinä olisi
ratkaisu, jolla myöhempiä ongelmia saataisiin
ehkäistyä ja kustannuksia pienennettyä.
Me olemmekin omassa vaihtoehdossamme esittäneet lastensuojelukertoimen
muuttamista varhaisen puuttumisen kertoimeksi. Rahaa tulisi kunnille
ennalta ehkäisevästä toimesta. Vuodelle
2014 valtionosuuksia lisätään lastensuojeluun.
Tämä on oikeaan kohteeseen käytettyä rahaa,
jolla varmistetaan lasten ja perheiden lakisääteisten
oikeuksien toteutuminen lastensuojelussa määräajan
kuluessa.
Ennalta ehkäisevää matalan kynnyksen
perhetyötä pitää kehittää edelleen.
Neuvolat tavoittavat kaikki lapsiperheet. Siellä perheen
ongelmat on mahdollista havaita ajoissa. Vanhemmuuden tukeminen,
avun saaminen samasta paikasta tuttujen henkilöiden tuella
madaltaa kynnystä myöntää oma
avuntarve ja vastaanottaa perheelle tarjottava varhainen tuki. Vantaalla
toteutetaan vuonna 2000 projektista alkunsa saanutta ja hyväksi
havaittua toimintamallia, jossa yhdeksän perhetyöntekijää on
sijoitettu neuvoloihin tekemään terveydenhoitajan
parina perhetyötä ennalta ehkäisevänä matalan
kynnyksen lastensuojelutyönä. Samankaltaista toimintaa
on muissakin kunnissa, esimerkiksi Imatralla. Nämä ovat juuri
niitä matalan kynnyksen ennalta ehkäiseviä palveluita,
joista on huutava pula. Tässä olisi hyvä esimerkki
kopioitavaksi muihinkin kuntiin ennakoivasta ja ennalta ehkäisevästä perhetyöstä.
Edullisempaakin se on kuin korjaavat toimet myöhäisemmässä vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Tiedän toistavani omia sanomisiani.
Valtionosuuksien leikkaamisen johdosta edellä kertomani
kaltaiset palvelut muun muassa neuvoloissa ovat vaarassa loppua
hyvistä kokemuksista ja tuloksista huolimatta. Kuntien
kireän taloustilanteen vuoksi kuntien etsiessä säästöjä vain
niiden lakisääteiset tehtävät
ovat turvassa leikkauksilta ja vähennyksiltä.
Arvoisa puhemies! Nuorten mielenterveysongelmat ovat olleet
hälyttävässä kasvussa jo pitkään.
Hoitoon pääsy nuorille sekä nuorille
aikuisille on tehty erittäin haasteelliseksi ja osoittautunut
joissain tapauksissa jopa mahdottomaksi. Mikäli nuorten
ongelmat ovat sekä päihde- että mielenterveyspuolen
yhteissumma, ongelmaista väsynyttä nuorta siirrellään
luukulta toiselle kenenkään ottamatta hoitovastuuta
sairaasta, heikosta ihmisestä. Nuoret jätetään
ilman apua oman hätänsä keskelle. Vastuu
hengestä ja ter-veydestä jää läheisille,
joille tehtävä on liki mahdoton. Matalan palvelun
toimipisteet ja psykiatriset hoitajat ammattitaidollaan voisivat
olla avainasemassa hoitoon ohjaamisessa oikeanlaisen avun piiriin.
Akuuttivaiheessa tulee olla tarjolla matalan kynnyksen toimipaikka,
jossa nuoren tilanne otetaan haltuun.
Arvoisa puhemies! Vanhustenhoidossa kotihoitoon painottaminen
laitoshoidon sijasta on hyvä asia, mikäli se toteutetaan
oikeankaltaisilla toimilla. Tällä hetkellä kotihoidossa
olevat vanhukset ovat kovin epätasa-arvoisessa asemassa keskenään
asuinkunnastaan riippuen, on sitten kysymys hoitokäyntien
kerroista vuorokaudessa, niiden pituudesta, hoitotoimenpiteistä tai
hoitotarvikkeiden riittävyydestä. Kotihoitoa toteutetaan
kunnissa eri tavoin, ja kriteeritkin kotihoidon tarpeelle vaihtelevat.
Taloudellisen tilan heikentyessä kunnissa saatetaan kotihoidon
piirissä pysymisen kriteereitä tiukentaa osana
säästötoimenpiteitä. Kotihoitoon
tarvitaankin pikaisesti yhteiset säännöt,
joiden kanssa mennään eteenpäin ja joihin
kunnat velvoitetaan. Tänäkin syksynä eri
kuntien lautakunnissa on tehty päätöksiä,
joilla vähennetään ja poistetaan kotihoidosta resursseja.
Kotihoidossa sekä omaishoidossa kotonaan olevien vanhusten
ja vammaisten kodeissaan asumisen tueksi on heidän asuntoihinsa
useissa tapauksissa tehtävä kotona asumista, liikkumista ja
hoitotoimenpiteitä mahdollistavia muutoksia. Näihin
muutoksiin tulee jatkossa varata määrärahaa,
jotteivät kunnat kustannusten pelossa jätä tarvittavia
muutoksia tekemättä. Meidän vaihtoehdossamme
tähän olisi osoitettuna rahaa.
Arvoisa puhemies! Omaishoitajien tilanne ei ole sen parempi.
Useassa kunnassa säästöjä kohdistetaan
omaishoitajiin. Tukea pienennetään tai kriteereitä tiukennetaan
niin, että tämänhetkisiä tuensaajia
putoaa kokonaan tuen piiristä pois. Tämän
ikävän uutisen meille kertoi joulukuun alussa
Yle. Esimerkiksi Kuopiossa tuki loppuu ensi vuonna noin 90 omaishoitajalta.
Koko Itä-Suomessa luvun arvellaan olevan satoja. Siirtämällä omaishoidon
tuen Kelan hoidettavaksi saattaisimme omaishoitajat tasa-arvoiseen
asemaan asuinkunnasta riippumatta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntien tuottavuuden lisäämisestä puhutaan
paljon, ja niin pitääkin, mutta yhtä tärkeää olisi
puhua toimintojen vaikuttavuudesta. Valitettavasti kunnissa on liian
vähän terveystaloustieteellistä osaamista,
ja tästä johtuen kunnissa ei osata tehdä kustannusvaikuttavuusanalyysejä.
Pelkkien tuottavuuslukujen laskeminen voi johtaa harhaan, jos toiminnot
eivät samalla ole vaikuttavia.
Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten nousu on
osaltaan johtunut siitä, että säästöpäätöksiä on
tehty ilman vaikuttavuuden arviointia. Pienellä viiveellä nämä päätökset
ovat aiheuttaneet toimintamenojen kasvua. Hyvä esimerkki
tästä on ennalta ehkäisevien ja kuntouttavien
toimenpiteiden laiminlyöminen. Kun kotihoidon työntekijät
eivät ennätä tehdä kuntoutta-vaa
hoitotyötä, ikäihmiset menettävät
toimintakykynsä ja joutuvat laitoshoitoon turhan takia. Mikään
ei ole niin kallista kuin laitoshoito. Kun neuvoloissa ei terveydenhoitajien
työparina ole perhetyöntekijöitä,
perheiden tilanteet vaikeutuvat liikaa ja ajaudutaan helpommin lastensuojelun
asiakkaiksi. Lastensuojelun toimenpiteet maksavat kunnille enemmän
kuin perhetyöntekijöiden työpanos.
Toisaalta ennaltaehkäisyä ja kuntoutusta ei voi
sysätä vain sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnoiksi.
Kunnissa tulisi entistä enemmän siirtyä terveys
ja hyvinvointi kaikissa politiikoissa -mallin mukaiseen ajatteluun
ja ymmärtää, että kaikkien hallintokuntien
on osallistuttava tähän. Terveyden ja hyvinvoinnin
edistämisessä terveydenhuollon osuus on vain noin
20—25 prosenttia. Sosiaali- ja terveystoimi yhdessä saavat
jo hiukan enemmän aikaan. Jos haluamme saada ennaltaehkäisyllä ja
kuntoutuksella todellisia vaikutuksia aikaan, kaikkien hallintokuntien
tulee toimia samaan suuntaan. Siksi sosiaali- ja terveystoimen irrottaminen
kunnan muista toiminnoista on erittäin vaarallista.
Kansanterveyden parantaminen ei korjaa kestävyysvajettamme,
mutta toisaalta terveyden eriarvoistuminen, syrjäytyminen
sekä sairauksien ja ongelmien ennaltaehkäisyn
puutteet aiheuttavat yhteiskunnassa jopa kymmenien miljardien ylimääräiset
vuosittaiset kokonaiskustannukset. Voidaankin kysyä, miten
meillä on varaa tähän.
Nykyisin puhutaan paljon näyttöön
perustuvasta toiminnasta. Mielestäni olisi syytä puhua myös
näyttöön perustuvasta päätöksenteosta. Päätösten
taustalla täällä eduskunnassa ja kunnissa
pitäisi olla tutkittu tieto eikä niin sanotusti mutuilu.
Tämän takia toivoisin kaikkiin hallituksen esityksiin
enemmän ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointia, esimerkiksi
juuri terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointia. Edes sosiaali-
ja terveysministeriön kaikista lakiesityksistä en
ole löytänyt terveys- ja hyvinvointivaikutusten
arviointia, ja tähän toivoisin jatkossa kiinnitettävän
enemmän huomiota.
Toisaalta toivon, että myös kaikkien lakien
ja kunnallisten päätösten vaikuttavuuden
arviointia tehtäisiin nykyistä enemmän
myös jälkikäteen. Näin saisimme
selvitettyä, mikä merkitys tehdyillä päätöksillä on
ollut inhimillisesti ja taloudellisesti.
Tarvitsemme tutkimusnäyttöä päätöksenteon perustaksi.
Siksi olenkin huolissani sektoritutkimuslaitosten määrärahojen
leikkaamisesta. Erityisesti näin suuren yhteiskunnallisen
rakennemuutoksen aikana olisi äärettömän
tärkeää tehdä kunnollista tutkimus-
ja selvitystyötä. Tässä työssä sektoritutkimuslaitosten
rooli on merkittävä. Toisaalta sektoritutkimuslaitoksille
on lainsäädännössä vyörytetty
enenevässä määrin muitakin velvoittavia
tehtäviä. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan kuulemisessa
näiden laitosten asiantuntijat kertoivat, että heillä tulee
olemaan suuria vaikeuksia edes näiden lakisääteisten
tehtäviensä toteuttamisessa huomattavasti niukentu-neilla
resursseilla.
Arvoisa puhemies! Myös sosiaali- ja terveydenhuollon
kliinisessä toiminnassa on jatkossa entistä enemmän
panostettava näyttöön perustuviin toimintoihin.
Potilaiden oikeuksien soveltamisesta rajat ylittävässä terveydenhuollossa
annetun EU-direktiivin, niin sanotun potilasdirektiivin, hyväksymisen
yhteydessä perustettiin terveydenhuollon palveluvalikoimaa
määrittelevä toimielin, jonka tarkoituksena
on arvioida kliinisten hoitokäytäntöjen
vaikuttavuutta. Lääketieteen puolella on jo toki
aiemminkin luotu niin sanottuja Käypä hoito -suosituksia,
jotka ovat perustuneet tutkittuun näyttöön.
Terveydenhuollon vaikuttavuuden kustannuksiin vaikuttavat muutkin
tekijät kuin lääketieteen käytännöt.
Yhtä tärkeää on, että muiden
ammattiryhmien toiminta ja käytännöt
perustuvat näyttöön. Siksi olenkin erittäin
iloinen, että Hoitotyön Tutkimussäätiö sai
rahoitusta, jonka avulla se voi laajentaa nykyistä toimintaansa.
Siellä tehdään arvokasta työtä tutkittuun
näyttöön perustuvien ja vaikuttavien
hoitomuotojen hoitosuositusten luomiseksi.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tainio piti täällä erinomaisen
hyvän ja kattavan puheenvuoron. Itse haluan tässä puheenvuorossa
kiinnittää pariin seikkaan vakavaa huomiota.
Valtiovarainvaliokunta toivoi vuosi sitten, että päihdeäitien
hoidon rahoitus otettaisiin huomioon jo seuraavan talousarvion valmisteluvaiheessa.
Rahoituksen vakinaistaminen odottaa kuitenkin vielä sote-uudistusta,
joten erillinen päihdeäitien hoidon määräraha
on tänäkin vuonna tarpeen.
Toimet, jotka mahdollistavat Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan
väkivallan vastaisen sopimuksen eli niin sanotun Istanbulin
sopimuksen ratifioinnin, ovat erittäin kipeästi
kaivattuja. Ratifiointi edellyttää meiltä muun
muassa turvakotipaikkojen merkittävää kasvattamista.
Lähisuhdeväkivalta on Suomen vakavimpia turvallisuusongelmia,
josta olemme myös saaneet useita huomautuksia kansainvälisiltä ihmisoikeuselimiltä.
Suomi on sitoutunut myös hallitusohjelmassa lähisuhde-,
perhe- ja seksuaalisen väkivallan uhrien avun parantamiseen,
turvakotipaikkojen lisäämiseen ja niiden alueellisesti
tasapainoisempaan jakamiseen. Yksi merkittävä askel
oli osana hallituksen rakennepoliittista ohjelmaa tehty päätös
siirtää turvakodit suoraan valtion vastuulle,
mikä selkeyttää niiden asemaa ja rahoitusvastuuta.
Valtiovarainvaliokunta siirtäisi Istanbulin sopimuksen
edellyttämän rahoituksen lisäyksen seuraavaan
kehyspäätökseen ja lisäisi ensi
vuodelle 300 000 euroa tähän liittyviin
valmisteluihin. Tämä on oikea suunta, mutta lupaukset
odottavat vielä lunastamistaan.
Arvoisa puhemies! Talousarvion yhteydessä nostetaan
myös alkoholiverotusta. Korotus kohdistuu eri juomaryhmiin
siten, että verotus nousee yhtä paljon suhteessa
puhtaaseen alkoholiin. Veroa aiotaan korottaa keskimäärin
noin 7 prosenttia, ja alkoholijuomien hinnat nousisivat keskimäärin
2,3 prosenttia eli varsin vähän, oluttölkki
keskimäärin 4 senttiä purkilta. Alkoholiverotusta
tulee jatkuvasti tarkastella kokonaiskulutuksen ja verotulojen sääntelemiseksi.
Hallitusohjelman mukaiset maltilliset korotukset eivät
johda kotimaisen alkoholimyynnin merkittävään
korvautumiseen matkustajatuonnilla. Kokonaiskulutuksen ja terveyshaittojen suhde
on ollut jokseenkin kiinteä, mutta toisaalta kulutus on
eriytynyt väestöryhmittäin ja monet haitat
ovat keskittyneet suurkuluttajaryhmään. Suomessa
viinaan kuolee vuosittain runsaat 2 000 ihmistä,
ja tämä tarkoittaa rahaksi muutettuna 1:tä miljardia.
Jos kulutusta saataisiin vähennettyä litralla
vuodessa, alkoholikuolemat vähenisivät noin 400:lla.
Verotukseen ja kokonaiskulutukseen vaikuttamisen rinnalla tulisi
rakentaa sellaista alkoholipolitiikkaa, joka huomioi haittakäytön
taustalla olevat yhteiskunnalliset ongelmat eikä hankaloita
laatuun keskittyvän kohtuullisen käytön
kulttuurin leviämistä. Tällaista politiikkaa
olisi muun muassa pienten erikoisjuomien valmistajien, muun muassa
pienpanimojen, toiminnan helpottaminen. Olisi aika päästä eroon
tutkijoiden kieltolakitraumaksi kutsumasta kulutuksen jatkuvasta
ongelmasta.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan
tutkimuslaitoksiin kohdistetaan sekä kuluvana vuonna että ensi
vuonna huomattavia säästöjä.
Suomalaisen sosiaali- ja ter-veydenhuollon toimivuuden sekä kansalaisten perusoikeuksien
toteutumisen vuoksi on välttämätöntä,
että tutkimuslaitokset pystyvät tuottamaan tietoa
vakailla resursseilla pitkäjänteisesti.
Olemme tottuneet ajatukseen, että suomalainen tutkimustieto
on korkeatasoista, laaja-alaista ja luotettavaa. Meidän
on varmistettava päätöksillämme
se, että todella se on sitä myös jatkossa.
Painopisteen siirtäminen lyhytjänteisiin hanke-
ja tilaustutkimuksiin ei voi tällaista tulosta taata. Kaikkien
tutkimuslaitosten rahoituksen ja toiminnan vakaus on taattava seuraavassa
kehyspäätöksessä ja tutkimuslaitosten
kokonaisuudistuksen jatkovalmistelussa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon alalla
on paljonkin teemoja, joita haluaisin nostaa esiin, mutta keskityn
aluksi lapsiperheiden asemaan.
Kuten tässä salissa on usein toistettu, meillä ei ole
varaa toistaa niitä virheitä, joita teimme 1990-luvun
laman aikana, kun muun muassa lasten ja nuorten palveluista leikattiin.
Myöhemmin on osoittautunut, että näiden
leikkausten hinta on ollut kova ja seuraukset näkyvät
nykypäivänäkin.
Ne näkyvät toisaalta ihmisten elämässä,
kun eriarvoisuus on lisääntynyt ja köyhyys
kasvanut ja muuttunut myös ylisukupolviseksi. Mutta ne näkyvät
myös lapsiperheiden palveluiden nykyisessä tasossa.
Monellakaan alalla ei ole päästy takaisin lamaa
edeltävään palvelutasoon. Yksi erittäin
vakava esimerkki on lapsiperheiden kotipalveluiden järjestäminen.
Vaikka niistä on viime vuosina puhuttu paljon, kunnat tinkivät
helposti niiden järjestämisestä.
Meidän on kehitettävä perhetukipalveluja
karsimisen sijaan. Tämän rinnalla meidän
on arvioitava myös lapsiperheiden riittävä sosiaaliturva, niin
minimivanhempainpäivärahataso, elatustukitaso
kuin myös lapsiperheiden asumistuki. Kyse on kokonaisuudesta,
jonka tavoitteena on oltava poistaa lapsiperheiden köyhyyttä ja
lisätä hyvinvointia.
Kun me nyt perhepoliittisen linjanvedon yh-teydessä karsimme
kuntien velvoitteita ja pyrimme kohdentamaan resursseja nykyistä tehokkaammin,
olisi tärkeää satsata nimenomaan lapsiperheiden
tavallista arkea tukeviin peruspalveluihin. Sieltä saamme
kaikkein parasta tulosta aikaan. Niin parannetaan jokaisen lapsen
ja nuoren kasvun edellytyksiä. Kun perhe saa tukea arkeensa,
vanhemmat jaksavat paremmin ja koko perheen hyvinvointi lisääntyy.
Kun neuvolatoiminta ja kouluterveydenhuolto pelaavat, monet asiat
ratkeavat parhain päin jo ennen kuin niistä ehtii
kehittyä mitään ongelmia lapsen kasvuun tai
kehitykseen.
Esimerkiksi neuvolan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon
palvelut ovat tiukentuneen normiohjauksen, korotettujen valtionosuuksien sekä valvonnan
myötä parantuneet. Kaikkien terveystarkastusten
ja erityisesti laajojen terveystarkastusten toteuttaminen on huomattavasti
yleistynyt niin neuvolassa kuin kouluterveydenhuollossa.
Kuitenkaan, kuten perusterveydenhuollossa laajemminkin ottaen,
etenkään lääkäreiden
määrä ei ole vielä tyydyttävällä tasolla,
vaan riittävästi koululääkäreitä on
vain 11 prosentissa terveyskeskuksista. Sen vuoksi on tärkeää,
että kouluterveydenhuollon parantamista jatketaan edelleen.
Samassa hengessä myös ensi vuonna voimaan tuleva
oppilas- ja opiskelijahuollon lainsäädännön
kokonaisuudistus on osoitus hyvästä ehkäisevästä peruspalveluita
turvaavasta laista, jonka olemme saaneet aikaan vaikeasta taloustilanteesta
huolimatta. Vastaavalla tavalla meidän pitää onnistua
myös tulevan sosiaalihuoltolain uudistuksen kanssa.
Arvoisa puhemies! Kun puhumme kuntien järjestämisvastuulla
olevista sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista, on hyvä pitää mielessä,
että valtiolla on vain ohjaava rooli siinä, miten
palvelut kunnissa järjestetään ja mihin
valtionosuudet tarkasti ottaen käytetään.
Siksi olisi tärkeää, aivan kuten valiokunnan
mietinnössä on painotettu, että parhaat
käytännöt ja kuntien kehittämät
vaikuttavat, kustannustehokkaat mallit hyödynnetään.
Yksi iso toimintamalli, tai oikeastaan toimintafilosofia, on
ennalta ehkäisevien palveluiden tehostaminen ja palvelukokonaisuuksien
järjestäminen niin, että ennakoivasta
ja monialaisesta työstä saadaan paras tulos aikaan.
Ennaltaehkäisyllä voidaan saavuttaa myös
suuria taloudellisia säästöjä lastensuojelussa,
psykiatrisissa palveluissa, vanhustyössä ja terveydenhoidossa.
Esimerkiksi lasten huostaanoton ja sijoittamisen kustannukset
ovat niin suuret, että yhdenkin huostaanoton välttämiseksi
melkein mikä tahansa määrä ehkäisevää työtä tai
avohuollon työtä on kannatettavaa. Tämän
faktan pitäisi pysäyttää meidät
kaikki ajattelemaan, miten kunkin omassa kunnassa palvelut järjestetään
ja onko kaikki voitava tehty, jotta lasten hyvä kasvu on
turvattu.
Arvoisa puhemies! On olennaista, että satsataan riittävästi
sekä ehkäisevään että korjaavaan toimintaan.
Eli koska varsinaisia lastensuojelupalveluita kuitenkin tarvitaan,
ne pitää myös resursoida riittävästi
ja järjestää palvelut vaikuttavasti.
Onkin hyvä, että vaikeasta taloudellisesta tilanteesta
huolimatta olemme voineet tehdä myös parannuksia
lastensuojelun kehittämiseen.
Eduskunta lisäsi kuluvan vuoden talousarvioon 3,4 miljoonaa
euroa lapsiperheiden ennalta ehkäisevien ja varhaisen tuen
palveluiden sekä lastensuojelun kehittämiseen.
Lisäksi hallitus esittää lastensuojeluun
lisäresursseja ensi vuodelle, sillä valtionosuuksia
korotetaan 4,65 miljoonalla eurolla lastensuojelun kehittämiseksi.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä sosiaali- ja terveydenhuollon
hallinnonalalla olisi paljon tärkeitä ja mielenkiintoisia
asioita, joista olisi hyvä nostaa esille ne keskeisimmät
ainakin. Ajan rajallisuuden vuoksi keskityn oikeastaan vain yhteen
asiaan.
Haluan kuitenkin kiittää hallitusta siitä,
että se ei pelkästään leikkaa vaan
se myös lisää joissain kohdin määrärahoja:
valtiovarainvaliokunnan huomio kiinnittyi esimerkiksi Ensi- ja turvakotien
liiton kehittämän Pidä kiinni -hoitojärjestelmän
toimivuuteen, ja se myönsi 1,5 miljoonaa lisää päihdeäitien
hoidon varmistamiseksi. Tällainen ennalta ehkäisevä työ on
tärkeää ja arvokasta, koska se säästää käytännössä yhteiskunnan
varoja, ei pelkästään lasten osalta vaan
myös äitien osalta. Valiokunta kiinnitti huomiota
siihen, että tämä rahoitus täytyy
saada kestävälle pohjalle, että hallitus
ottaa tämän huomioon 2015 talousarviota esittäessään.
Toivonkin, että hallitus tämän huomioi.
Toisena tärkeänä kohtana pidän
sitä huomiota, että valtiovarainvaliokunta lisää nuorten
syrjäytymisen ehkäisyyn 400 000 euroa
matalan kynnyksen toiminnan juurruttamiseen. Tämä Sininauhaliiton
Vamos-projekti on erinomainen esimerkki siitä, kuinka tiivis
ja moniammatillinen rinnalla kulkeminen auttaa nuorta juurtumaan
osaksi yhteiskunnan palveluita ja toimintoja. Pitäisinkin
tärkeänä, että hallitus huomioisi tulevaisuudessa
enemmän tällaista ennalta ehkäisevää työtä.
Sininauhaliitolla on noin 100 järjestöä,
jotka toimivat nimenomaan ennalta ehkäisevän ja
korjaavan työn alueella erinomaisin tuloksin.
Arvoisa puhemies! Varsinainen päähuomioni koskee
valtiovarainvaliokunnan ehkä hyvin pieneltä kuulostavaa
huomiota. Valtiovarainvaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että äitiyspakkaukseen ei enää sisälly
imetysopasta. Aika hyvä huomio. Itseäni tämä siinä mielessä koskee,
koska sattuneesta syystä olen saman talon katon alla kätilön
kanssa, ja hän on tällä alueella kouluttajana,
ja jotain olen siitä kuullut.
On mielenkiintoinen asia — jos ei tiedä sitä aikaisemmin — että 95
prosenttia ensisynnyttäjistä valitsee äitiyspakkauksen. Äitiyspakkauksia jaetaan
noin 40 000 vuodessa. Mutta kuitenkaan vuodesta 2011 lähtien
tätä imetystietoa ei enää jaeta äitiyspakkauksen
mukana. Asia on korvattu listalla www-osoitteita. Äitiyspakkaus
on kuitenkin ollut suosiossa ja ainoa luotettava kanava imetystiedon
jakeluun ennen kaikkea ensisynnyttäjälle. THL
on imetyksen edistämisohjelmassaan 2009—2012 olettanut,
että Kätilöliitto jakaa tämän
vihon kaikille ensisynnyttäjä-äideille.
No, tämä on hyvin vaikeaa nytten tämän
johdosta, koska tällainen päätös
on jossakin tehty. Siinä mielessä, vaikka tämä on
vähäpätöiseltä kuulostava
asia, toivoisin, että tämä jatkossa selvitettäisiin,
voisiko tätä hyvää perinnettä jatkaa. Mehän
tiedämme, että imetys suojelee lasta infektioilta
ja lisää vastustuskykyä. Lisäksi
suomalaisen psykiatrian väitöstutkimuksen mukaan lapsena
saatu rintaruokinta voi vähentää vihamielisyyttä.
Mitä pidemmälle lääketiede menee, niin
sitä enemmän se vahvistaa sitä, että rintaruokinta
on lapsille hyvin tärkeää. Toivoisin,
että valiokunta seuraa jatkossa tämän
tiedon leviämistä. — Kiitos.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
suuri asia on ollut sote-uudistus ja sitä valmistelleen
työryhmän raportti. En mene sen yksityiskohtiin,
mutta menen siihen, miten tästä eteenpäin.
En tiedä, missä muodossa hallitus lähettää lausuntopyyntönsä kunnille,
mikä on se pohja, onko se suoraan se paperi vai onko se
jotakin muuta. Oleellista on se, että kuntien lausunnot
otetaan huomioon — että kuntien lausunnot otetaan
huomioon, se on hyvin tärkeä asia. Olen hyvin
huolissani siitä tilanteesta, tai luulisi hallituksen olevan
huolissaan, jos ajetaan väkisin läpi tämän tyyppinen
ratkaisu, joka tässä työryhmän
esityksessä on. Ketkä ovat ne, jotka sen toteuttavat?
Nimittäin näyttää siltä,
että ne, jotka ovat keskeisessä roolissa siinä,
eivät usko tähän esitettyyn pohjaratkaisuun.
Ei ole vähäisestä asiasta kysymys.
Arvoisa puhemies! Sitten toinen kokonaisuus, joka liittyy tähän,
on nämä palvelut sinänsä, joka on
pääasia. Meidän olisi pitänyt
keskittyä koko uudistuksessa palvelunäkökulmaan,
mutta tässä sote-uudistuksessa pääasiaksi
tuli systeemi, järjestelmä, hallinto, ja kun näin
on, se päätarkoitus unohtuu. Tässä pantiin
palvelemaan tämä suuri sote-uudistus kuntarakenteen
muutosta, ja tulokset eivät sen vuoksi tule olemaan hyviä.
Palveluista toinen näkökulma, johon viittasi muun
muassa äsken edustaja Mäkisalo-Ropponen, on se, että meidän
pitää pystyä arvioimaan eri toimintojen
vaikuttavuutta paljon tehokkaammin kuin nyt sekä kuntatasolla
että valtakunnan tasolla. Se on ollut pitkän aikaa
melkoinen ongelma, että tässä ei ole
riittävästi osaamista.
Arvoisa puhemies! Haluan puuttua myös siihen, mikä on,
voiko sanoa, sosiaali- ja terveydenhuollon alalla suurin kustannuksia
aiheuttava asia. Se on pahoinvointi, ja se pahoinvointi näkyy
kaikenikäisissä ihmisissä: se näkyy
syrjäytymisenä, ja se näkyy monenlaisena
muuna ongelmana.
Edustaja Kiljunen puuttui edellä lapsiperheiden tilanteeseen.
Se on hyvin ajankohtainen ja tärkeä asia. Meidän
on tärkeä tukea vanhemmuutta ja sitä,
että kodit ovat eheitä, turvallisia ja että lapsilla
on turvallinen kasvuympäristö. Meidän
on syytä tukea vanhempia kasvamaan vanhemmuuteen ja vastuuseen
lapsista. Muuten käy niin, että lasten lähin
omainen on käytännössä viranomainen.
Kasvatusvastuuta ei voi ulkoistaa, vaan päävastuun
tulee olla vanhemmilla, ja sitä vastuun ottamista meidän
on tuettava. Siihen liittyvät sitten ne tuet, joita perheiden
hyvinvointiin osoitetaan, ettei niitä ajeta laman aikana
tai talou-dellisen niukkuuden aikana alas. Siihen kuuluu kotihoidon
tuki, siihen kuuluvat lapsilisät, ja siihen kuuluu kotipalvelu.
Oikea-aikainen apu auttaa paljon selviytymään,
ja sen taloudellinen, henkinen ja sosiaalinen vaikutus on merkittävä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi tähän pahoinvointiin
liittyen tartun yhteen asiaan, jonka edustaja Tiainen otti esille,
ja se on se, miten suuri ongelma yhteiskunnassamme, pahoinvointiin
vaikuttava ongelma, on alkoholi. Välilliset kustannukset,
jotka tässä salissa monta kertaa ovat olleet esillä,
ovat vuositasolla eri arvioiden mukaan 3—5 miljardia euroa.
Se on valtava summa. Hyvin vähän puhutaan esimerkiksi
siitä, että vuosittain rattijuopon uhrina kuolee
noin 80 ihmistä ja kuinka paljon vammautuukaan. Ne asiat,
millä voimme tähän vaikuttaa, ovat myös
koko yhteiskuntamme hyvinvointiin vaikuttavia asioita. Alkoholipolitiikka
kaikkine toimenpiteineen on hyvin tärkeä.
Monet asiantuntijat ovat sanoneet, että meillä yhteiskunnassamme
on taipumus vähätellä näihin
liittyviä ongelmia. Mielestäni näihin
asioihin pitää pystyä tarttumaan ajassa
ja riittävin toimenpitein.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Tänään olemme
keskustelleet Suomen tulevasta mallista sosiaali- ja terveyspalvelujen
järjestämisessä. Vähemmälle
huomiolle tämän päivän keskustelussa
on jäänyt kolmannen sektorin toimijoiden panos.
On tunnettua, että erilaisten järjestöjen
kautta pystytään tuottamaan yhteiskunnan tarvitsemia palveluja
erittäin kustannustehokkaasti. Kuulin äskettäin
erään asiantuntijan arvioivan, että parhaimmillaan
järjestöjen kautta tehtyjen panostusten vipuvaikutus
on jopa kahdeksankertainen, eli yhden euron panoksella saadaan kahdeksan
euron tulokset. Tätä vipuvaikutusta olisi tulevaisuudessa
pystyttävä hyödyntämään
paljon nykyistä tehokkaammin. Rahoituksen suuntaamisen
avulla tulisi kolmannen sektorin toimijoita ohjata erikoistuneeseen
ja laadultaan korkeatasoiseen toimintaan julkisia ja kaupallisia
toimijoita täydentävillä palvelutuotannon
sektoreilla.
Yhtenä erinomaisena esimerkkinä haluan tässä nostaa
esille kaikkein vaikeimmin työllistettävien avuksi
kehitetyn vaihtoehtoisen koulutuksen mallin, joka tunnetaan nykyisin
nimellä Valo-malli. Tätä mallia on kehitetty
ja pilotoitu Rauman Seudun Katulähetyksen toimesta — järjestön,
joka muuten kuuluu edustaja Niikon mainitseman Sininauhaliiton verkostoon — jo
useiden vuosien ajan.
Mehän tiedämme, että osalle peruskoulun
lopettaneista nuorista toisen asteen koulutukseen siirtyminen on
kerta kaikkiaan ylittämätön kynnys. Tämä johtuu
siitä, että näillä nuorilla
elämänhallinta on siinä määrin
hukassa, että normaaliin tavoitteelliseen päiväopiskeluun
toisen asteen oppilaitoksessa ei yksinkertaisesti ole valmiuksia.
Näitä nuoria on maassamme tuhansia. Ongelmien
taustalla voi olla päihdeongelmia, rikoskierrettä,
mielenterveysongelmia ja muita tämänkaltaisia
henkilökohtaiseen elämään liittyviä syitä,
jotka muodostuvat esteeksi normaalin koulunkäynnin onnistumiselle.
Moni kunnan sosiaalityöntekijä on miettinyt, mitä näiden
nuorten kanssa olisi tehtävä. Ovatko he menetettyjä tapauksia,
tuomittuja syrjäytymään? Sen lisäksi,
että kyseessä on mitä surullisin inhimillinen
tragedia, on syrjäytyminen ja yhteiskunnan ulkopuolelle
ajautuminen myös taloudellinen kysymys. On arvioitu, että yksi
ulkopuoliseksi ajautuva nuori tulee maksamaan elinaikanaan yhteiskunnalle
jopa 1,5 miljoonaa euroa erilaisina yhteiskunnan tukipalveluina.
Valo on kolmannen sektorin toimijoiden panokseen vahvasti nojaava
toimintamalli, joka on jo osoittanut toimivuutensa. Mallissa yhdistetään
toisen asteen koulutus ja kuntouttava työpajatoiminta.
Työpajassa nuori saa käytännönläheistä opetusta,
ja koulutuksen sopivassa vaiheessa hän voi näyttökokeella
osoittaa hankkimansa osaamisen työpajan kanssa yhteistyösopimuksen
tehneelle toisen asteen koulutusorganisaatiolle. Tällä tavalla
ongelmainen nuori saa todistuksen suoritetusta toisen asteen koulutusohjelman
osasta ja saattaa tämän todistuksen avulla jo
työllistyä tai sen ansiosta rohkaistua ja motivoitua
jatkamaan opintoja toisen asteen oppilaitoksessa. Monille nuorille
tämä matalan kynnyksen koulutusmuoto on ollut
se pelastusrengas, jolla syrjäytymiskierre on saatu poikki.
Valo-koulutuksen piiriin tulleista niin sanotuista toivottomista
tapauksista on peräti 60 prosenttia saanut kiinni elämän
syrjästä ja pystynyt siirtymään
joko työelämään tai koulutukseen, kun
perinteisin menetelmin tämä eteenpäinohjautumisprosentti
on 10 prosentin suuruusluokkaa. Tällä hetkellä mallia
ollaan levittämässä uusille paikkakunnille
Sininauhaliiton jäsenjärjestöjen verkostossa,
ja on realistista olettaa, että Valo-mallin avulla pystytään
tulevina vuosina pelastamaan jopa satoja nuoria kohtalokkaalta ja todellakin
kalliiksi tulevalta syrjäytymiskierteeltä. Ja
niin kuin jo aiemmin tässä kuulimme, STM:n pääluokkaan
on sisällytetty 100 000 euron määräraha
Valo-mallin edistämiseen.
Arvoisa puhemies! Valo-hanke on oivallinen esimerkki siitä,
miten kolmannen sektorin toimijat voivat todella merkittävällä panoksella
tukea julkista sektoria peruspalvelujen tuottamisessa. Toivon, että näitä mahdollisuuksia
opimme tulevaisuudessa hyödyntämään
täysimääräisesti, kun käymme
nujertamaan miljardien kestävyysvajettamme.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vielä tässä muutama
asia, joihinka halusin vielä tulla sanomaan. Aiemmin keskityin
lähinnä lapsiperheiden palveluihin, mutta nyt
nostan esille muutaman minulle tärkeän asian.
Omaishoito on ollut minulle tärkeä asia. Olen ollut
lähellä omaishoitotilannetta sekä sitten
olen myös tällä hetkellä Omaishoitajat
ja läheiset -liiton puheenjohtajana. Pääsen
sitä kautta kohtaamaan useita hyvin erilaisia, vaativia
ja vaikeita omaishoitotilanteita, minkä takia haluan siitä muutaman
sanan tänään vielä tässä tuoda
esille.
Omaishoito on kunnan kannalta erittäin hyvä ja
edullinen hoidon järjestämisen vaihtoehto. Arvioiden
mukaan sopimuksen tehneiden omaishoitajien tekemä työ säästää tänä vuonna kuntien
sosiaalipalveluiden menoja arviolta 1,1 miljardia euroa. Toimiva
omaishoito on myös edellytys vanhusten laitoshoidon tarpeen
vähentämiselle. Tosiasia on, että ellemme
panosta omaishoitoon, emme selviä tulevaisuuden haasteista.
On erittäin hyvä, että peruspalveluministerin
alaisuudessa työryhmä valmistelee tällä hetkellä työtään
omaishoidon tuen valtakunnallisista kriteereistä ja omaishoidon
hoitopalkkioiden ja tukipalvelujen vaihtoehtoisista järjestelmistä ja
rahoitusmalleista.
Meidän on jatkossa satsattava omaishoidon kehittämiseen
suunnitelmallisesti ja huomattavasti nykyistä enemmän.
On kuitenkin tärkeää, ettei ihmisten
hoitoa ja vastuuta heidän hyvinvoinnistaan vain sysätä läheisille.
Omaishoitoa suunnittelevien täytyy voida luottaa siihen,
että he saavat tarvittavat tukipalvelut arkiseen elämäänsä ja
voivat myös pitää laissa säädetyt
vapaapäivät, luottaa siihen, että hoidettavan
sijaishoito ja hoiva on järjestetty hyvin.
Arvoisa puhemies! Odotettu vanhuspalvelulaki, joka takaa ikääntyneen
väestön hyvinvoinnin ja iäkkäiden
henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelujen saannin, on
ollut voimassa heinäkuun alusta saakka, ja lakia viedään
asteittain käytäntöön. Lain
keskeinen tavoite on ikäihmisen osallisuuden takaaminen,
hänen itsemääräämisoikeutensa
kunnioittaminen ja hyvän elämän turvaaminen.
Meidän pitää turvata ikäihmisille mahdollisimman
hyvä toimintakyky ja toimintaympäristö,
jolla voimme tukea arkista, päivittäistä elämää.
Tätä tehdään esimerkiksi palvelutarpeen
arvioinnilla ja tarpeenmukaisten palveluiden tarjoamisella. Tähän
liittyy myös asumismuotojen monipuolistaminen, tehostetun
palveluasumisen ja ryhmäkokojen kehittäminen sekä kotona
asumisen vahva tukeminen.
Lain voimaantulon myötä on aloitettu avopalveluiden
vahvistaminen sekä ikäihmisten hoidon laatusuosituksia
uudistamalla että valtion rahoituksen lisäämisellä.
Tähän liittyy myös linjaus siitä,
että laitosten, käytännössä terveyskeskusten
vuodeosastojen, roolia pitkäaikaisen asumisen paikkana
vähennetään määrätietoisesti.
On erittäin hyvä, että lain toimeenpanon
seurantaan sisältyy myös liikuntaan liittyviä indikaattoreita, sillä liikunnalla,
oikea-aikaisella kuntoutuksella ja kuntouttavalla työotteella
voidaan hidastaa merkittävästi toimintakyvyn heikkenemistä ja
pidentää itsenäistä kotona asumista.
Liikunnalla ja fyysisen toimintakyvyn paranemisella voidaan vähentää kaatumisia
ja kaatumisvammoja sekä saavuttaa näin kansantaloudellisia
hyötyjä. Esimerkiksi yhden lonkkamurtuman akuuttihoidon keskimääräiset
kustannukset ovat noin 20 000 euroa. Ensi vuoden budjetissa
vanhuspalvelulain toimeenpanoon kohdistetaan 54,5 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Ensi- ja turvakotien liiton päihdeongelmaisille
odottaville äideille ja heidän perheilleen kehittämään
Pidä kiinni -hoitojärjestelmään,
johon pääsee vuosittain noin 250 perhettä,
lisätään nyt 1,5 miljoonaa euroa. Valtakunnallisen
hoidon tulokset ovat olleet erittäin hyviä, ja
hoidolla on voitu välttää myös
pienten lasten huostaanottoja. Eduskunta on jo neljänä peräkkäisenä vuonna
lisännyt talousarvioon erillisen määrärahan
hoitojärjestelmän jatkuvuuden varmistamiseksi.
Kun Raha-automaattiyhdistyksen rahoitus ohjelmalle on pienentynyt,
valtionosuuksiin on vuodesta 2011 lukien tehty 3 miljoonan euron
lisäys päihdeongelmaisten äitien ja heidän
lastensa palvelujen varmistamiseen, mutta käytännössä lisäys
ei valitettavasti ohjautunut päihdehoitoon kaikissa kunnissa.
Sote-uudistuksen yhteydessä hoito on tarkoitus keskittää erityisvastuualueille.
On kuitenkin olennaista varmistaa, että päihdeäitien
palveluiden rahoitus saatetaan kestävälle pohjalle
ja että hallitus ottaa rahoitustarpeen huomioon vuoden
2015 talousarvioesityksestä lähtien.
Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseen
ja poistamiseen tähtäävän Istanbulin
sopimuksen ratifioinnin valmisteluun lisätään
0,3 miljoonaa euroa. Asiasta on tällä viikolla
puhuttu ilahduttavan paljon (Puhemies: No niin, nyt on taas kulunut
5 minuuttia!) sekä aiemmin tänään että ulkoministeriön
pääluokassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Ahvenjärvi nosti hyvin esille
kolmannen sektorin merkityksen ja vaikuttavuuden Rauman Valo-projektin
osalta. Tämä vahvistaa meille kaikille kansanedustajille
sitä käsitystä, että kolmas
sektori on merkittävä toimija suomalaisessa yhteiskunnassa
ja tämän johdosta meidän ei tulisi väheksyä sitä.
Tosiasiassa kuitenkin kuntien heikko taloudellinen tilanne esimerkiksi
valtionosuuksien leikkauksien johdosta johtaa toki siihen, että se
vaikuttaa myös järjestöjen avustusten
määrään. Siinä mielessä toivon,
että hallitus seuraa tilannetta ja pitää huolen
siitä, että kolmas sektori voi hyvin.
Arvoisa puhemies! Varsinainen asiani oli se, että tässä pääluokassa
33 minulla on vain yksi esitys, jonka haluan huomenna äänestyttää.
Se koskettaa määrärahan osoittamista
terveyden edistämiseen. Tupakointi on vähentynyt
pitkällä aikavälillä sekä miesten
että naisten osalta, mutta vuodesta 2010 vuoteen 2011 tupakkatuotteiden
kulutus on hieman lisääntynyt. Lisäksi
myös alkoholinkulutusta yritetään saada
laskuun, kuten edustaja Tölli täällä aikaisemmin
puhui. Terveyden edistämisen määrärahasta
ollaan vuoden 2014 talousarviossa vähentämässä kuitenkin 650 000
euroa. Tämä on huolestuttavaa ajatellen yksittäisten
kuntien tilanteita, kun päihteiden käyttö ja
tupakointi eivät ole vähentyneet leikkausten tahdissa.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä, kuinka
oppositio yrittää esittää hallitukselle järkeviä ja
hyviä toimenpiteitä ennalta ehkäisevän
työn lisäämiseksi. Näin ollen
toivon, että hallitus ei aina sitä punakynää käytä vaan
nappaa näitä hyviä ideoita itselleen
ja omii ne sekä toisi ne talousarviossa myös käyttöön.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Rundgren taitaa käyttää nyt
viimeisen puheenvuoron tässä pääluokassa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Se on mahdollista. — Edustaja Tölli
nosti täällä viisaasti kansakunnan pahoinvoinnin,
kun puhutaan sosiaalisista ongelmista. Perheet, lapset, kodit kärsivät
tästä. Kun toisessa pääluokassa
käsittelimme koulutusta, niin on pakko todeta tässä, että kyllähän
peruskoulunkin rauhattomuuden ja oppimisvaikeuksien taustalla hyvin
usein ovat kodin arjen ongelmat, jotka sitten heijastuvat kouluun.
Tarvitaan siis yhteispanostuksia sosiaali- ja terveystoimen ja sivistystoimen
kanssa, että tähän voitaisiin puuttua.
Toiseksi, edustaja Tölli nosti alkoholikysymyksen.
Tästä on paljon tässäkin salissa
puhuttu. Kaksi tekijää vaikuttaa siihen, kuinka
paljon Suomessa alkoholia nautitaan. Se on alkoholin saatavuus,
ja toinen on hinta. Valtio on verotuksella puuttunut tuolloin tällöin,
ohjannut alkoholipolitiikkaa. Kun veroa on laskettu, on kulutus kasvanut.
Kun veroa on nostettu, on kulutus pienentynyt. Matkustajatuonti
ei ole koskaan noussut niin paljon kuin kulutus on vähentynyt
veroja nostettaessa.
Haluan tässä nostaa erään
näkemyksen, joka mielestäni sosiaali- ja terveysministeriön
pitäisi ottaa työlistalle, ja se on tuon päivittäistavarakaupassa
myytävän oluen alkoholipitoisuuden laskeminen.
Korkeamman alkoholipitoisuuden omaavat oluet pitäisi pystyä siirtämään
Alkoon. Tällä olisi aivan varmasti alkoholin kokonaiskulutusmäärää laskeva
vaikutus. Sillä olisi vaikutusta niihin miljardimenoihin,
joista täällä aiemmin puhuttiin, ja sitten
myöskin siihen inhimilliseen kärsimykseen, jota
alkoholi monissa perheissä ja lähipiirissä aiheuttaa
Suomessa. Suomessa on kerta kaikkiaan löydettävä vastuullinen,
aikuinen, tasapainoinen asenne alkoholiin ja alkoholipolitiikkaan,
ja sitä on johdonmukaisesti pystyttävä toteuttamaan.
Yleiskeskustelu pääluokasta 33 päättyi.