Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Ollilan työryhmän raportti
kilometriperusteisen autoilun verotuksesta julkistettiin tiistaina.
Järjestelmän lopullista kustannusarviota ei tiedetä,
ja pelkät alkuinvestoinnit maksavat suunnilleen puoli miljardia
euroa. Vuosikustannusten arvioidaan olevan noin 130 miljoonan euron
luokkaa. Kilometrivero olisi vuosittaisilta perimiskustannuksiltaan
jopa kymmeniä kertoja kalliimpi vero periä kuin
mikään nykyisistä liikenteeltä perittävistä veroista.
Polttoainevero on nykyliikenteen veroista edullisin perittävä.
Kysynkin ministeriltä: onko tämä teidän
käsityksenne kustannustehokkaasta verotuksesta?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy ensinnäkin
todeta, että työryhmä on tosissaankin
tehnyt kaksi vuotta hyvää työtä hallitusohjelmakirjauksen
pohjalta, jossa on ollut tarve arvioida suomalaisen liikenteen verotuksen
pohjaa ja myös sitten sitä, minkälaista
mallinnusta jatkossa olisi tarpeen tehdä. Tämän
työryhmätyön vastaanottotilanteessa sanoin
hyvin suorin sanoin ja selkeästi — valitettavasti
se asia ei ole (Hälinää — Puhemies koputtaa)
tullut julkisuudessa isommin esille — että työryhmän
työn jälki on ollut hyvää, ja
se on nyt vastaanotettu. Sen jälkeen työ lähtee
vuodenvaihteen jälkeen laajalle kuulemiskierrokselle. On
kyse todella isoista yhteiskunnallisista kysymyksistä,
kuten liikenteen verotuksesta, ja sen vuoksi haluamme kuulla kaikkia
asiaan liittyviä osapuolia. Sen jälkeen, kun kuulemiskierros
on käyty ja tulokset analysoitu, hallitus tutkii sekä nämä lausunnot
että raportin ja pohtii keskuudessaan, onko tarvetta tehdä lisäselvityksiä,
analysointia siitä, millä tavalla liikenteen verotusta
jatkossa pitäisi kehittää. Mutta tällä hetkellä tosiaankin
voin sanoa sen, että raportti (Puhemies koputtaa) on vastaanotettu
mutta sitä ei ole vielä tässä vaiheessa
millään tavalla poliittisesti käsitelty.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Kaikilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa
uutta, vähäpäästöistä autoa.
Toisaalta esityksessä kohtuuttoman veron kouriin joutuvat
syrjäseudulla, pitkien etäisyyksien maakunnissa
asuvat, julkisen liikenteen ulottumattomissa olevat kansalaiset. Myös
pääkaupunkiseudun jo entuudestaan kalliit asumis-
ja elinkustannukset kärsivät, asukkaita kuritetaan
verolla. Kun ehdotettu verojärjestelmä perustuu
jatkuvaan satelliittipaikannukseen, ovat kansalaiset syystäkin
huolissaan yksityisyydestään. Miten ministeri
aikoo turvata sen, että kansalaiset eivät joudu
epätasa-arvoiseen asemaan kilometriveron maksuvyöhykkeitä muodostettaessa?
Ja näettekö, ministeri, asialliseksi sen, että isoveli
valvoo kaikkia omalla autolla ajavia?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy korjata sen verran, että kuten
sanoin jo aikaisemmin, niin tätä raporttia ei
ole käsitelty vielä poliittisesti millään tavalla
eikä mitään linjauksia ole tehty. Se,
mikä on iso kysymys koko raportissa, on se, että siinähän
on kolme erilaista mallinnusta ja itse asiassa syrjäseudut
ovat jokaisessa mallissa voittajia. Sen takia toivoisinkin, että myös
perussuomalaisten eduskuntaryhmä perehtyisi tähän
raporttiin todella tarkasti, ettei synnytetä kansalaisille sellaista
mielikuvaa, että työryhmä olisi esittänyt jotain
sellaista mallia, joka asettaa suomalaiset kansalaiset, varsinkin
syrjäseuduilla, eriarvoiseen asemaan.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Puhutaan nyt sitten siitä raportista
nimenomaan. Siellä tavoitteena on ohjata henkilöautoilua
vähemmäksi ja toimintaa joukkoliikenteeseen. Kuitenkin
samalla kerrotaan, että tavoitteena on pitää verot
samoina. Mistä tämä ohjattavuus syntyy, jos
ei veronkorotuksena, ja mistä sitten rahat joukkoliikenteen
kasvaviin tarpeisiin? Jos tämä tapahtuu niin,
että autoilu vähenee ja verokertymä halutaan
pitää samana, niin eikö silloin käy niin,
että sellaisella harvaan asutulla alueella, missä joukkoliikennettä ei
ole, verot kasvavat entisestään, koska halutaan
verotulot pitää samana?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy muistuttaa kaikkia edustajia
siitä, että tulevina vuosikymmeninä Suomea
samalla tavalla kuin koko muuta Eurooppaa ja koko muuta maailmaa
tulee kohtaamaan iso kysymys siitä, millä tavalla
me vastaamme sekä liikenteen päästökaupan
että liikenteen energiatehokkuuden vaatimuksiin.
Jokainen teistä tietää, että Suomessa
on tällä hetkellä lähestulkoon
Euroopan vanhin autokanta. Se tarkoittaa myös sitä,
että tulevina vuosikymmeninä suomalainen autoilija
on ison haasteen edessä. Mikäli mitään
meidän verotuspohjalle ei tehdä, niin ainoa työkalu
on nostaa polttoaineveroa. Jos ajatellaan tätä hallituskautta, olemme
valitettavasti joutuneet kahteen eri otteeseen nostamaan polttoaineveroa,
ja se ei ole kyllä ollut kansalaisten toivomusten ykköslistalla. Ja
mikäli mitään ei tehdä, niin
me olemme siinä tilanteessa, että lyhyellä aikajänteellä polttoaineveroa
pitäisi nostaa monia kymmeniä senttejä. Onko
se sitten se ainoa työkalu, mitä toimijat haluavat
esittää, että polttoainevero nostetaan
(Puhemies koputtaa) pilviin, millä ei pystytä ohjaamaan
myöskään sitä, millä tavalla
kohdellaan niitä alueita, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa
kuin oman auton käyttö?
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on yksi hyvin
periaatteellisesti merkittävä asia. Millä oikeudella
ja miten kansalaisten liikkumista valvotaan? Vapaassa maassa on
vapaa liikkuvuus. Ihmisen pitää saada mennä paikasta toiseen
vapaasti, minne haluaa, ilman että se on kenenkään
tiedossa, missä hän liikkuu, kenen kanssa hän
liikkuu ja kuinka paljon hän liikkuu. Tämä on
kansalaisvapauskysymys jos joku, ja tämä on sellainen
periaatteellinen kysymys, että mielestäni Suomea
ei pidä ajaa sellaiseen orwellilaiseen järjestelmään,
jossa kontrolloidaan liikkumista ja joka johtaa väistämättä siihen,
että erilaisia rekistereitä ruvetaan yhdistelemään.
Mitä te sanotte tähän periaatteelliseen
kysymykseen kansalaisen ja yksilön oikeusturvasta olla
valvomatta tässä vapaassa maassa? (Jouko Skinnari: Amerikkalaiset
tietää, missä Soini on, koko ajan!)
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on koko ajan korostanut sitä myös
työryhmän työn ohjeistuksessa, että täytyy
rakentaa sellainen malli, jossa kansalaisten perusoikeudet kyetään
turvaamaan. On aivan selvin sanoin sanottu se, että mitään
sellaista mallia ei tuoda, joka estää kansalaisten
perusoikeuksien toteutumisen, ja minä uskon, että sekä eduskunnan
perustuslakivaliokunta että myöskin oikeuskansleri
pitävät siitä huolen, että mitään
sellaista mallia ei Suomeen tule.
Surullisinta on tietysti se, että meitä pystytään valvomaan
puhelimen kautta tänä päivänä ihan joka
paikassa. Ihmiset kommentoivat Facebookissa tänä päivänä,
että heitä ei saa valvoa, ja samanaikaisesti Facebookissa
näkyy, että kansalainen on sijainniltaan Tohmajärven
peräkylän takaosastolla.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen kysymys. Kansalaisia
valvotaan tänä päivänä hyvin
paljon, mutta tässä verotuskysymyksessä on
lähdetty siitä, että pitää pystyä rakentamaan
malli, jossa tiedot ovat kansalaisten omassa käytössä ja
lähtökohtaisesti personoituja tietoja, joita kansalainen itse
hallitsee. Täytyy muistaa, että satelliittiteknologia
(Puhemies koputtaa) on sellaista, että valvotaan niitä teitä,
ei kansalaisia ja heidän liikkeitään.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Ollilan työryhmän
raportti sisältää monia kysymyksiä ja
monia ongelmia. Yksi kysymys on se, miten turvataan työssä käyvien
ihmisten mahdollisuudet käydä töissä niin,
että kustannukset eivät kasva. Siihen tämä malli
ei tuo ratkaisuja, päinvastoin se tuo lisää ongelmia. Myöskään
sosiaalinen oikeudenmukaisuus ei toteudu tässä mallissa,
ja se vaatii vielä paljon pohdintaa.
Mutta palaan vielä tuohon periaatteelliseen kysymykseen,
voiko liikennepolitiikan kehittämisen periaatteena olla
kansalaisten liikkumisen rajoittaminen ja sen valvominen teknisin
keinoin. Tämä periaate pitäisi ensin
käydä läpi. Minusta ihmisiä pitäisi
kannustaa toimeliaisuuteen ja liikkumaan mahdollisimman paljon ja
aktiivisesti kulkemaan. Liikkuminen ei ole ongelma vaan ne siitä syntyvät
päästöt — pitää kannustaa liikkumaan
ympäristön kannalta oikeilla keinoilla. (Puhemies
koputtaa) Mutta tähän periaatteeseen. Voiko tämä olla
liikennepolitiikan kehittämisen periaate, rajoittaa ihmisten
liikkumista?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Tavoitteena ei ole suinkaan rajoittaa
ihmisten liikkumista. Ihmisten vapaa liikkuvuus on perusoikeus,
ja se myös sitoo meitä kansainvälisin
sopimuksin. Iso kysymys tänä päivänä on
se, millä tavalla me vastaamme kaikkiin niihin haasteisiin
liittyen nimenomaan liikenteen päästökauppaan,
energiatehokkuuteen ja niin edelleen. Totta kai liikennepolitiikassa
tarvitaan keinoja ohjata ihmisten liikennekäyttäytymistä.
Siitähän tässä on kysymys: pystymmekö me
rakentamaan keinoja, joilla me yhtä aikaa kehitämme
joukkoliikennettä, ohjaamme ihmisiä niillä alueilla,
missä joukkoliikenteen potentiaali on mahdollinen ja sitä voidaan
kehittää, eli suurilla kaupunkiseuduilla ja millä tavalla
ja minkälaisia mallinnuksia me voimme rakentaa sitten maaseutumaisiin
kuntiin, joissa perinteinen joukkoliikenne ei toimi? Iso kysymys
on se, voimmeko me tehdä asioita niin, että kaikkien
ihmisten ei tarvitse omistaa omaa autoa tai käyttää välttämättä omaa
autoa vaan myös julkinen liikenne toimii niin, että se
palvelee suomalaisia kansalaisia.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tätä keskustelua seuraa,
niin on kyllä hyvin surullista, miten tästä on
tullut maa, jossa kaikkeen uuteen suhtaudutaan niin epäillen
ja pelokkaasti ja epäluuloisesti. Toivoisi kyllä vähän aktiivisempaa
suhtautumista: ensin mietittäisiin, mitenkä tästä tehdään
hyvä, eikä ensin sanota, että tämä joka
tapauksessa tulee toteutetuksi mahdollisimman huonolla tavalla.
Mutta haluaisin kysyä: missä määrin
on mahdollista liittää tähän
järjestelmään kuntakohtaisia ruuhkamaksuja,
mitä me täällä pääkaupunkiseudulla
tarvitsemme aika paljon?
Sitten on tietysti kysymys tästä veronsaajasta. Jos
tämä on maksu tien käytöstä,
niin voisiko ajatella, että valtion teistä rahat
tulevat valtiolle ja kuntien teistä rahat tulevat kunnille
ja yksityisteistä ne eivät mene minnekään
tai sitten sille yksityistien pitäjälle?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Edustaja Soininvaaran nostamat esimerkit
tai kysymykset ovat juuri niitä asioita, mitä täytyy
poliittisesti pohtia, ja ne ovat nimenomaan meidän poliitikkojen
ohjattavia työkeinoja. Lähtisin itse siitä,
että tällä hetkellä, kun puhutaan
sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta esimerkiksi, nykyveromalli ei
ota sosiaalista oikeudenmukaisuutta huomioon millään
tavalla. Kilometriverossa se voidaan tehdä. Tänä päivänä ei voida
määrittää erilaista polttoaineen
hintaa eri paikkakunnille tai eri alueille, missä ei ole
vaihtoehtoisia liikennemuotoja käytössä.
Ja toki, jos mietitään työmatkaliikkujia,
mietitään ihmisiä, jotka tarvitsevat
autoa omassa työssään, tässä järjestelmässä on
mahdollisuus ottaa myös heidän tilanteensa huomioon.
Se täytyy katsoa. Työryhmä tekee työn
tiettyyn pisteeseen asti, ja kun sitten on ne peruskysymykset siitä,
millä tavalla mitäkin alueita verotetaan, mitäkin
järjestelmiä otetaan huomioon ja yhteensovitetaan,
niin se on sitten poliitikkojen päätös
ja siitä väännetään
yhteisesti.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tulen Lapista, pitkien etäisyyksien Lapista,
ja näen kyllä myös mahdollisuuksia tässä uudessa
mallissa.
Mutta Ollilan työryhmä esittää myös,
että Suomessa myös vierailevat ulkomaalaiset henkilöautoilijat
tulisivat tämän maksun piiriin, ja on arvioitu,
että tästä voisi tulla miljoonien eurojen lisätulot
valtiolle. Kysyisinkin arvoisalta ministeriltä: miten tämä käytännössä toteutettaisiin?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! On itse asiassa kolme erilaista tapaa
hoitaa kysymys:
Ulkomaalainen auto saa panttia vastaan — esim. 100
euroa — ajoneuvolaitteen, jonka palauttaa sitten lähtiessään
ja maksaa ajetuista kilometreistä Suomessa.
Toinen vaihtoehto on, että ulkomaalainen auto ostaa
niin sanotun vinjettimaksun päiväksi tai viikoksi.
Tämä on yleensä vähän
kalliimpi ulkomaalaisille henkilöille, ettei se houkuttaisi
kotimaisia toimijoita ostamaan tätä vinjettiä.
Sitten on tietysti lukuisa joukko ulkomaisia autoilijoita, joiden
autoissa erilaiset maksujärjestelmät on jo käytössä ja
autoissa on tällainen ajoneuvolaite, jonka siis täytyy
olla yhteensopiva, koska on yhtenäiset eurooppalaiset pelisäännöt olemassa
siitä, että järjestelmien täytyy
sopia yhteen.
On hyvä muistaa, että ulkomaiset autoilijat tuovat
tällä järjestelmällä Suomeen
noin 50—100 miljoonan euron veropotin, mitä tänä päivänä ei
pystytä keräämään lainkaan
ulkomaisilta toimijoilta.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Ollilan työryhmän raportissa
luonnosteltua ajoneuvojen seurantajärjestelmää hyödyntäen
voidaan luoda eri maksuluokkia sen perusteella, missä ajoneuvolla
liikutaan, milloin liikutaan, ja kenties myös sen perusteella,
missä tarkoituksessa liikutaan. Tämä herättää tietenkin
kysymyksiä liittyen muun muassa yksityisyydensuojaan. Tarkoitushan
on lisätä liikenteen verotuksen ohjausvaikutuksia,
ja autoliikenteen seuranta tarjoaakin ennennäkemättömän,
potentiaalisen välineen ohjauksen toteuttamiselle. Kysyisin
ministeriltä: onko tämänkaltaisen seurantajärjestelmän
pystyttämistä mietitty tästä näkökulmasta, eli
näettekö tässä asiassa perustuslaillisia
ongelmia?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Perustuslailliset ongelmat syntyvät
siitä, jos ei pystytä rakentamaan järjestelmää,
joka turvaa kansalaisten yksityisyydensuojan.
Esimerkiksi eurooppalaisesta yhteisestä päätöksenteosta
meille on tulossa eCall-järjestelmä, jolla pyritään
liikenneturvallisuutta parantamaan siten, että esimerkiksi
onnettomuustilanteissa, kun auto suistuu ojaan tai sattuu jokin
muu liikennevahinko, auto ottaa yhteyden hälytyskeskukseen
ja ilmoittaa koordinaatit. Tällä järjestelmällä on
arvioitu pelastettavan 15—30 ihmishenkeä maakohtaisesti
nykytilanteeseen verrattuna.
On iso kysymys se, että näiden järjestelmien rinnalle
rakennettavat mallit pystyttäisiin tekemään
sellaisiksi, että ne turvaavat kansalaisten perusoikeudet
kaikkinensa ja yksilönsuoja ei siinä rikkoudu.
Voi kysyä itseltään sen kysymyksen, tuleeko
yksilönsuoja esteeksi siinä tilanteessa, jos on
kysymys ihmishengestä, on kysymys edustajan hengestä tai
kansalaisen hengestä. Haluammeko ennemmin kuolla siellä ojassa
(Puhemies koputtaa) ilman apua vai saada tällaisen järjestelmän
kautta tiedot mahdollisimman nopeasti hälytyskeskukseen
ja avun kansalaiselle mahdollisimman nopeasti? Eli on paljon hyötyjä ja myös
niitä isoja kysymysmerkkejä, mitkä meidän
poliitikkojen pitää kyetä ratkaisemaan.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Pahoin rapistuneen tiestön korjausvelka
on tällä hetkellä peräti 2 miljardin
euron luokkaa. Tilanne vain pahenee nykymenolla. Samalla unohtuu tosiasia,
että riittävän kunnossapidon laiminlyönti
aiheuttaa kolminkertaisen vahingon, koska myöhemmin joudutaan
tekemään kalliita peruskorjauksia. Siltojen osalta
vahinko on jopa seitsenkertainen. Kilometriveron investointi- ja ylläpitokustannukset
ovat liki 200 miljoonaa vuodessa. Siksi kysyn ministeri Kyllöseltä:
Eikö olisi järkevämpää laittaa
vastaava summa tiestön kunnossapitoon ja saada tieverkko
kuntoon? Jos sitten myöhemmin kilometrivero katsottaisiin tarpeelliseksi,
me voisimme hyödyntää muualta saatuja
kokemuksia. Myös tarvittava tekniikka olisi silloin paljon
nykyistä halvempaa.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy muistaa, että liikenteeseen
kohdentuvat verot ovat hyvin mittavaa luokkaa, lähes 7
miljardia Suomessa, ja ne ovat poliittisia päätöksiä,
minkä verran rahaa ohjataan mihinkin tuuttiin. (Timo Soini:
Paljonko lisää?)
Totta kai jokainen tässä salissa on ilmaissut asian
niin, että liikenteelle, perusväylänpidolle tarvitaan
lisää rahaa. Minun mielestäni eilettäin tuli
erittäin hyvä aloite siitä, että tarvitaan
parlamentaarinen ryhmä, joka käy yhteisesti läpi
sen, että on pelisäännöt siihen,
että korjausvelka hoidetaan tulevina vuosina pois päiväjärjestyksestä ja
sitä kautta turvataan suomalaisen perusjärjestelmän
pohja, mitä koko tämä meidän
liikenneinfra kaikkinensa on.
Se on tietysti poliittinen päätös,
miten perusväylänpidon taso tulevina vuosina hoidetaan,
samalla tavalla kuin myös liikenteen verotus ja rahoituspohjan
turvaaminen. (Pertti Virtanen: Ja te ette pysty poliittisiin päätöksiin!)