Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tänään on
ollut yksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen ja uudistamiseen
tähtäävän valmistelun parasta
ennen -eräpäivistä. On luvattu,
että tänään tietäisimme,
mitä tulossa on. Meillä on julkisuudessa oleva
esitys, joka pitää sisällään
keskeisiltä osiltaan ne ongelmat, joiden kanssa tässä on
touhuttu ja valmistelua tehty viimeisten kuukausien aikana. Ne tavoitteet
laajemmista hartioista ja sosiaali- ja terveydenhuollon tiiviimmästä yhteistyöstä
ja
perustason ja erityistason palvelujen paremmasta yhteen nivomisesta,
jotka uudistuksella laajasti on, eivät ole toteutumassa.
Hallinto monimutkaistuu, ja toimivia kokonaisuuksia ollaan rikkomassa.
Taloudelliset laskelmat puuttuvat kokonaan. Arvoisa ministeri, miten
nyt lausuntokierrokselle lähtevä esitys on toteutettavissa,
ja miten palvelut tällä esityksellä paranevat,
esimerkiksi lääkäriin pääsy
helpottuu?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tänään
on sillä tavalla merkityksellinen päivä,
että pitkään valmistelussa ollutta sosiaali-
ja terveydenhuollon järjestämislakia koskeva asiantuntijoiden työryhmä on
saanut työnsä päätökseen
ja tuo työ on tänään luovutettu
minulle. Ajatus on se, että se lähtee laajalle
lausuntokierrokselle, jolloin saamme jälleen kerran palautteen
niin kunnilta kuin muiltakin toimijoilta.
Mitä sitten tulee tähän edustaja
Rehulan käsitykseen siitä, että tällä ehdotetulla
mallilla ei pystytä ratkaisemaan näitä olemassa
olevia tai tulevia ongelmia, niin olen siitä kyllä eri
mieltä. Mielestäni tämä tarjoaa
hyvän pohjan sille pohdinnalle, jota luonnollisestikin
koko hallitus joutuu tekemään siinä vaiheessa,
kun lausuntokierrosten palaute on saatu.
Itse pidän kaikkein keskeisimpänä sitä,
että kun meillä tällä hetkellä on
noin 150 järjestämisvastuullista tahoa tässä valtakunnassa
ja tämä kone ei ole oikein kenenkään
ohjauksessa, niin nyt ehdotetulla tavalla järjestämisvastuullisten tahojen
määrä saadaan selkeästi vähemmäksi, noin
50:een. (Mauri Pekkarinen: Ei se riitä!) Olen aivan vakuuttunut,
että tämä on keskeinen tavoite, jos meinaamme
saada palvelut kansalaisen kannalta — juuri ne palvelut,
joihin edustaja Rehula viittasi — paremmaksi, koska vain
paremmalla koordinaatiolla voimme saada tämän homman
toimimaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näitä pohjia on ollut
tähänkin asti useita. Tänään
ollaan tilanteessa, missä tuki tälle hallituksen
ajamalle linjaukselle vastuukuntineen ja monine muine ongelmakysymyksineen
on rapautumassa. Tuo raportti sisältää asiantuntijoiden
täydentäviä lausumia, jotka kertovat
siitä, että pohjat murtuvat. Me olemme viimeisen
viikon aikana kuulleet kahden hallituspuolueen johtavan sosiaalipoliitikon
sanovan, että tämä ei taida mennä eteenpäin
ihan tällaisena kuin on kaavailtu. Tänään
olemme saaneet lukea maan päälehdestä,
että suurimman hallituspuolueen eduskuntaryhmän
puheenjohtaja toteaa: vastuukuntamalli ei ole kokoomukselle periaatekysymys. Juuri
ennen kyselytunnin alkua on tullut tieto, että oikeusministeri
toteaa: ehdotus ei ole perustuslain mukainen. Kysymys pitäisi
esittää pääministerille. Nyt
kysyn, arvoisa peruspalveluministeri: milloin tämä sote-kujanjuoksu
päättyy ja asia nostetaan sellaisille raiteille,
että palvelut todella paranevat?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Huomaan, että "sote-sopan" ja "sote-solmun"
ja muiden halveeraavien nimien rinnalle olemme saaneet jälleen
uuden termin: "sote-kujanjuoksu". Pidän tätä erittäin
valitettavana, että kansalaisten kannalta erittäin
merkittävistä asioista puhuttaessa (Välihuutoja)
me käytämme tällaisia termejä,
ikään kuin vähättelisimme näiden
ongelmien olemassaoloa.
Pidän todella tärkeänä sitä,
että hallitus on tähän asti sitoutunut
tämän uudistuksen läpivientiin. Olemme
seuranneet täsmällisesti niitä askelmerkkejä,
joita hallitus, koko tämä porukka, on itse itselleen
asettanut. Ei ole ollut missään vaiheessa ajatus,
että nyt tulisi esimerkiksi tieto siitä, millaisia
sote-alueita tähän maahan tulee muodostumaan.
Nyt on kyse tämän järjestämislakityöryhmän
työstä, joka menee, niin kuin kerroin, laajalle
lausuntokierrokselle, ja vasta sen jälkeen tulee tuon arvioinnin
paikka.
Haluan vielä, kun edustaja Rehula entisenä ministerinä viittaa
täällä, että milloin saadaan tämä homma
raiteilleen, muistuttaa nyt meitä kaikkia siitä,
että tämä monimutkainen asiakokonaisuus
on ollut useiden vuosien ajan useamman hallituksen harteilla ja
on yritetty ratkaista näitä asioita. Nyt, edustaja
Rehula, ensimmäistä kertaa — tämän
hallituksen toimesta — on olemassa pykäläkohtainen
esitys tämän asian pohjaksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä arvostan teitä,
ministeri Huovinen. Te teette sen, mihin teidän voimanne
riittävät. Te toimitte niin, että te
olette sitoutunut siihen, mitä hallituspuolueet ja hallitus
on linjannut. Viimeimmäksi muutama viikko sitten rakennepaketin
yhteydessä todettiin, että kestävyysvajetta paikataan
tällä sote-ratkaisulla merkittävällä tavalla.
Arvoisa ministeri, kulloinenkin ministeri, on kuitenkin viime kädessä vastuussa
siitä ja niistä papereista, jotka käsistä lähtevät.
Viime vaiheessa ministerin nimi on siellä alla.
Me olemme tilanteessa, jossa ei voi kuin hämmästellä täältä oppositiosta
tätä tilannetta. Kehen tässä uskoo,
kehen luottaa, jos hallituspuolueitten keskeiset sosiaali- ja terveysalan
toimijat toteavat, että tästä ei tule
mitään? Tämän päivän uutinen
maan päälehdessä kertoo, että suurimman
hallitusryhmän puheenjohtaja, hallituspuolueen puheenjohtaja,
ainakin raaputtamalla irtisanoutuu, ja viimeimmäksi oikeusministeri
sanoo, että nämä linjaukset ovat ongelmallisia. (Puhemies
koputtaa) Arvoisa ministeri, mitä tässä nyt
oikein ja ketä pitää uskoa, ja mitä tässä oikein
tapahtuu?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kuten kollegat hyvin tietävät,
olen hypännyt noin seitsemän kuukautta sitten
tähän liikkuvaan junaan, ja itselleni tänä aikana
on kyllä syntynyt sellainen käsitys, että hallituksessa
hyvin laajasti ollaan sitoutuneita siihen, että tämä uudistus
on vietävä eteenpäin. Se johtuu siitä,
että meillä on niin valtavia ongelmia jo nykyisissä palveluissa.
Minä saan jatkuvasti kansalaisilta ympäri Suomea
sellaisia terveisiä, että kukaan ei ota kokonaisvastuuta
potilaiden ja asiakkaiden asiasta. Heitä pompotellaan sinne
ja tänne ja tuonne ja siirretään luukulta
toiselle. Tämä ei käy, ja sen takia meidän
täytyy järjestämisvastuullisten tahojen
määrää selkeästi vähentää,
kuten tässä esityksessä nyt todetaan.
Mitä sitten tulee tähän asiaan, että milloin tämä nyt
sitten saadaan kohdalleen ja mikä tämä tilanne
on, niin kuin sanoin, itse olen luottanut siihen, että hallitus
on hyvin sitoutunut tähän asiaan, mutta on totta,
että tähän monimutkaiseen asiakokonaisuuteen
liittyy erilaisia näkökulmia — sen te
varmasti hyvin muistatte omaltakin ministeriajaltanne. Tätä ei
voida katsoa pelkästään asiakkaan, päätöksentekijän
tai terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta.
(Puhemies koputtaa) Tätä pitää katsoa
kokonaisuuden näkökulmasta, ja siksi tämä on
vähän monimutkaista.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Te, ministeri, ette kyllä voi mennä nyt
vain tämän lausuntokierroksen taakse, että katsotaan sitten,
mitä kunnat sanovat. On ollut viime päivinä aivan
selvä asia, että hallituksen sisällä on suuria
ristiriitoja siitä, mikä tämä teidän
sote-mallinne on. Todellakin hetki sitten me kaikki saimme tekstiviestinä kännykkäämme
sen, että oikeusministeri ei pidä tätä perustuslain
mukaisena, ja myös viestin siitä, että hallitus
aikoo käsitellä tätä asiaa lähiviikkoina.
Mitä te käsittelette lähiviikkoina, jos
te laitatte nytten tämän esityksen lausuntokierrokselle?
Mitä te käsittelette lähiviikkoina?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Pidän kyllä valitettavana
sitä, että täällä kollegat
esittävät, että menisin jonkun lausuntokierroksen
taakse tässä asiassa. Minä olen pyrkinyt
kantamaan tässä asiassa vastuuta ja viemään
tätä uudistusta rivakasti ja reippaasti eteenpäin,
aivan niin kuin hallitus on linjannut. Ja kuten sanoin, askelmerkit
tälle asialle ovat olleet aivan selvät. Ne on
moneen kertaan myöskin hallituksen toimesta kerrottu. Viime
talouspoliittinen ministerivaliokunta esimerkiksi huomioi kuntien
lausunnoista väliraporttiin sen, että nyt kunnat
voivat kuulua suoraan sote-alueeseen. Tämä päätös
tehtiin marraskuussa. Eli hallitus on pitkin matkaa jo kuunnellut
kuntia, tehnyt tarkentavia päätöksiä,
mutta on sitoutunut tähän hankkeeseen, koska me
emme voi nostaa, hyvät ystävät, käsiä pystyyn
näiden isojen haasteiden edessä. Ja toivon, että aika
laajasti eduskunnassa sitoudutaan tähän tavoitteeseen.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että olemme
päässeet niin pitkälle, että meillä on
tämän työryhmän esitys, joka
on tänään luovutettu ministeri Huoviselle.
Olen lausunut niin, että näen, että tässä on
kuitenkin edelleen perustusoikeudellisia ongelmia, mutta nehän
eivät ole ylipääsemättömiä.
Ne varmasti pystytään ratkaisemaan, ja siihen
pitää palata, millä tavalla se tehdään.
Se pitää tiedostaa, että tämä ei
ole helppo asia, mutta pääkohdiltaan se on hyvä esitys.
Fiilaamista tulee olemaan sen lausuntokierroksen jälkeen, tästä pitää olla
tietoinen. Tämä ei ole helppo paketti. Ja tietenkin
se on niin, että kun hallitus tuo sen paketin tänne
eduskuntaan, niin sen pitää olla myös
sellainen, että se kestää perustuslakivaliokunnan
läpikäynnin.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rehula, harrastitte nyt sitä kuuluisaa väärin
ymmärtämistä ja tahallista sellaista.
En ole irtisanoutunut vastuukuntamallista enkä ylipäänsä mistään
mallista. Hallintomalli on väline toteuttaa ne merkittävät
tavoitteet, joita tällä uudistuksella on. Minä haluaisin
myöskin, että suhtauduttaisiin erittäin
arvostavasti siihen työhön, mitä ministeri
Huovinen on tässä tehnyt. Hän vie niitä tärkeitä tavoitteita
eteenpäin, että me saamme integraation toteutettua,
laajemmat järjestäjäalueet, vahvemmat
alueet, jotta me pystymme turvaamaan ne peruspalvelut.
Se, mistä me edelleen olemme eri mieltä täällä,
on hallintomalli, ja kuten äsken kuultiin myös oikeusministerin
sanovan, näihin ongelmiin haetaan ratkaisuja, siis hallintomallin
ongelmiin. Haluaisinkin kysyä ministeri Huoviselta: missä vaiheessa
tätä prosessia tulee se vaihe, missä hallitus
tekee varsinaisen oman esityksensä? Minä toivoisin,
että kuuntelette tämän vastauksen, niin että voitte
olla aivan rauhallisin mielin siinä, että tämä mallihan
ei ole vielä valmis, vaan sitä muokataan ja viedään
eteenpäin.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Todellakin tässä tänään
minulle luovutetussa paperissa on kyse työryhmän esityksestä.
Vaikka se on hallituksen lakiesityksen, siis lakiesityksen, muotoon
kirjoitettu loppuraportti, niin se ei suinkaan ole vielä hallituksen esitys,
vaan se on se toimeksiannon mukainen esitys, jonka nyt laitamme
lausuntokierrokselle, jonka jälkeen todennäköisesti
maaliskuussa on se aika, jolloin hallitus tekee seuraavia linjauksia tässä asiassa,
ja sen jälkeen tavoitteemme on, kuten olemme moneen kertaan
kertoneet, että huhtikuussa saamme tämän
esityksen tänne eduskunnan käsiteltäväksi.
Ja vielä, puhemies, jos sallitaan, haluan itsekin sanoa
tähän perustuslailliseen kysymykseen, että mielestäni
on hyvä, että tämän työryhmän työssä on
jo työn kuluessa ennakoivasti katsottu niitä kohtia,
jotka saattavat olla ongelmallisia, yritetty löytää niihin
ratkaisuja, ja tämä työ jatkuu nyt sitten
hallituksen puolella.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä tämänpäiväinen
työryhmän näkemys kyllä vetää aika
sanattomaksi, vaikka ehkä ei pitäisi. Odotettavissa
olikin eripurainen esitys, ja näinhän siinä kävi.
Hallituksen esitys lisää entisestään
byrokratiaa ja hallintorakenteita. Vaikutusarvioinnit uudistuksesta
puuttuvat edelleen täysin. Perustuslailliset ongelmat ovat
eräs suurimmista ongelmista. Viime kädessä palvelun
tarvitsija on se, joka tässä sotkussa ja epävarmuudessa kärsii
kaikista eniten. Haluaisin ministerin näkemyksen: Aiotteko
te todella viedä tätä eteenpäin tällä aikataululla
ja rakenteella, ja miksi oppositio ei kelvannut mukaan asian eteenpäinviemiseen?
Miksi parlamentaarista ryhmää ei perustettu, kuten
usein me perussuomalaiset olemme asian käsittelyssä vaatineet?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Edelleenkään en pidä siitä, että tätä työryhmänkin
työtä nyt tässä kritisoidaan
jotenkin vaikeaselkoiseksi. (Välihuutoja) On aivan selvää,
että kun on näin monimutkaisesta asiakokonaisuudesta
kysymys, niin siihen sisältyy erilaisia näkökulmia.
Tämän me olemme varmasti tienneet, kaikki me,
jotka olemme näitä asioita seuranneet pidempään,
että monilla asiantuntijoilla on huolia tähän
aiheeseen liittyen, ja niitä huolia he ovat nyt esittäneet
tässä omassa kannanotossaan.
Mitä sitten tulee tähän vaikutusarviointiin,
haluan korjata tämän asian sen vuoksi, että juuri
tänään THL on myöskin esittänyt
tästä asiasta oman vaikutusarviointinsa, joka
otetaan tietenkin myös huomioon tämän
työn edetessä.
Ja kyllä, itse aion pitää kiinni
siitä aikataulusta. Kun edustaja Mäntylä kysyi,
että aiotteko todella viedä tätä tässä aikataulussa
eteenpäin, niin minun vastaukseni ainakin tällä tietoa
on se, että kyllä, aikataulusta pidetään
kiinni.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvin valitettavana, että tätä kansalaisten kannalta
tärkeää kansallista hanketta pyritään
tietoisesti hämmentämään sellaisilla
väitteillä, jotka eivät pidä yhtä totuuden
kanssa. (Välihuutoja)
Arvoisa puhemies!... (Hälinää) — Jos
saan puheenvuoroa jatkaa. — Kun työryhmä on
luovuttanut viisi tuntia sitten esityksensä, niin toivon,
vanhaa sanontaa käyttäen, jäitä hattuun.
Viidessä tunnissa, kyselytunnilla, ei ratkaista sitä, onko
tämä asia perustuslain mukainen. Siihen ensinnäkin
oikea taho on hallituksen esityksen jälkeen, kun sellainen
saadaan ensi vuonna, perustuslakivaliokunta. Toisaalta asiasisällön
osalta toivon myös keskustan luottavan kuntiin. Ennen kuin
tämä asia edes lähtee lausunnolle kuntiin,
te olette tyrmäämässä tämän.
Toivon, että kuntia kuullaan tässä asiassa.
(Välihuutoja)
Arvoisa ministeri, kun tänään on
myös moitittu sitä, että kunnat eivät
nyt tämän päivän työryhmäesityksen
perusteella tiedä, mihin sote-alueeseen he kuuluvat, mikä on
tämä aluejako, niin voisitteko kertoa, missä aikataulussa
kuntia tullaan tästä asiasta kuulemaan ja milloin
hallitus tekee näistä aluejaoista päätöksiä?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Todellakin tarkoitus on nyt kuulla kuntia
tästä työryhmän esityksestä,
ja tuo lausuntoaika kestää siis maaliskuulle,
ja sen jälkeen on huhtikuussa tarkoitus tuoda käsittelyyn eduskuntaan
tämä esitys. Sen jälkeen, kun laki on vahvistettu,
pystymme käymään sitten näihin konkreettisempiin
kysymyksiin: millä tavalla sote-alueet muodostuvat. Ja
myös tässä prosessissa, aivan kuten edustaja
totesi, kuulemme kuntia, koska tämä on kunnille
aivan keskeinen kysymys, ja siinä on kunnilla oma vaikutusmahdollisuutensa
sitten sen osalta, mihinkä sote-alueeseen ne jatkossa haluavat
kuulua.
Minäkin haluan korostaa, aivan kuten edustaja Backman,
sitä, että tämä on kansalaisten
kannalta erittäin merkittävä uudistushanke.
Enkä ole muuten vielä tavannut kuntapäättäjää — olen aika
paljon kiertänyt Suomessa — joka sanoisi, että ei
kun mennään vain tällä nykyisellä mallilla eteenpäin.
Kaikki tunnistavat ne haasteet, joiden edessä me olemme,
ja siksi hallitus on varsin sitoutunut viemään
tätä uudistusta myös eteenpäin.
Stefan Wallin /r:
Ärade talman! Sote-arbetsgruppens betänkande
blev i dag offentligt, och enligt arbetsgruppens majoritet skulle
den svenska omsorgen av personer med utvecklingsstörningar
inte mera skötas av Kårkulla samkommun utan av
de stora social- och hälsovårdsområdena.
Det här skulle innebära att den 50-åriga organisationen
Kårkulla och dess sakkunskap splittras.
Sote-esityksessä on suurten linjausten lisäksi myöskin
lukuisia yksityiskohtia, jotka kuitenkin ovat äärimmäisen
tärkeitä niille, joita asia koskee. Yksi näistä on
ruotsinkielinen vammaishuolto, josta on yli 50 vuoden aikana huolehtinut Kårkullan
kuntayhtymä. Sote-esityksessä Kårkullan
tapaisille yhtymille ei enää ole sijaa, ja kysyn
peruspalveluministeriltä: miten Kårkullan käy?
Hur ser ni på ordnandet av den svenska omsorgen för
personer med utvecklingsstörningar i fortsättningen, är
det möjligt att Kårkulla också i framtiden
skulle kunna ha ansvaret för den?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Jaan sen käsityksen, että monille
kansalaisille ja varsinkin erityisryhmille tässä järjestämislaissa
on sellaisia asioita ja yksityiskohtia, jotka vaikuttavat suoraan
heidän palveluihinsa, ja sen takia onkin varsin tärkeää nyt perehtyä huolella
siihen, mitä järjestämislakityöryhmä on
näistä asioista linjannut. Valitettavasti ei ole
tässä yhteydessä mahdollista ottaa tarkemmin
kantaa näihin erityiskysymyksiin, mutta sen voin tietenkin
luvata, että nämä varsinkin erityisryhmiä koskevat
kysymykset tullaan todella tarkasti katsomaan läpi, koska
on aivan selvää, että myös näistä palveluista
pitää jatkossa huolehtia.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Suuri ja koko Suomen kattava hallintouudistus
vie luonnollisesti aikaa, mutta samaan aikaan erityisesti terveyspalvelujen
saralla tapahtuu muun muassa se, että ensi vuoden alusta
voimaan astuu potilaiden vapaa liikkuvuus. Ensi vuoden alusta alkaen
potilaalla on mahdollisuus valita hoitopaikkansa maan kaikista terveysasemista
ja erikoissairaanhoidon yksiköistä ja hakeutua
hoitoon halutessaan myös muihin EU-maihin. Tämä on
hyvä asia ja hyvä uutinen suomalaisille. Asiakas
voi äänestää jaloillaan ja vaatia
parempaa hoitoa. Kysyn arvoisalta ministeriltä: miten voimme
turvata, että tämä valinnanvapaus todella
toteutuu oikeasti ja aidosti eikä jää paperinpyörityksistä ja
kohtuuttoman kuormittavista epäselvistä käytännöistä kiinni?
Toisaalta, jotta valinnanvapaus olisi aitoa, selvää on,
että potilaat tarvitsevat tietoa terveyskeskuksista ja hoidon
laadusta ja myöskin tällaista vertailutietoa siitä.
Ruotsissa terveyskeskuksia ja niiden laatua, hoidon tehokkuutta
voi vertailla netissä. (Puhemies koputtaa) Miten hallitus
aikoo varmistaa, että potilaat saavat Suomessakin riittävästi
tietoa vertailun pohjaksi?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Todellakin valinnanvapaus on lisääntynyt
osittain jo terveydenhuoltolain kautta, ja nyt sitten tämän
potilaiden vapaan liikkuvuuden kautta tulee lisää mahdollisuuksia myöskin
eurooppalaisella tasolla. On varmasti selvää,
että pitää miettiä niitä keinoja,
millä kansalaisille voidaan viestiä näistä mahdollisuuksista,
ja varmaankin yhteistyötä esimerkiksi Ter-veyden
ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa täytyy tiivistää.
Haluan tässä yhteydessä vain todeta, että esimerkiksi
uudesta vanhuspalvelulaista meillä on nyt kerättynä ensimmäistä kertaa
aika paljon uutta tietoa, joka on vapaasti tuolla THL:n sivuilla
katsottavissa, ja luulen, että tämäntyyppisistä malleista
voisi olla hyötyä sitten myös jatkossa
muidenkin palveluiden seurannan osalta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihmiset miettivät, pääsevätkö he
lääkäriin ja saavatko hoitoa sairastuessaan.
Perheet ja lapset tarvitsevat omissa ongelmissaan ajoissa sosiaalipalveluiden
apua. Te, arvoisa ministeri, vastaatte työryhmillä,
selvityksillä, linjauksilla ja väitätte,
että kaikki etenee aivan askelmerkkien mukaan ja ajoissa.
Teidän edeltäjänne samassa hallituksessa
lupasi tämän sote-esityksen valmiiksi jo toukokuussa
2012, ja siitä on nyt kulunut yli puolitoista vuotta. Te
sanotte, että pompottelun pitää loppua.
Se loppuu, jos poistetaan turhat raja-aidat perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon väliltä ja sosiaalitoimen
ja terveydenhuollon väliltä. Tänään
teille luovutettu työryhmän esitys ei kuitenkaan
pysty noita raja-aitoja poistamaan, koska esimerkiksi 20 000 asukkaan
kunnat eivät pysty erikoissairaanhoitoa mitenkään
perin järjestämään. Lisäksi
te uhkaatte vielä, (Puhemies koputtaa) että sairaanhoitopiirit
hajotetaan. Milloin te otatte ihmisten huolet terveyspalveluista
vakavissanne?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Jos tämän keskustelun loppupuolella
esitetään, että en ottaisi ihmisten huolia vakavasti,
niin nyt on jommallakummalla puolella ollut sitten hieman kuuntelussa
ehkä vajausta, koska olen koko tämän
kyselytunnin tämän osuuden ajan korostanut sitä,
että hallitus lähtee tähän uudistukseen
nimenomaan siksi, että kansalaisten palvelut vaativat parantamista.
Me kaikki kansanedustajina saamme tätä samaa palautetta
ympäri Suomen.
Nyt on kyse siitä, miten tämä uudistus
toteutetaan, ja siinä meillä on, kuten täällä ovat
edustajat todenneet, erilaisia poliittisia näkemyksiä. Meille
tärkeää on se, että hallituksen
näkökulmasta säilytetään
myöskin kuntapohjainen järjestelmä, ja
se, että integraatio voidaan toteuttaa mahdollisimman hyvällä tavalla
ja lisäksi vähentää järjestämisvastuullisten
tahojen määrää. Näiden
perusperiaatteiden varaan on rakennettu tämä esitys,
mutta korostan vielä kerran sitä, että tämä on
työryhmän esitys, joka tullaan vielä arvioimaan
niin kuntien lausuntojen pohjalta kuin sitten myös poliittisella
puolella.
Ei tässä kannata nyt hötkyillä.
(Puhemies koputtaa) Eikö edustaja ole sitä mieltä,
että tämä valmistelu pitää tehdä kunnolla?
Olen vähän hämmästynyt siitä,
jos...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaha, nyt minuutti on tainnut tulla täyteen.
Ahaa, no niinpä näkyy.