4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan velvollisuudesta
järjestää eräitä terveydenhuollon
palveluja eräille ulkomaalaisille ja laiksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta
annetun lain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
tavoitteena on turvata nykyistä paremmin oikeus riittäviin
terveyspalveluihin. Samalla turvataan nykyistä paremmin yksi
perustavanlaatuisimpia ihmisoikeuksia eli oikeus terveyteen. Nykyisin
kaikilla Suomessa oleskelevilla on kansalaisuudesta ja asuinpaikasta
riippumatta oikeus ainoastaan kiireelliseen päivystysluonteiseen
hoitoon. On kuitenkin ta-loudellisesti ja inhimillisesti ottaen
viisasta hoitaa sairaudet ajoissa, ennen kuin ne pahenevat ja hoidon
tarve muuttuu kiireelliseksi.
Tässä esityksessä tarkoitetut niin
sanotut paperittomat henkilöt saattavat oleskella Suomessa kuukausia
tai vuosia, minkä vuoksi nykyinen ainoastaan kiireellisen
hoidon turvaava taso ei heidän kohdallaan ole riittävä.
Tähän ihmisryhmään kuuluu myös
lapsia ja raskaana olevia naisia. (Kari Rajamäki: Ja laittomia
maahanmuuttajia!) Esityksessä tarkoitetuille henkilöille
järjestettäisiin terveydenhuollon ammattihenkilön välttämättömiksi
arvioimat lyhytkestoiset terveyspalvelut. Niitä ovat muun
muassa raskauden ja synnytyksen hoitoon liittyvät palvelut
sekä pitkäaikais- ja muiden sairauksien eräät
hoidot silloin, kun terveydenhuollon ammattihenkilö ar-vioi
hoidon olevan välttämätöntä.
Hoidon tarpeen arvioinnissa otetaan huomioon henkilön terveydentila
ja Suomessa oleskelun kesto. Esityksessä tarkoitetut lapset
saisivat samat palvelut kuin suomalaiset lapset. Tässä ei
ole kysymys mistään massiivisesta palveluvalikoimasta
vaan perusasioiden hoitamisesta myöskin kansanterveyden
kannalta.
Puhemies! Esityksen taustalla on halu ja tarve parantaa erityisen
haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten asemaa. Suomi, kuten monet muutkin
maat, on sitoutunut YK:n ihmisoikeussopimusten ja Euroopan neuvoston
sosiaalisen peruskirjan noudattamiseen. Näiden sopimusten toimeenpanoa
valvovat kansainväliset elimet ovat useita kertoja huomauttaneet,
että Suomen nykyinen pelkän kiireellisen hoidon
turvaava taso ei ole riittävä. Voidaan toki todeta,
että nämä kannanotot eivät ole
oikeudellisesti sitovia, mutta nähdäkseni niillä on
kuitenkin aika vahvaa moraalista painoarvoa. Tämä hallituksen
esitys olisi vastaus meille esitettyyn kritiikkiin ja osaltaan parantaisi
tilannetta.
Paperittomien henkilöiden määrää ja
sitä, kuinka paljon he sitten itse asiassa palveluja tulevat
käyttämään, on tietenkin aika
hankalaa arvioida. Tätä asiaa on kuitenkin hyvin
perusteellisesti selvitetty ennen tämän esityksen
antamista Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksessä.
Tässä esityksessä kohderyhmän
määräksi on arvioitu noin 1 000—2 000
henkilöä, jolloin esitys lisäisi kustannuksia
todennäköisesti noin puoli miljoonaa euroa vuodessa.
Esityksen mukaan kunnat järjestäisivät
terveyspalvelut ja Kela korvaisi kustannukset kunnille siltä osin,
kuin niitä ei saada perityksi palvelun käyttäjiltä.
EU-maiden kansalaiset, joilla ei ole kattavaa sairausvakuutusturvaa — lähinnä siis
puhumme tässä Bulgarian ja Romanian romaneista — eivät kuulu
tämän nyt esitetyn lain soveltamisalan piiriin.
EU-lainsäädännöstä poikkeavien
säännösten säätäminen
yhdelle ryhmälle EU-kansalaisia ja sen yhteensovittaminen
muuhun voimassa olevaan lainsäädäntöön
ei ollut tässä aikataulussa mahdollista. EU-kansalaiset
kattavan hallituksen esityksen valmistelu olisi edellyttänyt
enemmän aikaa ja myöskin perusteellisempaa vaikutusarvioiden
läpikäyntiä. Sen vuoksi hallituksen esitykseen
on liitetty lausuma, jonka mukaan sosiaali- ja terveysministeriö ryhtyy
valmistelemaan esitystä, joka kattaisi myös ne
EU-kansalaiset, joilla ei ole kotimaassaan kattavaa vakuutusturvaa
ja jotka ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. (Ben Zyskowicz:
Vielä sekin!) Lausumassa todetaan myös, että valtioneuvosto
pitää tärkeänä, että esityksen
vaikutuksia laittomaan maahanmuuttoon seurataan ja arvioidaan tämän kuluessa.
(Kari Rajamäki: Olisi kannattanut kuunnella valmistelussa!)
Vaikka tämä esitys ei varmaankaan ratkaise kaikkia
ongelmia, koen, että se parantaa yhden pienen ihmisryhmän
asemaa. Samalla meillä olisi parempi mahdollisuus pitää huolta
ihan omasta kansanterveydestämme, kun voisimme esimerkiksi
havaita niin paljon maailmalla puhuttavat tarttuvat taudit riittävän
ajoissa, saada omillekin kansalaisillemme hoitoa ja hoivaa niissä tilanteissa,
joita he tarvitsevat. Samalla tämä esitys parantaa
ehdottomasti terveydenhuollon ammattihenkilöiden mahdollisuuksia
noudattaa työnsä ammattieettisiä periaatteita,
joihin he ovat vahvasti sitoutuneet. Olen ottanut vastaan tämän lyhyen
mutta kiivaan ministeripestini aikana lukuisia vetoomuksia esimerkiksi
lääkärikunnalta siitä, että he
eivät voi hoitaa tehtäviään,
kuten kokevat, että heidän tulisi hoitaa, johtuen
siitä, että tämä lainsäädäntö on
näin pahasti tässä asiassa rempallaan.
(Ben Zyskowicz: No ei todellakaan!) Ihmisoikeuksien näkökulmasta
tämä olisi luonnollisestikin merkittävä askel
oikeaan suuntaan.
Puhemies! Pahoittelen tässä samalla sitä,
että kun olen odottanut täällä näiden
omien esitysteni käsittelyä koko iltapäivän,
en valitettavasti voi jäädä käymään
tätä keskustelua, mutta olen edustajien käytettävissä luonnollisestikin
myös tämän keskustelun jälkeen.
(Kari Rajamäki: Pitäisiköhän
käsittelyä siirtää?)
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näin huonosti perusteltua hallituksen
esitystä en ole kyllä kovin montaa tällä pitkällä parlamentaarikon
urallani eteeni saanut. Tässä siis säädetään
Suomessa oma, erityinen lakinsa, siis erillinen oma lakinsa, jotta niille
ihmisille, jotka ovat laittomasti Suomessa — siis laittomasti
Suomessa — voitaisiin tarjota nykyistä laajemmat
terveyspalvelut. Onko pöy-ristyttävämpää kuultu
pitkään aikaan? Niille ihmisille, jotka ovat laittomasti
Suomessa, pitää antaa matkalippu kotimaahan, tarjota
tarvittaessa yösija ja ruoka, tarvittaessa kiireellinen
ter-veydenhoito. Mutta että nyt säädetään
aivan erillinen laki, että heidän terveydenhoitoaan
parannetaan ja terveyspalveluitaan parannetaan, käsittämätöntä!
Minun mielestäni tämä esitys, jos
ministeri vielä joutuu lähtemään,
olisi kyllä hyvä panna pöydälle,
esimerkiksi ensi tiistain käsittelyyn, jotta täällä olisi
enemmän väkeä paikalla, kun näin
periaatteellisesti kummallista asiaa käsitellään.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on kyseessä todella merkittävämpi
asia kuin ministerin esittelystä oli pääteltävissä.
Kyseessähän on toisaalta Kuntaliiton yksimielisen
kannan vastainen esitys. Samaan aikaan kun miljardin säästöt
tulee kunnille, esitetään lisää tehtäviä.
Ja toinen on laittoman maahanmuuton vetovoiman kysymys, joka
on erittäin vakava. Euroopan unionissa — sanon
neljä vuotta sisäministerinä ja EU:ssa
puheenjohtajana myös olleena — kiinnitettiin erityistä huomiota
siihen, että ei kolmansien valtioiden kansalaisille, jotka
oleskelevat luvattomasti eri maissa, tehdä ylimääräistä vetovoimaa.
Tässä tapauksessahan esitetään,
että terveydenhuollon palvelut ulotetaan laittomasti maassa
oleville. Tänne voi jopa ohi viranomaisten, lääkärille
rekisteröitymällä, ottaa oikeuden maassaoloon.
Tämä on erittäin iso kysymys sisäministeriön, Rajavartioston
ja myös EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan linjan
kannalta. Valmistelussa olisi pitänyt näkyä myös
näiden näkökoh-tien.
Hanna Mäntylä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on pakko myöskin
sanoa, kuten tässä ovat edustajat tuoneet esiin,
että tämä lakiesitys on täysin
kestämätön.
Tämä on kiireellä valmisteltu, tämän
valmistelu on elokuussa aloitettu, sen jälkeen kun tartuntatautilaki
ei lähtenytkään etenemään
toivotulla tavalla. Tartuntatautilakia kun katsoo ja sitä esitystä ja
niitä lausuntoja, siellä on lukuisia kannanottoja
erittäin arvostetuilta tahoilta siihen, miksi tätä tällaista
hoitoa ei pitäisi Suomessa sallia. Ja tämän
kustannusvaikutukset ovat täysin kestämättömät:
nämä henkilömäärät,
joita tähän on arvioitu, joita tämän
on ajateltu koskettavan, ovat täysin alakanttiin. Tämän
vuoksi kyllä esitänkin, että esitys tulisi
laittaa pöydälle tällä kertaa.
(Ben Zyskowicz: Ensi tiistaille!)
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Haluan vain nyt lyhyesti kommentoida tässä esitettyjä näkökulmia
siitä, että tämä olisi jotenkin
kiireellä valmisteltu. Tässä on erittäin
merkittävästä pohjatyöstä kyse,
aika harva lakiesitys itse asiassa tulee valmistelun kautta siten,
että siinä pohjalla on olemassa Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen selvitys, erillinen selvitys siitä teemasta. Ja
tätä on käsitelty sosiaali- ja terveyspoliittisessa
ministerivaliokunnassa, jossa olemme muun muassa etsineet vastauksia
niihinkin kysymyksiin, joita täällä todennäköisesti
tarkoitettiin — edustaja Mäntylä viittasi
niihin asiantuntijoihin. Olemme siis kuulleet nämä huolet.
Kysymys ei ole mistään massiivisesta muutoksesta,
myöskään kustannusten mielessä.
Niin kuin kerroin, tämä arvio on hyvin maltillinen.
Ja kun edustaja Rajamäki totesi, että tulee lisää kunnille
kustannuksia, (Ben Zyskowicz: Ei, vaan tehtäviä,
hän puhuu tehtävistä!) niin, niin kuin esittelypuheenvuorossa
totesin, nämä kustannukset tullaan sitten kunnille
korvaamaan, enkä usko, että tästä todellakaan
syntyy mitään kovin massiivista kustannusta, (Ben
Zyskowicz: Mutta tehtäviä tulee!) koska tämä on
hyvin rajattu joukko ihmisiä, joita tämä koskee.
Ja niin kuin sanoin, esitystä pitää voida
perustella niin ihmisoikeusnäkökulmilla kuin myöskin
kansanterveydellisillä näkökulmilla,
ja ihmettelen kyllä kovasti, jos nämä näkökulmat
tässä salissa jäävät näin
vähälle huomiolle.
Hanna Mäntylä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näistä kustannusvaikutuksista
nyt aivan sen verran, että tässä kuitenkin
annetaan oikeus näille laittomasti maassa oleville henkilöille
myöskin hoidattaa pitkäaikaissai- rauksia,
ja useissa eri asiantuntijalausunnoissa, joissa tähän
asiaan on jo aiemmin viitattu, on nostettu esiin muun muassa hiv,
C-hepatiitti, joiden kustannukset ovat vuositasolla aika suuria. Eli
se 0,5 miljoonaa euroa, mitä te olette tähän
arvioineet, ei tule riittämään yhtään
mihinkään.
Ja toinen asia on myöskin se, että jos me
lähdemme luomaan Suomeen tällaista erillislainsäädäntöä laittomasti
maassa oleville henkilöille, niin kyllä minä näen,
että siinä pitäisi olla vähän muutakin
kuin THL:n sisäinen arvio. Ja nämä kuulemiset,
joita on tehty, ovat olleet suullisia kuulemisia ja hyvin rajatun
joukon kuulemisia.
Pirkko Mattila /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen, kyllä te hieman
ristiriitaisesti puhuitte tuossa esittelypuheenvuorossanne. Te mainitsitte,
että toisaalta tämä on jäänyt
ajanpuutteen vuoksi hieman kesken, mutta toisaalta te toteatte,
että laki on hyvin valmisteltu.
No, hallintovaliokunta on myös osaltaan käsitellyt
esimerkiksi yhdistelmälupadirektiiviä ja sen vaikutuksia.
Tässä minulla on hallintovaliokunnan yksimielinen
mietintö koskien hallituksen esitystä vuodelta
2013. Tämä on ulkomaalaislakia koskeva esitys,
ja täällä hallintovaliokunnan saamissa
valiokuntalausunnoissa kiinnitetään huomiota siihen,
ettei nykyisistä tilastoista ole saatavissa riittävää tietoa
muun muassa ulkomaalaisen työvoiman määrästä tai
tilapäisesti maassa oleskelevien työnteosta, mikä vaikeuttaa lainsäädännön
vaikutusten arviointia ja myös viranomaisvalvontaa. Eli
meillä tulee kysymykseen myös viranomaisvalvonta,
kun puhutaan tästä lakiesityksestä. Lisäksi
on todettu, että tilastointia on syytä kehittää.
Tästä on perustettu työryhmä,
ja työryhmän on määrä antaa
toimenpide-ehdotuksensa asiasta 31.5.2014 mennessä. En tiedä,
onko tämä ollut teidän käytössänne.
Sitten haluaisin vielä...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
No niin, vastauspuheenvuoro on vain minuutin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näistä kustannuksista voi
kiistellä. Itse uskon, että puhutaan miljoonista
euroista, ja näin täällä hallituksen
esityksen taulukossakin näkyy. Mutta enemmän on
kyse periaatteesta. Jos meillä on Suomessa ihmisiä, jotka
ovat täällä laittomasti, joilla ei ole
oikeutta olla täällä, joiden pitää lähteä pois
täältä, niin silläkö me
edistämme heidän vapaaehtoista poislähtemistä,
että me rupeamme heille laajentamaan terveyspalveluja?
Tämä on niin kummallinen ja järjetön
ajatus, että pitkään aikaan en ole mitään
yhtä hölmöä täällä kuullut.
Haluammeko me todella, että ihmiset, jotka ovat laittomasti
Suomessa, saavat Suomessa entistä parempaa palvelua, terveyspalveluja
ja muita palveluja? Laittomasti maassa olevien ihmisten kohdalla
pyrkimyksenä koko muulla yhteiskunnalla kuin ehkä STM:llä ja
THL:llä on se, että he lähtevät
maasta pois. Heillä ei ole oikeutta olla Suomessa. Te samaan
aikaan olette lisäämässä heidän
palvelujaan Suomessa. Silläkö he lähtevät?
Haluan, herra puhemies, vielä sanoa, että mielestäni
tässä olisi hyvä saada myös
hallintovaliokunnan lausunto, jolle kuuluvat ulkomaalaisasiat ja
joka käsittelee parhaillaan hallituksen esitystä 278/14,
jossa juuri on kyse siitä, miten voidaan estää laittomien
ihmisten Suomessa oleminen.
Maria Lohela /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten tuossa edustaja Zyskowicz
juuri sanoi, niin tämä on todellakin iso periaatteellinen
muutos eikä ongelma ole ainoastaan tämmöisissä epämääräisissä laskelmissa
ulkomaalaisten määrästä tai
näistä tulevista kustannuksista.
Kun Suomessa on poliisi, jonka tehtäviin kuuluu etsiä ja
poistaa maassa laittomasti oleskelevia henkilöitä,
niin nyt sitten tällä esityksellä siirretään
toiselle julkista tahoa edustavalle puolelle, elikkä terveydenhuollon
henkilöstölle, tuonne salassapitovelvollisuuden
piiriin, näitä maassa laittomasti oleskelevia
henkilöitä. Eli yhden julkisen tahon tavoite on
aivan toinen kuin toisen, joten tässäkin on todella
iso ristiriita. Mahdattekohan te, rouva ministeri, nähdä siinä sellaista?
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että tämä koskee
pieniä joukkoja ihmisiä. Niin se varmaan tässä vaiheessa
on, mutta kun hyvät palvelut yleensä tahtovat
vetää ihmisiä puoleensa, niin onko tässä olemassa
pelko, että kun sana kuitenkin leviää,
jos Suomi aika avokätisesti sitten näitäkin
ihmisiä hoitaa hyvinkin pitkällisissä sairauksissa,
niin heitä tulee tänne ajan myötä enemmän?
Onko tämä olemassa oleva pelko, ja mikä on
eurooppalainen käytäntö tällä hetkellä? Tämmöisiä arvioita
tulevasta mielelläni kuulisin.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Asian käsittelyn siirtämistähän
voi esittää vain varsinaisessa puheenvuorossa,
ei vastauspuheenvuorossa. Mutta jos todella on niin, että ministeri
Huovinen ei ehdi olla täällä paikan päällä,
niin varmaan on sitten olemassa perusteita sille, että sekä heillä,
jotka näkevät tämän esityksen
perustelluksi että heillä, jotka eivät
näe, on aikaa valmistautua asianmukaiseen keskusteluun
semmoisena ajankohtana, että ministeri tai ministerit ovat
vastaamassa siitä.
Kovin ovat äkkiväärän kuuloisia
nämä kiihkeimmät kannanotot. Kannattaa
muistaa, että se laittomasti maassa oleva ihminen saattaa
olla esimerkiksi pieni lapsi, ja en ainakaan itse halua, että hänen
kohdallaan noin jyrkkiä tulkintoja sovellettaisiin. Kannattaa
muistaa, että meidän suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän
suurin uhka on se, jos murennetaan asumisperusteinen sosiaaliturvajärjestelmä.
Se on se suurin uhka, ja toivon kyllä, että yhtä kiihkeitä puheenvuoroja
pidettäisiin silloin, kun se asia on edessä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyisen terveydenhuoltolain mukaanhan nimenomaan
korkeatasoinen kiireellinen hoito turvataan, kukaan ei jää hoidotta.
Näin toimii myöskin Euroopan unionissa Saksa ja
yli 70 prosenttia Euroopan unionin jäsenmaista, ja joitakin
palveluita tarjotaan sitten lopussa osassa, mutta on merkille pantavaa,
että moni maa on kiristänyt juuri laittoman maahanmuuton
vetovoimatekijän takia näinä aikoina näitä asioita.
Kyseessähän on se, että kolmansien
maiden kansalaisille, jotka oleskelevat luvattomasti Suomessa, sekä eräille
tilapäisen oleskeluluvan nojalla oleskelevista ulkomaalaisista,
joilla ei ole kotikuntaa Suomessa, sovellettaisiin tällaista
laajaa, ei-kiireellistä asiaa. Kyllä minusta tässä on nyt ehdottomasti oltava Euroopan
unionin linjauksessa, tehtävä parempi arvio — kuten
valtiovarainministeriö viime elokuussahan itse asiassa pysäytti
sen tartuntatautilain muutoksen, mitä sosiaali- ja terveysministeriö ajoi,
juuri sen takia, että homma ei ollut hallinnassa. Nyt ministeriö on
keksinyt oman tien tehdä oma esitys ja kiertää tätä tartuntatautilakia.
Kyllä tässä on todella vakavan pysähtymisen
paikka, kuten silloin, kun ministeri Thorsin esitys helmikuussa
2008 pysäytettiin hallituksen ja opposition voimin eduskunnassa.
Nyt on ihan sama tilanne.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä laki on ihan
perusteltu ihmisoikeuksien, inhimillisyyden ja ihmisarvon näkökulmasta,
mutta toisaalta myös tarttuvien tautien leviämisen
ennaltaehkäisyn näkökulmasta, ja käsittääkseni
samantyyppinen lainsäädäntö on
ainakin aika monessa Euroopan maassa. (Ben Zyskowicz: Väärä käsitys!)
Kysyn kuitenkin: olisiko mahdollista nyt siirtää tämä keskustelu
myöhemmäksi, vaikka ensi viikkoon, että ministerikin
voisi olla koko keskustelun ajan täällä paikalla,
koska minulla on semmoinen tuntu nyt tämän keskustelun
pohjalta, että me tarvitsisimme hiukan laaja-alaisemman
pohjan tälle keskustelulle myöskin tässä lähetekeskusteluvaiheessa?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten tosiaan — niin kuin täällä edustaja
totesi — voidaan vasta esittää pöydälle,
kun päästään varsinaisiin puheenvuoroihin,
mutta me emme sinne pääse, kun täällä on
aina vastauspuheenvuoroja.
Juho Eerola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain edustaja Mustajärvelle,
että kyllähän nykyinenkin laki takaa
pienelle lapselle oikeuden kiireelliseen hoitoon, jos sellainen
tilanne on ja vaikka olisikin tällaisesta paperittomasta
lapsesta kyse, mutta nyt ollaan tosiaan avaamassa aikamoista pandoran
lipasta. Jos nyt lapsista puhutaan, niin seuraavaksi lienee varmaan
oikeus maksuttomaan perusopetukseen, joka olisi lapsille YK:n yleissopimuksen 28.
artiklan mukainen oikeus. Tämähän on
tie, mikä avataan nyt siihen, ja tästä mennään
eteenpäin, ja sen jälkeen mahdollisesti tulee
sitten toimeentulotuki ja lapsilisä ja tämmöiset.
Nämäkö kaikki pitäisi näille
paperittomillekin ihmisille maksaa?
Ehdottomasti kannatan sitä, että kun päästään siihen
varsinaiseen keskusteluun, niin sitten ensimmäinen puheenvuoron
pitäjä esittää siinä,
että pöydällepano, ja pyydetään
vielä hallintovaliokunnaltakin lausunto.
Hanna Mäntylä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä haluan vielä sen
verran edustaja Mäkisalo-Ropposelle sanoa, kun hän viittaa
näihin kansainvälisiin sopimuksiin ja tämä on
perusteltu esitys: Sanotaanko näin, että meillä on
perustuslaki, johon myöskin tässä esityksessä viitataan,
ja jos perustuslakia lähdetään tulkitsemaan
niin kuin sitä nyt tulkitaan tässä hallituksen
esityksessä, niin siihen kyllä kieltämättä tullaan
avaamaan myöskin sitten tiettyjä oikeuksia pitkässä juoksussa,
nimenomaan tähän toimeentuloon, koska siellä myöskin
sanotaan, että täytyy pystyä turvaamaan
riittävä toimeentulo ihmisille. Silloinhan se
tarkoittaa sitä, että jos näin halutaan,
niin silloin täytyy myöskin myöntää toimeentulotukea,
oli täällä sitten laillisesti tai laittomasti.
Kuten tässä on esiin tuotu, tämä on
nimenomaan periaatteellinen kysymys, eli mitä me olemme
valmiita sitten, ja millä perusteilla, laittomasti maassa
oleville henkilöille täällä antamaan?
Kiireellinen hoito annetaan edelleenkin, ja varmasti tämänkin
edustaja Mustajärvi tietää: varmasti
ei ketään ole tähänkään
saakka heitteille jätetty.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Minulle sopii se, että keskustelua,
mikäli niin kansanedustajat toivovat, siirretään
toiseen ajankohtaan, jos halutaan, että läsnäolo
on täällä paikalla välttämätön.
Pyydän vain ymmärrystä sille, että nämä eduskunnan
aikataulut ovat vähän arvaamattomia, ja koko iltapäivän
olen odottanut, ja itse asiassa olimme toivoneet vähän
toisenlaista järjestystä näille asioille,
jotka olivat minun esittelyssäni tänään,
mutta tässä oli ilmeisesti käynyt joku
väärinymmärrys sitten meidän
valmistelijoittemme ja eduskunnan kesken käydyssä keskustelussa.
Nyt jos ihan lyhyesti otan pari huomiota:
Ensinnäkin tässä saattoi tulla nyt
pieni väärinymmärrys siitä,
että puheenvuorossani annoin väärää ja
ristiriitaista tietoa tästä valmistelusta. Tämä valmistelu
on tehty ihan normaalin kaavan mukaan, meillä on ollut
aivan normaalit virkamiesvalmistelut, ja tässä on
järjestetty kuulemistilaisuuksia, joissa käsitykseni
mukaan on ollut esimerkiksi myös sisäministeriön
edustus paikalla, kun tätä asiaa on käyty
läpi.
Se, että tämä olisi jotenkin tuotu
sivuraiteelta tartuntatautilain osalta, on aivan hämärä juttu, joka
ei kyllä ainakaan allekirjoittaneella ole millään
tavalla tiedossa. Tämän lakiesityksen valmistelu
on ollut silloin jo ihan täydessä vauhdissa THL:n
selvityksen ja muiden muodossa. Tätä on käsitelty,
niin kuin kerroin, lukuisissa ministerivaliokunnan kokouksissa.
Tästä on käyty hallituspuolueiden välillä myös
muita neuvotteluja, ja siten olen ollut siinä ajatuksessa,
että hallitus on tähän esitykseen sitoutunut,
kun se hallituksen pöydästä tänne
yhteisesti on tuotu.
Se, mistä saattoi tämä väärinymmärrys
tämän valmistelun jotenkin sekavuudesta johtua,
oli se, kun mainitsin puheenvuoroni lopussa siitä, että aika
ei riittänyt. Aika ei riittänyt siihen, että olisi käyty
läpi tämä EU-kansalaisia koskeva problematiikka,
koska se vaatii myöskin eri ministeriöiden välistä tiiviimpää ja
paljon laajapohjaisempaa valmistelua. Mutta se, että se
veisi pohjan tämän esityksen perusteluilta, ei
kyllä pidä paikkaansa.
Haluan hyvin selkeästi nyt todeta myös tässä sen,
että en pidä kovin paljon siitä sävystä,
jossa tässä keskustelussa on oltu nyt liikkeellä,
että joidenkin periaate on tärkeämpi
kuin toisten. Täällä sanotaan, että tämä on
periaatteellinen kysymys. Niin tämä on! Tämä on
myös minulle periaatteellinen kysymys, siltä kannalta,
että tämä liittyy ihmisoikeuksiin, tämä liittyy
haavoittuvassa asemassa olevien naisten, raskaana olevien naisten ja
lasten asemaan hyvinvointivaltiossa, jonka nimi on Suomi. Se on
minulle aika periaatteellinen asia ja myös tälle
hallitukselle, joka tämän esityksen on tänne
tuonut. Voi olla, että jonkun muun periaatteellinen asia
on toisenlainen, mutta ei pidä väheksyä myöskään
(Puhemies koputtaa) sitä periaatteellista näkökulmaa,
joka esimerkiksi itselläni tässä esittelypuheenvuorossa oli.
Kun täällä sanotaan, että laittomasti
maassa oleskeleville nyt tehdään tällaista
erityislainsäädäntöä,
(Ben Zyskowicz: No, näinhän se on!) se varmasti
pitää osaltaan paikkansa, mutta on hyvä huomata,
(Puhemies koputtaa) että nämä ihmiset ovat
meillä täällä (Puhemies koputtaa)
laittomasti jo tänä päivänä,
ja pidän erikoisena sitä, että me jättäisimme
(Puhemies koputtaa) hädässä ole-vien
lasten asian hoitamatta. Se ei aina ole päivystysluontoinen
asia, joka lapselle saattaa tulla. Monet meistä täällä olevista
vanhemmista varmasti tämän tiedostavat.
Puhemies! Valitan, että joudun poistumaan tämän
5 tunnin odottelun jälkeen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt siirrymme sitten puheenvuorolistaan, ja edustaja Niikko.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys terveyspalveluiden
laajentamisesta laittomasti maassa oleville on ihmetyttänyt
perussuomalaisia siitä saakka, kun sen valmistelut syksyllä aloitettiin.
Paperittomille on tähänkin saakka taattu tarvittava
kiireellinen hoito, mutta nyt palveluita halutaan entisestään
laajentaa. Tähän saakka ei-kiireellisiä terveyspalveluja paperittomille
ovat tuottaneet erityisesti järjestöjen vapaaehtoiset.
Hallituksen esitys kuulostaa hassulta, sillä sitä ei
sovellettaisi Suomessa luvallisesti oleskeleviin ulkomaalaisiin,
mikä rajaisi muun muassa vailla vakuutusturvaa oleskelevat,
Kaakkois-Euroopasta lähtöisin olevat romanitaustaiset
henkilöt lain soveltamisalan ulkopuolelle. Vastaavasti lakia
sovellettaisiin esimerkiksi kolmansista maista maahan laittomasti
saapuneiden etuuk-sien parantamiseen. Mistä näin
myönteinen suhtautumistapa lakia rikkoviin johtuu? Onhan
selvää, että vakavasti sairaat tulee
hoitaa, olivat he suomalaisia, turisteja tai laittomasti maassa
oleskelevia. Kiireellinen hoito onkin perusteltua. Halu laajentaa
terveyspalvelut koskemaan myös lyhytkestoisia terveyspalveluja
on ristiriitaisesti perusteltu.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän myös sen,
että laittomasti maassa olevien alaikäisten terveyspalvelut
on hyvä järjestää samansisältöisinä kuin samanikäisille
suomalaisille lapsille ja nuorille. Tästä olen
ministerin kanssa yhtä mieltä. He, lapset, ovat
olosuhteidensa uhreja eri tavoin kuin heidän vanhempansa.
Vastaavasti palvelujen laajentamista ei pidä toteuttaa
aikuisten kohdalla. Tämän ovat sisäministeriö ja
Maahanmuuttovirasto myös lain valmisteluvaiheessa todenneet. Sisäministeriö katsoi,
että voimassa oleva kiireellisen hoidon järjestämisvelvollisuus
olisi riittävä. Maahanmuuttovirasto ei pitänyt
kysymyksessä olevien ulkomaalaisten henkilöiden
rinnastamista turvapaikanhakijoihin perusteltuna.
Hallituksen esitys perustuu siihen, että kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa
on tunnustettu oikeus terveyteen ja perustuslaissa on säädetty
oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon kaikille ihmisille. Onko käymässä siis
niin, että tämän tulkinnan mukaan jokaisella
luvatta maassa oleskelevalla on perustavanlaatuiset oikeudet ei
vain terveydenhuoltoon vaan pian myös toimeentulotukeen?
Esityksessä mainitaan oikeus maksuttomiin lääkkeisiin,
mutta ei mainita mitään esimerkiksi tulkkauspalveluista
tai muista palveluista, joita terveydenhuollon palvelut vaativat.
Hallitus perustelee esitystään perustuslain 19 §:n
1 momentin mukaan näin: "Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan
ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa,
on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon. Tämä siis turvaa
jokaiselle Suomen lainkäyttöpiirissä olevalle
subjektiivisen oikeuden sellaiseen tulotasoon ja palveluihin, joilla
turvataan ihmisarvoisen elämän edellytysten vähimmäistaso."
Käykö tässä nyt niin, että hallituksen
tulkinta perustuslaista avaa laittomasti maassa oleville ensin oikeuden
terveyspalveluihin ja sitä myötä oikeuden
välttämättömään
toimeentulotukeen? Muutoinhan hallituksen perustuslain tulkinta johtaa
ristiriitaan, jota varsinkin kunnissa voidaan tulkita eri tavoin.
Arvoisa ministeri, kun olette paikalla vielä, kysyisin:
Miksi haluatte suomalaisten veronmaksajien velvollisuudeksi maksaa
myös laittomasti maassa olevien terveyspalvelut entistä kattavammin,
vaikka rahaa omien kansalaisten palveluihin ei teillä riittävästi
ole? Eikö ensin pitäisi taata omien kansalaistemme
hyvinvointi ja nostaa esiin muun muassa vanhusten, pitkäaikaissairaiden
ja laitoshoidossa olevien, työttömien, omais-hoitajien
ja pienituloisten tilanne? Omista tulee ensin pitää huolta,
ja jos resurssit riittävät, ne voidaan ulottaa
myös muihin.
Arvoisa puhemies! Euroopan unionilla ei ole tässä lakiehdotuksessa
tarkoitetuille henkilöille järjestettäviä terveydenhuollon
palveluja koskevaa yhteistä lainsäädäntöä.
Sieltä siis eivät velvoitteet tule. Jäsenvaltiot
suhtautuvat eri tavoin erityisesti laittomasti maassa olevien henkilöiden
tietosuojaan. Saksassa on laajat oikeudet terveyspalveluihin myös
maassa laittomasti olevilla. Hoitohenkilökunnalla on kuitenkin
velvollisuus ilmoittaa poliisille palveluja käyttävät
laittomasti maassa olevat henkilöt. Tanskassa on mahdollista
hakea kiireetöntä hoitoa maahanmuuttovirastosta,
mutta sitä hyödynnetään harvoin,
koska maahanmuuttovirastolla on velvollisuus ilmoittaa luvatta maassa
olevat henkilöt poliisille.
Vastaavasti Suomessa on hyvin lievä suhtautumistapa
maassa laittomasti olevan rikokseen syyllistyneen tietosuojaan.
Suomessa terveydenhuoltohenkilöstön (Puhemies
koputtaa) salassapitovelvollisuus estää tiedon
antamisen ulkopuolisille eräin laissa säädetyin
poikkeuksin, jotka liittyvät epäiltyihin vakaviin
rikoksiin tai lastensuojelun tarpeeseen. Rikokseen syyllistyneen, maassa
luvatta olevan ei siis tarvitse pelätä kiinni
joutumistaan ainakaan terveydenhoidon henkilökunnan osalta.
Lisäksi lakimuutoksessa ehdotetaan, että henkilötietojen
ilmoittamatta jättäminen ei saa olla esteenä hoidon
saamiselle. (Ben Zyskowicz: Ei tietystikään!)
Tämä johtaa potilastietojen merkintöjen
ja arkistoinnin ongelmiin, (Puhemies koputtaa) jos potilasta ei
pystytä tunnistamaan lainkaan, puhumattakaan, että se rohkaisee
laittomaan maahanmuuttoon Pohjolan perukoille.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Arvoisa puheen pitäjä, on sovittu, että 5
minuuttia on aikaraja. Voitte pyytää toisen puheenvuoron.
Arvoisa puhemies! Se tulee tässä. — Hallituksen
pitäisi vetää lakiesitys takaisin, ja esitänkin
tämän asian pöydälle laittamista
ja kysyn ministeriltä, sopisiko vaikka ensi viikon tiistaille
asti. Lisäksi esitän, että hallintovaliokunnalta
on pyydettävä myös lausunto.