5) Hallituksen esitys vuoden 2002 veroasteikkolaiksi
       
         					
      
      
         
         Maria Kaisa Aula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Esittelen lyhyesti valtiovarainvaliokunnan
            mietinnöt, jotka koskevat vuoden 2002 veroasteikkolakia
            ja myöskin tuloverolakia ensi vuodelle. Nämä asiat
            ovat tällä kertaa valtiovarainvaliokunnasta valmistuneet
            oikeastaan yllättävänkin aikaisin. Monena
            aikaisempana vuonna valmistuminen on mennyt aika lähelle
            koko budjetinkin valmistumista. Se osoittaa sen, että tuloverotusta
            koskeviin asioihin tänä vuonna sisältyi
            harvinaisen vähän jännitettä tai
            eriäviä näkemyksiä.
         
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että hallituksen esittämät
            tuloveronkevennykset eli noin 3,9 miljardia markkaa hyväksyttäisiin.
            Tässähän on esitetty sekä valtion
            tuloveroasteikkoon kevennystä että kunnallisverotuksen
            ansiotulovähennystä. Valtion tuloveroasteikon
            osalta mietintöön liittyy keskustan vastalause,
            jossa ehdotetaan, että ylimmän tuloluokan osalta
            tuloveron alentamista ei tehtäisi niin paljon kuin hallitus
            on esittänyt, vaan sitä käytettäisiin
            ruoan arvonlisäveron alentamiseen. Siinä on ajatuksena,
            että tulonjakovaikutukset olisivat tällä tavalla
            tällä esityksellä paremmat.
         
         
         
         Valtaosa tuloveroalennuksesta tapahtuisi valtion tuloveroasteikon
            kautta sillä tavalla, että kaikkia marginaaliveroprosentteja
            alennettaisiin 1 prosenttiyksiköllä ja asteikon
            alimman tuloluokan tulorajaa noin 400 eurolla. Tuloveroalennuksesta
            koituu noin 2,7 miljardia markkaa, ja toinen osa on kunnallisverotuksen
            ansiotulovähennyksen korottaminen. Senhän itse
            asiassa maksavat kunnat, eli se vähentää kuntien
            verotuloja noin 1 miljardilla markalla.
         
         
         
         Hallituksen esityksessä, joka koskee veroasteikkolakeja,
            on esitetty eri tuloluokkia koskevia arvioita siitä, miten
            nämä muutokset vaikuttavat. Niissä tietenkin
            on otettava huomioon se, että kunnallisverotushan on viime
            aikoina yllättävän monessa kunnassa ja
            varsin monessa kunnassa ollut noususuunnassa, joten kunnallisveron
            kiristyminen jonkin verran muuttaa varmasti näitä laskelmia,
            joita hallituksen esityksen perusteluissa on esitetty.
         
         
         
         Tuloveroasteikkoa koskevassa mietinnössä valiokunta
            muistuttaa siitä, että varallisuusveroasteikon
            alarajaa ei ole tarkistettu sitten vuoden 1991. Rahan arvossa ja
            verovelvollisten taloudellisessa asemassa on kuitenkin tapahtunut
            aika paljon muutoksia tämän jälkeen,
            ja alarajan pysyminen entisenä johtaa siihen, että yhä enemmän
            suomalaisia tulee varallisuusverotuksen piiriin, eli itse asiassa
            varallisuusverotus on koko ajan kiristynyt.
         
         
         Valtiovarainministeriö on nyt asettanut työryhmän,
            jonka tehtävänä on arvioida laajasti
            tuloverotuksen ja varallisuusverotuksen kehittämistarpeita
            kansainvälisen kehityksen valossa. Niinpä on varmaan
            järkevää, että työryhmä pohtii
            myöskin varallisuusverotuksen tilanteen tulevaisuudessa.
            Työryhmän on saatava työnsä päätökseen
            ensi vuoden lokakuun loppuun mennessä. Tämä työryhmähän
            valmistelee tuloverotukseen, varallisuusverotukseen ja pääomaverotukseen
            tehtäviä muutoksia myöskin seuraavan
            hallituksen ohjelmaa silmällä pitäen.
            Siinä mielessä olisi varmasti hyvä, että sitten,
            kun työryhmältä nämä ehdotukset
            alkavat valmistua, niistä käytäisiin
            myöskin eduskunnassa lähetekeskustelua ja niihin
            otettaisiin kantaa.
         
         
         Tuloverolakia koskevassa esityksessä on kunnallisverotuksen
            ansiotulovähennyksen korottamisen ohella — ja
            sehän vaikuttaa erityisesti pienituloisten verotusta keventävästi — kaksi
            muuta pientä muutosesitystä, eli kotitaloudelle
            maksettavan työllistämistuen määräaikaista
            verovapautta ehdotetaan jatkettavaksi vuoden 2002 loppuun. Se tarkoittaa
            semmoisia tilanteita, joissa kotitalous saa niin sanottua yhdistelmätukea työntekijän
            palkkaukseen eli työmarkkinatukea ja työvoimatoimiston
            palkkatukea. Nämä eivät ole tähänkään
            mennessä olleet verotettavia, eli sitä jatketaan.
            Näitähän ei voi saada yhtäaikaa kotitalousvähennyksen
            kanssa, nämä ovat toisensa pois sulkevia asioita.
            Tästä oli ed. E. Lahtelan aloite, joka tavallaan
            näin ollen toteutuu.
         
         
         Kolmas asia tuloverolaissa oli ulkomailla tehdystä työstä saadun
            palkan verovapautta koskevan niin sanotun kuuden kuukauden säännön siirtymäajan
            jatkaminen. Tämä johtuu siitä, että Suomen
            ja Venäjän välillä on ollut
            vireillä uusi verosopimus, mutta koska Venäjän
            duuma ei ole sitä vielä käsitellyt, ei
            myöskään eduskunnasta valtiovarainvaliokunnasta
            voitu sitä vielä päästää eteenpäin.
            Sen takia on ulkomailla työskentelijöitten verotusta
            jatkettava ensi vuonna samalla mallilla kuin se on ollut tähänkin
            asti.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Pääomatulojen kohdalla
            voidaan todeta, että kun verokanta on 29 prosenttia, on
            olemassa edelleenkin se mahdollisuus, että jotkut ihmiset pystyvät
            osoittamaan tulonsa pääomatuloina eivätkä palkkatulona.
            Ikään kuin käytetään
            tällaista verosuunnittelua ja sillä tavalla maksetaan vain
            29 prosenttia suuristakin tuloista sitten veroa. Mutta vastaavasti
            on tilanne se, että hyvinkin pienillä pääomatuloilla
            on tuo verotaso myöskin 29 prosenttia. Siihen liittyvä epäoikeudenmukaisuus
            on toki syytä tunnistaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Me olemme todenneet täällä monta
            kertaa, että valtion verotus lähtee varsin korkealta
            vasta liikkeelle, runsaan 60 000 markan vuositulotasolta,
            mihin täällä jo ed. Aulakin viittasi,
            mutta kunnan verotus iskee jo aikaisemmin pieniinkin tuloihin. Tuo
            tulonhankintavähennys, jota nyt olemme käyttäneet
            pienituloisten ihmisten tilanteen helpottamiseksi, taas toisaalta
            poistaa kunnilta verotuloja, ja niiden kompensoimisessa kyllä valtiovallan
            olisi pitänyt olla aktiivisempi. Toisaalta eläkeläisten,
            työttömien ja esimerkiksi sairauspäivärahojen
            varassa eläville vastaavaa apua ei ole kuitenkaan pystytty
            osoittamaan kuin palkkatuloja saaville.
         
         
         
       
      
         
         Jari Koskinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kaikkihan tietävät,
            että Suomi on erittäin korkean verotuksen maa.
            Erityisesti työn tekemistä ja teettämistä verotetaan
            liian ankarasti. Tässä nyt jälleen otetaan
            askeleita eteenpäin, että päästäisiin
            Suomessakin vähän järkevämmälle verotuksen
            tasolle. Olen samaa mieltä kuin valiokunnan puheenjohtaja
            siitä, että myös varallisuusveron alarajaa
            olisi syytä tarkastella, koska kymmenen vuotta nyt on oltu
            samoissa markkamäärissä ja inflaatio
            ja monet muut asiat ovat menneet eteenpäin, mutta veroalennukset
            alentavat omasta puolestaan myös verokiilaa ja verokiilaa
            pidetään yleensä yhtenä pahimpana
            työllistymisen esteenä.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 105
            a §:n muuttamisesta on mielestäni hyvän
            suuntainen. Itselläni on ollut lakialoite, joka tietysti
            on tässä hylätty. Näen tämän
            hallituksen esityksen todella oikean suuntaisena. Lakialoitteessani
            ehdotin ansiotulovähennyksen enimmäismäärää korotettavaksi
            hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla ja veronkevennyksen
            kohdistamista nimenomaan pieni- ja keskituloisiin entistä suuremmalla
            prosentilla eli olisin halunnut kaventaa tätä kuilua erityisesti,
            että pieni- ja keskituloisille jäisi vähän
            enemmän rahaa käteen ja kannustettaisiin sitten
            vielä enemmällä. Samalla näen,
            että ansiotulovähennys tulisi laajentaa koskemaan
            myös muita tuloja kuin veronalaisia palkkatuloja, mistä täällä on
            jo keskusteltu. Näen, että tämä hyödyttäisi
            erityisesti heikosti toimeentulevia työttömiä ja
            muita sosiaaliturvan varassa eläviä myöskin.
            Työttömillähän tilanne on verotuksessakin aika
            hankala.
         
         
         
         Mutta hallituksen esitys on oikean suuntainen.
         
       
      
         
         Timo  E. Korva  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esillä oleva tuloveron alennus ei
            ole pelkästään myönteinen asia,
            vaan tätä pitäisi katsella myöskin
            sillä tavalla, miten julkinen valta valtio- ja kuntatasolla
            kerää tuloja rahoittaakseen peruspalvelut. Juuri
            tänä päivänä tuli tietoon
            se, miten ensi vuonna kunnissa verotus kehittyy, ja sen mukaan 108
            kuntaa eli ennätysmäärä kuntia
            tulee ensi vuonna korottamaan tuloveroprosenttia. Kunnallisen tuloveroprosentin
            haarukka on ensi vuonna 15—19,75 prosenttia. Tällainen
            kehitys, jossa valtiovalta vetäytyy kunnallisten peruspalvelujen
            rahoittamisesta, johtaa siihen, että tässä maassa
            lakisääteisiä peruspalveluja kunnissa joudutaan
            tuottamaan hyvin erilaisella tulopohjalla ja hyvin erilaisilla rasituksilla,
            mitä tulee kuntalaisten verorasitukseen. Sen vuoksi julkisten
            peruspalvelujen tulopohja pitäisi kyllä katsoa
            laajempana ja ryhtyä valmistelemaan eri tavalla näitä asioita.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Toisin kuin edellinen puhuja pidän
            hyvin myönteisenä, että tällä lakiesityksellä kevennetään
            kansalaisten tuloverotusta ensi vuonna. Suomessa tuloverotus on
            liian kireätä, ja on aivan oikein, että tuloverotusta
            kevennetään, myös verokiilaa näin
            kavennetaan ja kansalaisten työllistymismahdollisuuksia
            tällä tavoin myös tuetaan.
         
         
         Tutustuin vastalauseessa olevaan ed. Aulan progressiiviseen
            tuloveroasteikkoon, ja on ilmeisesti niin, että oppositio
            ja ed. Aula ja muut keskustan kansanedustajat luottavat siihen,
            että kukaan ei lue heidän esityksiään.
            Niinpä täällä voidaan esittää heidän
            ehdotuksissaan minkälaisia pellehyppyjä tahansa.
            Täällä on nimittäin sellainen
            asteikko, jonka osalta on pakko tiedustella, oletteko ed. Aula ja
            kolleganne keskustassa tulleet ajatelleeksi, mitä tapahtuisi
            sellaiselle veronmaksajalle, jonka ansiot nousisivat parilla eurolla
            niin, että kun ne olisivat muuten alle 54 600 euroa
            vuodessa, ne olisivatkin parilla eurolla noustuaan yli 54 600
            euroa vuodessa. Kertokaa meille muille kansanedustajille, kuinka
            paljon tällaisen kansalaisen verotus kiristyisi sen ansiosta,
            että tulot nousisivat kahdella eurolla.
         
         
       
      
         
         Maria Kaisa Aula  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz, tämä keskustan
            ehdotus ei kiristä kenenkään veronmaksajan
            verotusta nykyisestään, se vain keventää eniten
            tuloa saavien veronmaksajien verotusta vähemmän
            kuin hallituksen esitys tekee.
         
         
       
      
         
         Ben  Zyskowicz  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aulan ja hänen kollegojensa
            veroasteikko on ilmeisesti malliesimerkki keskustan käsityksestä oikeudenmukaisesta
            verotuksesta. Tässä on nimittäin sellainen tilanne,
            että jos henkilö tienaa 54 599 euroa
            tai sitten 2 euroa enemmän eli 54 601 euroa, niin tämä kahden
            euron lisäys tuloissa merkitsee sitä, että verotus
            kiristyy noin 500 euroa. Tämä on keskustan näkemys
            oikeudenmukaisesta tuloverotuksesta.
         
         
       
      
         
         Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllähän kaikissa hallituksenkin
            esittämissä asteikoissa on nämä tulorajat
            olemassa, joten kyllähän niissäkin aina
            verotus kiristyy sen jälkeen, jos ylittää tuloluokan
            rajan.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aula ei ole perehtynyt omaan vastalauseeseensa.
            Hallituksen esityksessä tuloveroasteikko on tietysti tehty
            noudattaen progressiivisen tuloverotuksen ideaa, jolloin, kun on
            tulorajat, se tarkoittaa, että jos ollaan tulorajan yläreunalla,
            niin siinä, että siirtyy seuraavaan luokkaan,
            ei tapahdu mitään hyppäystä.
            Mutta koska keskusta on tehnyt oman vastalauseensa nimenomaan siten,
            että on kiristetty veroa alarajan kohdalla ylimmässä tuloluokassa
            hyppäyksenomaisesti, se merkitsee sitä, että jos
            tienaa kaksi euroa enemmän, joutuu maksamaan veroa 500
            euroa enemmän. Kuten sanoin, tämä on
            keskustan näkemys oikeudenmukaisesta verotuksesta.
         
         
       
      
         
         Matti Väistö /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa keskustan vastalauseessa
            ehdotettu asteikko on tarkoitettu niin, että kaikki saisivat nykyiseen
            tilanteeseen nähden kevennystä, kuitenkin niin,
            että suurimmissa tuloryhmissä kevennys olisi hallituksen
            esittämää vähäisempi. Tavoitteenahan
            tulee olla, että me kykenemme, ed. Zyskowicz, oikeudenmukaista
            verotusta kohdentamaan koko maassa ja kaikille kansalaisille.
         
         
         Kuten ed. Korva totesi, nyt kunnat ovat joutuneet kohtuuttoman
            verotuksen korotuspaineen kohteeksi, ja siitä huolimatta
            ne eivät kykene tekemään talousarviota
            terveellä tavalla. Erot kuntien välillä ovat
            kasvaneet. Valtio ei ole Lipposen hallituksen aikana huolehtinut
            siitä, että kunnilla olisi tosiasialliset edellytykset
            selviytyä niistä velvoitteista, joita kansalaisten
            peruspalvelujen järjestäminen kunnilta edellyttää.
         
         
         
         Tästä syystä, arvoisa puhemies, mielestäni
            verotusta tulee todella tarkastella kokonaisuutena kaikkien kansalaisten
            ja kuntalaisten kohdalla ja huolehtia niin verotuksen oikeudenmukaisuudesta,
            että ei synny kohtuuttoman suuria kuntaverotuksen eroja,
            niin kuin nyt näyttää syntyvän, ja
            että tosiasiallisesti valtio vastaa kuntien verotulo- ja
            tulopohjasta, niin että siellä selviydytään.
         
         
         Hallituksen linja, arvoisa puhemies, on johtamassa siihen, että suurituloiset
            ja vaurailla alueilla, vauraissa kunnissa asuvat, saavat todellisuudessa
            suhteellisesti enemmän helpotuksia kuin kansalaiset keskimäärin.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Väistön puheenvuoro
            oli sillä tavoin mielenkiintoinen, että kun luin
            keskustan vastalauseen, en nähnyt, että kuntien
            kannalta tässä olisi mitään
            eroa. Eli kuntien kannalta, jos puhutaan kunnista nimenomaan, keskustan
            vastalause tarkoittaa sitä, että se, mikä enemmän
            verotetaan tuloverotuksen kautta, annettaisiin elintarvikkeiden
            arvonlisäveron alennuksena elintarvikkeiden verotukseen
            kevennyksenä, eikä teidän asteikkonne,
            ed. Väistö, kuntien kannalta ainakaan näiden
            perustelujen valossa ole lainkaan sen parempi kuin hallituksenkaan
            esitys. Voi olla, että jossakin toisessa lakiesityksessä teillä on siihen
            liittyviä ehdotuksia. (Ed. Väistö: Kyllä!)
         
         
         En malta olla, rouva puhemies, edelleen kiinnittämättä huomiota
            siihen, että keskustan vastalauseen mukainen asteikko ylimmässä tuloluokassa
            merkitsee todellakin sitä, että jos on kaksi veronmaksaja,
            joiden tulojen välillä on 2 euron ero 54 600
            euron vuositasolla, niin että toisella veronmaksajalla
            tulot ovat euron alle ja toisella euron yli tuon rajan, niin todellakin
            sen verotus, joka on euron enemmän yli tuon rajan tienannut
            eli kaksi euroa enemmän kuin naapurinsa, on 500 euroa ankarampaa.
         
         
         Sanon tämän sen takia, että suomalainen
            media on hyvin kiinnostunut kaiken näköisistä nimityspeleistä ja
            muista, mutta ilmeisesti oppositio voi täällä todellakin
            tehdä ihan minkälaisia ehdotuksia tahansa eikä niistä kukaan
            missään tällaisia, sanoisiko, kriittisiä kysymyksiä esitä. Yritän
            omalta osaltani tällä tavoin myötävaikuttaa
            keskustelun monipuolistumiseen.
         
         
       
      
         
         Timo  E. Korva  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin puheenvuorojen osalta haluaisin
            vielä selventää ainakin omaa puheenvuoroani
            suhtautumisesta yleensä tuloverotukseen. Totta kai on selvää,
            että minä muiden mukana mielelläni tuen
            sitä, että kansalaiset maksaisivat hyvin vähän
            veroja. Sehän meillä kaikilla on tavoitteena,
            ja mieluummin vielä pyrimme saamaan valtiolta ehkä nettona
            tuloa, jos siihen on mahdollisuutta. Sitähän me
            kaikki tavoittelemme.
         
         
         Mutta se, mikä on oikeudenmukaisuus tuloverojen keräämisessä julkisessa
            taloudessa, olisi minusta kysymys, jota ed. Zyskowiczinkin kannattaisi
            miettiä. Onko oikeudenmukaista se, että nyt on
            kuntia, joissa niin suuri- kuin pienituloisetkin tuloverotuksen
            osalta saavat 5 prosenttiyksikköä pienemmällä verokannalla
            vähintään samat palvelut tai teoriassa
            samat palvelut kuin toisissa kunnissa, joissa kunnallisverotus on
            kallistunut jo 19,75 prosenttiin?
         
         
         Tämä on se peruskysymys, jota pitäisi
            koko tuloverojärjestelmän ja julkisten palvelujen
            kustantamisen osalta miettiä, millä tavalla kansalaisia
            eri kunnissa mahdollisuuksien mukaan kohdeltaisiin tasapuolisemmin
            kuin tällä hetkellä tapahtuu. Muun muassa
            kunnallisen tulonhankintavähennyksen käyttäminen
            jatkuvasti tuloveron alennuksena pienentää kuntien
            tuloja ja tuo entistä suurempia paineita kustantaa tällä epäsolidaarisella
            tasaverolla kunnallisia peruspalveluja. Tässä tietenkin
            voisi kysyä, tämäkö on sitten
            ed. Zyskowiczin edustamaa oikeudenmukaista tuloverotusta tässä maassa.
         
         
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Se, minkä takia kristillisdemokraatit
            eivät ole tätä vastalausetta allekirjoittaneet,
            minkä takia me olemme hallituksen esityksen kannalla, johtuu
            yksinkertaisesti siitä, että me katsomme, että hallituksen
            esitys vastaa sitä, mistä tulosopimusneuvotteluissa
            on sovittu. Jos jostakin asiasta on sovittu, vaikka me emme ole
            siihen myötävaikuttaneet, me kunnioitamme sopimusta.
            Me emme halua, että syntyisi kaoottinen tilanne työmarkkinoille.
         
         
         Me katsomme myöskin, että hallituksen pitäisi
            pysyä kaikissa muissa sopimuksissa, niissä sopimuksissa,
            jotka se on tehnyt kuntien kanssa ja tehnyt myöskin hallitusneuvotteluissa,
            ja pitäisi pysyä myöskin hallitusohjelmassa.
         
         
         Olemme myöskin sitä mieltä, että kaikkein köyhimpien
            asemaa ei voida parantaa alentamalla valtion tuloveroa. Haluan kiinnittää huomiota
            siihen,
            että kun alin tuloveroluokka poistettiin, se merkitsi näille
            pienituloisille noin neljää markkaa kuukaudessa.
            Tätä neljää markkaa kuukaudessa
            markkinoidaan nyt suurena uudistuksena ja hyvänä asiana.
         
         
         Kristillisdemokraateilla on oma vaihtoehto tuloverotuksessa
            ja verotuksessa. Me rokotamme pääomaliikkeitä ja
            sitten alennamme muun muassa elintarvikkeiden arvonlisäveroa.
            Se palvelee kaikkein parhaimmalla tavalla pienituloisia.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bjarne Kallis tapansa mukaan puhui jälleen
            viisaasti. Yhdyn etenkin hänen puheenvuoronsa alkuosaan.
            Tästä on niin laaja konsensus jo yhteiskunnassa,
            että kannattaa sitäkin taustaa vasten kannattaa
            hallituksen esitystä.
         
         
         
         
         Pieni ruoan arvonlisäveronalennus ei kovin paljon vaikuttaisi.
            En usko siihen, että se siirtyisi suoraan hintojen alennuksiin,
            jos muutamalla prosentilla laskettaisiin ruoan arvonlisäveroa, vaan
            se jäisi väliportaitten katteisiin hyvin helposti.
            Jos prosentit olisivat suurempia, jolla arvonlisäveroa
            alennettaisiin ruoan osalta, se olisi myöskin erittäin
            kallis ratkaisu tällaisena yleiskatteisena. Pitää hakea
            täsmällisempiä ja vaikuttavampia tapoja.
            Tässä mielessä hallituksen esitys on
            kannatettava.
         
         
       
      
         
         Jari Koskinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Olen samaa mieltä kuin edustajat
            Saarinen ja Kallis siinä mielessä, että on
            järkevää, että valtio on ollut
            mukana tekemässä tulopoliittisia ratkaisuja sillä tavoin,
            että on sovittu samassa yhteydessä myös
            veronalennuksista. Nyt kun on ollut kaksi laajaa tulopoliittista
            kokonaisratkaisua ja periaatteessa neljänä vuonna
            alennettu verojakin, se on ollut onneksi koko suomalaiselle yhteiskunnalle
            ja suomalaiselle kansantaloudelle.
         
         
         
         
         Mitä tulee sitten kuntien erilaisiin veroprosentteihin,
            mihin ed. Korva puuttui, niin muistaakseni tänään
            Kuntaliitto antoi jonkin tiedotteen, missä se totesi, että haitari
            on 19,75—15 prosentissa; siinä ovat ne ääripäät.
            Mutta oliko se niin, että vajaassa 400 kunnassa on kuitenkin
            vielä 18—19 prosenttia, että eivät
            ne erot suuret ole kuitenkaan. Pääsääntöisesti
            Suomen kunnissa liikutaan suunnilleen samoissa veroprosenteissa.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Korva kysyi, pidänkö oikeudenmukaisena
            kunnallista ansiotulovähennystä, sen korottamista
            ja sen kautta kuntien joutumista pienentyvien verotulojen piiriin.
         
         
         Pidän kunnallisen ansiotulovähennyksen korottamista,
            kuten nyt hallituksen esityksessäkin tapahtuu ja myös
            keskustan vastalauseessa käsittääkseni,
            erittäin hyvänä asiana. Se on nimenomaan
            tapa keventää pienituloisten palkansaajien verotusta
            ilman, että sama veronkevennys joudutaan ulottamaan parempiosaisiin
            palkansaajiin tai eläkkeensaajiin. Se on tapa tukea juuri pienipalkkaista
            työtä ja sen tekemistä. Se on mielestäni
            tärkeä ja hyvä asia.
         
         
         Mitä tulee sitten kuntien tätä kautta
            pienentyviin verotuloihin, niin on tietysti totta, että näin käy,
            kun kunnallista vähennystä nostetaan. Mutta muistuttaisin
            siitä, että kunnilla on laaja itsehallinto. Kun
            täällä viitattiin siihen, että eri
            veroprosentilla joudutaan tuottamaan samanlaiset palvelut, niin
            palvelut ovat erilaisia, tuloveroprosentti on kunnissa erilainen,
            kiinteistövero on kunnissa eri tasoinen. Kunnilla on myös
            mahdollisuus lisäämällä keskinäistä yhteistyötään
            palvelujen tuotannossa monasti päästä siihen,
            että samallakin rahalla saadaan parempia palveluita tai vähemmällä rahalla
            samat palvelut, jos tehdään järkevää yhteistyötä kuntien
            kesken palvelujen tuottamisessa.
         
         
       
      
      Ed. Sasi merkitään läsnä olevaksi.
      
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tällä kertaa ed. Zyskowiczin kanssa
            samaa mieltä, että kunnallisveron ansiotulovähennys
            on perusteltu vähennys. Sehän on käytännössä merkinnyt
            progression tuomista kunnallisverotukseen. Se tapahtuu vain toisin päin
            kuin valtionveropuolella, jossa se on asteikoissa. Mutta ongelmaksi
            tietysti muodostuu se, että pienillä ja heikoilla
            kunnilla verotulot eivät riitä.
         
         
         Toivoisin kyllä, että ed. Zyskowicz erityisesti kiinnittäisi
            huomiota siihen, että meillä on alue siellä noin
            12 000:n ja 15 000:n välillä, eli jos tulo
            kuukaudessa on reilu tonni, niin silloin ei saa kunnallisveron ansiotulovähennystä.
            Kun ed. Zyskowicz erityisen hanakasti haluaa kannustaa työhön,
            niin toivoisi, että voisimme tulonhankkimisvähennystä nostaa
            ja ylipäänsä suosia pienituloisia vielä enemmän
            kuin tänä vuonna kunnallisveron ansiotulovähennyksessä.
         
         
       
      
         
         Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Salissa näemmä helposti
            vastataan sellaisiin kysymyksiin, joita ei ole esitetty, ja sitten
            taas jätetään vastaamatta niihin kysymyksiin,
            joita on esitetty.
         
         
         Ed. Zyskowiczille sanon omana käsityksenäni
            ja haluan toistaa, että en arvostele sitä, että kunnallista
            ansiotulovähennystä käytetään,
            mutta sitä arvostelen, että sitä ei kompensoida
            kuntien tuloverossa, joka on yksi syy, joka johtaa tähän
            suureen kunnallisverohaitariin. Tosiasia on, että alaraja
            on 15 prosenttia ja korkein raja on 19,75, eikä se keskiarvo,
            mihin se nyt muodostuukaan, poista sitä ongelmaa ollenkaan.
         
         
         Kysymys, jonka esitin ed. Zyskowiczille, on se, onko hänen
            mielestään oikeudenmukaista, että todellakin
            näin isolla haitarilla joudutaan kokonaistasapainon vuoksi
            etsimään peruspalveluihin rahoitusta kunnissa.
         
         
       
      
         
         Pekka   Nousiainen   /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ansiotulovähennyksen vaikutuksista
            kunnallisverotukseen on muistettava, että nyt tämän
            hallituksen aikana kaiken kaikkiaan noin 4,6 miljardia on ollut
            se vaikutus, jolla kuntien verotulot ovat pienentyneet. Sitä on
            osittain kompensoitu, mutta vielä 1,6 miljardia on kompensoimatta.
            Nyt käsittelyssä olevat veronkevennysmallit taas
            lisäävät tätä määrää,
            joten kyllä tässä, niin kuin hallitusohjelmassa
            luvataan, nämä menetykset tulisi kompensoida,
            koska se on tae, jonka kautta kunnat vain voivat selviytyä ja
            tuottaa palvelut. Tässä on vakava asia kysymyksessä.
         
         
       
      
         
         Matti Väistö /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On syytä korostaa, että keskusta
            todella ehdottaa myös elintarvikkeiden arvonlisäverotuksen
            alentamista jo ensi vuonna ja verotuksen alentamisen jatkamista
            tulevina vuosina. Tämä jos mikä on myös
            kohdistumassa selkeästi pienituloisten ja monien lapsiperheiden
            hyödyksi. Toisaalta se on tärkeä myös
            kansantalouden kehityksen kannalta. Juuri tämän
            tyyppisillä toimillahan vahvistetaan kotimaista kulutuskysyntää,
            joka nyt nähdään hyvin tärkeänä talouden
            kehityksen ja työllisyyden näkökulmasta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mitä tulee kunnallisen ansiotulovähennyksen
            merkitykseen, se on todella suuri. On kuitenkin huolehdittava siitä,
            että se kompensoidaan kunnille täysimääräisesti.
            Hyvin vähän lämmittävät
            keskiarvoluvut kuntatalouden osalta, jos sanotaan, että keskimäärin kunnissa
            menee hyvin, kun kuitenkin tiedämme — en tiedä,
            tunteeko ed. Zyskowicz — että kunnissa Itä-
            ja Pohjois-Suomessa, joissa on edelleen hyvin suuri ja pian kasvava
            työttömyys, alhainen tulotaso, vinoutuva väestörakenne,
            ollaan todella suurten ongelmien edessä kuntien talouden
            osalta.
         
         
         Tästä syystä, arvoisa puhemies, siellä uhkaavat
            monissa kunnissa paniikkiratkaisut, joiden jälkiseurauksena
            sitten syntyy yhä suurempia ongelmia tai uhkaa syntyä yhä suurempia
            ongelmia kansalaisten palvelujen järjestämisessä ja
            tavallaan tätä kautta myös työttömyys
            näillä alueilla on kääntymässä nousuun.
            Hyvin paljon on tehty yhteistyötä, on karsittu
            kustannuksia, mutta ne eivät enää tässä tilanteessa
            auta, niin vaikea kuntien talouden tilanne suuressa osassa maata
            pienissä kunnissa on.
         
         
       
      
         
         Lauri   Kähkönen   /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä tästä ansiotulovähennyksestä.
            Tosiaan näitä keinoja ei kovin monia ole, joilla
            niitten henkilöitten verotusta kevennetään,
            joilla tulot eivät ole suuret. Ansiotulovähennystähän
            on useampaan kertaan korotettu, ja toisaalta täällä viitattiin
            myös tulonhankkimisvähennykseen. Valtion verotuksen
            alinta tulorajaa ollaan jälleen nostamassa, ja niinpä tosiaan
            nämä konstit ja myös perusvähennyksen
            nostaminen olisivat niitä, jotka vaikuttaisivat pienituloisten
            verotukseen.
         
         
         Monessa puheenvuorossa on todettu ja haluan itsekin tähdentää,
            että tämä on todella problemaattinen
            vähennys, koska varsinkin niissä kunnissa, joissa
            keskimääräinen tulotaso on alhainen,
            se vie keskimääräistä enemmän
            kunnan äyriä ja sitä kautta on vaikeuttamassa
            kunnan palvelutuotantoa. Tässäkin valiokunta perustelee, että kun
            arvonlisäveron takaisinperintäjärjestelmästä ollaan
            luopumassa, se kompensoi, se on tärkein kompensointikeino
            kunnille. Kyllä se joillakin kunnilla kompensoi, mutta
            ei läheskään kaikilla kunnilla. Tähänkin
            liittyy hyvin monia spekulatiivisia tekijöitä.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tulen yhä vakuuttuneemmaksi
            siitä, että kristillisdemokraattisen ryhmän
            vaihtoehto tähän on sellainen, että se
            tyydyttää molempia osapuolia. Sen pitäisi
            tyydyttää edustaja Zyskowiczia, pitäisi
            tyydyttää myöskin vasenta laitaa, samoin
            kuin keskustaa. Me sanomme, että pyrimme auttamaan pienituloisia,
            me sanomme, että sopimuksista täytyy pitää kiinni,
            ja jos haluamme auttaa niitä pienituloisimpia, se tapahtuu
            ennen kaikkea ruoan arvonlisäveron alentamisella.
         
         
         Keskustan vaihtoehdossa säästö on
            vain 190 miljoonaa markkaa ja 3 prosenttia on puolitoista miljardia.
            Jos 3 prosentilla alennetaan ruoan alvia, se vaatii puolitoista
            miljardia, 1 500 miljoonaa markkaa. Tästä tulee
            säästöä vain 190 miljoonaa ja
            lisäksi rikotaan tai ainakin loukataan työmarkkinasopimusta,
            eli siinä mielessä se ei ole hyvä.
         
         
         Mutta tulkaa nyt ihmeessä sille linjalle, että verotetaan
            pääomaliikkeitä, tilapäisiä ja
            lyhytaikaisia voittoja. Niitä voidaan kyllä verottaa
            50 prosentilla 29 prosentin sijasta. Sama koskee pörssiveroa.
            Meillä on silloin sellainen rahasumma, millä voidaan
            parantaa niitten asemaa, joiden puolesta nyt jokainen on käyttänyt
            puheenvuoron.
         
         
         Ihan lopuksi ed. Zyskowiczille. Nyökkäsitte, kun
            sanoin, että sopimuksia pitää kunnioittaa. Tämä koskee
            myöskin niitä sopimuksia, joita valtio on tehnyt
            kunnille. Kompensoidaan, mitä kunnilta viedään,
            ja nyt teidän kannattaisi pitää puheenvuoro,
            missä te korostatte, että sitäkin sopimusta
            pitää kunnioittaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aika jännää kuunnella
            kristillisdemokraattien taholta ruoan arvonlisäveronalentamispuhetta.
            Se on teoreettisena mallina juuri niin, kuin ed. Kallis äsken
            kuvasi, mutta jos se temppu tehdään, ei suinkaan
            ole sanottu, että vähittäismyyntihintoihin
            tapahtuu minkään vertaa muutosta. Sillä rahoitetaan
            marketit, jumprut ja jamprut ja mitähän kikantteja
            lienevätkin. Sinne ne kaikki rahat menevät. Siihen
            tarkoitukseen, mihinkä te kuvasitte äsken, että ne
            menevät, sinne ei mene, ei riitä mitään!
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.