11) Hallituksen esitys työterveyshuoltolaiksi sekä laiksi
         työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa
         annetun lain 4 ja 11 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Uuden työterveyshuoltolain säätäminen
            on erittäin merkittävä asia. Esitystä on
            valmisteltu vuosia. Sen tärkein uusi anti on se, että lailla
            pyritään suuntaamaan toimenpiteet työntekijöiden
            työ- ja toimintakyvyn seurantaan, tukemiseen ja ylläpitämiseen
            koko työuran ajan. Nämä ovat tavoitteita,
            joita todella kannattaa tukea ja huolehtia siitä, että työterveyshuolto
            parhaalla mahdollisella tavalla voi viedä eteenpäin työntekijän
            suojelemista saamasta työn johdosta haittaa terveydelleen,
            mutta myöskin tukea työntekijää ylläpitämään
            terveyttä ja saamasta muita sairauksia.
         
         
         Viimeksi tänään on puhuttu keski-ikäisten
            ihmisten työuupumuksen lisääntymisestä työpaikoilla.
            Kyllä työuupumus on yleensä hyvin paljon
            seurausta siitä, että työpaikoilla ihmiset
            eivät voi hyvin. Työyhteisössä,
            työilmapiirissä ja nimenomaan työn määrässä on
            niin paljon sellaista rasitusta, jota ihmiset eivät kestä.
            Ihmiset tekevät mielellään työtä ja
            jaksavat tehdä paljonkin työtä, jos työympäristö ja
            työyhteisö tukee sitä, mutta valitettavasti
            tänä päivänä monella
            suomalaisella työpaikalla asiat eivät ole tältä kannalta hyvin.
            Toivon todella, että uuden työterveyshuoltolain
            perusteella työpaikoilla käytetään
            hyväksi niitä mahdollisuuksia ja aletaan toteuttaa ehkäisevää työterveydenhuoltoa.
         
         
         Tässä esityksessä, jonka sosiaali-
            ja terveysvaliokunta on suurin piirtein kirjoittanut kokonaan tai
            ainakin joka toisen pykälän uudestaan, on paljon
            tärkeitä asioita. Ehkä valiokunnan puheenjohtaja
            myöhemmin vielä käyttää esittelypuheenvuoron.
         
         
         Itse haluaisin tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
            muutamaan kohtaan, erityisesti ensimmäisenä pieneen,
            mutta mielestäni hämmästyttävään
            ongelmaan.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan, että työterveydenhuollon
            ammattihenkilöitä olisivat vain työterveyslääkäri
            ja työterveyshoitaja ja muut työterveydenhuollon
            ammattihenkilöt olisivat jatkossa asiantuntijoita. Esimerkiksi
            työfysioterapeutit, ravitsemusterapeutit, psykologit jne.
            olisivat lain mukaan asiantuntijoita. Eihän tästä sinänsä pitäisi
            aiheutua mitään ongelmaa, mutta jo nyt valiokunta
            on saanut tietoonsa, että eräät suuret
            työnantajat, esimerkiksi Fortum — täälläkin
            on varmaan Fortumin johtoelinten jäseniä, kansanedustajia — on
            irtisanonut työfysioterapeutit työterveyshuollosta
            sen vuoksi juuri, että uusi laki muuttaakin heidät
            ammattihenkilöistä asiantuntijoiksi. Olemme saaneet
            tietää myöskin, että samanlaisia
            työpaikkoja ovat Lääketehdas Leiras, Helprint
            ja jokin keskisuomalainen kunta, jonka nimeä en ikävä kyllä tiedä.
         
         
         Eihän tämän lain tarkoitus ole suinkaan
            ollut se, että työpaikoilta fysioterapeutit työterveydenhuollosta
            irtisanottaisiin. Työnantajalla on tietysti mahdollisuus
            hankkia ostopalveluja, ja toivottavasti edes sitä tehdään,
            mutta en pidä tätä menettelyä hyvänä.
            Olemme valiokunnan mietinnössä yhdessä esittäneet
            kannanoton, että tämä laki ei saisi johtaa
            tällaisiin toimenpiteisiin. Siitä tulisi pitää huolta.
         
         
         Tästä asiasta en jatka pidemmälle,
            mutta tulevaisuuden kannalta on tärkeää se,
            mitä työtä tämä komitea
            ei vielä ehtinyt tehdä, vaikka se kuului sen toimeksiantoon,
            eli myöskin työterveyshuollon korvauskäytännöt
            pitäisi katsoa uudestaan. Tietoomme on myöskin
            tullut, että kun nyt näiden korvausten perusteena
            on työterveydenhuoltoon käytettyjen kulujen määrä ja
            henkilöstön määrä,
            tämä antaa tavallaan mahdollisuuden myöskin
            käyttää väärin työterveydenhuoltoa eli
            osalle henkilöstöä antaa etuja, jotka
            eivät välttämättä mitenkään
            edistä lain tavoitteita, ja osa henkilöstöstä jää esimerkiksi
            vaille työterveyshuoltoa. Esimerkiksi rakennusala on ongelmallinen
            ja todella vaikea korkean riskin työala, jonka työturvallisuutta
            tulisi parantaa työntekijöiden hengen ja terveyden
            vuoksi, mutta myöskin yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten
            vuoksi. Voisimme ottaa esimerkkiä monesta muustakin työalasta,
            jossa työsuojeluongelmat ja työturvallisuusongelmat
            ovat suuria. Aiemmin jo mainitsin erityisesti henkisestä työsuojelusta.
            Sen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa.
         
         
         Jatkossa tulisi siis tätä työtä nopeasti
            viedä eteenpäin, että saisimme esitykset
            tänne. Lopuksi, rouva puhemies, on pakko todeta, että kun tämä laki
            on valmistettu kolmikannassa, ikävä kyllä lain
            kirjoittaminen ei suju. Kyllä silloin eduskunnan pitää voida
            korjata lakia. Nyt olemme tämän niin sanotun teknisen
            puolen korjanneet, mutta kyllä myöskin sisältökysymyksiin
            pitäisi eduskunnassa voida puuttua silloin, kun nähdään
            ongelmia, joita uusi lainsäädäntö tarkoittamattakin
            on tuottamassa.
         
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Myöhästyin metrin verran
            esittelypuheenvuorosta, mutta ei kai tuo haitanne. Enkä voi
            moittia ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoroa, koska hän esitteli — on
            asiantuntija myöskin — aika hyvin meidän
            työtämme.
         
         
         Arvoisa puhemies! Meillä on esillä suuri reformi.
            Työterveyshuoltolaki on laitettu täysin uusiksi.
            Lähtökohtanahan on ollut se, että meillä on
            paljon puutteita työterveydenhuollossa erityisesti pienillä työpaikoilla
            ollut, ja nyt partit ovat käyneet sopimaan kokonaisuudistuksesta
            työterveydenhuollon osalta. Odotamme, että esimerkiksi
            työterveydenhuollon kattavuus paranee. Nimenomaan se tarkoittaa
            silloin pieniä työpaikkoja.
         
         
         Soveltamisalan osalta tähän edelleen jää ongelmia,
            mutta näitä ei valiokuntatyövaiheessa
            ole mahdollista oikein korjata, koska esimerkiksi jos ajatellaan
            kattavuutta, aina haetaan myöskin maksajaa työterveydenhuollolle.
            Jos semmoista ei ole valmiina, niin eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
            ei voi määrätä tuosta vaan ketään maksamaan
            vaan asia vaatii parttien välistä valmistelua
            ja ajan kypsymistä.
         
         
         Näemme, että esimerkiksi harjoittelijoiden osalta
            tämä ei ole ihan tyydyttävä.
            Heidän työterveydenhuoltonsa jää oppilaitosten
            varaan, ja sehän ei aina ole riittävää,
            koska harjoittelutyöpaikat voivat näiden riskiensä osalta
            tietysti kovinkin paljon poiketa oppilaitoksessa opiskelun aikana
            olevista riskeistä. Lyhytaikaisissa työsuhteissa
            olijat eivät myöskään välttämättä suuresti hyödy
            tästä laista, koska määräaikaistarkastukset
            esimerkiksi pannaan täytäntöön
            niin harvoin, että työpaikkaa vaihtava ikään
            kuin voi pudota toistuvasti väliin eikä pääse
            näihin terveystarkastuksiin. Vuokratyövoimaa koskevat
            tietysti nämä samat ongelmat, ellei sitten voida
            nähdä niin, että vuokratyönantaja
            on velvollinen vastaamaan työterveydenhuollosta ainakin
            johonkin määrään saakka.
         
         
         Niin kuin kaikki tietävät, työnantajalle
            pakollinen työterveydenhuolto pitää sisällään
            vain terveydenhoidon elikkä sairaanhoitopuoli on vapaaehtoinen.
            Toivon, että kollegat myös muistavat, että hiukan
            ennen tämän asian käsittelyä eduskunnasta
            meni läpi hallituksen esitys, jossa ehkäisevän
            työterveydenhuollon korvausprosentteja nostettiin niin,
            että sitä kautta houkutellaan ihan rahankin avulla
            terveydenhuollossa lisäämään
            panostuksia ehkäisevään terveydenhuoltoon.
         
         
         Tässä laissa määritellään
            hyvän työterveydenhuollon periaatteet, ja ajatuksena
            on, että nämä toimet ylläpitävät
            ja parantavat työkykyä. Sen tueksi on sitten ajatus
            tässä saada aikaan myöskin seurantavelvollisuus
            ja tukitoimi koko työuran ajalle.
         
         
         Hallituksen esityksessä ennaltaehkäisyn eli prevention
            merkitys korostuu. Ensimmäisen kerran työterveydenhuollosta
            tullaan nyt myös vaatimaan kirjallinen sopimus. Tähän
            asti on pärjätty suullisella sopimuksella, mutta
            nyt ehkä tässä rauhoittuu tilanne sen
            johdosta, että tämä kirjallinen sopimus
            on edellytys. Mikä on aineellisesti tätä merkittävämpi
            vaatimus, on se, että työterveydenhuollosta on
            vuosittain laadittava työterveydenhuollon suunnitelma ja
            tämän on oltava työpaikalla myös
            esillä. Työnjako työterveydenhuollon
            vastuussa menee niin, että työterveydenhuollon
            järjestämisvastuu on tietysti työnantajalla,
            mutta keinovalikoiman yksityiskohtaisempi määrittely
            alkaa olla enemmän jo asiantuntijoiden eli työterveydenhuollon
            yksikön asia, tietysti yhdessä siinäkin
            työntekijöiden ja ennen kaikkea työnantajien
            kanssa.
         
         
         Nyt ensimmäisen kerran työntekijät
            voivat vaatia työn psyykkisen kuormittavuuden mittaamista,
            mikä on myöskin erinomaisen tärkeä pelinavaus.
            Niin kuin ed. Stenius-Kaukonen täällä sanoi,
            tässä hallituksen esityksessä lähdetään
            siitä, että työterveydenhuollon ydintyöryhmä kaikissa
            yksiköissä tulee muodostumaan työterveydenhuollon
            lääkäreistä ja työterveydenhuollon terveydenhoitajista.
            Sitä, että psykologeja ja fysioterapeutteja ei
            otettu tähän ydintyöryhmään mukaan,
            voidaan arvostella, mutta se voidaan myöskin ymmärtää sitä kautta,
            että hallituksen esityksestä ilmenee, että psykologeja
            on koko työterveydenhuollon palveluksessa tässä maassa tällä hetkellä vain
            155 ja fysioterapeutteja 475, joten olisi ollut ehkä jossain
            määrin vaikeaa tähän niin sanottuun
            pakolliseen ydinryhmään heitä saada,
            mutta asiantuntijan asema heillä on ja asiantuntijoiden
            käyttöä on arvioitava joka kerta, kun
            tehdään työterveydenhuollon suunnitelmaa. Se
            kuuluu arvioida, ja kannattaa muistaa, että kun Kansaneläkelaitos
            korvaa kustannuksia sen suunnitelman mukaan, johon on merkitty asiantuntijoiden
            käyttäminen, siinä ei työnantajan
            näkökulmasta tapahdu mitään
            negatiivista muutosta tähän hetkeen verrattuna,
            vaikka nämä kaksi ammattiryhmää ovat
            ammattihenkilöiden asemassa eivätkä työterveydenhuollon
            ydintyöryhmässä.
         
         
         Tämän esityksen johdosta myös työterveydenhuollon
            henkilöstön täydennyskoulutusta parannetaan.
            Se on nytkin määrävälein tapahtuvaa, mutta
            täydennyskoulutuksen väli tihennetään,
            ja tässä olisi nyt opittavaa meidän muullekin
            terveydenhuollollemme. Meillä ei ole missään muualla
            terveydenhuollon lainsäädännössä vastaavaa
            velvoitetta työnantajalle lähettää määrävälein
            henkilökuntaansa koulutukseen. Aikaisemmin on ollut, mutta
            velvoite on poistettu, ja tällä hetkellä se
            on yleisemmän velvoitteen piirissä oleva kysymys.
            Työnantajalla on tietysti velvollisuus huolehtia, että henkilökunta
            on täydennyskoulutettua, mutta se ei ole millään
            tavalla lain tasolla säädeltyä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta hankki tähän
            kysymykseen sekä perustuslakivaliokunnan että työ-
            ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnon. On sanottava, että kummallakin
            oli hyvin runsaasti huomautettavaa. Ennen kaikkea perustuslakivaliokunnalla
            oli paljon huomautettavaa yksityiskohtiin. Sen sijaan voidaan sanoa,
            että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan kannanotto
            oli enemmän yleisempää laatua, ja ehkä voidaan
            ajatella, että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
            lausunto korosti tämän uudistuksen merkitystä ja
            ehkä kiinnitti erityisesti huomiota voimavarakysymykseen,
            että mikään laki ei sinällään
            tietenkään ratkaise asioita. Voimavarakysymys
            tämä on myöskin kentällä.
         
         
         Pakollisen terveystarkastuksen kysymystä jouduttiin
            hieromaan pitkään. Perustuslakivaliokunta näki,
            että sen määrittely on liian väljä eli
            on paremmin määriteltävä se,
            minkälaisia tilanteita ja toimenpiteitä se koskee.
            Näin tehtiin. Asetuksenantovaltuuksista tuli myöskin
            selvennystoivomuksia, jotka otettiin lukuun, ja myöskin
            asiakirjojen laatimisesta. Nämä ovat ihan pieniä huomautuksia.
         
         
         Sen sijaan suurempi huomautus liittyi 19 §:n 2 momenttiin.
            Ne eivät ole enää lopullisessa versiossa
            samoja pykäliä, koska kaikki on muutettu, mutta
            kysymyksessä on se, koskevatko sanktiot työterveydenhuollossa,
            rangaistukset, vain työterveydenhuollon järjestämisen
            laiminlyöntiä vai koskevatko ne myös
            työterveydenhuollon sisältöä.
            Vastaus oli, että ne koskevat myös sisältöä.
         
         
         Kaikkein suurin keskustelu, arvoisa puhemies, käytiin
            hallituksen esityksen valvontapykäläkohdasta,
            fysioterapeuttikysymyksestä ja hyvän työterveyshuollon
            määrittelystä. Näissä kysymyksissä oli
            palattava kuitenkin siihen seikkaan, että tämä on
            parttien sopimus emmekä me voi liikkua kovin paljon enempää kuin
            partit ovat valmiit tekemään. Ihan viime metreillä,
            niin kuin sanottu, heitä ei edes voitu pitää pykälämuotoilujen
            kaikissa vaiheissa enää mukanakaan, vaan on jouduttu
            toimimaan, niin kuin tietysti kuuluukin tässä talossa,
            meidän voimavarojemme ja ministeriön voimavarojen
            varassa.
         
         
         Henkilökohtaisesti haluan antaa erityisen suuren tunnustuksen
            valiokuntaneuvoksellemme, joka on käytännössä kirjoittanut
            tämän lain melkein kaikki pykälät
            uudelleen. Vastuu on erittäin suuri tällaisessa
            tilanteessa, ja se on asia, joka liian monen hallituksen esityksen
            kohdalta meitä valiokunnassa kiusaa. Eilen puhuttiin mielenterveyslaista,
            jossa oli vastaava tilanne, ja on eräitä muitakin.
         
         
       
      
         
         Eero   Akaan-Penttilä   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys uudeksi työterveyshuoltolaiksi
            on käsittääkseni hyvin odotettu uudistusesitys
            suomalaisessa työelämässä ja
            varsinkin tämän alan ammatinharjoittajien keskuudessa.
            Siihen luotiin ihan hyvät periaatteet, mistä lähdetään
            liikkeelle, ja erinäinen määrä keskeisiä seikkoja
            tulikin framille.
         
         
         Edellinen lakihan tuli voimaan 1978, ja käsittääkseni
            se oli ensimmäinen laki koko meidän maapallollamme,
            jossa työterveyshuoltoa käsiteltiin lain tasolla.
            Muutamissa muissa Länsi-Euroopan maissa oli silloin asetusluontoisia
            asioita, ja luulen, että tämä asetelma
            on suurin piirtein ennallaan vielä eli Suomi on työterveyshuollossa
            ja sen käytännön toteutuksessa eturivin
            maita joka tapauksessa. Kansainvälisissä kongresseissa
            me olemme olleet esimerkkinä lähes kaikille muille
            maailman maille.
         
         
         Kun parttien toimikunta käsitteli tätä lakia,
            se valitsi painopisteiksi kolme seuraavaa aluetta: Ensimmäinen
            oli se, että työterveyshuollon sisältö määritetään
            työpaikkakohtaisesti työpaikan työympäristön,
            työyhteisön ja työntekijöiden
            terveydentilan perusteella tapahtuvaan tarvearviointiin perustuen.
            Toinen painopistealue parttien työryhmän työskentelyssä oli
            se, että työterveyshuolto on työpaikkaselvitykseen
            perustuvaan tietoon pohjautuvaa suunnitelmallisuutta ja jatkuvaa
            toimintaa. Kolmas oli se, että työterveyshuolto
            toteuttaa puitedirektiivin sen ja sen mukaisia asiantuntijapalveluita
            ja 14 artiklan mukaista terveydentilan seurantaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Luin nämä asiat esille sen takia,
            että itse asiassa jäin jo tämän
            lain lähetekeskustelussa miettimään sitä,
            kuinka paljon itse asiassa uudessa laissa on sellaista uutta, joka
            vaatii uutta lainsäädäntöä,
            kontra se, että olisi edetty nopeammin esimerkiksi valtioneuvoston
            ohjeilla, päätöksillä, suosituksilla
            tai asetusteitse. Olen kysynyt sitä valmistelun aikana
            ja valiokuntakeskustelussa useampaan kertaan. Näyttää siltä,
            että suurin toive on asetettu hyvään
            työterveyshuoltokäytäntöön
            ja sen saattamiseen lakisääteiseen muotoon. Sen
            lisäksi on lukuisia pieniä asioita, jotka koskevat
            varsinkin pieniä työpaikkoja. Sitten on tiettyjä sanktioita,
            joita myöskin saadaan lakiin mukaan, mutta isommassa mittakaavassa ajatellen
            mitään järisyttävää uutta
            ilmeisesti tämä laki ei kuitenkaan tuo.
         
         
         Siihen nähden jään ihmettelemään
            hivenen samasta näkökulmasta kuin valiokuntamme
            puheenjohtajakin sitä, että tässä on
            näin suunnaton työmäärä tehty.
            Partit ovat, en tiedä kuinka paljon, kokoontuneet, mutta
            meille ainakin annettiin sellainen käsitys, että lujia
            työkokouksia oli pidetty aika paljon. Harva laki tosiaan
            meillä valiokunnassa on sitten teknisesti kokenut näin
            paljon pykälämuutoksia kuin tämä laki.
            Minusta tämä kaikki työ pitää silloin
            tehdä ehdottomasti, jos laki on sen arvoinen, mutta jotenkin
            jäin miettimään, mitä tämä kaikki
            tarkoittaa.
         
         
         Sanottakoon vielä se, että oma käsitykseni
            on, että partit olivat voimakkaasti erimielisiä itse
            asiassa kai kolmen pykälän sisällä:
            3 §:stä, joka koskee työterveyshuoltokäytäntöä,
            11 §:stä, joka koskee tietojen antamista, ja 20 §:stä,
            jossa on valvontaan liittyviä asioita, eli hyvässä hengessä sitä joka
            tapauksessa on suunniteltu.
         
         
         Kommentoisin muutamaa asiaa, joista osaa täällä on
            jo aikaisemmin kommentoitu.
         
         
         Ensinnäkin ammattihenkilöstön asema:
            On aivan totta, että ammattihenkilöstö ja
            asiantuntijat joutuvat nyt tässä laissa tavallaan
            epätasa-arvoiseen asemaan suhteessaan työnantajaan.
            Mutta näen siihen kyllä ihan selvän perustelun,
            joka täällä ei ehkä vielä ole
            tullut ilmi, ja se on se, että tässä on
            erilaisesta koulutuspohjasta kysymys. Sekä työterveyshoitajilla
            että työpaikkalääkäreillä on
            selkeä koulutuslinja, joka heidän täytyy käydä lävitse,
            jotta he tämän ammattipätevyyden saavat
            ja heitä voidaan kutsua sen jälkeen ammattihenkilöstöksi.
         
         
         Sen sijaan samanlaista taustakoulutusta ei ainakaan valiokuntakyselyissä ollut
            esittää lääkintävoimistelijoilla
            eikä myöskään psykologeilla, vaan
            se oli enemmän työpaikkakohtaista koulutusta samalla
            alalla. Minusta on vähän valitettavaa, että näin
            on, sillä meidän työelämässämme kuitenkin
            näiden kahden asiantuntija- tai ammattinimikkeistöryhmän
            apu olisi tosi kullan arvoista monta kertaa, varsinkin, kun muistetaan
            se, että ammattitautien tilastojen mukaan Suomessa ei fyysisistä syistä enää kovin
            vaarallista ole töissä olla.
         
         
         Jos ajatellaan yleisimpiä syitä, niin nehän
            ovat toistuvien yksipuolisten työliikkeiden aiheuttamat
            sairaudet ja melun aiheuttamat kuulovammat. Itse asiassa sen jälkeen
            tuleekin paljon pienempi määrä erilaisia
            ihotauteja johtuen niistä aineista, joita työpaikoilla
            käytetään. Sitten, totta kai, on kunkin
            työpaikan spesiaalialtisteet, mutta ne yleensä koskevat
            hyvin pientä työväestön osaa
            ja kulkevat hyvin suljetuissa systeemeissä. Sen sijaan
            kaikki se muu, mikä työelämässä meillä muhii,
            on ihmisten psyykkisestä taustasta tulevaa asiaa. Osa tulee
            varmasti työpaikoilta, mutta ihan yhtä varmasti
            osa tulee myöskin muusta siviilielämästä.
            Tähän me tarvitsemme eri ekspertiisejä ihan
            selvästi lääketieteen ulkopuolelta, mutta
            koulutus heidän kohdallaan ei tuntunut olevan riittävä tähän
            varsinaiseen ammattihenkilöstönimikkeeseen. Näin
            minä sen ymmärsin.
         
         
         Se, että valiokunnan mietinnössä on
            hyvin pitkä teksti koskien sitä, miten velvoitteellinen työntekijä on
            osallistumaan esimerkiksi terveystarkastuksiin, jäi minua
            mietityttämään ainoastaan siinä valossa,
            että kyllähän tämmöiset
            terveystarkastukset pitää tehdä intimiteetti
            huomioiden, mutta intressihän on siinä, että siitä ei
            ole työntekijälle minkäänlaista
            terveyden menettämisen vaaraa. Kun tässä rakennetaan
            näin monimutkainen juridinen viidakko velvoitteellisuuden
            suhteen, voi olla, että on osassa työpaikoista jopa
            vähän vaikea ymmärtää,
            mitä siinä voidaan velvoittaa ja mitä ei.
         
         
         Toisaalta sitten kaiken tämän tietojen antamisen
            kohdallakin nykyisin on semmoinen tilanne, että hyvin herkästi
            käy niin, että se sairauslomatodistus, jonka joku
            työntekijä jostain saa, ei ehkä koskaan
            mene sinne, minne se vanhaan aikaan aina ilman muuta meni, eli oman
            työnantajan työterveyshuoltoon, jossa työntekijän
            koko työterveyskäsitteistön kuitenkin
            pitäisi aina olla tiedossa, sen kokonaisuuden, 100 prosenttia,
            eikä vain jokin fyysinen tai kemiallinen altiste, ja sitten
            varsinainen sairastaminen hoidetaan tavallaan nurkan takana.
         
         
         Koen, että tässä voi tämä systeemi
            vuotaa kuitenkin jollain lailla, kun samanaikaisesti on vielä sitten
            niin, että tämän lain missään
            kohtaa ei velvoiteta työntekijää mihinkään
            erityiseen asiaan. On oikeastaan aika mielenkiintoista, että kaikki velvoitteet
            on henkilöstöllä tai työnantajalla, mutta
            työntekijä ei ole oikeastaan velvollinen mihinkään
            erityiseen. Minä jopa vähän vierastan tämmöisiä sanoja,
            kuka mihinkin on velvollinen, koska työntekijän
            asiastahan tässä on pohjimmiltaan kysymys eikä mistään
            muusta.
         
         
         Vaikka salassapidon korostuminen tulee meillä, arvoisa
            puhemies, perustuslaista ja tietysti meidän lainsäädännöstämme,
            niin kuitenkin tällä alueella työskentelee
            semmoinen henkilöstö, joka pääsääntöisesti
            on antanut valan siitä, että sille on ihan luontevaa
            kaikenlainen asioiden salassapito. Silloin väärä,
            liian korkea intimiteetin korostaminen voi johtaa itse asiassa siihen,
            että intimiteetin omaaja saakin terveydelleen jonkin harmin,
            jota hän vanhaan aikaan ei saanut, kun asiat olivat vähän
            luotettavampia.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Vastauspuheenvuoro ed. Vehkaoja. Vastauspuheenvuoron pituus
               maksimissaan yksi minuutti!
            
            
          
         
       
      
         
         Marjatta  Vehkaoja  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun esittelypuheenvuoro on ohitse, haluan
            itsekin kyllä osittain yhtyä ed. Akaan-Penttilän
            pohdintaan siitä, että työterveydenhuoltolain
            tärkeää tavoitetta edistää myös työntekijän
            terveyttä pitäisi alleviivata. Mutta ehkä johtuu
            näiden asioiden historiasta, että siellä laahataan
            tällä tavalla näitä asioita
            eteenpäin. Nyt kuitenkin huolehdittiin siitä,
            että nämä tiedot voidaan saada. Sitten
            kun ne toimitetaan työterveyspuolelle, työpaikasta
            on mahdollisuus tehdä seurantaan liittyviä arviointeja,
            jotka ovat ihan välttämättömiä näiden
            asioiden edelleen kehittämiseksi niin, että työterveys
            säilyy ja työkykyä voidaan pitää yllä.
            Mutta itsekin jäin todella aprikoimaan tätä seikkaa,
            ettei unohdeta sitä, (Puhemies koputtaa) että meidän
            on tarkoitus edistää työntekijän
            terveyttä.
         
         
         
            
            Ensimmäinen  varapuhemies :
            (koputtaa)
            
            
Minuutti on täyttynyt!
            
          
         
       
      
         
         Eero  Akaan-Penttilä  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hauska kuulla valiokuntamme puheenjohtajan
            mielipide.
         
         
         Lisäisin tähän vielä senkin,
            mikä laista jäi puuttumaan ja mikä koskee
            yrittäjiä: yrittäjien sairaudenhoito
            ei ole nyt tässä mukana — minullahan
            on yksi lakialoitekin siitä sisällä — ja
            se johtui rahoitusongelmista pelkästään.
            Mutta siinä terävöityy tämä sama
            periaate, että jos ei samassa paikassa ole jonkun henkilön
            kaikki terveystieto, tulee se sitten työpaikalta
            tai kotioloista tai omasta kropasta, niin ei se kokonaissynteesikään
            ole silloin se, minkä sen totuuden nimessä pitäisi
            olla. Meidänhän ei pitäisi tässä talossa semmoisia
            lakeja tietenkään säätää,
            jotka itse asiassa tekevät vain asiat vaikeammiksi.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Työterveyshuoltoa tulee todella kehittää,
            koska tiedämme työuupumus- ja työväsymysasiat.
            Tässä on kysymys työterveyshuollon kehittämislaista, ja
            niin kuin täällä tuli esille, voimassa
            oleva laki on vuodelta 78. Yhdyn kyllä siihen samaan, mitä ed.
            Akaan-Penttilä täällä toi esille,
            niihin asiantunteviin ajatuksiin, mikä muutosmerkitys tällä lailla
            on. Tietenkin voi sanoa, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
            on todella tehnyt hyvää työtä ja muutokset,
            joita siellä on saatu aikaiseksi, ovat todella hyviä.
         
         
         Erityisesti tässä on hyvänä nähtävä se,
            että täällä on otettu esille
            työntekijöiden osaaminen ja koulutus. Valiokunta
            on kiinnittänyt huomiota siihen, että uusi laki
            edellyttää entistä monialaisempaa ammatillista
            osaamista. Lain asianmukaisen toimeenpanon turvaamiseksi valiokunta pitää tärkeänä
            siis,
            että määrältään
            riittävä ja korkeatasoinen jatko- ja täydennyskoulutus
            järjestetään työterveydenhuollon
            ammattihenkilöille.
         
         
         Niin kuin täällä tuli esille, terveydenhoitajilla ja
            lääkäreillä on jo nytkin ollut
            erikoistumisopintoja erityisosaamisen saamiseksi. Toivoisin, että tämä siivittää myös
            ajatuksia siihen, kun meillä on ammattikorkeakoulussa jatkotutkintojen suunnittelut
            menossa ja tulossa sitten mahdollisesti käytäntöön,
            että tämäkin asia otettaisiin huomioon.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kun käsittelemme hallituksen
            esitystä 114, niin on jo useampaan kertaan kuultu käsite
            partit, siis osapuolet. On aivan selvää, että on
            positiivinen asia koko yhteiskunnan kannalta, että voidaan
            kolmikantaisesti asioita käsitellä. Mutta jos
            tapahtuu se, mihin ed. Stenius-Kaukonen viittasi, että kolmikantakäsittely
            sitten tavallaan sitoo sillä tavalla käsiä,
            ettei päästä johonkin oleelliseen asiaan
            puuttumaan, kun siitä on etukäteen ikään
            kuin sovittu, ja se oleellinen asia kuitenkin vaikuttaa itse tähän
            tulokseen, johon laki velvoittaa ja suuntaa, niin silloin ei olla
            tietysti taas ihan oikein terveellä tavalla liikkeellä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on todettu
            ja totean itsekin, että valiokunta on tehnyt hyvää työtä,
            ollut myöskin ahkera. Täällä valiokunnan
            puheenjohtaja esitteli asiaa laajalti ja viittasi myös
            työmäärään, joka valiokuntaneuvoksille
            on tästä tullut. On syytä tietysti aina
            painottaa hyvää lainvalmistelua ja sen tarpeellisuutta,
            ettei lakipykäliä jouduta sitten eduskunnassa
            niin kovin paljon teknisestikään parantelemaan.
         
         
         Täällä puhuttiin koulutuksesta. Ed.
            Akaan-Penttilä pohdiskeli, että psykologien ja
            fysioterapeuttien pudottaminen pois ammattihenkilöstöstä liittyisi
            siihen, että heidän koulutuksensa ei ole ollut
            samalla tavalla näihin tehtäviin suuntaava kuin
            on ollut lääkäreiden ja työterveyshoitajien. Näin
            ymmärsin, että edustaja totesi.
         
         
         Pohdiskelin itse tätä asiaa kuunnellessani
            arvon ed. Akaan-Penttilää, joka on myös
            ammatiltaan lääkäri, hänen kantojaan,
            ja hän puhui juuri psykologisista paineista, henkisistä paineista, jotka
            ovat varmaan tällä hetkellä työelämän
            kaikkein vaikeimpia asioita ja joista ongelmista osa tulee muualta
            kuin työpaikalta. Nämä asiantuntijat,
            siis psykologit, kuitenkin ovat ehkä juuri sellaisia, jotka
            koulutuksensa puolesta voivat ottaa molemmat, ikään
            kuin siviilipuolen ja ammatissa, työelämässä,
            tulevat paineet, huomioon.
         
         
         Fysioterapeutteja olen itsekin kouluttanut lähinnä ortopedian
            ja kirurgian kannalta. Totean, että nämä ed.
            Akaan-Penttilän mainitsemat toistuvat yksipuoliset liikesarjat
            ja muut ovat hyvin keskeinen osa fysioterapian koulutusta kaiken kaikkiaan,
            puhutaan nyt sitten vaikka millä ammattinimillä näistä.
            Joillakin saattaa olla tenniskyynärpää,
            joillakin golfkyynärpää ja hiiriranne jne.
            Mielestäni tämän tyyppiset tuki- ja liikuntaelimiin
            liittyvät paineet tulevat peruskoulutuksessa hyvin vahvasti
            esille, mutta ehkä ed. Akaan-Penttilä sitten selventää tätä puolta,
            jota minä en tässä oikein tiedosta, mikä fysioterapiassa
            on se, mikä puuttuu, ettei fysioterapeutteja voi ottaa
            ammattihenkilöstönä.
         
         
         Täällä myöskin sekä tekstissä on,
            kun luin, valiokunnan hyvät perustelut että myöskin
            muuten valiokunnan puheenjohtajan toimesta painotettiin molempien
            ammattihenkilöstöjen tarvetta, entistä suurempaa
            tarvetta. Työvoimaperäistyminen sekä psyykkisesti
            että fyysisesti varmasti tätä tarvetta
            tukee ihan objektiivisesti.
         
         
         Työpaikkakäynnit ovat tietysti erittäin
            tärkeä asia. Tämä koskee tietysti
            fysioterapeutteja niin kuin lääkäreitäkin,
            eli työpaikkakohtaisesti, konekohtaisesti, työvaihekohtaisestihan
            näitä tuki- ja liikuntaelinrasitusvammoja ja muita
            syntyy.
         
         
         Mitä tulee salassapitoon, mielestäni on hyvä, että ed.
            Akaan-Penttilä nosti voimakkaasti sen esille. Perustuslakivaliokuntahan
            tätä asiaa käsitteli. Salassapitovelvollisuus
            on erittäin tärkeä asia. Se on selvä.
            Toinen kysymys on se, että olemme aikaisemmin puhuneet
            täällä geeneistä ja eduskunta
            otti tiukan kannan geeneihin, perimään, liittyviin
            tutkimuksiin ja tietoihin, geenitesteihin jne. ja niiden välittämiseen
            esimerkiksi ikään kuin työnantajan käyttöön.
            Näihin liittyy suuria ongelmia, ja ne ovat tietysti myös
            hyvin paljon perustuslaillisia ongelmia.
         
         
         Ed. Akaan-Penttilä omassa puheenvuorossaan, myös
            vastauspuheenvuorossaan, puuttui siihen, että työpaikalla
            tai hoitopisteessä, siis työterveydessä,
            pitäisi olla kaikki tiedot asianomaisen terveydestä.
            Itse en jaa tuota käsitystä. Viittaan geeni-informaatioon,
            dna:han, perimään liittyvään
            informaatioon. Se on jo sellainen asia, että jos henkilö,
            potilas, on jossakin testattu, en näe tarpeellisena siirtää tietoja,
            geenikartan tietoja, potilaan työpaikkalääkärille
            taikka työpaikan tiedostoihin. En sen enempää näe tarpeellisena
            myöskään sitä, että jos
            hän on vaikka psyykkisistä syistä ollut
            hoidossa taikka turvautunut lääkäreihin,
            psykiatreihin, psyykkisen paineen, sairauden tai muun sellaisen
            vuoksi, sitäkään tietoa olisi ehdottomasti
            ohjattava työpaikkalääkärille.
            On potilaan oikeus tiettyjen asioitten omana tietona pitämiseen
            ja tiedon välittämisen estämiseen. Tämä on
            tärkeätä huolimatta siitä, että lääketieteellisesti
            ehkä olisi hyötyä siitä, että tiedetään
            erilaisia asioita. Mutta tässä lähestytään
            juuri potilaan oikeuksia ja niiden kunnioittamista. On aika hankala
            tilanne ihan vain katsoa asiaa kylmästi siitä näkökulmasta,
            miten tehokasta potilaan hoito on, jos ihan kaikki asiat hänestä tiedetään
            versus se, ettei ihan kaikkia asioita välttämättä tiedetä.
         
         
         Mutta vielä lopuksi, puhemies, tähän
            asiaan. Varsin moni terveyskeskus on yhtiöittämässä työterveyshuoltoaan.
            Näin esimerkiksi Kotkassa tapahtuu, jolloin tapahtuu myös
            siirtymistä kauemmaksi terveyskeskusympäristöstä,
            jossa sinänsä ehkä potilaan tiedot ovat
            paremmin saavutettavissa, myös hänen omasta halustaan
            antamansa kaikki tiedot. Välttämättä potilashan
            ei tiedä kaikkia tietoja suinkaan, vaikka hän
            olisikin valmis antamaan ne työterveyslääkärin
            ja työterveyshoidon käyttöön.
         
         
         Sitten, puhemies, kyllä Kela nimenomaan on se, joka
            maksaa hyvin paljon tästä ja hoitaa talouden.
            Se on huomattava. Yhteiskunta tukee erittäin voimakkaasti
            työterveyshuoltoa, mikä on tietysti tärkeää ja
            aivan oikein näin. Tämän vuoksi ei pitäisi
            olla niin kuin ed. Stenius-Kaukonen viittasi, että jotkut
            suuret työnantajat, kuten esimerkiksi lääketehdas,
            saattavat irtisanoa esimerkiksi fysioterapeutteja johtuen siitä,
            että he eivät kuulu enää ammattihenkilöstönimikkeen
            piiriin.
         
         
       
      
         
         Eero  Akaan-Penttilä  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen kysymykseen koulutuksista: Ajatukseni
            lähtee pelkästään siitä,
            että työterveyslääkärillä on
            aivan oma erikoislääkärin koulutus tälle
            alalle, niin kuin varmaan edustaja tietää. Sen
            lisäksi työterveyshoitajilla on myöskin
            oma selkeä kurssiohjelma, joka on räätälöity
            työelämän tarpeista lähteväksi.
            Tämän suuntaista ajatusta ei näillä muilla
            nyt työterveyshuollossa toimivilla ammattiryhmittymillä ole.
            He eivät ainakaan toimittaneet valiokuntaan tämmöisiä koulutusohjelmia, vaikka
            heiltä kysyin. Pelkästään tästä syystä katson,
            että heitä ei voi terminologisesti rinnastaa ammattihenkilöiksi.
            He toki ovat oman alansa asiantuntijoita.
         
         
         Vielä loppuun sanon senkin, että vaikka olisi kuinka
            saanut koulutuksen esimerkiksi tenniskyynärpään
            hoitoon, niin sen ovat saaneet lääkäritkin
            jo peruskoulutuksensa aikana, mutta heillä on vähintään
            neljän viikon koulutus Työterveyslaitoksella tai
            sitten aivan oma spesialistikoulutus, eli tämä on
            se näkökulma.
         
         
       
      
         
         Leena   Rauhala   /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oma näkemykseni oli myös sama,
            mitä ed. Akaan-Penttilä toi.
         
         
         Mutta siihen, mitä ed. Tiusanen toi puheensa lopussa:
            tietysti, jos ongelma on se, että psykologeja ja fysioterapeutteja
            irtisanotaan, johtuuko se siitä, että heillä ei
            ole erikoistumisopintoja työterveyshuoltoon? Se pitää ratkaista
            toisella tavalla. Siinä on muusta asiasta kysymys. Silloin
            tiimin ja työryhmän muodostumista pitää perustella
            oikealla tavalla, miksi siellä sitten näitä irtisanotaan.
            Näen myös, että sinänsä monialaista osaamista
            tarvitaan työterveyshuollossa ja nämä asiantuntijuutensa
            kautta tuovat sen siihen.
         
         
       
      
         
         Marja-Leena Kemppainen /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen toi salassapitoasiassa
            esille sen, että välttämättä kaikkien
            tietojen ei tarvitse olla työterveyslääkärin
            ja hoitavan yksikön tiedossa. Varmaan näin onkin,
            mutta monta kertaa sitten voi joutua käytännössä aika
            vaikeaan tilanteeseen, jos niitä tietoja ei ole. Esimerkiksi
            nyt tässä määritellään
            hyvän työterveyshuoltokäytännön
            periaatteet ja työpaikkojen työkykyä ylläpitävän
            toiminnan periaatteet. Sitä, että työyhteisö toimii, työterveyshuolto
            myös omassa työssään arvioi hyvin
            pitkälle. Jos on tietoja, joita työterveyshuollossa
            ei ole, välttämättä se käytännössä ei aina
            ole työyksikön eikä työntekijänkään
            etu.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen  /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Näiden arvokkaiden vastauspuheenvuorojen
            pohjalta totean, että omassa tiedossanikin on tilanteita,
            että työterveyden hoidossa on ikään
            kuin otettu potilaan jokin muu terveysilmiö, mahdollinen
            altistuminen esimerkiksi reumaattiseen sairauteen, huomioon. Tällainen
            reuma-antigeeni, niin kuin kollegat tietävät, on
            huomioitu ja katsottu, että ehkä työntekijä ei sovellu
            työtehtävään, vaikka reuma ei
            ole niin sanotusti puhjennutkaan. Tämän tyyppiset
            ongelmat tulevat meitä vastaan, kun näitä asioita
            käsittelemme. Viittaan siis siihen, ettei kaikkien asioitten
            tarvitse välttämättä olla terveydenhoidon tiedossa.
            Tämä nyt vain on esimerkkinä tästä.
         
         
         Mutta, puhemies, minä jatkan varsinaisessa puheenvuorossa,
            koska tämä on niin mutkikas asia.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilä pohdiskeli
            vähän siihen malliin, että kun on tehty
            näin valtava työ sekä valmistelevassa
            työssä että eduskunnassa, onko tämä eräällä tavalla
            sen väärti. No, mietinnössä todetaan,
            että valiokunta pitää työterveyshuoltolain
            uudistusta merkittävänä työterveyshuollon pitkäjänteisen
            kehitystyön vahvistamiseksi ja työterveyshuollon
            kattavuuden laajentamiseksi. Kyllähän tämä suuri
            ja merkittävä uudistus on, eikä varmasti
            työ ole mennyt siinä mielessä hukkaan.
         
         
         Ne ongelmat, jotka työpaikoilla työntekijöitä kohtaavat,
            ovat edelleen tosiasioita, vaikka niiden luonne ja sisältö ovat
            varmasti aika paljon muuttuneet. Täytyy muistaa, kuten
            työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta lausunnossaan toteaa,
            että meillä lasketaan asiantuntijoiden mukaan
            menehtyvän 1 800 ihmistä vuodessa työperäisiin sairauksiin.
            Se on 1 800 ihmistä liikaa. (Ed. Kuoppa: Kolme
            kertaa enemmän kuin liikenneonnettomuuksissa!) — Yli
            neljä kertaa enemmän kuin liikenteessä. — Sen
            lisäksi tähän täytyy laskea
            se inhimillinen kärsimys, jota muut työperäiset
            sairaudet, jotka eivät välttämättä johda
            kuolemaan, aiheuttavat niille, jotka niiden kohteiksi joutuvat.
            Kyllä se on karmeaa kuitenkin, että ihmiset hankkiessaan
            elantoaan itselleen ja perheelleen joutuvat tämänkin
            päivän suomalaisessa työelämässä altistumaan
            semmoisille vaaroille ja uhkille, jotka näinkin mittavassa
            määrässä heidän terveyttään
            ja jopa henkeään vaarantavat.
         
         
         Kustannukset työterveyshuollon järjestämisestä olivat
            1998, kun 80 prosenttia palkansaajista, yhteensä 1,5 miljoonaa
            palkansaajaa, oli työterveyshuollon piirissä,
            yhteensä 1,5 miljardia, josta valtio korvasi 655 miljoonaa.
            Eli valtio tulee näin suurella kädenojennuksella
            eräällä tavalla auttamaan siinä tilanteessa,
            kun työnantaja yhtä tuotannontekijäänsä,
            työvoimaansa, pyrkii pitämään
            työkuntoisena ja hoitamaan työterveydenhuoltoa.
            Mikäli työterveydenhuoltoa ei olisi järjestetty
            tai se olisi huonommin järjestetty kuin nyt, niin varmasti
            kustannukset olisivat yhteiskunnalle vielä suuremmat, sekä työnantajille
            että koko yhteiskunnalle. Sen vuoksi, vaikka tämä uudistus
            on varmaan tarpeellinen ja oikean suuntainen, koko ajan pitää tehdä paljon
            työtä sen eteen, että sekä työturvallisuus
            että työelämä muutoinkin menevät
            siihen suuntaan, että ihmisten altistuminen sekä työperäisille
            sairauksille että työtapaturmille vähenee.
         
         
         Ed. Akaan-Penttilä myöskin pohdiskeli sitä,
            ja se on aivan oikein, että työntekijöitä kohtaava
            rasittavuus ja työterveyden uhkat ovat muuttuneet aika
            paljon, mutta en kuitenkaan allekirjoita sitä, etteivätkö fyysiset
            tekijät edelleenkin olisi hyvin keskeisiä. Kun
            itse nyt satun olemaan siviiliammatiltani runkolevyseppä telakkatyössä,
            niin kyllä minä tiedän sen, että tässä maassa
            varsinkin teollisuuden piirissä on hyvin paljon vielä erittäin
            raskaita ja kuluttavia ammatteja, joissa käytännössä työkyky
            ei pysty millään säilymään edes
            50 vuoden ikään, vaan sen jälkeen joudutaan
            alentuneen työkyvyn vuoksi siirtymään
            kevyempiin tehtäviin jne., eräällä tavalla
            keplottelemaan siihen hetkeen, kun päästään
            eläkepäivien viettoon, jos sinne asti yleensä selvitään.
            Kyllä nämä fyysiset kuormitustekijät
            ja niiden rinnalla henkinen rasittavuus ja kuormitus ovat eri aloilla
            huomattavasti lisääntyneet, ja asiantuntijoitahan
            on varmaan tässä salissa enemmän, jotka
            tietävät sen, että muun muassa psykiatristen syiden
            vuoksi eläköityminen taitaa olla suurin yksittäinen
            tekijä tällä hetkellä. Siinä mielessä tietysti
            on tapahtunut varmasti aika paljon muutoksia, mutta korostan sitä,
            että työterveyshuollossa myöskin fyysisten
            työolosuhteiden edelleen kehittämiseksi pitää paljon
            tehdä työtä.
         
         
         Sitten pari seikkaa, arvoisa rouva puhemies, vielä tähän
            liittyen. Täällä on aivan oikein todettu,
            että tarvitaan valvontaa, ja on korostettu työsuojeluviranomaisten
            valvovaa roolia. Se on tärkeää, että on
            käytännön mahdollisuudet todella valvoa,
            että tämä uudistus käytännössä työpaikoilla
            toimii. Toinen koskee resursseja, eli hyväkään
            uudistus ei tietenkään muutu käytännöksi eikä ihmisten
            työterveyshuoltoa vie eteenpäin, ellei riittäviä resursseja
            siihen myöskin kohdisteta.
         
         
         Yksi seikka, joka liittyy harmaaseen talouteen ja talousrikollisuuteen,
            on se, että ne työnantajat, jotka laiminlyövät
            tänä päivänä muutkin
            velvoitteensa yhteiskuntaa ja työntekijöitään
            kohtaan, kyllä laiminlyövät varmasti
            myöskin asiallisen työterveyshuollon. Tällaisia
            työnantajia on aivan liikaa, ja siinäkin mielessä valvonta
            on tärkeää.
         
         
         Kun alussa totesin kustannusten jakautumisesta, että yhteiskunta
            varsin suurella osuudella tulee työnantajaa vastaan työterveyshuollon
            kustannusten jaossa, niin aina ei ole ollut varmuutta siitä,
            että se raha edes on todellisuudessa mennyt riittävällä tavalla
            yksittäisten työnantajien osalta käytännön
            työterveyshuollon järjestämiseen. Toivottavasti
            tämä uudistus myös tältä osin
            jämäköittää tilannetta.
         
         
       
      
      Ed. Bremer merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Eero Akaan-Penttilä  /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Uotilalle: Luulen, että olemme
            aika lailla samoilla linjoilla, mutta pyytäisin edustajaa
            kyllä miettimään termejä hyvin
            huolella. Ammattitauti on eri asia kuin työperäiset
            sairaudet. Se, mitä työ- ja tasa-arvovaliokunta
            lausunnossaan puhuu työperäisistä sairauksista — kiinnitin
            samaan lukuun huomiota, totta kai, jo valiokunnassa — pitää paikkansa,
            mutta se on arvio. Siinä verrataan liikenteessä tapahtuviin
            kuolemiin, joita työelämässä itse
            asiassa on vain muutama kymmen kaiketi, hyvin paljon vähemmän.
            Eli se kuva, minkä me annamme väestölle,
            on aika tärkeätä tässä keskustelussa.
         
         
         Samaten uupumiseen työelämässä nimenomaan
            kai hyvä työterveyshuolto nyt yrittää iskeä,
            mikä oli yksi tärkeimpiä uudistuksia
            tämän lainuudistuksen yhteydessä.
         
         
         Se, kuinka paljon meillä on raskaita töitä,
            itse asiassa ei ole tarkkaan edes tiedossa, koska raskaan työn
            määritelmä on aika lailla vaikea nykyaikana.
            Sen kiistaton mittaaminen ei ole helppoa.
         
         
       
      
         
         Irja Tulonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on ikään
            kuin vähätelty sitä, että on
            paljon puhetta ja vähän villoja tässä lakiesityksessä,
            mutta itse näen kyllä, kun luin sekä mietinnön
            että lakiesityksen tänään uudestaan
            ja kaivoin myöskin vanhan lain, että kyllähän
            tässä ihan selkeätä selkiintymistä on
            ja painotuseroja ja mielestäni hyvään
            suuntaan, siihen suuntaan, mihin työelämässämme
            henkilökunnan paineet kohdistuvat. Viittaan tässä nyt
            vain siihen, että psyykkinen kuormitus työpaikoilla
            on melkoinen: on pätkätöitä,
            terveydenhuollossa esimerkiksi paine on 101-prosenttinen, niin kuin
            eräs terveydenhuollon alan ihminen sanoi. Kyllä tämä seuranta, mikä on
            voimakkaasti myöskin esillä, on ihan hyvä asia.
         
         
         Hyvää tässä on mielestäni
            myöskin se, että ehkäisevän
            terveydenhuollon osuus on voimakkaampi kuin vanhassa laissa. Tietysti
            se on kansantaloudellisesti järkevää,
            se on yrittäjäpoliittisesti järkevää ja
            se on myöskin työntekijän kannalta ensiarvoisen
            tärkeä asia. Kysymys on vain siitä, että kun
            tässä laissa ei sinänsä ole
            kovin paljon normeja, niin tietysti työnantajalle, ainakin isoille
            työnantajille, isoille sairaanhoitopiireille ja isoille
            kunnille, jää melkoinen vastuu siinä, kuinka
            pieniä asioita pystytään nostamaan ja
            nimenomaan ennalta ehkäisevässä työssä,
            kun minusta se on muutakin kuin verinäytteitten ottoa ja jumpan
            järjestämistä. Se on ennen kaikkea sitä, että kehittämiskeskusteluja
            käydään työpaikalla, esimiehet
            ottavat työntekijät vakavasti siinä vaiheessa,
            kun niitä pieniäkin ongelmia alkaa tulla.
         
         
         Yksi asia tässä tuli mieleen, kun kuuntelin
            kollegoja, että totta kai on myöskin niin, että kun
            me suunnittelemme eläkeiän nostoa ja uutta laskentamallia,
            miten eläke kertyy, varmasti myöskin kunnolla
            toimivalla työterveydenhuollolla on tässä ihan
            suoranainen ja hyvä merkitys.
         
         
         Mutta yhdestä asiasta olen vähän
            eri mieltä ja jäin kyllä toiveikkaana
            odottamaan, että valiokunta olisi parantanut sitä.
            Kyllä itse näen, että ennalta ehkäisevässä terveydenhuollossa
            nimenomaan fysiatrian ja fysioterapian osuuden pitäisi olla
            ihan siinä ytimessä mukana, kun itse tiedän, mikä on
            terveydenhoitajan koulutus ja työterveydenhoitajan koulutus.
            Toisaalta tiedän, että jos olisi haluttu ammattinimikkeet
            samalle tasolle, mistä ed. Akaan-Penttilä ihan
            oikeutetusti huomautti, minusta olisi hyvin voinut jatkokouluttaa jumppareita
            esimerkiksi ammattikorkeakoulun täydennyskoulutusyksiköissä,
            jos olisi haluttu samalle viivalle. Mutta mielestäni, jos
            ajatellaan ennaltaehkäisyä, se asiantuntemus,
            koulutuksen tuoma varmuus nimenomaan fysioterapiassa, on kyllä jumppareilla.
            Olisin toivonut, että heidät olisi voitu nimetä ydinryhmään.
         
         
         Toinen mielestäni vaikea asia, jota valiokunnan jäsenillekin
            viestitin, on yrittäjien työterveyshuolto. Me
            olemme parantaneet yrittäjien sairauspäivärahaa
            ihan hiljattain nollapäivärahasta pois. Kyllä varmasti
            on niin, että juuri yrittäjien osuus tässä olisi
            ollut hyvin tärkeä asia.
         
         
         Joku kantoi huolta siitä, että työnantajat
            yksityistävät työterveyspalveluja. Minä en
            itse näe sitä kovin vakavana asiana. Kun itse
            olen katsellut myöskin terveyskeskusta, joka antaa työterveydenhuollon
            palveluita, sieltäkinhän ne ostetaan, samalla
            lailla työnantaja ne ostaa kuin joltain yksityiseltäkin,
            niin näinhän se vaan on, että kunnan
            on aika vaikea sinne lisätä työntekijöitä, ainakin
            toistaiseksi. En tiedä, millä tavalla, kun valtionosuuksia
            tulee lisää ensi vuonna sosiaali- ja terveystoimeen,
            näitä asioita sitten ajatellaan. En näe
            minään peikkona sitä, että työnantajat
            ostavat yksityiseltä. Tiedän, että sieltä saa
            korkeatasoista työterveyspalvelua.
         
         
       
      
         
         Valto Koski /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On ihan ensiksi syytä todeta, että jälleen
            kerran on saatu aikaan kolmikannassa merkittävä sopimus,
            jolla työterveydenhuoltoa tässä maassa
            ajanmukaistetaan ja kehitetään. Erityisen tärkeätä on
            muistaa se, että edellisen työterveyshuoltolain
            aika liittyy vuoteen 1978, että oli korkea aika jo nämä uudistukset,
            joita muun muassa työelämässä on tapahtunut,
            ottaa työterveydenhuollossa huomioon.
         
         
         Keskustelussa on esitetty muun muassa ed. Tiusasen kautta näkemys,
            että kolmikanta sitoisi liian paljon muun muassa kansanedustuslaitosta. Jossakin
            määrin tietysti näin voidaan todetakin. Mutta
            niin kuin valiokunnan puheenjohtaja jo aikaisemmin esittelypuheenvuorossaan
            totesi, tämän esityksen kohdalla melkein on tapahtunut päinvastoin.
            Tässä talossa on kolmikantaisen neuvottelun jälkeen
            käyty varsin laaja uudistus, joka on ulottunut aina lakipykälien
            uudelleenmuotoilemiseen asti. Tältä osin voidaan
            todeta, että perustyö on tehty työmarkkinajärjestöjen
            välisenä ja kolmikantaisena ja täällä on
            lopullisesti jouduttu muotoilemaan, joten tässä asiassa
            ei ainakaan ole eduskunnan käsiä sidottu.
         
         
         On syytä, käytännön työsuojelussa
            mukana olleena joskus 30 vuoden ajan työpaikoilla, todeta, että tämänkin
            työterveyshuollon keskeinen tulos avautuu tai ainakin sen
            pitäisi avautua pienille ja keskisuurille työpaikoille,
            joissa niiden kokemusten perusteella, joita minulla työelämästä on, voidaan
            kuitenkin ehkä sanoa, että työterveydenhuolto
            on ollut aika "retuperällä". Tietenkin nyt tässäkin
            yhteydessä täytyy asettaa aika paljon toiveita
            sille, että vaikka lainsäädäntö on
            uudistettu, ei olla ihan varmoja, miten se käytännössä toteutuu
            esimerkiksi jo esiintuodun vuokratyövoiman käytön
            osalta, joka näyttää olevan lisääntymässä.
            Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä,
            että vuokratyövoimakysymykseen, joka erityisesti palvelualoilla
            tänä päivänä on muotisana,
            tälläkään uudistuksella ei pystytä pureutumaan.
         
         
         Toinen asia, joka jossakin määrin jää askarruttamaan,
            on se, että rakennusalalla, jossa vaihtuvat työsuhteet
            ovat aika usein edessä, on parhaillaan työryhmä selvittänyt
            rakennusalan työterveyshuollon uudelleenjärjestelyä.
            Siihenkin liittyy vuokratyövoiman käyttö.
            Toivoisi tietysti, että työryhmän esitykset,
            jotka on koottu yhteiseen selvitykseen, valiokunnan kannanoton perusteella
            konkretisoituisivat.
         
         
         Erityisesti työterveyshuollossa haluan korostaa sitä,
            että työterveyshuolto on yhteistyötä,
            jossa kaikkien osapuolien täytyisi yhteisesti ponnistella
            sen päämäärän hyväksi,
            että työterveyshuollolla voitaisiin estää ihmisten
            sairastuminen ja voitaisiin erityisesti kiinnittää huomio
            siihen ennalta ehkäisevään työhön,
            jota muun muassa ed. Tulonen ansiokkaasti korosti.
         
         
         Toiminnan pitäisi mielestäni olla säännöllistä ja
            jatkuvaa. Sen pitäisi olla terveydentilan seurantaa, mutta
            myös työolojen kehittämistä ja
            yhteydenpitoa erityisesti valvovien viranomaisten eli työsuojelupiirien
            kanssa, joiden toivoisi työterveydenhuoltoon saavan aivan
            uudenlaista otetta. Tietenkin on syytä huomioida myös
            se, että lainsäädäntö ajallisesti
            sattuu aikaan, jossa on valtavat työolojen muutokset käynnissä ja työssä jaksaminen,
            työuupumus, niin psyykkinen kuin fyysinenkin työuupumus,
            on lisääntymässä, ja että näihinkin
            kysymyksiin löydettäisiin vastauksia ja hoitotoimenpiteitä,
            että työelämässä olisi
            helpompi jaksaa niin fyysisesti kuin henkisestikin.
         
         
       
      
         
         Susanna Huovinen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Minäkin haluan osaltani kiittää valiokuntaa
            tehdystä työstä. Myöskin lausumaehdotus
            on mielestäni perusteltu. Täällä on
            jo aikaisemmin nostettu esiin niitä näkökohtia,
            joilla sitä voidaan pitää hyvänä.
         
         
         Haluan vielä korostaa valiokunnan painottamaa tärkeää luottamuksen
            ilmapiirin merkitystä työyhteisöissä.
            Tässä keskustelussa täällä salissa on
            puhuttu paljon työuupumuksesta, mutta valitettavasti on
            niin, että väsyminen ei aina johdu työn
            henkisestä tai fyysisestä kuormittavuudesta. Valitettavasti
            työyhteisöissämme on esimerkiksi työpaikkakiusaamista,
            jonka selville saaminen ei ole kerta kaikkiaan mahdollista, mikäli työntekijä kokee,
            että hän ei voi luottamuksellisesti työterveydenhuollossaan
            puhua. Nämä tapaukset ovat vielä usein
            luonteeltaan sellaisia, että ne pidentyessään
            mutkistuvat ja ratkaisujen löytäminen vaikeutuu.
            Valitettavasti täytyy sanoa, että omassa kotikunnassani
            on kaupungin organisaatiossa hiljattain tullut tällainen
            tapaus esille. Olen ollut huomaavinani, että työntekijöiden
            on ollut vaikea ottaa tätä asiaa esille. Toivon todella,
            että tämä laki osaltaan lisää luottamuksen
            ilmapiiriä siten, että työntekijät
            uskaltavat näistä asioista työterveyshuollossaan
            myöskin puhua.
         
         
       
      
         
         Mikko   Kuoppa   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja erityisesti sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan mietintö ovat oikean suuntaiset työterveyshuollon
            kehittämiseksi. Se on todella tarpeellista, kun katsellaan
            sitä tilannetta, joka työpaikoilla tällä hetkellä vallitsee.
            Onhan lähtökohtana tietenkin se, että työnantaja
            ostaa työvoimaa, työntekijä myy työvoimaansa,
            ei terveyttään.
         
         
         Ikävä kyllä, työpaikoilla
            edelleenkin kaikesta kehityksestä huolimatta tilanne ei
            ole niin ruusuinen kuin esimerkiksi tässä talossa
            usein annetaan ymmärtää. Viime vuonna
            työeläkkeelle jäi noin 54 000
            henkilöä. Heistä liki 23 000
            joutui työkyvyttömyyseläkkeelle, siis
            23 000 henkilöä. Jo tämä luku
            osoittaa sen, että meidän työelämässämme
            on paljon sellaista, mitä pitäisi korjata. Työolosuhteissa
            on sellaista ja erityisesti ennakoivassa työterveydenhuollossa.
            Ennakoivaa työterveydenhuoltoa tarvittaisiin paljon enemmän
            kuin tänä päivänä on
            saatavissa, koska jokainen työntekijähän
            haluaisi säilyttää terveytensä.
            Tuskin sellaisia ihmisiä on, jotka haluavat menettää terveytensä.
            Ihmiset nimenomaan haluavat säilyttää terveytensä,
            tehdä työtä terveinä, elää terveinä,
            mutta valitettavasti näin suuri määrä joutuu
            työkyvyttömyyseläkkeelle.
         
         
         Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneiden
            määrä, jos katsotaan ikäjakautumaa,
            nousee jyrkästi 45 vuoden iässä ja siitä ylöspäin
            55—56 vuoteen asti. Se nousee todella jyrkästi
            ja osoittaa sen, että työelämä on
            niin kuluttavaa, että ihmiset eivät kestä,
            heidän terveytensä ei kestä. Näin
            ollen pitäisi puuttua työkunnon säilyttämiseen,
            siis ennalta ehkäisevään terveydenhuoltoon
            huomattavasti aikaisemmin ja enemmän ja myöskin
            työolosuhteisiin. Nämä kaksi asiaa ovat
            erinomaisen tärkeitä, joita pitäisi entisestään
            kehittää. Mielestäni tässä mennään
            oikeaan suuntaan, mutta valitettavan usein käy niin, että ei
            käytetä läheskään näitä kaikkia
            mahdollisuuksia, mitkä olisivat olemassa, ja sitten työntekijät
            joutuvat terveydellään maksamaan nämä laiminlyönnit.
         
         
         Ihmetyttää myöskin se, että Suomessa
            nyt puhutaan, että eläkeikää pitäisi
            nostaa, kun ei nykyisiinkään eläkeikiin
            asti suuri osa työntekijöistä pysty työssä olemaan.
            Nämä 23 000 työkyvyttömyyseläkettä ovat
            80 prosenttia siitä määrästä, mitä työkyvyttömyyseläkkeitä haetaan.
            20 prosenttia vielä hylätään,
            ja nämä ihmiset joutuvat tähän
            kierteeseen, että he eivät ole työkykyisiä, mutta
            eivät saa myöskään heille kuuluvaa
            työkyvyttömyyseläkettä eli joutuvat
            väliinputoajien asemaan, josta muun muassa tuossa eduskunnan edessä olevat
            nälkälakkolaiset ovat yhtenä esimerkkinä.
         
         
         Nämä ovat todella ne ongelmat, jotka ovat
            olemassa. Kuten jo totesin, tämä uusi esitys menee oikeaan
            suuntaan ja varmaan parantaa tilannetta, mutta näkisin,
            että tässä edelleenkin pitäisi
            hyvin voimakkaasti jatkaa toimenpiteitä, joilla erityisesti
            työolosuhteisiin ja myöskin työterveydenhuollon
            ennalta ehkäisyyn puututtaisiin nykyistä enemmän
            ja myöskin oltaisiin valmiit satsaamaan siihen rahaa, jotta
            työntekijät eivät joutuisi myymään
            terveyttään. He voisivat myydä vain työvoimaansa,
            jota työnantaja ostaa.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Asia on todella tärkeä.
            Täällä puhuttiin työperäisistä sairauksista
            ja niistä johtuvista kuolemantapauksista dialogissa, ed.
            Akaan-Penttilä ja ed. Uotila. Noin 400 ihmisen katsotaan
            kuolevan vuosittain asbestoosin vaikutuksesta keuhkopussin pahanlaatuiseen
            kasvaimeen, keuhkokudoksen pahanlaatuiseen kasvaimeen, hengityksen,
            joka merkitsee siis kaasujen vaihtoa tuolla keuhkorakkuloissa, heikkenemiseen,
            josta johtuu sydänsairauksia jne. Siis hyvin vakavasta
            asiasta on kysymys. Mikä koskee asbestoosin uhreja, heidän
            ongelmansa on se, että heitä ei tutkita kyllin
            usein, jotta voisi ajatella, että kirurgisin toimin, esimerkiksi
            keuhkoleikkauksin, voitaisiin heitä pelastaa. Se on rahakysymys;
            sanotaan, että se maksaa 20 miljoonaa markkaa vuositasolla.
            He ovat tässä asiassa olleet liikkeellä, moni
            kansanedustaja on ollut tässä asiassa liikkeellä,
            ja ei ole löytynyt tätä rahaa.
         
         
         Näin ollen, puhemies, tämä asia ei
            ole suinkaan mikään läpihuutojuttu eikä pieni
            asia. Painotan vielä kerran, että valiokunta on
            tehnyt hyvää työtä ja todella,
            niin kuin ed. Koski sanoo, vuodesta 78 on päästy
            pitkälle eteenpäin. Se, ed. Koski, mihin viittasin
            tässä kolmikannassa ja haluan tähän
            nimenomaan täsmällisyyttä, on se, että totesin,
            että on hyvä asia, että voimme kolmikannassa
            viedä asioita eteenpäin, mutta jos kolmikanta
            estää jonkin asian järjenmukaisen parantamisen — tässä viittaan
            siihen, mistä ed. Stenius-Kaukonen puhui aikaisemmin omassa
            puheenvuorossaan — esimerkiksi sen, ettei fysioterapeutteja
            voida ottaa ammattihenkilöstöön mukaan,
            kun on sovittu toisin, se ei ole järkevää.
         
         
         Mikä koskee tätä erityisryhmää,
            heitä on siis ollut yli 400 tässä mukana — niin
            kuin ed. Akaan-Penttilä totesi, 457 fysioterapeuttia — hehän
            ovat monet kouluttautuneet työssään erityisosaajiksi
            myös työterveyden kannalta ja näkökulmasta.
            Se, että jotkin isotkin firmat ovat heitä työstä irtisanoneet,
            niin kuin täällä on valiokunnalle kerrottu,
            mm. eräs lääketehdas, ei ole kestävää eikä hyväksyttävää.
            On aivan selvää, että fysioterapeuttien
            koulutus on nimenomaan sen tyyppistä, että siihen
            kuuluvat hyvin paljon ne asiat, jotka työssä ja
            työn voimaperäistämisessä tulevat
            ajankohtaisiksi, ja että he ovat hyvinkin helposti erityisosaajiksi
            koulutettavissa joko työpaikalla tai — niin kuin
            ed. Tulonen sanoo — tällaisella jatkokoulutuksella,
            ammattikorkeakoulukursseilla.
         
         
         Lopuksi, puhemies, on erittäin tärkeätä vielä kerran
            korostaa salassapitovelvollisuutta ja sitä, että myöskin
            potilailla kaiken kaikkiaan on oikeutensa ja myös työntekijöillä potilaan
            ominaisuudessa. Silloin tähän kaikkien tietojen
            kohdentamiseen yhteen yksikköön liittyy tietysti
            omat ongelmansa potilaan näkökulmasta.
         
         
       
      
      Ed. Nurmi merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Marja-Leena  Kemppainen   /kd:
            		
         
         
           Arvoisa puhemies! Asia, joka tässä keskustelussa
            ei ole noussut vielä esille, joka on erittäin
            oleellinen ja tärkeä minusta, silloin kun puhutaan
            työterveyshuollosta, on se, miten työterveyshuolto
            todella arkipäivässä toimii. Tämän
            valvonnan valiokunta onkin mietinnössä erittäin
            hyvin nostanut esille ja työsuojeluorganisaation roolin
            ja työterveyshuollon ja työsuojelun yhteistyötarpeen
            ja periaatteet. On nimittäin vielä paljon kuntia
            ja alueita, joissa tätä yhteistyötä ei
            harrasteta eikä ymmärretä sitä,
            mikä on sen todellinen merkitys. Ne eivät ole
            kilpailijoita keskenään vaan yhteistyötahoja,
            joiden tehtävänä on yhdessä valvoa muun
            muassa työterveyshuollon ja työyksiköiden
            toimintaa.
         
         
         Asia, johon halusin kiinnittää huomiota ja
            jonka ed. Tulonen puheenvuorossaan — luulen, että hän
            alan ihmisenä tiedostaa tämän asian,
            mutta ettei jää kuulijoille väärää käsitystä — toi
            esille, on kehittämiskeskustelujen tarve pienten ongelmien
            ratkomisessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, nimenomaan
            kehittämiskeskustelujen rooli ei ole ongelmien ratkoja
            vaan niiden tehtävänä on ennalta ehkäisevä työ,
            ettei tulisi väärää käsitystä, että meillä puhutaan
            kehittämiskeskustelusta silloin, kun puhutaan ongelmien
            ratkomisesta. Toinen asia, joka usein sotketaan, on työnohjaus, josta
            ei ymmärretä sitä, mikä sen
            sanan lopullinen merkitys missäkin on. Tässä on
            pari asiaa, joita varmaan jossakin muodossa joudutaan tarkentamaan
            myöhemmin.
         
         
       
      
         
         Leena   Rauhala   /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota siihen, kuten nyt ed.
            Huovinen ja ed. Kuoppa ja toisaalta ed. Tulonenkin, että nythän
            on kysymys työterveyslaista ja työsuojelulaista.
            Nyt kuitenkin jo olemme laajentamassa sitä kaikkeen työyhteisössä olevaan,
            miten työtä johdetaan, työn toimintatapoihin
            ja koko työosaamiseen. Silloin kysymykseni on, millä kaikilla
            muilla keinoilla niihin voidaan puuttua. Totta kai tämä laki
            ei ole irrallaan niistä, mutta näen, että kysymykset
            kiusaamisesta ja esimerkiksi juuri kehittämiskeskustelut
            ovat työosaamista vahvistavia asioita. Toivoisi tietysti, että ne
            ovat yhdessä. Siinä terveys vahvistuu, mutta tässä on
            nyt painopisteet muualla. Toivoisin todella, että tämä valiokunnan
            lausumaehdotus on se, joka kantaa tätä eteenpäin.
            Kysymys asiantuntijuudessa on eksperteistä, joilla on huippuosaamista
            sillä alueella. Mutta onko nyt ehkä niin, kuten
            täällä tuli esille, että on
            tämä ydinryhmä, työterveyshoitajat
            ja työterveyslääkärit, ja heillä on
            osallistuminen koulutukseen? Onko tässä haluttu
            jotenkin, tämä tuli nyt vaan kysymyksenä minulle,
            että sitten nämä asiantuntijat eivät pääse
            määräaikaiskoulutukseen?
         
         
       
      
         
         Eero  Akaan-Penttilä  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Puhun oikeastaan yhdestä asiasta,
            josta täällä salissa on vähän
            heitelty asioita esille. Se on työkyvyttömyys-käsite
            ja toinen yleensä terveyden säilyttäminen,
            jotka ovat tietysti tässä molemmat laissa taustalla
            ja erittäin tärkeitä. Minä olen
            aistinut tämän keskustelun niin, että työelämä olisi
            niin sanotusti ainoa syy näihin molempiin. Minä vierastan
            sellaista yksipuolista ajattelua. Totta kai sille on omat poliittiset
            lähtökohtansa, että näin sanotaan.
            Ei voi sanoa päinvastoinkaan, vaan se on koko tämän
            elämän summa, jos ihminen johonkin sairastuu ja
            tulee jostain asiasta työkyvyttömäksi.
            Perintötekijöillä on erittäin
            suuri merkitys sille, sen tietää varmasti joka
            ikinen tässä salissa, minkälainen loppuelämä tulee,
            mihin sairastuu ja mihin ei. Viimeiset kansanterveydelliset selvitykset
            ovat itse asiassa, sanoisin, lopulta tuoneet selkeän tilastollisen tiedon
            tästä. Se on pääjohtaja Jussi
            Huttusen suullakin sanottu jo puolitoista vuotta sitten. Sattumalla
            on erittäin suuri merkitys sille, mihin meistä joku
            saattaa sairastua tai ei sairastu. Työelämässä tulevat
            sitten selkeät altisteet kuvaan, se on ihan selvä.
            Siellä on erinäinen määrä fyysisiä,
            kemiallisia, myös biologisia ja säteilyyn liittyviä asioita,
            joiden kautta voi saada itseensä selkeää sairautta.
         
         
         Tähän entiteettiinhän nimenomaan
            tämä lainsäädäntö nyt
            erityisesti kohdentuu. Ensimmäisissä pykälissä on
            ihan tarkkaan sanottu se sama, mikä oli edellisessäkin
            laissa, että ensin pitää katsoa, minkälaisia
            asioita työpaikalla on, tehdä työpaikkakartoitukset,
            sen jälkeen ne on työntekijöille informoitava,
            ne on informoitava työnantajalle ja sen jälkeen
            täytyy tehdä määräaikaistarkastuksia,
            jotta kaikki tämä todetaan. Täältä tulee
            sellainen kova fakta, joka on sellaista, että se kehdataan
            työntekijöille kertoa ihan selkeänä totuutena,
            mutta siitä, että tähän typistettäisiin kaikki,
            mihin ihmiset sairastuvat, minä rohkenen olla ihan selvästi
            eri mieltä.
         
         
         On paljon muita tekijöitä, ja siviilielämä on yksi
            osa tätä. Kahdeksan tuntia yleensä tehdään työpäivässä työtä,
            ja jos ihminen elää nyky-yhteiskunnassa, me miehetkin
            kohta elämme melkein 80-vuotiaiksi, koko tästä 80
            vuodesta 10 prosenttia on itse asiassa työaikaa, jos kaikki
            tunnit lasketaan, siis noin 7—8 vuotta, ja kaikki muu aika
            on jotain muuta, lapsuus, nuoruus, opiskelu, viikonloput, lomat,
            yöt. Tällä lailla kahdeksan tunnin osuus
            ei ole niin musertava, että siihen voi ottaa kaiken, jonka
            varassa ollaan tai ei olla.
         
         
         Vastakohta, arvoisa puhemies, tälle kaikelle — mikä oli
            itse asiassa syy, minkä takia tulin korokkeelle — on
            se, että sanotaan, että terveyden säilyttäminen
            on tärkeää. Joku edustajista sanoi aivan
            oikein, että se kai on joka ikiselle ihmiselle tärkeä asia,
            niin kuin sen pitäisikin olla. Rohkenen väittää,
            että Suomen kansasta joka ikinen tietää aika
            monta terveyden säilyttämisen kannalta tärkeää seikkaa.
            On ihan eri asia, onko voimaa, halua, kykyä tai mahdollisuutta
            toteuttaa niitä. Nehän ovat nämä kaikki
            tutut: ylipaino, alkoholin käyttö, tupakointi,
            liikunta, normaali yöuni, muut elämäntavat
            ja kaikki perheen ja suvun sisäiset asiat. (Ed. Aittoniemen
            välihuuto)
         
         
         Tästä tulee se viuhka, jonka varassa me, arvoisa
            puhemies, elämme täällä. — Myös
            ed. Aittoniemi tietää taatusti nämä kaikki
            asiat, vai oliko niistä joku ehkä uusi? Tuskin
            oli uusia. — Ne täytyy ottaa huomioon, kun sanomme
            esimerkiksi tässä salissa, että tulemme
            työkyvyttömiksi siitä tai tästä syystä.
            Se on erittäin monimutkainen entiteetti, mistä puhumme.
            Terveyden säilyttäminen sitä aktiivisesti
            haluaville on hämmästyttävän
            paljon edelleen tässä maailmassa heidän omissa
            käsissään. Työelämähän
            on sinänsä tullut paljon terveellisemmäksi
            ja turvallisemmaksi siitä, mitä se oli 20—30
            vuotta sitten.
         
         
       
      
         
         Pentti   Tiusanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä käytti
            yleisen terveyspoliittisen puheenvuoron. Samalla hän epäsuorasti
            viittasi ed. Kuopan puheenvuoroon.
         
         
         Ed. Kuoppa totesi, että runsaat 20 000 ihmistä vuodessa
            joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Tietysti
            siinä syynä on työajan ulkopuolella tapahtuvia
            asioita luonnollisesti mutta myöskin sellaisia kysymyksiä,
            jotka liittyvät työn tekemiseen, yksitoikkoisuuteen,
            psyykkisiin paineisiin, toistuviin liikkeisiin ja yksinomaan liian
            voimakkaaseen fyysiseen rasitukseen. Ajatellaan vaikka betoniraudoittajia.
            Jos tutkitaan heidän selkärankansa, voimme varmaan
            todeta, että sieltä löytyy hyvin paljon
            sellaisia asioita, joita keskimäärin ei ole väestöllä.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.