15) Laki haja-asutusalueiden vähittäiskaupan
         ja lähikaupan rahoitustuesta
      
       
         					
      
      
         
         Markku   Laukkanen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakialoite haja-asutusalueiden
            vähittäiskaupan ja lähikaupan rahoitustuesta,
            jota maassamme on maksettu vuosina 1975—1992. Sen jälkeen
            sitä ei ole maksettu, ja monella tavalla asia on tullut
            hyvin ajankohtaiseksi.
         
         
         Ensin haluan kuitenkin kiittää kaikkia niitä 104:ää edustajakollegaa,
            jotka halusivat aloitteen allekirjoittaa, ja erityisesti ed. Karpiota,
            joka osuuskauppamiehenäkin halusi olla jakamassa tätä tuskaa
            ja huolta. (Ed. Kekkonen: Niin tekee osuuskauppaväki!) — Näin
            tekee osuuskauppaväki, on jakamassa huolta ja tuskaa maamme
            päivittäistavarakaupan tilasta haja-asutusalueilla. — Se,
            että näin moni edustaja halusi lähteä tähän
            allekirjoituksella mukaan, varmasti ihan aidosti heijastelee myös
            sitä ajattelutapaa, mikä tässä talossa
            varmasti on, joka liittyy ylipäätään
            maan alueellisen tasapainon tilaan ja siihen palvelurakenteeseen,
            mikä maassamme on tänä päivänä olemassa.
         
         
         Katsotaan hieman taustaksi tilastoja. Tällä hetkellä niin
            sanottuja kyläkauppoja on jäljellä noin
            1 000, kun niitä vielä 10 vuotta sitten
            oli 1 500 ja 20 vuotta sitten 3 400. Totta kai
            voidaan sanoa, että kyläkauppojen katoamiseen
            on vaikuttanut luonnollisesti väestömuutto taajamiin, siitä johtuva
            haja-asutusalueiden ostovoiman väheneminen. Kyläkauppojen
            vaikeaa asemaa on entisestään lisännyt
            tietysti myös palvelutason ja kilpailuaseman heikkeneminen
            taajamien kauppoihin verrattuna. Siksi kyläkauppa-käsitteeseen on
            tänä päivänä hyvä ottaa
            mukaan myöskin taajamakauppa tai kauppa, joka sijaitsee
            vaikkapa Kotkan Karhulan kaupunginosassa ja joka johtuu juuri uusista
            investointihaasteista johtuen ongelmiin, jolloin voidaan katsoa,
            että se on myös sellainen vähittäiskauppa,
            että se voi sellaista tukea saada.
         
         
         Herra puhemies! Asia, joka on tehnyt tämän ajankohtaiseksi,
            liittyy niihin investointipakkoihin, joiden äärellä kaikki
            kyläkaupat tänä päivänä ovat.
            EU-direktiivi edellyttää, että freoniperäisiä kylmälaitteita
            ei enää voida huoltaa eikä uusia. Sama
            koskee polttoainekenttien uusimisvälttämättömyyttä,
            joka taas tulee ympäristölainsäädännöstä.
            Jokaisen pienenkin polttoainekentän uusiminen maksaa enimmillään
            satojatuhansia markkoja, pienillä markoilla uusimisesta
            ei selviä. Kolmantena, tosin varsin vähäisenä,
            on sitten euroon siirtymisen edellyttämät investoinnit
            vaikkapa kassakoneiden hankinnan ja uusinnan kautta. Sitä ei
            kauppa pidä suurena asiana, mutta onpa tässä joukossa
            kuitenkin mukana.
         
         
         
         
         Kyläkauppojen keskimääräinen
            liikevaihto on tällä hetkellä parisen
            miljoonaa markkaa, ja on ihan selvä asia, että tuosta
            jäävä kate ei riitä tavallaan
            oma-aloitteisesti kaupan kehittämisen kannalta välttämättömiin
            investointeihin. Koko ongelmahan ei koske vain Suomea, vaan tämä on tunnistettu
            laajemminkin EU:n piirissä. Komissio on esimerkiksi vuonna
            99 laatinut tiedonannon "Valkoinen kirja kaupasta", jossa nähdään epäsuotuisten
            alueiden kaupan tärkeä tehtävä väestön
            tarpeiden tyydyttämisessä ja elämän
            laadun parantamisessa toimimalla sosiaalisten yhteyksien
            kiintopisteenä. Tämä nyt on tällaista EU-slangia,
            mutta näin kuitenkin on siellä tämä asia
            nähty.
         
         
         
         
         Valkoisessa kirjassa nähdään tavoitteeksi myöskin
            kannustaa epäsuotuisilla alueilla sijaitsevia lähikauppoja
            uudenaikaistumaan, parantamaan kilpailukykyään
            ja elinkelpoisuuttaan niin, että rakennerahastot voivat
            auttaa mainittujen tavoitteiden saavuttamisessa. Valitettavasti
            kyläkaupat eivät kuitenkaan kuulu sellaisiin yrityksiin,
            jotka voisivat tänä päivänä rakennerahastorahoja
            hakea. Ne eivät valitettavasti kuulu myöskään
            sellaisiin yrityksiin, jotka voivat hakea yritystoiminnan tukemisesta
            annetun lain mukaista investointiavustusta. Tästä on
            esimerkiksi valtiovarojen kauppa- ja teollisuusjaostossa keskusteltu,
            pitäisikö tätä tulkintaa laventaa
            ja katsoa, että kyläkauppa sellaisenaan, vaikka
            se ei tekisikään tavallaan uusia investointeja,
            vaikka se ei olisi matkailullisesti perusteltu hanke, jollaista
            tällä hetkellä voidaan tukea, voisi myöskin
            investointitukea hakea. Tämä voisi olla tavallaan
            tämänkin lakialoitteen toteutumisen kannalta ehkä nopein
            tie.
         
         
         Puhemies! Lähtökohtana on se, että investointitukea
            tämän lakialoitteen pohjalta voitaisiin myöntää enintään
            puolet, siis 50 prosenttia, hyväksyttävistä menoista,
            kuitenkin enintään 600 000 markkaa per
            kauppa. Kauppiaan oma rahoitusosuus kattaa loput, vähintään
            25 prosenttia. Aina on sitten malleja, joissa voidaan lainan takaus-
            tai muita järjestelyjä tähän
            rahoituskokonaisuuteen saada. On laskettu, että määrärahan tarve
            olisi noin 30 miljoonaa markkaa vuodessa. Jos tämmöinen
            laki säädettäisiin kolmeksi vuodeksi,
            se tarkoittaisi 90:tä miljoonaa markkaa. On arvioitu, että tällä pystyttäisiin
            säilyttämään ja takaamaan vähintään
            viidensadan nyt lopettamisen uhan alla olevan kyläkaupan
            toiminta pitkässä juoksussa eteenpäin.
         
         
         Puhemies! Ihan vielä muutama yhteenvedonomainen toteamus
            lakialoitteen tavoitteista: Kyläkauppojen määrän
            väheneminen voitaisiin pysäyttää ja
            välttämättömyyspalveluiden tarjonta
            myös haja-asutusalueilla turvata nykyaikaisten ja uusien
            kyläkauppojen avulla. Toiseksi kyläkauppojen kiinteistö-
            ja myymäläkalusteiden, osin polttoainejakelupisteiden
            ja kiinteistökohtaisen vesihuollon, kunto saatetaan vastaamaan toiminnallisia
            ja lainsäädännöllisiä vaateita.
         
         
         Tämän pohjaksi on hyvä kartoittaa
            kyläkaupan investointitarpeet monipalvelupisteenä. — Tämän
            vielä kuvaan kohta uudelleen, mitä monipalvelupiste
            voisi tarkoittaa. — Tulisi kartoittaa myös postipalvelun,
            lääkejakelun, Alkon myynnin mahdollisuudet osana
            kyläkaupan palvelukokonaisuutta, ja, mikä tärkeintä,
            huolehditaan myös te-keskusten osaamisesta ja voimavaroista toimia
            kyläkaupan palveluiden kehittämisen tukena. Te-keskuksissa
            myös tätä osaamista pitäisi olla,
            ja vielä niin, että kauppiailta edellytetään myös
            osaamista monipalvelukeskuksen hoitajana.
         
         
         Puhemies! Mitä monipalvelupiste sitten tarkoittaa?
            Se tarkoittaa lähinnä sitä, että sen
            kaupan vaikutuspiirissä oleva asiakas saa välttämättömät
            palvelut, kuten elintarvikekaupan palvelut, postin, lääkejakelun,
            kunnan ja valtion viranomaispalvelut, kuten esimerkiksi Kelan ja
            verottajan yleisimmät lomakkeet. Kyläkaupan tehtäviin
            voitaisiin sovittaa myöskin vanhusten kotona asumisen tukemiseen
            liittyviä tehtäviä. Se voisi toimia paikallisten
            tuotteiden ja matkailupalveluiden myyntikanavana, tietopisteenä. Siellä voisi
            olla kaikkien käytettävissä oleva tietoliikenneyhteys,
            nopea laajakaistayhteys, ed. Karjula, esimerkiksi. Ja vielä niin,
            että kyläkauppa kaiken tämän
            jälkeen olisi moderni palveluyksikkö, jonka yleisesti
            tunnustetaan olevan myöskin yhteiskunnallisesti tehokkain
            tapa hoitaa välttämättömyyspalveluiden
            tarjonta haja-asutusalueilla.
         
         
         Puhemies! Tällä lakialoitteella luotaisiin
            ja palautettaisiin voimaan tällainen kyläkauppojen investointitukijärjestelmä,
            jonka ehdot voidaan sitten määritellä aikaisemmin
            voimassa olleen lain pohjalta.
         
         
         Lopuksi vain hieman ihmettelevään sävyyn totean
            tavallaan sen ennakkoasenteen, joka selvästi kauppa- ja
            teollisuusministeriön virkamiehillä on ollut tätäkin
            lakialoitetta kohtaan. Sitä voisi luonnehtia vähän
            nihkeäksi. Tätäkin asiaa on nyt julkisuudessa
            jonkin verran käsitelty, ja palaute, mitä ministeriön
            virkamiesten suunnasta on tullut, ei ole ollut kovin rohkaiseva.
            Se on ollut lähinnä sellaista, että ei
            nyt enää kerran lopetettua järjestelmää tulisi
            herättää uudelleen henkiin. Mutta toisaalta
            sanotaan, että jos asiasta tehdään poliittinen
            päätös, niin, totta kai, sitten virkamiehet
            valmistelevat.
         
         
         Minusta, puhemies, tämä lakialoite on nyt
            sitten tällaisen poliittisen päätöksenteon
            pohja. Toivonkin, että nyt, kun allekirjoittajina on yli
            sata edustajaa, talousvaliokunta voi tämän käsittelyssään
            ottaa asian edellyttämällä vakavuudella.
         
         
       
      
         
         Tapio  Karjalainen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Oma nimenikin on allekirjoittajien joukossa,
            ja siis tuen aloitteen sisältämää asiaa
            niillä perusteilla, mitkä aloitteen perusteluissa
            on ja mitkä myös ed. Laukkanen puheenvuorossaan
            esitteli. Se visio kyläkauppojen tulevaisuudesta, mikä tuossa
            puheenvuorossa tuli esille, on kyllä syytä testata,
            mikä siinä on toteuttamisen arvoista ja mahdollista.
         
         
         Tietäen tällaisen yksittäisen aloitteen
            rajalliset mahdollisuudet toteutua tuollaisenaan pidän minimitavoitteena
            sitä, että tästä käydään
            keskustelu, joka aloitteen mukana on jo vihjeenä hallitukselle,
            vihjeenä ja velvoitteena ryhtyä toimenpiteisiin,
            ja komentojärjestelmähän on virkamies—hallitus-suhteessa
            se, että hallitus antaa tehtäviä.
         
         
         On sanottu, että maaseudun tulevaisuuden ja muuttoliikkeen
            hillinnän kannalta ei ole yhtä keinoa ja että tilanne
            on vaikea. Yhdyn siihen. Ei ole yhtä keinoa, kaikkia keinoja
            pitää kokeilla. Tässä on minusta
            yksi erittäin hyvä keino.
         
         
       
      
         
         Juha Karpio /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Huolimatta osuuskauppataustastani, siitäkin
            huolimatta, (Naurua) haluan todeta, että ed. Laukkasen
            tekemä lakialoite haja-asutusalueilla toimivien vähittäis-
            ja lähikauppojen rahoitustuesta ja siitä, että ylimalkaan
            syrjäseudulla kansalaiset voisivat vielä saada
            kauppapalveluja, on erittäin tärkeä ja
            ansiokas.
         
         
         Olemmehan myöskin kauppa- ja teollisuusjaostossa kuulleet
            asiantuntijoita vähittäiskaupan ongelmista haja-asutusalueilla
            ja siitä, kuinka ensi vuoden loppuun vaadittavat investoinnit kylmälaitteisiin
            ja polttoainekenttien uusimiseen aikaansaavat useiden tähän
            saakka toimivien liikkeiden lopettamisen. Asiantuntijat ovat myöskin
            todenneet, että polttoainekaupassa volyymit ovat kuitenkin
            jo niin pieniä, ettei niiden laitteiden uusiminen enää ole
            mahdollista tai ainakaan kannattavaa pienelle kyläkauppiaalle.
            Samoin kylmiölaitteiden uusimiskustannukset ovat jo nyt
            niin suuret, että väistämättä moni
            kylä- ja lähikauppias pohtii syvällisesti
            kaupan jatkamisen mielekkyyttä.
         
         
         Ed. Laukkanen on tehnyt siinäkin suhteessa merkittävän
            työn, että hän on kerännyt laajan joukon
            kansanedustajia tämän lakiesityksen taakse, joten
            se toivon mukaan etenee myöskin valiokunnassa ja myöskin
            ministeriön virkamiehet suhtautuvat siihen asiaan kuuluvalla
            vakavuudella. Eihän tuki sinällään
            ole kovinkaan suuri, kun Päivittäistavarakauppa
            ry:n arvion mukaan se olisi vain noin 30 miljoonaa markkaa vuodessa.
            Niin kuin täällä ed. Laukkanen totesi, jos
            kolmen vuoden aikana tämä 30 miljoonaa laitettaisiin,
            niin siihen hyötyyn nähden tämä panostus
            ei varmaankaan olisi liiallinen. Myönnän toki,
            että tuen myöntäminen kilpailua rajoittavana
            seikkana on ongelmallinen, ja jos laki nyt toteutuu, on viranomaisten
            tarkoin seurattava, ettei tuki johda sellaisiin investointi- tai
            tarkoitusperiin, mitkä eivät olisi tämän
            lain tarkoituksen mukaisia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun nyt tämä lakialoite toivon
            mukaan menee eteenpäin, on samalla myöskin todettava,
            että mielestäni eittämättä tässä yhteydessä tulisi
            ottaa laajempaankin käsittelyyn kauppojen aukiolosäännökset.
            Haja-asutusalueilla olevat pienet maaseutukaupat voivat toki olla
            auki, mikä on aivan oikein, mutta mielestäni keinotekoiselta
            tuntuu tämä 400 neliön raja. Jos kaupan
            myyntipinta-ala neliömetrilläkään
            ylittää tämän rajan, se aikaansaa
            keinotekoisia rajoja aukioloaikoihin ja vaikeuttaa myöskin
            monen perheyrittäjän toimintaa. Ei voi olla oikein,
            että näin estetään vapaa kilpailutoiminta
            ja asetetaan yrittäjät eriarvoiseen asemaan. Annettakoon
            kylä- ja lähikauppiaille sellainen tuki, että toiminta voi
            jatkua ed. Laukkasen esittämillä perusteilla ja että haja-asutusalueillakin
            asukkaat saavat heille kuuluvan palvelun, mutta älköön
            sitä pyrittäkö toteuttamaan keinotekoisin
            säännöksin, minkä nyt laki kauppojen
            aukiolosta aikaansaa.
         
         
       
      
         
         Kyösti Karjula /kesk:
            		
         
         
          Puhemies! Tämä lakialoite haja-asutusalueiden
            vähittäiskaupan ja lähikaupan rahoitustuesta
            on hyvin perusteltu. Kyläkauppojen tulevaisuuden kannalta
            euroon siirtyminen merkitsee kriittisiä investointeja kassakoneisiin
            ja polttoainepisteisiin. Myös vanhojen freonia sisältävien
            kylmälaitteiden uusiminen on suuri investointi kyläkaupoille.
         
         
         Syrjäseutujen kauppojen investointituet on jo lakkautettu.
            Investointituki onkin nähty jopa vapaan kilpailun esteenä.
            Kyläkauppojen osuus kauppojen kokonaismyynnistä on
            kuitenkin pienentynyt niin vähäiseksi, että kilpailupoliittisten näkökohtien
            lisäksi arvioinnissa on annettava painoa myös
            yhteiskunnallisille näkökohdille. Kyläkauppojen
            noin 1,6 miljardin markan myynti on koko vähittäiskaupan
            myynnistä enää vain runsas prosentti.
         
         
         Ruotsissa yleisiin investointeihin maksetaan tukea 50 prosenttia
            ja ympäristöinvestointeihin jopa 75 prosenttia.
            Tälläkin perusteella rahoitustukea on perusteltua
            myöntää, niin kuin lakiesityksessä onkin
            esitetty, korkotukena, investointiavustuksena, toimintatukena tai
            tavaran kuljetustukena.
         
         
         
       
      
         
         Mirja  Ryynänen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minusta on todella rohkaisevaa, että yli
            puolet kansanedustajista on allekirjoittanut käsiteltävänä olevan
            lakialoitteen ja tällä tavalla ilmaissut samalla
            halunsa tukea haja-asutusalueiden palvelujen säilymistä.
            Toivon, että tällä laajalla tuella on
            konkreettista merkitystä tämän aloitteen eteenpäinviemisessä ja
            että samalla laaja tuki tässä asiassa
            olisi merkki vähän yleisemminkin havahtumisesta
            siihen karuun tosiasiaan, todellisuuteen, mikä odottaa,
            jollei mitään tehdä nopeasti maaseutualueitten
            palvelujen puolesta, jollei tähän työhön
            ala löytyä laajempaa poliittista tahtoa. Mutta
            ehkä tämä juuri on siitä merkki.
         
         
         Ed. Laukkasen aloitteen perusteluissa sanotaan, että ilman
            yhteiskunnan toimia useat sadat kylä- ja lähikaupat
            ovat lähivuosina lopettamisuhan alla. Jotakin on todella
            tehtävä nopeasti, sillä kansalaisten
            palveluverkosto laajoilla alueilla on jo niin heikossa kunnossa,
            että se ei todellakaan enää heikentämistä kestä.
            Tässä esitetty määräaikainen
            investointituki on yksi keino, ja se osaltaan voi auttaa turvaamaan
            jo tätä pahasti harventunutta verkostoa ja samalla
            myöskin auttaa kehittämään niitä monimuotoisia
            palveluja, joita tässä aloitteessa ja ed. Laukkasen
            puheenvuorossa äsken esiteltiin, palveluja, joita joustavasti
            voi saada samasta paikasta lähi- tai kyläkaupan
            yhteydessä. Tällaista kehittämistyötä todella
            kannattaa tukea.
         
         
       
      
         
         Antero Kekkonen /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ed. Karjula äsken kiteytti asian aika
            hyvin sanomalla, että kilpailukysymys tämä ei
            ole. Sen sijaan tämä on mitä suurimmassa
            määrin yhteiskuntapoliittinen kysymys ja oikeastaan
            vielä enemmän yhdyskuntapoliittinen kysymys. Sellaisena tätä mielestäni
            pitää käsitellä.
         
         
         Se, mikä tekee tämän nyt oikeinkin
            ajankohtaiseksi juuri nyt kaikkien muiden ajankohtaisten asioiden
            lisäksi, on euroon siirtyminen. Vähän
            kauhulla ajattelen sitä pientä, ikänsä kyläkauppaa
            pitänyttä ihmistä, joka joutuu muuttamaan
            laskutusjärjestelmänsä euroiksi. Arvelen, että kyseinen
            asia tulee tuottamaan vaikeuksia vähän isommallekin
            bisnekselle, saatikka sitten sellaiselle yritystoiminnalle, jota
            hyvin usein harjoittaa suhteellisen iäkäs ihminen,
            joka on luonut yrittäjänmainettaan myöskin
            pitäytymällä perinteeseen. Nyt perinne
            uhkaa katketa ihan tällaisesta teknisestäkin syystä.
            Toivottavasti niihin investointeihin, joita euro edellyttää,
            ainakin voidaan antaa yhteiskunnan tukea.
         
         
         Ympäristökysymyksenäkin tätä voi
            käsitellä. Freonikylmälaitteitahan ei
            saa enää nykyään edes korjata,
            saatikka että sellaisia saisi hankkia, sikäli
            kuin niitä edes on, eli sekin merkitsee kaluston, nimenomaan
            kylmäkaluston uusimista. Ne ovat, jos olen oikein ymmärtänyt,
            Suomen rahassa satojentuhansien markkojen investointeja pienimpäänkin
            puotiin.
         
         
         Kun postiasioihin niin paljon täällä on
            puututtu, puutunpa tässä minäkin. (Puhemies
            koputtaa) Kun on joitakin pulmia ollut sen suhteen, mistä haja-asutusalueella
            saa nykyisin postinsa, kyläkauppa on se suosituin postikonttori.
            Sitä paitsi kyläkaupan postipalvelut (Puhemies
            koputtaa) ovat saaneet laajaa tukea niiden ihmisten parissa, jotka
            ovat näitä palveluja käyttäneet.
            Tieto siitä, että kyläkauppias ei pystyisi
            palvelemaan Postin asiakkaita, (Puhemies koputtaa) on kyllä tässä salissa
            vääristynyt perinjuurin.
         
         
         Sitten kolmas, tietoliikenneyhteyskysymys. (Puhemies koputtaa)
            Se on tietysti modernin yhteiskunnan ehto. (Puhemies koputtaa) Miksei
            kyläkauppa voisi olla näiden yhteyksien kehto,
            jos lyriikka tähän loppuun sallitaan, herra puhemies.
         
         
       
      
         
         Timo  E. Korva  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tulen vapaaehtoisesti puhujakorokkeelle,
            ettei tarvitse kuulla kolkutusta, jos mahdollisesti menee yli kahden
            minuutin.
         
         
         Täällä on hyvin perusteltu tätä lakialoitetta
            ja sen tarvetta. Voin vain lyhyesti todeta, että nämä kaikki
            perustelut ovat sellaisia, joihin minäkin voin yhtyä.
            Se huono puoli tässä asiassa on, että tämä lakialoite
            tai yleensä nämä toimenpiteet ovat osittain
            jo myöhässä, elikkä tällä asialla
            olisi pitänyt olla jo muutama vuosi aikaisemmin, jotta
            olisi voitu todella toteuttaa sellainen haja-asutusalueitten vähittäiskaupan
            palvelujen rungon pysyvyyden säilyttäminen. Sitä tällä pitäisi käsittääkseni
            tarkoittaa.
         
         
         Kun on eri puheenvuoroissa myöskin kyselty ja viitattu
            kilpailun rajoittamiseen, liittyykö tähän
            mahdollisesti sitä, tähän ei varmaankaan minkäänlaista
            sellaista ongelmaa liity. Mutta kun yleensä meillä markkinatalouden
            vapauden aikana keskustelu korostuu siihen suuntaan, että yhteiskunta
            ei millään tavalla tämän tyyppisiin
            asioihin saa puuttua, muistettakoon nyt vain näistä suurimmista
            giganteista ym., että jokaisen sellaisen syntyminen edellyttää yhteiskunnalta
            muun muassa valtavia liikenneinvestointeja, joihin vähittäiskauppa,
            jättimarketti tai vastaava ei osallistu millään
            tavalla. Kun tämän tyyppisiä asioita muistetaan,
            näkökulman pitäisikin palata sellaiseksi,
            että me vain katsoisimme kokonaisuutta, mikä on
            yhteiskunnan kannalta tasapainoista kehittämistä,
            ja hyväksyisimme sen, että yhteiskunnan markkoja
            kannattaa käyttää hieman sillä tavalla,
            että kokonaisuus rakentuisi tasapainoisesti ja eri toimenpiteet
            tukisivat toisiaan.
         
         
         Haja-asutusalueiden vähittäiskaupan säilymisestä ei
            ole puheenvuoroissa vielä puhuttu siltä näkökannalta,
            mitä tämä merkitsee kuntien sosiaali-
            ja terveystoimen sekä yleensä näihin
            liittyvien palvelujen kustannuksille, niiden säilyttämiselle.
            Tilannehan on nimittäin se, että kuta useampi
            kyläkauppa kuolee, sitä varmemmin tulee painetta
            erityisesti vanhemmille ikäluokille siirtyä kuntien
            keskustoihin tai vielä kauemmaksi uudelleen rakennettaviin
            palveluihin. Myöskin on ollut selvästi todettavissa,
            että kotoisista ympyröistä pois lähtevä vanhusväestö yhä useammin
            joutuu siirtymään myöskin hyvin kalliisiin
            laitospaikkoihin, joita sitten yhteiskunta toisilla varoilla ylläpitää,
            elikkä se nopeuttaa tätä prosessia.
         
         
         
         
         Jos nyt perustellaan tukea sillä, että noin
            30 miljoonan markan panostuksella saataisiin ainakin tietty perusverkko
            säilymään, vaikka se ei säilyisi
            ikuisestikaan, se varmasti viivästyttää monia
            uusien laitospaikkojen rakentamisia kuntien toimesta ja myöskin
            siirtymisiä laitospaikkoihin. Joku viisas varmasti voisi
            tätä prosessia tutkia ja todeta, että tätä kautta
            saadaan myöskin vastaavia säästöjä jopa
            aikaan, puhumattakaan siitä, mitä tämän
            asian turvaaminen on inhimilliseltä kannalta, ennen kaikkea
            vanhusväestön kannalta. Sehän nyt on
            sanottava, että tämä ratkaisu palvelee
            erityisesti vanhempaa sukupolvea, jolla ei ole omia autoja, ei ole
            työmatkoja ja jolta nämä palvelut ovat
            etääntyneet.
         
         
         
         
         Valiokunnalle lähettäisin terveisiä,
            että tätä asiaa pitäisi tutkia
            myöskin tästä yleisemmästä näkökulmasta
            ja perustella sitä. Ehkä myöskin valiokunta
            voisi esittää ajatuksia siitä, miten
            tällä tavalla ehkä säilyvää vähittäiskaupan
            runkoverkkoa jatkossa käytettäisiin myöskin
            eräänlaisen haja-asutusalueiden palveluverkon
            ytimenä sillä tavalla, että näihin
            tukeutuen haja-asutusalueille voisi alkaa kehittyä niin
            sanottuja mobiileja, liikkuvia monitoimipalveluja, joissa todellakin
            vähittäiskaupan palvelujen lisäksi olisivat
            eri viranomaiset yhteistyössä järjestämässä myöskin
            omia muita palveluja. Viittaan vain pankkipalveluihin, Kelan palveluihin,
            työvoimatoimiston palveluihin, ja muitakin on. Näistä on
            EU-rahoituksen turvin eräitä kokeiluja käynnissä muun muassa
            Itä- ja Pohjois-Lapissa. Kokeilut viittaavat siihen, että voimavaroja
            eri tahoilta yhdistämällä on synnytettävissä sellaisia
            ratkaisuja, joilla liikkuvien palvelujen ylläpito voisi
            olla hyvinkin mielekästä ihan pelkästään
            palvelujen tuottamisen yksikkökustannusten näkökulmasta
            ja ennen kaikkea siitä näkökulmasta,
            että sillä tavalla synnytettäisiin haja-asutuksen
            palveluverkoston runkoa, jonka varassa monia muita kansantaloudelle
            ja yhteiskunnalle tuottavia toimintoja voidaan ylläpitää.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen lakialoite, jossa on yli sata
            allekirjoitusta, on mielestäni erittäin hyvä.
            Olen todella tyytyväinen siihen, että siinä on
            yli sata allekirjoitusta. Nimittäin olen ollut yhteydessä kauppa- ja
            teollisuusministeriön virkamieheen, joka ystävällisesti
            sanoi, että tarvitaan poliittinen viesti siitä,
            että tämä asia halutaan toteuttaa. Mielestäni
            105 kansanedustajan allekirjoitus on jo niin iso poliittinen viesti,
            että sen pitäisi riittää. Mutta
            jos se ei riitä, hyvin pikaisesti pitäisi tässä talossa tehdä ratkaisut,
            siis valiokunnassa. Nimittäin monet ovat jo tehneet luopumispäätöksensä tämän
            vuoden aikana käydyn keskustelun aikana. Erityisesti siinä tilanteessa,
            kun kylmäkalusteita on rikkoutunut eikä niitä ole
            voinut enää korjata, yrittäjät
            ovat väistämättä joutuneet katsomaan, vieläkö heidän
            kannattaa investointeja tehdä. Meidän viestimme
            tästä talosta pitää tulla nopeasti.
         
         
         Kun tässä joka tapauksessa jää omarahoitusosuutta
            ja senkin kerääminen tavaroiden hinnoissa on erittäin
            vaikeaa tässä kilpailutilanteessa, me emme varmaan
            tue sellaisia rakenteita enää tässä vaiheessa,
            jotka olisivat niin sanotusti turhia. Jokainen yrittäjä joutuu
            miettimään hyvin tarkkaan, tekeekö hän
            investoinnin vai ei.
         
         
         Täällä on hyvin perusteltu monipalvelupisteitä.
            Monet kyläkaupoista ovat kesä- tai talvisesonkipaikkoja.
            Siinä mielessä otan esimerkiksi Manamansalon palvelukeskuksen,
            jota ei edes kyläkaupaksi nimitetä vaan palvelukeskukseksi.
            Siellä ovat melkein kaikki niistä toiminnoista,
            jotka ed. Laukkanen äsken mainitsi, muun muassa Internet-yhteydet.
            Vaikka kylässä on 150 vakinaista asukasta, siellä on
            monta sataa mökkiä. Monet kesäasukkaat
            viettävät aikaa siellä paljon pitempään,
            kun he pystyvät Internet-yhteyksillä myös suorittamaan
            töitänsä siellä.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Laukkasen ym. eli yli sadan edustajan allekirjoittama
            lakialoite on todella tarpeellinen ja hyvä, niin kuin on
            jo esiin tuotu. Haluaisin ihan eduskunnan pöytäkirjoihin
            saattaa erään artikkelin lehdestä, josta
            kovin paljon artikkeleita ei ole varmasti tänne ollut saatettavissa
            ainakaan silloin, kun puhutaan aluepolitiikasta. Mutta kun Helsingin
            Sanomissa 22.10. tänä vuonna kommentissa kirjoittaa
            Jaakko Tahkolahti, haluan tämän hänen
            artikkelinsa saattaa eduskunnan pöytäkirjoihin.
            Se kuuluu seuraavasti:
         
         
         
         "Kauppa ei ole koulu, mutta molemmat ovat tärkeitä syrjäisille
            vähäväkisille kylille. Etenkin lähi-
            ja kyläkaupoilla nähdään olevan
            merkitystä jopa lasten kasvattamisessa.
         
         
         
         Opetushallituksen, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen
            Kuntaliiton Lapsi- ja lähikauppa -hankkeessa mukana olevat
            kaupparyhmien edustajat katsovat, että ’lähikauppa
            on olennainen osa lapsen kasvuympäristöä’,
            koska kaupassa käyminen on usein lapsen ensimmäinen
            kosketus ympärillä olevaan yhteiskuntaan.
         
         
         
         Kyläkaupalla on aina ollut suuri merkitys myös
            ikääntyneiden henkisen vireyden ylläpitäjänä.
            Siellä on voinut piipahtaa kuulemassa tuoreimmat juorut
            naapurien tekemisistä, eikä asiatonta oleskelua
            ole kielletty.
         
         
         
         Kyläkaupan lopettamisesta seuraa yhtä paljon kuin
            kyläkoulun lakkauttamisesta. Se on ensimmäisiä merkkejä siitä,
            että myös kylän loppu lähestyy.
            Muutaman vuoden päästä koulu lakkautetaan,
            ja kun jäljelle jääneet vanhukset on
            saatu siirretyksi kunnan palvelu- tai hoitokeskukseen, valot voidaankin
            sammuttaa.
         
         
         Talousahdingossa olevilla kunnilla, joiden on pakko lakkauttaa
            kyläkouluja, ei ole mahdollisuuksia tukea kituvien kyläkauppojenkaan
            toimintaa. Kaupathan ovat nimensä mukaisesti periaatteessa
            kaupallisia yrityksiä.
         
         
         Maakuntien te-keskuksissa kyläkauppojen sosiaalinen
            merkitys myönnetään. Välineitä kauppojen
            toiminnan tukemiseen ei kuitenkaan ole, eikä paljon investointienkaan,
            elleivät nämä ole määriltään
            merkittäviä.
         
         
         Samalla kysytään, onko euron tulo sittenkään se
            todellinen syy kyläkauppojen mahdolliseen lopettamisaaltoon
            ensi vuoden vaihteessa, vai onko siinä vain kauppiaalle
            sopiva tilaisuus päättää pitkä elämäntyö.
         
         
         Moni aikoo sinnitellä kaikesta huolimatta eteenpäin
            entisellä kassakoneella ja muuttaa markat euroiksi laskimen
            avulla.
         
         
         Kovempi paikka on edessä vuoden kuluttua, kun EU:n
            ympäristödirektiivin mukaan polttoaineen myynti
            on järjestettävä uudelleen.
         
         
         Maanalaisten öljysäiliöiden rakentaminen
            ja suojaaminen ja uusien pumppujen hankkiminen tietää monelle
            satojentuhansien markkojen investointia. Kaikilla ei ole siihen
            varaa. Bensapumppu on monelle kauppiaalle ratkaisevan tärkeä toiminnan
            jatkon kannalta.
         
         
         Viranomaisilla on vielä hetki aikaa miettiä uusia
            välineitä pakkotilanteen eteen joutuvien kyläkauppojen
            tukemiseksi ja auttaa maaseutua pysymään hengissä.
            Jos sitä halutaan."
         
         
         Mielestäni tämä sopii erinomaisesti
            ed. Laukkasen aloitteelle saatesanoiksi ja ennen kaikkea toiveeksi
            siitä, että kun yli sata kansanedustajaa on lakialoitteen
            allekirjoittanut, tämä otetaan käsittelyyn
            talousvaliokunnassa ja eduskunta ottaa esille asian, jota valitettavasti
            täällä niin paljon mainostettu Lipposen
            toinen hallitus ei ole ottanut. Sillä on ollut mahdollisuuksia
            tämän toteuttamiseen. Mutta on hyvä,
            että eduskunnassa on näin paljon tervettä järkeä vielä,
            että yritetään tehdä jotakin
            maaseudun ja haja-asutusalueiden pelastamiseksi. Löytyihän
            meiltä täällä laajaa yksimielisyyttä,
            vaikka nämä eivät ole rinnasteisia, kuitenkin
            Soneralle lisää rahaa miljardikaupalla, mikä oli
            minusta aivan välttämätöntä.
            Nyt on kysymys muutamasta miljoonasta, jolla voitaisiin edes nyt
            vielä toimivia kyläkauppoja, joita on noin 800,
            pelastaa ja antaa niille uusi mahdollisuus elävöittää maaseutua
            ja luoda sinne tulevaisuudenuskoa. Toivoisin, että se otettaisiin heti
            talousvaliokunnassa käsittelyyn, kun joulunalusruuhka on
            saatu ohi. Helmikuun uusilla valtiopäivillä on
            erinomainen tilaisuus viedä tämä päätökseen,
            että keväällä voitaisiin näitä investointitukia
            tämän lakialoitteen pohjalta myöntää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä on
            nyt aluepolitiikkaa. Täällä on puhuttu
            uudesta ja vanhasta aluepolitiikasta. Tämä on
            pieni asia valtiontaloudellisesti mutta aluepoliittisesti erittäin merkittävä.
            Kun näin laajaa yhteisymmärrystä on sekä oikealta
            että vasemmalta keskelle saakka asian hoitamiseksi, eikö nyt
            todella hoideta tämä pikaisesti ja anneta tulevaisuuden
            toivo ja usko myöskin maaseudun ja ennen kaikkea sen sivukylien
            asukkaille?
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyläkauppojen ja niiden säilyttämisen
            ja kehittymisen mahdollisuudet ja toimiminen sosiaalisena palvelupisteenä tämän
            lakialoitteen pohjalta on varmasti aivan perusteltua. Sosiaalisia
            palvelupisteitä haja-asutusalueilla ovat tietysti kyläkauppojen
            lisäksi koulut, seurantalot. Juuri nämä ovat
            yksi sellainen vetovoimatekijä, jolla me voimme, jos niin
            haluamme, muuttoliikettä padota ja myöskin alentaa
            yhteiskunnalle erittäin kalliiksi käyvää väestön
            siirtymistä taajamiin ja yhä suurempia ongelmia
            täällä päässä.
         
         
         Ongelmia kyläkaupoille ovat aiheuttaneet, niin kuin
            moneen kertaan on todettu, uudet, tiukentuneet määräykset
            polttoainejakelusta, kylmälaitteista, kassajärjestelmistä ja
            myöskin kauppa-autojen toiminnasta. Viimeksi mainituthan
            monta kertaa ovat tukeneet erittäin voimakkaasti kyläkaupan
            toimintaa. Ne ovat yhä vähenemässä,
            ja sitäkin kautta palvelutaso haja-asutusalueilla on huonontunut.
            Myös kaupan keskittyminen on tuonut tullessaan sellaisia
            ongelmia, joita kyläkauppojen säilyttämisellä voitaisiin
            ehdottomasti välttää ja parantaa sitä tilannetta,
            joka nyt on syntynyt.
         
         
         Puhemies! Kyläkauppojen eräs erityispiirre
            on se, että asiakasvirrat eivät ole vuosittain
            tasaisia. Monin paikoin kesäasukkaat muodostavat sulan maan
            aikaan merkittävät asiakasvirrat. Talvisaikaan
            on sitten aivan toisenlaiset asiakasvirrat ja paljon hiljaisempaa.
            Kun tutkimuksissa on käynyt ilmi, että joka vuosi
            lisääntyy kesämökillä oloaika
            yhdellä vuorokaudella, sitä asiakasvirtaa on tulossa,
            jos on mahdollisuus säilyttää sitä palvelua,
            jota heille voidaan turvata. Tämä lakialoite on
            juuri sitä.
         
         
         Kun tätä käsitellään
            talousvaliokunnassa, toivon, että yritystukilainsäädännön
            kohdentamisalaa voitaisiin laajentaa niin, että myös
            kyläkaupat otettaisiin investointitukien piiriin jälleen
            uudemman kerran.
         
         
       
      
         
         Susanna Huovinen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Haluan tuoda keskusteluun sen näkemyksen,
            että kunnilla on mielestäni merkittävä rooli myöskin
            tässä asiassa. Ymmärsin niin, että ed. Laukkanen
            perusteluissaan totesi, että ihmiset käyttävät
            yhä enenevässä määrin
            suurten keskusten, keskittymien palveluita ja tätä kauttakin
            kyläkauppojen asema heikentyy. Nämä ratkaisut ovat
            nimenomaan kuntien päättäjien käsissä kaavoituksen
            kautta. En ymmärrä itsekään,
            mikä järki on siinä, että kuntien
            ja kaupunkien laitamat kaavoitetaan täyteen jättihalleja,
            jotka kilpailevat kaupunkikeskustat tyhjiksi, ja maaseudulla — itse
            tiedän kokemuksesta kassalla istuneena — markettiin
            tullaan pidemmältäkin matkalta tekemään
            niitä "halvempia" ostoksia ja jätetään
            kyläkaupassa käynti vähemmälle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun osuuskauppa-aatetta on niin laajalti tuotu
            esiin, olen minäkin osuuskauppaihminen, mutta en silti
            voinut ymmärtää ed. Karpion perusteluita,
            kun te äsken sanoitte, että juuri kyläkauppiaat
            ovat olleet vaatimassa aukiololainsäädännön
            vapauttamista kokonaan. Ensinnäkin haja-asutusalueilla
            nimenomaan aukiolot ovat hyvin vapaat jo tällä lainsäädännöllä. Lisäksi,
            kun talousvaliokunta käsitteli aukiololainsäädäntöä,
            tuli kyllä esiin, että juuri pienyrittäjät
            kaipasivat sitä yhtä ainuttakin vapaapäivää, jona
            voisi huilata sen viikon rasituksista.
         
         
         Talousvaliokunnan rooliin: Meillä on pöytä täynnä asioita.
            Toivottavasti nämä optimistiset käsitykset
            siitä, että valiokunta tämän
            asian pystyy käsittelemään nopeassa aikataulussa,
            eivät ole liian optimistisia.
         
         
       
      
         
         Juha Korkeaoja  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitoksia mahdollisuudesta käyttää puheenvuoro.
         
         Haluaisin vain lyhyesti todeta sen, että kaikki tiedämme
            hyvin, että sen jälkeen, kun kyläkauppa
            on lopettanut toimintansa, vaikka haluttaisiin toiminnan uudelleen
            käynnistyvän, se on erittäin hankala
            ja vaikea asia. Siksi laki, jossa tavoitteeksi asetetaan se, että kaupan
            toimintaa voidaan jatkaa, voidaan hoitaa tarvittavat investoinnit
            ja toimintaa jatkaa, on mitä tervetullein.
         
         
         Ainoa ongelma on se, että asia on vähän
            myöhässä, koska suuria ongelmia syntyy
            monille kyläkaupoille juuri euroon siirtymisen johdosta, joka
            on jo aivan käsillä. Sen takia tärkeää on
            kuitenkin, että tästä talosta tulee viesti,
            että tämä asia halutaan korjata, niin
            että tämän viestin varassa kauppiaat
            uskaltavat katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella investointeja ja
            toiminnan jatkoa.
         
         
         Toivon, että talousvaliokunta ottaa tämän
            ripeästi käsittelyyn, ja toivon, että poliittinen
            viesti tästä talosta asian hoitamiseksi kantautuu kauppiaille.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että aloitteen ensimmäinen
            allekirjoittaja ed. Laukkanen osaavana ja ahkerana kansanedustajana
            on tehnyt hyvän lakialoitteen. Tässä talossa
            on ollut tänään myös Lyyli-seminaari,
            siis kolmen eri ministeriön ja kolmen muun tahon, Kuntaliiton,
            Tielaitoksen ja Ratahallintokeskuksen, yhteinen seminaari, jossa tämä asia
            oli myös esillä. On aivan selvää,
            että tukiverkosto on jo nyt pahasti rapautunut. Siitä on
            vain rippeet jäljellä, jos ajattelemme, että tukiverkosto
            on kyläkaupat. Vuonna 1968 oli tässä maassa
            viisi kertaa enemmän kauppoja kuin tänään.
            Tällä tavalla maaseudun tilanne on jo oleellisesti
            heikentynyt.
         
         
         Täällä on käytetty hyviä puheenvuoroja
            ja todettu, että nyt olemassa olevat, vielä elävät
            vähittäiskaupat haja-asutusalueilla pitäisi
            pystyä pelastamaan. Euroon siirtyminen on yksi asia, mutta
            on aivan varmasti perusteltua, että kylmälaitteistot
            on uusittava ja ylimenokausi on menossa maahan kaivettujen polttoainesäiliöiden
            suojaamisen kohdalla. Perustelut ovat aivan oikeat.
         
         
         Lopuksi, puhemies, toteaisin, että todellakin aivan
            oikein ed. Huovinen toteaa. Tuote ei välttämättä ole
            edes halvempi marketissa, kun otamme huomioon, mitä matkustuskustannukset
            merkitsevät.
         
         
       
      
         
         Pekka   Nousiainen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen on tehnyt erinomaisen hyvän
            lakialoitteen haja-asutusalueiden vähittäiskaupan
            ja lähikaupan rahoituksesta ja sen tukemisesta. Täällä on
            hyvin laajasti käyty keskustelua asian tarpeellisuudesta.
         
         
         Omalta puoleltani haluaisin korostaa sitä seikkaa,
            että ennen kaikkea kaupan keskittyminen on ollut vahvasti
            viemässä toimintapohjaa kyläkaupoilta,
            mutta toisaalta on ehkä monin paikoin tulkittu kilpailulainsäädäntöä väärin
            siten, että se olisi viemässä pohjaa
            pois kyläkaupoilta. Tässä on syytä korostaa
            sitä, että kun muun muassa kunnat, julkisyhteisöt
            ja yksityiset yhteisöt pyytävät tarjouksia,
            toimittajia valittaessa voidaan ratkaista asiat siten, että ei
            syrjitä millään lailla lähikauppoja
            eikä kyläkauppoja, vaan nämä oikeutetusti
            pääsevät kilpailuun mukaan tekemään tarjoukset
            ja hankinnat voidaan suorittaa kokonaistaloudellisesti edullisella
            tavalla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskeisenä tekijänä on mainittu
            euroon siirtyminen, se on tosiasia. Omassa kunnassakin lukuisia
            kauppoja lopettaa vuodenvaihteessa toiminnan nimenomaan kassapäätejärjestelmien
            kalleuden takia, mutta toiseksi keskeiseksi kysymykseksi on tullut
            polttoaineen jakelua koskeva direktiivi, sen voimaantulo. Itse sain
            tutustua viikonvaihteen aikana tapaukseen, jossa investoinnit
            tuon asian kuntoon saattamiseksi ovat yli 200 000 markkaa.
            Investointitukea ei te-keskuksesta ole saatavissa. Finnvera on myöntämässä pienyrittäjälainoja
            enintään 200 000 markkaa, mutta ne ovat
            lainoja, ne on maksettava takaisin.
         
         
         Todella toivon, että tämä asia menee
            myönteisessä mielessä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Marja-Leena   Kemppainen   /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Todella tärkeä lakialoite
            on tässä esillä. Toivon vain, ettei ole
            hieman liian myöhään; tai se on jo aika
            monen kohdalla. Kuten edellisessä puheenvuorossa tuli esille,
            on paljon kuntia, joissa kyläkauppojen toiminta lopetetaan
            tämän vuoden lopulla. Syyt me jokainen siihen
            jo tiedämme.
         
         
         Eduskunnassa on tämä asia ollut talousvaliokunnassa
            viimeisten kahden vuoden aikana useampaan otteeseen käsillä toisten
            lakikäsittelyjen yhteydessä, mutta aina on tuotu
            esille se, että se ei ole ongelma ja aina olisi jokin taho,
            jota kautta voidaan hakea rahoitusta, kunnes tänä syksynä on
            selvinnyt, että se onkin ongelma eikä kyläkauppiailla
            ole mitään mahdollisuutta saada rahoitusta.
         
         
         Minusta tämä on semmoinen asia, että jo
            näilläkin argumenteilla talousvaliokunta tietää,
            että tällä asialla on kiire. Meille on
            annettu vähän väärää informaatiota,
            joten valiokunnalla on jo velvollisuuskin ottaa asia nopeaan käsittelyyn. Jos
            osa kaupoista on jo menetetty, ainakin tällä voitaisiin
            viedä kentälle viesti, että olemme jotakin
            tekemässä. Jos viestissä on muutakin
            kuin sanahelinää, joku voisi panna uudelleen harkintaan,
            lopettaako kyläkauppatoiminnan vai ei.
         
         
         Voisi kertoa ihan viime syksyltä monia todella karmeitakin
            esimerkkejä, kun kauppiaat ovat joutuneet tekemään
            elämässään kovia valintoja.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tämän keskustelun perusteella
            voidaan varmasti sanoa, että poliittinen viesti on aivan
            selvä kyläkauppiaalle rohkaisumielessä tämän
            asian suhteen ja sitä myöten tämä asia
            pitää viedä eteenpäin.
         
         
         Eräs kannustin myöskin pitäisi kyläkauppiaalla
            olla siksi, että osalla näistä kaupoista
            ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta pitää oviaan
            auki talvisaikaan. Ne ovat auki ainoastaan kesällä. Silloin
            tulee ongelmaksi se, millä tavoin kauppiaat, yrittäjät,
            hankkivat toimeentulonsa talvisaikaan. Tähän tarvitaan
            yhteensovittamista ja sitä, että ongelmat pystytään
            toimeentulomielessä myöskin ratkaisemaan kannustavalla
            tavalla eikä niin, että joudutaan sen eteen, että kyläkauppias sen
            vuoksi joutuu pitämään ovensa kiinni
            myöskin kesäaikaan.
         
         
       
      
         
         Matti Huutola /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt vielä kylillä toimivat
            kaupat ovat pääsääntöisesti monipalvelukeskuksia,
            joista on saatavilla monia eri palveluja. Juuri tästä näkökulmasta
            on nyt viimeinen aika tehdä ratkaisuja, jotka mahdollistavat
            niiden kyläkauppojen olemassaolon, joilla on tosiasiallisesti
            toimintaedellytykset ja näkemys myös tulevaisuuteen.
            Kuitenkin vielä tämän lakialoitteen pohjalta
            on kysymys sellaisesta tuesta, jolla ei teennäisesti pidetä kauppoja
            pystyssä vaan todella ne kaupat, joilla on tämmöisinä monipalvelukeskuksina
            ja kuntalaisia ja kansalaisia palvelevina kauppoina toimintaedellytykset
            ja mahdollisuus jatkaa.
         
         
         Aloite on hyvä ja kannatettava ja olisin sen itse asiassa
            tehnyt itsekin, ellei ed. Laukkanen olisi kerennyt. Hän
            kerkesi hiukan aikaisemmin tämän tehdä.
            Uskon, että eduskunta on tämän aloitteen
            takana. Tällä on tilaus.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Laukkanen on tehnyt hyvän
            aloitteen kyläkauppojen tukemisesta siinä mielessä, että muuttoliike
            Suomessa 90-luvulla oli suorastaan valtaisa. Jos 250 000
            ihmistä muuttaa kasvukeskuksiin, niin se aiheuttaa sen,
            että kylät kuolevat ja tyhjentyvät. Siinä mielessä tämä aloite
            on hyvä, että tukea saisivat ne kyläkaupat,
            jotka katsovat, että on toimintamahdollisuudet. Jos EU-direktiivi
            lisää kuormaa yrittäjälle muun
            muassa polttoainekenttien ja -tankkien hankkimiseksi, samoin kylmäkalusteiden
            hankkimiseksi, ehdottomasti yhteiskunnan on tuettava tätä toimintaa,
            että kyläkaupat säilyisivät
            monitoimikeskuksina kylillä. Toisin sanoen on välttämätöntä suorastaan,
            että tämmöinen aloite menisi läpi
            täällä eduskunnassa.
         
         
         Toinen asia, mihin puuttuisin, on se, että noin 80 000
            pk-sektorin yrittäjää lopettaa seuraavan viiden
            vuoden aikana toimintansa, jos emme pysty järjestämään
            sukupolvenvaihdoksien rahoitusta ja erilaisia tukitoimenpiteitä.
            Kyläkauppiaita minun käsitykseni mukaan on useita
            tuhansia, jotka siirtyvät joko kokonaan eläkkeelle
            tai ainakin lopettavat liiketoimintansa. Se on toinen ongelma meillä Suomessa,
            ja siihen minun mielestäni kauppa- ja teollisuusministeriö ei
            ole riittävästi paneutunut tällä hetkellä.
            Uskon, että tämä ed. Laukkasen tekemä hyvä aloite
            tukee kyläkauppojen toimintaa sillä tavalla, että talousvaliokunnassa
            minun mielestäni tämä aloite on otettava
            käsille ja vietävä juridisesti eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Hannes   Manninen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Yhtenä hyvän aloitteen
            allekirjoittajana haluan myöskin omalta osaltani puoltaa
            tätä aloitetta ja toivoa sille asianmukaista ja
            myönteistä käsittelyä talousvaliokunnassa.
         
         
         Viime vuosina kylät ovat olleet todella ankaran kohtelun
            alaisina ja kun kaupatkin sieltä lähtevät,
            niin sellaisilla henkilöillä, joilla ei ole omaa
            autoa tai mahdollisuutta ajaa autoa, on todella vaikeuksia enää ollenkaan
            asua kylillä yksinomaan sen vuoksi, että ruokaa
            kaupasta ei ole saatavissa.
         
         
         Aluepolitiikasta voi sanoa, että kauppa- ja teollisuusministeriön
            toimesta on viime vuosina entistä enemmän pyritty
            vain siihen, että erilaisia tukimuotoja karsitaan. Se on
            sinänsä tietysti ollut ihan hyvä tavoite,
            mutta siinä on helposti mennyt lapsi pesuveden mukana.
            Täytyy muistaa, niin kuin täällä hallituksenkin
            taholta usein ilmoitetaan, että aluepolitiikassa ei ole
            mitään yhtä poppakonstia tai käänteentekevää keinoa. Siksi
            tarvitaan pieniä erilaisia toimenpiteitä, ja niistä muodostuu
            sitten hyvä aluepoliittinen kokonaisuus.
         
         
         Kylillä asuvien ihmisten kannalta tämä vähittäis-
            ja lähikaupan tukemisasia on nimenomaan sellainen toimenpide,
            joka auttaa niitä asukkaita ja asukaspohjan säilyttämistä ja
            mahdollistaa sitten muunkin yritystoiminnan ja yleensä toiminnan
            ja asumisen näillä kylillä. Tämän
            vuoksi haluan vahvasti painottaa, että talousvaliokunta
            kiireellisesti käsittelee tämän ja antaa
            sellaiset ohjeet sitten eteenpäin, ellei tätä sellaisena
            voida hyväksyä, että kauppa- ja teollisuusministeriö omalta
            osaltaan tekee tarvittavat korjaukset ja että rahat tulevat
            kylään ja lähikaupoille.
         
         
       
      
         
         Markku  Laukkanen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensin pari lyhyttä kommenttia ed.
            Kemppaiselle. Käsitys siitä, että vähittäiskauppa
            voisi saada investointitukea, perustuu varmaan siihen, että nykyinen
            laki yritystoiminnan tukemisesta lähtee siitä,
            että vähittäiskauppa voi saada tukea, kun
            kyseessä on matkailuhanke tai alueen elinkeinon kehittämisen
            kannalta tärkeä pieni yritys. Näin voi
            saada, mutta äärimmäisen harvoin. Se kyläkaupparakenne,
            josta me nyt täällä puhumme ja josta
            huolta kannamme, tulkitaan hakemuksessa matkailuhankkeeksi. Tässä on
            myöskin ristiriita. Siksi tavallaan tämän
            lain ja asetuksen kohdentamista tulisi arvioida myöskin
            uudelleen ja olennaisesti kattavammaksi. Ei myöskään
            voi pitää lähtökohtana sitä,
            että voi saada tukea vain, jos hanke lisää työpaikkoja
            tai jotain muuta. Kyse on siitä, että tällä tuella
            voidaan säilyttää nimenomaan laaja-alaisesti
            sitä palvelurakennetta, mistä on kannettu huolta.
         
         
         Haluankin vielä lopuksi osoittaa edustajakollegoille
            kiitoksen siitä, että tämä on
            nyt ymmärretty todellakin tällaisena laaja-alaisena
            aluerakennekysymyksenä ja nähty, että Suomi
            näyttää perin erilaiselta, jos meiltä muutamassa
            vuodessa häviää muutama sata kyläkauppaa.
            On se vaan niin, että kauppa ja koulu ovat niitä perusedellytyksiä,
            peruspalveluja, joita kylärakenteen olemassaolo ylipäätään
            tarvitsee. Jos niitä häviää, sen
            jälkeen on ihan turha kuvitella, että sinne muuttaa
            myöskään uusia asukkaita.
         
         
         Lopuksi vaan totean, herra puhemies, myöskin sen, että täällä on
            erittäin ansiokkaasti tätä kysymystä lähestytty.
            Tämä todella on yhdyskuntapoliittinen kysymys,
            syvästi Suomen aluerakenteeseen vaikuttava kysymys, ympäristönäkökulma
            on tässä lakihankkeessa erittäin merkittävä eikä suinkaan
            vähäisin ole myöskään
            kulttuurinäkökulma siitä, mikä merkitys
            kulttuurisesti ja historiallisesti kylillä on suomalaisessa yhteiskunnassa
            ollut. Sellaista kylärakennetta monesta eri näkökulmasta
            on syytä myöskin puolustaa.
         
         
         Nyt kun täällä on paikalla ollut
            monia talousvaliokunnan jäseniä, niin todella
            toivon, että tämä saa arvoisensa kohtelun
            siellä, ja mikä tärkeintä, tehän
            voitte myös arvioida erilaisia vaihtoehtoja. Ei tämä lakialoitteen
            malli, millä tukea nyt halutaan osoittaa, ole välttämättä ainoa.
            Te voitte asiantuntijakuulemisen kautta löytää tähän
            myöskin muita ideoita ja saattaa tämän
            tärkeän asian päätökseen.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Laukkaselle, että investointituki
            todella lähtee siitä, että siinä luodaan
            uusia työpaikkoja lähinnä uusiin yrityksiin,
            eli vanhoille yrityksille investointitukea ei myönnetä, ellei
            siinä luoda jotain uutta. Toisaalta taas, kun kyläkaupoista
            on kysymys, minun mielestäni se on yksi matkailuelinkeino
            sillä alueella. Siinä mielessä meidän
            pitäisi lainsäädäntöä muuttaa, että kyläkauppojen
            investointituki ja korkotuki voitaisiin hoitaa vaikka tilapäislainsäädännöllä, jos
            ei muu auta. 
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.