8) Hallituksen esitys laiksi kirjanpitolain muuttamiseksi sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki on ollut
puoli vuotta meillä talousvaliokunnassa käsittelyn
alla, ja täytyy sanoa, että siinä on
ollut monenlaisia kiemuroita, varsinkin kysymys KHT- ja HTM-tilintarkastajien
rajanvedosta lämmitti kovasti tunteita niin valiokunnassa
kuin kuultavissa ja valmistelevassa ministeriössä.
Tässä yhteydessä haluan todeta, että oma
kokemukseni tältä alalta, joka menee kaudelle
ennen eduskuntakautta, on kohtuullinen, ja olen joutunut käyttämään
niin KHT- kuin HTM-tilintarkastajia ja -yhteisöjä ja
muita ja jopa erottamaan niitä aika paljon. Tässä suhteessa
tämä kirjainyhdistelmä ei kyllä tuo
mitään lisäarvoa vaan ainoastaan se,
että kyseinen tilintarkastaja omaa sen tiedon ja taidon,
jota vaaditaan näiden vaativien tehtävien hoitamiseen,
ja että sitä taitoa nimenomaan ylläpidetään.
Näin ollen me vilkkaan keskustelun jälkeen sitten
valiokunnassa päädyimme siihen, että tähän
lakiin ehdotettua 7 luvun 3 §:n 2 momentin säännöstä muutettiin
niin, että nämä kaksi yhteisöä,
KHT ja HTM, ovat tasavertaisia ja molemmat tilintarkastajat täyttävät
EU:n direktiivin vaatimukset, mitkä koskevat tilintarkastajia.
Molempien koulutus lisääntyy, eikä se,
että kerran on suorittanut jommankumman tarkastustutkinnon,
takaa sitä, että tulevaisuudessa olisi siinä pätevä,
ellei jatkuvasti ylläpidä näitä taitoja.
Me myös valiokunnassa pidämme erittäin
tärkeänä sitä, että tilintarkastajien
koulutusta ja tutkintovaatimuksia kehitetään vastaamaan
tilintarkastusalan todella muuttuvia vaatimuksia. Samoin tilintarkastajan
tulee ottaa vastaan vain sellaisia toimeksiantoja, joita hän
on pätevä hoitamaan. Laissahan säädetään
vastuun tehosteeksi asetetuista seuraamuksista, jotka ovat mittavat,
ja tämä on hyvä tunnistaa, kun ottaa
vastaan tehtävän.
Toinen seikka, joka tässä laissa puhutti,
oli vapaaehtoisten varausten tekeminen, ja tässä suhteessa
päädyttiin selventävään
tekstiin. Lähinnä tässä on kysymys
siitä, että yleishyödylliset yhteisöt — kulttuuri,
urheilu, liikunta, maamiesseurat ym. — jotka on lueteltu
tekstissä, eivät joutuisi jostain syystä tarpeettoman
verotuksen piiriin. Sen takia tässä on selventäviä tekstejä sen
ympärillä.
Sitten lopuksi, olemme muittenkin veroseuraamusten kohdalta
päätyneet siihen, että mietintömme
sisältää lausuman, ehdotuksen, jolla
edellytetään, että "hallitus viipymättä selvittää kirjanpitolainsäädäntöön
tehtävien muutosten vaikutukset verolainsäädäntöön
ja antaa lainsäädäntöön
mahdollisesti tarvittavat muutosesitykset eduskunnalle".
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä kirjanpitolain muutoshan
perustuu kansainväliseen Ias-asetukseen, joka nyt sitten
saatetaan kansalliseen lainsäädäntöön
ja voimaan. Tämähän tulee koskemaan ensi
sijassa listautuneita yhtiöitä eli yhtiöitä,
joiden arvopapereilla käydään julkista kauppaa.
Näitä yhtiöitähän on
Suomessa noin 150 tällä hetkellä. Vapaaehtoisesti
tähän voi myöskin liittyä ja
tehdä tilinpäätöksensä näiden standardien
mukaisesti. Eri asiantuntijakuulemisissa on tullut arvio siitä,
että vapaaehtoisesti tämän tyyppisen
uuden standardin mukaisen tilinpäätöksen
tekisi vuosittain noin 50—100 yritystä. Lähinnä ne
olisivat niitä yrityksiä, jotka suunnittelevat
listautumista, tai niitä yrityksiä, jotka ovat
ulkomailla listattujen yhtiöiden tyttäriä täällä Suomessa
tai jotka ovat vahvasti jonkun asteisen kansainvälisen
kaupan kohteena. Silloin niille on järkevää lähteä alkuvaiheessaan
jo kansainvälisen tilinpäätöksen
mukaiseen käytäntöön, jotta
ne ovat vertailukelpoisia. Ennen kaikkea tämä koskee
kansainvälisiä pörssiyhtiöiden
tyttäriä täällä Suomessa.
Herra puhemies! Suuri muutos, jonka valiokunta teki ja jonka
ed. Saarikangas täällä hyvin toi esille,
oli tilintarkastukseen ja siihen liittyviin koulutukseen ja titteleihin
tuleva muutos. Hallituksen esityshän lähti siitä,
että Ifrs-standardien mukaiset tilinpäätökset
yhtiössä vaativat KHT-tasoisen tilintarkastajan,
ja tällä kannalla on myöskin erittäin
vahvasti ollut ministeri Pekkarinen. Hän ei tällä hetkellä voi
olla täällä esittelemässä omaa
kantaansa, kun on virkatehtävissä. Hän
lähti siitä, että tällä halutaan
taata se varmuus, että kaikki menevät sen uuden,
erittäin mittavan, 2 500 sivua sisältävän
Ifrs-standardin soveltamisohjeen mukaisesti eikä minkäänlaisia aukkoja
jää. Hän oli sillä kannalla
ja on edelleenkin sillä kannalla, että korkeakoulututkinto
on tässä se, joka täytyy suorittaa, ja
kirjainyhdistelmän pitää olla KHT.
Valiokunta oli kuitenkin hieman toista mieltä, ja päädyimme
sillä tavalla yhteisymmärrykseen tässä,
että ministeri Pekkarinen ei myöskään
tehnyt tästä sen enempää pelisääntö-
kuin hallituskysymystäkään, vaan totesi
niin, että valiokunta sitten ja eduskunta viime kädessä kantaa
siitä vastuun, että asia toimii myöskin
sillä, että molemmat, sekä KHT-tilintarkastajat
että HTM-tilintarkastajat, tai näiden kyseisten
kirjainyhdistelmien yhteisöt voivat suorittaa näitä Ifrs-standardin
mukaisia tilinpäätösten tarkastuksia.
Näin valiokunta esittää.
Molemmathan, sekä KHT että HTM, täyttävät
tämän direktiivin mukaisen eli Ias-säädösten ja
asetusten mukaisen pätevyysvaatimuksen, joten siitäkään
ei ole kysymys, vaan ministeri Pekkarinen halusi vain omalta osaltaan
varmistaa, että Parmalat-tyylisiä asioita ei tapahdu
täällä meillä. Tietysti tähän
samaan hengenvetoon täytyy todeta, että silloin,
jos ehdoin tahdoin vilppiä tehdään, niin
se ei ole tietenkään kiinni kirjainyhdistelmästä vaan
ihan muista asioista. Ja toisaalta pelkkä kirjainyhdistelmä ei
välttämättä takaa sitä osaamistasoa,
joka tilintarkastajilla on, vaan se pätevöityminen
tapahtuu sitten paneutumalla näihin asioihin. Myös
tähän asiaan valiokunta aivan erityisesti kiinnitti
huomiota, tilintarkastajien koulutustasoon, kokemustasoon ja siihen,
että tällä tavalla myös yrityksille
annetaan vastuuta valita sellaisia tilintarkastajia, että he
pystyvät tämän uuden standardin mukaiset
järjestelyt tarkastamaan. Tämähän
tulee vastaan yrityksillä siinä, millä tavalla
kansainvälisesti arvioidaan tilintarkastuksia, kun listautuneita
yhtiöitä vertaillaan, ja jolleivät nämä tilinpäätöstiedot
ole kohdallaan, se ei missään nimessä ole
myöskään yrityksen edun mukaista. Tällä tavalla
tähän logiikkaan myös valiokunta päätyi
ratkaisussaan.
Samoin tällä olisi voinut olla myöskin
heijastusvaikutuksia julkisen hallinnon tilintarkastajiin, JHTT:ihin,
ja tämähän oli myös yksi peruste,
miksi valiokunta lähti siitä, että molemmat, sekä KHT
että HTM, ovat päteviä tekemään nämä tarkastukset.
Herra puhemies! Toinen merkittävä muutos, joka
tässä lakiesityksessä oli ja jota ei
sen kummemmin muutettu, on se, että pienten kirjanpitovelvollisten
määrittäviä raja-arvoja korotetaan. Tämähän
tarkoittaa sitä, että entistä harvempi pienyritys
joutuu tekemään mittavat kirjanpitotyöt,
ja päinvastoin tapahtuu niin, että pienet kirjanpitovelvolliset
voivat laatia lyhennetyn taseen, jollei sitten varojen jako osakeyhtiöstä tai osuuskunnasta
velvoita johonkin muuhun niiden säädösten
perusteella. Eli tällä tavalla haluttiin myös
tässä hallituksen esityksessä helpottaa
toisaalta myöskin pienten yritysten mahdollisuuksia tehdä työtään.
Toinen asia, jonka jo ed. Saarikangas myöskin toi esille,
olivat nämä varaukset, jotka paljon puhuttivat.
Valiokunta halusi aika pitkästikin perustella mietintöönsä varsinkin
yleishyödyllisten yhdistysten varausten/rahastojen
tekemismahdollisuudet, ja mielestäni se on tässä hyvin
tuotu esille, enkä käy sitä sen kummemmin
toistamaan. Totean vain, että yleishyödyllisten
yhdistysten ja yhteisöjen osalta tämä ei
tuo minkäänlaista muutosta, vaan niiden voittovarojen
rahastoiminen myöhempää käyttöä varten
on edelleenkin mahdollista ja se käy selville sitten taseesta,
että ylijäämä ei ole vapaasti
käytettävissä vaan sen käyttökohde
on jo määritelty.
Herra puhemies! Myös minä haluan toistaa tuon
saman asian, joka täällä jo kertaalleen
tuli, elikkä valiokunta haluaa myöskin niin, että hallitus
selvittää viipymättä tämän
kirjanpitolain erittäin mittavan muutoksen ja uudistuksen
mukanaan tuomat vaikutukset verolainsäädäntöön
ja tuo sitten mahdollisimman nopeasti, jos nähdään tarpeelliseksi,
muutokset, jotka verolainsäädäntöön
voitaisiin tai tarvitsisi tehdä.
Herra puhemies! Aivan lyhyesti seuraavasta päiväjärjestyksen
asiasta, joka liittyy tähän tilinpäätösmuutokseen,
eli laista Rahoitustarkastuksesta. Rahoitustarkastuslakiin myöskin
ehdotetaan muutosta, ja se pohjautuu täysin tähän
nyt tässä kohdassa käsiteltävään
asiaan. Tämän nojalla Rahoitustarkastuksen tehtävänä on
valvoa näiden osalta, jotka joutuvat pakollisesti tekemään
Ifrs-tilinpäätökset, sen tilinpäätöksen
oikeellisuutta. Tämä valvonta ei koske niitä yhtiöitä,
jotka tekevät sen vapaaehtoisesti, ainoastaan niitä,
joille ne ovat pakollisia.
Herra puhemies! En malta olla tässä yhteydessä sanomatta,
että Rahoitustarkastuksen osalta me olemme useaan otteeseen
lisänneet erilaisia tarkastusmuotoja tuolle meidän
valvomallemme laitokselle. Tietysti sen toimintaa pitää myös
arvioida sillä tavalla, että sen pitää pysyä kehityksen
kulussa mukana ja omilla toimillaan myöskin tehostaa toimintaa.
Mutta myöskin meidän tehtävämme
on huolehtia siitä, että sillä on riittävät
resurssit, elikkä tässä katsotaan myöskin
niin Rahoitustarkastuksen suuntaan kuin myös sen toiminnan
rahoituksen suuntaan, että siellä on riittävät
resurssit.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Oleelliset muutokset nyt käsiteltävässä lakiesityksessä koskevat
kansainvälisten tilinpäätösstandardien
vapaaehtoista ja pakollista soveltamista sekä arvostus-
ja jaksotussäännöksien muuttamista, mutta kuten
edellä edustajat Saarikangas ja Leppä jo totesivat,
talousvaliokunnan käsittelyssä puhutuimmiksi asioiksi
nousivat HTM-tilintarkastajien asema ja toisaalta sitten mahdollisuus
tehdä vapaaehtoisia varauksia.
Hallitushan lähti esityksessään siitä,
että kansainvälisten tilinpäätösstandardien
mukaisesti laadittuja tilinpäätöksiä olisivat
oikeutettuja tarkastamaan ainoastaan KHT-tilintarkastajat tai KHT-yhteisöt.
Tämä tietenkin perustellusti herätti
hämmennystä ja kritiikkiä HTM-tilintarkastajien
keskuudessa. He katsoivat, että perusteettomasti oltiin
rajoittamassa heidän ammatinharjoittamistaan. Tämä reaktio
oli minun mielestäni perusteltu siksikin, että HTM-tilintarkastajat
tekevät jo tänään niin vaativia
tilintarkastustehtäviä kuin mitä tuo
mukanaan aikanaan Ifrs-standardien käyttöönotto.
Ed. Saarikangas viittasi jo myös siihen, että EU:n
tilinpäätösdirektiivi ei edellytä mitään
jakoa tilintarkastajien kesken. Sekä KHT- että HTM-tilintarkastajat
täyttävät EU:n direktiivin hyväksyttyjä tilintarkastajia
koskevat vaatimukset. Mielestäni tämä valiokunnan
tekemä muutos hallituksen esitykseen oli hyvä ja
perusteltu, ja tämä muutos myös vaikuttaa
siihen, että tilintarkastus ja siihen liittyvä asiantuntemus
ei siirry pelkästään suuriin kansainvälisiin
tilintarkastusyhtiöihin.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä pienenä kommenttina
tässä edellä puhuttuihin totean, että kun
muistamme, mitä on tapahtunut suurissa yhtiössä,
missä KHT-tilintarkastusyhteisöt ovat olleet toiminnassa,
Enron, Parmalat ja muut, niin tämähän
oli eräs perusteluistani, kun lähdin puoltamaan
tätä HTM:n mukaanottoa nimenomaan sillä,
että oli tämä yhteisö KHT tai
mikä tahansa, niin jos tarkoitus on olla epärehellinen,
silloin siinä onnistuu.
Toinen seikka, jonka vuoksi HTM:n mukana olo on tärkeätä,
on se, että sillä estetään,
että suuret kansainväliset yhteisöt saavat
koko tilinpäätösvallan tässä maassa
ja sitä kautta hyvin paljon arvokkaita työpaikkoja
saattaa kadota.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä kollegat
ovat hyvin jo edellä tuoneet esille ne seikat, joista valiokunnassa
eniten keskustelimme, siirtymäajasta, HTM-tilintarkastajien
asemasta ja vapaaehtoisista varauksista.
Ehkä sen verran vielä haluan kommentoida, että tuntuu
tosiaan hyvin erikoiselta, että kauppa- ja teollisuusministeriö halusi
ikään kuin kyökin kautta lähteä tuomaan
tällaista sääntelyä, ketkä saavat
tarkastaa näitä uuden standardin mukaisia tilinpäätöksiä.
Todellakaan, ihan niin kuin ed. Saarikangas edellä toi
esille, tämä ei suinkaan johtunut direktiivistä,
vaan oli aivan kotikutoista, ja jollakin tavalla tuntuu hämmentävältä, että kauppa-
ja teollisuusministeriö halusi lähteä ohjaamaan
lainsäädännön kautta sellaista
asiaa, jonka varmasti markkinat kyllä ihan itse osaavat hoitaa,
eli valitsevat sen pätevimmän, parhaimman mahdollisen
tilintarkastajan.
Toinen asia, josta ed. Kallio mainitsi ja joka minusta ei todellakaan
myöskään valiokunnassa saanut tarpeeksi
paljon käsittelyaikaa, on ylipäätänsä tämä muutos,
mitä Ias—Ifrs tuo mukanansa. Meillä Suomessa
aina perinteisesti kirjanpidon ja verotuksen välinen kytkentä on
ollut hyvin tiivis. Nyt todellakin tämä uusi standardi
purkaa tätä kytkentää ja omaisuuserien
arvostaminen tulee tulevaisuudessa tapahtumaan käypään arvoon
eikä enää hankintamenosta, niin kuin
tähän saakka. Tämä on minun
mielestäni valtavan suuri mullistus ja saattaa pahimmillaan
johtaa kyllä paljon suurempiin talousrikoksiin ja, voisiko
sanoa, ehkä ihan tietämättä tehtyihin
virheisiin, kuin olemme nähneet jonkin Enronin tai Parmalatin
kohdalla.
Tässä minun mielestäni on todellakin
se ongelmakohta, ja toivon, ja ihan niin kuin täällä lausumassa
on painavasti sanottu, haluamme sen, että hallitus viipymättä tosiaankin
selvittää nämä muutokset, joita
verolainsäädäntöön
on tehtävä. Siitä huolimatta tämäkään
ei vielä poista sitä, mitä Ias tuo kaiken
kaikkiaan mukanaan.
Yleiskeskustelu päättyy.