17) Hallituksen esitys laiksi Liesjärven kansallispuiston
laajentamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 109 koskee Liesjärven
kansallispuiston laajentamista, niin kuin nuo kaksi muutakin esitystä.
Kansallispuistot ovat eteläisessä Suomessa, ja
ne on jo aikoja sitten perustettu. Näitä kolmea
kansallispuistoa — Seitsemistä, Helvetinjärveä ja
Liesjärveä — nyt laajennetaan.
Tämä mietintö on ollut lausunnolla
maa- ja metsätalousvaliokunnassa, joka on antanut siitä varsin
pitkän käsittelyn jälkeen lausunnon,
ja se on luettavissa mietinnön liitteenä. Liesjärven kansallispuiston
laajentaminen sinänsä ei ole kovin ongelmallista.
660 hehtaarin kansallispuistosta tulee hiukan yli 2 000
hehtaarin kansallispuisto. Se on osa Suomen vastuunkantamista biodiversiteetistä.
Se on myöskin osa Metso-projektia eli tässä tapauksessa
eteläisen Suomen metsien suojelua. Kaikki lausunnonantajat
ovat olleet yksimielisiä siitä, että laajennus
on hyvä, kannatettava. Erityisesti kunnat ovat olleet tässä asiassa
aktiivisia ja liikkeellä.
Valiokunta on ottanut myös maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausunnon tosissaan, ja olemme lukeneet sen varsin tarkoin ja olemme
vastanneet siihen osuuteen varsin yksityiskohtaisesti, johonka maa-
ja metsätalousvaliokunta viittasi, nimittäin metsästykseen.
Luenkin asian selventämiseksi tätä koskevan
kohdan ympäristövaliokunnan mietinnöstä:
"Valiokunnan mielestä yleistä metsästysoikeutta
kansallispuistossa ei näillä toimenpiteillä avata.
Ympäristövaliokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että valtioneuvosto
selvittää kansallispuistojen eri käyttäjäryhmien
näkemyksiä puistojen erilaisista virkistyskäyttömahdollisuuksista
ja niiden yhteensovittamisesta siten, että kansallispuistojen
luonnonsuojelulliset arvot turvataan. Erityisesti Etelä-Suomen
kansallispuistoihin kohdistuvat kasvavat virkistyskäyttöpaineet edellyttävät
tätä koskevien strategiatason linjausten valmistelua.
Samalla tulee valiokunnan mielestä selvittää kansallispuistojen
käyttöä ja hirvieläinkantojen
sääntelyä Etelä-Suomen kansallispuistoissa.
Valiokunnan tiedossa on, että ympäristöministeriön
tarkoituksena on asettaa eri asiantuntija- ja intressitahoista koostuva
työryhmä, jonka tehtävänä olisi
etsiä yleisesti hyväksytty, luotettava ja käyttökelpoinen
malli eteläisen Suomen kansallispuistojen hirvieläinkantojen
määrän arvioimiseksi sekä niiden
mahdollisesti aiheuttamien vahinkojen todentamiseksi itse kansallispuistoissa
ja niiden vaikutusalueella. Työryhmän tehtävänä olisi
myös luoda periaatteet, joiden perusteella kansallispuistojen
hirvieläinkantojen pienentämiseen voitaisiin tarvittaessa
ryhtyä nykyisen luonnonsuojelulain mukaisesti. Tämän
lisäksi työryhmän tehtävänä olisi
luoda eri käyttäjäryhmät huomioon
ottavat pelisäännöt kansallispuistojen
käytölle."
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan huoli
metsästyksen suhteen pohjautuu hirvieläinkantaan.
Tämä on tullut esille asianomaisen valiokunnan
lausunnossa sikäli, että tämän
kansallispuiston läheisyydessä ja nimenomaan tässä tapauksessa
sen laajentamisen jälkeen alueelle sijoittuu vilkkaasti
liikennöityjä teitä, Valtatiet 2 ja 10.
On pelätty ja esitetty epäily, että Forssa—Tammela-alueella
nimenomaan hirvieläinkannat lisääntyisivät
Liesjärven kansallispuistossa ja sen laajennusalueella,
siis lisääntyisivät siinä mielessä,
että ne kokoontuisivat sinne, olisi jonkinlainen reservaatti
näille hirvieläimille, ja sieltä ne sitten
tulisivat myös uhkaksi maantieliikenteelle.
Ympäristövaliokunta edelleen mietinnössään viittaa
voimassa olevaan luonnonsuojelulakiin, sen 15 ja 16 §:ään,
ja myöskin toteaa tässä kohdin: "- -
luonnonsuojelulain 15 §:n 2 kohdan mukaan kansallispuistossa
ja luonnonpuistossa voidaan sen perustamistarkoitusta vaarantamatta alueen
hallinnasta vastaavan viranomaisen tai laitoksen luvalla vähentää eläinlajin
yksilöiden lukumäärää,
jos laji on tullut liian runsaslukuiseksi tai käynyt muutoin
vahingolliseksi." Mielestäni, arvoisa puhemies, tämäkin
siteeraus riittää sikäli, että valiokuntamme
todella totesi luonnonsuojelulain jo nyt olevan riittävä sekä hirvieläinkantojen
että pienpetokantojen sääntelyyn, mikäli
tähän siis syntyy äsken luetun kaltainen
tarve.
Totean tämän myös siksi, että poikkeuksellisesti
ympäristövaliokunnan mietintöön
liittyy vastalause, joka on myös luettavissa tässä yhteydessä.
Sen ovat allekirjoittaneet valiokunnan jäsen ed. Unto Valpas
ja varajäsen ed. Esa Lahtela. En lue nyt tätä vastalausetta,
vaikka se ei kovin pitkä olekaan, vaan ainoastaan siinä olevan
ehdotuksen, jossa todetaan: "Liesjärven kansallispuistossa
luvanvarainen metsästys sallitaan hirvieläin-
ja pienpetokantojen sääntelyn vuoksi, jotta puistossa
luonnon monimuotoisuus voidaan säilyttää."
Toteaisin kuitenkin valiokunnan puheenjohtajana, että tässä ikään
kuin viitataan luonnonsuojelulakiin, johonka myöskin mietintö on
jo viitannut, sen asianomaisiin pykäliin. Nimenomaan luonnonsuojelulaki
mahdollistaa pienpetokantojen sääntelyn ja hirvieläinkantojen
sääntelyn, myös biodiversiteetin vuoksi
mutta myöskin muun syyn, esimerkiksi liikenneturvallisuuden säilyttämisen,
vuoksi. Näin ollen — kunnioitan tietysti jokaisen
kansanedustajan oikeutta laatia eriävä mielipide — totean
kuitenkin, että kahteenkin kertaan asiaan paneuduttuani
en näe sitä, etteikö tässä esitetty
olisi jo esitetty varsinaisessa ympäristövaliokunnan
mietinnössä. Eli se, mikä vastalauseen
ehdotuksessa on, sisältyy kyllä valiokunnan muuten
siis yksimieliseen mietintöön.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä puheenvuoroni
ja erityisesti se paikka, jonka valitsin tälle puheenvuorolle — käytän sen
oikein täältä puhujakorokkeelta — johtuu
siitä, että niin maan perusteellisesti on käsitelty
tätä kolmen kansallispuiston rykelmää omassa
valiokunnassamme. On pakko uhrata vielä se viimeinen tikki
aiheen käsittelylle. Mieleeni tulee se, mihin oikeastaan
koko tämä kansallispuistoasia kulminoitui: että on
kysymyksessä jonkinlaiset hirvien kokoontumisajot, joissa
yksittäiset hirvet hakevat paalupaikkaa sännätäkseen
tielle ja sopivan auton eteen. Tämä oli se ydinsanoma,
mikä johti koko meidän kansallispuistokeskusteluamme,
vaikkakin tässä tärkeimpänä periaatteena
oli kansallispuistojen laajennus, mikä sinänsä nähtiin
hyvänä kaikissa asiantuntijapuheenvuoroissa.
Haluaisin kuitenkin todeta valiokunnan puheenjohtajan puheenvuoron
tapaan, että suinkaan tällä vastalauseella,
mikä sinne loppuun on kirjattu, ei varmaankaan ehkäistä suuntaan
eikä toiseen mahdollisten hirvien tai muiden pienpetojen
metsästystä, vaan menetelmät ovat ihan muualla.
Haluan kerrata sen, että ministeriössä on
asetettu työryhmä tarkastelemaan nimenomaan reunaehtoja,
joilla hirvien sääntelymetsästys olisi
mahdollista jo tällä hetkellä. Nämä reunaehdot
ovat merkityksellisiä siksi, että niitä nykyinen
luonnonsuojelulainsäädäntö ei
tunnista, joten siitä syystä tietyt tahot ovat
vastustamassa hirvien sääntelyä kyseisellä alueella.
Työryhmä istuu vuoden 2005 loppuun, ja varmasti
sinä aikana nämä säännöt
ja reunaehdot löytyvät. Näin uskomme.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan tähän varsinaiseen
asiaan, kun nämä oheisasiat on tässä käsitelty.
Itse näen hyvänä, että nämä kansallispuistot laajennetaan.
Mutta tulevaisuutta silmälläpitäen, kun
on paineet eteläisessä Suomessa uusien kansallispuistojen
perustamiselle, katson, että vapaaehtoiset menetelmät
nimenomaan näissä asioissa ovat niitä ainoita
ja oikeita.
Muistuttaisin vielä siitä, että kun
meillä Suomessa kansallispuistoja pidetään
yllä ja niitä valjastetaan virkistys- ja harrastuskäyttöön,
niin sopisi kuitenkin mallia ottaa muista Euroopan kansallispuistotyyppisistä virkistysalueista,
joissa käyttötarkoitusperiaatteet on säädelty
toisella tavalla kuin meillä Suomessa. Monesti tuntuu,
että kansallispuistot ovat meillä niin pyhiä paikkoja, että sinne
ei juurikaan uskalla jalallaan astua, puhumattakaan siitä,
että siellä jotakin uskaltaisi todella tehdä.
Ymmärrän sen, että haavoittuvaista on
luonto ja siellä on paikkoja, joita ei sovi suurella joukolla
tallata. Mutta kuitenkin katson niin, että Suomessa on
vielä luontoa ja uskoakseni aika pitkäänkin
luontoa niin, että voimme siellä kuljeskella kohtuullisen
hyvillä mielin ja vapaalla mielelläkin, näin
sanoisin. Elikkä toivoisin, että yhtäältä,
kun näitä hirvikannan säätelyrajoitteita
nyt tarkastellaan, myös tarkasteltaisiin sitä,
onko meillä varaa lähteä eurooppalaiselle linjastolle
nimenomaan kansallispuistojen käyttötarkoitusperiaatteistojen
tarkastelemisessa.
Arvoisa puhemies! Totean tähän loppuun vielä sen,
että valiokuntamme mielestäni teki erittäin
yksituumaista työtä. Jos joillakin tahoilla on vain
pääperiaatteena se, että tehdään
vastalause ilman erillistä valiokunnan yhteisestä käsityksestä poikkeavaa
sisältöä, sekin lienee sallittua täällä,
mutta en näe, että tähän olisi
ollut erityistä tarvetta.
Muutoin valiokunnan mietintö on hyvin perusteltu ja
asianmukaisesti tehty. Toivon, että nämä kaksi
muuta kansallispuistoa saavat myös samanmukaisen kohtelun
erityisesti tulevaisuudessa vuoden 2005 loppuun tehtävää säännöstöä tarkasteltaessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen pikkuisen hämmästyksen
vallassa niin sanotusti alan miehenä seurannut tätä keskustelua niin
valiokunnassa näiltä osin kuin käytävilläkin.
Selvyyden vuoksi todettakoon, että olen yli 50 vuotta harjoittanut
metsästystä, joten pikkuisen kokemusta on myöskin
siitä, ja tämän alan professori satun
olemaan myöskin.
Ensinnäkin lähden vähän
yleisemmältä puolelta liikkeelle. Siihen antoi
erityisesti aihetta ed. Kerolan äskeinen rakentavahenkinen
puheenvuoro. Kun keskityn nyt ensin käsittelemään
tätä metsästysasiaa, niin nythän
sattuu olemaan sillä tavalla, että siellä niin
sanotussa muualla maailmassa nämä ihmisen liikkumiset
toisen maalla ovat aivan kokonaan toisessa jamassa kuin täällä koti-Suomessa.
Mennäänpä vain Keski-Eurooppaan, niin
siellä ei ole sellaista jokamiehenoikeutta liikkua toisen
maalla kuin täällä meillä. Se on
kerta kaikkiaan lupa-asia. Sinne et astu, jos lupaa ei ole, ja lain
mukaan oikeus poistaa alueelta on olemassa.
Sitten kun mennään kansallispuistoihin, niin niissä kansainvälisesti
otettuna on hyvin selvät kävijärajoitukset,
siis todella. Esimerkiksi Amerikan kansallispuistoissakin, jotka
ovat tämmöisen Uudenmaan maakunnan taikka kahden
Uudenmaan maakunnan kokoisia alueita, rajoitetaan ihmisten, kerrallaan
paikalla olijoitten, määrää hyvin
tarkkarajaisesti ja lasketaan joka nuppi, joka lasketaan portista
sisälle, ja dokumentti pitää olla, että sinulla
on oikeus olla ne tunnit siellä taikka vuorokausi korkeintaan
siellä, puhumattakaan siitä, että elikot
on suojeltu kaiken maailman metsästykseltä ilman
muuta.
Tästä taas sitten seuraa se, että tämä kansainvälinen
kansallispuistoluokitus on syntynyt näillä perusteilla,
se on nimenomaan syntynyt. Nyt, jos mentäisiin sellaiseen
ratkaisuun erikoisesti, että Etelä-Suomen kansallispuistoissa
olisi tämmöinen yksiselitteinen metsästysoikeus,
sehän merkitsisi kansainvälisesti sitä,
että tämä kansainvälinen luokitusreittaus,
jos niin voidaan sanoa, meidän Etelä-Suomen puistoissamme
menisi kerta kaikkiaan pohjille. No, mitä tästä sitten olisi
seurauksena? Siitä olisi seurauksena, että kyllä Luontoliitot
ja Suomen Luonnonsuojeluliitot ja kaikki mahdolliset paikalliset
luonnonsuojeluyhdistykset ja -piirit saisivat vettä myllyynsä vallan
paljon sen puolesta, että nyt aloitetaan varsinainen "kansallispuistotaistelu"
täällä Suomessa niin, että tämä homma
loppuu. Kuka tai mikä sen häviäisi? Se
on arvokas metsästäjäkaarti. Se on aivan
selvä asia. Se olisi aivan tarpeeton tappio, kerta kaikkiaan
aivan tarpeeton tappio.
Olivatko nämä asiat tiedossa silloin, kun
täällä eduskunnassa käsiteltiin
luonnonsuojelulakia ja metsälakia yhdessä? Nehän
käsiteltiin aivan rinta rinnan niin, että valiokunnat
seurasivat päivittäin sitä, mitä toisessa
tapahtuu, ja sillä tavalla ne synkattiin yhdeksi kokonaisuudeksi.
Oliko siinä yhteydessä tämä asia
esillä, sellainen tilanne, että a) on hirviä liikaa
tai hirvieläimiä laajemmin otettuna liikaa, taikka
b) ovatko nimenomaan muualta tulleet niin sanotut vieraat pienpetolajit
ongelmia? Kumpikin asia oli esillä, aivan selvärajaisesti
oli esillä. Sen takia luonnonsuojelulakiin otettiin se
16 §, joka mahdollistaa näitten poistamisen sieltä luonnosta.
Tässä pitää nyt muistaa
yksi hyvin selvä asia. Jos perusteena on todella haitta
sille kokonaisuudelle, jota mieltä ymmärrän
ed. Esa Lahtelan vastalauseessaan olevan, niin sehän tarkoittaa
silloin erikoistehtävää poistaa ne ylimääräiset
elikot sieltä luonnosta. Se koskee sillä tavalla
hirvieläimiä, ja silloin se on suurin piirtein
niin sanotusti tappomääräys, että ne
otetaan sieltä pois, ja toinen on, että pienpedot
loukutetaan sieltä pois. Sehän tarkoittaa sitä,
että ne, jotka ovat väärää sorttia,
lasketaan luontoon ja otetaan sieltä vain ne, jotka pitää poistaa.
Siis näillä perusteilla olen sitä mieltä,
kun sitten tähän vielä löytyy
paljon muitakin perusteita, jotka näkyvät maa-
ja metsätalousvaliokunnan lausunnon eriävässä mielipiteessä,
että sellaista karhunpalvelusta, vaikka nyt karhu riistaeläin onkin,
ei pidä tehdä metsästykselle, joka on
jalo harrastuslaji meillä eikä enää ammatti,
niin kuin se joskus maailmassa on ollut. Sellaista ei pidä tehdä.
Se on ihan, sanotaanko nyt, niin kuin joku kuuluisa valtiomies sanoi,
väärää politiikkaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Heti aluksi voisin todeta tästä vastalauseesta
ja siihen sisältyvästä ponnesta, jotta
tämähän on ikään kuin
sillä tavalla evästyksenä sille työryhmälle,
mihin suuntaan pitää edetä, koska itse
tässä ympäristövaliokunnan kannanotossa
ei tavallaan siihen viitata ollenkaan. Jopa käsittelyvaiheessa — muistan
hyvin — todettiin, jotta tämä ei lisää metsästystä.
Kuitenkin kun tiedetään Liesjärven alue,
missä asiantuntijoiden mukaan hirvikanta on tällä hetkellä jo
huomattavasti isompi, enemmän kuin kaksi kertaa suurempi kuin
keskimäärin saa olla, niin kyse on jo tällä hetkellä semmoisesta
tilanteesta, joka ei ole hyvä, mikä todistaa sen,
että tämä mekaniikka, mikä tällä hetkellä on
ollut olemassa, että puistonjohtaja voi antaa luvan, ei
ole toiminut siinä.
Siinä mielessä minusta tässä ympäristövaliokunta
katsoi semmoisten vihreiden silmälasien läpi liian
paljon, ei katsonut oikeasti asiaa, miten se todellisuudessa on
ja mitä se voi aiheuttaa. Sen takia semmoinen kokonaisvaltainen
ajattelu puuttuu tästä kysymyksestä,
koska kun lukee tätä ed. Pulliaisen tekemää eriävää mielipidettä,
jonka mukaan ympäristövaliokunta sitten höynähti tekemään
tämän mietintönsä, niin siinähän
lähdetään semmoisesta ajattelusta, jotta
kun metsät kasvavat isoiksi, niin hirvet häviävät
sieltä. No, totta näin, mutta miettikää sitä aikaa,
ennen kuin ne metsät ovat isoja. Nimittäin siellä tällä hetkellä on
nuorta metsää. Jos ei saada sillä tavalla
järkeviä toimenpiteitä, jotta se ylimääräinen
hirvikanta voidaan vähentää sieltä,
niin siellä hirvet kaluavat ne puut, katkovat latvat. Minä luulen, että se
ei ole oikea kuva kansallispuistosta, mitä haetaan, vai
onko se? Onko se semmoinen kaluttujen puiden puisto? Tai sitten
monet aluskasvit, mitkä voivat olla hyvin herkkiäkin
ja uhanalaisia lajeja, suuri hirvikanta tuhoaa. Onko se tarkoitus,
koska tällä hetkelläkään
sitä ei hallita? Sen takia se viesti tässä ponnessa
oli sen tyyppinen.
Olisin odottanut, jotta ympäristövaliokunta olisi
ottanut kannan siihen suuntaan, jotta tällä alueella
tarvitaan vähentäviä toimenpiteitä,
mutta semmoista kantaa ei tässä näy.
Päinvastoin tässä hämättiin
koko keskustelun aikana valiokunnassa se, jotta me muka haluamme
elikkä maa- ja metsätalousvaliokunta haluaisi
yleistä metsästysoikeutta. Sitä me emme
halunneet. Missään vaiheessa maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausunnossa ei mainita mistään yleisestä metsästysoikeudesta.
Siinä puhutaan kantojen sääntelystä. Se
on ihan eri asia kuin yleinen metsästysoikeus, mikä näkyy
myös ympäristövaliokunnan julkilausumassa,
joka eetteriin työnnettiin eilen ja joka minusta oli ihan
pöljä homma, haluttiin harhauttaa ihmisiä siinä,
jotta maa- ja metsätalousvaliokunta olisi halunnut avata
laajan jutun ilman mitään lupia, yleisen metsästysoikeuden.
Minusta tässä on kaksi ihan erinäköistä maailmaa
olemassa. Miksi tähän tilanteeseen on ajauduttu?
Ympäristövaliokunta ei ajatellut, että ihmisethän
ovat aiheuttaneet sen tilanteen, jotta hirvillä ei ole
luontaista vihollista. Ei ole olemassa näillä alueilla
suurpetoja, ei ole karhuja, ei ole susia. Silloin pitäisi
miettiä, mitä sitten tehdään. Itä-Suomessa
on totuttu aina semmoiseen ajatteluun, jotta me annamme vähästämmekin.
Me emme ole niin nuukia näissä. Meillähän
on susia ja karhuja ihan riittämiin. Äsken juuri
Juuasta minulle soitti yksi kaveri, jotta siellä pihan
kulmilla pilkistelee susi taas. Niin kuin luitte joku vuosi sitten,
kaksi vuotta sitten, Ilomantsissa hiilihangolla kaveri tappoi rapulta
suden, kun se oli tulossa koiran jäljestä sisään.
Miettikää, millainen tilanne. Me olemme valmiit
näitä susia antamaan teille tänne, ketkä asutte
näillä alueilla, mutta ottakaa myös vastuu
siitä, jotta jos halutaan susilla ja karhuilla vähentää näitä hirviä, niin
siinä saattaa muutama kissa ja koira mennä — ne
ovat nimittäin tottuneet niiden makuun — ja sitten
menee muutama vasikka sieltä. Joillakin alueilla sitten
saattavat kaikki lampaat hävitä, niin kuin Vaasan
seudulla ilmeisesti sata lammasta joku susi oli syönyt.
Tässä me emme ole ollenkaan mitenkään
eri linjoilla. Mutta millä tavalla niitä vähennetään? Vähennetäänkö niitä ampumalla?
Siirretäänkö suurpetoja? Siihen tehkää sitten
aidat myös. Kun nimittäin tein aikanaan kirjallisen
kysymyksen, niin vastauksessa todettiin, jotta sudet eivät
ole oikein hyviä siirtoistutettavia, ne saattavat tulla takaisinkin,
eivät kestä siellä alueella. Sen takia kannattaa
varustautua siihen. Minä olisin odottanut tässä ympäristövaliokunnan
lausunnossa sanottavan, jotta tehdään aidat. Ed.
Pulliainen kuvasi oikeastaan hyvin, jotta tuolla muualla on tehty
aidat, jolloin ne sudet ja karhut kestäisivät siellä hirvien
kanssa eivätkä tulisi tielle, jos te olette sitä mieltä.
Minä en ole sitä mieltä, kun minusta
se on järjetöntä. Se ei oikein sovi suomalaiseen
kulttuuriin, jotta aidattaisiin alueet. Sehän tarkoittaa
myös sitä, jotta jos aiotaan ne hirvikolarit estää,
tietkin pitää aidata, viimeisen päälle aidata,
jotta ei mitään kautta pääse.
Jotenkin tämä menee yli ymmärryksen.
Ed. Pulliainen käytti hyvän puheenvuoron siinä mielessä,
jotta hän totesi, että meillä on luontoa
nimittäin liikkua. Se kuvastaa sitä, jotta meillä ei
ole edes sen tyyppistä tarvettakaan näin massiivisiin
toimenpiteisiin, mitä jotkut tässä haluavat
näköjään tällä hetkellä eteenpäin
viedä.
Se toinen asia on pienpedot, jotka eivät kuulu tänne
Suomen luontoon. Ne ovat nimittäin, supikoira ja minkki,
nekin ihmisten aiheuttama ongelma, elikkä täällä on
tarhattu niitä, ja ne ovat karanneet. Sen takia minusta
on luonnollinen juttu, että ei mitään
vihreiden silmälappujen läpi katsovaa puistonvartijaa
tarvitse siinä kuunnella, jotta saako lupia, vaan sen pitäisi
olla suhteellisen väljä tämän
pyyntimahdollisuuden, mutta senkin luvanvarainen, koska joka tapauksessa
se tiedetään, että pienpedot hävittävät
pienet nisäkkäät, hävittävät
lintujen pesät, linnut hyvin tehokkaasti. Siitä ihan
itse tiedän omalla alueellani, missä asun, jotta
jos ei olisi tehokasta pienpetojen metsästystä olemassa,
juuri näiden muilta mailta tulleiden pienpetojen metsästystä,
niin siellä todennäköisesti ei hyvin
paljon linnunlauluja kuuluisi. Onneksi siellä on tämmöisiä ihmisiä,
jotka tekevät sitä ihan harrastuksen vuoksi ja vapaaehtoisesti.
Tähän liittyen tuli mieleen, jotta mistähän
löydätte väkeä, ympäristövaliokunnan
jäsenet. Kun sanotaan, että metsästäjäkaarti
ukkoutuu ja vanhenee, ne vanhat äijätkö ne
lähtevät ajelemaan niitä hirviä puistossa,
että hus-hus-pois-täältä-nyt,
kun tässä esitettiin hyvin vahvasti sitä näkökantaa,
että enstäänkin se eka keino siellä on,
että hätistellään pois. Tämmöisillä alueilla
pitää olla valtava ketju ihmisiä, kuulkaa,
vai lähteekö eduskunta porukassa ajelemaan ja
hätistämään, tehdään
semmoinen hirvenajotalkoo ... (S-L. Anttila: Yli 2 000 hehtaaria!) — Se
on valtavan iso alue, kun lähdette kahlaamaan läpi.
Muutama sata hehtaaria jos kävelette päivässä läpi,
se on jo kohtuullisen iso, mutta tässä on sentään
tuhansista hehtaareista kysymys. Tiedän sen verran, kun olen
kuitenkin metsässä syntynyt ja ikäni
siellä puuhannut.
Sen takia toivon, ed. Valpas ei ole paikalla, mutta toivon,
että ihan vakavasti ne, jotka tuolla työhuoneissaan
kuuntelevat tätä juttua, tuon meidän
eli ed. Valppaan tekemän ja minun varajäsenenä allekirjoittaman
vastalauseen ponnen voisivat hyväksyä. Se on nimenomaan
viesti siihen suuntaan sille työryhmälle, joka
tekee työtä, että sen pitäisi
tehdä nopeammin se työ, ei vuoden 2005 loppuun
vaan mahdollisimman nopeasti, ettei tässä pitkää väliaikaa
jäisi. Luulisi, että isompiakin asioita on hoidettu
nopeasti, niin että tässä ei voisi tupeksia
vuotta eteenpäin, kun voi olla ihmishenkiä vaarassa
tuolla tien päällä liikkuessa. Näillä eväillä uskon,
että kuitenkin tähän toivon mukaan eduskunnassa
saadaan vähän enemmän terävyyttä kuin
ympäristövaliokunnan mietinnössä.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Olen todella siitä pahoillani,
että tämän asian ympärillä on
levitetty sellaista tietoa, että eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta
olisi avaamassa yleistä metsästysoikeutta kansallispuistoihin. Tällaista
todella ei olla tekemässä, ja sen takia pidän
aika lailla huonona sitä, että tämän
tyyppistä levitetään. Minä pidin
jopa tästä asiasta hallituspuolueiden valiokunnan
vastaaville ennen ympäristövaliokunnan kokousta
pienen neuvottelun, jossa korostin nimenomaan tätä,
että tässä ollaan ainoastaan pyytämässä sellaista
säätelymahdollisuutta hirvieläinkannalle,
joka olisi tarkkaan etukäteen suunniteltu ja tiedossa oleva
ja josta voisi tiedottaa.
Sen takia toivon, että jatkossa, kun uskon, että ympäristöministeriön
työryhmä tekee nopeasti työnsä tämän
asian osalta, tämä asia voidaan hoitaa pois päiväjärjestyksestä,
niin että myöskin ihmishenkiä voidaan
suojella hirvieläinten kolareilta. 2 300 hehtaarin
puistosta, jossa toisella puolella on järvi ja toisella
puolella valtatiet, on mahdoton hirviä ajaa pois. Joka
niitä puhuu, ei tiedä mistä puhuu.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Itsekin hämmästyin
tuolla ympäristövaliokunnassa ollessani, miksi
ja kenellä on intressi levittää semmoista
ajatusta, että tässä ollaan avaamassa
sellainen vapaa metsästysoikeus, kun siitä ei
missään vaiheessa ollut kyse. Monessa vaiheessa
tuli se esille, puheissa ja jopa tekstissäkin se näkyy
ja ennen kaikkea se lukee tiedotteessa, joka eilen lähti
tiedonvälitykseen, että tämmöistä vapaata
metsästysoikeutta maa- ja metsätalousvaliokunta
olisi ollut viemässä läpi. Missään
vaiheessa siitä ei ollut kyse. Lukekaa tarkkaan, mitä siellä lausunnossa
sanotaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelaa kunnioitan monella tavalla,
hän on pitkään täällä ollut,
hän puhuu ahkerasti ja hän käy silloin
tällöin myös ympäristövaliokunnan
kokouksissa, mutta ed. Lahtela ei todellakaan valitettavasti päässyt
kaikkiin kohtiin, missä me olemme tätä asiaa
käsitelleet, kaikkiin kokouksiin, ja myöskin päätökseen hän
pystyi osallistumaan vain osittain, jotenka kyllä me olemme
varsin tarkkaan käyneet tämän asian läpi
ympäristövaliokunnassa.
En tiedä, kuka sellaista kaikenlaista sitten kertoo,
mutta luin 2. päivä joulukuuta Aamulehdesta suuren
otsikon, jossa luki, että kahteen Etelä-Suomen
kansallispuistoon tulee hirvenmetsästysoikeus. En tiedä,
mutta siellä mainittiin maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja ja valiokuntaneuvos nimeltä. (Puhemies koputtaa: Minuutti!)
Siis meidän valiokuntamme on ottanut kannan, jossa se toteaa
ihan yksiselitteisesti vain, että emme avaa metsästysoikeutta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä käsiteltävässä Liesjärven
kansallispuistolaissa on käsittääkseni
mahdollisuus ehkä jossain määrin viitata
myöskin seuraavaan päiväjärjestyksen
asiaan Helvetinjärven kansallispuistosta ja sitten sitä seuraavaan
Seitsemisen kansallispuistoon, koska saman tyyppinen sisältöhän näissä on
olemassa.
Näyttää olevan aika ihmeellistä,
että vaikka ilta on näin myöhäinen,
niin parhaat asiantuntijat, ed. Tiusanen, ed. Pulliainen jne., ovat
poistuneet täältä eivätkä antaudu
tähän keskusteluun. Epäilen, että olisivatko
he kuitenkin heikoilla tässä pelissä.
Mutta kun nyt poissa olevista voi puhua myönteisesti, niin
onnittelen kyllä ed. Tiusasta ympäristövaliokunnan
puheenjohtajana, kun hän on onnistunut hurmaamaan tällä vihreällä näkemyksellään
niin, että kun kuuntelin ed. Kerolan puheitakin tässä asiassa,
suuresti arvostamaani kansanedustajaa, niin hänellä oli
aika lailla tämmöinen tiusasmainen näkemys
tähän. Siltä pohjalta tiedän,
mistä tämä on syntynyt ja tullut. Täytyy
kyllä ihmetellä, kun katsoo vielä valiokuntien
kokoonpanoa, miten voi maailma muuttua niin ankarasti ja niin ymmärtämättömästi
toisen tyyppiseksi, kun katsoo maa- ja metsätalousvaliokuntaa
ja ympäristövaliokuntaa, ja hetkessä tämä asia
on kääntynyt niin kuin lasit eri väriseksi.
Näin ajatellen ja arvioiden, kun erittäin
tarkalla silmällä olen katsonut ja lukenut, mitä tämä sisältö pitää lausunnoissa
ja mietinnössä sisällään, että kyllä tässä nyt
on nähty tieten tahtoen jotain tarkoitushakuisuutta. Ja
kun maa- ja metsätalousvaliokunta tämän
lausunnon pohjalta lausuu täällä, että ihmisten
ja liikenteen ja muitten turvallisuuden kannalta tulee harkita mahdollisuutta
siitä, että näitä kantoja voidaan
metsästyksellä säätää,
niin onhan se nyt kumma, että tätä asiaa
ei ympäristövaliokunta ole voinut mietinnössään yhtään
sisälle ottaa eikä lähteä siltä pohjalta
pohtimaan. Ymmärrän kyllä, että kun
täältä lukee maa- ja metsätalousvaliokunnan
eriävän mielipiteen, niin ikään
kuin tähän eriävän mielipiteen
sisältöön, minkä ed. Pulliainen
kyllä täällä ansiokkaasti esitteli,
liittyen on johtunut ja juontunut tämä ympäristövaliokunnan
mietintö tästä asiasta.
Nyt kun tätä maailmaa katsotaan ja nähdään, elämme
muuttuvassa maailmassa, elämme sellaisessa maailmassa,
missä nämä hirvieläimet yksinkertaisesti
aiheuttavat semmoisen vahingon ja semmoisen uhkan ympäristötekijöille, mitkä ovat
sen kansallispuiston ulkopuolella, että ellei tätä asiaa
pystytä avaamaan ja muuttamaan jollakin lailla, ellei sitä voida
toteuttaa käytännön järjen kanssa,
tulee sellaiset ongelmat, että tämä yhteiskunta
maksaa ne todella kalliisti.
Kun katsotaan tätä sisältöä Liesjärven
kansallispuiston osalta, niin täällä todetaan
erikoisen hyvin yhdellä viittauksella vaan: "Puistoon tulee laajennuksen
kautta lisäksi keidassuo ja vesiluontoa. Laajennusalueet
sisältyvät pääosin valtioneuvoston
20.8.1998 hyväksymään Natura 2000 -verkoston
Suomen ehdotukseen ja valtioneuvoston 8.2.2002 hyväksymään
Suomen Natura 2000 -verkoston täydentämisehdotukseen." Tämänkin
osalta pidän valitettavana, että ed. Hoskonen
ei ole täällä paikan päällä,
hän on parhaiten perehtynyt tähän Natura-verkoston
laajentamiseen ja niihin petollisiin tapoihin, millä se 20.8.1998
tehty ratkaisu ohi Suomen eduskunnan esiteltiin EU:n sisältöön,
ja sen kautta siitä käydään
oikeutta vieläkin ja käydään
tästä eteenpäinkin. Katsotaan, mitä tilanne
tulee siitä sitten esille tuomaan.
Näin ajatellen, kun maa- ja metsätalousvaliokunta
on tämän sisällön tänne
rakentanut, on varmasti lähdetty siitä liikkeelle,
että on ollut enemmän kuin pelkästään
yhdet vihreät lasit, minkä läpi tätä on
katsottu. Tässä nostan erinomaisen suuren arvon
ja ansion siitä, että valiokunnan puheenjohtaja
on täällä paikalla ja on puolustamassa
ja vastaamassa niihin syytöksiin, mitä täältä syntyy
ja tulee. Ja kun näin selvä lausuma on olemassa:
"Edellä esitetyn perusteella valiokunta esittää,
että ympäristövaliokunta ottaisi asiaa koskevan
lausuman mietintöönsä ja edellyttäisi siinä metsästyksen
sallimista hirvieläin- ja pienpetokantojen säätelemiseksi
Liesjärven kansallispuistossa."
Tässä ei ole, niin kuin ed. Esa Lahtela täällä perusteli,
missään viitattu yleiseen metsästysoikeuteen,
eikä sitä mielestäni sinne pidä niin
toteuttaakaan. Mutta nykyiset käyttösäännöt
joka paikassa estävät tämän
hirven ajonkin sieltä. Sellaiset kansalaiset, jotka tuntevat
hirven käyttäytymistavat, tietävät,
että hirvi on niin viisas, että se on ihmistäkin
moninkertaisesti viisaampi. Ellei hirvi olisi ihmistä viisaampi,
se olisi tuhoutunut täällä, miten sanoisi,
luomakunnan kovassa kisassa ja taistossa. Se ei olisi pystynyt selviytymään
sen jälkeen, kun ihminen on ravinnokseen hirveä käyttänyt.
Näin katsottuna pelkkä ajo ei riitä,
pitää olla myöskin sellaista mahdollisuutta, että hirvikanta
tasapainotetaan. Nyt käydään taas, kun
hirvenmetsästys kohta päättyy, kovaa kisaa
siitä, paljonko hirviä saa olla 1 000
hehtaarilla noin keskimääräisenä kantana,
sanotaan nyt, pitäjä—maakunta-tasolla,
ja se kannanmäärittely, se kestävä,
minkä luonto ja metsätalous kestää,
on noin kolmen paikkeilla. Miten se voi toteutua näitten
pitäjien ympärillä, missä nämä puistot
sijaitsevat, jos kaikki hirvet pakenevat sinne luonnonpuistoalueelle,
kansallispuistoalueelle ja muualta niitä ei saada vähennettyä?
Sen jälkeen ne palaavat sinne ihmisten metsiin, kun tuntevat,
että metsästyskausi päättyy.
Täällä on monessa puheenvuorossa,
tulevat mieleen edustajat Pulliainen ja Tiusanen, todettu, niin
kuin täällä ympäristövaliokunnan
mietinnössäkin todetaan, että kun metsä vanhenee,
siellä ei ole ravintoa hirvelle ja hirvi ei voi sinne mennä.
Onpa tässä keskustelussa unohtunut sellainenkin
asia, että täällä on erittäin
paljon aikaisemmin puhuttu, että tämä luonnontilaisuus
pitää säilyttää ja
tehdä, on jopa niin sanotusti yritetty polttaa metsää,
tai jos sattuisi, että tämä metsä palaisi
luontaisesti vaikkapa salaman iskusta, sinne syntyy erittäin
tiheä nuori metsä, ja tämäkin
pitää nähdä eteenpäin,
semmoinen niin sanotusti oikein houkutteleva pusikko jossain vaiheessa.
Ei näitäkään asioita pitäisi
kokonaan unohtaa, kun näin tehdään ja
toteutetaan.
On erityisen myönteisenä asiana nähtävä,
että ympäristövaliokunnan kautta on vastalauseeseen
syntynyt kaksi, miten sanoisinkaan, hereillä ollutta edustajaa.
Tämän vastalauseen kautta, edustajat Valpas ja
Esa Lahtela, on päästy ja päästään
tämän sisällön kautta jo toivon
mukaan eduskunnan lausumana toteamaan, että tämä asia pitää nähdä ja
avata. Niin kuin ed. Esa Lahtela perusteli täällä,
niin sen jälkeen, kun tämä toimikunta
avaa ja pohtii näitä asioita, voidaan niin kuin
viitteenä nähdä, että tähän
asiaan on tartuttu, ja toivottavasti tämä tulee
myöskin vahvemmin hyväksyttyä ja nähtyä.
Herra puhemies! Tässä voisi olla päivänkin puheitten
aika, mutta toivon, että tässä asiassa järki
voittaa ja järjen käyttö on tulevaisuudessa sallittua,
hyväksyttyä, jopa toivottua muuallakin, niin että kun
maa- ja metsätalousvaliokunta valmistelee näitä asioita,
ymmärtää ja tietää,
niin ympäristöihmiset ottaisivat nämä asiat
tekijänä huomioon ja ryhtyisivät rakentamaan
sellaista kansallispuistokäytäntöä,
lainsäädäntöä ja eduskunnan
päätöksiä, missä tämä sopeutuu
muuhun yhteiskuntaan niin, että semmoinen vihamielinen
asenne, mihin minunkin epäillään kuuluvan, ei
olisi niin julkista eikä sille annettaisi sellaisia eväitä kuin
tämän tyyppisillä mietinnöillä,
niin kuin tässä nyt on tehty, annetaan kaikille
niille, jotka eivät tätä asiaa ymmärrä,
eivät halua ymmärtää taikka
sitten ymmärtävät vielä paremmin kuin
valiokunta on nähnyt tämän.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi Liesjärven
kansallispuiston laajentamisesta on tässä käsiteltävänä. En
käy puistoon itseensä liittyviä yksityiskohtaisia
asioita nyt läpi, koska pääpiirteet on
jo todettu.
Metsästys ja erityisesti hirvenmetsästys Etelä-Suomen
kansallispuistoissa on juuri tämän puiston asiantuntijakuulemisessa
tullut vahvasti esille. Vaihteluväli lausuntojen välillä on
ollut suuri. Metsästyskielto on toinen äärilaita,
ja toisena laitana on maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto,
jossa hirvieläinten ja pienpetojen metsästys tulee
sallia. Lausunnoissa on ollut esillä myös hirvien
ajometsästys ja oudoimpana vaihtoehtona metsästys
hirvikoiralla siten, että hirville annetaan välillä karkkoja
ja siten saatetaan hirvet sellaiselle alueelle, jossa ne voidaan
ampua. Käytännössä tämähän
on jo metsästyslainkin mukaan mahdoton asia, koska hirvikoiran
irti laskemisesta katsotaan metsästys jo alkaneeksi.
Mielestäni mietinnön mukainen kanta, jonka mukaan
metsästys kansallis- ja luonnonpuistossa selvitetään
erillisen työryhmän toimesta ja sen jälkeen
tehdään päätökset metsästyksestä,
on järkevin. Luonnonsuojelulain 16 § mahdollistaa metsästyksen,
mutta tiedän, että se ei käytännössä tänä päivänä kumminkaan
toimi. Kun huolehditaan siitä, että työryhmään
tulee sekä ympäristöpuolen että metsästyksen
asiantuntemus, päästään sellaiseen
ratkaisuun, johon sekä metsästäjät
että päättäjät voivat
yhtyä. Vastalauseen mukainen päätös
hirvien ja pienpetojen metsästyksen sallimisesta jo nyt
antaisi mielestäni väärän signaalin
hirviporukoille ja metsästysseuroille ja liikkeellelähdön
välittömästi useille lupahakemuksille.
Arvoisa puhemies! Odotetaan työryhmän tuotosta
ja tehdään sitten tuon tuotoksen pohjalta metsästystä koskevat
ratkaisut.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Itse Helvetinjärven ja Seitsemisen synkistä saloista
tänne Helsinkiin eduskuntaan tulevana ihmisenä minä ensinnäkin
kiitän, jos ed. Kerolan puheenvuorossa esiin tullut perusteellisuus
on totta, että te ympäristövaliokunnassa olette
käyttäneet aikaa ja miettineet todellakin näitä asioita,
ennen kuin ne on laitettu paperille.
Yhdyn siinä mielessä ed. Esa Lahtelan puheenvuoroon,
että luettuani tämän Liesjärven kansallispuiston
osuuden jäin kyllä miettimään, mistä ne
miehet ja kenties naiset tulevat sitten yhtäkkiä,
kun metsästämistä aletaankin harrastaa
tai sitä oikeasti tarvitaan. Ainakin tuolla Helvetinjärvellä ja
meillä päin on enemmän ongelmana, että ikääntyvät
metsästäjät eivät tämmöisiin
savottoihin ihan vapaaehtoisesti lähde.
Toisaalta minulla on myöskin kokemusta tästä hirviasiasta,
kun asun paikassa, jossa kilometrin kahden päässä on
yksi varmasti Pirkanmaan suurimpia hirvien talvehtimisalueita. Siellä voi olla
jopa satoja hirviä, ja niitä ei mikään
koira kyllä sieltä liikkeelle pölläytä.
Itse en tunne tätä maailmaa niin, että tietäisin,
miten ne hirvieläimet siihen talvehtimisalueelle rauhoittuvat
sillä tavalla, että eivät ne sieltä kyllä paljon
liiku.
Mutta ed. Sirkka-Liisa Anttilan näkemys varmasti on
myös perusteltu. Siellä, missä isot tiet kulkevat
ja tällaisen puiston sijainti on sellainen, että näitä liikenneriskejä tai
muita riskejä oikeasti on, minusta pitäisi olla
mahdollista harkita erilaisia vaihtoehtoja eri kansallispuistoihin. — Siirryn
puhujakorokkeelle, ettei jää lause kesken.
Puhemies! Meillä siellä Helvetinjärven
seuduilla on niin vähän ihmisiä ja aika
vähän sitä liikennettäkin, että tämä argumentti
ei ainakaan kovin päällimmäisenä ole
ollut kansallispuistokeskusteluissa, että olisi ihmisille
vaaraa, jotka jostakin ohi ajavat tai muuten, jos hirvieläinkanta pääsisi
puiston alueella lisääntymään.
Mutta ymmärrän sen, että jos maantieteellinen
asema on se, mihinkä ed. Anttila viittasi, niin tilanne
on aivan toinen. Jos tällainen työryhmä on
asetettu, niin toivon todellakin, että siellä jaksetaan
tehdä yksilöllisiä arvioita ja yksilöllisiä ratkaisuja. Viittaan
vain tämän päivän täysistuntoon,
jossa me äänestimme ikiaikaisesta metsästysoikeudesta
tuolla Lapin perukoilla. Käsittääkseni
sekin liittyi jotenkin kansallispuistoihin, ei tietenkään tässä samassa
mielessä, mutta kuitenkin metsästys asiana on
eri puolilla Suomea vähän kulttuurillisestikin
erilainen asia, ja meitä ihmisiä täällä Etelä-Suomessa
vaan tuppaa olemaan paljon enemmän kuin vaikkapa pohjoisempana.
Minä esimerkiksi asunto- ja ympäristöjaostossa
olen havahtunut siihen, että nämä kansallispuistot
ovat erittäin merkittävä myöskin
elinkeinopoliittinen, matkailullinen, työllisyyspoliittinen
tekijä tulevina aikoina. Jos aina siinä perustamisvaiheessa
on kipuilua monestakin syystä, kun näitä rajoitteita
tulee, niin veikkaan kuitenkin, että muutaman sukupolven
kuluttua kaikki ovat erittäin tyytyväisiä siitä,
että nämä ratkaisut on kuitenkin tehty.
Jos nämä hienosäädöt,
niin kuin nämä metsästysasiat, vielä saadaan
sujumaan, niin seuraavat sukupolvet tulevat kiittämään
meitä, että olemme ymmärtäneet.
Ei tarvitse mennä kuin Helvetinjärvelle tai Seitsemiseen, ja
jos pääsee sitä ikimetsää edes
kerran eläessään katsomaan, niin siellä kyllä on
elämyksestä kysymys. Mutta meillä on
täällä Etelä-Suomessa esimerkiksi
Nuuksio, joka on taas aivan erityyppisissä paineissa. Nyt
puhutaan, että Nuuksiosta tulisi näyteikkuna kaikkiin
Suomen kansallispuistoihin. Ehkä niin on viisastakin, että kaikki
kansalaiset eivät lähde kaikkia kolkkia taivaltamaan.
Mutta tähän metsästysasiaan: Itse
asiassa minä toivon, että vaikka tässä istunnossa
saisin vielä vastauksen siihen, että kun täällä kakkossivulla
ympäristövaliokunta toteaa, että "luonnonsuojelulain
15 §:n 2 kohdan mukaan kansallispuistossa ja luonnonpuistossa
voidaan sen perustamistarkoitusta vaarantamatta alueen hallinnasta
vastaavan viranomaisen tai laitoksen luvalla vähentää eläinlajien
yksilöiden määrää,
jos laji on tullut liian runsaslukuiseksi tai käynyt muutoin
vahingolliseksi", onko tämä "muutoin vahingolliseksi"
nyt sama asia kuin nämä liikenneonnettomuudet
vai "muutoin vahingolliseksi" siellä puistossa. Jos tämän
tarkennuksen vielä saisin, niin olisi helpompi kansalaisille
tuolla Seitsemisen ja Helvetinjärvenkin maisemissa vastailla,
mitä tämä kohta tarkasti tarkoittaa.
Olisi aika hienoa, jos tämä ed. Anttilankin esiin
tuoma ongelma eli liikenneonnettomuuksien vaara sen alueen ulkopuolella
on tällainen syy.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen käytti hyvän
puheenvuoron. Tämä kysymys: Mielestäni vastaus
on "kyllä". Se "muutoin vaarallinen" liittyy liikennevahinkoihin
siellä välittömässä läheisyydessä,
jos voi katsoa, että niillä on yhteys. Kyllä tämä on
ollut koko ajan valiokunnan enemmistön linjaus, että me
olemme osoittaneet jo olemassa olevassa luonnonsuojelulaissa ikään kuin
asiaan tarvittavien välineiden olevan käytettävissä.
Tämä maininta tästä työryhmästä,
mihin on viitattu: se tekee vuoden työtä ja selvittää vielä nämä eri
asiat, myös muut kansallispuistoihin liittyvät
paineet tämän metsästyksen lisäksi.
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Ylä-Monosen kysymykseen:
Tuossa viikolla metsästyksen asiantuntijalta ihan kysyin
tätä asiaa. Heidän mielestään
käytännössä tätä ei
juuri käytetä. Se ei toimi sillä tavalla
kuin täällä kentällä odotetaan. Siihen
pitää parannusta saada aikaan.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse kanssa tuossa maa- ja metsätalousministeriön
Havun kanssa juttelin ja kyselin samaa asiaa, miten tämä on
toiminut. Hän ei oikein tiedä, missä olisi
paljon käytetty. Semmoisia on tapahtunut, että on
sanottu, että elävänä pitää siirtää,
kanahaukkoja muun muassa ottaa elävänä kiinni
ja viedä toiselle alueelle. Se tuntuu aika hassulta ajatukselta.
Näkisinpä ne ihmiset, jotka hirven ottavat elävältä kiinni
ja siirtävät toiseen paikkaan.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitan tästä ed. Ylä-Monosen
esille nostamasta kysymyksestä. On todellakin niin, että tähän
mennessä tietääkseni ei ainuttakaan kertaa ole
luonnonsuojelulain 15 §:n 2 kohtaa sovellettu käytäntöön.
Siitä syystä tarvitaan tämä työryhmä,
josta ympäristöministeriö ja maatalousministeriö ovat
keskenään sopineet, että sellainen asetetaan.
Minun saamani informaation mukaan sen työryhmän
ensimmäinen tehtävä on selvittää juuri
tämän luonnonsuojelulain 15 §:n 2 kohdan mahdollisuudet,
milloin sitä voidaan hyödyntää, luoda
ne pelisäännöt, jotka nyt puuttuvat siitä, että sitä ei
ole käytännössä kertaakaan hyödynnetty.
(Ed. Tiusanen: Ei pidä paikkaansa!) Emme me vaikeroisi
Liesjärven kansallispuiston alueella, jos siellä olisi
tätä pykälää voitu
käyttää, mutta ei ainakaan toistaiseksi
ole voitu käyttää.
Eli tärkeätä on se, että tämä asia
nyt selvitetään. Siinä mielessä olen
erittäin tyytyväinen ympäristöministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön keskenään
tekemään sopimukseen siitä, että tämä asia
todella työryhmässä selvitetään, jossa
on mukana myöskin metsästyksen edustajia, luonnonsuojelun
edustajia ja eri tahoja. Käsittääkseni
heidän ensimmäinen tehtävänsä on selvittää juuri
tämä luonnonsuojelulain 15 §:n soveltaminen,
jotta saadaan ne oikeat pelisäännöt,
minkä jälkeen on mahdollista, että esimerkiksi
hirvieläinkantaa silloin karsitaan, kun siihen on perusteltua
syytä.
Kaiken kaikkiaan haluaisin vielä hyvin painokkaasti
oikaista sen tiedon — ja toivon, että ei todellakaan
levitetä semmoista tietoa maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausunnosta — että me olisimme avaamassa kansallispuistoihin
vapaan metsästysoikeuden. Siitä ei suinkaan ole
ollut koko aikana lainkaan kysymys, vaan siitä, että luodaan
järjestelmä, jolla voitaisiin hirvieläin-
ja pienpetokantoja säädellä, kun me tarkkaan
tiedämme, että niistä on ongelmia. Esimerkiksi Liesjärven
kansallispuiston alueella kysymys on tasan tuplamääräisestä hirvimäärästä siihen
verrattuna, mitä yleensä riistanhoitopiirin alueella on.
Eli ollaan jo eläinmäärässä,
joka on tasan puolta suurempi, ja lisäksi on olemassa poliisin tilastot
hirvieläinkolareista, joita sattuu, viimeksi kaksi päivää sitten,
eikä ole kuin kuusi viikkoa, kun somerolaisen perheen äiti
kuoli vähän ennen Karkkilaa juuri tämän
Liesjärven kansallispuiston alueella hirvikolarissa. Kyllä nämä ovat
sellaisia vakavia asioita, joihin meidän on lainsäätäjinä pakko
kiinnittää huomiota. Sen takia olen tässä asiassa
ollut hyvin aktiivinen, koska tämä liikuttaa esimerkiksi
sitä aluetta, jota minä melkein päivittäin
kuljen. Olen siellä todella usein nähnyt hirven
ja hirvivaaran sillä alueella.
Kaiken kaikkiaan koen, että ympäristövaliokunnan
tekemän mietinnön pohjalta on mahdollisuus luoda
ne pelisäännöt, joilla voidaan jatkossa
hirvieläinkantaa ja pienpetokantaa vähentää, kun
tämä työryhmä, joka tähän
on asetettu, on työnsä tehnyt.
Vielä lopuksi haluan kiistää jyrkästi
sen, että me olisimme olleet avaamassa yleistä metsästysoikeutta
kansallispuistoihin. Sellaisen tiedon levittäminen on perätöntä ja
varsinkin siitä syystä, kun ennen ympäristövaliokunnan
kokousta viime viikolla hallituspuolueiden valiokuntavastaavien
kanssa neuvottelimme ja korostin tätä asiaa, että älkää ihmeessä tulkitko
meitä väärin, koska meidän lausunnossamme
ei lue näin. Siellä lukee nimenomaan eläinkannan
säätelemiseksi tarvittavasta metsästysoikeudesta.
Kaiken kaikkiaan näissä ympäristöasioissa hyvin
helposti tunteet nousevat pintaan. Toivoisin, että käytettäisiin
enemmän myöskin tavallista maalaisjärkeä.
Kyllä se maalaisjärki kertoo sen, että pelisääntöjen
pitää olla sellaiset, että silloin, kun
on tilanne se, että hirvieläinkantaa pitää vähentää,
se on mahdollista. Nimittäin meillä ei auta edes
sekään, jos tehtäisiin hirviaidat. Siellä on
niin paljon näitä pieniä paikallisteitä,
yksityisteitä, jotka tulevat sille Valtatie 2:lle, että se ei
sitä tilannetta kokonaan rauhoittaisi. Se saattaisi jonkun
kolarin estää, mutta se ei olisi se lopullinen
ratkaisu.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja käytti hyvän puheenvuoron, ja näihin
näkemyksiin voi täysin yhtyä. Minusta
maa- ja metsätalousvaliokunnassa tämän
asian käsittely näitten kolmen kansallispuiston
osalta oli erittäin asiallinen, ja joitakin havaintoja,
kun itsekin pääsin asian käsittelyä seuraamaan
valiokunnassa, jäi mieleen.
Ensinnäkin näissä asioissa ylipäätään
pitäisin tärkeänä, että niitä kuntia,
joitten alueella nämä kansallispuistot sijaitsevat,
kuultaisiin. Muun muassa Seitsemisen kansallispuiston osalta kävi niin,
että kun valiokunnassa asiaa käsiteltiin ja kuuntelin
ympäristöministeriön edustajan puheenvuoron,
niin mieleeni tuli, että kuntia ei ole varmaan kuunneltu.
Soitin Kurun kunnanjohtajalle, ja asia varmistui, että kurulaisilta
ei ollut kysytty kantaa. (Ed. S-L. Anttila: Me kuuntelimme!) — Tiedän,
että maa- ja metsätalousvaliokunnassa suoritettiin
tässä asiassa erittäin hyvä kuuleminen.
Siellä oli kuntien edustajat, siellä oli metsätiejärjestöjen
edustajat, ja kyllä selkeä viesti oli, että kyllä paikallisilla
ihmisillä on huoli tästä hirvikannan
säätelystä. — Ja kun täällä ed. Pulliainen
kertoi, että on yli 50 vuotta metsästänyt,
niin minäkin olen lähes 50 vuotta metsästänyt
ja nähnyt käytännössä sen
hirvikannan kehittymisen, mikä on tapahtunut. Nuoruudessani
ei hirviä paljon ollut, mutta sen jälkeen niitten
hirvien kanssa on todella jouduttu tekemään töitä. Monilla
alueilla, missä väestö vähenee
ja ikärakenne vanhenee, ei se hirvikannan säätely
niin kovin helppo tehtävä ole. Kuitenkin metsien
hoidon kannalta ja liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeätä,
että jonkinmoiset rajat tässä hirvikannan
säätelyssä on. Siinä mielessä pidän
erittäin hyvänä, että tämmöisen
työryhmän asettamisesta on sovittu. Pidän
tärkeänä, että siellä tämmöiset
pelisäännöt määritellään,
joitten avulla sitten mahdollistetaan järkevä riistanhoito.
Myös pienpetokantojen säätely on
mielestäni tärkeä asia, jos halutaan
ylipäätään riistakannoista huolehtia.
Kyllä meillä on alueita, joilla pienpetokannat
ovat päässeet lisääntymään,
ja sieltä sitten muu riista on hävinnyt niiltä alueilta.
Pidän tärkeänä, että kansallispuistoista
ei tule sellaisia alueita, joissa sitten nämä pienpetokannat pääsevät
lisääntymään ja sitten tosiaan
nimenomaan tämä hirvikanta sillä lailla,
että se aiheuttaa ympäristöön
vahinkoja. Kyllä meillä on kokemuksia liikenneonnettomuuksista,
varmaan jokaisen lähiomaisten kohdalla löytyy
kokemuksia. Itse olen lähiomaisia menettänyt ja
olen ollut auttamassa hirvikolaritilanteissa, kyllä ne
ovat vakavia tilanteita. Elikkä tähän
asiaan pitää suhtautua järkevästi
ja kiihkottomasti ja saada aikaan semmoiset ratkaisut, että hirvikannat
pystytään näillä alueilla säätelemään
niin, etteivät ne aiheuta metsänhoidolle eikä ihmisten
turvallisuudelle kohtuuttomia ongelmia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn kaikkiin niihin, joidenka mielestä pitäisi asiallisesti,
vähemmällä tunteella käsitellä metsästystä taikka
luonnonsuojelua yleensä ja pitää sitä tietysti
hyvin arvokkaana asiana tätä luonnon- ja ympäristönsuojelua.
Mielestäni maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajan
Sirkka-Liisa Anttilan puheenvuoro, minkä hän nyt
käytti juuri tässä ennen näitä paria
välissä ollutta, oli erittäin hyvä,
kun hän totesi, että tämä ympäristövaliokunnan
mietintö antaa mahdollisuuden tämän asian
selvittämiseen. Tässä me olemme aivan
samaa mieltä.
Haluan todeta, että maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja sanoi minulle henkilökohtaisesti tavatessamme
ennen meidän lopullista mietinnön käsittelyämme,
että maa- ja metsätalousvaliokunta ei vaadi yleistä metsästysoikeutta.
Tätä me emme ole missään väittäneet,
sitä ei ole ollut, me vain painotamme omia näkökulmiamme.
Siinä tiedotteessa, joka annettiin, johonka täällä ed.
Esa Lahtela viittasi, joka annettiin 8.12., todetaan, että maa-
ja metsätalousvaliokunta edellytti lausunnossaan metsästyksen sallimista
kansallispuistoissa, niin kuin valiokunnan lausunnossa todetaan,
nimenomaan näiden hirvieläin- ja pienpetokantojen
säätelemiseksi. Me toteamme omassa tiedotteessamme
ja myöskin mietinnössä, että ympäristövaliokunta toteaa,
ettei yleistä metsästysoikeutta avata valiokunnan
mietinnössä. Tässä ei viitata
mihinkään maa- ja metsätalousvaliokunnan
vaatimaan teoreettiseen yleiseen metsästykseen, koska tämähän
on selvä asia; sitä ei ole vaadittu.
Ed. Ylä-Montonen kysyi todellakin, mahdollistavatko
luonnonsuojelulain 15 §:n 1 momentin 2 kohta tai sitten
16 § Aluekohtaiset poikkeukset rahoitussäännöksistä tämän
haitallisen lajin poistamisen, jolla on siis, niin kuin hän
luki, vaikutusta myös kansallispuiston ulkopuolelle. Oma
tulkintani on, että sitä voidaan näin
soveltaa. Se, onko tätä sovellettu, niin sitä on
sovellettu eri puolilla Suomea. Tästä keskustelimme myös,
kun tapasimme ympäristöministeriön virkamiehiä tässä tiistaina,
siis toissapäivänä. On luonnonpuistojakin,
joista on poistettu nimenomaan haitallisia lajeja, eläimiä,
nimenomaan sen vuoksi, että eläinlajin yksilöiden
lukumäärä on ollut liian runsaslukuinen
tai laji on käynyt muutoin vahingolliseksi, niin kuin tuossa
2 kohdassa todettiin, myös siis luonnonpuistoja, joilla on
vielä luonnonsuojelun näkökulmasta vielä tiukempi
status kuin kansallispuistoille.
Hirviaidat tulivat esille. Varmasti niistä voisi olla
Ylä-Tammelan alueella hyötyä. En väitä, että se
veisi kaiken kaikkiaan tätä ongelmaa. Kun katsomme
tätä karttaa, mikä on tämän
hallituksen esityksen liitteenä, niin näemme todella,
että siinä on järvi ja sen itäpuolella
tämän vanhan kansallispuiston 660 hehtaaria ja
sitten sen länsipuolella on tämä valtatie.
Pohjois- ja eteläpuolella on alueita, joilla voidaan toimia,
mutta todellakin pohjoispuolella on myös pieni järvikannas, joka
estää tätä, ja sitten on tämä laajennusalue. Tämä alue
ei ole varmaankaan mikään helppo. Uskon, että asiassa
jo hyvin pitkälle perehtyneet metsästäjät
tietävät tämän asian. Tässähän
laajennetaan myös näitä alueita voimakkaasti,
ja niillähän on metsästetty tähänkin
saakka.
Mutta sitten edelleen tämä kanta. Minkä takia hirvikanta
on niin suuri, mitä pitäisi tehdä? Varmaankin
mielenkiinnon pitäisi keskittyä myöskin
siihen, miten nämä metsästysseurat pystyvät rekrytoimaan
väkeä silloin, kun hirvijahti on. Kanta on kasvanut,
koska talviravintoa on hirvillä paljon. Se liittyy taas
meidän metsänhoitotapoihimme. Nimenomaan Seitsemisen
kansallispuisto, joka on tuttu tietysti varmaan meille kaikille,
on mitä hienoin kokemus, elämys, ja niin kuin
ed. Montonen totesi, jo nyt on ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Tiusanen, kysymys on ed. Ylä-Monosesta.
Anteeksi, kiitoksia, puhemies! — Ed. Ylä-Mononen.
Ed. Ylä-Mononen antaa anteeksi.
Ed. Ylä-Mononen totesi tämän asenteen
muuttumisen; se on jo 20 vuoden aikana muuttunut hyvin voimakkaasti.
Edelleenkin tämä näkemys siitä,
onko tässä kuinka vastakkain nyt maa- ja metsätalousvaliokunta
ja ympäristövaliokunta, niin haluaisin itse ihan
lopuksi todeta, että kun lukee vielä kertaalleen
meidän, ympäristövaliokunnan mietinnön,
maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnon, niin ei näissä sillä tavalla
ole erityistä vastakkainasettelua, vaan tässä on
ehkä näkökulmakysymys ja asiaa voidaan
varmasti edesauttaa vuoden aikana tässä työryhmätyöskentelyssä.
Ihan samalla tavalla päätän tässä,
niin kuin maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja: sieltä varmaan
löytyy ratkaisuja eri ongelmiin.
Vielä kerran: Kansallispuistot ovat erilaisia, niitä on
eri puolilla Suomea. Onnettomuuksia tapahtuu monella suunnalla.
Itse olin kesällä 2003 autokolarissa omalla autollani
puoli yksi yöllä Valtatie 15:llä. Lähitienoollakaan
siellä Suomenniemen suunnassa ei ole kansallispuistoa.
Siitä huolimatta auto oli kuusi viikkoa korjattavana, ja se
hirvikolari oli hyvin mieleen jäävä.
(Ed. S. Lahtelan välihuuto) — Ei, hirvelle valitettavasti kävi
huonosti. — Ja edelleenkin hirvionnettomuuksia tapahtuu
siis monella suunnalla, ja nyt tässä on varmasti
erityiskysymys tässä Tammelan ylänköasiassa,
ja se voidaan ratkaista viisaalla tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on noussut
monta kysymystä esiin, joista ihan muutama kommentti vaan.
Ensinnäkin nämä kolme kansallispuistoa,
jos ne laajennetaan, ne ovat erilaisia. Ihan totta, niin kuin ed. Ylä-Mononen
totesi. Silloin kun maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuultiin
asiantuntijoita, niin tämä Liesjärvi
on ilmeisesti pahin siinä mielessä hirvitiheyden
osalta. Näkisin tässä tärkeänä sen kuitenkin,
jotta tässä ei semmoista välivuotta tulisi
kuitenkaan, koska, niin kuin ed. Anttila, valiokunnan puheenjohtaja,
totesi, siellä nyt jo sattuu näitä hirvivahinkoja,
ja toivoisi, että ei sattuisi yhtään
ylimääräistä kolaria eikä kuolemaan johtavaa
onnettomuutta sen takia, jotta tässä työryhmä vaan
pähkäilee, jotta jos siellä on kuusi
tai seitsemän hirveä tuhannella hehtaarilla, niin
vähennetäänkö niitä vai
miten ne vähennetään, kun itsestään
ne eivät siitä vähene. Sen takia odottaisi,
että tässä jotenkin se viesti saataisiin
tuonne perille muulla tavalla, hoputettaisiin sitten täältä eri
tahoilta sitä, jotta työryhmä tekisi
nopeammin sen työnsä eikä vuoden 2005
loppuun, koska siinä ennättää tapahtua
jo monta vahinkoa.
Se, onko tässä vastakkaiset lait vai ei, nähdään
vasta sitten, kun työryhmä on tehnyt työnsä ja
se tulee tänne eduskuntaan ja sitten käydään jauhamaan
sitä. Sitten se vasta veri punnitaan, jotta kuka on mitäkin
mieltä siinä, koska sitten vasta tulee näkyviin,
hyväksytäänkö niitä kantoja,
koska mitä on kuunnellut joitakin näitä hyvin tunteenomaisiakin
purkauksia siitä, niin jotkut ovat sitä mieltä tiukasti,
jotta kansallispuistossa ei pidä saada metsästää ollenkaan,
ja jotkut ovat sitä mieltä, että esimerkiksi
säännelty metsästys voisi olla mahdollinen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
joitakin puheenvuoroja käytetty tunteella, joitakin niin,
että on asiasta jotain tiedetty, ja joitakin semmoisia,
että on luultu tiedettävän. Omatkin saattavat
joskus liikkua vähän sillä rintamalla.
Mutta täällä mietinnössä mainitaan
"eri -- intressitahoista koostuva työryhmä, jonka
tehtävänä olisi etsiä yleisesti
hyväksytty, luotettava ja käyttökelpoinen
malli eteläisen Suomen kansallispuistojen hirvieläinkantojen määrän
arvioimiseksi sekä niiden mahdollisesti aiheuttamien vahinkojen
todentamiseksi itse kansallispuistoissa ja niiden vaikutusalueella". Tässä mielestäni
on kyllä nykyisellään metsästyskäytössä aika
pitkälti aika lailla luotettavia tapoja, millä hirvieläinkannat
määritellään, mutta metsästysseurat
määrittelevät ne omilla alueilla, ei
kansallispuistojen alueilla metsästä kukaan. Tähän
pitää valtiovallan panostaa. Kyllä tavat löytyvät,
millä hirvikanta määritellään
ja osataan arvioida, mitä se tekee ja on.
Mitä sitten syntyy myöskin tähän
metsästykseen ja näihin pienpetoihin, mihin tässä vastalauseessa
viitataan, niin silloin, kun on vesistöistä kysymys
ja niihin liittyvistä kosteikoista, niin erityisesti minkki,
mikä on ihmisen tuoma sinne, tekee aivan mahdottomaksi
tämmöisten normaaliluontaisten lintujen pesimisen
ja elämän siellä paikalla.
On syntynyt myöskin keskustelua tästä metsästyksestä hirvikoiralla
jne., ed. Hänninen muun muassa puheenvuorossaan tähän
asiaan viittasi. On aika ihmeellinen homma, että normaalisti metsästyslaki
sallii sen, että ajo taikka haukku poikkeaa vieraalle maalle
ja sitä ei saisi sieltä keskeyttää,
mutta kansallispuistojen ympärillä on sellainen
sääntö, että ei saa edes päästää koiraa
sillä alueella irti, että se voisi joutua tänne puiston
alueelle. Toivon, että tämä työryhmä myöskin
nämä asiat pohtii ja selvittää,
että tämmöistä ristiriitaa ei
ole olemassa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan vain yksi lause ed. Esa Lahtelalle, kun
hän aivan oikein toivoi, että työryhmä tekisi työnsä nopeasti.
Itse olen ymmärtänyt näin, että työryhmän
työ aiotaan ohjastaa niin, että ensimmäisenä pitää selvittää nimenomaan
nämä toimenpiteet, jotka tarvitaan luonnonsuojelulain
15 ja 16 §:n soveltamiseksi, ja sen jälkeen nämä muut
asiat. Olen ymmärtänyt, että tämä työryhmän
toimeksianto rakennetaan näin. Alun perin tarkoitus oli,
että se olisi jo tämän vuoden loppuun
mennessä selvitetty. Katsotaan nyt sitten, meneekö se
kuinka pitkälle tammi—helmikuulle. Mutta lupaan,
että valiokunta valvoo, mitä tapahtuu.
Yleiskeskustelu päättyy.