Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Vanhempainvapaiden kustannusten epätasainen
jakautuminen on yksi suurimpia työelämässä epätasa-arvoa
aiheuttavia tekijöitä. Se ylläpitää pätkätyösuhteita
ja pahimmillaan estää kasvua hakevien yritysten
mahdollisuuksia palkata tarpeellista lisätyövoimaa.
Aiemmin tänä syksynä käsittelimme
budjettilain, jossa tämä tilanne jossain määrin
paranee. Siinä yhteydessä kokoomuksen rinnakkaislakialoite
hylättiin. Nyt ilokseni huomasin, että ministeri
Mönkäre on sekä Etelä-Suomen
Sanomissa että Kauppalehdessä todennut, että nämä kaikki
vanhemmuuden kulut pitäisi yhteisvastuullisesti hoitaa
ja tasata ja että hän on asettamassa työryhmän
tätä kysymystä selvittämään.
Kysyisinkin:
Minkälainen tämän kaavaillun työryhmän
toimeksianto tulee olemaan ja millä aikataululla sen työn
edellytetään valmistuvan, jotta nämä ministeri
Mönkäreen toivomukset tästä tasa-arvoisesta
kustannustenjaosta voitaisiin saattaa voimaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriössä selvitimme
tänä syksynä, mistä kaikesta
työnantajalle vanhempainvapaitten osalta koituu kustannuksia.
Siinä yhteydessä erittelimme sitten myös
erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa näiden kustannusten
tasaisempaan jakautumiseen, ja siinä yhteydessä totesin,
että pelkällä työelämän
sukupuolen mukaisen jakautumisen korjaamisella tie on pitkä ja
mielestäni korvaustason nostaminen olisi se nopein tie
tässä asiassa saada tasaisempaa jakautumista aikaan.
Mutta tuo työryhmäasia ei ole mikään
uusi asia, vaan työministeriöllä on työryhmä,
joka tutkii vanhempainvapaitten osalta lainsäädännön kehittämistä.
Totesin siinä samassa tilaisuudessa, että sosiaali-
ja terveysministeriö voi luontevasti olla siinä työryhmässä mukana
ja tuoda esille myös tämän kustannus-
ja korvauspuolen. Aikataulua työryhmän osalta
en osaa sanoa, mutta pitää muistaa, että maksajat
näitten vanhempainvapaan korvausten osalta ovat työmarkkinaosapuolet
ja yksi osa tätä työtä on se,
että painetta laitetaan sinne työmarkkinaosapuolten
suuntaan. Hehän ovat nyt edenneet asiassa myönteisesti
jo ensi vuotta ajatellen.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys on todella
tärkeä sekä työllisyysasteen nostamisen
näkökulmasta, tasa-arvonäkökulmasta
että myöskin väestöpoliittisesta
näkökulmasta. Usein naisvaltaisten alojen työnantajat ovat
itse naisia, ja toinen kysymys, joka tähän liittyy,
koskee naisyrittäjien mahdollisuuksia yhdistää oma
työnsä ja perhe-elämä. Esimerkiksi lapsen
sairastuessa naisyrittäjät ovat eriarvoisessa
asemassa, ja todellakin ne kustannukset, joita heille sitten koituu,
kun työntekijät ovat äitiyslomilla ja
vanhempainvapailla, voivat johtaa erittäin ongelmallisiin
tilanteisiin. Kysyisinkin:
Miten tämän yrittäjyysohjelman osana
tämä asia nyt on esillä, ja millä tavoin
kuullaan naisyrittäjiä ja heidän edustajiaan
myöskin tästä näkökulmasta,
millainen oikeus yrittäjänaisilla on vanhemmuuteen?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Sairaan lapsen vanhempien hoitovapaan ajaltahan
ei korvata työnantajalle hänen maksamaansa palkkaa,
eivätkä itse asiassa kaikki työnantajat
edes maksa palkkaa siltä ajalta, mutta suurin osa maksaa.
Parasta on ollut se, että yhä enemmän
myös isät käyttävät
näitä sairaan lapsen hoitovapaita.
Lisäksi tähän hallituksen poikkihallinnolliseen
yrittäjyystyöryhmään liittyy
sosiaali- ja terveysministeriössä yrittäjän
sosiaaliturvan kehittämisen työryhmä,
joka on tehnyt jo monia esityksiä, ja on tehty jo myös
korjausehdotuksia, joita eduskunnassakin on käsitelty.
Siellä yhtenä asiana on tietysti myös
naisyrittäjän sosiaaliturvan parantaminen, mutta
toteaisin, että kukaan työnantaja ei tällä hetkellä saa
korvausta siitä, että meillä on tämä laki
lapsen sairauden aikaisesta hoitovapaasta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Yrittäjyyden politiikkaohjelma tukee
ministerin toimia ja ministereiden toimia eri ministeriöissä tähän
tapaan kuin täällä edellä ministeri
Mönkäre selvitti. Tämän lisäksi
haluan sanoa, että puolisen vuotta sitten asetin erillisen
työryhmän selvittämään
erityisesti niitä kysymyksiä, mitkä liittyvät
naisyrittäjyyden tiellä oleviin ongelmiin, minkälaisia
erityisiä esteitä naisyrittäjyys kohtaa,
minkälaisia erityisiä kustannuksia naisyrittäjyyden
tiellä on jnp. Tämän työryhmän
selvitykset valmistuvat tässä tammikuun aikana.
Uskon, että sieltä tulee problematisointia, jonka
konkretisointi sitten käytännön säädöstoimiksi
siirtyy lähinnä sosiaali- ja terveysministeriölle
ja osin ehkä myöskin työministeriölle.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Perheen ja työn yhteensovittaminen,
mistä myöskin tässä kysymyksessä oli
kyse, edistyy tällä osittaisen hoitorahan nostamisella
ja laajennuksella, joka on tehty. Mutta monet naisyrittäjät
käyttävät myöskin yksityisen
hoidon tukea, palkkaavat yksityisen hoitajan työaikojensa
takia, koska ne ovat niin epäsäännölliset,
ja osaltaan myöskin yksityisen hoidon tuen korotus edistää tätä asiaa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tänä vuonna
tehnyt lähinnä kosmeettisen yrityksen ratkaista
kysymyksen vanhemmuuden kustannuksista. Lomapäiviä korvataan hiukan
enemmän kuin aikaisemmin. Kysymys on käsitelty
sairausvakuutuslain yhteydessä. Missä vaiheessa
hallitus aikoo siirtyä käsittelemään
vanhemmuutta ei sairautena vaan vanhemmuutena?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Nämä vanhempainvapaakustannukset,
niiden korvaukset, rahoitetaan sairausvakuutuksen kautta sillä tavalla,
että kaikki työnantajat osallistuvat näihin
maksuihin. Korvaukset menevät tietysti niille työnantajille, joiden
työntekijät käyttävät
näitä vapaita. Tämä on hyvä rahoituspohja,
ja parempi se on, kuin että yhtäkkiä järjestelmä muutettaisiin
jotenkin niin, että se olisi yhteisestä valtion
kassasta, kun tähän liittyy työnantajien
ja työntekijöiden intressi siihen, että nämä järjestelmät
kehittyvät kannustaviksi ja hyviksi ja toimitaan sitten
työpaikoilla sillä tavalla, että järjestelmä on
hyvällä rahoituspohjalla.
Mutta ei tämä ensi vuoden ratkaisu mikään kosmeettinen
ole. Tällä hetkellä vanhemmuudesta koituvat
kustannukset työnantajille ovat noin 150 miljoonaa euroa
vuodessa. Niistä korvataan kolmasosa, 30 prosenttia. Ensi
vuonna se lomarahan korvaus, joka äitiysvapaan ajalta kertyy, nousee
puolitoistakertaiseksi. Se merkitsee sitä, että korvausprosentti
nousee 11 prosenttia siitä 30:sta, mitä se on
tällä hetkellä. Minä en nimittäisi
tätä kyllä kosmeettiseksi, vaan se on
merkittävä askel yhteisen vastuun ottamisessa
vanhempainvapaista.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun työmarkkinat kuitenkin
ovat jakautuneet sukupuolen mukaan — naiset joutuvat useimmin
keplottelemaan pätkätöitten, työttömyyden
ja vanhempainvapailla, ja miehet voivat paremmin yhdistää perheen
ja uran — vauvapula ei helpotu niin kauan kuin nämä äitiydestä työnantajalle
koituvat kustannukset ovat pelkästään
naisten harteilla. Viime kaudella, kun kokoomus oli hallituksessa,
isyyslomaa pidennettiin. Kuitenkin tällä hetkellä vain
noin 5 prosenttia isistä käyttää isyyslomaa
ja vanhempainvapaita vain noin 2 prosenttia isistä.
Miten hallitus aikoo kannustaa nyt vanhempia tasaisemmin jakamaan
näitä vanhempainlomia, jotta naisten ja miesten
tasa-arvo työmarkkinoilla toteutuisi?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kyllähän näitä kampanjoita
on järjestetty, mutta miten hallitus siihen nyt sitten
voi vaikuttaa, jos isät eivät käytä niitä vapaita?
Kysymys ei ole pelkästään siitä,
etteivätkö isät tietäisi, vaan
kysymys on asenteista, siitä, että työpaikoilla
katsotaan, että se ei ole suotavaa, tai sitten perheen
taloustilanteesta, siitä, että perheessä katsotaan,
että isän jäädessä vapaalle
menetetään taloudellisesti enemmän eikä siihen
ole varaa. Tähän on hyvin moninaiset syyt. Totta
kai me haluamme kannustaa. Se, mikä johtuu järjestelmän
jäykkyydestä tai heikkoudesta, se pitää korjata,
jos voimme esimerkiksi osoittaa, että se bonusvapaa on
liian byrokraattisesti säädetty, miten se pitää pitää.
Mutta tosiasia on, että suomalaisista perheistä hyvin
pieni osa tietää, että vanhempainvapaan
kautta voi ihan vapaasti jakaa — tai tietyillä säännöillä kylläkin — mutta
paljon enemmän voi jakaa isälle. Ei edes tiedetä,
ajatellaan aina, että se kuuluu äidin pitää. Eli
kyllä tässä on monta tällaista
asiaa, joita voidaan tehdä ihan siellä työpaikoilla.
(Ed. Zyskowicz: Edellisen hallituksen aikana pääministeri näytti
esimerkkiä! — Naurua)
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Mönkäre ansaitsee
ilman muuta suuren kiitoksen ja sulan, mikäli todella saa
aikaiseksi tämän vanhemmuuden kustannustenjaon. Tämä ei
ole nyt mikään hallitus—oppositio-asia, vaan
todella varmasti kaikki eduskunnan naiset pitävät
tätä keskeisenä tasa-arvoasiana ja myös kaikki
muut feministisesti ajattelevat henkilöt, joita tästä salista
varmasti löytyy paljon. Mutta täällä ed.
Karttunen viittasi tähän isälisäjärjestelmään,
joka todella on Norjassa ja Ruotsissa toteutettu paljon laajempana,
ja siten siellä ollaan paljon pidemmällä näissä luvuissa,
miten vanhempainlomaa myös isät käyttävät.
Isyyslomahan on vain tämmöinen pieni pätkä,
mikä on eri asia kuin vanhempainloma. Ed. Sinnemäki
on jättänyt tästä lakialoitteen,
ja kysyisinkin ministeri Mönkäreeltä:
Ollaanko tätä tarkistamassa?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kun me nyt kävimme tätä analyysiä läpi,
miten nämä vapaat käytetään taas
tässä vaiheessa, miten nuo kustannukset työnantajille
koituvat, niin tietenkin me vedämme siitä johtopäätöksiä ja
katsomme, mitä kaikkea pitäisi tehdä.
Ensinnäkin se tietous siitä, miten nykyisessäkin
järjestelmässä isät voivat paljon
enemmän käyttää vanhempainlomaa,
niin se on minusta se ykkösasia, ennen kuin lähdetään järjestelmää sinänsä muuttamaan.
Jos olemassa olevaa vanhempainvapaakauden mahdollisuutta ei käytetä,
niin ei se kahden viikon bonusvapaa tätä asiaa
ratkaise. Eli täytyy katsoa kuitenkin ensin se, että kaikki
tietävät, mitä on käytettävissä.
Sitten sanoisin, että koko tässä perhevapaakustannusten
jakamisessa on kysymys työllisyysasteesta ennen kaikkea
tämän hallituksen näkökulmasta.
Nuorten naisten pitäisi yhtä aikaa osallistua
työelämään, jotta työllisyysasteemme olisi
korkea, ja samalla heidän pitäisi synnyttää lapsia.
(Puhemies koputtaa) Suomalaiset naiset synnyttävät
paljon lapsia huolimatta tästä ristiriidasta.
Emme puhu pelkästään tasa-arvosta, vaan myöskin
koko (Puhemies: Aika!) yhteiskunnan säilymisestä.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä karenssiaika, minkä ed.
Cronberg nosti täällä esille, ei mielestäni
saanut sitä vastausta, minkä olisi ansainnut.
Nimittäin tämä karenssiaika ja raskauden
ja raskauteen liittyvien ongelmien pitäminen sairautena
on nimenomaan työnantajalle suuri ongelma. Raskauteen liittyy hyvin
herkästi tämmöisiä lyhyitä poissaoloja, jotka
tarkoittavat, että tällä hetkellä kaatuvat työnantajan
maksettaviksi ne kaikki työpäivät, joina
raskaana oleva äiti on poissa. Ylipäätään kysyn:
Ovatko hallituksen mielestä raskauteen ja perheeseen
liittyvät kustannukset työnantajan kustannuksia
vai ovatko ne yhteiskunnan kustannuksia?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ehdottomasti ovat koko yhteiskunnan kustannuksia.
Koko yhteiskunnan pitää kantaa vastuu siitä,
että lapsia voidaan synnyttää, mutta
me selvitimme senkin, miten paljon raskauden aikana käytetään
sairauslomia, niillä tiedoilla, mitkä nyt oli
saatavissa. Minä toivon, että tämän
jälkeen asioita tilastoidaan paremmin ja saamme parempaa
tietoa. Raskauden aikana käytetään sairauslomia
suurin piirtein saman verran kuin keskimäärin
Suomessa vuodessa käytetään, mutta siinä pitäisi
tietysti olla parempi vertailuryhmä, kun nyt verrattiin kaikkiin,
eli 8,7 vuorokautta vuodessa raskaana olevat naiset käyttävät
sairauslomia, joten emme voi väittää,
että he käyttäisivät niitä enemmän kuin
työntekijät yleensä, mutta minusta se
pitää kyllä katsoa vielä vähän
tarkemmin. Sittenhän meillä on erityisäitiysrahamahdollisuus
tietyissä töissä ja sen tyyppiset asiat.
Mutta kyllä tässä selvittämistä riittää,
ja koska koko yhteiskunnan pitää se vastuu kantaa,
niin tässä on paljon vielä tehtävää.
Pää on kuitenkin avattu nyt.