Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys ministereille Filatov ja Manninen
ja miksei myöskin pääministeri Vanhaselle.
Itä-Lapista ja Lapista vierailee lähetystö tänään
eduskunnassa, ja he ovat hyvin tärkeällä asialla.
Nimittäin työhallinnon tulosneuvottelujen perusteella
on käynyt ilmi, että työhallinnon määrärahoja
vähennetään Lapista viidennes ja Itä-Lapista
vieläkin enemmän. Monin paikoin Lapissa eletään
vieläkin massatyöttömyyden aikaa, ja
sitä on jatkunut jo yli kymmenen vuoden ajan. Pahimmilla
rakennemuutosalueilla vaikeudet ilmenevät lisääntyvinä sosiaalisina
ongelmina, väkivallantekoina ja itsemurhina. Kysynkin:
Mihin perustuu työhallinnon linjaus vähentää työllisyysmäärärahoja
kaikkein eniten sieltä, missä hätä on
suurin ja ongelmat vaikeimpia?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Päätöstä tästä asiasta
ei ole tehty vielä, mutta se valmistelu, jota työministeriössä on
tehty, lähtee siitä tosiasiasta, että työttömyys
on noussut eteläisessä Suomessa ja se on laskenut pohjoisessa
Suomessa. Ja kun kokonaisuudessansa rahojen määrä on
suunnilleen samalla tasolla, hiukan enemmän on suhteellinen
osuus kuin viime vuonna, niin se vääjäämättä vaikuttaa tähän
tilanteeseen. Tälläkin hetkellä tällä valmistelussa
olevalla esityksellä Lapissa per työtön saadaan
rahaa 1 478 euroa ja Uudellamaalla per työtön
1 054 euroa. Elikkä Lappi saa per työtön yli
300 euroa enemmän. Ja jos tämä katsotaan suhteessa
rakennetyöttömyyteen, niin silloin Lappi saa yli
nelinkertaisen määrän rahaa verrattuna
Uuteenmaahan, enkä voi pitää tätä esitystä Lapin
kannalta kovin epäoikeudenmukaisena. Sen lisäksi
me olemme varanneet työministeriöön noin
4 miljoonaa euroa, jota on tarkoitus käyttää silloin,
jos tietyillä paikkakunnilla (Puhemies koputtaa) tapahtuu
erityisiä rakenteellisia muutoksia.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Työvoimapalvelulaissa, eduskunnan
hyväksymien valtion talousarvioiden perusteluissa ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa määritellään
selvät rajat, joiden yli työttömyys ei
saa nousta millään työmarkkina-alueella,
ja valtion talousarvion perusteluissa todetaan yksiselitteisesti,
ettei minkään työmarkkina-alueen työttömyys
saa ylittää 80 prosentilla koko maan tasoa. Lapista
löytyy kuntia ja alueita, joissa tämän
rajan yli on oltu jo vuosikausia käymättä kertaakaan
sen alapuolella. Kuinka virkamiesten keksimällä uudella
laskentakaavalla, jonka perusteella työllisyysmäärärahat
kohdennetaan, voidaan ohittaa eduskunnan tahto, varsinkin kun valtioneuvoston
15.1. tänä vuonna antamassa päätöksessä todetaan,
että Itä-Lappiin suunnataan lisää työllisyysmäärärahoja?
Kuka työministeriössä käyttää valtaa,
ministeri vai virkamiehet, ja pitäisikö tästä asiasta
hankkia oikeuskanslerin lausunto?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tietenkin hallitus käyttää sitä valtaa,
jolla se valmistelee asioita. Tässä kriteereiden
muutoksessa itse asiassa noudatetaan sitä toivetta, joka
on tullut usein myös kansanedustajien suusta, että vaikeasti
työllistettävien osuus otettaisiin mukaan näihin
jakokriteereihin. Kun meidän suurin ongelmamme itse asiassa
on rakenteellisen työttömyyden alas painaminen,
sen kaikkein vaikeimman työttömyyden alas painaminen,
niin olisi se aika outoa, että se ei näkyisi mitenkään työvoimapoliittisten
rahojen jakokriteereissä, varsinkin kun tilanne on muuttunut
sillä tavalla, että aiemmin se ei olisi juurikaan
vaikuttanut tai tämä jakautui tasaisemmin, mutta
nyt me olemme tilanteessa, jossa rakenteellinen työttömyys on
pahentunut suurilla kaupunkialueilla, mutta koko maassa keskimäärin
se on parantunut. Jos me haluamme nostaa aktivointiastetta, ei vuoden tai
kaksi työttöminä olevien kohdalla, vaan
kolme, neljä tai viisi vuotta työttöminä olevien
ihmisten kohdalla, niin silloin tämä on ainoa
järkevä jakokriteeri.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen ensinnä,
arvoisa ministeri, sitä, että te olette alistunut
tähän työvoimarahojen yleiseen alentamiseen,
josta ongelma kumpuaa. Vielä enemmän ihmettelen
sitä, että te pyyhkäisette nyt rahaa
pois sieltä, missä tilanne on kaikkein vaikein,
kuten Itä-Lapista. Tiedättekö te, että tällä linjallanne
te rikotte lakia julkisista työvoimapalveluista ja myös
hallituksen määrittelemää linjaa
tästä olennaisesta kysymyksestä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, ministeriöön
on jätetty jakamatonta valtuutta, jonka avulla on tarkoitus hoitaa
ne kaikkein vaikeimmat alueet. Sen sijaan Lapin sisäistä rahanjakoa
ei käsittääkseni ole vielä tehty
ja se tehdään Lapin te-keskuksessa ja siinä ratkaistaan
Itä-Lapin rahat suhteessa muuhun.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä ed.
Mustajärven esille nostama kysymys on erittäin
vakava. Kyllä myöskin näissä työllisyysluvuissa
täytyy tämä suhteellisuus ottaa huomioon.
Silloin kun jollakin alueella tämä tiivistyy,
niin kuin me tiedämme Itä-Lapin osalta tämän
tilanteen käyneen, vaikeudet tiivistyvät ja työttömyys
kasvaa, niin kyllä se vaikuttaa koko alueen ilmapiiriin,
ja viittaukset näihin inhimillisiin ongelmiin ja hätään
ovat siinä mielessä kyllä ihan oikeutettuja.
Minä kysyn hallitukselta, kun me olemme tekemässä hyvää politiikkaa
siinä, että pyritään luomaan
maahan uutta työtä ja pärjätään
globaalitason kilpailussa: Onko sitten riittävästi
toimenpiteitä, joilla myöskin pidetään
huoli niistä alueista ja niistä ihmisistä,
jotka tässä kilpailutilanteessa eivät
tahdo pysyä matkassa taikka alueellisista syistä joutuvat
työttömiksi ja siinä mielessä myöskin
köyhyyden kierteeseen?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Juuri sen vuoksi ollaan valmistelemassa tätä työmarkkinatuen
uudistusta, jonka ajatus on se, että sitä rahaa,
jota me tällä hetkellä käytämme
passiivisesti ihmisten toimeentulon maksamiseen, voisimme käyttää aktiivisemmin
siihen, että ihmiset voisivat rakentaa itsellensä paremman
toimeentulon ja pääsisivät näiden
aktiivisten toimenpiteiden piiriin. Tätä työtä tehdään
yhdessä kuntien kanssa, koska kunnat ovat keskeisessä roolissa
sen suhteen, että näille rahoille löytyy
mielekästä käyttöä,
että ne toimenpiteet, ne palvelut, joita ihmiset saavat,
ovat sellaisia, että ne auttavat heitä pitkällä tähtäimellä eteenpäin.
Mutta kun edustaja viittasi näihin erityisen vaikeisiin
alueisiin, niin mielestäni se, että meillä per
pitkäaikaistyötön Lapissa on käytössä yli nelinkertainen
määrä rahaa verrattuna esimerkiksi Uuteenmaahan,
kertoo siitä, että nämä erityiset
vaikeudet ja vaikeiden työllisyysalueiden tilanne on otettu
huomioon tässä esityksessä. Jos suhde
olisi yhden suhde yhteen, silloin minä kyllä allekirjoittaisin
nämä väitteet, mutta näin ei ole.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni ei ole tarpeellista
tehdä vertailua kurjuuden kehittymisestä ja kasaantumisesta,
mutta Itä-Lapin osalta ja ennen kaikkea Kemijärven
ja seutukunnan osalta kysymys on ehkä moniongelmaisuudesta,
jossa työttömyysmäärärahat,
joista nyt keskustellaan, ovat yksi kokonaisuus. Mutta siihen yhdistyy
myös muuttoliike, väestön vanheneminen,
pitkäaikaistyöttömyys, rakenteellinen
työttömyys ja kuntatalouden heikkous, joka on
murtamassa peruspalvelujen pohjaa sieltä. Sen takia hyvin
ratkaisevana olisi mielestäni se, että katsoisimme
kokonaisuutta. Lapin kansanedustajat ovat jo esittäneet
pääministerille aiemmin, että voitaisiin
löytää tai tunnustaa ja tunnistaa tiettyjä alueita
Suomesta, jotka tarvitsevat erillistä rakennemuutosohjelmaa.
Kysyisinkin pääministeriltä:
Onko hallituksella valmiutta katsoa niitä alueita,
joilla nämä ongelmat ovat kasaantuneet ja kulminoituneet,
jotta ne saataisiin tietyllä tavalla käsiohjaukseen
erityisesti?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Itä-Lapin osalla on juuri näitä erityistoimenpiteitä tehty
niiden taannoisten Salcompin irtisanomisten jälkeen. Samoin
hallituksella on käytössään
ollut muun muassa kuntien harkinnanvaraiset avustukset, joita myös
käytetään juuri tällaisten poikkeuksellisten
menetysten korvaamiseen kuntien kohdalta, eli näitä ongelma-alueita
on Suomessa eri puolilla, ja on olemassa tiettyjä välineitä,
joilla valtiovalta voi tulla näitä alueita vastaan.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä tähän voisi vielä jatkaa,
että hallituksen esityksistä eduskunta on kahteen
kertaan käsitellyt esityksiä, joiden pohjalta
on lisätty yritystukiin rahaa niin, että siitä hyvin
merkittävä osa on kohdennettu käytettäväksi
nimenomaan Itä-Lapin alueella. Siellä on kyetty
kutakuinkin kaikille rahoituskelpoisille hankkeille myöskin
tukea myöntämään. Kaiken lisäksi
Itä-Lapin osalta on tehty vielä päätös
ja viikko pari sitten on tehty esitys jatkopäätökseksi
siitä, että siellä Itä-Lapin
alueella nuo KTM:n kautta kanavoituvat tuet myönnettäisiin
niin sanottujen maksimitukiprosenttien mukaisina.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Itä-Lappihan on valtakunnallisessa
alueiden kehittämistavoitteessa määritelty äkilliseksi
rakennemuutosalueeksi ja hallituksen toimin on siellä luotu
tänä aikana tai välityksellä noin
sata uutta työpaikkaa. Ongelma on siinä, että ne
ovat keskittyneet tiettyihin kuntiin, osa kunnista ei ole päässyt
niistä osalliseksi, ja täytyy työministeriön
kanssa keskustella sitten erilaisista sisäisistä siirroista
ja muista vastaavista. Mutta kun ne eivät kuulu minun toimivaltaani,
en voi tässä yhteydessä siihen lähemmin
puuttua.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Anteeksi nyt, arvoisa puhemies, mutta minä menisin
tässä asiassa vähän vielä yksityiskohtaan, mistä äsken
oli juuri puhetta.
Arvoisa työministeri, te annoitte hyvin yleisluontoisia
lausuntoja äsken Itä-Lapin tilanteesta ...