3) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
4 luvun muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä siltä osin, mitä tähän
on kirjoitettu, se on ihan oikean suuntaista asiaa. Tässähän
esitetään, että työttömyysetuuden
sovittelussa otetaan käyttöön suojaosa. Siltä osin
palataan vanhaan käytäntöön.
Suojaosa on 300 euroa sovittelujakson aikana, ilman että se
vaikuttaa maksettavan työttömyysetuuden määrään.
Tähän asti kaikki on hyvin, mutta kun se rajataan
koskemaan vain sinällään tärkeää yksittäistä ryhmää,
pelastuslaitoksen sivutoimista henkilöstöä,
sopimuspalokunnan tai muun pelastusalalla toimivan yhteisön
henkilöstön jäsenten pelastustoimintaan
osallistumista ja siitä saatua tuloa, niin aivan hyvin
olisi voitu mennä siihen järjestelmään,
mikä aikoinaan on ollut käytössä, että on
ollut kaikkien työttömien kohdalla suojaosa ja
sen alle jäävät tulot eivät
muuten ole vaikuttaneet maksettavaan työttömyysturvaan
millään lailla.
Meidän työttömyysturvajärjestelmämme
ihan yleinen ongelmahan on se, että se on valtavan monimutkainen
järjestelmä. Se jakaa ihmiset erilaisiin ryhmiin,
ja siitä ei ota itse Erkkikään, edes ed.
Virtanen, selvää, kaikista niistä poikkeuksista,
määräajoista ja rajoista, mitä tähän
järjestelmään on rakennettu.
Tämmöisiä vastaavan tyyppisiä lakialoitteita ja
-esityksiä on tehty vuosien aikana useitakin, mutta ne
eivät ole edenneet, ja siltä osin kuin tämä hallituksen
esitys tätä kyseistä ryhmää koskee,
se on kannatettava. Tässähän on taustalla
lähinnä vapaapalokuntatoiminta, eritoten maaseudulla.
Siellä kyseisessä toiminnassa mukana olleita henkilöitä on
vetäytynyt sen vuoksi, että heidän kohdallaan
nykyisen sovitellun järjestelmän perusteella muun
muassa päivystyksestä saatu korvaus on jokaista
euroa kohden vähentänyt 50 sentillä muuten
maksettavaa työttömyysturvaa. Se on ollut semmoinen
leikkuri, kun se heti ensimmäisestä ansaitusta
eurosta on rangaissut, että monet aktiivit ovat miettineet,
mitä järkeä tässä on.
Tämä hallituksen esitys ei niinkään
lähde järkevästä työvoimapolitiikasta
vaan siitä, että maaseudun turvallisuuspalveluissa
on paljon paikattavaa, ja osin on nähtävissä se,
että valtion tuottavuusohjelman paineiden vaikutuksesta
vastuuta halutaan siirtää kolmannelle sektorille.
Me olemme niin moneen kertaan keskustelleet täällä poliisin,
Tullin, Rajan ja hätäkeskusten toiminnasta, että tämmöinen
kytkentä ei ole tekemällä tehty. Sen
te varmaan tunnustatte kaikki.
Mutta se, että poimitaan yksi erityinen ryhmä esille,
vain lisää tämän suomalaisen
työttömyysturvajärjestelmän
monimutkaisuutta. Eikä ole pitkä aika siitä,
kun me täällä salissa hyväksyimme,
tosin meidän vastustuksestamme huolimatta, Metalliliiton
ja Teknologiateollisuuden keskenään tekemän
sopimuksen lomautusajan korvauksen maksamisesta. Työelämävaliokunnassa todettiin,
että se syrjii naisvaltaisia palvelualoja, mutta työelämävaliokunnassa
todettiin, että kyseessä on pieni marginaaliryhmä ja
tämä ilmeinen syrjintä on määräaikaista,
ja siksi työelämävaliokunnassakin tämä hallituksen
esitys hyväksyttiin.
Arvoisa puhemies! Jos haluaa pikaluvulla päästä sisälle
siitä, kuinka monimutkainen tämä nykyinen
järjestelmä on, niin lukee tämän
hallituksen esityksen perustelujen luvun Nykytila ja muutosten tarve
kolmannen kappaleen. Siinä jo pääsee
yhden kappaleen aikana aika hyvin sisään siihen,
kuinka monenlaisia aikoja, prosenttirajoja, leikkureita, laskentaperusteita
on olemassa, jotka kaikki huomioidaan sen yksittäisen henkilön
kohdalla, että mitä hänelle tulee maksettavaa
työttömyysetuuden puolelta, jos hän on vajaatyöllistetty.
Jos katsotaan lyhyesti sitä, miten tämä vajaatyöllisen
henkilön työttömyysturva on kehittynyt,
mikä on sen historia, niin aikoinaanhan meillä oli
hyvin selkeä järjestelmä, joka olisi
käyttökelpoinen tänäkin päivänä.
Jos työtön oli töissä yhden
päivän, hän ei saanut siltä päivältä työttömyysturvaa.
Hän ilmoitti maksajille, että töissä, ja
asia oli sitä myöten selvä. Yksinkertainen,
selkeä järjestelmä, joka myöskin
toi valoon niitä töitä, mitä muuten
olisi tehty pimeänä. Sen jälkeen oli
suojaosa. Markka-aikaan, muistelen, se oli 750 markkaa kuukaudessa.
Jokainen työtön sai tienata sen verran kuukautta
kohden ilman, että siitä rangaistiin muuten maksettavan
työttömyysturvan puolella.
Sekin oli hyvä järjestelmä, koska
tämä nykyinen järjestelmä, jossa
jokainen tienattu euro vähentää muuten
maksettavaa työttömyysturvaa 50 sentin verran,
tarkoittaa sitä, että työajan pitää olla
kohtuullisen pitkä ja tienattujen eurojen määrän
kohtuullisen iso, että tämä nykyinen
järjestelmä olisi edullisempi kuin aiempi. Niin
kuin äsken viittasin tuohon Metallin ja Teknologiateollisuuden
keskinäiseen sopimukseen, niin siinähän
sekoitettiin vielä entisestään tätä järjestelmää.
Siinä otettiin vertailuajan laskemiseen mukaan päivät
tai prosenttiosuudet ja kuitenkin niin, että henkilö itse
ei voi valita sitä järjestelmää, joka
olisi edullisempi, ja siinä nimenomaan tuli tämä epäkohta
voimaan, että se on vahvasti sukupuolivalikoiva ja kohdistuu
palvelualoille. Ihmettelen kyllä vieläkin sitä,
kuinka eduskunnan naisedustajat eivät nostaneet tätä asiaa
yhdessä esille, hyväksyivät tämän
nimenomaan naisia ja palvelualoja syrjivän menettelyn.
Nyt sitten otetaan vielä yksi ammatillinen poikkeusryhmä tämän
suojaosuuden piiriin. Haluankin kyllä kuulla hallituspuolueitten
edustajilta perustelun, minkä takia tätä suojaosuutta
ei otettu käyttöön, niin kuin aikaisemmin
oli, kaikkien työttömien kohdalla.
Jos ajatellaan vertailukohtana esimerkiksi sitä, että työtön
on luottamustehtävässä. Jos hän lähtee
syrjäkylältä kuntakeskukseen vaikkapa kunnanhallituksen
kokoukseen, niin ainakin osassa kuntia katsotaan, että hän
ei ole työmarkkinoitten käytettävissä,
hänellä ei ole oikeutta työttömyysturvaan
siltä ajalta. Jos taas työtön saa palkkioita,
niin ne ilmoitetaan maksajalle ja siitä sitten seuraa,
mitä seuraa.
Minun mielestäni tämä on jo perustuslaillinen ongelma
sen suhteen, onko työttömällä myöskin tämän
työttömyysturvakäytännön
suhteen tasaveroinen osallistumismahdollisuus oman sosio-ekonomisen
tilanteensa pohjalta, koska esimerkiksi palkansaajalle maksetaan
ansionmenetyskorvaus, niin kuin maksetaan yrittäjällekin,
mutta työtöntä rangaistaan siitä,
että hän on yhteiskunnallisesti aktiivinen.
Minusta Sata-komiteassa, jos sieltä nyt sitten ei muuta
konkreettista juuri ulos tullut kuin tämä Lex
Soininvaara, tähän työttömyysturvajärjestelmän
monimutkaisuuteen ja siihen, että se syrjii niitä,
jotka ennestäänkin ovat heikossa asemassa, olisi
pitänyt kiinnittää paljon enemmän
huomiota, ja yleisen tavoitteen Sata-komiteassa olisi pitänyt
olla koko tämän järjestelmän
yksinkertaistaminen. Nyt valitettavasti tämän
hallituksen esityksen myötä — vaikka
tavoite on aivan ymmärrettävä, allekirjoitan
sen, mitä sillä tavoitellaan, ja sen kohderyhmän
tilannetta, totta kai, helpotetaan — kuitenkin lisätään
tämän järjestelmän monimutkaisuutta.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
kysymys perimmältään sii-tä,
että sopimuspalokuntalainen vapaaehtoinen sammutustyömies
pystyy ottamaan näihin palo- ja pelastusalan tehtäviin
osaa ja saa korvauksen siitä, ilman että se vaikuttaa
oleellisesti hänen työttömyysetuuteensa.
Tällä tavalla yritetään parantaa
sitä, että vapaaehtoiseen pelastustoimintaan osallistuisi
enemmän nuorisoa ja työiässä olevaa
väestöä.
Tämä on erittäin tärkeää,
koska tästä vapaaehtoisesta sammutus- ja pelastustoiminnasta
on hyvin lyhyessä ajassa, muutamien vuosien aikana, hävinnyt
noin 10 000 henkilötyövuotta. Ja se ei ole
voinut olla vaikuttamatta meidän sopimuspalokuntien työskentelytehokkuuteen,
ja tällä hetkellä palokunnilla on ongelmia
saada näitä sopimusten edellyttämiä määrävahvuuksia
liikkeelle, ja on jopa tapauksia, että jotkut sopimuspalokunnat
ovat joutuneet sulkemaan ovensa.
Perimmältään kysymyshän
on ikääntymisen tuomista ongelmista, niin kuin
olemme täällä useasti puhuneet vakinaisten
palokuntien osalta, mutta se ikääntyminen ei ole
jättänyt rauhaan myöskään
näitä meidän vapaaehtoisia palokuntia.
Siinä missä vakinaisessa palokunnassa näitä vanhempia
palomiehiä joudutaan tänä päivänä siirtämään
ehkä toisarvoisiin tehtäviin, niin vapaaehtoisella
puolella yksinkertaisesti vanhemmat ikäluokat vain lopettavat
tämän työskentelyn ja tekevät
tilaa nuoremmille, joita ei löydy näihin hommiin.
Se, mistä valiokuntakäsittelyn aikana toivoisin
käytävän kovaa keskustelua, on tämä 300 000 euron
suojaosuuden raja. Nythän hälytysten määrä riippuu
ihan siitä, kuinka paljon niitä tulee, ja työtehtävät
riippuvat juuri näistä asioista, niin että niitä ei
pystytä ennakoimaan. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Arvoisa puhemies! Vielä tähän loppuun:
meidän perusongelmahan ei ole se, että me maksamme
korvausta näistä, vaan se, että meillä ei
ole ketään, joille maksaisimme näitä korvauksia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustajat Mustajärvi
ja Larikka täällä ovat todenneet, tämä lakiesitys
on tulipalojen sammuttamiseksi välttämätön.
Mutta toisaalta, kun tämän kääntää sitten
tänne työttömyysturvan puolelle, on tietenkin — mitä adjektiivia
nyt käyttäisin — lähinnä irvokasta,
että työttömyysturvan heikennykset polttavat
taloja Juankoskella. Näinhän tässä on
tapahtunut, kun Juankosken vapaapalokunnan aktiivit paitsi vanhentuvat, koska
heidän työttömyysturvansa heikkenee,
eivät enää osallistu tulipalojen sammuttamiseen. Tämä looginen
yhteys tässä on. Ja tämä on
aika kuvaava yhteys sovitellun päivärahan ja muittenkin
työttömyysturvan aiempien heikennysten myötä,
sillä sellaisena soviteltua päivärahaa
ja sen heikentämistä tänne eteenpäin
voi kuitenkin pitää, ja se nyt tässä tapauksessa
konkretisoituu selkeänä ongelmana.
Ja nyt sitä sitten hoidetaan yhden yksityistapauksen
osalta, mutta tässä joutuu kysymään,
kuten ed. Mustajärvi teki, onko vapaapalokuntalaisuus sitten
jotenkin ikään kuin parempaa toimintaa. Se on
tietenkin monessa mielessä mitä ansiokkainta toimintaa,
mutta entä verrattuna nyt esimerkiksi toimimiseen julkisessa
luottamustoimessa tai joissain muissa tehtävissä,
jotka ovat sinänsä välttämättömiä?
Valtiolla ja kunnillakin on pitkä ja vähemmän
ansiokas historia erilaisten työttömyysturvatukien
käytössä välttämättömien
tehtävien hoidon kustantamiseksi, ja kyllä tältä osin
asiaan pitäisi saada selkeästi parannus. Tämä on
hyvä lakiesitys yksittäistapauksessa mutta huono
työttömyysturvan kokonaisuuden kannalta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Mustajärven ja ed. Erkki
Virtasen puheenvuoroja kuuntelee, niin ei voi välttyä ajatukselta,
että tässä on jälleen se tyypillinen
tilanne, mikä opposition puheenvuoroissa yleensä,
eli väärin sammutettu.
Tämä hallituksen esitys työttömyysturvalain muuttamisesta
on erittäin hyvä esitys. Tätähän
on pitkään toivottu. Muun muassa Suomen Sopimuspalokuntien
Liitto on koko kymmenvuotisen historiansa ajan ajanut tätä tavoitetta.
Tämä tulee helpottamaan sopimuspalokuntien toimia,
uskon näin, varsin merkittävällä tavalla
ainakin vaikeimmilla työttömyysalueilla.
Kuten ed. Larikka täällä hyvin kuvasi,
näillä sopimuspalokunnilla on erittäin
suuri merkitys. Meillähän 95 prosenttia maa-alasta
oikeastaan hoidetaan sopimuspalokuntien kautta, ja meillä on
noin 15 000 hälytyskelpoista sopimuspalokuntalaista,
kun koko määrä on noin 20 000.
Eli ratkaisevalla tavalla tämä paloturvallisuus
ja kaikki siihen liittyvä liittyvät sopimuspalokuntien
toimintaedellytyksiin.
Tämä 300 euron suojaosuuden ottaminen työttömille
palomiehille laskentajakson aikana on hyvä päänavaus,
ja varmasti tällaista joustoa ja harkintaakin pitää harkita,
mutta joka tapauksessa nyt on saatu historiallinen, merkittävä ratkaisu
hallituksen toimesta tehtyä, ja siitä on annettava
myönteinen palaute. Ja tällä tavalla
yhteen, sisäisen turvallisuudenkin kannalta keskeiseen
kysymykseen paloturvallisuuteen liittyvissä asioissa on
voitu vaikuttaa eli sopimuspalokuntien toimintaedellytyksiin.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan ensimmäisenä edustajakollega
Rantakankaalle on kyllä kaikella lämmöllä todettava, että voi
pyhä jysäys. Sinä joka kerta sanot, että tyypillinen
tilanne, oppositio, väärin sammutettu. Minä tuon
sinulle kohta semmoisen henkilökohtaisen vaahtosammuttimen,
että voit sillä sammuttaa.
Siis tosiasiallisesti, jos ajatellaan tätä lakiesitystä,
lakiesityksen sisältöhän on positiivinen
ja hyvä tietylle joukolle, mutta ongelma tällä hetkellä on
tämän lainsäädännön
ajatus siitä, että tämä rajataan
jälleen kerran yhteen ryhmään. Ja oikeastaan
oli aika surullista lukea tästä esityksestä toteuttamisvaihtoehdot
kohdasta 2.2.: "Lähempänä työttömyysturvajärjestelmän
päämääriä ja tarpeita
olisi vaihtoehto, joka kohdistuisi kaikkiin työttömiin
ja kannustaisi kaikenlaisen työn vastaanottamiseen. Tällainen
vaihtoehto olisi yleinen suojaosa. Yleisen suojaosan toteuttaminen
ei kuitenkaan ole mahdollista tässä taloustilanteessa,
koska sosiaaliturvan kokonaisuudistusta valmistelleen komitean tekemien
laskelmien mukaan jo 200 euron suojaosan nettokustannukset olisivat
noin 30 miljoonaa euroa."
Hyvät kollegat! Meillä on ollut varaa miljardien
veronkevennykseen, niin että ihan oikeasti 30 miljoonaa
euroa, minä näen punaista, ja ehkä se on
tässä paloautolainsäädännössä varmaan
ihan asiallistakin. Mutta onko meillä todella varaa tähän
eriarvoistumiskehitykseen? Onko meillä varaa olla korjaamatta
tilannetta niin, että ihmisten olisi todella kannattavaa
ottaa lyhytaikaisia töitä, erilaisia luottamustehtäviä vastaan?
Onko meillä varaa eriarvoistaa suomalaisia ihmisiä?
Minun mielestäni se on yksi sisäisen turvallisuuden merkittävimpiä kysymyksiä,
kun siihen sisäiseen turvallisuuteenkin täällä vedotaan.
On surullista kohdata niitä ihmisiä arjen
kentällä, jotka haluaisivat ottaa osaa ja tehdä lyhytaikaisia
töitä, haluaisivat ottaa vastaan luottamustehtäviä,
mutta eivät sitä taloudellisista syistä pysty
tekemään. Ja me elämme sellaista syrjäyttämisen
ja eriarvoistamisen aikakautta, että minä koen
henkilökohtaisesti aivan kauhun tunteita siitä,
minkälaisessa tilanteessa ihmiset tuolla arjen kentällä ovat.
Siellä on sellaisia perheitä, siellä on
sellaisia yksinäisiä ihmisiä, joilla
ei todellakaan ole minkäänlaista arvostusta tätä laitosta kohtaan
ihan sen takia, että tyynen rauhallisesti tilanteen annetaan
mennä koko ajan huonommaksi ja huonommaksi niillä,
joiden tilanne on ennestään heikko. Ja sitä minä häpeän.
Ja minä häpeän sitä sen
vuoksi, että sen lisäksi, että me unohdamme
nämä ihmiset, ne projektit, mitä me pistämme
täällä lainsäädännöllisesti pystyy,
ovat aktivointia raipalla, piiskalla ja kyykyttämällä.
Ja se ei todellakaan muuta sitä kehitystä, mihin
me tällä hetkellä olemme menossa, ja
se on vaarallinen tie, millä ollaan. Se on sellainen raja,
joka on auennut jo railona meidän kansamme välille.
Siellä on syvät rivit, jotka eivät oikeastaan
ole kiinnostuneita enää juuri mistään. Ja
jos se välinpitämättömyyden
ajatusmaailma leviää entistä laajemmin
meidän lapsiin ja nuoriin, joiden pitäisi olla
tämän maan tulevaisuus, niin ei kovin hyvältä näytä.
Toki me voimme perustella, että raha ei riitä.
Mutta se, mihin raha riittää, on pitkälti
arvovalinta tänä päivänä,
ja on tehty aika kovia arvovalintoja.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä ja peräti
tarpeellinen ja kiireellinen, mutta se ei kyllä poista
ongelmia. Meillä sopimuspalokunta-, vpk-toiminta on monilla
alueilla kriisissä jo tällä hetkellä.
Sellainen systeemi luotiin maahan, joka ei maaseudun kaukaisempien
ihmisten turvallisuutta, heidän omaisuutensa ja henkensä turvallisuutta, enää takaa,
ja tässä mielessä koko ala olisi tutkittava
uudelleen ja järjestettävä.
Mutta tämä esitys nyt pieniltä osin
korjaa sitä ikävää ongelmaa,
joka syntyi 1990-luvun puolivälissä, kun Lipposen
hallitus, ministerien Jaakonsaari ja Huttu-Juntunen johdolla, runnoi
läpi tämän suojaosan, 750 markan suuruisen
suojaosan, poistamisen. Se oli edesvastuuton teko silloiselta hallitukselta,
ja se suojaosa pitäisi yleisesti palauttaa ja vähän
suurempana tietysti kuin 750 markkaa. Kun markoista on jo siirrytty
euroihin, niin ehkä tuo 300 euroa olisi jo jonkinlainen
summa. Eli nopeasti pitäisi päästä siihen
ja näin kunnioittaa työttömien aktiviteetteja
edes tämän verran.
Tässä lakiesityksessä 300 euron katto
sovittelujakson aikana on mielestäni liian jäykkä.
Esimerkiksi kesällä hellekuukauden aikana saattaa olla
useampi metsäpalo, joissa omaisuutta tuhoutuu paljon, ja
ei silloin voi lähteä siitä, että työttömät
kärsivät siitä, että ovat sammuttamassa
arvokasta varallisuutta tuhoutumasta. Eli pitäisi valiokunnassa
etsiä vielä joustoa tähän 300
euron summaan, ja ehkä semmoinen vuositason tarkastelu
olisi myös yksi malli, vaikka se tekee tämän
entistä monimutkaisemmaksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on erittäin hyvä, mutta haluaisin huomauttaa edelleenkin
ed. Mustajärvelle, että te vasemmistossa haluatte
aina morkata näitä Sata-komitean saavutuksia.
Onneksi minulla nyt on täällä teille
selvitys siitä. He ovat tehneet 50 konkreettista esitystä,
joita on toteutettu 635 miljoonan edestä vuodessa, muun muassa
takuueläke, kattava indeksisuoja, sitten täällä on
kunnallisveron perusvähennys, kuntoutusraha nousi, sairauspäiväraha
parani jne. Työllisyyttä on edistetty.
Eli Sata-komitea on kyllä saanut erittäin
paljon aikaan. Ja jos ed. Mustajärvi tarkoitti sitä lakia,
jossa parannettiin työttömyysturvaa Metallityöväen
Liiton työntekijöille, jotka muuten tietääkseni
ovat juuri näitä vasemmistolaisia, niin siinä PAM
ei halunnut tätä ehtoa, koska heillä ei ole
näitä lomautuspäiviä PAM:n puolella.
Niitä on juuri Metallityöväen Liitossa,
niitä oli silloin paljon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustelu laajenee moneen suuntaan. Keskeistä on
tietysti tässä se, että HE 321/2010
vp on yksityiskohtana hyvä, kun se auttaa sopimuspalokuntia
ja niiden jäseniä, mutta edustajien Kyllönen,
Mustajärvi ja Kankaanniemi kritiikki on ihan paikallaan,
kun asiaa katsotaan kokonaisuutena ja työttömyysturvan
näkökulmasta.
Ed. Larikka tuossa viittasi ihan ehkä vahingossa siihen,
että palomiehet ikääntyvät.
Tämä lainsäädäntö,
joka meillä nyt on käsillä, ei todellakaan
ole mitään historiallista, niin kuin täällä ed.
Rantakangas totesi. Se olisi historiallista, jos palomiesten eläkeikää todella
pystyttäisiin muuttamaan nykyisestä sen suuntaan,
mikä se oli aikaisemmin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan aloittaa puheenvuoroni sillä,
miten me saisimme tähän työhön,
joka on todella tärkeää, palotoimeen,
työntekijöitä vielä enemmän,
ja siinä ed. Tiusanen otti jo esiin yhden asian eli palomiesten
eläkeikään liittyvän kysymyksen.
Ja muutenkin kaikella sillä, millä tuetaan siellä jaksamista.
Mutta tämän lakiesityksen yhteydessä olen myös
samaa mieltä siitä, että tämä on
hyvä muutosesitys — en ehkä sanoisi,
että erittäin hyvä, vaan tässä nyt
tietysti tehdään parannus — näiden
300 euron osalta näille, jotka osallistuvat. Mutta kiinnitin
myös huomiota samaan kuin ed. Kyllönen, tähän
kohtaan näistä toteuttamisvaihtoehdoista: miten
voidaan todeta näin, että yleisen suojelun toteuttaminen
ei kuitenkaan ole mahdollista tässä taloustilanteessa?
Eli silloin meillä taloustilanne tietysti ohjaa monta,
monta asiaa, ja tässä se tulee hyvin konkreettisesti
esille. Ja entä jos olisi todella kysymys siitä,
että varsinainen tarve ohjaisi enemmän kuin se
taloudellinen tilanne? Haluaisin nähdä tämänkin
lain kohdalla sen, että siitä, mikä on
taloudellinen tarve yhteiskunnassa erilaisilla aloilla, mitä muutoksia
tulisi aikaansaada, nousisivat ne muutosesitykset. Ja kyllä tähän
eriarvoistuvaan kehitykseen mielestäni on kiinnitettävä huomiota,
ja toivoisin, että valiokunnassa kiinnitettäisiin
nyt näihin asioihin huomiota, mitä tässä on
noussut esille myös tämän yleisen suojauksen
toteuttamisen osalta ja myös tämän summan
osalta, mikä tämä 300 euroa on.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jostain syystä näyttää olevan
niin näin joulun jälkeenkin, että kun
ed. Asko-Seljavaara täällä puhuu, niin
sitten minä pyydän puheenvuoron vastatakseni hänelle,
kun hän arvostelee oppositiota siitä, että me
arvostelemme Sata-komiteaa. Emme arvostele erityisesti Sata-komiteaa,
koska ei Sata-komitea ole tehnyt yhtään päätöstä niistäkään
asioista, jotka ed. Asko-Seljavaara täällä esitti,
vaan se on tämä eduskunta, joka näistä asioista
päättää. Ja tältäkin
osin päätökset ovat tekemättä.
Siis kysymyshän on toisaalta siitä, että vapaapalokuntien
asema pitää turvata. Tämä on
yksi tapa turvata se. Toinen tapa olisi rakentaa uu-denlainen palojensammutusjärjestelmä
nimenomaan
maaseudulle, sinne, missä tämmöisiä ammattimaisia,
kaupungeissa toimivia palokuntia ei ole. Todennäköisesti
se maksaisi enemmän kuin koko tämän suojaosuuden
vaatimat 20 miljoonaa kaikille sovitellun työttömyysturvan
vaikutuksessa oleville.
Kysymys on siitä, että meidän pitäisi
kannustaa. Olen joskus kuullut, että erityisesti kokoomus
on vaatinut, että työttömiä pitäisi
kannustaa etsimään työtä. Sille
etsimiselle on esteitä, ja keskeisin este on se, että jos
etsit työtä, kuten nyt esimerkiksi tässä tapauksessa
vapaapalokunnasta, niin menetät työttömyysturvaasi.
Ei kukaan sellaiseen kannustukseen suostu. Jos me sen sijaan nostaisimme
yleisesti tätä suojaosuutta, niin muutkin kuin
vapaapalokuntalaistyöttömät voisivat
hakeutua ilman tulojen menetyksen pelkoa töihin. Kun sitä suojaosuutta
ei nyt laajenneta, niin ainoastaan vapaapalokuntalaiset pääsevät (Puhemies:
2 minuuttia!) nyt sammuttamaan niitä tulipaloja, mutta
muut eivät pääse töihin.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
4 luvun muuttamiseksi on hyvin perusteltu. Tämä on
suppea esitys, mutta tämä on tärkeä.
Takavuosina, kun tässä talossa tehtiin uusi laki
palo- ja pelastustoimen osalta, siirryttiin maakunnalliseen järjestelmään.
Se autioitti monen kuntakeskuksen paloasemia, ja jos kuntakeskuksella
on ollut toiminnassa vpk, niin sille on tullut entistä vastuullisempi
rooli. Jos ihminen joutuu työttömäksi
ja sitten työttömyyspäivärahan
varaan ja jos hän sitten satunnaisesti tästä vpk-työstä saa korvauksen,
on ihan perusteltua, että siitä joku osa oikeastikin
jää hänen omaan käyttöönsä.
Kaiken kaikkiaan meillä on todella iso ongelma tulevaisuudessa
tämän palo- ja pelastustoimen henkilöstön
osalta ja nimenomaan haja-asutusalueiden ja harvaan asuttujen alueiden
palveluiden saamisessa. Esimerkiksi meillä Somerolla oli
oma, hyvin toimiva palolaitos, mutta kun se lakiperusteisesti jouduttiin
liittämään Turun kaupungin alaiseen maakunnalliseen
palo- ja pelastustoimen yksikköön, niin meiltä ovat
palvelut siltä osin hävinneet tältä julkiselta
puolelta ja vpk on se, joka tänä päivänä hoitaa
ensivasteita ja muita. Elikkä vpk:n rooli korostuu, ja
on hyvä, että nyt turvataan edes pieniltä osin
siinä aktiivisesti toimivan väen korvauksia. Toivon
ja uskonkin, että edes tämä pieni kädenojennus
tuo siihen ainakin (Puhemies: 2 minuuttia!) vakautta, jos ei sitten
jopa pikkuisen lisää uutta väkeä.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on nyt laajentunut
aika pitkälle sen ympärille, miksi tämä yksi
erityisryhmä olisi oikeutettu tähän suojaosuuteen.
En ota kantaa siihen, mitä pitäisi tehdä muille,
mutta haluaisin huomauttaa, että nyt on kyse sellaisesta
hätätyöstä, jossa usein pelastetaan
ihmishenkiä ja omaisuutta, ja pitäisin tätä aika
tärkeänä asiana ja ihan hyvänä suosituksena.
Kyse on myös työstä, jota ei voi tehdä ilman
koulutusta, ja tämä koulutus ei ole mitään
kovinkaan nopeaa. Kyse on myös työntekijöistä,
jotka eivät ole millään tavalla korvattavissa
tai vaihdettavissa kovin nopeassa aikataulussa. Jos me emme nyt
kiinnitä huomiota tähän vapaaehtoiseen
pelastushenkilöstöön niin kuin me kiinnitämme
huomiota vakinaisenkin pelastushenkilöstön saatavuuteen
ja kuntoisuuteen, niin meillä on tulevaisuudessa huomattavasti
suuremmat ongelmat.
Se, mitä en malta olla myös painottamatta
vielä, on tämä 300 euron raja. Tämä raja
on otettu keskimääräisin laskentaperustein,
ja Suomessa johtuen meidän etäisyyksistämme
sattuu vaan olemaan niin, että jossain päin Suomea
näitä töitä tehdään
enemmän vapaaehtoisin voimin. Olisi aika ikävää,
jos kesken kuumimman ja kuivimman kesän jossain päin
Suomea metsäpalojen sammuttaminen vaarantuisi sillä,
että nämä suojaosuudet ovat tulleet täyteen.
Siinä mielessä, koska pidän tätä työtä aika
tärkeänä ja meille täysin korvaamattomana,
tämä 300 euron raja on aivan turha, koska kukaan
ei lähde näihin hätätöihin
omin päin vaan lähteminen edellyttää aina hälyttämistä ja
kuulumista palokuntaan.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kyllönen täällä vähän
aiemmin arveli, että minä arvioisin aina opposition
puheenvuoroja siitä, että väärin
sammutettu. Ei suinkaan, mutta olisi tietysti reilua oppositioltakin
sanoa, että nyt on saatu aikaan merkittävä ratkaisu,
joka erityisesti Kainuussa, Lapissa, monissa haja-asutusalueen kunnissa
on kyllä ilolla otettu vastaan. Ennen kaikkea näissä sopimuspalokunnissa
on nähty tilanne sellaisena, että työttömälle
tarjoutuu nyt mahdollisuus aivan järkevällä tavalla osallistua
tähän vapaaehtoiseen palokuntatoimintaan niin,
että se ei rankaise työttömyysturvan
puolella.
Tämä on siis historiallinen, merkittävä ja
tärkeä ratkaisu ministeri Juha Rehulan, ministeri Risikon
ja hallituksen hyvän yhteistyön tuloksena, eli
tästä pitää antaa tunnustusta.
Kaikkia yksityiskohtia, kaikkia asioitahan ei yhdellä lakiesityksellä pystytä hoitamaan,
ja sen takia ei pidä yrittääkään
kytkeä esimerkiksi kaikkia työttömyysturvajärjestelmän
pulmia yhteen lakiesitykseen. Niitä pitää ratkoa
aina eri yhteyksissä, ja nyt tässä on
ratkaistu sopimuspalokuntien toimintaan liittyvä yksi tärkeä epäkohta,
joka on ollut olemassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jos minä nyt oikein olen kuullut,
niin jokainen opposition kansanedustaja, joka on tässä salissa
tästä asiasta tänään
puhunut, on selkeästi sanonut, että erinomaisen
hyvä esitys vapaapalokuntien osalta. Eläköön
hyvä hallitus tältä osin, vapaapalokuntien
osalta, mutta ei eläköön hyvä hallitus koko
sovitellun päivärahan työttömyysturvan osalta.
Ed. Rantakangas, tämä koko ongelma olisi voitu
ratkaista muuttamalla siinä pykälässä yhtä lausetta.
Ei se sen suurempaa valmistelua olisi vaatinut. Kysymys on sitten
tietenkin siitä 20 miljoonasta, mutta nythän tässä todellakin
käy niin, että tässä ei pelasteta
niitä työttömiä. Vapaapalokunnat
kyllä voidaan pelastaa, mutta olen kyllä siinäkin
ed. Larikan kanssa samaa mieltä, että nythän
tässä pahimmillaan käy niin, että vapaapalokuntien
toimintaa turvataan ehkä vähemmän tärkeitten
toimintojen osalta, kun voidaan toimia siihen 300:aan, mutta kun
vaadittaisiin niitä todella isoja toimenpiteitä,
esimerkiksi metsäpalojen sammuttamista, niin sitten se
300 ei riitäkään ja sitten työttömät
jäävät kotiin.
Tämä osoittaa siis juuri sen, kuinka tietyllä tavalla
kestämätön tilanne on se, että vapaapalokuntien
ongelmaa ratkaistaan työttömyysturvan ongelmaa
osittain hoitamalla. Sehän voitaisiin hoitaa sillä tavalla,
että annettaisiin suojaosuus kaikille työttömille
tai tehtäisiin se sellaiseksi, että tämmöisissä erityistilanteissa,
joihin ed. Larikka viittasi, työttömät
voisivat toimia ilman sitä huolta. Tässä on
juuri kysymys tästä koko järjestelmän
ongelmasta, johon me olemme puuttuneet. Me olemme olleet ihan yhtä iloisia
tästä vapaapalokuntien toiminnan osittaisesta
ratkaisemisesta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli hyvä kuulla ed. Erkki Virtanen
puheenvuoro, jossa hän ikään kuin koko
opposition puolesta antoi hyvän arvosanan hallitukselle
tämän yksityiskohdan ratkaisemisesta, ja näinhän
asia olikin, ja näihin muihin kysymyksiin me varmasti palaamme
monissa eri yhteyksissä.
Pitää pohtia varmasti tuota, itsekään
en täysin tyrmää tuota ajatusta, että pitäisi
motivoida työttömiä ottamaan lyhyitäkin
työsuhteita vastaan ja siitä ei saisi todella
rangaista tällä työttömyysturvan
puolella. Eli sellaisia uudistuksia varmasti pitää tehdä lähitulevaisuudessa,
joissa työn lyhytaikainenkin vastaanottaminen olisi aina
järkevin vaihtoehto ja siitä ei rokotettaisi työttömyysturvan
puolella. Tässä mielessä uskon, että me emme
kauhean kaukana ole tämänkään
peruslinjan osalta.
Keskustelu päättyi.