5) Hallituksen esitys laeiksi vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itämeri on ainoa meremme. Se
on erityisen herkkä rehevöitymiselle, koska se
on matala, sen vedenvaihto valtameren kanssa on rajoittunutta ja voimakas
ihmistoiminta laajalla valuma-alueella aiheuttaa voimakasta ravinnekuormitusta.
Itämeren tilan parantaminen vaatii entistä päättäväisempiä toimia
kaikilta rantavaltioilta. Itämeren suojelukomissio Helcom
on hyväksynyt toimenpideohjelman, jonka tavoitteena on terve
Itämeren ekosysteemi. Myös EU on vuoden 2008 kesällä hyväksynyt
meristrategiapuitedirektiivin, joka velvoittaa EU:hun kuuluvat rantavaltiot
palauttamaan merialueidensa ympäristön hyvään
tilaan vuoteen 2021 mennessä.
Rehevöitymisongelma on hyvin tiedossa, ja ratkaisut
ovat periaatteessa suoraviivaisia. Kaikki ihmistoiminnasta aiheutuvat
ilmaan, maaperään ja vesistöön
joutuvat ravinnepäästöt tulee minimoida
jo aiheuttamispaikassa, mikä vähentää vastaavasti
mereen joutuvia ravinteita. Meren toipuminen tulee viemään
vuosikymmeniä, mutta ihmisen toimesta aiheutettu ongelma
on edelleen ratkaistavissa ihmisvoimin. Kyse on viime kädessä poliittisesta
tahdosta ja rannikkovaltioiden asettamista prioriteeteista.
Arvoisa puhemies! Maatalous on edelleen Itämeren suurimpia
kuormittajia. Lannoitteita valuu paljon veden mukana lopulta mereen.
Ympäristötuki on kohdistettava oikein. Maatalouden päästöjä vesiin
estävistä hankkeista on tehtävä tilakohtaiset
suunnitelmat, joiden toteuttamista valvotaan.
Haja-asutusalueiden jätevesien käsittelyjärjestelmien
uusimiseen annettiin 10 vuotta aikaa. Saavutukset ovat masentavia.
Valtion pitääkin tukea haja-asutusalueiden jätevesien
käsittelyjärjestelmien uusimista, myös
Baltian maiden, Venäjän ja Puolan kotitaloudet
on ehdottomasti saatava jätevesien käsittelyjärjestelmän
piiriin.
Itämeren liikenne kasvaa vuoteen 2020 mennessä 60
prosentilla. Öljykuljetusten määrä on nyt
jo noin 150 miljoonaa tonnia, mutta se kasvaa vuoteen 2015 mennessä 250
miljoonaan tonniin. Laivojen rikki-, typen oksidi- sekä hiilioksidipäästöt
kasvavat siis merkittävästi.
EU:n Itämeri-strategiassa korostetaan yhteistyön
parantamista, meriturvallisuuden toimeenpanossa hajanaisten valvonta-
ja reititysjärjestelmien yhteensovittamista sekä kansallisten
meripelastuslaitosten yhdistämistä hätätilanteissa.
Sinivihreä hallitus toimi ansiokkaasti EU:n Itämeri-strategian
aikaansaamiseksi. Nyt on haastettava EU:n komissio rahoittamaan
strategian toteuttamista.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että vesienhoitolakiin
lisättäisiin säännökset
merenhoidon järjestämisestä koskien muun
muassa merenhoitosuunnitelman valmistelua, ympäristötavoitteiden
asettamista, tavoite-, toimenpide- ja seurantaohjelmien laatimista
ja merenhoidon toimenpiteiden aikaistamisen mahdollisuutta.
On hienoa, että hoitosuunnitelmia tehdään
ja toimenpide- ja seurantaohjelmia laaditaan. Olennainen kysymys
on kuitenkin raha. Itämeren suojelun määräraha
on 3 miljoonaa euroa, kun sen pitäisi olla moninkertainen,
jopa kymmenkertainen. Ympäristövahinkojen torjuntaankin
on varattu 5,2 miljoonaa euroa. Ympäristönsuojelun edistämiseen
on varattu 2 miljoonaa euroa. Vesistöjen kunnostukseen
on varattu 2,3 miljoonaa euroa. Merkittävin ympäristöraha
onkin maa- ja metsätalousministeriön budjetissa,
jossa on varattu vesivarojen hoitoon 11,4 miljoonaa euroa sekä 300
miljoonan euron ympäristötuki. Onkin erittäin
tärkeätä, että maatalouden ympäristötukea
ohjataan osaksi merenhoitosuunnitelmaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä käsittelemme
hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi vesienhoidon
järjestämisestä annetun lain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta.
Nyt ehdotetaan muutettavaksi vesienhoidon järjestämisestä annettua
lakia lisäämällä lakiin uusi
merenhoidon järjestämistä koskeva luku sekä tekemällä tarvittavat
muutokset lain muihin säännöksiin. Lain
nimike muuttuu vastaamaan lain sisältöä siten,
että lain nimike olisi laki vesienhoidon ja merenhoidon
järjestämiseksi. Lisäksi muutettaisiin
ympäristönsuojelulakia, vesilakia, Suomen talousvyöhykkeestä annettua
lakia, merensuojelulakia sekä lakia viranomaisten suunnitelmien
ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista.
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on siis hyvinkin laaja-alainen
asia, jossa todella siirrytään vesienhoidosta
merenhoitoon. Jopa tämä sana "merenhoito" on toki
aika uusi, jotenkin sisällöltään
hiukan avoin suomenkielinen nimike, mutta kun kerran kysymyksessä on
EU:n direktiivistä lähtevä lainsäädäntö ja
kun asiassa on vielä kiire, niin tämä kielellinen
kehitys ja kielenhoito ehkä tässäkin
asiassa sitten jatkossa luonnistuu, kun totumme tähän
uuteen lainsäädäntöön,
uusiin sanontoihin.
Mutta tämän lain kiireellisyys on tietysti
jo siitäkin lähtökohdasta todettu, että olemme
tässä asiassa olleet vähän sitkaasti
liikkeellä EU:n suuntaan. Sieltä asiaa on huomioitu,
tätä hidasta asian eteenpäin menemistä,
mutta myöskin sillä tavalla on kiire, että 26 b §:n
eli merenhoitosuunnitelman mukaan pitäisi meriympäristön
tilan olla hyvä jo vuoteen 2020 mennessä.
Itämeren kohdalla näin ei voi todeta, että tilanne
olisi hyvä. Tämä Itämeren erityisongelma
on myös Suomen ongelma. Se on EU:n ongelma. Se on myös
EU:n ylitse Venäjän ongelma. Eli se on tällainen
Itämeren rantavaltioiden ja valuma-alueen, noin 80 miljoonan
ihmisen ja heidän aiheuttamansa liikenteen, yhteinen ongelma.
Tässä Suomen ympäristökeskukselle
on tulossa ympäristöministeriön lisäksi
uusia tehtäviä. Jälleen kysymme resurssien
perään. Ympäristöministeriön
resursseja on vuosien ajan järjestelmällisesti
kavennettu, ja siihen pitäisi saada käänne.
Tässä on uutena hyvin tärkeänä asiana
siis merialueiden ekosysteemien hoitaminen, lajiensuojelu, luonnon
monimuotoisuuden suojelu, johonka kuuluu kalastuksen ja erilaisen
meripohjaeläimistön ja ekologisten kokonaisuuksien
hoidon lisäksi myöskin niinkin tärkeä osatekijä kuin
merinisäkkäiden suojelu. Tämähän
ei ole vain Suomen tai Itämeren lainsäädäntöä.
Tämä on myös Välimeren lainsäädäntöä,
ja siellä sitten on myös omat ongelmansa, niin
kuin EU:n merialueilla muuallakin on vastaavan tyyppisiä ongelmia kuin
Itämeren alueella.
Olemme tässä vesiensuojeluasiassa edistymässä,
tosin liian hitaasti. Me tiedämme jo täällä,
ed. Laxell mainitsi, maatalouden ongelmat ja rehevöitymisongelmat.
Haja-asutusalueiden jätevesiongelma on ratkeamassa varmasti
eduskunnassa, eduskunnan ympäristövaliokunnassa, ja
nämä asiat menevät pikkuhiljaa oikeaan
suuntaan. Mutta riittääkö aika, ja mikä on
tämä aikajänne, ja miten pahaan tilaan
Itämeri ehtii joutua, ennen kuin saamme vaikuttavia toimenpiteitä aikaan?
Tästä on kysymys hyvin paljolti.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Itämeri on meidän ainoa
meremme, niin kuin täällä todettiin,
ja Itämeren asiat ovat olleet paljon poliittisessa keskustelussa
esillä, ja hyvä niin. Odotetaan vaan, että toimenpiteitä saadaan
aikaan sillä tavalla, että tila rupeaa paranemaan.
Nyt tässä on tällainen esitys, joka
perustuu tosiaan EU-säädöksiin, ja hiukan
tätä vain mietin, että tässä on
aika suuri yhteensovittamisen tarve sen osalta, että meillä vesiensuojelun
osalta on olemassa jo vesiensuojelun tavoiteohjelmat, Itämeren
suojeluohjelma, vesiensuojelun suuntaviivat, vesienhoitoalueiden
vesienhoitosuunnitelmat. Sitten oli selonteko Itämeren
haasteista tässä taannoin eduskunnan käsittelyssä,
ja siinä linjattiin näitä toimenpiteitä,
joita tulisi tehdä, ja sitten on ollut Baltic Sea Action
Summit, jonka yhteydessä on myöskin toimenpiteitä linjattu.
Nyt kun ministeri Lehtomäki on paikalla, voisin oikeastaan
esittää kysymyksenkin — jos olisi mahdollista
vastata siihen — miten tämän uuden muutoksen
integroinnin olemassa oleviin järjestelmiin ja olemassa
oleviin suunnitelmiin on ajateltu tapahtuvan sillä tavalla,
ettei hyvän tarkoituksen johdosta syntyisi päällekkäisyyttä ja
turhaa byrokratiaa. Tämä on se asia, joka tässä nyt tämän
asian osalta itseäni lähinnä mietityttää.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Ihan niin kuin kysyjäkin totesi,
meillähän on vesienhoidon saralla erittäin paljon
erilaisia strategisia ohjelmia ja toimenpidesuunnitelmia. Tietysti avainasemassa
on se, minkälaisia konkreettisia toimenpiteitä tehdään,
koska, niin kuin hyvin tiedetään, pelkästään
asiapapereilla ei sisävesien eikä meren tilaa
paranneta vaan konkreettisilla toimenpiteillä. Avainasia
on tietysti se, että näissä ei luoda
päällekkäisiä järjestelmiä vaan
että nämä ovat toinen toisiaan tukevia
ja että myöskin tällä lainsäädännöllä vahvistetaan
sitä koordinaatiota ja yhteistoimintaa, joka eri puolilla
on.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Myös kysymys ministerille: minkälaisella
kiinnostuksella ja innostuksella nämä Itämeren
rantavaltiot ovat nyt mukana?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Itämeren rantavaltiot ovat kaikki
sitoutuneet erityisesti Itämeren suojelukomission, Helsinki-komission, toimenpideohjelmaan.
Syksyllä 2007 on hyväksytty tämä toimintasuunnitelma,
jota sitten myöskin aina poliittista tasoa myöten
parin vuoden välein tarkastellaan. Kaikille maille on jyvitetty
sellainen kansallinen suunnitelma, millä tavalla esimerkiksi
tätä ravinnekuormitusta vähennetään.
Me emme viimeksi viime keväänä Moskovan ministerikokouksessa
olleet täysin tyytyväisiä siihen, miten
läpinäkyviä nämä kansalliset
toimenpidekokonaisuudet olivat, mutta noin yleisesti ottaen voi
kyllä sanoa, että rantavaltiot ovat kohtuullisen
hyvin sitoutuneita, mutta tietysti meidän täytyy
toimenpiteitä pystyä vielä tehostamaan,
jotta tuo yhdessä sovittu tavoite Itämeren hyvästä tilasta
tällä vuosikymmenellä voisi toteutua.
Keskustelu päättyi.