7) Hallituksen esitys biopankkilaiksi sekä laeiksi ihmisen
elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain muuttamiseksi
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen lainsäädäntö ei
riittävästi tue nopeasti kehittyvää biolääketieteellistä tutkimusta.
Yhteistyön lisääminen ja verkottuminen
sekä olemassa olevan tiedon edelleen hyödyntäminen
ovat suomalaisen kilpailukyvyn kannalta oleellisia asioita, näin
myös tutkimusmaailmassa.
Esillä olevalla hallituksen esityksellä tavoitellaan
käytäntöjen harmonisointia ja yhdenmukaisiin
menettelyihin siirtymistä tutkittaessa ihmisperäisiä näytteitä ja
niistä saatavaa tietoa. Tavoitteena on edistää ihmisperäisten
näytteiden tutkimuskäyttöä Suomessa
samalla turvaten näytteen luovuttajan oikeudet.
Suomi on edelläkävijä kansainvälisesti
merkittävässä tautiperimään
liittyvässä tutkimuksessa, joka perustuu laajoihin
ihmisperäisiin näytekokoelmiin. Tämän
seurauksena Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen on syntynyt kansallisesti
merkittäviä kokoelmia.
Terveydenhuollon toimintayksiköt säilyttävät hoidon
ja taudinmäärityksen yhteydessä syntyneitä näytteitä paitsi
potilaiden hoitoa myös tieteellistä tutkimusta
varten. Lisäksi tutkimushankkeissa kerättyjä näytteitä on
arkistoituina korkeakouluissa ja tutkimuslaitoksissa mahdollisia
jatkotutkimuksia varten.
Lääketieteellinen tutkimus perustuu tutkimushenkilöiden
haluun tukea tiedettä ja siten omalta osaltaan edistää ihmiskunnan
hyvinvointia. Tutkijayhteisön on jaettava tietoa biolääketieteellisen
tutkimuksen tavoitteista, menetelmistä ja tuloksista pitääkseen
yllä suomalaisten tutkimusmyönteisyyttä.
Ihmisperäisten näytteiden tutkimuksellisen hyödyntämisen
on oltava läpinäkyvää ja perustuttava
luovuttajan suostumukseen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on biopankkien
perustaminen. Ehdotus mahdollistaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
ja sairaaloiden säilyttämien näytekokoelmien
avaamisen biopankkitutkimukselle. Biopankki koostuisi solu- ja kudosnäytteistä sekä
niihin
liitetyistä tiedoista. Biopankin perustaminen edellyttäisi
valtakunnallisen lääketieteellisen tutkimuseettisen
toimikunnan lausuntoa. Biopankkia koskeva tieto sisällytettäisiin
sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon perustettavaan
valtakunnalliseen biopankkirekisteriin, joka olisi julkinen. Rekisterissä olisi
ajantasainen tieto biopankkitutkimusta varten kerätyistä ja
säilytettävistä näytteistä ja
niiden käytön perusteista. Terveydenhuollon yksiköiden
hallussa olevat vanhat näytteet voitaisiin siirtää biopankkeihin,
ellei henkilö, josta ja jolta näyte on otettu,
vastustaisi siirtoa. Tutkijoilla olisi oikeus saada tietoa biopankissa
säilytettävistä näytteistä ja saada
tutkimuksessaan tarvitsemiaan näytteitä biopankista.
Biopankki ei luovuttaisi yksittäisten näytteiden
antajien henkilötietoja. Biopankkitoimintaan kohdistuisi
sekä eettinen arvio että viranomaisvalvonta.
Ehdotuksessa biopankkilaiksi on kiinnitetty erityistä huomiota
näytteiden antajien yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan.
Näytteen antajalla olisi oikeus saada tieto siitä,
mihin tutkimukseen hänestä otettuja näytteitä on
käytetty, mistä rekistereistä häntä koskevia
tietoja on kerätty ja mitä näytteistä on
tutkittu. Lisäksi hänellä olisi oikeus
peruuttaa antamansa suostumus näytteidensä käyttöön
tai muutoin kieltää näytteensä tutkimuskäyttö.
Esitykseen sisältyy ehdotus laiksi ihmisen elimien, kudoksien
ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun
lain muuttamiseksi. Ehdotus korostaa lääketieteellisessä tutkimuksessa
käytettävien näytteiden eettistä arviota.
Arvoisa puhemies! Esitys palvelee biolääketieteellisen
tutkimusinfrastruktuurin rakentamista Suomessa. Ihmisperäisiä näytteitä hyödyntävä
tutkimus
kehittyy nopeasti, ja toimintaympäristö muuttuu
tietotekniikan ja uusien analyysitekniikoiden sovellusten ansiosta.
Olen sitä mieltä, että kaikkien lakien
tulisi lisätä ihmisten hyvinvointia ja pelastaa
ihmishenkiä. Tämä tekee sitä ihan sanan
varsinaisessa merkityksessä, nimittäin tämä lisää ja
kehittää lääketieteellistä tutkimusta.
Ihan tähän lopuksi: Edesmennyt professori, akateemikko
Leena Peltonen-Palotie piti biopankkilain eteenpäin saamista
erittäin tärkeänä. Olenkin nimennyt
tämän lain Lex Palotieksi kunnianosoituksena hänen
tekemälleen arvokkaalle tutkimustyölle. Muistan
ikuisesti viimeiseksi jääneen tapaamisemme Leena
Palotien kanssa: evästyksiä tyylikkäältä huippuasiantuntijalta, jonka
toimintaa leimasi aina ja kaikkialla sydämen sivistys.
Professori, akateemikko Palotie jaksoi kantaa huolta myös
tutkimustyön edellytyksistä ja siten varmistaa
tutkimustyön jatkumisen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Biopankkilakihan on kauan odotettu, ja
olemme nyt sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hyvin iloisia siitä,
että saamme sen käsittelyymme aivan tämän
eduskunnan loppusuoralla.
Tällainen biopankkihan on olemassa jo Ruotsissa, missä laki
tuli voimaan vuonna 2002, ja Norjassa, missä se tuli voimaan
vuonna 2003. Virossa on hyvin mielenkiintoinen tilanne sikäli, että virolaiset
ovat antautuneet sellaiselle geenitutkimukselle, että koko
kansan geenistö kartoitetaan. Se on erittäin mielenkiintoinen
projekti, ja se varmasti vie geenitutkimusta eteenpäin. Tällainen
ei varmaan olisi Suomessa ollut mahdollista, ei suomalainen olisi
tähän suostunut.
Biopankkeihin siis kerättäisiin ihmisperäiset näytteet
tutkimusta ja kehitystyötä varten. Suomessa on
erinomaiset potilasrekisterit, kuten syöpärekisteri,
epämuodostumarekisteri jne., jotka luovat hyvän
pohjan biologisten näytteiden tutkimukselle sekä prospektiivisesti
että retrospektiivisesti.
Biopankkilakiin liittyy monia muita lakeja. Se liittyy perustuslakiin,
potilasrekisterilakiin, lakiin lääketieteellisestä tutkimuksesta,
henkilötietolakiin, julkisuuslakiin, arkistointilakiin,
Thl-lakiin jne. Myös Euroopan neuvosto on antanut runsaasti
suosituksia biopankkilain säätämisestä.
Biopankin voi perustaa julkinen yhteisö, jonka mielestäni
pitäisi olla suomalaiset yliopistosairaalat ja ehkä jotkut
suuret keskussairaalat. Eräät lääketehtaat
myös yksityispuolella haluavat mahdollisesti pitää oman
rekisterinsä ja kerätä biologisia näytteitä.
Asiasta ei ole vielä täysin sovittu, mutta lain
mukaan se on mahdollista.
Pankeilla tulee olla näyte- ja tietorekisteri, suostumusrekisteri
ja koodirekisteri, koska kaikkien potilaiden henkilötietoja
ei voi saada rekisteriin, ei ainakaan ilman potilaan lupaa.
Biopankkilakia on hiottu kovasti, ja viime syksynä eräät
merkittävät suomalaiset tutkijat epäilivät
sitä, että biopankit syntyvät niin hitaasti,
että tulee vaikeuksia saada näitä biologisia näytteitä tutkimuksen
käyttöön, ja että biopankit eivät
tule toimimaan moneen vuoteen. Vaikka nyt tämän
lain voimaantulolle on annettu aikaa vuoden 2012 alkuun ja siirtymäaikaakin
pankkien perustamiseen vielä 5 vuotta lisää eli
vuoteen 2017, niin siitä huolimatta tutkijat haluavat,
että vielä säilytetään
Valviran mahdollisuus antaa lupa biologisten näytteiden
käyttämiseen. Tähän onneksi
ministeri Risikko reagoi positiivisesti, ja nyt hallituksen esityksestä on
säilytetty tämä 21 a §,
joka mahdollistaa sen, että hyvin merkittäviä tutkimuksia
varten edelleen voi saada näytteitä Valviran luvalla.
Kysynkin siis ministeriltä, uskotteko nyt, että nämä tutkijat
saavat näytteensä aina niin hyvin kuin he itse
toivovat.
Uskon, että biopankkilaki tulee toimimaan hyvin, mutta
vie useita vuosia, ennen kuin kaikki materiaalit ovat siirtyneet
näihin biopankkeihin ja valtakunnalliseen biopankkirekisteriin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ministerin ele, Lex Palotie, on äärettömän
kaunis ele hänen muistokseen, kun tiedämme, miten paljon
hän on lääketieteen saralla tehnyt ja
miten hän viimeisinä vuosinaan antoi omia näytteitänsä lääketieteen
hyödynnettäväksi.
Biopankkilakia on tehty pitkään ja hartaasti,
ja siltä osin meillä on moni taho, joka odottaa,
että pääsee töihin ja rakentamaan
biopankkeja. Laki on yksi tärkeimmistä uusista
askelista lääketieteen kehittämisen saralla
Suomessa. Lääketieteen kehityksessä olemme
alkutaipaleella, joku sanoi jopa, että aataminaskeleita
ottamassa. Tiedostamme tänään vain pienen
osan siitä, mikä tulevaisuudessa tulee olemaan
normaalia potilaiden ja kansalaisten terveydenhoitoa. Siksi ajattelin
paneutua puheenvuorossani siihen, mitä kiehtovia ja meidän
ihmisten terveyden kannalta uusia mahdollisuuksia biopankit tuovat.
Tietenkin kysymys on viidestä, kymmenestä, jopa
paristakymmenestä vuodesta, ennen kuin itse tuloksia tulee.
Meidän lähtökohtamme Suomessa ovat
itse asiassa kohtuullisen haasteelliset, kun katsomme Suomen rankkeerausta
terveysmittarissa — kun olemme vasta 17:s — jossa
mitataan, kuinka monta vuotta kansalainen saattaa odottaa elävänsä täyttä elämää ilman
sairauksia tai vammojen tuomaa rasitusta. Tässä on
peruskysymys: miten voimme saada vielä nykyistä tehokkaammin
ennaltaehkäistyä sairauksia ja miten pystymme
saamaan sairastuneet nopeammin terveiksi? Jokainen terve päivä on
arvokas, jokainen lisävuosi elämää on
arvokas.
Biopankkilaki tarkoittaa, että me pääsemme toteuttamaan
yksilöityä hoitoa kärkijoukoissa. Suomessa
on poikkeuksellisen hyvät potilasarkistojärjestelmät
veri-, solu- ja kudosnäytteistä. Näin
me avaamme mahdollisuuden laajamittaiseen arkistojemme hyödyntämiseen
tutkimustyössä. On tärkeää päästä hyödyntämään
biopankkeja siten, että niiden avulla voidaan konkreettisesti
saada nykyistä enemmän terveyttä.
Biopankit ovat askel kohti yksilöityä terveydenhoitoa,
joka tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa monella tavalla elämäämme.
Päättäjän näkökulmasta
mietin tämän lain henkeä ja mahdollisuuksia.
Lääketieteen tavoite, kuten meidänkin tavoitteemme,
on se, että me parannamme terveyttä ja saamme
lisää vuosia. Yksilöity hoito on vastaus
siihen, miten voimme parantaa ihmisen terveyttä ja saada
lisää terveitä työvuosia.
Ensimmäiseksi tulee pohdittavaksi se, mitä yksilöinti
tuo sairauksien ennaltaehkäisyn näkökulmasta.
Meidän on tuettava tutkimustyötä, jossa
esimerkiksi kehitetään mikrosiruteknologiaa, jossa
sirutestillä voidaan tunnistaa muun muassa geenivirheeseen
perustuva perinnöllinen sairaus. Yhtenä esimerkkinä voidaan
ottaa taipumus korkeaan kolesterolityyppiin. Jo varhaisessa vaiheessa
voidaan antaa ihmiselle elämäntapaohjeet, joilla
voidaan ehkäistä korkeaa kolesterolia ja siihen
liittyviä sairauksia.
Toisena näkökulmana on yksilöity
hoito sairaustilanteessa. Se tarkoittaa täsmähoitoa,
jolloin potilas saa heti oikean hoidon ja oikean lääkkeen.
Tämä tuo mukanaan niin lisää terveyttä kuin
kustannussäästöjä, kun turhat
uusintakäynnit ja eri lääkkeiden kokeilut
jäävät historiaan. Lisäksi harvinaisissa
syöpäsairauksissa voidaan tulevaisuudessa yhä useampi
pelastaa. Jokainen ihmishenki on arvokas.
Otan yhden kansamme yleisimmistä sairaustyypeistä,
masennuksen. Masennusta hoidetaan useilla eri lääkkeillä.
Samalla tiedetään, että eri lääkkeet
vaikuttavat eri tavalla ihmisiin. Pahimmillaan masennusta sairastava
voi syödä kuukausia väärää lääkettä.
Toivottavasti tulevaisuudessa voidaan potilaalle antaa juuri se
oikea lääke, kun pystytään tunnistamaan
aivoista reseptorityypit ja sitä myötä antamaan
täsmälleen oikea hoito ja lääkitys.
Diagnostiikka tulee ehkä tulevaisuudessa nousemaan
entistä merkittävämpään
rooliin, mikä tulee näkymään
myös meidän toimintamme tasolla. Täsmälääkkeitä tulee
lääketeollisuus kehittämään
nykyistä enemmän. Meidän suomalaisen innovaatiopolitiikan
kannalta tämä on ehkä yksi merkittävimmistä kysymyksistä,
joka tulee myös tulevina vuosina nostaa esille. Tämä alue
tulee tuomaan meille suoraan myös uusia tutkijatyöpaikkoja,
ja toivottavasti myös kansainvälisiä tutkijoita
pystymme houkuttelemaan Suomen maaperälle. Tietenkin tästä herää pohdinta,
mitä sellaisia liiketoimintamahdollisuuksia tämä tuo myös
mukanansa, mitä me voimme sitten viedä vientituotteina
muualle maailmaan.
Arvoisa puhemies! Kun tiedämme, että omaa veri-,
solu- tai kudosnäytettämme käytetään
aikaansaamaan lisää terveyttä myös
itsellemme, meidän on helpompi hyväksyä näytteidemme
tallettaminen ja hyödyntäminen. Siksi meidän
tehtävämme on avata biopankkilaki tavallisen ihmisen
kielelle.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin yhtynyt näihin arvioihin,
että tässä on todella merkittävä lakiesitys,
ja varmaan oli hienoa, että ministeri mainitsi tämän
tärkeän tiedenaisen, joka on näitä asioita
pohdiskellut.
Tämä on myös sikäli tärkeä lakiesitys,
että tässä on hyvin paljon perusoikeuksia
ja ihmisoikeuksia koskevia ja eettisiä ongelmia, ja sen
vuoksi kun perustuslakivaliokunnan työtilanne nyt on suhteellisen
mahdoton — meillä on perustuslaki, vaalilaki,
esitutkintapaketti, vesilaki, poliisilaki, sotilasväen
rikoslaki, yksi ministerivastuuasia, ja sitten meidän pitäisi
antaa kymmenkunta muuta lausuntoesitystä, ja sitten meidän
pitäisi vielä tehdä kaikki tämä noin
viidessä kuudessa viikossa — suhtaudun vähän
epäilevästi, että olisi mahdollista saada
tästä hyvä lausunto. En halua millään
tavalla masentaa ministeriä, koska kun tämä työ on
tehty, niin joka tapauksessa kai tämä laki uudessa
eduskunnassa säädettäisiin nopeasti ja saataisiin
voimaan vuoden alusta, mutta perustuslakivaliokunnan työn
kannalta tämä on paitsi kiinnostava myös
hankala. Ehkä se onnistuu, että se menee läpi,
mutta hiukan huonolta näyttää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulevaisuusvaliokunta 1990-luvulla käsitteli
dna:ta ja segmenttien avaamista, geenitutkimusta, ja tuossa tilanteessa
kävi ilmi se, että tarvitaan biopankkia. Varmasti
jo aikaisemmin, ennen tätä 1990-luvun loppupuolta,
ja asia on ollut esillä monellakin tavalla tutkijapiireissä,
mutta silloin tulevaisuusvaliokunnan alainen työryhmä selvitti
tätä asiaa.
Silloin muistini mukaan myös professori Leena Palotie
oli siellä asiantuntijana kuultavana, niin kuin moni muukin
tutkija. Tämä biopankin saaminen oli sen takia
tutkijoiden näkökulmasta tärkeä,
ettei tarvinnut jokaiselta ihmiseltä erikseen käydä pyytämässä lupaa
kudosnäytteen tai solunäytteen tutkimuskäyttöön.
Nyt kun tehdään tällainen biopankki,
tämä kokonaisuus on käytössä.
Jos joku sitten haluaa estää tämän
oman näytteensä käytön tutkimuksissa,
hän voi tehdä sen, mutta se menee toisin päin.
Ei tarvitse jokaiselta kysyä aina erikseen. Ja nyt olemme
oikealla tavalla tässä liikkeellä.
Tässä on käytetty puheenvuoroja vähän
laajemminkin näistä asioista, siitä,
millä tavalla lääketiede kehittyy. Samalla
on syytä painottaa sitä, että on toisenlainen
kehityssuunta. On tällaisten uskomustieteiden kehityssuunta
ja lääketieteen nimenomaan kriittiseen tutkimustietoon
pohjautuva tieto, ja viimeksi mainitun pitää saada
entistä paremmat toimintamahdollisuudet. Ja tämä biopankki
nimenomaan vie näitä tavoitteita eteenpäin.
Miksi meillä sitten on todella näin hyvä pohja Suomessa?
Se pohjautuu tietysti julkiseen toimivaan terveydenhoitoon, erilaisiin
järjestelmiin, syöpärekistereiden ylläpitämiseen,
hyvään sairaalalaitokseen, hyvään
erikoissairaanhoitoon, joka on näitä tutkimustuloksia
säilyttänyt. Nyt kysymys on siitä, että meidän
pitää pystyä säilyttämään
tämä tilanne vähintään
samanlaisena ja parantaa toki sitä edelleen. Nykytilanne
antanee siihen mahdollisuuden, jos vain tahdomme.
Dna-tutkimukseen liittyy tärkeänä asiana myös
salassapitovelvollisuus, ja nimenomaan jokaisen henkilön
oman genomin tai perimän sisältö on luottamuksellinen.
Sitä pitää kohdella luottamuksellisesti,
ja tämä on tärkeä asia.
Entä sitten tuo liiketoiminta-ajattelu? Islannissa
yksityistettiin, jos niin voi sanoa, myytiin kansakunnan geenitieto.
En pidä sellaista hyvänä [Peruskorjauksen
aiheuttamaa räjäytystöiden jyrinää] — ja
nähtävästi myöskään
nuo maanalaiset voimat eivät yhdy tähän
ajatukseen — että me käyttäisimme
tätä myyntiin tai liiketoimintaan sellaisenaan.
Hyvä tieteellinen tutkimustyö, joka tuottaa
patentoituja tuloksia, on tärkeätä, ja
se on positiivinen tapa soveltaa käytännössä tutkimustuloksia, samoin
kuin sitten se, että jo huippututkijat — Äyräpää-luennon
tämänvuotinen pitäjä on Karolinskasta
ja niin edelleen — jotka tekevät kansainvälisenkin
tutkimustason sisällä ykkösluokan tutkimusta,
olisivat mahdollisimman paljon kotimaassamme. Mutta toisaalta tutkimus
on kansainvälistä ja kuuluu tietysti tutkimuksen luonteeseen,
että tutkijat ovat eri yliopistoissa ja eri maissa jne.
Mutta joka tapauksessa lähtökohta on se, että meillä olisi
hyvät mahdollisuudet myös korkealaatuisen tutkimuksen
suorittamiseen Suomessa. Tämä laki kyllä kuuluu
jälleen niihin positiivisiin asioihin, joita hallitus on
tänään tuonut. Niitä nyt on
ainakin kolme.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri tuo jälleen saliin tärkeän
ja hienon lakiesityksen. Jos oikein ymmärrän,
en ole lääketieteen asiantuntija laisinkaan, tähän
liittyy paljon yleistä etua ja yleistä hyvää edistäviä päämääriä.
Eräs seikka siinä on, jota kovasti mietiskelen. Jos
siihen voisi joku vastata, niin olisin iloinen. Se koskee näitä eettisiä kysymyksiä.
Kun tämä toteutetaan mahdollisimman avoimesti
ja luottamuksellisesti ja läpivalaisun periaatteella, miksi tällä henkilöllä,
jonka tietoja käytetään mutta jonka henkilötietoja
ei sinänsä käsittääkseni
missään vaiheessa luovuteta edes tutkijoiden käyttöön,
on niin merkittävä oikeus perua omien kudostensa
käyttö? Mikä eettinen ongelma on siinä,
jos täysin anonyyminä säilyvä ihminen
luovuttaa tai antaa niitä tieteen käyttöön,
joka käyttö sinänsä on täysin
legitiimiä ja oikein? Mikä ongelma siitä syntyy
suhteessa tähän henkilöön, joka
luovuttaa?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon sinänsä ehkä ihan
perusteltuunkin kysymykseen aivan omasta puolestani tällainen
vastaus: Jokaisella ihmisellä on täysi oikeus
omaan kehoonsa ja oman kehonsa osiin, ja se on jakamaton oikeus.
Se, mitä hyvää mahdollisesti hänen
luovuttamillaan kudoksilla, kehon osilla, voidaan tutkimuksissa
saavuttaa, on mielestäni toissijainen asia. Toisaalta tiedämme,
että aina tutkimukset eivät edes johda mihinkään
positiiviseen tai yleensäkään mihinkään
lopputulokseen, mutta saattaa kuitenkin tämä tutkimustulos
olla mahdollinen. Mutta se on kuitenkin toissijainen asia verrattuna
siihen, että hänellä on tämä täydellinen
legitimiteetti omaan kehoonsa ja sen osiin ja kudoksiin jne. Mielestäni
se lähtee tästä ja sen ylitse ei pidä olla
mitään muuta määräystä.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Totean nyt kuitenkin vielä, että oikeus
kehoon on tärkeä eettinen periaate, hyväksyn
sen, mutta jos yleinen etu selvästi toteaa, että tutkimuksella
voidaan saada tietoa sairauksista, niiden syntymisestä,
kehittymisestä, vaikka perinnöllisyydestä, niin
minun käsittääkseni täysin anonyyminä tuleva
kudos ja siitä saatava tieto ei sisällä,
ainakaan nyt en näe, mitään selkeää eettistä ongelmaa
suhteessa luovuttajaan, jos siitä saatava tieto auttaa terveydenhuollossa
ja sairaanhoidossa meitä eteenpäin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä henkilöt
eivät ole anonyymejä silloin, kun heidän
tietonsa rekisterissä, esimerkiksi syöpärekisterissä,
korreloidaan heidän näytteeseensä. He
eivät silloin suinkaan ole anonyymejä. Sen takia
täytyy olla tämän potilaan lupa. Sen takia
uskon myöskin, niin kuin ed. Söderman sanoi, että tämän
lain perustuslakikäsittely ei ole niin yksinkertaista kuin
mitä ajattelisi, että se voisi olla. Ihan sama
kuin tietosuojassa yleensä: se on vaikeata.
Keskustelu päättyi.