Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä on tarkoitus
selkiyttää siviilikriisinhallintaoperaatioihin
osallistuvan henkilöstön oikeudellista asemaa
lisäämällä lainsäädäntöön
säännökset voimankäyttövälineiden
kantamisesta, voimakeinojen käytöstä ja
hätävarjelutilanteesta. Näistä ei ole
Suomessa nykyisin nimenomaisesti säädetty, vaan
siviilikriisinhallintaoperaatioihin osallistuvien toiminta on perustunut
hätävarjelu- ja pakkotilasäännöksiin.
Kuitenkin hallituksen esityksessä todetaan, että kriisinhallinnan
toimintaympäristöt ja konfliktien luonne ovat
muuttuneet vaativammiksi, monimuotoisemmiksi, haastavammiksi. Myös
operaatioiden määrä on lisääntynyt.
Näin ollen on päädytty tähän
hallituksen esitykseen.
Tämä koskee ainoastaan niin sanottuja lähetettyjä asiantuntijoita,
jotka ovat julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa valtioon. Eli
näitä säännöksiä ei
sovelleta sopimusperusteisiin asiantuntijoihin, jotka ovat Euroopan
unionin tai kansainvälisen järjestön
palkkaamia tai työsuhteessa kansainväliseen siviilikriisinhallintaoperaatioon.
Hallituksen esityksessä todetaan myös, että vaikka
voimankäyttö ei suoranaisesti kuulu siviilikriisinhallintaan,
yksittäinen asiantuntija voi joutua tehtävän
suorittamiseksi käyttämään voimakeinoja,
kuitenkin siten kuin siviilikriisinhallinnasta ja siihen osallistumisesta
on Euroopan unionissa, YK:ssa tai Etyjissä päätetty.
Samoiten nämä voimakeinojen käytön
perusteet määritellään aina
kyseisen operaation toimintamandaatissa ja näissä toiminta-asiakirjoissa,
eli operaatiosuunnitelmat määrittelevät
sen kulloisenkin tehtävän voimankäyttövaltuudet — kuitenkin
joustavasti, niin että niitä voidaan operaation kuluessa
muuttaa.
Ehdotuksen mukaan oikeuksia voidaan vahvistaa vain poliisimiehille,
rajavartiomiehille, riittävän voimankäyttövälineiden
ja voimakeinojen käyttökoulutuksen saaneille tullimiehille
ja Rikosseuraamuslaitoksen virkamiehille. Tätä valiokunta
pitää perusteltuna.
Samaten todetaan myös, että Suomella on pitkät
perinteet kansainvälisessä siviilikriisinhallinnassa
ja korkea ammattitaito ja kokemus ja myöskin kokenut henkilökunta.
Muutamin muutoksin yksimielisesti hallintovaliokunta on nämä lakiesitykset
hyväksynyt, mutta huomio on kiinnitetty palvelussuhteessa olevien
toimivaltuuksiin. Elikkä lakiehdotuksilla ei ole tarkoitus
puuttua toimialakohtaisiin säännöksiin
virkamiesten toimivaltuuksista. Todetaan, että poliisivaltuuksien,
kuten muidenkin viranomaisten toimivaltuuksien, tulee myös
siviilikriisinhallintaoperaatioissa perustua kaikilta osin lain
tasoiseen sääntelyyn, ei siis asetuksen tasoiseen.
Ja tämä siis koskee rajavartiomiehiä ja Tullin
ja Rikosseuraamusviraston virkamiehiä niin kuin myös
poliiseja. Elikkä säännöksiä esitetään
muotoiltavaksi niin, että viitataan kunkin henkilöryhmän
osalta toimialakohtaiseen sääntelyyn, vastaavalla
tavalla kuin voimakeinoissa.
Sitten myös huomautetaan siitä, että tähän
sisällytetään säännös
siitä, että lakiin perustuvat toimivaltuudet rajautuvat
operaatiokohtaisesti, nimenomaisesti näitten operaatioasiakirjojen mukaan.
Tämä hallintovaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.