7) Hallituksen esitys eduskunnalle vankeutta ja tutkintavankeutta
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että vankeuslakia,
tutkintavankeuslakia ja rikoslain eräitä rangaistusta
ja vankeutta koskevia säännöksiä täsmennettäisiin
lakien soveltamisessa esiin tulleiden muutostarpeiden mukaisesti.
Rangaistusajan laskemista koskeviin säännöksiin
ehdotetaan muutoksia, joita siirtyminen tietojärjestelmän
avulla tapahtuvaan rangaistusajan laskentaan edellyttää.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutoksia säännöksiin,
jotka koskevat vangin yhteydenpitoa vankilan ulkopuolelle. Muutoksia
ehdotetaan erityisesti tapaamisia ja sähköistä viestintää koskeviin
säännöksiin. Muutoksia ehdotetaan myös
säännöksiin, jotka liittyvät muun
muassa omaisuuden hallussapitoon ja tupakointiin vankilassa. Kurinpitoa
ja valvontaa koskeviin säännöksiin ehdotetaan
myös muutoksia. Yksinäisyysrangaistuksen enimmäispituutta lyhennettäisiin,
ja eristämistarkkailua koskevaa säännöstä täsmennettäisiin.
Viimeksi mainittu tarkoittaa käytännössä niin
sanottujen tarkkailuhaalareiden käytön mahdollistamista.
Vankeuslainsäädäntöä uudistettiin
vuonna 2006 laajalla kokonaisuudistuksella, ja rangaistusten täytäntöönpanosta
annettu laki ja tutkintavankeudesta annettu laki kumottiin, ja ne
korvattiin vankeuslailla ja tutkintavankeuslailla. Lainsäädäntöuudistuksen
keskeisenä tavoitteena oli saattaa vangin perusoikeudet
perustuslain edellyttämälle tasolle, minkä vuoksi
muun muassa vangin oikeuksia ja velvollisuuksia koskevat säännökset
siirrettiin lakiin. Lait ovat olleet voimassa nyt kahdeksan vuotta,
ja tänä aikana niiden soveltaminen on tuonut esille
eräitä muutostarpeita. Toisaalta vankeuden ja
tutkintavankeuden täytäntöönpanossa
on tapahtunut sellaisia muutoksia, jotka hallituksen esityksen mukaan edellyttävät
lainsäädännön tarkistamista.
Hallituksen esitys on laaja mutta myös hyvin valmisteltu,
mistä syystä kaikki lakivaliokunnan ehdottamat
muutokset hallituksen esitykseen ovat etupäässä teknisluontoisia.
Hallituksen esityksen tavoitteena on vähentää vankeuslain
ja tutkintavankeuslain tulkinnanvaraisuutta. Lisäksi esityksellä tavoitellaan
toiminnan tehostamista menettelyitä yksinkertaistamalla
ja tarpeettomia työvaiheita vähentämällä.
Lakivaliokunta pitää saamansa selvityksen perusteella
vankeutta ja tutkintavankeutta koskevan lainsäädännön
uudistamista tarpeellisena. Valiokunnan arvion mukaan esityksessä toteutuvat
hyvin esitykselle asetetut keskeiset tavoitteet. Ehdotetut muutokset
täsmentävät voimassa olevia vankeutta
ja tutkintavankeutta koskevia tulkinnanvaraisiksi tai sisällöltään
puutteellisiksi osoittautuneita säännöksiä tavalla,
jota saadun selvityksen perusteella pidetään vankeinhoidon
käytännön työn näkökulmasta
erityisen tervetulleena.
Valiokunnan mietinnössä eniten huomiota ovat
saaneet ehdotukset, jotka koskevat vankien kirjeenvaihtoa, vangin
sitomista ja tarkkailuhaalareita. Ensin mainitun kysymyksen osalta
vankilan järjestyksen ja yksittäisten vankien
turvallisuuden suojelemisen kannalta on olennaista, että vankilassa
pystytään rajoittamaan järjestäytyneiden
rikollisryhmien toimintamahdollisuuksia. Järjestäytyneiden
rikollisryhmien jäsenien välisessä viestinnässä viestin
lukemisen edellytykset täyttyvät useimmiten, mutta
viestiä ei voida lähtökohtaisesti pidättää esimerkiksi
sen perusteella, että siinä tiedustellaan nimettyä vankia
koskevia tietoja, ellei viestissä samalla esitetä esimerkiksi
uhkausta kyseistä vankia kohtaan. Mahdollisuus lukea tällaisia
viestejä ei siten poista sitä vaaraa, joka viestien
perille toimittamisesta aiheutuu vankilan järjestykselle
tai yksittäisen vangin turvallisuudelle. Toisaalta viestin
lähettäjänä voidaan käyttää ryhmiin
kuulumattomia vankeja, jolloin viestin lukemisenkaan edellytykset
eivät täyty. Saadun selvityksen perusteella vangeille
annettu oikeus viestien lähettämiseen sisäpostilla
toiselle osastolle sijoitetuille vangeille saattaa vaarantaa vankilan
järjestystä ja vankien turvallisuutta. Lakivaliokunta
katsoo edellä todetun perusteella, että vankien
välistä yhteydenpitoa on välttämätöntä joissain
tapauksissa rajoittaa.
Saadun selvityksen perusteella esimerkiksi Vantaan vankilalla
on suuria haasteita huolehtia vangin kuljetuksista, ja niiden järjestäminen
vie huomattavan osan vankilan erittäin rajallisista resursseista.
Asiaintilan helpottamiseksi lakivaliokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus jatkaa sellaisen säännöksen
valmistelua, jonka avulla vankikuljetusten turvallisuus voitaisiin
nykyistä paremmin taata. Valiokunnan mukaan relevantteja
näkökohtia säännöksissä voisivat
olla muun muassa kuljetettavien vankien määrä ja
kuljetusolosuhteet. Kaupunkialueella kuljetuksessa käytettyjen
autojen nopeus on alhainen, ja autot joutuvat pysähtelemään,
mikä kasvattaa vangin karkaamisvaaraa, joka saattaa siten
aiheuttaa vaaraa sivullisten turvallisuudelle.
Edellä todetun perusteella valiokunta esittää eduskunnan
hyväksyttäväksi seuraavan lausuman: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy kiireellisesti
valmistamaan lainsäädäntömuutoksia,
joilla vankikuljetusten turvallisuus voidaan taata nykyistä paremmin."
Vangin eristämistarkkailusta säädetään
vankeuslain 18 luvun 4 §:ssä. Sen mukaan — jos
on perusteltua syytä epäillä, että vangilla
on kehossaan kiellettyjä aineita tai esineitä — hänet
voidaan sijoittaa huoneeseen tai selliin, jossa kiellettyjen aineiden
tai esineiden poistumista hänen kehostaan voidaan ympärivuorokautisesti
tarkkailla ja valvoa. Pykälää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että eristämistarkkailussa
olevalta vangilta voidaan edellyttää erityisen
tarkkailuvaatetuksen käyttöä. Tällä vaatetuksella
tarkoitetaan niin sanottuja tarkkailuhaalareita, joita vanki ei
pysty itse riisumaan päältään.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella tarkkailuhaalarin käyttämisellä pystytään
ehkäisemään se, ettei vanki nielaise
uudelleen kehon sisällä kuljettamiaan aineita.
Huumeiden nielaisemisesta uudelleen aiheutuu suuri vaara vangin
terveydelle. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että tarkkailuhaalareiden käyttö ei
vähennä vangin valvontaa nykyisestä,
mutta sen käyttö tekisi valvonnasta tehokkaampaa.
Valiokunta pitää ehdotusta perusteltuna, mutta
pitää tärkeänä, että eristämistarkkailun
täytäntöönpanosta ja olosuhteista
annetaan tarkemmat säännökset valtioneuvoston
asetuksella.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotukset
hyväksytään vähäisin
muutoksin ja että eduskunta hyväksyy vanginkuljetusta
koskevan lausuman.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen. — Kiitos.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme jälleen
erittäin hyvää hallituksen esitystä,
lakihanketta. Otan siitä pari asiaa esille.
Otetaan ensiksi eristämistarkkailu ja tarkkailuhaalari.
Tämä on sikäli minullekin tärkeää, koska
olen saanut paljon yhteydenottoja operatiiviselta tasolta kentältä,
että vankiloiden turvallisuus on vaarantunut, kun tarkkailuhaalareiden käyttö jouduttiin
lopettamaan. Toki olen tehnyt toimenpidealoitteenkin siitä ja
olen iloinen, että nyt jälleen tämän
jälkeen tarkkailuhaalareita vankiloissa voidaan käyttää.
Kysehän on vankilan turvallisuudesta. Vankiloihin,
ikävä kyllä, menee paljon huumeita, toki vaarallisia
esineitäkin, mutta etupäässä huumeita,
jotka muodostavat sitten vakavan riskin vankilan turvallisuudelle,
sekä henkilökunnan turvallisuudelle että nimenomaan
myös sellaisten vankien turvallisuudelle, jotka haluavat
lusia rauhassa. Semmoisiakin vankeja on. Totta kai huumeet muodostavat
vaaran myös tälle kohdehenkilölle itselleen.
Nyt tässä säädetään
hyvinkin tarkasti, missä olosuhteissa tarkkailuhaalareita
saa käyttää ja kuinka pitkään
saa käyttää. Se on täysin perusteltua,
ja näin pitää olla. Ei voida lähteä siitä,
että vankilassa ei pystytä takaamaan vankilan
turvallisuutta, työturvallisuutta vain sen takia, että joku vaatekappale
katsotaan lainvastaiseksi sillä perusteella, että siitä ei
ole säädelty laissa. No, nyt siitä säädellään,
niin että tilanne on ok.
Joskus vain tuntuu, että vankiloissa kaikki pitää säätää lailla.
Enää vankilan sisäisillä määräyksillä ja
maalaisjärjellä ei ole mitään
tekemistä. Kuten kunnioitettu edustaja Zyskowicz on täällä ottanut
esille, missä säädetään,
että vankilassa saa pitää ovet lukittuina?
Ei missään, mutta katsotaan, koska siitä tulee
seuraavat moitteet, että tätä ei ole
säädelty missään. Mutta hieno
homma, nyt tämä tarkkailuhaalariasia on saatu
loppuun ja lakiin, ja vankiloiden turvallisuus paranee monella tavalla.
Arvoisa herra puhemies! Toinen asia on vangin sitominen, joka
on myös tässä lakivaliokunnan mietinnössä otettu
voimakkaasti esille. Vankihan saadaan toki sitoa, jos se on välttämätöntä karkaamisen
estämiseksi, väkivaltaisen käyttäytymisen
hillitsemiseksi, väkivallan torjumiseksi ja henkilökatsastuksen
turvaamiseksi. Tämä on ihan perusteltua, ja näin
pitää olla. Se on tapauskohtainen harkinta toki
aina.
Mutta sitten taas, kun mennään käytäntöön — tämä näyttää oikein
hienolta ja ihmisoikeussopimusten ja ihmisoikeusjuristien mukaan
loistavalta tällaisena — mutta kun mennään
käytäntöön, niin ongelmaksi
tuleekin vankien massakuljetukset esimerkiksi vilkasliikenteisillä paikkakunnilla,
kuten Helsingissä. Vantaan vankilasta tuodaan päivittäin
samassa kuljetuksessa useita vankeja tänne Helsingin käräjäoikeuteen
ruuhkaisen kaupungin läpi.
Jo edeltävässä työryhmässä oli
esitys, että tällaisissa tapauksissa saisi tehdä tämmöisen
joukkokahlitsemisen, mutta, ikävä kyllä,
se ei edennyt. Katsottiin, että se on yliampuvaa ja liikaa
rajoitetaan vankien perusoikeuksia. Minä en kyllä tuota
ymmärrä, koska hehän ovat jo menettäneet vapautensa.
Kun he ovat lukollisessa autossa, niin miksi heitä ei voi
siinä vaiheessa laittaa sen kuljetuksen ajaksi kiinni,
tehdään se sitten käsiraudoilla tai nippusiteillä?
En voi ymmärtää. Tämä on
nimittäin ongelma siinä tapauksessa, kun liikutaan
kaupunkialueella. On liikennevaloja, runsaasti pysähdyksiä,
ja jos tästä porukka karkaa autosta, niin saattaa
syntyä sivullisille vaaratilanteita yhtäkkiä,
kun tästä vanki lähtee pakoon ja häntä yritetään
saada kiinni. Saattaa tulla tilanne, joka pahimmillaan päättyy
jopa panttivankitilanteeseen.
Onneksi lakivaliokunta pani nyt tiukan velvoitteen tänne,
että tätä tämmöistä niin
sanottua joukkokahlitsemista kuljetuksen aikana tietyissä tilanteissa
lähdetään valmistelemaan, ja se on minun
mielestäni hyvä asia.
Kaikilta muilta osin katson, että hallituksen esitys
ja lakivaliokunnan mietintö ovat loistavat.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sama linja kuin aiemmassa yhteydessä jatkuu.
Todistajansuojeluohjelman käsittelyn yhteydessä kehuin
hallituksen kriminaalipoliittista linjaa, että siinä on
ryhtiä nyt nähtävillä esityksissä ja
myös valiokunnan huomioissa.
Nyt käsitellään vankeutta ja tutkintavankeutta koskevan
lainsäädännön muuttamista. Täällä otetaan
kantaa ehdonalaiseen vapauttamiseen, omien vaatteiden käyttöön
vankilassa, vangin kirjeenvaihtoon, henkilötarkastukseen,
vangin sitomiseen ja eristämistarkkailuun.
Eristämistarkkailusta muutama sana. Tämä liittyy
vankeuslain 18 luvun 4 §:n muutokseen, jossa pykälässä sanotaan,
että kun epäillään, että vangin
kehossa on kätkettynä kiellettyjä aineita tai
esineitä, niin silloin vanki voidaan sijoittaa erityistarkkailuhuoneeseen.
Nyt tämän pykälän muutos tuo
vielä sen, että voidaan edellyttää vangilta
niin sanotun tarkkailuhaalarin käyttöä. Muistan
keskustelun, kun aiemmin tässä salissa keskusteltiin
vankien tarkkailuhaalareista, niin tuolloin nousi vahvasti salin
toiselta laidalta henki, että se on epäinhimillistä.
Nyt tämän lain valmistelun yhteydessä perustuslakivaliokunta
on antanut lausunnon ja todennut, ettei tarkkailuhaalarin käyttö ole
epäinhimillistä. Ja niin kuin edustaja Tolvanen äsken
omassa puheenvuorossaan sanoi, niin tarkkailuhaalarin käyttö edistää vankiloiden
turvallisuutta ja valvonta silloin tehostuu. Eli jos vangilla on
kehossaan kätkettynä vaarallisia esineitä tai
yleisimmin huumausaineita, niin silloin, kun ne saadaan valvonnan
alla hallitusti vangilta pois, kaikkien turvallisuus vankilassa
on parempi, myös sen vangin, joka on kehoonsa kätkenyt
esimerkiksi huumausaineita ja aiheuttanut myös itselleen
siinä tilanteessa vaaran.
On oikein hyvä, että tämä lakiesitys
etenee ja hallituksen kriminaalipoliittinen ryhtiliike saa jälleen
jatkoa.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Varmaan kysymys on yleisemminkin yhteiskunnan — vaikea
sanoa, onko se ryhtiliike vai mikä liike, mutta järkiliike
siltä osin, että kyllähän esimerkiksi
vankikuljetukset ovat aina tietyllä lailla yksilön
kannalta poikkeuksellisia tilanteita. Silloin tietysti vaaditaan
yhteiskunnalta senkaltaisia toimenpiteitä, että se
varsinainen tehtävä pystytään
hoitamaan, on kysymys sitten vangin kuljetuksesta tai vankeinhoidosta
ylipäätänsäkin.
Humanismi ja inhimillisyys tai epäinhimillisyys tavallaan
eivät ole oikeastaan oikeita sanoja jossain suhteessa suomalaisessa
vankeinhoidossa ollenkaan. Enemmältikin pitää kuunnella
asiantuntijoita. Ja ketkä ovat asiantuntijoita vankeinhoidossa?
Kyllähän he ovat ne vanginvartijat ja ne viranomaiset,
jotka näitä tehtäviä hoitavat.
Jos lainsäädännön kautta
tätä yritetään "inhimillistää",
niin siinä käy juuri niin, että lopputulos
onkin niin, että koko vankilayhteisön elinolosuhteet
muuttuvat esimerkiksi juuri siihen suuntaan, mitä edustaja
Jokinen ja Tolvanen ovat omalta osaltaan kuvanneet, vaikkapa niin,
että huumeista tulee ongelma ja vankilat eivät
olekaan huumeettomia. Sitä sopiikin kaiken aikaa ihmetellä,
että kun jotkut pyrkivät huumeettomille osastoille,
niin miten se on yleensä mahdollista, että tätä siedetään.
Silloin on pakko kysyä, että onko sittenkin kysymys
lainsäädännöstä. Tokkopa
siellä vartijat ensimmäisenä ovat edistämässä esimerkiksi
päihteidenkäyttöä vankilan sisällä.
Tässä suhteessa kyllä lakivaliokunnan
on hyvä tämä asia pyrkiä tämän
hetken yhteiskunnan tilanteen mukaan selvittämään
ja katsomaan niin, että missä ne todelliset ongelmat
ovat, miten niitä voidaan hoitaa, ovatko ne sitten niitä haalareita
tai muita, joilla teknisesti voidaan asioita hoitaa. Se on jo enemmältikin
tekniikkaa.
Yhteiskunnan tulee säätää sellaiset
lait, että silloin kun on tapahtunut rikos, josta seuraa
rangaistus, niin rangaistusta pitää hoitaa myös
niin, että se on kaikkien osapuolten kannalta, myös tuomitun
mutta myös yhteiskunnan kannalta, oikein ja, totta kai,
myös kunnialla hoidettu.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä muutama sana vielä vankien
kuljetuksesta.
Lähtökohtahan sitomisessa on ollut se, että pitäisi
olla tavallaan yksilöstä lähtevä tarve
tai arvio siitä, että vangin sitomista tällaisessa
kuljetustilanteessa tarvitaan. Valiokunta kuitenkin kiinnitti huomiota
siihen, että turvallisuusnäkökulmat ovat
ne keskeiset kysymykset, jotka pitää ottaa huomioon.
Keskusteluissa ja asiantuntijakuulemisissa on noussut esille
se, että pelkästään taloudelliset
seikat eivät voi olla perusteena, mutta on varsin selvää,
että turvallisuusnäkökohdat pitää ottaa
huomioon. Tällä perusteella valiokunta onkin esittänyt
hyväksyttäväksi lausumaa, ja toivomme
tietysti, että eduskunta voi sen hyväksyä.
Yleiskeskustelu päättyi.