Täysistunnon pöytäkirja 137/2010 vp

PTK 137/2010 vp

137. TORSTAINA 13. TAMMIKUUTA 2011 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

VR:n irtisanomisten ja lomautusten estäminen

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Jos talous ei ole Euroopassa hallinnassa, niin kun tullaan tänne kotimaan rajojen sisäpuolelle, täällä taas ei liikenne ole hallinnassa. Täällä eivät kulje junat. Viime vuosi, viime talvi ja tämä talvi ovat olleet oikein katastrofaalisia esimerkkejä siitä, miten asioita ei pitäisi hoitaa. Jos ministeri pyytää omalta hallinnonalaltaan selvityksiä siitä, mikä siellä on mennyt pieleen, niin tilanne on tietenkin mielenkiintoinen.

Oppositiolle ja itse asiassa koko eduskunnalle tilannehan on ollut selvä jo useamman kerran. Eduskunta on hallitukselle ilmoittanut, että VR:n raideliikenteen käyttöön on liian vähän resursseja, liian vähän rahaa, liian vähän henkilöstöä ja liian vanha kalusto, jotta se, mikä heidän tehtävänsä on, onnistuttaisiin hoitamaan. Nyt VR:ssä käydään henkilöstön osalta yt-neuvotteluja tilanteessa, joka on ainutlaatuinen suomalaisessa historiassa.

Mitä ministeri ja hallitus aikovat tehdä, jotta näitä irtisanomisia tai lomautuksia ei toteutettaisi?

Puolustusministeri Jyri Häkämies

Arvoisa puhemies! VR on käynyt erittäin kovaa kuuria tässä viimeisten vuosien aikana. Tiedämme, että tavaraliikenne on romahtanut tämän viennin romahtamisen myötä. Toinen puoli, joka on erittäin haastava ja juuri näihin kysyjän vaikeuksiin viittaava, on radan rakentaminen, eli sitä mukaa kuin radan rakentamiseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja, se on luonnollisesti johtanut tähän. Toinen tekijä on tietenkin se, että myöskin VR-Rata on hävinnyt näitä urakoita.

Näistä kahdesta syystä yhtiössä on käyty näitä keskusteluja ja tehty sopeutustoimia, mutta korostan, että kohtuullisen hyvällä tuloksella eli yhdessä henkilöstöryhmien kanssa. Ei niin kauankaan sitten Rautatieläisten puheenjohtaja antoi muistaakseni Demari-lehdessä tunnustusta siitä, että yhtiön sisällä näitä keskusteluja hyvin rakentavasti on käyty ja löydetty henkilöstön kannalta pehmeitä keinoja sopeutua.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa puhemies! Ei tilanne ihan näin yksinkertainen ole. Koko maa kärsii tällä hetkellä siitä, että meillä liikenneyhteydet eivät toimi. Se on näin. Tämä maa rakennettiin 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, historiasta voitte oppia sen, sitä kautta, että liikenneyhteydet rakennettiin tähän maahan. Nyt kun me elämme 2000-lukua, meidän liikenneyhteytemme rapautuvat hurjaa vauhtia tällä hetkellä. Jos siihen liittyy vielä se, että VR-yhtiö lähtee irtisanomaan, se on historiallinen teko ja se on tämän hallituksen tekemän rahoituspolitiikan aikaansaamaa. Kysymys kuuluu:

Mitä te aiotte tehdä, jotta näitä irtisanomisia tai lomautuksia ei toteuteta? Me olemme menossa kevättä kohti, jolloin nämä talven vaikeudet itse asiassa maksimoituvat taas kerran, ja ensi kesänä esimerkiksi Pohjanmaan radan rakentamista toteutetaan puolella teholla. Suomella ei ole varaa siihen, jos me aiomme selvitä näistä, mihin ministeri Katainen ja pääministeri viittasivat. Siitähän tässä on kyse. Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta me saamme tämän asian hallintaan?

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Tähän kysyjän kysymykseen, mitä hallitus aikoo tehdä, ensinnäkin haluan todeta raideliikenteen panostuksista, että koskaan ei ole niin paljon laitettu raideliikenteen kehittämishankkeisiin rahoitusta kuin tällä vaalikaudella tässä selonteossa eli selonteossa on määritelty ne hankkeet, joita tuetaan. Mutta sen sanon ja myönnän ja olen ennenkin teille sen täällä sanonut, että perusradanpidossa kyllä tarvittaisiin enemmän rahaa.

Mutta sitten totean näihin akuutteihin ongelmiin viime viikkojen aikana, että olen nyt iltapäivällä käynyt erittäin pitkän palaverin Liikenneviraston ja VR:n johdon kanssa. Käytiin keskustelu siitä, mikä on Helsingin ratapihan pahin ongelma tällä hetkellä, ja siellä on kaksi asiaa, jotka olisi pitänyt pystyä ratkaisemaan jo aikaisemmin, jopa ennen tätä hallituskautta. Ne ovat asetinlaitteen uudistaminen, joka on kymmenen vuoden projekti, ja toisena matkustajainformaatiojärjestelmän käyttöönotto. Paljon aikaisemmin olisi pitänyt ottaa ne käyttöön ja laittaa liikkeelle, jotta niistä ei olisi tullut ongelmia näissä kovissa talviolosuhteissa tänä vuonna ja edellisenä vuonna.

Puolustusministeri Jyri Häkämies

Arvoisa puhemies! Kysyjälle suoraan kysymykseen suora vastaus, mitä omistaja on tehnyt. Omistaja on muun muassa luopunut, ei ole ottanut osinkoja yhtiöstä tässä vaikeassa tilanteessa. Toinen asia on se, viittasitte tähän Seinäjoen rataan, että yhtiön hallitus teki päätöksen, jonka omistaja on hyväksynyt, eli VR irrotti rahoitusta tähän rakentamiseen, vaikka se ei tuota rataa omistakaan, ja kaikki eivät edes siitä pitäneet. Nämä ovat niitä kysymyksiä.

Mutta jatkoksi siihen, mitä ministeri Vehviläinen totesi: Mennyt talvi niin kuin edellinenkin on ollut murheellinen, mutta on tärkeää muistaa, mitkä ovat ne syyt ja minkälaisiin korjaustoimiin on ryhdytty. On ilman muuta selvää, että vuodessa ei kaikkea ikään kuin sitä korjausvelkaa pystytä hoitamaan. Pääsyythän ovat todellakin Helsingin ratapihan ahtaus, toisaalta vanhentunut asetinlaite, johon ministeri Vehviläinen viittasi, joka maksaa noin 100 miljoonaa ja on äärimmäisen tärkeä, kiireellinen tulevan hallituksen ohjelmassa, ja kolmas on kuulutusjärjestelmä, tiedotusjärjestelmä asiakkaille.

VR teki heti viime vuoden jälkeen parannustoimia, ja niitä on pantu 10 miljoonan edestä toimeen, mutta ne eivät riitä tällaisissa ankarissa olosuhteissa.

Kimmo  Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Minä en tässä kohdassa kysynyt, mutta nyt käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn.

Puhemies:

Te olette painanut nappia.

Puhuja

Minulla ei kyllä tässä pala vihreä valo.

Mutta minä mielelläni kysyn kysymyksen, joka liittyy Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen ja rautateihin. On ollut paljon keskustelua siitä, että tätä yksityistämishanketta viedään eteenpäin, ja meillä on kansainvälisesti selvät näytöt siitä, muun muassa Englannista, että rautateiden yksityistäminen on johtanut vain suuriin vaikeuksiin. Me tiedämme, että tavaraliikennettä on yksityistetty, ja nyt on keskustelun alla myöskin se, että tätä paikallisliikennettä lähdettäisiin yksityistämään. Tiedustelen, onko hallitus tässä asiassa ja missä muodossa etenemässä, ja ollaanko tietoisia niistä vaikeuksista, mitä on koitunut, kun julkinen palvelu rautateillä on yksityistetty.

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Rahtipuolen osalta, tavaraliikenteen puolen osalta, 2007 edellisen hallituksen päätöksellä tehtiin kilpailu mahdolliseksi, ja tiedämme sen, että uusia operaattoreita tavaraliikenteen puolelle ei ole tullut. Henkilöliikenteen puolella ei ole tehty mitään uusia ratkaisuja eikä linjoituksia eikä myöskään tämä hallitus tee.

Mutta sen haluan todeta, että on eri asia kilpailuttaa kuin yksityistää. Englannissa tehtiin täydellinen yksityistäminen, ja siitä olen samaa mieltä kysyjän kanssa, että se ei todellakaan ollut onnistunut ratkaisu, ja he itsekin sen myöntävät.

Meillä on ollut tällainen työryhmä, joka on laajasti selvittänyt sitä, että jos me haluaisimme kilpailuttaa henkilöliikennettä, niin mitä se edellyttäisi. Se edellyttäisi esimerkiksi liikenteenohjauksen ottamista pois sieltä, missä se nyt on, se edellyttäisi koulutusjärjestelmän uudistamista, monia eri asioita. Ne ovat sitten kyllä seuraavan hallituksen asioita miettiä, lähdetäänkö siinä eteenpäin. Tämä työryhmä, joka nyt teki työnsä, selvitti näitä edellytyksiä, ja tämä hallitus ei tule tekemään päätöksiä tässä asiassa.

Kari Uotila /vas:

Arvoisa puhemies! Kun liikenneministeri vaati selvityksiä talviradanpidosta ja liikennevaikeuksista, niin siinä yhteydessä ainakin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan esititte myös huolenne joidenkin asemien sulkemissuunnitelmista, joita VR on tekemässä, muun muassa pääradalla olevan Jokelan aseman osalta ja Kemijärven osalta toisena. Siinä yhteydessä toitte ilmi — mistä olen aivan samaa mieltä — että palvelujen laadun ja matkustajien kannalta on erittäin tärkeää, että on lipunmyyntipalvelupisteitä ja on lämpimiä paikkoja, missä junaa odottaa.

Minkälaisen vastauksen olette näiden asemien sulkemisen suhteen saanut, ja jos olette saanut myöntävän vastauksen, oletteko sitä mieltä, että on perusteltua sulkea näitä asemia, muun muassa Pääkaupunkiseudun läheisyydessä olevan Jokelan aseman, joka on kuitenkin erittäin tärkeä ja palvelee suurta matkustajajoukkoa?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Liikennepolitiikan ja matkustajien näkökulmasta varmastikaan sulkemisella ei ole hyviä seurauksia, ne eivät paranna palveluita.

Sitten totean sen, että itse asiassa nämä ovat yhtiön asioita. VR Groupin asia on kyllä päättää tästä, ja omistajaohjauksesta tässä tilanteessa vastaa myös näiltä osin ministeri Häkämies. Mutta olen tänään käynyt kyllä keskustelua henkilökohtaisesti Mikael Aron kanssa tästä asiasta ja kertonut liikennepoliittiset näkemykset, että se ei välttämättä olisi hyväksi, ja vedonnut siihen, että he ehkä pohtisivat sitä vielä uudestaan. Se on se, mitä minä voin tässä tehdä, mutta tämä asia on yhtiön käsissä minun mielestäni.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.