Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Jos talous ei ole Euroopassa hallinnassa, niin
kun tullaan tänne kotimaan rajojen sisäpuolelle,
täällä taas ei liikenne ole hallinnassa.
Täällä eivät kulje junat. Viime
vuosi, viime talvi ja tämä talvi ovat olleet oikein
katastrofaalisia esimerkkejä siitä, miten asioita
ei pitäisi hoitaa. Jos ministeri pyytää omalta
hallinnonalaltaan selvityksiä siitä, mikä siellä on
mennyt pieleen, niin tilanne on tietenkin mielenkiintoinen.
Oppositiolle ja itse asiassa koko eduskunnalle tilannehan on
ollut selvä jo useamman kerran. Eduskunta on hallitukselle
ilmoittanut, että VR:n raideliikenteen käyttöön
on liian vähän resursseja, liian vähän
rahaa, liian vähän henkilöstöä ja liian
vanha kalusto, jotta se, mikä heidän tehtävänsä on,
onnistuttaisiin hoitamaan. Nyt VR:ssä käydään
henkilöstön osalta yt-neuvotteluja tilanteessa,
joka on ainutlaatuinen suomalaisessa historiassa.
Mitä ministeri ja hallitus aikovat tehdä,
jotta näitä irtisanomisia tai lomautuksia ei toteutettaisi?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! VR on käynyt erittäin kovaa
kuuria tässä viimeisten vuosien aikana. Tiedämme,
että tavaraliikenne on romahtanut tämän
viennin romahtamisen myötä. Toinen puoli, joka
on erittäin haastava ja juuri näihin kysyjän
vaikeuksiin viittaava, on radan rakentaminen, eli sitä mukaa kuin
radan rakentamiseen ei ole osoitettu riittävästi
määrärahoja, se on luonnollisesti johtanut tähän.
Toinen tekijä on tietenkin se, että myöskin
VR-Rata on hävinnyt näitä urakoita.
Näistä kahdesta syystä yhtiössä on
käyty näitä keskusteluja ja tehty sopeutustoimia,
mutta korostan, että kohtuullisen hyvällä tuloksella
eli yhdessä henkilöstöryhmien kanssa.
Ei niin kauankaan sitten Rautatieläisten puheenjohtaja
antoi muistaakseni Demari-lehdessä tunnustusta siitä, että yhtiön
sisällä näitä keskusteluja hyvin
rakentavasti on käyty ja löydetty henkilöstön
kannalta pehmeitä keinoja sopeutua.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei tilanne ihan näin yksinkertainen
ole. Koko maa kärsii tällä hetkellä siitä,
että meillä liikenneyhteydet eivät toimi.
Se on näin. Tämä maa rakennettiin 1800-
ja 1900-luvun vaihteessa, historiasta voitte oppia sen, sitä kautta,
että liikenneyhteydet rakennettiin tähän
maahan. Nyt kun me elämme 2000-lukua, meidän liikenneyhteytemme
rapautuvat hurjaa vauhtia tällä hetkellä. Jos
siihen liittyy vielä se, että VR-yhtiö lähtee
irtisanomaan, se on historiallinen teko ja se on tämän
hallituksen tekemän rahoituspolitiikan aikaansaamaa. Kysymys
kuuluu:
Mitä te aiotte tehdä, jotta näitä irtisanomisia tai
lomautuksia ei toteuteta? Me olemme menossa kevättä kohti,
jolloin nämä talven vaikeudet itse asiassa maksimoituvat
taas kerran, ja ensi kesänä esimerkiksi Pohjanmaan
radan rakentamista toteutetaan puolella teholla. Suomella ei ole varaa
siihen, jos me aiomme selvitä näistä,
mihin ministeri Katainen ja pääministeri viittasivat. Siitähän
tässä on kyse. Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta
me saamme tämän asian hallintaan?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tähän kysyjän
kysymykseen, mitä hallitus aikoo tehdä, ensinnäkin
haluan todeta raideliikenteen panostuksista, että koskaan ei
ole niin paljon laitettu raideliikenteen kehittämishankkeisiin
rahoitusta kuin tällä vaalikaudella tässä selonteossa
eli selonteossa on määritelty ne hankkeet, joita
tuetaan. Mutta sen sanon ja myönnän ja olen ennenkin
teille sen täällä sanonut, että perusradanpidossa
kyllä tarvittaisiin enemmän rahaa.
Mutta sitten totean näihin akuutteihin ongelmiin viime
viikkojen aikana, että olen nyt iltapäivällä käynyt
erittäin pitkän palaverin Liikenneviraston ja
VR:n johdon kanssa. Käytiin keskustelu siitä,
mikä on Helsingin ratapihan pahin ongelma tällä hetkellä,
ja siellä on kaksi asiaa, jotka olisi pitänyt
pystyä ratkaisemaan jo aikaisemmin, jopa ennen tätä hallituskautta.
Ne ovat asetinlaitteen uudistaminen, joka on kymmenen vuoden projekti,
ja toisena matkustajainformaatiojärjestelmän käyttöönotto.
Paljon aikaisemmin olisi pitänyt ottaa ne käyttöön
ja laittaa liikkeelle, jotta niistä ei olisi tullut ongelmia
näissä kovissa talviolosuhteissa tänä vuonna
ja edellisenä vuonna.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kysyjälle suoraan kysymykseen suora
vastaus, mitä omistaja on tehnyt. Omistaja on muun muassa
luopunut, ei ole ottanut osinkoja yhtiöstä tässä vaikeassa
tilanteessa. Toinen asia on se, viittasitte tähän
Seinäjoen rataan, että yhtiön hallitus
teki päätöksen, jonka omistaja on hyväksynyt,
eli VR irrotti rahoitusta tähän rakentamiseen,
vaikka se ei tuota rataa omistakaan, ja kaikki eivät edes
siitä pitäneet. Nämä ovat niitä kysymyksiä.
Mutta jatkoksi siihen, mitä ministeri Vehviläinen
totesi: Mennyt talvi niin kuin edellinenkin on ollut murheellinen,
mutta on tärkeää muistaa, mitkä ovat
ne syyt ja minkälaisiin korjaustoimiin on ryhdytty. On
ilman muuta selvää, että vuodessa ei
kaikkea ikään kuin sitä korjausvelkaa
pystytä hoitamaan. Pääsyythän
ovat todellakin Helsingin ratapihan ahtaus, toisaalta vanhentunut
asetinlaite, johon ministeri Vehviläinen viittasi, joka maksaa
noin 100 miljoonaa ja on äärimmäisen tärkeä,
kiireellinen tulevan hallituksen ohjelmassa, ja kolmas on kuulutusjärjestelmä,
tiedotusjärjestelmä asiakkaille.
VR teki heti viime vuoden jälkeen parannustoimia, ja
niitä on pantu 10 miljoonan edestä toimeen, mutta
ne eivät riitä tällaisissa ankarissa olosuhteissa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä en tässä kohdassa
kysynyt, mutta nyt käytän tilaisuutta hyväkseni
ja kysyn.
Puhemies:
Te olette painanut nappia.
Minulla ei kyllä tässä pala vihreä valo.
Mutta minä mielelläni kysyn kysymyksen, joka
liittyy Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen
ja rautateihin. On ollut paljon keskustelua siitä, että tätä yksityistämishanketta
viedään eteenpäin, ja meillä on
kansainvälisesti selvät näytöt
siitä, muun muassa Englannista, että rautateiden
yksityistäminen on johtanut vain suuriin vaikeuksiin. Me
tiedämme, että tavaraliikennettä on yksityistetty,
ja nyt on keskustelun alla myöskin se, että tätä paikallisliikennettä lähdettäisiin
yksityistämään.
Tiedustelen, onko hallitus tässä asiassa ja missä muodossa
etenemässä, ja ollaanko tietoisia niistä vaikeuksista,
mitä on koitunut, kun julkinen palvelu rautateillä on
yksityistetty.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Rahtipuolen osalta, tavaraliikenteen puolen
osalta, 2007 edellisen hallituksen päätöksellä tehtiin
kilpailu mahdolliseksi, ja tiedämme sen, että uusia
operaattoreita tavaraliikenteen puolelle ei ole tullut. Henkilöliikenteen puolella
ei ole tehty mitään uusia ratkaisuja eikä linjoituksia
eikä myöskään tämä hallitus
tee.
Mutta sen haluan todeta, että on eri asia kilpailuttaa
kuin yksityistää. Englannissa tehtiin täydellinen
yksityistäminen, ja siitä olen samaa mieltä kysyjän
kanssa, että se ei todellakaan ollut onnistunut ratkaisu,
ja he itsekin sen myöntävät.
Meillä on ollut tällainen työryhmä,
joka on laajasti selvittänyt sitä, että jos
me haluaisimme kilpailuttaa henkilöliikennettä,
niin mitä se edellyttäisi. Se edellyttäisi
esimerkiksi liikenteenohjauksen ottamista pois sieltä,
missä se nyt on, se edellyttäisi koulutusjärjestelmän
uudistamista, monia eri asioita. Ne ovat sitten kyllä seuraavan hallituksen
asioita miettiä, lähdetäänkö siinä eteenpäin.
Tämä työryhmä, joka nyt teki
työnsä, selvitti näitä edellytyksiä,
ja tämä hallitus ei tule tekemään
päätöksiä tässä asiassa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kun liikenneministeri vaati selvityksiä talviradanpidosta
ja liikennevaikeuksista, niin siinä yhteydessä ainakin
julkisuudessa olleiden tietojen mukaan esititte myös huolenne
joidenkin asemien sulkemissuunnitelmista, joita VR on tekemässä,
muun muassa pääradalla olevan Jokelan aseman osalta ja
Kemijärven osalta toisena. Siinä yhteydessä toitte
ilmi — mistä olen aivan samaa mieltä — että palvelujen
laadun ja matkustajien kannalta on erittäin tärkeää,
että on lipunmyyntipalvelupisteitä ja on lämpimiä paikkoja,
missä junaa odottaa.
Minkälaisen vastauksen olette näiden asemien
sulkemisen suhteen saanut, ja jos olette saanut myöntävän
vastauksen, oletteko sitä mieltä, että on
perusteltua sulkea näitä asemia, muun muassa Pääkaupunkiseudun
läheisyydessä olevan Jokelan aseman, joka on kuitenkin
erittäin tärkeä ja palvelee suurta matkustajajoukkoa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Liikennepolitiikan ja matkustajien näkökulmasta
varmastikaan sulkemisella ei ole hyviä seurauksia, ne eivät
paranna palveluita.
Sitten totean sen, että itse asiassa nämä ovat yhtiön
asioita. VR Groupin asia on kyllä päättää tästä,
ja omistajaohjauksesta tässä tilanteessa vastaa
myös näiltä osin ministeri Häkämies. Mutta
olen tänään käynyt kyllä keskustelua
henkilökohtaisesti Mikael Aron kanssa tästä asiasta ja
kertonut liikennepoliittiset näkemykset, että se ei
välttämättä olisi hyväksi,
ja vedonnut siihen, että he ehkä pohtisivat sitä vielä uudestaan.
Se on se, mitä minä voin tässä tehdä,
mutta tämä asia on yhtiön käsissä minun
mielestäni.