Täysistunnon pöytäkirja 137/2010 vp

PTK 137/2010 vp

137. TORSTAINA 13. TAMMIKUUTA 2011 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

Lentoasemien automaattisen säähavaintojärjestelmän toimintahäiriöt

Jyrki Kasvi /vihr:

Arvoisa puhemies! Edellinen kysyjä tyhjensi pankin, eli vaihdan kysymystä.

Suomen lentoasemilla ollaan ottamassa käyttöön automaattista säähavaintojärjestelmää. Lehtitietojen mukaan kuitenkin sekä Suomen Lennonjohtajien Yhdistys että Ilmavoimat ovat valittaneet, että järjestelmä tuottaa epätarkkaa tietoa eikä se kaikki tieto välity lennonjohtajille. Kysynkin:

Mihin toimenpiteisiin on ryhdytty, että tämä ilmeinen turvallisuusuhka ei realisoidu käytännön onnettomuuksiksi?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Olen tietoinen tästä. Tämä on ollut julkisuudessakin esillä, ja olen käynyt keskustelua tästä sekä Finavian että myös Trafin kanssa, ja minulle on heidän puoleltaan vakuutettu, että se järjestelmä toimii. Minulla ei ole syytä epäillä, että he eivät puhuisi niin kuin asia on. Olen kuullut näistä järjestelmän häiriöistä, mitä on, mutta toisenlaisiakaan päätöksiä sieltä puolelta ei ole tällä hetkellä tulossa.

Jyrki Kasvi /vihr:

Arvoisa puhemies! Ilmavoimat on yksi tärkeimpiä paikallisten säähavaintopalveluiden käyttäjiä, ja nämä palvelut tällä hetkellä tuotetaan yksityisesti. Samalla tavalla meillä yksityinen yritys tarjoaa esimerkiksi lentokenttäpalvelut.

Miten pystytään turvaamaan se, että Ilmavoimat pystyy toimimaan kaikissa tilanteissa? Saamani tiedon mukaan vastaan on tullut tilanteita, joissa kenttää ei ole saatu auki eikä koneita ole saatu ilmaan, koska tarvittavaa tietoa ja lennonjohtohenkilökuntaa ei ole ollut käytettävissä.

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Minun täytyy sanoa nyt, että minä en tunne yksityiskohtia Ilmavoimien osalta, mutta olemme valmiita, totta kai, toimittamaan ed. Kasville tästä lisäinformaatiota.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.