1) Hallituksen esitys laiksi kuntajakolain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on ollut käsiteltävänä olevasta hallituksen
esityksestä yksimielinen. Valiokunta on pitänyt
esitystä perusteltuna ja myös tarpeellisena ja
tarkoituksenmukaisena. Eräitä huomautuksia ja
muutosehdotuksia hallituksen esitykseen on kuitenkin tehty.
Hallituksen esityksessähän laskennallista
yhdistymisavustusta ehdotetaan maksettavaksi viiden vuoden aikana.
Avustusajan keston pitenemisen ja tästä johtuvan
enimmäismäärän nousun arvioidaan
lisäävän valtiolle aiheutuvia menoja nykyiseen
verrattuna 60 prosenttia (Hälinää — Puhemies
koputtaa) kutakin kuntajaotuksen muutosta kohti.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Väistö, jatketaan sen jälkeen
kun sali hiljenee.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa, että ensimmäisenä vuonna
menetykset korvattaisiin täysimääräisinä.
Tämän jälkeen kompensaatio vähenisi
ehdotuksen mukaan vuosittain, ja viiden vuoden kuluttua myös
näitä kuntia kohdeltaisiin samalla tavalla kuin
muita samankokoisia kuntia kohdellaan nykyisessä valtionosuussäännöstössä.
Ehdotuksen 40 §:ään sisältyy
myös kuntajaotuksen muutoksen yhteydessä tapauskohtaisesti päätettävä rahoitustuki
investointi- ja kehittämishankkeille. Tätä tukea
myöntää sisäasiainministeriö,
ja kohteet tulee neuvotella yhdessä kuntien ja tietysti
myös elinkeinoelämän kanssa. Lähtökohtana
on, että näillä investointi- ja kehittämishankkeilla
tuettaisiin alueen elinkeinoelämän, yhdyskuntarakenteen
ja ympäristönsuojelun sekä opetus- ja
kulttuuritoimen samoin kuin sosiaali- ja terveydenhuollon investointi-
ja kehittämishankkeita. Lähtökohtana
on, että tuesta ja sen määrästä neuvotellaan
erikseen kunkin kuntajaon muutosta koskevan hankkeen yhteydessä.
Hallintovaliokunta on selventänyt näiltä osin säännöstä niin,
että neuvottelujen yhteydessä valtion rahoitus
selvitettäisiin lähinnä niiden kohteiden
osalta, joita koskeviin hankkeisiin valtionosuutta tai -avustusta
myönnettäisiin. Näiltä osin
valiokunta toteaa, että lakiehdotuksessa oleva säännös
on osittain sekava ja vähän harhauttavakin.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää siis ehdotusta
perusteltuna ja on mietinnössään yksimielinen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi kuntajakolain muuttamisesta
on hyvä ja perusteltu. On myöskin hyvä se,
että hallintovaliokunta on ollut yksimielinen asiaa eteenpäin
viedessään. Tämä lakihan ei
pakota mihinkään, vaan antaa kunnille mahdollisuuden
vapaaehtoisesti kehittää seutukuntia ja maakuntia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunta on kiinnittänyt
ihan oikeisiin asioihin huomiota. Aikanaan lähetekeskustelussakin
käytettiin puheenvuoroja siitä, millaisia ovat
jotkin tulevat investoinnit, joita kuntiin mahdollisesti valtionapuina
olisi tulossa. Se kohta on tässä aika mutkikas.
Mutta uskon kyllä, että tämä tulee
edesauttamaan kuitenkin järkeviä kunnan osan tai
kuntien liitoksia ja on siinä mielessä minusta
ihan hyvä, koska nyt tiedetään, missä tilanteessa
ollaan. Ainakin itäisessä Suomessa, jossa näyttää siltä,
jotta väkimäärä useammassa
kunnassa vähenee, joissakin yhteyksissä joudutaan
tekemään semmoisia liitoksia, jotka olisivat ihan
järkeviäkin joissakin tilanteissa. Sen takia tämä antaa
yhden mahdollisuuden siinä ja tukee myös näillä pienillä porkkanoilla
liitosajattelua.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Rouva puhemies! Minusta on hyvä, että valiokunta
on mietinnössään puuttunut tähän
enklaavikysymykseen, vaikka se ei suoraan olekaan tässä lain
pykälätekstissä mukana. Parhaillaan on
vireillä esimerkiksi Mietoisten ja Mynämäen
kohdalla tilanne, jossa välttämättä olisi
oltava jokin järjestelmä, jolla kompensoitaisiin
niitä menetyksiä, joita aiheutuu tällaisissa
enklaavitilanteissa. Valiokunta on katsonutkin, että kuntien
pinta-alamenetykset ja asukasmäärän pienenemisestä johtuvat
valtionosuuksien vähennykset tulisi ottaa huomioon
myös eheyttämismenettelyssä. Tätä pidän tärkeänä ja
toivon, että tämä otetaan jatkossa hallitusportaassa
huomioon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä pitää myös
hallituksen esitystä valiokunnan tekemin tarkennuksin positiivisena,
myönteisenä asiana. On kuitenkin todettava, että Lipposen ensimmäinen
hallitus erityisesti leikkasi kuntien valtionosuuksia erittäin
voimakkaasti ja ajoi lukuisat kunnat suureen taloudelliseen ahdinkoon ehkä vähän
ajatellen, että näin saadaan kuntajakoa
uudistettua. Se keino oli hyvin epäoikeudenmukainen ja
karu niitä ihmisiä kohtaan, jotka asuvat haja-asutusalueilla
ja maakunnissa.
Toivottavasti tämä kuristuslinja on nyt päättynyt
ja tällä porkkanalinjalla jatketaan eli palkitsemalla
ja edistämällä kuntajaon järkevöitymistä ja terveitä,
hyviä kuntaliitoksia tällä mallilla eli
palkitsemalla kuntia siitä, että ne etsivät
tällaisia yhteistyömuotoja jopa niin pitkälle,
että kuntien yhdistymistä alkaa tapahtua. Näin
varmasti tulee tapahtumaankin. Annamme tälle täyden
tuen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kuntaliitokset näyttävät
olevan erittäin vaikeita toteuttaa, ja siihen on joka paikassa
tietysti omat syynsä, jossakin jopa historiallisia syitä.
Kuntarajaan näytetään suhtautuvan niin
tunteenomaisesti, että rakastetaan kuntarajaa enemmän
kuin palveluja, jotka näyttävät nyt rahan
puutteen vuoksi häviävän sieltä kuntarajojen
sisältä.
Esimerkiksi Kainuussa lähes kaikki kunnat ovat hakeneet
harkinnanvaraista valtionapua. Nyt tämä lakiesitys
ei tietenkään ratkaise näitä ongelmia,
mitä kunnissa on, mutta niitä ei myöskään
ratkaise se, että sinne laitetaan lisää rahaa, jos
mitään toiminnallisia muutoksia ei tapahdu. Esimerkiksi
terveydenhuollossa on tällä hetkellä tilanteita,
että on kuntia, joissa ei ole yhtään
terveyskeskuslääkäriä, ja vaikka
kuinka suurta palkkaa luvattaisiin, niihin ei tulekaan.
Nyt on mielestäni erittäin mielenkiintoisia
ratkaisuja lähdetty Oulun läänissäkin
hakemaan. Pohjois-Pohjanmaan puolella on haettu terveydenhuollon
osakeyhtiömallia, jossa kunnat ovat osakkaana ja sitä kautta
hakevat uusia toimintamalleja. Silloin myös investoinnit
tulevat järkevämmin toteutettaviksi, kun ei tarvitse
joka paikkaan tehdä suuria investointeja, vaan katsotaan, miten
työnjako on järkevää toteuttaa.
Siinä mielessä tämä laki on
erittäin tervetullut.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan oikein, tuollainen lyhytaikainen
taloudellinen tukiporkkana ei riitä, vaan sen lisäksi
vaaditaan myös muuta yhteistyön tehostamista ja
järkeistämistä.
Mutta, puhemies, esimerkiksi sairaanhoidon näkökulmasta
potilaan oikeudet on hyvä aina pitää mielessä.
Esimerkiksi erikoissairaanhoidon kohdalla kunnilla tuskin on esimerkiksi
Kaakkois-Suomessa mahdollisuuksia lisätä panoksia, vaan
siinä tarvitaan valtiovallan apuna ja mukana olemista.
Tässä nimenomaan professori, pääjohtaja
Jussi Huttusen johtama toiminta ja selvitystyö on hyvin
tärkeää.
Kaakkois-Suomessa Saimaan kaupunkia ollaan perustamassa linjalla
Lappeenranta—Joutseno—Imatra, ja eteläisessä Kymenlaaksossa Vehkalahden
ja Haminan kuntien yhdistyminen on edennyt ja etenemässä.
Arvoisa ed. Vähänäkki, joka itse on Vehkalahdelta,
hyvin tietää myös tämän
tilanteen. Näin ollen tässä samalla sekä porkkanat
että toisaalta taloudellisen tilanteen heikentyminen vievät
tätä prosessia eteenpäin.
Mutta vielä lopuksi, kuntalaisten näkökulma on
aina pidettävä tarkoin mielessä.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys on todellakin
hyvin ajankohtainen siinä mielessä, että monissa
osissa maata kuntien välinen yhteistyö ja mahdolliset
kuntaliitokset ovat vilkkaan keskustelun ja pohdinnan kohteina.
Uskon, että tämä esitys voi omalta osaltaan olla
vauhdittamassa näitä hankkeita.
Niin kuin täällä on jo todettu, lähetekeskustelussa
lakiesitys sai hyvin positiivisen vastaanoton ja silloin juuri kiinnitettiin
huomiota investointi- ja kehittämishankkeitten tukea koskevaan asiaan.
Minusta hallintovaliokunta erinomaisesti onnistui rajaamaan tätä sisäasiainministeriölle
asetettua
kuulemisvelvollisuutta vain niihin tahoihin, jotka mahdollisesti
ovat myöntämässä tukea niille
hankkeille, joita myöskin tämän lain nojalla
aiotaan tukea.
Yhdyn ed. Ala-Nissilän näkemykseen siitä, että enklaavimenettelyä koskeva
maininta tässä mietinnössä,
vaikka tämä lakiesitys ei nyt varsinaisesti sitä koske,
on aivan paikallaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö on
hyvin asianmukaisesti laadittu, ja siinä on myös
hyvin vahva sitä koskeva sisältö, mitä eduskunta
haluaa kuntaliitosasioissa. Erityisesti haluan tässä yhteydessä nostaa
esille myös muiden edustajien tapaan enklaavikysymyksen.
On hyvä, että valiokunta on ottanut tähän
kantaa selkeästi, ja toivottavasti myös sitten
sisäministeriössä aikanaan kuntaosastolla
tätä asiaa tutkitaan ja sisäistetään
tämä eduskunnan tahdonilmaisu niin, että nämä enklaavikysymykset
voidaan hyvin nopealla aikavälillä ratkaista tämän
kannanoton mukaisesti.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä säännöstö kuntien
yhdistymisestä kannustaa kuntajaotuksen muutoksiin. On
kuitenkin korostettava, että ratkaisu on kuntalaisilla,
kuntalaisten itsehallinnolla. Ymmärrän niin, että kuntien
yhdistymisiä on lähtökohtaisesti kahdenlaisia.
On kuntia, joiden yhdistyminen on luontevaa. Puhutaan reikäleipäkunnista.
Mutta sitten on taas kuntia, joissa kuntakeskukset nykyisellään ovat
hyvin etäällä toisistaan. Näiden
kuntien yhdistyminen ja palvelujen säilyminen on hyvin paljon
vaativampi tehtävä. Siitä syystä tietysti
pitää hyvin harkiten ja huolella ratkaista ja
tietysti yhdessä miettiä, jos yhdistymistielle
lähdetään, millä tavoin kuntalaisten
asema turvataan koko uuden yhdistyneen kunnan alueella.
Keskusta on korostanut tässä yhteydessä sitä, että tälläkään
lainsäädännöllä ei
juuri tuoda helpotusta siihen talousahdinkoon, jossa suuri osa kunnista
on. Pikemminkin voi käydä niin, että talouden
heikko tila jatkuu ennallaan, mutta vastaavasti palvelut tulevat
vähenemään tai ainakin keskittymään,
ja kustannuksia siirretään kuntalaisille ja elinkeinoelämälle.
Näin ei tietenkään saa edetä,
vaan pitää huolehtia selkeästi myös
siitä, että kunnilla on tosiasialliset mahdollisuudet vastata
niistä velvoitteista, joita lainsäädännöllä palvelujen
osalta niille on annettu.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän vielä huomiota tähän
enklaavikysymykseen. Valiokuntahan kuuli tässä asiantuntijoita,
ja me kyllä katsoimme, että tämä asukasmäärän
ja alueen pienenemisestä johtuva vähennys tulisi
ottaa näissä säännöksissä valtionosuuksia
myönnettäessä huomioon.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän esityksen yhteydessä on
korostettava vapaaehtoisia kuntaliitoksia. Nythän kuntia ikään
kuin houkutellaan näihin liitoksiin sillä, että kun
palveluja lyödään yhteen, niin ne ovat halvempia
tuottaa. Näinhän ei automaattisesti ole, vaan
yhtä tehokkaita ja edullisia palveluja voidaan tuottaa
myöskin pienissä yksiköissä. Nythän
on vaara se, että kun lyödään
yhteen kovin suuriksi, niin esimerkiksi sairaat joutuvat taas pyörien
päällä kulkemaan hyvin pitkiä matkoja. Kuka
laskee nämä kustannukset, mitkä menetykset
ihmisillä on, kun he hakevat kesken työpäivän
palveluja hyvin kaukaa? Sekä työaikaa että bensaa
siinä ainakin tuhlaantuu.
Sitten täytyy kiittää valiokuntaa
mietinnön hienosta enklaavikohdasta. Tässä ansiokkaasti on
otettu huomioon se, että tämä enklaavikysymys
voi olla hyvin kipeä asia joissakin kunnissa. Se olisi
kyllä ratkaistava ensin ennen kuntaliitosasioita pois puhtaalta
pöydältä ja vasta sitten olisi lähdettävä katsomaan,
onko halukkuutta kuntaliitoksiin. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa tämä on
hyvin kipeä kysymys.
Ed. Heinonen merkitään
läsnä olevaksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja valiokunnan siitä rakentama
mietintö ovat perusteltuja ja kannatettavia asioita. Tässä yhteydessä on
kuitenkin syytä tarkastella yleisemminkin sitä,
miten kunnat selviytyvät tehtävistään,
millä tavalla noista tehtävistä selviytymistä valtio
voisi tai miten sen suorastaan tulisi edesauttaa kuntia. Hallinnolliset ratkaisut
ovat yksi osa niitä toimia, joilla voidaan parhaimmillaan
auttaa tilannetta, tilannetta, joka monien kuntien kohdalla on ajautunut
suoranaisesti kriisiin, mutta hallinnollisten toimien lisäksi
tarvitaan tietysti myöskin taloudellisia toimia.
Haluan kahteen asiaan tässä yhteydessä kiinnittää erityistä huomiota.
Mielestäni hallituksenkin tulisi aktiivisesti arvioida
ja tarkastella sitä mahdollisuutta, että erilaisin
yhdistymisavustuksin, tai ei sitä käsitettä ja
nimikettä käyttäen, vaan erilaisin tukijärjestelyin
autettaisiin myös kuntien vapaaehtoista yhteistyötä,
sellaista vapaaehtoista yhteistyötä, joka jättää ja
sallii sinänsä kunnille hallinnollisen itsenäisyyden,
mutta joka yhteistyö merkitsisi monien kuntien tänään
erillään hoitamien toimien hoitamista jatkossa
yhteisin voimin ja yhteisin toimin.
Yksi tapa toimia tässä olisi ainakin kokeilujen kautta
selvittää se, voisiko kuntien työnjaossa
soveltaa hallintokunta- ja palvelukuntaperiaatetta ja -ideaa. Siinähän
idea olisi se, että kaikki kunnat säilyttäisivät
nykyiset normaalit hallintojärjestelynsä, kansa
valitsisi valtuuston, valtuusto hallituksen ja lautakunnan. Kunta
olisi vastuussa kaikista niistä tehtävistä ja
palveluista, joita se tänäänkin hoitaa,
mutta se ei käytännössä itse
tuottaisi kaikkia palveluja, välttämättä ei
mitään palveluja tuottaisi yksin. Palveluiden
tuottaminen voisi olla joko yhden ainokaisen kunnan tehtävä tai
nuo palvelut voitaisiin tuottaa perustettavan osakeyhtiön
tai muun yhtiömuodon muotoisessa järjestelyssä,
tai sitten nuo palvelut tuotettaisiin kaikkien kuntien yhteisesti
muodostaman kuntayhtymän toimesta. Idea tässä oli
se, että peruskunnille jäisi edelleenkin vastuu
tehtävistä, kansanvalta- ja demokratiaelimet,
mutta teho ja tehokkuus, synergia ja taloudellisesti tuottavammat
ratkaisut, haettaisiin nimenomaan siitä, että sopivissa
seutukunnissa ne tuotettaisiin vaihtoehtoisesti äsken mainittujen
yhteistyövaihtoehtojen puitteissa, osakeyhtiön,
kuntayhtymän, muun yhtiömuodon, tai niin, että yksi
ainokainen kunta nuo palvelut voisi tuottaa.
Arvoisa puhemies! Minun toiveeni on, että tämäntapaisia
ja ehkä ambitioltaan vähän matalampiakin
kuntien keskinäisen yhteistyön kokeiluja ja ehkä toteutuksiakin
myöskin valtion erilaisin tukitoimin, tähän
nyt käsittelyssä olevaan verrattavin tukitoimin,
pitäisi edesauttaa.
Toinen huomioni liittyy siihen, mikä kuntien talouden
tila tällä hetkellä on. Kaikesta huolimatta,
vaikka yhteistyökuvioitakin parannettaisiin, Suomessa on
todella paljon kuntia, joiden ongelmiin mitkään
hallinnolliset ratkaisut eivät tässä tilanteessa
tuo ratkaisuja. Tarvitaan valtiovallan tehokasta vastaantulemista
ja myötäelämistä niissä ongelmissa,
joita kunnat ovat kohdanneet.
Toissapäivänä Suomen Kuntaliitto
julkisti selvityksen, jonka mukaan yli sata kuntaa nostaa veroäyriä.
Kunnallisveroprosentti on ensi vuonna korkeammalla tasolla kuin
kertaakaan Suomen historian aikana. Sen lisäksi, että vähän
yli sata kuntaa nostaa veroprosenttia, suuri määrä muita
kuntia on todella suurissa vaikeuksissa. Suomessa on kutakuinkin
230 kuntaa, joiden taseisiin on kertynyt kolmen viime vuoden aikaan alijäämiä.
Ensi vuonna voimaan astuvan kuntalain mukaan kunnan, jonka taseissa
on tällaisia kertyneitä alijäämiä,
on vuodelle 2002 tehtävä näitten alijäämien
tasapainottamissuunnitelma, siis suunnitelma siitä, millä tavalla
seuraavan kolmen vuoden aikaan alijäämät
saadaan taseista pois. Tätä uusi laki edellyttää.
Palaan vielä hetkeksi siihen, että näin
monet kunnat joutuvat nostamaan verotusta. Kunnallisveron mediaani
kaiketi ylittää tällä hetkellä 18 prosenttia.
Jos muistan oikein, se oli jotain 18,2 prosenttia. Ollaan todella
korkeissa lukemissa. Mitä tämä käytännössä merkitsee
yhdistettynä siihen, mitä tässä talossa
ollaan muutoin tämän syksyn aikaan tekemässä?
Valtio-herra on luvannut, että valtionverotusta kevennetään. Täällä on
puissa esitykset, joitten mukaan näin tapahtuu. Ensimmäinen
käsittely suoritettiin eilen asteikkojen osalta. Mitä rikkaampi
on, sitä enemmän saa verotukseensa kevennystä valtionverotuksen
ratkaisujen kautta.
Mutta miten käy niissä kunnissa, joissa korotetaan
kunnallisveroprosenttia? Niissä kunnissa erityisesti niiden
pienituloisten, jotka eivät maksa valtionveroa, jotka maksavat
vain kunnallisveroa, näiden ihmisten kohdalla käy
sillä tavalla, että samaan aikaan kun valtio keventää toisten
eli rikkaitten verotusta, kunnallisveron noston seurauksena näiden
pienituloisten ihmisten veroprosentti kiristyy ensi vuonna, vuonna
2002. Samalla kertaa kun monet suomalaiset saavat iloita siitä,
että uusi verokortti kertoo ensi vuonna, että verotus
on keveämpää ensi vuonna, vuonna 2002,
kuin tänä vuonna, sadattuhannet suomalaiset saavat
verokortin, jossa seisoo kireämpi pidätystunnus
kuin tänä vuonna, vuonna 2001.
Keitä, vielä kertaalleen, ovat ne, joitten
kohdalla on keveämpi pidätysprosentti, ja keitä ne, joiden
verotusprosentti kiristyy, ed. Kuoppa? Keveämpi pidätysprosentti
on kaikista rikkaimmilla ihmisillä — eikö niin,
ed. Kuoppa — ja kireämpi veroprosentti, kiristynyt
verotus, kohtaa niitä, jotka ovat kaikista pienituloisimpia
kansalaisia, erityisesti niitä, jotka saavat erilaisia
sosiaalisia tulonsiirtoja. Ansiotulovähennyksen piiristä hallitus
heitti nämä kansalaiset ulos vuonna 1997. (Ed.
Kuoppa: Me vastustimme!) Tästä syystä näitten
ihmisten verotus kiristyy. Minusta tämä on aika
väärin. — Minä tiedän,
että ed. Kuoppa vastusti. Hänen kaltaistaan rohkeutta toivoisi
monille muille vasemmalla. Tiedän, että sitä rohkeutta
on silloin, kun käsi on taskussa ja nyrkissä,
mutta kun tähän saliin tullaan ja pitäisi nappulaa
painaa, on huomattavasti vaikeampi tehdä se.
Arvoisa puhemies! Syy siihen, että näin on käynyt,
että suuri osa kuntia on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa,
on yksinkertaisesti siinä, että Lipposen hallitus
on toteuttanut erittäin rajut ja kovat valtionosuuksien
leikkaukset. Hallitus kerta toisensa jälkeen, etunenässä sen
kuntaministeri Korhonen, on vakuuttanut, että joo joo, että vaikka
viime vuonna kävikin näin, että kuntien
väliset erot kasvoivat entisestään, niin
kyllä seuraavana vuonna tilanne helpottuu ja tasapainottuu.
Tottahan on se, että keskimäärin
kuntien taloudellinen tila onkin vähän parantunut.
Mutta on täysin toisin päin kuin Korhonen kerta
toisensa jälkeen on vakuuttanut: kuntien väliset
talouden erot ovat entisestään kasvaneet. Muistetaan, mitä Korhonen
täällä vuosi sitten syksyllä kertoi.
Muistetaan, mitä Korhonen täällä kaksi
vuotta sitten kertoi. Aina kun vuosi on eletty eteenpäin
ja katsotaan taaksepäin, todetaan, että entisestään
erot ovat kasvaneet. Näin on kerta kaikkiaan käynyt.
Kunnat ovat nyt joutuneet sellaiseen tilanteeseen, johon hallituksen
pitää antaa selvä vastaus. Kuntien on
yhtäältä kuntalain mukaan poistettava
alijäämät taseistaan. Laki edellyttää kunnilta sitä.
Toisaalta jos heikoimmassa asemassa olevat kunnat tekevät
niin rajuja leikkauksia kuntien palveluihin, mitä edellyttäisi
se, jos aiotaan päästä alijäämistä,
kunnan palvelut heikkenevät niin, että perustuslain
16 ja 19 § rikkoontuvat näissä kunnissa.
Nuo uuden perustuslain pykälät edellyttävät,
että jokaisella kuntalaisella on vissi oikeus sosiaalisiin
ja sivistyksellisiin palveluihin. Tätä käsitettä käyttäenhän
siellä puhutaan. Hallituksen pitää antaa
nyt vastaus, miten nämä kunnat menettelevät,
kumpaa lakia ne rikkovat, vai onko niin, kuten hallituksen pitäisi
toimia, että kuntien ei tarvitse rikkoa kumpaakaan lakia, vaan
hallitus huolehtii omin toimin, valtionosuuksin ja verojärjestelmätoimin,
siitä, että kunnat, nämä heikommatkin,
selviävät näistä tehtävistään.
Arvoisa puhemies! Totta kai on niin, että pääsyy
näihin ongelmiin, joita erittäin monissa kunnissa
on, jotka ongelmat eivät ole jonkin käsitteellisen
kunnan ongelmia, vaan jotka ongelmat viime kädessä kohtaantuvat
tavallisen ihmisen arkielämässä, totta
kai on niin, että viimekätinen syyllinen on Lipposen
hallitus omine toimineen. (Ed. Brax: Totta kai!) — Mutta
aivan erityinen vastuu, ed. Brax, tässä asiassa
kuitenkin on kunta-asioista vastaavalla ministerillä Martti
Korhosella.
Keskustan eduskuntaryhmän mielestä on pakko
esittää kysymys: Selviytyykö kuntaministeri Korhonen
hänelle uskotuista tehtävistä? Meistä valitettavasti
näyttää hyvin pahalta. Meidän
arviomme on, että kuntien selviytyminen nyt edellyttää valtiolta
vankkaa vastaantuloa. Me odotamme, että hallitus tämän
syksyn aikaan kertoo vastauksen äsken esittämiini
kysymyksiin. Kuntaministerin on osoitettava, onko hänen
paikkansa maan hallituksessa vai jossakin muualla.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä jää odottamaan
toimia erityisesti kuntaministeriltä, ja se erityinen perustelu
tuli jo kertaalleen sanotuksi: juuri hänen suullaan niin
monta kertaa on luotu odotuksia tulevasta, siitä, että ongelmat
poistuvat, juuri hänen lupauksiinsa luottaen kunnat ovat
eläneet, ja kerta toisensa jälkeen nämä lupaukset
ovat osoittautuneet täysin perättömiksi,
täysin paikkansa pitämättömiksi.
Ed. Korkeaoja merkitään
läsnä olevaksi.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Pekkariselle, että edellinen
kuntaministeri Backman kertoi Hallinto 2000 -uudistuksen yhteydessä,
että julkishallintoa Suomessa on 20 miljoonalle ihmiselle,
ja ongelmahan on siinä, että keskusta on johdonmukaisesti
vastustanut suurkuntien perustamista, vaikka byrokratiaa meillä on kunnissa
liikaa. Tämän päivän työvoimatilastojen
mukaan ainut ala, joka kasvaa Suomessa, on julkishallinto. Yrittäjyyttä täällä ei
ollenkaan nosteta painopistealueeksi sillä lailla, kun
minä vanhana yrittäjänä haluaisin,
koska kuntien talous on täysin riippuvainen yrittäjyydestä.
Jos me emme saa yrittäjyyttä missään
kunnassa nousemaan, aivan turha on ed. Pekkarisen, joka on huippuhyvä poliitikko,
kertoa tällaista salille.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen, menkää viemään
Savukosken kuntaan niitä yrityksiä, siellä niitä tarvittaisiin.
Kun hallinto- ja tarkastusjaostossa on kuultu näitä ongelmakuntia,
niin tilanne on se, että alle 2 000 asukkaan kunnat
joutuvat ottamaan 10 miljoonaa markkaa syömävelkaa
lähivuosina. Mutta ei tämäkään
ole totuus, vaan nämä kunnat eivät tule
saamaan sitä velkaa, koska ne ovat käytännössä lähellä konkurssitilaa.
Ne ajautuvat täysin mahdottomaan tilanteeseen, koska valtio
ei anna rahaa, luottolaitokset eivät tule antamaan rahaa,
kunnallisveroäyriä ei voida nostaa, tuloveroprosenttia
ei voida nostaa mahdottomuuksiin. Tämä on monen
Lapin kunnan tilanne, ja tilanne on kerta kaikkiaan katastrofaalinen,
eikä ole mitään näkymää,
millä ne voisivat tällä hallituksen politiikalla
selvitä.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarisen puheenvuoro oli hyvä ja
selkeä. Myös ed. Kuosmasen kannanotot olivat tietenkin
selkeitä. Hän peräsi yrittäjyyttä.
Toisaalta voisi kysyä, missä on tämän
hallituksen yrittäjyysohjelma, joka edesauttaisi kuntia
luomaan uusia työpaikkoja. Kysymys on nimenomaan työpaikkojen
puutteesta ja myös väestörakenteen muutoksesta.
Tänä aamuna kävin keskustelua yhden
pelkosenniemeläisen kanssa. Heidän kuntansa alueella
viime vuonna syntyi neljä lasta. Sitten kun katsotaan,
mikä on väestörakenne, se on vanhusvoittoinen.
Siellä pitää kuitenkin pitää ihmisten perusoikeuksista
huolta. Vastuu on näissä asioissa yhteiskunnan.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarinen toi esille, että kuntien
eriarvoistumiskehitys vain senkun jatkuu ja jatkuu eikä hallitus
tee mitään. Nyt ed. Pekkarisen olisi syytä kiinnittää huomiota
siihen kuntapakettiin, mikä nyt eduskunnan käsiteltävänä on
ja missä nimenomaan eriarvoistumiskehitykseen kovalla kädellä puututaan.
Vaurailta alueilta, varakkailta kunnilta leikataan huomattavia summia
jaettavaksi yli 400 köyhemmälle kunnalle. Leikkaukset
ovat enimmillään yli 2 000 markkaa asukasta
kohden, ja myöskin saamapuolella olevat kunnat saavat enimmillään
yli 2 000 markkaa per asukas, monet kunnat yli 1 000
markkaa per asukas.
Mitä keskustelun aikana tuli esille valtionosuuksista,
meillä on kuntia, joissa valtionosuudet pyörivät
yli 20 000 markassa per asukas, (Puhemies koputtaa) kuvitelkaa,
yli 20 000 markkaa per asukas.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu alkaa
saada aika erikoisia piirteitä. Syntyvyys Pelkosenniemellä tai
oikeastaan alhainen syntyvyys ja syntyvyyden puute Pelkosenniemellä ei ole
kyllä mielestäni hallituksen vika eikä kuntaministerin
vika. Olen sitä mieltä, että joutilaammat
ihmiset voisivat tehdä jotakin tämän
asian eteen.
Haluaisin todeta, että hallituksen esitys on erittäin
hyvä siitä syystä, että mehän
tiedämme, että jos on köyhä ihminen
ja menee naimisiin, kun kaksikin köyhää lyöttäytyy
yhteen, niin yleensä heidän yhteinen omaisuutensa
on hieman suurempi. Kun tässä nyt nähdään,
että kunnat hyvin ennakkoluulottomasti varmasti hakevat
partnereita, niin kyllä uskon, että kuntien talous
silläkin tavalla kohenee.
Mitä hallituksen esitykseen kaiken kaikkiaan tulee,
tiedätte, ettei Helsinkikään ole kovin
tyytyväinen tähän sinänsä,
mutta ymmärrämme tämän tässä vaiheessa.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tässä pienellä kikkailulla
ei näitä asioita hoideta, vaan on pyrittävä menemään
tarpeeksi syvälle näiden asioiden peruskysymyksiin.
Kyllä verotulojen tasaus on yksi merkittäviä asioita,
mihin pitää päästä,
ja siihen pitää kehittää ja
luoda perusteet pitkäjänteiseen normaaliin kuntien
kehittämiseen, että pystytään talous
hoitamaan. Yrittäjyys kuuluu ilman muuta sinne mukaan,
mutta kokonaisuus pitää olla ja edellytykset pitää luoda.
Ei tällä tavalla pikkuhiljaa kikkailemalla tästä mitään
hyvää lopputulosta voida saadakaan.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän ja eräiden muiden
puheenvuorojen osalta Lapin kuntataloudesta muutama sana.
Tunnustan ja totean, että hallituksen esitys, joka
on eduskunnassakin, tuo tietyltä osin kunnille helpotusta
taloudelliseen tilanteeseen sillä tavalla, että muun
muassa Lapissa niin sanottu Sailaksen paketti tuo rahaa yhteensä noin 200 miljoonaa,
mutta pitää suhteuttaa asia viime vuosien tapahtumiin
ja tapahtuneeseen kehitykseen. Vuodesta 93 alkaen Lapin kuntien
ja kuntayhtymien valtionosuudet vähenivät yli
50 prosenttia. Jos otetaan kehitys valtionosuuksien osalta ja vastaavasti
verotulojen osalta Lapin kuntien tuloista, tilanne on tänä päivänä se,
että Lapissa kuntien ja kuntayhtymien pitäisi
pystyä tuottamaan palvelut noin miljardi markkaa pienemmällä summalla
kuin vajaa (Puhemies koputtaa) kymmenen vuotta sitten, eli tässä paketissa
korvataan vajaa viidesosa siitä menetyksestä.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kokkonen, perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana
teidän tulee tietää ja te tiedätte
sen, että viime kädessä valtio on se,
jonka tulee pitää huolta siitä, että perustuslain
mukaiset palvelut, perusoikeudet tulevat toteutumaan. Tästä vastuusta
valtio ei voi perääntyä eikä voi
sitä väistää. Meidän
pitäisi olla ensimmäisenä puolustamassa
perustuslain mukaisia oikeuksia kaikille Suomen kansalaisille.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasella on todella hyvä muisti,
minä tiedän sen, mutta joskus aina tahtoo vähän
pettää se muisti.
Mitä tulee siihen, miten keskusta suhtautuu kuntaliitoksiin:
Silloin kun ne ovat järjellisiä, niillä on
perusteet olemassa ja kun kuntalaiset sitä haluavat asianomaisissa
kunnissa, me kannatamme kuntaliitoksia. Kun minä olin ministerinä,
kuntia liitettiin yhteen Suomessa enemmän kuin viimeisen
20 vuoden aikana kenenkään muun ministerin aikana.
Eikö niin, ed. Kuosmanen?
Mitä tulee vielä Lapin kuntien tilanteeseen, Lapissa
on todella erityisen vaikea muutamissa kunnissa tilanne, mutta ei
niitä esimerkkejä tarvitse pelkästään
sieltä hakea. Tässä on 230 sellaista
kuntaa, joiden kohdalla vaikeudet ovat todella suuret ja kymmenien
kuntien kohdalla aivan kriisiin asti ulottuvat vaikeudet. On totta
se, että ensi vuonna lakisääteisten ratkaisujen
ansiosta tilanne jonkin verran helpottaa tai tasapainottuu,
mutta samalla, ed. Hemmilä, valtio vetää monella
tavalla muutoin mattoa näitten heikossa asemassa olevien
kuntien selviytymisen alta. Niin käy monien seikkojen summana.
Tästä syystä tarvitaan nyt vastaantuloa
hallituksen toimesta.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Puutun vain ed. Korkeaojan valiokuntamme
puheenjohtajalle Kokkoselle heittämään
haasteeseen taikka väitteeseen, jota pidin kyllä ala-arvoisena
ja edellisen valiokunnan jäseneltä ed. Korkeaojalta
kohtuuttomana.
Jos puhutaan perustuslain tasa-arvoasetelmista, silloin on aivan
yhtä oikeutettua puhua myös siitä, että meillä on
Helsingissä pitkäaikaistyöttömiä enemmän
kuin koko Pohjois-Karjalassa. Jos puhutaan perustuslain tasa-arvoasioista,
silloin on asetettava kaikki Suomen kansalaiset samalle viivalle
eikä omia sitä vain tiettyjen ihmisten osalle.
Kyse on yhtä lailla silloin syrjäseutujen kuin
myös taajamien huono-osaisista ihmisistä.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusta syytetään
väestönkasvusta, että se on hallitsematonta
ja nimenomaan tapahtunut Lipposen hallitusten aikana. Tänään
on jaettu nähtävästi kaikille kansanedustajille
Helsingin seudun asuntoraportti, jossa liitelehtenä kerrotaan,
että itse asiassa väestönkasvu Helsingin
seudulla alkoi Ahon hallituksen aikana hyvin voimakkaana. Siihen
nähden kasvu, mikä silloin tapahtui, ei ole yhtään
pienempää kuin se, mikä on tapahtunut
sen jälkeen. Nyt väestönkasvu on jopa
hidastunut määrällisesti viime vuosina.
Mitä tulee tasaaviin toimenpiteisiin, täytyy muistaa,
että kyllä Uudeltamaalta siirtyy valtavat summat
rahaa. Esimerkiksi seuraavalla rahastokaudella on laskettu Uudenmaan
liitossa, että se on 7 000 markkaa jokaista Uudenmaan alueen
asukasta kohti tulevina kuutena vuotena. Elikkä täytyy
muistaa myös nämä rahansiirrot tässä mielessä,
vaikka tunnustan, että ongelmia köyhissä,
pienissä kunnissa ympäri maata on.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Uotilalle 7 000
markasta, että siihen liittyy se, että kun tänne,
niin kuin Oulun seudullekin, muuttaa joku, se on 500 000
markan inframeno, kun vanhaa infraa ei ole olemassa.
Mutta ed. Korkeaojalle: Äsken lausuitte julki periaatteen,
että on valtion vastuu hoitaa nämä tasaukset,
jos näin voidaan sanoa. Eikö silloin tehdä yksinkertaisesti
niin, että silloin, kun on tällainen vaikea alue,
nämä peruspalvelut siirretään
suoraan valtion piikkiin? Valtio ylläpitää ne, vastaa
niistä ja myöskin siitä standardista,
millä ne toteutetaan. Silloin tämä keskustelu
on tarpeeton.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan muutamalla sanalla haluan kommentoida
myöskin käytyä keskustelua. Kyllähän
me kaikki varmasti kuntarakenteen osalta olemme siinä mielessä samaa
mieltä, jos ajatellaan, että Suomessa on tällä hetkellä yli
400 kuntaa, joista yli 300 on hakenut harkinnanvaraista rahoitusavustusta.
Mutta täytyy nyt muistaa, kun näitä hallituksen
toimenpiteitä niin kovasti salissa kritisoidaan, että tämän
hallituskauden aikana muun muassa aluekeskushankkeet, seutuyhteistyöhankkeet
ovat lähteneet liikkeelle, joiden tarkoituksena nimenomaan
on alueellisesti kehittää palvelutuotantoa ja
kuntien välistä yhteistyötä ja
viedä sitä eteenpäin.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin ed. Korkeaojalle todeta, että meillä julkinen
valta on vastuussa siitä, että kansalaisten perusoikeudet toteutuvat.
Julkinen valta sisältää sekä valtion että kunnan.
Ei ole niin, että valtio yksin olisi tästä vastuussa.
Ed. Pekkarinen totesi, että hän oli niin hyvä puhemies,
että hänen ministerikautenaan kuntia liitettiin
ennennäkemättömästi yhteen.
Jos näin on, mikä teitä estää kohentamasta
maan oloja kansanedustajana? Ei ole kiellettyä oppositiosta tehdä hyvää.
Ihmettelen, miksi te ette halua Suomen kansan oloja kohentaa, jos
teillä kerran on valta ja voima siihen.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuulosti erittäin hyvältä kuulla
ed. Pekkariselta kehuja hallituksen politiikalle siinä mielessä,
että hän todellakin tunnustaa ja tunnistaa sen,
että hallitus on nyt kovalla kädellä puuttunut
kuntien eriarvoistumiskehitykseen. Näin me kuulimme. Mutta
kiinnostaisi myös kuulla, mitkä ovat ne tekijät,
joilla hallitus samanaikaisesti kuitenkin vetää mattoa
näitten kuntien alta. Kiinnostaisi tietää yksityiskohdittain,
mitkä ne tekijät ovat.
Toinen asia on, että täällä on
vähätelty opposition puolelta niitä toimenpiteitä,
joilla eriarvoistumiskehitystä ollaan rajusti korjaamassa.
Onko esimerkiksi vähäistä se, että jopa
2 000 markkaa asukasta kohden siirretään
köyhemmille kunnille vauraimmilta alueilta? Helsinki menettää lähes
miljardi markkaa, Salon kaupunki menettää pitkälti
yli 100 miljoonaa markkaa. Ne ovat vauraita alueita. Samanaikaisesti
verotulotasauksella esimerkiksi ed. Mauri Salon (Puhemies koputtaa)
kotikunta Somero saa yli 20 miljoonaa markkaa.
Ensimmäinen varapuhemies :
(koputtaa)
Minuutti on ylittynyt!
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti. Minusta hallituksen esitys on hyvä askel
oikeaan suuntaan. Sitä kai ei kukaan täällä kiistä.
On aika jännää, että tässä positiivisessa
tilanteessa olette kokonaan, lähinnä arvoisat
keskustapuolueen edustajat, unohtaneet sen, että pääkaupungille
tämä kaikki on kuitenkin negatiivista iskua. Viittaan muun
muassa ed. Uotilan puheenvuoroon. Joskus tulee raja siinäkin
vastaan, miten paljon veturista otetaan polttoainetta pois, ennen
kuin koko juna pysähtyy. Jään tässä keskustelussa
erityisesti ihmettelemään sitä, että niiltä kunnilta, jotka
kiistatta ovat vaikeuksissa — Lapissa aivan erityisesti
on useita kymmeniä kuntia, jotka ovat vaikeuksissa — te
ette penää heidän omaa yritystään
tähän rinnalle vaan kaiken pyynnön te sälytätte
valtion vastuulle. Te olette mieron tiellä, ikävä kyllä,
siinä asiassa. Raja tulee teillä vastaan nopeammin
kuin uskottekaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Pekkarinen ja Korkeaoja, koska heihin ovat kohdistuneet useimmat
kommentit.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä kuulla ed. Hemmilän
huoli. Varmaan Varsinais-Suomessakin ollaan kiinnostuneita kuulemaan, että hän
on huolissaan Helsingistä, jonka vuosikate edellisenä vuonna
oli yli 2,5 miljardia markkaa, joka oli aivan omissa sfääreissään
verrattuna moniin muihin kuntiin, jos vähän yli
miljardi meneekin siitä 2,5 miljardista pois.
Mitä tulee kuntaliitoksiin, ed. Kokkonen, en minä niitä kehuskellut
sen kummemmin. Syntyi edellytykset, kun kuntalaiset halusivat, ja
kun he halusivat, keskusta oli tukemassa kuntalaisten haluamaa tahtoa.
Näin me teemme myöskin oppositiosta käsin.
Kaikissa niissä kunnissa, joissa kuntalaiset haluavat kuntaliitokset,
me kannatamme ratkaisuja, jotka pohjaavat kuntalaisten tahtoon.
Mitä tulee vielä siihen, mitä nyt
on tapahtumassa, ed. Hemmilä ja muut, samaan aikaan kieltämättä hivenen,
muutama sata miljoonaa markkaa, muuttuu olemassa olevien lakien
pohjalta valtionosuuksien ja verotulojen kohtaantuminen, mutta samaan
aikaan aluekehityksen ja toisaalta veroratkaisujen vaikutukset ovat
sellaisia, että niiden, jotka ovat vanhastaan olleet vaikeuksissa,
vaikeudet kasvavat rajusti entisestään, ja tämä on
sitä maton menestyksen alta pois vetämistä,
jota hallitus suorittaa.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Braxille haluan painokkaasti sanoa sen,
että sillä, että vaadin perustuslaillisia
oikeuksia Savukosken kunnan asukkaille, en suinkaan tarkoita sitä,
etteivät samat perustuslailliset oikeudet kuuluisi myös
helsinkiläisille. Yhtä painokkaasti vaadin, että myös
siitä puolesta asiaa pidetään huolta,
eivätkä nämä ole keskenään
ristiriitaiset vaan yhden suuntaiset pyrkimykset.
Mitä tulee, ed. Pulliainen, työnjakoon kuntien ja
valtion välillä, meidän järjestelmämme
on sellainen, että valtion tulee huolehtia siitä,
että kunnilla on edellytykset hoitaa perustuslain mukaiset
tehtävät.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ajattelin palata päivän
varsinaiseen aiheeseen eli ilmeisesti yksimielisesti hyväksyttävään
hallituksen esitykseen kuntajakolaista ja jättää tämän vaalitaktisen
lämmittelykeskustelun sikseen. Nimittäin Suomessa
on 448 kuntaa, ja joskus minua fiksumpi kolumnisti laski, että noin
joka 10 000. suomalainen — ja siinä ovat
mukana lapsetkin — on kunnanjohtaja. Kun ajatellaan asukasmäärää,
se kertoo jotain siitä, mihin osa verorahoistamme menee.
Pienet kunnat ovat varmasti demokratian ja paikallistunteen
kannalta merkittäviä asioita, enkä väheksy
ollenkaan niiden merkitystä asukkaille, mutta niin kauan
kuin ne maksavat verorahoissa turhina päällekkäisinä virkajärjestelyinä,
byrokratiana, meidän on oikeasti uskallettava miettiä,
miten siltä osin voidaan tehdä ratkaisuja. Otan
vain yhden esimerkin, jonka tunnen erittäin hyvin.
Olen valtion liikuntaneuvoston erityisliikuntajaoston puheenjohtaja
eli vammaisten lasten, nuorten, aikuisten ja vanhusten liikuntaa
hoitavan jaoston puheenjohtaja. Liikuntalaki on pakottanut meidät
tekemään arvioinnin siitä, miten liikuntalaki
toimii, ja meidän jaostomme osalta nimenomaan pääsääntöisesti
vammaisten ihmisten osalta. Lain vaatima arvioselvitys on hyvin pitkälle
valmis, ja tulos on yksiselitteinen. On hyvin dramaattinen raja
kansalaisten, varsinkin tässä tapauksessa vammaisten,
saamien palveluiden suhteen silloin, kun kunta pienenee alle 10 000
asukkaan kunnaksi. Yli 10 000 asukkaan kunnissa vammaisten
liikunta-asiat on järjestetty joko yhteistyöllä tai
kunnan sisällä vähintäänkin kohtuullisesti,
toki en missään tapauksessa ole tyytyväinen
siltäkään osin kaikkeen. Mutta selvitys
näyttää dramaattisen romahduksen sen
jälkeen, kun mennään sitä pienempiin
kuntiin. Vaikka kuinka pitkään on yritetty kannustaa
ja avittaa vapaaehtoista yhteistyöjärjestelyä pienten
kuntien osalta näissä asioissa, valitettavasti yhtä jokilaakson
lupaavaa kokeilua lukuun ottamatta mitään ei ole
tapahtunut.
Sen takia minulla on suuria odotuksia tälle toivottavasti
yksimielisesti hyväksyttävälle laille
ja sille asennemuutokselle, jota todennäköisesti
tarvitaan, ei välttämättä kuntien
yhdistämisen mutta palveluiden osalta, konkreettisiin,
pysyviin yhteistyömuotoihin siirtymisessä. Se
on varsinkin heikommassa asemassa olevien kansalaisten kannalta
näköjään välttämätöntä.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.