2) Hallituksen esitys vuoden 2002 toiseksi lisätalousarvioksi Hallituksen esitys vuoden
2002 toisen lisätalousarvioesityksen
(HE 199/2002 vp) täydentämisestä
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta esittää hallituksen
esitystä tämän vuoden toiseksi lisätalousarvioksi
hyväksyttäväksi, ryyditettynä yhdellä momenttikohtaisella
muutoksella ja kahdella ponsilausumalla.
Tuo yksi konkreettinen muutos, jonka valiokunta on tehnyt hallituksen
esitykseen, koskee liikenneministeriön hallinnonalaa ja
perustienpidon määrärahaa. Tieliikelaitoksen
voiton tuloutus vuodelta 2001 oli noin 16,8 miljoonaa euroa, ja
valiokunta esittää aiemmin linjatun mukaisesti,
että se kokonaisuudessaan ohjataan perustienpitoon. Hallitus
esitti, että vain puolet tästä Tieliikelaitoksen
voiton tuloutuksesta eli 8,4 miljoonaa euroa ohjattaisiin perustienpitoon.
Perusteluna tälle on eduskunnan jo aiemmin ottama vastaava
kanta Tielaitoksen uudistamisen yhteydessä sekä halu
pysäyttää tiestön rappeutuminen. Määräraha
tulee osoittaa etenkin liikenneturvallisuutta parantaviin hankkeisiin
niin, että eri tiepiirien tarpeet otetaan tasapuolisesti
huomioon. Varmaan tästä asiasta sitten liikennejaoston
puheenjohtaja, jolla on seuraavana puheenvuoro, voi selostaa vielä enemmän.
Toisella lausumalla valiokunta kiirehtii hallitukselta toimenpiteitä työministeriön
työllistämistukimäärärahojen
käytön tehostamiseksi ja alueellisen päätäntävallan
lisäämiseksi. Tästähän
oli keskustelua täällä salissa jo eilen.
Valiokunta on nähnyt ongelmaksi sen, että näitä työllistämistukimäärärahoja
pitäisi voida joustavammin käyttää eri
alueilla ja tehokkaasti niin, että saavutetaan paras mahdollinen
vaikuttavuus. Tätä haittaa nykyinen liian yksityiskohtainen budjetointi,
koska nämä määrärahat
on sidottu eri käyttökohteisiin ja näiden
eri käyttökohteisiin sidottujen momenttien niin
sanottu ristiinkäyttö eli käyttötarkoituksen
muuttaminen kesken vuoden on varsin monimutkaista. Myös
määrärahojen jakoperusteiden pitäisi
vastata paremmin alkuperäisiä arvioituja käyttötarpeita.
Toinen lausuma koskee asuntoasioita. Valiokunta kiirehtii vielä näillä valtiopäivillä
toimia aravalainajärjestelmän
korjaamiseksi niin, että korko-, vuokra- ja käyttövastiketasoa
voidaan alentaa ja edellytyksiä asetettujen tuotantotavoitteiden
saavuttamiseksi parannetaan. Valiokunta katsoo aravajärjestelmän
olevan vakavassa kriisissä, joka saattaa johtaa koko sosiaalisen
asuntotuotannon näivettymiseen. Aravalainaehtojen parantaminen
on välttämätöntä, jos
asetetut tuotantotavoitteet halutaan saavuttaa. Tavoitehan oli tänä vuonna
rakentaa 13 000 asuntoa, mutta odotettu toteutuma on vain
8 000 asuntoa. Valiokunta katsoo, että ne korjaukset,
mitä hallitukselta tänä vuonna on aravajärjestelmään
tullut, eivät ole riittäviä eivätkä vielä tarpeeksi
vauhdita rakentamista.
Muista asioista, joihin valiokunta on ottanut kantaa, mainittakoon
aivan lyhyesti, että valiokunta puoltaa esitettyä kansainvälistä teknologiapalkintoa,
kiinnittää huomiota Ulkomaalaisviraston määrärahatarpeisiin
turvapaikka-asioiden hoidossa ja dna-testauksessa turvapaikanhakijoiden
osalta. Valiokunta on huolestunut Itä-Suomen tavoite 1
-ohjelman rahoituksesta ensi vuonna ja pitää tärkeänä joukkoliikenteen
palvelujen määrärahan riittävyyttä.
Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
Oy Veikkaus Ab:n tuottoarvion oikeellisuuden parantamiseen ja Veikkauksen
voittovaroista rahoitettavien toimintojen turvaamiseen. Tämä on varmasti
yksi vakavimpia asioita ja huolenaiheita, jos ajatellaan kulttuurin,
nuorisotyön ja liikuntatoimen rahoitusta esimerkiksi ensi
vuoden talousarviossa. Ongelmahan on se, että Veikkauksen
tuottotavoite on budjetoitu liian korkeaksi ja näyttää tosiaan,
että tänäkään vuonna
se ei toteudu eli Oy Veikkaus Ab:n tuottoarviota tältä vuodelta
alennetaan nyt tässä yhteydessä 41,5 miljoonalla
eurolla. Ja näyttää siltä, että tilanne jatkuu
samanlaisena myöskin ensi vuonna, että ensi vuodenkaan
talousarviossa ei päästä siihen, mitä oletettiin
siinä esityksessäkään, mikä tänne syyskuussa
tuotiin.
Tällä kertaa Veikkauksen rahoitusvajetta katetaan
sekä aikaisempina vuosina kertyneillä niin sanotuilla
Veikkauksen säästövaroilla että myöskin
siirtämällä edunsaajille, kulttuurin,
nuorisotyön, liikunnan tarpeisiin, myös yleisiä verovaroja.
Kaiken kaikkiaan on tultu tilanteeseen, että erityisesti
veikkausvoittovaroilla rahoitettavat kulttuuritoiminnot ovat joutumassa
suuriin vaikeuksiin, jos ei tähän valtion ensi
vuoden talousarviossa saada sellaista linjausta, että sitten
verovaroilla rahoitetaan ne osuudet, jotka Veikkauksen alentuneen
tuottoarvion takia ikään kuin jäävät
rahoituksen puolesta ilmaan. Olisi aika mahdoton ajatus se, että kulttuuri-,
liikunta- tai nuorisotyötä leikattaisiin ja karsittaisiin
niin paljon, että sitä kautta katettaisiin Veikkauksen
alentunut tuottotavoite. Tässäkin valiokunta oikeastaan
ottaa kantaa sen puolesta, että näin ei tule tehdä,
vaan nämä toiminnot tulee rahoittaa sitten muulla
tavalla elikkä verovaroista.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä lisätalousarvio
oli aika tavalla teknisluonteinen. Tässähän
oli verotuloarvioiden alentamisia jonkin verran, mutta toisaalta
valtion osakkeiden myynnistä on kertynytkin tuloja ennakoitua enemmän.
Niinpä valtionvelan kuoletuksiin tuli tämän
esityksen myötä lisäystä noin
259 miljoonaa euroa. Koko tänä vuonna velkaa voidaan
siis lyhentää reilulla yhdellä miljardilla
eurolla. Alun perin varsinaisessa tämän vuoden
talousarviossa oli velan lyhennyksiin esitetty vähän
alle puolet tästä. Reilusti toinen puoli on siis
kertynyt velanlyhennyksiä varten kuluneen vuoden aikana,
kun tulot ovat kasvaneet enemmän kuin menot. On hyvä asia,
että valtionvelkaa voidaan tällä tavoin lyhentää.
Mainittakoon vielä, että lisätalousarviossa
on sisällä muutamia valtion omistajapolitiikan
järjestelyitä. Siellä on mukana ensinnäkin
Edita Oy:n yksityistämisvaltuus, siellä on mukana Opetushallituksen
konsulttiyhtiön FTP:n myyntivaltuus, se myydään
Helsinki Consulting Groupille, sekä kolmantena on Outokummun
osakeantijärjestelyt. Näitä valiokunnan
enemmistö puoltaa.
Mietintöön liittyy kaksi vastalausetta. Näiden kahden
vastalauseen yhteinen sisältö on se, että keskusta,
kristillisdemokraatit ja vihreät eivät hyväksy
Editan myyntivaltuuksien antamista tämän lisätalousarvion
yhteydessä, koska asian perusteista ei ole saatu riittävää tietoa.
Keskustan vastalauseessa on lisäksi ehdotuksia työllisyyden
parantamiseksi. Keskusta lisäisi määrärahoja
Finnvera Oyj:n korkotukiin ja yritysten investointiavustuksiin,
kuntien korjausrakentamisen valtionavustuksiin sekä kuntien
harkinnanvaraisiin avustuksiin. Myöskään
kuntouttavan työtoiminnan määrärahaa
keskusta ei vähentäisi vaan parantaisi kuntien
saaman tuen ehtoja.
Arvoisa puhemies! Tässä valtiovarainvaliokunnan
mietintö lisätalousarviosta. Tietenkin nyt ajankohtainen
asia, joka valiokunnassa on työn alla, on tietysti ensi
vuoden talousarvio, ja odotamme myöskin siihen tuponeuvottelujen
tuomia mahdollisia lisäesityksiä. Varmasti esimerkiksi
työllisyysasiat ja tarvittavat toimenpiteet niiden osalta
tulevat huomattavasti enemmän esille tuon varsinaisen talousarvioesityksen
käsittelyn yhteydessä.
Toinen varapuhemies:
Menemme nopeatahtiseen keskusteluun, johon ovat puheenvuoron
varanneet edustajat Rajamäki ja Pekkarinen. Puheenvuoron
pituus on enintään 7 minuuttia.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tosiaan, lisäbudjetin tulojen lisäyksen
kautta voidaan valtionvelkaa lyhentää 260 miljoonaa
euroa enemmän kuin oli ajateltu. Tässä yhteydessä tietysti
on jouduttu arvioimaan ja muun muassa sosialidemokraattisessa ryhmässä ja
valtiovarainvaliokunnankin piirissä pohtimaan tietysti niin
lisäbudjetin ja tulevan ensi vuoden talousarvion kuin tulopoliittisen
ratkaisunkin kokonaisuutta. Lisäbudjetin yhteydessä on
varmasti viisainta toimia tällä tavalla, koska
muun muassa pääministerin peräänkuuluttamaa
puskuria ensi vuodelle ja keväälle mahdollisen
suhdannetilanteen vaatimiin lisätoimiin voidaan myös
tätä kautta tietysti rakentaa.
Mutta on vain todettava, että tässä kokonaisuudessa
on todella kärjistyvän erikoissairaanhoidon ja
myös kuntatalouteen liittyvien ja erityisesti työllisyyden
hoitoon liittyvien paineiden kirjo myös taustalla, joita
joudutaan nyt sitten maan taloudellisen ja työllisyyskehityksen
kannalta tärkeän tulopoliittisen ratkaisun ja
siihen liittyvien työllisyyttä tukevien ratkaisujen
yhteydessä arvioimaan myöskin ensi vuoden talousarvion
yksityiskohtien osalta. Työllisyyttä tukevia ja
ennen kaikkea nyt ainakin työttömyyden kasvua
estäviä toimia on myöskin siinä yhteydessä hallitusryhmien
käytävä läpi.
Itse asiassa tässä yhteydessä haluan
puuttua kolmeen pääluokkaan, eli maa- ja metsätalousministeriön
puolella Itä-Suomen Emotr-ohjelman varoja ei ole voitu
käyttää täysimääräisesti. Ikävintä tässä on
se, että eduskunta lisäsi lisäbudjettiin
hallitusryhmien neuvottelujen jälkeen miljoona euroa alkukesästä.
Tämä on aika uskomaton fiba maa- ja metsätalousministeriön
puolella sikäli, että vastaavaa lisäystä tähän
myöntämisvaltuuteen ei samassa yhteydessä tehty.
Virkamiesvuorovaikutuksen ja ministeriön mukanaolon puutteet
johtivat näin uskomattomaan tilanteeseen.
Tulee kyllä mieleen hakematta eduskunnan luomuun ja
luomun markkinointiin ja jalostukseen tekemät muutokset
joitakin vuosia sitten, jotka myöskin ministeriössä jäivät
hyödyntämättä. Tämä viittaa
kyllä tietynlaiseen en sano sabotaasiin mutta eduskunnan
budjettivallan toteutumisen mitätöintiin joko
taitamattomuutta taikka sitten muista syistä. Tämä on
vakava tilanne. Meidän alue- ja työllisyyskehityksemme
kannalta on ehdottomasti käynnistettävä nyt
niitä hankkeita, joihin on julkista rahaa kuin myös
yksityistä rahoitusta hyvin paljon varattuna, ja tässä täytyy
nyt EU-ohjelmien kautta vauhditusta saada. Tämä jää haasteeksi
ensi vuoden talousarvion yhteydessä ratkaistavaksi.
Tiepuolella tosiaan silloin valtioneuvoston periaatepäätöksen
kuin Tieliikelaitoksen eduskuntakäsittelyn yhteydessä kuin
myös kesällä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä edellytimme nimenomaan Tielaitoksen
uudelleen organisoinnista tulevien säästöjen
ja voitontuloutuksen käyttämistä tienpidon
hyväksi. Edustuksellisella demokratialla ja budjettivallalla
ei ole muuta vaihtoehtoa kuin johdonmukaisuus ja uskottavuus, ja
tässä tilanteessa tiepoliittiset tarpeet tietysti
myöskin huomioon ottaen oli ilman muuta liikennejaoston
hallitusryhmien ja valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmien tehtävä vain
yksi ratkaisu eli otettava nämä rahat, 8,4 miljoonaa euroa,
myöskin tähän tarkoitukseen, niin kuin
on edellytetty, käyttöön. Ne on haluttu
korvamerkitä nimenomaan tasaisesti tietysti eri tiepiirien
tarpeisiin, mutta ennen kaikkea liikenneturvallisuuteen. Meillä on
esimerkiksi raskasta liikennettä monin paikoin käyttämässä taajamien
katuverkkoa, mikä aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti
kevyelle liikenteelle, ja monia muita kohteita. Kyseessä on
myös suhdannepoliittisesti hyvin nopeasti tapahtuva työkohteiden
käynnistyminen eri puolella Suomea. Siinä mielessä tämä valtiovarainvaliokunnan
lopulta yksimielisesti tekemä muutos on myös hyvin
tärkeä ratkaisu.
Ehkä sen verran vielä tiepuolesta sanoisin,
että hallituksen tulopoliittisen ratkaisun työllisyyspaketissahan
ei ole liikennehankkeita erikseen käsitelty. Siitä huolimatta,
että liikenne- ja viestintäministeriö on
eduskunnan kannan mukaisesti esittänyt muiden kuin suurten
hankkeiden eli normaalien kehittämishankkeiden jatkamista myös
eri puolilla Suomea budjettivalmisteluissa, niin nehän
ovat kaatuneet niin budjettiriihessä kuin sitten lisäbudjetin
käsittelyssä. Näin ollen on valitettavasti
niin, että eduskunnalle, valtiovarainvaliokunnan liikennejaostolle
ja valtiovarainvaliokunnalle jää nyt sitten niin
sanotusti hallituksen kuormaa hoitaa sitä volyymia, jolla
tässä maassa kehittämishankkeita on tähänkin
saakka hoidettu. Ei voida kuvitella, että tässä tilanteessa
lasketaan suhdannepoliittisesti ja alueiden kehityksen kannalta
notkahtamaan kehittämishankkeiden volyymia. Mehän
sovimme, että ne isot hankkeet eivät ole pienentämässä niin
sanottujen normaalien kehittämishankkeiden volyymia. Jos
tänä syksynä ei tehdä päätöksiä näistä alueellisista
kehittämishankkeista, ne eivät käynnisty
ensi vuonna, koska ensi kevään lisäbudjetilla
niitä ei saada enää ensi vuonna liikkeelle.
Kyseessä on siis hyvin tärkeä asia varmistaa
alueiden kehitystä, liikenneturvallisuutta ja työllisyyttä.
Sitten työllisyysmielessä on erittäin
huonoa hallintoa ja myöskin työllisyyspoliittisesti
suuri ongelma työllistämistukirahojen käyttämättä jääminen
noin 15 miljoonan euron osalta varsinkin Etelä-Suomessa.
Tilanne on ollut lähes sama joka vuosi, ja syitä on
monia. Alueellisen jaon epäonnistuminen voi olla yksi totuus,
mutta merkittävimpänä syynä on
kuitenkin pidettävä sitä, että rahat
ovat vuosibudjettiin sidottuja eivätkä siirtomäärärahoja.
On erittäin vaikea työvoimatoimistoissa ja työvoimahallinnossa
etukäteen tietää, miten kunnat, yritykset
ja työttömät pystyvät käyttämään
rahoja. Alkuvuodesta on tullut tavaksi myöskin varoitella,
että lisää ei tule ja käyttäkää rahoja
säästäen. Etupainotteisuudesta tietojeni
mukaan on jopa saanut nuhteita.
Kuntien tilanne vaihtelee. Meillähän joudutaan
paljon myös luovuttamaan rahaa pois, kun kaupungin rahat
ovat loppuneet, osa-aikalisiin. Osa-aikalisään
menisi vaikka kuinka paljon, mutta sitä ei työvoimahallinnossa
uskalleta sitoa, kun ei myöskään yhdistelmätukipaikkoja
ole riittävästi. Ei löydy sopivia työllistettäviä,
ja yhdistelmätukijärjestelmän ehdot ovat
myöskin jääneet jälkeen. Hoitoalan
ihmisiä, jotka yrittävät tehdä pätkätöitä,
ei löydy esimerkiksi yhdistelmätuelle.
Kaiken kaikkiaan tämä on asia, johon, aivan oikein,
valtiovarainvaliokunnassa on nyt puututtu, ja on löydettävä budjettitekniset
ratkaisut ja löydettävä sellainen käyttö,
jolla alueellisen päätäntävallan
lisäämisen kautta työllistämistukimäärärahat
tehokkaasti käytetään. Tämä jos mikä nyt
on minimivaatimus tässä suhdannetilanteessa. Yleensä myös
työhallinnon ja julkisen hallinnon työpaine on
kasvanut. Olisi myöskin tärkeätä huomata
työhallinnon nääntyminen työtaakan
alle ja lisätä myöskin sen resursseja.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuoreimmat uutiset kertovat, että työllisyysaste
on laskemassa ja työttömyys on nousussa. Mitään
dramaattista ei vielä, kiitos muun muassa yritysten vahvojen
taseitten, joista täällä aiemmin vähän
aikaa sitten iltapäivällä keskusteltiin.
Kuluttaja- ja yrittäjäbarometrit puhuvat samasta
asiasta, kasvun ja siihen liittyen toiveiden hiipumisesta. Viimeiset
puolitoista vuottahan ovat olleet sitä aikaa, että on
oltu toiveikkaita siitä, että seuraavan puolen
vuoden aikaan yleinen kasvu maailmalla lähtee liikkeelle,
imee ja vetää myös Suomea paremmalle
tielle. Näin siis nyt ei näytä käyneen,
ja barometritkin puhuvat siitä, että eivät
myöskään yritysten piirissä olevat avainhenkilöt
enää usko siihen, että tässä suhteessa
nopeaa paranemista tapahtuisi.
Suomen viimeisen vuosikymmenen aikaisen nousun veturi elikkä vienti
ja teollisuus, teollisuus ja teollisuustuotteitten vienti, ehkä paremmin
näinpäin, eivät nekään
anna sitä vetoapua tällä hetkellä,
mitä ne ovat viimeisen kymmenen vuoden aikaan koko Suomen
taloudelle antaneet. Eikä nykymenoinen kotimainen kulutuskysyntäkään
riitä enää parantamaan työllisyyttä.
Se on pitänyt yllä suurin piirtein työllisyyttä ennallaan,
tosin se nyt on jo vähän heikentynyt, niin kuin äsken
totesin, mutta näyttää siltä,
että enää tuohon uskominen, että kotimainen
kulutuskysyntä tässä ratkaisevasti auttaisi,
ei ole kovin realistista.
Tässä tilanteessa on myönteisenä seikkana pantava
kuitenkin merkille tämän kokonaisuuden kannalta
se seikka, että tulopoliittinen neuvotteluratkaisu saatiin
aikaiseksi. Se on välttämätön
edellytys paremman työllisyyden ja talouden kannalta, mutta
ei välttämättä riittävä edellytys
työllisyyden nopealle ja riittävän nopealle
kohenemiselle ja paranemiselle.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmän mielestä Suomen
on reagoitava nopeasti myös budjettiratkaisuilla työllisyyttä vahvistavalla
tavalla. Tähän meidän mielestämme
Suomella on tässä tilanteessa myös varaa.
Finanssipoliittinen työllisyyselvytys on kuitenkin, ja
se on varmasti hyvin tärkeä havaita, mitoitettava niin,
ettei se vaaranna julkistalouden kehitystä siinä tapauksessa,
että kasvun normalisoituminen veisi vielä tälläkin
kertaa pitempään kuin tällä hetkellä odotukset
ovat. Tämänkin kriteerin puitteissa siis liikkumatilaa
löytyy sellaiselle, uskaltaisiko nyt sanoa, täsmäelvytykselle
työllisyyden hyväksi ja eteen, mistä tässä puhun.
Tästä samasta asiasta myös monet
ekonomistit tuntuvat olevan julkisuudessakin käyttämiensä puheenvuorojen
perusteella meidän kanssamme aika lailla samaa mieltä.
Muun muassa ekonomisteista Jaakko Kiander Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä aivan äskettäin
kirjoitti samasta asiasta. Julkisuudessa myös muun muassa
tohtorit Vesa Vihriälä ja Jaakko Pehkonen ovat
puhuneet samasta asiasta. Viimeksi tämänpäiväisessä Helsingin
Sanomien taloussivun artikkelissa Etlan Hannu Kaseva ja Palkansaajien
tutkimuslaitoksen Pekka Sauramo puhuvat samasta asiasta.
Jo nyt käsittelyssä olevassa lisäbudjetissa
tälle vuodelle tuleekin mielestämme käynnistää budjettipoliittinen
politiikan tällainen työllisyysviritys. Sitä tulee
jatkaa ensi vuoden varsinaisessa talousarviossa. On toki totta,
että lisäbudjetissa ei enää tälle
vuodelle kovin paljon ja ihmeitä aikaansaa. Keskusta kuitenkin
on esittänyt tähän lisäbudjettiin
muutamia määrärahalisäyksiä,
joilla on äsken sanottu tavoite ja tähtäin.
Tähtäin nimenomaan parantaa työllisyyttä sitä kautta,
mitä kautta nopeasti voidaan vaikuttaa työllisyyttä parantavalla
tavalla. Tässä mielessä pk-yritysten investointien
vauhdittaminen on ensinnäkin tuotannollisen toiminnan vauhdittamista,
joka on tavattoman tärkeää. Pääasiassa
se on tuotannollista toimintaa. Toisekseen pk-yritysten piirissä on valtionvaroissa
saadun selvityksen mukaan — toki me itse kukin kentällä kuulemme
sen saman — pk-yritysten piirissä on tällä hetkellä varsin paljon
sellaisia hankkeita, jotka sinänsä täyttävät ne
rahoitusehdot, jotka erilaisille investointi-, kehittämis-
ja teknologiahankkeille ovat olemassa, mutta rahojen riittämättömyyden
vuoksi eivät nyt lähde liikkeelle. Jos joskus,
niin tässä tilanteessa jokainen marja, joka näyttäisi
kypsältä tai hyvältä maistuvalta,
pitää nyt poimia, ja tässä mielessä työllisyyden
nimissä tämän rahoituksen, tämän
myöntämisvaltuuden lisääminen
on yksi tapa edetä mahdollisimman nopeasti.
Arvoisa puhemies! Ed. Maria Kaisa Aula jo äsken esitteli,
kertoi myöskin ne seikat vähän tarkemminkin,
mitä keskusta muutoksina tulee yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
lisätalousarvioon. Voin omalta osaltani vielä tässä tähdentää sitä,
että lisäbudjetin työllisyysviritys todellakin
olkoon alku ja ensi vuoden varsinaisessa loppuhionnassa, joka on
valtionvaroissa, lähinnä siellä käsittelyssä.
Siellä nyt sitten pitäisi jatkaa tätä linjaa
edelleenkin. Keskusta tulee esittämään
varsinaiseen budjettiesitykseen määrärahalisäyksiä,
jotka merkitsevät nimenomaan sanotun yrittäjyyden
kautta työllistämistä. Esitämme
myöskin toimia, joilla infrastruktuuria ja rakentamisen
hankkeita vauhditetaan ja käynnistetään,
joilla määrärahoilla myöskin
asuntotuotantoa taikka joilla toimenpiteillä asuntotuotantoa pyritään
lisäämään. Edelleen siellä on
joukko sellaisia hankkeita, jotka muutoin kohentavat sitä jälkeä,
mikä viime vuosilta on taakse jäänyt,
sitä yhteiskunnallisen kahtiajaon jälkeä,
hivenen ainakin sen kehitysprosessia hidastavat. Toivon mukaan jatkossa
sitten pystyvät pysäyttämäänkin.
Arvoisa puhemies! Tässä lisäbudjettiesityksessä siis
keskusta haluaa pistää liikkeelle ne toimet, jotka
meidän mielestämme merkitsevät parempaa
työllisyyttä. Kovin paljoon lisäbudjetti
ei anna edellytyksiä, mutta siihen, mihin se meidän mielestämme
järjellisesti antaa, siihen kernaasti tartumme. Erityisesti
erityisen suurella mielihyvällä kirjasimme sen
ylös, että myöskin hallitusryhmien piirissä tienpidon
(Puhemies koputtaa) osalta löytyy yhteisymmärrys
siihen, että nämä toiminnan tehostamisesta
tosiasiassa tulleet varat voidaan nyt käyttää tosiaan
täysimääräisesti tämän
lisäbudjettitarkistuksen ansiosta.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisenä haluan todeta
liikennejaoston puolelta, että olemme todella tyytyväisiä siihen,
että voiton tuloutus saatiin kokonaisuudessaan perustienpitoon.
Olemme vuosia kantaneet huolta alemman asteisen tiestön
rappeutumisesta. Nyt meillä on koko maassa paremmat mahdollisuudet
tiestön ylläpitoon. Tämähän
on myöskin lausuttuna, että tämä tulee
koko maahan eri tiepiireille tasaisesti jaettavaksi.
Mitä tulee meidän vastalauseeseemme, tämähän
lähtee hyvin paljon työllisyysnäkökulmasta, kuten
on edellä jo todettu. Itse totean kuntouttavan työtoiminnan
järjestämisestä, että emme hyväksy
sitä, että tämä 15 miljoonaa
euroa ollaan sieltä ottamassa pois, vaan katsomme nimenomaan,
että tätä toimintaa tarvitaan tässä työllisyystilanteessa,
jossa osa työttömistä on hyvin vaikeasti
työllistettäviä. Täytyy myöntää,
että kuntouttavan työtoiminnan liikkeellelähtö on
ollut hidasta. Osaltaan siihen on vaikuttanut se, että kunnille
myönnettävä korvaus on ollut kovin alhainen.
Jo alun perin vastustimme sitä, kun Kuntaliittohan esitti
tähän ihan toisenlaisia lukuja. Nyt esitämme
nämä runsaat 10 euroa muutettaviksi 20 euroksi
ottaen huomioon, että kyseessä on hyvin vaativa
asiakasryhmä. Osahan näistä sitoo myöskin
henkilöstöä hyvin paljon, koska täytyy
hakea kotoa töihin ja monella lailla opastaa jo aamuherätyksestä lähtien.
Niinpä lokakuussa oli noin 100 000 henkilöä,
jotka täyttivät tämän aktivointiehdon,
ja suunnitelmia on tehty runsaalle 24 000:lle, joista 5 800
on alle 25-vuotiaita. Tämä on murheellinen luku,
että meillä on näin paljon nuoria, todella
vaikeasti työllistettäviä. Tätäkin
lukua vasten on käsittämätöntä,
että tähän ei panosteta enemmän
hallituksen taholta. Toivonkin, että tämä esitys
muuttuisi vielä täällä esityksemme
mukaisesti, jotta todella käsitetään, kuinka
vaikeasta työllistettävien joukosta on kysymys.
Jos nämä nyt jäävät
kuntouttavan työtoiminnan ulkopuolelle, sanoisin suorastaan,
että hukka perii tämän porukan.
Sitten esitämme myöskin vastalauseeseen lausumaehdotusta,
kuntien korjaus- ja uudisrakentamiseen osoitettua määrärahaa.
Tällä haluamme myöskin kiinnittää huomiota
työllisyystilanteeseen. Paitsi näitten toimenpiteitten,
joita nyt ollaan tekemässä, myöskin yrittäjyyden
tukeminen, kannustaminen yrittäjyyteen, on varmasti työllisyyden
kehittämiseksi johdonmukainen toimi, jos vahvistetaan siltä osin
elinkeino-, talous- ja veropolitiikkaa. Terveitä ja kestäviä alueellisia
elinkeinorakenteita sekä pysyviä työpaikkoja luodaan
elinvoimaisen yritystoiminnan kautta. Silloin on mietittävä juuri
jo tänään puhuttuja veroratkaisuja, sosiaaliturvamaksujen
keventämistä ja erilaisten maksujen porrastamista.
Myöskin siinä voisi olla tällaisia alueellisia
rajauksia, jolloin myöskin aluepolitiikan näkökulmasta
voitaisiin työllisyyttä hoitaa. Pientyön
ja palvelualan työnantajien lakisääteisiä maksuja
tulisi voida tarkastella myöskin muusta teollisuudesta
irrallisena ja katsoa, mitä siellä voitaisiin
työllisyyden näkökulmasta tehdä.
Nyt on hiljattain ilmestynyt tähän liittyen
paitsi veroselvityksiä, myöskin hyvinvointivaltioon ja
talouskasvuun työllisyyden näkökulmasta Kiander—Lönnqvistin
kirja Hyvinvointivaltio ja talouskasvu, jossa myöskin työllisyyteen
esitettäviä keinoja katsotaan hiukan laajemmasta
näkökulmasta. He viittaavat kirjassaan Ruotsin
ja Tanskan esimerkkeihin, jotka osoittavat, että on mahdollista
luoda järjestelmä, joka tuottaa tasaisen tulon,
hyvät julkiset palvelut ja korkean työllisyyden.
Silloin he viittaavat juuri pohjoismaiseen järjestelmään,
jossa verot ja hyvinvointipalvelut ja tulonsiirrot muodostavat yhdessä systeemin,
jolla yksilö saadaan kannustettua. Nämä tulon
tasauksen mekanismit lisäävät monella
tavalla yhteiskunnan hyvinvointia ja vaikuttavat työvoiman
tarjontaan jne.
Minusta tuntuu, että meillä ei ole riittävästi mietitty
tulontasauksen ja erilaisten tukijärjestelmien yhteisvaikutusta.
Tänäänkin täällä salissa on
kuultu aika suurta kritiikkiä nimenomaan tulonsiirtoja
kohtaan. Jos ajatellaan, että ne lyhyellä aikavälillä saattavat
muodostaa kannustinloukkuja, pitkällä aikavälillä ne
saattavat toimia juuri päinvastoin eli niistä muodostuu
aktivoiva systeemi, ja tämän järjestelmän
sisäinen logiikka tukee korkeaa työllisyyttä.
On aivan päivänselvää, että Suomen
järjestelmä ja Ruotsin järjestelmä ovat
osoittaneet, että tällaiset järjestelmät
eivät kestä työllisyyden heikkenemistä,
koska silloin näitten järjestelmien rahoituspohja
murenee hyvin nopeasti. Mutta sosiaalipolitiikan voi nähdä osana
kasvupolitiikkaa ja laajemmin myös talouden rakennemuutosta
edistävänä tekijänä, joka
parantaa kasvupotentiaalia.
Meillä veroaste on korkea, mutta samalla tietysti julkisen
sektorin palvelut ovat hyvätasoisia, ja myöskin
julkinen sektori työllistää meillä huomattavan
merkittävästi, vaikka meidän rakennettamme
olisikin syytä monipuolistaa, erityisesti vahvistaa palvelusektoria.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä kantaa suurta
huolta työllisyyden kasvamisesta, ja siitä näkökulmasta
teemme myöskin esitykset lisätalousarvioon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Parista asiasta muutama sana. Ensiksi Tieliikelaitoksen
tuloksen ja tuloutuksen palauttamisesta.
Tässä on syytä palauttaa mieleen
se, mitä tässä näytelmässä on
aikaisemmin tapahtunut. Kun hallitus toi tiehallintomuutosesityksensä eduskunnan
käsittelyyn ja liikennevaliokunta alkoi sitä käsitellä,
niin esityksen perusteluista ei käynyt tarkoin ilmi se,
mikä tämän muutoksen perimmäinen
tarkoitus on, se oli siinä määrin vaatimattomasti
ohjattu päätöksentekoon. Kutsuimme ministeriä myöten,
ministerikin taisi käydä pari kolme kertaa valiokunnassa
kuultavana, että nyt selvitetään juurta
jaksain, mikä on se perimmäinen tavoite tämän
muutoksen aikaansaamisessa. Meille annettiin ymmärtää,
että se on nimenomaan säästö,
se on noin 300 miljoonaa markkaa ja samalla se säästön
kautta virtaviivaistaa toimintamalleja.
No, minkä hyväksi tämä säästö sitten
koituu, oli seuraava kysymys niin virkamiehille kuin itse poliittiselle
ministerillekin. Vastaus oli hyvin yksiselitteinen ja selvä,
että tarkoitus on se 300 miljoonaa markkaa käyttää perustienpidon
hyväksi, yksiselitteisen selvästi, ja että se
tapahtuu sillä tavalla, että kun hallintomuutos
tuottaa Tieliikelaitoksen osalta selvästi laskelmien mukaan
nettotulosta, niin nettotulos palautetaan sitten perustienpidon
hyväksi, niin että se tulee taas Tiehallinnolle
ja Tiehallinto käyttää sen sitten perustienpidon
tarpeisiin.
Vielä todetaan se, että me emme oikein uskoneet,
että tämä homma menee juuri niin kuin meille
oli sanottu. Niinpä me sitten varmistimme tämän
asian sillä tavoin, että tiehallintolakiin lisättiin
uusi momentti, joka sanoo, että alemman asteisen tieverkon
asiat ovat valtiovallan erikoisessa suojeluksessa, jos nyt uskaltaa
tällaista uusmuotoilua käyttää.
Siis haluttiin vielä varmistamalla varmistaa, että niin
tapahtuu, kun luvattu on.
Sitten tullaan Tieliikelaitoksen ensimmäisen tulosvuoden
tulokseen. Se osoitti kaksi asiaa, ensinnäkin, että Tieliikelaitoksella
oli sopimusurakkarahoja jäänyt 84 miljoonaa markkaa
käyttämättä, jotka palautuivat
Tiehallinnolle. Siis toisin sanoen niistä rahoista, jotka
oli eduskunta erikoisesti osoittanut ja liikennejaosto ollut osoittamassa
perustienpitoon, oli jäänyt käyttämättä,
ja ne osoitettiin vuoden viiveellä perustienpidon hyväksi.
Edelleen Tieliikelaitos tuotti 144 miljoonaa markkaa voittoa, josta
tuloutettiin 100 miljoonaa markkaa valtiolle ja 44 miljoonaa markkaa
jäi laitoksen peruskassaan käytettäväksi
kehittämis- ja muihin hankkeisiin.
Kun oli kysymys tästä 100 miljoonasta markasta,
itsestään selvänä pidettiin
sitä, että tämän vanhan välipuheen
mukaisesti ja myöskin sen hengen mukaisesti, mikä oli
kirjattu tiehallintolakiin uutena momenttina, tämä 100
miljoonaa markkaa palautuu täysimääräisesti
perustienpidon hyväksi. Ensinnäkin hallituksen
esityksen tuominen eduskuntaan myöhästyi puolella
vuodella, ja sitten siitä vain murto-osa olisi palautumassa
ja loppu ei palautuisi koskaan. Tässähän poliittista
välipuhetta on rikottu niin moneen kertaan, että niin
kuin valtiovarojen arvoisa varapuheenjohtaja totesi, tässä on
koko poliittisen järjestelmän uskottavuudesta
ja sopimuksista kysymys, ja näin ei voi olla asianlaita.
Pidän erinomaisen myönteisenä asiana
paitsi itse substanssiasian kannalta myöskin sen kannalta,
että uskottavuus säilyy, sitä, että osoitetaan
semmoinen malli, että jos tällaisissa selvästi fiskaalisesti
perustelluissa hallinnonuudistuksissa, muutoksissa, perustellaan
sillä, että tästä tulee tietty
nettohyöty ja se tullaan käyttämään
tähän tarkoitukseen, se myöskin niin
tehdään. Tässä nyt on valtiovarainvaliokunta
näyttänyt oivaa esimerkkiä, millä tavalla
tässä talossa tämä asia pitää hoitaa.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon kiinnitän huomiota,
on työministeriön määrärahojen käyttämättä jäämiset,
haarukassa 10—15 miljoonaa euroa. Niin kuin ed. Rajamäki
totesi, tämähän on aika uskomaton juttu,
että kerta toisensa jälkeen näin tapahtuu.
Haluan palauttaa mieleen, että näin ei aina
ole ollut asianlaita. Kun Urpo Leppänen oli työministerinä,
silloin oli aivan vastaavanlaisia tilanteita syntymässä,
mutta silloin momenttijako ja toimintamalli oli aivan kokonaan erilainen.
Silloin käytettiin määrärahat
vihoviimeiseen saakka ja taisi olla kerran jo valtakunnanoikeuden
uhkakin. (Ed. Rajamäki: Rinteen mallissa mentiin ylikin!) — Siinä mentiin
ylikin sitten. — Joka tapauksessa meillä on olemassa
sellainen momenttijakomalli ja momenttijaon perustelumalli, joka osoittaa
sen, että tämä voi toimia myöskin
kaikissa olosuhteissa. Erikoisen merkittäväksi
tämän jälleen toistuvan fibauksen tekee
se, että tuoreet työttömyysluvut ovat
murheellista luettavaa elikkä toisin sanoen tarvetta aktiivisiin
työllisyystoimenpiteisiin on olemassa.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä kiinnitetään
huomiota, kuten valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Aula esittelypuheenvuorossaan
totesi, Veikkauksen tuottotavoitteen ylimitoittamiseen. Näinhän
on tapahtunut jo usean vuoden ajan ja täysin tietoisesti
ja johdonmukaisesti. Säännöllisesti usean
kerran vuodessa opetusministeriön taholta on valtiovarainministerille
tiedotettu asiasta. Myös Veikkauksen hallitus on useaan
otteeseen vuosien aikana tehnyt itselleen tuottotavoitteen, jossa
suunnilleen ovat pysyneet, ja se on ollut välillä hyvinkin
kaukana tästä tavoitteesta, jonka viime kädessä eduskunta
on vuosittain vahvistanut. Nyt tässä lisäbudjetissa
tämän vuoden osalta tämä Veikkauksen
alijäämä hoidetaan.
Erittäin tyytyväinen voi olla valtiovarainvaliokunnan
mietinnön huomioon siitä, että veikkausvoittovaroin
rahoitettavat kulttuuritoiminnot ovat joutumassa vaikeuksiin. Olen
aivan varma ja vakuuttunut siitä, että valtiovarainvaliokunta on
vakaasti pohtinut asiaa, kuullut asiantuntijoita ja päätynyt
tämän tyyppiseen lopputulemaan ja edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin tuottoarvion
oikeudellisuuden parantamiseksi ja ennen kaikkea, tämän
haluan alleviivata, voittovaroista rahoitettavien toimintojen turvaamiseksi.
Lämmöllä panin merkille valiokunnan
puheenjohtajan näkemyksen siitä, että on
täysin mahdoton ajatus, että jos ja kun tuottoarvio
oikealle tasolle asetetaan, se hoidettaisiin leikkaamalla edunsaajilta
erityisesti tietysti silloin, kun esimerkiksi ensi vuoden budjetissa
on vielä hallituksen esityksessä yli 70 miljoonaa
euroa muun muassa kirjastoja veikkausvoittovaroin rahoitettavana.
Näyttää siltä, että hallitus
on hyvin nopeasti ryhtynyt toimenpiteisiin ja ottanut vaarin jo
etukäteen tästä valtiovarainvaliokunnan
mietinnöstä, mikä tietysti on hyvä asia
silloin, kun ryhdytään toimenpiteisiin sen korjaamiseksi,
että Veikkauksen tuottoarvio tulevaisuudessa olisi oikealla
tasolla.
Julkisuudessa olleen tiedon mukaan hallituksen tulevassa budjetin
täydennysesityksessä tuottoarviota ensi vuoden
osalta tullaan esittämään alennettavaksi
yli 26 miljoonaa euroa. Ongelmallinen asia tässä on,
että tämän tuottoarvion alentamisen kattamiseksi
esitetään puolet leikattavaksi edunsaajilta ja
puolet siirrettäväksi kirjasto- ja veromarkoin
maksettavaksi.
Vaikka hallituspuolueen edustaja olen, en voi muuta kuin kysyä,
onko tämä hallituksen joululahja edunsaajille,
joululahja tieteelle, taiteelle, liikunnalle ja nuorisolle, joiden
kehykset ovat jo pitkän aikaa paukkuneet niin, että euroa
on jouduttu vuosittain venyttämään. Onneksi
eduskunnassa on hyvää tahtoa vuosittain ollut
ja joka vuosi vuosittaisessa talousarviokäsittelyssä on tiettyjä lisäyksiä näille
sektoreille tullut, joiden avulla voidaan sanoa, että edelleenkin
liikunta, nuoriso ja taide jollakin tavalla eteenpäin porskuttavat.
Julkisuudessa olleen tiedon mukaan tieteeltä leikattaisiin
3,1 miljoonaa euroa, taiteelta lähes 6 miljoonaa euroa,
liikunnalta yli 3 miljoonaa euroa ja nuorisolta vajaa miljoona euroa.
Haluaisin kysyä tässäkin yhteydessä,
olemmeko todella siinä tilanteessa, että tällainen
leikkuri otettaisiin käyttöön ensi vuoden
budjetin ehdotuksessa.
Tupon tueksi hallitus juuri päätti yli 100
miljoonan euron lisämenot. Muun muassa tämän
lisäbudjetin yhteydessä juuri kuulemani mukaan tienpitoonkin
lisätään aika paljon resursseja. Ovatko
kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoiminnat todellakin niin aliarvostettuja,
että nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, mikä nähdäkseni
ei ole mikään huono, haluamme ne kurjistaa lopullisesti?
Hallitus on itse omassa hallitusohjelmassaan todennut, että kulttuuri
on entistä tärkeämpi kansallisen ja kansainvälisen
kehityksen voimavara ja kulttuuripolitiikan asemaa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
vahvistetaan. Onko todellakin tämä tuleva esitys
sen tyyppinen, jolla tätä hallituksen ohjelmaa
toteutetaan? Mielestäni tämä esitys,
jos sellainen tänne eduskuntaan tulee, on erittäin
halpamaista politiikkaa hallitukselta.
Koko vuoden ovat olleet tiedossa Veikkaus-yhtiön ja
valtion näkemyserot ensi vuoden tuottoennusteista. Siis
mitään ihmettä ei ole juuri nyt tapahtunut.
Jos aidosti halutaan leikata edunsaajilta, miksi hallitus ei tehnyt
sen suuntaista esitystä jo omassa budjettiesityksessään?
Miksi painetaan keltainen budjettikirja, tuodaan se tänne eduskuntaan,
luodaan toiminnalle kehykset ja suunnitellaan tulevaa budjettivuotta
ja yhtäkkiä näin joulun alla havahdutaan
ja tuodaan, jos tämä esitys nyt tänne
tulee, tämän tyyppinen esitys? Erittäin
huonoa politiikkaa hallitukselta, erittäin huonoa budjetin
valmistelua!
Arvoisa puhemies! Mielestäni niin kauan kuin veikkausvoittovaroin
rahoitetaan selvästi budjettivaroihin kuuluvia menoja,
kuten kirjastot, ja ensi vuoden esityksessä todellakin
76 miljoonalla eurolla, jos Veikkauksen tuottotavoitetta, tuottoennustetta
joudutaan alentamaan, niin kauan sitä alennusta ei tule
ainakaan edunsaajilla maksattaa.
Toivon, että hallitus toteuttaa eduskunnan tahtoa,
joka viime kädessä sinetöidään
myös tämän mietinnön yhteydessä ja
jossa todetaan, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin voittovaroista
rahoitettavien toimintojen turvaamiseksi niin liikunnan, kulttuurin,
tieteen kuin nuorison toimialoilla.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Lindénin loistavan puheenvuoron
johdosta haluan korostaa sen seikan merkitystä, että kirjastojen
lakisääteisiä valtionosuuksia rahoitetaan
siinä määrin veikkausvoittovaroista,
että puskuria löytyy. Se on eduskunnan käsissä,
ja toivon, että tällainen ajattelu saisi täällä laajan
kannatuksen, mitä ed. Lindén äsken puhui.
Jos on tarkoitus lähteä sille tielle, jota eduskunnan
säätämä laki edellyttää,
nyt on lähdettävä, koska yksitoista vuotta
on väliaikaisesti veikkausasetusta muutettu ja jäljet
pelottavat. Tässä mielessä eduskunnan
on pidettävä päätöksistään
kiinni, ja emmeköhän me yhdessä koko porukka
tässä pääse hyvään
tavoitteeseen ja hyvään tulokseen?
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti on niin, että ed.
Lindénin kuvailemassa ongelmatiikassa tarvitaan vähän samanlaista
ryhtiliikettä täältä eduskunnasta
kuin tiekysymyksessä on nyt näytetty. Tässähän
tapahtui hallituksen selätys. On ihan turha kuvitella,
että tiepuolellakaan olisi hallitus tuonut mitään
uudenlaista esitystä tänne tai sellaista esitystä,
joka oli luvattu jo aikanaan siinä mittavassa sopimuksessa,
johon moneen kertaan on viitattu, eikä tule tässä veikkausosiossakaan.
Näin varmasti on, ja siksi vain täältä tämänkin
uudistuksen välttämättömyys
ja keinot sitten löytyvät. Minusta ydin on juuri
siinä, että tarvitaan rakenteellisia riittävän
mittavia uudistuksia, joista tietysti kirjastokysymys on numero
yksi. Kun se on siirretty johdonmukaisesti nopealla aikataululla sinne,
minne se kuuluu, elikkä budjettiin, vasta sen jälkeen
avautuu oikeille edunsaajille sellainen mahdollisuus todellakin
hyötyä tuotosta, mikä alun pitäen
lakiin on kirjattu.
Tiekysymyksen hoitaminen oli tietysti erinomaisen merkittävä asia.
Sehän tulee lisäämään kiistämättä monin
paikoin liikenneturvallisuutta, mutta vain lievästi — se
täytyy muistaa, ollaan rehellisiä — tiestön
rappeutumista pysäyttämään.
Siinä määrin tänä päivänä,
kun me katsomme suomalaisen tieväylästön
arvoa, sen arvon alennus on menossa kovaa kyytiä alaspäin. Tämä asiahan
ei ole yhdellä lisäbudjetilla hoidettu eikä hoidettavissa
eikä edes yhdellä varsinaisella, vaan se on vähintään
yhden vaalikauden mittainen asia. Pitäisin erittäin
tärkeänä, että tällaiseen
pitkäjänteiseen urakkaan voitaisiin tässä kysymyksessä jo
päästä seuraavalla vaalikaudella. Tästä pitäisi
tulla yksi keskeisimmistä hallitusneuvotteluiden asioista,
josta sitten voidaan riittävällä pitkäjänteisyydellä myöskin
sopia.
Työllisyysmäärärahojen käyttämättä jättämistä on
monessa puheenvuorossa ihmetelty, ja kyllähän
tässä työministeriötä nyt
on syytä ravistella oikein viimeisen päälle.
Minusta on hyvin vaikea löytää oikeastaan
mitään käyttökelpoista ja kunnollista
syytä. Jos me kerran tunnistamme ongelmia vaikkapa kriteeristön
osalta tai ristiinkäytön osalta tai sen osalta,
että jollakin alueella voidaan käyttää,
jollakin ei, näidenhän pitäisi olla teknisesti
hoidettavissa olevia asioita, jos tahtoa ja halua on. Aivan häpeällistä,
että meillä jää makaamaan ja
käyttämättä rahoja, joita ei vain
nyt tämän suhdannetilanteen takia kipeästi tarvittaisi
vaan joita olisi todella tarvittu jo moneen otteeseen aikaisemminkin.
On ollut ihan hyvä, että tänään
on keskusteltu myöskin suhdannetilanteen edellyttämistä toimenpiteistä.
Siksi on hyvin tärkeätä, että lisäbudjetin
yhteydessä nostimme esiin myöskin perinteisen
yritystukipuolen. Asiantuntijakuulemisessa kävi hyvin selvästi
ilmi se, että kaikissa Suomen te-keskuksissa on tällä hetkellä erinomaisesti
kriteerit täyttäviä hakemuksia kymmenittäin. Tarvitaan
myöntämisvaltuutta, tarvitaan rahaa ja kuitenkin,
jos mietitään saatavuutta, kohtuullisen pienillä varoilla
voitaisiin sillä alueella luoda nopeasti työpaikkoja,
jotka tulisivat — aivan samalla tavalla, kuin ed. Rajamäki,
totesitte, näiden tiehankkeiden aloittamisen — siihen
tilanteeseen, missä me nyt elämme. Tämä olisi
aitoa elvyttävää, oikeanlaista politiikkaa,
joka ei vaaranna myöskään valtiontaloutta.
Tässä yhteydessä täytyy
myöskin todeta se, että paljonhan täällä on
tänään puhuttu myöskin verokeinoista,
joilla voidaan työllisyyttä edistää. Ikävä kyllä,
sekin on jäänyt vain puheeksi, ja varsinkin kokoomuksen
suuntaan täytyy kyllä heittää ihmettelevä kysymys
siitä, että ei ensimmäistäkään
kunnollista askelta ole kyetty ottamaan työnantajien välillisten
kustannusten leikkaamiseen tai asiantuntijoiden luoman palautusjärjestelmän
kokeilemiseen, ei ole otettu ensimmäistäkään
askelta, ei ole edes halua siihen suuntaan. Meillä oli
mahdollisuus liittyä siihen EU:n alv-kokeiluun, mutta sekin
valitettavasti kokoomusministerin johdolla torjuttiin.
Keskustan vastalauseessahan on lisätty myöskin
Finnveran myöntämisvaltuutta, joka on erittäin
tärkeä kysymys, koska se tulee kohdentumaan nimenomaan
sellaisiin erityislainatyyppisiin kohteisiin, joiden työllistämisvaikutus
ja saanto myöskin on erittäin nopea. Niin kuin
tiedetään, Finnveran merkitys tämmöisenä erityisrahoituslaitoksena
viime vuosien aikana myöskin alueiden kannalta on hyvin
nopeasti edennyt, parantunut ja kehittynyt.
Herra puhemies! Eräs häpeätahra tietysti
viime vuosina on ollut asuntopolitiikka, ja toivoisin todellakin
toimia ministeri Siimekseltä, joka on yleensä suhtautunut
valtiovarainvaliokunnan ja asunto- ja ympäristöjaoston
ja eduskunnankin kritiikkiin asuntopolitiikkaa kohtaan vähän
samalla tavalla kuin kaataisi vettä hanhen selkään. Hän
on hyvin harvoin täällä paikalla puhumassa asuntopolitiikasta,
mutta ei tahdo myöskään ottaa sitä kritiikkiä vakavasti,
että se uudistus, joka yhtenäislainajärjestelmään,
aravajärjestelmään, viime keväänä luotiin,
jäi täydellisesti puolitiehen, jos siihenkään.
Ne tehdyt muutokset olivat niin vähäisiä,
että ne eivät millään tavoin
korjanneet keskeisiä epäkohtia. Tämä epäkohta
on johtanut siihen, että aravalainat eivät ole
tänä päivänä kenenkään
rakentajan kannalta mielenkiintoisia. Tavoitteena on tänä vuonna
ollut 13 000 asunnon rakentaminen ja tuskin 8 000
aloitukseen päästiin. Tämähän
on ihan käsittämätön asia tilanteessa,
missä Pääkaupunkiseudulla tänä päivänä asuntopulan suhteen
me olemme.
Tupon yhteydessä syntyi myöskin tämmöinen asuntopoliittinen
kori, joka tarkoittaa sitä, että luodaan se 6
prosentin korkokatto, mutta sekin tulee koskemaan vain noin 10:tä prosenttia
vanhasta lainakannasta, elikkä silläkään
ei kovin suurta merkitystä ole tavallaan siinä,
että elvytettäisiin ja nopeutettaisiin tätä akuuttia
uusrakentamisen tarvetta, eikä myöskään
siihen, että aravalainasta tulisi oikeasti mielenkiintoinen
ja houkutteleva. Nythän myöskin rakennusliikkeet
pääsevät sitten niin sanottuun yleishyödylliseen
kategoriaan rakentamaan sosiaalista asuntotuotantoa, mutta tämän
hetken arvioiden mukaan ei näytä siltä,
että sieltäkään nopeaa helpotusta
tähän ongelmaan tulee niin kauan, kuin ehdot ovat sellaiset
kuin ne ovat sekä takaisinmaksun osalta että sitten
korkotason osalta.
Siksi tämä valiokunnan edellytys, että "hallitus
ryhtyy vielä vuoden 2002 valtiopäivillä toimenpiteisiin
aravalainajärjestelmän korjaamiseksi siten että korko-,
vuokra- ja käyttövastiketasoa voidaan alentaa
ja edellytyksiä asetettujen tuotantotavoitteiden saavuttamiseksi
parantaa" on minusta kyllä velvoittava, sillä tavalla
velvoittava, että kun tästä tulee sitten
eduskunnan kanta, niin täytyisi nyt olla sitten asuntoministerillä ja
-ministeriöllä valmius tuoda asia hallitukseen ja
sen kautta vielä tällä vaalikaudella
eduskuntaan siltä osin, mikä yhtenäislainajärjestelmän ongelmia
ja niiden korjaamistarpeita koskee.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun käsittelemme toista
lisätalousarviota, niin on syytä tietenkin tyytyväisenä todeta se,
että maahan on toivottavasti saatu tai saadaan tulopoliittinen
ratkaisu, joka on sinänsä hyvä. Siitä huolimatta
tummia pilviä on taivaalla, ja varsinkin sen takia on hyvä,
että ratkaisu on saatu, koska työttömyys
on pahenemassa. Toisaalta kun juuri olemme myöskin lukeneet
lehdistä kuntien tilanteen, että 93 kuntaa on
korottanut veroprosenttiaan ja vain 2 on laskenut ensi vuoden talousarvioita
valmistellessaan, niin tämäkin kuvannee sitä,
että asiat eivät joka suhteessa ole hyvässä jamassa.
Herra puhemies! Haluaisin muutamiin kohtiin tässä niin
sanotusti tekniseksi luonnehditussa lisäbudjetissa puuttua
eli maatalouden ja liikenneministeriön pääluokkiin
ja sitten myöskin vähän yleispolitiikkaan
ja aloitteilla tehtailuun myöskin lisäbudjetin
yhteydessä, kun sitä ovat nimenomaan harjoittaneet
hallituspuolueen kansanedustajat. Minun laskujeni mukaan yksikään oppositiopuolueen
edustaja ei ole tehnyt lisätalousarvioon määrärahan
lisäysaloitetta, mutta hallituspuolueilta niitä on
kyllä löytynyt.
Ennen kaikkea tähän maatalousministeriön pääluokkaan — täällä jo
ed. Rajamäki siihen myöskin puuttui — maatalouden
rakenteen ja maaseudun kehittämiseen: Todella kevään
ensimmäisessä lisätalousarviossa esitettiin
määrärahaa miljoona euroa Itä-Suomen
tavoite 1 -ohjelman rahoituksen korjaamiseksi kansallisen rahoituksen
osalta. Kyllä kun se päätös
tehtiin, silloin uskottiin, että tällä päätöksellä asiat
voidaan hoitaa. En tiedä, onko ministeriö tai
ministeri tai kuka johtanut sitten myöskin jaostoa harhaan, että me
emme saaneet oikeaa tietoa. Meille kaikille jäi se kuva
myöskin valtiovarainvaliokunnassa, että tämä asia
tulee hoidettua ja ettei käy sillä tavalla, että Emotrin
varoja ei voida käyttää eikä Itä-Suomen
ohjelmaa toteuttaa täysimääräisesti,
niin kuin on sovittu.
Nythän on niin, että tässä lisäbudjetissakaan tämä momentti
ei ole edes auki. Ei tähän voitu puuttua, vaan
tällä lausumalla nyt yritetään
puuttua siihen, että varsinaisessa budjetissa tämä virhe
korjattaisiin, niin että valtuuksia voidaan myöntää ja
myöskin rahaa kansallisella tasolla, niin että tämä Itä-Suomen
ohjelma voidaan toteuttaa. Se koskee nimenomaan Itä-Suomen maaseutua,
maaseutualueita ja on erittäin tärkeä. Siellä olisi
nyt valmiuksia myöskin kuntatasolla olla mukana tässä.
En tiedä, onko tämä sitten eduskunnan
ja maan hallituksen töppäilyä, molemmatko
ottavat töppäilyn piikkiinsä, että näin ikävästi
on käynyt. En tiedä, olisi hyvä kuulla, missä tässä virhe
on tapahtunut. Vai onko tämä poliittista tarkoituksenmukaisuutta?
Minusta tämä on valitettava asia.
Sen voin vakuuttaa, että maatalousjaostossa oli kyllä yksimielisyyttä siitä,
että asia halutaan todella viedä oikealla tavalla
läpi. Pitää paikkansa, että silloin
kun ensimmäistä lisäbudjettia käsiteltiin,
olisimme halunneet valtuutta myöskin nostaa suuremmaksi,
mutta se ei kokoomus-nimiselle hallituspuolueelle käynyt.
Muille se olisi käynyt hallituspuolueista ja myöskin
oppositiolle, että näin olisi tehty. Toivon, että tämä lausuma
nyt sitten johtaa siihen, että asia korjataan tulevassa
budjetissa, kun siihen vielä lisäyksiä on tulossa
hallitukselta.
Sitten, arvoisa puhemies, tähän Tiehallintoon ja
Tieliikelaitoksen ylimääräisen voiton
tuloutukseen ja siihen, mitä siinä on tapahtunut.
Täällä on käytetty erinomaisen
hyvät puheenvuorot, ja nimenomaan tämä talo
on edellyttänyt, miten pitää toimia,
ja nyt eduskunta tulee toimimaan tällä tavalla,
ja tästä on annettava myöskin erittäin
hyvä kiitos liikennejaoston puheenjohtajalle ed. Rajamäelle.
Ed. Rajamäki on taistellut tämän asian
ja myöskin eduskunnan arvovallan ja aseman puolesta, että näin
pitää toimia. Eduskunta on nyt tekemässä tämän
ja tulouttaa nämä rahat ja ennen kaikkea täällä lukee:
"Lisämääräraha tulee osoittaa
etenkin liikenneturvallisuutta parantavien hankkeiden toteuttamiseen
siten, että eri tiepiirien tarpeet otetaan tasapuolisesti
huomioon." Alleviivaan sitä, että eri tiepiirien
tarpeet otetaan huomioon, niin että nämä rahat
eivät kohdennu esimerkiksi pelkästään
Etelä-Suomeen. Tiedän, että täällä on
paljon tärkeitä isoja hankkeita, niitä tarvitaan,
mutta on myöskin erittäin tärkeitä hankkeita
tuolla syrjäisemmässä Suomessa ja sielläkin
on ihmisiä, jotka työmatkoilleen tarvitsisivat
turvalliset liikenneväylät, ja toivottavasti näitä nyt
sitten Tieliikelaitos ohjaa oikealla tavalla. Mielestäni
tämä on erittäin myönteistä,
ja hyvin ymmärrätte, että kun eduskunnan
tahto tässä toteutettiin, niin ei myöskään oppositiolla,
ainakaan keskustaoppositiolla eikä muillakaan, ollut tarvetta
tässä vaiheessa esittää lisämäärärahoja.
Mutta, arvoisa puhemies, kun erityisesti kokoomus ja sen eduskuntaryhmän
puheenjohtaja on tavattoman voimakkaasti jatkuvasti laskenut keskustaopposition
tekemisiä: Milloin vaihtoehtobudjettia ei ole tullut, ja
kun se tulee, niin milloin se on liian suuri ja milloin se on liian
pieni, rahaa on liian vähän. Haluaisin nyt eduskunnan pöytäkirjoihin
lukea sitaattina meidän eduskuntaryhmämme puheenjohtajan
kannanoton viime viikon lauantailta, ja lainaus kuuluu seuraavasti:
"Keskustan eduskuntaryhmän viikko sitten julkistama
talous- ja budjettipolitiikan vaihtoehtolinjaus on saanut eri tahoilta
asiallisen ja rakentavan vastaanoton. Kommentoinneissa on yksi varsin
kuvaava poikkeus. Kokoomuksen ja etenkin sen eduskuntaryhmän
puheenjohtajan Ben Zyskowiczin tuntuu olevan mahdoton päättää, mistä keskustaa
tällä kertaa syyttäisi, siitäkö,
että esitämme vuodelle 2003 menoja liikaa, vai
siitä, että esitämme niitä liian
vähän. Mitään linjaa tai logiikkaa
kokoomuksen laskelmissa tai puheissa ei ole. Keskustan vaihtoehdon
väkinäisen vääristelyn sijasta
kokoomuksen kannattaisi suunnata voimavaransa omien ohjelmien rakentamiseen. Se
palvelisi paitsi vaaleja edeltävää myös
niiden jälkeistä aikaa.
Keskustan vaihtoehtolinja sisältää keskeisenä elementtinä työllisyysstrategian.
Kokoomuksen eväät rakennetyöttömyyden
nujertamiseksi ovat sen sijaan jääneet hämärän
peittoon. Niitä ei ilmeisesti ole lainkaan.
Kokoomus vähät välittää siitä,
että sosiaaliset ja taloudelliset erot kansan keskuudessa
ovat kasvaneet ennätyksellisiksi tai että alue-erot
aiheuttavat ongelmia sekä menettävässä Suomessa että voimakkaan
väestökasvun alueella. Keskustan vaihtoehto sisältää myös
ne välttämättömät korjaukset,
mitä kansan kahtiajaon pysäyttämiseksi
tulee tehdä heti. Lapsiperheet, työttömät
ja kansalaisten välttämättömyyspalvelut
ovat tässä ajattelussa tärkeällä sijalla."
Arvoisa herra puhemies! Kun sitten vielä, niin kuin
sanoin, otin esille nämä lisätalousarvioaloitteet
ja katsoin, mistä niitä on tehty, niin tehneet ovat
nimenomaan vasemmistoliiton ja kokoomuksen edustajat. Yksistään
kokoomuksen kaksi edustajaa on tehnyt lisätalousarvioaloitteita tiemäärärahoihin
18,1 miljardin euron edestä. 18,1 miljardia sain laskettua
tässä. Minä vain haluan tämän
nyt eduskunnankin pöytäkirjoihin todeta — totta
kai, nämä ovat hyviä tarpeita, mielellämme
näitä kannattaisimme — että nämä on nyt
sitten valitettavasti hylätty. Keskustaoppositio on ainakin
tässä suhteessa esiintynyt nyt kohtuullisen maltillisena
eikä ole ollut tässä tilanteessa valmis
menoja lisäämään. Varsinaisessa budjetissa
sitten teemme perustellut esitykset, miten ensi vuoden talousarvio
tulisi rakentaa.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvä on tietysti se, että velkaa
lyhennetään edelleen. Sitä kautta tulee
talouteen jälleen jonkin verran tilaa. Iloinen uutinen
on sekin, että valtion osakekaupat ovat olleet niin tuottoisia, että alkuperäinen
arvio, joka noin vuosi sitten ilmeisesti on tehty, ylittyy yli 100
prosentilla, jos vanhoja miljoonia tässä mainitsee,
yli 2 500 miljoonalla markalla ylittyvät tulot.
Tietysti siellä on muunkinmerkkisiä eriä,
mutta tämä kertoo jotakin suuruusluokista, ja
nämä ovat myönteisiä hyviä asioita.
Sitten kun joskus tältä paikalta olen harrastanut
suuruusluokka- ja pienuusluokka-ajattelua, sorrun siihen jälleen.
Tämän lisäbudjetin eräs kipupiste
koskee Veikkaus Oy:tä ja veikkausvoittovarojen jakosuhteita
ja kaikkea siihen liittyvää. Kun tullaan näistä suurista
numeroista tätä kipupistettä kohden,
aika monta sekuntia saa taskulaskimessa desimaalipilkkua siirtää,
ennen kuin luvut ovat riittävän pieniä.
Kummasti ne ovat kuitenkin hiertäneet yhteistoimintaa eduskunnan
ja hallituksen välillä. Ihmettelen niitä motiiveja,
miksi näin pienistä asioista kannattaa vuositolkulla
olla napit vastakkain eduskunnan kanssa. Se on jotenkin hyödytöntä ja
tarpeetonta. Kun eduskunnan kanta on selvä ja eduskunta
on jopa säätänyt lainsäädäntöä,
niin ihan asiallisesti ja nätisti koetettaisiin löytää niistä sellaiset
ratkaisut, jotka kestävät vähän
pitemmälläkin aikavälillä.
Viittaan esimerkiksi siihen, että tältä paikalta ovat
monet merkittävät valtiomiehet, pääministeri
Lipponen ja ministeri Niinistökin heidän joukossaan,
vedonneet hyvään hallintotapaan ja niin pitääkin.
Olen ollut ylpeä heidän kannanotoistaan. Nyt tällaista
hyvää hallintotapaa ei mitenkään
voi olla se, että esimerkiksi veikkausasetusta on lihavista
tai laihoista vuosista huolimatta, siis riippumatta siitä,
minkälainen on ollut budjettitilanne tai kansantalouden
tilanne, mikä tahansa tilanne, 11 vuotta peräkkäin
väliaikaisesti loukattu, jätetty toimeenpanematta.
Pitää paikkansa, faktisesti sen on tehnyt eduskunta.
Se on meille tarjoiltu hallituksen esityksenä, ja me olemme
sen täällä hyväksyneet. Mutta
olemme ensi alkuun kirjoittaneet ponsia, ne eivät vetäneet
eivätkä päteneet, sitten on vähän
lisätty rahaa budjetteihin, hyvä niinkin.
Nyt ikään kuin hierarkkisesti eduskunta tuli
tilanteeseen, että se arpajaislain yhteydessä teki ihan
lainsäädäntötoimenpiteitä.
Hämmästyttävää oli
se, että toimiva hallitus ei budjetin laadinnan pohjaksi
ottanut voimassa olevaa lakia, vaan otti näkökulmakseen
tämän lain väliaikaisen voimaantulon
siirtämisen, siis 12:ntena vuotena peräkkäin.
Jäljet pelottavat, tämä ei täytä,
hyvät ystävät, millään
muotoa hyvän hallintotavan tunnusmerkkejä. Jos
siihen täällä vedotaan hallituksenkin
taholta silloin, kun puhutaan suurista asioista, tyyppiä Sonera
ynnä muut, ja viitataan hyviin hallintotapoihin, niin kyllä näiden pienempien
kanssa voisi ainakin harjoitella.
Eli tärkeätä olisi näiden
valtiontalouden ja kansantalouden kannalta pienten asioiden osalta lähteä noudattamaan
sitä lainsäädäntöä,
minkä eduskunta on säätänyt.
Kaikki kulminoituu tähän kirjastopuskuriin, siis
lakisääteisiin valtionosuuksiin kuntien kirjastotoimen
menojen kattamiseksi. Positiivisesti sanottuna se on tullut ylimääräisenä edunsaajatahona
vaikeina aikoina neljän perinteisen edunsaajatahon joukkoon.
Siihen yleishyödylliseen joukkoon eivät kuulu
kuntien peruspalvelut, joista on lailla säädetty.
Se on väärässä sarjassa, väärässä porukassa.
Siitä on pitkään puhuttu, että asia
pitää korjata. Sitä kohden toivottavasti
tänä joulunalusaikana eduskunta asiaa kuljettaa.
Toivoisin, että siinä myöskin hallituksen
taholla ymmärrettäisiin, että sille tielle
lähdetään kymmenen vuoden ylimenokautena,
joka on loiva kulmakerroin. Silloin tämä tilapäinen
voimaantulosäännöksen viivyttäminen, myöhentäminen,
ei sovi tähän kuvioon. Se antaa ymmärtää,
ettei ole tarkoituskaan noudattaa eduskunnan lainsäädäntöä,
jos heti ensimmäisen tilaisuuden tullen lähdetään
sitä vesittämään.
Tässä Veikkausta koskevassa asiassa on ulottuvuuksia
kahteen suuntaan. Yksi on edunsaajien asema. Silloin tulisi tätä yli
400 miljoonan markan kirjastopuskuria käyttää niihin
kuoppakorotuksiin, jotka tarvitaan, jotta tämä jakosuhdelaki
lähtisi heti ensi vuoden alusta voimaan siten kuin eduskunta
on säätänyt. Siltä osin on kysymys
siitä hyvästä hallintotavasta.
Sitten se toinen ulottuvuus, jota mietinnössä erityisesti
on pohdittu, liittyy Veikkaus Oy:n voitontuloutusarvioon. On totta,
että paremmin todellisuutta vastaaviin arvioihin on pyrittävä. Mutta
kun totesin, että osakkeitten myyntiarviokin heitti 2 500
miljoonaa markkaa, niin ymmärrän kyllä sen,
että Veikkauksen voiton tuloutuskin voi muutamia kymmeniä miljoonia,
ovat ne euroja tai markkoja, erehtyä. Mutta sitten, kun
se erehdys huomataan, se kannattaa oikaista.
Olen ollut myös siitä hyvällä mielin,
miten valtiovarainministeri Niinistö esiintyi valtiovarainvaliokunnassa
tätä asiaa meille selvittäessään.
Minun mielestäni siinä oli rakentava, positiivinen,
hyvä asenne, hyvä ote, että tarkoitus
on hakea mahdollisimman realistinen arvio. Eihän sitä kukaan
tiedä, kun on kysymys arviosta, joku sanoi, että se
on arvaus, joten siinä mielessä, voisiko sanoa,
lähtökulma hyppyriltä on hyvä.
Sitä en pidä hyvänä, kun
julkisuudessa on ollut tietoja, että tämmöisestä arviointivirheestä aiheutuisi
eräällä tavalla sanktioita, suoranaisia
taloudellisia menetyksiä edunsaajille. Tässä pitää tulla
silloin inhimillinen ote mukaan ja ottaa tämä kirjastopuskuri
käyttöön, koska sille tielle nyt ollaan
lähtemässä. Sillä pitää tämä tasapaino hakea.
Sillä on pieni hintalappu, mutta kuten sanoin, koko budjettivalmistelun
tältä osin olisi pitänyt lähteä eduskunnan
lainsäädännöstä eikä siitä,
että jonkun lain voimaantuloa lähdetään
lykkäämään. Se on poikkeavaa
ja se on sitä huonompaa hallintotapaa.
Veikkausyhtiö on yhtiönä joutunut
vähän ikävään asemaan,
kun julkisuudessa kirjoitetaan, että yhtiö ei
yllä riittävän hyvään
tuloskuntoon. Yhtiölle asetetut tulostavoitteet ovat olleet
kohtuuttomia sen vuoksi, että ne eivät ole olleet synkronissa
yhtiön oman näkemyksen kanssa. Tässä edelleen
kiitän ministeri Niinistöä, että hän on
luvannut, että haetaan sellainen balanssi, että näkemykset
olisivat mahdollisimman yhteneväisiä, jolloin
ei tulisi pettymyksiä tuloarvioissa.
Kun huomaan, että ministeri Niinistö on paikalla,
totean, että hän on joissakin yhteyksissä myös
viitannut siihen, että ei edunsaajille voi antaa niin paljoa,
ja verrannut vähän tilannetta siihen, miten lakisääteisiä valtionosuuksia
erinäisiin kohteisiin on saatavissa. Esimerkiksi liikunnan
kohdalla hän on muistaakseni kommentoinut, että se
saa ikään kuin liian paljon liian helpolla. Kerron
muutamia tunnuslukuja: Liikuntabudjetti valtion budjetissa on tällä hetkellä vuoden
91 tasolla. Se oli 100 miljoonaa markkaa pakkasella. Se on Lipposen—Niinistön
hallitusten aikana noussut vuoden 91 tasolle, kaikki inflaatiokirjaukset
ovat poissa. Tälle vuodelle oli valtionapuhakemuksia rakentamiseen
315 kappaletta. 60 prosenttia hyväksyttiin läänitasolla hakemuksista,
40 prosenttia opetusministeriön niin sanottuja suuria hankkeita,
eli noin puolet hylätään, kun ei raha
riitä. Tämä raha riittää opetusministeriön
tasoisiin suuriin hankkeisiin keskimäärin 11 prosentin
valtion tukeen ja läänitasolla keskimäärin
20 prosentin valtionosuuksiin. Nämä ovat kaukana
tasoista ja määristä, mitä on koulupuolella
tai vastaavissa.
Tähän Veikkaus-asiaan varmaan palataan täällä vielä budjettikuvioissa
moneen kertaan. Mutta hyvä lisäbudjetti ja kannatan
sitä valtiovarainvaliokunnan esittämässä muodossa
tietysti.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Veikkausvoittovarojen tuloutus valtion
budjetin yleiskatteeksi ei ole sopusoinnussa EU-lainsäädännön
kanssa. Meidän on varottava kansallisesti toimimasta niin,
että avataan mahdollisuus EU-oikeuden kautta murtaa koko
yksinoikeusjärjestelmä. Siksi on hyvin tarkkaan
varjeltava sitä, että yleishyödylliset
yhteisöt ovat jatkossakin edunsaajia.
Erityinen huolenaihe on tietenkin kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonala, jossa te-keskuksilla tietojeni mukaan on ollut ja
on edelleen toteuttamiskelpoisia hankkeita. Hankkeita on hylätty
reilut 600 sen vuoksi, että ei ole ollut myöntövaltuuksia.
Yhtäältä työministeriö ei
kykene käyttämään kaikkia rahojaan.
Kysymys ei ole varmastikaan rahapulasta, vaan kysymys on nyt siitä,
kuinka taas kerran tämä hallinnointi toimii, kuinka
ministeriöt keskustelevat keskenään.
Ymmärrän sen, että tässä tarvitaan
valtiovarainministeriön aktiviteettia, jos toiselta ministeriöltä loppuu
rahat hyvien hankkeiden toteuttamiseksi ja sitten toisella rahaa
on, että voitaisiin näitä lisäbudjetin
kautta kuljettaa. On erityisen valitettavaa, että yritystoimintaa
ja hankkeita ei voida kehittää tilanteessa, jossa
yritysten määrä kaiken aikaa vähenee
ja näyttää siltä, että meillä on
työttömyyskin ihan selkeästi kasvussa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun puheenvuorossani laskin yhteen näitä kokoomuksen
tekemiä talousarvioaloitteita tähän lisäbudjettiin,
olin kyllä laskenut ne tähän paperilleni
oikein, mutta kuulemma sanoin väärin. En tarkoittanut
sitä, että se olisi ollut 18,1 miljardia vaan
18,1 miljoonaa euroa. Toivon, että se tulee eduskunnan
pöytäkirjoihin korjatuksi. Se on kuitenkin suurempi
summa kuin esimerkiksi Tielaitoksen ylimääräinen
voitontuloutus, joka nyt sitten palautetaan tiehankkeisiin. Tämä kuvaa
sitä, miten tietyllä tavalla kokoomus pelaa myöskin kaksilla
korteilla tässä politiikassa: ollaan hallituksessa
ja myöskin omalta osaltaan vahvasti oppositiossa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pari lyhyttä kommenttia. Ensimmäinen koskee
tuota sisäasiainministeriön pääluokkaa, jota
hallinto- ja tarkastusjaostossa käsittelemme. Keskustan
vastalauseessa esitetään lausumaa, momenttihan
ei ole aukikaan, että eduskunta edellyttäisi,
että kuntien harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia lisätään.
Nyt tässä kävi niin, että moni
kunta jäi ilman tai sai riittämättömän
avustuksen, ja ehkä pienelläkin määrärahan
lisäyksellä voitaisiin tilannetta helpottaa. Nythän
93 kuntaa korottaa ensi vuonna veroäyriä. Ensi
vuosi näyttää tosi haasteelliselta ja
tosi kipeitä leikkauksia joudutaan tekemään.
Mutta sitten toinen asia on tämä valtiovarainministeriön
pääluokassa oleva valtionyhtiöpolitiikkaa
koskeva osuus. Siinä haetaan Edita Oyj:n osalta 100 prosentin
valtuutta. Sinällään tämä alahan
on sellainen, että ei välttämättä valtion tarvitse
olla siellä omistajana, kirjapainoala on kyseessä,
ja Editan osalta tällaista ratkaisua voidaan miettiä.
Ongelmaksi tässä jaostossa tuli se, että valtuutusta
haettiin lisätalousarvion sivulauseessa ja se informaatio,
mitä kuultiin, ei ollut riittävää ja
oikean sisältöistä mielestäni.
Edita Oyj:n varatoimitusjohtaja ei tiennyt yrityksensä liikevaihtoa
esimerkiksi. Niinpä jaosto päättikin, äänestyksen
jälkeen tosin, että tästä Edita
Oyj:n myyntivaltuutuksesta lisätalousarvion yhteydessä luovutaan.
Valitettavasti tämä muuttui hovissa, kun sitten
muita vaikuttajia astui kuvaan. Vastalauseessa sitten esitetäänkin,
että tästä nyt luovuttaisiin tällaisen
puutteellisen informaation johdosta. (Ed. Saarinen: Se oli tilapäinen
enemmistö!) — Se oli tilapäinen mutta
järkevä enemmistö. Niitä saisi
olla enemmänkin eduskunnassa, kun tällaisia asioita
käsitellään. — Todella me olemme
valtionyhtiöpolitiikkaa puhuneet koko syksyn ja on todettu,
että tarvitaan riittävästi tietoa ja
osaamista jne. Ei näiden pienempienkään yhtiöiden
osalta voida sallia, että näitä vasemmalla
kädellä hoidetaan. Valtiovarainministeriö ja
Editan johto nyt menivät tästä riman
alta pahasti. Olisikin parempi tehdä niin, kuten esitetään
keskustan vastalauseessa, johon myöskin kristillisdemokraatit
ja vihreä kansanliike ovat yhtyneet, että tämä lukuperustelu
poistettaisiin talousarviosta, tähän palattaisiin
mahdollisesti sitten lisätalousarvion yhteydessä.
Näin tulisi sitä jämäkkyyttä valtionyhtiöpolitiikkaan,
mitä, herra puhemies, todella näinä aikoina
tarvitsemme.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustan vastalauseessa esitetyt näkökohdat
ovat kaikki perusteltuja, mutta aivan erityisesti avustukset kunnille
koskettavat hyvin vakavaa asiaa. On hyvä, että meissä kansanedustajissa
on varsin monia, jotka kannamme myös vastuuta kuntasektorilla
eri tehtävissä.
Kuntasektorin vastuunkanto on erityisen raskasta, koska ei voida
puhua enää millään sektorilla
kehittämisistä ilman, etteivät nämä merkitsisi
jonkin toiminnan leikkaamista, supistamista, palvelutason laskemista
tai suorastaan joidenkin palvelujen lopettamista. Samalla tämä merkitsee monissa
kunnissa sitä, että joudutaan luomaan epätasa-arvoa
synnyttäviä ratkaisuja. Kuntien kehittämisestä reunojaan
myöten ei tahdo tulla mitään; joudutaan
pohtimaan kyläkoulujen lopettamisia, joudutaan pohtimaan
pienten lukioitten ja yläasteittenkin lopettamisia, ja
missä tämä tapahtuu, siellä viedään
kylän tai yhdyskunnan keskeisimpiä kehityksen
edellytyksiä. Kunnissa tapahtuu hyvin kielteistä kehitystä taloudellisten määrärahojen
niukkuuden vuoksi.
Erityisesti terveydenhuollon ja sairaanhoidon menot ovat voimakkaasti
nousseet. Aivan erityisesti tämä kautta maan,
niin myös erityisesti Keski-Suomessa, koskettaa kuntia.
Erikoissairaanhoidon menoja kun käydään
selvittämään, niin tietysti siellä voi
olla joitakin investoinneista aiheutuneita menoja, jotka tulevat
kuntien kustannuksiin, mutta toisaalta on yhä vaikeampia
sairauksia, yhä kalliimpaa hoitotekniikkaa. Osaltaan näille
on, ja ennen muuta on, vahvat lääketieteelliset
perusteet. Kun kunnat joutuvat vastaamaan terveydenhuollosta aina
erikoissairaanhoitoa myöten, tässä on
hyvin voimakkaasti kaikkia kuntia koskettanut menolisäys,
ja tämä on koskettanut myöskin kotikaupunkiani,
Keuruuta, hyvin raskaasti.
Tämän vuoksi kun kunnat ovat anoneet harkinnanvaraisia
valtion rahoitusosuuksia, nämä anomukset ovat
olleet kyllä ihan todelliseen tarpeeseen. Kunnissa on suorastaan
pohdittu sitä, minkä verran kehdataan anoa, että tuo
anomus olisi semmoinen, että sillä olisi jotakin
merkitystä, mutta ei missään tapauksessa
liian suuri, jotta voitaisiin rahoitus saada. Valitettavaa on vielä, että Kuntaliittokin
on joutunut määrärahaniukkuuden vuoksi
rajoittamaan harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia. Samalla kuntien
sosiaalitoimen menot ovat kasvaneet. Henkilöstöä on
jouduttu vähentämään, ihmiset
työskentelevät jaksamisensa rajoilla, palvelut
ovat kestämisensä rajoilla, ei ole varaa enää palveluista
tinkiä eikä vähentää,
olipa kysymys kotona tapahtuvasta hoito- tai hoivatyöstä tai
laitoshoidosta. Kaikkiin näihin kunnat tarvitsevat rahaa.
Mielestäni tapahtuu hyvin ikävä kehitys,
kun luvatut valtion veronalennukset eivät kansalaisten
lompakossa tunnu, koska kunnat joutuvat korottamaan veroprosenttejaan.
On tietysti kuntia nimenomaan Pääkaupunkiseudulla,
joilla onkin ihan kohtuudella ollut vielä voimavaroja säästössä veroprosentin
nostamisessa, mutta pääosa kunnista, ja nimenomaan
pääosa, on kuntia, joissa veroprosentin nostaminen
vie kohtuuttomiin tilanteisiin. Ennen kaikkea tämä koskettaa
pienituloisia, koska kunnallisvero on jakovero.
Siksi, arvoisa herra puhemies, toivon, että hyvin vakavasti
voitaisiin paneutua kuntien ja valtion väliseen rahoitusosuuteen
siten, että kunnat saavat valtiolta rahat omien verotulojensa
rinnalla ja maksujensa rinnalla niitten tehtävien hoitamiseen,
jotka valtio osoittaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Aluksi hyvin paljolti niihin näkemyksiin,
joita ed. Lindén toi esille koskien veikkausvoittorahoja.
Viime vuosina kulttuuritointa on pidetty toisarvoisessa asemassa.
Hallituksen toimet ovat johtamassa siihen, että monet kulttuuritoiminnot joutuvat
suuriin vaikeuksiin. Kyllä alkaa tuntua siltä,
että kulttuurin rahoituksessa tarvitaan puoluerajat ylittävää yhteistyötä.
Joku mainitsi täällä ryhtiliikkeen, muutoin
ei muutosta näytä tulevan. Ja muutos kuitenkin
syntyy vain eduskunnassa, koska hallitus ei näytä olevan
kovin suopea kulttuurille.
Sitten, arvoisa puhemies, tiemäärärahoista. On
hyvä, että eduskunta on ollut tiukkana nimenomaan
siinä asiassa, että Tielaitoksen liikelaitostamisen
yhteydessähän luvattiin hoitaa monia asioita.
Esimerkiksi ylimääräinen voitontuloutus luvattiin
silloin osoittaa kokonaan täysimääräisenä perustienpitoon.
Näin ei olisi varmasti käynyt ilman eduskuntaa.
Hallitus ei olisi pitänyt kiinni lupauksestaan, ellei eduskunta
olisi ollut tarpeeksi tiukka.
Tielaitoksen liikelaitostamisen yhteydessä luvattiin
muitakin asioita. Nekään eivät ole aivan hoituneet
sillä tavalla kuin me ehkä uskoimme tai ainakin
miten meille kerrottiin. Erityisesti syrjäseutujen tieverkko
on pahasti rapautumassa. Kyllä muistan, että silloin
täällä luvattiin myöskin niistä huolehtia,
siis silloin, kun tehtiin liikelaitostaminen. Rahaa on valtiolta
riittänyt lähinnä moottoriteille ja kasvukeskuksien
tieverkkoon. Toki nekin ovat tärkeitä, mutta muut
tiet ovat jääneet kovin vähälle
huomiolle ja määrärahoja niille on tullut
erittäin niukasti.
Arvoisa puhemies! Nyt kun ylimääräinen
Tieliikelaitoksen voitontuloutus hoituu sovitulla tavalla, on välttämätöntä,
että rahat käytetään tiepiireissä myös
entistä tasapuolisemmin. Itse olen tehnyt varsinaiseen
talousarvioon useita aloitteita erityisesti niiden tieosuuksien
hyväksi, jotka ovat viime vuosina jääneet
hyvin vähälle hoidolle. Tiepiirien pitää nähdä alueensa
tarpeet paljon nykyistä tasapuolisemmin, sillä haja-asutusalueiden
tieverkkojen kunnolla on suuri merkitys myös muuttoliikkeelle.
Jos tieolosuhteet näillä vaikeilla alueilla entisestään
huonontuvat, on selvää, että muuttohalukkuus
kasvukeskuksiin lisääntyy. Hyvät tiet
ovat välttämättömyys syrjäseuduille,
ja niistä kannattaa huolehtia. Hyvät tieyhteydet
lisäävät myös entistä paremmin
uusien yrittäjien ja yritysten kiinnostusta työttömyydestä kärsiviä alueita
kohtaan.
Katri Komi /kesk:
Herra puhemies! Itä-Suomen tavoite 1 -ohjelman rahoituskehys
kansallisen vastinrahan osalta jää edelleen erilaisten kommervenkkien
jälkeenkin korjaamatta. Surullista! Sen sijaan perustienpitoon
lisätään reilut 8 miljoonaa euroa valtion
voitontuloutuksesta. On ihan hyvä, että edes yritetään
pitää kiinni niistä lupauksista, joita
on annettu. Viittaan vain ed. Pulliaisen puheenvuoroon aikaisemmin.
Savonlinnan alueen välttämättömien
lentoliikenneyhteyksien turvaamiseksi Savonlinnan kaupungille voidaan
myöntää 170 000 euroa käytettäväksi
matkalippujen hinnan alentamiseen. Tuntuu, että lentoliikenteen
tärkeys on viime aikoina huomattu varsinkin yritystoiminnan tukipalveluna.
Tämä lienee suuntaa-antava päätös,
ja onkin mielenkiintoista nähdä, mitä vuoden
2003 talousarvio sanoo tähän aihepiiriin liittyen.
On uskomatonta, jos tänä vuonna jää 15
miljoonaa euroa työllisyysmäärärahoja
käyttämättä. Tuntuu siltä,
että yleensäkin uusia suunnitelmia työttömyyden
hoitoon tarvitaan. Ehkäpä se onnistuu vain hallitusta
vaihtamalla viimeistään vaaleissa ensi keväänä.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun vain tähän kohtaan,
kun täällä käytiin ed. Ala-Nissilän
puheenvuorossa keskustelua siitä, miten Edita Oyj:n kysymykseen
pitäisi suhtautua.
Totta on, että esityksessä, jossa haetaan
valtuuksia luopua valtion omistuksesta kokonaan, asian käsittelyssä meille
ei kyllä kovin tarkkoja, hyviä tietoja annettu.
Mielestäni kuitenkin valiokunta, tai itse asiassa verojaosto,
oli loppujen lopuksi aika yksimielinen siitä, että asian
tila oli tällainen, mutta varsinaiseksi erimielisyydeksi tuli
se, pitäisikö tämä asia käsitellä lisätalousarviossa
vai talousarviossa. Koska tiedossamme oli, että täydennysosa
ensi vuoden talousarvioon annetaan ihan muutamien päivien
päästä, silloin katsoimme, että ei
asia tästä muuksi muutu ja lisätalousarviossa
on hyvä tämä asia hyväksyä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Haluan myöskin vielä puuttua
tähän Editan kysymykseen, jonka ed. Juurola otti
esille.
Kyllähän tiedot, mitä on kerrottu
jaostosta ja mitä myöskin valiokunnassa kerrottiin,
osoittivat, että tämä asia ei ole kypsä tässä päätettäväksi.
Tietyllä tavalla ihmetyttääkin se, että erityisesti
myöskin vasemmistopuolueet olivat valmiit hyväksymään
tämän hallituksen esityksen. Keskustahan esittää nyt
vastalauseessaan, niin kuin myöskin vihreät ja
kristillisdemokraatit, että lukuperustelut poistetaan lisätalousarviosta
ja tähän voisi palata paremmalla ajalla. Tälle
löytyy perusteita. Tässä on myöskin
erittäin suuri periaatteellinen kysymys. Nämä ovat
näitä pieniä paloja, millä tavalla
valtion omistamiseen suhtaudutaan, ja tämä pallo
on ehkä nyt lähtenyt pyörimään
sillä tavalla, että siitä ei enää paluuta
entiseen ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Puhemies! Varsin monet edustajat ovat kiinnittäneet
huomiota Tieliikelaitoksen ylimääräiseen
voiton palautukseen, ja erikoisen siteerattu on ollut valtiovarainvaliokunnan
mietinnön kohta, jossa lukee, että lisämääräraha
tulee osoittaa etenkin liikenneturvallisuutta parantavien hankkeiden
toteuttamiseen siten, että eri tiepiirien tarpeet otetaan
tasapuolisesti huomioon. Omana näkemyksenäni totean,
että jotta tällä on joku merkitys, niin
tämähän tarkoittaa sitä, että niin
sanottu Hirvelän jakomalli näissä rahoissa
ei nyt tässä tapauksessa toteudu, vaan se on tasapuolinen
eri tiepiirien kesken. Muutenhan tällä ei ole
mitään merkitystä.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama sana Edita Oyj:n yksityistämisasiasta.
Todellakin verojaostossa oli varmaankin aika laaja yksimielisyys
siitä, että tämmöinen valtuus jossakin
vaiheessa on tarpeen antaa, mutta se enemmistö, joka jaostossa
oli, jossa itsekin olin, oli sillä kannalla, että tämä olisi
parempi siirtää varsinaiseen talousarvioesitykseen,
ja muotoilu tuli aika tavalla näin, niin kuin keskustan
vastalauseessa on.
Se lähti siitä, että oli erittäin
vaikea sen paremmin valtiovarainministeriöstä kuin
Editastakaan saada tietoja, mikä tämän
asian perustelu ja sisäinen idea oli. Ei saatu selvyyttä yksityistämisen tavoitteista
tai yrityksen strategiasta, eikä varatoimitusjohtaja osannut
kertoa yhtiön keskeisiä tunnuslukuja. Tuli vain
sellainen olo, että tämä olisi ehkä parempi
ihan periaatteen vuoksi laittaa parempaan valmisteluun. Mutta todellakin
sitten valitettavasti koko valiokunnan kokouksessa kävi
niin, ne, jotka eivät tätä asiantuntijakuuntelua
suorittaneet, olivat sitä mieltä, että mennään kuitenkin
kirjan mukaan. Tämä oli tämän
asian tausta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustan taholta viitattiin vasemmistoon
Editan kohdalla, mutta kyllä kai tämä yksityistämisasia kuuluu
siihen samaan sarjaan, että kaiken varalta kaikki mahdollinen
pyritään yksityistämään, enkä tämän
tarpeellisuudesta varmasti pysty ainakaan tässä tilanteessa,
kun en ole kovin perusteellisesti perehtynyt, arvioimaan sitä,
onko se edes tarpeellinenkaan.
Mutta keskustan kiinnostus asiaan on vähän semmoista
myöhäisherännäisyyttä.
Meillä on ollut paljon myös muita yksityistämiskysymyksiä, ja
kyllä niissä keskusta on hyvin uskollisesti ollut
tukemassa hallituksen yksityistämislinjaa, esimerkkeinä vain
Sonera, Rautaruukki, Tielaitos. Näitä voi luetella
pitkän litanian.
Keskustelu päättyy.