1) Hallituksen esitys Liechtensteinin kanssa veroasioita koskevasta
tiedonvaihdosta tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten
voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jokaisella istuvalla hallituksella on aina
suosikkiaiheensa, josta se pyrkii tietysti Guinnessin ennätyskirjaan
pääsemään. Tämä hallitus,
joka todennäköisesti vielä tässä istuu
muutaman kuukauden, on ilmeisesti pistämässä laudalta
kaikki aikaisemmat hallitukset. Tukiorganisaatiokseen se on valinnut
Oecd:n ja sen niin sanottujen veroparatiisien tietojenvaihtosopimusluonnoksen.
Tästä hallituksen esityksestä käy
ilmi, että tämä on pohjoismainen projekti,
jolla on oikein projektiorganisaatiokin. Mielenkiintoiseksi tämän
asian tekee se, että tätä nimenomaista
esitystä, joka nyt on pöydällä,
on eräällä tavalla ennakoivasti käsitelty
jo tarkastusvaliokunnassa itsensä Verohallituksen pääjohtajan
... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Pulliainen, hetkinen. — Olkaa hyvä.
... ollessa asiassa kuultavana, ja keskustelu oli mielenkiintoinen.
Mutta muutama näkökohta vielä näistä sopimuksista
ja niitten vaikuttavuudesta.
Tällä hetkellä näitä Oecd:n
tietojenvaihtosopimuksia on voimassa seitsemän
kappaletta, joista yksi tulee varmasti lähiviikkojen ja -kuukausien
aikana aivan erityisen arvioinnin kohteeksi. Se on Caymansaarten
kanssa tehty sopimus 1.4.2009. Eilen TV1 on kuulemma 20.30 uutisissaan
ilmoittanut, että joku siellä Caymansaarilla pitkään
toiminut pankkihenkilö on tarjonnut tälle Assangelle
kaiken kaikkiaan 2 000 veroparatiisiasiakkaan henkilö-
ja verotiedot verotusta varten elikkä minkälaisista
talletuksista on kysymys.
Tämähän on mielenkiintoinen tapaus,
koska tämä ei ole ensimmäinen tapaus
tässä suhteessa. Yhdysvaltojen ja Sveitsin välillä oli
tämmöinen samanlainen tietojenvaihto-operaatio,
ja siinä se johti hyvin merkittäviin tuloksiin,
sitten oli sellainen nimenomaan Liechtensteinin kanssa, ja siinä oli
niin ikään parintuhannen henkilön ja
instituution yhteystiedot. Nämä olivat kaupan.
Eräät valtiot ostivat nämä tiedot,
muun muassa Saksan liittotasavalta, (Ed. Rajamäki: Eipä Suomi
eikä sisäministeri esittänyt mitään!)
ja Saksan liittotasavallassa tämä operaatio johti
siihen, että yksi pääjohtajakin joutui
käpyttelemään työnhakumarkkinoille,
kun meni virka alta.
Nyt Liechtensteinin kohdallahan mielenkiinto kohdistuu siihen,
että Suomella on näitä tietoja ollut
käytettävissään. Silloin, kun
tämä asia oli akuutti, sitä asiaa on
käsitelty meidän laillisuusvalvontajärjestelmässämme
ja todettu, että koska kysymys on tämän
tulkinnan mukaan varastetusta tiedostosta, niin sillä ei
tehdä mitään. Tämä on
hyvin mielenkiintoinen asia, joka koskettaa tätä eduskuntaa
ja vielä enemmän seuraavaa eduskuntaa.
Nythän meiltä varastetaan rahaa sen kun keritään.
Keskuspankit synnyttävät valtavasti rahaa. Yhdysvaltain
keskuspankki on päättänyt tuottaa 1 600
miljardia dollaria pelkkää rahaa, siis näpyttelemällä rahaa,
ja sitä kutsutaan Easing 2-ohjelmaksi. Tämähän
on tavallaan, jos sitä käytetään
niin kuin sitä aiotaan käyttää,
varastamista tulevilta sukupolvilta mitä suuremmissa määrin.
Jos siis nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, arvoisa puhemies,
että näitä tietoja, jotka nyt saadaan
jollakin konstilla haltuun, ei tällä eettisellä perusteella
voida käyttää toista varkautta vastaan,
niin olemme aika mielenkiintoisessa tilanteessa. Ja, arvoisa puhemies,
juuri julkaistiin tieto siitä, mistä tässä on
kysymys. Se on McKinseyn tutkimustulos, jonka mukaan finanssiomaisuus,
joka on tällä tavalla luotu, on neljä kertaa globaali
bruttokansantuote. Eihän tässä ole mitään
järkeä, ei järjen hiventäkään.
Jos siis nokanvalkaisu alkaa tämmöisistä ennakkotapauksista,
joissa on päästy näihin rosvoihin — minä olen
nyt oppinut jotakin tällä vaalikaudella ed. Zyskowiczilta:
että rosvoista pitää käyttää "rosvo",
"koijari" ja kaikkia inhottavia ilmaisuja, mitä olla voi,
(Ed. Rajamäki: Ihan sama mitä tekee!) ja nyt minä siteeraan
häntä siinä — tässä on
kysymys juuri tällaisista rosvojen kiinni saamisesta, ja
jos niitä ruvetaan suojelemaan, niin ei tästä todellakaan
tule mitään. Nimittäin, arvoisa puhemies,
taustatietohan, joka on vielä sanomatta, on se, että eduskunta
on päättänyt 29 sopimusta hyväksyä,
ja yhtään ainutta kertaa näitä sopimuksia
ei ole käytetty hyväksi, ei ensimmäistäkään
kertaa. Elikkä siis toisin sanoen nämä ovat
sillä tavalla kupla, ja se on paha kupla.
Arvoisa puhemies! Minä toivon hartaasti, että nyt
tämä hallitus vielä aloittaa nokanvalkaisun
ja mahdollisimman pian. (Ed. Saarinen: Turha toivo!)
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen käytti hyvän puheenvuoron,
niin kuin hän on aina tehnyt vastaavien veroasioita koskevien
tiedonvaihtosopimusten kohdalla, joita on eri maiden kanssa tehty.
Hallitus kuitenkaan ei todellakaan ole, niin kuin ed. Pulliainen
totesi, tehnyt juuri mitään käytännön
toimia harmaan talouden lopettamiseksi. Päinvastoin se
on luonut sen tyyppisiä käytäntöjä,
joissa voidaan kasvottomasti toimia pörssissä,
sijoittaa ilman tietoa sijoittajan taustoista, ja näin
ollen on ollut tekemässä Suomesta pientä veroparatiisia.
Tämä on asia, joka on hyvä huomioida.
On hienoa, että hallituspuolueen kansanedustaja Pulliainen
myös kritisoi tässä hallituksen toimia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiusanen sanoi äskeisessä puheenvuorossaan,
että hallitus ei ole tehnyt juuri mitään harmaan
talouden torjumiseksi. Ed. Tiusanen on puheenvuoroissaan usein väärässä,
ja tällä kertaa hän on kyllä täysin
väärässä. Nimittäin
nykyinen hallitus jos mikä on nimenomaan tehnyt useita toimia
harmaan talouden torjumiseksi Suomessa. Esimerkiksi pari viikkoa
sitten aloitti Verohallinnossa erityinen harmaan talouden selvittelykeskus,
jolla on muun muassa aika mittavat valtuudet näihin harmaan
talouden ilmiöihin tarttua.
Tietysti voidaan sanoa, että paljon on vielä tehtäväkin.
Eli harmaa talous on todellinen syöpä, jolla vahingoitetaan
rehellisiä yrittäjiä, rehellisiä työntekijöitä,
vahingoitetaan veronsaajaa ja sitä kautta meitä veronmaksajia,
jotka joudumme maksamaan nekin verot, jotka harmaan talouden rosvot,
ed. Pulliainen, jättävät maksamatta.
Minun mielestäni on erittäin hyvä,
että aivan viime aikoina myös työnantajapuolella
EK:n, Rakennusteollisuuden ja ravintola-alan työntekijöiden
yhteistyönä on ehdotettu uusia toimia harmaan
talouden torjumiseksi. Kun on päästy jo näin
pitkälle, että sekä työnantaja-
että työntekijäpuoli ovat yhtä mieltä eräistä keskeisistä toimista,
joilla edelleen voitaisiin torjua harmaata taloutta muun muassa
rakennus- ja ravintola-alalla, niin on mielestäni tärkeätä,
että hallitus ripeästi näissä asioissa
etenee. Näin hallitus on myös tekemässä.
Valtiovarainministeri Katainen mainitussa EK:n ja rakennus- ja ravintola-alan
seminaarissa omalta osaltaan totesi, että hallitus laittaa
välittömästi valmisteluun eräitä sellaisia
harmaan talouden torjuntakeinoja, joita tuossa seminaarissa työntekijä-
ja työnantajapuoli yhdessä asettuivat tukemaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz omalla puheenvuorollaan osoitti,
ettei hänkään ole aina oikeassa.
On selvää, että nykyhallitus ei ole
tehnyt todellakaan käytännössä juuri
mitään, joka olisi muuttanut sitä tilannetta,
että noin 4 000 miljoonaa euroa menee ulkopuolelle
valtion tulojen sen takia, että meillä on tämä harmaa
talous.
Hallintarekisteri, jonka kautta voidaan sijoittaa anonyymisti,
on huono asia, ed. Zyskowicz. Se olisi asia, jossa hallituksen olisi
pitänyt pystyä toimimaan toisin.
Ed. Pulliainen puhui nenänvalkaisusta. Sitä ehkä nyt
hallitukselta todellakin tässä asiassa tarvitaan.
Aikaa on vähän. Mutta yhdyn siihen, että eivät
kyllä aikaisemmatkaan hallitukset ole tässä asiassa
olleet juuri sen parempia, ei tässä siitä ole kysymys.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vielä tästä,
onko hallitus toiminut siis yleisesti harmaan talouden torjunnan
hyväksi: On, todellakin. Tämä 17—18 kohdan
ohjelma on ihan pelkkää rautaa, kun se vaan viedään
läpi eikä vaan meinata. Elikkä tässä suhteessa
tämä yleisarvio, minkä ed. Tiusanen esitti,
on pikkuisen alakanttiin, eikä ihan vähän alakanttiin
olekaan. Mutta tässä on se pointti, näissä asioissa,
missä liikutaan valtavan suurissa rahamäärissä.
Ajatellaan, että niin sanotun salkkuvakuutussysteemin — jossa
saadaan täydellinen hyöty itselleen — sijoituspääoma
on 1,5 miljardia, jonka kaikki sijoitustuotto on verotonta saajilleen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! En ollenkaan väitä, että ed.
Pulliaisen puheet ja teot ovat eri linjassa, mutta hallituksen toiminnassa on
ollut kyllä lava- ja lumeshowta. Kolme vuotta oli täysin
pysähtyneenä edellisen hallituksen neljäs
talousrikostorjuntaohjelma, joka hyväksyttiin vuoden 2006
syksyllä. (Ed. Ollila: Tekikö edellinen hallitus
jotain?) Siellä oli käännetty arvonlisävero,
siellä olivat työ- ja elinkeinoministeriölle
tarkoitetut valtion tukia saaneiden yritysten verotustiedot, jotka
vieläkin puuttuvat — mielenkiintoinen ala, eikö niin — ja
monta muuta. Tältä osin edellinen hallitus perusti
muun muassa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan 81
uutta talousrikostutkijan vakanssia. Ministeri Itälän
jäljiltä oli kymmenesosa viroista täyttämättä.
Ne täytettiin heti ja perustettiin uusia ja myöskin
voimavaroja annettiin.
Tältä osin täytyy sanoa, että nyt
kolmen vuoden vehtaamisen jälkeen käynnistetään
kovasti ohjelmia mutta tekoja ei ole. Samaan aikaan heikennetään
tuottavuusohjelmalla turvallisuusviranomaisten toimintakykyä.
Keskusrikospoliisin vakavan rikollisuuden, talousrikollisuuden,
torjuntaa heikennetään samaan aikaan, kun harmaa raha
pureutuu hallinnon ja politiikan rakenteisiin tässä maassa.
Tämä on vakava kysymys. Sisäministeri
ei vastannut, kun kysyin täällä budjetin käsittelyssä,
mikä on keskusrikospoliisin toimintakyky. Samoin sisäministeri
ei ollut kiinnostunut Saksan puuttuessa näihin veroparatiiseihin ym.
veronkiertäjiin. Suomen hallitus ei tehnyt mitään
näissä asioissa. Tältä osin
on kyllä vakava kysymys halpatyömarkkinoiden ja
laittomien työmarkkinoiden osalta myös se, että viranomaisilla
ei ole tosiasiallisesti ollut kykyä vaan viranomaisia on
heikennetty.
Kyllä teiltä paperia ja ohjelmaa nyt tulee,
kolmen vuoden ihmettelyn jälkeen. Ehkä vaalit
on helpompi sillä tavalla selittää, mutta
ei siinä tuloksia vielä näy.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä veroasioita koskeva
tietojen vaihto Liechtensteinin kanssa — kun sen hallituksen
esityksenä tässä läpi käy — on
sinänsä, voisi sanoa, hyvä asia. On tärkeätä,
että me tällaisten veroparatiisivaltioiden kanssa
teemme verotietojen vaihtosopimuksia.
Mutta kuten näissä aikaisemmissa puheenvuoroissa,
viitaten ed. Rajamäkeen ja ed. Pulliaiseen, on tuotu jo
selkeästi esille, tosiasiassa, kun me olemme täällä eduskunnassa
nyt viimeisen vuoden aikana käyneet näitä verotietojen
vaihtosopimusjärjestelyjä eri valtioiden kanssa,
nämä valtiot ovat seuraavan kaltaisia, kuten hyvin
tiedätte. Siellä on San Marino, siellä on
Andorra, siellä on Caymansaaret, ja siellä on
tämmöisiä pieniä veroparatiisivaltioita,
ja kuten ed. Pulliainen sanoi, näiden tietojenvaihtosopimusten
realisointi ei kuitenkaan ole ollut arkipäivää.
Ne eivät ole johtaneet konkreettisiin asioihin. Ongelma piilee
siinä, että näitä tietojenvaihtosopimuksia ei
tehdä ensisijaisesti Suomen tai Pohjoismaiden aloitteesta.
Näitä tehdään näiden
veroparatiisivaltioiden aloitteesta. Tavoitteena on päästä pois Oecd-maiden
mustilta listoilta, ja silloin tällaiset pienet Pohjoismaat
toimivat hyvinä sopimusreferenssivaltioina, jotta tuolta
Oecd:n mustalta listalta päästäisiin
pois.
Siis sinänsä on ihan hyvä, että näitä tietojenvaihtosopimuksia
tehdään. Tärkeämpää on,
että ne pannaan täytäntöön
ja ne johtavat myöskin konkreettisiin toimiin, ja vielä tärkeämpää on, että tämä avoimuus,
joka tässä kohdassa ikään kuin
näyttäytyy nyt Liechtensteinin kanssa, tulisi
osaksi koko finanssijärjestelmää globaalisti.
Arvoisa puhemies! Me olemme täällä viime viikkoina,
viime kuukausina, käyneet vakavaa, vakavaa keskustelua
siitä, missä kansallinen finanssijärjestelmä on — ennen
kaikkea, kun täällä on puhuttu Irlannista,
Portugalista viimeksi ja aikaisemmin Kreikasta. Me olemme Euroopan unionin
tasolla joutuneet tarttumaan asioihin. Julkista taloutta joudutaan
tasapainottamaan, joudutaan tekemään sopeutusohjelmia.
Harvat ovat käyneet syihin kiinni.
Missä ne syyt ovat? Syyt ovat luonnollisesti finanssijärjestelmän
poikkeavissa pelisäännöissä,
kun me puhumme yleensä markkinataloudesta. Kolmessa eri
kohdassa finanssisektori toimii muilla pelisäännöillä kuin
mikään muu talouden lohko.
Ensinnäkin finanssisektorilla on se ongelma, että siellä ei
viime kädessä merkittäviä pankkeja päästetä konkurssiin.
Syynä on tietenkin koko rahajärjestelmän
vakauden varmistaminen pitkässä juoksussa. Tämä on
johtunut siitä, mistä oppositio on monesti käyttänyt
muotoilua: voitot ovat yksityisiä, riskit, tappiot julkisia.
Finanssisektori on täysin poikkeava lohko talouden muista
lohkoista.
Toinen finanssisektorin merkittävä erikoispiirre,
joka heijastuu sitten tähän kriisitilanteeseen,
on se, että rahalla käytävällä kaupalla
ei ole välillisiä veroja. Kaikessa muussa kaupankäynnissä on,
mutta kun arvopapereita vaihdetaan, velkakirja ostetaan, johdannaisia
myydään ja vaihdetaan, valuuttakauppaa käydään,
siinä ei ole arvonlisäveroa mukana. Nythän
sosialidemokraatit ajavat tätä Euroopan
laajuisesti.
Puhemies! Kolmantena seikkana, joka on tämän
päivän aihe, on luonnollisesti se, että finanssisektori
on poikkeuksellisen suojattua ja salattua, poikkeuksellisen suojattua
ja salattua. Täällä ed. Pulliainen jo
viittasi siihen, että meillä on pörssissä hallintarekisteri,
jonka piilossa 50 prosenttia kaupankäynnistä tapahtuu.
Me emme tiedä, ketkä tosiasiassa myyvät
ja ostavat osakkeita. 70 prosenttia Helsingin pörssissä käytävästä Nokian
osakkeiden myynnistä tapahtuu hallintarekisterissä piilossa.
Täysin poikkeava kaupankäynnin lohko tapahtuu
siis piilossa.
Toinen ilmiö, joka on piilottelun keskeinen muoto,
ovat nämä veroparatiisit, joista juuri parhaillaan
puhumme. Ne ovat itse asiassa myöskin harmaan talouden
kätköpaikkoja ja kuvaavat sitä salailukulttuuria.
Ja kolmantena asiana, jossa sitten toivoisin nyt hallitukselta
toimia, kun kerran tehdään nyt Liechtensteinin
kanssa verotietoja koskeva tietojenvaihtosopimus: Miksi me emme
tee tätä Suomessa? Miksi emme tee tätä Suomessa?
Meillä pankkien sisäiset rahoitussiirrot eivät
ole verottajalla tiedossa. Meillä ei ole vertailutietojen
vaihdettavuutta olemassa samalla tavalla kuin vastaava lainsäädäntö on
Ruotsissa. Tässä suhteessa, kuten täällä tuotiin
esille, Suomi on omanlaisensa veroparatiisi. Meillä on
poikkeuksellinen käytäntö pörssissä.
Hallintarekisterissä tapahtuu piilossa kaupankäyntiä.
Meillä ei ole vertailutietojen vaihdettavuutta olemassa,
kun omassa pankkisektorissamme tapahtuu rahoitussiirtoja.
Nämä olisivat niitä asioita, joissa
toivoisi hallituksen olevan aktiivinen, tarttuvan asioihin. Silloin
me saisimme tästä finanssijärjestelmästä avoimemman,
ja silloin nämä ongelmat, joiden kanssa me juuri
nyt painimme, eivät olisi samassa mittakaavassa kuin tällä hetkellä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On totta, että veroparatiisimaitten
ehdoilla on nämä sopimukset tehty. Mutta sopimushan
on aina kaksipuolinen: yksipuolista sopimusta ei voi tehdä.
Meidän pitää aina käydä näitä neuvotteluja,
ja minä olen ymmärtänyt, että parempaan
tulokseen kuin siihen, mikä pöydällä on,
ei ole päästy. Onko se hyvä? Onko se
riittävä? Siitä varmasti vallitsee erilaisia
mielipiteitä, mutta joka tapauksessa se on askel oikeaan
suuntaan.
On myöskin totta, niin kuin ed. Kimmo Kiljunen sanoi,
että näillä veroparatiiseilla on suurempi
halu tehdä näitä sopimuksia, jotta ne
pääsisivät niin sanotulta mustalta listalta.
On myöskin totta se, mitä on sanottu, että tällä kaudella
on kyllä harmaaseen talouteen monella tavalla puututtu.
On jopa syntynyt päätöksiä.
Kyllä viime kaudella ja sitä edellisellä kaudella
puhuttiin paljon, mutta ei päästy oikeastaan mihinkään
suurempaan tulokseen.
Ed. Pulliainen mainitsi hallintarekisterin. Se oli aika laajassa
keskustelussa viime kaudella. Oppositiosta käsin esitimme,
että hallintarekisteriä jonkin verran avattaisiin,
avattaisiin enemmän kuin hallitus esitti, mutta hallituspuolueet sitä vastustivat,
ja tiedätte, ketkä silloin hallituksessa istuivat.
Eli kyllä se on ollut esillä, ja kyllä jokainen
edustaja, joka on vähänkään
keskustelua seurannut, tietää, mitä hallintarekisterin
osittainen avaaminen olisi merkinnyt.
On myöskin hyvä, että puhutaan finanssiveroista
ja transaktioveroista tänä päivänä.
Niistäkin on tässä talossa, voin sanoa,
lähes 20 vuotta puhuttu, ja varmasti on toimitettu kymmeniä äänestyksiä siitä,
otetaanko käyttöön vai eikö oteta käyttöön.
Nyt me tiedämme, että tällainen finanssivero
tulee tietyssä laajuudessa käyttöön Ruotsissa
ja Englannissa ja että monessa, monessa muussa maassa sitä valmistellaan.
Kyselytunnilla sama asia on ollut monta kertaa esillä.
Hallitus on antanut ymmärtää, että asiaa
selvitetään ja ollaan kyllä tällaisen
finanssiveron takana, kunhan löydetään
oikea muoto. Minä olen melko varma siitä, että yhteistä ja
samansisältöistä finanssiveroa ei taida
syntyä EU:n puitteissa, mutta on todella hyvä,
että jotkut maat ovat ottaneet sen käyttöön.
Suomi voisi kyllä lähteä seuraamaan joko
Englannin mallia tai Ruotsin mallia. Molemmat ovat kuitenkin sellaisia, jotka
tuottavat jonkin verran.
Myöskin transaktioverosta on puhuttu, ja ymmärrän
kyllä, että voisi kyllä liittyä pieni
riski siihen, että se otettaisiin käyttöön
ainoastaan Suomessa. Me olemme maininneet ja todenneet, että Englannissa
on tällainen transaktiovero, pörssivero, 0,5 prosenttia.
Kun me olemme sitten omilta virkamiehiltämme kysyneet,
minkälainen merkitys tällä on Englannissa,
niin muistan hyvin, kun suullisesti sanottiin, että no,
ei sillä ole oikeastaan mitään merkitystä,
ainoastaan vanhatpiiat Englannissa maksavat tuon veron. Kun pyydettiin
sitten kirjallista selvitystä siitä, kuinka paljon
se tuottaa, niin yllätyin kyllä, kun näin, kuinka
monta prosenttia se muodostaa bkt:stä, ja suhteutettuna
Suomeen sellainen vero tuottaisi kyllä satoja miljoonia
euroja. On myöskin todettava, että voi ainakin
esimerkin muodossa todeta, kuinka paljon se tuottaisi suhteutettuna
Suomeen, mutta käytäntö on sitten varmasti
jokin toinen. Mutta joka tapauksessa se jotain tuottaisi ja saattaisi
myöskin jonkin verran hillitä keinottelua. Kyllä minusta
on äärettömän tärkeää,
että teemme yhteistyötä eri maitten kanssa,
jotta me pääsisimme yhtenäisiin sopimuksiin
ei ainoastaan näitten tietojen vaihtamisessa vaan myöskin veroratkaisuissa.
Haluan vielä todeta, että on ollut tässäkin
salissa keskustelua erisisältöisistä verosopimuksista,
mitä meillä on, ja on moitittu sellaista sopimusta,
missä Suomella ei ole minkäänlaista vero-oikeutta,
vaikka rahat menevät kokonaisuudessaan Suomesta. Muilla
mailla on ihan samanlaisia huonoja kokemuksia, mutta ne muut maat ovat
irtisanoneet nuo huonot sopimukset. Tanska on sen tehnyt. Pohjoismaiden
neuvoston jäsenenä minulla on ollut mahdollisuus
tehdä kirjallinen kysymys Tanskan hallitukselle, johon
sen veroministeri vastasi ja totesi, että kun he irtisanoivat
sen huippuepäedullisen sopimuksen, siitä ei ole
seurannut minkäänlaisia kielteisiä seuraamuksia.
Herääkin kysymys, miksi Suomi ei voisi menetellä samalla
lailla, ottaa mallia siitä, varsinkin kun myöskin
muissa maissa on samasta asiasta keskusteltu. Yhteistyöllä saattaisimme kyllä päästä
ihan
hyvään lopputulokseen, sellaiseen tulokseen, joka
on oikeudenmukainen, kohtuullinen ja myöskin tuottaa valtion
kassaan rahaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En halua missään nimessä pistää välejäni
poikki ed. Kalliksen kanssa, joka on mainio ystävä,
mutta minä nyt kuitenkin äskeisen puheenvuoron
kuultuani kysyn teiltä seuraavalla tavalla: Jos Assange
julkaisee tämän 2 000 henkilön
tai instituution tiedoston ja siellä on suomalaisia toimijoita — siellähän
voi olla hyvin merkittäviä suomalaisia toimijoita,
muun muassa viime vaalien rahoituksia tuli Caymansaarilta, oliko
se Mekaanikontalo, vai mikä, joka oli yksi semmoinen putiikki,
joka on lehdistössä ja yhdessä kirjassakin
ollut esillä — niin onko teillä kanttia
siinä tapauksessa vaatia Suomen viranomaisilta, että näitä yksityiskohtatietoja
pyydetään sieltä?
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis pohdiskeli, kuinka paljon Englannin
pörssin kaltainen leimavero Suomessa tuottaisi ja arveli
sen tuottavan satoja miljoonia. Jos tarkasti sen laskee, niin Helsingin Pörssin
kaupankäynnin vuotuinen arvo on noin 300 miljardia euroa,
meidän kansantuotteemme on 170 miljardia, että näemme,
missä volyymeissä osakekaupassa liikutaan. Jos
siinä olisi 0,5 prosentin leimavero tai varainsiirtovero,
sen tuotto olisi 1,5 miljardia. Te toteatte, että osa tuosta
kaupankäynnistä siirtyisi mahdollisesti muualle,
jos se toteutettaisiin vain Suomessa. Mahdollisesti näin.
Mutta se olennaisin seikka tällä varainsiirtoverolla,
transaktioverolla, ei olekaan välttämättä ne
tulot, mitä saadaan, vaan se valvontajärjestelmä,
joka siihen syntyy. Sen takia jokainen kioskikin meillä on
tietyn tyyppisessä valvonnassa, kun ne maksavat alvinsa.
Tästä on kysymys, että finanssisektorista
vastaava valvonta puuttuu.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En minä ymmärrä,
minkä takia välit voisivat mennä ed.
Pulliaisen kanssa poikki tuon kysymyksen takia. On ilman muuta selvä asia,
että jos on menetelty väärin, silloin pitää vaatia
korjausta siihen. Ja jos on tiedossa, että näin
on tapahtunut, niin kuin väitätte, niin totta
kai meidän pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin.
Olen todella tyytyväinen, että ed. Kimmo Kiljunen,
joka on ehkä kymmeniä kertoja äänestänyt
transaktioveroa vastaan (Ed. Kimmo Kiljunen: Milloin?) ja vastustanut
myöskin hallintarekisterin avaamista, on nyt tällä linjalla.
Minä en hetkeäkään epäile,
ettettekö te vilpittömästi olisi tällä linjalla,
mutta en tiedä, olitteko te vilpittömästi
sitä mieltä, mitä te olette aikaisemmin äänestänyt.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Minusta on outoa, että ed. Kallis täällä julkisessa
tilassa sanoo jotain sellaista, joka ei pidä paikkaansa.
Minä toivon, että käytte nyt eduskunnan
pöytäkirjat lävitse ja katsotte minun äänestyskäyttäytymiseni
näissä asioissa. Tämä oli nyt
väärä todistus, minkä te tässä äsken
annoitte.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Varmasti ne pöytäkirjat
osoittavat, miten te olette äänestänyt.
Kyllä te olette hallituspuolueen edustajana aina vastustaneet
sitä, mitä kristillisdemokraatit ovat vaihtoehtobudjetissaan
esittäneet, aivan niin kuin hallintarekisterissä olitte
toista mieltä. Lyödäänkö vetoa?
(Ed. Kimmo Kiljunen: Lyödään vetoa!)
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen ja ed. Kalliksen puheenvuorot
tässä keskustelussa antavat kyllä aiheen
tehdä yhden tarkentavan kysymyksen: Onko todellakin niin,
että jos "varkaudella" saa tietoja, niin "varkautta" ei
voi tutkia? Eihän näin voi olla. Jos Wikileaks
julkaisisi veroparatiisitiedot ja siellä olisi, ketä nyt
olisi, niin totta kai niihin täytyisi puuttua. Eihän
mikään yhteiskunta voi olla puuttumatta, jos se
yrittää olla jotenkin oikeudenmukainen kaikkia
jäseniään kohtaan. Ja jos tätä ei sallita,
sitten se täytyy sallia. On ihan sama, miten ne tiedot
tulevat, tärkeintä on, että ne tiedot tulevat.
Minä olen ihan varma yhdestä asiasta: Tämä koko
yhteiskunta niin Amerikassa, Ruotsissa, Suomessa kuin muuallakin
on tietynlaisessa kulminaatiopisteessä. Jatkossa yhteiskunnat
tulevat olemaan avoimempia kuin tällä hetkellä.
Me olemme säätäneet niin rahoitukseen
kuin muuallekin sellaisia lakeja, joilla asioita voi salata. Jatkossa,
toivottavasti, niitä ei voi salata. Jos tämmöinen
mahdollisuus olisi, me tietäisimme, että ehkä Putin
todella on Euroopan rikkain mies, joka on sijoittanut ja vienyt
kaikki rahansa pieniin eurooppalaisiin maihin turvaan Venäjältä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustelu Liechtensteinin kanssa tehdystä verosopimuksesta
on laajentunut kovasti, mutta on varmasti perusteltua tämän
keskustelun käyminen siitä näkökulmasta,
että Suomessa etsitään erilaisia leikkauksia
ihmisten sosiaaliturvaan, eläkkeisiin, kuntien rahoitukseen,
mihinkä muun muassa valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Manninen
on viitannut julkisuudessa. Tehdään siis ensi
vaalikaudelle jo nyt leikkauslistoja, siitä vähän
puhutaan. Veroja ja maksuja ollaan nostamassa nimenomaan niin, että pienituloisimmille
ihmisille
saattaa elämä olla entistä hankalampaa. Siinä tilanteessa
tämä harmaan talouden jättäminen
edelleenkin verotuksen ulkopuolelle on todella vaikea ongelma. Eli
harmaa talous pitäisi poistaa, ottaa ne varat, ne 4 000
miljoonaa euroa, yhteiskunnan käyttöön.
Se on vaikeata, se ei ole helppoa, siihen tarvitaan enemmän
kuin vain nämä ohjelmat.
Tässä mainittiin, että hallitus on
aikaansaanut raudanlujan 17—18 kohdan ohjelman, mutta sen ohjelman
täytäntöön paneminen on tietysti
se keskeinen kysymys. Se puuttuu vielä.
Samoin tämä kysymys hallintarekistereistä. Hallituksella
on mahdollisuus asiaan puuttua. Ei ole puuttunut. Asia on edelleenkin
auki. Nämäkin asiat ja ne konkreettiset toimenpiteet
pitäisi saada seuraavaan hallitusohjelmaan.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Veroparatiisit on ollu tapeetilla, voidaan
sanoa, jo kymmeniä vuosia. Kaikki on tuominnu ne toiminnat,
mutta tumput suorina on seurattu. Eilen illalla sattumalta kattoin
niitä uutisia, kun se Wikileaks-paljastus tuli, taikka
sieltä tuloo se paljastus, ja näin, kun siinä johtaja
otti vastahan niin kuin Naantalin aurinko kultamitalia konsanaan, ja
mä väitän ja uskon ja toivon,
että tästä lähtöö vyhti
pyörimähän paljastuksien suhteen. Siellä tosiaan
annettiin kaks levyllistä tavaraa nimiä, eli 2 000
nimeä, ja mä luulen, että mä oon
oikeassa tässä, että nyt saarahan nämä kerrankin
kurihin. Jostakin sen vyhyrin pitää tärkeytyä,
ja tämä, joka sen anto, oli vähän
häntä koipien välis. Oli tullu ilimeisesti
pikkusin syntihin syvihin. Hän on ollu näissä pankeissa
töissä.
Toivoisin, että tästä myös
olis hyvä opetus harmaan talouren suhteen täällä Suomessakin. Nimittäin,
kyllä pohojalaaset yrittäjäkkin on tumput
suorana seurannu, kun ei oo yhtäkään
tilausta saanut täällä Helsingin pääs
toimitettua sen takia, jotta ei oo pystyneet eres sillä,
millä on tarjonnu töitä tekemähän,
pääseen eres neuvotteluhun sisään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Jatkan suoraan samasta, että eilen
oli uutisissa ilon päivä. Assange verotusasioissa,
ja sitten ihme kyllä paljastettiin, että meidän
sähköveroista alkaa olla jo huolestuttavan suuri
osa pelkkää valtion verotusta. Toki ei vielä paljastettu,
kuinka paljon ne siirtomaksut todella ovat. Siinä oli vain joku
29 prosenttia, vaikka todellisuudessa nämä kiinteät
maksut mukaan luettuna se on jo yli 50 prosenttia näistä.
Mutta tosiaan, ed. Kallistakin jatkaen, kun puhutaan tästä transaktiosta
ja transaktioverosta, niin meillä oli aikoinaan psykologiassa
erittäin tärkeä, vieläkin voimissaan
oleva transaktioanalyysi. Sitä, jos käyttäisi
ed. Pulliaisen kieltä ja vähän ed. Kiljuseenkin
viittaisi, varmaan nämä roistot pelkäävät,
että tulisi näkymään siellä,
että nyt näkisimme, ketä pitääkin
valvoa tai ketä voi valvoa ja mitä tehdään.
Eli tämä läpinäkyvyys tässä on,
että se saisi kasvot, se olisi pelättävää. Koska
kyllähän me kaikki tiedämme, että ns. roistot,
arvoisa puhemies, ovat hyvin ovelia ja heillä on varaa
palkata oikein todella hyvät asiantuntijat hoitamaan kaiken
näköistä kätkemis-, vero- ja
muuta politiikkaa. Ei tarvitse kuin amerikkalaisia elokuvia katsella,
niin sen voi jo todeta.
Ja vielä yhden todistuksen antaisin, vaikka ed. Zyskowicz
onkin jo häipynyt täältä, mutta
aina, kun kokoomuksen porukasta ed. Ben Zyskowicz nousee esiin,
niin olen oppinut sen, että aina se asia, josta kokoomus
haluaa puhua ja toitottaa, että me hoidetaan tämä,
niin sille asialle ei ole tehty yhtikäs mitään.
On sitten maahanmuuttopolitiikasta tai mistä tahansa kyse,
näpertelyä, näpertelyä. Tämänkin
lain ongelma on justiin siinä, että se on toteutettava,
tuotava kouriin tuntuvasti tähän todellisuuteen
ja sitä on hyödynnettävä, avattava
tämä pää, aivan kuin ed. Mietokin sanoi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että Liechtensteinin
kanssa tehdään verotietojen vaihtoa koskeva sopimus.
Näihin asioihin kyllä yleensä aloite
tulee Suomelta ja yleensä Pohjoismailta yhdessä,
etteivät vain Suomi ja Pohjoismaat yhdessä halua
tehdä näitä sopimuksia. On tärkeätä,
että niitä myöskin hyödynnetään,
että tieto kulkee ja sillä tavalla kyetään
estämään veron välttämistä tai
suoranaista veronkiertoa. On tärkeätä,
että tämmöinen sopimus on kaikkien eurooppalaisten
maitten kanssa. Tässä suhteessa Liechtenstein-sopimus
on tärkeä.
Sitten kuitenkin täytyy muistaa se, että jokainen
maa suvereenisti päättää siitä,
mikä on verotuksen taso kussakin maassa. Me emme voi päättää Irlannin
tai Argentiinan tai Bahamasaarten puolesta, mikä verotuksen
taso näissä maissa on. Se kuuluu jokaisen maan
suvereniteetin piiriin. Valitettavasti tältä osin
meidän päätäntämahdollisuutemme
ovat rajoitettuja.
Mitä sitten tulee näihin transaktioveroihin,
joita täällä on tuotu esille, niin tietysti
pelko on se, että jos esimerkiksi Eurooppa ottaa jonkun transaktioveron
käyttöön, niin helposti se houkuttelee
näitä sijoituksia nimenomaan näihin verokeidasmaihin.
Tässä suhteessa pitää olla aika varovainen,
koska on käynyt selväksi, että me emme
kykene estämään sitä, etteikö silloin
sijoittaminen tapahdu verokeidasmaihin ja pääomat siirry
sinne entistä enemmän, mikä on tietysti haitallista
meille.
Myöskin, mitä tulee näihin erilaisiin
veroihin, esimerkiksi pankeille asetettava vero, jos sellainen laitetaan
ja halutaan sillä kerätä rahoja, pitää muistaa
se, että jokuhan nämä verot aina maksaa.
Silloin jos pankeille laitetaan jonkinlaisia talletukseen, transaktioihin
liittyviä veroja, niin viime kädessä se
on aina nimenomaan se velanottaja, joka pankista ottaa velkaa, eli
se köyhä, joka sen maksaa. Eli kyseessä ei
ole pelkästään siirtyminen tasaveroon,
mitä demarit tässä asiassa ovat kovasti
halunneet, vaan tässä on kyseessä nimenomaan
siirtyminen regressiiviseen veroon: köyhiä verotetaan
enemmän kuin rikkaita.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran vaan, ettei unohtuisi näistä transaktioista
ja muista veroista. Ed. Sasi tietää hyvin, ja
tietysti monet muutkin ja ed. Kallis, että ne ovat aivan
mikrotasoa, ne ovat hyvin mitättömiä summia.
Kun katsoo pörssin vaihtelua päivässä tai
viikossa, niin jos sieltä otettaisiin tämmöisiä summia,
niin ne eivät vaikuttaisi tippaakaan siihen pääoman
muodostukseen, mitä nämä keinottelijat
tai ihan oikeatkin osakesäästäjät
ja pienyrittäjätkin yrittäisivät
näillä jutuillaan. Minä vielä korostan,
että kyse on ennen kaikkea siitä, että ne
tulisivat julkisemmiksi ja että niitä voisi valvoa
ja että tiedettäisiin, ketkä ovat nyt
esimerkiksi ihan täällä meidän
Suomen virallisissa jutuissa. Koska jos ei näkyisi Suomessa
missään eikä näissä osakejutuissa
eikä vaihdoissa jonkun nimiä eikä rahoja,
niin silloinhan voisi päätellä, että ne
ovat paenneet veroparatiiseihin ja maksavat kaikki nämä juttunsa
nyt vähänsäkin vielä ulkomaille.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tähän keskusteluun
tästä transaktioverosta: Itse asiassa
tein itse muutama vuosi sitten semmoisen toimenpidealoitteen, että Suomi
edistäisi kansainvälisissä neuvotteluissa
valuutanvaihtoveron käyttöönottoa tai
transaktioveron käyttöönottoa. Sen aloitteen
perusteluissa nimenomaan tuotiin esille sitä, että valuutanvaihtovero
kannattaisi olla eri maiden välinen juuri siitä syystä,
että siihen on helpompi kaikkien ryhtyä, jos siinä on
muitakin mukana. Se voitaisiin toteuttaa esimerkiksi sillä tavalla,
että siinä olisivat maailman suurimmat pörssikeskukset noin
alkuun mukana.
Sitten toiseksi, mikään ei estä säätämästä todellakin
tätä transaktioveroa niin pieneksi, että se ei
sinänsä haittaa markkinoiden toimimista. Tästähän
on erilaisia malleja olemassa, että transaktiovero voisi
olla juuri esimerkiksi sellainen, että se sitten kiristyy,
kun tulee tämmöistä äkillistä valuuttakeinottelua.
Siinä mielessä se ennalta ehkäisisi valuuttakeinottelua.
Siihen on erilaisia malleja, joten siinä mielessä todellakin
Suomen kannattaa olla jatkossakin, niin kuin nyt on oltu, aktiivinen
nimenomaan näissä kansainvälisissä neuvottelupöydissä tuomassa
esille tätä transaktioveroa.
Mutta mitä tulee tähän pankkimaksuun,
niin olen kyllä ed. Sasin kanssa siinä eri mieltä,
että se nimenomaan rokottaisi köyhiä pankin
asiakkaita, koska sen ideanahan on nimenomaan se, että myös
pankkisektori joutuisi osallistumaan näihin tuleviin rahoituskriiseihin
tai finanssikriiseihin. Eli tällä hetkellähän
on tilanne kuitenkin se, että pääasiassa
siis valtiot, veronmaksajat, tulevat hätiin, jos yksityiset
pankit uhkaavat mennä nurin. Tavallaan se velvoittaisi
myös pankit vastuulliseen toimintaan ja siinä mielessä sitten myös
ennalta ehkäisisi jossakin määrin näitä tulevia
kriisejä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tarkoituksena oli kommentoida ed. Sasille
niin, että hän olisi kuulemassa, mutta hän
kerkisi jo livistää täältä.
Mutta totean vaan, että se pointtihan on siinä,
että sen hallintarekisterin ja sen laajennuksen tämä eduskunta
meni hyväksymään hallituksen esityksen
pohjalta anonyyminä sijoitusmekanismina. Sehän
se tässä on, kun ed. Sasi vetosi siihen, että jokainen
maa harrastaa omanlaistansa veropolitiikkaa. Niin harrastaa. Tässä tapauksessa
on kysymys Suomen eduskunnan Suomessa asuville suomalaisille tarkoitetusta
verotuksesta. Ja sen voi hallintarekisterin takana piilossa tehdä nyt
vielä laajennetun version kautta anonyyminä niin,
ettei maksa yhtään mitään Suomelle
eikä millekään muullekaan valtiolle veroja.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tuosta pankkiverosta pitää muistaa,
että vielä 15 vuotta sitten lainanottaja maksoi
aina varainsiirtoveroa 1,6 prosenttia lainaa ottaessaan. Oli käytössä myöskin
luotonvarausprovisio, minkä pankit perivät. Ei
oikeastaan kovin moni valittanut sitä. Se kuului lainan
hintaan. Ehkä se jonkin verran jarrutti ylivelkaantumista,
ja ihan samaan pyritään nyt tällä pankkiverolla.
Minä en näe, että siitä olisi
niin suurta haittaa tai ainakaan sellaista haittaa, mitä vastustajat,
tämmöisen veron vastustajat, esittävät.
Se on selvä asia, että se menee sille viimeiselle
kuluttajalle maksettavaksi, mutta niinhän kaikki verot
menevät. Kun ajattelemme niitä verotuksen periaatteita,
niin kyllähän se on ihan oikein, että verotetaan
nyt sellaista, mikä ei niin äärettömän
tärkeä ole ihmiselle, vähän
ankarammin kuin sellaista, mitä ihminen joka päivä tarvitsee.
Mitä tulee sitten transaktioveroihin, niin kyllähän
Suomen pörssissä, niin kuin kaikissa pörsseissä,
on ihan sellaista tavallista pörssikauppaa, ihmiset ostavat
arvopaperin 5 vuodeksi, 3 vuodeksi. Mutta sitten on myöskin
ihan puhdasta keinottelua. Sama paperi ostetaan aamulla, myydään
muutaman minuutin kuluttua, ostetaan takaisin jne., jne. Ja esiintyy
jopa ammattitermiä käyttäen, shorttausta,
joka tarkoittaa sitä, että ostetaan tai myydään
sellaista, mitä ei edes omisteta. Ostetaan sellaista, mitä ei
omisteta, toivossa, että kurssi muuttuisi ja tekisi pienen
voiton. Kyllä tämmöisiin pitäisi
voida puuttua.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tämä nyt rönsyillyt
on, niin vielä tuosta itse esityksestä, että se
on hyvä, ja vielä kerran totean, että toivottavasti
se nyt toteutuisi siis eri lailla kuin yleensä tämmöiset
hallituksen ne esitykset ja lait, joihin sitten ed. Zyskowicz on
sanonut, että tämä on hyvä ja
tämä varmasti hoidetaan.
Toki sen verran vielä ed. Kallista jatkaen, että hän
kun kertoi tästä mekanismista, niin jokainen tajuaa
sen, että siellä hukkuu koko ajan näitä pikku-,
mikro-, pieniä rahasummia, joista kukaan ei välitä yhtään.
Nämä shorttaajat ja keinottelijat ja ketkä tahansa
siellä ovatkaan eivät kerta kaikkiaan edes itse
pysty laskennallisesti tajuamaan, kuinka paljon siellä ...
Mutta kun valtio nappaisi siitä koko ajan välistä,
niin se olisi jatkuva rahasampo ja ennen kaikkea se palautuisi sinne,
mistä ... Kun tämä EU:kin ja meidän
systeemimme kumartavat nykyään vaan pääomalle
ja pankeille, niin nyt niitten huono omatunto alkaisi helpottaa
jollain inhimillisellä tasolla, kun ne palauttaisivat sitä sinne,
mistä niitten hyvinvointi kumpuaa, eli ihmisille, yhteiskunnalle,
verottajille, ja tajuaisivat, että se heidän pärjäämisensäkin
on siitä kiinni. Nythän tämä meininki
näyttää siltä, että on
joku Harmageddon tulossa ja jotkut niin kuin hööpöttävät
median kauttakin kansaa ja yrittävät vetää viimeiset
voitot kotiin, että selkeästi tämmöistä paniikkia
on ilmassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Liechtensteinin kanssa tehtävä verosopimus
on yksi niistä monista. Mutta niin kuin olemme kuulleet
tänäänkin, niin näitä ei
ole käytetty, käytännössä niitä ei
ole toimeenpantu, tietoja ei ole juurikaan vaihdettu. Ongelma on
se, että taas toisaalta niitä vaikuttavia toimenpiteitä,
mitä hallituksen olisi pitänyt tehdä,
ei ole suoritettu. Etenkin tässä taloudellisessa
tilanteessa ne olisivat tuiki tarpeellisia. Sitten on tehty päinvastaisia toimia
kuten tämä hallintarekisterin laajentaminen, joka
johtaa taas, lainausmerkeissä, pieneen veroparatiisivaltioon
Suomeen, ja se on meidän oma päätöksemme
niin kuin täällä on todettu. Näin
ollen tämä keskustelu aina toistuu. Mutta toisin
kuin mielestäni ed. Zyskowicz aikaisemmin täällä sanoi,
hallitus ei ole todellakaan ollut aktiivinen näissä asioissa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt minun täytyy ed. Tiusaselle
sanoa aika napakasti, että jos olisitte kuunnellut minun
puheenvuoroni, siinä olivat varastaminen ja varastaminen
vastakkain, ja kysymys on siitä, että "tietoa" olisi
ollut, siis varastettua tietoa laillisuusvalvojan mielestä,
mutta sitä ei ole katsottu voitavan käyttää,
ja se minun puheeni ydin oli siinä, että nyt todennäköisesti
Assangen ja tämän entisen pankinjohtajan ansiosta
sitä tietoa saattaa olla käytettävissä ja
siinä se peli voi aueta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle totean vain sen, että esimerkiksi hallintarekisterin
laajennus oli virhe. Muistan sen keskustelun. Valtiovarainministeri
perusteli sitä. Ed. Pulliainenkin kritisoi sen toteuttamista. Meillä on
nyt tietoa, niin kuin sanotte, mutta siitä huolimatta on
mielestäni tosiasia se, että ei nykyhallituksen
aikana, kuten ei edellisenkään aikana, ole tehty
kyllin lainsäädännöllisiä toimenpiteitä harmaan
talouden vähentämiseksi ja poistamiseksi ja resurssikysymys
on vielä tämän muun lisäksi,
onko ollut kylliksi käytettävissä resursseja.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, kun ed. Kallis
mainitsi aiemmin, että aikanaan, 10—15 vuotta
takaperin, lainanottoon pieni vero ei vaikuttanut mitään,
mutta tilanne on tietysti myös silloin, kun lainaa haettiin,
ollut se, että kaiken kaikkiaankin raha oli kallista, ja
silloin kun rahaa tarvitaan, pieni vero ei ole enää varmastikaan
ollut ratkaisevaa.
Keskustelu päättyi.