4) Hallituksen esitys laiksi kansalaisuuslain muuttamisesta
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
Suomen kansalaisuuden saamisen helpottamista. Kielitaitovaatimuksia
madalletaan, vaadittua asumisaikaa Suomessa lyhennetään
ja rikollistaustaisten nuhteettomuusvaatimuksia lievennetään.
Hallituksen esityksen mainitaan tukevan kotoutumista, mutta asialla
on myös kääntöpuolensa, sillä edellä luetellut
seikat saattavat hyvinkin olla omiaan heikentämään
ulkomaalaistaustaisten kotoutumista Suomen yhteiskuntaan.
Riittävä suomen kielen taito on yksi kotoutumisen
kulmakivistä. Siksi kielitaitovaatimuksia ei pitäisi
höllentää. Huolestuttava on etenkin esityksen
kohta, jossa tehdään mahdolliseksi se, että monilapsisten
perheiden äitien ja yksinhuoltajien kohdalla
kielitaitoedellytyksistä voitaisiin poiketa. Maahanmuuttajajoukossa
on paljon perheitä, joten tällainen poikkeamismahdollisuus koskisi
hyvin suurta joukkoa. Se toisi myös mukanaan monia ongelmia,
sillä ilman asianmukaista kielitaitoa äidit eivät
pysty itsenäisesti hoitamaan omia tai lastensa asioita
ilman yhteiskunnalle kalliiksi koituvia tulkkauspalveluja. Jo nyt on
havaittavissa, että osa maahanmuuttajanaisista ei puolison
vastustuksen vuoksi pääse osallistumaan kielikoulutukseen.
Poikkeamispykälä heikentäisi maahanmuuttajanaisten
tilannetta entisestään, kun se antaisi viestin,
että kielen oppiminen ei ole perheenäidille tarpeen.
Suomen päivähoitojärjestelmä on
kaikkien maassa pysyvästi asuvien käytettävissä,
joten lastenhoito ei saisi olla este kielen opiskelulle. Äitien
puutteellinen kielitaito ja sitä kautta jääminen
yhteiskunnan ulkopuolelle heikentää myös
heidän lastensa kotoutumista. On tasa-arvoa, että myös
naiset saavat oppia ja ovat velvollisia oppimaan asuinmaansa kieltä sekä kulttuuria.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen myötä Suomen
kansalaisuuspolitiikka kulkee täysin toiseen suuntaan kuin
useimmissa muissa EU-maissa. Monissa EU-maissa esimerkiksi asumisaikaedellytys
on 10 tai lähes 10 vuotta ja rikollistaustaisille ulkomaalaisille
ei pääsääntöisesti
myönnetä kansalaisuutta. Kevennetyt kansalaisuuskriteerit
tietävät sitä, että kansalaisuuden
saavien joukossa on tulevaisuudessa yhä enemmän
myös rikollisia henkilöitä, jotka kansalaisuuden
nojalla saavat nauttia täysistä kansalaisoikeuksista
maassamme. Riskinä on, että tällaiset
porsaanreiät ovat omiaan houkuttelemaan maahamme kansainvälisiä terroristiryhmiä ja
helpottavat
niiden toimintaa täällä.
Arvoisa puhemies! Kansalaisuuden ei pitäisi olla etukäteislahja,
jolla maahanmuuttajaa maanitellaan kotoutumaan. Sen sijaan kansalaisuuden
tulisi olla palkinto ja tunnustus jo tapahtuneesta yhteiskuntaan
integroitumisesta. Olisi ollut syytä vatia jonkinlaisen
kansalaisuustestin käyttöönottoa, jossa
kielitaidon lisäksi tulisi osoittaa jonkinlainen kulttuurin
tuntemus. Kansalaisuuskoetta lakiin suositteli myös Maahanmuuttovirasto,
mutta tätä suositusta ei ole huomioitu. Hämmästyttävää on
myös se, että lakia valmistellessaan hallitus
ei ole pyytänyt mietintöä hallintovaliokunnalta,
jonka toimialaan ulkomaalaisasiat yleensä kuuluvat.
Kansalaisuuden saamisen helpottamisen sijaan Suomen tulisi harkita
niin sanotun ehdollisen kansalaisuuden käyttöönottoa.
Se voitaisiin myöntää esimerkiksi 5 vuoden
maassaolon jälkeen, mikäli muut ehdot täyttyisivät.
Tällaisia ehtoja voisivat olla suomen kielen taito ja se,
ettei kansalaisuuden hakijalla ole huomattavaa riippuvuutta tulonsiirroista
eikä merkittävää rikoshistoriaa.
Ehdollinen kansalaisuus sisältäisi täydet
kansalaisoikeudet, mutta se voitaisiin peruuttaa, jos kansalaisuuden
myöntämisen edellytykset lakkaisivat.
Arvoisa puhemies! Edellä kerrotun perusteella perussuomalaisten
eduskuntaryhmä esittää, että hallituksen
esitykseen sisältyvä lakiesitys hylätään.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys kansalaisuuslain muuttamisesta
vie lakia mielestäni väärään
suuntaan löysätessään kansalaisuuden
ehtoja. Hallitus esittää laissaan nuhteettomuusvaatimusten
lieventämistä rikollistaustaisilta ulkomaalaisilta,
kielitaitovaatimusten madaltamista ja Suomessa vaaditun asumisajan
lyhentämistä.
Hallitus ei ole sisällyttänyt esimerkiksi
kansalaisuuskoetta uuteen kansalaisuuslakiin, vaikka tämän
kaltainen koe on käytössä muun muassa Saksassa,
Hollannissa ja Tanskassa, joissa kansalaisuustestin käyttöönottoon
on oltu tyytyväisiä.
Hallitus ei ole kansalaisuuslakia valmistellessaan myöskään
kysynyt hallintovaliokunnan näkemystä laista,
vaikka ulkomaalaisasiat kuuluvat sen toimialaan.
Hallituksen valitsema linja kansalaisuuden ehtojen löysennyksistä on
sikäli outo, että muualla EU:ssa ovat kansalaisuuskriteerit
pikemminkin kiristyneet. Suomessa ilmeisesti kuvitellaan, että löysemmillä kansalaisuuskriteereillä
ulkomaalaiset
saadaan kotoutumaan ja oppimaan kieltä paremmin. Rohkenen
epäillä moista.
Lakiin sisällytettyjen löystyvien kansalaisuuskriteerien
vuoksi kansalaisuuden saavien joukossa tulee olemaan kasvavassa
määrin sellaisia henkilöitä,
joilla on taustallaan rikoksia tai joiden kielitaito tai Suomen
kulttuurin tuntemus on vakavasti puutteellinen. Löysillä kansalaisuudensaantikriteereillä
ei
edistetä kenenkään sitoutumista Suomen
lakeihin ja kulttuuriin.
Jos laki tulee voimaan, on vain ajan kysymys, koska kansainväliset
terroristiryhmät maailman eri kriisialueilla tulevat käyttämään
hyväksi Suomen löysää lakia.
Suomen passilla on maailmalla hyvä maine, jota myös
häikäilemättömät ääriainekset
ovat varmasti valmiita hyväksikäyttämään.
Olisi typerää kuvitella, että Suomi,
joka on armeijakalustolla mukana muun muassa Afganistanin sodassa
ja Afrikan sarven levottomuuksissa, ei voisi toimia "tukikohtana" ääriaineksille löysän
kansalaisuuspolitiikkansa ansiosta.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Ruohonen-Lernerin tekemää hylkäysesitystä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä myöntää,
kuten ensimmäisessä käsittelyssä tein,
että tässä on kyllä anteeksiantamattomia
lähestymisvirheitä. Ensinnäkin näin
olennaisen lainsäädännön olisi
pitänyt olla perustuslakivaliokunnan lisäksi ainakin
hallintovaliokunnan lausunnolla. Tältä osin nimenomaan
turvallisuus- ja maahanmuuttoasioiden erikoisvaliokunta, hallintovaliokunta,
on täysin pidetty tästä erillään.
Se ei ole oikein, koska laki pitää sisällään nyt
juuri sen esimerkiksi kansalaisuustestin käyttöönottoon
liittyvän kysymyksen arvioimatta jättämisen
tämän olennaisen lain yhteydessä, samoin
kuin kotouttamisen edellytysten paremman arvioimisen, jota oikeus-
ja sisäasioissa tietysti tehdään — ja
hallintovaliokunta erikoisvaliokuntana — ja ei pelkästään
ruotsiksi tapahtuvaa kotouttamista. Se sitoo ja rajoittaa tietylle alueelle
henkilön, ja se ei ole missään nimessä onnistunut
malli.
Sitten tämä useiden taustahenkilöllisyyksien kuittaaminen
uuden henkilöllisyyden määräaikaisella
rekisterissä ololla pitää sisällään
muuttuvassa uhkaavammassa toimintaympäristössä, jossa
myös terrorismin uhka kasvaa, vaaran myöskin turvallisuuteen
liittyen. Eli tältä osin oli isoja asioita, jotka
olisi pitänyt ehdottomasti hallintovaliokunnan käsitellä,
ja kuten ensimmäisessä käsittelyssä totesin,
niin tämä on hallituspuolueilta kyllä myös
edesvastuutonta menettelyä, etteivät puhemiesneuvostossa
katso, millä tavalla tällainen lainsäädäntö käsitellään.
Keskustelu päättyi.