7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaalihuollon ammattihenkilöistä ja
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annetun lain
muuttamisesta
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio
edellyttää sitä, että näemme
sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon yhtä tärkeinä ihmisen
hyvinvoinnin tukina. Tämä käsittelyyn
tuleva lakiesitys on hyvä askel yhdenvertaiseen suuntaan,
sillä jatkossa myös sosiaalialan ammattihenkilöt hakevat
Valviralta lupaa harjoittaa sosiaalityöntekijän,
sosionomin ja geronomin ammattejaan. Ennen kaikkea tietenkin tämä esitys
luo asiakkaalle takuun sosiaalipalveluiden laadukkaasta henkilöstöstä.
Kun esitys nyt lähtee valiokuntaan, toivon kuitenkin,
että ainakin kahteen asiaan kiinnitetään
erityistä huomiota, ja toivon jopa valiokunnan muutosta
lain sisältöön.
Ensimmäinen asia on sosiaalityöntekijän
sijaisuuden kriteerit. On syytä arvioida uudelleen, onko
tässä riittävä ilmaus, kun siellä 12 §:ssä todetaan
tilapäisestä sosiaalihuollon laillistetun ammattihenkilön
ammatista ja oikeudesta toimia tässä ammatissa.
Siellä puhutaan "sosiaalialalle soveltuvasta korkeakoulututkinnosta".
Tämä termi tällaisenaan on luultavimmin
vähän liian väljä, sillä tiedämme
jo nykyisellään, että kunnat soveltavat
päteviksi sosiaalityöntekijöiksi ja heidän
sijaisikseen monenlaisia eri ammattipohjia, ja tässä kohtaa
pitäisi jollain tavalla määritellä, mikä on
tämä sosiaalialalle soveltuva korkeakoulututkinto.
Erityisesti tietenkin on tarpeen tällä esityksellä turvata
myös se, että sijaisen osalta meillä on
käytössämme alan ammattilaiset.
Toinen asia on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon
huomioiminen lakiesityksessä. Sosionomin ylempi amk-tutkinto
on syytä huomioida ihan jo järkevän tehtävärakenteen
luomiseksi mutta myöskin henkilöstön
koko osaamisen hyödyntämiseksi juuri tässä laissa.
Ylempi amk-tutkinto tuottaa esimerkiksi johtamisen ja esimiestyön
osaamista, ja sosiaali- ja terveysalalla onkin usein pulaa lähiesimiestyössä juuri
johtamisen ammattiosaamisesta tai oikeammin koulutuksesta. En siis
oikein käsitä, minkä takia tämä osa
tästä sosiaalialan koulutuspolusta on jäänyt
nyt täysin tämän lakiesityksen ulkopuolelle.
Käsitykseni mukaan myöskään
riittävästi ei ole kuultu nimenomaan sosiaalialan
yhtä merkittävää koulutustahoa
eli ammattikorkeakouluja. Toivon, että valiokunta korjaa
tämän omassa kuulemisessaan ja pyytää kuultavakseen
esimerkiksi sosiaalialan ammattikorkeakouluverkoston edustajaa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
erittäin hyvä. Olen itse ammatiltani geronomi,
valmistuin 2011. Olen saanut vastata hyvin usein geronomien viesteihin siitä,
millä tavalla geronomien ammatti tullaan laillistamaan
ja heidän ammattitaitonsa otetaan myös käyttöön
siellä vanhustenhuollon kentällä, koska
sinnehän meidät työntekijöinä on
ohjattu. Vanhuslakikin sanelee jo sen, että gerontologista osaamista
tarvitaan, ja sitä jos jotakin vanhustyön erityisasiantuntijoilla
elikkä geronomeilla on. Koulutus kestää noin
kolme ja puoli vuotta, se on 210 opintopistettä ja tarkoittaa
näin pitkää koulutusta.
Olisin itsekin maininnut tästä samasta epäkohdasta,
mikä tässä laissa mielestäni
on, mistä edustaja Salonen tuossa mainitsi, että laillistetun sosiaalityöntekijän
ammattiin ei kuitenkaan anneta mahdollisuutta niille ylemmän
sosiaalialan ammattikorkeakoulun suorittaneille, vaikka heidän
tutkintonsa painottuu juuri sinne sosiaalipuolelle. Alan työvoimapula
on kuitenkin suuri, ja voisi luulla, että kaikki resurssit
tulisi pyrkiä ottamaan käyttöön,
varsinkin kun koulutus on monipuolista ja ammattitaito on hyvä.
Täällä kerrotaan rekisteristä,
johon sosiaalityöntekijät, sosionomit ja geronomit
siis tullaan rekisteröimään, joka on
Valviran alainen. Jotta rekisteriin pääsee, pitää maksaa
rekisteröintimaksu. Se on 100 euroa tai 40 euroa, riippuu
siitä, haetaanko rekisteröintiä koulutuksen
aikana vai ulkopuolella. Nämä maksut tietysti
kirpaisevat sen kerran, kun ne suorittaa, mutta minusta on hyvin
tärkeää, että siellä rekisterissä on
kuitenkin se ammattitutkinnon suorittaneen henkilön nimi
ja tiedot. Se lisää myös potilasturvallisuutta,
asiakasystävällisyyttä ja laatua sosiaalipuolella.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minulla oli eilen mahdollisuus olla STTK:n
alueellisessa infotilaisuudessa Rovaniemellä. Siellä nousi
nimenomaan tämä hallituksen esitys vahvasti esille
ja nimenomaan tämä, mikä on jo edellisissä puheenvuoroissa
otettu esille, 12 §:n väljennys sen suhteen,
kuka voi toimia sosiaalialan ammattihenkilönä tilapäisesti.
Itselläni tulee mieleen opiskeluajalta sellainen esimerkki,
joka voi olla kyllä hyvinkin jo vanhentunut mutta joka
voi kuvata sitä, minkälaisiin tilanteisiin voidaan
mennä, jos nämä ehdot ovat liian väljät.
Eräs ensimmäisen vuoden opiskelijatoveri kertoi,
että hän on opiskelun ohessa sosiaalitoimistossa
valmistelemassa lasten huostaanottoja. Ajatellaan, mikä valmius semmoisella
ensimmäisen vuoden yhteiskuntatieteitten ylioppilaalla,
joka vastikään on valmistunut ylioppilaaksi, päässyt
yliopistoon opiskelemaan, on valmistella noin kovia päätöksiä,
vaikka hän ei lopullisesti itse tekisi sitä päätöstä.
Myöskään se, että kuntatyönantajat
ovat nimenomaan vaatineet tätä väljennystä,
ei kuulosta kauhean hyvältä, kun tietää,
mikä on sote-tilanne ja kuinka siellä sosiaalipuolen
kysymykset, myöskin sosiaalihuolto kaiken kaikkiaan, ovat
jääneet aivan liian vähälle
huomiolle. En oikein voi kuvitella, että esimerkiksi lääkäreitten tai
sairaanhoitajien kelpoisuusehtoja lähdettäisiin
heikentämään siinäkään
tilanteessa, vaikka kunnilla, niin kuin on ollut, on vaikeuksia
saada tietyn tyypin ammattitaitoista, pätevää työvoimaa
kuntiinsa. Mutta tässä nyt näyttää olevan, että lakiin
halutaan tarkoituksella jättää tämmöinen äärimmäinen
jousto, mikä ei tiedä kyllä hyvää tämän
alan ammattilaisille mutta ei myöskään
asiakkaille.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain merkintä,
että lakia lähdetään valmistelemaan,
on hallitusohjelmassa, ja on erittäin, voi sanoa, ilo todeta,
että se on nyt meillä tässä käsittelyssä,
siis laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä.
Tätä lakia olen itse myös odottanut,
en sosiaalityöntekijänä vaan lähinnä kouluttajana. Tiedän,
että monet sosiaalihuollon ammattihenkilöt ovat
todella tyytyväisiä, että tämän
lain valmistelu on nyt tässä vaiheessa.
Tiedämme todella, että asiakasturvallisuudesta
ja palvelun laadun kehittämisestä on kysymys. Tällä myös
turvataan ja kehitetään sitä, että sosiaalihuollon
tuloksellisuus kehittyy, ja se kehittyminen edellyttää nimenomaan
tätä ammatillisen työn vaikuttavuuden
ja tuottavuuden kasvua. Tällä lailla osaltaan
vahvistetaan sitä, että sosiaalihuolto saa samat
edellytykset ammatin harjoittamisessa kuin terveydenhuollon ammattihenkilöstöllä jo
tällä hetkellä on.
Nyt kun tässä puhuttiin tästä sosionomi—geronomi-tutkinnosta
ja ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta, niin
katsoin tätä 8 §:ää,
ja kun täällä sanotaan, että on
oikeus harjoittaa sosionomin ja geronomin ammattia Suomessa suoritetun
koulutuksen perusteella, niin sitten siellä on myös
maininta, että pykälän 2 momentissa ehdotetaan,
että vastaavasti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
myöntäisi hakemuksesta oikeuden harjoittaa geronomin
ammattia laillistettuna ammattihenkilönä henkilölle,
joka on suorittanut sosiaalialalle soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon
geronomi amk ja geronomi yamk eli sen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.
Tässä varmasti, mitä näissä aikaisemmissa
puheenvuoroissa on mainittu, on tärkeätä, että valiokunta
selvittää tämän, että siinä ei
olisi esteitä tälle geronomitutkinnon jatkolle.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On erittäin tervetullutta, että hallitukselta
tulee esitys tästä sosiaalihuollon ammattihenkilöstön
lain muuttamisesta, jossa parannetaan asiakkaan oikeutta saada ammattihenkilöltä palveluita,
joita hän tarvitsee. Mielestäni jos tämä sosiaalihuollon
työntekijän sijaisuus paranee sillä,
että siihen vaaditaan soveltuva korkeakoulututkinto, niin
se on erittäin iso edistysaskel, ja tälleen mututuntumana
luulen, että se myös jo riittää tässä vaiheessa,
tässä lakiesityksessä.
Tällä hetkellähän tilanne
on se, että sosiaalityöntekijä ei tarvitse
välttämättä minkäänlaista koulutusta,
siellä on joku muodollinen pätevyys olemassa,
mutta tämä on hyvin tyypillistä varsinkin
Ruuhka-Suomessa, vaikkapa Vantaalla. Oli kerran, yksi vuosi, tilanne,
että esimerkiksi Korson sosiaaliasemalla yhdeksästä sosiaalityöntekijästä kuusi
oli epäpäteviä henkilöitä,
ei ollut koulutettu siihen tehtävään
lainkaan, mutta he toimivat kuitenkin väliaikaisissa sijaistehtävissä,
ja tämähän on erittäin huolestuttavaa
asiakkaan kannalta. Erityisesti kun mennään lastensuojelupuolen
asiakkaan kohdalle, niin kyllä siellä pitää jo
olla muutakin osaamista kuin se, mikä on joillain kursseilla
opittu. Siinä mielessä tervehdin tätä aloitetta,
että tämä uskoakseni parantaa huomattavasti
kuntien sosiaalityötä.
Toinen asia, mihin kiinnitin huomiota, on tämä ammattirekisteri.
Uskon, että se on tarpeen, kuten siitä on keskusteltu
monella muullakin ammattialalla, vaikka esimerkiksi opettajien kohdalta,
että tulisiko saada ammattirekisteri, josta myös
vanhemmat pääsisivät seuraamaan, minkälaista
koulutusta hänen lastensa opettajalla on. Ja tässä tapauksessa,
jos tämä tällainen jonkunnäköinen
rekisteri tulisi avoimeksi, niin toki voisivat myös kaikki
palveluja saavat henkilöt nähdä tämän
henkilön koulutuksen tason. — Kiitos.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tähän
geronomin ammattinimikkeeseen, tutkintoon ja työnkuvaan.
Se, mitä itse koin opiskellessani siihen ammattiin — se
oli jatkokoulutusta aikaisempaan ammattiini, mikä kertoo siitä,
että monet geronomit ovat jo terveydenhuollon tutkinnon
suorittaneita ja heillä on laaja ammattitaito ja pätevyys
sitten myös sinne terveydenhuollon tehtäviin,
ja jossakin vaiheessa kävimme sitä keskustelua
myös, että tulisiko geronomien olla siellä terveydenhuollon
puolen ammattirekisterissä, koska todellakin sitä hoitopuolen
koulutusta ja kokemusta on — niin olisin kaivannut vielä aavistuksen
enemmän siihen koulutukseen sitä lääkehoidollista
osaamista, koska sitä oli vain se 3 opintopistettä.
Jos sitä olisi ollut enemmän, niin olisi saanut
sitten enemmän myös mahdollisuutta toimia siinä geronomin
ammatissa siellä terveydenhuollon puolella. Ehkä tämä olisi
sellainen hyvä ajatus, mitä voisi lähteä kehittämään
tulevaisuudessa, ja opiskelijat itsekin olivat siihen hyvin halukkaita.
Minusta on erittäin hieno asia, että kuten
on sosionomeille tämä ylempi ammattikorkeakoulututkinto,
yamk, niin se on nyt myös geronomeille. Meitähän
ei loppujen lopuksi kovinkaan hyvin tunneta, se on hieman tuntematon
ammattinimike, itsekin olen eduskunnan ainoa geronomi. Meitä on
vähän yli 10 vuotta koulutettu Suomessa, ihan
tarkalleen Leena Rauhala varmasti pystyisi sen sanomaan, kuinka
kauan.
Toivoisin todellakin, että kunnissa, kaupungeissa,
kuntayhtymissä, kaikkialla, työnantajat huomioisivat
meidät ja avaisivat sitten niitä työpaikkoja
todellakin siihen osaamiseen, johon geronomit ovat koulutettuja.
Samalla tavalla me teemme sitten tilaa sinne terveydenhuollon, sosiaalipuolen
sektorille. Me voimme toimia sitten niissä tehtävissä,
missä sairaanhoitaja ehkä on enemmän
sairaanhoidollinen, ja näin vapautamme sitä resurssia
ja vakanssia.
Elikkä kiitos ministeri Paula Risikolle, joka on vastannut
muutamaan kirjalliseen kysymykseenikin tästä asiasta.
Olen usein häneltä kysynyt, missä vaiheessa
on geronomien tilanne, ja nyt se on hoidettu maaliin tältä osin,
ja se on hieno, hieno asia.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä edustaja Niikolle totean, että meillä on
jo olemassa laki vuodelta 2005, laki sosiaalihuollon henkilöstön
kelpoisuudesta, joten niin ei voi sanoa, että ihan kuka
tahansa olisi sosiaalityöhön nykyiselläänkään
päässyt.
Mutta ongelmana on ehkä ollut ennemminkin se, että sosiaalityöntekijöiden
pulan takia sosiaalityöntekijöiden sijaisuuksiin
on otettu esimerkiksi sosionomitutkinnon tai jonkun muun alan korkeakoulututkinnon
omaavia, ja silti monen työnkuva on ollut aivan sama kuin
sosiaalityöntekijän työnkuva, eli työnkuvia
ei ole sopeutettu tämän tutkinnon mukaisesti.
Itse asiassa tarkoitan oikeastaan nyt sitä, mikä täällä jo
esille nousikin, että jos itse käsitän
tämän nyt oikein, niin jatkossa voi sijaisena
toimia yhden vuoden ajan esimerkiksi yhteiskuntatieteitä opiskeleva
muttei esimerkiksi sosionomi, joka on saanut 3,5 vuoden koulutuksen
sosiaalityöstä ja jonka pääsykokeissa
on ollut myös soveltuvuustesti alalle. Tämä on
mielestäni jonkunnäköinen ristiriita:
joko sitten sanotaan, että sinne ei sovellu kukaan muu
kuin sosiaalityöntekijä tai sosiaalityöalaa
opiskeleva, tai sitten pitäisi katsoa tätä jossain
määrin tarkemmin. Tai otetaan esimerkiksi sosionomin
ylempi amk-tutkinto, jolloin on takana ensin 3,5 vuoden sosionomin tutkinto,
sen jälkeen kolmen vuoden työkokemus sosiaalityöstä ja
vielä päälle puolentoista vuoden koulutus.
Kyllä sinä aikana jo pätevöityy melkoisestikin
sosiaalialalle varsinkin, kun tässä sijaisuudessa
vielä katsotaan, että henkilöllä ei ole
sosiaalityöntekijälle säädettyä oikeutta
päättää esimerkiksi kiireellisistä huostaanotoista.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ollut mahdollisuutta olla alusta
asti keskustelussa mukana, ja voi olla, että täällä ovat
jo tulleet esille kaikki asiat, mitä itse ajattelin.
Käytännön työn ja arjen
pyörittämisen kannalta aika monessa kunnassa ja
kuntayhtymässä on sosiaali- ja terveyspuolen toiminnot
ja henkilöstö yhdistetty yhdeksi kokonaisuudeksi.
Arjen pyörittämisen kannalta on perusteltua, että myöskin
nyt niin sosiaalihuollon kuin terveydenhuollon ammattihenkilöstöä koskeva
lainsäädäntö ja näitä koskeva
sääntely yhdenmukaistuu. Toisaalta olisi kyllä voitu
jo tässä vaiheessa ainakin tavoitteeksi asettaa
se, että meillä olisi jatkossa yksi yhteinen sosiaalihuollon
ja terveydenhuollon ammattilaisia koskeva lainsäädäntö.
Sitten tähän kelpoisuusehtojen tiukkuuteen
tai väljyyteen liittyen: on hyvä, että tiettyyn
rajaan asti kelpoisuudet on määritelty, mutta
kyllä se arjen pyörittäminen edellyttää väljyyttä,
mahdollisuutta harkintaan, ja uskon, että olivat työnantajina
nyt kunnat tai kuntayhtymät tai jatkossa uudet tuotantoalueiden
kuntayhtymät, niin ne käyttävät
vastuullisesti henkilöstöä, vaikka siellä kelpoisuusehdoissa
nyt nykyistä enemmän jatkossa olisikin väljyyttä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salonen nosti hyvän näkökulman
tähän ristiriitaisuuteen sosiaalityöntekijän
ammattitaidon riittävyydessä. Kyllä sillä koulutuksella
pitää jotain päätöksiäkin
päästä tekemään ja
sijaisuuksia tehdä myös vähintään
sen vuoden verran jatkossakin.
Mutta se, mitä tarkoitin itse tuosta sosiaalityöntekijän
tehtävien hoitamisesta — että voidaan
tehdä sitä ilman minkäännäköistä koulutusta — on
ehkä helpoiten esitetty vaikka näin: Vantaalla
meillä sosiaalityön asiakkailla on tapana tiedustella
sosiaalityöntekijän vastaanotolle pääsemistä soittamalla
sosiaalivirastoon, ja yleensä se puhelu monesti menee vahtimestarille.
Vahtimestari myös tarkistaa tämän sosiaalityöntekijän tekemän
päätöksen, ja onko se raha tullut tilille, ja
ilmoittaa siitä silloin tälle soittajalle. Usein
se palaute, mikä on itselleni asti tullut, on se, että tämä sosiaalityötä tekevä vahtimestari
antaa neuvoja, joihin hänellä ei ole oikeastaan
minkäännäköistä koulutusta.
Hän voi olla ihan mistä tahansa rakennustyömaalta
tullut sinne vahtimestariksi, ja siinä mielessä hän
pääsee käsiksi asiakastietoihin sekä pystyy
ohjeistamaan tavalla, joka ei välttämättä vastaa
sitä asiakkaan tarvetta tai parasta mahdollista tapaa antaa
asiakaspalvelua. Siinä mielessä sosiaalityön
tekijät ovat monella tapaa eri toimipisteissä,
jos on kysymyksessä vaikka asiakkaan etuuksia koskevat
päätökset. Tässä mielessä on
hyvä, että tätä täsmennetään koko
ketjun osalta siinä, ketkä saavat toimia sosiaalityössä ja
millä koulutuksella.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! En missään nimessä ole
sosiaalisektoriasiantuntija, mutta olen kyllä perehtynyt
aika lailla huolellisesti niihin kannanottoihin, mitä on
tullut työntekijöiltä ja myöskin
heidän edustamaltaan ammattijärjestöltä,
Talentialta. Heidän kannanotossaan sanotaan kyllä aika
reippaasti, että lakiesitykseen liittyy kuitenkin yksi
vakava valuvika, joka uhkaa vesittää koko ammattihenkilölain perustan.
Siinä mielessä tämä asetelma
on ikävä, että kuitenkin sosiaalihuollon
ammattihenkilöstö on yli 20 vuotta käynyt
sitä vääntöä, että heille annettaisiin
samantyyppinen tunnustettu asema kuin terveydenhuollon ammattihenkilöstölle. Mutta
nyt jos tuo 12 § jää tuohon
muotoon, niin kyllä se aikamoisen veräjän
avaa, ja siinä suhteessa toivon kyllä, että hallituspuolueitten
edustajat asianomaisessa valiokunnassa ottaisivat tämän
asian tosissaan, koska kun tiedetään, mikä on
kuntatalouden tilanne, niin kiusaukset lähteä tälläkin
tapaa säästämään ovat
aikamoisia. Kyllähän tässä on
kyse myös siitä, mikä on ammattien kiinnostavuus,
arvostus ja myöskin palkkaus ja mitkä mahdollisuudet
kunnilla on sitten kilpailla tulevina aikoina työvoimasta.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärven tavoin haluaisin
todeta, että kukaan ei esittäisi väljyyttä kelpoisuusehtoihin
esimerkiksi lääkärin sijaisuuteen. Meillä on nykyäänkin
lääkärien osalta niin, että alan
opiskelija voi olla sijaisena tietyn opiskelumäärän saavutettuaan,
mutta ei esimerkiksi kemian opiskelija. Minkä takia sosiaalityö olisi
työtä, jossa sijaisen koulutusalalla ei olisi
merkitystä, vaan ainoastaan sillä, minkä tasoista
se koulutus on? Kyllä aivan yhtä lailla sosiaalityössä,
erityisesti vaativan sosiaalityön tekijälle vaikka
lastensuojelussa, sillä on iso merkitys, mitä henkilö on opiskellut,
mikä koulutustausta on, mikä on työkokemus
ja osaaminen. Toivon, että vihdoin ja viimein tämä vähättely
sosiaalityön koulutustarpeesta loppuu.
Myöskin haluaisin sanoa, että jo nykyiselläänkin
kuntien käytännöt vaihtelevat, ja tähän
nimenomaisesti halutaan saada nyt parannus. Sen takia on tarpeen,
että lakiin saadaan jonkunlaiset määritelmät,
mitä sosiaalialalle soveltuva korkeakoulututkinto käytännössä tarkoittaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevan
lain sisällössähän on hyvin
vahvasti integraatio, johonka edustaja Palolakin viittasi.
Mitä se sitten merkitsee, että meillä on
nyt terveydenhuollon ammattihenkilöistä oma laki
ja sitten on tämä uusi sosiaalihuollon ammattihenkilöistä esitetty
laki? Toivoisin, että tämä, että nämä ovat
nyt erillään, ei estä sitä yhteistyötä ja rakennetta,
mihinkä ollaan pyrkimässä. On tärkeää,
että sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ja terveydenhuollon
ammattihenkilöiden yhteistyö vahvistuu ja sitä kautta
asiakkaiden palvelutarpeisiin pystytään vastaamaan
vielä paremmin. Tiedän, että erityisesti
kun täällä puhuttiin geronomitutkinnosta,
niin sen ongelma on ollut tosiaan se, että se ei ole päässyt
terveydenhuollon ammattirekisteriin tai siihen lakiin juuri niistä, mitä koulutuksen
sisällöt, opetussuunnitelmat sisältävät.
Toivon, että tätä käsiteltäisiin
jonkin verran, että mitkä ovat, mitä täällä aikaisemmissa
puheenvuoroissa on tullut, että ei ainakaan eriytymistä tapahtuisi
sosiaalihuollon ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden
kohdalla.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Hyviä puheenvuoroja täällä on
käyty.
Edustaja Palola, mainitsitte sen, että joskus joutuu
ehkä venymään tilanteen takia, että saadaan
se koko tilanne ja toiminta pyörimään,
jos ymmärsin näin oikein. Tällä tavallahan
pitää myös arvostaa kokemusta ja sen
myötä syntynyttä ammattitaitoa, mutta
kyllähän totuus meillä Suomessa tällä hetkellä on
se, että kun... Palaan vielä vanhuslakiin, koska
se on itselleni ollut äärettömän
tärkeä asia, joka täällä on
viety läpi, ja se sisältää hyvin
paljon hyviä asioita, joskin siellä on myös
pieniä porsaanreikiä.
Mutta gerontologisen ja geriatrisen osaamisen lisäämiseen
Suomessa. Aivan juuri niin kuin Mustajärvi, jos nyt oikein
puheenne kuulin ja ymmärsin, niin kannoitte huolta siitä,
että ammattipätevää henkilöstöä ei
välttämättä pienillä paikkakunnilla
ja syrjäisillä alueilla löydy. Kyllä se
oli myös vanhuslain kanssa ihan sama asia, että on
tullut yhteydenottoja, että ei löydy sellaista
osaamista ja laki velvoittaisi nyt, että pitäisi olla
erityisosaamista, elikkä sitten siellä tarvitaan
jatkokoulutusta. Sehän on tietysti kaikissa ammateissa
ja ammattietiikassa ja työssä kehittymisessä äärettömän
tärkeää, että jatkokoulutusta on.
Pidän tärkeänä ja arvostan äärettömästi
sosiaalipuolen koulutusta ja sen alan osaajia ja haluan kyllä nostaa
heidän rooliansa sillä tavalla, että koulutuksen
tulee olla kohdallaan ja heidän arvostuksensa myös.
Mitä tulee palkkaukseen, niin sehän ei ole
ollenkaan tällä hetkellä vielä kohdallaan,
ja kyllä toivon, että vielä palkkojakin
onnistumme jossakin vaiheessa viilaamaan. Se on yhtä lailla
myös miesvaltainen kuin naisvaltainen ala tulevaisuudessa.
Muun muassa lähihoitajakoulutuksessa on hyvin paljon miehiä,
kun puhumme nyt terveydenhuollon koulutuksista.
Keskustelu päättyi.