1) Hallituksen esitys pohjoismaisen sosiaaliturvasopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
jatkuu:
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on jo kolmas päivä,
kun keskustellaan tästä niin sanotusta kaksoisverotusongelmasta.
Tässä on surkuhupaisaa minun mielestäni
se, että oikeastaan tällä kohtaa ainakin
esityslistan mukaan tulisi meidän käsitellä esitystä pohjoismaisen
sosiaaliturvasopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaan saattamisesta.
(Hälinää)
Puhemies:
Ed. Rundgren, anteeksi! Täällä on puheenvuoro
ed. Rundgrenilla, ja pyydän, että palavereita
pidetään tuolla salin ulkopuolella. Nyt kuunnellaan
ed. Rungrenia. Olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Kiitoksia. Taitaa olla tässä talossa
niin, että ikään kuin sattumalta saadaan
joitakin tärkeitä asioita puheenaiheiksi, ainakin
tämä on tullut aivan toisen asian yhteydessä esiin,
mistä nyt on keskusteltu.
Erityisesti minua puhutteli perjantaina sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtajan Valto Kosken lyhyt puheenvuoro, kun hän
totesi ykskantaan, että ei tästä asiasta
ainakaan valiokunnassa käytetty yhtään
puheenvuoroa, mutta nyt sitten eduskunnassa kylläkin useita.
Myöhemmin kuulin häneltä, että eduskunta
on kyllä tätä asiaa koskevan ponnen aikoinaan
hyväksynyt, ja mielenkiinnolla odotan, varmasti ed. Koskelta saan
kuulla, minkälaisen selvityksen ministeriö on
tähän antanut.
Kiteytän tämän oman puheenvuoroni
muutamaan kohtaan. Ensiksikin, tosiasia on, että Suomen
ja Ruotsin verotuskäytäntö on erilainen. Meillä on
samansisältöinen verosopimus, mutta tämän
sopimuksen perusteella Ruotsi ei sisällytä Suomesta
maksettavaa eläketuloa omassa maassaan verotusperusteeseen
verottaessaan Ruotsissa asuvia. Suomi sen sijaan tekee niin, ja
tästä aiheutuu selkeä paluumuuttoa Suomeen
estävä ongelma. Kyse on myös minun mielestäni
selkeästä, niin sanotusti ihmisten vapaata liikkumista
rajojen yli estävästä asiasta. Euroopan
komissiossa on meneillään Suomen verotuskäytännöstä ainakin
yksi kantelu.
Toiseksi, Suomi määrää sairausvakuutusmaksun
Suomesta ja Ruotsista maksettavien eläketulojen yhteenlasketun
määrän perusteella. On osoitettavissa
selkeitä tapauksia, jolloin henkilön koko Suomesta
saama eläke hupenee savamaksuun, ja jos tuo eläke
ei riitä, joutuu hän maksamaan vielä osan
sillä Ruotsista saamallaan eläkkeellä.
Tästä minulla on monia esimerkkitapauksia.
Euroopan komissio on 11.7.2003 Suomen hallitukselle antamassaan
virallisessa ilmoituksessa eli huomautuksessa todennut yksiselitteisesti, että Suomi
tulkitsee virheellisesti EU-asetusta numero 1408/71, kun
Suomi määrää sairausvakuutusmaksun
myös Ruotsista maksettavan eläketulon perusteella.
Suomi on antanut asiasta vastineen, mutta henkilöt, joita
nämä asiat konkreettisesti koskevat, tulevat joka
tapauksessa hakemaan oikeutta aina Euroopan unionin ihmisoikeustuomioistuimesta
asti. Käsitykseni on, että lopulta he tulevat
voittamaan asian, kuten kävi myös EY:n tuomioistuimen
niin sanotussa Rundgren-päätöksessä.
Kolmanneksi, asian yhteiskunnalliset vaikutukset ovat monenlaiset.
On tullut moneen kertaan todettua tässä salissa,
että verotuksella vaikutetaan ihmisten käyttäytymiseen.
Tässä tapauksessa on saatu syntymään
muun muassa Haaparantaan 4 000 suomalaisen kaupunginosa.
Jotkut näistä ihmisistä käyttävät
ilmaisua "olen verovankina Haaparannassa". Noiden ihmisten jokapäiväisen
elämän kokemusmaailmassa on siis kyse selkeästi
jopa ihmisoikeuskysymyksestä.
Paluumuuttajien saaminen takaisin kotimaahansa olisi meidän
suomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan etu. He toisivat monessa
tapauksessa varsin huomattavat eläketulonsa ryydittämään
kunkin muuttopitäjän taloutta. He olisivat olleet
ja olisivat edelleen ennen muuta voimavara Pohjois-, Keski- ja Itä-Suomessa,
ehkä Pohjanmaallakin. Suomessa on 1980-luvulla rohkaistu
paluumuuttajia muun muassa asuinrakennusten lainoituspolitiikalla.
Tästä on ollut hyviä kokemuksia. Monet
paluumuuttajat ryhtyvät yrittäjiksi ja kielitaitoisina
pystyvät toimimaan koko Pohjolan alueella. Nyt puhutaan
jälleen siitä, että Suomeen tarvittaisiin
työvoimaa. Väitän, että helpointa
meidän on saada sitä täältä joskus muuttaneista.
Veropolitiikalla voimme kannustaa paluumuuttajia tulemaan takaisin
kotimaahansa. Täytyy muistaa, että he aikoinaan
lähtiessään suorastaan pelastivat suomalaisen
yhteiskunnan, sillä jos nuo 300 000—400 000
Ruotsiin muuttanutta olisivat jääneet työttömyyden kynsiin
Suomeen, niin siinä sitä vasta valtiontalous olisi
ollut liemessä.
Verohallitus korostaa vastauksissaan näihin verokysymyksiin
yleensä sitä, että pyritään
kohtelemaan tasa-arvoisesti kansalaisia. Sopii palauttaa mieliin,
mitä se tasa-arvo oli, kun kamppailtiin 1960- ja 70-luvun
taitteen muuttoaallon kanssa. Muuttoaallon mittasuhdetta kuvaa se
tosiasia, että 70-luvulla syntyi joinakin vuosina uusia
sallalaisia enemmän Ruotsissa kuin konsanaan Sallan pitäjässä.
Saman tyyppinen tilanne oli monissa muissa Lapin muuttotappiopitäjissä. Monien
siteet synnyinseutuun ovat heikentyneet, mutta satoja, luulen, että tuhansia,
olisi tulossa vielä takaisinkin. Mutta mistään
satojentuhansien joukkoliikkeestä kohti Suomea ei missään
tapauksessa enää ole kyse.
Hallitus tekee siis mielestäni viisaasti, jos ottaa
vakavasti eduskunnassa käydyn keskustelun ja ryhtyy selvittämään,
millä keinoin aivan ilmeiset epäkohdat poistetaan
ja millä tavalla paluumuuttoa Ruotsista voitaisiin rohkaista.
Suomen hallituksen olisi todella jo aika osoittaa tässä asiassa
kunniakasta linjakkuutta suhteessa paluumuuttajiin. Minun käsitykseni
on, että muutoin nämä ihmiset hakevat
tämän linjan EY-tuomioistuimesta, jopa ihmisoikeusprosesseina.
Linjan muutos ei edellytä edes uuden lain säätämistä. Kyse
on vain valtiovarainministeriön määräyksestä,
ettei Suomi enää sisällytä Ruotsista
maksettavaa eläketuloa verotusperusteeseen maksaessaan
Suomen eläkettä. Tämän määräyksen
valtiovarainministeriö voi antaa Pohjoismaiden välillä 23.9.96
allekirjoitetun tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen
verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen voimaan
saattamisesta ja sopimuksen eräiden määräysten
hyväksymisestä annetun lain voimaantulosta annetun
asetuksen 2 §:n nojalla. Siinä nimittäin
todetaan, että tarkempia määräyksiä sopimuksen
täytäntöönpanosta antaa tarvittaessa
valtiovarainministeriö.
Sairausvakuutusmaksun määräämiskäytäntö voidaan
muuttaa EU-asetuksen n:o 1408/71 mukaiseksi sosiaali- ja
terveysministeriön päätöksellä siten,
että Suomi päättää ryhtyä noudattamaan
Euroopan komission tulkintaa. Asian voisi ratkaista myös
korkein hallinto-oikeus, jolla on parastaikaa ainakin 16 valitusta
ratkaistavanaan. Vanhin on jätetty 18. joulukuuta vuonna
2001 eli yli kaksi vuotta sitten. Suomi joutuu lopulta kuitenkin
toteuttamaan — tämä on minun vakaa käsitykseni — Euroopan
komission vaatimat muutokset.
Arvoisa puhemies! Suomen hallitus tekee viisaasti, jos tarttuu
tähän asiaan ja ratkaisee nämä ongelmat.
Niihin kyllä löytyvät aivan järkevät
ja hallinnossa perustellut ratkaisut.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Korjauksena viime perjantain keskustelussa
käyttämääni puheenvuoroon haluan
tuoda julki sen, että ulkomailla saadusta eläketulosta EY-tuomioistuimen
10. päivä toukokuuta 2001 tekemän päätöksen
perusteella Suomella ei ole oikeutta periä sairausvakuutusmaksua.
Eli näiltä osin haluan korjata puheeni.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvin monissa tapauksissa, joissa henkilö saa
eläkettä sekä Ruotsista että Suomesta,
henkilön Suomesta saamaan eläkkeeseen kohdentuva
verokanta muuttuu olennaisesti siitä, jos Ruotsista saatua
eläkettä ei huomioitaisi. Tässä muun
muassa eläketulovähennykseen Ruotsin eläkkeen huomioimisella
on monissa tapauksissa hyvin merkittävä vaikutus.
Totta kai tällä menettelyllä on merkitys
niille henkilöille, jotka suunnittelevat paluumuuttoa Suomeen.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätös,
jolla yksinomaan Ruotsista saatu eläke vapautettiin sairausvakuutusmaksusta,
ei ottanut kantaa niihin tapauksiin, joissa henkilö sai
eläkettä molemmista maista. Verohallitus tulkitsi
asian siten, että entinen käytäntö saa
jatkua ja jätti tämän asian tavallaan
lainsäätäjien käsiin. Eikö näissäkin tapauksissa
olisi johdonmukaista vapauttaa Ruotsista saatu eläke sairausvakuutusmaksusta? Käsittääkseni
näillä nykyisin voimassa olevilla säännöksillä on
pyritty siihen, että Suomeen palanneet ovat verotuksellisesti
täsmälleen samassa asemassa kuin yksinomaan Suomesta
eläkettä saavat. Onko tämä sitten
oikein?
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, ed. Kankaanniemen lausumaehdotus
on tietyllä tavalla ympäripyöreä,
ja kun on kuunnellut näitä puheenvuoroja, niin
edustajista riippuen vaihtelee se, minkälaisia muutoksia
kaiken kaikkiaan halutaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tästä asiasta on
käyty aika laaja keskustelu. Tässä on
käsitteitä monenlaisia tullut esiin ja vääriä väittämiä.
Perusajatuksenhan tässä pitäisi olla ehdottomasti
se, jotta kuitenkin, jos asuu Suomessa, niin ihmisiä kohdellaan
tasavertaisesti.
Ed. Rundgren totesi äsken virheellisesti sen, jotta
jos saa eläkettä Ruotsista ja Suomessa sattuu
olemaan vaikka yhden euron eläke, niin sairausvakuutusmaksua
ei saa periä Suomessa yhtään enempää kuin
yhden euron. Tässä sattuu olemaan kirjallisen
kysymyksen 4/2002 vastaus. Siinä todetaan lopussa,
jotta Rovaniemen hallinto-oikeus on tehnyt tästä päätöksen.
Täällä todetaan ihan lopuksi: "Ministeriön
lausunnossaan ilmoittama kanta merkitsee sitä, että maksettavaksi
tuleva sairausvakuutusmaksu ei voi ylittää Suomesta
maksetun eläkkeen määrää,
oli Suomesta maksettu eläke kuinka pieni tahansa." Tässä on
ministeriön tekstiä, ja on ihme, jos tästä asiasta
jotenkin vielä jossakin tapeltaisiin.
Niin kuin aikaisempina päivinä on jo tullut esille,
kun tätä asiaa on käsitelty, niin minä näen kuitenkin
sillä tavalla, että suomalaisia ihmisiä pitää kohdella
tasavertaisesti. Siinä pitäisi miettiä,
millä tavalla me voisimme muuttaa tätä suomalaisten
verotusjärjestelmää eläkeläisten
osalta. Onhan totta sillä tavalla, jotta kun eläke
on enintään 60 prosenttia palkasta näiden
uusien sääntöjen mukaan, niin sehän
on matala. Eläkkeen taso on matala suhteellisesti ottaen
meillä, jolloin voitaisiin miettiä, jotta eikö verotusta
pitäisi muuttaa Ruotsin suuntaan, siis suomalaista eläkejärjestelmää,
jolloin meillä olisi kepposempi eläkkeiden verotus
kaiken kaikkiaan ja silloin ei tätä eriarvoista
asemaa olisi olemassakaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan yhteenvetona haluaisin todeta ensinnäkin ed.
Lahtelalle: Minulla on tässä ministeri Wideroosin
vastaus 4. päivältä joulukuuta 2003,
jossa vastauksessa muun muassa todetaan: "Sairausvakuutusmaksu on
määrätty samalla tavalla Suomessa asuville
eläkkeensaajille ja ulkomailta Suomeen muuttaville eläkkeensaajille.
Maksu on siten yhdenvertaisen kohtelun periaatetta noudattaen ollut
kansalaisuudesta riippumatta yhtä suuri kaikille Suomessa
asuville eläkkeensaajille. Maksun perusteena ovat kaikki
kunnallisverotuksessa verotettavat tulot, myös ulkomailta maksetut
eläketulot."
Tämän vastauksen perusteella Ruotsista saatu eläketulo
bruttomääräisesti lisätään
Suomesta saatuihin eläkkeisiin ja siitä määrätään
sitten asianomaiset vähennykset ja progressioaste nousee tietenkin,
mutta siitä määrätään
savamaksut. Viittaan niin sanottuun Rundgren-tapaukseen, jossa EU-tuomioistuin
määritteli sen, että silloin kun eläkettä ei
makseta lainkaan Suomesta, silloin eläkkeen maksava toinen
EU:n jäsenvaltio on vastuussa hänen sairaanhoitonsa
kustannuksista. Eläkkeensaajalta ei peritä ulkomailta
maksetun eläketulon perusteella sairausvakuutusmaksua.
Tässä tullaan mielenkiintoiseen problematiikkaan,
ainakin minun mielestäni, kun jokainen Ruotsissa asunut
henkilö, joka on siellä työskennellyt,
on aktiivivuosinaan maksanut palkanmaksun yhteydessä savamaksut
myöskin siltä ajalta, kun hän lähtee
eläkkeelle. Sellaisessa tilanteessa, kun henkilö on
muuttanut Suomeen ja hän saa eläketuloa Ruotsista
ja Suomesta, nyt tältä osin, mitä hän
saa Ruotsista, hän maksaa ikään kuin
kahteen kertaan ne savamaksut. (Välihuutoja) — Kyllä,
nimenomaan tämän ministeri Wideroosin vastauksen
perusteella. — Minun mielestäni, kuten ex-ministeri
Alho täällä totesi viime perjantaina,
juuri sillä tavoin pitäisi menetellä, viitaten
myöskin tähän EU-tuomioistuimen päätökseen,
että Suomesta tulevasta eläkkeestä maksettaisiin
normaali savamaksu mutta Ruotsista tulevasta eläketulosta
ei sitä maksettaisi, koska henkilö on jo aktiivivuosinaan
palkanmaksun yhteydessä maksanut ne savamaksut Ruotsin
järjestelmän perusteella.
Oikea tapa sitten olisi minun mielestäni se, kun täällä on
viitattu siihen, että henkilön täytyy saada
myöskin hoidosta taikka muusta vastinetta siihen, että se
on Ruotsin valtion asia. Tämän johdosta, arvoisa
puhemies, vetoan Pohjoismaiden neuvoston hyvinvointivaliokunnan
puheenjohtajaan Cronbergiin, että hän perehtyisi
tähän asiaan nyt ja ottaisi siellä sen
esille, koska kuten täällä on käynyt
ilmi, pääministerit ovat neuvotelleet asiasta
mutta siitä ei ole silloin päästy yksimielisyyteen.
Minun mielestäni ainoa oikea tapa on se, että niille
henkilöille, jotka ovat ne maksunsa aktiivivuosinaan jo
maksaneet Ruotsin valtiolle, jollakin järjestelmällä se
hoidettaisiin sillä tavoin, että saadaan oikeudenmukainen ratkaisu.
Kyse ei ole mistään suurista summista, vaan kyse
on minun mielestäni lähinnä periaatteesta.
Arvoisa puhemies! Minua ihmetyttää se, että ministeri
Wideroos ei ole ollut täällä esittelemässä omaa
kantaansa ja mielipidettään, vaikka tätä asiaa
on nyt jo useaan kertaan käsitelty. Joka kerta ei mielestäni
ole voinut olla este.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä todettiin,
jo kolmannen kerran käydään keskustelua
tästä asiasta. Itse en ole siihen osaa ottanut
aiemmin mutta mielenkiinnolla kuunnellut. Täällä on
käytetty hyvin vetoavia ja tunnelmakkaita puheenvuoroja
myöskin hallituspuolueiden piiristä, että tälle
asialle pitää jotain tehdä ja että ongelmia
todellisuudessa on olemassa. Jos ja kun näin on, minusta
on aivan luonnollista, että täällä kylläkin
ympäripyöreäksikin mainittu ed. Kankaanniemen
lausumaehdotus hyväksytään, koska sillä tähdätään
kuitenkin oikeudenmukaisuustilanteen saavuttamiseen ja tasavertaisuustilanteen
saavuttamiseen, ja sen jälkeen, kun kerran hallituspuolueidenkin
piirissä on niin vakavaa huolta kannettu näiden
ongelmien olemassaolosta, hallitus hoitaa asiat kuntoon. Oli se
muoto sitten se tai tämä, näinhän
niitä asioita pitää viedä eteenpäin,
jos ongelmia todella nähdään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
kauniisti puhuttu paluumuuttajien puolesta ja myöskin sen
puolesta, että meidän tulisi päästä oikeudenmukaiseen
ratkaisuun. Minä luulen, että oikeudenmukaisempaan
ratkaisuun päästään, jos asiaa
selvitetään perinpohjin, ja sen takia toivonkin,
että kaikki, jotka nyt tätä ovat peräänkuuluttaneet, äänestävät
myöskin ponnen puolesta.
Olen monta kertaa jo lausunut mielipiteeni tästä.
On mielestäni kaksi ongelmaa. Toinen on juridinen ongelma,
ja se koskee sairausvakuutusmaksun perimistä Ruotsista
saadusta eläkkeestä. Kai me voimme olla aika yksimielisiä siitä,
että tämä on väärin.
Toinen kysymys ei ole juridinen, se on enemmän tämmöinen
minusta tuntuu -ongelma. Paluumuuttajat katsovat, että Suomen
tulisi tulkita pohjoismaista sopimusta samalla lailla kuin sitä tulkitaan
Ruotsissa ja Tanskassa. Se tarkoittaisi käytännössä sitä,
että Suomi ei verottaisi sitä eläkettä,
josta Ruotsi on jo perinyt lähdeveroa. Käytännössä tämä johtaisi
siihen, että ne, joiden veroaste ylittää 25
prosenttia, hyötyisivät huomattavasti siitä,
mutta tietenkin voi kysyä, eikö ole hyvä,
että edes joku hyötyy jostakin, ja eikö ole
hyvä, että kaikissa Pohjoismaissa tulkitaan allekirjoitettu
sopimus samalla tavalla.
Mitä tulee nykytilanteeseen, totean vielä kerran,
että ne, joiden veroprosentti on alhaisempi kuin 25, kärsivät.
Ne paluumuuttajat, jotka saavat eläkkeen, joka on erittäin
pieni, häviävät. He maksavat enemmän
veroa kuin ne, joilla on saman suuruinen tulo Suomesta. Jos paluumuuttajan
eläke ja muut tulot ovat kaikki veronalaista tuloa, hän
maksaa täsmälleen saman verran veroa kuin Suomessa
asuva, joka saa koko eläkkeensä Suomesta, ei maksa
enempää eikä maksa vähempää vaan
maksaa täsmälleen yhtä paljon. Jos osa
tästä ulkomailta saadusta eläketulosta
on verovapaa niin kuin esimerkiksi kansaneläke Ruotsista,
kun paluumuuttaja saa työeläkkeen Ruotsista, saa
kansaneläkkeen Ruotsista, niin siitä kansaneläkkeestä ei
peritä lähdeveroa Ruotsissa eikä sitä oteta
myöskään Suomessa huomioon ja silloin
tällainen paluumuuttaja maksaa vähemmän
veroa siitä saman suuruisesta tulosta, mitä suomalaisella
eläkkeensaajalla on.
Tässä lyhyesti nämä erot
ja tilanne tänä päivänä,
ja sanon vielä kerran: sairausvakuutusmaksun periminen
on juridisesti väärin ja sellaisen eläkkeen
verottaminen, josta jo lähdeveroa on peritty, ei ole juridisesti
väärin mutta sopimuksen hengen vastaista.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rundgren aivan oikein sanoi, että asia
on nyt hallituksen käsissä ja se voisi halutessaan
tehdä oikeutta paluumuuttajille. Ei ole mitään
järkeä siinä, että väärällä verokohtelulla
estetään Ruotsiin muuttaneiden paluu Suomeen.
Heistä olisi paljon hyötyä nyt erityisesti
meidän muuttotappioalueillemme.
On selvää myöskin se, että jos
hallitus ei ryhdy korjaamaan nyt esillä olevaa epäkohtaa,
keskustelu tästä asiasta ei varmasti tähän
lopu. Se on jo huomattu. Tästä on niin pitkään
puhuttu. Sekin on varmaa, että EU:n tuomioistuin tulee
vielä asiaan puuttumaan. Siinä mielessä herää kysymys,
miksi asiaa halutaan jatkuvasti vain viivytellä. Toivottavasti
hallituspuolueiden kansanedustajat nyt vaativat hallitukselta toimenpiteitä ja
asia saadaan nopeasti pois päiväjärjestyksestä. Siihen
on nyt mahdollisuus, kun äänestätte tämän
ponnen puolesta. Siinä pakotetaan hallitus toimenpiteisiin
ja selvittämään tämä asia
ja epäkohta.
Jouko Skinnari /sd:
Herra puhemies! Suomessahan on tapana niin nykyisen kuin edellistenkin
hallitusten aikana ollut se, että hallitus tekee omaa toimintaansa
hallitusohjelman ja hallituspuolueitten eduskuntaryhmien tehtyjen
päätösten mukaisesti. Se ei sillä tavoin
ota näitä ohjeita eduskunnan täysistunnolta.
Tämä on se tapa, jolla toimitaan, koska muutoinhan
tämä ei olisi parlamentarismia, vaan tässä luotetaan
siihen, että hallitus näin tekee kuin täällä puheenvuoroissa
on tullut ilmi. Tätä asiaa on selvitetty kyllä ihan
riittävästi. Kysymys on nyt sitten siitä, että täällä selvityksissä esiin
tulleet epäkohdat poistetaan, ja se on hallituksen tehtävä.
Hallituspuolueitten eduskuntaryhmät tulevat huolehtimaan
siitä, että hallitus näin tekee. Tämä on myös äänestysselitys
siihen, minkä takia näitä ponsia täällä ei
hyväksytä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että etukäteen jo täällä tulee
tällaisia ohjeita omasta äänestyskäyttäytymisestä.
Minun mielestäni, jos tämä ponsi ei saa
nyt eduskunnan enemmistön tukea, tilanne edelleen jatkuu
eikä tämä ongelma poistu mihinkään.
Tällä vaalikaudella ei tulla tässä asiassa
etenemään, ja seuraava hallitus tulee jälleen
painiskelemaan saman asian kanssa. Minun mielestäni on
varsin oikein, jos eduskunnan enemmistö korkeimpana lainsäädäntöelimenä katsoo
lausumaehdotuksessaan, että tälle asialle on mahdollisimman
pian saatava piste, ja velvoittaa hallitusta tutkimaan ja tekemään
mahdolliset johtopäätökset ja lakiesitykset sen
jälkeen tänne eduskunnalle. Mikäli ponsi
tässä äänestyksessä häviää,
tilanne vain jatkuu ja jatkuu riippumatta siitä, mikä hallituspohja
on kulloinkin voimassa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Ed. Kankaanniemi
on lausumaehdotuksellaan puuttunut hyvin merkittävään
asiaan eli niihin virheellisyyksiin ja vääryyksiin,
jotka kohtaantuvat niihin lähinnä Ruotsista Suomeen
palanneisiin paluumuuttajiin, joilla on työhistoriaa Ruotsissa
ja sieltä saatua eläkettä.
Ed. Kankaanniemi on tässä lausumaehdotuksessaan
ehdottanut seuraavaa: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin, joilla saatetaan Ruotsista eläketuloa
saavat henkilöt sosiaaliturvan ja verotuksen suhteen oikeudenmukaiseen
asemaan ja mahdollisimman tasavertaisiksi muiden Suomessa asuvien eläkeläisten
kanssa."
Herra puhemies! Tämä lausumaehdotus on täyttä asiaa,
ja kokoomuksen eduskuntaryhmä tulee yksimielisesti äänestämään
tämän lausuman puolesta.
Täällä salissa on nyt kuultu ja nähty,
kun hallituspuolueiden edustajat käyvät todistamassa, että asia
on oikea, epäkohtaan on tartuttava, epäkohta on
korjattava. Mutta samaan aikaan ja samaan hengenvetoon, kun he tämän
ilmoittavat, he kiirehtivät sanomaan, että he
eivät kuitenkaan halua käytännössä toimia
näiden puheittensa mukaisesti, he eivät kuitenkaan
halua käytännössä toimia niin,
että tähän epäkohtaan tarttumista
kiirehdittäisiin ja hallitusta velvoitettaisiin ryhtymään
pikaisiin toimenpiteisiin asian korjaamiseksi. Eräänlaisena
huippuna tässä argumentoinnissa oli ed. Skinnarin,
pitkäaikaisen parlamentaarikon, äsken käyttämä puheenvuoro,
jossa hän suunnilleen sanatarkasti sanoi, että hallitus
ei ota ohjeita eduskunnalta.
Herra puhemies! Hallitus ottaa ohjeita eduskunnalta, jos eduskunta
päättää ohjeita antaa. Nyt on
kyse siitä, että me kristillisdemokraateissa,
vasemmistoliitossa, kokoomuksessa, varmasti perussuomalaisissa haluamme,
että hallitus tarttuu tähän epäkohtaan
ja korjaa tämän epäkohdan. Me haluamme,
että eduskunnan täysistunto antaa tässä asiassa
hallitukselle ohjeet ja edellyttää, että asia
korjataan. Nyt ed. Skinnarilla ja kaikilla muilla hallituspuolueiden
kansanedustajilla on tilaisuus käytännössä toimia
tämän asian, tämän epäkohdan
korjaamisen hyväksi tai heillä on tilaisuus tyrmätä tämä eduskunnan
tahdonilmaisu.
Herra puhemies! Toivon, että tässä asiassa
toimitaan puheiden mukaisesti ja ollaan päättämässä asiasta,
jossa, jos eduskunta näin päättäisi,
hallitus varmasti ottaa ohjeita eduskunnan täysistunnolta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari viittasi parlamentarismiin,
ja parlamentarismi kai on juuri sitä, että hallituksen
pitää nauttia eduskunnan luottamusta. Käänteisistäkin
tilanteista meillä on tietysti ollut jonkunlaista läheiskokemusta
aina välillä. Mutta tässä tilanteessa
kyllä eduskunnan täysistunnon kannan pitäisi
toki vaikuttaa hallituksen toimintaan. Sen logiikan vuoksi, mitä täällä eduskunnassa
noudatetaan,
olisi järkevää tietysti, että koko eduskunta äänestäisi
tässä asiassa yksimielisesti tuon ponnen puolesta,
jos kaikki puheet kuitenkin ovat saman suuntaisia, pontta tukevia,
mutta sitten napinpainokäytäntö on erilainen.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluaisin todeta sen, että kaiken
kaikkiaan Suomen ja Ruotsin välinen raja näyttää hyvin
hankalalta näiden eläkkeiden saamisen suhteen.
Verotettuna niin tai näin, hyvin pitkä viive on
siinä, että asianosainen Suomeen muuttanut, takaisin
palannut henkilö saa yleensä hänelle
maksettavan eläkkeen käyttöönsä täällä.
Se vie usein parin vuoden ajan.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Zyskowicz pitkäaikaisena kansanedustajana
tietää sen, että jokainen ponsi, joka
täällä täysistunnossa enemmistöllä hyväksytään,
on merkki siitä, että hallitus ei toimi sillä tavoin
kuin pitäisi, ja sillä tavoin ei hallituspolitiikkaa
hoideta, ei hoidettu kokoomuksen aikana enkä usko, että hoidetaan
myöskään tämän hallituksen
aikana, niin että täällä täysistunnon
ponsilla tehdään arkipäivän
hallituksen politiikkaa, vaan se politiikka tehdään
siellä hallituksen sisällä niin kauan
kuin hallitus nauttii eduskunnan täysistunnon enemmistön
luottamusta.
Tämä on se tapa, ja tämä on
myös samalla tietysti selitys sille, minkä takia
näille ponsille käy huonosti, joita oppositio
esittää, niin kuin tässä tapauksessa
nyt sitten 16 vuoden tauon jälkeen myös kokoomus
innokkaana täällä, todennäköisesti
ja toivottavasti yhtenäisenä äänestää tämän ponnen
puolesta.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Skinnarin etukäteen antama äänestysselitys
on mielenkiintoinen, ja yritän sitä Lahden torilla,
kun eläkkeensaajat seuraavan kerran tästä asiasta
kyselevät ja nimenomaan ed. Skinnarin äänestyskäyttäytymistä kyselevät,
yritän sitä sitten näille eläkkeensaajille
siellä selittää. Totuus on, ed. Skinnari, kyllä se,
että jos eduskunta, mikä on poikkeuksellista,
hyväksyy täällä salissa ponnen,
niin sillä ponnella on merkitystä ja se kiirehtii
siinä ponnessa tarkoitetun ja esillä olevan asian
ja epäkohdan korjaamista.
Nyt on esillä asia, kokonaisuuden kannalta aika pieni
asia, mutta näiden ihmisten kannalta aika tärkeä asia,
jossa meillä kaikilla kansanedustajilla, myös
teillä ed. Skinnari ja muilla hallituspuolueiden edustajilla,
on tilaisuus niin halutessamme vauhdittaa hallituksen tekoja tämä epäkohdan
korjaamiseksi, ja siitä tässä äänestyksessä on
nyt kyse.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Zyskowicz hyvin tietää sen, mitkä mahdollisuudet
hallituspuolueitten edustajilla ja eduskuntaryhmillä on
vaikuttaa hallituksen toimintaan, ja me olemme tehneet kaiken sen (Ed.
Zyskowicz: Näkisi vaan!) ja tulemme vielä tehokkaammin
tekemään tämän keskustelun pohjalta,
(Hälinää — Paheksuvia välihuutoja)
ja tämä on se tie, jolla tavoin tässä toimitaan.
Tämä ponsi on, totta kai, ymmärrettävä opposition
kannalta. Tällaista politiikkaahan oppositio tekee, ja sille
se kuuluu, (Ed. Ala-Nissilä: Räksyttämistä!)
mutta on täysin selvää, että hallitus
toimii hallituspuolueitten eduskuntaryhmien tekemien päätösten
mukaisesti, ja on tullut selväksi, että tässä asiassa
pitää toimia ja se on hallituksen tehtävä ilman
tämän ponnen hyväksyntääkin.
(Ed. Zyskowicz: Näkisi vaan!)
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz, te väititte, että epäkohdat
poistuvat tällä ponnella. Ne väitetyt
epäkohdat, mistä ed. Rundgren ensimmäisessä puheenvuorossaan
puhui, eivät poistu tällä ponnella. Nimittäin
tämä ponsi on ristiriitainen. Ensin siinä pyydetään
poistamaan epäkohdat, ja jos niin tehdään,
se tarkoittaa sitä, että Suomessa asuvat eläkeläiset,
Suomesta koko eläkkeensä saavat, joutuvat heikompaan
asemaan kuin Ruotsista tänne tulevat. (Ed. Vistbacka: Ei
pidä paikkaansa!) Mutta toinen osa tästä ponnesta
vaatii tasavertaisuutta Suomessa olevien eläkeläisten kanssa,
ja sillä tavalla tämä on ristiriitainen.
Eli jos poistetaan sairausvakuutusmaksu näiltä Ruotsista
tulevilta eläkeläisiltä, sen jälkeen
Suomesta tulonsa saaneet eläkeläiset maksavat
korkeampaa sairausvakuutusmaksua kuin Ruotsista osan eläkettä saavat.
Siihenkö me pyrimme? Katsotaan sitten äänestyksen
jälkeen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, mikä koskee
hallituksen linjaa, joka sillä on nyt tilaisuus muuttaa,
niin se on tullut ministeri Wideroosin vastauksissa kirjallisiin
kysymyksiin esille kahden kuukauden aikana harvinaisen selvästi.
Siellä lukee, ettei tehdä yhtään
mitään. (Ed. Zyskowicz: Kylmä ja kova
linja!)
Toisekseen, mikä koskee tätä ponnen
tekstiä, ed. Huotari, minä olen äärimmäisen
pahoillani monen muun kanssa siitä, että te ette
vieläkään ymmärrä,
että tässä voidaan viitoittaa hallitus
oikealle tielle, mutta siinä suhteessa tämä esitys olisi
voinut olla tarkempi tekstiltään, koska teillä on
ymmärtämisvaikeuksia sen suhteen, mikä se perimmäinen
juju tässä on.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivon, että ed. Pulliainen lukee
tämän tekstin, jossa sanotaan, että toimenpiteellä saatettaisiin
sosiaaliturvan ja verotuksen suhteen oikeudenmukaiseen asemaan ja
mahdollisimman tasavertaisiksi muiden Suomessa asuvien eläkeläisten
kanssa. Mutta ne toimenpiteet, ne voivat olla ainoastaan sellaisia,
jotka aiheuttavat sen, että Suomessa asuva eläkeläinen
maksaa korkeampaa sairausvakuutusmaksua kuin Ruotsista tullut. Jos
joku väittää, että en ole perehtynyt
tähän asiaan, niin tervetuloa keskustelemaan asiasta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz täällä nyt
räksyttää tässä asiassa mielestäni.
Mitä tulee menneeseen aikaan, niin muistan, että keskusta
esitti vastalauseen, jossa tähän sosiaaliturvaongelmaan
olisi puututtu. Meillä oli asiantuntijoiden tekemä malli.
Silloin kokoomus äänesti sitä vastaan.
Tosin siinä oli teknisiä hankaluuksia.
Puhemies! Muutoinkin tämä on aika monimutkainen
ongelma. Ei täällä veropolitiikkaa voida
ponsilla tehdä, vaan se vaatii valmistelun. Tiedän,
että tämä asia on hallituksessa valmistelussa.
(Hälinää — Paheksuvia välihuutoja)
Tältä osin katsotaan, miten tätä asiaa
voitaisiin korjata. Ponsilla tätä asiaa ei ratkaista.
(Ed. Laakso: Paitsi silloin, kun keskusta on oppositiossa!)
Mielestäni ei eläkeläisten kustannuksella
kannattaisi ed. Zyskowiczinkaan liikaa niin sanotusti räksyttää.
Puhemies:
Huomautan arvoisille edustajille, että edustajilla
on täällä puheoikeus ja vastauspuheenvuoro-oikeus.
Pyydän suhtautumaan kunnioittavasti tähän
puheoikeuteen.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olisin ed. Ala-Nissilälle todennut,
että ei minkään ponnen hyväksyminen
täällä eduskunnassa jossakin lainsäädäntöasiassa
lopullisesti ratkaise tietystikään mitään esillä olevaa
ongelmaa. Mutta on aivan selvä, että tämän
ponnen hyväksyminen merkitsisi sitä, että sillä kiirehdittäisiin
ja vauhditettaisiin hallituksen puuttumista tähän
epäkohtaan.
Kun ed. Ala-Nissilä sanoi tietävänsä,
että tätä asiaa hallituksessa valmistellaan,
olisi tietysti nyt hyvä eduskunnan kuulla vähän
tarkemmin tästä valmistelusta ja siitä,
onko siinä valmistelussa omaksuttu kokonaan toinen linja,
kuin minkä hallituksen puolesta eduskunnalle vastannut
ministeri Wideroos on asiassa omaksunut.
Mitä sitten tulee ed. Huotarin tulkintaan ponnen sanamuodoista,
niin aika ei riitä kovin tarkkaan tekstianalyysiin nyt
tässä, mutta ei mielestäni siinä ole
mitään sellaista, joka estäisi oikeudenmukaisen
ja tasapuolisen ratkaisun ja joka merkitsisi mitään
sellaisia heikennyksiä Suomesta eläketuloa saavien
ihmisten tilanteeseen, joista ed. Huotari puhui.
Mitä sitten tulee räksyttämiseen,
niin ed. Ala-Nissilä on juuri kahdeksanvuotisen oppositiokauden
päättänyt ja nauttii hallituksessa olemisen
iloista ja riemuista. Toivoisin, että ed. Ala-Nissilä ei
asennoituisi asioihin niin, että kaikki se kritiikki, mitä opposition
piiristä esitetään, on räksyttämistä.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä lausumaehdotus on tehty
ihan vakavalla mielellä siksi, että tämä asia
pitäisi saada kuntoon.
Ensimmäinen kirjallinen kysymys, jonka löysin,
oli vuodelta 93 Ahon hallituksen ajalta, jossa itsekin istuin ministerinä.
Silloin sitä ei korjattu. 90-luvulla on tehty lukuisia
kysymyksiä. Ed. Skinnarikin oli ministerinä muutaman
vuoden, ja hänkin olisi voinut asian korjata, mutta ei
ole korjannut. Kymmenen vuotta on kulunut tämän asian
puitteissa. Täällä on vaadittu muutoksia
eri tavoin, ja mitään ei ole tapahtunut. Eduskunnan on
kerta kaikkiaan syytä ottaa nyt asia vakavasti ja velvoittaa
hallitus toimenpiteisiin. Luottamus on mennyt kaikkiin hallituksiin,
myös tähän hallitukseen, tämän
asian hoitamisessa, ellei eduskunta selkeästi sano, mitä pitää tehdä.
Mutta tämä lausuma ei ole niin yksityiskohtainen,
että tällä sanottaisiin, miten se ratkaistaan. Ei
voida ajatella, että me täällä tässä yhdellä lausumalla
hoidamme sisältöjä. Me vain velvoitamme
hallitusta tuomaan esitykset, jotka merkitsevät oikeudenmukaisuutta,
ei kenellekään mitään etuoikeuksia,
vaan oikeudenmukaisuutta ja mahdollisimman tasavertaista kohtelua,
jotta suomalaiset voivat palata kotimaahansa, synnyinmaahansa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käytin tuossa termiä, jota
julkisuudessa on käytetty. Se ei ollut ihan onnistunut.
Pahoittelen sitä.
Mitä tulee vielä itse tähän
asiaan, niin tämähän ei koske yksin Suomea,
vaan myöskin Ruotsia. On selvä, että tässä on
myöskin neuvoteltava ja löydettävä sellainen
linja, joka olisi mahdollisimman oikeudenmukainen, ja myöskin
tässä tarvitaan Ruotsissa tapahtuvaa keskustelua.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olennainen ongelma tässä Ruotsin
eläkeasiassa on se, että Ruotsi perii lähdeverona
25 prosentin veroa. Se on se, mikä tekee tässä tämän
epäoikeudenmukaisuuden niille eläkeläisille,
joilla verotus olisi alle tämän 25 prosenttia.
Tämä ongelma ei poistu niillä ratkaisuehdotuksilla,
mitä ed. Rundgren esitti tässä kolmen
kohdan ohjelmassaan ensimmäisessä puheenvuorossaan
täällä.
Kuuntelin myös — en muista, oliko se perjantaina
vai milloin, viime viikolla kuitenkin — ed. Kankaanniemen
ensimmäisen puheenvuoron, jossa hän myös
esitti samoja asioita, mitä ed. Rundgren esitti, eli että savamaksua
ei perittäisi näistä Ruotsin eläkkeistä ja
että ei olisi tätä niin sanottua kaksinkertaista
verotusta. No, sanotaan nyt niin, että ed. Rundgren esitti
näitä vaihtoehtoja.
Jos toimitaan, niin kuin ed. Rundgren esitti, silloin tulee
Suomen eläkeläisten ja Ruotsista tulevien eläkeläisten
välille ero. Eli suomalaiset eläkeläiset
maksaisivat siinä tapauksessa enemmän sairasvakuutusmaksua
ja enemmän veroa kuin Ruotsista tänne palaavat.
Tästä taitetusta indeksistä oppineena
tiedän, että meidän ei pidä tehdä sellaista
ratkaisua, mikä saattaa Suomessa asuvat eläkeläiset
keskenään epäoikeudenmukaiseen asemaan
sen perusteella, ovatko he tulleet Ruotsista tai täältä saaneet
kokonaan tämän eläkkeensä. Sen
takia tässä ainut järkevä ratkaisu, missä ollaan
oikeudenmukaisia, olisi neuvottelu Ruotsin kanssa tämän
lähdeveron poistamisesta ja siitä, että tämä verotettaisiin
Suomessa, niin kuin Suomesta saatua eläkettä verotettaisiin.
Silloin kaikki suomalaiset eläkeläiset olisivat
samanlaisessa asemassa.
Mutta nyt, kun tämä ponsi lähtee,
niin minä en tiedä, miten hallitus sen käsittelee,
mikä on ollut eduskunnan tahto, jos sattuisikin niin, että tämä ponsi
voittaisi äänestyksessä. Jos se on se
tahto, mitä ed. Rundgren esitti, niin se on eri tahto,
kuin mitä esimerkiksi minun tahtoni olisi. Minun mielestäni
ponsi on hyvä ja sitä voi kannattaa. Se on hiukan
ristiriitainen, ja ymmärrän, että sitä ei
ole ollut helppo rakentaa, mutta toivon, että nyt haluatte
ymmärtää, mistä on kysymys.
Ongelma on Ruotsin lähdeverotus, ja se on se pointti
eikä se, että Suomi perii sairausvakuutusmaksua
myös Ruotsin-eläkkeestä, mikä on
minun mielestäni ihan oikein. Jos täällä nauttii
niistä palveluista, niin meidän pitää myös
saada näitä maksuja ja rahoitusta tähän
palveluun, kun samanaikaisesti tiedetään, että ministeriössä valmistellaan
esitystä, miten sairausvakuutusmaksu tulevaisuudessa rahoitetaan.
Minusta on pään pensaaseen laittamista, jos tätä asiaa
ei samanaikaisesti mietitä, yhtä aikaa — tai
tietysti oppositiossa pitäisikin ilmeisesti ajatella vain
sen hetkistä poliittista tilannetta eikä pitkäaikaisesti
tätä rahoituskuviota.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Nyt en ymmärrä ed. Huotarin perusteluja
sen johdosta, että EY-tuomioistuin on sanonut, että Ruotsista
tulevasta eläkkeestä ei peritä savamaksuja
Suomessa, ei voida periä. Mikä ero on sitten sellaisella
henkilöllä, joka saa sekä Suomesta että Ruotsista
eläkettä? Minkä takia ne pitää yhdistää?
Minkä takia Ruotsista tulevaa eläkettä ei
voida vapauttaa savamaksusta, kun henkilö on samalla tavoin
maksanut koko aktiiviaikansa palkkatulosta sitä savamaksua? Meillä on
kaksi eri järjestelmää ja Ruotsin sosiaalihuoltojärjestelmässä ovat
ne rahat. Ruotsin pitäisi ne sieltä palauttaa
ja ne pitäisi neuvotella tänne.
Lyly Rajala /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Huotarille toivon, että suoritatte
sisälukua. Tässä lähinnä nämä puheenvuorot
ovat käsitelleet ed. Kankaanniemen ainoaa pontta, mikä täällä on
tarjolla. "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin, joilla saatetaan Ruotsista eläketuloa
saavat henkilöt sosiaaliturvan ja verotuksen suhteen oikeudenmukaiseen
asemaan ja mahdollisimman tasavertaisiksi muiden Suomessa asuvien
eläkeläisten kanssa." Tämä ponnen
sanamuoto ei aseta ketään epätasa-arvoiseen
asemaan.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikein. Minä juuri sanoin tuossa,
että jos se toteutetaan niin, että käydään
Ruotsin kanssa neuvottelu, se on ok, mutta jos se toteutetaan niin
kuin ed. Rundgren täällä esitti ja mitä ed.
Tennilä esitti, että alennetaan, niin kuin ed.
Vistbackakin esitti, että savamaksua alennetaan Ruotsista
maksetuista eläkkeistä, niin silloin käy
niin, että meillä on kahdenlaisia ja nytkin on
jo osittain kahdenlaisia kohteluita. Mutta minä haluan
nähdä, että te myöskin niiden edessä,
jotka ovat saaneet kokonaiseläketulonsa Suomesta, myöskin
sanotte sen, että tämä on oikeudenmukainen
ratkaisu. Kun täällä ollaan tekemässä jo
taitetusta indeksistä taas jälleen kerran ponsiesityksiä,
minusta on ihan kummallista tämä keskustelu, kun
ed. Vistbacka esimerkiksi varsin hyvin tietää,
mistä tässä on kysymys. (Ed. Vistbacka:
Ed. Huotari ei tunnu tietävän!) — Kyllä tiedän.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Huotari täällä totesi,
niin keskeisin ongelma tässä on se, että Ruotsissa
lähdevero on niin korkea, että kun Suomessa on
eläketulovähennys, niin meillä eläkeläisten
verotus on hyvin vähäistä sillä tulotasolla,
jolla korkea, 25 prosentin lähdevero Ruotsissa pidätetään,
ja se merkitsee sitä, että näissä olosuhteissa,
kun saa eläketuloa Ruotsista, veroaste jää korkeaksi,
koska Suomi ei suostu palauttamaan Ruotsiin maksettua lähdeveroa
Suomen verotuloista. Tietysti toinen keskeinen ongelma on sitten
sairausvakuutusmaksut. Tietysti oikeudenmukaisempaa olisi se, että maksut
maksettaisiin Suomeen, mutta tietysti olennaista on se, että joka
tapauksessa maksettaisiin vain yhteen paikkaan, että niitten
osalta ei tulisi kertautuneisuutta.
Täytyy sanoa, että tämä on
ongelma, jota on monta kertaa pyritty ratkaisemaan. Mikäli
muistan, niin viime vuosien aikana on ollut kaksi esitystä,
joilla on pyritty korjaamaan näitä olosuhteita
ja pyritty näitä epäkohtia parantamaan
kokoomuslaisten ministereitten aikana. Täytyy sanoa, että ongelmaa
ei ollut vielä kokonaisuudessaan kyetty ratkaisemaan, mutta
näitä yrityksiä on muistaakseni kaksi
kappaletta ollut kymmenen vuoden kuluessa.
Täytyy sanoa, että muutoksia tarvitaan, ja
jos katsotaan tätä ed. Kankaanniemen pontta, niin
se on aivan oikea. Se koskee vain Ruotsista eläketuloa
saavia henkilöitä, vain heidän verotustaan, sen
lisäksi heidän sosiaaliturvaverotuksessa kokonaisuutta,
eli kummatkin ongelmat pitää ottaa huomioon, ja
sitä, että heidät asetetaan oikeudenmukaiseen
asemaan ja mahdollisimman tasavertaisiksi niitten kanssa, jotka
saavat Suomesta tuloa.
Tietysti ainoa kestävä ja mahdollinen ratkaisu tähän
ongelmaan on se, että Ruotsi alentaa lähdeveroa.
(Ed. Huotari: Juuri näin!) Vain tällä tavalla
tämä voidaan ratkaista, ja tietysti tästä asiasta pitäisi
neuvotella Ruotsin kanssa, kun keskustellaan pohjoismaisesta verosopimuksesta.
Tältä osin toivoisin hallitukselta aktiivisuutta,
mutta täytyy sanoa, että kun katsoin näitä kirjallisia vastauksia,
mitä on saatu, niin hallitus ei ilmeisesti halua olla aktiivinen
tässä suhteessa. Mutta täytyy sanoa,
että kun nyt Pohjoismaitten neuvostossa kaikkein tärkein
tavoite on rajaesteitten poistaminen ja tosiasiassa tämä Ruotsista
saatavan eläkkeen verotus on todellinen este ruotsalaisille
eläkeläisille muuttaa Suomeen, niin tämä on kai
se kaikkein polttavin, kaikkein tärkein ongelma, joka pitäisi
lähivuosien aikana ratkaista, jos aitoa, vilpitöntä pohjoismaista
yhteistyötä todella tehdään.
Tässä suhteessa on tärkeätä,
että eduskunta antaa selkeät ohjeet hallitukselle,
mitä tehdä, mutta myöskin Pohjoismaitten
neuvoston Suomen valtuuskunnassa kaikki puolueet ovat aktiivisia
tässä suhteessa ja pyrkivät vaikuttamaan siihen,
että saadaan neuvottelut aikaan Suomen ja Ruotsin välillä pohjoismaisen
verosopimuksen muuttamisesta, mutta myöskin tässä yhteydessä voidaan
katsoa mielestäni näitä sosiaaliturvaa
koskevia säännöksiä, niitten
oikeudenmukaistamista.
Haluan myöskin korostaa, että syy, minkä takia
eduskunnan ponsi on äärimmäisen tärkeä,
on se, että hallitusohjelmassa ei ole tästä ongelmasta
yhtään mitään. (Ed. Salo: Juuri
näin!) Siitä syystä, kun hallitusohjelmassa
ei ole mitään, en luota siihen, että hallitus
on valmis tekemään yhtään mitään.
Siitä syystä on tärkeätä,
että tavallaan me täydennämme sitä hallitusohjelmaa
ja annamme selkeät ohjeet täältä eduskunnasta,
että tämä on yksi sellainen ongelma,
joka mahdollisimman pikaisesti pitää pyrkiä korjaamaan.
Haluan kyllä ed. Skinnarille muistuttaa siitä perustuslain
29 §:n ensimmäisestä lauseesta, jossa
todetaan: "Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan
oikeutta ja totuutta." Ja kyllä se, että tämä epäkohta
korjataan, merkitsee oikeutta ja totuutta näille eläkeläisille,
ja sitä meidän kaikkien on velvollisuus perustuslain
nojalla täällä puolustaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Kankaanniemen
ponsi on väljä ja kokoava, hyvä ponsi,
ja nyt meillä on mahdollisuus antaa eduskunnan tahdonilmaus.
Ihmettelen ed. Skinnarin asennetta, että vain hallituksesta
voi vaikuttaa. Oppositionhan voisi lakkauttaa, ja ovat sitä sosialistitkin
joskus olleet oppositiossa. Kun kaivetaan noita pöytäkirjoja,
niin sieltä löytyy lakialoitetta ja pontta jos
toista. Ja on parempi, että näistä asioista
puhutaan täällä eduskunnassa täysistunnoissa,
kun että lähetellään viikonloppuna
puhereferaatteja lehtiin, miten asia pitäisi hoitaa. Tämä on
myös tämän parlamentaarisen foorumin
kunnioittamista.
Kun ed. Gustafsson erittäin ansiokkaasti otti esille
eläkeläisten pankkikohtuuttomuudet, niin kyllä sinne
kelpasivat oppositionkin nimet perussuomalaiset mukaan lukien. Tärkeintä on,
että asiaa hoidetaan ja viedään eteenpäin
oikeudenmukaisesti, niin kuin tässäkin. Ei tämmöinen kansanvallan
halveksinta ja pienten sortaminen oikeata sosialismia voi olla,
tai sitten minä olen ymmärtänyt sen asian
aivan väärin. Kun ed. Ala-Nissilä sanoi,
että hallituksessa tämä on hoidossa,
niin tekisi mieli kysyä, missä hallituksessa tämä on
hoidossa, koska ei ainakaan tämän hallituksen
hoidossa tämä asia ole.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin haluan muutaman sanan
sanoa tuosta ponnesta. Ihmettelen kyllä, että ed.
Skinnari ja ed. Ala-Nissilä vastustavat ponnen hyväksymistä.
Te pidätte asiaa tärkeänä, te
sanotte, että hallituksessa valmistellaan muutosta, mutta
ministeri Wideroos vastaa kirjalliseen kysymykseen, ettei aiota
tehdä mitään, että on hyvä näin,
ei aiota muuttaa. Eli hallitukselta tulee viesti, että ei aiota
muuttaa, mutta te hallituspuolueitten edustajana sanotte, että te
tiedätte, että aiotaan muuttaa. Jos ja kun te
olette sitä mieltä, että pitäisi muuttaa,
eikö se olisi hyvä, että eduskunta olisi yksimielinen
ja ilmoittaisi hallitukselle, että muuttakaa se, muuttakaa
se oikeudenmukaisemmaksi?
Sitten toinen asia: eihän suomalaisilta mitään viedä.
Me emme puutu Suomessa asuvien eläkeläisten asemaan
ollenkaan, heidän asemansa säilyy. On väärin
sanoa, että heikennetään Suomessa asuvien
eläkeläisten asemaa. Ei siihen puututa. Kun näille
paluumuuttajille muutetaan olot vähän paremmiksi,
jotta he saisivat tulla Suomeen, minne he haluavat tulla, niin miksi
me emme tulisi vastaan, toimisimme niin, että ne, jotka
tähän maahan haluavat tulla, voivat tulla, ja ilomielin
tulevat, vaikkakin ...
... lopputulos tulee olemaan se, että heidän
verotuksensa tulee silloin olemaan varsin monessa tapauksessa edullisempi
kuin Suomessa koko eläketuloa saavan henkilön
verotus. Mutta so what, (Ed. Huotari: Te myönnätte
sen!) — minä olen sen sanonut puhujakorokkeelta monta
kertaa, enkä uutta oppituntia pidä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellä jossain vaiheessa ed.
Huotari totesi, että tämä ponsi on hyvin
ristiriitainen, ja se tässä on käynyt
yhä enemmän arveluttamaankin, koska tässä viimeisessä kappaleessa
todetaan näin, että mahdollisimman tasavertaisesti
muiden Suomessa asuvien eläkeläisten kanssa. Sehän
tarkoittaa jopa sitä, että tässä mentäisiin
tämän EY-tuomioistuimen tulkinnan ja siitä johtuvien
Rovaniemen hallinto-oikeuden päätöksien
ja Verohallituksen ohjeistuksien ja sosiaali- ja terveysministeriön
yhdessä laatimien ohjeistuksien ohi. Elikkä tämähän
voisi tarkoittaa jopa kiristämistä siinä mielessä,
koska nyt Ruotsista tuleva eläkeläinen, jos on
se sama esimerkki, mitä täällä kuvasin,
saisi yhden euron Suomesta eläkettä ja Ruotsista
saa 10 000 euroa eläkettä, niin sitä sairausvakuutusmaksua
ei voi periä kuin enintään yhden euron.
Tämän hetkisen tulkinnan mukaan juuri näin
on se hommeli. Siinä tapauksessa, jos menisi tämä ed.
Kankaanniemen ponsi läpi, tässä nostettaisiin
nyt sitten nämä Ruotsista tulevat eläkeläiset
samaan asemaan, jolloin he joutuisivat maksamaan sairausvakuutusmaksun
kokonaan samalla tavalla kuin suomalaisetkin maksavat, ja semmoista
tilannetta minä en haluaisi ainakaan. (Ed. Lamminen: Riittää,
ed. Lahtela, ymmärrettiin jo!) Sen takia tämä ponsi
olisi pitänyt muotoilla, kun nyt ei enää pystytä sitä tekemään,
siihen malliin, mikä tämän ongelman ydin tässä on,
ja lisää laittaa se, jotta myös neuvotellaan
Ruotsin kanssa tästä. Tällä ponnellahan
ei edellytetä mitään oikeastaan, hämmennetään
tilannetta.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi ihmettelen suuresti ed. Skinnarin puheenvuoroa,
ettei hallitus ota ohjeita vastaan eduskunnalta. Minä olen
pitkän linjan virkamies ja ensimmäisen kauden
kansanedustaja ja tiedän puheet takariviläisistä,
mutta minä en istu tuolla takarivillä, toiseksi
taaimmaisella rivillä, sitä varten, että minä olisin
siellä tuppisuuna. Minä toivon, että hallituspuolueen
edustajat ymmärtävät ja tiedostavat sen,
että jos täältä löytyy
yksinkertainen enemmistö tälle ponnelle, niin
kuin nyt on, täällä ovat hallituspuolueen
edustajat käyneet innolla puolustamassa ed. Toimi Kankaanniemen pontta,
siis jos täältä löytyy tämän
ponnen taakse eduskunnasta enemmistö, niin hallitus toimii
sen mukaan, jos hallitus aikoo jatkaa työtään.
Toiseksi pahoittelen kovasti sitä, että täällä ed. Ala-Nissilä käytti
termiä "räksyttäminen", kun ed. Zyskowicz
käytti hyvin asiallisen kriittisen puheenvuoron asiasta.
Kokoomuslaisten oppositiopolitiikkaa on aivan tarpeettoman paljon
leimattu räksyttämiseksi, jos on sanottu jotain,
joka on poikkiteloin siihen nähden, mitä hallitus
tavoittelee tai ajattelee tai tekee tai kirjoittaa. Se ei ole räksyttämistä,
vaan paneutumista asiaan opposition näkökulmasta.
Tässä salissa ei sitten kaiken kaikkiaan liene monta
muuten, jotka ovat olleet evakkoreissulla sota-aikana Ruotsissa.
Minä olen yksi niistä, 4-vuotiaana poikana ensimmäinen
muistikuva on härkävaunusta, kun mentiin Ruotsiin,
ja se oli Lapille onnen aikaa, kun päästiin sodan
jaloista pois. Nyt minä otin tämän esille
vain sen vuoksi, että pitää muistaa,
että siellä on paljon paljon suomalaisia, jotka
ovat toista kertaa evakossa ja se evakko on kestänyt vuosikymmeniä.
He ovat koko ajan halunneet tavalla tai toisella pois sieltä ja
Suomeen, kotimaahansa, mutta he eivät ole päässeet
sieltä tänne, kun ei ole ollut edellytyksiä tulla
tänne, ei ole ollut työtä, ei ole ollut
kotia, ei ole ollut perusedellytyksiä palata takaisin Suomeen.
Nyt kun tänä päivänä me
puhumme tasa-arvoisesta verotuskohtelusta, sosiaali- ym. kohtelusta,
niin on aivan paikallaan, että puhumme siitä.
Pahin muuttoaalto meillä oli 60- ja 70-luvuilla. Suomessa
pohjoisesta etelään Suomi-äidin helmoille
tuli väkeä satojatuhansia ja ellei Helsingin seutu — olin
silloin Espoon kaupungin virkamies, kun rakennettiin oikein valtavasti asuntoja
Helsingin seudulle 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa — ellei
Helsingin seutu kovalla asuntotuotannolla olisi pysäyttänyt
sitä muuttoliikettä tähän rannikolle,
niitä olisi vielä useampi satatuhatta Ruotsin
puolella ja vielä enemmän ihmisiä olisi
rikastuttanut rikasta Ruotsia. Sinne meni työkykyistä väkeä,
ja he tekivät vuosikymmenet työtä ja
tulivat Volvolla Suomeen sitten katsomaan kauniita kotimaita, jonne
olisivat halunneet myöskin jäädä.
Minä haluan tämän vaan muistuttaa,
kun me olemme tässä maassa hoitaneet inkeriläiset, kymmeniätuhansia
inkeriläisiä, presidentti Mauno Koiviston puheenvuoro
oli, joka laukaisi tämän operaation. Parhaillaan
me puhumme ulkomaalaislaista jopa siihen sävyyn ja aivan
oikein, että pitää tehdä helpoksi
muuttaa Suomeen ihmisten opiskelemaan ja töihin, koska
myöskin firmat tarvitsevat tällaista työvoimaa.
Hallintovaliokunnassa olemme selkeästi kuulleet huippufirma
Nokialta mielipiteitä. Täytyy tehdä nopeita
päätöksiä, jotta täällä voidaan
myöskin saada korkean tason asiantuntijoita töihin
ulkomailta.
Nyt Ruotsiin muuttaneissa on tänäkin päivänä sellaisia,
jotka toisessa sukupolvessa puhuvat suomea, kun he käyvät
Suomessa. He ovat täysin Suomen kansalaisia paremmin kuin
inkeriläiset — ei ole mikään
halveksiva vertaus missään tapauksessa — mutta
he ovat paljon paljon paremmin tähän maahan palaamiskykyisiä kuin monet
inkeriläiset, joitten kanssa ei aina ole niin hyvin meillä mennyt.
On kohtuullista ja aivan oikein, että silloin täällä myöskin
oppositio nostaa tämän asian esille sillä lailla
kuin on täällä nyt nostettu.
Ed. Toimi Kankaanniemen ponsi on erittäin hyvä.
Ja kun täällä on puhuttu, mitä sen
perusteella tapahtuu, se on juuri tienviitta, jossa näytetään,
mihin suuntaan lähdetään, jos se hyväksytään.
Jos sitä ei hyväksytä, niin samat ongelmat, samat
keskustelut jatkuvat sekä rajan itäpuolella että rajan
länsipuolella. Olisi korkea aika tehdä nyt sellainen
periaatepäätös, että teiltä hallituspuolueen
edustajilta tulee sitten sellainen ehdotus tähän
eduskuntasaliin, jonka mukaan tämä ongelma poistetaan.
Suomalaisista eläkeläisistä on paljon
puhuttu, ja me tiedämme hyvin kaikki ne ongelmat, mitä meillä tässä maassa
on omien eläkeläistemme joukossa. Pienimmän
kansaneläkkeen osalta voi sanoa, että sillä ei
elä sairas eläkeläinen, sillä ei
pysty elämään, se on niin pieni.
Miten kävi, kun äänestettiin budjetista
joulukuussa? Vasemmalta laidalta vielä muistaakseni vasemmistoliiton
edustajan taholta esitettiin ponsi, että hallitus käynnistää välittömästi
selvitykset siitä, miten pienintä kansaneläkettä voidaan nostaa.
Hallituspuolueet äänestivät sen nurin. Tätä on
teidän politiikkanne ollut nyt sitten tämän
alkukauden, tämän ensimmäisen vuoden. Kun
muistetaan, mikä se oli viime vaalikaudella, keskustapuolueen
osalta, kaikki nämä asiat aiottiin panna kuntoon.
Kerron tämän sen vuoksi, että nyt,
kun tästä äänestetään,
samalla äänestetään siitä,
että tässä salissa keskustellaan aikaisempaa
enemmän koko maan eläkeläisistä.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa nyt
on jo melkein kohta unohdettu koko perusasia eli sosiaaliturvasopimus
ja siten unohdettu muutamia sellaisia reunaehtoja, jotka kuitenkin
vaikuttavat siihen, miten asia voidaan käsitellä.
Jokainen maa päättää omasta
verotuksestaan, ja täällä on annettu
ymmärtää, että ei olisi hallituksen
puolelta ennen eikä nyt tehty yhtään
mitään asian eteen. Näinhän
ei tietysti asianlaita ole.
Jo vuonna 96 olen omasta puolestani, silloin ollessani veroministerinä,
antanut tämän esityksen, joka poisti suurimmat
ongelmat kaksinkertaisesta verotuksesta. Itse asiassa olen puhunut monta
kertaa silloisen virkaveljeni Thomas Östroosin
kanssa siitä, mikä on Ruotsin lähdeverokäytäntö.
Nyt täytyy kuitenkin lähteä siitä,
että Ruotsi on sitä mieltä, että heillä on
25 prosentin lähdevero, ja me olemme sitä mieltä Suomessa, että myöskin
ulkomailta saadusta tulosta on Suomessa maksettava veroa. Silloin
täytyi näiden väliltä yrittää löytää se
ratkaisu, joka on oikeudenmukainen, ja se oli silloinen esitykseni.
Paras mahdollinen se ei välttämättä ole.
Jäljelle on nyt sitten jäänyt tämä sairausvakuutusmaksu,
joka juuri näillä pienillä eläketuloilla, jotka
jäävät siis lähdeveroprosentin
alle, nostaa progressiota. Siinä on nyt EU-tuomioistuimen ratkaisu,
ja yksi vaihtoehto on se, että me teemme omasta puolestamme
tällaisen päätöksen, että siitä Ruotsista
saadusta eläkkeestä ei sairausvakuutusmaksua peritä.
Onko se sitten oikeudenmukaista kaikkien kannalta, jää tietysti
arvioitavaksi, mutta se poistaisi sitä ongelmaa, joka meillä nyt
on, niillä keinoilla, jotka Suomella itsellä tässä on
olemassa. Sen ulottuvuus on juuri se, mistä ed. Huotari
täällä on sanonut, että kysymys
on koko sairausvakuutusjärjestelmästä ja sen
linjauksista. Näin ollen täytyy miettiä,
halutaanko tehdä tällainen yksityiskohtaan liittyvä ratkaisu,
joka sitten saattaa johtaa suurempiin muutoksiin koko sairausvakuutusjärjestelmän
rahoittamisessa.
Tämä ed. Kankaanniemen ponsi on hyvää tarkoittava,
ja se on tiedetty, tämä asia, mutta kun on ristiriitaisia
näkemyksiä, miten tämä asia
ratkaistaan, niin ei sitä sitten ole voitu ratkaista vielä toistaiseksi,
toivon mukaan nyt kuitenkin alkavalla vaalikaudella.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Alho oli aivan oikeassa,
että tämä pääasia tällä kerralla
on ihan kokonaan muu, mutta siitä huolimatta on hyvä,
että tämä keskustelu nyt käydään
ja päästään tästä asiasta äänestämään.
Tässä äänestämisen
pohjassa lähtökohtatilanne on se, että muutama
päivä sitten viimeksi ministeri Wideroos on kirjallisen
kysymyksen vastauksessa viimeisenä virkkeenä ilmoittanut, että hallitus
ei tee yhtään mitään tässä asiassa.
On siis vielä oman kappaleen rakentanut, jossa sanotaan,
että ei tehdä mitään.
Silloin tietysti ed. Skinnarilla on uudempaa tietoa, joka on
muutaman tunnin vanhaa kaikesta päätellen. Itse
hän ministerinä, kun olimme lähetystönä hänen
luonaan, ilmoitti aikoinaan virkamiehelle Skurnikille, että sitten
olet varovainen, että ei missään nimessä tule
luvattua yhtään mitään. Hän
on linjakkaasti sitä mieltä ilmeisesti edelleenkin.
Jos tämä ponsi hyväksytään,
niin mitä minä henkilökohtaisesti odotan
tapahtuvaksi? Viitaten ed. Sasin puheenvuoroon sitä, että käynnistetään
Ruotsin kanssa neuvottelut tästä asiasta. Sopimuksilla
nämä on hoidettu aikaisemminkin, myöskin
kun on luovuttu jostakin menettelystä jnp., se on ollut
sopimuspohjaista. Niin yksinkertaista se sitten näissä sekavissa
tunnelmissa, viitaten ed. Alhon äskeiseen puheenvuoroon,
on.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtelan tulkinta oli hyvin mielenkiintoinen,
kun hän täällä totesi, että jos
Ruotsille maksaa 10 000 euron tuloista 1 euron veroa ja
Suomelle maksaa 1 euron tuloista 1 euron veroa, niin hän
tulkitsee, että tämän lauseen mukaan
se olisi oikeudenmukaista ja tasavertaista. Jos tämä on,
ed. Lahtela, nyt yleinen tulkinta verotuksesta, kun verolakeja täällä käsitellään,
niin mielelläni kuuntelen näitä puheenvuoroja
sitten tuloverolakien yhteydessä.
Mielestäni tämä ponsi on täysin
selkeä, oikeudenmukainen ja tasavertainen eli lopputuloksena kaikkien
verotus, jotka Suomessa asuvat, olisi saman suuruinen riippumatta
siitä, tuleeko tulo Ruotsista vai tuleeko se Suomesta,
ja sen pitää olla tavoitteena. Sitä tämä ponsi
aivan selkeästi tavoittelee, siitä ei pitäisi
olla minkäänlaista epäselvyyttä.
Luulen, että hallitus kyllä tulkitsee tämän
asian myöskin samalla tavalla kuin itse olen tässä esittänyt
ja toisella tavalla kuin ed. Lahtela. Tässä suhteessa
se, että tulkittaisiin väärin tätä pontta,
ei ole mielestäni kohtuullinen peruste äänestää pontta
vastaan, vaan kyllä tässä on kyse siitä, halutaanko
tämä asia nyt ratkaista vai eikö, antaako
hallitus signaalin, että Ruotsin kanssa pitää neuvotella.
Myöskin hallitukselle itselle on paljon parempi, kun sanotaan,
että eduskunnan enemmistö on velvoittanut hallituksen
neuvottelemaan. Silloin on pakko mennä Tukholmaan ja sanoa,
että meillä on eduskunnan velvoite, ja uskon,
että se myöskin helpottaa ratkaisun syntymistä tässä asiassa.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasille voisi todeta ihan yksinkertaisesti,
mitä tarkoitin.
Nimittäin tämä ponsi voisi johtaa
siihen, jotta jos eläkeläinen, joka on muuttanut
Ruotsista Suomeen ja saa 10 000 euroa Ruotsista eläkettä ja
Suomesta 1 euron eläkettä kuukaudessa, niin tällä hetkellä häneltä ei
voi periä kuin 1 euron sairausvakuutusmaksua siitä Ruotsin
eläkkeestä. Siis 1 euron tämänhetkisten
tulkinnan ja ohjeiden mukaan, jolloin tämä ponsi
voisi johtaa siihen, kun täällä todetaan,
että myös muiden Suomessa asuvien eläkeläisten
kanssa pitää olla tasavertaisessa asemassa, että tässähän
tapauksessa se Ruotsista Suomeen muuttanut eläkeläinen
on edullisemmassa asemassa kuin Suomessa asuva eläkeläinen.
En minä haluaisi, että heitä nyt käydään
rokottamaan enempää, kun he ovat sattuneet Suomeen
tulemaan, että ajettaisiin vielä heidätkin
pois, jotka nyt ovat sattuneet tulemaan tänne.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun viime perjantaina kello 13.54 pyysin
viimeisenä puhujana ja hieman yllytettynäkin puheenvuoron,
en arvannut, minkälainen keskustelu tästä vielä syntyisi.
Jos nyt arvioin käydyn keskustelun perusteella, olisiko
pitänyt pyytää puheenvuoroa vai ei, niin
objektiivisen lainsäädäntötyön
kannalta ehkä olisi ollut parempi jättää käyttämättä,
mutta tällaisen retorisen puhetaiteen kannalta pyyntö oli
välttämätön.
Mitä sitten tulee ed. Esa Lahtelan esiin nostamaan
ongelmaan, niin minusta siihen on olemassa kohtuullisen yksinkertainen
ratkaisu. Annetaan nyt Ruotsista paluumuuttaneelle se, mikä Ruotsista
paluumuuttaneelle kuuluu, ja jos siitä syntyy ongelma suomalaisten
eläkeläisten kanssa, niin ed. Esa Lahtela ja ed.
Rundgren huolehtinevat omien hallitusryhmiensä osalta siitä,
että hallitus nostaa suomalaistenkin eläkeläisten eläkkeen
vastaavalle tasolle.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ongelma Ruotsissa
työskennelleitten eläkeläisten Suomeen
muuttamisesta ja verotuksesta on ollut hyvin pitkään
tiedossa. Minusta on nyt ihan hyvä, että ed. Kankaanniemi
on tehnyt tämä ponnen. Ed. Alho sanoi, että se
on hyvää tarkoittava. Minusta se on todella hyvää tarkoittava.
Kysymys on siitä, että jos eduskunta hyväksyy
tämän ponnen, niin hallitus sitten itse päättää tietenkin, millä tavalla
ja miten tätä ongelmaa ratkaistaan. Ed. Arja Alho
mielestäni hyvin kuvasi sen tilanteen, mitä ongelmia
järjestelmässä tällä hetkellä on.
Minusta eduskunnan tulisi nyt kiinnittää tähän
huomiota. Tämä asia on todellakin ollut monta
vuotta agendalla ja jatkuvan huomion kohteena.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota, samoin
kuin ed. Alho, siihen, että me olemme hyväksymässä myös
pohjoismaista sosiaaliturvasopimusta. Toivon todellakin, että jatkossa,
aivan kuten valiokunta on kiinnittänyt huomiota, myös meidän
viranomaisemme eri tasoilla todellakin tutustuisivat tähän
sopimukseen ja kansalaisten oikeuksiin ja tuntisivat ne. Mehän
tiedämme, että näitä rajaesteitä on
pyritty poistamaan pitkään, mutta näitä on
edelleen. Olemme voineet havaita sen, että valitettavasti
nämä pohjoismaiset sopimukset eivät ole
kaikilta osin myöskään viranomaisten
tiedossa. Puhun nyt nimenomaan niistä viranomaisista, jotka
kohtaavat kansalaiset aivan arkipäivässä,
jolloin näistä eduista on kysymys. Sosiaaliturvasopimushan
kattaa todellakin hyvin laajan joukon kansalaisten oikeuksia, joiden
pitäisi toteutua, vaikka muutetaan Pohjoismaiden sisällä työn
tai opiskelun perään.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta oli tärkeää,
että entinen ministeri, ed. Arja Alho, käytti
puheenvuoron, jossa hän myöskin ministerin kokemuksella
kertoi tätä asian taustaa, jonka historia on kymmenvuotinen. Kuuntelin
viime viikolla käydyn keskustelun kokonaisuudessaan. Se
oli minusta erittäin hyvä keskustelu. Tämäkin
keskustelu on ollut hyvää. Minusta oppositio tuo
sitä ääntä esille, jonka me kaikki
olemme kuulleet ja tiedämme.
Luulen, että me kaikki pidämme kohtuuttomana
tätä tilannetta, joka nyt on. Ruotsissa olleet suomalaiset
kokevat aitoa epäoikeudenmukaisuutta, ja se on todellista.
Jos nyt voi sanoa sillä tavalla, niin varmaan tämä keskustelu,
mitä nyt viime viikolla ja tänään
on käyty, asettaa hallituspuolueet ja heidän eduskuntaryhmänsä miettimään
ja toimimaan tässä asiassa. Aivan niin kuin täällä edustajat
Skinnari ja Arja Alho, ehkä muutkin, ovat todenneet, tähän
asiaan on syytä uudella vaihteella käydä kiinni.
Uskon, että näin tapahtuu siitä riippumatta,
miten täällä ed. Kankaanniemen ponnen
kanssa nyt äänestyksessä käy.
Se nyt ehkä saa vähän suhteettoman suuren huomion
tässä keskustelussa. Tämä on
aito ja vakava ongelma, ja siihen on syytä hallituksen
käytettävissä olevin keinoin puuttua
ja hakea jotain uutta sabluunaa, mitä tässä ed.
Alho mielestäni hyvällä tavalla pyrki
avaamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käydyn keskustelun perusteella
voi kyllä vetää sen johtopäätöksen,
että eduskunta lähes yksimielisesti on sitä mieltä,
että pitäisi toimenpiteisiin ryhtyä.
Ed. Vistbacka on kyllä lukenut, mitä ministeri
vastasi hänen kirjalliseen kysymykseensä. Loppuosa
ei ollut ihan niin kuin ed. Pulliainen sanoi, mutta ei kaukana siitä.
Luen suoraan paperista: (Ed. Pulliainen: Puhun omasta puolestani!)
"Edellä olevaan viitaten hallitus ei näe syytä ryhtyä enempiin
toimenpiteisiin kansanedustaja Raimo Vistbackan tarkoittamassa asiassa."
Tämä on ministeri Wideroosin vastaus: hallitus
ei näe syytä ryhtyä enempiin toimenpiteisiin.
Tämän takia olisi äärettömän
tärkeää, että eduskunta ilmoittaisi,
mitä mieltä se on, ja se ilmaisee sen parhaiten
hyväksymällä ed. Kankaanniemen tekemän
ponnen.
Sitten mitä tulee ihan siihen, minkä takia
me emme halua estää paluumuuttajien tuloa Suomeen:
Joskus me haluamme ulkomaalaisia tänne, ja eduskunta on
muistini mukaan yksimielisesti hyväksynyt, että hyväpalkkaisia
ulkomaalaisia huippuosaajia voidaan verottaa todella alhaisen veroprosentin
mukaan. Kun tulee Nokialle huippuosaaja hyvällä palkalla,
hän maksaa selvästi vähemmän
veroa kuin naapurihuoneessa työskentelevä suomalainen
diplomi-insinööri. Ei kukaan ole tätä itkenyt.
On ollut hyvä, että he ovat tulleet. Nyt otamme
paluumuuttajia Suomeen, ja he ovat tyytyväisiä,
kun edut muuttuvat, enkä minä usko, että siinä rivitalon
toisessa päässä asuva suomalainen, joka
saa koko tulonsa Suomesta, itkee sitä, että kylän
poika palasi takaisin Suomeen, vaikkakin (Puhemies: Aika!) vähän
pienemmällä verolla kuin mitä hän
itse maksaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Vähän inhimillisyyttä tähän
eläkeläisten kohteluun täällä tarvittaisiin.
Sitä inhimillisyyttä on kyllä jo vuonna
2000 lokakuun 18. päivänä ed. Esa Lahtela
osoittanut kirjallisessa kysymyksessä paluumuuttajien verokohtelusta.
Hän kysyy, mitä hallitus aikoo tehdä paluumuuton
esteiden poistamiseksi. Vastauksessa ei ole annettu yhtään
mitään lupauksia. Tämän ed.
Esa Lahtelan kysymyksen ovat allekirjoittaneet myös muun muassa
edustajat Rajamäki, Kähkönen, Viitanen,
Olin, Arto Seppälä, Rönni, Hellberg ja
muutama muu. Oletteko te, arvoisat sosialidemokraatit, edelleen
sitä mieltä, että nämä paluumuuton esteet
näiltä kansalaisilta pitäisi poistaa,
vai haluatteko, että ne pysyvät? Jos olette tällä linjalla kuin
olette olleet 18. lokakuuta 2000, jonka jälkeen ei ole
mitään tapahtunut, niin sitten tietysti äänestätte
ponnen puolesta, jotta hallitus ohjelmastaan poiketen hoitaisi tämän
asian kuntoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä aiheesta on tehty
niin valtavasti kirjallisia kysymyksiä, että ed.
Kallis ei pysy enää niissä mukana ollenkaan äskeisen
puheenvuoron perusteella. Nimittäin sen ed. Vistbackan
kirjallisen kysymyksen jälkeen tein pitkän ja
hartaasti perustellun kirjallisen kysymyksen, jossa käytiin historiat
ja tämän päivän realismit Haaparannassa
jnp. läpi, ja siihen vastasi ministeri Wideroos samassa
hengessä kuin ed. Vistbackalle. Tässä on
nyt merkittävää se, että hallituksen
puolelta ministeri Wideroos toistaa kerta toisensa jälkeen samaa
virttä. (Ed. P. Salo: Kylmää kyytiä!) — Kylymää kyytiä,
sanoo ed. Salo.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies, ihan lyhyesti tästä paikaltaan.
Ed. Kankaanniemelle voisi todeta, jotta kannattaa kaivaa vuoden 2002
vastaukset. Sieltä näkyy, että hallitus
on ryhtynyt toimenpiteisiin ja on annettu uusia ohjeita. Minusta
tämä on nyt huomattavasti paremmalla tolalla ja
loogisempi kuin ed. Kankaanniemen ponsiesitys.
Keskustelu päättyy.