7) Laki naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain
kumoamisesta sekä asevelvollisuuslain ja siviilipalveluslain
1 ja 3 §:n muuttamisesta
Rosa Meriläinen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toivon, että vierustoverini ed. Soinikin
jaksaa kuunnella puheeni, kun olen aivan varma, että se
kirvoittaa hieman vastakommentteja.
Tämä lakialoitteeni koskee asepalveluksen muuttamista
kansalaispalvelukseksi. Jonkin aikaa takaperinhän Vihreän
liiton puoluehallitus esitti, että yleisestä asevelvollisuudesta
luovuttaisiin siten, että käytännössä asevelvollisuudesta
tehtäisiin vapaaehtoinen ja se siten toteuttaisi myös
tämän aloitteen kaksi tavoitetta: tämä velvollisuus
olisi naisille ja miehille samanlainen ja myöskin armeijan
kokoa ratkaisevasti saataisiin pienennettyä.
Minun esitykseni lähtee vähän monimutkaisemmasta
suunnasta, eli on sinänsä positiivista, että näinä individualismin
aikoina meillä on myös velvollisuuksia, jotakin,
mitä halutaan antaa yhteisölle ja yhteiskunnalle
pyyteettömästi vailla palkkaa. Erityisesti on
katsottu, että miesten osalta asepalvelus on tällainen
tarpeellinen velvollisuus. Nykypäivänä ei
ole tällaiselle laajaan reserviin perustuvalle pakkoasevelvollisuudelle
sijaa, mutta toki muuten velvollisuudet yhteiskuntaa ja yhteisöä kohtaan
eivät ole vanhentuneet. Minusta on ihan positiivista, että sellaisia on.
Myös monet toisen maailmansodan aikana erilaisissa
muissa yhteiskuntaa tukevissa tehtävissä kuin
armeijassa yhteiskuntaa auttaneet naiset ovat olleet sitä mieltä,
että se on ollut heille paljon antava, hieno kokemus ja
yhtä tärkeää työtä.
Kansalaispalveluksen puolesta on olemassa myös tällainen
kansalaisjärjestö, johon kuuluu juuri tämän
sukupolven naisia. He tuskin ovat välttämättä samaa
mieltä tavoitteestani pienentää armeijaa
radikaalisti.
Tämän aloitteen mukaan tosiaan asevelvollisuus
muutettaisiin kansalaispalvelukseksi, joka koskisi yhtäläisesti
molempia sukupuolia, mutta luonnollisesti alaikäisten lasten
huoltajat saisivat tällöin vapautuksen palveluksesta.
Tämä koskisi niin miehiä kuin naisia.
Vanhemmuus on yhtä tärkeä velvollisuus,
on se sitten isyyttä tai äitiyttä.
Koska minulla ei ole tavoitteena kasvattaa armeijaan käytettävää rahaa
vaan päinvastoin haluaisin, että siihen käytettäisiin
vähemmän rahaa, niin luonnollisesti tämä vaatii
sitä, että tästä huolimatta,
että velvollisuus koskisi molempia sukupuolia, faktisesti
pienempi osa armeijan kävisi, mikä tarkoittaisi
sitä, että siviilipalveluksesta tehtäisiin
huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto kuin se tällä hetkellä on.
Nythän meillä on rangaistuksenomaisen pitkä siviilipalvelus,
joka vielä usein järjestetään
yksilön kannalta hyvin epämielekkäällä tavalla.
(Ed. Seppo Lahtela: Yksilö itse järjestää!) — Jos
ed. Seppo Lahtela kokee siviilipalveluksen erittäin mielekkäästi
järjestetyksi, niin kehotan viettämään
kuukauden siellä Lapinjärvellä koulutuskeskuksessa,
niin että huomaa, kuinka mielekästä se
on varsinkin aikuisille miehille. Kyllä monet kokevat sen
hyvin turhauttavaksi, vaikka siellä onkin myös
erinomaisia opettajia, kuten entinen aviomieheni Matti Säteri.
Tämä ajan lyhennys, se että tämä velvollisuus olisi
vain kolme kuukautta, tekisi sen, että todellakin järjestelmä olisi
huokeampi ja olisi myös helpompi löytää sitten
kansalaisille siviiliyhteiskunnan puolelta mielekkäitä tehtäviä auttaa
ja tukea yhteiskuntaansa ja yhteisöään.
Kolmen kuukauden pituus on myös sellainen, että se
olisi mahdollista suorittaa kesälomien aikana, mikä toimisi
sitten myös työllisyysastetavoitteen mukaisesti.
Tällä hetkellähän me käytämme
hirveästi hukkaresursseja armeijaan, emme ainoastaan siinä muodossa,
kuinka paljon rahaa käytämme hiluihin ja vempeleisiin,
kuinka paljon rahaa käytämme siihen, että näitä nuoria
miehiä turhanpäiten pidetään
siellä armeijassa näin laajassa mittakaavassa
kuin tällä hetkellä, vaan myös
sen takia, että tässä järjestelmässä on
aika paljon klaffia siinä, että kun ei heti esimerkiksi
lukion jälkeen pääse suoraan siirtymään
jouhevasti asepalvelukseen, niin saattaa tulla jopa kahden vuoden pakollinen
välivuosi jatko-opintojen ja lukion välillä.
Sivareillahan tämä on enemmän sääntö kuin
poikkeus, ja tällä on myös merkittävä heikentävä vaikutus
Suomen työllisyysasteeseen.
Todellakin tämän tavoitteen pienentää armeijaa
ja siihen käytettäviä resursseja ja sen,
että se olisi sukupuolten välisen tasa-arvon mukainen, pystyy
toteuttamaan joko Vihreän liiton hallituksen esittämällä mallilla
tehdä asevelvollisuus kaikille vapaaehtoiseksi tai sitten
niin, kuten minä olen esittänyt, että se
tehtäisiin kaikille pakolliseksi mutta siten, että siviilipalvelus
ja asepalvelus olisivat yhtä arvokkaita ja myöskin
palvelukseen käytettävä aika merkittävästi
lyhyempi.
Luonnollisestikaan moniin nykyajan armeijan tehtäviin
kolmen kuukauden koulutus ei ole riittävä aika.
Tämän osalta sitten täytyy maksaa riittävä ja
kunnollinen korvaus niille, jotka ovat valmiita aikaansa armeijaan
pidemmälti töhräämään.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomalainen ase- ja siviilipalvelusjärjestelmä alkaa olla
aikansa elänyt. Asevelvollisuuden tavoitteenahan on ollut
kouluttaa koko miespuolinen väestö rintamasodankäyntiin
ja pitää koulutuksessa oleva ikäluokka
kasarmeissa asevelvollisuusarmeijan nopean toiminnan joukkoina,
liikekannallepano kun ei onnistu ihan hetkessä.
Nykymaailman todennäköisiin uhkakuviin asevelvollisuusarmeija
vastaa kuitenkin huonosti. Seuraava Suomea kohtaava kriisi ei välttämättä ole
rintamahyökkäys tai edes taktinen isku, vaan kyseessä voi
olla laajamittainen ympäristökatastrofi, joka
pakottaa Suomen evakuoimaan suuren osan väestöstään.
Esimerkiksi jos Neuvostoliitto olisi huhtikuussa 1986 päättänyt
suorittaa Tshernobylissä tekemänsä kokeet
Sosnovyi Borin samantyyppisessä voimalassa, merkittävä osa
Suomesta olisi edelleenkin asuinkelvotonta. Siksi perinteisen asepalveluksen
rinnalle tarvitaan uudentyyppistä pelastuspalvelusta, joka
korvaisi nykyisen siviilipalveluksen. Yhdessä nämä tavat
palvella, asepalvelus ja pelastuspalvelus, muodostaisivat ed. Meriläisen
esittämän kansalaispalvelujärjestelmän
perustan. Kolme kuukautta ei tosin kaikkeen tähän
riittäisi, ei ainakaan kaikkien koulutuslinjojen osalta.
Nykyiselläänhän siviilipalveluksen
motiivina on pitää sivarit normaalin elämän
ulkopuolella vähintään yhtä kauan
kuin asepalvelukseen menijätkin, mieluummin vähän
pidempään. Nykymuotoista siviilipalvelusta voidaankin
pitää lähinnä yhteiskunnan kostona
siitä, ettei joku halua suorittaa asepalvelusta. Siviilipalvelusmiehet
ja -naiset voisivat ja haluaisivat kuitenkin palvella yhteiskuntaa siinä missä
varusmiehet ja
-naisetkin. Siviilipalveluksesta tulisikin kehittää asepalvelukseen
verrattava pelastuspalvelus, joka koostuisi suojelu- ja pelastuskoulutuksesta.
Arvoisa puhemies! Minä ainakin kokisin oloni paljon
turvallisemmaksi, jos tietäisin, että suurkatastrofin
sattuessa viranomaiset voisivat pyytää virka-apua
paitsi Puolustusvoimilta myös pelastusvoimilta, eikä liikenneonnettomuuden sattuessa
olisi suinkaan vastenmielistä, jos ensimmäisenä paikalle
sattuvan auton kuljettaja olisi saanut perusteellisen suojelu- ja
pelastuskoulutuksen. Velvollisuus ja oikeus mielekkääseen
palvelukseen kuuluu minun mielestäni kaikille, ei vain
asepalveluksen suorittajille, ja kuten ed. Meriläinen aloitteessaan
toteaa, tämän velvollisuuden ja oikeuden tulisi
tasapuolisesti koskea sekä miehiä että naisia.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen puolustusvoimat ovat saaneet runsaasti
tunnustusta ja arvostusta kansainvälisillä kentillä.
Erityisesti Suomen sotilaat ovat saaneet arvostusta osaamisestaan
ja taidoistaan monissa rauhanturvatehtävissä.
Minun käsittääkseni tämän
arvostuksen taustalla on meidän hyvä varusmieskoulutusjärjestelmämme,
joka antaa hyvät tiedot ja taidot kaikille koulutuksen
läpi käyville. Mielestäni tämä meidän
nykyinen järjestelmämme, joka perustuu kuuden,
yhdeksän tai kahdentoista kuukauden koulutusjaksoihin tehtävien
vaativuudesta riippuen, on hyvä ja toimiva, enkä millään
voi kuvitella, että esimerkiksi tällä hetkellä kuuden kuukauden
koulutusjaksoon sisältyvät perus-, erikoistumis-
ja joukkokoulutuskaudet voitaisiin tiivistää esimerkiksi
tässä aloitteessa esitettyyn kolmeen kuukauteen.
Se ei todellakaan onnistu ilman, että koulutuksen tasoa
oleellisesti laskettaisiin.
Haluan myös huomauttaa, että Suomen nykyinen
yleiseen asevelvollisuuteen perustuva järjestelmä on
erittäin kustannustehokas. Kuten aloitteessakin todetaan,
me käytämme puolustusmenoihin bruttokansantuotteesta
alle 1,5 prosenttia vuodessa. Se on alhaisimpia lukuja Euroopan unionin
alueella, ja selityksenä on juuri yleinen asevelvollisuus.
Meillä on hyvin paljon maita, joissa puolustusmenot ovat
yli 2 prosenttia ja enemmänkin vuositasolla.
Mitä tulee vielä reservin määrään,
mihin myöskin aloitteessa viitataan, jota pidetään
Suomessa liian korkeana, niin haluan huomauttaa, että meillä reservin
määrää ollaan oleellisesti laskemassa.
Muistutan mieleen keskustelun puolustus- ja turvallisuuspoliittisesta
selonteosta, jossa linjattiin, että meidän sodanaikaisten
joukkojemme määrä jatkossa on 350 000,
eli me tulemme koko ajan alas tässä määrässä.
Käsittääkseni tämä reservin
määrä on kutakuinkin sellainen, jolla
vielä voidaan Suomea puolustaa kokonaisuutena. Eli jos
me haluamme reservin määrää vähentää,
niin toivon myös, että silloin sitten reilusti
sanotaan, mitä osaa Suomenmaasta emme tule enää jatkossa
puolustamaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Meriläisen aloitteessa
on monta puolta. (Ed. Seppo Lahtela: Kummalle puolelle puhuja kuuluu?) Sen
takia ajattelin tässä juuri käydä pohtailemaan,
mikä tässä on korjattavaa ja talteen
otettavaa ja mikä on roskakoriin heitettävää.
Ensinnäkin tässähän esitetään
tämmöistä tasa-arvoista näkemystä,
jotta miehet ja naiset ovat tasa-arvoisia tässä yhteiskuntapalvelussa,
vai mikä nimi tästä mahtaa ollakaan tässä aloitteessa.
Minusta tässä voisi kyllä ajatella niinkin
päin, jotta nythän voisi kouluttaa vain naisia.
Nimittäin miehiä on sorrettu tähän
mennessä, kun pelkästään miehet
ovat joutuneet käymään varusmiespalveluksen.
Nythän voisi ottaa semmoisen spurtin, jotta joku kymmenen
vuotta nyt naiset vain kävisivät, jolloin päästäisiin
vähän tasa-arvoon kaiken kaikkiaan henkilöstörakenteessa
ja koulutuspuolella, ja sitten otettaisiin molempia sukupuolia,
koska onhan tämä järjestelmä nyt
jotenkin siinä mielessä ollut koko ajan miehiä sorsiva.
Ed. Meriläinen esitti erinäköisiä visioita
tulevaisuuden koulutuksesta. Itse olen sitä mieltä kyllä,
jotta jonkun verran varusmiespalveluksessa — tai mikä tämä nyt
tulevaisuudessa mahtaa ollakaan, kuitenkin tällä hetkellä tätä vielä kutsutaan
tällä nimikkeellä — on vielä tehostamisen varaa
ihan oikeasti. Omaa palvelusaikaa miettiessäni luulisin
sillä tavalla, jotta kolmasosa voitaisiin lyhentää ihan
huoletta, tehostettaisiin vähän tahtia siellä (Ed.
Kallio: Siitä on, ed. Lahtela, aikaa, kun te olitte armeijassa!)
ja tehtäisiin kaikkia asioita. Niin kuin itse olen tuolla
teollisuudessa ollut, niin siellähän tuottavuus
on huomattavasti noussut niistä ajoista. Ei ne varusmiehet
tänä päivänä hirveän
paljon viisaampia tai tehokkaampia ole, kun tulevat sieltä palvelusajan jälkeen,
joten sillä puolella uskon löytyvän kyllä ihan
oikeasti säästön paikkaa. Pannaan vähän
tiiviimpi ohjelma päälle ja pitempiä päiviä ja
enemmän koulutusta, asiaa eikä joutavia höpinöitä.
Kun säästölinjalle lähdetään
näissä hommissa, niin myös kertausharjoituksissa
toivoisi olevan tehokkaampaa aikaa. Viimeksi muutama vuosi sitten — nyt
eivät varmaan enää kutsukaan — kun
kävin, niin sillä vähän yli
viikon jaksolla minä opin katkaisemaan sytytyslangan 30
cm:n pätkään, ja sen minä todennäköisesti
olisin oppinut katkaisemaan ed. Meriläisen ajattelun mukaan
vaikka kirjekurssilla. (Ed. Pulliainen: Ed. Lahtelahan on niin lahjakas,
ettei sitäkään olisi tarvinnut!) — Se
voi olla näin, ed. Pulliainen on oikeassa. Kiitoksia, tämä on
professorin arvio, tämä on hyvä. — Siinä mielessä toivoisi,
että myös kertausharjoitusaikaa voitaisiin katsoa
tehokkaasti, mihin se kohdennetaan, koska semmoisia perusasioita
ihan oikeasti jos opetetaan meidän ikäisillemme
kavereille, miten sytytyslanka katkaistaan 30 cm:n pätkään
päät vinoiksi — se on pelin henki, ja
siihen käytetään useampi tunti — niin
minusta se on hukkaanheitettyä aikaa. (Ed. Pulliainen:
Kaikki eivät ole esalahteloita!)
Kaiken kaikkiaan tähän aloitteeseen liittyen
ilmeisesti meillä on Puolustusvoimissa tarvetta säästötoimenpiteisiin,
ja yhden tarpeen aiheutti eduskunnassa suoritettu äänestys.
Ihmettelen kyllä niitä kansanedustajia, jotka äänestivät
sen puolesta, jotta jalkaväkimiinat hävitettäisiin, koska
me tulemme hankkimaan huomattavasti kalliimpia aseita niiden tilalle,
ne ovat käyttöiältään
huomattavasti vähemmän aikaa käytössä olevia,
ne joudutaan uusimaan ja päivittämään,
ja sen takia minusta se herättää ilmeisesti
tämäntyyppisiä ajatuksia, niin kuin ed.
Meriläinen on valtiontaloudesta kantamassa huolta, jotta
pitää miettiä, jotta kaikkea pitää kutistaa
kovasti.
Sen takia mietin, että kaiken kaikkiaan tässä ei hirveän
paljon ole korjattavaa, että heittäisin kyllä roskakoriin
tämän aloitteen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela päätti
puheenvuoronsa siihen, mikä oli ajatuksiltaan ja hengeltään
sama kuin itselläni, että roskakoppaan suoraan.
Mutta, herra puhemies, arvoisat kuulijat, voisi sanoa, että väki
odottaa, että tässä on pelkkää moitteen
sijaa olemassa. Kun minä yritin miettiä, onko
tässä mitään kehuttavaa ja löytyykö ed. Meriläisen
aloitteesta mitään itua, niin on tässä yksi
hyväkin asia. Ed. Meriläinen on nähnyt
tämän asian, että pienten lasten vanhemmat
voisivat vapautua tästä asiasta jne., ja kun siinä vielä puhutaan
isästä ja äidistä, niin tämänkin
näen hyvänä. Kun katsotaan niin, että tämäntyyppinen järjestelmä johtaisi
siihen, että ne, jotka pelkäävät
pimeätä, yötä ja metsää,
sadetta ja tuulta, hankkisivat jo nuorena lapsia, naiset ja toiset miehetkin
isäksi pyrkien — väittäisin
kyllä, että nuoret miehet kyllä pyrkivät
isäksi, jos vaan on ottia jossakin, ei siinä ole
ongelmaa — niin tämä tekisi tälle
yhteiskunnalle kyllä sellaisen palveluksen, että olisi
sitä voimaa ja reserviä, mistä sitten
koulutetaan tämän nykymallin mukaisia kunnon sotilaita
ja varusmiehiä. Näin katsottuna on tässä mietitty
asiaa vähän pidemmällekin, mutta luulen,
että se on tullut ikään kuin vahingossa.
Mutta esimerkkinä, mitä tulee sitten siviilipalvelusmiehiin:
Viime viikolla torstai-iltana istunnon päätyttyä kävelin
Rautatientorin yli ja ihmettelin, mikähän hässäkkä tähän
on syntynyt. Siinä joku ulkomaalaisperäinen tyyppi
oli sytyttänyt nuotion sähköpylvään
juurelle, noussut jakkaralle ja piti käsiä selän
takana, yritti ikään kuin kiinnittää kansan
huomiota. Siihen tuli poliisi, pelastusväkeä ja
kaikkea paikalle, ja poliisi potki nuotion levällensä ja
yritti päästä äijän
motiiveista perille ja aikansa ihmetteli, ja he lähtivät
pois. Oli semmoista nuorta väkeä, tyttöjä ja
poikia, ja arvelin, että mitähän nämä helsinkiläiset
nyt tästä asiasta sitten toteavat. Kuuntelin vähän
aikaa, ja he keskustelivat, että ei osaa äijä nuotiota
tehdä, ei ole partiossa ollut, ei ole käynyt sotaväkeäkään,
taitaa olla joku sivari taikka muu vapaamatkustaja, kun noin huonon
nuotion teki. Eipä ole koskaan minun päiväni
täällä Helsingissä niin hyvin
päättynyt kuin tässä kuunnellen
tämän nuorison käsitystä tästä aiheesta.
(Naurua) Näin katsottuna tämä antaa pohjan
sille, mitkä taidot ovat olemassa siviilipalvelusmiehellä ja
siviilipalveluksen suorittaneella ja kuinka helsinkiläisnuoriso
tätä asiaa ymmärtää ja
käsittää. Näin ajatellen tämä antanee
ehkä pohjat ja perusteet siihen, että tässä aloitteessa
ei ole mitään itua eikä järkeä.
Kun kuuntelin ed. Meriläisen esittelypuheenvuoroa,
sekään ei kovin sujuvasti tullut. Olen tottunut
kuulemaan ed. Meriläisen puheenvuoroissa kirkkautta ja
tahtoa (Ed. Meriläinen: Kiitos!) ja asiassa mukana olemista,
siihen vihkiytymistä, mutta tässä ei
sitä ollut, ed. Meriläinen. Kovin teillä oli
nyt sana hukassa ja asia tuntematon; vastenmielinen se ei varmasti
esittää ollut.
Näin katsottuna tuskin tämä on — ja
olen aika varmakin siitä, ettei tämä ole — Vihreän
liiton kanta. Jos Vihreän liiton puoluehallitus on tähän päätynyt
ja tähän ryhtynyt ja tämä on
siitä jalostettu, niin se voi olla joku suodatettu tieto,
mutta varmasti koko Vihreää liittoa tämä ei
edusta. Vaikka niin mielelläni kuin tässä teilaisinkin koko
vihreän liikkeen, koska katson, että sillä tässä isänmaan
puolustamisessa ei nykynäytöillä kovin
vahvaa osaa ole olemassa, jokaisella suomalaisella on tärkeä rooli
myöskin täällä eduskunnassa
tuomassa eri mielipiteitä esille, ja tämä on
yksi niistä.
Ne, mihin perustuvat käsitykseni, että tämä ei ole
koko vihreän liiton ajatus, ovat maanpuolustustiedotuksen
suunnittelukunnan tekemät tutkimukset, joissa Vihreän
liiton kannattajista aika lailla enemmän kuin puolet on
sitä mieltä, että Suomea kannattaa puolustaa
aseellisesti, ja vaikka lopputulos näyttäisikin
huonolta, niin siitä huolimatta viimeiseen saakka puolustetaan. Tämä todistaa
sen, että siellä kannattajien joukossa ollaan
muutakin mieltä kuin mitä ed. Meriläisen
ja ed. Kasvin esittämät ajatukset täällä eduskunnassa
ovat olemassa.
Sitten kun katsomme vähän taaksepäin
tätä maailmaa ja otamme vähän
historiasta etäisyyttä, 70 vuotta, niin tuolla
30-luvulla Suomessa kun tuntui olevan syvä rauhan tila
ja hyvinvointi ja leveä leipä kaikilla turvattu,
niin oltiin vähän sitä mieltä,
että maata ei mikään uhkaa, ei ole syytä mihinkään
varautua ja sotaa ei tule, ja näin katsottuna puolustusvalmius
lyötiin laimin ja sillä pohjalla syntyi talvisota.
Mielestäni aika hyvin ed. Kallio perusteli tämän
uskottavan maanpuolustuksen, siihen tarvittavan riittävän
reservin määrän. Mitä tulee
siihen uskottavuuteen, ulkopuolelta katsottuna uskottava puolustuslaitos,
uskottavat puolustusvoimat, riittävällä koulutetulla
miesmäärällä ja riittävällä aseistuksella,
mikä on nykyaikaista ja vahvaa, luo ennalta sellaisen kynnyksen
yrittää tunkeutua maahan, että se yksin
riittää. Ja siinä joukossa, ed. Meriläinen,
teidänkin esittämillänne ajatuksilla
on tilaa ja mahdollisuutta täällä Suomessa
olla, kun joku huoltaa ja hoitaa tämän isänmaamme
puolustuksen niin, että tätä järjestelmää ei
uhata.
Muuten voisi sanoa, että nämä teidän
ajatuksenne ovat erittäin pitkälti siltä rintamalta
kuin oli 30-luvulla, 40-luvulla ja paljon sen jälkeenkin
aivan laitavasemmistossa, sellaisessa suomalaisessa laitavasemmistossa,
mitä niin sanotusti kommunismin aatteen levittäjiksi
nimitettiin; siellä oli tällaista ajatusta. Mutta
heidän ajatuksensa oli myöskin sen tyyppinen,
että turvapalvelut tulevat idästä — suuri
idän karhu suojelee myöskin Suomea — ja
näin tämmöistä omaa puolustuslaitosta
ei tarvita.
Se mitä tähän taustaan voisi olla
olemassa, niin olen joskus kuunnellut myöskin vihreän
liiton ajatuksia siitä, että Suomen olisi syytä mennä nopeasti
Natoon, hankkia turvapalvelut sieltä ja turvatakeet. Eihän
se huono ajatus ole olemassa, mutta ollaanpa Natossa tai ei, kotimaan
puolustuksesta ja sen uskottavuudesta vastaavat vain suomalaiset
itse ja se uskottavuus mitataan sillä, miltä se
ulkopuolisen silmin katsottuna näyttää. Silloin
kun se näyttää siltä, että Suomessa
jokainen mies, jokainen nainen, jokainen kansalainen, on valmis
antamaan panoksensa tämän maan puolustamiseen
kaikkialla, kaikilla tahoilla ja kaikilla portailla, silloin tämä maailma
onnistuu ja tämä toimii niin ja se toimii halvalla.
Niin kuin täällä aikaisemmin todettiin,
tämänkin aloitteen perusteluissa sanotaan, että 1,4
prosenttia bruttokansantuotteesta käytetään
puolustusmenoihin — jopa vähän sen alta
tämä on nykyisin kyetty hoitamaan — ja
se on eurooppalaista tasoa halvimmasta päästä.
Vain tämä asevelvollisuusarmeija pystyy takaamaan
tämmöisen, että tällä hinnalla
tehdään niin hyvää lopputulosta
ja lopputyötä kuin Suomessa se on olemassa.
Minä katson niin, että kaikkia tämäntyyppisiä ajatuksia
saa esittää, mutta näissä on
se luonne olemassa, että ikään kuin houkutellaan
kansaa vapaamatkustajiksi, niin että toiset hoitavat tämän
puolustuksen ja uskottavuuden ja siellä joukossa on sitten
sellaisia, jotka haluavat palvella siviilipalveluksessa, kun eivät
uskalla mennä pimeään metsään,
pelkäävät sadetta ja tuulta. En tarkoita,
että kaikki siviilipalvelusmiehet olisivat tällaisia,
mutta heissä on erittäin paljon myöskin
näitä olemassa.
Se, että tänäkin päivänä sotaväki
liian paljon valikoi väkeä, valikoi niin, että vaan
noin 80 prosenttia aseellisen palveluksen suorittaa, ei tarkoita
sitä, että niillä 20 prosentilla olisi
joku terveydellinen ongelma tai muu, mikä estäisi
sen, vaan osa on sellaisia, ettei yksinkertaisesti viihdy, ja kynnys
nykyisellään on liian helppo: kun ei viihdy, niin
annetaan sellaiset paperit, millä voi lähteä kotiin,
ja vapautetaan rauhanaikaisesta palveluksesta. Tämä ei
ole missään tapauksessa oikein, ja toivon, että näin
tämä peli ei jatku eikä ainakaan tähän
suuntaan kehity, koska asepalvelus nuorille miehille antaa sellaiset
lähtökohdat elämälle, että sopeudutaan
joukkoon, johdettuun joukkoon, ja sopeudutaan järjestäytyneeseen
yhteiskuntaan — missään nuoret miehet
eivät semmoista koulutusta nykyisin enää saa.
Toivoisin, että naisillekin tämä mahdollisuus
tavalla taikka toisella tulisi. Jos tämä ed. Meriläisen
ajatus tässä voisi toteutua naisten osalta ja
tämä siviilipalveluksen houkuttelevuus tästä pantaisiin
pois, niin mikäs siinä, voitaisiin tätä kokeilla,
nähdä, kuinka tämä asia toimii
ja käy.
Viime sotien aikana suomalaisessa yhteiskunnassa kotirintaman
naiset, nuoret pojat ja muut kotirintaman työntekijät
tekivät sellaisen merkittävän osan, missä yhteiskunnan
pyörät pyörivät ja tämä maa,
se aseellinen väki, voi puolustaa tätä ja
puolusti onnistuneesti, niin että tämä yhteiskunta
on kestänyt tässä muodossaan ja sallii myöskin
tämäntyyppisten esitysten tekemisen ja niitten
puolesta puhumisen.
Herra puhemies! En voi toista puheenvuoroa tässä enää käyttää,
koska lähden täältä veteraaniasioita
hoitamaan tuonne Sotaveteraaniliittoon, niin että lyhyesti
kuittaan vaan, että tämä ajatus ei ole
edes senkään vertainen, että tätä voisi
suoraan roskakoriin heittää. Toivon, että teillä,
ed. Meriläinen, syntyisi sellaisia yhteistyökykyisiä esityksiä,
mitä voitaisiin järjellä eteenpäin
viedä. Mutta tämä on sen henkinen, että teillä ei
ole tarkoitustakaan aitoa esitystä ollut tehdä,
kunhan on ollut halu haastaa riitaa ja saada joku täällä ottamaan
tähän asiaan kantaa ja herättää sitä huomiota,
mitä te yleisesti kaipaatte, ja tällä sitä kyllä tulee,
tosin ei tässä minun ajatusmaailmassani.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Meriläisen aloite on tietysti
provosoiva ja sikäli onnistuukin. Jos tällä linjalla
mentäisiin, niin toteutuisi ed. Esa Lahtelan toteamus,
että miksi turhaan olla näin vaatimaton, käydään
kirjekurssina koko armeija.
Mutta on tässä se hyvä puoli, kun
omassa kannattajakunnassani on vielä nuorilla akateemisilla naisilla
tilaa siellä selän takana joukoissa, niin tämä ehkä auttaa
ymmärtämään, minkänäköistä tuotosta
tämmöinen feministis-viherpostmodernismi tuottaa
tässä maassa. Siinä oli paljon viisaita
sanoja, joista minä en ymmärrä yhtään
mitään, mutta näillä pääsee
maailmassa pitkälle, jopa Suomen eduskuntaan.
Arvoisa herra puhemies! Sitten totaalikieltäytyjät
olivat tästä unohtuneet, hehän ovat yleensä vihreän
liikkeen erinomaisessa suojelussa. Tämä kolme
kuukauttahan lähenee sitä aikaa, että totaalikieltäytyjä voisi
kakkua nauttiessaan olla syömälakossa koko sen
ajan. Tätä kun vähän vielä pudotatte,
niin siinä ei enää kauan mene.
Sen verran tästä armeijasta haluaisin sanoa, kun
se itsekin on tullut käytyä, että siellä oli
monia kavereita, b-miehiä, jotka halusivat käydä armeijan,
halusivat roikkua mukana vaikka sitten rättivarastolla
tai asevarikolla, että se homma olisi tullut hoidettua,
jotta se velvollisuus olisi saatu tehtyä, jotta minäkin
olen mies, kun olen armeijan käynyt. Tämä olisi
tärkeä asia myöskin noteerata jatkossa.
Muuten kannatan nykyisiä asevelvollisuusaikoja enkä halua
siviilipalvelusta lyhennettävän.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän ed. Meriläisen
lakialoitteeseen en yhdy. Täällä käytettiin
puheenvuoro, että nykyinen järjestelmä on
aikansa elänyt ja nykyinen velvollisuus osallistua asepalvelukseen
tai siviilipalvelukseen on jonkinlainen yhteiskunnan kosto. En allekirjoita
kumpaakaan väittämää.
Oikeastaan toivoisin, että suomalaiset veteraanit olisivat
kuuntelemassa tätä keskustelua tänään
täällä eduskunnassa. Meillä on
suomalaisia miehiä ja naisia edelleen elossa, jotka eivät
voineet valita ajankohtaa, kauanko piti Suomea puolustaa, jopa viisi
kuusi vuotta parhaasta iästään, aivan
toisenlaisissa olosuhteissa kuin missä suomalaiset varusmiehet
palvelevat isänmaata joko kuusi kuukautta, yhdeksän
kuukautta tai kaksitoista kuukautta. Sen lisäksi he saavat
ilmaisen ruuan, ilmaisen vaatetuksen, myöskin päivärahaa,
heidän matkansa korvataan. Heidän sosiaaliset
etunsa asepalveluksen aikana ovat hyvät. Kuitenkin Suomi
kouluttaa meille reserviä erittäin kustannustehokkaasti,
kuten täällä on esitetty.
Sanoisin niin, että toivon, että tämä esitys
ei olisi Vihreän liiton virallinen kanta, koska tämä ei
vastaa suomalaisten oikeustajua siitä, että meillä on
tällä hetkellä vapaa maa ja voimme vapaasti
täällä eduskunnassa keskustella myöskin huonommista
esityksistä.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia kollegoille monista hyvistä huomioista,
joihin pyrin nyt vastaamaan tässä puheenvuorossani.
Ensinnäkin mielestäni tämä 1,4
prosenttia kansantuotteesta on liian paljon puolustusmenoihin käytettäväksi
riippumatta siitä, että joissain muissa maissa
käytetään enemmän. Niissä käytetään
vielä paljon enemmän liikaa, verrattuna vaikka
siihen säälittävän pieneen summaan,
jonka tällä hetkellä käytämme
kehitysyhteistyön määrärahoihin,
joilla kuitenkin pidemmällä aikavälillä lisättäisiin
maailmanrauhaa huomattavasti enemmän ja turvattomuutta
poistettaisiin kuin näillä meidän armeijoillamme.
Näihin suhteutettuna summa on aivan liian suuri. Olisi
hyvä johdonmukaisesti lähteä asteittain
pienentämään puolustusmenoja niin, että saataisiin
painettua ne alle prosenttiin.
Tämä totta kai tarkoittaisi — en
nyt muista, kuka edustaja kysyi aluepuolustuksesta — aluepuolustuksesta
luopumista, mikä tuntuu varmasti karulta niitten harvaanasuttujen
alueitten näkökulmasta, joita tämä käytännössä koskisi,
mutta nämä alueet ovat myöskin niitä,
joita ikään kuin yksinään ei
lähdettäisi meiltä kuitenkaan viemään,
eli ne ikään kuin mielenkiintoiset vallattavat
kohteet ovat sitten kuitenkin muualla.
Ed. Seppo Lahtela täällä kyseli,
onko tämä väestöpoliittinen
näkökulma tullut sinne minulta vahingossa. Ei
ole tullut, mutta sinänsä en kyllä usko,
että jos meillä nyt tällä hetkellä keskimääräinen
ensisynnytysikä on 29 vuotta, tällä toimella
saataisiin nyt aivan suuressa mittakaavassa tätä ikää laskettua,
vaikka se toki olisi kansanterveydellisesti järkevää.
Minä olen esimerkiksi ensisynnyttäjäksi
jo auttamattomasti liian vanha 29-vuotiaana noin niin kuin terveydellisestä näkökulmasta.
Mutta varmasti tämä toisi joillekin nuorille miehille
mahdollisuuden, ainakin se voisi motivoida aikaistamaan perheenperustamisikää.
Kyllä minä enemmän ajattelin tätä lasten näkökulmaa.
Kun minä olin pikkutyttö ja isäni oli
sivarissa, niin olisin kyllä kovasti toivonut, että minulla
olisi ollut kuitenkin isä kotona. Isä on ihan
yhtä tärkeä vanhempi kuin äitikin.
On lapsen näkökulmasta kohtuutonta näin
varastaa lapselta hänen vanhempansa siksi ajaksi. Minusta
vanhemman tehtävä on niin tärkeä.
Sitten viitattiin näihin nuotionvalmistustaitoihin,
jotka käsittääkseni kyllä kuuluvat
sellaisiin kansalaistaitoihin, joita ei haluta suoda ainoastaan
miehille tai partion käyneille. Itselleni sen ovat vanhemmat
kyllä opettaneet mökkireissuilla ja muutenkin.
Ei tällaisia asioita voi armeijan ja partion varaan laskea,
tai sitten partiolta varmaan täytyisi Suomen
koulujen ryhtyä ostamaan ostopalveluna näitä nuotionvalmistustaitojen
opettamisia, jos ei se kerta muuten tahdo hoitua. Mutta kyllä se
todella kuuluu niihin asioihin, jotka kuuluvat tällaisiin
perustaitoihin Suomessa.
Sitten, arvoisa puhemies, täällä viitattiin
suomalaisten suureen maanpuolustustahtoon, joka totta kai on yksi
peruste sille, että voisimme tehdä sivarista huomattavasti
nykyistä houkuttelevamman tai tehdä asepalveluksesta
kokonaan vapaaehtoisen ja silti löytyisi niitä vapaaehtoisia
tai halukkaita armeijaanmenijöitä kyllä varmasti kohtuullisen
paljon, koska tosiaan tämä maanpuolustustahto
on niin korkea. Mutta siinä on kyllä se hauska
yksityiskohta, että maanpuolustustahto on erittäin
korkea myös naisten keskuudessa, paljon korkeampi kuin
se tosiasiallinen määrä, joka naisia
armeijaan menee. Sehän kertoo siitä, että järjestelmä ei
ole sitten kuitenkaan riittävän houkutteleva.
Arvoisa puhemies! Täällä viitattiin
vihreiden kantoihin, ja minusta tuntuu, että kaikki edustajat
eivät olleet paikan päällä kuuntelemassa
puhettani. Sanoin, että vastikään vihreiden
puoluehallitus on esittänyt yleisestä asevelvollisuudesta
luopumista sitä kautta, että karsintaa näissä kutsunnoissa
lisättäisiin niin rajusti, että käytännössä vain
halukkaat armeijaan joutuisivat. Osittain tällä on
samat tavoitteet kuin minun esittämälläni
kansalaispalvelulla. Tätä kansalaispalvelusta
Vihreä liitto ei kannata. Siitä olen viimeksi äänestyttänyt
edellisen puolueohjelman yhteydessä, kun sitä hyväksyttiin,
ja sen kirkkain numeroin olen hävinnyt. (Ed. Salo: Onneksi,
luojan kiitos! — Kokoomuksen ryhmästä:
Kaikkea sitä pitää eduskunnassa kuulla!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että olen
ymmärtänyt oikein, mitä ed. Meriläinen
tällä aloitteella tarkoittaa. Hän varmasti
korjaa vastauspuheenvuorossa taikka seuraavassa puheenvuorossa sitten,
jos olen ymmärtänyt väärin.
Tässä 5 §:ssä ehdotetaan,
että varusmiespalvelusaika olisi joko kolme, kuusi tai
yhdeksän kuukautta — näin olen ymmärtänyt — riippuen
siitä vaativuusasteesta. Täällä ovat
sitten reservin majurit ja muut arvokkaat henkilöt niin
kuin leimanneet jonkinlaiseksi yltiöradikalismiksi tämän
ajatuksen.
Arvoisa puhemies! Minulla on ollut tilaisuus monien tuntien
ja satojen ja satojen ajokilometrien aikana kuunnella hienon auton
takapenkillä esitelmää, jossa oli täsmälleen,
suurin piirtein, tämmöinen ehdotus. Matkustuskumppanini
oli kenraali Keinonen, vuosi oli 1974. Meiltä oli ilmestynyt
kummaltakin juuri kirja, ja kustannusosakeyhtiö Tammen
näillä kirjakauppapromootiomatkoilla sitten yhdessä kenraalin
kanssa matkustelimme ympäri Suomea, ja kun ei siinä nyt sitten
muutakaan tekemistä ollut, niin minä sitten armeijan
raakkina invaliditeetin takia kuuntelin kenraalin asevelvollisuuden
ja varusmiespalveluksen parantamisohjelmaluentoja.
Hänen sanomansa oli hyvin selvä koko tämän esitelmäsarjan
ajan. Se oli se, että tästä varusmiespalveluksesta
joutaa turha ilma pois. Hän ensinnäkin oli voimakkaasti
maanpuolustuksen puolesta, mutta samalla tehokkuuden puolesta. Hän
esitelmöi siitä, että kun varusmiespalvelukseen
tulee, niin mennään suoraan asiaan, mennään
maastoon, opetellaan siellä asiat käytännön tasolla,
jätetään ne pinkkojen tekemiset ja muut väliin
kokonaan ja sillä tavalla tehdään kunnon sotilaita.
Sitten myöhemmin huomasin, että hän oli
joutunut vähän vaikeuksiin näitten oppiensa kanssa,
ja kun täällä on paikalla kenraalikuntaa kuuntelemassa
tätä minun esitelmääni, niin
hän varmaan sitten täydentää tämän
loppuosan.
Sitten otan rinnalle toisen mallin, joka liittyy myöskin
kenttäkelpoisuuteen ja joka on myöskin radikaali
malli. Kun itse olen kenttäbiologi ammatiltani ja ollut
vetämässä tätä kenttäopetusta
aikoinansa vuosikymmeniä sitten, niin rinnalla kerron sen,
millä tavalla tämä asia hoidetaan Kanadassa.
Se Kanadassa hoidetaan sillä tavalla, että kun
pääsee kenttäbiologiaa opiskelemaan yliopistoon,
se alkaa syyskuussa sillä tavalla, että viedään
asianomaiset oppilaskokelaat maastoon. Heillä on ensimmäisten
kolmen viikon jälkeen siellä maastossa testi,
selviytyvätkö he maastossa erämaaolosuhteissa,
ja kaikki, jotka eivät ole siihen mennessä selviytyneet,
karsiutuvat pois. Sitten vielä kuukausi lisää lisätestiä,
ja sitten vasta pääsee maalikyliin käymään.
Täällä Suomessahan tämmöinen
järjestelmä ei menisi läpi, ei sitten
ensimmäisessäkään ajatuksen
testivaiheessa. Mutta olinpahan vain Winnipegissä Manitobassa
Kanadassa tutustumassa tähän hommaan, ja kyllä se
siellä käy elikkä kenraali Keinosen malli
sovellettuna yliopistolliseen opetukseen mallina, joka ei Suomessa
menisi mistään instanssista, opetusministeriöstä nyt puhumattakaan,
läpi.
Arvoisa puhemies! Näihin asioihin liittyy hyvin monta
erilaista lähestymiskulmaa, ja itse olen sitä mieltä,
että toistaiseksi nykyinen järjestelmä on
toimiva, mutta en myöskään ole jättänyt
eriävää mielipidettä siitä,
etteikö tulevaisuudessa sodankäynnin teknistyessä ihan
huippuunsa saakka järjestelmässä ja järjestelyissä olisi
parantamisen varaa.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puolustuspolitiikassa on oltava kaiken
lähtökohtana puolustuksemme uskottavuuden säilyttäminen.
On erittäin tärkeää, että Suomi
ylläpitää ja kehittää puolustuskykyään
sotilaallisesti liittoutumattomana maana ja turvallisuusympäristönsä muutoksia
seuraten. Suomen uskottava kansallinen puolustuskyky on mitoitettava
siten, että koko maata puolustetaan. Tätä varten
on ylläpidettävä yleistä asevelvollisuutta
ja puolustus on rakennettava uudistuvan alueellisen puolustusjärjestelmän
pohjalle. Suomen konsepti — yleinen asevelvollisuus, alueellinen
puolustusjärjestelmä ja koko maan puolustaminen
sekä sotilaallinen liittoutumattomuus — on omaperäinen
ja tehokas. Puolustusvoimien ydintehtävä on selkeä:
puolustaa maata sodan ja kriisin olosuhteissa.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen aivan oikein toi esiin sen,
että keskustelua eripituisista asepalveluksista on ollut
aikaisemminkin. Se ei ole oma keksintöni. Kolme kuukautta
on ollut esillä tosiaan, olen minäkin kuullut
jopa armeijan sisältä heitettynä. En
usko, että löytyy kiveen hakattuna sellaista varmasti juuri
ainoaa oikeaa palveluspituutta. Tässä omassa aloitteessani
on katsottu niin, että sekä yhteiskunnalle että yksilölle
paras setti on tämä 90 päivää,
180 päivää, 270 päivää.
Ed. Sinikka Mönkäre
merkitään läsnä olevaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo aikaisemmin totesi puheenvuorossaan,
jotta asepalveluksen ajalta maksettavat etuudet ja kaikki korvaukset
ovat riittävän hyviä. Minusta ne eivät ole
tällä hetkellä. Kuitenkin kun katsoo
nuoria miehiä, jotka joutuvat sitten työelämästä siirtymään
varusmiespalvelukseen, niin onhan siinä huomattava käppi
verrattuna siihen, mitä he saisivat työssä,
puhumattakaan siitä, että heille ei kerry siltä ajalta
eläkettä. Minusta se pitäisi hoitaa nyt
kuitenkin, jotta näitä etuja katsottaisiin yhä edelleen,
koska Suomi on taloudellisesti aika vauras ja pitäisi ottaa
huomioon, että siinä iässä, kun
ihminen, nuori mies, menee — tai nainen, joka menee vapaaehtoisesti
tällä hetkellä — palvelukseen,
hänelle ei tulisi semmoista kohtuutonta taloudellista menetystä,
niin kuin tänä päivänä tapahtuu.
Siinä iässä, kun ollaan luomassa mahdollisesti
omaa taloutta ja perhettä perustamassa, ne rahat olisivat
kyllä tarpeen. Sen takia en yhdy ed. Salon ajatuksiin siitä,
jotta ne edut ovat hyvät.
Ed. Pulliaisella oli näkemys siitä, jotta
laskettaisiin vähän kuin luontoon vapaalle ja
katsottaisiin, kuka selviytyy. Se — onko se nyt luonnon valinta — voisi
olla minusta oikein hyvä luonteen valinta. Siinä kyllä näkisi,
kuka mahdollisesti selviytyy niissä olosuhteissa. Tänä päivänä nimittäin
osa porukasta jää sitten pois sitä kautta. Heidät
otetaan sinne palvelukseen, ja sitten kun siellä ei kestä jotoksilla
eikä niissä olosuhteissa, niin sieltä lähtee
osa pois. Tosin onneksi jo kutsunnoissa on aika tarkka seula olemassa;
tänä päivänä kai on
vähentynyt se lähtijöiden määrä. Mutta
sinällään mielenkiintoinen näköala.
Kun aikaisemmin puhuin korokkeelta palvelusaikojen
pituudesta, niin yhä edelleen olen sitä mieltä,
että niitä on kyllä mahdollisuus tarkistaa ja
tehostaa sitä aikaa, joka siellä ollaan. Sen takia ed.
Pulliaisen ajatus, mistä hän kenraalin kanssa puhui,
varmaan olisi hyvä selvittää. Kun historiaa
miettii, niin meillähän on joskus säästösyistä lyhennetty
palvelusaikoja. Uskon, että ne kaverit ovat yhtä tehokkaita
tänä päivänä kuin jotkut
muutkin. Elikkä silloin ilmeisesti tehostettiin (Puhemies:
Aika!) sitä koulutusaikaa.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näitten talousongelmien osalta haluaisin
kiinnittää huomiota nykyjärjestelmässä siviilipalvelusmiesten
asemaan. Tällä hetkellähän palveluspaikat
eivät käytännössä monissa
paikoin pidä huolta velvollisuudestaan asumiskustannusten
osalta, ja siksi olisi syytä siirtyä siihen järjestelmään, että ne
valtion taholta korvattaisiin niin, että asia todella hoituisi.
Nythän on tavallaan tämä kysynnän
ja tarjonnan laki niinpäin, että palveluspaikoista
on pulaa, joten siviilipalvelusmiehet käytännössä sitten
joutuvat suostumaan myös lainvastaisiin järjestelyihin,
jotta edes jonkun mielekkään palveluspaikan saisivat.
Huomasin muistiinpanoistani, että ed. Soini oli kysynyt
totaalikieltäytyjistä, ja unohdin siihen vastauspuheenvuorossani
vastata. Todettakoon, että vihreiden lisäksi myös
esimerkiksi YK:n ihmisoikeuskomitea on nykyiset totaalikieltäytyjät
adoptoinut sen takia, että meillä siviilipalvelus
on rangaistuksenomaisen pitkä. Se antaa vapautuksen vain
rauhan aikana. Lisäksi meillä on eri vakaumukset
asetettu perusteettomasti eriarvoiseen asemaan sillä, että jehovat
tämän vapautuksen saavat, mutta muut pasifistisesti
ajattelevat eivät. Tällaisessa järjestelmässä, jossa
siviilipalvelus ja asepalvelus olisivat täysin rinnasteisia
ja löytyisi näitä mielekkäitä palvelustapoja,
en näe vastaavia perusteita totaalikieltäytymiselle
kuin tällä hetkellä, jolloin sinänsä ihan
totuuden siemen löytyy siitä hauskasta rauhan
pinssistä: "Sivari on sankari, totaali on tosi mies."
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Puhemies! Ottamatta kantaa tähän siviilipalvelusajan
pituuteen totean yleensä tästä palvelusajan
pituudesta: Ei ehkä ole tämän päivän
asia sitä juuri miettiä, mutta kun mennään
muutama vuosi eteenpäin ja työvoiman määrä vähenee,
varmasti yhteiskunnassa joudumme kysymään ja me
täällä päättäjinä,
ovatko meillä enää mahdollisia näin
pitkät palvelusajat ja millä tätä yhteiskuntaa
muutoin pyöritetään. Väitän,
että tätä kautta ehkä tähän asiaan
joudutaan nopeammin palaamaan. Kuvaavaa on todellakin se, että vuonna
2004 ensimmäistä kertaa Suomen historiassa työvoiman määrä kääntyi
laskuun ja se lasku on suhteellisen jyrkkää, ikäluokat
pienenevät koko ajan, ja tämä on ehkä 5—10
vuoden kuluessa sitten sitä todellisuutta, että aidosti
tässä salissa mietitään, onko meillä varaa
pitää ihmisiä vuosi jossakin tämäntyyppisessä palveluksessa,
kun muut työtehtävät sitten jäävät
hoitamatta.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä keskustelusta on pistänyt
silmiin kaksi asiaa. Ensinnä tämä ajatus,
että turvallisuus koostuu pelkästään
maanpuolustuksesta eikä ole laajempi ilmiö. Toivon,
että luette hallituksen turvallisuuspoliittisen selonteon,
joka käsittelee turvallisuuspolitiikkaa paljon kokonaisvaltaisemmin
kuin pelkästään aseellisen turvallisuuden
näkökulmasta.
Toinen puuttunut asia on se, onko meidän mielestämme myös siviilipalvelusmiehillä
tai -naisilla
oikeus palvella yhteiskuntaa mielekkäällä tavalla
vai onko kyse tosiaan vain heidän varastoimisestaan määräajaksi.
Sitä paitsi kun ajatellaan tätä niin
sanotun reservin kokoa, ed. Meriläisen ajatushan kattaa
sekä miehet että naiset ja melkein kaksinkertaistaa
potentiaalisen reservin määrän.
Keskustelu päättyy.