9) Laki kuntalain 55 ja 61 §:n muuttamisesta
Rosa Meriläinen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kun jo kolmatta lakialoitettani täällä käsitellään,
niin aivan kuin tämä olisi oma show, mutta tämä aloite
on koko vihreän eduskuntaryhmän allekirjoittama.
Tähän on idea tullut vihreältä haukiputaalaiselta
valtuutetulta Tarja Pasmalta. Lain pääasiallinen
sisältö on se, että niin sanotulle lisälistalle
eli suoraan kokouksessa ei voisi ottaa asioita muuten kuin yksimielisesti.
Eli tällä hetkellä jonkin verran joissakin
kunnissa harrastetaan sellaista, että joku epämiellyttävä asia
tuodaan ikään kuin lisälistalle ja siten
vältetään etukäteen julkinen
keskustelu eikä myöskään anneta
mahdollisuutta luottamushenkilöille rauhassa pohtia tuttaviensa ja
muitten ryhmän jäsenten kanssa sitä,
miten aikovat toimia.
Sitten toinen kohta on se, että vastaesityksen perustelut
liitetään pöytäkirjaan. Nythän
tällä hetkellä vähän
monissa kunnissa, kuten tiedätte, eriävää mielipidettä ryöstöviljellään
jokaiseen paikkaan, kun se on ainoa tapa saada ikään
kuin se oma mielipide pöytäkirjoihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
lakialoitteen ja tehnyt sen intomielellä suorastaan henkilökohtaisiin
kokemuksiin perustuen. Oulun vaalipiirissä ja Oulun seudulla
on paljon, paljon hyvää ja puolustettavaa ja käytännöt
eivät aina suinkaan ole päin seiniä.
Siellä on ihan hyvää ja uudistusmielisyyttäkin
ollut, mutta yksi asia kulttuurissa on kyllä ollut ehdottomasti
vialla. Se on se, että hankalia asioita ja samalla isoja
asioita tuodaan yllätysvetoina kaupunginhallituksiin, kuntien
hallituksiin jnp. ja suorastaan painostetaan viemään asioita
läpi sen takia, että mikäli niistä käytäisiin hitunenkaan
julkista keskustelua, niin päätöksenteko
vaikeutuisi huomattavasti. Tässä katsannossa tämän
kulttuurin lopettamiseksi toivoisi, että tämä aloite
saisi mahdollisimman paljon myönteisyyttä täällä eduskunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloitehan koskee
valtuustoon tuotavia aloitteita, ed. Pulliainen, ymmärsin
näin. Hallitukseen varmasti tuodaan, ja sekin on huono
asia, koska hallituksen jäsenten pitäisi saada
tutustua näihin käsiteltäviin asioihin.
Ilmeisesti tässä on aika paljon kuntakohtaisia
eroja, koska ainakaan omassa kunnassani meillä ei valtuustoon
tuoda kuin yksimielisiä esityksiä, jos on näitä tämäntyyppisiä asioita.
Sitä ei oteta käsittelyyn, jos joku vastustaa.
Minusta on sinällään ihan hyvä,
että saataisiin tämmöiset säännökset
aikaan, koska siellähän ujutetaan, niin kuin ed.
Pulliainen aiheellisesti totesi, semmoisia asioita, jotta ihmiset
eivät ennätä tutustua, on hyvin laajoja
kokonaisuuksia, ja kuitenkin kunnallishallintohan lähtee
siitä ajattelusta niin kuin myös valtionhallinto,
että toiminnan pitää olla läpinäkyvää ja
niiden päättäjien pitäisi olla
tietoisia niistä asioista, mitä ollaan tuomassa
siihen. Sen takia semmoinen toimintakulttuuri ja tapa jos jossakin
on olemassa — niin kuin tiedän varmasti meilläkin
ainakin hallituksen osalta, kun itse olen kaupunginhallituksessakin ollut,
että joskus sieltä tuli semmoinen, että haluttiin
viedä nopeasti läpi, jotta ei ennätä kukaan tutustua — niin
se on sitä virkamiesvaltaa, virkamiesmafiaa, jota pitäisi
vastustaa. Sen takia jos saisi tällaisen lakitasoisen säännöksen
sekä hallituksissa että valtuustoissa, että pitää olla
yksimielinen, jos otetaan kiireellisesti käsittelyyn sieltä pöydän
alta joku asia, niin se olisi hyvin tervetullut. Sen takia tätä voi
kyllä kannattaa, ja toivon mukaan eduskunta valiokunnassa
katsoo tätä ihan vakavalla mielellä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvaan, että ed. Esa Lahtela ymmärtää,
että tässä tapauksessa kunnanhallituksen
tai kaupunginhallituksen kokous on muutamaa minuuttia ennen valtuuston
kokousta ja se tuodaan sitten sitä kautta saman tien sinne
ja viedään sitten loppuun saakka. Koko prosessi
kestää parhaimmillaan puoli tuntia.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Totta kai olisi toivottavaa, että kunnallispolitiikassa
toimivat henkilöt, luottamushenkilöt ja virkamiehet,
kunnioittaisivat demokratiaa ja kunnallisdemokratiaa niin paljon,
että ikään kuin tällaisia säännöksiä ei
tarvitsisi tehdä. Mutta meillä on kokemusta siitä joistakin
kunnista, että näin täytyy tehdä.
Itselläni ei ole ollut oman kotikuntani Tampereen osalta
ikäviä kokemuksia, mutta se ei tietenkään
ole argumentti sille, etteikö lakimuutos olisi tarpeen.
Toivon, että nyt kun hallitus valmistelee tätä kansalaisvaikuttamisen
politiikkaohjelmaa ja siellä myös kuntademokratiaa
pohditaan, siinä yhteydessä voitaisiin miettiä juuri
tämän kuntalain muutostarpeita siten, että nämä demokratian periaatteet
olisivat jäntevämmin siellä mukana.
Keskustelu päättyy.