12) Laki työehtosopimuslain 9 ja 10 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakko-oikeus on arvokas asia. Lakko-oikeus
turvaa osaltaan työntekijöiden vaikutusmahdollisuuden
omiin työehtoihinsa. Lakko-oikeus on kuitenkin niin arvokas
asia, että sitä tulee käyttää vain
harvoin ja valikoidusti. Asioista sopiminen ilman lakkoa on useimmiten
sekä työnantajan että työntekijän
etu.
Suomessa lakkoja on ollut viime vuosina varsin vähän,
erityisesti laillisia lakkoja. Esimerkiksi vuonna 2003 laillisia
lakkoja oli vain kaksi ja laittomia 110. Työpäiviä menetettiin
laillisissa lakoissa 10 138 ja laittomissa 55 998.
Kun vuoden 2004 tilastot valmistuvat, ne tulevat olemaan samansuuntaisia;
tosin laittomien lakkojen osuus on luultavasti vieläkin
suurempi, koska AKT:n laiton bussilakko Pääkaupunkiseudulla levisi
hyvin laajalle.
AKT:n bussilakko osoitti selkeästi tarpeen muuttaa
laittomia lakkoja koskevaa lainsäädäntöä.
Tämä lakko osoitti, että pieni paikallinen työriita,
josta lakkoon menemisen työtuomioistuin tuomitsi laittomaksi,
aiheutti ongelmia kymmenilletuhansille bussinkäyttäjille
ja tukilakkojen myötä aiheutui suuria vahinkoja
yrityksille, jotka olivat täysin syyttömiä tapahtuneeseen — tarkoitan
siis niitä yrityksiä, joihin tukilakko levisi.
AKT tuomittiin useasti lakkosakkoihin, mutta 23 500
euron sakko vaikka päivittäinkin langetettuna
on täysin olematon lakon aiheuttamiin vahinkoihin verrattuna.
Connexille lakon aiheuttamat tappiot olivat arviolta noin 300 000—400 000
euroa, Concordialle noin 100 000 euroa päivässä ja
lisäksi esimerkiksi tukilakon kohteeksi joutuneelle satamaoperaattori
Finnstevelle jopa miljoona euroa. AKT puolestaan maksoi lakkosakkoja
koko jupakan aikana vain 180 000 euroa.
Jotta AKT:n bussilakon tapaiset pienet työriidat eivät
jatkossa voisi johtaa tavallisten ihmisten, yritysten ja koko yhteiskunnan
kannalta täysin kohtuuttomiin seurauksiin, on lakia muutettava
siten, että laittomaan lakkoon syyllistyneelle voidaan
määrätä todellisiin vahinkoihin
perustuva vahingonkorvaus. Tämä järjestelmä ilman ylärajaa
on käytössä muun muassa Ruotsissa ja Tanskassa,
joissa yksittäinen liitto on joutunut enimmillään
maksamaan 2,7 miljoonaa euroa vahingonkorvauksia laittomasta lakosta.
Tässä lakiesityksessä vahingonkorvausmenettely
astuu voimaan vain, jos lakkoa ei ole lopetettu 24 tunnin sisällä siitä,
kun se on työtuomioistuimessa laittomaksi tuomittu. Työtuomioistuimen
päätöksestähän ei ole
olemassa valitusoikeutta kuin ainoastaan muotoseikkoihin liittyen. Kyse
ei siis ole lakko-oikeuden rajaamisesta, ainoastaan siitä,
että laittomien lakkojen uhriksi joutuvat ovat oikeutettuja
saamaan heille kuuluvan korvauksen. Lakiesityksen tavoitteena on myös,
että uhkasakon tapaan toimiva vahingonkorvaus estäisi
laittomien lakkojen pitkittymisen ja estäisi siten sen,
että pienet avainryhmät eivät voi aiheuttaa
suurta vahinkoa koko yhteiskunnalle.
Arvoisa puhemies! Taloudellisten menetysten lisäksi
laittomat lakot aiheuttavat inhimillisiä kärsimyksiä.
Erityisen kiusallinen tilanne on niiden työntekijöiden
kannalta, jotka haluavat noudattaa Suomen lakeja ja kieltäytyvät
osallistumasta laittomaan lakkoon. Suomen Kuvalehden numerosta 7,
18. päivä helmikuuta 2005, voi lukea siitä painostuksesta,
jonka kohteeksi joutui työtoveriensa taholta Anja Heinonen,
joka palasi töihin sen jälkeen, kun lakko oli
todettu työtuomioistuimessa laittomaksi. Ei voi olla oikein,
että henkilö, joka noudattaa Suomen lakia, ei
saa rauhassa harjoittaa ammattiaan.
Kalevassa oululainen linja-autonkuljettaja Kari Kaakinen kirjoittaa
mielipidesivulla 15. helmikuuta 2005 seuraavasti: "Koskilinjojen
pääluottamusmies Pekka Karppinen vei AKT:n Koskilinjojen
osaston laittomaan tukilakkoon, joka muuttuikin kesken kaiken ’lakoksi’.
Koskilinjat Oy on esimerkillisesti työntekijöiden
kanssa asiansa hoitava yritys, ja se sai nyt siitä kiitoksen, kymmenen
vuorokauden työnseisauksen ja suuret tappiot kannettavakseen.
Tällaisien laittomien lakkojen ollessa kyseessä pitäisi
vahingonaiheuttaja tuomita korvaamaan aiheuttamansa vahingot. Nyt,
kun liitolla ei ole vahingonkorvausvastuuta, ei se välitä myöskään
aiheuttamistaan vahingoista. Työtuomioistuimen määräämien sakkojen
summat ovat liian pieniä estämään
laittomien lakkojen syntymisen. Tällaisten lakkojen aiheuttamat
vahingot eivät millään tavoin palvele
edes työntekijöiden etua vaan pikemminkin vaarantavat
olemassa olevienkin työpaikkojen olemassaolon." Ja Kaakinen
jatkaa: "Töihin meno oli moraalisesti ainoa oikea ratkaisu.
Vaikka AKT:n jäsenet puhuvat kahdesta eri leiristä, todellisuudessa
työntekijöiden ja työnantajan intressit
ovat aika lailla yhteneväiset: rakentaa tehokas, turvallinen
ja työpaikkoja takaava toimintaympäristö."
Nämä sanat, jotka tulevat sydämestä mieheltä,
joka on laittoman lakon henkilökohtaisesti kokenut, ovat
paras peruste sille, että lakimuutokseen on tarvetta. Korostan
sitä, että kun tämä lakiesitys
menee työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan
valmisteltavaksi, niin valiokunnan jäsenten tulee tuntea
vastuunsa Suomen kansan edustajina ja suhteuttaa tehtyjä toimenpiteitä niiden
aiheuttamiin seuraamuksiin. Valiokunnan jäsenten ei myöskään
tule toimia minkään intressiryhmän edustajina,
se lienee luonnollista.
Toivon, että valiokunnassa järjestetään
laaja asiantuntijakuuleminen, jossa monipuolisesti kuullaan
niitä tahoja, joiden elämään
ja toimintaan laittomat lakot ovat vaikuttaneet. Pohjoismaisten
virkaveljiemme tapaan myös meidän on muutettava
järjestelmäämme siten, että lakia Suomessa
kunnioitetaan myös lakkotilanteessa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen allekirjoittanut käsiteltävänä olevan
lakialoitteen 7/2005 ja kannatan tätä voimakkaasti. Perustuslaissa
on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden
etujen valvomiseksi. Kannatan ammattiyhdistyksen lakko-oikeutta.
Ammattiyhdistyksillä on oikeus ajaa kannattajiensa etuja
lakkoasetta hyväksi käyttäen; sen sijaan
laittomat lakot ovat lakko-oikeuden härskiä väärinkäyttöä.
Useimmat lakoista ovat laittomia, kuten äsken kuultiin.
Arvoisa puhemies! Laittomat lakot aiheuttavat välitöntä taloudellista
ja toiminnallista haittaa yrityksille ja välillisesti yrityksen
asiakkaille, muille kansalaisille ja koko kansantaloudelle. Siksi
laittomien lakkojen aiheuttamat vahingot on korvattava, kuten lakialoitteessa
esitetään. Nykytilanteessa moni on menettänyt
työpaikkansa ja moni yrittäjä yrityksensä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä päin on semmoinen
sanonta, jotta ei pahakaan hevonen yksinään tallissa
potki. Tähän voisi päteä se
sama ajattelu, nimittäin jos lakkoon ajaudutaan, niin silloin
siihen pitää olla kyllä hyvin vakavat
syyt. Kyllä suomalaiset ovat hyvin maltillista porukkaa,
itse olen sen verran ollut aidan toisella puolella, ay-puolella.
Muistan ne kaikki tapaukset, milloin ajauduttiin lakkoon, ja siinä kyllä käytiin
pitkät neuvottelut ja oli todella sellaiset syyt, että enää muuta
tietä ei ollut olemassa. Nurkkaan ahdettu eläin
on äkäinen ja samaten on ihminenkin. Jos porukka
kokee, jotta tässä ollaan hyvin sorsittuja ja
mitään muuta ei ole tehtävissä,
niin näissä tilanteissa ajaudutaan sitten lakkoon.
Suomen laki myös toteaa sen, jotta tukilakot ovat mahdollisia.
Sen takia minä ihmettelenkin, että ed. Satonen
ei rajaa niitäkään pois, että kaikki
vaan tiukasti, vielä vahingonkorvaukset ja kaikki mahdolliset
päälle siinä.
Sinällään minusta tämä suomalainen
systeemi on toiminut hyvin. Ihan aiheellisesti aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja totesi, jotta paljon on lakkoja viime vuonna ollut.
Sitä mittasuhdetta kun katsoo ja katsoo vaikka Keski-Euroopan maita,
niin siellä on huomattavasti levottomampaa. Meillä suomalaiset
työmarkkinat toimivat sillä tavalla ihan mallikelpoisesti.
Joitakin tämmöisiä kriisejä on
olemassa, jos kutsutaan sillä nimellä, mutta niihinkin
on omat syynsä. Jos homma ei lähde laukeamaan,
niin minusta solidaarisuuteen kuuluu, että pitää mennä tukemaan tovereita,
kavereita, jotta ei jätetä niitä yksin. Tässäkin
tilanteessa AKT:n lakon osalta ymmärsin, jotta muutenhan
se pattitilanne olisi jatkunut vaikka kuinka pitkään,
mutta sitten se massiivipainostus teki sen, jotta tilanne laukesi.
Olisiko se parempi, jotta olisi joku yksi firma ollut hankalassa
välikädessä, kun tätä painostusta
ei olisi ollut olemassa? Sen takia tämä on ihan
aiheeton aloite.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä kuin
ed. Satonen, että lakko-oikeus on arvokas asia ja se pitää sallia
silloin, kun se on lainsäädännöllisesti
oikein.
Viime syksynä ympäri Suomea jäätiin
kummastelemaan todellakin tuota lakkoa, johon ammattiliitto ATK
ryhtyi. Kyseinen ammattiliitto ei piitannut työmarkkinatuomioistuimen
tuomioista tai yleisestä mielipiteestä, vaan jatkoi
lakkoa, joka oli todettu laittomaksi. Lisäksi oli vielä uhka,
että se laajenee sellaiseksi tulipaloksi, jossa yhteiskuntarakenteet
jopa olisivat voineet vaurioitua. Hyvä, ettei näin
käynyt. Tulipalo saatiin sammutettua kohtuullisin palovaurioin.
Vahingoitta ei tietysti tästäkään
palosta selvitty. Kärsijöinä oli niin
työnantajia, täysin tulipalon ulkopuolella olevia
yrityksiä kuin myös työntekijöitä.
Työrauhaan se jättää aina omat
jälkensä, ja molemmin puolin pöytää on
puhuttu ja vaadittu reilua peliä, mutta liian usein järki
häviää eikä haeta ratkaisua
ongelmiin muilla konstein kuin työtaisteluilla, joilla
ei ole laillista pohjaa. Meidän pitää ja
on paikallaan arvioida, millä keinoin saataisiin aikaan
sellainen tilanne, jossa kumpikaan osapuoli ei sopimuksen tehtyään
voisi työrauhaa laittomasti rikkoa.
Tämä ed. Satosen aloite toivottavasti saa
aikaan asiallisen ja ihan aidon pohdiskelun siitä, että tieten
tahtoen ei vaikeuteta pyörien pyörimistä.
Meillä on vaikeuksia ihan tarpeeksi muutenkin. Aloitteen
sisältö vastaa mainittua tavoitetta erinomaisen
hyvin.
Lainsäädäntö pitää saada
sellaiseen kuosiin, ettei laittomiin lakkoihin lähdetä ihan
hetkellisestä mielijohteesta. Täytyy olla molemminpuolinen
vastuu tekemisestä. Vastuu tarkoittaa tällöin
myös taloudellisia sanktioita ja ennen kaikkea niiden todellista
korvaamista. Tältä osin tarvitaan laittomasta
lakosta syntyneiden vahinkojen korvaamiseen muutos, jotta niihin
ei lainlaatijan päätöksestä huolimatta
ajauduta.
Nykyinen lainmuoto vastaa ennemminkin kirjaston myöhästymismaksua
kuin todellista vahingonkorvausta tai uhkasakkoa. Järjestelmä ei tietysti
voi olla yksipuolinen. Esimerkiksi viime syksyn ATK-lakosta syntyi
välittöminä ja välillisinä vahinkoina
kymmenien miljoonien eurojen vahingot yrityksille ja yksittäisille
ihmisille. Tavallaan kärpäsestä tuli
ykskaks härkänen, onneksi ei kuitenkaan härkälauma.
Tuntui, että joidenkin henkilöiden oma ego oli
tärkeämpi asia kuin itse työtaistelu.
Näen, että kaikkien osapuolien taholta järki
pitää löytyä. Tulipalossa tahtoo
vain palaa rahaa rajusti ja voimavaroja tuhlataan tämän
johdosta täysin vika-asioihin. Erittäin kannatettava
aloite.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ryhmäkollega taisi sotkeutua
kirjaimissa äsken. Ed. Paajanen puhui ATK:n lakosta. Nähtävästi tarkoititte
kuitenkin tätä AKT:n lakkoa.
Viimesyksyinen linja-autonkuljettajien lakko johtui Auto- ja
Kuljetusalan Työntekijäliiton eli AKT:n virallisten
lausuntojen mukaan kahden Helsingin alueella toimivan liikenneyhtiön
toimista. AKT:n edustajat väittivät, että yhtiöiden palkkalistoilla
olevat osa-aikaiset työntekijät olisivat vasten
tahtoaan osa-aikaisia. Toiseksi syyksi ilmoitettiin työnantajan
kieltäytyminen neuvotteluista. Näyttää siltä kuitenkin,
että molemmat lakkoon johtaneet syyt olivat valheellisia
ja että lakon syyt olivat jossakin aivan muualla.
Osa-aikaiset ovat pääasiassa opiskelijoita,
eläkeläisiä ja lisäansioita
haluavia. Voimassa oleva työehtosopimus sallii osa-aikaisten
kuljettajien palkkaamisen eikä rajoita heidän
lukumääräänsä. Vaatimus
kesken sopimuskauden oli näiltäkin osin perusteeton.
Esimerkillisesti työntekijöiden kanssa asioitansa
hoitavat yritykset saivat kiitokseksi kymmenen vuorokauden työnseisauksen
ja suuret tappiot kannettavakseen.
Tällaisten laittomien lakkojen ollessa kyseessä pitäisi
vahingon aiheuttaja tuomita korvaamaan aiheuttamansa vahingot. Nyt
kun liitolla ei ole vahingonkorvausvastuuta, ei se välitä myöskään
aiheuttamistaan vahingoista. Työtuomioistuimen määräämien
hyvityssakkojen määrät ovat liian pieniä maksimissaankin
estämään laittomien lakkojen syntymisen.
Laittomien lakkojen aiheuttamat vahingot eivät millään
tavoin palvele edes työntekijöiden etua, vaan
pikemminkin vaarantavat työpaikkojen olemassaolon. Todellisuudessa
työntekijöiden ja työnantajan intressit
ovat kuitenkin aika lailla yhtenevät: tehokas, turvallinen
ja työpaikat takaava yhteisö.
Arvoisa herra puhemies! Tämä on sangen kannatettava
lakialoite, ja uskon hallituspuolueistakin löytyvän
kannatusta tämän läpiviemiseksi. Täytyy
sen verran mainita, että ikään kuin tuolla meidän
suunnallamme Oulussa olisi jollakin tavalla aavisteltu ed. Satosen
ajatukset, joka on ensimmäinen allekirjoittaja tässä aloitteessa.
Siellä syntyi kohtuullisen kovaa keskustelua. Toissa viikon
perjantaina oli Kalevassa sivun kokoinen juttu viime syksyn AKT:n
lakkoasioista. Sehän levisi myöskin tosiaan Ouluun.
Koskilinjat suurimpana joukkoliikennetoimijana, jolla on 99
prosenttia Oulun joukkoliikenteestä, joutui myöskin
tähän pauloihin, ja se tarkoitti myöskin, että siitä syntyi
huomattavaa vaikeutta myöskin Pohjois-Suomen pääkaupungin
ihmisille.
Nostan hattua Kari Kaakiselle, jonka ed. Satonenkin tuossa mainitsi,
koska hänelle toimitin tuon Kaakisen kirjoituksen. Kaakinen
on siis yksi näistä Koskilinjojen kuljettajista,
siviilirohkea nuorimies, entinen yrittäjä ja monien
asioiden jälkeen sitten ollut vasta vuoden verran kuljettajana
Koskilinjoilla, ja hän nosti ikään kuin kissan
pöydälle. Siitä on tullut vähän
isompaa tarinaa tosiaan viime viikkoina, ja 15. päivä kuluvaa
kuuta eli viikko sitten tiistaina Kari Kaakisen mielipidekirjoitus
jatkoi ikään kuin tuota debattia siellä Oulun
seudulla. Täytyy sanoa, että rohkea nuorimies
tosiaan. Koskilinjat on kuitenkin yli 50 vuotta vanha yritys, ja
siellä on kuljettajia — ehkä nyt ei enää sellaisia,
jotka olisivat alkuperäisiä, mutta kuitenkin — jotka
ovat olleet hyvinkin kauan samassa hyvässä yhtiössä töissä, ja
tämmöinen vuoden alalla ollut, koko alalla siis ollut,
Kaakinen uskalsi nostaa tämän asian pöydälle.
Lailliset lakot ovat mielestäni aivan ok, mutta laittomat
saisi siivota pois välittömästi. Kannatettava
aloite, ed. Satonen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa lakko-oikeus on eräänlainen
pyhä ja koskematon, ja tuntuu, että siitä puhuminenkin on
liian usein suorastaan loukkaus. On kuitenkin hyvä, että siitä puhutaan
ja erityisesti puhutaan laittomista lakoista ja niiden aiheuttamista
seuraamuksista yhteiskunnalle, ja tämän tilaisuuden ed.
Satonen on meille täällä salissa antanut.
On ollut erittäin miellyttävää kuunnella
monia kommentteja ja kannanottoja, joita tämä aloite
on kirvoittanut. Itsekin olen sen allekirjoittanut.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n laiton
lakko syksyllä 2004 kesti noin kaksi viikkoa ja aiheutti
muun muassa Pääkaupunkiseudulla bussiliikennettä harjoittavalle
yhtiölle noin puolen miljoonan euron menetykset. Työtuomioistuin
langetti AKT:lle ja sen ammattiosastoille laittoman lakon johdosta
useita hyvityssakkotuomioita, mutta niiden yhteismäärä ei
lähimainkaan vastannut yritykselle lakosta aiheutuneita kustannuksia.
Vastaava tilannehan koettiin myös joulukuussa 2003, jolloin
Paperiliiton järjestämä vuorokauden kestoinen
lakko aiheutti liitolle ja sen ammattiosastoille yhteensä yli
150 000 euron sakot. Tässäkään
tapauksessa sakkojen määrä ei ollut missään
suhteessa sen yrityksille aiheuttamiin kustannuksiin. Tällöin
metsäteollisuus arvioikin, että päivän
seisokista aiheutuneet kustannukset nousivat peräti 49
miljoonaan euroon.
Sopimusyhteiskunnan perustaa murentavien laittomien lakkojen
rinnakkaisilmiöinä ovat yleistyneet myötätunto-
ja rinnakkaistyötaistelut. Kaikille näille ilmiöille
on tyypillistä, että vahingoista kärsivät
myös ne työnantajat sekä asiakkaat, joilla
ei ole kerrassaan mitään osuutta koko asiaan.
Suomessa laittomasta lakosta ammattiliitoille aiheutuvat kustannukset
ovat muihin Pohjoismaihin verrattuna huomattavasti pienempiä.
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa laittomiin lakkoihin sovelletaan
vahingonkorvausmenetelmää, jossa korvauksen suuruutta
määrättäessä arvioidaan
lakon yrityksille aiheuttamat menetykset. Ruotsissa korvausten keskimääräinen suuruus
on lakkojen lyhyistä kestoista johtuen ollut noin 700—1 700
euroa, mutta Tanskassa yksittäinen liitto on joutunut maksamaan
jopa 2,7 miljoonan euron vahingonkorvaukset laittomasta lakosta.
Tämä kuvastaa hyvin niiden vahinkojen suuruutta,
jotka laittomat lakot vakavimmillaan voivat yrityksille aiheuttaa.
Kyseessä voivat olla merkittävät taloudelliset
menetykset.
Suomessa ammattiliittoa ei voi työtuomioistuinkäsittelyssä määrätä laittomasta
lakosta vahingonkorvaukseen, vaan pelkästään
hyvityssakkoon. Työtuomioistuimen päätösvaltaan
kuuluvan hyvityssakon kertamaksun yläraja Suomessa on 23 500
euroa eli käytännössä lähes
kirjaston myöhästymismaksun suuruinen, niin kuin
ed. Paajanen omassa puheenvuorossaan ansiokkaasti totesi. Sen sijaan
muissa Pohjoismaissa vahingonkorvauksille ei ole mitään
ylärajoja.
Laittomista lakoista yrityksille, kansalaisille ja maan taloudelle
koituvat kustannukset ovat niin mittavia, että nykyisten
työrauhasäännösten
epäkohtia olisi pikaisesti korjattava. Työrauhasäännöstö on
pääosin peräisin vuodelta 1946 eli lähes
60 vuoden takaa. Hyvityssakkojen enimmäismäärää korotettiin
lain muutoksella viimeksi vuonna 1985 eli lähes 20 vuotta
sitten. Tämän jälkeen hyvityssakkoihin
on tehty vain indeksitarkistuksia. Hyvityssakkojen enimmäismäärää tulisi
nostaa ja laittomien lakkojen sanktiojärjestelmää tulisi
kokonaisuudessaan uudistaa siten, että järjestelmällä olisi
todellisia vaikutuksia laittomien lakkojen ehkäisemiseen.
Kyse ei suinkaan ole lakko-oikeuteen puuttumisesta, vaan yhteisten
pelisääntöjen noudattamisesta sekä työnantaja-
että työntekijäpuolella.
Arvoisa puhemies! Jätin laittomien lakkojen ehkäisemistä koskevan
kirjallisen kysymyksen joulukuussa työministeri Tarja Filatoville.
Filatov toteaa vastauksessaan kysymykseeni, että työntekijöiden
oikeus ryhtyä työtaistelutoimenpiteeseen liittyy
perustuslaissa turvattuun oikeuteen järjestäytyä ammatillisesti.
Kysymys ei kuitenkaan ole lakko-oikeuden rajoittamisesta, kuten
aikaisemmin jo totesin, vaan nimenomaan yhteisten pelisääntöjen
noudattamisesta, joka koskee samalla tavoin sekä työnantaja-
että työntekijäpuolta.
Ed. Satosen lakialoitteessa esitetään, että Suomessa
otetaan käyttöön muissakin Pohjoismaissa
käytössä oleva vahingonkorvausmenettely
siten, että menettely tulee käyttöön,
mikäli työtuomioistuimessa laittomaksi tuomittua
lakkoa ei lopeteta vuorokauden sisällä päätöksestä.
Kannatan lämpimästi ed. Satosen aloitteessaan
tekemää ehdotusta. Tämä järjestelmä olisi
huomattavasti nykyistä tehokkaampi, oikeudenmukaisempi
ja kohtuullisempi. Samalla uusi järjestelmä auttaisi
ennalta ehkäisemään uusia laittomia lakkoja
ja minimoimaan niistä työnantajille ja myös
yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia.
On selvää, että lakko-oikeuteen sinällään
ei ole syytä puuttua. Yhtä selvää kuitenkin
tulisi olla, että mikäli tarkoituksellisesti rikotaan
lakia ja lähdetään laittomiin lakkoihin,
yrityksille ei saa aiheutua tästä suhteettoman
suuria menetyksiä. Lakko-oikeus ei voi olla yritysten toiminnan lainmukaisen
suojan yläpuolelle asetettava arvo; etenkään
se ei saa olla sitä silloin, kun kysymys on laittomasti
tapahtuvasta työtaistelusta.
Ed. Esa Lahtela omassa puheenvuorossaan toi esille ay-liikkeen
aikaansaamia hyviä asioita suomalaisessa yhteiskunnassa.
En ollenkaan kiistä niitä. Suomessa ay-liike on
saanut aikaan paljon uudistuksia ja omalla tavallaan kolmikanta
on hyvin pitkälti palvellut myös suomalaista työrauhaa
ja suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä. Jotenkin on vaan
tullut sellainen tunne, että viime vuosina ay-liikkeessä on
ollut yhä enemmän tietyntyyppisiä lakkokenraaleja,
jotka haluavat ikään kuin asettaa itsensä yhteiskunnallisen
arvomaailman ja lainsäädännön
yläpuolelle. Tämä on mielestäni
erittäin huolestuttavaa. Tämäntyyppinen
lakkotoiminta ei mielestäni suinkaan myöskään
ansaitse yhteiskunnan eikä myöskään
eduskunnan tukea. Lailliset lakot ovat aivan eri asia; laittomista
meidän tulee pyrkiä eroon mahdollisimman nopeasti.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edellinen puhuja totesi, tällä lakialoitteella
tähdätään nimenomaisesti pelisääntöjen selventämiseen
tilanteessa, jossa työnantaja- ja työntekijäpuoli
ovat solmineet työehtosopimuksen, jossa työntekijäpuoli
saa taloudellista korvausta ja muita etuuksia ja työnantaja
olettaa saavansa työrauhatilanteen, johon nimenomaisesti laittomalla
lakolla tähdätään. Itselläni
on valitettavia kokemuksia nimenomaisesti satamakaupungista, jossa
nämä laittomat lakot ovat olleet varsin yleisiä,
joissa välittömät vahingot nousevat satoihintuhansiin
euroihin ja välilliset siitä vielä paljon
ylöspäin. Eli kysymyksessä on tilanne,
että näiden seurausten ja toisaalta hyvityssakkojen,
siis tämän 23 000 euron, välillä vallitsee suuri
epäsuhta. Lakko-oikeuteen kukaan ei ole kajoamassa, vaan
nimenomaisesti tällä aloitteella pyritään
siihen, että laittomat lakot ennalta ehkäistään.
Siihen tässä pyritään, ja mielestäni
tuo ehdotettu menettely, että vuorokauden kuluessa työtuomioistuimen
päätöksestä lakko on lopetettava,
on vielä varsin kohtuullinen.
On valitettavaa, ettei oikeusministeri Koskinen ole täällä paikalla
kertomassa näkemyksiään. Hänhän
on hyvin aktiivinen ymmärtääkseni ollut
esimerkiksi ryhmäkanteen edistämisen osalta, jossa
tähdätään kuluttajien oikeuksien
parantamiseen. Yhtä lailla voisi kysyä, missä ovat työnantajien
oikeudet, jos työehtosopimusten voimassa ollen toimeenpannaan
laittomia lakkoja. Näillä perusteilla kannatan
lämpimästi ed. Satosen lakialoitetta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Häkämiehen puheenvuorosta
voisi ensin jatkaa siltä osalta, kun hän mainitsi
tuosta ryhmäkanteesta, että tuli tämän
AKT:n bussilakon yhteydessä mieleen myöskin se,
että jos tämä ryhmäkanne tulee,
mitä suinkaan en kannata, mutta jos sellainen hyväksytään,
niin eikö sitten olisi luonnollista, että myöskin
ne bussinkäyttäjät, jotka eivät
pysty bussia käyttämään lakon
takia, voisivat nostaa ryhmäkanteen sitä kohtaan,
joka on tämän lakon aiheuttanut, silloin kun kyse
on laittomasta lakosta.
Pyysin tämän puheenvuoron kuitenkin vastatakseni
pariin ed. Esa Lahtelan esille ottamaan asiaan. Ensinnäkin
ed. Lahtela korosti aivan oikein sitä asiaa, että Suomessa
näistä asioista hyvin pitkälle pystytään
sopimaan ja tämä lakko on tämmöinen ääritilanne.
Mutta kun laittomaan lakkoon ajaudutaan, niin vaikka siinä olisikin kaksi
osapuolta, jotka siinä keskenään kinaavat, niin
kyllä se kuitenkin on viime kädessä se
työtuomioistuin, joka määrittelee sen,
onko se lakko oikeutettu vai ei. Jos se työtuomioistuimen
mukaan ei ole oikeutettu, niin ei sitä lakkoa siinä tilanteessa
voi kaiken järjen mukaan enää jatkaa.
Sama koskee näitä tukilakkoja. Missään
nimessä en esitä sitä, että tukilakko
ei olisi jatkossakin laillinen. Nimenomaan silloin, kun laillista lakkoa
tuetaan tukilakolla, niin toki jo Ilo-sopimusten ja muitten mukaan
se on hyvin tärkeä asia ja se on kaikin puolin
kannatettava asia, mutta siinä kyllä logiikka
pettää, että laitonta lakkoa voisi tukea
laillisella tukilakolla. Eihän siinä ole minkäänlaista
järkeä.
Aivan lopuksi kysyisin vielä ed. Lahtelalta, jonka
läsnäoloa ja aktiivisuutta keskustelussa arvostan,
että kun teidän pohjoismaiset demariveljenne ovat
tämän hyväksyneet, niin minkä takia te
pidätte tätä lakiesitystä aiheettomana.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Satoselle voisi todeta, että jos
katsoo Pohjoismaita, niin meillä on monia muitakin käytäntöjä erilaisia
ja tavallaan eri tahdissa edetään eri lakien osalta.
Emme me ole harmonisoineet monia muitakaan asioita. Sen takia Suomessa
on kansallisesti päätetty määrätyistä asioista
neuvotteluin ja pitkien kompromissien tuloksena nyt ollaan tässä tilanteessa.
Mitä yleisesti tulee näihin lakkotilanteisiin
ja siihen, mitä nytkin on tapahtumassa muun muassa tupon
osalta, ja kun katsoo ihan menneitä lähivuosia,
niin meillähän on sillä tavalla yllättävästi käynyt,
että kun tämä lakkohan oli aikaisemmin näiden
kaikkein kurjimpien ja köyhimpien ase, niin tänä päivänä nämä kurjimmat
ja köyhimmät eivät enää pysty
lakkoilemaankaan. Heillä ei ole varaa lakkoilla. Nyt tämä on
siirtynyt tavallaan akateemisten ja tämmöisten
virkamiesten aseiksi, jotka jo muutenkin ovat suhteellisen hyvässä asemassa.
Näin vain tapahtuu. Ei lähdetä tupoon mukaan
eikä haluta olla yhteiskuntaa siinä mielessä kokonaisvaltaisesti
katsomassa ja rakentamassa. Syyt ovat monet ja tilanteita on erilaisia.
Kun tässä joutuu väkisin olemaan
hallitusta puolustamassa ja edustamassa, niin voisi todeta, että tämän
hallituskauden aikana ei kuitenkaan varmasti tule tällaisia
esityksiä hallituksen toimesta tänne saliin. Toivoisin
kokoomukselle vaan onnea ja menestystä. Laittakaa niihin
vaalijulisteisiin hirveän isot brosyyrit ja tekstit, jotta lakko-oikeutta
tiukennetaan tässä. Se on rehellisyyttä,
ja kansalaiset tietävät, mihin te pyritte.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ensiksi, että kun 35
vuotta on ollut yrittäjänä asfalttialalla,
niin kaksi lakkoa on ollut ainoastaan, vuosina 74 ja 76. Eli Suomessa on
erittäin harvinaista loppujen lopuksi tämä lakon
käyttäminen, ainakin rakennusalalla, koska siellähän
on hyvä työllisyys ja pystytään
hyvin neuvottelemaan näistä asioista.
Mitä tulee tähän aloitteeseen, niin
itse olen sen myös allekirjoittanut eli lähden
siitä, että silloin kun on sopimukseton tila,
niin työnantaja voi käyttää työsulkua
ja työntekijällä on sitten lakko-oikeus,
jos kerta sopimusneuvottelut eivät edisty, siinä ei
ole mitään pahaa, mutta laiton lakko tietysti
aina pitää tuomita. Itse vanhana yrittäjänä tuomitsen
erityisesti tukilakot, koska vieläkin ymmärrän
paremmin sen, jos joku pieni ryhmä ajaa omaa asiaansa ja
on laiton lakko, mutta se laiton lakko jos tukilakkojen kautta leviää,
niin se on kansantaloudelle paljon suurempi vaara kuin jonkin pienen
ryhmän oma lakko.
No, mitä tulee hyvityssakon lisäksi tähän
vahingonkorvaukseen, niin kyllä Tanskassa, Ruotsissa ja
muissa Pohjoismaissa tämmöinen on käytäntö.
Sikäli ed. Satosen aloite, jonka olen allekirjoittanut,
on minusta hyvä, koska se panee miettimään,
kannattaako lakkoa jatkaa työtuomioistuimen päätöksen
jälkeen, yhden vuorokauden jälkeen, joka anteeksi
vielä annetaan tuon vahingonkorvauksen suhteen, ja siinä mielessä tästä pitää olla
valmis keskustelemaan. Itse kannatan sitä, että työntekijällä pitää olla
lakko-oikeus ja työnantajalla pitää olla
työsulkuoikeus. Esimerkiksi nyt NHL:n jääkiekkotilanteessa
on semmoinen tilanne, että työnantaja pisti työsulun
ja nyt NHL:n pelejä ei pelata tulevana vuotena.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela kiteytti tämän
Satosen aloitteen sisällön nyt hieman virheellisesti.
Tässä ei suinkaan rajoiteta millään
tavalla lakko-oikeutta. Laitonta lakkoa voi jatkaa aivan juuri niin
kauan kuin haluaa, vaikka tämä laki astuisikin
voimaan. Kyse on vain siitä, että laittoman lakon seurauksesta
tulee myös kantaa vastuu. Mielestäni tämä on
hyvin linjassa sen yhteiskunnan periaatteen kanssa, että jos
tekee laitonta toimintaa, jatkaa sitä huomautuksesta riippumatta,
niin silloin tulee itse kunkin kantaa vastuu myös seuraamuksista.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tällä tarkoitus
on rajoittaa lakko-oikeutta ja ihmisten (Ed. Holmlund: Millä tavalla?)
toimia puolustaa etujaan. Se on ihan selvä asia, tässä on vihamielinen
suhtautuminen palkansaajiin. Otan esille esimerkiksi Soneran. Siellä 2
miljardia euroa oli voitto TeliaSoneralla ja siitä huolimatta 2 000
ihmistä laitettiin ulos — tällaisessa
tilanteessa työnantaja menettelee näin! Sitä te
ette tuomitse, näitä irtisanomisia, mutta olette
valmiit rajoittamaan palkansaajien lakko-oikeutta. Tämä on
minun mielestäni huono homma. Elisan työntekijöillä on
sama tilanne siellä ja on monia muita näitä,
missä on joukkoirtisanomisia ollut. Siinä ei auta
sitten, että vaan sakkoja sakon päälle,
jos siellä esitetään vastalauseita tällaisia laittomuuksia
kohtaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin sen verran kommentoida ed. Kankaan tuomaa
esimerkkiä Sonerasta, että siellähän
oli tämä päivän työseisaus.
Jos käy nyt niin, että tämä asia
menisi työtuomioistuimeen ja jos se työtuomioistuimessa
tuomittaisiin laittomaksi, niin tämän lakiesityksen
mukaan siitä ei aiheutuisi minkäänlaisia
ongelmia lakon järjestäjälle. Vasta siinä tilanteessa,
että lakkoa ei sen jälkeen, kun se on työtuomioistuimessa
tuomittu, ole 24 tunnin sisällä lopetettu, sitten
alkaa tämä vahingonkorvausmenettely. Eli tässä on
hyvin olennainen ero. Tämä lakiesitys sinällänsä on
myötämielinen tällaisille, sanoisinko,
huomionherättämislakoille, joihin voidaan tässä Soneran
tapauksessa viitata, joissa tarkoituksena ei ole tehdä sen suurempaa
vahinkoa kuin nostaa asia esille. Eli nämä on
rajattu selkeästi tämän lakiesityksen
ulkopuolelle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kangas otti hyvän näkökohdan
esille. Tähän voisi todeta sen, jotta eikö kokoomus
voisi olla huolissaan siitä, miksi nyt Soneran ammattiosastoa
todennäköisesti sakotetaan tässä tilanteessa, koska
on tilanteita, joissa todetaan laittomaksi asioita — tämäntyyppisiä nimittäin
on ollut aikaisemminkin — ja joissa niin kuin ei millään voi
vaikuttaa toimiin, jotka ovat vääriä,
jos maalaisjärjellä ajatellaan, yhteiskunnan toimesta
vääriä, toimenpiteitä. Sitten
sitä yhteisöä, joka siinä on
jäsenenä, rangaistaan, jos he osoittavat mieltään
siitä, jotta tässä on tämmöinen
väärä toimenpide menossa. Silloinhan
pitäisi tässä tapauksessa, esimerkiksi
Soneran tapauksessa, tehdä niinpäin, jotta päinvastoin
annetaan palkkio niille ihmisille, jotta he protestoivat, että saataisiin
aikaan se keskustelu yhteiskunnassa, miksi tämmöistä tehdään
yleensä: heitetään työttömäksi ihmisiä,
kun hallitus on tekemässä juuri toisinpäin,
yrittää epätoivon vimmalla saada työpaikkoja.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri tällaiset yhden päivän
mielenosoitukset tai sen tyyppiset lakothan tämä jättää ulkopuolelle, niin
että mitään vaaraa tällaisessa
tilanteessa ei ole eikä tulekaan olla, vaan ainoastaan
silloin, kun lakkoa jatketaan siitäkin huolimatta, että on todettu
sen olevan lainvastainen.
Ed. Kankaalle totean sen verran, että uskon, että puhun
kaikkien meidän aloitteen allekirjoittajien puolesta, jos
sanon, että kukaan ei varmastikaan kokoomuksessa hyväksy
laittomia irtisanomisia. Tämä on varmasti sääntö,
ja uskon, että kaikki olemme tässä aivan
samaa mieltä. Tässä on mielestäni
aivan turha kärjistää ja sekoittaa kahta
asiaa keskenään.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Kankaalle ja ed. Esa Lahtelalle,
että nyt te sotkitte puurot ja vellit sekaisin siinä mielessä,
että Soneran asia on hirvittävän tärkeä meille
kaikille siinä mielessä, kuinka ay heikosti on
ajanut Soneran työntekijöitten etua Suomessa,
koska Ruotsissa esimerkiksi irtisanottu henkilö saa kolmen
vuoden täyden palkan, TeliaSoneran palveluksessa kun on,
mutta Suomessa vain kuuden kuukauden palkan. Me ymmärrämme
hyvin, että Soneran työntekijät ovat
syvästi loukkaantuneita esimerkiksi SAK:hon, koska heidän
etujaan ei ole valvottu tässä asiassa, koska sama
työnantaja EU-alueella eriarvoistaa työntekijöitten
kohtelua. Tähän, ed. Kangas, teidän pitäisi
puuttua enemmän kuin tähän meidän vaatimattomaan
aloitteeseemme, joka ei polje lakko-oikeutta millään
tavalla, vaan hyvityssakon lisäksi työnantajalla
on oikeus laittomasta lakosta saada vahingonkorvaus.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kokoomus on esiintynyt täällä eduskunnassa,
kun työlainsäädäntöä ja
muita työelämää koskevia lakeja
on uudistettu. Niitä on koko ajan kiristetty. Ruotsissa
on toisin, niin kuin ed. Kuosmanen sanoi. Siellä on ammattiyhdistysliike
varmaan voimakkaampi ja viisaampi, kun tekee tällaisia
sopimuksia, että aina kolmeen vuoteen asti voidaan työtä etsiä.
Mutta te olette täällä toimineet niin, että täällä ei
ole edes mahdollista tällaista ruotsalaista sopimusta tehdä,
että kolmen vuoden irtisanomissuoja tulee esimerkiksi Suomen
soneralaisille. Kyllä te siinä vastuuta kannatte.
Kyllä minun mielestäni Soneran irtisanominen — 2
miljardia euroa on TeliaSoneran voitto — on laiton irtisanominen
siltä firmalta, vaikka se muodollisesti varmaan täyttää ne
pykälät. Mutta ei tässä ole
mitään mieltä, että firma tuottaa
ennätyssuuren voiton ja heitetään samalla
niitä, jotka ovat voiton tehneet siinä yrityksessä,
sieltä sitten tuhansin ulos. Ei minun oikeustajuni — olen
pitkään ollut luottamusmiehenä ja muuten
työelämässä — tällaista
hyväksy.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tervetuloa, ed. Kuosmanen, nyt tähän
parantamaan työsuhdeturvaa! Tämä on mielenkiintoista.
Nimittäin, ed. Kuosmanen, tiedätte varmaan, ketkä Ruotsissa
ovat nämä hyvät edut turvanneet. Se on
sosialidemokraattien ansio siellä, ja työväenliike
on tämmöisen saanut aikaan. Toivon mukaan nyt
kokoomuskin ymmärtää siellä riveissään,
että tätä irtisanomissuojaa pitää parantaa.
Olen kuullut ed. Holmlundin ainakin tuolla valiokunnassa natisevan
siihen suuntaan, että on niin mahdottoman tiukkaa ja pitäisi
työnantajien mielipiteitä kuunnella. Tuntuu, jotta
pitäisi vaan keventää, mennä tämmöiseen
tanskalaiseen malliin, että ei kun vaan kenkää peräpuoleen
eikä sen pitempään siitä puhuta.
Sen takia, ed. Kuosmanen, kun kuitenkin olette vaikuttavalla paikalla,
kokoomuksessa huipulla vaikuttamassa asioihin, viekää nyt
tämä viesti, jotta Suomessa kanssa lähdetään
siitä, että käydään
katsomassa Ruotsista mallia irtisanomistapauksissa. Sehän
on ihan aiheellistakin. Tässäkin tapauksessa onhan
tämä nyt hävytön juttu, jotta
Suomessa työntekijät ovat näin kurjassa
asemassa ja Ruotsissa sentään on saatu näin
hyvin. Kokoomuksella on nimittäin hyvä paikka,
koska siellä on työnantajia, ja kun itsekin ed.
Kuosmanen on työnantaja, niin pystyy vaikuttamaan siihen
ja ottamaan vaikka vapaaehtoisesti käyttöön
tämmöisen menetelmän, jos joutuu heittämään
ihmisiä ulos.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela totesi, että olen
valiokunnassa narissut, että on liian vaikea päästä ihmisistä eroon.
Kyllä minun täytyy nyt korjata: en ole milloinkaan,
en tässä salissa enkä myöskään
valiokunnassa, sanonut mitään siihen suuntaan,
että irtisanomissuojaa pitäisi jollain tavalla
heikentää tai että ihmisistä pitäisi
päästä paremmin eroon työpaikoilla.
Tämä on kyllä täysin virheellinen käsitys,
ja mikäli tällainen on jostakin syntynyt, niin
korjaan sen tässä nyt ja välittömästi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä täällä puheenvuoroja
on kuulunut — en nyt muista, onko ollut ed. Holmlund, mutta
kokoomuksen piiristä — että liian iso
kynnys on irtisanoa ihmisiä yrityksistä pois,
että sen takia eivät yrittäjät
työllistä, kun on liian hyvä irtisanomissuoja,
ja että tämä on työllistämisen
ja Suomen yrittämisen este. Kyllä tällaista
on kuulunut — en nyt osaa sanoa, keneltä. Ed.
Kuosmanenkin on tainnut sen suuntaisia puheenvuoroja käyttää. Tiedän,
että ed. Kuosmanen on työnantajana ollut ja tainnut
olla vielä paremmasta päästä työnantajia.
Ed. Kuosmasen yrityksissä ei ole sellaisia lakkoja ollut.
Hän on ollut sillä lailla hyvä yritysjohtaja
ja työnantaja. Mutta kyllä kokoomuksen ryhmästä olen
kuullut, että nyt pitäisi höllentää irtisanomissuojaa,
että se on työllistämisen este.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Holmlundille voisi todeta, jotta
käytin vähän väärää ilmaisua
siinä mielessä, että ed. Holmlundkin
valiokunnassa puhuu hyvin inhimillisesti ja selkeästi,
ei natise eikä kitise siellä ihan oikeasti. Mutta
kaikki kokoomuksessa eivät välttämättä ole
ihan samaa maata, ja sen takia tässä voi jotenkin
tulla semmoinen mielleyhtymä, jotta kun kuuluu kokoomukseen,
voisi olla tätä mieltä. Kyllä minulle
päivittäin ihmiset soittavat, jotka ovat työnantajien
edustajia, viimeksi eilispäivänä. Todettiin,
että meillä tämä irtisanomissuoja
on niin tiukka, jotta siksi ei työllistetä ihmisiä, jotta
se pitää höllentää.
Tässä salissa moni — varmaan ed. Kuosmanenkin
on puhunut ja moni muu — on todennut, että näitä pitää katsoa,
ja sen takia minä odotinkin yllätyksellä ihan
tätä, ed. Kuosmanen, käännynnäisyyttä tähän
parempaan suuntaan, ja toivon mukaan kaikki tulevat tähän. Minusta
se olisi suomalaisen yhteiskunnan etu, jotta saadaan tämmöinen
parempi irtisanomissuoja, joka on tämmöistä keskieurooppalaista
tasoa ja ruotsalaista mallia.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen ollut sekä työnantajana
että työntekijänä — lakossa
en ole ollut kyllä koskaan, en laittomassa enkä laillisessa — ja
hiukan ihmettelen sitä, enkä edes hiukan, mihin
tämä keskustelu on mennyt. Kun tämä lähti
laittomien lakkojen vahingonkorvausmenettelystä, niin nyt
puhutaan irtisanomissuojan merkityksestä työllistämiselle.
Eihän näillä kahdella asialla ole minkäänlaista
tekemistä keskenään. Hiukan ihmettelen
tätä, että ylipäätään
tätä keskustelua tällä tavalla
voidaan jatkaa.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Sorrun nyt itsekin siihen, kun ed. Satonen
patisteli, että olemme menneet vähän
kauas alkuperäisestä aiheesta. En malta kuitenkaan
olla sanomatta ed. Kankaalle kommenttia siihen viittaukseen, kun
hän puhui siihen malliin, että kokoomus olisi
puhunut täällä siitä, että irtisanominen
tänä päivänä on liian
vaikeaa. Hän ilmeisesti viittaa niihin puheisiin, kun puhutaan
irtisanomissakosta. Käytännössä ministeri
Filatovhan on muun muassa torjunut tämäntyyppisen
irtisanomissakkosanktion käytön, koska silloin,
kun yritys tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanoo
ihmisiä, on aivan kohtuutonta, että sellaisessa
tilanteessa määriteltäisiin vielä irtisanomissakko.
Mutta tämä ei varsinaisesti aloitteeseen liity. Toivon,
että palaamme tähän alkuperäiseen
aiheeseen emmekä enää eksy paljon pidemmälle.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meinasin myöhästyä tärkeästä asiasta, mutta
on siinä myöskin se onni, että en ole
ollut kuuntelemassa tätä keskustelua, mitä tässä on käyty.
Mutta tiedän, että se on ollut kuitenkin oikeilla
jäljillä, vaikka täällä annetaan
ymmärtää sillä lailla, että olisi
vähän työpaikoista ja kaikesta muustakin
kysymys. Niinhän tietenkin on aina palvelussuhteessa, työntekijän
asema ja työnantajan asema. Mutta tässä yhteiskunnassa
kyllä mielestäni olisi paljon tärkeämpää pohtia
sitä, kuinka suomalainen kilpailukyky tuolla maailmanmarkkinoilla
pärjää ja käypi. Siinä tarvitaan työnantajan
tehokkaita toimenpiteitä ja työntekijän
ahkeruutta ja tehokkuutta sen työmaansa ylläpitämiseksi
ja myöskin tämän työn kannattavuuden
takaamiseksi.
Ed. Satosen aloitteessa minusta on aika urhoollisesti vain rohkeita
allekirjoittajia, ja ne on valikoiden otettu — tuskin kokoomuksessa
kovin on valikoitu, mutta kaikki, mitä siinä muita on,
ovat tarkan valinnan perusteella varmaan tulleet. Nostan korkealti
hattua ed. Satoselle siitä, että olette uskaltanut
minut niin sanotusti tuolta keskirivistä ottaa tänne
allekirjoittajien joukkoon, missä mielelläni olen.
Ja mielelläni tämän asian puolesta puhun.
Tiedän, että täällä vasemmistossa,
vasemmalla — laitavasemmisto nyt ei ole eduskunnassa tällä kertaa
paikalla, vasemmalla puolella kuitenkin — on paheksuttu
tätä tai yleisesti vanhan kaavan mukaan paheksutaan.
Mitä tähän ed. Satosen aloitteeseen
tulee, niin vähän vaisustihan tämä on
kirjoitettu; itse olisin sitä kyllä jonkin verran
ollut tiukkaamassakin. Lähinnä olisin toivonut,
että siinä olisi enemmän syntynyt sellaista ääntä ja äänensävyä,
semmoista kirjoitustapaa, missä olisi suorana esityksenä esitetty
myöskin niin, että nämä niin
sanotut lakkokenraalit, jotka näitä laittomia
lakkoja lietsovat, pystyssä pitävät ja
luovat, olisi ollut mahdollisuus tuomita henkilökohtaiseen
vastuuseen tämän laittoman lakon järjestelyistä.
Tässähän on tietenkin uuden aloitteen
paikka, niin että ei sen puoleen, tässä on
hyvät mahdollisuudet. Ehkä täällä salissa
nyt ja tulevaisuudessakin on valistunutta väkeä ja
tämmöinen aloite syntyy, ja se joskus toivon mukaan
johtaa myöskin lain mukaiseen säätämisjärjestykseen,
jos ei tämä aloite tämmöisenä suoraan
läpi mene, mitä en epäile. On tämä niin
hyvä asia, että saattaapi olla, että valiokunnassa
syntyy oikea käsittely ja tämä tulee
hyväksyttyä ihan oitis, oikopäätä.
Mutta joskus on käynyt myöskin niin, että kaikki
ei ole tullut hyväksyttyä.
Sen pohjalta voi nähdä, että sitä,
että työtaistelua käytetään
henkilökohtaisten pyrkimysten esille nostamiseen, henkilökohtaisten
pyrkimysten taikka liittotason pyrkimysten esillä pitämiseen,
tämä ei ole oikea foorumi toteuttaa. Sen takia
tämä niin sanottu laiton lakkoilu pitäisi
jyrkin toimenpitein estää. Työntekijällä on
aina lakko-oikeus, niin kuin pitää ollakin silloin,
jos työntekijä puolustaa omia etuisuuksiaan ja
niissä on todella puolustamisen sijaa. Mutta tämä viime
syksyn tupokierroksen alku ja siihen liittyvä lakkoilu
viime kädessä on kohtuutonta. Viime viikollakin
joku lehti kirjoitti sellaisen työntekijän henkisestä romahtamisesta,
joka omantuntonsa perusteella oli töissä ja koki,
että hänen tehtävänään
on töissä olla, ja niistä sabotointitoimenpiteistä,
joiden kohteeksi tämä naiskuljettaja joutui. Tässä yhteydessä uskaltaisin
sanoa myöskin poliisin osalta todeten, että ei
ole oikein näyttöä löytynyt,
kuka työssä olevan kuljettajan autonrenkaat on
puhkonut jne., näyttöä ei ole, mutta
kyllähän tämän sokeakin lukemalla,
vaikka sokea lukisi tätä lehteä, tajuaa,
mistä nämä puhkojat ja terrorisoijat
ovat olleet tässä olemassa. No, työmaalla
pitää olla joku järjestys. Järjestys, vaikka
laitonkin, on parempi kuin se, ettei ole mitään
järjestystä, mutta mielestäni tässä on
kuitenkin selvästi ollut laittomasta järjestyksestä kysymys.
Herra puhemies! Toivon, että omalta osaltani voin olla
tukemassa tämän asian eteenpäinviemistä ja
luomassa sitä ymmärtämystä,
että suomalainen yhteiskunta tarvitsee kilpailukykyä.
Se tarvitsee työnantajaa, työntekijää.
Pitää olla selvät pelisäännöt,
rehellinen marssijärjestys ja niin, että jokainen
tekee oman osansa ja luo sitä uskottavuutta ja kilpailukykyä,
millä tämä yhteiskunta pyörii.
Siinä sivussa pyörii joku sellainenkin täällä,
joka tarvitsee yhteiskunnan tukea, sellaistakin tukea, mikä ei
ole suoraan sidottu työhön, ja sitä kuitenkin
tällä kertaa täällä Suomessa
vielä liian paljon on olemassa. 50-luvulla jos ei tehnyt
työtä, ei saanut toimeentuloa, ei ollut lämpöä,
ei ollut ruokaa, enkä toivo, että ne ajat sellaisinaan
palaisivat, mutta esimerkkinä pitäisi tämä asia
muistaa aina, että joskus ei ole ollut sellaista yhteiskuntaa,
mikä niin avokätisesti ja niin, sanoisin, yleispätevästi
pitää huolta kaikista vähäosaisista,
työtä tekevistä, työhalukkaista
sekä sellaisistakin, mitkä eivät niin
kovasti työtä haluakaan, tavalla taikka toisella
ovat vieraantuneet siitä. Se on valitettavaa, että tämä on
saanut niinkin suuren osan tässä yhteiskunnallisessa
keskustelussa, ja veronmaksajien rahoillahan tätä peliä kuitenkin
ylläpidetään. Niissä epäkohdissa,
mitä laittomista lakoistakin tulee, veronmaksajathan pääasiassa
kuitenkin kärsivänä osapuolena ovat olemassa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela otti esille suomalaisen
kilpailukyvyn. Sehän on melkein kaikilla mittareilla katsottuna
maailman paras. Sillä lailla suomalainen yhteiskunta on
hoitanut reviirin. (Eduskunnasta: Ja paremmaksi pitäisi
saada!) — No, onko oltava kaksi ensimmäistä sijaa
Suomella, ja muut maat tulevat sitten, tai miten se sitten katsotaan? — Suomalaiset
palkansaajathan ovat joustaneet aika paljon: Ylitöitä tehdään
ennätysmäärä, työuupumus
on Suomessa erittäin suuri, pienellä porukalla
tehdään töitä. Ylitöitä tehdään
valtavasti.
Lakoista: Nehän ovat dramaattisesti vähentyneet
siitä, mitä, sanotaan, 70- ja 80-luvuillakin oli.
Enemmänkin tänä päivänä kuin
SAK:laiset alat — vaikka AKT:n lakko nyt oli viimeinen — kyllä akateemiset
alat ovat lakkoilleet Suomessa, ehkä eniten, ja siellä on
lakkoja ollut. Toivottavasti sielläkin sitten näitä puheenvuoroja
kuunnellaan, että vaaditaan tällaisia lakko-oikeuksien rajoittamisia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle voisi todeta sen,
jotta tämä lakkokenraalien rankaisu on vähän
ongelmallinen juttu. Minä olen itse joutunut olemaan, tosin pienemmässä mitassa,
lakkokenraalina, noin lainausmerkeissä. (Ed. Seppo Lahtela:
Laittomassako?) — Laittomassa, koska tuomittiin työtuomioistuimessa
useamman kerran. — Jos porukka työntää sinne
eteen, jotta valitaan henkilö siitä jengistä — sehän
on jengin edustaja, sen porukan edustaja — niin olisi se
aika kohtuutonta, jos sitten se edusmies, joka väkisin
työnnetään sinne tulenjohtoon, tuomittaisiinkin
siinä hommassa. Sehän olisi hirveä tilanne,
jos ei sen verran olisi mahdollista, että se porukka yhdessä vastaa.
Minusta tämä nykyinen systeemi kyllä on
hyvä, sillä eihän sitä, joka
joutuu uhrautumaan puhemieheksi siellä neuvotteluissa ja
luokitellaan kenraaliksi, voi tuomita. Sehän on porukan
vastuuta, koska porukka myös valtuuttaa sen kenraalin tekemään
niitä tekoja, mitä tehdään siellä neuvotteluissa.
Minä jouduin aina jarruttelemaan, ettei missään
tapauksessa voi mennä lakkoon, mutta porukka kun meni,
niin minkäs sille mahtaa, mutta minä neuvottelin
vaan sitten tilannetta aina eteenpäin, miten laukaistaan
lakko.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtelalle toteaisin, että tietenkin joskus
voi näinkin olla, mutta tarkoitin sellaisia, missä monta
kertaa tapahtuu tämä peli niin, että tämä etumies
haluaa niitä omia etujansa ajaa ja kilpeänsä kirkastaa.
Sen verran tässä toteaisin, jos ed. Esa Lahtela on
toiminut lakkokenraalina, että oikea kenraali toimii oikeitten
asioitten parissa ja oikeitten asioitten eteen ja saa myöskin
joukkonsa toimimaan haluamallaan tavalla. Uskon, että teillä on myöskin
kyky siihen ollut.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Sen verran kuin itsekin luin Suomen Kuvalehdestä tämän
"Lakon pitkä varjo", missä käsiteltiin
Anja Heinosen tapausta ja AKT:n toimintaa tällaisessa tilanteessa,
väkisinkin tulee tässä mieleen, miten
yhteiskuntajärjestelmässä voi olla mahdollista
ja sallittua tällainen käyttäytyminen. Jos
henkilö ei hyväksy laitonta lakkoa, hän
käytännössä joutuu työpaikkakiusaamisen
uhriksi. Tämä on mielestäni erittäin
vakava signaali, myös meille täällä eduskunnassa.
Me pohdimme työssä jaksamista ja jatkamista, molempia,
ja samanaikaisesti kuitenkin tämäntyyppinen toiminta
on mahdollista.
Kun ed. Esa Lahtela myönsi olleensa laittoman lakon
lakkokenraalina, alan jo epäillä, että hän
on pikkuisen jäävi jopa käymään
tätä keskustelua.
Keskustelu päättyy.