1) Hallituksen esitys laeiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta
jatkui
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vieraat, kansalaiset, kollegat! Luin tänä aamuna
tullessani Juha Siltalan "Suomalaista ahdistusta" junassa. Juha
Siltala ei kyllä aikoinaan 93, kun kyseinen kirja on ilmestynyt,
omistanut sitä tälle prosessille, mikä on
eräitten kymmenientuhansien, ehkä satojentuhansien
suomalaisten kodeissa jatkunut näihin päiviin
asti. Tämä laki nimittäin kaiken kaikkiaan
on lopultakin erittäin tärkeä, mutta
tässä on muutama heikko kohta, joihin palaan hetken
päästä.
Sillä tosiaan minut valittiin 13 vuotta sitten tänne,
ja tämä asia oli silloin aktuelli. Sitä ennen olin
ollut Etelä-Pohjanmaalla pappien kanssa psykologina kriisiryhmässä,
kun ihmiset alkoivat voida huonosti ja tekivät sitten omia
ratkaisujaan. Kyse oli siis todellisesta suomalaisesta ahdistuksesta,
jota jostain käsittämättömästä syystä on
jatkettu näihin päiviin asti. Esimerkiksi kun on
seurannut Itsevaltiaita, kun siellä parikin valtiovarainministeriä on
seikkaillut — kaikki kunnia valtiovarainministereille — niin
en mistään löytänyt Itsevaltiaista
jaksoa, missä olisi käsitelty sitä, kun
Suvi-Anne Siimes aikoinaan lahjoitti nämä suomalaisten
velat Aktiv Hansalle, tanskalais-norjalaiselle pankille, 5 prosentin
hinnasta. 5 prosentilla myytiin nämä niin sanotut
roskalainat ulos tästä maasta ja saatiin suomalaiset,
kaivettiin sitten lopulta teidän tätinne ja mummonne
ja anoppinne ja kaikki tuolta eri paikoista vielä maksamaan
kymmeniksi vuosiksi tätä velkaa, jonka aiheutti
aikoinaan suomalaisen, voisiko sanoa, herruuden mahtinäytös,
koska kyseessä oli aikoinaan todella suuri rahansiirto.
Muistan, kun tulin tänne sinä päivänä.
Aikoinaan tuijotin Iiro Viinasta ja Esko Ahoa vuoron perään
ja luin runokirjastani Helkavirsiä 3 runoa Raha-Ruotus — Ruotushan
tarkoittaa meidän Kalevalan kielellä Herodesta — ja
luin tämmöistä säkeistöä kuin
asui ahnas ansassansa, raha rampa, rujo Ruotus. Luin kyseisen runon
sitten kokonaan siinä innostuneena, että ehkä joku
kokisi omassatunnossaan lopultakin jotain ja alkaisi hoitaa tätä asiaa.
Nyt tässä on mennyt sitten 15 vuotta ja laki
tulossa, jonka heikkoja kohtia voi heti luetella ne, mistä täällä ansiokkaasti
pari edustajaa, ed. Pulliainen ja ed. Kankaanniemi, ovat kanssa
puhuneet, että kun tämä laki tulee, niin
vielä tulee kolmen vuoden karenssi luottotietojen osalta.
Vaikka sinä maksaisit tämän tai sinut
armahdettaisiin tai mitä tahansa, niin kolme vuotta sinun
luottotietosi ovat vielä tuolla niin, että ei
löydy mitään kortteja eikä mitään
muuta. Oikeusministeri Brax sitä viimeksi perjantaina vähän
ehti selittää, minkä takia. Kun on niin
vähän hommia tai ei hommia, kun on kaikkia muitakin
hommia ja vähän henkilökuntaa ja virkamiehiä Suomessa, niin
ei ole vielä ehditty hoitaa tätä tämmöistä asiaa.
Samaten tässä A-zoom näytti ohjelman,
jossa on kirjoitettu lopultakin uuteen Huutomerkki-sarjaan, Saarikoski
oli juontajana siinä, ohjelman, jossa todistettiin selkeästi
se, mikä lain heikkous tässä on myös,
että nämä, jotka ovat velkasaneerauksessa
tämän suhteen, arvoisa puhemies, eivät
armahdu ollenkaan niin helposti eivätkä oikeastaan
ollenkaan verrattuna niihin, jotka eivät ole tehneet minkäänlaisia
sopimuksia eivätkä maksaneet velkojaan ollenkaan.
Eli aika ihmeellistä lakia me olemme tekemässä.
Minäkin olen kirjoittanut osan tästä puheesta
reseptin taakse, niin kuin huomaatte. Aika ihmeellistä versiota
tästä nyt on sitten tulossa, että vaikkakin siis
asia on erittäin tärkeä ja todellakin
on aika, niin silti tämä, mitä Suomessa
on tapahtunut tässä 15 vuoden aikana, on anteeksiantamatonta. Minä koen
kyllä tämän jotenkin huonoimpana suomalaisena
lainkäytäntönä ja sen asian
hoitamisena, mikä saattoi kymmenettuhannet ihmiset perheineen,
sadattuhannet, tähän kierteeseen.
Täällä puhutaan useasti vähän
hurskastellenkin harmaasta taloudesta. Todellisuudessa, kun kiertää kirpputoreja
ja muita vastaavia, second hand -shoppeja ja muita Suomessa, niin
voi puhua siitä, että on olemassa onneksi kirjavaa
taloutta, semmoista taloutta, jossa ihmiset eivät
ole ihan masentuneet, vaan ovat pystyneet vieläkin luottotietojensa
mentyä tekemään sentään
jotain tämän kaiken mustan talouden jälkeen.
Minä todella toivon, että nämä ihmiset
eivät ole kokonaan menetettyjä. Etelä-Pohjanmaallakin
olin yrittäjä kymmenisen vuotta, läänintaiteilijan
ja muissa hommissa, vastaanottoa ja sen kaltaista. Siellä jos
missä tämmöinen pienyrittäjyys
on kunniassaan. Oikeastaan kaikki sen kaltainen kirjava talous,
vähän toisenlainen talous siinä velkakierteessä,
joka siis ei ole vieläkään monelta loppunut,
oli ainoa pelastuskeino, ainoa itsetunnon ja itsekunnioituksen säilyttämiskeino,
ja siis nyt ollaan lopultakin tällä lainsäädännöllä tätä kierrettä lopettamassa.
Tosiaan vielä kerran minä sanon sen, että ajatelkaa,
että tässä laissa on semmoinen pykälä, että kun
600 miljoonalla markalla eli laskupäällä 100
miljoonaa euroa, myytiin 100 miljoonalla eurolla eli 5 prosentilla
koko tämä teidän velkapottinne tuonne
Tanskan, Norjan maille, niin se oli euroissa jotain 2,5 miljardia.
Sitä nyt on karhuttu sitten teiltä koko ajan säälimättömästi.
Tähän liittyi semmoinen sopimus, että valtio
ei saisi periaatteessa armahtaa nyt näitä velallisia.
Jos valtio armahtaa, niin kuin tässä laissa tapahtuu, niin
valtio joutuu maksamaan korvauksia tälle yhdelle Aktiv
Hansa -pankille siitä, että maksaa näitten
velallisten puolesta, jotka on saatu koukkuun, tämän
velan pois. Siis käsittämättömän huono,
kummallinen lainsäädäntö, todella
ihmisarvoa loukkaava ollut tämän asian suhteen.
On todella aika korjata tämä ja todella vaadin
sitä oikeusministeri Braxilta, että nyt ei auta
jotkut puheet, että on joitain tärkeämpiäkin
asioita, kun jotkut tuolla ryöstelevät luottokorteilla
niin paljon, että ei ehdi tätäkään
lakia hoitaa, vaan tämä on hoidettava kuntoon
mahdollisimman nopeasti kaikkien niitten kohdalla, jotka armahdetaan,
ja toivottavasti kaikki armahdetaan ja mahdollisimman pian. Kiitos
kuitenkin hyvästä yrityksestä!
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tämän
lain voimaantulemisen myötä kymmenettuhannet lama-aikana
velkaantuneet vapautuvat veloistaan ainakin osittain ja pääsevät
taas normaalin työ- ja yhteiskuntaelämän
syrjään kiinni. Moni lama-ajan velallinen on entinen
yrittäjä, jonka velat liittyvät yrityksen
takuujärjestelyihin ja joka ei omalla huolimattomalla taloudenhoidollaan
ole ollut velkaantumistaan aiheuttamassa. On enemmän kuin
kohtuullista, että nämä ihmiset saavat
uuden mahdollisuuden.
Viime marraskuussa voimaan tulleen luottotietolain mukaan maksuhäiriömerkinnät
näistä nyt vanhentuvista veloista jäävät
kuitenkin voimaan vielä vuosikausiksi, vaikka velka on
lopullisesti poistunut. 15 vuotta kestäneen velkasuhteen
aikana velalliselle ehtii kertyä monta luottotietomerkintää,
joilla ei välttämättä ole mitään
tekemistä sen kanssa, miten velallinen on talouttaan hoitanut,
vaan jotka johtuvat ulosottoteknisistä syistä.
Tässä on selkeä epäkohta, johon tulee
puuttua. Monella velkaisista, entisillä yrittäjillä olisi
varmasti halukkuutta uuteen yritystoimintaan, mutta maksuhäiriömerkintä tekee
uuden yritystoiminnan aloittamisen hyvin hankalaksi. Ei ole järkeä seisottaa
näitä ihmisiä avustusluukulla kolmea
vuotta eteenpäin. Toivonkin, että hallitus puuttuu
tähän epäkohtaan mahdollisimman pikaisesti
samassa yhteydessä, kun pikaluottoasiaan puututaan, mistä ministeri
Brax viime istunnossa puhui.
Nyt veloistaan vapautuvista lama-ajan velallisista moni on ollut
työmarkkinoiden ulkopuolella monta vuotta. Tämä tarkoittaa,
että nykyisessä nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa
heidän ammatti- ja tietotaitonsa ovat monelta osin vanhentuneet.
Kuitenkin on oletettavaa, että moni velallinen on halukas
työllistymään ja tulemaan jälleen
aktiiviseksi kansalaiseksi. Tähän he tarvitsevat
kuitenkin erityistukea, jota on heille osoitettava. On myös
huomattava, että kyse on todellakin suuresta joukosta ihmisiä,
kymmenistätuhansista. Tähän asiaan toivoakseni
työ- ja elinkeinoministeriössä tullaan
kiinnittämään vakavaa huomiota.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On tärkeätä, että voidaan
pankkikriisin jälkeisten velallisten asemaa helpottaa.
Tässä yhteydessä, herra puhemies, on
kuitenkin syytä puuttua muutamaan periaatteelliseen asiaan
ja myöskin asiaan, joka kansallisen edun ja minun mielestäni
myöskin kansalaisten oikeustajun takia olisi syytä perusteellisesti
käydä läpi.
Meillähän on hyvin voimakkaasti ollut tämmöinen
velkojan näkökohta, jossa yhteydessä nimenomaan
pankkikriisissä syyttään velkaantuneet
ovat jääneet heikommalle ja muun muassa ulosottolain
muuttaminen on edennyt erittäin hitaasti siltä osin,
että voitaisiin toimia sillä tavalla, että täytäntöönpanotoimenpiteitä ei
jatkettaisi tietyn vuosimäärän yli. Tein
itse 1998 ja 1999 valtiopäivillä ulosottolain
3 luvun muuttamisesta lakialoitteet, ja on ehkä hyvä muistaa,
mikä se tilanne 90-luvun lopussa oli täällä eduskuntakeskustelussa.
Silloinhan me pyrimme täältä eduskunnasta
lisäämään paineita hallituksiin,
jotta velkajärjestelyjä parannettaisiin ja tätä elinikäistä velkavankeutta
voitaisiin lyhentää.
Velkajärjestelyssä oli esimerkiksi 90-luvun lopussa
noin 55 000 henkilöä ja maksuohjelmia oli
vahvistettu silloin 40 000. Mittasuhteet on syytä muistuttaa
mieleen. Joka sadas suomalainen oli hakenut velkajärjestelyä,
ja jos ajattelee perheenjäseniä mukaan tähän
lukuun, niin kyllä me voimme puhua vakavasta kansallisesta
katastrofista, inhimillisestä ennen kaikkea niitten ihmisten
ja heidän perheenjäsentensä osalta, jotka
tähän elinikäiseen velkavankeuteen olivat
joutuneet. Kyseessä oli joka 50:s suomalainen, reilu 2
prosenttia väestöstä oli suoranaisesti
lain piirissä.
Pahintahan tässä on ollut se, että meillä ei mahdollistettu
velkojen anteeksiantoa niiden henkilöiden osalta, jotka
joutuivat ilman omaa syytään pankkien, ulkomaisten
luottojen, devalvaation ym. seurauksena yrittämisessään
ja henkilökohtaisessa elämässään
todella elinikäisen velkavankeuden piiriin. Meillä ei
vastaavanlaisia rangaistuksia rikoslakikaan tunne, mihin nämä ihmiset
ilman omaa syytään ajettiin ylivoimaisten velkojen
edessä käytännössä ilman
mahdollisuutta päästä asiallisiin velkajärjestelyihin. Mielestäni
olisi ehdottomasti pitänyt olla järjestelyt, joissa
10 vuoden jälkeen olisi tältä osin velkojen
anteeksianto suoritettu.
Ylivelkaantuneiden joukossa on varmasti ollut rikollisenkin
toiminnan perusteella vahingonkorvausvastuun johdosta velkaantuneita,
samoin kevytmielisesti velkaa ottaneita, mutta kuitenkin koko elämän
kestävä velkavankeus, elinikäinen sellainen
ulosottotuomioiden, luottohäiriöiden rekisteröinnistä aiheutuvien
vaikeuksien ja mahdollisesti rikosoikeudellisten tuomioiden lisäksi on
ollut kohtuuton inhimillinen seuraamus.
Yhteiskunnan kannalta on nimenomaan ollut perusteltua ja olisi
pitänyt paljon nopeammin, niin kuin aikoinaan 90-luvun
lopun omien lakialoitteitteni kautta esitin, mahdollistaa
näille ihmisille normaali elämä ja toisaalta
veronmaksun alkaminen. Oli paljon henkilöitä,
joilla oli tärkeätä yrittäjäosaamista
ja jotka työnnettiin todella suomalaisen yhteiskunnan työllistämisen
ja elinkeinoelämän ulkopuolelle. Sillä olisi
estetty myös syrjäytyneisyyttä sekä harmaata
työntekoa. Ulosotto 2000 -toimikunta tammikuussa 1998 loi
paineita myöskin näihin järjestelyihin, ulosottoperusteiden
vanhentumisaikaan ja toisaalta sitten suurien velkojen ja velkojen
syntyolosuhteiden ym. sovitteluun.
On tärkeää, että nämä korjaukset
nyt tulevat, mutta, herra puhemies, mielestäni on paljon
selvittämätöntä 90-luvun alun
niin poliittisissa kuin talouspoliittisissa ratkaisuissa. Myöskin
pankkien toiminnan osalta Suomessa tehtiin uskomaton omaisuuden
uudelleenjärjestely. Pankkien avoimeen piikkiin kaadettiin
jopa terveitä yrityksiä veronmaksajien maksettavaksi.
Tätä toimintaa ei ole läpivalaistu ja
avoimesti käyty koskaan läpi.
Muistan, että me sosialidemokraatit esitimme silloin
pankkikriisin kärjistyessä, että yhteiskunnan
pitää tulla mukaan pelastamaan velallisia, mutta
niin, että myös pankkeja tuettaessa tuetaan vastikkeellisesti
eli pankkien osakkeita otetaan yhteiskunnalle, jotta voidaan sitten
veronmaksajienkin edun mukaisesti myöhemmin vaikka sillä tavalla
maksaa ne kustannukset. Näin Norjassa muun muassa meneteltiin.
Mielestäni meillä on Ahon hallituksen aikaisista
poliittisista ja taloudellisista ratkaisuista todella totuuskomission paikka.
Tämä on ollut peruuttamaton, vakava tapahtumasarja
monien inhimillisten, traagisten seurausten, mutta myös
koko taloutemme ja yhteiskuntamme kannalta. Onhan tätä 90-luvun
alkua koko talouden ja suomalaisen yhteiskunnan osalta verrattu
vaikutuksiltaan 1860-luvun lopun suuriin nälkävuosiin.
Se koetteli suomalaista yhteiskuntaa yhtä vakavasti, ja
sen jäljet näkyvät tänä päivänäkin
syrjäytyneisyytenä ja myöskin monien
lapsiperheiden ja monien inhimillisten seuraamusten osalta.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minulla ei ole mitään sitä vastaan,
että selvitetään Ahon hallituksen toimenpiteet,
mutta mielestäni kyllä pitää mennä 80-luvun
puolelle ja katsoa, minkälaisia talouspoliittisia ja muita
päätöksiä tehtiin 86 keväästä lähtien
erityisesti. Sieltä varmaan löytyy kyllä sellaisia
toimenpiteitä, jotka eivät välttämättä ole kunniaksi
kenellekään.
Ed. Rajamäki pohti 90-luvun loppupuolen toimenpiteitten
osalta asioita myös, ja täytyy sanoa, että silloin
olisi pitänyt, kun talous lähti voimakkaaseen
kasvuun, nämä ylivelkaiset vapauttaa yrittäjiksi
tekemään työtä, maksamaan veroja, hoitamaan
asiansa, mutta sitä ei Lipposen hallitusten aikana tehty
ja on todella häpeällistä, että nyt
2008 keväällä vielä puidaan
näitä asioita, jotka ovat jo 15 vuoden takaa ja
ylikin, 20 vuoden takaa, juontuneita. Ja nyt tähän
jää vielä todella se luottotietolain
epäkohta, jota kyllä kiiruhdan korjaamaan vielä tässäkin
yhteydessä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Rajamäen puheenvuoroon
voi yhtyä monelta osin. Silloin tehtiin monta virhettä pankkikriisin osalta.
Silloinhan lähdettiin pelastamaan pankit ja ihmiset jätettiin
sitten pulaan. Toinen virhe on sitten tämä, kun
nämä velat myytiin 5 prosentilla ulkolaiselle
perintäyhtiölle. Siinäkinhän
tapahtui sillä tavalla, että annettiin — miksi
ei tarjottu enstäinkin sitä mahdollisuutta niille
ihmisille, jotka olisivat halunneet tämmöisen
velkajärjestelyn tai mikä se maksuohjelma olisikaan
ollut, ja sitten niillä lopuilla olisi tehty mitä hyvänsä — mutta
missään tapauksessa niitä ei olisi ulos
pitänyt antaa, koska tässä tuli se sidos,
jotta sitten valtio maksaa myöhemmin, jos lakia muutetaan. Tämä juttu
on virheitä täynnä.
Nyt tietysti tässä on tultu pikkuisen liian
hitaasti, mutta kuitenkin tultu parempaan suuntaan. Muistan ne 95
vuoden ajat, kun täällä ed. Kankaanniemen
kanssa puhuimme monesti salissa siitä, että eikö jonkinlaista
anteeksiantoa voisi olla olemassa. Silloin tämä maksumoraalikysymys
oli kaikkein tärkeimpänä ja se, jotta kärsii
koko maksumoraali. Nyt sitten tavallaan tämän
pitkän tien tuloksena on ymmärretty se, jotta
ne asettavat niitä arvoja vastakkain: se maksumoraali ja
sitten näiden ihmisten tuhoutuminen ja se työpanos
ja henkinen panos, mitä nämä ihmiset,
jotka elinikäiseen velkavankeuteen nyt joutuvat, olisivat
antaneet tälle yhteiskunnalle. Onneksi tässä on
nyt päästy eteenpäin. Kyllä ministeri
Luhtaselle pitää nostaa hattua, kun hän viime
töinään teki itse tämän
isomman paketin, ja tässä nyt ollaan korjaamassa
tätä. En tiedä, mitä nyt olisi
tapahtunut, jos ei viime hallituskauden lopulla olisi tämmöistä vapautuspäätöstä tullut,
olisiko se nyt joutunut näihin saumoihin vai ei — en
tiedä.
Mutta sitten tässä on ongelmana, niin kuin joissakin
puheenvuoroissa on aikaisemmin tullut esille, tämä kolmen
vuoden luottotietohäiriömerkintä. Minusta,
kun 15 vuotta on jo ollut ja killunut siellä köyden
päässä, eikö pitäisi
vihonviimein katkaista se ja sanoa, jotta hei, nyt teillä on vapaa
mahdollisuus lähteä tekemään
puhtaalta pöydältä asioita, koska tämä tulee
rajoittamaan niiden ihmisten elämää ja
yrittämistä, tekemistä vielä kolme
vuotta, koska tämmöinen luottotieto, kun on olemassa,
tai häiriömerkintä, niin Anttilan pakettikaan
ei tule, jos tilaa, — tai mitä nyt niitä Elloksia
ja postimyyntiliikkeitä onkin — koska katsotaan,
jotta on tämmöinen merkintä olemassa,
niin kaikki asiat pitää käteisellä maksaa.
Sen takia tässä odottaisi nyt, jotta ministeri ryhtyisi
toimenpiteisiin, jotta tähän mahdollisimman nopeasti
tulee tältä osin korjaus ja tämä tehtäisiin.
Sitten tässä pitäisi katsoa nämä vanhat
velat, jotka ovat niitä pankkikriisin aikaisia velkoja
ja kurjimuksia, ja sitten nämä uudet, mitä tapahtui, näitä kohdeltaisiin
vähän eri tavalla, ja nyt katsoa näiden
osalta nimenomaan se ratkaisu, miten tämä viimeinen
helpotus siinä tehdään. Mutta se ei vielä riitä.
Nimittäin kun miettii niitä yrittäjiä ja
henkilöitä, ovatpa ne yksityishenkilöitä tai
yrityksiä ja yrittäjiä, niin se 15 vuoden,
tai mikä se onkin, tämmöinen pitkä velkavankeus — kaikki menee
ulosottoon, kaikki on ränsistynyt kotona, ei saa uusia
tekohampaita tai vielä vähemmän joitain
parempia hammaslääkärin tekemiä hampaita — on
henkisesti nämä ihmiset masentanut ja vienyt siihen
tilaan, jotta siihen pitää kyllä saada
myös yhteiskunnalta toisenlaisia apuja. Siellä on
katkeruutta, siellä on semmoista vihaa yhteiskuntaa kohti,
kostohaluja ja vaatimuksia, miten kaikki pitää korvata.
Olen sattunut nimittäin tämmöisiin
henkilöihin, ja minusta nyt pitäisi miettiä,
millä tavalla niille saadaan ajoksi, jotta se häviää pois,
koska se vaatii tiettyä anteeksiantoa, koska yhteiskunta ei
heille pysty korvaamaan niitä vahinkoja. Monet syyttävät,
että tämä on yhteiskunnan vika, tässä on
tehty virheratkaisuita. Tällä yllytettiin vahvan
markan politiikassa ottamaan valuuttaluottoja ja siinä tuli
tehtyä virhe. Elikkä yhteiskunnan tämmöinen
poliittinen koneisto on mukana siinä. Silloin sen vihan
ymmärtää, miksi se on olemassa, mutta
sehän pitäisi saada purkaa, koska muuten siitä vihasta
ei synny kyllä tervettä yritystä eikä tämmöistä hyvää henkeä.
Silloin vaatii sen anteeksiannon ja semmoisen projektin, jotta millä tavalla
nämä ihmiset saadaan sillä pelastettua
ja tekemään töitä yhteiskunnan
eteen. Sen takia sen polun rakentaminen minusta on tärkeää ja
siihen pitäisi luoda ympäri Suomea semmoisia — projekti-sana
on vähän niin kuin kirosana joskus, mutta kuitenkin — projekteja,
millä saadaan nämä ihmiset tavoitettua,
millä tavallaan luodaan sitä polkua, millä tavalla
saadaan se tajuamaan, jotta niitä menneitä ei
saa millään pakitettua takaisin; ne ajat ovat
olleet ja menneet, vaan nyt katsotaan eteenpäin tulevaisuuteen.
Siinä tarvitaan tämän velan vanhenemissäännön
poistaminen, mutta tarvitaan sitten näitä henkisiä panoksia
ja auttamista. Siinä työssä minä uskon,
että työhallinto pystyy olemaan mukana, siinä pystyy
olemaan kunnissa sosiaalitoimi mukana, ja odotan kyllä,
että myös kirkko pystyy siinä tekemään
oman osansa, tai sillä tavalla, että sieltä löytyy
myös semmoista henkistä osaamista, jolla pystytään
saamaan se tasapaino niille ihmisille aikaan. Sen lisäksi
tarvitaan myös luottolaitoksilta tämmöistä,
onko se hyväsydämisyyttä siinä,
kun kaikki on mennyt, niin ei ihan niin tiukalla pidetä,
kun kuitenkin se luottotieto kun häviää sieltä näkyvistä ja
tunnetaan jollakin paikkakunnalla, niin ei tarvitse muuttaa toiselle
paikkakunnalle sen takia, jotta on ollut joskus epäonnistunut
ihminen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain muuttaminen tulee enemmän kuin tarpeeseen. Niin kuin
täällä on todettu, 15 vuotta siihen on mennyt,
ja nyt palautetaan sitten kansalaisoikeudet näille ihmisille.
Siellä on myös henkinen hätä ja
muu, jota ei voi palauttaa millään maineenpalautuksella,
ja perheitä on mennyt ja näin.
Täällä ed. Pertti Virtanen muisteli
syitä, mitkä johtivat tähän,
että tuli näitä velallisia. Hän
ei vaan muistellut tarpeeksi kauaksi; kyllähän
tässä on kyseessä Ahon hallituksen sotkujen
selvitys, ja niitä sotkuja vielä käydään.
Voi sanoa, että nämä velkavankeudessa
olevat ihmiset ovat tämän silloisen hallituksen
kovan rahan politiikan uhreja. Silloin ei devalvoitu tarpeeksi ajoissa vaan
vedätettiin kovan markan politiikkaa, ja silloin meni vähintään
50 000 yritystä nurin ja 700 000—800 000
työtöntä tuli. Sitten avattiin tämä surullisen
kuuluisa piikki, mihinkä pankit pystyivät, roskapankkeihin,
kaatamaan yrityksiä. Vieläkin tulee sähköpostia,
jossa varsinkin pienyrittäjät kertovat, että heillä oli
aivan normaali yrittäjäriski ja normaalit velat
ja he olisivat selvinneet siitä, mutta kun oli piikki auki,
niin sinne surutta kaadettiin. Silloin he, jotka olivat sitä piikkiä aukaisemassa,
olisivat voineet hieman rajata paremmin, ettei se nyt ihan olisi
ollut semmoinen automaatti kuin se oli.
Lipposen hallitusta tässä syytetään.
Varmaan siellä on syytäkin syytellä monessa
asiassa. Silloin ryhtyi ykköshallitus tätä konkurssipesää selvittämään
ja silloin ikäviäkin päätöksiä joutui
tekemään. Joitakin päätöksiä olisi
voinut jättää tekemättä,
muun muassa kansaneläkkeen pohjaosan leikkauksen. Siinä mentiin
nyt kyllä hyvin pienituloisten ihmisten etuja leikkaamaan
ja monia muitakin. Mutta hallitus joutui tekemään
ikäviä päätöksiä,
kun maa oli lähes konkurssitilassa.
Nyt kun tämä lakiesitys täällä on,
niin se tulee enemmän kuin tarpeeseen. Palautetaan näille
ihmisille nyt, niin kuin sanoin, kansalaisoikeudet, ja heillä on
mahdollisuus tulla työelämään
mukaan ja päästä yrittämään.
En puolusta tätä lainojen myyntiä ulkomaille.
Se oli virhepäätös, ja siellä on
markkinavoimat, joissa ei ole kuin taskulaskin aivojen tilalla.
Ei siellä tunteella pelata eikä katsota, miten
se ihminen henkilökohtaisesti selviää.
Tämä olisi pitänyt tulla vaan paljon
aikaisemminkin, ja samoiten, kun tiedettiin, että lainat ovat
ulkomaisessa perinnässä, niin silloin, kun huomattiin,
että se virhe oli, niin silloin tämä olisi
pitänyt tänne tuoda, niin kuin se nyt tuotiin
ja nyt päästetään nämä.
Ja valtion olisi pitänyt maksaa eikä maksattaa
yksittäisillä yrittäjillä ja
perheillä, puhumattakaan, että tämän
päivän pitkäaikaistyöttömyys
edelleenkin kumpuaa sieltä. Ne ovat lamanaikaisia, jotka
vielä ovat työttömänä tuolla
kortistossa, jotka eivät kelpaa työnantajille,
vaikka siellä on rahaakin eväänä,
kun menee töitä kyselemään.
Heidätkin pitäisi myös laskea eläkkeelle
sieltä eikä roikottaa siellä niin kuin hirressä näitä ihmisiä.
Tämmöinen kunniavelka, niin kuin sotaveteraaneille,
näillekin ihmisille pitäisi maksaa — maksoi
sitten mitä maksoi.
Arja Karhuvaara /kok:
Herra puhemies! Käsittelyssä olevan velka-anomuksen
olisi todellakin toivonut tulevan voimaan nykyistä ehdotusta selvästi
laajemmin ja aiemmin. Käsittelyssä oleva lakimuutos
on hyvä alku, mutta koskee todellakin vaan noin yhtä kymmenesosaa
todellisessa velkaorjuudessa elävistä. Tämä on
törkeää edelleen niiden kohdalla, joiden
ulosottotuomiota jopa tahallaan viivytettiin vakuutusyhtiöiden
ja pankinjohtajien sekä poliitikkojen yhteistyöllä. Myös
luottotietojen säilyttäminen velan maksamisen
jälkeen sotii oikeustajua vastaan.
Osa mainitsemistani aktivisteista elelee tänä päivänäkin
huolta vailla hyvällä eläkkeellä tai edelleen
työelämässä. Vastaavasti osa
velallisista on jopa oman käden kautta siirtynyt ikuisille laitumille
tai antanut periksi loppuelämän köyhyydelle.
Kuten aiemmin ed. Kangas täällä mainitsi, kaiveltaessa
eri sotien syyllisyyksiä Suomessa, tulisi 80—90-luvun
pankkikriisin todelliset syylliset ja kabinettisopimukset myöskin
julkistaa. Tällöin järjestelmällisesti
suunniteltiin kuitenkin yritysrahoitustemppuja.
Lisäksi, koska esimerkiksi seurakuntien, marttajärjestön
ja kuntien velkaneuvonnat ovat aivan tukossa tänä päivänä lisääntyvien
yksinhuoltajien ja nuorten ylivelkaantumisen takia, olisi suotavaa,
että olisi mahdollisuus jatkossa myöskin rahallisesti
lisätä kuntien velkaneuvontaresursseja, jotta
nämä asiat voitaisiin ennalta ehkäistä tämän
päivän Suomessa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että pidän
ja lakivaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Periaatekeskustelu, jota tänäänkin
täällä on vielä käyty,
on oikeastaan käyty jo velkajärjestelylakia
ja velkojen vanhentumista koskevaa lakia säädettäessä.
Tämä laki täydentää näitä lakeja
siltä osin kuin niissä on havaittu aukkoja.
Ulosottokaaren säätämisen jälkeen
ilmeni kuitenkin, että uusien vanhentumissäännösten
suhde velkajärjestelyyn ja vapaaehtoisiin velkasovintoihin
eräiltä osin jäi epäselväksi,
ja tämän lainmuutoksen johdosta nämä epäselvyydet
poistuvat. Selvyyden vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että velallisella
on oikeus hakea maksuohjelman raukeamista vain maksuohjelman kestoaikana. Tämä parantaa
myös velkojan suojaa. Kuitenkin on kysymys aika monimutkaisesta
lainsäädännöstä, eikä ole
ongelmatonta tavallisen kansalaisen ymmärtää,
mitä nämä lainmuutokset velkajärjestelylaissa
sekä velan vanhentumisesta annetussa laissa käytännössä tarkoittavat
ja mitä ne merkitsevät yksittäisen velallisen
tai velkojan kohdalla.
Tämän johdosta, arvoisa puhemies, haluan tuoda
esiin lakivaliokunnassa vielä mietinnön antamisen
jälkeen esiin tulleen näkemyksen, että olisi
toivottavaa, että oikeusministeriö tiedottaisi näistä uusista
säännöistä kansantajuisia esimerkkitapauksia
käyttäen niin velallisen kuin velkojan ja takaajankin
näkökulmasta.
Haluan myös viitata lakivaliokunnan aikaisempaan mietintöön
koskien hallituksen esitystä ulosottokaareksi. Siinä valiokunta
totesi seuraavasti: "Valiokunta pitää tärkeänä,
että oikeusministeriö tiedottaa tehokkaasti uusista vanhentumissäännöksistä ja
niiden vaikutuksista velkojien, velallisten ja takaajien asemaan. Tiedotuksessa
on tarkoituksenmukaista käyttää useita
tiedonvälityskanavia, verkkotiedotus mukaan luettuna, ja
siinä on syytä erityisesti tavoitella selkeyttä ja
kansantajuisuutta. Uusien säännösten
ymmärtämistä voi pyrkiä helpottamaan mm.
esimerkkitapausten avulla." Näin, arvoisa puhemies, tulisi
menetellä tämänkin lainmuutoksen kohdalla.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Katajan huomio on ihan oikea, että tällaista
tiedotustoimintaa tarvitaan vaikeissa lainsäädäntömuutoksissa,
mutta tässä tapauksessa tarvittaisiin vielä syvemmälle menevää neuvontaa.
Ajatellaan vaikkapa näitä velkajärjestelyn
kohteena olevia, joiden maksuohjelmaa on vuosi, pari jäljellä.
Se on aika tarkan laskennan paikka, kannattaako hakea raukeamaan
se loppu maksuohjelma vai ei. Jos se on kohtalaisen pieni kuukausisumma,
joka siitä maksetaan, niin kuinka paljon kuluja aiheutuu sitten
siitä raukeamiskäsittelystä tuomioistuimessa
ja mikä sen päättyvän 15 vuoden
takarajan saavuttavan velan osuus koko siitä velkamassasta
on, sekin vaikuttaa siihen. Aika vaikeita neuvonta- ja laskentatilanteita
siinä on. Mutta joka tapauksessa koko oikeuslaitoksen ja
oikeusaputoiminnan kapasiteetin pitäisi olla käytössä, kun
tällaista neuvontaa ja tiedottamista viedään yksilötasolla
pidemmällekin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen, että nyt
käsittelyssä olevia lakeja ollaan uudistamassa.
On jo korkea aika saada helpotusta käytäntöön,
joka on ollut armoton velkaantuneita ihmisiä kohtaan. Meillä Suomessa
on ollut lukemattomia järkyttäviä tapauksia,
joissa ihmiset ovat joutuneet elämään vuosikaudet
köyhyydessä sen vuoksi, että ovat erehtyneet
hyväuskoisuudessaan takaamaan muiden henkilöiden
suuria lainoja. Nämä tapaukset ovat aiheuttaneet
velkaantumisen uhreille ja heidän perheilleen suurta kärsimystä ja
katkeruutta. Monet ovat masentuneet ja jopa päätyneet
itsemurhaan, kun muuta ulospääsyä tukalasta
tilanteesta ei ole tuntunut olevan.
Arvoisa puhemies! Pankkien toimintaa voi vain ihmetellä,
kun ne ovat hyväksyneet takaajiksi jopa täysin
varattomia opiskelijoita, mutta jotain vikaa on kyllä yhteiskunnassa
ja koulutusjärjestelmässäkin, kun nuoret
ihmiset näyttävät olleen täysin
tietämättömiä takaamiseen liittyvistä taloudellisista
riskeistä. Yhtä kaikki, mielestäni on
hyvä, että tämän uudistuksen
kautta saamme omalta osaltaan parannusta joittenkin velkavankeudessa
kärsineiden elämään ja he pääsevät vihdoinkin
kiinni normaaliin elämään. Sen he ovat
ansainneet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli varsin odotettavaa, että tästä vaikeasta
asiasta syntyy keskustelua, ja se on mielestäni myöskin
sen väärtti. On syytä vielä palauttaa
mieliin, mitä valintoja silloin 1990-luvun alkupuolella, aikana,
jota lama-ajaksi olemme tottuneet kutsumaan, itse asiassa tapahtui.
Silloin yhteiskunnassa tehtiin erittäin selviä arvovalintoja
aivan selvästi, kun oli kysymys pankkeihin varojaan tallettaneista
ja toisaalta sieltä lainaa ottaneista. Talletussuojaperiaatteella
suojeltiin niitä, jotka olivat tallettaneet varojaan pankkiin,
ja sitten vähemmälle huomiolle jäivät
velalliset. Tämä oli hyvin selvä jako.
Toisaalta haluttiin suojella pankkijärjestelmää sen
sijaan, että olisi menetelty sillä tavalla kuin
vastaavassa tilanteessa meneteltiin Yhdysvalloissa, siis siinä markkinatalouden
emämaassa, jos näin uskalletaan sanoa. Siellä annettiin
250 säästöpankin mennä konkurssiin 1990-luvun
alkupuolella, meillä ei vaan pankkeja suojeltu, ajettiin
kyllä alas, mutta suojeltiin itse pankkilaitos.
Jos arvioidaan sitten yksittäisiä toimenpiteitä, niin
ratkaisevaksi silloin muodostui lokakuu vuonna 1993. Silloin pääministeri
Esko Ahon johdolla tehtiin se lainsäädäntö,
jossa silloinen ministeri, nykyinen ed. Kankaanniemi oli mukana.
Kun olen sen lain monta kertaa jälkeenpäin lukenut,
Arsenalin tarkastuksen yhteydessä luonnollisesti, niin
täytyy sanoa, että niillä ehdoilla, joilla
silloinen hallitus toimi, se oli muutamassa päivässä tehdyksi
laiksi erittäin hyvin tehty laki. Siitä ei pääse
mihinkään. Mutta se, mikä oli koko järjestelmässä se
suuri heikko kohta, oli se, että nämä säästöpankkien
velalliset eräällä tavalla unohdettiin
aika pitkäksi ajaksi. Kun asia oli osoittautunut sellaiseksi,
että ei ole mitään, mitä ulosmitata,
luotiin omalla käyttäytymisellä sellainen
tilanne Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenalin puitteissa myöskin,
että ei ole oltu millään tavalla yhteydessä näihin
velallisiin, joista sitten tuli ylivelkaantuneita, joista nyt tänä päivänä on
nimenomaan kysymys. Tämä oli se suuri virhe. Se johti,
vielä toistan sen kerran, harhaiseen kuvaan tilanteesta.
Se johti harhaiseen kuvaan siitä, että on saanut
eräällä tavalla velka-armahduksen osakseen.
Sitten oli valtava yllätys, kun Aktiv Hansalle olikin
nämä perittävät myyty ja sillä tavalla
kuin täällä on käynyt ilmi.
Siitä on julkisuudessakin kuulemma käsitelty sitä osiota,
minkälaiset nämä ehdot olivat, siis valtio
suhteessa Aktiv Hansaan. Niissähän oli niin sanotun
liikesalaisuuden piiriin kuuluvia ehtoja, jotka mahdollistivat sen, että valtio
joutuu vielä omalta osaltaan maksamaan Aktiv Hansalle,
jos jotakin liikahtaa jollakin tavalla. Se johti silloin tällaiseen
jälkioperointiin, elikkä Aktiv Hansan lopullisesti
maksama rahamäärä tästä potista
pieneni hyvin selvästi siitä 600 miljoonasta markasta.
Elikkä tämä on surullinen jakso Suomen
historiaa niin kuin koko lamakausi, niin kuin sitä edeltänyt
kasinopelikausikin, mutta toivottavasti vielä nyt löytyisi
joitakin välineitä, muun muassa luottokelpoisuuden
palauttamisoperaatioita jnp., että tämä synkkä historia
saataisiin siirrettyä ikuisesti pois silmistämme
ja omaltatunnoltamme.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva laki
on erittäin tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, ja ministeriölle
suuret kiitokset siitä, että valmistelu on edennyt
siinä määrin ripeästi, että lailla
on mahdollisuudet tulla voimaan ulosottokaarta koskevan lainuudistuksen
aikataulussa.
Ed. Katajan esiin nostama neuvonta ja tiedottaminen on erittäin
huomionarvoinen näkökohta ja varsinkin tässä asian
monimutkaisuus huomioiden erittäin tarpeellista ja kannatettavaa.
Koska kuulemisissa tuli ilmi, että velalliselle voisi esityksen
myötä syntyä tilaisuus keinotella raukeamishakemuksella,
on syytä korostaa sitä, että ministeriön
on tämän lain osalta syytä seurata mahdollisten
väärinkäytösten ilmenemistä,
ja jos ongelmia ilmenee, puuttua niihin viivyttelemättä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ilman omaa syytään velkajärjestelyyn
joutuneet olivat kaikkein epäoikeudenmukaisimmassa asemassa,
kuten ed. Rajamäki sanoi. Se ei varmaan ollut valtionkaan
edun mukaista, saati tuhansien kärsimykseen joutuvien suomalaisten.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! On aika mielenkiintoista ollut seurata keskustelua
tästä lakimuutoksesta ja lakiehdotuksesta, koska
itse asiassa meillä on täällä käsiteltävänä samaan
aikaan kolme vähän toisiaan sivuavaa lakia: laki
rikoksista ihmisyyttä vastaan, valmiuslaki ja tämä laki
velkojen vanhenemisesta. Niistä löytyy tiettyjä yhtäläisyyksiä.
Rooman perussäännössä, Euroopan
ihmisoikeussopimuksessa ja kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia
koskevassa kansainvälisessä yleissopimuksessa
luetellaan oikeuksia, joista ei saisi poiketa hätätilankaan
aikana, ja ehdottomana määräyksenä pidetään
paitsi oikeutta elämään ja kidutuksen
kieltoa myös orjuuden ja velkaorjuuden kieltoa ja lisäksi
suojataan siviiliväestöön kohdistuvalta
laajamittaiselta ja järjestelmälliseltä hyökkäykseltä,
jonka ainakin itse katson tämän olleen, ja suojataan
ryhmän oikeutta olla olemassa sosiaalisena ja kulttuurisena
yksilönä.
Aika jännää, että on kolme
ihan eri lakia ja kaikki itse asiassa liippaavat tätä velkojen
vanhenemista.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! On vanhuuden merkki, että muistelee
kovasti menneitä, mutta kun tämä keskustelu
on vähän siihen siivittänyt, niin joitakin
ajatuksia vielä.
Vastauspuheenvuorossa totesin, että keväästä 1986
lähtien aloitettiin Suomessa sellainen talouspolitiikka,
joka johti siihen, että lama väistämättä tuli
syvänä. Ehkä se olisi muutoinkin tullut,
mutta niin syvänä kuin se tuli, se sai juurensa sieltä.
Silloin tapahtui se muutos, että valtiovarainministeri
Pekkala lähti maaherraksi ja pankinjohtaja Ollila tuli
valtiovarainministeriksi Suomen Pankista ja politiikan suunta muuttui aika
selkeästi, ja sitten seuraava hallitus, Holkerin hallitus,
lähti toteuttamaan suurta hallittua rakennemuutosta ja
slogaaneilla "verotus kevenee", "lapsilisät nousevat" jne.
lähti uudistamaan Suomea. Ne olivat tietysti hyviä tavoitteita,
varmaan nytkin, jos kansanäänestys järjestettäisiin, niin
kaikki kannattaisivat, että verotusta alennetaan ja palveluja
ja etuuksia parannetaan. Mutta tiedämme nyt sitten tuolloisesta
kokemuksesta, että se johti katastrofiin. Hallittu rakennemuutos karkasi
käsistä, syntyi ylipitkä nousukausi,
ja samanaikaisesti rahamarkkinat vapautettiin niin, että ensin
pankit, sitten yritykset, lopulta kansalaisetkin saivat ottaa velkaa
ulkomailta ilman mitään rajoituksia ja Suomen
Pankin lupia, joita ennen oli tarvittu, ja rahaa otettiin. Yksityinen
sektori otti valtavasti velkaa ulkomailta, valuuttaluottoja, jotka
toki olivat silloin edullisia mutta hyvin pettäviä.
Herra puhemies! Nyt on hieman samoja piirteitä, ei
ulkomaista velkaantumista mutta hulvatonta velkaantumista yhteiskunnassa
ja koko Euroopassa on tälläkin hetkellä,
ja olisi syytä vähän harkita, miten mennään
eteenpäin.
Tuolla velalla, mitä otettiin, valuuttalainoja ulkomailta
silloin 80-luvun lopulla, rakennettiin hienoja pääkonttoreita,
lasipalatseja, kylpylöitä, laskettelukeskuksia
jne. eli tuottamattomia investointeja rahoitettiin. Samalla nousukausi
jatkui velan pohjalle rakennettuna ja valtion menoja lisättiin.
Vuonna 90 vielä muistan, kun valtiovarainministerinä Louekoski
oli lisäämässä, kun Liikanen
oli lähtenyt, ja eduskunnan tuella tietysti, menoja aika
tavalla budjettiin vuodelle 91, vaikka silloin syksyllä 90
selvästi jo näkyi ja nyt nähdään,
kun katsotaan tilastoja, että silloin tapahtui se käänne
ja silloin alkoi lama tulla päälle. Sitten se
syöksyi vuonna 91 Ahon hallituksen aloittaessa täydellä voimallaan,
eikä silloin ollut enää tehtävissä sille
mitään, että lama olisi voitu estää.
Sitä ei enää siinä vaiheessa
kukaan olisi pystynyt estämään, (Ed.
Rajamäki: Eikä Neuvostoliiton kaatumista!) vaan
se tuli ja sitä piti hoitaa.
No, sitä hoidettiin tietysti monella tavalla. Silloinhan
vaadittiin eduskunnassa määräenemmistö menojen
supistamiselle eli lainmuutoksille, jotka olisivat vähentäneet
valtion menoja, ja tällaisia lakeja ei saatu läpi,
koska hallituksella ei ollut määräenemmistöä takanaan,
ja muun muassa vasemmisto-oppositio vaati elvytystä, vaikka elvytettiin
jo velalla aivan hirvittävästi, niin paljon, ettei
ollut enää mistään saatavissa
enempää velkaa kuin ministeri Viinanen maailmalta
kävi keräämässä, eli
oli ihan edesvastuutonta tietysti sekin politiikka silloin. Mutta
se johti sitten todellakin siihen, että pankit joutuivat
maksamaan näitä ulkomaisia velkojaan, jotka oli
tuottamattomasti sijoitettu, (Ed. Pulliainen: Bullet-lainoja!) ja
lähti sitten se vyörymään. Toki
oli jo 80-luvun loppupuolelta lähtien harjoitettu, sanoisinko, koivistolaista
vahvan ja vakaan markan politiikkaa, joka jälkikäteen
katsoen oli virhe, kunnes sitten ajauduttiin näihin kuuluisiin
devalvaatioihin, jotka sitten valuuttaluottojen osalta olivat kohtalokkaita
kymmenilletuhansille yrityksille. Onneksi kotitaloudet eivät
ehtineet ottamaan ulkomaista velkaa, mutta ne olivat tietysti kotimaisen
velan kierteessä, ja kun työttömyys samalla kaatui
päälle, niin silloin kotitaloudetkin ajautuivat
siihen surulliseen tilanteeseen, mikä sitten oli.
Sitä silloin mietittiin Ahon hallituksessa, voidaanko
pankkituki hoitaa muulla tavalla kuin tukemalla pankkeja, ja todettiin,
että aikaa ei illasta aamuun ole niin paljon, että mikään
järjestelmä saataisiin toimimaan niin, että voitaisiin
tukea yrityksiä pankkien sijasta, ja pankit olivat ne, jotka
olivat velkaa ulkomaille. Näin ollen ei ollut vaihtoehtoa
tosiasiassa hoitaa pankkikriisiä tältä osin
muulla tavalla kuin tukemalla pankkeja. Pankeille annettiin siis
piikki auki. (Ed. Rajamäki: Ei se ollut auki kuin yhden
yön!) Se tehtiin muuten muistaakseni eduskunnan täydellä yksimielisyydellä,
eli Matti Louekosken johdolla sosialidemokraatit muun muassa tukivat
tätä, koska Louekoski ymmärsi, että muuta
vaihtoehtoa ei ole. Tutkittiin muun muassa Kehitysaluerahaston käyttämistä välineenä
mutta
todettiin, että aikaa ei ole sellaisen järjestelmän
luomiseen, ei löydy mistään niitä henkilöitä,
jotka hoitavat tuosta vaan kymmenettuhannet yritykset, ehkä satatuhatta
yritystä, niiden hyvät velat ja huonot velat ja
väärinkäytökset estämällä.
Ei ollut mahdollisuutta siis edetä tätä kautta.
Tämä johti siihen, että lama tuli täytenä päälle
ja sitä piti ryhtyä hoitamaan. Hallitus valitsi
vientivetoisen talouspolitiikan, ja täytyy sanoa, että esimerkiksi tutkimukseen
ja tuotekehitykseen käytettiin varoja runsaasti lamankin
aikana, mikä nosti muun muassa Nokia Oy:n siihen kukoistukseen,
mihin se sitten on sen jälkeen noussut ja mikä on
edelleenkin, eli se se on Ahon hallituksen aikana saatu toimenpide
kaiken kurjuuden keskelle.
Mutta korostan sitä, että eduskunta oli lopulta näissä päätöksissä yksimielinen
ja sen tähden tässä nyt on kovasti hurskastelevaa
jälkiviisautta moittia, että tehtiin suuria virheitä.
Ei ollut kovin paljon vaihtoehtoja, jonkin verran oli, ja esimerkiksi
pankkituen piikin osalta olisi tietysti voinut ajatella, että on
tiukempi linja, mutta Suomen Säästöpankkia
ei saatu kaupaksi ostajille muuta kuin niillä ehdoilla,
jotka silloin sovittiin mahdollisimman edullisina mutta kuitenkin
niin, että se saatiin pois, koska ei haluttu päästää konkurssiin.
Ehkä joku pankki olisi pitänyt sosialisoida, ottaa
valtiolle, esimerkiksi SKOP, mutta siihen ei ollut sitten aikaa
eikä valmiutta.
Herra puhemies! Tämä riittäköön
tuosta historiasta. Nyt ollaan tässä tilanteessa,
johon on ikävä kyllä tultu hitaasti vuodesta
95 lähtien, eli 1995—2007 ei tapahtunut riittävästi
tämän velkaongelman hoitamiseksi. Suomella olisi
ollut ja valtiolla olisi ollut varaa ja mahdollisuuksia ja oikeuksia
hoitaa Lipposen hallitusten ja Vanhasen ykköshallituksen
aikana nämä velkaongelmat pois ihmisiä rasittamasta,
mutta halua ei ollut, ja se on tietysti tietyllä tavalla
anteeksiantamatonta. Mutta en halua syytellä sinänsä ketään.
Tiedän, että eivät ne helppoja ratkaisuja
olisi olleet, mutta niin kuin täällä on
mainittu, niin kyllä me teimme lakialoitteita armahduksesta,
ja väitän, että jos sellainen malli olisi
silloin 90-luvun puolivälin jälkeen toteutettu,
niin Suomi olisi tavattoman paljon paremmassa kukoistuksessa vielä, vaikka
nytkin on varsin hyvässä. Tosin tänään tulleet
Stakesin tutkimukset kertovat, että kyllä meillä on
syviä köyhyysongelmia, ja yksi köyhyyden
syy on tämä velkataakka, joka monilla monilla
ihmisillä on yhä päällä,
ja valitettavasti tämänkään
nyt käsittelyssä olevan suureen uudistukseen tehdyn
pienen korjauksen jälkeen ongelmat eivät poistu.
Olisi ehkä syytä käydä sellainen
keskustelu, miten voidaan vielä korjata ne virheet taikka
epäkohdat, jotka meillä näissä asioissa
on. On aika vapauttaa nämä kaikki ihmiset, jotka
ovat rehellisiä.. Epärehelliset oikeuteen mutta
rehelliset vapauteen yrittämään, tekemään työtä,
vastaamaan omista tekemisistään ihan normaaleina
kansalaisina.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikilta muilta osin yhdyn suurin piirtein
siihen analyysiin, minkä ed. Kankaanniemi tässä mukana
intensiivisesti olleena esitti, mutta yhteen en. Se koskee
Lipposen ensimmäistä ja toista hallitusta ja erikoisesti siis
ensimmäistä hallitusta ja sitä, olisiko
silloin ollut riittävä tieto näitten
velallisten asian hoitamiseen sillä periaatteella, jonka
ed. Kankaanniemi itse juuri kertoi. Hänen viimeisessä virkkeessään
tuossa puheessa oli "rehelliset ja epärehelliset". Arsenalin
tarkastuksessa tulivat esille myöskin koijarit ja epärehelliset,
ja siinä olisivat menneet sitten myöskin he samassa
sysyssä. (Ed. Kallio: Aivan oikea havainto!)
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikein ed. Kankaanniemi totesi, että muistella
pitää vähän kauemmaksikin kuin
Ahon hallitukseen, että ehkä syitä oli
jo sitä edellisessä hallituksessa. Mutta tässä on
iso asia se, että lama tuli, ja sitä ei varmaan Suomessa
olisi estänyt mikään hallitus, sen tuloa,
se kai pitää myöntää,
mutta kun vedettiin kovan markan politiikkaa hyvin pitkälle.
Itse olin SAK:n valtuustossa, ja siellä vaadittiin 1,5
vuotta ennen kuin devalvoitiin, että pitää nyt
devalvoida ja saada tehtaat käyntiin ja pyörät
pyörimään, kun nähtiin, että firmoja
menee nurin ja työttömyyttä tulee ja
nyt pitää käyttää rahaa.
Sitä ei suostuttu tekemään. Silloin tuli
pientä yrittäjää ja työttömyyttä paljon.
No, Lipposen hallitusten varmaan pahin ongelma oli se, että oli 600 000—700 000
työtöntä ja sitä määrää piti
jotenkin saada vähenemään. Hurja tilannehan
se olisi ollut, jos Ahon hallituksen esitykset olisivat menneet
läpi, että työttömyyskassat
olisi lopetettu ja pieniltä työpaikoilta työehtosopimukset. Työttömyyskassojen
lopettaminen laman aikaan olisi ollut hyvin raakaa politiikkaa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä ed. Pulliaisen esille
nostama asia, rehelliset ja epärehelliset, on tietysti
mielenkiintoinen ja tärkeä, mutta minun arvomaailmaani
kuuluu kyllä se, että joskus käy armokin
rikosten yli. Mutta tietysti se ei saa olla lähtökohtana,
(Ed. Rajamäki: Se on sinisilmäisyyttä myöskin!)
vaan pitää löytää ne
rikolliset ja saattaa edesvastuuseen. Mutta, ed. Pulliainen, onko
tänä päivänä saatu
ne rikolliset edesvastuuseen tälläkään
menettelyllä, mitä on harjoitettu? Ei minun mielestäni,
vaan suurimmat konnat saattavat olla edelleen vapaalla jalalla niin
sieltä 80-luvulta alkaen, mitä on tehty, kuin
sitten myös ne mahdolliset yrittäjät,
joita on ehkä pieni osa, jotka ovat epärehellisiä.
Kohtuutonta on, herra puhemies, sekin, että 100 000,
ehkä enemmänkin, rehellistä ihmistä on
tuomittuna 15—20 vuotta sen takia, että on muutama
epärehellinen joukossa, ehkä aika montakin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan, että Arsenalin
tarkastuksessahan niitä tuli esille, ja kylläpäs
julkisuus hiljeni heidän kohdallaan äkkiä,
kun osoitettiin, mitenkä maa makaa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sillä, miten yhteiskunta kohtelee
konkurssiin tai vastaavaan tilanteeseen ajautunutta, on suuri välillinen
vaikutus. Yhdysvalloissa eräissä osavaltioissa
on käytössä niin sanottu henkilökohtainen
konkurssi, joka lyhyesti tarkoittaa sitä, että siinä tilanteessa,
kun konkurssi on, siihen asti hankittu varallisuus on konkurssipesään
kuuluvaa, mutta sen jälkeen hankittu varallisuus kuuluu
asianosaiselle, jolloin uuden elämän aloittaminen
on tuntuvasti helpompaa kuin suomalaisessa järjestelmässä.
Tämä on lisännyt yrittäjyyttä noin
kolmanneksella niissä osavaltioissa, joissa edellä mainittu
menetelmä on. Nyt kun katsotaan suomalaista yritystoimintaa,
lukumääräisesti se on korkeammalla tasolla
kuin koskaan, mutta vastaavasti haluttomuus ottaa riskejä kasvuyrittäjyyden
suuntaan on alhaisemmalla tasolla todennäköisesti
kuin koskaan.
Tähän asti suomalaisessa keskustelussa pankit
ovat yksituumaisesti vastustaneet tätä niin sanottua
henkilökohtaisen konkurssin menettelyä, mutta
kokonaisedun kannalta mielestäni asia on harkinnan arvoinen.
Suomalainen yhteiskunta tehdessään tämän
muutoksen todennäköisesti avaisi aika monen ihmisen
elämän uudelleen, mikä minun mielestäni
olisi nyt vähintäänkin kohtuullista.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä nyt on kaksi
päivää käsitelty kakkoskäsittelyssä olevaa
hallituksen esitystä ja täällä on
käyty historiaa monivaiheisesti läpi. Olen täällä jo
aiemmin ottanut esille erään puutteen, joka minun
mielestäni tähän liittyy, ja se on raukeaminen,
velkajärjestelyn raukeaminen, ja siltä osin, kun
se poistuu, se velka, jossa on kulunut se määräaika,
on ulosottoperusteinen päätös tullut, mutta
kun siellä on mukana sellaisia velkoja, joissa tätä päätöstä ei
ole ollut mutta jotka ovat olleet mukana velkajärjestelyssä,
niin näitten velkojen osalta kyllä henkilö joutuu
aika vaikeaan tilanteeseen, kun hän joutuu odottamaan, lähteekö velkoja
hakemaan sellaista ulosottokaaren mukaista päätöstä,
jolloin määräaika alkaa kulua. Toivoisin
kyllä, kuten oikeusministeri täällä perjantaina
muistamani mukaan totesi, että näitä tullaan
vielä pohtimaan, että tämä seikka otettaisiin
siinä yhteydessä huomioon, samoin kuin paljon
esillä olleet luottomerkinnät, jotka aiheuttavat
kyllä tällä hetkellä kohtuuttomuuksiakin,
vaikka toisaalta on kyllä hyvä tietää pikkasen
henkilön historiasta myös siltä osin,
miten hän omia asioitaan on hoitanut, kun on kyse siitä omasta
tahdosta. Mutta monta kertaa näissä asioissa henkilö itse
ei ole kovinkaan syyllinen niihin ollut, kun tällaisia
suuria summia on tullut perään.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Varmaan yksi rankimpia sen ajan kokemuksia
oli pk-yrityksille ja yrittäjille se, että he
sortuivat helppoon ulkolaiseen rahaan ja ovat siitä kärsineet sitten
iän.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vaan, kun ed. Pulliainen silloin
ensimmäisessä käsittelyssä mainitsi,
kun peräsin tulevaisuusvaliokunnan edustajana vähän
sitä, kuka aiheutti tämän, että silloin
2001 myytiin sitten sinne Tanskan—Norjan pankille tämä homma,
niin ed. Pulliainen sanoi, että virkamiehet olivat tehneet
semmoisen lain, että täällä sitten
... Jotenkin tuntuu vähän oudolta, että niitä,
jotka tästä tuntuvat ottavan vastuuta kansanedustajina,
on ainoastaan kaksi kansanedustajaa, jotka muistavat, mitä on
suunnilleen tapahtunut, ehkä puhemieskin muistaa jonkun
verran, mutta että se kuittaus on tavallaan ollut muutenkin
Suomen lehdistön tasolla sitä, että virkamiehet
tämän esittelivät, ja kun jotenkin tuntui,
että nyt päästään kokonaan pois
tästä jutusta, kun myydään tämä muualle, niin
sitten selvisikin vasta parin vuoden, puolentoista vuoden päästä,
ettei tämä ollutkaan mikään
armahduslaki, vaan sitten oli etsitty ne viimeisetkin mökin
mummot ja muut vastaavat, joilta takaajina ruvettiin tätä ottamaan.
Että tämä vastuu tai syyllisyys — kaikki
on niin kuin häivytetty jotenkin sen taakse, että tässä oli
muutama roisto.
Niin sen vielä sanon tähän, että Jenkeissä löytyy
kyllä, mihin minulle eivät tuolla tulevaisuusvaliokunnassa
vastanneet asiantuntijat, löytyy semmoinen teoria, kuinka
tämmöisessä tilanteessa lypsetään
valtio tyhjäksi ja tavallaan peitetään omat
jäljet. En viitsi nyt tässä neuvoa enempää, koska
näyttää siltä, että ajaudutaan
pikkuhiljaa saman kaltaiseen tilanteeseen ehkä. Ja jos
tätä taas ollaan sitten käyttämässä,
niin tuntuu aika vastuuttomalta, että meillä on
vielä käsissä tämäkin
asia selvittämättömänä ja
on syyllistetty muutamat ihmiset, jotka ovat tosiaan vaan joutuneet
tähän tilanteeseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja siitä laadittu
mietintö on välttämätön
ja tarpeellinen ja näin ollen hyvä tältä pohjalta
edetä. Mutta on hyvä, että on käyty tämä laajamittainen
keskustelu hyvin monille ihmisille pahaksi ongelmaksi muodostuneesta ajasta
ja sen syiden analyysiä. Erityisesti haluan kiinnittää huomiota
jatkossakin siihen, että velan takaajan asemaa parannettaisiin
vastaisuudessa. Takaaja ei voi vaikuttaa velallisen käyttäytymiseen,
mutta hänellä on kuitenkin varsin raskas vastuu.
Keskustelu päättyi.