8) Hallituksen esitys laiksi valtion pääomasijoituksista
talletuspankkeihin
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen rahoitusmarkkinakriisi
on eskaloitunut koko maailmantalouden taantumaksi, ja myös
rahoitusmarkkinoiden vakauttamisessa riittää kaikillakin
mailla vielä haastetta. Toki rahoitusmarkkinoiden osalta
on päästy viime syksyä parempaan tilanteeseen,
mutta on selvää, että poliittisten päättäjien
sekä täällä Suomessa että laajemmin
EU-tasolla on seurattava edelleen hyvin tarkasti tilanteen kehittymistä ja
tarvittaessa myös reagoitava.
Mutta tässä lähetekeskustelussa on
nyt kaksi hallituksen esitystä eli laki valtion pääomasijoituksista
talletuspankkeihin ja laki Valtion vakuusrahastosta, jotka noudattavat
siis Eurooppa-neuvoston lokakuussa vahvistamia ja EU:n komission
jälkeenpäin tarkentamia periaatteita. Tähän
yhteiseurooppalaisesti päätettyyn kokonaisuuteen
kuuluu myös viime joulukuussa eduskunnassa hyväksytty
esitys pankkien varainhankinnalle tarjottavan valtiontakauksen ehdoista. Kyse
on kokonaisuudessaan siis toimista, joilla vakautetaan ja turvataan — ja
sitten tämän vakuusrahastolain osalta myös
varaudutaan ja nimenomaan vakautetaan ja turvataan — rahoitusmarkkinoiden
toimintaa näissä haasteellisissa maailmantalouden
olosuhteissa.
Tässä hallituksen esityksessä valtion
pääomasijoituksista talletuspankkeihin ehdotetaan
säädettäväksi laki, jonka nojalla
valtio voisi tehdä toimintakykyisiin ja vakavaraisuusvaatimukset täyttäviin
pankkeihin pääomasijoituksia merkitsemällä suomalaisen
talletuspankin liikkeeseen laskeman pääomalainan.
Näitä pääomalainoja voitaisiin
merkitä aina 4 miljardin euron määrään
asti.
Sijoituksen määrän arviointi on etukäteen
erittäin haasteellista. Jos kaikki talletuspankit käyttäisivät
pääomalainamahdollisuutta täysimääräisesti
hyväkseen, niin valtion pääomasijoitusten yhteismäärä olisi
viimeisten tietojen mukaan noin 3 miljardia euroa. Mutta pankithan
eivät ole tarvinneet ainakaan toistaiseksi valtiontakauksia varainhankinnallekaan.
Hallituksen esitys lähtee siitä, että pääomalainat
luetaan pankkien lainanantomahdollisuuksia määräävää vakavaraisuutta
laskettaessa pankkien ensisijaiseen omaan pääomaan.
Niiden luotonantoa lisäävä vaikutus voi
olla karkeasti arvioiden enimmillään 35—37
miljardin euron luokkaa. Vipuvaikutus olisi siten melkoinen.
Tämän esityksen tavoitteena on siis varmistaa,
että toimintakykyiset ja vakavaraiset suomalaiset pankit
voivat jatkaa yritysten ja kotitalouksien rahoittamista. Kysymys
ei siten ole pankkituesta, vaan esityksen perustana ovat kokonaistaloudelliset
syyt.
Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden häiriöt ovat
näkyneet myös Suomen rahoitusmarkkinoilla nimenomaan
pankkien rahoituksen kallistumisena ja lyhentymisenä. Huolimatta
vallitsevasta taloustaantumasta ja reaalitalouden kehitystä koskevien
ennusteiden heikkenemisestä suomalaisten pankkien tilanne
on kuitenkin edelleen varsin vakaa. Pankit ovat hyvin pääomitettuja,
ja niiden vakavaraisuus kestää merkittäviäkin luottotappioita.
Suomessa pankkien luottotappiot olivat esimerkiksi viime vuonna
verrattain vähäiset, kuten kaikissa Pohjoismaissa,
mutta toki näissäkin nousua on tapahtumassa. (Ed.
Tiusanen: Entä Islanti?)
Ottaen huomioon epävarmat taloudelliset näkymät
on tästä huolimatta tarpeen varautua mahdollisuuteen,
että terveetkin pankit saattavat tarvita tukea luotonantonsa
ylläpitämiseksi. Tarjoamalla pankeille mahdollisuutta
valtion pääomasijoitukseen valtio haluaa siis
osaltaan varmistaa, että yrityssektorin ja kotitalouksien
mahdollisuudet pankkiluottoihin eivät taloudellisen taantuman
syvetessä vaarannu. Tällä hetkellä todellakin
näyttää siltä, että kiinnostus
pääomasijoitukseen ei ole todellakaan kovinkaan
suuri. Mutta vaikka näiden pääomalainojen
euromäärä sitten jäisikin loppujen
lopuksi vaatimattomaksi tai lähes nollaksi, on kuitenkin
huomattava, että tarjolla oleva mahdollisuus tarvittaessa
lisätä pääomia pankkijärjestelmässä on
sinänsä omiaan vahvistamaan luottamusta kotimaisen
pankkijärjestelmän toimivuuteen ja riskinkantokykyyn.
Pelkkä mahdollisuus valtion pääomasijoitukseen
lisää siten markkinoiden vakautta.
Tästä laista voi joku esittää kysymyksen,
miksi valtion sijoitus tehdään pääomalainan
eikä vaikutusvallan paremmin turvaavan suoran osakepääomasijoituksen
muodossa. Keskustella voidaan myös siitä, pitäisikö pääomalainan
ehtoihin sisällyttää ainakin mahdollisuus
sijoituksen muuttamiseen osakepääomaksi siinä tilanteessa, että pääomalainaa
jää lainaehtojen vastaisesti maksamatta takaisin.
Näihin kysymyksiin, jotka tässä esitän,
on syytä todeta ensinnäkin, että kysymyksessä on pankin
ja valtion väliseen markkinaehtoiseen sopimukseen perustuva
järjestely, johon ei liity valtion tukielementtiä.
Pääomalainan korko tulee olemaan valtion 5 vuoden
joukkovelkakirjalainojen koron perusteella määräytyvä viitekorko lisättynä 6
prosenttiyksikön marginaalilla. Jos lainat maksetaan ehtojen
mukaisesti takaisin, mikä tietenkin on tarkoitus, järjestely
tulee olemaan valtion kannalta selvästi voitollinen.
Toiseksi on otettava huomioon Suomen pankkimarkkinoiden rakenne.
Merkittävät suomalaiset pankit ovat ulkomaisten
pankkien tytärpankkeja, ja osakeomistuksella tällaisessa
tytärpankissa ei saavutettaisi samaa vaikutusvaltaa kuin itse
emossa.
Kolmanneksi on pantava merkille, että Suomessa merkittävän
markkinaosuuden omaavilla osuuspankeilla ja säästöpankeilla
ei ole osaketta vastaavaa arvopaperia, johon valtion sijoitus voitaisiin
tehdä.
Pääomalainaan liitettyjä ehtoja on
valmisteltu myös keskustellen pankkisektorin kanssa, ja
lopputulos on se, että nämä ehdot ovat
valtion kannalta varsin hyvät ja kohtuulliset. Hallituksen esitykseen
on liitetty asetusluonnos, johon on otettu liikkeeseen laskevaan
pankkiin kohdistettavia ehtoja muun muassa ylimmän johdon
palkkauksesta, palkkioista ja muista eduista, ja periaatteena on
se, että noudatetaan valtionyhtiöiden ylimmän
johdon etuuksien osalta sovellettavia periaatteita. Siten esimerkiksi
palkkioiden tulee olla tulossidonnaisia eikä optioita saa
antaa. Periaatteessa merkittävä on myös
asetuksen kohta, jonka mukaan pankin on sitouduttava ylläpitämään
kotitalouksien sekä pienten ja keskisuurten yritysten rahoitushuoltoa.
Kysymyksessä on siis esitys, jolla pyritään
varautumaan kansainvälisestä mittavasta rahoituskriisistä alkunsa
saaneisiin haitallisiin vaikutuksiin kotimaisilla rahoitusmarkkinoilla.
Tarkoituksena on turvata luottomarkkinoiden toimivuus myös
tilanteessa, jossa pankit reaalitalouden heiketessä eivät
ilman lisäpääomitusta selviä yritysten
ja kotitalouksien rahoitushuollon riittävästä ylläpidosta.
Ongelma ei toistaiseksi ole akuutti Suomessa mutta voi sellaiseksi
tietenkin tulla, jos taloudellinen kehitys vielä merkittävästi
myös täällä heikkenee. Tästä syystä ja markkinoiden
luottamuksen ylläpitämiseksi mahdollisimman vahvana
olisi tärkeää, että esitys käsitellään
eduskunnassa hyvin nopeasti.
Arvoisa puhemies! Tässä toisessa hallituksen esityksessä puolestaan
ehdotetaan Valtion vakuusrahastosta annettua lakia muutettavaksi. Nämä keskeiset
muutokset koskevat vakavaraisuusongelmiin joutuneen pankin velvoittamista tukihakemuksen
tekemiseen Valtion vakuusrahastolle ja tämän velvoitteen
noudattamatta jättämisestä johtuvaa mahdollisuutta
kriisipankin osakkeiden tai liiketoiminnan lunastamisesta Vakuusrahastolle.
Lisäksi ehdotetaan säännöstä, joka
oikeuttaisi valtioneuvoston ulkomaisten markkinahäiriöiden
vuoksi rajoittamaan väliaikaisesti keskeisten rahoitusmarkkinoilla
toimiluvan saaneiden yhteisöjen toimintaa tai päättämään
arvopapereita koskevassa kaupankäynnissä noudatettavista
rajoituksista ja kielloista.
Meillähän on Suomessa 1990-luvun alkupuolella
koetun pankkikriisin jälkeen toteutettu useita laajoja
rahoitusjärjestelmän vakauteen ja mahdollisten
tulevien rahoitusmarkkinakriisien hoitoon tähtääviä lainsäädäntötoimenpiteitä,
ja näihin hankkeisiin liittyen on tähän
Valtion vakuusrahastosta annettuun lakiin tehty useita muutoksia.
Mutta lain ajantasaisuus ja etenkin siihen liittyvät viranomaisvaltuudet
eivät ole aikaisemmin olleet kokonaisvaltaisen tarkastelun
kohteena. Tällainen kokonaisarvio tehtiin valtiovarainministeriössä jo
viime vuonna ennen kuin tämä rahoitusmarkkinakriisi
tällaiseksi eskaloitui, ja jo silloin, siis jo ennen kun
tehtiin näitä yhteiseurooppalaisia päätöksiä,
nähtiin tarve tämän Valtion vakuusrahastolain
muuttamiseen ja huomattiin, että voimassa olevat säännökset
eivät ole riittäviä, kun ajatellaan näitä pankkituelle
asetettavia vaatimuksia tuen houkuttavuuden ja valtion tukivarojen
minimoinnista, tarvittavien pankkitoiminnan rakennemuutosten toteuttamisesta
ja myöskin julkisen vallan mahdollisuudesta valvoa tuottavien
pankkien tervehdyttämistä.
Perusongelma tässä laissa on ollut se, että siitä on
puuttunut nimenomainen säännös, jossa
ilmaistaan selkeästi edellytykset ja julkisen vallan valtuudet
puuttua omasta aloitteestaan ja riittävän ajoissa
niin sanotun systeemiriskin kannalta merkitykselliseksi katsottavaan
vakavaraisuuskriisiin joutuneen pankin toimintaan silloin, kun se
on näiden tavoitteiden toteutumisen kannalta välttämätöntä,
koska julkisella vallalla on kuitenkin sitten viime kädessä vastuu
siitä systeemiriskistä, joka yksittäisen
pankin selvitystilasta tai konkurssista voi aiheutua koko rahoitusjärjestelmälle.
Jos valtioneuvosto joutuisi tätä valtuuttaan käyttämään,
siitä sitten seuraisi pankin osakkeiden, tai jos kysymyksessä olisi
osuuspankki tai säästöpankki, liiketoiminnan
lunastaminen Vakuusrahastolle ja siten käytännössä pankin
haltuunotto valtiolle. Ratkaisu voi vaikuttaa toki omistajien kannalta
kovalta, mutta toisaalta on otettava huomioon, että ehdotettujen
säännösten mukaan kysymyksessä olisi
tilanne, jossa pankilla ei olisi enää mahdollisuutta
jatkaa toimintaansa ilman valtion rahoitustukea. Haltuunotto voi myös
koskea vain sellaista rahoitusjärjestelmän kannalta
merkittävää pankkia, jonka selvitystila tai
konkurssi voisi johtaa vakaviin häiriöihin rahoitusmarkkinoilla.
Kysymys olisi joka tapauksessa toteutuessaan kyllä pankin
omistajien ja johdon oikeusturvan kannalta merkittävästä ratkaisusta,
ja tästä syystä valtioneuvoston päätökselle
asetettaisiin tietenkin tässä laissa tiukat vaatimukset
ja pankin omistajille maksettaisiin lunastustilanteessa täysi
korvaus.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä ei
ole näköpiirissä tilannetta, jossa lakia
Valtion vakuusrahastosta jouduttaisiin soveltamaan. Suomalaiset pankit
ovat hyvin pääomitettuja, ja niiden toiminta on
edelleen vakaata. Kansainvälistä rahoitusjärjestelmää koettelevasta
kriisistä ja Suomenkin kansantalouden kehitystä koskevien
ennusteiden huomattavasta heikentymisestä huolimatta ei
ole nähtävissä tekijöitä,
jotka voisivat meillä johtaa 1990-luvun alun pankkikriisin
kaltaiseen, julkisen vallan mittavia pankkitukitoimia edellyttävään
tilanteeseen.
Mutta huomioon ottaen epävarmat talouden näkymät,
tämä ei kuitenkaan poista tarvetta varautua mahdollisiin
vakaviin häiriöihin myös kehittämällä Valtion
vakuusrahastosta annettuun lakiin sisältyviä viranomaisten
toimivaltuuksia niiden muiden toimenpiteiden lisäksi, jotka
hallitus on tässä yhteydessä katsonut
tarpeellisiksi rahoitusmarkkinoiden toimivuuden turvaamiseksi. Kaikenlainen
varautuminen on hyvä toteuttaa nyt, kun se voidaan tehdä ilman
akuuttia kriisiä tai näkyvissä olevaa
sellaista uhkaa, tehdä kiihkottomasti ja ilman sitä,
että julkisin varoin tapahtuvaan hoitoon liittyisi silloin
erittäin voimakkaita taloudellisia ja sosiaalisia jännitteitä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Vasemmistoliitto pitää välttämättömänä,
että rahoitusmarkkinoiden toiminta turvataan, mutta ne ehdot,
joilla se turvataan ja joita hallitus esittää nyt,
eivät kyllä tyydytä meitä.
Tässä ministeri totesi aivan lopuksi, että jos joku
pankki joutuu tällaiseen tilanteeseen, että sen
maksuvalmius on hävinnyt ja se joudutaan ottamaan valtion
haltuun, niin omistajille maksetaan täysi korvaus, siis
jos pankki joudutaan ottamaan valtion haltuun. Mielestäni
tässä nyt korostuu se porvarihallituksen yrittäjäriski,
elikkä valtio vastaa kaikesta, vaikka olisi töpeksitty
kuinka paljon tahansa siellä pankissa. Tämä on
minun mielestäni aika erikoinen ja aika kova lausunto siinä mielessä,
että kyllä edellisen pankkikriisin piti opettaa
jo, että valtion piikki ei voi olla auki rajattomasti.
(Ed. Pulliainen: Niinhän se on ydinvoimassakin!) — Niin,
sen takia minä en ole sitä kannattanutkaan, ed.
Pulliainen.
Tämä hallituksen esitys ei vastaa niitä tavoitteita,
joita me vasemmistoliitossa olemme ajatelleet. Tämän
johdosta me olemme tehneet rinnakkaislakialoitteen, jossa lähdetään
siitä, että kun hallitus esittää pääomasijoituksen
muodoksi suomalaisten talletuspankkien liikkeelle laskeman pääomalainan
merkitsemisen, niin me ehdotamme, että pääomalainan
asemesta valtio merkitsisi talletuspankin osakkeita.
Valtion toimenpiteitä markkinoiden vakauttamiseksi
tarvitaan finanssikriisin hallitsemiseksi, jotta pankkien asunto-
ja yritysvelalliset eivät joutuisi luottolaman uhreiksi,
kuten edellisellä kerralla kävi. Silloin turvattiin
pankkien omistajat, mutta lainojen ja luottojen ottajien oikeuksia ei
turvattu.
Pankkituen kokonaismäärään
tulevina vuosina vaikuttaa myös se, millä tavalla
tuki on ohjattu pankeille. Useissa Euroopan maissa pankkituki on
toteutettu merkitsemällä valtion nimiin pankkien
etuoikeutettuja osakkeita suunnatun osakeannin tapaan. Mielestäni
valtion suora omistus pankeissa minimoi valtion pankkituen kautta
veronmaksajille mahdollisesti koituvia kokonaistappioita ja samalla
valtion suora omistus osakepääomaan on pankkien
asiakkaiden pelastamiseksi vähintään
yhtä hyvä pankkituen muoto kuin hallituksen esittämä pääomalaina.
Pääomatuen tarvetta ei arvioitaisi yksittäisen pankin
näkökulmasta, vaan valtion tehtävänä on arvioida
koko rahoitusmarkkinoiden tilaa. Tästä syystä aloitteeseemme
on kirjattu valtiolle myös oikeus määrätä pankin
toteuttama valtiolle suunnattu osakeanti, ellei pankki hanki pääomasijoitusta
muualta. Osakeomistus ulkomaisten pankkien suomalaisissa tytärpankeissa
ei toisi osuutta koko konsernista, mutta antaisi valtiolle osakkuusaseman
kautta oikeuden tytäryhtiön myöhempään
arvonnousuun. Ehdottamamme malli myöskin mahdollistaisi
valtion osallistumisen osakkeiden arvonnousuun, jos valtio myöhemmin
päättäisi luopua niistä maailmanlaajuisen
rahoitusjärjestelmän kohentuessa ja taloudellisen ahdingon
hellittäessä.
Muiden kuin osakemuotoisten pankkien tapauksissa pankkien liiketoiminta
siirrettäisiin ensin perustettavalle osakeyhtiömuotoiselle
pankille, jonka osakkeita merkitsisivät valtio sekä tarkoituksenmukaisessa
laajuudessa muut omistajat. Tämä koskisi tietenkin
säästöpankkeja ja osuuspankkeja. (Ed.
Leppä: Sosialisoitaisiin osuuspankit ja säästöpankit!)
Valtion omistus antaisi valtiolle mahdollisuuden käyttää omistajaohjausta
tarkoituksenmukaisella tavalla koko yhteiskunnan hyväksi.
Viime kuukausien kokemus on opettanut, että pahimmillaan
valvomaton ja suitsimaton sekä äärimmäiseen
riskinottoon kannustava rahoitusjärjestelmä ei
ole vakaalla pohjalla vaan johtaa kansantalouden vakaviin häiriöihin,
jopa syvään lamaan, ja siirtää kustannukset
veronmaksajien kannettavaksi. Onkin selvää, että tarvitaan
kansainvälistä säätelyä ja
valvontaa, ja ehdotamme tähän lakiin erityistä säännöstä kannustusjärjestelmien
järkevöittämiseksi. Elikkä nyt
näitä ylisuuria optio- ja kannustinjärjestelmiä,
joita on käytössä, ei tule hyväksyä.
Mielestäni hallituksen tulisi ottaa hyvin tarkasti
oppia siitä, mitä edellisessä pankkikriisissä tapahtui.
Se oli suomalaisille veronmaksajille todella kallis lasku. Toivottavasti
tästä lamasta ja finanssikriisistä ei
tule suomalaisille veronmaksajille yhtä kallista laskua,
jonka seurauksia osittain vieläkin me maksamme.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ahneuden ja säätelemättömän
kapitalismin ja uusliberalismin lasku tulee olemaan järkyttävä.
Tässä käy perinteisesti niin, että ahneet
ja tämän kriisin aiheuttajat ovat kyllä jo
ennättäneet kotiuttaa voittonsa, mutta maksajiksi
joutuvat syyttömät veronmaksajat kautta maailman.
Arvioidaan yli 50 miljoonan ihmisen joutuvan tämän
valvomattoman, säätelemättömän
kapitalismin seurausten johdosta työttömiksi,
ja hyvin vakavia ovat ne muun muassa saksalaisissa lehdissä esitetyt
arviot, että 200 miljoonaa ihmistä jo syöksyy
täydelliseen, armottomaan köyhyyteen. Näiden
taloudellisten ja työllisyyttä koskevien vaikutusten
lisäksi on vain arvattavissa ja pelättävissä,
minkälaista yhteiskunnallista epävakautta tämä tulee myöskin
aikaansaamaan eri puolilla.
Tämä maailmanlaajuiseksi laajentunut finanssimarkkinoiden
ja reaalitalouden kriisi on tietysti horjuttanut pankkien keskinäistä luottamusta,
ja
viimeisimmässä vaiheessa se on vaikeuttanut yritysten
rahoituksen saatavuutta, mikä on ollut eri tavoilla täällä syksystä lähtien
myöskin Suomen osalta polttavana ongelmana esillä.
Hallituksen politiikalla sosialidemokraattien mielestä on
Suomen osalta nimenomaan tätä kriisiä syvennetty
ja sosiaalista eriarvoisuutta kasvatettu. Sen takia muun muassa
tässä kelamaksun poiston yhteydessä muistutin
mieleen nimenomaan veropolitiikan vaikutukset. Veroratkaisuissa
ei ole riittävästi tätä otettu
huomioon. Tehokkain toimi myös pankkien toimintaympäristön
tervehdyttämisen kannalta on pankkien asiakkaiden taloudellisen
tilanteen korjaaminen. Tarvitaan elvyttäviä toimia
EU:n komission esitysten pohjalta kotimaisen kysynnän vahvistamiseksi
sekä työttömyyden kasvun hillitsemiseksi.
Sosialidemokraatit esittivät, kun täällä joulukuussa
käsiteltiin pankeille myönnettäviä väliaikaisia
valtiontakauksia koskevaa esitystä, että siinä yhteydessä olisi
koko rahoitusmarkkinoiden vakautta parantavat toimet ollut syytä käsitellä yhtä aikaa
eduskunnassa. Pankkien pääomittaminen ja ongelmapankkien
hoito sekä takausta koskevat esitykset olisi pitänyt
käsitellä yhdessä. Kriisistä olisi
saatu tällä tavalla kokonaisvaltaisempi näkemys
ja voitu tehdä myös parempia johtopäätöksiä tarvittavista
toimista ja ehdoista.
Herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä ottaa
muutaman asian esille, jotka sosialidemokraattien taholta vastalauseessa äsken
mainittuun esitykseen myöskin on kirjattu. Finanssivalvonnan
henkilöstöresursseja on välittömästi
vahvistettava. Tässäkin esityksessä lähdetään
siitä, että finanssivalvonta hoitaa sitä ja
tätä, ja valtiovarainvaliokunta valitettavasti
vain totesi tämän seuraamisen tärkeyden,
mutta ei tunnustanut sitä, että asiantuntijakuuleminen
jo toi kiistatta esille, että finanssivalvonnan voimavarat
ovat nyt jo riittämättömät.
Tässä tilanteessa viimeistään
on ministeriltä ja hallitukselta saatava selvitys, miten
niitä välittömästi nyt vahvistetaan.
Toinen asia on, että kriisipankkien takausten realisoituessa
valtion tuen osalta edellytimme, että tulee saada tukea
vastaava omistusosuus tukea ottavasta pankista, tukea saavan kriisipankin pankinjohtajien
palkat, palkkiot ja korvaukset on kohtuullistettava ja tukea saavan
kriisipankin yksityisasiakkaiden luottoja ei saa irtisanoa eikä kasvattaa
asuntoluottojen marginaalia. Tämä on erittäin
tärkeää tässä yhteydessä sen
lisäksi, mitä ministeri toi esille yritysasiakkaiden
kohtelusta.
Yksi olennainen asia, josta ministeri ei puhunut mitään
mutta josta myöskään valtiovarainministeri
Katainen ei ole ainakaan minun havaintojeni mukaan antanut tarkkaa
selvitystä, on se, että valtiovarainvaliokunnan
käsittelyaikana joulukuussa ei ollut tarkkaan selvitetty
suomalaisen pankin määritelmää ja
rajat ylittävän pankkitoiminnan turvamekanismien
sisältöä. Me olimme sitä mieltä,
että se on niin olennainen kysymys tässä asiassa,
että tulee erikseen saattaa tietoon tämä suomalaisen
pankin määritelmä ja rajat ylittävän
pankkitoiminnan turvamekanismikysymys samalla tavalla kuin nämä asiat
on eduskunnan tietoon perustuslain 82 §:n mukaisella tavalla
saatettu. Tämä on niin olennainen kysymys esimerkiksi,
ettei tähän meidän piikkiimme tule mahdollisesti
esimerkiksi tyyliin Norjan merenkulun rasitteita tai muita. Toivoisin,
että tältä osin ministeri selvittää,
onko tämä valmistelu, jota silloin pidettiin tärkeänä myös
yhdessä Ruotsin ja Tanskan kanssa selvittää,
nyt tyydyttävällä tolalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ottaa huomioon sen, kuinka merkittävää aikaa
täällä Suomessakin juuri nyt eletään
ja kuinka merkittävistä hallituksen esityksistä on
kysymys, hiukan hämmästyttää,
että talo on niin täynnä muita kokouksia,
että edustajat ovat niissä kokouksissa eivätkä ole
voineet tänne pakottavista syistä johtuen tulla
kuuntelemaan näitä esittelyitä ja näitä puheenvuoroja.
(Naurua) — Miksi te nauratte?
Arvoisa puhemies! Edellinen pankkikriisi maksoi Suomen valtiolle
30—35 miljardia markkaa, siis 5—6 miljardia euroa
noin suurin piirtein arvoltaan. Toivoa sopii, että sellaista
kurimusta ei meille nyt uudestaan tarjota. Minulla ei ole sinänsä mitään
huomautettavaa näitä hallituksen esityksiä kohtaan
eikä esittelyä kohtaan siltä osin, mitä arvoisan
ministerin esittelyssä tuli lausutuksi. Mutta kiinnitän
huomiota siihen osaan, mikä ei tullut lausutuksi, koska
mielestäni se, arvoisa puhemies, on tässä se
olennaisempi osa.
Ensinnäkin on syytä katsoa, milloinka tämä hallituksen
esitys on kirjattu, milloinka arvoisat tasavallan presidentti ja
ministeri ovat allekirjoittaneet. Jos huomasin oikein, niin 20.2.
tänä vuonna. Toisin sanoen silloin varmasti valmistelijat
ja arvoisa ministeri ovat tulleet lukeneiksi sen, mitä tänä vuonna
näissä asioissa on tapahtunut, ja siinä suhteessa
on jotakin huomionarvoista tapahtunut.
Ministeri kyllä viittasi luottotappioihin, mutta olisi
kannattanut lisätä siihen virkkeeseen se, että luottotappioitten
määrä on ruvennut kirjautumaan tämän
vuoden puolella, mikä on siis hyvin merkittävä asia.
Edelleen olisi kannattanut arvoisan ministerin kiinnittää esittelyssään
huomiota siihen, millä tavalla pankkien väliset
sijoitustodistukset ja niissä olevat riskilisät
ovat käyttäytyneet viime vuoden puolella ja tämän
vuoden puolella nimenomaan siinä suhteessa, että ensiksi
ne olivat aika korkealla, sitten ne rupesivat laskemaan. Mutta se
on tietysti mielenkiintoista, onko tämä riskilisien
pienentyminen jatkunut, mikä on hyvä asia, jos
on jatkunut, vai onko se nousussa.
Nimittäin, arvoisa puhemies, se, mikä tässä on olennainen
asia, kun puhutaan kotimaisista pankeista, suomalaisista pankeista,
on se, että ne pankit, joittenka kanssa meillä on
jos ei muuta niin pankkien välisten sijoitustodistusten
kautta merkitystä, ovat Nordea Pankki Ruotsissa ja Danske
Bank siellä, missä Danske Bank toimii, myöskin
Suomessa, ja siellä johdossakin on suomalaisia toimijoita.
Kumpikin näistä pankeista on luottotappioitten
takia ymmärtääkseni siinä tilassa,
että pääomasijoitusta tarvitaan, jotta
luotonantomahdollisuudet säilyisivät jatkossa.
Siinä suhteessa tietysti aivan erikoista merkitystä on sillä,
millä tavalla sijoitustodistuskauppa, jos näin
voidaan sanoa, toisaalta Nordea Pankin ja toisaalta oikeitten suomalaisten
pankkien välillä sekä Danske Bankin ja
vastaavasti oikeitten suomalaisten pankkien välillä toimii,
millä tavalla riskilisät käyttäytyvät,
minkälaisia riskilisiä puolin ja toisin laitetaan.
Sillähän on tietysti vaikutusta siihen, mitä odotusarvoja
sisältyy juuri tähän lakipakettiin, mikä nyt
on esittelyssä. Nimittäin Brittein saarillahan
tilanne ajautui jo siihen, että pankit ovat valtion omistuksessa.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän 5 minuutin säännön,
mutta voinko käyttää tämän
vai menenkö paikalleni ja hyppään pönttöön
uudestaan?
Ensimmäinen varapuhemies:
Olkaa hyvä, jatkakaa vaan!
Kiitoksia! Jatkan, koska tämä asia nyt on
ehkä aika tärkeä. — Siis Brittein
saarillahan ajauduttiin siihen tilanteeseen, että yli puolet
keskeisten pankkien osakkeista on valtion omistuksessa. Siis sosialisointi
on tässä suhteessa tapahtunut, ja se on realiteetti
myöskin Suomen kannalta, koska olemme yhteisessä monetaariunionissa,
mikä se nyt on, Emussa, meinaa mennä omat sanat
sekaisin.
Otetaan vielä esille Sveitsin tilanne. UBS-pankki on
niin huonossa tilanteessa, että se joutui pankkisalaisuudestaan
tinkimään ja antamaan nyt veronkiertäjien
pankkitilitietoja muun muassa Yhdysvalloille ja niille tahoille,
jotka niitä haluavat, elikkä toisin sanoen ei
voi hannata pankkisalaisuuden kanssa edelleen. Tästähän seurasi
se, että viime viikonvaihteessa nämä sooloilevat
Euroopan unionin suuret jäsenvaltiot päätyivätkin
aivan oikein, niin kuin Sarkozy on esittänyt, siihen, että veroparatiisit
täytyy vihdoinkin saada kuriin. Sillä tulee olemaan
ratkaiseva merkitys myöskin Suomen pankkimaailmassa, ja
sitä, arvoisa ministeri, te ette ole ymmärtänyt
vielä pätkänkään vertaa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käytän tilaisuutta
hyväkseni, kun ministeri on täällä ystävällisesti
meidän kanssamme vielä. Edellisen laman velalliset,
varsinkin takausvelalliset, ovat hyvin vaikeassa asemassa edelleen
kymmeniä vuosia velan iskeytymisestä, ja heidän
kansalaisoikeuksiaan ei vielä tänäkään päivänä ole
kokonaisuudessaan palautettu. Varsinkaan takausvelallisten asema
ei ole helpottanut, kun velat eivät ole vanhentuneet.
Sain joku päivä sitten puhelun, jossa takausvelallinen
oli perheensä taloon suunnitellut katto- ja saunaremonttia
ja hakenut 10 000 euron lainaa sen takia, että katto
vuotaa ja saunan lattia on repaleina, mutta perhe ei saa lainaa,
kun isä on menettänyt yhteiskunnan luottamuksen
takuuvelallisena ja äiti on pienipalkkainen kaupan työntekijä. On
mahdotonta antaa heille 10 000 euron lainaa, vaikka itse
asiassa maksukykyä pitäisi olla.
Heräsi kysymys, kuka mahtaisi auttaa tällaisessa
tilanteessa olevia tavallisia kansalaisia, takaako valtio tavallisen
kansalaisen pienen lainan, jotta hän saisi laman velallisena
edes oman tönönsä katon korjattua, ettei
tarvitsisi perhettä siellä vuotavan katon alla
pitää.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Pienen Suomen, jonka bkt:n osuus laskennallisesti
EU:n kokonaisbruttokansantuotteesta lienee sen 1,5 prosentin suuruinen,
on syytä kyllä tukea näitä isompia
maita tässä ed. Pulliaisen mainitsemassa taistelussa
veroparatiisien lopettamiseksi. Tuo kysymys siitä, onko
hallitus nyt valmis talousongelmissa tukemaan kansalaisia eikä niin
kuin Ahon hallitus pankkeja ja unohtaa kansalaiset, on aika keskeinen
ja tärkeä. Tässä mielessä kyllä alleviivaan
ed. Kuopan puheenvuoroa, minkä hän piti. Meillä on
tilanne se, että emme tiedä, aivan niin kuin ministeri
Kiviniemi totesi, mikä tulevaisuuden tilanne on, mihin
se johtaa. Tässä vaiheessa olisi kyllä syytä lähteä tukemaan
tavallisen kansalaisen selviytymistä, ettei jouduta siihen,
mihinkä ed. Kyllönen viittasi, että vielä 15
vuotta laman jälkeen edelleenkin kärsitään
laman seurauksista.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tuossa omassa puheenvuorossani kävin
kyllä hyvin tarkasti läpi sen, miksi päädyttiin
tähän pääomalainaan eikä tähän
suoraan osakepääomasijoitukseen. Niitä syitä en
tässä käy läpi, mutta käytännössä niitä vaihtoehtoja ei
juuri tämän meidän pankkirakenteemme
takia kovinkaan paljoa ollut. Eli tämä instrumentti
on kyllä varsin toimiva ja hyvä.
Mitä tulee tähän valtion vakuusrahastolakiin ja
siihen täyteen korvaukseen, niin tämä hallitus ei
kannata omaisuuden sosialisointia, ja täytyy sanoa, (Ed.
Rajamäki: Kustannusten kyllä!) että jos
pankki on niin huonossa kunnossa, että se pitää haltuun
ottaa, niin ei siitä kyllä kummoista korvausta
tarvitse maksaa. Ei niillä osakkeilla paljoa arvoa siinä vaiheessa
enää ole.
Ed. Rajamäki totesi, että olisi ollut hyvä tuoda kaikki
nämä pankkituki-instrumentit samaan aikaan eduskuntaan.
Täytyy sanoa, että ei olisi ollut hyvä,
jos olisimme tuoneet ne viime vuoden puolella, koska olisimme niitä joutuneet
EU-päätösten myötä,
EU-komission linjausten myötä, tämän
vuoden puolella korjaamaan. Tämä järjestys
ja aikataulu on ollut aivan oikea. Viime vuoden puolella päätettiin
täällä eduskunnassa takuuinstrumentista,
hallitus päätti yksityiskohdat tämän
vuoden puolella, ja nyt tuotiin sitten nämä kaksi
muuta osiota tästä yhteisestä paketista,
niin että aikataulullisesti tämä on mennyt
kyllä ihan nappiin.
Finanssivalvonnan resurssien osalta Fivan puolelta ei ole kyllä indikoitu,
että siellä vakavia puutteita resursseissa olisi.
Eli sinänsä on syytä varmasti seurata
sitä, että resurssit ovat riittävät, mutta
tällä hetkellä sellaista akuuttia tarvetta
ei ole. Kun ed. Pulliainen käsitteli puheenvuorossaan sellaisia
asioita, joita en omassa puheenvuorossani käsitellyt, niin
niitä on vähän vaikea kommentoida.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä sosialidemokraatit vakuuttuivat
valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä viime marras—joulukuussa
siitä, että kyllä Finanssivalvonta tässä tilanteessa
tarvitsee ehdottomasti lisävoimavaroja. Valtiovarainvaliokunta korosti
seurantaa ja tarvittaessa voimavarojen lisäystä,
mutta niissä kuulemisissa ja niissä taustaselvityksissä,
joita henkilökohtaisestikin tein, ilmeni kyllä,
että Finanssivalvonta tarvitsee lisävoimavaroja.
Toinen kysymys, johon ministeri ei puuttunut, oli nimenomaan
tämä ministeri Kataisen väistöliike
joulukuun alussa suomalaisen pankin määritelmästä ja
rajat ylittävän turvamekanismin selvittämisestä,
jonka piti olla jossain työryhmässä hallituksessa
selvitettävänä. Minä haluan
edelleen toistaa, että tämä on hyvin
tärkeä asia. Osittain se liittyy ed. Pulliaisenkin
esille tuomaan lähestymistapaan. Tässä on
Finanssivalvonnan, mutta myöskin vastuiden kannalta isot
asiat kyseessä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kyllä tässä tilanteessa,
kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden toimintahäiriöissä,
hallitus on toiminut mielestäni erittäin ripeästi
ja määrätietoisesti ja turvannut ennen
kaikkea suomalaisen rahoitusmekanismin toiminnan.
Se, mikä tässä on tärkeää,
on myöskin se, että näissäkin
lakiesityksissä, mitä tänä iltana
on käsittelyssä, pankkien yhdenvertainen kohtelu
toteutuu, ja siinä mielessä tämä pääomalainajärjestely
on myöskin omasta mielestäni erittäin
perusteltu.
Puhemies! Täällä esitettiin, että finanssivalvontaan
pitää laittaa lisää voimavaroja.
Kuitenkin tärkeämpää mielestäni
finanssivalvonnan osalta on se, mitä niin pääministeri
kuin koko hallituskin on voimakkaasti ajanut, ja se on se, että menemme
eurooppalaiseen malliin, menemme globaaliin malliin niin, että kaikki
ovat samalla viivalla ja toimivat samojen pelisääntöjen mukaan
valvonnassa. Se on paljon oleellisempaa kuin se, että me
lisäämme omien rahoitusmarkkinoidemme valvontaa
jatkuvasti. Se on kuitenkin maailmanlaajuisesti arvioituna erittäin
hyvällä tasolla tällä hetkellä.
Mutta kansainvälisesti se taso valvonnan osalta on
kyllä ala-arvoista yhä edelleenkin. Siksi tervehdin
kyllä mielihyvällä sitä, että maailman johtajat,
presidentti Obama kärkijoukoissa, ovat vaatineet uudenlaista
otetta finanssivalvontaan. Sitä me tarvitsemme ehdottomasti,
luotettavuutta sinne suuntaan. Se on se päällimmäinen
asia, ei se, että me täällä kotimaassa
entisestään valvontaa lisäämme,
vaan se, että pidämme sen täällä edelleenkin
hyvässä mallissa.
Niin kuin täällä on todettu, Suomessa
on käytännössä kaksi omaa pankkiryhmittymää,
ja sen vuoksi meidän kansallisistakin eduistamme lähtien
on järkevää ja tarpeellista, että näin
toimitaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisalle ministerille kommenttina se, että juuri
tällä hetkellä, juuri nyt helmikuun lopulla 2009,
se hallituksen esityskooste, minkä te olette tuonut tänne
esiteltäväksi, on ok. Mutta siihen liittyy juuri
se, että niin te kuin teidän taustallanne olevat
virkamiehet seuraavat, missä mennään,
koska tilanne voi hetkessä pahentua aivan keskeisesti juuri
niistä syistä, jotka äskeisissä puheenvuoroissa
tulivat, ja te varmasti olette, koska olette alan ministeri, finanssiministeri,
seurannut, mitä rahoitusmaailmassa tapahtuu, ja pystytte
silloin kommentoimaan ilman muuta sitä, ovatko havaintonne
samanlaisia kuin minun vai hiukan toisenlaisia.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ministeri Kiviniemi alleviivasi, että tämä hallitus
ei kannata sosialisointia. No, en vaadi, että sen pitäisi
sitä kannattaakaan. Se on varmasti sille täysin
mahdoton mörkö. Mutta viittaan siihen, että täällä ed. Lepän
mainitsema presidentti Obaman hallinto on valmis sen tyyppiseen
tilanteeseen, että valtio joutuu ottamaan pankin haltuunsa,
tai Isossa-Britanniassa näin tapahtuu. Tässä mielessä tätä keinovalikkoa
ei pidä olla myöskään käyttämättä silloin,
kun se on välttämätöntä.
Uskon, että meilläkin Suomessa voidaan joutua
tilanteisiin, jolloinka sellaistakin välinettä kuin
yhteiskunnan haltuun ottaminen on harkittava.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Erittäin tärkeätä on,
ja sitä sosialidemokraatit korostavat, tuen vastikkeellisuus.
Valtion ja veronmaksajien näkökulma ja etu pitää näissä toimissa
aina varmistaa. Toinen asia on se, että kun muun muassa
väliaikaisen valtiontakauksen osalta tai muissa tukiratkaisuissa
joudutaan varsin nopeasti tekemään niitä tukiratkaisuja — tämä ilmeni
valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä joulukuussa — niin
ei Finanssivalvonta jälkikäteisesti toimi, vaan
sen pitää pystyä jo ennen näitä ratkaisuja
tekemään hyvin nopeasti, muutamassa päivässä,
selvitys takausperusteista ja pankin vakavaraisuudesta ja siitä,
että veronmaksajien puolesta voidaan lähteä liikkeelle.
Tämä on kyllä Suomenkin osalta asia,
joka pitää meidän sosialidemokraattien
mielestä panna parempaan kuntoon.
Toinen asia on nimenomaan se, että kyllä meillä omassa
maassakin on parantamista. Se liittyy harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan.
Hallitushan ei ja valtiovarainministeriö erityisesti ei
ole kyllä ansioitunut nimenomaan talousrikollisuuden torjunnassa.
Neljännen talousrikostorjuntaohjelman, lokakuu 2006, kohdat
ovat jämähtäneet valtiovarainministeriöön,
esimerkiksi käännetty arvonlisävero rakennusurakoiden
aliurakointiketjussa. Toinen on verotustiedot: niiden saanti käyttöön
ei ole edennyt valtiovarainministeriössä. Työ-
ja elinkeinoministeriössä ovat jämähtäneet
paikalleen muun muassa valtion tukia saavia yrityksiä koskevat verotustiedot.
Myös meillä on tärkeätä katsoa, ennen
kuin pystytään lähetystehtäviä hoitamaan Euroopan
unionin puitteissa, missä mallissa meillä on nämä,
puhumattakaan Venäjän-kauppaan liittyvästä kaksoislaskutuksesta
tai muista ongelmista, joissa myös meillä on,
valtiovarainministeriölläkin, oma harjoitus tarpeen.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tässä aikaisemmissa puheenvuoroissa
epäiltiin sitä, että hallitus olisi tukemassa
vain pankkeja eikä tavallisia yrityksiä ja kansalaisia,
mutta nimenomaan nämä hallituksen esittelemät
instrumentit tukevat tavallisia suomalaisia kansalaisia ja yrityksiä.
Se vaan tapahtuu näiden markkinaehtoisten toimijoiden kautta
eli pankkien kautta, koska meillä Suomessa ei onneksi ole
sitä tilannetta, että pankkeja tarvitsisi niiden
huonon toiminnan takia olla tukemassa, vaan näitä instrumentteja
tarvitaan tämän yleisen taloustilanteen ja ongelmallisen
rahoitusmarkkinatilanteen takia.
Ed. Rajamäki kyseli tämän työryhmän
perään, ja oletan, että ministeri Katainen
on viitannut tähän EU-tasolla toimivaan työryhmään,
joka tekee esityksensä helmikuun loppupuolella, ja tavoitteena
on juuri löytää ratkaisuja ja uusia vaihtoehtoja
tämän rajat ylittävän pankkitoiminnankin
valvonnan kunnolliseksi hoitamiseksi, ja toki Suomenkin kannattaa
siinä keskustelussa olla aktiivinen. Tällaista
EU-tason valvontaa tarvitaan, mutta sitten pitää pystyä varmistamaan,
että Suomen kaltaisissa maissa, joissa on tytäryhtiöpankkeja,
joissa on sivukonttoripankkeja, pystytään tämä valvonta
parhaalla mahdollisella tavalla hoitamaan.
Ed. Pulliaiselle: Totesin nimenomaan puheenvuoroni alussa, että pitää olla
jokaisella hallituksella tuntosarvet ylhäällä koko
ajan, vaikka nyt tilanne näyttäisikin hyvältä.
Mitä tulee tähän yritysrahoituksen tilanteeseen,
niin parin päivän kuluttua Suomen Pankki julkaisee
tästä tietoja ja silloin saamme julkisuuteenkin
kaikki aivan ajankohtaiset tiedot.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Totean vielä, että sosialidemokraatit
nimenomaan edellyttävät tämän
suomalaisen pankin määritelmää,
ja sitä ei kyetty valtiovarainvaliokunnan eikä talousvaliokunnan käsittelyssä täsmällisesti
määrittelemään. Tämä tehtävä jäi
hallitukselle, jonka oli selvitettävä rajat ylittävää pankkitoimintaa
koskevia turvamekanismeja yhdessä Ruotsin ja Tanskan kanssa,
ja tässä oli ilmeisesti joku valtiovarainministeriön
ja Suomen Pankin selvitystyöryhmä. Tämän
vuoksi sosialidemokraatit edellyttivät, että hallituksen
selvitettyä suomalaisen pankin määritelmän
ja rajat ylittävän pankkitoiminnan turvamekanismit
tulee saattaa ne eduskunnan tietoon perustuslain 82 §:n
mukaisella tavalla. Tämä on enemmän kuin
ajankohtainen tämä esitys.
Keskustelu päättyi.