Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Rautatieliikenne ei suju. Matkustajat kärsivät,
tiedotus tökkii, henkilöstö uupuu ja
monille tahoille aiheutuu kohtuuttomia vahinkoja. VR ja Ratahallintokeskus
ovat jo pitkään vaatineet ratojen kunnossapitoon
lisää määrärahoja toteamalla
muun muassa, että nykyrahoin toiminnallisia parannuksia
ei voida tehdä. Hallitus on vienyt rahat sekä liikennöinnistä vastaavalta
VR-yhtiöltä että rataverkon kunnosta
vastuussa olevalta Ratahallintokeskukselta, mikä taas on
johtanut siihen, että niillä ei ole ollut voimavaroja
huolehtia tyydyttävällä tavalla talviaikaisista
tehtävistään.
Miksi hallitus ei ole käyttänyt valtaansa
ja omistajaohjaustaan siten, että junat kulkisivat vaikeissakin
olosuhteissa edes kohtuullisesti?
Puhemies:
Annan tässä muutaman lisäkysymyksen,
ennen kuin ministeri vastaa.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, että VR:lle on todellakin
satanut viime aikoina lunta tupaan ja matkustajat ovat kiukkuisia,
syystäkin. Junat ovat myöhässä,
ja ihmiset joutuvat monta tuntia tuolla pakkasessa odottelemaan.
Talvi tulee joka vuosi, ja se ei liene mikään
yllätys. Tänä talvena nämä Etelä-Suomen talviolosuhteet
ovat olleet todella poikkeuksellisen hankalat.
Tässä yhteydessä herää kysymys,
miten jatkossa me voisimme paremmin varautua tämän kaltaisia
poikkeuksellisia olosuhteita varten ja onko mahdollista, että meillä esimerkiksi
voitaisiin kouluttaa joitakin ryhmiä, kuten esimerkiksi siviilipalvelusmiehiä tämmöisiä
tilanteita
varten. Kysyisin tätä ministeri Vehviläiseltä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! VR:n toimitusjohtaja on todennut, että Liikennevirasto
tarvitsisi ratojen kunnossapitoon kaksi kertaa nykyistä suuremman
summan. Kysyn nyt teiltä, ministeri Vehviläinen:
Aiotteko toteuttaa tämän toiveen ja vaatimuksen?
Poikkeusolosuhteisiin liittyvien palveluiden ja tiedottamisen
puutteet ovat myös ärsyttäneet kansalaisia.
Kun Helsingistä Kolariin suuntaava juna oli viikonloppuna
viisi tuntia myöhässä, Riihimäen
asemalta matkustajat ohjattiin yöllä pakkaseen
aseman sulkeutuessa. Myöhemmin tilannetta selitettiin sillä,
että valot sammuvat automaattisesti tuossa rakennuksessa
ja turvallisuussyistä matkustajia ei voitu pitää pimeässä rakennuksessa.
Sen sijaan pakkasessa voitiin heitä pitää.
Millä lailla poikkeusolojen palveluihin ja tiedottamiseen
aiotaan kiinnittää huomiota?
Mats Nylund /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Som
vi har hört så har vi haft förseningar
och problem med informationen med Statsjärnvägarna,
och det här förorsakar ju kostnader. Det förorsakar
kostnader i form av skadestånd enligt den lagstiftning
vi har från privata och nu också, får
vi höra, från Helsingforsregionens trafik. För
det andra så uppstår indirekta kostnader, förlorad
arbetstid och andra olägenheter. Min fråga till
regeringen blir: Finns det redan i dag någon uppskattning
av hur stora helhetskostnaderna är i jämförelse
med de satsningar som skulle behövas för att förebygga
för-seningar förorsakade av väder?
Eli myöhästymiset aiheuttavat kustannuksia. Ensinnäkin
suoria kustannuksia vahingonkorvausvaatimusten muodossa sekä yksityisiltä että nyt
myös Helsingin seudun liikenteeltä. Toiseksi syntyy
epäsuoria kustannuksia yhteiskunnalle työajan
ja muiden epäkohtien muodossa.
Puhemies! Onko olemassa jo laskelmaa myöhästymisten
aiheuttamista kokonaiskustannuksista suhteessa siihen rahamäärään,
jolla ennalta ehkäisten voi säästyä myöhästymisiltä?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tähän viimeiseen kysymykseen vastaan
kyllä, että tässä vaiheessa
emme pysty esittämään näistä kustannuksista
tarkkaa arviota, mutta varmasti selvittämisen aiheinen
paikka.
Täällä monissa puheenvuoroissa kiinnitettiin huomiota
matkustajien näkökulmaan, henkilöstön
näkökulmaan, ja mitä nyt aiotaan tehdä ja
tuleeko rahaa. Ensinnäkin voin sanoa, että olen äärimmäisen
pahoillani kaikkien matkustajien, niin lomamatkustajien kuin myös
työmatkalaisten kannalta, että viime viikkoina
on aiheutunut kohtuutonta haittaa, ja tiedän, että myös
VR ja myös Liikennevirasto tämän saman
asian jakaa.
Sitten tähän jatkoon, miten tullaan menettelemään.
Olen tänään sen kertonut isomminkin julkisuuteen,
että aiomme tehdä tarkemman selvityksen koko suomalaisen
liikennejärjestelmän varautumisesta talviolosuhteisiin.
Te tiedätte, että nyt ei ole kysymys pelkästään
raideliikenteestä. On kysymys myös yhteysaluksista
merellä. Siellä ei ole kuin yksi yhteysalus, joka
tällä hetkellä toimii. Meidän
on käytävä läpi jokainen liikennemuoto
liikennemuodolta, mitä siellä pystytään
tekemään ja hakemaan parempaa varautumista. Mitä nyt
on tapahtunut osoittaa, että meillä ei ole ollut
riittävän hyvä varautuminen.
Mutta sitten rahapuolesta sanon sen, että ymmärrän
sen, että matkustajat ovat raivoissaan ja suuttuneita.
Mutta sitten jotenkin ajattelisin niin, että meidän,
jotka olemme vastuussa tästä asiasta, kannattaisi
laittaa jäitä hattuun, ja ensin selvittää se,
minkälaisia parannuksia tarvitaan. En usko siihen, että vaikka
nyt olisi viime joulukuussa annettu tässä salissa
100 miljoonaa euroa rahaa, olisi vältytty näiltä ongelmilta,
kun te hyvin tiedätte, että olosuhteet viime viikkoina,
viime päivien aikana, ovat olleet hyvin paljon sääolosuhteista
riippuvaiset.
Lisähenkilökunnan osalta totean, kun ed. Tiura
kysyi siviilipalvelusmiehistä: ajattelisin kyllä niin — ja
tiedänkin, Liikennevirasto on minulle eilen esittänyt — että olisi
tärkeää, että meillä olisi
olemassa tällainen erillinen talvikunnossapidon henkilöstöpankki,
josta pystyttäisiin nopeasti saamaan väkeä sinne
työhön. Se ei ole ihan niin sanotusti vaan kenen
tahansa hommaa, vaan turvallisuusasiat on otettava huomioon, ja siitä syystä meillä
ei
esimerkiksi Suomessa ole harkittu tätä asiaa,
että olisi kysytty armeijaa apuun.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Yhtyykö hallitus meidän käsitykseemme
siitä, että ilmastonmuutos ym. seikat edellyttävät,
että raideliikenne tulee olemaan tulevaisuuden liikennemuoto,
ja tämän vuoksi juuri sen toimintaedellytyksiä tulee
parantaa ja niistä tulee huolehtia? Hallitus on kuitenkin
leikannut juuri ratojen kunnossapitoon tarkoitettuja määrärahoja
kymmenillä miljoonilla euroilla. Teillä on ollut
hallituksessa kolme vuotta aikaa tehdä sellaisia budjetteja,
että tällaisiin riskeihin ei törmätä,
joissa nyt ollaan. Kysyn: Miksi olette valinneet leikkauskohteeksi
juuri ratojen kunnossapitoon tarkoitetut määrärahat?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Minä tiedän
sen, että te aina väitätte, että tämä hallitus
on leikannut niitä rahoja, minullakin on tuolla laukussa
mukana tilastot niistä. Taso on suurin piirtein sama. Tiedätte
myös itse, tämä on sama asia perustienpidon
puolella kuin perusradanpidon puolella, että tässä salissa
aika monta kertaa myös lisäbudjettien kautta annetaan
rahaa lisää, mikä on minusta oikein.
Itsekin kannan huolta tästä perusväylänpidon kokonaisuudesta,
mutta se, että me olisimme jotenkin järjestelmällisesti
leikanneet, ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa.
Mutta jokainen tietää sen, että kun näitä raha-asioita
päätetään, niin ei niitä päätetä muutaman
päivän yksittäisen asian perusteella.
Niitä päätetään lisäbudjetti-
ja budjettineuvottelujen yhteydessä, ja sitten eduskunta
täällä lopullisesti päättää.
Tämä sama asia koskee koko perusväylänpidon
rahoitusta, sekä tienpitoa että radanpitoa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kyllä sitä, että te,
ministeri Vehviläinen, vähättelette tätä ratojen
kunnossapidon parantamisen tarvetta ja lisärahoituksen
tarvetta. Kyllähän sille aivan selvästi
on tarvetta, jotta tämä raideliikenne saadaan
sujuvammaksi. On hyvä, että olette tämän
selvitysryhmän asettanut, mutta eihän tämä tilanne
ole mikään uusi. Olemme vuosien varrella useita
kertoja tästä samasta aiheesta keskustelleet,
ja aina te olette jonkun selvitysryhmän asettanut. Mutta
kyllä nyt olisi tekojen aika eikä selvitysryhmien
aika.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Totean kyllä nyt sen, että minä en todellakaan
vähättele. Tunnen aivan erinomaisen hyvin ne tarpeet.
Mutta sitten, mitä viime viikkojen aikana on tapahtunut,
niin tiedän, että loppiaisen aikaan Liikenneviraston
rataosasto sanoi, että se kaikki, mitä tarvitaan
nyt talvikunnossapitoon ja nimenomaan täällä Ilmalan
ja päärautatieaseman välillä,
siellä on piikki auki. Siellä ei ole kyllä ollut
nyt radanpidon rahoituksesta pulaa, mitenkä se asia kaiken
kaikkiaan hoidettaisiin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olin sanomassa saman. Joulukuussa on annettu
rahat. Ne eivät ole helmikuun lopussa vielä lopussa.
Lähes koko budjetti on vielä käyttämättä.
Rahapulaa ei pidä syyllistää siitä,
että Pasilan ja Ilmalan ratapihoilla ei vaihteita kyetä hoitamaan.
Kyllä siinä pääsyy on tämä lumen tupruaminen.
Se aiheuttaa viivästyksiä kaikkialla tässä yhteiskunnassa.
Kuinkahan monta on niitä ihmisiä, jotka ovat maanteillä myös
myöhästyneet eri asioista. Ei meillä perustienpidossakaan ole
riittävästi rahaa, jos katsotaan pitkässä juoksussa.
Eilinen päivä puhuttiin myös raha-asioista, köyhyydestä,
tunnustettiin, että yhteiskunta ei ole kyennyt tarpeeksi
osoittamaan rahaa tähän tarkoitukseen. Tuntuu,
että jokaiseen asiaan vastaus on vain se: lisää rahaa.
Ehkä tässä ratapuolella pitää katsoa,
niin kuin ministeri Vehviläinen ja Liikennevirasto tekevät,
miten asiat organisoidaan ja teetetään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ihan pikkuisen ainakin eri mieltä kuin
pääministeri, että ei rahalla tätä mitenkään ratkaista,
koska rahaa käytetään myös ihmisten palkkaukseen.
Tiedot, mitä olemme saaneet sekä Ratahallintokeskuksen
puolelta että VR:n henkilöstömitoituksen
puolelta osoittavat, että ei ole varauduttu tämmöisiin
lumisiin olosuhteisiin, mitä Suomessa on. Nämä ongelmat,
jotka ovat olleet nyt viime päivinä, ovat tosi
extremejä, mutta ongelmia on ollut aika pitkään.
Ed. Räsänen muun muassa viittasi siihen, että selvityksiä ja
työryhmiä on ministeri perustanut ennenkin.
Me kuitenkin omassa vaihtoehtobudjetissamme koetimme tätä pitkäaikaista
vajausta ja rataliikenteen tulevaisuuden kehittämistä varten
esittää 40 miljoonaa lisää.
Valitettavasti rkp:läisistä ja kokoomuslaisista
ei tainnut olla ryhmäkurin rikkoneita Tiura eikä Nylundkaan,
jotka olisivat silloin tukeneet tätä resursointia,
eli kysymys on vähän pitkäaikaisempi
kuin tämä. Emme toki ministeriltä odota
vastausta siihen, että yksi Ilmalan lämmityslaite
ei ole tarpeeksi tehokas, mutta toimia tämän estämiseksi,
että tulevina talvina olisi, tarvittaisiin. Lisätalousarvioesitys
on netissä nähtävissä. Siellä on
liikenne- ja viestintäministeriölle 0 euroa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pitkäaikainen näkökulma
on. Siinä on paljon perusteita nostaa sitä esille.
Tiedämme sen, että sekä maantiepuolella
että ratapuolella pitkäaikaisesti meillä on
iso haaste, millä pystymme pitämään
perusliikenneverkon kunnossa. Mutta on vaikea hyväksyä sitä,
että näitten lumipyryjen keskellä aiheutuvat
ongelmat jotenkin kaadetaan sen päälle, että joulukuussa
budjettikäsittelyssä eduskunta ei osoittanut rahaa.
Siellä on piikki auki tehdä näitä töitä,
siellä on piikki auki tehdä töitä nyt,
niin että junat kulkevat, eikä tästä pidä nyt
syyllistää sitä, että joulukuussa
ei 40:tä miljoonaa lisätty VR:n puolelle.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Totean todellakin sen, että jos Liikennevirasto
on tehnyt tammikuun alussa jo päätöksen,
että ei ole siitä pula, niin silloin meidän
on sitä syytä uskoa.
Sitten näistä vastuista ja tästä laajemmasta
selvityksestä, jos puhutaan nyt tämän
raideliikenteen osalta, niin minä luulen, että tässäkään
salissa ei ihan täysin ole selvillä, mitä on
Liikenneviraston vastuulla eli sen entisen Ratahallintokeskuksen
vastuulla ja mitä on VR:n koko konsernin vastuulla. Osassa
on niin, että Liikennevirasto vastaa, mutta käytännössä se
palvelu ostetaan esimerkiksi vaikka VR-Rata Oy:ltä. (Ed
Kumpula-Natri: Ja silloin se on budjettirahoitteinen!) — No
ei, minä sanoisin niin, että silloin meidän
täytyy tässä selvityksessä käydä nimenomaan
myös näitä vastuita ja rooleja läpi.
Siitä annan kiitosta ja kunniaa sekä VR:n
puolelle että Liikenneviraston puolelle, että he
aloittivat siellä vuodenvaihteessa nämä niin
sanotut aamun ryhtipalaverit, joissa käydään
yhdessä läpi se, miten se päivä hoidetaan
ja myös miten tulevia päiviä hoidetaan.
Tässä selvitystyössä tulee käydä läpi
myös se, mikä on infran kunto, mitä siellä tarvitsee
tehdä, tai tarvitaanko minkälaisia investointeja,
jotta tätä pullonkaulaa saataisiin avattua.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
keskusteluissa tullut ilmi, niin nämä olosuhteet
ovat tällä hetkellä aivan erityiset,
ja kuten pääministerikin omassa puheenvuorossaan
totesi, tämä ongelma ei ole pelkästään
rahalla ratkaistavissa. Nyt on niin, että tuolla Pasilan ratapihalla
on, ymmärrykseni mukaan, noin 300 vaihdetta, jotka pitäisi
pitää puhtaana lumesta, jotta ne ovat turvalliset
ja käytettävissä. Tästä syystä kysyisin
vielä: Onko olemassa joku viisasten kivi nyt, millä tämä asia
voitaisiin ratkaista?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Puhemies! Minä sanon, että se viisasten kivi
on toivottavasti tulevana viikonloppuna tuleva suojasää. Se
on viisasten kivi siihen. Nyt on ollut niin pitkä pakkasjakso
ja lunta enemmän kuin vuoden 1982 jälkeen. Te
tiedätte, jos olette seuranneet tätä uutisointia,
että se on kyllä niin, että joka puolella
meistä toimijat odottavat, että tulee sula sää ja
suojasää, ja silloin tämä ongelma
on ainakin vähäksi aikaa ratkaistu.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vihreiden pääideologi,
entinen ministeri Osmo Soininvaara, on Helsingin Sanomissa todennut,
että aluepolitiikka estää rautateitten
kehittämisen, ja hän on ottanut esimerkiksi Rovaniemi—Kemijärvi-radan
sähköistämisen. Minä en nyt
pysy vihreiden ajatuksenjuoksussa mukana, mutta eipä ole
ensimmäinen kerta. Kuinka vasta suunnitteilla oleva investointi,
josta ei vielä ole lopullista päätöstä eikä rahoja
ole osoitettu, kuinka sellainen hanke aiheuttaa tämän
päivän raideliikenneongelmat? Minun mielestäni kunnon
kalusto, riittävä henkilöstö ja
kattava rataverkko ovat koko Suomen kilpailukyvyn kannalta äärimmäisen
tärkeitä ja niin ne ovat tärkeitä aluepolitiikan
kannaltakin. Kysyn nyt ministeri Vehviläiseltä mutta
myöskin työministeri Sinnemäeltä:
Kumman koulukunnan kannattajia te olette? Oletteko te sitä mieltä,
että hyvä rataverkko ja aluepolitiikka tukevat
toisiaan, vai oletteko ehkä samaa mieltä kuin
vihreät Osmo Soininvaaran mukaan, että ne ovat
toisilleen vastakkaisia?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Luin myös huolella tämän
entisen edustaja Soininvaaran puheenvuoron, ja siinä oli
paljon hyvää asiaa, mutta siihen kiinnitin myös
huomiota, että siellä sanottiin taas, heti jo oli
vaatimus, että 100 miljoonaa lisää rahaa
sinne tukiin eli voitaisiin ostaa 100 miljoonalla. Minusta tuntuu,
että tässä on käymässä vähän
huutokauppa rahasta.
Mutta sitten itse tämä yhteysvälin
Rovaniemi—Kemijärvi sähköistys:
Minä pidän, ja koko hallitus pitää,
ja koko eduskunta hyväksyessään selonteon
piti sitä tarpeellisena kahdesta syystä. Henkilöliikenteen
osalta oli juuri laitettu takaisin tämä Kemijärven
yöjunaliikenne, ja se tarkoittaa, että silloin
voidaan tulevaisuudessa ajaa sillä sähköistetyllä raiteella
sinne Kemijärvelle saakka. Vielä isompi kysymys
liittyy puuhuoltoon: Kemijärvellä oli juuri lopetettu
sellutehdas, ja se tuo totta kai puuvirtoja alaspäin. Katsoin
tänään sen, paljonko oli arvioitu: on
arvioitu, että sieltä tulee noin miljoona tonnia
puutavaraa alaspäin. Voi olla, että Soininvaara
ei tiennyt tätä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viimeisen 15 vuoden aikana meille on infraan
syntynyt selkeä pitkäaikainen vaje. Se näkyy
sekä ratapuolella että tiepuolella erityisesti
nimenomaan perusradanpidon ja perustienpidon puolella. Tämä on
ongelma, jonka me tiedämme, ja siihen pitää meidän
löytää vastauksia, mutta kyllä ratojen
pitää silti näkyä tämän
lumimyräkän altakin. VR ja Ratahallintokeskus
ovat tehneet erittäin paljon hyvää työtä.
Ministeri Vehviläinen on saanut paljon aikaan uusia investointeja.
Tämä kulkee ihan omalla tahdillaan eteenpäin.
Mutta ei pidä nyt syyllistää liikaa näitä tahoja,
jotka tekevät sitten poikkeusolosuhteissa kovaa työtä,
koska on helppo sanoa nyt sitten, kun ongelma on syntynyt, että ikään
kuin lunta ei olisi Suomessa koskaan ennen satanut. Tämäkin pitää pitää mielessä.
Herra puhemies! Tiedustelen arvoisalta ministeriltä,
koska myös kalustopula on ollut eräs sellainen
asia, joka VR:n puolelta on nyt tullut esille: Mistä johtuu
sitten, että VR:llä tällä hetkellä on
tilanne, että esimerkiksi sekä tavarapuolella että eräin
osin myös henkilöliikenteen puolella ollaan kalustopulassa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! VR:n osalta omistajaohjaus kyllä kuuluu
ministeri Häkämiehelle, joka ei nyt ole täällä paikalla.
Tiedämme tästä kalustoasiasta sen
ensinnäkin, että VR julkisti viime perjantaina
150 miljoonan euron kalustohankinnat, ja siitä varmasti kaikki
olemme tyytyväisiä.
Mutta sitten kalustopulaan vaunujen osalta, onko niitä riittävästi?
Kyllä siellä pitäisi olla noin 10 000
vaunua kaiken kaikkiaan, mutta niistä osa tällä hetkellä seisoo,
mikä ei tietenkään ole hyvä. Vuoden
aikana on tullut vaunujen kierron suhteen hitautta, ja se on semmoinen
pullonkaula, että se pitää saada ratkaistua.
Olen kahden viikon aikana tavannut sekä VR:n johtoa että metsäteollisuuden
johtoa tämän kysymyksen ääreltä,
ja he aikovat lähiviikkoina selvittää,
mitenkä tilanteesta päästäisiin
molempien osapuolten kannalta hyvällä tavalla
eteenpäin.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Uskon, että jokainen suomalainen
ymmärtää, että sääolosuhteet
ovat erittäin poikkeukselliset. Jokainen on tehnyt omassa
taloyhtiössään tai kiinteistössään
lumitöitä ja tietää tämän
asian.
Mutta se asia, jota on vaikea suomalaisena ymmärtää,
on se, miten tietoyhteiskunta ei toimi näiden myöhästymisten
osalta, miten voi olla niin, että kuulutukset toistavat
itseään ja tulevat nauhalta, valotauluilla on
vanhat lähtöajat. Sehän suomalaisia ärsyttää,
kun voisi käydä kotona välillä,
voisi hakeutua vaikka hotelliin lämpimään,
jos tietäisi, koska se juna lähtee.
Olisiko ministerillä tähän jotakin
neuvoa, miten saataisiin oikea tieto perille junan käyttäjille niissä tapauksissa,
joissa myöhästymisiä on?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä on aivan olennainen
kysymys, ed. Haaviston kysymys siitä, että kun meillä on
hienot tietoyhteiskuntajärjestelmät, ja sitten
jos ne pettävät, niin ne pettävät.
Tuntuu, ettei ole olemassakaan tämmöistä varajärjestelmää.
Tämä nähtiin muun muassa Riihimäen
asemalla, kun oli automatisoitu, että valot lähtevät kello
23, eikä ihmisiä ei voitu jättää sinne
pimeään. Pitäisi kai ajatella, että siinä tilanteessa
löytyy jostakin vasara, jolla hakataan se taulu rikki ja
käännetään se toiseen asentoon.
Meidän pitää katsoa tämä todella
tarkkaan, miten voidaan korvata, että aina on olemassa
jonkinlainen varajärjestelmä.
Itse tämä tietoliikennejärjestelmä on
Liikenneviraston käsissä. Se ei maksa paljon,
se on 5 miljoonaa, ja sitä on jatkuvasti tehty. Mutta alkuvuodesta,
kun oli ensimmäiset häiriöt, huomattiin,
että se ei pelaa riittävän hyvin. Sen
takia sitä ei voida vielä maaliskuun loppuun mennessä ottaa
käyttöön, valitettavasti. Minä todellakin
pidän tärkeänä, että se
tulee nopeammin kuin pian.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä ministeriön ja VR:n
uuden johdon johtaminen ja henkilöstöpolitiikka
sekä sen kielteiset vaikutukset myöskin turvallisuuteen
ja toimintaan pitää arvioida. On myöskin
sillä tavalla, että tässä maassa
alue- ja elinkeinokehityksen kannalta raideliikenne pitää nyt
nostaa ihan uuteen asemaan. Sen jälkeen kun sosialidemokraatit
ajoivat läpi Kerava—Lahti-rataoikaisun, (Naurua
kokoomuksen ryhmästä) ei ole pääratoihin
ollut riittäviä panostuksia. 2000-luvun alussa
valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston ja SDP:n eduskuntaryhmän
toimesta pantiin Kerava—Lahti-rataoikaisu käytäntöön.
Nyt Savon radalla uhkaavat paino- ja nopeusrajoitukset. Tämä on
vakava kysymys.
Herra puhemies! Haluan nimenomaan vielä tarkentaa tavaraliikenteen
suorituskykyä. Metsäteollisuuden toimintaedellytykset
ovat nyt avainkysymys. Taksoja on nostettu jopa 100—150 prosenttia
tietyillä rataosilla. Miten ministeriö toimii
tässä vakavassa tilanteessa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tuo, mitä lopussa sanoitte, on nimenomaan
kyllä VR:n ja näiden metsäyhtiöitten
välinen asia eikä liikennepoliittinen kysymys.
(Ed. Rajamäki: Hallitusta pitäisi koskettaa!)
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä kyllä nyt
vähätellään matkustajien kärsimyksiä.
Nämä junaliikenteen nyt kärjistyneet
ongelmat ovat jatkuneet jo pitkään. Muun muassa
liikenne- ja viestintävaliokunta on yksimielisesti ja toistuvasti
vaatinut perusradanpidon rahoituksen merkittävää lisäystä,
mutta hallitus ei ole asialle korvaansa lotkauttanut. Nyt sitten
kaikki ongelmat ovat kasaantuneet, lumi on aiheuttanut kaaoksen
ja hintaa maksavat tavalliset matkustajat, joiden työpäivää epävarma
junaliikenne pidentää ja hankaloittaa. Ihmiset
värjöttelevät ulkona tietämättä,
milloin juna lähtee ja lähteekö se ollenkaan.
Kukaan ei sitä heille kerro, ja se jos mikä matkustajia
raivostuttaa.
Arvoisa ministeri Vehviläinen, kysymys on matkustajan
oikeudesta jatkaa matkaansa mahdollisimman pienin haitoin ja viivein,
vaikka sitten toisella kulkuvälineellä, tai vaikka
siirtyä sinne sisätilaan pakkasesta värjöttelemästä.
Tieto muutoksesta tarvitaan tuoreeltaan, jolloin myös matkasuunnitelmaan
on helpoin tehdä muutoksia. Nämä jatkuvat
tiedotusongelmat eivät ole tästä informaatiomaailmasta.
Kysynkin teiltä nyt, kun totesitte, että katsotaan.
Tämä vaatii myös henkilöitä ja
resursseja, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) että tämä asia saadaan
kuntoon. Mitä aiotte tehdä muuta kuin katsoa tätä asiaa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Matkustajien raivostumisesta ja pahasta mielestä olen
täysin samaa mieltä teidän kanssanne,
mutta yritin kertoa jo aikaisemmin, että en pelkästään
katso, vaan tässä on se, että pystytään
uudistamaan Liikenneviraston johtama informaatiojärjestelmä matkustajille,
joka tarkoittaa niitä kuulutuksia ratapihoilla ja sitten myös
asemilla. Sen lisäksi tietysti tarvitsee saada muutakin
informaatiojärjestelmää parannettua.
Tämä pitää tehdä yhdessä VR:n
ja Liikenneviraston kanssa. Sitä ei tehdä ministeriössä,
se tehdään siellä operatiivisessa työssä.