2) Hallituksen esitys vuoden 2001 toiseksi lisätalousarvioksi;
         Hallituksen esitys vuoden 2001 toisen lisätalousarvioesityksen (HE 177/2001 vp)
         täydentämisestä
      
       
         					
      
      
         
         Maria Kaisa Aula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta esittää yksimielisesti
            hyväksyttäväksi hallituksen esitystä tämän
            vuoden kolmanneksi lisätalousarvioesitykseksi. Tähänhän
            liittyy myös myöhemmin annettu täydentävä esitys.
            (Hälinää)
         
         
         
            
            Puhemies:
            (koputtaa)
            
            
Arvoisat edustajat, kehotan rauhoittumaan ja käymään
               mahdolliset yksityiset keskustelut salin ulkopuolella. Käsitellään valtion
               vuoden 2001 toista lisätalousarviota, ja puheenvuoro on
               ed. Aulalla.
            
            
          
         
         
         
         Kiitos, arvoisa puhemies! — Valtiontalouden kannalta
            olennaisimmat muutokset näissä lisätalousarvioesityksissä sisältyvät
            verotuloarvioiden alentamiseen talousnäkymien heikentymisen
            seurauksena. Yhteensä näissä kahdessa esityksessä alennetaan
            tämän vuoden verotuloarvioita 5,4 miljardia markkaa,
            josta pääosa on seurausta yritysten maksaman yhteisöveron
            muutoksista. Tuohon 5,4 miljardiin markkaan sisältyy kolmenlaisia
            eriä.
         
         
         Ensinnäkin on yritysten kannattavuuden heikentymisestä johtunutta
            yhteisöveron tuoton alenemista. (Puhemies koputtaa) Toiseksi
            on mukana loppuvuodesta tehtyjen yritysjärjestelyjen vaikutuksia,
            joiden seurauksena yhteisöveron tuloutumista siirtyy tältä vuodelta
            useampi miljardi ensi vuoden puolelle. Kolmanneksi mukana on myös
            kuntien jako-osuuden kasvusta aiheutunutta valtion yhteisövero-osuuden
            pienentämistä. Tämä verotuoton
            aleneminen vähentää tietysti talousarvion
            ylijäämää, eli muutosten seurauksena
            valtionvelan vähentämisen yhteismääräksi
            tulee tänä vuonna 13,8 miljardia markkaa. Nämä verotulojen
            alenemissummat ovat tietysti suuria, mutta toisaalta on muistettava,
            että nyt ei olla kovin kaukana siitä, minkälaisiksi
            verotulot ja velan lyhennysvara vuosi sitten joulun alla arvioitiin.
         
         
         Viime keväänä teimme täällä eduskunnassa valtiovarainministeriön
            ehdotuksesta eräitä verotuottojen lisäysarvioita,
            jotka nyt on sitten talouden kasvun nopean hiipumisen myötä vedetty
            takaisin. Ensi vuodelle luonnollisesti nämä verotuottokertymät
            ja -näkymät ovat paljon tätä vuotta
            epävarmemmat.
         
         
         Tulopuolelta myös toinen asia. Tulopuolella on löytynyt
            1,7 miljardia markkaa lisää maatalouden EU-tuloja.
            Tämä on seurausta siitä hyvästä asiasta,
            että Euroopan unionissa on päästy maataloustukien
            normaaliin maksatusaikatauluun, eli tämän vuoden
            niin sanotut cap-tuet on mahdollista kirjata tämän
            vuoden budjettiin. Aiempina vuosina tukien maksu EU:sta Suomelle on
            viivästynyt seuraavan budjettivuoden puolelle. Tänä vuonna
            budjettiin on siis saatu sekä vuodelta 2000 viivästyneet
            että tämän vuoden elikkä vuoden
            2001 cap-tuet. Tässä järjestelyssä valiokunta
            ei näe huomautettavaa.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta esittää lisäbudjetin menopuolella
            mietinnössä eräitä kannanottoja. Valiokunta
            on jo aiemmin kantanut huolta kotimaisen ruuti- ja ampumatarviketeollisuuden
            tuotannon jatkamisesta ja sen pitkäjänteisestä kehittämisestä.
            Tässä lisätalousarviossa oli puolustusministeriön
            pääluokassa onneksi ruuti- ja ampumatarviketuotantoasiaan
            100 miljoonan markan määräraha. Tämä kuitenkin
            riittää tuotannon jatkumiseen vain lyhyellä aikavälillä.
            Jatko jää avoimeksi. Siksi valiokunta edellyttää,
            että "hallitus laatii pitkän tähtäyksen
            kehittämissuunnitelman ruuti- ja ammustarviketuotannon
            turvaamiseksi Suomessa".
         
         
         Toinen valiokunnan lausuma liittyy Avena Oy:n eli entisen Valtion
            viljavaraston yksityistämisvaltuuksiin: Valiokunta hyväksyy
            yksimielisesti hallituksen ehdotuksen, että valtio voi
            luopua kokonaan omistuksestaan Avena Oy:ssä. Se antaa enemmän
            mahdollisuuksia Avenan yksityistämiseen kuin aiempi kanta,
            jossa olisi säilytetty yhden kolmasosan määrävähemmistöosuus.
            Asiantuntijaselvitykset ovat suosittaneet Avenan yksityistämistä yhtenä kokonaisuutena.
            Huoltovarmuussyistä valiokunta
            kuitenkin pitää tärkeänä,
            että "Avena Oy säilyy kotimaisessa omistuksessa
            myös mahdollisen myynnin jälkeen". Valiokunta
            myös edellyttää, että "henkilöstön
            asema turvataan tulevissa omistusjärjestelyissä".
         
         
         Kolmas eduskunnan näkökulmasta huomionarvoinen
            asia lisäbudjetissa on Veikkaus Oy:n tuloutustavoitteen
            alentaminen. Hallitus arvioi, että Veikkaus tuottaa tänä vuonna
            103 miljoonaa markkaa arvioitua vähemmän valtion
            budjettiin. Tämän seurauksena hallitus esittää,
            että kirjastojen rahoitusta siirretään
            normaalien budjettivarojen puolelle 53 miljoonan markan verran.
            Loppu eli 50 miljoonaa markkaa esitetään katettavaksi opetusministeriön
            niin sanotuista säästövaroista, jos ei
            sitten Veikkaus itse käytä niin sanottuja rahastojaan
            tämän tuloutuksen kasvattamiseen.
         
         
         Säästövaroja, aiempien vuosien veikkaustuotoista
            jääneitä siis, on opetusministeriöllä noin
            50 miljoonaa markkaa. Jos Veikkauksen tuloutuksen aleneminen katetaan
            kokonaan opetusministeriön säästövaroista,
            ne on sitten loppuun käytetty. Säästövaroilla
            on katettu aiemmin erilaisia ennalta-arvaamattomia menoja Veikkauksen tuotonsaajien
            puolella, kuten vaikkapa Kansallisoopperan eläkevastuita
            tai liikuntarakentamisen tarpeita. On tärkeätä tiedostaa,
            että jos veikkaustuoton paikkaus tehdään
            tällä tavalla, silloin säästövaroja
            ei ole jatkossa enää käytettäväksi.
         
         
         Eduskunnan arpajaislain yhteydessä tekemä linjaus
            osoittautuu nyt kovin tärkeäksi Veikkauksen tuoton
            käytön osalta. Eduskuntahan edellytti, että kirjastomäärärahat
            siirretään asteittain veikkaustuottojen sijaan
            budjettivaroista eli verovaroista rahoitettaviksi. Jos Veikkauksen
            tuottokehitys nyt hiipuu eikä kasvakaan aiemmin oletetulla
            tavalla, eduskunnan linjaus kirjastojen rahoituksesta budjettivaroista
            voidaan joutua laittamaan jo arvioitua nopeamminkin toimeen, jotta
            varsinaisten alkuperäisten Veikkauksen edunsaajien asema
            ei heikkene.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunta ehdottaa, että tämän
            lisätalousarvion nimike muutetaan niin, että se
            on nyt kolmas lisätalousarvio, ja hylätään lisätalousarvioaloitteet
            ja että tätä sovellettaisiin 1. päivästä joulukuuta
            2001 alkaen.
         
         
       
      
         
         Timo   Ihamäki   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä valtion toinen lisätalousarvio
            on muuttunut valtiovarainvaliokunnassa kolmanneksi lisätalousarvioksi,
            koska välillä käsiteltiin Sonera-lisätalousarviota.
            Tämän lisätalousarvion, joka nyt on kolmas
            lisätalousarvio nimeltään, valtiovarainvaliokunta
            on hyväksynyt yksimielisesti, kuten äsken kuultiin.
         
         
         Tässä yhteydessä on kuitenkin todettava,
            että taloudessa eletään epävarmoja
            aikoja. Maailman eri kulmilla talous on mennyt alaspäin,
            mutta erityisesti epävarmuutta ovat lisänneet
            syyskuiset terrori-iskut, joiden vaikutuksia ei ole vielä mahdollista
            täysin arvioida. Kansainvälisen talouden näkymät
            ovatkin muuttuneet aikaisempaa synkemmiksi. Tästä kertovat
            myös eiliset tiedot amerikkalaiskuluttajien luottamusindeksin
            painumisesta marraskuussa alimmilleen seitsemään vuoteen.
         
         
         Kansainvälisen talouden heikkeneminen heijastuu myös
            Suomeen. Kokonaistuotannon heikkenemisen on kuitenkin katsottu jäävän
            lyhytaikaiseksi, ja tuotanto näyttäisi myös
            valtiovarainministeriön uusimman suhdanne-ennusteen mukaan
            kääntyneen nousuun jo kesällä.
            Olemme selkeästi laskusuhdanteessa. Tätä ei
            käy kiistäminen. Tilanne ei kuitenkaan ole mitenkään
            katastrofaalinen. Nyt on vain tullut todistettua, että normaalit
            suhdannevaihtelut koskevat myös niin sanottua uutta taloutta.
            Taantuman jäämistä lyhytaikaiseksi Suomessa
            puoltaa uuden talouden kyky sopeutua ja vastata muutoksiin nopeasti. Talouden
            rakenteet ovat tällä hetkellä huomattavasti
            paremmassa kunnossa kuin 1990-luvun alun lamaa edeltäneellä nousukaudella,
            eikä yksityisen sektorin velkaantuminen ole läheskään samaa
            luokkaa kuin tuolloin. Kuluvan vuoden kasvuennusteita on tästä huolimatta
            tarkastettu tuntuvasti alaspäin.
         
         
         Enemmän huolissaan pitääkin nyt olla
            siitä, että työttömyyden ennustetaan
            kääntyvän nousuun jo ensi vuonna. Viime
            viikkoina puheet elvytystarpeesta ovat lisääntyneet.
            On vaadittu muun muassa lisäverokevennyksiä ja
            uusien väylähankkeiden aloittamista. Puheet elvytyksestä luovat
            tarpeettoman synkkiä mielikuvia talouden tilanteesta. Näiden
            mielikuvien luominen ei ole vastuullista, sillä odotuksissa
            tapahtuvilla muutoksilla on tunnetusti selkeitä vaikutuksia
            toteutuneeseen kokonaistuotannon tasoon ja siten myös työllisyyteen.
         
         
         Yhteisvaluutan oloissa ainoa kansallisen talouspolitiikan käytettävissä oleva
            keino on julkisten menojen lisääminen tai vähentäminen. Vaihtoehtona
            tälle on talouden kehityksen tukeminen taloudellista kasvua
            hidastavia rakenteita purkamalla. Budjettiriihen yhteydessä hallitus sopi
            näiden molempien keinojen käyttämisestä. Julkisia
            menoja on lisätty. Valtion menot ovat tällä hetkellä noin
            5,5 miljardia markkaa yli hallitusohjelmassa sovitun tavoitteen
            pitää menot reaalisesti vuoden 1990 varsinaisen
            talousarvion tasolla.
         
         
         Elvyttämistä vaativat tahot näyttävät
            unohtavan myös ensi vuoden budjettiin sisältyvät
            talouden kehitystä vauhdittavat toimet. Näitä ovat
            esimerkiksi menokehysten yhteydessä keväällä sovitun
            niin sanotun köyhyyspaketin sisältämät
            toimenpiteet, ansiotulojen veronkevennykset, työnantajien
            sivukulujen alentaminen, kuntien valtionosuuksiin tehdyt
            lisäykset sekä sovitut suuret väylähankkeet,
            E18-moottoritie ja Kerava—Lahti-oikorata.
         
         
         Syytä on huomioida, että menojen lisäämistä suhdannesyistä on
            syytä välttää, varsinkin kun veropohja
            tiedetään suhdanneherkäksi. Menossa oleva
            laskusuhdanne osoittaa hyvin, mihin ongelmiin taloudessa olisi jouduttu,
            jos menoja olisi aikaisempina vuosina kasvatettu vielä enemmän
            valtionvelan lyhentämisen sijaan. Sama pätee uusien
            pysyvien menojen luomiseen laskusuhdanteen aikana.
         
         
         Päätökset erilaisista uusista investoinneista ovat
            ainoastaan osa nyt käynnissä olevaa talouden elvytystä.
            Myös talouden automaattiset vakauttajat toimivat laskusuhdanteen
            aikana elvyttävästi julkisten menojen kasvaessa
            samalla, kun julkiset tulot pienenevät. Vahvan rakenteellisen ylijäämän
            tilanteessa valtion menoja ei tarvitse laskusuhdanteessa leikata
            Kasvu- ja vakaussopimuksen edellyttämän tasapainon
            saavuttamiseksi, ja automaattisten vakauttajien toiminta on näin
            ollen mahdollista. EU:n perustamissopimushan edellyttää yksiselitteisesti,
            ettei julkisen talouden rahoitusalijäämän
            suhde bruttokansantuotteeseen saa olla yli 3:a prosenttia missään normaalin
            suhdannekierron vaiheessa.
         
         
         Pitkällä aikavälillä on
            väestön ikääntymisen aiheuttamiin
            menoihin varautumisen takia olennaisen tärkeää,
            että valtiontalous pysyy rakenteellisesti ylijäämäisenä.
            Väestön ikääntymisen aiheuttamien
            menopaineiden lisäksi hallitus pyrkii myös tulopohjan
            lisäämiseen edellä mainituilla rakenteellisilla
            toimenpiteillä. On muistettava vastuumme tulevien sukupolvien
            hyvinvoinnista, eikä pitkän aikavälin
            taloudellisen kasvun tavoitetta saa uhrata lyhyen aikavälin
            suhdannevaihtelujen tasoittamiseen keinoja kaihtamatta.
         
         
         Meillähän oli, kun tämän
            vuoden budjettia tehtiin, puolustusministeriön hallinnonalalla
            runsas ja voimakas keskustelu siitä, paljonko kotimainen
            puolustustarviketeollisuus tarvitsee rahoja. Silloin meille ilmoitettiin,
            että vajaus on 220 miljoonaa markkaa. Muutoin joudutaan
            yt-neuvotteluihin ja muihin ratkaisuihin.
         
         
         Teollisuus onkin joutunut sopeuttamaan toimintaansa, ja tulevaisuudessa
            on syntymässä pysyvämpi ratkaisu. Teollisuus
            on jo tehnyt sopimuksia tällä alueella keskenään.
            Jo nyt annetaan 220 miljoonan markan puutteen takia 100 miljoonaa
            markkaa tähän tarkoitukseen.
         
         
         Tällä on ilmeisesti nyt selvittävä,
            mutta kuten valiokunta toteaa mietinnössään,
            tällä keinolla ei voida toteuttaa pitkäjänteistä toimintaa,
            koska pitkäjänteiseen toimintaan kuuluu monivuotinen tutkimus-
            ja kehittämistyö. Lisäbudjettiin perustuvista
            Puolustusvoimien hankintamäärärahoista,
            jotka vuodesta toiseen ovat epävarmoja ja jotka päätetään
            aina lisäbudjetin yhteydessä, ei välttämättä ole
            vakuutta ja varmuutta, että ne saadaan. Sen takia valiokunta
            on lausunut ponsiehdotuksen, joka on mietinnöstä luettavissa:
            "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            laatii pitkän tähtäyksen kehittämissuunnitelman
            ruuti- ja ammustarviketuotannon turvaamiseksi Suomessa."
         
         
         Haluan vielä todeta, että hallituksen esityksen ja
            sitä täydentävän esityksen mukaan
            ehdotetaan tuloihin nyt yhteensä 5,9 miljardin markan vähennystä ja
            menoihin ilman valtionvelan vähentämistä 1,5
            miljoonan markan lisäystä sekä valtionvelan
            vähentämiseen noin 6 miljardin markan vähennystä.
            Näin ollen koko vuonna päästään
            valtionvelan lyhentämisessä 13,8 miljardiin markkaan.
         
         
       
      
         
         Mikko   Kuoppa   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama sana Avena Oy:stä, jonka
            suhteen nyt ollaan antamassa valtuudet, että se voidaan
            yksityistää kokonaan.
         
         
         Ensinnäkin valiokunta on aivan oikein ottanut kantaa
            siihen, että Avena Oy säilyisi kotimaisessa omistuksessa
            myös mahdollisen myynnin jälkeen, samoin kuin
            siihen, että Avena Oy:n henkilökunnan asema tulee
            turvata. Tässä on tietenkin ensimmäisen
            kaupan yhteydessä selvästi eduskunnan kanta nähtävissä,
            mitä me tarkoitamme, mutta on myöskin huomattava
            se, että voihan hyvin pian tulla tilanne, että uusi
            yhtiö myy Avena Oy:tä eteenpäin, ja silloin
            onkin eri asia, miten eduskunnan linjanmääritykset
            kaupassa tulevat toteutumaan. Tähän puoleen haluaisin
            kiinnittää huomiota, että jos joskus
            Avena Oy:tä myydään, se myydään
            sellaisille omistajille, jotka tulevat todella tuotannollista toimintaa
            harjoittamaan, ja eduskunnan tahto siitä säilyy,
            että yhtiö säilyy kotimaisessa omistuksessa
            ja henkilöstön asema myöskin jatkokaupoissa
            turvataan.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.