4) Hallituksen esitys laiksi Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta
         annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kari Myllyniemi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vankeinhoidon koulutuksen uudelleenorganisointia
            voidaan pitää kannatettavana ja oikeastaan erinomaisen
            hyvänä ja suotavana. Esitykseen sisältyvä koulutus-
            ja rahoitusratkaisu ei kuitenkaan ole toimiva eikä tarkoituksenmukainen.
         
         
         Vankeinhoidon koulutus on tähän asti ollut kokonaan
            valtion rahoittamaa. Lakiehdotuksen hyväksyminen muuttamattomana
            merkitsee vankeinhoidon koulutuskustannusten osittaista siirtämistä myös
            kuntien maksettavaksi. Tämä ei ole perusteltua,
            koska vankeinhoidon koulutuksen järjestäminen
            on perusluonteeltaan valtion intressissä olevaa toimintaa.
            Jos kunnille siirretään kokonaan uusia tehtäviä,
            ehdotuksen tulee yleisten edellytysten ohella sisältää myös
            riittävä rahoitussuunnitelma ja -ratkaisu kunnille
            aiheutuvien kustannusten kattamiseksi.
         
         
         Vankeinhoidon koulutuksen rahoituksen osalta ratkaisumallin
            hakeminen pelastusalan ammattikorkeakouluopintojen järjestämisestä ei
            ole sopivaa. Pelastustoimi on kunnan lakisääteinen tehtävä.
            Myös pelastustoimen koulutus on kuulunut kuntien toimintaan,
            ja kunnat ovat siten osallistuneet pelastusalan toisen asteen koulutukseen.
            Pelastustoimen ja vankeinhoidon koulutuksen rahoitusmallien rinnastus
            ei ole kuntien näkökulmasta perusteltua pelastustoimen
            ja vankeinhoidon perustehtävien erilaisuuden vuoksi.
         
         
         Edellä olevan lisäksi on huomioitava, että niin sotilas-
            kuin poliisikoulutuskin on järjestetty täysin
            valtion kustannuksella. Vankeinhoito on hyvinkin rinnastettavissa
            edellä mainittuihin ammattialoihin, joten myös
            kulut tulisi kohdentaa valtion maksettaviksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun tähän lakiin vielä liittyy
            hallintovaliokunnan yksimielinen lausunto, jossa myös edellytetään
            kustannusten kuuluvan valtiolle, tulen lain yksityiskohtaisessa
            käsittelyssä esittämään
            vastalauseen mukaista muutosta 1 b §:ään.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vankeinhoidon koulutuksen järjestämisen
            uudistaminen on perusteltua. Tätä koskevan esityksen
            hallitus on eduskunnalle antanut, ja lakivaliokunta on yksimielisesti
            järjestelmän sinänsä hyväksynyt
            ja pitää sitä hyvänä.
            Kaksi asiaa tässä kuitenkin on allekirjoittaneen
            mieltä hieman jäänyt vaivaamaan.
         
         
         Ensinnäkin tämäkin uudistus toteutetaan
            siten, että koulutus keskitetään järjestettäväksi
            Uudellamaalla ja itse asiassa Pääkaupunkiseudun ruuhka-alueella
            toimivassa Laurea-ammattikorkeakoulussa. Mielestäni tämän
            koulutuksen olisi voinut toteuttaa esimerkiksi Kuopiossa, jossa
            on sen tyyppistä koulutusta pelastusalalla, joka olisi voinut
            olla yhdistettynä samaan oppilaitokseen. Jopa kaikki tällaiset
            erityisalojen koulutukset olisi voitu koota sinne. Näin
            olisi hajasijoitettu toimintoja pois Pääkaupunkiseudulta.
            Tätä eivät kuitenkaan asiantuntijat pitäneet
            mahdollisena, enkä asiaa valiokunnassa sen pitemmälle
            vienyt. Muutamassa puheenvuorossa totesin valitettavana tosiasiana
            tämän, mihin hallitus on päätynyt. Tästä ei
            ole siis vastalauseessakaan mitään mainintaa,
            mutta haluan sen tässä yhteydessä todeta ja
            samalla todeta, että hallituksen teot ja puheet ovat ristiriidassa
            edelleen sen osalta, mitä tulee hajasijoitukseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Myllyniemi mainitsi rahoitusjärjestelmän,
            joka tähän uudistukseen liittyy. Sitä pidän
            sellaisena, että en voi hyväksyä hallituksen
            ja valiokunnan enemmistön valitsemaa linjaa. Mielestäni
            tässä on ammattikorkeakoulujärjestelmän
            väärinkäytöstä kysymys. Vaikka
            on perusteltua, että koulutus järjestetään ammattikorkeakoulujärjestelmän
            sisällä, rahoitus on syytä järjestää samalla
            tavalla kuin se on esimerkiksi poliisikoulutuksen osalta. Poliisit koulutetaan
            valtion tarpeita varten, vaikka poliiseja voidaan palkata esimerkiksi
            eräisiin turvallisuustehtäviin kuntien ja yksityiselläkin
            puolella. Siitä huolimatta poliisiammattikorkeakoulu on kokonaan
            valtion rahoittama.
         
         
         Nyt kuitenkin tässä järjestelmässä,
            joka on valittu vankeinhoidon koulutuksen osalta, rinnastus on enemmänkin
            pelastustoimen suuntaan. Pelastustoimi taas on Suomessa järjestetty
            lähes poikkeuksetta joitakin lentoasemia ja vastaavia lukuun
            ottamatta kuntien toimesta. Tämä vertailu ei ole
            kohdallaan. Vankeinhoito on valtion tehtävä, valtion
            vastuulla. Meillä ei ole yksityisiä vankiloita
            eikä kunnallisia vankiloita ainakaan toistaiseksi.
         
         
         Tähän lähtökohtaan vedoten
            hallintovaliokunta, joka on kuntavaliokunta varsinaisesti, on päätynyt
            yksimielisesti siihen kantaan, että rahoitusjärjestelmä,
            jota hallitus esittää, on epätarkoituksenmukainen.
            Se merkitsee sitä, että kunnille tulee uusi tehtävä.
            On myönnettävä, että suurista rahoista
            ei ole kysymys, mutta periaate on tässä tärkeä.
            Mielestäni periaate on selkeä. Tätä järjestelmää ei
            ole syytä rakentaa kuntien rahoitusvastuulle, mitä hallituksen
            esitys ja valiokunnan mietinnön enemmistön kanta
            merkitsevät.
         
         
         Eli ei ole perusteita siihen, että menetellään näin
            kuin hallitus on esittänyt, vaan on meneteltävä niin
            kuin Kuntaliitto ja hallintovaliokunta lausunnossaan yksimielisesti
            esittävät, että vastuu rahoituksesta
            jätetään kokonaan valtiolle. Tätä merkitsee
            vastalauseessa oleva 1 b §:n muutosesitys, joka tulisi
            siis täällä hyväksyä.
            Korostan sitä, että kysymys on periaatteesta.
            Jos tässä eduskunta nyt siirtää vastuuta
            kunnille, niin tämä voi olla avaus järjestelmään,
            joka johtaa eri alojen toimintojen siirtämiseen kuntien
            vastuulle.
         
         
         Äsken käytiin erittäin pitkä keskustelu
            kuntien tehtävistä ja kuntien taloudesta. Siihenkin
            viitaten totean, että vastalauseen mukaan on syytä edetä.
            Kannatan esitystä, jonka ehkä ed. Myllyniemi tulee
            tekemään yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
         
         
       
      
         
         Tero Rönni /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen myöskin allekirjoittanut
            vastalauseen. Edellä ovat edustajat Myllyniemi ja Kankaanniemi
            perustelleet asioita, joten en rupea käymään niitä sen
            laajemmin lävitse. Totean myöskin, että kyse
            on perusratkaisusta ja siitä, mistä ministeri Korhonen äskeisen
            asian yhteydessä puhui. Hän sanoin nimenomaan,
            että jos eduskunta lisää velvoitteita
            kunnille, niin niihin pitää myöskin osoittaa
            rahaa. Tässä on juuri siitä kyse.
         
         
         Myöskin haluan nähdä, miten hallintovaliokunnan
            jäsenet tulevat äänestyksessä käyttäytymään.
            Kääntävätkö he takkinsa
            täysin toiselle puolelle? Mitään lisäargumentteja
            meille ei esitetty, vaikka me saimme hallintovaliokunnan lausunnon
            ja kuulimme eri asiantuntijoita. Ketään ei vakuuttanut,
            ei ainakaan minua ei ed. Myllyniemeä eikä ed.
            Kankaanniemeä, että tässä puhuttaisiin
            mistään sosiaalialan koulutuksesta, vaan koulutus
            on puhtaasti vankeinhoidon tarpeisiin, joten se on valtion tointa.
            Tässä on piilevänä peikkona
            vissiin se, että kunnat saavat kohta koko vankeinhoidon
            hoitaakseen. Kun nyt työntekijät jo kuntien vastuulla
            koulutetaan, niin kai vankeinhoitokin sitten siirretään
            kunnille.
         
         
       
      
         
         Erkki Kanerva /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos vankeinhoito tosiaan olisi kuntien tehtävä,
            niin sosiaalirahoitus olisi aivan toista luokkaa kuin se nyt on.
         
         
         Kun täällä hallituksen esityksen
            puolustajia näyttää olevan vähän,
            niin minun on se varmaan tehtävä. Vankeinhoidon
            koulutus on ollut lapsenkengissä, voisi sanoa, vuosikymmeniä.
            Se on täällä salissakin todettu, ja jos
            en väärin muista, niin lakivaliokuntakin sen viime
            vuonna budjettilausunnossaan totesi. Sijoitusta Vantaalle voidaan
            perustella muun muassa sillä, että Vantaalle rakennetaan
            tämän maan suurin vankila ja tämä koulutus
            varmaan tarvitsee harjoittelupaikkaa. On todennäköistä,
            että rekrytoituminenkin tapahtuu suurelta osin Vantaalta
            tai Pääkaupunkiseudulta.
         
         
         Sivistysvaliokunta on todennut, että ehdotettu järjestely
            soveltuu luontevasti Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmään.
            Ehdotus parantaa mahdollisuuksia kouluttautua vankeinhoitoalan esimies-
            ja asiantuntijatehtäviin. On huomattava, että he
            eivät valmistu vankilanjohtajiksi, vaan esimerkiksi sosionomeiksi
            ja voivat hakeutua vaikka kunnan palvelukseen.
         
         
         Tämä ratkaisu ei ole poikkeus, vaan se on
            ammattikorkeakoulujen rahoituksen pääsääntö.
            Sekin voi olla, aivan kuten ed. Kankaanniemi sanoi, periaate, että pääsäännöstä pidetään
            kiinni. Jos Uuraisten kunta tai Mäntän kaupunki
            saisi sen kokoisen valtion rahoittaman vankilan kuin Vantaa saa,
            niin varmaan ne kiljuen ottaisivat myöskin tämän
            ammattikorkeakoulun.
         
         
       
      
         
         Inkeri Kerola /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys sinänsä varmasti
            on hyvä sellaisessa muodossa, että tällainen
            vankeinhoidon koulutus aloitetaan. Niin kuin sivistysvaliokunta toteaa
            mietinnössään, annamme asialle tuen.
            Ainoa asia, josta sivistysvaliokunnassa keskusteltiin aika laajastikin,
            olivat nimenomaan nimikeasiat, joissa toivoimme yhtenäistä käytäntöä ammattikorkeakoulusta
            valmistuvien henkilöitten suhteen.
         
         
         Mutta asia, johon itsekin haluan puuttua, liittyy rahoitukseen.
            Sen verran voin lohduttaa täällä rahoituksesta
            huolestuneita henkilöitä, että kun laadimme
            hallituksen esitystä 132 mietintöasteelle sivistysvaliokunnassa,
            niin ilokseni yksimielisesti saimme sinne asiakokonaisuuden, joka nimenomaan
            ottaa kantaa tähän, että kuntien ja valtion
            kustannusten jaosta tulisi tehdä selvitys koskien valtakunnallisia
            tarpeita erityisryhmien koulutuksessa. Näihin luemme sekä vankeinhoidon
            koulutukseen että myöskin lennonjohtajakoulutukseen
            liittyvää koulutusta, kuten myöskin rautateille
            erikoisosaamista vaativan koulutuksen. Toivon, että valtioneuvosto
            myöskin huomioi tämän rahoituksen järjestelyä koskevan sivistysvaliokunnan
            toteamuksen.
         
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen myös samaa mieltä,
            kuin ed. Kerola toi esille, että käsittely, missä itsekin
            olen ollut mukana sivistysvaliokunnassa, on keskittynyt sisältöön
            ja kysymys on koulutuksen kehittämisestä. Näissä ratkaisuissa,
            keskittämisessä Vantaalle, on todella kysymys
            synergiaeduista koulutuksen ja vankeinhoidon yhteydessä.
            Siinä etsitään hyvää ratkaisua
            koulutuksen kehittämiseen ammattikorkeakoulutasoiseksi
            ja nimenomaan sitä, että jatko-opinnot myös
            siinä lähtisivät käyntiin. Sosionomi-nimike
            oli tietysti ongelma, mutta siihen varmasti myöhemmin palataan.
         
         
         Samoin oli ajatukseni tuoda esille se, että rahoituskysymys
            nousi esille toisen hallituksen esityksen yhteydessä, kun
            oli valtionosuuksista kysymys, ja se tulee siinä mainittua.
            Näin ollen se, mitä hallintovaliokunta on esittänyt
            ja mitä vastalauseessa on esitetty, ne sisällöt
            ovat tietenkin sitten siinä toisen esityksen yhteydessä.
            Olen samaa mieltä kuin tässä vastalauseessa
            ollaan, että tämä jako kuntien ja valtion
            rahoitusvastuusta selvitetään. Se on myös
            tämmöinen periaatteellinen kysymys.
         
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Erkki Kanerva käytti
            täällä hyvin tärkeän
            ja sivistyneen puheenvuoron tästä asiasta. Minulle
            on ainakin päivänselvää, että kun
            vankilapäivän hinta on kuitenkin erittäin korkea,
            on välttämätöntä pitää myöskin
            vankilahoidon laadusta tarkka huoli. Meillähän
            on suuri osa vankeinhoidon henkilökunnasta aika vaatimattomasti
            koulutettua ollut tähän saakka, mikä ei
            mitenkään vastaa tämän päivän
            vaatimuksia.
         
         
         Vielä haluan korostaa sitä, että monet
            epäilijöistä saattavat olla samoja henkilöitä,
            jotka kuitenkin toisissa puheenvuoroissaan asettavat itse yhä suurempia
            vaatimuksia vankiloille ikään kuin myös
            hoitolaitoksina, koska kaikkein tärkein kysymyshän
            olisi tätä paluuta vankilaan kyetä estämään,
            ja oma merkityksensä on myöskin tällä seikalla.
         
         
       
      
         
         Kari Myllyniemi  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Eihän täällä todellakaan
            kukaan varmasti koulutusta vastusta, ja tämä on
            hyvin tärkeätä, että tuolla
            alalla tapahtuu parannusta.
         
         
         Ed. E. Kanerva valitettavasti poistui, mutta hänelle
            kyllä sattui siinä pieni lipsahdus. Vaikka tämä vankeinhoidon
            koulutus nyt tulisi tapahtumaankin Vantaalla, hän oletti
            sitten myöskin, että Helsingin alueelta ja tältä alueelta
            tulisivat myöskin koulutettavat sinne, mutta kyllä se
            varmaan ei näin tule tapahtumaan, vaan tulee tapahtumaan
            niin edelleenkin, että koulutettavat tulevat tuolta muualta
            Suomesta, mikä on sinänsä ihan hyvä,
            koska siellähän niitä työpaikkoja
            on kuitenkin enempi kuin täällä Pääkaupunkiseudulla.
            Toivoa vain saisi, että tämä koulutus
            saataisiin siihen uuteen uskoon, että tältä alueelta myöskin
            tulisi riittävästi koulutettavia. Se pula on ollut
            niin poliisissa kuin vankeinhoidossa ja monessa muussakin tämän
            tyyppisessä tehtävässä, ettei
            täältä tahdota saada riittävästi
            koulutettavia henkilöitä.
         
         
       
      
         
         Markku Markkula /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tuon Laurea-ammattikorkeakoulun, joka nyt
            tulee tämän ehdotuksen mukaisesti kantamaan tästä koulutuksesta
            päävastuun, yksi erittäin vahva erikoistumisala
            on ollut nimenomaan turvallisuusjohto ja turvallisuusjohtaminen,
            jota viime vuosina on kehitetty hyvin pitkälle eteenpäin. Siinä valossa
            myös, kun katsoo niitä henkilöitä, jotka
            tähän turvallisuusjohdon koulutukseen ovat hakeutuneet,
            niin kyllä siinä toisaalta toteutuu se, että Pääkaupunkiseudulta
            ja Uudeltamaalta tulee erittäin paljon koulutettavia, mutta
            niin kuin ammattikorkeakoulussa yleensäkin, haku opintoihin
            on mahdollista tietenkin mistä päin Suomea vain.
            Tämä on koko ammattikorkeakoululaitoksen yksi
            erittäin tärkeä erityispiirre, että se
            ei pyrikään olemaan vain paikallinen koulutuslaitos.
         
         
         Tässä tapauksessa käydyn keskustelun
            johdosta haluan korostaa aivan erityisesti tätä laadullista
            kehitystyötä, johon nyt tämä ammattikorkeakoulumaisuus
            antaa edellytykset, ja toisaalta sitä, että on
            tarkoituksenmukaista hakea todella tätä synergiaetua
            paitsi tähän mainitsemaani turvallisuusjohdon
            koulutukseen myös yleensä sosiaalialan koulutukseen.
            Kyllä nyt pitää katsoa hyvin pitkälle
            tulevaisuuteen ja vankeinhoitoalan kehitysnäkymiin, ja
            siinä mielessä tämä ratkaisu
            on mielestäni täysin linjassa myös näiden
            perusrahoitusprinsiippien kanssa, joiden mukaan ammattikorkeakouluopetusta
            rahoitetaan näillä yleisillä periaatteilla.
            Nyt kun toteutus tapahtuu Vankeinhoidon koulutuskeskuksen kanssa,
            silloin myös nämä rahoitusasiat voidaan tarkoituksenmukaisella
            tavalla hoitaa, niin kuin tässä myös
            Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa on neuvoteltu ja ratkaisu on syntynyt
            hyvässä yhteisymmärryksessä.
            Ei tästä kannattaisi tehdä liian laajaa
            periaatteellista kysymystä, jollainen tämä ei
            ole.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.